انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 28 از 72:  « پیشین  1  ...  27  28  29  ...  71  72  پسین »

Medical Content | مطالب پزشکی


مرد

 
چطور بفهمیم چربی خون‌‌ داریم؟

اگر پاهای شما گزگز می کند و یا مدام به خواب می رود و دچار سرگیجگی و تعریق زیاد شده اید، این امکان وجود دارد که چربی خون شما بالا رفته باشد. خواندن این مقاله کمک زیادی به آشنایی شما با این بیماری خواهد کرد.
چربی خون عبارتست از بالا رفتن مقدارکلسترول و یا تری‌گلیسرید از مقدار طبیعی آنها در خون که باعث بیماری چربی خون می شود. میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی، افزایش می‌یابد.چربی خون و قندخون بالا و همچنین غلظت بالای خون باعث گزگز، مورمور شدن و خواب‌رفتگی پا می‌شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ می‌شود و فرد را بیدار می‌کند.


افزایش چربی خون به چه صورت است؟
افزایش چربی خون همراه با بیماریهایی مانند کم کاری تیروئید، بعضی از بیماریهای کبدی و کلیوی ، بیماریهای قند(دیابت) ، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونتها ، اعتیاد به الکل ، ایدز و ... دیده می شود. افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگ‌ها، تنگی آنها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق می‌شود.برای تشخیص بالا بودن چربی خون، اندازه گیری دو نوع چربی خون یعنی کلسترول وتری گلیسیرید انجام می شود. دراین میان معمولاافزایش کلسترول به عنوان عامل بیماریزای جدیدتری مطرح میشود.


کلسترول چیست؟
کلسترول یک نوع چربی است که در همه سلول های بدن شما یافت می شود. کلسترول در خون حل نمی شود و توسط لیپوپروتئین ها وارد سلول می شود و از آن خارج می گردد.لیپوپروتئین ترکیبی از پروتئین و چربی است و چربی را در خون حمل می کند. وجود کلسترول در کبد، نخاع و مغز ضروری است.
کلسترول در ساخت و نگه داری سلول ها، برخی هورمون ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین های محلول در چربی نقش دارد. مقدار مناسب کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است.
زمانی که کلسترول خون افزایش پیدا می کند، چربی در سطح رگ رسوب می کند. نهایتاً این رسوب ها جریان طبیعی خون رادچار مشکل میکنند و در این حالت، قلب شما به اندازه ی کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نخواهد کرد و خطر حمله قلبی افزایش خواهد یافت. با فرایندی مشابه، کاهش یافتن جریان خون به مغز نیز می تواند منجر به سکته مغزی شود.


کلسترول به دو طریق در بدن به وجود می آید:
1- بدن خودش کلسترول می سازد. بیشترین کلسترول را کبد می سازد و مقدار آن، روزانه در حدود 1000 میلی گرم می باشد.
2- کلسترول وارد شده به بدن، از طریق خوردن مواد غذایی از جمله: گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات.
میوه ها ، سبزیجات، روغن های گیاهی، غلات و آجیل دارای کمترین مقدار کلسترول و زرده تخم مرغ و گوشت ها دارای بیشترین مقدار کلسترول هستند


چه عواملی بر غلظت کلسترول خون موثر است؟
- نوع و مقدار مواد غذایی
- وزن بدن
- فعالیت بدنی
- وراثت و ژنها نقش مهمی در وضعیت کلسترول خون دارند.
- سن و جنس: افزایش غلظت کلسترول خون معمولاٌ در حوالی 20 سالگی آغاز می شود. زنان پیش از یائسگی، غلظت کلسترول کمتری نسبت به مردان همسن خود دارند.


علایم افزایش چربی خون
عمده علایم افزایش چربی خون ناشی از دو عامل است؛ یکی سنگین و غلیظ شدن خون که باعث کندی حرکت آن در عروق می شود ولذا باعث اختلال خونرسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافتها خواهد شد و دیگری، افزایش حرارت بدن در اثر افزایش صفرا. این علایم به طور خلاصه عبارتند از:
۱- احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن.
۲- خواب آلودگی.
۳- سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید می شود.
۴- دردهای نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق و کف پا(و گاهی هم در سایر نواحی بدن).
۵- سردردهایی که معمولاً به صورت سنگینی سر خودنمایی می کند.
۶- خشکی و یا تلخی دهان.
۷- سرگیجه و گاهی وزوزگوش.
۸- سردرد، سرگیجه، سنگینی، خواب آلودگی، طپش قلب و علایمی از این دست، پس از مصرف غذاهای چرب؛ و تسکین این علایم با مصرف موادی مثل آبغوره، آبلیمو یا سرکه.
۹- افزایش تعریق بدن.
۱۰- ورم و پف کردن صورت.

نکته: ذکر علایم فوق به این معنا نیست که تمام کسانی که دچار افزایش چربی خون می شوند همه علایم فوق را بروز می دهند؛ بلکه اغلب، تنها بعضی از علایم را دارند.


انواع اصلی چربی های موجود درخون چیست؟
چربی های اصلی موجود در خون عبارت است از کلسترول و تری گلیسرید می باشند.


LDL چیست؟
LDL یا کلسترول بد، ذرات کلسترول را در طول بدن شما منتقل می کند. LDL ساخته شده با اتصال به دیواره رگها، آن ها را سخت و تنگ می سازد .


VLDL چیست؟
دارای بالاترین میزان تری گلیسرید است. تری گلیسرید نوعی چربی موجود در خون است. VLDL نیز همچون LDL ذرات کلسترولی را بزرگ تر ساخته و منجر به تنگ و باریک شدن رگ های خونی می شود. اگر شما تحت درمان کلسترول بالای خون هستید ولی همچنان دارای VLDL بالا هستید، به درمان اضافه تری جهت کاستن آن نیاز خواهید داشت چراکه VLDL حاوی مقادیر زیادی تری گلیسرید است.


HDL چیست؟
HDL یا کلسترول خوب، کلسترول اضافی را برداشته و به کبد بر می گرداند.


چطور بفهمیم چربی خون‌‌مان بالاست؟
آزمایش چربی خون، شامل اندازه گیری کلسترول کل، کلسترول HDL (خوب)، کلسترول LDL (بد) و تری‌‌گلیسرید می‌شود. تری‌گلیسرید نوعی از چربی که در نتیجه مصرف مواد قندی بالا می‌رود.برای اندازه‌گیری دقیق چربی‌های خون باید 9 تا 12 ساعت پیش از خون گرفتن چیزی به جز آب نخورید و ننوشید. میزان کلسترول و تری‌گلیسرید خون معمولا به میلی‌گرم کلسترول در دسی‌لیتردر خون اندازه‌گیری می‌شود.


چگونه می توان HDL یا کلسترول خوب را در بدن افزایش داد؟
1-دویدن : با ورزش کردن در هفته 1200 کالری بسوزانید
2-کاهش وزن: با کاهش هر نیم کیلوگرم وزن بدن ( چربی اضافی)، مقدارHDL یک درصد افزایش می یابد.
3- ورزش کردن قبل از خوردن غذای پر چرب: انجام ورزش منظم قبل از خوردن وعده های غذایی پر چرب، بطور قابل ملاحظه ایHDL را افزایش می دهد.
4- نکشیدن سیگار: با ترک سیگار فقط به مدت یک هفته، 7 واحد مقدارHDL افزایش می یابد.
5- پرهیز: پرهیز از مصرف زیاد شکر، آرد، سیب زمینی و برنج سفید. غذاهایی که قند خون را افزایش می دهند، باعث کاهشHDL خون می شوند.
با افزایش مقدارHDL، احتمال ابتلا به حملات قلبی کم می شود.


برای کاهش مقدار LDL چه باید کرد؟
از مصرف زیاد چربی ها و کلسترول دوری کنید.
از افزایش کالری دریافتی بپرهیزید.
تحرک و فعالیت بدنی را زیاد کنید.
وزن خود را ثابت نگه دارید.


منابع تری گلسرید
تری گلیسیرید، همان چربی است که در غذا وجود دارد. اگر کالری زیادی وارد بدن شود، بدن مقدار اضافی کالری را به تری گلیسیرید تبدیل کرده و در سلول های چربی ذخیره می کند. چاقی و اضافه وزن، عدم تحرک ، سیگار کشیدن، مصرف الکل و داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات از عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید خون می باشد. مقدار مناسب تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. فردی که دارای تری گلیسیرید بالاست، LDL بالا و HDL پایینی خواهد داشت.


برای کاهش تری گلیسیرید چه باید کرد؟
ورزش کنید.
رژیم غذایی کم چربی داشته باشید.
از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
چربی های گوشت و پوست مرغ را دور بیاندازید.
غذای خود را با روغن های گیاهی از قبیل: کانولا ،ذرت و زیتون درست کنید.
غذاهای پرفیبر را زیاد مصرف کنید.
از مصرف شیرینی و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.
از نوشیدن الکل دوری کنید
پرخوری نکنید.
با چنگال و آهسته غذا بخورید و غذایتان را خوب بجوید تا به معده تان فرصت دهید به شما بگوید که دیگر سیر شده اید!
وزن خود را متعادل نمایید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
'چاقی خطر ابتلا به دمانس را کاهش می دهد'


پژوهشگران بریتانیایی در بزرگترین و دقیقترین تحقیقاتی که در زمینه رابطه چاقی با بیماری دمانس انجام شده است، دریافته‌اند که چاقی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.
نتیجه این تحقیقات پژوهشگران را غافلگیر کرده است زیرا با تمام توصیه‌های پزشکی رایج برای پیشگیری از زوال عقل مغایرت دارد.
نتیجه این پژوهش جدید که نزدیک به دو میلیون بریتانیایی را مورد بررسی قرار داده، در نشریه لانست و اندوکرینولوژی در بریتانیا منتشر شده است.
بر اساس این تحقیقات خطر ابتلای افراد لاغر به دمانس بیشتر است. البته سازمان‌های خیریه و اطلاع‌رسانی در زمینه دمانس هنوز نکشیدن سیگار، ورزش و تغذیه سالم را به عنوان راه‌های پیشگیری از این بیماری توصیه می‌کنند.
دمانس اختلال مزمن و گاهی حاد و فراینده روانی به علت بیماری مغز است و شایع‌ترین نوع آن، آلزایمر است.
این بیماری اکنون به یکی از بزرگترین مسائل پزشکی در جهان تبدیل شده است و انتظار می‌رود که آمار مبتلایان به آن تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شده و به ۱۳۵ میلیون نفر برسد.
این بیماری، پیش‌رونده و علاج ناپذیر است و تنها توصیه‌ای که برای کاهش خطر ابتلا به آن وجود دارد، تغییراتی برای روش سالم زندگی است.
اما به گفته دکتر نواب قزلباش که ریاست گروه پژوهش در دانشگاه آکسفورد و لندن را بر عهده داشته، نتیجه تحقیقات اخیر آنها را کاملا "غافلگیر" کرده است.
گروه پژوهش با بررسی پرونده پزشکی ۱ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۹۱ نفر با سن متوسط ٥٥ سال در بریتانیا طی دو دهه دریافته‌اند که خطر ابتلا به دمانس در افراد لاغر ۳۸% بیشتر از افراد با وزن عادی است.
عجیب این است که افرادی که چاق محسوب می‌شوند، نسبت به افرادی که دارای وزن متناسب هستند، ۲۰% بیشتر با خطر ابتلا به دمانس روبرو هستند و به این ترتیب، خطر ابتلای آنان به دمانس ۱۸ % کمتر از افراد لاغر است.
این میزان در افرادی که دارای چاقی مفرط هستند به ۲۴% افزایش می‌یابد.
دکتر قزلباش به بی‌بی‌سی گفته است: "جنجال برانگیز ترین نکته‌ای که در نتیجه این تحقیقات به دست آمده این است که افراد چاق و یا مبتلا به چاقی مفرط کمتر از افرادی با وزن متناسب در معرض ابتلا به زوال عقلی هستند."
به گفته او نتیجه این پژوهش با اکثر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده مغایرت دارد اما " ابعاد تحقیقات ما بسیار وسیعتر و دقیقتر" از مجموعه تحقیقاتی است که تاکنون در این مورد صورت گرفته است. اما جیمز گالاگر، سردبیر مسائل بهداشتی در وبسایت بی‌بی‌سی نیوز می‌گوید نتایج این تحقیقات ضمن آنکه بسیار حیرت آور است، سوال‌های بسیاری را نیز مطرح کرده است.
آیا این چربی اضافه در بدن است که باعث تقویت سیستم ایمنی برای دفاع در مقابل بیماری‌هایی مانند زوال عقل می شود یا اینکه فرآیند دیگری در کار بوده است.
آیا از این فرآیند می‌توان برای درمان دمانس استفاده کرد؟
آیا تحقیقات مشابه دیگر همین نتایج را در بر خواهد داشت؟
"
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده قلب با هورمون

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا موفق به ترمیم سلول‌های قلب با استفاده از هورمون شدند.
به گزارش ایرنا به نقل از ساینس، پوست، خون و مو قادر به بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده هستند، ولی این مکانیسم در مورد سلول‌های آسیب‌دیده قلب، به طور طبیعی وجود ندارد.
مطالعات محققان دانشگاه نیو ساوت ولز نشان می‌دهد که قلب با استفاده از هورمونی به نام نیورِگیولین، قادر به ترمیم و بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده است. این هورمون به طور طبیعی در بدن وجود دارد و سبب هماهنگ شدن رشد سلول‌ها می‌شود.
نتایج اولیه این مطالعه روی قلب موش‌های آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است.
هنوز مشخص نیست که افزایش میزان این هورمون در بدن چه عوارض جانبی به همراه دارد؛ ولی در صورت بی ضرر بودن هورمون، از آن برای ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده قلب استفاده خواهد شد.
به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، بیماری‌های قلبی عامل مرگ 51 درصد زنان و 42 درصد مردان است.
علایم بیماری‌های قلبی در افراد متفاوت است ولی درد قفسه سینه، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، درد فک، خستگی، تپش قلب و غش کردن از مهمترین علایم این بیماری به شمار می‌آیند.



========================================

یک راز پیشگیری از دیابت!

متخصصان سلامت به تازگی ادعا کرده‌اند که خوردن چهار تخم مرغ در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.
به گزارش ایسنا، کارشناسان با بیان اینکه این اولین بررسی در مورد فوائد مصرف تخم مرغ در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو بوده، اظهار داشتند: مصرف منظم این ماده غذایی می‌تواند نشانه‌ای از یک سبک زندگی سالم‌تر باشد و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا یک سوم کاهش می‌دهد.
متخصصان علوم پزشکی دانشگاه فنلاند شرقی به بررسی تاثیر مصرف تخم مرغ در کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو پرداختند و این در حالی است که کارشناسان پیش‌تر مصرف خوراکی‌هایی همچون تخم مرغ را که حاوی میزان فراوانی کلسترول هستند به عنوان عامل افزاینده خطر ابتلا به این بیماری فرض کرده بودند.
در این بررسی عادات غذایی 2332 مرد 42 تا 60 سال در دهه 1980 مورد مطالعه قرار گرفت و دو دهه بعد مشخص شد 432 نفر از آنان به بیماری دیابت نوع دو مبتلا شده‌اند.
نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مصرف تخم مرغ نه تنها کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو را به همراه دارد بلکه سطح گلوکز خون را نیز پایین می‌آورد. در این مطالعه مشخص شد مردانی که در هفته حدود چهار عدد تخم مرغ مصرف کرده‌اند 37 درصد کمتر نسبت به مردانی که تنها یک عدد تخم مرغ در هفته مصرف کرده‌اند در معرض ابتلا به این عارضه هستند.
به گزارش روزنامه دیلی‌میل، همچنین این ارتباط پس از در نظر گرفتن فاکتورهای دیگری همچون ورزش کردن، کنار گذاشتن سیگار، کنترل وزن بدن و مصرف میوه و سبزی به قوت خود باقی بود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
مصرف ترکیبی آنتی‌بیوتیک‌ها: 'روشی موثر در برابر مقاومت باکتریایی'

محققان می‌گویند در یک بازه زمانی مشخص برای مقابله با عفونت باکتریایی، ایجاد تغییر در مصرف نوع آنتی‌بیوتیک‌ می‌تواند نتیجه "شگفت انگیزی" در پی داشته باشد.
دانشمندان در این تحقیقات آزمایشگاهی، عملکرد انواع مختلف آنتی‌بیوتیک با دوز پایین را در مقابله با یک میکروب شایع امتحان کردند.
محققان دانشگاه اکستر بریتانیا در این پژوهش متوجه شدند که مصرف ترکیبی از دو نوع آنتی‌بیوتیک با دوز پایین در یک زمان مشخص، بهتر از داروهای متعارف با دوز بالا عمل کرده و منجر به نابودی کامل باکتری‌ها شده است.
این گروه محققان احتمال می‌دهند که موفقیت این روش به دلیل حساس شدن باکتری به یک نوع آنتی‌بیوتیک است که آن را در مقابل تاثیر آنتی‌بیوتیکی دیگر آسیب پذیر می‌سازد.
به گفته این پژوهشگران، اگر نتیجه این آزمایش‌ها بر روی انسان هم موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند روشی مفید برای جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌هایی باشد که حالا ناموثر محسوب می‌شوند.
سازمان بهداشت جهانی، افزایش مقاومت باکتریایی در برابر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را "تهدید عظیم جهانی" توصیف کرده است.
باکتری‌ها اغلب می‌توانند با جهش ژنتیکی به سرعت خود را در برابر قدرت آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم سازند.
پزشکان معمولا برای غلبه بر این مشکل، مصرف ترکیبی از دو آنتی‌بیوتیک با دوز بالا را تجویز می‌کنند با این امید که ترکیب شیمیایی دو دارو بتواند باکتری را پیش از مقاوم شدن از بین ببرد.
با این حال دانشمندانی از آلمان، انگلیس و مکزیک اخیرا راهی متفاوت در قبال این مشکل در پیش گرفته‌اند.
در این روش تازه، محققان دو نوع آنتی‌بیوتیک شایع در بازار (اریترومایسین و داکسی‌سایکلین) را در آزمایشگاه علیه باکتری " ای کولای" به کار بردند.
ابتدا یکی از این دو آنتی‌بیوتیک برای ۱۲ ساعت در دوز پایین علیه باکتری استفاده شد، بعد آنتی‌بیوتیک دوم به کار رفت، و این پروسه چند بار تکرار شد.
محققان برای آنکه عملکرد آنتی‌بیوتیک‌ها را دشوارتر سازند با تزریق ژنتیکی، باکتری مورد نظر را عمدا مقاوم ساختند.
نتایجی که از آزمایش این روش در ۱۶۰ مورد به دست آمد نشان می‌دهد که در برخی موارد باکتری‌ها در مدت چهار روز کاملا از بین رفتند.
پروفسور رابرت بیردمور از دانشگاه اکستر می‌گوید: "کاملا از نتیجه‌ای که به دست آمد شوکه شدیم. این تحقیقات باید ۵۰ سال قبل انجام می‌شد."
به گفته این عضو گروه تحقیقاتی، "اگر ثابت شود که این روش روی انسان هم کار می‌کند احتمالا می‌توانیم از زرادخانه دارویی که در اختیارمان است با استفاده از این استراتژی تغییر به شکلی بهتر استفاده کنیم."
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
امکان انتقال آلرژی غذایی از راه تزریق خون

پزشکان بیمارستانی در کانادا پس از معاینه کودکی هشت ساله دریافتند این امکان وجود دارد که کودکان از طریق انتقال و تزریق خون به آلرژی غذایی مبتلا شوند که البته تعداد این موارد نادر است.
به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر «جولیا اوپتون» به همراه تیم تحقیقاتی‌اش در این بررسی مشاهده کردند این پسر پس از دریافت خون از فرد مبتلا به آلرژی به ماهی و بادام زمینی به این مواد خوراکی حساسیت پیدا کرد.
پزشکان تاکید کردند: این بیمار به دلیل ابتلا به واکنش‌های آلرژیک تحت درمان قرار گرفت و این آلرژی‌ پس از گذشت چند ماه به خودی خود درمان شد.
تیم تحقیقاتی اوپتون تصریح کرد: اهداکنندگان خون که به آلرژی غذایی مبتلا هستند، می‌توانند آنتی‌بادی‌های ایجاد کننده آلرژی به نام «پادتن ای» در فرآورده‌های خونی از قبیل پلاکت‌ها را منتقل کنند.
به گفته پزشکان درحالیکه انتقال آلرژی به مواد غذایی از طریق تزریق خون امری نادر به حساب می‌آید اما ضرورت دارد والدین و پزشکان از احتمال وقوع آن در کودکان آگاه باشند و بررسی کنند آیا آنان پس از دریافت خون به آلرژی غذایی جدیدی مبتلا شده‌اند یا نه؟
اوپتون همچنین گفت: افراد نباید خود را در مورد ابتلا به آلرژی‌های غذایی از طریق تزریق خون بیش از حد نگران کنند، این وضعیت به خوبی قابل تشخیص است و به طور معمول طی چند ماه برطرف می‌شود.
به گزارش ایسنا هلث دی نیوز، دکتر «لنارت لاگبرگ» از بیمارستان دانشگاه North Shore نیویورک نیز گفت: انتقال آنتی‌بادی‌هایی همچون موردی که در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفته آنتی‌بادی متفاوت با آنچه هستند که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود و معمولا برطرف می‌شود.



=======================================

گوجه‌فرنگی؛ واکسن سرطان پروستات


دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی گفت: اثر حفاظتی مصرف گوجه‌فرنگی (به ویژه به صورت پخته و رب گوجه‌فرنگی) در جلوگیری از سرطان پروستات به اثبات رسیده است.
به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا قدیان با بیان اینکه مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، اظهار کرد: شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می‌یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد.
وی ادامه داد: تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کند، شغل‌هایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی‌ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری‌های حاوی کادمیوم است.
دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی گفت: هیچ روش اثبات شده قطعی برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات وجود ندارد، با این حال با توجه به این که اندازه پروستات پس از سن حدود 45 تا 50 سالگی آغاز به رشد می‌کند به افراد بالای این سن توصیه می‌شود روزانه یک گوجه‌فرنگی خام مصرف کنند.
قدیانی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است، گفت: مهمترین عامل خطرزای سرطان پروستات سن است. بیش از 70 درصد مردان که سرطان در آنها مشخص شده است، بیش از 65 سال سن دارند.
وی افزود: به نظر می‌رسد عوامل ژنتیکی (سیاه‌پوستان آمریکا بیشتر مبتلا می‌شوند)، به ویژه در خانواده‌هایی که تشخیص سرطان در آنها، در سن پایین‌تر از 60 سالگی بوده است، در پیشرفت سرطان پروستات نقش داشته باشد. خطر سرطان با افزایش شمار خویشاوندان نزدیک مبتلا به سرطان، افزایش می‌یابد.
دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی افزود: غربالگری موجب تشخیص سریع‌تر و در مراحل پائین‌تر بیماری شده و در نتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می‌شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
بازسازی سلول‌های قلب در بدن موش

تیمی از محققان موسسه علمی وایزمن توانسته‌اند سلول‌های قلب را در بدن موش‌ها بازیابی کنند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، هنگامی که حمله قلبی رخ می‌دهد، سلول‌های ماهیچه قلب می‌میرند و بافت زخم شکل می‌گیرد که این امر، راه را برای نارسایی قلبی هموار می‌کند.
اکنون تحقیقات جدید محققان، از سویی به ارائه بینشی جدید در مورد این سوال پرداخته که چرا قلب پستانداران قادر به بازیابی نیست و از سوی دیگر، به نمایش امکان بازیابی سلول‌های قلب در بدن موش‌های بالغ پرداخته است.
محققان تصور می‌کردند که بخشی از پاسخ معمای بازیابی قلب ممکن است در حوزه رشد جنین، بویژه در بخش قلب قرار داشته باشد.
در حقیقت دانشمندان بر این باورند که پروتئین ERBB2 نقش مهمی در رشد قلب ایفا می‌کند. این پروتئین یک گیرنده تخصصی است که به انتقال پیام‌های خارجی به سلول می‌پردازد؛ پروتئین مذکور بطور کلی با یک گیرنده مرتبط دوم از طریق اتصال به فاکتور رشد NRG1 برای انتقال پیام‌هایش کار می‌کند.
این فاکتور رشد در حال حاضر در پژوهش‌های بالینی برای درمان نارسایی قلبی مورد آزمایش قرار گرفته است.
محققان در تحقیقات خود، موش‌هایی را تولید کردند که ژن ERBB2 تنها در سلول‌های کاردیومیوسیت آنها غیرفعال شده بود. این کار از چنان تاثیر شدیدی برخوردار بود که در اثر آن، دیواره‌های قلب موش‌ها، نازک و بالون‌مانند شد که در اصططلاح پزشکی «کاردیومیوپاتی متسع شده» نامیده می‌شود. نتایج نشان داد که کاردیومیوسیت‌های فاقد ERBB2 حتی در زمان حضور NRG1 قادر به تکثیر نیستند.
سپس محققان پروتئین ERBB2 را مجددا در سلول‌های قلب موش‌های آزمایشگاهی که در آن‌ها، سلول‌های کاردیومیوسیت دیگر تکثیر نمی‌شدند، فعال کردند. این کار باعث تکثیر شدید کاردیومیوسیت‌ها و هیپرتروفی شد که نتیجه آن، قلب بزرگ با حجم کم برای ورود خون بود.
محققان در پی این بودند که آیا می‌توان پروتئین ERBB2 را برای مدت کوتاهی در قلب در پی بروز حمله قلبی فعال کرد تا بتوان سلول‌های قلبی را بدون عوارض منفی احیا کرد. آن‌ها دریافتند که در حقیقت می‌توان این کار را برای فواصل زمانی کوتاه در موش‌های مبتلا به حمله قلبی انجام داد و به احیای قلب تقریبا کامل طی چند هفته دست یافت.
بررسی فرآیند بازیابی از طریق تصویربرداری زنده و پژوهش‌های مولکولی نشان داد که این کار با بازگشت کاردیومیوسیت‌ها به حالت اولیه‌شان در جایی بین سلول جنینی و بالغ انجام می‌شود. به عبارت دیگر، پروتئین ERBB2 این سلول‌ها را یک گام به عقب برگردانده و سپس با متوقف کردن فعالیت آن، فرآیند احیا را ارتقا بخشید.
به گفته محققان، کارآزمایی بالینی بیمارانی که درمان NRG1 را دریافت می‌کنند، در صورت تقویت نشدن پروتئین ERBB2، موفق نخواهد بود. آن‌ها قصد دارند بررسی این مسیر سیگنال‌دهی را برای شناسایی راههای برای ارتقای این فرآیند ادامه دهند که در آینده ممکن است به روش‌هایی برای احیای سلول‌های قلبی منجر شود.
از آنجایی که این مسیر همچنین در سرطان نیز دخیل است، بررسی‌های بیشتری برای درک چگونگی هدایت سیگنال احیای کاردیومیوسیت‌ها در محل، زمان و با میزان درست مورد نیاز است.
نتایج این تحقیق در مجله Nature Cell Biology منتشر شده است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
روش درمانی مؤثر برای درمان کچلی

دانشمندان در یک درمان جدید نتایج امیدوار کننده‌ای ارائه داده‌اند که مشخص می‌کند کاهش موی غیرطبیعی التیام پیدا می‌کند.
علائم شایع طاسی منطقه‌ای، ریزش ناگهانی موها در یک منطقه دایره‌ای شکل است اما هیچ دردی وجود ندارد.
در این بیماری گروهی از لنفوسیت‌های T که جزئی از سیستم ایمنی بدن است، به‌طور نابجا عمل می‌کند و به فولیکول‌های مو (ریشه مو) حمله می‌کند و موادی ترشح می‌کند که منجر به تخریب فولیکول‌های مو و ریزش مو می‌شود؛ در این بیماری برخی افراد بهبود پیدا می‌کنند و نیازی به درمان ندارند.
دانشمندان در یک درمان جدید، نتایج امیدوار کننده‌ای ارائه داده‌اند که مشخص می‌کند کاهش موی غیرطبیعی التیام پیدا می‌کند؛ در واقع این بیماری یک نوع طاسی منطقه‌ای به‌نام «آلوپسی آرئاتا» است، یعنی کاهش موی سر یا هر قسمت از بدن به هر علتی می‌تواند باشد و اکثر افراد زیر 60 سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.
علت این بیماری، اختلالات سیستم ایمنی مانند کم‌خونی، التهاب تیروئید، دیابت و ... است؛ اغلب در این بیماری فولیکول‌های مو در نتیجه حمله اشتباه توسط سیستم دفاعی بدن فرد بیمار آسیب می‌بیند و مانع از رشد مو می‌شود؛ این بیماری به‌عنوان یک بیماری ناشی از اختلالات سیستم دفاعی بدن شناخته شده است.
روزانه به‌طور متوسط از 40 تا 100 مو می‌ریزد؛ برای برخی این ریزش بیشتر است و هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد تا موی جدید در بیاید؛ پس از آن، مرحله پاتولوژیک است که آلوپسی نام دارد.
دانشمندان گفتند: علل این پدیده متفاوت است؛ به همین دلیل ما تشخیص دادیم انواع مختلف آلوپسی، برخی به‌شدت ریزش مو دارند و منجر به طاسی تمام سر می‌شود در حالی که عده‌ای فقط منجر به طاسی مرحله‌ای می‌شود.
براساس برآوردها حدود 4میلیون نفر از اروپایی‌ها از همه سنین و هر دو جنسیت از این بیماری رنج می‌برند.
اما امروز تیم مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، یک امید واقعی به ارمغان می‌آورد؛ این دانشمندان نتایج حاصل از آزمون را با درمان جدید پرده برداری کرده‌اند.
به‌گفته آنها دارویی تحت نام ruxolitinib موجب می‌شود در عرض چند ماه موها درمان شوند و دوباره رشد کنند؛ با مطالعه موارد کچلی منطقه‌ای محققان دریافتند که این بیماری اغلب تعدادی از اعضای یک خانواده را در برگرفته است، این امر نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی در این بیماری نفش دارند و مرتبط هستند و این امر می‌تواند یک بیماری خودایمنی باشد؛ به‌دلیل ناشناخته‌ای به سلول‌های مسئول رشد مو حمله می‌کنند؛ تخریب فولیکول‌های مو می‌تواند نقش خود را به انجام برساند و منجر به ریزش قابل توجه مو و عدم رشد مو شوند.



این تیم در دانشگاه کلمبیا، جزئیات را مورد مطالعه قرار دادند. با این حال تا به حال مشخص نبود که سلول‌ها به‌طور خاصی مسئول این پدیده بودند؛ آنها جزئیات مکانیسم‌های درگیر و شناسایی سلول‌های T در مبدأ حمله را کشف کردند و متوجه شدند چگونه دستورات را دریافت می‌کنند؛ سپس آنها را مسدود کردند؛ برای این کار آنها از دو درمان استفاده کردند که مهار کننده‌های آنزیم‌ها یعنی ruxolitinib و tofacitinib بود.
نتایج امیدوار کننده این آزمون برای اولین بار در موش مبتلا به آلوپسی انجام شد؛ مدت 12 هفته هر دو مولکول دوباره به‌طور کامل موجب بازسازی و رشد مو در مناطقی که قبلاً طاس بودند، شدند.
موها پس از چند ماه و حتی پس از قطع درمان رشد کردند و این نشان می‌دهد مولکول موفق به مسدود کردن کامل حمله فولیکول‌های مو توسط سلول‌های ایمنی بدن شده است.
با توجه به این نتایج اولیه، محققان یک آزمایش بالینی کوچک روی سه نفر که مبتلا به این بیماری بودند انجام دادند که موفقیت آمیز بود و 4–5 ماه پس از آزمایش، موهای این سه بیمار به‌طور کامل رشد کردند.
استاد ژنتیک «آنجلا ام. کریستیانو» که در این تحقیق شرکت داشت، گفت: ما فکر می‌کنیم یک گام بسیار عالی برای درمان «آلوپسی آرئاتا» برداشته‌ایم؛ این بیماری به‌طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته و بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا که واقعاً از این بیماری رنج می‌بردند، به‌طور کامل درمان شدند و بیماران بسیاری توسط پروفسور «دیوید بیکرز» متخصص پوست در دانشگاه کلمبیا در نیویورک درمان شدند.
پروفسور «کریستیانو» گفت: این تنها شروع درمان یک بیماری است که روی سه نفر انجام شده و به‌نظر ما برای اثبات و تأثیر واقعی آن کافی است؛ همچنین باید اثرات جانبی این درمان مورد ارزیابی قرار گیرد؛ در واقع برخی اظهار کردند که این مولکول مسئله پیش پا افتاده‌ای نیست و حتی می‌گویند بسیار سمی است.
دکتر «رافائل سیلنس» که این تحقیقات را هدایت می‌کند، گفت: به‌نظر ما اگر دارو به‌صورت مؤثر و بی‌خطر ادامه داشته باشد تأثیر مثبت چشمگیری در زندگی افراد مبتلا به این بیماری دارد.



درمانی احتمالی برای طاسی موضعی

یک داروی تاییدشده برای درمان یک اختلال مغز استخوان ممکن است برای درمان به افراد دچار طاسی کمک کند تا موهای‌‌شان دوباره بروید.
به گزارش نیویورک تایمز پژوهشگران در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا این دارو را برای درمان گروهی از مبتلایان به آلوپسی آرئاتا (طاسی موضعی) به کار بردند. این بیماری که ممکن است باعث ریزش مو با شدت‌های گوناگون از قطعه کوچکی از سر گرفته تا تمام بدن شود، و حدود یک درصد مردان و زنان را مبتلا می‌کند.
این گروه پژوهشی در ابتدا داروی روکسولیتینیب (ruxolitinib) از یک گروه دارویی جدید به نام مهارکنننده‌های JAK را بر روی موش‌ها به کار بردند. هنگامی که تجربه بر روی موش‌ها نتایج موفقیت‌آمیزی به دست داد، این پژوهشگران این دارو را را بر روی پنج مرد و هفت زن آزمایش کردند.
اغلب افراد مورد آزمایش در طول زمان رویش موی قابل‌توجهی را تجربه کردند، البته در چند نفر آنها موها دوباره رویش نکرد.
دکتر جولیان مکی- ویگان، رئیس واحد پژوهش بالینی درماتولوژی دانشگاه کلمبیا و سرپرست این پژوهش گفت: «ما نیاز به داده‌های بسیار بیشتری درباره خطرات درازمدت احتمالی این دارو در افراد سالم داریم. بلکه اینکه این دارو می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود بسیار هیجان‌انگیز است. در افراد مورد آزمایش سرعت و شدت رویش مجدد مو شگفت‌آور بود.»
برخی از یافته‌های این بررسی در روز یکشنبه ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) در ژورنال «نیچر مدیسین» منتشر شده است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
راهنمای جدید برای درمان سینوزیت

بسیاری از افرادی که در بهار دچار آلرژی می شوند،‌ دچار علائم سینوزیت،‌ از جمله درد صورت، تب و گرفتگی بینی هم می‌شوند و برای بسیاری از این بیماران آنتی‌بیوتیک تجویز می‌‌شود، اما یک دستورالعمل جدید پزشکی با این تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک مخالف است.
اما بر اساس یک دستورالعمل پزشکی جدید،‌ بر خلاف تصور رایج مصرف آنتی‌بیوتیک تنها راه مؤثر برای درمان سینوزیت باکتریایی نیست. این دستورالعمل جدید آکادمی بیماری‌های گوش و حلق و بینی (و بنیاد جراحی سر و گردن) آمریکا می‌گوید مصرف آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن عفونت تنها اندکی موثرتر از بهبود خودبه‌خودی است.
ریچارد روزنفلد،‌ رئیس گروه طراح این دستورالعمل گفت این بنیاد سال‌ها است «انتظار هشیارانه» را به افراد مبتلا به سینوزیت توصیه می‌کند. آخرین دستورالعمل که هفته گذشته در ژورنال این بنیاد منتشر شد، این توصیه را تقویت می‌کند.
او می‌گوید«هر دو راهکار استفاده از آنتی‌بیوتیک و انتظار هشیارانه برای کنترل سینوزیت باکتریایی حاد توصیه می‌شود. حتی اگر حالتان خیلی بد است و تب بالا دارید، باز هم بهتر است بدون مصرف آنتی‌بیوتیک مراقب خود باشید. زیرا داده‌های بیشتر از ۱۰ کارآزمایی نشان می‌دهد مصرف آنتی‌بیوتیک مزیت بیشتری ندارد.»
این دستورالعمل مربوط به سینوزیت حاد است که علائم آن ۱۰ روز یا بیشتر طول می‌کشد. بیماران بعد از این ۱۰ روز،‌ باید ۷ روز دیگر صبر کنند،‌ در مجموع ۱۷ روز، تا عفونت از بین برود. اگر بعد از این مدت علائم بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، درمان آنتی‌بیوتیکی باید آغاز شود.
بیماران مبتلا به شکل دیگری از عفونت به نام سینوزیت مزمن،‌ که ۱۲ هفته یا بیشتر طول می‌کشد، باید برای تأیید تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند. در برخی بیماران دارای سینوزیت مزمن، پولیپ‌های بینی را که در ایجاد التهاب مؤثرند، جراحی می‌کنند و برمی‌دارند.
دکتر روزنفلد گفت در یک کارآزمایی تصادفی‌شده مشاهده شد که ۸۶ درصد بیمارانی که برای سینوزیت باکتریایی حاد پلاسبو (دارونما) دریافت کرده بودند و 91 درصد افرادی که آنتی‌بیوتیک دریافت کرده ، در عرض 1 تا 2 هفته بهبود یافتند. او گفت: «این تفاوت از لحاظ آماری معنی‌دار است ولی این سؤال را مطرح می‌کند که آیا همه این افراد برای درمان به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند؟»
مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک،‌ عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد و اثرگذاری دارو را روی باکتری‌ها کم می‌کند.به علاوه آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌های خوبی شود که به هضم غذا کمک و بدن را در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کنند.
در ایالات متحده از هر ۸ نفر یک نفر مبتلا به سینوزیت است که در اثر آلوده شدن سینوس‌ها با باکتری‌ها و ویروس‌ها در طول فصل آلرژی یا در اثر سرماخوردگی ایجاد می‌شود. بافت درون حفره‌های سینوسی متورم می‌شود و راه خروج ترشحات سینوس‌ها را می بندد. تجمع مایع در سینوس باعث گرفتگی بینی، فشار و درد صورت می‌شود.
به گفته دکتر روزنفلد بیشتر موارد سینوس به خاطر عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شوند. ولی اگر عفونت تا 10 روز هیچ بهبودی پیدا نکرد، احتمالا عفونت باکتریایی است. در مواردی هم که عفونت کمتر از 10 روز طول کشید ولی بعد از بهبودیافتن ابتدایی، دوباره بدتر شد، احتمالا آلودگی باکتریایی وجود دارد. کمتر از ۲ درصد عفونتهای ویروسی در نهایت به سینوزیت‌های باکتریایی تبدیل می‌شوند.
دانیل مرنستین، دانشیار مرکز پزشکی دانشگاه جرج‌تاون گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد پزشکان هنوز در ۹۰ درصد موارد برای درمان بیماری سینوزیت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. از هر ۵ مورد تجویز آنتی‌بیوتیکی یکی از آنها برای سینوزیت است.
دکتر مرنستین که این دستورالعمل را قبل از انتشار بازبینی کرده است،‌ گفت: «سینوزیت یکی از دلایل اصلی تجویز آنتی‌بیوتیک است. اگر این دستورالعمل اجرا شود، مقاومت آنتی‌بیوتیکی که به مشکلی جدی در ایالات متحده تبدیل شده است، کاهش خواهد یافت.»
دکتر مرنستین گفت پزشکان بدون اینکه بدانند عامل سینوزیت باکتریایی است یا ویروسی، به طور بی‌رویه‌ای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. او گفت برای انجام بررسی روی ۷۶۰ نفر در رابطه با درمان سینوزیت با آنتی‌بیوتیک در مقابل درمان با شستشوی محلول نمکی مجاری بینی، درخواست بودجه کرده است. همچنین این تحقیق به بررسی کارآیی آزمایش خون در پی بردن به ویروسی یا باکتریایی بودن عامل سینوزیت خواهد پرداخت.
در موارد کمی سینوزیت ممکن است به چشم و مغز هم گسترش یابد. متخصصان توصیه می‌کنند که افراد در صورت بیشتر شدن تب، بدتر شدن سردرد،‌ تغییر دید یا گیجی، به پزشک مراجعه کنند.
به گفته آنجو پیترز، دانشیار پزشکی بخش آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه نورت‌وسترن شیکاگو، بسیاری از افرادی که از سینوزیت رنج می‌برند، آلرژی هم دارند. حدود یک‌سوم افراد مبتلا به سینوزیت حاد و ۴۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان سینوزیت مزمن، دارای آلرژی هستند. او گفت: «آلرژی و سینوزیت معمولا باهم همراهی دارند.»
پزشکان می‌گویند شواهد کمی برای تأیید راه‌های جلوگیری از سینوزیت وجود دارد. ترک سیگار یکی از این راه‌ها است. سیگار به بافت‌های مرطوب‌کننده و محافظت کننده از مجاری هوایی آسیب می‌زند.
در این دستورالعمل به درمان سینوزیت حاد به وسیله مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن توصیه شده است. یکی دیگر از توصیه‌ها، شستشوی بینی با محلول نمکی است که خشکی مخاط درون بینی را کمتر می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روزانه یک بار شستشو با محلول نمکی به بهبود سینوزیت حاد و مزمن کمک می‌کند.
راه دیگری که پزشکان آن را توصیه می‌کنند بیرون کشیدن مایع درون مجاری بینی به وسیله سرنگ است. همچنین استفاده از اسپری‌های استروئیدی و اسپری‌های ضدگرفتگی بینی به مدت ۳ روز شدت علائم را کاهش می‌دهد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
نقش یک مولکول در آسیب سلولی مغز بر اثر ضربه

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافته‌اند، صدمه‌ خفیف تروماتیک مغز به علت وجود مولکولی به نام تاو (Tau) است که با گذشت زمان ساخته شده و به یاخته‌های مغز آسیب می‌رساند.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، حتی با یک انفجار خفیف، تغییراتی در مغز به ‌وقوع می‌پیوند که مشابه تغییراتی است که در بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر و آنسفالوپاتی مزمن تروماتیک دیده می‌شود.
محققان می‌گویند، بقایای پرتابی یا پرت شدن روی اجسام دیگر، تنها عواملی نیستند که انفجارها را تا این حد خطرناک می‌کنند؛ امواج شوک اولیه که از انفجار صادر می‌شود نیز در صورتی‌که به‌ مقدار کافی شدید باشد، سبب کشته‌شدن افراد می‌شود.
بسیاری از نجات‌یافتگان از انفجار، امواج شوک با قدرت کمتری را تجربه می‌کنند که سبب بروز نشانه‌های فوری با وخامت کمتر می‌شود؛ مانند سوء جهت‌یابی گذرا یا سردرد، ولی از نظر سطحی، این قربانیان سالم تلقی می‌شوند.
وقتی این تماس با انفجارهای خفیف به طور مکرر وجود داشته باشد، موجب نگرانی می‌شود، چراکه حالت این افراد شبیه بوکسورها یا ورزشکارانی است که مدت‌ها زیر ضربه‌های مکرر بوده‌اند.
محققان می‌گویند، در بسیاری از بیماری‌های مغز، مولکول تاو از نظر شیمیایی تغییر می‌کند و مولکولی موسوم به فسفو‌-تاو phpospho-tau را ایجاد می‌کند.
پژوهشگران از یک مدل جونده‌ آزمایشگاهی برای بررسی تغییرات مغزی حاصل از تماس با انفجار خفیف استفاده کرده‌اند. در این بررسی، پژوهشگران از یافتن این مسأله متعجب شدند که فقط پس از یک مورد انفجار خفیف، میزان فسفو‌ تو تا حداقل یک ماه بالا می‌ماند.
نتایج این پژوهش در مجله Alzheimer Disease منتشر شد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آیا باید آزمایش‌های پیشرفته کلسترول را انجام دهیم؟

آزمایش‌های اختصاصی جدید انواع متفاوت ذرات چربی حاوی کلسترول در خون را اندازه می‌گیرند، اماهنوز دقیقا معلوم نیست که نتایج این آزمایش‌ها به بهبود وضعیت سلامت شما کمک می‌کند یا نه.
یک مجله مشهور زنان در اوائل امسال مقاله‌ای درباره سلامت قلب زنان در دهه ۵۰ زندگی و پس از آن منتشر کرد که از جمله شامل این توصیه بود: «در طول معاینه جسمی سالانه‌تان از پزشکتان بخواهید آزمایش تخصصی «نیمرخ اوتو ورتیکال» (VAP)، یک نیم‌رخ مفصل از میزان چربی‌های خون، برای شما انجام دهد که به شناسایی تجمع پلاک‌ها در شریان‌ها شما کمک می‌کند.»
VAP یک نمونه از آزمایش‌های به اصطلاح پیشرفته لیپوپروتئین است که گونه‌ای مفصل‌تر آزمایش معمول کلسترول است که دکترها آن را نیمرخ استاندارد چربی می‌نامند. شرکت سازنده آزمایش VAP مدعی است این آزمایش توانایی پزشکان را برای پیش‌بینی و درمان بیماری قلبی بهبود می‌بخشد.
هزینه‌های این آزمایش به اندازه پروفایل استاندارد چربی است؛ اما درباره اغلب افراد، شواهد چندانی درباره اینکه اطلاعات به دست آمده از این آزمایش‌ها توصیه دکتر شما را تغییر می‌دهد، وجود ندارد.


پیش‌بینی بهتر؟
دکتر یورگه پلوتزکی، رئیس کلینیک لیپید/پیشگیری و رئیس مشترک بخش کاردیولوژی پیشگیرانه در بیمارستان بریگهام و زنان و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی هاروارد در این باره می‌گوید: «برای یک شخص معمول، جزئیات به دست آمده از آزمایش لیپوپروتئین در نهایت شیوه درمان ما را تغییر نخواهد داد. اما در درصد کوچکی از افراد، ما به آزمایش پیشرفته لیپوپروتئین و سایر آزمایش‌های غیراستاندارد چربی متوسل می‌شویم تا خطر بیماری را در آنها بهتر معین کنیم.»


چه کسانی ممکن است از این آزمایش نفع ببرند؟
برخی از افراد ممکن است از به دست آمدن اطلاعات بیشتر درباره اندازه، مقدار، و توزیع ذرات لیپوپروتئین متفاوت در خون‌شان سود ببرند. این افراد از جمله شامل اینها هستند:
سابقه بیماری قلبی-عروقی، از جمله سکته مغزی، حمله قلبی، بیماری شریان‌های محیطی (انسداد شریان‌ها در دست‌ها و پاها)، اما بدون عوامل خطرساز آشکار مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، یا دیابت.
سابقه بیماری زودرس قلبی-عروقی که به معنای روی دادن این بیماری‌ها در پیش از ۵۵ سالگی در مردان و پیش از ۶۵ سالگی در زنان است.
داشتن والد، برادر، یا خواهر مبتلا به بیماری زودرس قلبی.


انواع بسیار لیپوپروتئین‌ها
کلسترول، چربی زرد مومی که در سلول‌ها در سراسر بدن یافت می‌شود، از طریق جریان خون شما به صورت ذرات کوچک پوشیده شده با پروتئین به نام لیپوپروتئین حرکت می‌کند. بخش چربی این ذرات حاوی کلسترول و نیز تری‌گلیسرید- نوعی از چربی که برای ذخیره انرژی و تحویل آن به عضلات شما به کار می‌رود- است.
کوچکترین و متراکم‌ترین این ذرات لیپوپروتئین با تراکم بالا (HDL) نام دارد که کلسترول «خوب» هم خوانده می‌شود. این ذرات کلسترول را از دیواره شریان‌ها برمی‌دارند و برای دفع شدن به کبد بازمی‌گردانند. ذرات لیپوپروتئین با تراکم پایین (LDL) که کلسترول «بد» خوانده می‌شوند، کلسترول‌ها به سلول‌ها در جدار شریان تحویل می‌دهند و پلاک‌های مسدودکننده شریان ایجاد می‌کنند می‌تواند زمینه‌ساز حمله قلبی یا سکته مغزی باشد.
نیمرخ استاندارد چربی میزان‌های HDL، LDL، کلسترول کل، و تری‌گلیسریدها را در خون اندازه می‌گیرد. این آزمایش ممکن است شامل اندازه‌گیری لیپوپروتئین با تراکم بسیار کم (VLDL) - ذراتی که بوسیله کبد ساخته می‌شوند و مقادیر زیادی تری‌گلیسرید حمل می‌کنند- هم باشد.


دو نوع کلسترول «بد»
اغلب متخصصان بالینی بر LDL متمرکز هستند، زیرا اندازه‌گیری آن شیوه خوبی برای پیش‌بینی حمله قلبی است. اما در بسیاری از افرادی که دچار بیماری قلبی تشخیص داده می‌شوند، میزان LDL به طور خاص بالا نیست. ظاهرا ذرات LDL به طور یکسان ایجاد نمی‌شوند. ذرات کوچکتر و متراکم‌تر LDL آسان‌تر به شریان‌ها راه می‌یابند. ذرات بزرگتر و با تراکم کمتر آن ممکن است خطر کمتری داشته باشند.
همچنین پژوهش‌ها بیانگر آن است که یک پروتئین کلیدی در LDL به نام آپولیپوپروتئین بی (apoB) یک عامل دخیل مهم در خطر بیماری قلبی است.
آزمایش‌های پیشرفته کلسترول اندازه، توزیع و شماره این زیرگروه‌ها و نیز میزان apoB را اندازه می‌گیرند. در این آزمایش‌ها ممکن است لیپوپروتئین (a) و آپولیپوپروتئین A-1 (پروتئین اصلی در ترکیب HDL) هم اندازه گرفته شود.


درمان احتمالی با داروهای استاتینی
اما اگر آزمایش‌های پیشرفته لیپوپروتئین نشان‌دهنده میزان‌های بالای زیرگروهی از ذرات LDL باشند که تصور می‌شود بالقوه خطر بیماری قلبی-عروقی را بالا می‌برند، چه باید کرد؟
دکتر پلوتزکی می‌گوید: «پزشکتان ممکن است تجویز داروهای استاتینی کاهنده کلسترول خون را برای شما آغاز کند، یا اگر از پیش این داروها را دریافت می‌کنید، دوز داروی‌تان را بالا ببرد، و یا داروی استاتینی قوی‌تری برای شما تجویز کند.» اما تا به حال داده‌ای در حمایت از مزایای سلامت‌بخش این شیوه در دست نیست.
و همانطور که می‌توانید حدس بزنید، یک توصیه امتحان‌پس داده مصرف رژیم غذایی سالم، انجام ورزش منظم، و حفظ وزن طبیعی است که می‌تواند به تغییرات سودمند در میزان‌های غیرطبیعی لیپوپروتئین، از جمله آنهایی که آزمایش پیشرفته لیپوپروتئین آنها را اندازه می‌گیرد، منتهی شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 28 از 72:  « پیشین  1  ...  27  28  29  ...  71  72  پسین » 
علم و دانش

Medical Content | مطالب پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA