انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 1 از 18:  1  2  3  4  5  ...  15  16  17  18  پسین »

Earth science | مقالات زمین شناسی


زن

 
مقالات زمین شناسی

Proceedings of the Geological


در این تایپیک مقالات جامع و کامل زمین شناسی قرار میگیرد
     
  
زن

 
● بزرگترین زلزله های تاریخ


□ قبل از قرن بیستم
▪ زلزله شانکسی (۱۵۵۶). مرگبارترین زلزله شناخته شده تاریخ در چین که تلفات آن ۸۳۰۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.
▪ زمین لرزه داور استریتس سال ۱۵۸۰ (۱۵۸۰).
▪ زلزله کاسکادیا(۱۷۰۰).
▪ زلزله های کامچاتکا (۱۷۳۷ و۱۹۵۲).
▪ زلزله لیسبون در سال ۱۷۵۵ /زلزله یسبون (۱۷۵۵).
▪ زلزله نیومادرید (۱۸۱۱) ویک زلزله دیگر (۱۸۱۲) که هر دو درشهر کوچک میسوری رخ دادند؛ این زلزله به عنوان قوی ترین زلزله در آمریکای شمالی گزارش شده و مسیر رودخانه می سی سی پی را موقتا تغییر داد.
▪ زمین لرزه فورت تجون (۱۸۵۷). بزرگی آن بیش از ۸ درجه ریشتر تخمین زده شده واز آن به عنوان قوی ترین زلزله تاریخ کالیفرنیای جنوبی یاد می شود.
▪ زلزله لون ولی (۱۸۷۲). لرزه شناسان می گویند که شاید قوی تری زلزله ای باشد که در کالیفرنیا اندازه گیری شده و بزرگی آن ۱/۸ درجه در مقیاس ریشتر تخمین زده شده است.
▪ زمین لرزه چارلستون (۱۸۸۶). بزرگ ترین زلزله درجنوب شرقی ایالات متحده که ۱۰۰ نفرراکشت .
▪ زمین لرزه آسام در سال ۱۸۹۷ (۱۸۹۷). یک زلزله بزرگ با اندازه بیش از ۸ ریشتر که همه ساختمان ها را ویران کرد.

□ قرن بیستم

▪ زلزله سانفرانسیسکو در سال ۱۹۰۶/زلزله سانفرانسیسکو (۱۹۰۶). بین ۷/۷ و۳/۸ ریشتر بود و تقریبا ۳۰۰۰نفر را کشته و۴۰۰میلیون دلار خسارت به بار آورد؛ ویرانگرترین زلزله تاریخ کالیفرنیا و ایالات متحده است .
▪ زمین لرزه گریت کانتو (۱۹۲۳). این زلزله در جزیره هانشو در ژاپن رخ داد و بیش از ۱۴۰۰۰۰نفر را درتوکیو و اطراف آن کشت .
▪ زلزله ناپیر (۱۹۳۱). ۲۵۶ کشته.
▪ زلزله لانگ پیچ در سال ۱۹۳۳.
▪ زلزله آسام درسال ۱۹۵۰ (۱۹۵۰). زلزله به بزرگی ۶/۸ در]] آسام ]] هند.
▪ زلزله های کامچاتکا (۱۹۵۲ و۱۷۳۷).
▪ زمین لرزه گریت کرن کانتی (۱۹۵۲). این زمین لرزه دومین ریززلزله (tremor) قدرتمند تاریخ کالیفرنیای جنوبی است که مرکز اصلی آن در ۶۰ مایلی شمال لس آنجلس قرار داشت.
خسارات عمده آن در بیکرزفیلد کالیفرنیا بود و لس آنجلس را نیز تکان داد .
▪ کویک لیک (۱۹۵۹). یک دریاچه را در مونتانای جنوبی در ایالات متحده ایجاد کرد.
▪ زلزله گریت چیلیان (۱۹۶۰). بزرگ ترین زلزله ای که تاکنون ثبت شده؛ بزرگی آن ۵/۹ درجه در مقیاس اندازه گشتاور می باشد وباعث ایجاد سونامی هایی در سراسر اقیانوس آرام شد .
▪ زمین لرزه جمعه خوب (۱۹۶۴). درآلاسکا رخ داد و سومین زلزله بزرگ ثبت شده به اندازه M ۲/۹ است و باعث ایجاد سونامی هایی در سراسر اقیانوس آرام شد .
▪ زمین لرزه آنکاش در سال ۱۹۷۰ (۱۹۷۰). باعث رانش زمین شدوشهر یوگای ، پرو را دفن کرد که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰۰۰۰نفر گردید .
▪ زلزله سیلمار (۱۹۷۱) باعث آسیبهای زیاد و غیر منتظره در پل های بزرگ راه ها وباندهای هواپیما در سن فرناندو ولی شد، در نتیجه برای جلوگیری از ویرانی آزادراه ها در زلزله بعدی کالیفرنیا (۱۹۸۹) برای اولین بار به مقاوم سازی این ساختارها (با سرعت کم ) پرداختند.
▪ زلزله مانوگوا (۱۹۷۲) که بیش از ۱۰۰۰۰نفر را کشته و%۹۰از شهر را ویران کرد . این زلزله در نیمه شب ۲۳ دسامبر ۱۹۷۲ رخ داد.
▪ زمین لرزه فریول (۱۹۷۶) که در ۶ می بیش از ۲۰۰۰نفر را در شمال ایتالیا به کام مرگ فروبرد .
▪ زلزله تانگشان (۱۹۷۶) مخرب ترین زمین لرزه عصر جدید است .آمار رسمی تلفات آن ۲۵۵۰۰۰نفر اعلام شد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که دویا سه برابر این تعداد دراین زلزله کشته شده اند.
▪ گواتمالا(۱۹۷۶). منجر به مرگ ۲۳۰۰۰ نفر مصدوم شدن ۷۷۰۰۰نفر وویرانی ۲۵۰۰۰ خانه شد .
▪ زلزله کوالینگا ،کالیفرنیا (۱۹۸۳). ۵/۶ درجه در مقیاس ریشتر در قسمتی از گسل سن آندریاس. شش نفر کشته شدند مرکز شهر گوالینگا ، کالیفرنیا ویران شد و میدان های نفتی دچار آتش سوزی شدند.
▪ زلزله بزرگ مکزیک (۱۹۸۵) بیش از ۶۵۰۰۰ نفر را به کام مرگ فروبرد (هرچند گمان می رود به دلیل ناپدید شدن مردم بیش از ۳۰۰۰۰ نفر کشته شده باشند ).
▪ زلزله ویتیرنروز (۱۹۸۷) .
▪ زلزله لینناکان /زلزله ارمنی (۱۹۸۸) .بیش از ۲۵۰۰۰ نفر کشته شدند.
▪ زمین لرزه لوماپریتا (۱۹۸۹) . به شدت سانتاکروز ،کالیفرنیا/ سانتاکروز ، سانفرانسیسکو واکلند ،کالیفرنیا درکالیفرنیا را تحت تاثیر قرار داد. به این زمین لرزه سری جهانی نیز می گویند. این زلزله درست در زمان برگزاری سری جهانی (مسابقات جهانی گلف) رخ داد. این زلزله لزوم بازسازی ساختهر جاده ها و پل ها را آشکار ساخت.
▪ زلزله لندرز ،کالیفرنیا (۱۹۹۲) خسارت های جدی در شهر کوچک یوکاولی ، کالیفرنیا به بار آورد ودر۱۰ایالت غربی ایالات متحده احساس شد . ۳ساعت بعد یک ریز زلزله به بزرگی ۴/۶ رخ داد و در سراسر کالیفرنیای جنوبی احساس شد .
▪ زلزله نورتریج در سال ۱۹۹۴/زلزله نورثریج ، کالیفرنیا (۱۹۹۴). خسارت های وارده معایب مقاومت لرزشی در ساختار ساختمان های کم ارتفاع جدید را نشان می داد.
▪ زلزله بزرگ هانشین (۱۹۹۵). بیش از ۶۴۰۰نفر را در کوبه و اطراف آن واقع در ژاپن قربانی گرفت .
▪ زلزله ایزمیت در سال ۱۹۹۹ درترکیه ، زلزله ایزمیت (۱۹۹۹ ) بیش از ۱۷۰۰۰ نفر را در شمال غربی ترکیه به کام مرگ فرستاد
▪ ]]هکتور ماین | زلزله هکتور ماین [[ (۱۹۹۹). یک زلزله ۱/۷ ریشتری که مرکز اصلی آن در ۳۰ مایلی شرق بارستوف ، کالیفرنیا قرار داشت و به طور گسترده در کالیفرنیا و نوادا احساس شد.
▪ زلزله Duzce (۱۹۹۹۹) .
▪ زلزله چی چی (۱۹۹۹)
▪ زلزله باکو در سال ۲۰۰۰/ زلزله باکو (۲۰۰۰).

قرن بیست ویکم

▪ زلزله گجرات در سال ۲۰۰۱/ زلزله گجرات (۲۰۰۱).
▪ زلزله دودلی درسال ۲۰۰۲ /زلزله دودلی (۲۰۰۲
▪ زلزله نیسکوالی (۲۰۰۱)
▪ زلزله بم ، ایران سال ۲۰۰۲ # / زلزله بم (۲۰۰۳). بیش از ۴۰۰۰۰نفر گشته گزارش شدند.
▪ زلزله پارک فیلد / زلزله پارک فیلد ،کالیفرنیا (۲۰۰۴). این زلزله بزرگ نبود (۶درجه ) اما پیش بینی شده ترین ومجهزترین زمین لرزه ای بود که تا کنون ثبت شده واحتمالاً نگرشی را ایجاد می کند که می تواند برای پیش بینی زلزله های آینده درجاهای دیگر با گسل های لغزشی – ضربه ای مشابه مفید باشد.
▪ زلزله چوتسودرسال ۲۰۰۴/ زلزله چوتسو (۲۰۰۴) .
▪ زلزله اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴/ زلزله اقیانوس هند.(۲۰۰۴). یکی از بزرگ ترین زلزله هایی است که درتاریخ ثبت شده و مقدار گشتاوری آن ۱/۹ تا۳/۹ است . مرکز اصلی آن در سواحل جزیره سوماترا در اندونزی بود ؛ این زمین لرزه عظیم باعث به وجود آمدن مجموعه ای از سونامی های غول پیکر شد که سواحل چند کشور را در نوردید و ۲۲۹۰۰۰نفررا به کام مرگ فرستادند. از این زلزله به عنوان یکی از بدترین بلایای طبیعی سیاره زمین یاد می شود.
▪ زلزله سال ۲۰۰۵ در سوماتران /زلزله سوماتران (۲۰۰۵).
▪ زلزله فاکووکا در سال ۲۰۰۵/ زلزله فاکووکا (۲۰۰۵).
▪ زلزله سال ۲۰۰۵ کشمیر /زلزله کشمیر (۲۰۰۵). بیش از ۷۹۰۰۰ نفر کشته شدند . عده بیشتری در خطر زمستان کشمیر قرار داشتند. – نیاز به بهنگام سازی دارد .
▪ زلزله دریاچه تانگانیا (۲۰۰۵).
▪ زلزله جاوه در ماه می سال ۲۰۰۶/ (۲۰۰۶).
▪ زلزله جاوه در جولای ۲۰۰۶/ زلزله ۷/۷ درجه ای جاوه در جولای ۲۰۰۶ که باعث فعال شدن سونامی شد . (۲۰۰۶).
▪ زلزله ۳/۶ درجه ای جاوه در جولای ۲۰۰۶ (۲۰۰۶).
▪ زلزله ۶/۶ درجه ای سلبس در جولای ۲۰۰۶(۲۰۰۶).
▪ زلزله ۹/۵ درجه ای میکواکان در آگوست ۲۰۰۶ (۲۰۰۶).
▪ زلزله ۶درجه ای خلیج مکزیکو درسپتامبر ۲۰۰۶(۲۰۰۶).
     
  
زن

 
وضعیت جنگل های جهان


نارنجی: گوگل با همکاری محققانی از دانشگاه مریلند، ناسا و همچنین سازمان زمین شناسی آمریکا موفق شد به کمک موتور گوگل ارث، اولین نقشه با کیفیت وضعیت جنگل های جهان را در اختیار همگان قرار دهد.

در این پروژه از تصاویر سال های اخیر لَند سَت (Landsat) نهایت بهره برده شده. لَند سَت در حقیقت نام پروژه دیگری است که توسط سازمان زمین شناسی آمریکا اداره می شود و رسالت اصلی آن جمع آوری تصاویر ماهواره ای از سطح زمین است.

نقشه تهیه شده توسط گوگل تغییرات وضعیت جنگل های جهان را با جزئیات خیره کننده ای در قالب یک رابط کاربری ساده مشابه گوگل ارث، در اختیار عموم قرار می دهد. دولت ها و همچنین سازمان های غیر دولتی می توانند نهایت بهره از این نقشه را برده و سیاست های محیط زیستی خود را بر اساس این اطلاعات تعیین کنند.

برای تهیه این نقشه، ۶۵۴۱۷۸ تصویر لَند سَت مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. قدرت پردازش مورد نیاز برای تحلیل این تصاویر به حدی بود که گفته می شود یک کامپیوتر باید ۱۵ سال تلاش می کرد تا به نتایج کنونی برسد. شاید پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر در چند سال اخیر بود که باعث شده چنین نقشه ای با این رزولوشن به ثمر برسد.

در این نقشه تمامی تغییرات در وضعیت جنگل های جهان، از جمله بریدن درخت ها، تبدیل شدن جنگل ها به مزارع، کاهش پوشش گیاهی ناشی از بلایای طبیعی یا آتش سوزی، به کمک رنگ های مختلف نشان داده شده. به طور مثال این نقشه کاهش محسوس میزان جنگل ها در کشورهایی چون اندونزی و پاراگوئه را به تصویر کشیده.

این میزان عظیم از داده ها، آن هم در یک جا و تحت یک فرمت کاربرپسند، برای طرفداران محیط زیست و سازمان های غیر دولتی فرصت بسیار خوبی است که بتوانند سیاست های دولت های شان را در این زمینه به نقد بکشند.
     
  
زن

 
آیا می توان در محیط کاملا بسته زنده ماند؟


یکی از نخستین تلاش ها برای ساخت CELSS ها (سامانه های بوم شناختی کنترل شده حمایت از حیات) ایستگاه Bios-3 بود که در سال 1972 و توسط دانشمندان روسی در سیبری تکمیل شد. این سکونتگاه بسته 1033 متر مربعی برای اقامت سه نفر طراحی شده بود. اکسیژن توسط استخرهای بزرگ جلبک بازیافت می شد و زمانی که همه چیز مطابق برنامه بود، سامانه قادر به تولید حدود 85 درصد از هوا و آب مورد نیاز ساکنان خود بود. طولانی ترین ماموریت انجام شده در این ایستگاه نیز 180 روز طول کشید.

ناسا نیز آزمایش BioHome خود را در سال 1989 و در ایستگاهی با اندازه دو برابر یک تریلر باری آغاز کرد. دانشمندان در این ایستگاه به مطالعه تصفیه فاضلاب و اثرات کیفیت هوای داخلی بر محیط مصنوعی پرداختند و دریافتند که استفاده از گیاهان باعث بهبود چشمگیر کیفیت هوا و سلامتی ساکنان ایستگاه می شود.
     
  
زن

 
قنات میراث زنده ی تاریخ ایران

قنات یا کاریز «کهریز» به راهی که در زیر زمین کنند تا آب از آن جریان یابد می گویند. قنات کانالی است که از دیر باز برای مدیریت آب در زیرزمین می ساخته اند، رشته چاهی است که از «چاه مادر» سرچشمه می گیرد و هزارها متر به طول می انجامد که سرانجام آب این قناتها برای شرب و کشت و کار به سطح زمین می رسد ودر جای معینی به روی زمین می آید.

قنات میراث زنده ی تاریخ ایران

بنابر مطالعات تاریخی،هسته های اصلی شکل گیری نخستین تمدن های بشری در کنار منابع آبی بوده اند و از این دست تمدن ها کم نیستند و می توان به تمدن های بین النهرین و ماوراالنهر و تمدن های حاشیه ی رودخانه های نیل و سند و گنگ اشاره کرد. پرواضح است که آب و دستر سی به آن از جمله ابتدایی ترین نیاز های بشر برای ادامه حیات خویش است لذا ذهن خلاق بشر در طول تاریخ به شیوه های گوناگون به کشف راه حل های بدیع و خلاقانه ای برای رفع این نیاز دست یافته است. به هر کدام از این دست آوردها که بنگریم شاهد نبوغ، آگاهی، پشتکار، درایت و عشق به سرزمین هستیم.
ایرانیان باستان در چندین هزار سال قبل دست به ابتکار جدیدی زده که آن را قنات یا کهریز نام گذارده اند. با این اختراع که در نوع خود در جهان تاکنون بی نظیر است، می توان مقدار قابل توجهی از آبهای زیرزمینی را جمع آوری کرده و به سطح زمین رساند، که همانند چشمه های طبیعی ، آب آن در تمام طول سال بدون هیچ کمکی از درون زمین به سطح آن جاری میگردد
منوچهر، پادشاه ایرانی بیش از ۳ هزار سال پیش دستور داد پیوند دادن لوله های چاه و انتقال ثقلی آب های زیرزمینی که به آن کاریز (قنات) می گفتند را به برزگران بیاموزند.
     
  
زن

 
هشت برترین بر روی زمین

همان طور که همه می دانند قله اورست با ارتفاع 8848 متر بلندترین قله جهان است. آیا این مطلب درست است؟ هم بله هم نه!! این بستگی دارد که از کدام سمت به آن نگاه کنیم ، بالا یا پایین . قله اورست از سطح آبهای آزاد بلندترین نقطه زمین است. اما به این دلیل که زمین دقیقا به شکل کره نیست ( تا حدود کمی بیضی ست ) بعضی نقاط کم ارتفاع تر ، فاصله کمتری به فضا دارند. فی المثل فاصله قله اورست تا ماه از برخی کوههای غیر مشهور بیشتر است. بطور مشخص قله چیمبورازو در اکوادور با اینکه فقط 6096 متر ارتفاع دارد به اجرام آسمانی نظیر ماه نزدیکتر است ، هر چند به ارتفاع اورست نیست.

مرتفع ترین نقطه ای که با خودرو می توان به آن رسید


معروف است که مرتفع ترین جاده دنیا جاده Semo La در تبت در ارتفاع بیش از 6000 متری ست. جاده Marsimik La نیز جزو مرتفع ترین جاده های دنیاست. اما به دلیل اینکه بسیار دور افتاده است هنوز شهرت کافی را کسب نکرده است. این جاده در ارتفاع 5580 متری در شمال هند قرار دارد.

دور افتاده ترین جزیره مسکونی

جزیره تریستان در جنوب اقیانوس اطلس با 272 نفر جمعیت دورترین نقطه مسکونی در جهان است. ساکنین این جزیره تنها از 8 نام فامیل استفاده می کنند. این جزیره در دهه 1800 میلادی به مستعمرات انگستان افزوده شده. ساکنین این جزیره دارای کد پستی بریتانیا هستند. این جزیره کوچک فاقد فرودگاه است و در صورتی که قصد سفر به آنجا را داشته باشید باید بدانید که نزدیکترین خشکی با آن 2000 مایل معادل 3218 کیلومتر فاصله دارد.

عمیق ترین نقطه اقیانوس ها

گودترین نقطه جهان چاله ماریاناس در اقیانوس آرام است. عمیق ترین نقطه این چاله حدود 11 هزار متر ژرفا دارد. اگر قله اورست را به درون این گودال بیندازیم قله آن بیش از دو کیلومتر در اعماق این اقیانوس فرو خواهد رفت. فشار آب در ته این گودال 1000 برابر فشار در سطح دریاست. در سال 1960 نیروی دریایی آمریکا زیر دریایی را با دو سرنشین به کف این گودال اعزام نمود. آنها ماهیان ، خرچنگ ها و دیگر موجودات دریایی را در اعماق این گودال مشاهده نمودند.

پست ترین نقطه روی زمین

دریای بحر المیت با ارتفاعی بیش از 420 متر پایین تر از سطح آبهای آزاد پست ترین ساحل جهان را دارد. این دریاچه در مرز اردن و فلسطین اشغالی واقع است. جاده دور این دریاچه همچنین پست ترین جاده جهان است. به دلیل شوری بیش از حد آب این دریاچه هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند ، به همین دلیل هم نام این دریاچه بحر المیت یا دریای مرده است.

سرد ترین نقطه روی زمین

قطب جنوب از چند نظر سرزمین بی نهایت است. اول اینکه در این بخش از کره زمین به دلیل سرمای بیش از حد هیچ آدمیزادی ساکن نیست، در سال 1938دانشمندان سردترین دمای روی زمین به مقدارمنفی 129 درجه فارنهایت (حدود منفی54 سانتیگراد) را در این منطقه ثبت کرده اند. نکته دیگر اینکه بارندگی بسیار کم (کمتر از دو اینچ بارش در سال ) باعث شده که قطب جنوب به یک کویر سرد و یخزده تبدیل شود. سردترین کویر جهان.

ضخیم ترین یخ جهان

یخچال بنتلی در قطب جنوب ضخیم ترین یخ جهان است. عمق این یخ حدود 2555 متر است. این نقطه همچنین عمیق ترین نقطه جهان است که زیر دریاها یا اقیانوس ها نیست.البته افتخار پست ترین نقطه روی زمین کماکان متعلق به بحرالمیت است چرا که ساحل بحرالمیت روی خشکی ست و یخچال بنتلی پوشیده از آب (یخ) است.

گرم ترین نقطه جهان

گرم ترین گرمای ثبت شده در صحرای العزیزیه لیبی در 1922 میلادی به ثبت رسیده این درجه حرارت حدود 58 درجه سانتیگراد ( در سایه ) گزارش شده است. البته در بسیاری نقاط دیگر از جمله خوزستان خودمان دماهای بالاتر از 50 درجه داشته ایم اما بر اساس کتاب رکوردها هنوز دمای العزیزیه رکورد گرما ست.
     
  
زن

 
منشآء شوری آب زیر زمینی دشت شاهرخت


منطقه مورد مطالعه در شمال شرق استان خراسان جنوبی در مجاورت مرز افغانستان در حوضه آبریز دق پترگان واقع شده است .

منشآء شوری آب زیر زمینی دشت شاهرخت


جهت بررسی خصوصیات کیفی آب زیر زمینی دشت از داده های ۱۴ نمونه شامل چشمه، قنات و چاه مربوط به اردیبهشت سال ۱۳۸۸ استفاده شده است . نمونه ها طوری انتخاب شده اند که بیانگر خصوصیات کلی آبخوان باشند. پارامترهایی همچون pH، ECو درجه حرارت در صحرا و مقادیر یون های اصلی با روش های استاندارد در آزمایشگاه اندازه گیری شده اند .
پس از صحت سنجی ، پارامتر های آماری مؤثر در تعیین کیفیت آب زیر زمینی محاسبه شده ، همچنین نمودارهای هیدروشیمیایی و نقشه هم ارزش EC دشت ترسیم گردید. نتایج نشان می دهند که ارتباط هیدرولیکی دشت با نمکزار خواف در شمال دشت عامل اصلی شوری آب است.
     
  
زن

 
سراب پدیده ای علمی و تماشایی

اما آنچه بخواهید در واقعیت و به دور از این خیال پردازی های سینیاتوری و استادانه سراب را بررسی کنیم باید پذیرفت که این هوا گرم است. شدت نور خورشید چشم هایت را آزار می دهد .برای هیجان کویر پا به این جا گذاشته ای. چندین راهنما خبره همراه یات م یکنند و آب هم به اندازه کافی به همراه ات داری. این گونه است که دریاچه زلال و زیبایی که در دور دست دیده می شود سرابی دلپذیر به نظرت م یآید. اما وای به روزی که بی آب و سایه بان و پای پیاده به کویر بزنی.
برای آنها که تشنگی چندین روزه در کویر را تجربه می کردند، سراب، شوخی زشت و بی مزه کویر است. اما برای آنان که به کشف اسرار کویر م یروند یکی از زیبای یهای منحصر به فرد کویر قطعا سراب است. سراب در حقیقت شکست نور است و دقیقا زمانی رخ می نماید که شاهد یک جا به جایی و تغییر بسیار سریع در چگالی هوا و اتمسفر جو هستیم ، یعنی زمانی که یک لایه هوا به مقدار نسبتا زیادی گر متر از سطح مجاورش باشد.پدیده کاملا علمیتقریبا هیچ تناسبی با شکل نمایشی و کارتونی خود ندارد .
به طور کلی در بیشتر انواع این پدیده شیئی چنان بازتاب می یابد که گویی برکه ای از آب در آن مکان و زیر این شیئوجود دارد . در واقع اگر در جستجوی یک سراب واقعی و طبیعی هستند ، باید سری به مناطق گرمسیری بزنید و معمولترین آنها را در بزرگراه ها ودر سطح جاده های آسفالته مشاهده کنید.
اغلب در جاد ههای آسفالته مستقیم یا در بیابانها ، منظره آب یا برک های دیده می شود، که وقتی بسوی آن حرکت می کنیم،آن هم با همان سرعت و در همان جهت پیش می رود، یا وقتی نزدیکش می شویم، از نظر محو می گردد. این منظره سراب است. سراب یک فریب طبیعت است که در شرایط معین جوی چشم ما را دچار خطای دید م یکند.
اگر بخواهیم علت تشکیل سراب را عنوان کنیم اولین مرحله تابیدن پرتوهای نور خورشید بر سطح زمین و گرم شدن اناست.لایه های هوا که در نزدیکی سطح زمین قرار دارند نسبت به لایه های بالایی گرمتر و رقیقتر می شوند. سپس پرتوهای نور که از خورشید به سوی سطح زمین منتشر می شوند از لایه های غلیظ تر که به لایه های رقیق تر می رسند شکست می یابند و از خط عمود دورتر می شوند و زاویه ی تابش ان ها به زاویه ی حد نزدیک می شود. هنگامیکه زاویه ی تابش به حد برسد پرتو نمی تواند از محیط غلیظ به محیط رقیق تر پایین برسد و در نتیجه بازتابش کلی می یابد و به سوی بالا باز می گردد.این پرتو ضمن برخورد با مولکول ها ی هوا رنگ ابی را بیش از سایر رنگ ها پراکنده می کنند و باعث میشود که ناظر رنگ ابی را بر سطح زمین ببیند و تصور کند که دریاچه ای برابر او قرار دارد...
● چرا سراب پدید می آید؟
اصل و ریشه این پدیده را باید در شیوه حرکت نور در محیطهای مختلف و به تبع آن پدیده شکست و انکسار نور بررسی کرد. پرتوهای نور در عبور از محیطهایی با غلظتهای متفاوت تغییر جهت داده و به عبارتی می شکنند، مثل عبور نور از هوا به آب و یا از هوای گرمتر به هوای سردتر و علت هم به تغییر سرعت نور در محیطهای متفاوت بر م یگردد .
در روزهای گرم ، پرتوهای خورشید که به سطح زمین م یرسند، آن را گرم می کنند. لایه های هوایی که نزدیک سطح زمین قرار دارند، نسبت به لای ههای بالایی ، گرمتر و در نتیجه رقیقتر می شوند. حال پرتوهای خورشید برای رسیدن به سطح زمین باید از محیط غلیظ وارد محیط رقیق شوند، لذا پرتوهای شکست مربوط به آنها از خط عمود دورتر م یشوند. زمانی که پرتوهای تابشی خورشید به زاویه حد (اگر تابش از محیط غلیظ با ضریب شکست بالا بر محیط رقیق با ضریب شکست پایین صورت بنابراین قانون اسنل با این شرایط ، مبهم می شود .زیرا (n۱>n گیرد ( ۲بزرگتر از واحد شود .پس یک sin r های بزرگ i ۱)بنابر این احتمال دارد، برای < n۲/۱n) که در آن (sin r=n۱/n۲ sin i) هست. r= را به ما دهد که برابر واحد یا زاویه اش ۹۰ sin r زاویه بحرانی تعریف می کنیم که حد بیشینه را که از رابطه زیر یافت می شود (c=i) خواهیم داشت زاویه حد sin r= یعنی به ازای ۱: (c=arcsinn۲/n۱) از کلمه لاتین c خواهد شد. بهتر است بدانید که c~ بنابراین درجه ۴۱ :n= به عنوان مثال اگر تابش از هوا بر شیشه باشد داریم ۱.۵ به معنی بحرانی اخذ شده است.) م یرسند. دیگر وارد لایه رقیق نخواهند شد. در نتیجه بازتابش داخلی کلی( اگر تابش Critical صورت گیرد و نیز زاویه تابش از زاویه حد بزرگتر باشد یعنی ( n بر محیط رقیق کوچک ( ۲ ( n از محیط غلیظ بزرگ( ۱در این صورت هیچ نوری بر محیط دوم عبور نمی کند و بر خلاف زاویه حد در مرز مشترک محیط ها نیز نوری i >arcsin n۲/n۱ می نامند که با (Total Internal Reflection) نخواهیم داشت .این بازتابش کامل نور به محیط اول را پدیده بازتابش داخلی کلی نمایش می دهند.) رخ داده و این پرتوها به سمت بالا بر م یگردند. TIR علامت اختصاری پرتوهای بازتابی ضمن برخورد با ذرات هوا ، رنگ آبی را بیش از سایر رنگها پراکنده کرده و موجب می شوند، که ناظر رنگ آبی را روی سطح زمین ببیند. و تصور کند که آنجا برک های وجود دارد. به بیان ساد هتر لایه هوا مانند آینه عمل کرده و آسمان را در خود منعکس می کند و آن را به شکل برکه آبی در برابر دیدگان ما هویدا می سازد. در این هنگام است که با یک سراب روبرو می شویم. در زمینهایی که بطرف بالا شیب دارند، پرتوهای بازتابی بیشتری به ما م یرسد و احتمال رؤیت سراب افزایش مییابد .
به صورت دیگر علت پیدایش سراب را می توان اینگونه بیان نمود که در روزهایگرم ، پرتوهای خورشید که به سطح زمین می رسند، آن را گرم می کنند. لایه هایهوایی که نزدیک سطح زمین قرار دارند، نسبت به لایه های بالایی ، گرمتر و در
نتیجه رقیقتر می شوند.حال پرتوهای خورشید برای رسیدن به سطح زمین باید از محیط غلیظ وارد محیطرقیق شوند ، لذا پرتوهای شکست مربوط به آنها از خط عمود دورتر می شوند.
زمانی که پرتوهای تابشی خورشید به زاویه حد می رسند. دیگر وارد لایه رقیق نخواهند شد. در نتیجه بازتابش داخلی کلی رخ داده و این پرتوها به سمت بالا برمی گردند . پرتوهای بازتابی ضمن برخورد با ذرات هوا ، رنگ آبی را بیش از سایر رنگها پراکنده کرده و موجب می شوند، که ناظر رنگ آبی را روی سطح زمین ببیند. و تصور کند که آنجا برکه ای وجود دارد. به بیان ساده تر لایه هوا مانند آینه عمل کرده و آسمان را در خود منعکس می کند و آن را به شکل برکه آبی در برابردیدگان ما هویدا می سازد. در این هنگام است که با یک سراب روبرو می شویم. در زمین هایی که بطرف بالا شیب دارند، پرتوهای بازتابی بیشتری به ما می رسد و احتمال رویت سراب افزایش می یابد کلا شاخص شکست هوا بر حسب تغییرات دانستیه آن تغییر می کند درنتیجه نوری که از میان لایه های جو بالا با دانستیه های مختلف عبور می کند شکسته می شود. بنابراین اجسام ممکن است به نظر برسد که در موقعیت های غیر واقعی قرار گرفته اند واغلب تغییر شکل یافته به نظر می رسند. پدیده شکست نور از این نوع را سراب می نامند سراب و شرحی دیگر اصل و ریشه ی این پدیده را باید در شیوه ی حرکت نور در محیط های مختلف و به تبع آن پدیده ی شکست و انکسار نور بررسی کرد . همان طور که می دانید پرتوهای نور در عبور از محیط هایی با غلظت های متفاوت تغییر جهت داده و به عبارتی می شکنند ، مثل عبورنور از هوا به آب و یا از هوای گرمتر به هوای سردتر و علت هم به تغییر سرعت نور در محیط های متفاوت بر می گردد . سراب دقیقاً زمانی رخ می دهد که شاهد یک جابجایی و تغییر بسیار سریع در چگالی هوا و اتمسفر جو هستیم : یعنی زمانی که یک لایه هوا به مقدار نسبتا زیادی گرمتر از سطح مجاورش باشد . این اتفاق معمولا در روزهای گرم تابستان روی می دهد ، به شکلی که سطح یک جاده آسفالته که زیر تابش مستقیم خورشید به شدت داغ شده است .لایه هوایی را که دربالای آن قرار دارد ، کاملا گرم می کند و در نتیجه سبب ایجاد تفاوتی فاحش میان چگالی هوای این لایه و لایه های بالایی آن می شود . بدین ترتیب با عبور نور از این سطوح متفاوت جهت آن به سمت بالا تغییر می یابد و سراب ایجاد می شود.
برای بارزتر شدن قضیه به این نکته توجه کنید که به طور معمول پرتوهای بازتابی از یک شیئ مثلا یک خودرو در جهت های متعددی درفضا حرکت می کنند و یک جسم تنها در زمانی قابل رویت خواهد بود که گوشه ای از این پرتوها با مردمک چشم برخورد کنند دریک روز کاملا ابری ، شما تنها همان نوری را می بینید که به طور مستقیم از جسم به سوی چشمانشان بازتاب می یابد ، اما در روزهای آفتابی شرایط کمی متفاوت است در اینجا آن پرتوهایی که به طور مستقیم از شیئی به سوی چشم ها حرکت می کنند همان وضعیت قبلی تکرار می کنند . اما علاوه بر این پرتوهایی نیز وجود دارند که اداره کل هواشناسی استان قم ٥١ اداره پیش بینی وتحقیقات اقلیمی و هواشناسی کاربردی به سمت زمین حرکت می کنند این پرتوها در عبور از لایه سردتر و چگالی تر بالایی به لایه گرمتر و سبک تر پائینی
شکسته و به طرف چشمانش باز می تابنددر نتیجه این فرآیند ، شما شاهد ۲ تصویر یکسان از شیئ خواهید بود ، یکی روی جاده و دیگری در سطح آن مغز انسان تنها قادر به درک حرکت نور در مسیر مستقیم است ، بنابراین چنین به نظر می آید که در سطح جاده چاله ای پر از آب وجود دارد که تصویر دوم حاصل از انعکاس تصویر اول در داخل این آب است . از این نوع سراب به عنوان سراب پائینی و یا فرعی( سراب پست ) یاد می شود چرا که شکل گیری آن در زیر خط افق است. سرابهای بالاتر و اصلی( سراب مرتفع) انواعی هستند که در بالای خط افق ظاهر می شوند . این نوع سراب در چشماندازهای پوشیده از یخ و یا آبهای بسیار سرد روی می دهد.
جایی که یک لایه بسیار سردتر از هوا زیر لایه نسبتاً گرمتر قرار گرفته است و همین باعث می شود سراب خیلی بالاتر از سطح معمول آن ظاهر شود. مشاهده ی قایق هایی که در هوا شناورند بر اثر همین شکل سراب است . در این نوع معمولاً شیئ بازتابی از اندازه های اولیه ی خود خارج شده و تصویری غیر واقعی و بسیار بزرگتر را به نمایش می گذارد. پدیده سراب از خرداد تا شهریور، زمانی که هوا بسیار گرم است بسیار دیده م یشود مه مترین خصیصه در بهتر دیدن سراب رطوبت است که با دمای هوا نسبت مستقیم دارد.
هر چه هوا گرم تر باشد رطوبت در لای ههای نزدیک به زمین بیشتر است و احتمال دیده شدن سراب هم افزایش مییابد.ورزش باد باید جزیی باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد تا سراب به خوبی به چشم بیاید. لایه ای بودن آسمان هم به خوب دیده شدن سرابکمک م یکند اگر چه در هوای ابری هم م یتوان سراب را دید.
● سراب در دریا
سراب در دریا نیز بصورت معکوس دیده می شود. البته این در جایی است که هوای مجاور آب ، سرد بوده و در بالای آن نیز هوای گرمی قرار گرفته باشد، آنگاه کشتیهایی که از دور م یآیند و در پشت افق پنهانند، بوسیله این هوای گرم طوری منعکس م یشوند که ما آنها را در آسمان شناور می بینیم. در این حالت معمولاً شیئ بازتابی از اندازه های اولیه خود خارجشده و تصویری غیر واقعی و بسیار بزرگتر را به نمایش میگذارد.
یکی از سرابهای معروف در جزیره سیسیل در تنگه مسینا رخ م یدهد. در شرایط جوی مذکور شهر مسینا در آسمان منعکس م یشود و افرادی که در آبهای تنگه مجاور کشتیرانی م یکنند، این شهر را در هوا شناور می بینند. ایتالیائیها نام این سراب را فاتامورگانا گذاشت هاند، زیرا گمان می کنند که جنی به نام مورگان آن را پدید آورده است.
● سراب کیهانی
با وجود پیشرف تهای زیادی در زمینه کیهان شناسی ، معمایی که هنوز هم حل نشده ، مقدار چگالی ماده موجود در جهان است. چون قسمت نامشخصی از ماده بصورت نامرئی است، امکان دستیابی به مقدار آن برای اخترشناسان تقریبا غیر ممکن است. ولی اخیرا آنها پدیده تاز های کشف کرد هاند که نوید روشن کردن بسیاری پرسشها را پیرامون مقدار تام ماده مرئی و نامرئی در کائنات و پراکندگی آن را در فضا به ما می دهد. این کشف عبارتست از پدیده سرابهای جاذب های .
● سراب های گرانشی
"سرابهای جاذبه ای" زمانی حاصل می شوند که دو ستاره یا بیشتر که در فاصل ههای متفاوتی از زمین واقع شد هاند، بصورت کامل با کره زمین روی یک خط قرار گیرند و بنظر برسد که در آسمان باهم برخورد کرد هاند. روشنایی دورترین ستاره برای رسیدن به ما باید از میدان گرانشی نزدیکترین ستاره بگذرد و در این عبور منحرف م یشود. این انحراف روشنایی یک تغییر شکل و حتی نوعی تکثیر تصویر از ستاره پدید میآورد.
● پیش بینی سراب
آلبرت انیشتین در سال ۱۹۳۶ با استفاده از نسبیت عمومی نشان داد که اگر از دید ناظر رصد کننده ، دو ستاره با کره زمین روی یک خط قرار گیرند، دورترین ستاره علاوه بر تصویر عادی خود که یک نقطه است، تصویر دیگری به شکل یک حلقه نورانی در اطراف آن نقطه روشن ، پیدا خواهد کرد .این حلقه نورانی ، نوعی سراب کیهانی و نوعی توهم بصری است زیرا در عالم حقیقت وجود ندارد .آلبرت انیشتین همخط شدن دو ستاره با زمین را امری بسیار غیر محتمل م یدانست و این پدیده را فقط بصورت تئوری ارایه داده بود .
● سراب پست
سرابهای پست در روی سطوح گسترده جائی که هوای نزدیک زمین گرمتر (بنابراین دانسیته کمتر دارد ) از هوای بلافاصله بالای آن است اتفاق می افتد . این نوع سراب ها خیلی زیاد در نواحی بیابانی دیده می شود ولی ممکن است در روی سطوح هموار جاده ها ، سواحل، دریاها، باند فرودگاهها و غیره نیز اتفاق بیافتد . اجسامی که نزدیک افق قرار دارند بنظر میرسد در داخل استخر آبی منعکس شده اند و تصویری در زیر سطح افق بدست می دهند .آنچه که در واقع رخ می دهد آن است که اشعه های که از آسمان بطرف پائین می آیند همانطوریکه وارد هوای گرمتر و رقیق تر نزدیک سطح زمین می شوند با شیب ملایمی بطرف بالا شکست پیدا کرده و به چشم ناظر میرسند . در این موقع ناظر دچار اشتباه بینائی شده و فکر می کند این اشعه ها از سطح آب شفاف به چشم او می آید . در حالیکه تصویر اجسام روی زمین معکوس شده بنظر می رسند .شکل زیر این اثر را نشان می دهد . چنانچه زاویه تابش خیلی کوچک باشد در اینصورت شکست نور برای جلوگیری از برخورد اشعه ها با زمین غیر کافی می باشد . بنابراین فقط اجسام نزدیک افق ایجاد سراب می کنند . روشنائی با پرتو ضعیفی که در اثر جریانات جابجائی صعودی( کنوکشن) کم عمق ایجاد می شود و همینطور انعکاس قسمتی از آسمان آبی ، ممکن است اشتباه بینائی ناشی از شکست را در سطح آب شدیدتر بنماید .
● سراب مرتفع
در مقابل سراب پست، در روی هر سطح مسطح گسترده در صورتی که هوای نزدیک زمین خیلی سردتر از هوای بالای آن باشد . یعنی وارونگی دما مشخصی وجود داشته باشد سراب مرتفع دیده می شود . در چنین شرایطی اجسام نزدیک افق بنظر می رسد بطور عمودی بالاتر از موقعیت مکانی واقعی خود گسترده یافته اند . در حالت های حدی اجسام زیر افق ممکن است مرئی شوند . شکل زیر نشان می دهد که چگونه اشعه های نورانی در موقع ورود به هوای سردتر و غلیظ تر نزدیک سطح زمین بطرف پائین خم می شوند . سراب نوع مرتفع بیشتر در نواحی جنب قطبی دیده می شوند . ولی بهرحال این نوع سراب ها در سایر مناطق در روی سطوح خشکی ( بویژه در روی زمینهای پوشیده از برف) یا در روی دریا هنگامیکه هوای خشک در بالای یک وارونگی کم عمق سطح زمین وجود داشته باشد نیز ممکن است دیده شوند . در این بخش اثرات تابش مرئی مورد بحث قرار گرفت . سایر شکل ها تشعشع الکترومگنتیک نیز از میان جو انتقال می یابند و هنگامیکه به سطح زمین برخورند ممکن است جذب شده و تبدیل به گرما گردند . مدت زمانی بعد مقداری از این انرژی ممکن است توسط فرآیندهای هدایت ، جابجایی صعودی جریانات یا تشعشع به جو انتقال داده شوند . در بخش بعدی ترمودینامک جو مورد بررسی قرار می گیرد .
     
  
زن

 
بنویسیم زمین، بخوانیم زندگی

● قصه تولد زمین
یکی بود، یکی نبود. حدود ۵ میلیارد سال پیش در منظومه شمسی سیاره ای آبی به نام زمین متولد شد.
ستاره ها در جشن تولد زمین نور افشانی کردند و زمین از شوق تولدش، شادمان به دور خود چرخید.
زمین، آنقدر گرم چرخش مستانه اش بود که ندانست، در چرخش زیبایش، یک روز گذشته.
صبح روز بعد، خورشید گیسوهای طلا یی اش را بر دامن زمین ریخت و تن سرد زمین، آرام آرام سبز شد.
همان روزها بود که موجودات، جفت، جفت روی کره زمین آمدند و زندگی آغاز شد.
زمین تازه متولد شده، به خود آمد و دید، مادر شده; مادری مهربان و بخشنده.
فرزندان زمین در آغوش مادرشان حیات را تجربه می کردند که ناگهان خبر رسید; مهمانی تازه وارد به جمع زمینیان افزوده خواهد شد. مهمانی رانده شده از بهشت مهمانی که برتر از سایر فرزندان زمین است.
زمین با مهربانی فرزند رانده شده از بهشتش را به آغوش کشید و در دلش آرزو کرد، این مهمان جدید زمین را هم مانند بهشت دوست بدارد.
می گفتند: گناه حوا این بود که به وسوسه یک دانه گندم از بهشت رانده شد و به همراه همسرش آدم پابه این کره خاکی گذاشت.
اما زمین، به محاکمه فرزندانش فکر نمی کرد; زمین می خواست پناهگاه امنی برای فرزندان نو رسیده اش باشد. پس تمام توانش را به کار گرفت تا فرزندان آدم هم روی این کره خاکی احساس امنیت کنند.
زمین سبز بود و آسمان آبی! رودها جریان داشت و دریا مواج بود.
شیر در بیشه زارها می غرید و ببر در جنگل ها می خرامید. آهو چشم سیاه در میان دشت ها می دوید و چکاوک در میان ابرهای گل کلمی طنازی می کرد و پروانه با آواز گل به رقص در می آمد.
فرزند آدم، روی کره خاکی رشد می کرد و بزرگ می شد. باور زمین این بود که در حد بضاعتش، بهشتی خاکی را برای فرزند آدم به ارمغان آورده است.
روزگار می گذشت. زمین از شادی هر روز دور خودش می چرخید و هر سال دور خورشید! فرزند آدم بزرگتر می شد و جمعیتش بیشتر و با بزرگتر شدنش فقط خود را صاحب حق زندگی می دانست و با دیگر موجودات به دشمنی می پرداخت.
سرانجام روزی رسید که انسان دوپا، زندگی ماشینی را جایگزین زندگی پاک کرد و خوردن نوشابه را به خوردن شیر تازه ترجیح داد.
همان روز بود که زمین سربلند کرد و نگاهی به آسمان انداخت.
چهره آبی آسمان خاکستری شده بود و دیگر نه از ابرهای گل کلمی اش خبری بود و نه از پرواز چکاوک ها!
زمین غمگین شد و سرش را پایین انداخت. آن طرف تر اما نه از تن سبز جنگل خبری بود و نه از غرش پرابهت شیر.
دانه اشک برگونه زمین جاری شد و اشک هایش روانه رود شد، اما در رود خبری از تن پوش آبها و آبی ها نبود. رود پر از زباله بود و آلودگی.
اشک زمین همراه رود به دریا ریخت. دریا هم دیگر مواج و آبی نبود.
آلودگی قلب آبی دریا را سیاه کرده بود و ماهی هایش را قربانی!
اشک زمین در دریای آلوده سرگردان شد و زمین اندیشید که اگر هوا به وسوسه یک دانه گندم بهشت را از انسان گرفت فرزندان ناخلف او به چه وسوسه ای زمین سبز را از کودکان خود گرفتند؟!
تولد هر موجودی با شکوه و شفگت انگیز است و حس امید را در دل ها زنده می کند.
از تولد نوزاد آدم گرفته تا شکفتن غنچه یک گل!
حالا تصورش را بکنید که تولد یک سیاره یا ستاره چقدر می تواند با عظمت و رویایی باشد. حالا اگر این سیاره، سیاره ای باشد که سالها در آن زندگی کرده ایم; برای تولدش باید تمام احساسمان را خرج کنیم چرا که این سیاره، مادر ما زمینی ها ست.
دوم اردیبهشت، ۲۲ آوریل به عنوان روزجهانی زمین پاک نامگذاری شده است.
اما به فکر کدام یک از فرزندان زمین رسیده که روزی را به نام زمین بنامد؟ این سوالی است که به زودی جوابش را خواهید یافت!
● موسس روز زمین پاک
جان کانل موسس روز زمین پاک است. او در سال ۱۹۱۵ در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدرجان یک انجیل نویس و مفسر انجیل بود و او در ۲۲ مارس، یعنی دومین روز بهار در دیویس سیتی متولد شد.
علا قه وافر جان به مذهب علم، و صلح و البته طبیعت باعث شد او همواره به دنبال فعالیت های بشردوستانه و طبیعت گرایانه باشد.
همین عامل موجب شد که او در سال ۱۹۳۹ اولین پلا ستیک گیاهی را از پوست گردو تولید کند. چرا که پلا ستیک مصرفی ما جزو آلا ینده های طبیعت است و صدها سال طول می کشد تا پلا ستیک تجزیه شده و به چرخه طبیعت برگردد. بنابراین جان کانل موفق به تولید اولین پلا ستیک قابل تجزیه شد.
اما این تنها کار جان نبود و او در سال ۱۹۶۸، اولین پرچم زمین را طراحی کرد.
جان کانل ایده روز زمین و برگزاری جشن در این روز را برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ در کنفرانس محیط زیست یونسکو پیشنهاد کرد.
او درروز پایانی کنفرانس ملی یونسکو با ایراد سخنرانی گفت: این روز، روزی است که می توان با پیوند زدن دوباره قلب ها، هدف برتری چون برقراری صلح جهانی را ترویج داد.
روزی که نگرانی و علا قه ما را برای فقط محیط زیست زمین بر می انگیزد.
پیشنهاد جان در سال ۱۹۷۰ مورد قبول دبیرکل سازمان ملل، یوتانت، قرار گرفت و درهمین سال روز زمین درسان فرانسیسکو جشن گرفته شد. از آن پس روز زمین همه ساله در سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می شود.
● زمین پاک، آسمان پاک
اما امروز در آستانه زمین پاک لحظه ای به خود می آییم و به آنچه با زمین کرده ایم، می نگریم.
می نگریم و می بینیم که همه چیز داریم و هیچ نداریم. خانه، ماشین، خوراک، پوشاک، هواپیما، موشک و... همه و همه داریم اما هوای پاک نداریم.
نمی توان بی توجه گذشت. نمی توان نادیده گرفت که هوای پاک ایجاد نخواهد شد; مگر در گرو ایجاد زمین پاک.
ما هر ساله روز درختکاری را جشن می گیریم در حالی که همان سال درختان زیادی به خاک می افتند و چشم امید همه به این است که سازمان محیط زیست اجازه دهد، یک جاده دیگر از میان جنگل ها بگذرد!
نمی دانم تا چه زمانی خواهیم توانست، با ندانم کاری چشم برروی زمین ببندیم و به رویاهای خود فکر کنیم. رویاهایی که هرگز با تخریب زمین رنگ تحقق به خود نخواهد گرفت.
مگر می توان زمین را ویران کرد و با شادمانی روی آن زندگی کرد. مگر می توان فراموش کرد ۳ مشکل اساسی زمین را.
شاید فراموشی کرده ایم که از میان ۳ مشکل عمده اتمسفر; سوراخ شدن لایه ازن حل نشدنی تر است!
دومین مشکل، مشکل باران اسیدی است و مشکل سوم گرمایش زمین!
● لایه ازن
اتمسفر ما در معرض فشار فزاینده از سوی گازهای گلخانه ای قرار دارد که این مساله خبر از تغییرات آب و هوا و سوراخ شدن لایه ازن می دهد که این تغییرات باعث ایجاد بیماری در انسان و حیوان خواهد شد.
وقتی اتمسفر سالم است، نظام کاملا هوشمند و مستقلی است که توانایی تطبیق خود با تغییرات را دارد. بدون این قابلیت، زندگی بر روی کره زمین امکان پذیر نیست.
اتمسفر مانند سیستم ایمنی بدن با حمله های خارجی می جنگد و تا به حال این وظیفه را به خوبی انجام داده است ولی ظرفیت تحمل این اتمسفر نامحدود نیست.
اتمسفر ما در حال حاضر به طرز وحشتناک با گازهای گلخانه ای مجروح شده. گازهایی چون کلر و فلور و کربن های موجود در یخچال ها و کپسول های اطفای حریق و اسپری ها! همچنین به وسیله اکسیدهای سولفور و نیتروژن تولید شده توسط خودروها و کارخانه ها اسیدی شده است. در این حال باید گفت زندگی موجودی که سیستم ایمنی اش آسیب دیده خیلی امیدوارکننده نیست.
لایه ازن یک فیلتر حفاظتی مهم در جو فوقانی است که زمین را در برگرفته است و از زمان به وجود آمدن حیات، انسان را در برابر اشعه های فرا بنفشی که از خورشید می آیند محافظت کرده است. زمانی که این اشعه ها از اتمسفر می گذرند ذرات را نابود می کنند، سلول های زنده را تخریب می کنند و باعث به وجود آمدن سرطان پوست می شوند.
در طول ۳۵ سال گذشته، لایه ازن در بالای قطب جنوب در هر بهار تقریبا ۴۰ درصد کاهش یافته است که دلیل عمده آن استفاده از گاز کلر و فلور و کربن (CFC) است.
اغلب کشورها برای جلوگیری از این مساله، صنایعی را که از این گازها در ساخت اسپری ها استفاده می کنند را متوقف کرده اند ولی این گاز کماکان در سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.
پیامدهای گاز (CFC) بسیار فجیع است به طوری که می توان گفت هر ساله ۱۰۰ نفر بر اثر سرطان پوست می میرند و این مساله در نیمکره جنوبی زمین بیشتر است و این به ما می گوید واقعا زمانی برای صبر کردن نداریم و هر چه زودتر باید استفاده از (CFC) ها را متوقف کنیم.
● گرمایش زمین
آیا تا به حال به درون یک گلخانه رفته اید؟ مهآلود و مرطوب است و میزان رطوبت آن کم نمی شود. این همان چیزی است که زمین ما ظرف دهه های آینده در اثر احاطه گازهای گلخانه ای به آن دچار می شود. این گاز ها زمانی تولید می شوند که سوخت های فسیلی می سوزند و گرمای خورشید را در خود نگه داشته و اجازه نمی دهند که این گرما به فضا باز گردد.
این مساله تا حد کم مشکلی ایجاد نمی کند و زمانی تبدیل به مشکل می شود که مقدار زیادی از این گازهای وارد جو شوند; آن وقت است که ما کباب می شویم.
بد نیست بدانید که اصلی ترین و مهمترین گاز گلخانه ای دی اکسیدکربن است و ما مقدار زیادی از این گاز را وارد جو می کنیم. جنگل ها و اقیانوس ها CO۲ را جذب می کنند پس ما باید به آنها متوسل شویم و تولید CO۲ را متوقف کنیم; این در حالیست که متاسفانه علاوه بر تولید حجم انبوه CO۲ ما هر ساله در تخریب جنگل ها هم تلاش می کنیم و این بلایی است که بر سر مادرمان زمین می آوریم.
● باران اسیدی
باران اسیدی از دیگر مشکلات پدید آمده در اتمسفر است که به شدت به زمین آسیب می زند. باران های اسیدی از گازهای SO۲ وNO که از دود اگزوز اتومبیل ها و کارخانجات ایجاد می شود، به وجود می آیند. این گازها در اتمسفر زمین با بخار واکنش داده و اسیدهایی مانند اسید سولفوریک و اسید نیتریک را تشکیل می دهند.
باران های اسیدی می تواند با از بین بردن جانوران ضعیفی مانند پلانکتون ها و بی مهرگان و گیاهان بر زنجیره غذایی جانوران تاثیر بگذارد.
البته خاک زمین تا حدی خاصیت قلیایی داشته و می تواند مقداری از اسید حل نشده در خود را خنثی کند; اما این مقدار معمولا برای باران های اسیدی جوابگو نیست.
شاید بتوان گفت که جنگل ها بیشتر از سایر اکوسیستم ها در معرض خطر باران های اسیدی هستند. به این دلیل که باران های اسیدی به راحتی با از بین بردن برگ درختان و گیاهان به طور مستقیم در اکوسیستم جنگل تاثیر می گذارد و به تدریج آن را نابود می کند.
همچنین بارانهای اسیدی با حل کردن مواد معدنی و فلزات باعث تخریب ساختمانها در شهرها می شوند و حتی می توانند باعث از بین رفتن رنگ اتومبیل ها و ضعیف شدن بدنه آنها در برابر ضربه شوند.
با تمام این حرفها ما می توانیم به راحتی زیر باران اسیدی راه برویم و احساسی از اسیدی بودن آن نداشته باشیم. چرا که باران اسیدی به طور مستقیم بر انسان اثر ندارد به طوری که انسانها می توانند در استخر اسیدی با PH ۵ شنا کند بدون این که آسیبی ببیند. ولی با از بین بردن دیگر اکوسیستم ها، این خود انسان است که بیشترین آسیب را می بیند.
حال با تمام این بلا هایی که بر سر زمین آورده ایم دوم اردیبهشت، روز زمین پاک را جشن می گیریم تا یادمان برود که زمین با وجود تمام موجوداتی که روی آن زندگی می کنند، چقدر تنهاست!
     
  
زن

 

تسونامی چیست؟

این امواج ممکن است صدها کیلومتر پهنا داشته باشد و هنگام رسیدن به ساحل به ارتفاع آن به 10.5 برسد.این "دیوارهای آب" با سرعتی تندتر از یک هواپیمای جت پهنه اقیانوس را می‌پبمایند،به ساحل کوبیده می‌شوند و تخریب وسیعی را باعث می‌شوند.
برای درک سونامی باید ساختمان موج را شناخت. امواج معمولی ما در کنار ساحل دریا یا در حوضچه‌های آب می‌بینیم، از یک ستیغ(بالاترین نقطه موج) (crest)و یک ناوه (پایین‌‌ترین نقطه موج)(trough)تشکیل می‌شوند.
امواج را به دو طریق اندازه می‌گیرند:
*ارتفاع موج (wave heigth):فاصله بین ستیغ و ناوه.
*طول موج(wave length): فاصله افقی بین ستیغ دو موج متوالی.
بسامد یا فرکانس امواج بر حسب زمانی کف طول می‌کشد تا دو موج متوالی از یک نقطه بگذرند – که به آن دوره موج می‌گویند- اندازه‌گیری می‌شود.
هم سونامی‌ها و هم امواج معمولی دارای این بخش‌ها هستند و به طریق مشابهی اندازه‌گیری می‌شوند. اما تفاوت‌های زیادی میان آن دو از لحاظ اندازه، سرعت، و منشا وجود دارد

امواج در اقیانوس‌ها به علل مختلفی مانند فعالیت‌های زیرآبی، فشار جوی، و کشش جاذبه رخ می‌دهند، اما شایع‌ترین علت آنها باد است.
باد منبع انرژی موج حاصل است و اندازه سرعت باد به قدرت باد وابسته است. نکته مهمی که باید به خاطر داشت این است که امواج نشان‌دهنده حرکت آب نیستند، بلکه حرکت انرژی از طریق آب را نشان می‌دهند.
سونامی یک سری از موج های عظیم هستند که موقعی که به ساحل برخورد می کنند، می توانند موجب خرابی های عظیم و تلفات انسانی شوند. سونامی در اثر زلزله های زیرآبی، لغزیدن صخره ها در زیر دریا یا خیلی به ندرت به وسیله شهاب سنگ یا سیارکی که از فضا به داخل آب برخورد می کند ایجاد می شود.

تسونامی چیست؟

هنگامی که یک موج سونامی به ساحل نزدیک می شود (جایی که دریا کم عمق می شود)،‌ کف آن به کف ساحل برخورد می کند و موجب می شود که سرعت موج آهسته شود و ارتفاع آن افزایش یابد. به عبارتی طول موج یعنی فاصله نوک یک موج تا نوک موج بعدی کاهش می یابد. بزرگی یک موج چند برابر افزایش می یابد و طول موج کاهش می یابد (فاصله نوک یک موج تا نوک موج بعدی).
در هنگام ورود به خشکی یک موج سونامی می تواند صدها متر ارتفاع پیدا کند. سرازیری های پلکانی ساحل موج های سونامی بلندتری را موجب می شود. به علاوه موج های سونامی بزرگ که با کناره ساحل تصادف می کنند،‌ مقدار عظیمی از آب را به داخل ساحل در بالای سطح دریای منظم و همیشگی هل می دهد. این امر می تواند موجب وارد آمدن خرابی های عظیمی به داخل خشکی شود.
هنگامی که سونامی به ساحل می‌رسد، به شکل آشنای مرگبارش بدل می‌شود.هنگامی که سونامی به خشکی می‌رسد، به آب کم عمق کنار ساحل ضربه می‌زند.آب کم عمق و خشکی ساحلی باعث متراکم‌شدن انرژی می‌شود که آب منتقل می‌کند.این امر تغییرشکل سونامی را آغاز می‌کند.
توپوگرافی کف دریا در این محل و شکل ساحل بر ظاهر و رفتار سونامی تاثیر می‌گذارد.
همچنانکه سرعت موج کاهش می‌یابد، ارتفاع آن به طور قابل‌توجهی بالا می رود- انرژی متراکم‌شده آب را به سمت بالا می‌راند.
سرعت یک سونامی معمول که به خشکی نزدیک می شود تا 50 کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد، و در مقابل ارتفاع آن تا 30 متر بالای سطح دریا می‌رسد. با افزایش ارتفاع موج حین این فرآیند طول موج به شدت کاهش می‌یاید.( فشرده شدن یک آکاردئون را در نظر بگیرید.)
شاهدی که در کنار ساحل قرار دارد، بالا و پایین‌رفتن شدید آب را هنگامی که سونامی قریب‌الوقوع است، مشاهده خواهد کرد.به دنبال آن ناوه واقعی سونامی به ساحل می‌رسد. سونامی‌ها اغلب به صورت رشته‌هایی طغیان‌های قدرتمند و سریع آب و نه به صورت یک موج منفرد غول‌آسا تظاهر می‌کنند.
البته ممکن است یک اُشترک (Bore) که یک موج عمودی بزرگ است با جبهه‌ای زیروروکننده ظاهر شود.اُشترک‌ها اغلب با طغیان‌های سریع آب دنبال می‌شوند، که به خصوص باعث تخریب ساحل می‌شود. پنج تا 90 دقیقه پس از ضربه اولیه ممکن است امواج دیگری به دنبال آید- قطار موج سونامی، پس از حرکت به صورت رشته‌ای از امواج در فواصلی طولانی، خود را به ساحل می کوبد.
سونامی به خصوص اگر بدون هشدار قبلی به ساحلی برخورد کند، تلفات بسیاری به بار می‌آورد، و خط ساحلی با خاک یکسان می‌کند و همه چیز را با خود به دریا می‌کشاند.
منطقه‌ای که در معرض بیشترین خطر تخریب قرار دارند، نواحی در حد فاصل 1.6 کیلومتری خط ساحلی، به خاطر طغیان آب و آوار پراکنده‌شده، و با ارتفاع کمتر از 15 متر از سطح دریا به خاطر ارتفاع امواج ضربه‌زننده است.
سونامی حتی می‌تواند به علت خصوصیات متفاوت بستر دریا و ساحل به پناهگاه‌های دور از ساحل هم برسد. برای مثال یک منطقه حفاظت‌شده ساحلی با ورودی باریک یک مسیر "شیپوری" ایجاد می‌کند، که باعث تشدید قدرت مخرب امواج می‌شود. یا کانال رودخانه‌ای راه را برای نفوذ بیشتر سونامی به مناطق داخلی‌تر می‌گشاید.
تا زمانی که یک سونامی به ساحل برخورد نکند، مشکل است نحوه تعامل آن را با خشکی پیش‌بینی کرد.
سیستم های هشداردهنده سونامی
سیستم های هشدار دهنده سونامی در بسیاری از مکان های اطراف زمین وجود دارند. متأسفانه از آنجایی که سونامی ها موقعی که در داخل دریا هستند خیلی ارتفاع بلندی ندارند،‌ کشف آنها آسان نیست و علایم اشتباه بسیاری فرستاده می شود. هشدار دهنده ها در ساحل ها ممکن است به طول مؤثرتری فعالیت کنند و نباید آنها را نادیده گرفت.
مقایسه موج هایی که در اثر باد تولید می شوند با موج های سونامی
     
  
صفحه  صفحه 1 از 18:  1  2  3  4  5  ...  15  16  17  18  پسین » 
علم و دانش

Earth science | مقالات زمین شناسی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA