انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
پارسی زبانان غیر ایرانی
  
صفحه  صفحه 20 از 38:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  37  38  پسین »

تاجیکستان


مرد

 
حمل و نقل تاجیکستان
سیستم همل و نقل تاجیکستان قسمت مهم اقتصاد آن می باشد. در سال های اخیر در تاجیکستان چهار پروژه ساختمان و بازسازی راه های اتوموبیل به مبلغ 83.930 میلیون دلار آمریکایی عملی گردیده است. سیزده پروژه به مبلغ 468.005 میلیون دلار در حال ساخت و ساز است. بازسازی راه ها امکان انتقال محصولات کشاورزی و صنعتی را به دیگر کشورهای همسایه فراهم می آورد.
جمهوری تاجیکستان در شانخای سازشنامه بین حکومتی سیستم بین المللی جاده های اتوموبیل را در 26/04/2006 به امضاء رسانده است.جاده اتوموبیلگرد مرز ازبکستان – خجند – دوشنبه – پنج پایین شمال کشوررا با جنوب می پیوندد و راه را به جمهوری اسلامی افغانستان باز می کند. تنل انزاب خجند دوشنبه (که از طرف روسای جمهوری دو کشور تاجیکستان و ایران در 26/07/2006 افتتاح گردید) امکان همراه شدن تاجیکستان را به کوریدور ترانزیت شمال جنوب فراهم می آورد.
ساختمان تنل شهرستان (طول 6.8 کیلومتر به مبلغ 269 میلیون دلار آمریکایی) بوسیله وام امتیازدار که حکومت چین برای رشد اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری های شانخای اختصاص داده است صورت خواهد گرفت. در ماه آوریل سال 2006 میان جمهوری تاجیکستان و شرکت راه سازی چینی برای بازسازی راه اتوموبیل چنک – بوستان – خجند – دوشنبه یادداشت تفاهم به امضاء رسیده است.
در نوامبر سال 2005 میلادی پروژه بازسازی جاده اتوموبیلی دوشنبه – قرغان تپه – دنغره – کولاب با سرمایه گذاری بانک گسترش آسیایی به مبلغ 26.8 میلیون دلار آمریکایی به انجام رسید.
حکومت ژاپن برای بازسازی قسمت جاده دوستی – پنج پایین مبلغ 9.4 میلیون دلار آمریکایی اختصاص داده است. این تدابیر راه را برای همل و نقل ترانزیت در مسیر تاجیکستان – افغانستان – پاکستان – هند – ایران و از آن سمت از طریق دریا به کشورهای مشترک المنافع و اروپا باز می کند.

برای تأسیس کوریدور همل و نقل بین المللی به کشورهای آسیای جنوب و شرقی و بنادیر اقیانوس هند در حال حاضر ساختمان راه اتوموبیلی مرغاب – قلما با طول 32 کیلومتر که به راه قراقروم اطسال می گردد به اتمام رسید.
تثبیت اوضاع سیاسی اجتماعی در افغانستان، ساختمان گذرگاه های پلی، بازسازی و ساختمان جاده های اتوموبلگرد – شرط اولین تاسیس مسیر حرکت کالا که از محدوده تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به سمت افغانستان، ایران و بندر بندر عباس و چابهار از طریق پاکستان به بندر کاراچی و بندر کواسیم اقیانوس هند می باشد. توسعه جاده های همل و نقل که استان های افغانستان را با کشورهای آسیای مرکزی اتصال می دهد برای رشد گسترش روابط اقتصادی و تجاری چتدجانبه امکان خوبی را فراعم خواهد کرد.

29900 كيلومتر مشتمل بر 21400 كيلومتر راه آسفالته و شوسه و 8500 كيلومتر راههاي صعب‌العبور كوهستاني كه به هنگام ريزش باران و برف امكان استفاده از آنها با مشكلات خاصي مواجه مي‌گردد.




طول خطوط آهن: 482 كيلومتر
فرودگاهها: اين جمهوري 53 فرودگاه دارد كه 2 فرودگاه داراي باند مناسب براي فرود هواپيماي مسافري مي‌باشد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
برکناری شیرعلی خیر‌الله‌اف از وزارت دفاع پس از هجده سال
رئیس جمهور تاجیکستان با صدور فرمانی شیرعلی خیر‌الله‌اف، را از مقام وزیر دفاع کشور برکنار کرد. آقای خیر‌الله اف در ۱۸ سال گذشته در این مقام بود.



امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، امروز چهارشنبه (۲۰ نوامبر) شیرعلی خیرالله‌اف را از سمت وزیر دفاع تاجیکستان برکنار و شیرعلی میرزا را که تا حال فرماندهی نیروهای مرزبانی تاجیکستان را بر عهده داشت، به این سمت منصوب کرد.

شیرعلی خیر‌الله‌اف که سال آینده ۶۴ ساله خواهد شد از سال ۱۹۹۵ تا حالا پیوسته عهده‌دار وزارت دفاع تاجیکستان بود.

او در دوران شوروی، دانشگاه تاجیکستان را با تخصص اقتصاد ختم کرد و سپس هفت سال در صفوف ارتش ازبکستان، کشور همسایه فعالیت داشت. سپس او ۱۱ سال در مقام "اداره‌کننده نظام مؤسسات بسته تاجیکستان" ادای وظیفه کرد.

قبل از انتصابش به مقام وزیر دفاع تاجیکستان در سال ۱۹۹۵، وی هفت سال معاونت وزارت کشور تاجیکستان را بر عهده داشت.

به دلیل سن و سال و سابقه خیلی طولانی در این مقام، برکناری سرلشکر شیرعلی خیر‌الله‌اف از سمت وزیر دفاع تاجیکستان از مدتها قبل پیش‌بینی می‌شد.


برخی از تحلیلگران خوش‌بین معتقدند که در تیم کاری و کابینه جدید امامعلی رحمان که برای بار چهارم رئیس جمهور کشور شده است، کادرهای جوان بیشتر جلب شوند.

با تعیین شیرعلی میرزا که تا حالا فرماندهی نیروهای مرزبانی تاجیکستان را بر عهده داشت، به سمت وزیر دفاع کشور این حدس‌ها به واقعیت نزدیکتر شده است.

رئیس جمهوری تاجیکستان روز سه شنبه ۱۹ نوامبر نیز با صدور فرمانی مطلوبخان دولت اف را از مقام معاون اول نخست‌وزیر تاجیکستان برکنار کرد و دولت‌علی سعیداف، رئیس پیشین کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی را به جای او منصوب کرد.

آقای سعیداف ۴۳ ساله از جوانترین کادرها در هیئت حکومت تاجیکستان محسوب می‌شود.

سال قبل ریاست جمهوری تاجیکستان فرمانی را اعلام کرد که طبق آن از مدیران مؤسسات دولتی خواسته شده بود تا کارمندان خود را که در سن و سال بازنشستگی هستند، از کار برکنار کنند.

به دنبال این امر گزارشهای زیادی از برکناری متخصصان سالمند عمدتا در بخشهای آموزش و پرورش و بهداشت تاجیکستان منتشر شد، که باعث نگرانیهایی در جامعه شده بود.

صاحب‌نظران در بحثهای مربوط به این موضوع ادعا کردند، در حالی که در کابینه دولت تاجیکستان برخی از مقامات سالمند سالهاست از مقامهایشان برکنار نمی‌شوند، چرا متخصصان سالمند که مکتبها و بیمارستانهای تاجیکستان با توجه به کمبود کادرهای قوی به آنها نیاز دارند، برکنار می‌شوند.

انتظار می‌رود که به همرا مطلوبخان دولت‌اف و شیرعلی خیر‌الله‌اف که هم اکنون از سمتهایشان برکنار شدند، همراخان ظریفی، وزیر خارجه تاجیکستان، که ۶۵ سال دارد، گل شیرعلی، وزیر ۶۲ ساله انرژی تاجیکستان، سفرعلی نجم‌الدین اف، وزیر مالیه با ۶۳ سال سن، امان‌الله حکومت‌الله، رئیس شرکت راه آهن که ۶۳ سال دارد و تعدادی دیگر که "بزرگسالهای" کابینه خوانده می‌شوند، مقامهای خود را به نسل جوانتر وا‌گذار کنند.

عاقل عاقل اف، نخست‌وزیر تاجیکستان نیز ۶۹ سال دارد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که امامعلی رحمان در مجموع از فعالیت تیم کنونی‌اش راضی بوده و تمایل چندانی برای انجام تغییرات جدی کادری در کابینه‌اش ندارد.

در همین حال، رئیس جمهور تاجیکستان رمضان رحیم‌اف، وزیر کشور و سعیدمومن یتیم اف، وزیر امنیت کشور را در سمتهای خودشان دوباره تعیین کرده است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
تشکیل پرونده قضایی علیه رئیس شرکت راه آهن تاجیکستان
پلیس تاجیکستان علیه امان‌الله حکوم، رئیس شرکت راه آهن تاجیکستان، پرونده باز کرده است.



پلیس، این مقام تاجیک را در نقض قانون این کشور درباره مسئولیت والدین در تعلیم و تربیت فرزند متهم کرده و طبق اطلاع منابع وزارت امور داخله تاجیکستان این پرونده برای محاکمه به دادگاه ناحیه اسماعیل سامانی شهر دوشنبه ارسال شده است.


پرونده علیه آقای حکوم در رابطه با سانحه‌ مرگبار در یکی از خیابانهای پایتخت تاجیکستان باز شده است که در این حادثه فرزند آقای حکوم، رسول امان‌الله دخیل است.

پلیس در این قضیه رسول امان‌الله ۱۷ ساله را متهم می‌داند که راننده یکی از این خودروها بوده است.

در پی این حادثه که شب ۹ اکتبر رخ داده بود، چهار نفر جان خود را از دست دادند و چند تن دیگر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

طبق گزارشها، رسول امان‌الله پس از این حادثه به آلمان پرواز کرده و به گفته امان‌الله حکوم وی برای معالجه و تحصیل به آن کشور سفر کرده است.

این قضیه بحث و انتقادها در محافل مختلف تاجیکستان درباره فرزندان مقامات بلندپایه را دوباره داغ کرده است.

در پی این حادثه امان‌الله حکوم توسط هفته‌نامه "نقلیات"، نشریه وزارت حمل و نقل تاجیکستان خبرنگاران را در نشر مطالب توهین‌آمیز و بی‌پایه متهم کرده بود.

امان‌الله حکوم همچنین ادعا داشت که بلیت پرواز پسرش یک هفته قبل از وقوع سانحه‌ خریداری شده بود و پرواز وی به آلمان آن طور که برخی رسانه‌ها تلقی کرده‌اند "فرار" نبوده است.

ولی رسانه‌های محلی با درنظرداشت احتمال تغییرات کادری در کابینه دولت تاجیکستان بعد از پیروز‌ی امامعلی رحمان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور، ادعا داشتند که پرزیدنت رحمان باید برای برکناری آقای امان‌الله از سمتش اقدام بکند.

سیم‌الدین دوست اف، سردبیر نشریه خصوصی "نگاه" می‌گوید که به احتمال زیاد موضوع برکناری آقای امان‌الله در روزهای نزدیک اعلام خواهد شد. زیرا، روز دوشنبه ۱۸ نوامبر برخی از خبرگزاریها در این رابطه به صورت غیررسمی اطلاع پخش کردند.

آقای دوست‌اف می‌گوید: "مطمئن باید بود که فعالیتهای امان‌الله حکوم در چند سال اخیر برای باز کردن چندین پرونده جنایی کافی است. از جمله، بی‌فعالیتی (عدم کارایی) وی و کشال (کم) کاریهایش در ساختمان راه آهن "وحدت-یاوان" که به برچیدن قطعه راه آهن "اموزنگ-غلبه" در قلمرو ازبکستان منجر شد و تاجیکستان در آستانه خروج نیروهای غربی از افغانستان از سود چندصد میلیون دلاری محروم شده و تاجیکستان برای انگلیسها کم اهمیت ماند".

آقای دوست اف همچنین معتقد است که باز شدن پرونده علیه آقای امان‌الله انگیزه‌های سیاسی نیز دارد، زیرا تا به حال پلیس تاجیکستان چنین جرأتی نداشته است.

وی می گوید: "عاملهای دیگر نظیر فشار افکار عمومی و رقابت ناسالم هم مسلکانش (افراد همپایه آقای حکوم) از گروههای دیگر مالی-صناعتی نیز البته تأثیر داشته است، ولی سبب اساسی زیر سؤال بردن سمتهای اساسی سیاستهای پرزیدنت امامعلی رحمان از جانب او و فرزندانش بودند."

با این همه صاحب‌نظران از تصمیم اخیر پلیس تاجیکستان استقبال کرده و می‌گویند که این امر در آینده برای بیشتری از مقامات بلندپایه و فرزندان آنها هشداری خواهد بود.

زیرا، در یک سال اخیر رسانه‌های محلی از موارد زیاد دست داشتن فرزندان مقامات تاجیک در قضیه‌های نقض قوانین تاجیکستان و بی‌جزا ماندن آنها خبر می‌دهند.

هرچند برخیها حدس می‌زنند که اقدام "تنبیه‌ای" و گشودن "پرونده ماموری" علیه امان‌الله حکوم در عوض اعمال مجازات سنگین‌تری علیه رسول امان‌الله، فرزند او خواهد بود.

ضمنا در یک سال اخیر فعالیت شرکت راه آهن تاجیکستان و حوادث مربوط به قطارهای آن پیوسته در محور بحثهای رسانه‌ای قرار دارند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هفت سال دیگر با رحمان
"محترم امامعلی رحمان، طرفدار ۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۷۵۴ نفر یا این که ۸۳.۶ درصد..."

با این سخنان رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان که از میان ۶ نامزد تنها نام امامعلی رحمان را با لقب «محترم» ذکر کرد، رئیس‌جمهوری فعلی تاجیکستان برای هفت سال دیگر بر کرسی خود ماندگار شد. خبری که کسی را شگفت‌زده نکرد و همه انتظار شنیدنش را داشتند.




واکنش ناظران بین‌المللی هم قابل انتظار بود. درست به مانند انتخابات‌های قبلی، ناظران از جرگۀ کشورهای مسنقل همسود آن را "شفاف و دموکراتیک" دانستند، در حالی که ناظران از سازمان امنیت و همکاری اروپا دم از نواقص آن می‌زدند و این که انتخابات با موازین بین‌المللی سازگار نبود و "در کارزار انتخاباتی توجه به یک نامزد بیشتر بود".

توجه بیستر به یک نامزد، یعنی امامعلی رحمان، در طول دورۀ انتخابات در شعارهای خیابانی و برنامه‌های رادیو و تلویزیون تاجیکستان مشهود بود. بسیاری از ساختمان‌های دولتی هم شعارهایی به طرفداری از نامزدی امامعلی رحمان بر سردر خود داشتند و از برنامه‌های انتخاباتی و عکس و شعارهای نامزدهای دیگر خبری نبود.




آیا رقیبی بود؟

اما به باور تحلیلگران مسائل تاجیکستان، اگر حتا انتخبات به‌راستی شفاف و منصفانه برگزار می‌شد، باز هم امامعلی رحمان از این مصاف پیروز بیرون می‌آمد. چون در میان پنج رقیب او، هیچ نامزدی نبود که در جامعه جایگاهی قابل ملاحظه داشته باشد یا دست‌کم با ایراد و انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی شناخته شده باشد. تنها نامزدی که آمده بود سیاست‌های آقای رحمان را به چالش بکشد، به دور رقابت‌ها راه نیافت. پنج نامزدی که گویا با جمعاوری ۲۱۰ هزار امضا صلاحیت نامزدی یافته بودند، هیچ یک نتوانستند دست‌کم ۲۰۰ هزار رأی آورند.

افزون بر این، چهره‌های معروف اصلی مخالف دولت یا به مانند محمدروزی اسکندرف، رهبر پیشین حزب دموکرات، در زندان‌ها دورۀ محکومیت‌شان را طی می‌کنند یا به مانند فعالان حزب نهضت اسلامی از شور و شر انتخابات خود را کنار کشیده‌اند.

چهره‌هایی هم بودند که می‌خواستند در آستانۀ انتخابات وارد عرصۀ سیاسی شوند. به مانند زید سعیدف، نمایندۀ مجلس شهر دوشنبه که اکنون در زندان است و عمرعلی قوتف که به درخواست دولت تاجیکستان در امارات متحدۀ عربی بازداشت شده بود و اخیراً آزاد شد. هر دو قصد داشتند تشکل‌های سیاسی سازمان دهند.

شمارى از تحليلگران بر اين باورند كه ترسيم امامعلى رحمان به عنوان منجى ملت، تنها فرد سزاوار رهبرى و ضامن صلح و ثبات توسط دستگاه تبليغاتى دولت، باور بخش اعظم مردم به اين تصوير و جلوگيرى دولت از ظهور چهره هاى سياسى مطرح، راز بقاى قدرت آقاى رحمان است.

"امامعلی رحمان در برنامۀ انتخاباتی‌اش قول داده با احداث بیش از ۲۰۰ واحد کارخانه شماری از مهاجران کاری را به خانه برگرداند، با برگزاری همه‌پرسی، حکم اعدام را لغو کند و خدمت سربازی را که فعلاً اجباری است، قراردادی کند"

در صحنه‌ای که از رقیب واقعی خالی است، امامعلی رحمان برای چهارمین بار برنده شد و قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی بر مسندش بماند. اگر قانون اساسی دگرباره تغییر نکند، این آخرین دورۀ ریاست جمهوری اوست. در برنامۀ انتخاباتی‌اش قول داده با احداث بیش از ۲۰۰ واحد کارخانه شماری از مهاجران کاری را به خانه برگرداند، با برگزاری همه‌پرسی، حکم اعدام را لغو کند و خدمت سربازی را که فعلاً اجباری است، قراردادی کند.

منتقدان او که پیروزی‌اش را پذیرفته‌اند، انتظار دارند آقای رحمان با اصلاح ساختار قدرت در تاجیکستان، پاره‌ای از اختیارات رئیس‌جمهور را به پارلمان و نخست‌وزیر واگذار کند و استقلال قوای مقننه و قضائیه از قوۀ مجریه را تأمین کند.

در صورت ریاست جمهوری آقای رحمان تا سال ۲۰۲۰ میلادی، دورۀ حکومت او درازترین دورۀ زمام‌داری در تاجیکستان خواهد بود. بسیاری از کارشناسان نگرانند که نبود امکان تغییر دولت از راه انتخابات و تداوم قدرت یک فرد برای ۲۸ سال می‌تواند به یأس و ناامیدی نیروهای سیاسی دیگر بینجامد و جامعه را به پرتگاه رادیکالیسم سوق دهد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
امامعلی رحمان؛ ۲۸ سال ریاست بر تاجیکستان
پیش از انتخابات، تقریبا همه خبرگزاری ها و ناظرین پیروزی چهارباره (دو دوره پنج ساله و دو دوره هفت ساله) رئیس جمهوری تاجیکستان را قطعی و محرز می دانستند، بخصوص که در صحنه انتخابات رقیبی که بتواند او را به چالش کشد، باقی نمانده بود.


کمیسیون انتخابات تاجیکستان اعلام کرد که آقای رحمان بیش از ۸۴ درصد آرای ریخته شده به صندوق ها را به دست آورده است. برخلاف مقامات تاجیک که این انتخابات را سالم، شفاف و بر اساس موازین بین المللی می دانند، سازمانهای بین المللی ناظر مانند سازمان امنیت و همکاری اروپا که ناظر چندین انتخابات این کشور بوده، مانند گذشته آنرا مغایر و متفاوت با موازین بین المللی دانسته اند.


نظام سیاسی امروز تاجیکستان که بعد از فروکش کردن جنگ داخلی (۹۷-۱۹۹۲) میخ قدرت اش را عمیقا در این کشور کوبید، سالها در جهت تثبیت پایه های حکومت و ادامه ریاست جمهوری شخص رحمان فعالیت کرده بود.

در سال ۲۰۰۳ میلادی حتی قانون اساسی جوان کشور که ریاست جمهوری یک فرد را تنها به دو دوره پنج ساله محدود می کرد، تغییر داده شد تا امامعلی رحمان بتواند برای سومین بار در انتخابات شرکت کند.


بعد از پیروزی اخیر، آقای رحمان که سکان انتقال یکی از کوچکترین و فقیرترین جمهوری های شوروی سابق از یک حکومت سوسیالیستی طراحی شده در مسکو به حکومتی سکولار و بدون وابستگی را در دو دهه گذشته به دست داشته، می رود کشورش را برای هفت سال دیگر با نمایی دموکراتیک در جامعه جهانی و نزد همسایگانش نمایندگی کند.

اما آنچه برای جامعه هشت میلیونی تاجیکستان مهم می نماید، نمای بیرونی حکومت نیست، بلکه رویکرد درونی و شیوه های سیاسی است که بطور عملی در کشور اعمال می شود.

کارنامه ۲۱ ساله حکومت امروز تاجیکستان نشان می دهد شیوه حکومت به درون، اگر هم سکولار و دنیوی باشد، با معیارهای دمکراتیک و مردم سالارانه مطابقت ندارد، حداقل آنطور که سازمانهای بین المللی آن را در سالهای گذشته ارزیابی کرده اند.


کمبود ساختارهای دمکراتیک با وجود آزادی و تعدد احزاب، فشار بر رسانه ها و روزنامه نگاران با وجود تعدد رسانه ها، نقصان رعایت موازین حقوق بشر اگرچه آن نسبت به اوایل حکومت رحمان در اواسط دهه نود بسیار بهبود یافته، وجود رشوه و "اقتصاد هزارفامیل" (خانواده‌محور) در آن کشور از جمله انتقادات سازمانهای بین المللی و مخالفین حکومت هستند.

حزب نهضت اسلامی که دارای دو نماینده در مجلس است و برخی روحانیون صاحب نفوذ به سیاست های دینی دولت انتقاد می کنند ولی دولت می گوید که این سیاست ها برای پیشگیری از اسلام افراطی است که دهه هاست در آسیای میانه گسترش می یابد.

با وجود این انتقادات، حکومت تاجیکستان ساخت بزرگترین مسجد آسیای میانه در دوشنبه را طراحی کرده تا در کنار بزرگترین کتابخانه منطقه و بلندترین پرچم جهان نام امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان را در سرزمین تاجیکان جاودانه کند.

در کنار انتقادات، دستاوردهای حکومت امامعلی رحمان هر چه باشد یا نباشد، بعضی جنبه های مثبت آن قابل بازگویی است: این حکومت اگر چه با شیوه های غیر دمکراتیک توانست تاجیکستان را از یک هرج و مرج خشونت بار سیاسی قوم گرایانه که کشور در اواسط دهه نود به شدت دچار آن بود و حدود صدهزار کشته به جای گذاشت به سمت کشوری با یک حکومت مرکزی قادر، با ارتشی متعلق به خود (با این وجود یک لشگر از ارتش روسیه حد اقل تا سال ٢ ٢٠٤ در تاجیکستان باقی خواهد ماند) و جامعه ای که اگر چه هنوز بسیار فقیر و در خود فرو رفته است، ولی پنجره های زیادی به جهان بیرون دارد، پیش برد.

تاجیکستان در این سالها توانست با کشورهای ایران، چین و برخی کشورهای اروپایی رابطه ایجاد کند و تا حدی از انزوا بیرون آید.

در ۲۱ سال گذشته حکومت امامعلی رحمان دست به سازندگی هم زده: ساخت راهها، تونل ها و سدهای آبی که با کمک چین، ایران و دیگر کشورها انجام شده و ساخت خانه ها و مراکز تجاری و همچنین رونق فروشگاهها به زمان این رئیس جمهور باز منتخب تعلق دارد.

با این وجود، در کارنامه دولت تاجیکستان همچنین مهاجرت میلیونی جوانان به خارج، بخصوص به روسیه، هم ثبت است که نمی تواند دلیلی جز بیکاری مفرط و ترس جوانان از آینده ای ناروشن داشته باشد.

کارگران مهاجر تاجیک در این سالها به سرمایه ای برای کشور تبدیل شده اند. گفته می شود مقدار پولی که آنها از خارج (بخصوص از روسیه) به کشور سرازیر می کنند بیشتر از بودجه دولتی است که آن خود تنها در حد بودجه یک شرکت بزرگ تجاری در آمریکا و اروپاست. بدون این پول، بسیاری از خانواده های تاجیک نخواهند توانست از عهده قیمت های بالای اجناس برآیند.

اما پیروزی امامعلی رحمان، آنهم با بیش از ۸۴ درصد آرا در مقابل مشکلات اقتصادی و نارضایتی های سیاسی این سوال را مطرح می کند که چرا و چگونه آقای رحمان این درصد بالای آرا را به دست آورده؟

نگاهی به کشورهای مجاور تاجیکستان نشان می دهد که در این کشورها مدلی برای ریاست جمهوری بوجود آمده که به نظر می رسد با گذشته مشترک آنها مرتبط باشد، بخصوص که بسیاری از حاکمان آسیای میانه ریشه در حزب کمونیست اتحاد شوروی سابق دارند.

هنوز بسیاری از شهروندان شوروی سابق و مردم تاجیکستان رای دادن به سبک زمان شوروی را بیاد دارند، زمانی که رئیس جمهور و نمایندگان برای مدتهای طولانی بدون تغییر در قدرت می ماندند، اگر چه ساختار سیاسی-اجتماعی امروز این جوامع بسیار متفاوت از آن دوره است.

ریاست جمهوری ۲۱ ساله رحمان که حالا می رود حداقل ۲۸ ساله شود در مقایسه با روندهای مشابه در جمهوری های دیگر "شوروی تبار" آسیای میانه و بعضی از کشورهای قفقاز و با در نظر گرفتن سیستم حکومتی پوتین-مدودیف در مسکو نشان از پدیده مشابهی دارد که بر بستر سیاست شوروی سابق ایجاد شده است.

تقریبا همه این حکومت ها با یک رئیس جمهور برای مدتی طولانی حکومت می کنند که دوباره و سه باره و به کرات انتخاب می شود. پست ریاست جمهوری بعضا - البته با 'انتخابات' - از پدر به فرزند می رسد و به حکومت موروثی شبیه می شود.

در برخی موارد، اگر هم از پدر به فرزند نرسد، این مقام از حیطه خانواده بیرون نمی رود. مدل دیگر آن ترفندی است که ولادیمیر پوتین بکار برد و با یک "محلل" توانست دوباره به کاخ کرملین بازگردد.

به نظر می رسد شکل گیری جامعه مدنی و یک گروه مخالف پایدار با برنامه مشخص اقتصادی-سیاسی یکی از موانع جدی بر سر راه رشد اقتصادی-سیاسی جوامع آسیای میانه باشد که سالها بعد از فروپاشی اتحاد شوروی سرگرم یافتن هویتی نو برای خود بوده اند؛ روندی که تا امروز هم ادامه دارد و بین یک هویت دینی-اسلامی و یک هویت ملی-قومی در نوسان است.

پیدایش و قدرت گرفتن تفکر اسلامی در کشورهای آسیای میانه و همچنین در تاجیکستان به نظر می رسد در درون جامعه و بخصوص در مناطق روستائی و حاشیه شهرها قوی تر از تفکر ملی باشد که در اواخر دوره شوروی، بخصوص بین روشنفکران قوت گرفته بود.

در پایان دوره جدید حکومت امامعلی رحمان در سال ۲۰۲۰ زنان و مردانی در انتخابات شرکت خواهند کرد که نواده دوره "طلایی" کمونیسم در دهه هفتاد محسوب می شوند و به احتمال زیاد به تفکر شیوه حکومت تک حزبی شوروی چون افسانه ای می نگرند.

حالا باید دید با توجه به کوشش های منطقه ای برای تغییر، تاجیکستان در آن زمان چه راه سیاسی را برای خود انتخاب خواهد کرد و آیا حکومت "سکولار شوروی تبار" ادامه خواهد یافت؟
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
تأکید آمریکا به "نواقص جدی" در انتخابات تاجیکستان
وزارت خارجه آمریکا گفته است، رأی‌دهندگان تاجیکستان در انتخابات ریاست جمهوری امکان واقعی انتخاب را نداشتند.


خانم پساکی به نواقص جدی در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان اشاره‌ کرده و گفته است که موارد رأی دهی یک نفر برای اهل خانواده و دو سه مراتب رأی دادن یک نفر به مشاهده رسیده است.

او از دولت تاجیکستان خواسته است که برای رفع این نواقص جدا تلاش کرده، قانون‌‌گذاری در باره انتخابات را بر اساس توصیه‌های سازمان امنیت و همکاری در اروپا اصلاح و شرایط را برای شرکت آزاد رسانه‌ها در انتخابات فرا هم کند.

همزمان، وزارت خارجه آمریکا از شرکت ناظران بین‌المللی، از جمله ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا در این انتخابات ابراز قناعت مندی کرده است.

این وزارت نتیجه‌گیریهای ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا از روند انتخابات ریاست جمهوری در تاجیکستان را واقع‌بینانه خوانده و گفته است که در انتخابات قبلی در این کشور توصیه‌ها برای بهبود نحوه برگزاری انتخابات داده شده، اما این توصیه‌ها نادیده گرفته شده‌اند.

ضمناا، هیئت ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا روز پنج‌شنبه‌ 7 نوامبر در یک نشست خبری در دوشنبه از تخلفات جدی در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان انتقاد کرد.

از جمله، پوروسکیوو بادیسکو، رهبر هیئت ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا، به عدم رقابت جدی در انتخابات و در مرکز توجه قرار گرفتن نامزد حزب حاکم خلق دموکرات در کارزار انتخاباتی اشاره‌ کرد.

همچنین، ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا فراهم نشدن شرایط برای شرکت مهاجران کاری تاجیک در خارج کشور برای جمع‌آوری امضا به طرفداری نامزدها به مقام رئیس جمهوری را نوعی نقض حقوق این افراد ارزیابی کردند.

این در حالیست، هیئت ناظران جرگه کشورهای همسود در نشستی مطبوعاتی در شهر دوشنبه انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان را آزاد، شفاف و دموکراتیک ارزیابی کردند که با شرکت رقیبان برگزار شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان که روز چهارشنبه 6 نوامبر برگزار شد، امامعلی رحمان با کسب 83.6 درصد آرای عمومی در میان 5 رقیب پیروز‌ و در مقام خود ابقا شد.

در همین رؤسای جمهوری بلاروس، ازبکستان، چین، قزاقستان، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و ایران ضمن برقیه‌ها امامعلی رمان را با انتخاب مجدد به مقام رئیس جمهوری تاجیکستان شادباش گفته‌اند.

از جمله، در برقیه شادباشی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران آمده است: "این انتخاب مجدد، فرصتی را برای ثمره‌بخشی تلاشهای مسئولین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان جهت عملی شدن برنامه‌های در دستور کار میان دو کشور فراهم خواهد نمود."
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
فرهنگ تاجیکان- هرات- غلام نبی زنده دل
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
فرهنگ ایرانی تاجیکی
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
Nargis Malayeva Guli Bodom Bukharian Tajik Song
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
Basanti - Kam Kamaki
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
صفحه  صفحه 20 از 38:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  37  38  پسین » 
پارسی زبانان غیر ایرانی

تاجیکستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA