انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 15 از 72:  « پیشین  1  ...  14  15  16  ...  71  72  پسین »

Medical Content | مطالب پزشکی


مرد

 
آزمایش هماتوکریت (Hematocrit test)

image hosting
تعریف
به نسبتی از حجم کل خون که از گلبول های قرمز تشکیل شده است هماتوکریت می گویند.آزمایش هماتوکریت(Hct) تعداد خیلی کم یا خیلی زیاد گلبول های قرمز-شرایطی که ممکن است در اثر بیماری های خاصی پیش بیاید- را مشخص می کند.گلبولهای قرمز خونی یا اریتروسیت ها وظیفه انتقال اکسیژن را در سراسر بدن به عهده دارند.

آزمایش هماتوکریت با استفاده از نمونه ای از خون انجام می شود.تکنسین آزمایشگاه نمونه را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهد که به سرعت لوله آزمایش حاوی خون را می چرخاند.این حرکت باعث جدا سازی خون به سه بخش می شود:ماده مایع(پلاسما)،گلبول های قرمز خون و سلول های خونی دیگر.هنگامی که خون جداسازی شد،تکنسین می تواند مشخص کند که چه نسبتی از سلول ها را گلبول های قرمز تشکیل می دهند.هماتوکریت حجم سلول های بسته بندی شده (PCV)نیز خوانده می شود.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  ویرایش شده توسط: shomal   
مرد

 
زگيل تناسلي

زگيل ناحيه تناسلي جزو آن دسته از بيماري‌هايي است که عده‌اي از مبتلايان از مراجعه به پزشک خجالت مي‌کشند ولي اگر مورد غفلت واقع شود، ممکن است عارضه‌هاي ناخوشايندي به جاي بگذارد...
.

اين زگيل بيماري عفوني ناحيه تناسلي است که معمولا از راه تماس جنسي منتقل مي‌شود. عامل اين بيماري ويروس پاپيلوماي انساني است که بيش از صد نوع دارد و برخي از انواع آنها مي‌توانند اين بيماري را ايجاد كنند. ويروس‌هاي عامل زگيل معمولي که روي ساير نقاط بدن مانند دست و پا ديده مي‌شود، با ويروسي که باعث ابتلا به زگيل تناسلي مي‌شود، متفاوت هستند. اين ويروس‌ها بيشتر در مخاط پيشابراه، مخاط دهان، حنجره، ناي و راست?روده وجود دارند. زگيل تناسلي در محيط مرطوب و گرم به وجود مي‌آيد و در دوران بارداري رشد سريع‌تري دارد.


زگيل تناسلي يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي منتقل شونده از راه تماس جنسي محسوب مي‌شود. تشخيص عفونت در مردان سخت‌تر است. بيشترين سن شيوع بيماري در دوره جواني است.
ويروس در اثر تماس نزديک با پوست يا مخاط فرد آلوده به فردسالم منتقل مي‌شود. اين بيماري بسيار مسري است يعني به راحتي از فردي به فرد ديگر سرايت مي‌کند. هميشه در فرد آلوده (به ويژه در مردان) زگيل را به طور مشخص نمي‌توان ديد.

نشانه‌هاي زگيل تناسلي چيست؟

اندازه اين زگيل‌ها معمولا حدود 1 تا چند ميلي‌متر است و به شکل برجستگي‌هايي با سطح صاف يا ناصاف به رنگ پوست يا کمي تيره‌تر يا روشن‌تر ديده مي‌شوند. زگيل‌ها گاهي منفرد و گاهي به‌هم‌پيوسته و به شکل توده‌هاي گل‌کلمي هستند. زگيل در بسياري از موارد آنقدر کوچک است که به راحتي قابل مشاهده نيست. محل شايع ايجاد ضايعه در زنان در ناحيه وولو (فرج)، واژن (مهبل)، سرويکس (گردن رحم)، مقعد و کشاله ران و در مردان آلت تناسلي، کيسه بيضه (اسکروتوم)، ران، و کشاله ران است. بيشتر بيماران به خصوص مردان، علامتي ندارند. تعداد کمي از زنان مبتلا از درد، خارش، سوزش يا خونريزي محل ضايعه شکايت مي‌كنند.

چه مدت بعد از آلوده شدن به ويروس علايم بيماري ظاهر مي‌شوند؟

اين مدت از چند ماه تا چند سال متفاوت است. البته در بعضي افراد سيستم ايمني با ويروس مبارزه مي‌کند و مانع ايجاد بيماري مي‌شود.

شيوه‌هاي درمان بيماري چگونه است؟

درمان خاصي براي ريشه‌کن كردن ويروس و عود نكردن هميشگي آن وجود ندارد اما روش‌هاي گوناگوني براي درمان به کار مي‌رود که عبارتند از: تجويز دارو، روش‌هايي نظير کرايوتراپي (منجمد کردن ضايعه با نيتروژن مايع) و الکتروکوتر (از بين بردن ضايعه با جريان الکتريکي يا ليزر).

اگر درمان، ويروس را ريشه کن نمي‌کند پس چه فايده‌اي دارد؟

احتمال گسترش و پراکنده شدن ويروس را کم و درد يا خارش را برطرف مي‌کند همچنين زگيل‌ها را که از نظر ظاهري ناخوشايند هستند و ممکن است تميز نگه داشتن آنها هم مشکل باشد، از بين مي‌برد.

آزمايش پاپ اسمير در زنان مبتلا به اين بيماري چه ضرورتي دارد؟

براي تمام زناني که عفونت ويروس پاپيلوماي انساني داشته‌اند، بايد به طور مرتب اين آزمايش انجام شود تا بتوان به موقع هرگونه ناهنجاري را در سلول‌هاي واژن و گردن رحم شناسايي و درمان كرد و احتمال سرطان را کاهش داد..

اين بيماري با سرطان چه ارتباطي دارد؟

برخي از انواع اين ويروس باعث سرطان گردن رحم مي‌شوند. برخي ديگر مي‌توانند باعث ابتلا به سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلي در مردان و سرطان دهان و گلو شوند. يک فرد ممکن است به بيش از يک نوع ويروس مبتلا شود. شدت و خطرهاي بيماري در کساني که به دليلي دچار نقص سيستم ايمني هستند (مانند مبتلايان به ايدز يا گيرندگان پيوند عضو که از داروهاي تضعيف‌کننده سيستم ايمني استفاده مي‌کنند)، بيشتر است.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
کیسه‌ی صفرا و بیماری های آن

image hosting 20mb
کیسه‌ی صفرا روی سطح زیرین لوب چهارم کبد قرار دارد و عمل اصلی آن غلیظ کردن، ذخیره سازی و ترشح صفرای تولید شده توسط کبد است. ترکیب اصلی صفرا را کلسترول، بیلی روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل می‌دهند.
بیلی روبین از آزاد شدن هموگلوبین در گلبول‌های سرخ منهدم شده به دست می‌آید. این ماده پس از انتقال به کبد، از طریق صفرا دفع می‌شود. نمک‌های صفراوی که به وسیله‌ی سلول‌های کبدی از کلسترول ساخته می‌شوند برای هضم و جذب چربی‌ها، ویتامین‌های محلول در چربی و بعضی از مواد معدنی ضروری می‌باشند. صفرا وارد مجاری صفراوی شده و در نهایت از طریق مجراها وارد کیسه‌ی صفرا می‌شود. در طی عمل هضم با رسیدن غذا به دوازدهه( قسمت فوقانی روده باریک) ، با تحریک کیسه صفرا، صفرا وارد دوازدهه می‌شود.

بیماری‌‌های کیسه‌ی صفرا:
اختلالات سیستم صفراوی هر ساله میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند. بیماری‌های شایع مجاری صفراوی عبارت‌اند از:
- سنگ کیسه‌ی صفرا،
- سنگ مجرای اصلی صفراوی،
- التهاب کیسه‌ی صفرا و سایر بیماری‌ها.


سنگ کیسه‌ی صفرا:
این بیماری سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند در بیشتر موارد بدون علایم ظاهری است. ولی وقتی سنگ از کیسه‌ی صفرا خارج و وارد مجرای صفراوی شود، ایجاد انسداد، درد و قولنج می‌نماید. در صورت انسداد، التهاب کیسه صفرا به‌وجود می‌آید. هم‌چنین رنگ مدفوع روشن می‌شود و در صورت ادامه وضعیت، صفرا به عقب برگشته و موجب زردی و صدمه رسیدن به کبد می‌شود.
بیشتر سنگ‌ها از کلسترول، بیلی روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل شده‌اند.
عوامل خطر ایجاد سنگ‌ها عبارت‌اند از:
بارداری، سن بالا، توزیع چربی در ناحیه شکم، دیابت ، استفاده از داروها (داروهای کاهش دهنده‌ی چربی خون، ضدبارداری)، کاهش سریع وزن و غیره می‌باشد. باکتری‌ها هم می‌توانند در ایجاد سنگ نقش داشته باشند.
راه درمان سنگ کیسه‌ی صفرا، برداشتن کیسه‌ی صفرا به وسیله‌ی جراحی است. به ویژه اگر سنگ‌ها متعدد و بزرگ باشند. روش مخصوصی برای پیش‌گیری از سنگ کیسه‌ی صفرا، در افراد در معرض خطر وجود ندارد. عوامل تغذیه‌ای، چاقی و اجتناب از خوردن زیاد غذا، باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. بعد از عمل جراحی و فقدان کیسه صفرا، صفرا مستقیماً از کبد به روده ترشح می‌شود که با گذشت زمان لوله‌های صفراوی گشاد می‌شوند تا بتوانند مشابه کیسه‌ی صفرای اصلی، صفرا را در خود حفظ کنند.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
طحال و وظایف طحال در بدن انسان

screenshot software
طحال چیست
-طحال یك عضو داخل شكمی، با ابعاد حدوداً دوازه در هشت سانتی متر است كه به طور طبیعی در سمت چپ قسمت فوقانی شكم، دركنار معده و بالای كلیه چپ قرار گرفته است. طحال كاملاً توسط دنده تحتانی قفسه سینه محافظت می شود و در حالت طبیعی، اگر طحال اندازه نرمال داشته باشد، نمی توان آن را از طریق جدار شكم لمس كرد.

وزن طحال، در بالغین 75 تا 150 گرم است و درهر دقیقه، حدوداً 300 میلی لیترخون از طحال عبور می كند . بنابراین طحال یك بافت كاملاً پرخون محسوب می شود. طحال در دوران مختلف زندگی وظایف كاملاً متفاوتی را بر عهده می گیرد.

وظایف طحال در دوران جنینی
در دوران جنینی و در ماه های پنجم تا هشتم بارداری، طحال به عنوان یك مركز خون ساز عمل می كند و گلبول های سفید و قرمز خون را می سازد. پس از تولد، با انتقال مراكز خون سازی به مغز استخوان، این فعالیت طحال خاموش می شود. در عین حال، قابلیت تبدیل به بافت های خون ساز همواره در طحال باقی می ماند و در برخی بیماری ها كه با درگیركردن مغز استخوان، باعث مهار ساختن سلول های خونی می شوند ، سلولهای طحال مجدداً شروع به فعالیت خونسازی می كنند. این فعالیت طحال، معمولاً فاقد ارزش بالینی است و تنها موجب بزرگ شدن بیش از حد طحال و بروز عوارض ناشی از آن می شود.

وظایف طحال پس از تولد
در دوران پس از تولد و در سنین كودكی، طحال یك منبع عمده و محل استقرار سلول های لنفوسیتB محسوب می شود و نقش مهمی را در پاسخ های ایمنی بدن ایفا می كند. لنفوسیت هایB كه در طحال استقرار یافته اند، در پاسخ به میكروب ها و عوامل خارجی، شروع به ترشح پادتن یا آنتی بادی می كنند.

سلول های ماكروفاژی كه در طحال استقرار یافته اند، نقش پاك كننده خون از سلول های غیر طبیعی را بر عهده دارند.گلبول های قرمز دارای اشكال غیر طبیعی یا آنهایی كه بیش از اندازه پیر شده اند و همچنین پلاكت های غیر طبیعی، توسط طحال از گردش خون برداشته می شوند. در هر روز، 20 میلی لیتر گلبول های قرمز فرسوده توسط طحال جمع آوری و از گردش خون خارج می شوند. به طور طبیعی، یك سوم از كل پلاكت های بدن، در طحال ذخیره شده اند و در موارد لزوم، می توانند به گردش خون وارد شوند.

با وجود كاركردهایی كه به طحال نسبت داده شد، فعالیت های طحال در بالغین، توسط اعضای دیگر، نظیر كبد و مغز استخوان هم قابل انجام است. بنابراین، برداشتن طحال در بالغین، معمولاً عارضه عمده ای ایجاد نمی كند.در كودكان، با توجه به نقش طحال در پیدایش پاسخ های ایمنی، برداشتن طحال باید با دقت و وسواس بیشتری صورت گیرد، زیرا حذف طحال در سنین پایین، با كاستن از توانایی ساخت آنتی بادی در بدن، موجب استعداد ابتلا به برخی عفونت های خاص می شوند.
طحال، كاملاً در مجاورت دنده های نهم تا دوازدهم قرار گرفته است. آسیب طحال و پارگی طحال، یك مشكل شایع در تصادفات و ضرباتی است كه به سمت چپ شكم و قفسه سینه وارد می شوند.مهم ترین خطری كه در این موارد بیمار را تهدید می كند،خونریزی شدید از بافت پرخون طحال به داخل شكم است، بدون اینكه خونریزی از سطح بدن وجود داشته باشد. تشخیص خونریزی داخلی، در این موارد از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. زیرا در بسیاری از موارد، برای كنترل آن نیاز به اعمال جراحی وجود دارد. در صورت پارگی طحال، گاهی نیاز به برداشتن كامل طحال پیش می آید.

گاهی طحال، عملكرد پاكسازی خون را بیش از حد لازم انجام می دهد و نه تنها سلول های معیوب و فرسوده را از گردش خون خارج می كند، بلكه بسیاری از سلول های سالم را نیز از بین می برد. این حالت كه "هیپراسپلنیسم" نامیده می شود، از مواردی است كه برداشتن طحال ، به بهبود بیماری می انجامد.

بیماری‌های طحال
- اسپلنومگالی: بزرگ شدن بیش از حد طحال
- هایپراسپلنیسم: فعالیت بیش از حد طحال
- آسپلنیسم: نبودن طحال یا فقدان کارکرد آن

در بیماری های همولتیك، كه نوعی كم خونی ناشی از متلاشی شدن زودهنگام گلبول های قرمز هستند، گاهی برداشتن طحال، به كاهش كم خونی كمك می كند.در حالات پیشرفته تالاسمی، كم خونی داسی شكل و كم خونی های همولتیك خود ایمنی، برداشتن طحال به تخفیف بیماری كمك می كند. افرادی كه به هر علت، طحالشان برداشته شده است، باید واكسن ضد برخی میكروب های خاص را دریافت كنند، زیرا حتی در بزرگسالان نیز كاركردهای طحال نباید كاملاً بی اهمیت تلقی شود و نقش طحال در دستگاه ایمنی بدن را باید همیشه در نظر داشت.آنتی بادی هایی كه درطحال ترشح می شوند،به خصوص علیه باكتری هایی كه دارای كپسول هستند موثرند و بیمارانی كه در آنها طحال برداشته شده ، مستعد ابتلا به عفونت با باكتری هایی نظیر پنموكوك و هموفیلی هستند.واكسیناسیون مناسب و رعایت اصول پیشگیری، احتمال وقوع این عفونت را به میزان قابل توجهی كاهش می دهد.
منبع:tebyan
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
نشانه های سرطان سینه چیست؟

screen cap
نشانه های سرطان سینه چیست؟هر نوع سرطان با یک سری از علائم همراه است که آگاهی از این علایم و نشانه های، فرد را در تشخیص سریعتر این بیماری یاری می دهد.




سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سالانه 7 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می‌شوند لذا با توجه به این‌كه 70 درصد این بیماران بالای 5 سال عمر می‌كنند اكنون حدود 70 هزار زن مبتلا به این بیماری در كشور داریم و این آمار كمی نیست! بویژه آن‌كه سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 5 سال پایین‌تر از سطح جهانی است. در زمان حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی كه این سن در كشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است.
بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماری‌های سرطان 4 مرحله اول تا چهارم دارد،مرحله اول آن كاملا قابل علاج قطعی است،مرحله دوم و سوم،مرحله كلینیكی است كه بیمار باید تحت درمان‌های خاص و عمدتا جراحی و شیمی‌درمانی قرار گیرد؛اما مرحله چهارم زمانی است كه بیماری خیلی پیشرفت كرده است و كار زیادی برای آن نمی‌توان انجام داد.
دكتر محمداسماعیل اكبری،رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی دراین‌باره می‌گوید:در سرطان سینه،مبتلایان شانس بالایی برای زنده ماندن داشته و پس از درمان،احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد.بنابراین بیماران مبتلا به سرطان سینه باید تحت نظر پزشك معالج قرار بگیرند.
دكتر اكبری با بیان این كه احتمال پیشگیری از 40 درصد انواع سرطان‌ها وجود دارد،اظهار كرد:سرطان سینه نیز یكی از انواع سرطانی است كه به راحتی می‌توان با تشخیص زود رس از آن پیشگیری كرد و تنها شرط آن،هوشیار بودن مردم جامعه بخصوص زنان است.
رئیس مركز تحقیقات سرطان با بیان این كه سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش می‌دهد،اذعان كرد: از این رو پیشگیری از این سرطان بسیار حائز اهمیت است تا این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود.وی با بیان این‌كه نازایی و عدم شیردهی زنان از عوامل ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود،خاطرنشان كرد:زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند.
دكتر حمیدرضا میرزایی كه در زمینه سرطان‌ شناسی تحقیق می‌كند،معتقد است:سرطان سینه شایع‌ ترین بدخیمی در زنان كشور است كه برخلاف بسیاری از بیماری‌ها،تنها انسان مدرن نیست كه با عارضه سرطان سینه دست به گریبان است،متون تاریخی نشان دهنده این حقیقت است كه پزشكان قدیمی نیز در جستجوی راهی برای درمان این بیماری بوده‌اند.استعمال دخانیات و بخصوص قلیان از عوامل بسیار خطرناك ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود. همچنین افزایش وزن غیرطبیعی و مصرف تركیبات هورمونی‌ زنانه به صورت غیرعلمی نیز از عوامل موثر در ابتلا به این سرطان محسوب می‌شود. همچنین سابقه فامیلی و سقط جنین غیرطبی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.
دكتر آسیه الفت‌بخش،عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره نشانه‌های این بیماری می‌گوید:درد، التهاب،تورم،قرمزی و فرو رفتگی نوك سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار می‌رود.
به گفته وی،سن بالا،سابقه فامیلی ابتلا به سرطان،اولین حاملگی بالای 30 سال،قاعدگی زیر 12 سال،یائسگی بالای 55 سال،عدم حاملگی،عدم شیردهی و هورمون‌ درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه هستند.
وی افزود:دردهای شایع سینه به دو دسته دوره‌ای و غیردوره‌ای تقسیم می‌شود كه دردهای دوره‌ای در زنان 30 تا 35 ساله در نیمه دوم قاعدگی یا در صورت مصرف هورمون دیده می‌شود.دردهای دوره‌ای غالبا دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر می‌شوند و همچنین با مصرف كافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید می‌شوند و عموما علت این دردها تغییرات هورمونی است.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در خصوص دردهای غیردوره‌ای گفت:
این دردها بدون ارتباط با قاعدگی هستند،معمولا در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود و ماهیت سوزنی یا كششی دارند.علت دردهای غیردوره‌ای عموما كیست‌های ناحیه سینه،دردهای قلبی و عضلانی،توده‌های خوش خیم یا بدخیم سینه هستند.
یكی دیگر از نگرانی‌های زنان در ارتباط با سرطان پستان به بحث زیبایی و حفظ تناسب اندام آنها برمی‌گردد.پزشكان ایرانی تقریبا از حدود 20 سال پیش در عمل جراحی سرطان سینه قادر به حفظ سینه‌ها هستند.ضمن این‌كه استفاده از پروتزهای سینه می‌تواند نگرانی خانم‌ها را دراین‌باره برطرف كند.با این حال زنان جامعه ما باید برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه،سالی یك بار معاینه كلینیكی و ماهی یك بار ماموگرافی را فراموش نكنند.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
علائم سکته مغزی چیست؟

screen shot windows 7
هنگام مشاهده علائم سکته مغزی باید بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق اورژانس به بیمارستان برسد.


علت سکته مغزی نرسیدن خون به مغز ناشی از انسداد یکی از رگ‌ها است. انسداد هر کدام از رگ‌ها به یک نوع اختلال در اندام‌ها منجر می‌شود و فعالیت یک عضو را متوقف می‌کند.

شایعترین علامت اختلال در اندام‌های یک سمت بدن، به طور مثال فلج شدن ناگهانی یک دست و یک پاست. البته هر گونه اختلال ناگهانی در فعالیت و کارکرد مغزی از جمله اختلال در شناخت، تفکر، بینایی و حافظه می‌تواند علامت سکته مغزی باشد. به عنوان نمونه اگر به طور ناگهانی فرد دچار اختلال حافظه شود می‌تواند علامت سکته مغزی باشد. این عارضه به این دلیل اتفاق می‌افتد که خون در یک لحظه به مغز نمی‌رسد.

بسیاری مواقع این علائم به صورت گذرا و قطعی ایجاد می‌شود و به عبارتی علامت مدت کوتاهی ظاهر و بعد مرتفع شود.

این علائم از خود سکته هم مهمتر است، در این حالت ممکن است حمله بعدی در چند ثانیه یا حتی چند روز بعدی اتفاق بیفتد و برگشت نداشته باشد. به همین دلیل علائم گذرا از علائم سکته مغزی اهمیت بیشتری دارند.
فردی که دچار اختلال ناگهانی و گذرا می‌شوند. مثلاً در یک لحظه بینایی خود را از دست می‌دهد یا دستش از کار می‌افتد یا حافظه‌ خود را از دست می‌دهد و بعد از مدت کوتاهی به حالت عادی باز می‌گردد باید به سرعت به یکی از مراکز اورژانس یا درمانگاهها مراجعه کنند و در صورت تأیید، درمان‌های بعدی را انجام دهند.

در صورتی که این علائم گذرا نباشد بیمار باید در اولین فرصت و حداکثر تا 4 ساعت به پزشک مراجعه کند.

* خودداری از اقدام پزشکی

درباره اقداماتی که همراهان و خانواده بیمار باید انجام دهند : متأسفانه بعضی از افراد خانواده بیمار اقداماتی انجام می‌دهند که بسیار مضر است و ممکن است به مرگ بیمار منجر شود. مثلاً با ظهور علائم سکته مغزی، افراد خانواده به تصور اینکه فشار خون بیمار بالا رفته سعی می‌کنند با خوراندن قرص، فشار خون بیمار را کاهش دهند که این مسئله بسیار خطرناک است و تا پیش از رسیدن اورژانس خانواده بیمار نباید به هیچ اقدامی که جنبه پزشکی دارد دست بزنند.

بالا رفتن فشار خون در هنگام بروز سکته مغزی، نوعی مکانیزم دفاعی بدن است تا خون را از رگی که تنگ شده و مسدود شده عبور دهد. خوردن قرص فشار این مکانیزم دفاعی را بر هم می‌زند و شانس زنده ماندن بیمار را از بین می‌برد.

با ظهور علائم سکته مغزی، بیمار باید در حالتی که آرامش روحی و جسمی داشته باشد قرار داده شود. همچنین تمام اقداماتی که برای باز کردن راه تنفس لازم است انجام شود مثلاً دندان مصنوعی بیمار را خارج کنند و در صورت داشتن ترشحات در دهان، او را به پهلو بخوابانند تا بتواند به راحتی نفس بکشد و با تماس با اورژانس بیمار را در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان برساند.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
آسیبهای نخاعی

screencast
● ستون فقرات
نخاع یا طناب نخاعی بخشی از سیستم اعصاب مركزی است. سیستم اعصاب مركزی از دو قسمت عمده، یعنی مغز و نخاع تشكیل شده است. نخاع بافت بسیار ظریفی است كه توسط تعدادی استخوان محافظت می شود. به این استخوانها مهره گفته می شود.
نخاع در وسط این مهره ها قرار گرفته و به محل قرار گرفتن نخاع كانال نخاعی گفته می شود. مهره ها به صورت منظم بر روی یكدیگر قرار گرفته اند. مهره ها ستون فقرات را ایجاد می كنند كه به عنوان ستون بدن عمل می كند و دارای حالت انعطاف پذیری است. بعلاوه مهره ها حفاظت از نخاع را نیز برعهده دارند. دیسكها در بین مهره ها قرار گرفته اند. دیسك از موارد فیبری سفتی تشكیل شده كه در میان آن ماده نرمتری قرار دارد. وظیفه دیسك جذب ضربه است و به ستون فقرات امكان انعطاف پذیری را می دهد.
مهره ها توسط رباطهایی بهم متصل می باشند، این رباطها باعث می شوند ستون فقرات حالت ایستاده به خود بگیرد. علاوه بر این، امكان حركت به ستون فقرات را می دهند. وقتی آسیب نخاعی روی می دهد اغلب این رباطها آسیب می بینند. موارد زیادی اتفاق می افتد كه مهره ها آسیب ببینند، ولی نخاع سالم بماند، اما ممكن است نخاع با وجود سالم بودن مهره ها، آسیب ببیند.
در بدن انسان سی مهره وجود دارد كه ستون مهره ها را قسمت بندی می كنند. این قسمتها شبیه قسمتهای نخاع می باشند و شامل بخشهای زیر می باشند.
▪ گردنی: ۷ مهره
▪ پشتی(سینه ای): ۱۲ مهره
▪ كمری: ۵ مهره
▪خاجی: ۵ مهره (این مهره ها بهم چسبیده اند)
▪ دنبالچه: ۱ مهره
● نخاع
می توان نخاع را بزرگترین عصب بدن نامید. اعصاب، ساختمانهای طنابی شكلی می باشند كه از رشته های عصبی كوچكتر تشكیل شده اند. نخاع مانند كابل اصلی تلفن عمل می كند و مغز را به سایر قسمتهای مختلف بدن متصل می سازد. اگر تصور كنیم كه نخاع به صورت كابل اصلی تلفن عمل می كند، مركز اصلی تلفن مغز بوده و قسمتهای مختلف بدن مشتركین تلفن می باشند. پیامها از مركز تلفن به مشتركین رسیده و همچنین از مشتركین به مركز تلفن می رسد. به این معنی كه دستوراتی كه منجر به حركت اندامها می شود، از مغز صادر شده و از طریق نخاع و سپس اعصاب محیطی به عضلات می رسند و همچنین گیرنده های حسهای مختلف مثل حس لمس و یا درد، آن را ثبت كرده و از طریق اعصاب محیطی به نخاع رسیده و بعد به مغز می رسند و باعث می شوند مغز حسهای مختلف را درك كند. از حسهای مختلف می توان به حس لمس، گرما، سرما و درد اشاره نمود. طول نخاع حدود ۴۵ سانتیمتر است و از پایین مغز شروع شده و تا حدود كمر ادامه می یابد.
سی و یك جفت عصب از نخاع خارج می شود. این اعصاب از قسمتهای مختلف نخاع خارج شده و عمل قسمتهای مختلف بدن را كنترل می نمایند. این اعصاب به صورت زیر دسته بندی می شوند.
۱) گردنی: ۸ عصب؛ كنترل گردن بازو و دستها را به عهده دارند.
۲) پشتی (سینه ای): ۱۲ عصب؛ كنترل تنه و عضلات فوقانی شكم را به عهده دارند.
۳) كمری: ۵ عصب؛ كنترل عضلات پایین شكم و قسمتهای مختلف اندامهای تحتانی را بر عهده دارند.
۴) خاجی: ۵ عصب؛ كنترل قسمتهای پایینی اندام تحتانی را بر عهده دارند، همچنین عملكرد مثانه روده و اعمال جنسی توسط این اعصاب كنترل می شود.
۵) دنبالچه: یك عصب؛ آخرین قسمت نخاع را بر عهده دارد.
● آسیب نخاع چیست؟
ممكن است نخاع در اثر بیماری و یا ضربه آسیب ببیند. در اكثر موارد آسیب نخاع به علت فشار وارد شده از مهره ها می باشد و در اثر این آسیب، نخاع ورم كرده یا دچار خونمردگی می شود. ممكن است آسیب باعث پاره شدن فیبرهای عصبی نخاع شود. عفونت و یا بیماریهای دیگر نیز ممكن است باعث همین نوع آسیبها گردند. برای اینكه نخاع آسیب شدید ببیند، لازم نیست كه حتماً قطع شود. اگر چه مطالعات مختلفی در حال انجام است تا امكان ترمیم نخاع را فراهم سازد و این تحقیقات در حیوانات با درصدی از موفقیت همراه بوده است، ولی در حال حاضر نخاع پس از قطع شدن دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، ولی به تازگی روشهایی برای پیوند نخاع در دست بررسی است و برخی از نتایج اولیه آن امیدوار كننده می باشد. این جمله به معنی عدم بهبود شرایط بیمار آسیب نخاعی نیست و بسته به اینكه علت آسیب خونمردگی یا تورم باشد، بیمار بهبود عصبی پیدا خواهد نمود. این بهبودی شامل تغییر در حس و یا توانایی حركت اندامها و یا هر دو است، مقدار بازگشت حس یا حركت در هر بیمار متفاوت بوده و با معاینه دقیق تا حدی قابل پیشگیری است.
بعد از ایجاد آسیب نخاعی تمامی اعصابی كه بالای محل آسیب قرار دارند به كار خود به همان شكل قبل از آسیب ادامه می دهند،اما در زیر سطح آسیب نخاعی اعصاب نمی توانند پیامها را بین مغز و قسمتهای بدن رد و بدل نمایند، علت این مسأله قطع شدن ارتباط بین دو قسمت نخاع است.
● تشخیص آسیب نخاع
پس از آنكه پزشك به وجود آسیب نخاعی مشكوك شد، برای تشخیص آن چند كار مختلف را انجام می دهد. اولین قدم انجام معاینه عصبی است. معاینه عصبی بر اساس امتحان ۱۰ عضله كلیدی در هر طرف بدن و ۲۷ نقطه استاندارد حسی در هر سمت بدن است. حسهای لمس سطحی و درد در هر دو طرف بدن بر روی نقاط خاصی بررسی می شوند. بسته به نتایج معاینات اولیه، معاینات تكمیلی دیگری نیز توسط پزشك انجام می گیرد. گرفتن عكس رادیوگرافی به تشخیص شكستگی مهره ها كمك می كند و انجام ام.آر.آی به تعیین مقدار آسیب ظاهری نخاع كمك می نماید.
بر اساس یافته های حاصل از معاینه و رادیولوژی، پزشك می تواند اطلاعات بسیاری در مورد آسیب نخاع كسب كند. میزان آسیب در هر شخص و مقدار بازگشت عملكرد در آن فرد با فرد دیگر كاملاً متفاوت است. آسیب فرد بر اساس سطح ضایعه عصبی و نوع آسیب توصیف می شود.
● آسیب كامل و آسیب ناقص
در هنگام معاینه یكی از مواردی كه پزشك آن را بررسی می كند، كامل یا ناقص بودن آسیب است. پزشك حركات عضلات مختلف و حس قسمتهای مختلف را بررسی كرده و بر اساس نتایج معاینه عصبی، ناقص یا كامل بودن آسیب را تعیین می كند. دو نوع آسیب نخاعی وجود دارد؛ آسیب كامل و آسیب ناقص. می توان آسیب كامل را به قطع تمام خطوط ارتباطی تلفن به یك ساختمان تشبیه كرد، ولی در آسیب ناقص تعدادی از این خطوط تلفن هنوز كار می كنند.
مقدار پیام رد و بدل شده بین مغز و اندامهای محیطی بستگی به این دارد كه چه مقدار از این خطوط قطع نشده باشند. برخی افراد با آسیب ناقص، حس نسبتاً خوبی دارند، ولی توانایی حركت ندارند و برخی از آنها توانایی حركت نسبتاً خوبی دارند، ولی حس آنها خوب نیست. اختلاف بسیار زیادی بین افرادی كه آسیب ناقص نخاع دارند وجود دارد زیرا راههای سالم باقی مانده در آنها كاملاً با یكدیگر متفاوت است.
همانطور كه ذكر شد، در حال حاضر امكان ترمیم اعصاب قطع شده در نخاع در دست تحقیق است، اما اعصابی كه دچار تورم یا خونمردگی شده اند، قابلیت برگشت دارند. این روند ممكن است به سرعت اتفاق بیفتد یا بسیار آهسته باشد. برخی افراد فكر می كنند كه آسیب كامل به معنی قطع كامل نخاع است و آسیب ناقص به معنی قطع ناقص نخاع. چنین تصوری صحیح نیست و اصطلاح كامل و ناقص برای تعریف عملكرد نخاع است و منظور آسیب فیزیكی نخاع نمی باشد. مثلاً ممكن است یك كابل تلفن به طور ظاهری سالم باشد، ولی سیمهای داخل آن بطور كامل قطع شده باشند.
● منظور از تتراپلژی (كوادری پلژی) یا پاراپلژی چیست؟
بیمارانی كه دچار آسیب نخاعی می گردند، به دو دسته تتراپلژی (كوادری پلژی) و پاراپلژی تقسیم بندی می شوند. به فردی پاراپلژیك گفته می شود كه حس و حركت تنه و یا اندام تحتانی خود را از دست داده باشد. این نوع آسیب در اثر صدمه به نخاع در ناحیه سینه، كمر یا خاجی ایجاد می شود. بسته به اینكه آسیب در كجا اتفاق بیفتد، كنترل بخشهای خاصی از بدن از دست می رود، هر چه محل صدمه بالاتر باشد، مقدار بیشتری از حس و عضلات نسبت به كسی كه دچار آسیب ناحیه خاجی شده، از دست می رود.
وقتی آسیب در ناحیه گردن اتفاق بیفتد، فرد كنترل حس و حركت اندام فوقانی، تنه و اندام تحتانی را از دست می دهد. به این حالت تتراپلژی می گویند. (تترا و كوادری از لحاظ لغوی به معنی چهار می باشند.)
گاهی اوقات نخاع تنها دچار التهاب و خونمردگی می شود و وقتی كه التهاب یا خونمردگی برطرف شد، امكان بازگشت عملكرد نخاع وجود دارد، ولی در حال حاضر روش قابل اعتمادی وجود ندارد كه مشخص كند كدام اعصاب احتمال برگشت دارند. اما هر چه زمان طولانی تری بگذرد و اعصاب عملكرد خود را به دست نیاورند احتمال برگشت آنها كمتر می شود. اگر مقداری برگشت در عملكرد دیده شد، امید ما برای بازگشت بیشتر عملكرد افزایش می یابد؛ ولی هیچ تضمینی در این مورد وجود ندارد.
برخی افراد چند هفته یا چند ماه بعد از آسیب نخاع دچار حركات خود بخود اندامها، به صورت انقباض عضلات و یا حركت ناگهانی اندام می شوند. این حركات غیر ارادی است و اسپاسم عضلانی می باشند و علامت برگشت كار عضله نمی باشند. فرد قادر به كنترل این حركات نیست. اسپاسم به علت دستورات اشتباه اعصاب است كه باعث حركت عضله می شوند. این دستورات از محلی زیر ناحیه قطع شده نخاع صادر می شوند. اسپاسم معمولاً درد ندارد، اما ممكن است مدتی طول بكشد تا فرد به این حركات غیرارادی عادت كند. اسپاسم عضلات برای فرد می توانند مفید نیز باشند، زیرا باعث می شوند عضلات انقباض خود را حفظ كنند.
به افزایش شدت این اسپاسم ها اسپاستیسیتی گفته می شود. شدید شدن اسپاستیسیتی می تواند علامت وجود مشكلی در زیر سطح ضایعه نخاعی باشد. به عنوان مثال افزایش اسپاستیسیتی می تواند نشانه وجود عفونت ادراری باشد یا حتی رشد ناخن به داخل گوشت و ایجاد عفونت در آن محل می تواند باعث افزایش اسپاستیسیتی گردد. اسپاسمها اگر باعث بیدار شدن در طول شب شده یا باعث درد شوند، می توانند برای فرد مشكل ساز باشند.
علاوه بر مشكلات ایجاد شده در زمینه حس و حركت اندامها، آسیب نخاع باعث بروز تغییراتی در وضعیت تنفسی، وضع روده، مثانه و عملكرد جنسی می شود.
● آیا آسیب نخاع قابل بهبود است؟
تقریباً همیشه پس از آسیب نخاع مقداری بهبودی دیده می شود. تحقیقات بسیار وسیعی در حال انجام است و در برخی حیوانات و حتی در انسانها با موفقیتهایی همراه بوده كه امید به بهبود قطع نخاع را در آینده ایجاد كرده است. آسیبهایی كه همراه با قطع نخاع نباشند، همراه با درجات متفاوتی از بهبودی می باشند. و می توان گفت در بسیاری از بیماران مقداری از بهبودی تورم در نخاع باعث برگشتن عملكرد اعصاب قطع نشده می گردد.
● منظور از بهبودی در وضعیت بیمار چیست و مقدار آن چقدر است؟
بعد از آسیب نخاعی مقداری از قدرت حركتی و حسی بیمار برگشت می كند. این مقدار تحت تأثیر عوامل مختلفی بوده و در بیماران مختلف با یكدیگر متفاوت است، ولی تا حدودی قابل پیش بینی است و بیشتر در طی شش ماه اول پس از آسیب دیده می شود، گاهی حتی سالها بعد نیز بهبودی دیده می شود.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
بیماری زونا

imgurl

زونا نوعی بیماری پوستی است. عامل ایجاد این نوع بیماری، ویروسی است که در کودکی باعث آبله مرغان می شود، علائم بیماری زونا عبارت اند از : درد، خارش حتی قبل از پیدایش آن بر روی پوست، بیرون زدن تاول های قرمز و دردناک که بعدا خشک می شوند.

درد و سوزش شدیدی در طول رشته های عصبی بدن احساس می کنید. چند روز بعد تاول های قرمز رنگی در محل درد ظاهر می شوند. هنگامی که تاول ها ظاهر و سپس کدر می شوند در می یابید که این ها ضایعات معمولی پوست نیستند.

عفونت ویروسی که عصب را درگیر می کند. ابتلا به آبله مرغان در کودکی را باید در بروز زونا مقصر و مسئول دانست. ویروس واریسلا زوستر یعنی همان ویروسی که قبلا سبب ابتلای شما به ابله مرغان شد در واقع هرگز بدن شما را ترک نگفته. تا این لحظه سیستم ایمنی شما کار خود را در غیر فعال نگه داشتن ویروس فوق العاده خوب انجام داده است. حتی همین حالا هم که زونا بروز کرده سیستم ایمنی شما از درگیر شدن تمام بدن در نتیجه آشکار شدن خشم و انتقام ویروس جلوگیری کرده است. اما به هر حال بروز درد برای فرد واقعا ناراحت کننده است. بسته به شدت بیماری ، درد ممکن است حتی پس از برطرف شدن بثورات جلدی نیز ادامه یابد.

در ابتدای تظاهر بیماری

در این قسمت به ذکر توصیه هایی می پردازیم که در مراحل نخستین بیماری به کار می آیند .

تسکین درد

دکتر جولز آلتمن مصرف استامینوفن را به عنوان جایگزین آسپرین موثر می داند.

بدن خود را تقویت کنید

به گفته جان مک کانی مصرف دوز بالای ویتامین Cو ویتامین ب- کمپلکس برای سیستم ایمنی و اعصاب مفید است. او مصرف 200 میلی گرم ویتامین Cروزی 5 الی 6 بار به منظور تقویت سیستم ایمنی و نیز مصرف ب- کمپلکس را جهت بازسازی مجدد سلول های عصبی به بیماران خود توصیه می کند. (البته هرگز قبل از مشورت با پزشک اقدام به ویتامین درمانی نکنید). دکتر کانی هم چنین به بیماران مصرف قرص های مولتی ویتامین محتوی عنصر روی را پیشنهاد می کند.

مصرف لیزین

برخی از مطالعات نشان داده اند اسیدآمینه لیزین از انتشار ویروس جلوگیری می کند. البته نتایج حاصل از همه تحقیقات این مطلب را تایید نمی کنند مصرف لیزین در شروع بیماری نه تنها ضرری ندارد بلکه ممکن است به بهبود بیماری کمک کند.

پس از تظاهرات بثورات

هنگامی که تاول ها ظاهر می شوند به چند روش می توان به تسکین درد کمک نمود.

هیچ اقدامی نکنید

تاول ها را به حال خود رها کنید. مگر این که خارش و تحریک پوست واقعا شدید باشد زدن انواع پماد و کرم فقط موجب تحریک بیشتر پوست و به تاخیر افتادن بهبود بیماری می شوید.

ساختن روغن کالامین

این دستورالعمل را دکتر جیمز نوردلاند پیشنهاد می کند. تهیه مواد تشکیل دهنده این روغن ممکن است برای شما دشوار باشد. بنابراین می توانید از یک داروساز مدد بگیرید.

20 % الکل ایزوپروپیل، 1% فنل و 1% منتول را به محلول کالامین اضافه کنید. اگر فنل خیلی قوی است و یا الکل خیلی سرد است می توانید روغن را با آب رقیق نمایید. از این روغن در طول روز هر چند بار که لازم است استفاده نمایید تا زمانی که تاول ها خشک شوند و زخم دلمه ببندد. پس از آن دیگر از روغن استفاده نکنید.

تهیه ضماد کلروفرم و آسپرین

دکتر راب از این درمان که از دکتر رابرت کینگ آموخته بهره می گیرد دو عدد قرص آسپرین را بکوبید تا به صورت پودر در آید. (توجه داشته باشید که فقط از اسپرین استفاده کنید نه داروهای مشابه آن) 2 قاشق غذاخوری کلروفرم اضافه نمایید و آن را مخلوط کنید. با یک تکه پنبه ضماد بدست آمده را روی زخم ها بمالید. می توان روزی چند بار این کار را تکرار نمود. هم چنین می توانید برای ساخت این ضماد از یک داروساز کمک بگیرید هر چند امکان بروز حساسیت نسبت به این ماده بسیار کم است اما افرادی که به اسپرین حساسیت دارند نباید از آن بر روی پوست استفاده کنند.

عملکرد این ضماد به چه صورت است؟

گفته می شود که کلروفروم بقایای صابون، چربی و سلول های مرده پوست را در خود حل می کند و باعث می شود اسپرین جذب چین های پوستی شود و پایانه های عصبی را تا حدودی بی حس کند. طبیعتا 5 دقیقه پس از مالیدن این ضماد باید احساس آرامش کنید. اثر این ماده تا چندین ساعت و اغلب تا چند روز باقی می ماند.

گذاشتن حوله مرطوب بر روی موضع جهت کاهش درد

دکتر نورد لاند می گوید : یک حوله بردارید آن را در آب سرد فرو برده سپس بفشارید تا آب اضافی آن خارج شود و بعد حوله را روی زخم بگذارید هر چند حوله خنک تر باشد بیشتر احساس آرامش می کنید . این احساس شبیه وقتی است که بر روی سوختگی یخ می گذارند.

محل آسیب را گرم نکنید

دکتر راب می گوید از هر عاملی که سبب گرم شدن تاول ها گردد اجتناب کنید .گرما تنها تحریک پوست را افزایش می دهد.

غوطه ور شدن در آب حاوی نشاسته

اگر تاول ها بر روی پیشانی ظاهر شده اند از اقدام به این دستور بپرهیزید. ولی چنانچه بثورات از گردن به پایین را درگیر کرده باشند این روش می تواند موثر واقع شود. یک مشت آرد جوی دو سر و یا نشاسته ذرت را در آب داخل وان بپاشید و در آب غوطه ور شوید ولی احتیاط کنید که سر نخورید هر چند اثر این روش خیلی طولانی نیست اما در تسکین درد برخی از افراد موثر است دکتر نورد لاند اغلب به بیماران توصیه می کند. 20 دقیقه قبل از خواب این کار را انجام دهند و سپس جهت رفع درد مصرف کنند تا بتوانند بخوابند.

مهار عفونت با آب اکسیژنه

در صورت عفونی شدن تاول ها سعی کنید آن ها را با آب اکسیژن مرطوب نمایید. نیازی به رقیق کردن آب اکسیژنه نیست می توانید مستقیما از محلول داخل بطری بر روی تاول ها بریزید.

از پمادهای انتی بیوتیک استفاده کنید.

اما در این انتخاب نوع پمادی که استفاده می کنید. دقت نمایید. نئومایسین و نئوسپورین از جمله آنتی بیوتیک هایی هستند که معروف به تحریک پوست می باشند. پلی سپورین و اریترومایسین برای این منظور مناسب ترند.

تا از بین رفتن بثورات از زوستریکس استفاده نمایید.

این زمان معمولا دو ماه است. زوستریکس از جمله داروهای مخصوص زونا است که بدون نسخه عرضه می گردد. ماده اصلی آن شامل کپسای سین (نوعی آمید) است که از مشتقات فلفل قرمز بوده و در تهیه فلفل هندی و پودر دار فلفل به کار می رود. دانشمندان معتقدند این ماده از آزاد شدن نوعی ترکیب شیمیایی که وجود آن برای انتقال پیام درد از یک سلول عصبی به سلولی دیگر ضروری است جلوگیری می کند. دکتر آلتمن می گوید : مالیدن این پماد بر روی تاول های پوستی مانند گذاشتن فلفل قرمز بر روی بثورات زوناست علت استفاده از زوستریکس داشتن اثر ضد تحریک آن است مصرف این دارو برای رفع درد پس از التیام پوست توصیه می شود و نباید بر روی زخم های باز و مرطوب استعمال گردد.

مراقبت های پوست پس از التیام بثورات

حتی پس از برطرف شدن تاول ها ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید پس به نکات زیر توجه کنید.

خنک کردن با یخ

دکتر راب می گوید پس از بهبود تاول ها هنوز درد احساس می کنید مقداری یخ در یک کیسه پلاستیکی بریزید و به پوست بمالید. این کار باعث گیج شدن سلول های عصبی شده در تسکین درد موثر است.

ردیابی کنید

دکتر آلتمن معتقد است که گاهی اوقات در مورد برخی از بیماران طولانی شدن درد ناشی از بیماری به برخی از نیازهای عاطفی فرد که مورد بی توجهی واقع شده اند اشاره می کند. آیا درد توجه شما را از مشکلات دیگر به خود معطوف داشته است؟ یا این که توجه زیادتری را که به آن نیاز داشته اید به سوی خود جلب کرده است؟ این مساله ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد و لازم است در مورد آن با پزشک گفتگو نمایید.

هشدار پزشکی

از تخریب غیر قابل ترمیم عصب جلوگیری نمایید.

چنانچه درد ناشی از زونا غیر قابل تحمل است به پزشک مراجعه کنید. در این قبیل مواقع صبر کردن جایز نیست. نادیده گرفتن درد ممکن است به تخریب غیر قابل جبران سلول های عصبی و تحمل یک عمر درد و ناراحتی منجر شود. به خاطر داشته باشید که زونا یک بیماری پوستی نسیت. بلکه نوعی عفونت ویروسی سلول های عصبی است.

پزشکان معمولا زونا را در مراحل اولیه آن با آسیکلوویر و یا با داروهای استروییدی درمان می کنند.آسیکلوویر روند تکثیر ویروس واریسلا زوستر را کند و دورۀ عفونت را کوتاه می کند. ظاهراً آنچه آسیکلوویر بر آن بی تأثیر است دردی است که پس از التیام ضایعات جلدی هم چنان باقی می ماند. برخی از پزشکان بر این باورند که داروهای استروییدی نظیر پردنیزون مانع از بروز این درد می شوند ولی همه پزشکان در این مورد اتفاق نظر ندارند. دکتر «راب از تزریق دارو در محل مربوطه کمک می گیرد. او در این باره می گوید : « اگراعصاب سمپاتیک ناحیۀ درد بلوک شوند در مورد 75 تا80 درصد بیماران درد یکباره و به طور کامل برطرف می گردد». راه هایی برای غلبه بر دردهای مزمن متعاقب زونا وجود دارند. یکی از این راه ها کار گذاشتن یک وسیله الکتریکی کوچک در نخاع است که می تواند در صورت تحریک شدن توسط یک ناقل خارجی با وارد کردن شوک به نقطه مناسب درد را مهار کند.

خلاصه توصیه های ساده و سودمند

آب فراوان بنوشید.

- آب فراوان بنوشید. نوشیدن مایعات و آب فراوان در طول روز به همراه استراحت کامل، بیماری را بهبود می بخشد.

- از کمپرس آب سرد، لوسیون کالامین، جوش شیرین برای فرونشاندن تاول ها استفاده کنید.

- برای تکسین درد از استامینوفن استفاده کنید. پزشکان مصرف استامینوفن را به عنوان جایگزین آسپرین می دانند.

- شست و شو با آب، بهترین راه تسکین و درمان زوناست. هر چه آب خنک تر باشد احساس بهتری خواهید داشت.

- زخم ها را در معرض هوا قرار دهید و روی آن را باندپیچی نکنید و لباس تنگ نپوشید.

- از گیاه بادرنجبویه کمک بگیرید.

- چنانچه زونا گرفتید گلابی و آب گلابی بخورید.

- جهت کاهش درد بر روی موضع حوله مرطوب بگذارید.

- باید افرادی که استعداد به بیماری زونا دارند. از بیماران مبتلا دوری کنند زیرا احتمال سرایت در آنها بالاست.

- میوه های تازه، عصاره تازه طبیعی سبزیجات و به ویژه آب هویج زیاد بخورید. زیرا بدن به مقادیر فراوان بتا کاروتن بیوفلاوونوئیدها و ویتامین Eنیاز دارد تا با ویروس مبارزه کند.

- برای استفاده از محلول های پوستی حتی با پزشکتان مشورت کنید و از استفاده خودسرانه داروها و پمادها پرهیز کنید.

- فلفل قرمز استفاده کنید.

- گیاه خرفه را امتحان کنید.

- استرس تان را کنترل کنید. دوری از تنش روانی شدت ناراحتی زونا را کم می کند.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
مچ دست‌تان درد می کند؟

درد مچ دست به دلایل گوناگونی رخ می دهد. مچ درد می تواند به علت آسیب ناگهانی ایجاد شود که منجر به رگ به رگ شدن و یا شکستگی مچ دست می گردد. اما فشارهای تکراری بر مچ، آرتروز و سندرم تونل کارپال نیز می تواند موجب مچ درد گردد.

علل درد مچ دست
1- صدمه ناگهانی: اغلب آسیب های مچ زمانی رخ می دهد که شما بر روی دست خود بیفتید. این موضوع باعث رگ به رگ شدن و حتی شکستگی می شود. اگر استخوان مچ شکسته باشد، تغییر شکل مفاصل و ناتوانی در حرکت مچ از علائم آن است.

2- فشارهای تکراری: هر فعالیتی که باعث حرکت تکراری و طولانی مدت مچ دست شود، می تواند باعث التهاب بافت اطراف مفصل مچ شود.

3- آرتریت : ساییدگی و پاره شدن غضروف باعث استئوآرتریت می شود. وجود درد در قاعده انگشت شست ممکن است نشان دهنده استئوآرتریت باشد.

4-سندرم تونل کارپال: هنگامی که فشار زیادی روی عصب مدیان وجود داشته باشد، مچ دست متورم شده و این سندرم رخ می دهد. عضله انگشت شست، ضعیف شده و نمی توانید به خوبی چیزی را بگیرید. درد ممکن است تا ناحیه آرنج بالا رود.
در سندرم تونل کارپال، احساس درد، سوزش، بی حسی در کف دست، انگشت شست و دیگر انگشتان وجود دارد
سندرم تونل کارپال در موارد زیر رخ می دهد:
- فعالیت های تکراری با مچ دست از قبیل: تایپ کردن، خیاطی، نقاشی، نوشتن و ... .
- دیابت، سندرم قبل از قاعدگی، مشکلات تیروئید، آرتریت روماتوئید
- بارداری، یائسگی و یا دارای اضافه وزن

5- نقرس: هنگامی که بدن مقدار زیادی اسید اوریک تولید کند، نقرس بوجود می آید. اسید اوریک به شکل کریستال هایی در مفاصل ذخیره می شود.

6- بیماری شبه نقرس : رسوب کلسیم در مفاصل می باشد. معمولا مفاصل مچ دست و یا زانو را درگیر می کند و باعث قرمزی، درد و ورم می شود.

عوامل خطر
1- شرکت در ورزش: آسیب های مچ در بسیاری از ورزش ها شایع می باشد، از جمله: ژیمناستیک و تنیس.
2- فعالیت تکراری: تقریبا هر گونه فعالیتی که با دست و مچ کار می کند، از قبیل: بافندگی و کوتاه کردن مو. این نوع فعالیت ها اگر هر روز و با شدت انجام شود، می تواند باعث ناتوان شدن مچ دست و درد در آن ناحیه گردد.
3- بیماری ها و شرایط دیگر: دیابت، لوسمی، اسکلرودرمی، لوپوس و یا مشکلات غده تیروئید.

راه های تشخیص علت درد مچ دست
- معیانه بالینی توسط پزشک
- عکسبرداری
- سی تی اسکن
- ام آر آی
- آرتروسکوپی : در این روش، برش کوچکی در پوست مچ ایجاد می کنند و ابزاری همانند یک مداد که حاوی چراغ و دوربین کوچکی است را وارد آن قسمت برش زده می کنند. تصاویر حاصله، بر روی مانیتور تلویزیون پخش می شود.
- الکترومیوگرام : هنگامی که عضله در حال استراحت قرار دارد، یک سوزن الکتریکی کوچک را در عضله قرار می دهند و فعالیت الکتریکی آن را ثبت می کنند.


چه زمانی باید به نزد پزشک رفت؟
تمام مچ دردها نیاز به پزشک ندارند.
رگ به رگ شدن کم معمولا با سرد کردن، استراحت و دروهای ضد درد تسکین می یابد.
اما اگر درد و التهاب بیشتر از چند روز طول بکشد و بدتر شود، بهتر است نزد پزشک بروید.
تاخیر در درمان می تواند باعث کاهش دامنه حرکت و ناتوانی طولانی مدت مچ گردد.

درمان درد مچ دست
- مصرف مسکن های ضد درد
- اگر یکی از استخوان های مچ دست شکسته باشد، گرفتن گچ و یا بستن آتل می تواند کمک کند.
- اگر مچ دست رگ به رگ شده باشد، بستن آتل می تواند از تاندون مجروح حفاظت کند و آن را بهبود بخشد.
- جراحی : مواقعی که شکستگی شدید باشد، یا در سندرم تونل کارپال و نیز برای ترمیم تاندون یا رباط، جراحی لازم است.

درمان های خانگی درد مچ دست
- مچ را بالا نگه دارید.
- به مچ استراحت دهید.
- یخ را بر روی مچ بگذارید.
- با باند کشی، مچ را بپوشانید.
- هر روز ورزش های انعطاف پذیری و تقویتی انجام دهید.
- بعد از حمام کردن، ورزش کنید، زیرا مچ دست گرم است و سفت نیست.
- هنگامی که مچ دست ملتهب است، ورزش انجام ندهید.
استراحت در حین انجام ورزش، برای افراد مبتلا به آرتریت بسیار مهم است
جلوگیری از درد مچ دست
- به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. حداقل 1200 میلی گرم در روز برای زنان بیشتر از 50 سال و 1000 میلی گرم در روز برای بالغین، کلسیم مورد نیاز است.
- افتادن از سمت جلو ممکن است باعث شکستن دست و مچ شود. لذا، کفش مناسب بپوشید، در محل تاریک، چراغ ها را روشن کنید و برای پله ها نرده بسازید.
- استفاده از لوازم محافظتی برای فعالیت های ورزشی.
- پوشیدن مچ بند برای ورزش هایی مانند فوتبال و اسکیت.
- اگر شما مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنید، در حین انجام کار به خودتان استراحت دهید.
- هنگامی که مشغول تایپ کردن هستید، مچ دست را در موقعیتی مناسب قرار دهید.
- اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید.
- مقدار زیادی آب بنوشید.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
پاک کردن کبد به صورت طبیعی

photo hosting sites
شما می توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید. سالی یکبار با توجه به آلودگی هایی که در اطرافمان هست، باید کبد را پاکیزه کرد.
گیاهانی را که در زیر معرفی می شوند ، می توانید از عطاریها تهیه نمایید:

آرتیشوک:
دارای طعم تلخ و تند واضح با خاصیت پاک کنندگی خوب برای کید می باشد. مواد شیمیایی موجود در آرتیشوک به نام سینارین باعث افزایش تولید صفرا در کبد و تقویت بخشیدن به مجرای صفرا می شود. آرتیشوک همچنین باعث تقویت سلولهای دیواره کبد و نگاه داشتن آنها از صدمه می شود.

رزماری :
گیاه متداول در آشپزی که می تواند یکی از پاک کننده های کبد باشد . با توجه به تحقیقات انجام شده ، عصاره رزماری با کمک آنزیم های داخل کبد باعث دفع سریعتر مواد شیمیایی می شود.

زرد چوبه:
زردچوبه خام محتوی روغنی است که باعث کاستن مقدار سم در بدن می شود . زردچوبۀ به رنگ طلایی را ، به عنوان مزه گرم در سبزیجات ، برنج، حبوبات، ماهی و مرغ می توان استفاده نمود.

قاصدک:
قاصدک گیاه هرزی است دارای برگهای پهن تیغی شکل با گلهای زردی که بعدا به قاصدک تبدیل می شود و در چمنزارها یافت می شود. این گیاه سرشار از ویتامین آ ، آهن ، فسفر ، کلسیم و پتاسیم است. همینطور برای تقویت و شستشوی کبد استفاده می شود. چربی های ذخیره شده در کبد را از بین می برد. ضمنا دارای مزه ای تلخ می باشد. می توان هر از گاهی یک فنجان چای قاصدک برای خود درست کرد.

کاسنی :
محرک صفرا و تمیز کننده کبد ، مدر و ملین و همچنین کم کننده کلسترول می باشد. از برگ های کاسنی می توان در سالاد نیز استفاده کرد.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
صفحه  صفحه 15 از 72:  « پیشین  1  ...  14  15  16  ...  71  72  پسین » 
علم و دانش

Medical Content | مطالب پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA