انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
فرهنگ و هنر
  
صفحه  صفحه 48 از 229:  « پیشین  1  ...  47  48  49  ...  228  229  پسین »

تاریخ اروپا از ابتدا تاکنون


مرد

 
سولون



سولون آتنی(به یونانی: Σόλων)(زادهٔ ۶۳۸-مرگ ۵۵۸ پیش از میلاد) دولت‌مرد، قانون‌گذار و غزل‌سرای آتنی بود. او را پدر شهر آتن خوانده‌اند. او کوشید تا در برابر سیاست‌ها و اخلاقیات آتن قدیم قانون‌گذاری کند. اگرچه بسیاری از اصلاحاتش اندکی پس از او از میان رفت ولی نقش او در پایه‌ریزی مردمسالاری آتنی بدو اعتبار بخشیده‌است.

منابع تاریخی که آگاهی‌هایی دربارهٔ سولون می‌دهد بیشتر از هرودوت و پلوتارک است که صدها سال پس از او می‌زیسته‌اند.

یونانیان او را در شمار حکمای سبعه آورده‌اند.




مبارزه با رباخواری
ویل دورانت در شرح انقلاب سولون می‌نویسد:

او با قانون معروف خود، یعنی «قانون برداشتن بارها و تعهّدات» توانست همان‌گونه که ارسطو می‌گوید همه وام‌های فردی و دولتی را لغو کند. بدین‌گونه اراضی اتیکه را از بند گرو آزاد کرد. افزون بر این، تمام کسانی را که دچار بردگی شده‌بودند، آزادی بخشید. وی افرادی را که در خارج از کشور به عنوان برده به فروش رفته بودند، بازگرداند واز آن پس، این کار را ممنوع کرد.


بنابراین، سولون همه بردگان را آزاد کرد و سودی که برای یک بدهی پرداخت می‌شد، از ۱۲ درصد بیش‌تر نمی‌شد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هزیود


مجسمه برنزی باستانی، که اصطلاحا شبه سنکا نامیده می شود و امروزه حدس می زنند که می تواند تصویری خیالی از هزیود باشد

هسیود یا هزیود یا هسیودوس (زاده: ۸۴۶ قبل از میلاد، درگذشت: ۷۷۷ قبل از میلاد)، شاعر یونانی و سرایندهٔ مشهورترین منظومهٔ «نسب نامه خدایان» بود. وی که پس از هومر، محبوبترین شاعر کلاسیک یونان محسوب می‌شود از اهالی آسکرا واقع در بئوتیا بود و در قرن هشتم قبل از میلاد می‌زیست.

خانوادهٔ هزیود، اهل کیمه در ایولیس بودند.

او احتمالا تحت تأثیر اندیشه مشرق زمین قرار گرفته بود و به همین دلیل، تاریخ آفرینش جهان و تبار خدایان را برای منظومه‌ای حماسی و تربیتی برگزید.

هزیود بر طبق یک روایت تاریخی، در سال ۸۴۶ قبل از میلاد متولد شده و در سال ۷۷۷ قبل از میلاد درگذشته‌است، اما برخی از دانشمندان و تاریخ نویسان تولد او را به ۶۵۰ق.م هم رسانیده‌اند، ولی وی به احتمال قوی، صد سال قبل از تاریخ اخیر زندگی می‌کرده‌است.

وی در شهر کومه (کیمه) از بلاد آیولیا(ایولیس) واقع در آسیای صغیر به دنیا آمد. پدرش در این شهر دچار فقر شد و به ناچار به آسکرا مهاجرت نمود. هزیود از کودکی به شبانی پرداخت و در مزارع کار کرد و درپی گله‌های خود، در دامنهٔ کوهستان هلیکون خرامید. در همین زمان بود که طبع شعر در وی بوجود آمد و انگار که خدایان هنر در کالبد او، شعر دمیدند. پس به خواندن و سرودن شعر روی آورد و ضمن شرکت در مسابقات شعر و موسیقی، موفق به دریافت جوایز متعدد گردید. بنا به گفته عده‌ای، وی برخی از این جوایز را از دست هومر دریافت کرده‌است.

ویل دورانت به اعتبار همین دلبستگی هسیود به شعر و موسیقی، وی را خنیاگر آسکرا نامیده‌است.

هزیود مانند سایر یونانیان، به اساطیر و داستان‌های شگفت آور کهن علاقه بسیار داشت و همین علاقه او را به نگارش نسب نامه یا تبارنامه‌ای برای خدایان واداشت.

در دورانی از زندگی، به هزیود، ارث قابل توجهی رسید، اما برادر او، پرسئوس با فریبکاری بخشی از این میراث را، به نفع خود ضبط کرد که همین باعث شد که هسیود منظومهٔ استواری خطاب به برادرش بسراید و در آن او را اندرز دهد.

درباره مرگ هسیود در تاریخ به صراحت مطلبی درج نشده‌است، امّا بنابر برخی روایات، هسیود وقتی که به سن ۸۰ سالگی رسیده بود، دختری به نام کلومنه را اغفال کرد و با او نزدیکی کرد. برادر کلومنه، وقتی که از ماجرا آگاه شد، هسیود را کشت و جسدش را به درون دریا انداخت. هرچند که کلومنه باردار شده بود و چندی بعد، در جزیره سیسیل پسری به دنیا آورد. این پسر، که فرزند هسیود محسوب می‌شد، همچون پدر شاعر نامداری شد و او ستسیخوروس، شاعر بزمی معروف است.


معروفترین اثر هسیود، نسب نامه یا تبارنامه‌ای است که وی برای خدایان عصر خویش نوشته و با عنوان نسب نامه خدایان معروف است. این نسب نامه که بخشهایی از آن هم اکنون نیز موجود است، تئوگونیا نام دارد.

اثر دیگر او، منظومهٔ کارها و روزها می‌باشد که شعری استوار در وصف زندگی کشاورزان است و حکم اندرزنامه‌ای را دارد که خطاب به پرسئوس که برادر بی وفای هسیود بود، سروده شده‌است.


هسیود در تاریخ و فرهنگ و ادبیات یونان باستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و او را پس از هومر محبوبترین شاعر کلاسیک یونان دانسته‌اند.

از جمله مفاهیم پیشنهادی خاص او، مفهوم خائوس می‌باشد. خائوس، مادهٔ بی نظام و بی تعیّنی بود که به نظر هزیود، جهان از آن ساخته شده بود. برخی از محققین مفهوم خائوس را به مفهوم قرآنی «هبا» نزدیک دانسته‌اند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هومر


سردیسی از هومر در موزه لوور. این سردیس یک کپی رومی (در سده دوم) از روی پیکره اصلی یونانی مربوط به سده دوم پ.م. است.

هومِر (در یونانی: Ὅμηρος هُمرُس) شاعر و داستانسرای یونانی است. وی احتمالاً در حدود سال ۸۰۰(بعضی این تاریخ را ۲۰۰۰ سال ذکر کرده) پیش از میلاد می‌زیسته‌است. این تنها چیزی است که درباره هومر می‌دانیم. تنها آثار به جای مانده از وی، دو گلچین شعر به نامهای ایلیاد و ادیسه است. همه‌ی آنچه که ما درباره تاریخ و افسانه‌های یونان باستان می‌دانیم از موضوعهای همین شعرها گرفته شده‌است. ایلیاد داستان جنگ تروا را تعریف می‌کند. اُدیسه، سرگذشت ماجراهایی را که ادیسوس قهرمان یونان، هنگام بازگشت از جنگ به سوی منزل با آنها روبرو گردید، بازگو می‌کند.

زندگی او را در قرن نهم ق. م. نوشته‌اند. در پایان زندگی نابینا شد و از شهری به شهری می‌رفت و اشعار رزمی خود را به نوای چنگ میخواند.

هرودوت با قاطعیت نوشته است که داستانسرایی بنام هومِر وجود داشته که در قرن نهم ق. م. می‌زیسته؛ از آنجایی که هرودوت بعنوان معتبرترین مورخ دوره باستان، مورد تأیید است، لذا می‌توان پذیرفت که هومِر از اهالی ناحیه اسمیرنا یونان بوده که وقایع مربوط به جنگ تروا را جمع آوری کرده و با لعابی از افسانه و جنبه‌های مافوق انسانی آمیخته است.
به هر حال، در ورای افسانه غول‌هایی مثل آژاکس و آشیل، حقایقی هم نهفته است.



پایان شاعران یونان باستان
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
تاریخ‌نگاران یونان باستان

آگاثیاس

اریستوبولوس

امیانوس مارسلینوس

اودموس رودسی

پلوتارک

تئوپومپ

دینون

کتزیاس

هرودین
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
آگاثیاس


آگاثیاس (زندگی پیرامون ۵۳۶ تا ۵۸۲ یا ۵۹۴ میلادی) شاعر و تاریخنگار یونانی اهل مورینه بود. نوشته‌های او منبع اصلی دربارهٔ روزگار ژوستینین یکم در تاریخ است.

او که در کنستانتینوپول به وکالت می‌پرداخت دلبستهٔ ادبیات بود. او شعرهای کوتاهی در زمینهٔ حماسی به نام دافنیاکا دارد. همچنین نوشته‌های تاریخی او تاریخ میان سال‌های ۵۵۲-۵۵۸ میلادی را به خوبی پوشش داده‌است. او در نبردهای ارتش بیزانس با گت‌ها، وندالها، فرانک‌ها و ایرانیان همراه بوده‌است. او شرح بیرون‌راندن نوافلاطونیان از قلمرو روم و پناه‌جستنشان به ایران و کوچشان به تیسفون را آورده‌است.

همچنین نوشته‌های آگاثیاس منبع مهمی در تاریخ ایران پیش از اسلام می‌باشد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
اریستوبولوس

اریستوبولوس وقایع‌نگار اسکندر است که در لشکرکشی‌های اسکندر ملتزم رکاب او بود و بعد مشاهدات و خاطرات خود را به صورت کتابی درآورد که از میان رفته‌است ولی بعدها نویسندگان اسکندری مانند آریان و دیودوروس در تحریر زندگی نامهٔ اسکندر و شرح پیروزی‌های او از کتاب او سودها برده‌اند و احتمال زیاد می‌رود که روایت استرابو دربارهٔ سرزمین هند بر مبنای گزارش‌های اریستوبولوس بوده‌است. توصیف او از گورهای شاهی هخامنشی و کتیبهٔ آرامگاه کوروش بزرگ توسط استرابو نقل شده‌است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
امیانوس مارسلینوس


برگی از کتاب امیانوس مارسلینوس مربوط به ۱۵۳۳ میلادی در آوگزبورگ

امیانوس مارسلینوس (به لاتین: Ammianus Marcellinus)(زادهٔ ۳۲۵ یا ۳۳۰- مرگ پس از ۳۹۰ یا ۳۹۱ میلادی) تاریخ‌نگار رومی بود.

او که یونانی‌تبار بود در هنگام لشکرکشی یولیانوس در ۳۶۳ برای نبرد با شاپور دوم ساسانی به همراه سپاهیان رومی بود. وی رخ‌دادهای این نبرد و مرگ یولیانوس را در ۲۶ ژوئیهٔ آن سال دیده‌بود. کتاب او دربارهٔ تاریخ روم از رخدادهای سال ۹۶ آغاز شده و با آوردن رویدادهای سال ۳۷۸ ترسایی به پایان می‌رسد. نوشته‌های او از سندهای ارزشمند دربارهٔ تاریخ ایران شمرده می‌شود.


او را انطاکیه پنداشته‌اند. تاریخ مرگش به درستی دانسته‌نیست ولی برپایهٔ یادکردهایی که از او تا ۳۹۱ میلادی به جای مانده می‌دانیم که او تا این سال زنده بوده‌است. او در روزگار کنستانتیوس دوم یک سرباز رومی بود که در سرزمین گل و ایران خدمت نموده‌بود. از بخشی که او در آن خدمت می‌کرده برمی‌آید که او از نجیب‌زادگان بوده‌است. او در جوانی به ارتش پیوست و به نصیبین در میانرودان فرستاده‌شد تا زیر فرماندهی اورسیسینوس خدمت کند. در بازگشت به ایتالیا امپراتور را در لشکرکشی بر سیلوانوس فرانک همراهی نمود. او دوبار دیگر با اورسینیوس به خاور رفت و سرانجام زمانی که شاپور دوم بر دیاربکر چیره‌شد او جان خود را برداشت و گریخت. هنگامی که اورسینیوس جایگاهش را پیش کنستانتینوس از دست داد امیانوس نیز موقعیت پیشین را نداشت. با آغاز امپراتوری ژولین مرتد(یولیانوس) او جایگاه پیشین خود را باز به دست‌آورد. او به همراه امپراتور در لشکرکشی بر ضد المان‌ها و ایرانیان رهسپار شد. پس از مرگ یولیانوس او در عقب‌نشینی ژوین از انتاکیه نقشی داشت. در ۳۷۱ او شاهد توطئهٔ تئودوروس بود.

سرانجام او در رم ساکن‌شد و در زمانی که نزدیک به پنجاه سال داشت دست به نگارش تاریخ روم از رخدادهای سال ۹۶ میلادی به پس زد.

ادوارد گیبون امیانوس را راهنمایی دقیق و امین خوانده‌است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
اودموس رودسی
اودموس رودسی(به یونانی: Ευδημος)(زادهٔ پیرامون ۳۷۰ پیش از میلاد- مرگ پیرامون ۳۰۰ پیش از میلاد) فیلسوف و تاریخِ علم‌نگار یونانی بود. وی را نخستین کسی می‌دانند که به نگارش تاریخ علم دست یازید. وی از برجسته‌ترین شاگردان ارسطو بود و ویراستار نوشته‌های استاد خویش.


او زادهٔ جزیرهٔ رودس بود. در آینده به آتن رفت و سالیان درازی از زندگیش را در آن شهر سپری نمود. در آتن در محضر ارسطو فلسفه آموخت. او رابطهٔ نزدیکی با ارطو برپا ساخت آنچنانکه بیش‌تز از آنکه شاگردش شناخته شود همکارش دانسته‌می‌شد.

اودموس به دلگرمی استادش تاریخ ریاضیات و ستاره‌شناسی را در یونان به رشتهٔ تحریر درآورد که جز پاره‌ای از آن چیز بیشتری به دست ما نرسیده‌است. او تاریخی هم دربارهٔ علم حساب نگاشت که بخش ناچیزی از آن از گذار سده‌ها به سلامت گذشت. او دربارهٔ هندسه نیز تاریخی داشته‌است.

با مرگ ارسطو اودموس به زادگاهش رودس بازگشت و در آنجا آموزشگاه فلسفه‌ای به راه انداخت و به ویراستن آثار استاد خویش پرداخت.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
پلوتارک




پلوتارک (به یونانی: Πλούταρχος، تلفظ: پلوتارخوس) (حدود ۴۶ - ۱۲۷ میلادی) از تاریخ‌نگاران، زندگی‌نامه‌نویسان و مقاله‌نویسان یونان باستان بود. وی پسر اتوبولوس از مردمان خرونه در مرکز یونان است.

نام پدر پلوتارک اتوبولس بود. وی در یکی از خانواده‌های مهم شهر خرونه در مرکز یونان به‌دنیا آمد. او به سال ۶۶ میلادی به گاه دیدار نرون قیصر روم از آتن در این شهر بوده‌است. بعدها در یونان و مصر به سیاحت پرداخته و چند صباحی در روم زیست و مورد عنایت تراژان امپراتور روم واقع گشته و از جانب او به امارت شهری گماشته شد. پلوتارخ سالهای آخر زندگیش را در زادگاه خود که به رسوم و آداب و مردمانش دلبستگی فراوان داشت،گذراند و در آنجا مدرسه‌ای گشود و حلقهٔ درس داشت.

اولین مورخی که نامی از پلوتارک برده«سوئیداس :Suidas» است که در ضمن «کتاب لغت» خویش چنین نگاشته است: «پلوتارک در سرزمین «بئوسی:Beotie» در شهر « خرونه:Cheronee» در دوران امپراطوری تراژان یا قبل از او پا به عرصه ی گیتی نهاد. تراژان او را به سمت کنسولی برگزید و به احترام اطلاعات وسیع وی ، به نوّابی که به ایالت «ایلیری: Illirie» از جانب او حکومت می کردند، امر صریح داد تا در کلیه ی امور، رأی پلوتارک را حجت بدانند.

در فهرست معروف به لامپیریاس شماره ی نوشته‌ها و رسالات پلوتارخ ۲۷۷ ذکر شده و گویا این فهرست ناقص و در برخی موارد غیر قابل اعتماد است. از میان کتابهای معروف او می‌توان از رساله در اخلاق، همپرسی‌ها، رساله در موسیقی، فراسکندری، مسایل طبیعی و کتاب ایسیس واوسایریس (ایزیس و اوزیریس) را نام برد.

کتاب بسیار مهم پلوتارخ که در سراسر جهان سخت شناخته و معروف است همان سرگذشت‌ها (Lives) است که تحت عنوان حیات مردان نامی به فارسی نیز ترجمه شده‌است. این کتاب زندگی نامهٔ سرداران و حکام و فرمانروایان و شاهان و قیصران و آزادمردان و نامورانی است که در روزگار کهن به سبب کرداری و یا تقوا و فضیلتی مشهور و زبانزد بوده اند. پلوتارخ به سبب سبک ویژه‌اش در نویسندگی که اغلب شیوهٔ همپرسی افلاطونی را به کار می‌برد و هم چنین به جهت روش و برداشت خاص فلسفی و اخلاقی و سیاستش که در نوشته‌های او منعکس است از دیر باز سخت مورد پسند مردمان بوده و از اقبال خاص و عام برخورداری داشته‌است.

علت این اشتهار آن است که مورخ مذکور، مروّج سبک و روش مخصوصی در تاریخ است که همانا بیان حیات مردان مشهور و مقایسه ی نکات برجسته و جالب زندگانی آنان با یکدیگر است. غرض مؤلف از انتخاب این شیوه ی تحریر،که قبل از او هم سابقه داشته است،این بوده که بر خلاف اغلب مورخین معاصر خود، به ذکر سرگذشت ها و فتوحات و حوادث تاریخی اکتفا ننماید بلکه خصوصیات اخلاقی مردانی را که منشأ تحولات بزرگی در دنیای قدیم بوده‌اند به محک آزمایش و نقادی و سنجش بزند و از این طبایع قوی و مردان با اراده که بعضی صاحب فضائل گرانمایه ای بوده و برخی ضعف و انحرافاتی داشته‌اند، نمونه های کاملی در تقوا و اراده بدست دهد تا این نمونه ها،راهنمای نسل های آتی باشند.

به عبارت دیگر نیت مؤلف این بوده است که از تاریخ گذشتگان، درس عبرت و سرمشقی برای هدایت آیندگان فراهم آورد.

بطوری که از فحوای کلام مؤلف در آغاز شرح حیات پریکلس مستفاد می شود، نظر مؤلف بیشتر یک نظر اخلاقی بوده، حتی خواسته است با ذکر نمونه های واقعی و زنده، احساس خواننده را به پیروی از نیات پاک، و مکارم اخلاقی و ورع و عدالت و شجاعت و نیروی ایمان تحریک کند و آزادمنشی و غروری را که در شخصیت های تاریخ قدیم وجود داشت و در آغاز دوران مسیحیت در تحت سلطه ی استبداد و فساد ضعیف و پایمال شده بود، دوباره جان بخشد.

خلاصه آنکه غرضش آن نبود که مانند افلاطون در کتاب جمهوریت، از راه تشکیل جامعه ی ایده‌آل و بسط عدالت و تشکیلات صحیح سیاسی، مردم را هدایت و ارشاد کند، بلکه نظرش بیشتر معطوف به اصلاح مردم از راه تهذیب اخلاق و تبعیت از نمونه های زنده و قدیمی تاریخ بوده است.

گزارش او دربارهٔ آیین ایرانی بعلت اشتمال بر نکته‌های دقیق و باریک و آگاهیهای خاص دربارهٔ پیشینهٔ کیش زروانی در ایران باختری اهمیت خاصی دارد. پلوتارخ در فصلی از رسالهٔ ایزیس و ازیریس به اصول دین، آیین و مراسم و نیز روایات مربوط به رستاخیز در دین ایرانی پرداخته‌است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
تئوپومپ



تئوپومپ (به فرانسوی: Théopompe) یا تئوپومپوس (به یونانی: Θεόπομπος) (زادهٔ پیرامون ۳۸۰ پیش از میلاد) نویسنده، استاد علم بدیع و تاریخ‌نگار یونانی بود.

وی زادهٔ شهر خیوس بود، به آتن رانده‌شد و شاگرد ایسوکرات گشت. او همچنین در سخنوری استاد بود و موزول، اسکندر و فیلیپ دوم مقدونی را مدح گفته‌بود و از درباریان وی هم بوده‌است.

از نوشته‌های او جز قطعات پراکنده از دو کتاب او به نام هلنیکا و فیلیپیکا چیزی نمانده‌است. کتاب نخستین او دنبالهٔ تاریخ معروف توسیدید دربارهٔ جنگ آتن و اسپارت است که رویدادهای تاریخی از سال ۴۱۱ تا ۳۹۴ پیش از میلاد در دوازده فرگرد دربرداشته‌است. گزارش‌های تئوپمپوس دربارهٔ تاریخ و آیین ایرانی توسط دیگر نویسندگان کلاسیک یونان به ویژه دیوژن لارتس و پلوتارخ به دست ما رسیده‌است. روایت این نویسنده دربارهٔ اساطیر رستاخیزی و آخرت (Eschatology) ایرانی حایز اهمیت فراوان است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
صفحه  صفحه 48 از 229:  « پیشین  1  ...  47  48  49  ...  228  229  پسین » 
فرهنگ و هنر

تاریخ اروپا از ابتدا تاکنون

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA