انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 30 از 72:  « پیشین  1  ...  29  30  31  ...  71  72  پسین »

Medical Content | مطالب پزشکی


مرد

 
اچ‌ آی وی فقط یک ویروس است که امکان کنترل آن وجود دارد

ایران وایر :«جیوتی داواله سوروه»، وبلاگ‌نویسی هندی است که با نام «دختر بمبئی» در دنیای مجازی شهرت دارد. زنان مبتلا به ویروس «اچ‌آی‌وی» (HIV)، دفاع از حقوق اقلیت‌های جنسی و مسایل زنان از موضوعاتی است که او در وبلاگ خود به آن‌ها می‌پردازد.
جیوتی سال ۲۰۰۵ به اصرار شوهرش سقط جنین کرد. ویروس اچ آی وی هنگام عمل جراحی و در اثر خطای پزشکان وارد بدن‌ او شد. در سال ۲۰۰۷، وقتی فهمید که دوباره باردار است، به وجود ویروس در بدنش هم پی برد. بچه با مراقبت‌های پزشکی سالم به دنیا آمد ولی همسر جیوتی او را در سال ۲۰۰۸ ترک کرد و پسرش را هم با خودش برد.
این مساله جیوتی را به افسردگی شدید مبتلا کرد اما سه سال بعد با «ویوک» آشنا شد و با او ازدواج کرد. زندگی وی این گونه شروع دیگری یافت. گفت‌وگوی «ایران‌وایر» با این وبلاگ‌نویس و فعال هندی خواندنی است:


از خودت شروع کن.
من در یک خانواده نظامی مقرراتی به دنیا آمدم. پدرم افسر نیروی هوایی‌ هند بود که هر یک یا دو سال برای کار به نقطه‌ جدیدی در هند منتقل می‌شد. این انتقال‌ها و اسباب کشی‌ها سبب شدند که دوران رشد من در نقاط مختلفی‌ از هند بگذرد و فرهنگ، زبان، غذا و فستیوال‌های مختلف هندی را تجربه کنم. در همین زمان بود که علاقه به سفر کم کم در من رشد کرد. به جز رقص و موسیقی‌ که از علاقه‌های اصلی‌ من هستند، کتاب‌خوانی هم راه خوبی برای جلوگیری از استرس برایم به شمار می‌رود.


هنگامی که فهمیدی نتیجه آزمایش اچ آی وی که داده بودی مثبت است، چه احساسی داشتی و چه گونه توانستی راهی‌ برای پذیرش آن پیدا کنی‌؟
مثل هر آدم معمولی‌ که در مورد حقایق و شایعه‌هایِ پیرامون اچ آی وی اطلاعات کافی‌ ندارد، من هم منقلب شدم وقتی‌ که نتیجه آزمایش مثبت بود. به سادگی‌ از باورش امتناع می‌کردم. آزمایش اچ آی وی را ۹ ماه قبل از ازدواج انجام داده بودم و نتیجه منفی‌ بود. بعد از ازدواج، وقتی‌ که من به اجبار نه تنها یک بار بلکه سه بار سقط جنین کردم، در چهارمین سقط اجباری بود که نتیجه آزمایش، مثبت درآمد. فکر می‌کنم سال ۲۰۰۵ بود. همسر سابق من آمادگی داشتن فرزند را در آن زمان نداشت و از استفاده از کاندوم هم متنفر بود. قرص‌های ضد بارداری نیز تاثیری بر روی من نداشتند. خون همسرم را هم برای آزمایش گرفتند که نتیجه‌اش منفی‌ بود.
اولین واکنش من، شوک بود و ناباوری. بعد‌تر این حس جایش را به عصبانیت، اندوه و در آخر، ترس داد. شوک و ناباوری برای پایبندیم به ازدواجم بود و آزمایش پیش از ازدواجم هم این موضوع را تایید می‌کرد. در سه سقط جنینِ قبلی‌ نیز چنین آزمایش‌هایی‌ انجام ‌شد ولی‌ همیشه نتیجه آن‌ها منفی بود در غیر این صورت حتما ما را مطلع می‌کردند. پس چه‌طور ممکن بود بعد از دو سال زندگی‌ مشترک (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵)، الان جواب آزمایش‌ها مثبت باشد؟ چه‌طور نتیجه آزمایش همسرم منفی‌ بود؟ آیا در هنگام سقط جنین‌ها به من خون داده شده بود؟
من می‌دانستم که این اتفاق در پی‌ یک اشتباه پزشکی‌ در هنگام یکی از سه سقط قبلی‌ اتفاق افتاده، ولی‌ از آن جایی که خیلی‌ پیش از آن تمام مدارک پزشکی‌ مربوط به آن‌ها را نابود کرده بودم، هیچ سندی برای اثبات این موضوع نداشتم.
آرزو می‌کردم که کاش منبع بیماری را پیدا کنم. ولی‌ الان دیگر به گذشته نگاه نمی‌کنم. من در سال ۲۰۰۸ از همسرم جدا شدم و به زندگی‌ خودم ادامه دادم. ترس وجودم را فرا گرفته بود که به عنوانِ یک زن مطلقه چه طور باید با جامعه رو‌به‌رو شوم.
این‌جا بود که به لطف پرورش در یک خانواده نظامی، به یاد آوردم که ترس زندگی‌ِ ما را نابود می‌کند و تمام هستی‌مان را از بین می‌برد. تصمیم گرفتم با این ترس مقابله کنم و این کار را با مطالعه و آموزش خودم در مورد اچ آی وی شروع کردم.
هر چه قدر بیش‌تر در این مورد می‌دانستم، بیش‌تر می‌فهمیدم که این بیماری به آن بدی که سال‌های پیش شناخته شده، نیست. زمانه عوض شده و علمِ پزشکی‌ پیشرفت کرده و به جایی‌ رسیده که دیگر داشتنِ اچ آی وی لزوما به ایدز منتهی نمی‌شود و مبتلایان به اچ‌ای وی با مصرفِ دقیقِ دارو‌ها می‌توانند به زندگی‌ِ سالمِ خود ادامه دهند. هنوز هیچ درمانی وجود ندارد اگرچه درمان‌های مختلفی در مراحل آزمایش قرار دارند ولی‌ این بیماری می‌تواند با استفاده از‌»ای آر وی»‌ها کنترل شود.


چرا شما آشکارا از این مساله در شبکه‌های اجتمایی‌ مانند فیس‌بوک صحبت می‌کنید؟
بزرگ‌ترین هراس از اچ آی وی در سراسر جهان، ناشی‌ از تصویری است که انسان‌ها از این بیماری برای خودشان ساخته‌اند. بنابراین، اگر ما در مورد حقایق و شایعه‌ها در مورد این بیماری آموزش ندهیم، اگر ما این ناآگاهی را ریشه‌کن نکنیم، این بیماری مانندِ لکه ننگ تبعیض‌آمیز و طرد کننده‌ای در جامعه به جای خواهد ماند. گستردگیِ شبکه‌های اجتماعی‌ مثل فیس‌بوک، روزنامه و تلویزیون زمینه خوبی برای این آگاهی است و من در فیس‌بوک آماده کمک به کسانی‌ هستم که در این مورد سوالی دارند. ‌
قضاوتِ مردم برای من اهمیت ندارد. مردم همیشه شما را قضاوت می‌کنند؛ چه کارتان درست باشد و چه غلط و حتی پشت سر شما هم حرف می‌زنند. مهم این است که من چه‌طور به کارم ادامه بدهم. انتقادات فقط باعثِ پیشرفتِ کارم می‌شوند.


روابط شما با همسر و پدر و مادر همسرتان چه‌گونه است؟ آیا آن‌ها به راحتی شما را پذیرفتند؟ یا با این موضوع مشکلی‌ ندارند که شما به صورتِ عمومی‌ در این مورد صحبت می‌کنید؟
همسر دوم من مردی با روحیهِ فوق‌العاده است. او به خاطرعشق با من ازدواج کرد، بدون در نظر گرفتنِ این که من اچ‌ای وی دارم و او ندارد. او خودش را در مورد حقایق و شایعاتِ پیرامون اچ آی وی آموزش داد که بتواند بدنِ مرا بهتر بشناسد. همسرم همیشه زمان‌بندیِ دقیقِ دارو‌هایم را به من یاد آوری می‌کند. وقت‌هایی‌ که در خوردن زیاده روی می‌کنم به من گوشزد می‌کند، وقت‌هایی‌ که تنبل می‌شوم من را به فعالیت وا می‌دارد... پدر و مادر همسرم هم مرا همین طور که هستم قبول کردند. آن‌ها هم مرا دوست دارند و زمانی که حالم خوب نیست، از من مراقبت می‌کنند. ما با هم اوقات خوبی‌ را می‌گذرانیم و با هم غذا می‌خوریم. ما حتا گاهی با هم به سینما می‌رویم.
آن‌ها در زندگی‌ِ شخصی‌ خود محافظه کارند و من به این اخلاق‌شان احترام می‌گذارم. فقط من و همسرم هستیم که به صورتِ روشن و آشکار‌ در این مورد صحبت می‌کنیم چون هدف ما این است که دنیا را به مکانی بهتر برای مبتلایان به ایدز تبدیل کنیم.


آیا مشکل یک مبتلای زن بیش‌تر از یک بیمار مرد است؟
در هند، به ویژه در مناطقِ دور افتاده، خیلی‌ از زنان هستند که ازدواج می‌کنند بدون این که بدانند همسران‌شان دچار اچ آی وی مثبت هستند. به همین روال، بعضی‌ از آن‌ها کودکانی به دنیا می‌آورند که مبتلا هستند (آن‌هایی‌ که در خانه زایمان می‌کنند بیش‌تر دچار این مشکل می‌شوند) و بعد از این که از این بیماری آگاه می‌شوند، چاره‌ای به جز ادامه زندگی‌ِ زناشویی خود ندارند تا لااقل از ترسِ زندگی‌ تنها در جامعه در امان باشند. فقط زمانی‌ که همسرانِ آن‌ها می‌میرند و از خانه‌هایشان بیرون انداخته می‌شوند، درخواستِ کمک می‌کنند.
دولتِ هند در رساندنِ دارو به نقاطی دور دست در هند موفق عمل کرده است. آن‌ها در آگاهی‌ رسانی و تابو شکنی در این مورد نیز موفق بوده‌اند.


چه طور می‌شود کسی که مبتلا به اچ آی وی مثبت است با یک فرد سالم رابطه جنسی‌ بی‌خطر داشته باشد؟
کاندوم. من همیشه استفاده از کاندوم را پیشنهاد می‌کنم. خطرِ انتقال ویروس در آمیزشِ جنسی‌ وجود ندارد و در حین آمیزش با استفاده از کاندوم می‌توان از انتقال بیماری به وسیله ریخته شدن منی در رحم خودداری کرد.


آیا ایدز و اچ آی وی با هم متفاوت هستند؟
بله. ایدز پیشرفته‌ترینِ حالتِ اچ‌ای وی به حساب می‌آید ولی‌ امروزه با تکیه بر پیشرفت‌های پزشکی‌، مرگ و میر ناشی‌ از اچ آی وی بیش‌تر از مرگ و میر بر اثرِ ایدز است؛ برای نمونه، من که دارو‌هایم را به دقت مصرف می‌کنم، شاید هرگز مبتلا به ایدز نشوم ولی‌ به عنوان شخصی‌ که اچ آی وی مثبت دارد، بر اثرِ مرگ طبیعی یا تصادفی و یا بیماری‌ و عفونت‌هایی‌ که به خاطر ضعیفیِ بدنم به آن‌ها مبتلا می‌شوم، بمیرم. اما بر اساسِ باورِ غلط جامعه، این افراد که بر اثر اچ‌ای وی از بین می‌روند هم قربانیانِ ایدز تلقی‌ می‌شوند. این جا است که ما باید تفاوتِ ایدز و اچ‌ای وی را متوجه شویم.


فکر می‌کنی‌ درمانی برای اچ آی وی کشف خواهد شد؟
پیوندِ مغز استخوان جواب‌های خیلی‌ خوبی‌ پس داده ولی‌ در همه به یکسان عمل نمی‌کند و به‌نژاد و جنسیتِ بیماران بستگی دارد. برای همین است که این روش هنوز در حال آزمایش است. برای هر مشکل، راه حلی وجود دارد و به همین خاطر من معتقدم که برای این بیماری هم درمانی خواهد بود. اگرچه ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا این درمان کشف شود. هیچ چیز غیرممکن نیست. تمام امید ما به همین نقطه متمرکز شده است. حتا اگر من آن قدر عمر نکنم که آن روز را ببینم.


پیام شما برای زنانِ ایرانی‌ که مبتلا به اچ آی وی هستند، چیست؟
زنانی توانا و تغییر دهنده باشید. به جای سکوت در این مورد، صحبت کنید. دانش و آموزش به رفع این ناآگاهی‌ کمک می‌کند. اگر همسر شما تمایل به پوشیدنِ کاندوم ندارد، از کاندوم‌های زنانه استفاده کنید تا از بارداریِ ناخواسته جلوگیری کنید. زندگیِ جنسی‌ِ آدم با اچ آی وی به پایان نمی‌رسد. با رعایتِ روش‌های پیش‌گیریِ مناسب، شما هم‌چنان می‌توانید به زندگی‌ِ زناشوییِ خود ادامه بدهید. با نظارتِ پزشک و مراقبت می‌توانید بچه سالم به دنیا بیاورید. خود من از همسر سابقم یک پسرِ ۸ ساله دارم که اچ‌ای وی منفی‌ است. هیچ چیز نباید مانع از این باشد که شما یک زن باشید. شما زیبا هستید و می‌دانید که هم‌چنان می‌شود جدا از بیماری‌تان، به شما عشق ورزید. اچ‌ای وی فقط یک بیماری است که امکان کنترل آن وجود دارد. نگذارید این ویروس زندگی‌ِ شما را اداره کند. این آهنگ را تقدیم به زنان ایرانی می‌کنم. بیایید با هم آوازی بخوانیم که همه آن تقدیم به زن بودن‌مان شده است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
داروی سرطان 'ممکن است برای درمان ضایعات نخاعی موثر باشد'

مطالعه روی موش‌ها نشان داده که ترکیبی از داروهایی که برای درمان سرطان در مرحله آزمایش هستند، ممکن است در درمان ضایعات نخاعی هم سودمند باشند.
این ترکیب دارویی برای درمان تومورهای سرطانی استفاده می‌شود، اما مطالعات نشان داده در موش هایی که آسیب نخاعی داشتند، اما نخاعشان کاملا قطع نشده بود، اعصاب در محل ضایعه رشد کردند.
این داروها با تاثیر بر روی پروتئین های خاص، مانع از محدود شدن رشد سلول های عصبی شده بودند.
به این ترتیب ۷۵ درصد موش‌های فلجی که با این داروها درمان شدند توانستند از نردبان بالا بروند، اما موش‌هایی که این دارو را دریافت نکرده بودند از نظر حرکتی بهبود مختصری پیدا کردند.
علاوه بر این مطالعات اولیه روی موش‌ها نشان داده که استفاده از این داروها برای درمان سرطان بی‌خطر است.
پروفسور سیمونه د جووانی از استادان دانشکده پزشکی امپریال کالج می‌گوید: "بر خلاف اندام ها، اعصاب نخاع بعد از آسیب نوسازی نمی‌شوند. ما تازه داریم متوجه می شویم که دلیل این تفاوت فاحش چیست."
"ما مکانیسمی را شناسایی کردیم که بازسازی اعصاب را کنترل می‌کند و داروهایی در مراحل آزمایشی هستند که بر روی این مکانیسم تاثیر می‌گذارند، به این ترتیب شاید این یافته‌ها کاربرد بالینی پیدا کند."
او گفت که نتیجه آزمایش روی موش ها "بسیار دلگرم کننده" است، اما اکنون باید آن را در موش‌های صحرایی هم تکرار کرد، چون نخاع این حیوانات شباهت بیشتری به نخاع انسان دارد.
محققان امپریال کالج لندن می‌گویند که این دارو ممکن است در ده سال آینده روی انسان آزمایش شود.
در حال حاضر درمان قطعی و موثری برای ضایعات نخاعی وجود ندارد.
این ضایعات باعث می‌شود حس و حرکت بیمار در پایین محل آسیب به کلی از بین برود یا محدود شود.
این آسیب‌ها معمولا دائمی هستند چون رشد اعصاب نخاعی بسیار اندک است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
تشخیص سرطان پروستات فقط در یک دقیقه به قیمت یک دلار

محققان آمریکایی با استفاده از نانو ذرات طلا موفق به ساخت کیت تشخیص طبی برای شناسایی سرطان پروستات در مدت یک دقیقه با قیمتی کمتر از یک دلار شدند.
به گزارش ایرنا، کیت تشخیص طبی برای شناسایی سرطان پروستات با قیمتی کمتر از یک دلار می‌تواند در مدت زمان یک دقیقه با حساسیت و دقت بالاتر از روش‌های رایج، سرطان پروستات را شناسایی می‌کند. این کار توسط محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا انجام شده است.
در حال حاضر برای شناسایی سرطان پروستات باید نمونه برداری‌هایی از بیمار انجام داد که کاری دردناک و تا حدی غیردقیق است.
اینول رورا، سرطان‌شناس و اورولوژیست مؤسسه سرطان بیمارستان فلوریدا، می‌گوید: این روش بسیار جالبی است که در عین سادگی بسیار بهتر از روش‌های رایج عمل کرده و هزینه آن نیز بسیار کم است.
زمانی که یک تومور سرطانی شروع به رشد می‌کند، بدن اقدام به تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌کند. این کیت تشخیص طبی می‌تواند با استفاده از نانوذرات طلا، اقدام به شناسایی این آنتی‌بادی‌ها کند.
زمانی که یک قطره از خون بیمار که با سوراخ کردن نوک انگشت به دست می‌آید، روی این کیت قرار می‌گیرد در صورت وجود آنتی‌بادی، نانوذرات موجود در سطح کیت به یکدیگر متصل شده و می‌چسبند. با این کار ابعاد نانو ذرات افزایش می‌یابد.
یکی از ویژگی‌های نانوذرات طلا، جذب و پراش نور توسط آنها است، بنابراین با استفاده از روش آرایه پراش نور پویا (NanoDLSay) می‌توان ابعاد دقیق این ذرات را شناسایی کرد.
ابعاد این نانوذرات نشان می‌دهد که آیا شخص دچار سرطان پروستات است یا خیر و در صورت وجود بیماری در چه مرحله از بیماری قرار دارد.
هر چند در این کیت از نانوذرات طلا استفاده شده است اما هزینه آن بسیار کم است. یک بطری از محلول نانوذرات طلا که قیمتی در حدود 250 دلار دارد می‌تواند برای تولید 2500 تست مورد استفاده قرار گیرد.
بعد از سرطان ریه، سرطان پروستات دومین سرطان کشنده در میان مردان است که هر سال 240 هزار نفر به آن مبتلا شده و 28 هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
بهترین میوه ها برای مقابله‌ با کبد چرب

باید بدانید که خواص فوق العاده این میوه ناشی از وجود اسید اولئیک (نوعی از اسیدهای چرب اشباع نشده مونو) است. این ترکیب سالم باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. علاوه بر این آووکادو حاوی فیبر زیادی است که باعث ایجاد احساس سیری زودهنگام شده و میزان قند خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر می خواهید بیشتر به کبد خود خدمت کنید می‌توانید این میوه را نیز به سبد غذایی‌تان اضافه کنید. توجه داشته باشید که ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول‌های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می‌شوند.
روزانه یک عدد سیب سبز برای صبحانه میل کنید. با این کار ساده می‌توانید میزان قند خون‌تان را نیز تنظیم کنید. به عقیده متخصصان آمریکایی سیب سبز یکی از سالم‌ترین و مفیدترین سیب‌ها و البته میوه‌ها محسوب می‌شود. باید بدانید که سیب و به خصوص سیب سبز باعث پاکسازی کبد می‌شود.
سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و قند خون را پایین می آورند. البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. سیب حاوی اسید مالیک است که یک عنصر اساسی برای پیشگیری از سنگ در کبد و کلیه ها می‌شود؛ در نتیجه کمک می‌کند که این دو ارگان در سلامت بهتری قرار داشته باشند.توصیه می‌شود که سیب را با پوست میل کنید. چون حاوی مواد معدنی مفیدی است که با چربی‌ها مقابله کرده و فلزات سنگین را از بدن دفع می‌کند.
گریپ فروت و دارابی یا پوملو نیز مانند لیموترش جزو میوه های دوستدار کبد هستند؛ اما هر کدام شیوه خود را دارند. گریپ فروت حاوی آنزیمی است که باعث تحریک کبد شده و چربی‌ها و توکسین‌ها را دفع می‌کند.دارابی حاوی میزان زیادی اسید مالیک و کاراتنوئید است که این دو ترکیب باعث تقویت و تمیزی کبد می‌شوند.
فراموش نکنید که نارینژین موجود در این میوه نیز بالاست و باعث آب شدن اسیدهای چرب تجمع یافته در کبد می‌شود.در هر حال برای کاهش چربی کبد تان از مصرف این میوه های ترش و مفید غافل نشوید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید قبل از مصرف گریپ فروت با پزشک تان مشورت کنید و نحوه استفاده صحیح آن را متناسب با شرایط تان سوال کنید.
اگر آزمایش خون داده و سونوگرافی انجام داده اید و پزشک کبد چرب تشخیص داده است بدانید که تنها نیستید و این روزها این بیماری گریبان خیلی‌ها را گرفته است. در حالت کلی تجمع بیش از اندازه چربی‌ها در سلول‌های کبد باعث بروز این مشکل می‌شود. فردی که کبد چرب دارد علائمی مانند التهاب، خستگی زیاد و ناخوشی عمومی دارد. در این صورت نیز لازم است یک سری تغییرات کلی در زندگی‌تان ایجاد کنید. فراموش نکنید که این مشکل در طولانی مدت می‌تواند به بیماری جدی سیروز کبدی تبدیل شود که مرحله پیشرفته کبد چرب محسوب می‌شود. در نتیجه لازم است که پیشگیری‌های لازم را انجام دهید.
حتما در خصوص خواص فوق العاده لیموترش زیاد شنیده اید و احتمالا تا به حال ترکیب آب لیموترش و یک لیوان آب را(به صورت ناشتا) امتحان کرده اید. اگر می خواهید بیشتر مراقب کبدتان باشید و اگر دچار کبد چرب شده اید به این کار بسنده نکرده و لیموترش را به رژیم غذایی تان نیز اضافه کنید.توجه داشته باشید که مرکبات به طور کلی باعث پاکسازی کبد می‌شوند چون سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.لیموترش همچنین حاوی ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اگر لیموترش برایتان خیلی اسیدی و ترش است می‌توانید آن را در یک لیوان آب بچکانید و میل کنید. البته مصرف آب لیموترش بدون افزودن آب تاثیر بیشتری برای کبد دارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
رژیم غذایی در اختلال دو قطبی ( جنون ادواری )


اختلال دوقطبی که گاهی اوقات به نام جنون ادواری نیز خوانده می‌شود، با نوسانات خلقی که طیف وسیعی از افسردگی تا اوج دیوانگی و شیدایی (مانیا) را در بر می‌گیرد، در ارتباط است.
وقتی‌که دچار افسردگی می‌شوید، ممکن است در انجام بسیاری از فعالیت‌ها، احساس غم و ناامیدی و از دست دادن علایق یا لذت‌ها با شما همراه باشد و در زمانی دیگر که خلق‌وخویتان در جهتی دیگر تغییر کرد، ممکن است احساس سرخوشی و پرانرژی بودن به شما دست دهد. تغییرات خلقی ممکن است تنها چند بار در سال و یا اغلب و به‌صورت چند بار در روز اتفاق بیفتد. در برخی موارد نیز، اختلال دوقطبی به‌طور همزمان با نشانه‌های افسردگی و مانیا همراه است. علائم و شدت آن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در بسیاری از موارد، فرد ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی از خود نشان ندهد.
اگرچه اختلال دوقطبی یک بیماری طولانی‌مدت و مخرب است، شما می‌توانید این بیماری را به کمک یک برنامه درمانی منظم و با استفاده از داروها و روان‌درمانی کنترل نمایید. علت اختلال دوقطبی مشخص نیست اما محققین معتقدند که مشابه تقریباً همه بیماری‌ها، ناشی از کنش متقابل ژن‌ها و محیط است. منظور از محیط، محیط فیزیکی (مثل غذا، آلاینده‌ها و غیره)، به‌علاوه عوامل روانی، اجتماعی و فرهنگی است. هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و علائم آن می‌تواند با سایر اختلالات روانی همپوشانی داشته باشد. به همین دلیل، این اختلال ممکن است تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد.


آیا برای اختلال دوقطبی رژیم غذایی خاصی وجود دارد؟
رژیم غذایی خاصی برای این نوع اختلال وجود ندارد. با این وجود، مهم است که انتخاب‌های غذایی درست داشته باشید تا بتوانید وزن متعادل و مناسبی داشته و آن را حفظ نمایید. این انتخاب‌ها عبارت‌اند از:


دریافت اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهید:
غنی‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا 3، ماهی‌ها به‌ویژه ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ماکرل و هرینگ هستند. تحقیقات نشان داده است که هرچه مصرف ماهی در جمعیتی بیشتر باشد، میزان بروز افسردگی در آن جمعیت کمتر است. برآورد انواع بیماری‌های مرتبط با مصرف مقادیر پایین اسیدهای چرب امگا 3 در یک مطالعه نشان داد که اختلال دوقطبی بیماری است که بیشترین ارتباط را با کمبود اسیدهای چرب امگا 3 دارد. علاوه بر ماهی، مغزها و دانه‌های روغنی مثل گردو، تخم کدوتنبل، تخم کتان، و روغن کلزا نیز حاوی آلفا لینولنیک اسید هستند که در بدن تبدیل به اسیدچرب امگا 3 (ایکوزا پنتانوئیک اسید) می‌شوند. افراد گیاهخوار می‌توانند برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3، به‌جای ماهی، از این مواد غذایی گیاهی استفاده نمایند.


تعادل قند خون خود را حفظ کنید
ارتباط مستقیمی بین خلق‌وخو با تعادل قند خون وجود دارد. خلق‌وخوی انسان تحت تأثیر چگونگی عملکرد سیستم عصبی مرکزی (یا مغز) است. غذای اصلی سلول‌های مغز، گلوکز است و مغز در شرایط عادی تمام انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه خود را از قند خون تأمین می‌کند. بنابراین هر چه بیشتر قندخون شما نوسان داشته باشد، خلق‌وخوی شما هم بیشتر در نوسان خواهد بود.


میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنید
برای حفظ وزن مناسب، میزان دریافت کالری خود را کنترل نمایید و به‌طور منظم ورزش کنید. برخی مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در معرض خطر بالاتر برای ابتلا به اضافه‌وزن یا چاقی هستند.


مواد غذایی موثر در کاهش استرس و تقویت اثربخشی داروها در اختلال دوقطبی کدم‌اند؟
توت‌ها: انواع توت شامل زغال‌اخته، تمشک، و توت‌فرنگی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C هستند. مطالعات نشان داده است که ویتامین C به تنظیم سطح کورتیزول و جلوگیری از افزایش آن کمک می‌کند. کورتیزول یک هورمون استرس است که از غده آدرنال ترشح می‌شود. در صورت افسردگی و اضطراب، سطح کورتیزول در بدنتان افزایش می‌یابد که موجب فعال شدن پاسخ استرس، افزایش ضربان قلب و فشارخون، و سرکوب سیستم ایمنی می‌گردد. اثرات بلندمدت سطح بالای کورتیزول شامل افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، افسردگی و بروز مشکلات در خواب است.

غلات کامل: غلات کامل برای قلب شما مفیدند، اما همچنین می‌توانند اثر آرام‌بخش بر خلق‌وخوی شما داشته باشند. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مثل برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل و غیره می‌تواند تولید سروتونین در مغز را تحریک نماید. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود سروتونین بر خلق‌وخو تأثیر داشته و منجر به بروز افسردگی و اضطراب می‌گردد.

لبنیات: شیر و سایر فرآورده‌های لبنی مثل ماست و پنیر، منابع خوب ریبوفلاوین هستند. دریافت مقادیر کافی این ویتامین، سیستم‌های سنتز و ترشح پروتئین را تحت کنترل نگه می‌دارد. در صورت کمبود ریبوفلاوین، این سیستم دچار اختلال شده، در نتیجه واکنش‌های استرس‌زا رخ خواهد داد.

سیب، پرتقال، موز: این میوه‌ها حاوی فیبر و مقادیر بالایی ویتامین C هستند و می‌توانند موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند. همچنین، موز حاوی اسیدآمینه تریپتوفان است که می‌تواند در بدن به هورمون سروتونین تبدیل شود. این هورمون باعث احساس آرامش و نشاط می‌گردد.

چای گیاهی: انواع مختلف چای‌های آرام‌بخش در بازار موجودند که می‌توانند باعث کاهش اضطراب و نگرانی شوند. بابونه قرن‌هاست که به‌عنوان یک درمان سنتی برای ناراحتی معده، اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شود. افزودن مقدار کمی شیر به چای بابونه می‌تواند اثرات آرام‌بخشی آن را تقویت نماید.

شکلات تیره: شکلات تیره همانند انواع توت، سطح کورتیزول (هورمون استرس)، به‌علاوه هورمون‌های اپی نفرین و نوراپی نفرین را که موجب بروز احساس اضطراب و عصبانیت در شما می‌شوند، کاهش می‌دهد. علاوه بر این، شکلات تیره مغزتان را تحریک می‌کند که موادی به نام اپوئیدها را تولید کند. این مواد به شما کمک می‌کنند که احساس بهتری داشته باشید.


دریافت منیزیم را افزایش دهید
منیزیم ماده معدنی است که باعث حفظ فعالیت طبیعی ماهیچه‌ها و اعصاب، ضربان منظم قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و استحکام استخوان‌ها می‌شود. برخی از علائم کمبود منیزیم عبارت‌اند از: گرفتگی عضله‌ها، ضعف عضلانی، ریتم نامنظم ضربان قلب، پرفشاری خون، اختلالات عصبی، افسردگی، بی‌خوابی، کاهش اشتها، یبوست، بیش فعالی، و تشنج.
به دلیل مشابهت شیمیایی منیزیم به لیتیوم (لیتیوم رایج‌ترین داروی مورد استفاده برای تثبیت خلق‌وخو است)، این ماده معدنی در اختلال دوقطبی بسیار موردتوجه است. شواهدی وجود دارد دال بر اینکه لیتیوم ممکن است به مکان‌هایی در داخل سلول متصل شود که احتمالاً مکان اتصال منیزیم است. منیزیم می‌تواند از ورود مقادیر زیاد کلسیم به داخل سلول‌ها ممانعت به عمل آورد (به عبارتی، بلوکه کننده طبیعی کانال کلسیم است) و از این طریق به کاهش برخی از علائم بیماری‌ها کمک نماید. علاوه بر این، نقش منیزیم به‌عنوان یک حمایت‌کننده از خواب خوب نیز در اینجا بسیار مهم است. زیرا بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، به میزان زیادی در مرحله شیدایی این بیماری با کم‌خوابی و بی‌نظمی در الگوی خواب مواجه می‌شوند. مواد غذایی غنی از منیزیم شامل: غلات کامل، حبوبات و به‌ویژه سبزی‌های برگ سبز تیره هستند. تخم کدوتنبل و ماهی سالمون نیز حاوی منیزیم هستند. شما باید روزانه 400 میلی‌گرم منیزیم دریافت کنید. در صورتی که دارای علائم کمبود منیزیم هستید، بهتر است از مکمل این ماده معدنی استفاده نمایید.


آیا رژیم غذایی ناسالم در تحریک نوسانات خلقی اختلال دوقطبی نقش دارد؟
اساس یک رژیم غذایی سالم فقط این نیست که بدانیم چه چیزی باید بخوریم، بلکه دانستن چیزهایی که نباید مصرف کرد، نیز مهم است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که غذاهای خاص مثل کافئین و شکر، به‌طورکلی می‌توانند مدیریت اختلال دوقطبی را با مشکل مواجه سازند. در صورت حذف غذاهای تشدیدکننده اختلال دوقطبی، شما قادر خواهید بود که نوسانات خلقی خود را بیشتر کنترل نموده و دوره‌های شیدایی این بیماری را کاهش دهید. به‌علاوه، می‌توانید سلامت قلب خود را نیز بهبود بخشید. این نکته بسیار مهم است چون خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در مقایسه با همتایان آن‌ها بیشتر است. علت این امر ممکن است این باشد که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی:
کمتر احتمال دارد که حداقل سه واحد در روز میوه و سبزی مصرف کنند،
بیشتر احتمال دارد که فقط یک وعده در روز دریافت کنند،
کمتر احتمال دارد که غذاهای سالم بپزند و یا بخرند.
علاوه بر این، اثرات جانبی داروهای مصرفی، ورزش ناکافی، استعمال دخانیات، و عدم دسترسی به مراقبت‌های لازم از جمله سایر دلایل احتمالی بالاتر بودن خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی در مبتلایان به اختلال دوقطبی می‌باشد.

نکته: کافئین، قندهای ساده، نمک و چربی‌های اشباع و ترانس اختلال دوقطبی را تشدید می‌کنند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
'وایاگرای صورتی' برای خانم‌ها یک گام دیگر به کسب مجوز نزدیک شد

هیات کارشناسی سازمان غذا و داروی آمریکا با هجده رای موافق در مقابل شش رای مخالف به این نتیجه رسید که صدور مجوز دارویی برای درمان "اختلال کمبود میل جنسی"، داروی فلی‌بَنسرین (Flibanserin)، را به این سازمان توصیه کند.
در گزارش این هیات آمده که تاثیر این دارو "اندک" است اما تاثیر آن برای بعضی بیماران "معنی‎دار" بوده است.
با اینکه سازمان غذا و دارو ملزم به پذیرش رای این هیات نیست اما این سازمان معمولا نظر گروه‌های کارشناسی خود را تایید می‌کند.
کاربرد این دارو درمان "اختلال کمبود میل جنسی" (hypoactive sexual desire disorder) است و در صورت کسب مجوز، برای زنان غیر یائسه تجویز می‌شود.
هیات کارشناسان تاکید کرده کسانی که اجازه تجویز این دارو را پیدا می کنند باید برای این منظور آموزش دیده باشند.
در گذشته، این هیات دو بار با اکثریت قریب به اتفاق آرا تایید این دارو را صلاح ندانسته بود، چون به این نتیجه رسید که منافع آن مضراتش را توجیه نمی‌کند.
علاوه بر تاثیر اندک، نگرانی جدی درباره عوارض جانبی دارو به خصوص افت فشار خون و از دست رفتن موقت هوشیاری (faint) وجود دارد که می‌تواند منجر به آسیب یا حادثه شود.
از دیگر عوارض دارو به تهوع، سرگیجه، خستگی، اضطراب، خشکی دهان و بی خوابی می‌توان اشاره کرد.
اما شرکت سازنده، برخی گرو‌ه‌های فعال زنان و برخی از زنانی که در مراحل آزمایش دارو شرکت داشتند و از تاثیر آن راضی بودند، برای تایید آن تلاش زیادی کرده و می‌کنند.
برخی از گروه‌های فعال زنان سازمان غذا و داروی آمریکا را به تبعیض جنسی متهم کرده‌اند.
آنها معتقدند این سازمان برای بهبود فعالیت جنسی مردان برای چند دارو مجوز صادر کرده و این داروها وارد بازار شده‌اند اما در مورد زنان چنین نیست و زنانی که دچار مشکلات جنسی هستند به هیچ داروی مناسبی دسترسی ندارند.
اما از طرف دیگر برخی گروه‌های فعال در سلامت زنان از تصمیم گذشته سازمان غذا و دارو حمایت کرده و گفته‌اند عدم صدور مجوز برای این دارو به دلیل تبعیض جنسیتی نیست بلکه مشکل در "خود دارو است."
آنها معتقدند این شرکت داروسازی از برخی گروه‌های فعال در حقوق زنان به عنوان اهرم فشار برای تایید دارو استفاده کرده است.
با این حال برخی از زنان حاضر در این آزمایش گفته بودند دارو رابطه آنها را نجات داده است.
دکتر جولیا هیمن از موسسه کینزی می گوید:
"زنانی که این دارو را مصرف کردند می گویند رابطه رضایت بخش جنسی در ماه نیم تا یک بار بیشتر تجربه کرده‌اند."
"اما از طرف دیگر باید گفت همین تفاوت اندک وقتی فرد در مرحله خاصی از یک بیماری قرار گرفته می‌تواند تفاوت قابل ملاحظه‌ای ایجاد کند."
اما دکتر آدریان فوگ-برمن از دانشگاه جرج‌تاون می ‌گوید: "صدور مجوز برای این دارو سابقه بدی ایجاد می‌کند، این که شرکت های دارو سازی آنقدر پول خرج کنند که سازمان غذا و دارو را مجبور کنند داروی بی فایده یا خطرناک را تایید کند."
"اختلال کمبود میل جنسی" یک مشکل پزشکی است و صرفا کاهش میل نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا این مشکل پزشکی و نیاز به درمان آن را به رسمیت می شناسد اما تایید کرده که وظیفه دارد منافع و مضرات دارو را کاملا مد نظر بگیرد.


فلی‌بنسرین
این دارو که به آن لقب وایاگرای صورتی یا وایاگرای زنانه داده‌اند به عنوان دارویی برای درمان "اختلال کمبود میل جنسی" (hypoactive sexual desire disorder) مطرح است.
اما بر خلاف لقبی که دارو پیدا کرده اثر آن هیچ شباهتی به وایاگرا ندارد. وایاگرا باعث افزایش میل جنسی در مردان نمی‌شود بلکه با افزایش خون‌رسانی به عضو جنسی، نعوذ یا حفظ نعوذ را ممکن می‌کند.
در حالیکه فلی‌بنسرین با تاثیر بر ناقل‌های عصبی در مغز باعث افزایش میل جنسی در خانم‌ها می شود.
فلی بنسرین در ابتدا به عنوان داروی ضد افسردگی ساخته شد اما آزمایش ها نشان داد این دارو باعث افزایش میل جنسی در خانم‌ها می شود و در عین حال تاثیری بر خلق و خوی آنها نمی‌گذارد.
سه بار آزمایش دارو بر روی یازده هزار زن نتیجه مشابهی داشت؛ افزایش میل جنسی در زنانی که دچار کمبود این میل بودند.
زنانی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند به طور متوسط ماهی دو یا سه "تجربه رضایت‌بخش جنسی" داشتند اما پس از استفاده از دارو، به نسبت کسانی که به آنها دارونما (پلاسبو) داده شده بود، در ماه یک بار رابطه رضایت‌بخش را بیشتر تجربه کردند.
میل جنسی این زنان نسبت به کسانی که دارونما خورده بودند در مقیاسی بین حداقل ۱.۲ تا حداکثر ۶.۰، فقط ۰.۳ افزایش پیدا کرد.
در صورت تایید سازمان دارو و غذا، این دارو را باید به صورت شبی یک قرص ۱۰۰ میلی گرمی هر شب قبل از خواب مصرف کرد.


کاهش میل جنسی در زنان
کاهش میل جنسی هم در زنان و هم در مردان دیده می شود اما شیوع کاهش میل جنسی در زنان بیشتر است.
میل جنسی با سلامت ارتباط نزدیک دارد و بسیاری از بیماری‌ها (روانشناختی، سیستم عصبی، هورمونی، عروقی یا عضلانی) باعث کاهش میل جنسی می‌شوند.
سرطان و شیمی درمانی، بیماری های دستگاه تناسلی و یائسگی هم ممکن است چنین مشکلی برای زنان ایجاد کنند.
داروهای زیادی هم ایجاد کاهش میل جنسی ایجاد می‌کنند به خصوص داروهای ضد فشار خون، قرص ضد بارداری و داروهای ضد افسردگی. مصرف زیاد الکل هم ممکن است چنین تاثیری ایجاد کنند.
در خانم‌ها، حاملگی و بچه دار شدن ممکن است به کاهش میل جنسی منجر شود.
علاوه بر بیماری‌ها، کاهش میل جنسی می‌تواند به علت خستگی یا اضطراب باشد.
باید در نظر داشت که با افزایش سن به طور طبیعی میل جنسی کاهش پیدا می‌کند.


کیفیت رابطه و میل جنسی
نامطلوب بودن رابطه جنسی می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود بخصوص اگر حالت اجبار یا وظیفه پیدا کند.
ویژگی‌های فرهنگی و تطابق نیازها و خواسته‌های دو شریک جنسی نقش بسیار مهمی در میل جنسی دارند.
مشکلات رابطه تاثیر زیادی بر میل جنسی می‌گذارند و مثلا اگر کسی نگران این است که شریک جنسی‌اش با افراد دیگر هم رابطه داشته باشد بر میل جنسی تاثیر می‌گذارد.
با اینکه گزارش شده بعد از یائسگی کیفیت رابطه جنسی در زنان بهتر می شود اما تغییرات هورمونی و مسائلی مثل خشک بودن واژن به علت کمبود ترشحات که خود ناشی از تغییرات هورمونی است ممکن است سکس را ناخوشایند کند و باعث کاهش میل جنسی شود.
کاهش میل جنسی را نباید با کارایی (performance) یا رضایت جنسی اشتباه گرفت.
رابطه‌ای فاقد تحسین، احترام و دیگر تماس‌های بدنی مثل در آغوش گرفتن، بوسیدن، و گرفتن دست، رغبت جنسی را برانگیخته نمی‌کند.


"اختلال کمبود میل جنسی"
این اختلال شیوع نسبتا زیادی دارد و آمارهای مختلف آن را بین ۱۰ تا بیش از ۴۶ درصد نشان می دهند.
برای اینکه تشخیص اختلال کمبود میل جنسی برای زنی مطرح شود، باید چنین حالتی بعد از مدتی از میل جنسی طبیعی بوجود آمده باشد، احتمال وجود هر بیماری دیگری رد شده باشد، مشکل بیمار به شرایط، شریک جنسی و یا تحریک خاص ارتباط نداشته باشد، و باید کسی که در این زمینه تخصص دارد چنین تشخیصی بدهد.
علت اختلال کمبود میل جنسی هنوز به درستی روشن نیست. این نظریه مطرح است که این اختلال محصول بر هم خوردن تناسب ناقل‌های عصبی محرک و مهار کننده پاسخ جنسی در مغز هستند.
دوپامین و نور اپی نفرین اثر محرک دارند و سروتونین مهار کننده است. فلی‌بنسرین بر روی دوپامین و نور اپی نفرین و سروتونین تاثیر می‌گذارد و میزان آنها را در مغز تنظیم می‌کند اما مکانیسم دقیق اثر آن معلوم نیست.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
'سوء مصرف الکل در ایران از مواد دیگر شایع تر است'

دکتر علیرضا نوروزی رییس اداره پیشگیری ازسوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت گفت امسال قرار است ۱۵۰ مرکز درمان سرپایی ترک الکل راه‌اندازی شود.
به گفته دکتر نوروزی، "این مراکز شرایط خاصی دارند و باید یک سری دوره‌های آموزشی نیز در آنها برگزار شود."
علاوه بر این، شش مرکز نیز برای بستری کردن افراد دچار سوء مصرف الکل در نظر گرفته خواهد شد.
علرضا نوروزی افزوده است که برای معتادان تزریقی "بی‌سرپناه" نیز، "اتاق‌های امن تزریق" احداث خواهد شد. این طرح بخشی از برنامه جامع حمایتی برای ساماندهی جمعیت مصرف کننده تزریقی است که به گفته دکتر نوروزی وضعیتی "اسف‌بار" دارد.
پیش از این، وزارت بهداشت به چند کلینیک خصوصی اجازه پذیرش و درمان بیماران معتاد به الکل را داده بود.
مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین کلینیک دولتی ترک اعتیاد به الکل را سال پیش راه‌اندازی کرد.
در عین حال، با وجود اینکه مراکز ترک اعتیاد به انواع مواد آزادانه و با مجوز دولتی فعالیت می‌کنند، مراکز ترک اعتیاد به الکل سابقه بسیار کمی دارند.


الکل؛ شایعترین ماده مصرفی
در ایران تا به حال آماری رسمی درباره سوء مصرف الکل منتشر نشده است.
اما بخصوص در طول دهه اخیر، طبق گزارش‌های مرکز اورژانس و مسمومیت در استان‌های ایران، آمار مسمومیت به الکل در حال افزایش بوده و در مقابل، سن مراجعان رو به کاهش بوده است.
در همین مدت، تحقیقاتی که بر روی جمعیت‌های کوچک انجام شده، حکایت از افزایش مصرف بویژه در بین جوانان و دانشجویان داشته است.
برای مثال، تحقیقی که در ۵۷ دانشگاه در ایران روی بیش از پنج هزار دانشجو انجام شد نشان داد که مصرف الکل بیشتر از مواد دیگر (مخدر یا سکرآور) رایج بوده و از نظر تکرار مصرف نیز در رده اول قرار داشته است.
برخی کارشناسان معتقدند با توجه به محدودیت‌ها و ملاحظات موجود در ایران آمار مصرف کنندگان الکل از ۱.۵ میلیون نفر بالاتر است
تحقیق دیگری نیز که در سال ۱۳۸۹ انجام شد، شیوع مصرف الکل را در میان دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران ۱۵.۱ درصد نشان داد.
در سال ۱۳۹۱، وزارت بهداشت ایران بطور غیر مستقیم و با توزیع پرسش‌نامه، برنامه‌ای کشوری را برای تخمین میزان مصرف الکل آغاز کرد.
بر اساس این تحقیقات، "الکل بیشتر از هر ماده [مخدر یا سکرآور] دیگری در ایران مصرف می‌شود" و شمار کسانی که الکل می نوشند به "بیش از یک و نیم میلیون نفر" می‌رسد که "۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد هستند."
علاوه بر این، ۲ درصد جمعیت حداقل یک بار در طول سال قبل از توزیع پرسشنامه الکل نوشیده بودند که این میزان، در جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال بیشتر بود و به ۵ درصد می‌رسید.
از نظر جغرافیایی، به غیر از استان تهران، استان‌های اصفهان، فارس، تهران، کردستان، زنجان، یزد و گلستان از استان‌هایی بودند که بیش از بقیه در خطر سوء مصرف الکل قرار داشتند.
به استناد برخی تحقیقات، متوسط سن وابستگی به الکل در ایران به پایین‌ترین حد خود در دهه اخیر رسیده و میانگین سن کسانی که مبتلا به سوء مصرف هستند بین ۳۲ تا ۳۵ سال است.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در دنیا سالانه ۲.۵ میلیون نفر بر اثر سوء مصرف الکل جان می‌بازند و ۴ درصد کل مرگ‌ها در جهان به علت الکل است.
در ایران، مسمومیت با متانول که در برخی از الکل‌های مصرفی غیر استاندارد وجود دارد، باعث مرگ ۱۴۵ نفر در عرض یک سال (۱۳۹۰-۱۳۸۹) شده است که بنا به بعضی تحقیقات، بیشتر نتیجه نوشیدن الکل دست‌ساز است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
سکته، مغز را یک شبه هشت سال پیرتر می‌کند

بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان دانشگاه میشیگان، سکته مغزی، مغز یک فرد را یک شبه تا هشت سال پیرتر می‌کند و سرعت فکرکردن و حافظه را از وی به سرقت می‌برد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، تحقیقات این دانشمندان بیماران سفیدپوست و سیاه‌پوست دچار سکته مغزی را بررسی کرد که نتایج نشان داد سرعت فکرکردن و حافظه آن‌ها در27 آیتم به گونه‌ای افت کرده که گویی مغز آن‌ها یک شبه، 7.9 سال پیرتر شده است.
در این تحقیق، داده‌های جمع‌آوری‌شده بر روی بیش از 4900 بزرگسال سیاه‌پوست و سفیدپوست بالای سن 65 سال، توسط تیمی از دانشمندان بررسی شد.
محققان از دو منبع اطلاعات برای تحلیل خود بهره بردند که یکی از این منابع، پرسشنامه‌های دقیق و دیگری سرعت فکرکردن و حافظه در طول چندین سال بود. این داده‌ها متعلق به سوژه‌های یک پژوهش بزرگ و ملی بر روی امریکایی‌های بزرگسال بود.
دانشمندان، 7.5 درصد شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست و 6.7 درصد شرکت‌کنندگان سفیدپوستی را بررسی کردند که به تازگی هیچ نوع سکته، زوال عقل و مشکلات شناختی دیگر را تجربه نکرده بودند، اما طی 12 سال از نخستین پرسشنامه‌ و آزمایش شناختی که در سال 1998 از سر گذرانده بودند، یک سکته ثبت‌شده را تجربه کرده بودند.
با اندازه‌گیری تغییرات نمرات آزمایشات شناختی شرکت‌کنندگان طی بازه زمانی 1998 تا 2012، محققان متوجه شدند که هر دوی سوژه‌های سیاه‌پوست و سفیدپوست پس از سکته در آزمایشات انجام‌شده، به طور قابل‌توجهی عملکرد بدتری داشتند.
این یافته‌ها اهمیت پیشگیری از سکته را برجسته می‌سازد و جزئیات آن‌ در مجله Stroke ارائه خواهد شد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
ارتباط ماه تولد با بیماری‌ها

محققان دانشگاه کلمبیا با بررسی تاریخ تولد و سوابق پزشکی بیماران آمریکایی دریافتند، افرادی که در ماه مه متولد شده‌اند، از سلامت بیشتری نسبت به متولدین ماه اکتبر برخوردارند.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، یافته‌های این دانشمندان به تائید 39 پژوهش پیشین پرداخته و برخی بیماری‌ها مانند اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (ADHD) و آسم را با ماههای تولد خاص مرتبط کردند.
آن‌ها همچنین 19 ارتباط جدید از جمله 9 گونه بیماری قلبی مانند نرخ بالای فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی احتقانی قلب و اختلال دریچه میترال را برای متولدین ماه مارس شناسایی کردند.
محققان تاریخچه و سوابق بیش از 1.7 میلیون بیمار از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک را که در هزاره گذشته به دنیا آمده بودند، بررسی کردند. آن‌ها سپس با استفاده از یک الگوریتم محاسباتی جدید که برای این تحقیق طراحی شده بود، ارتباط بین ماه تولد بیماران و 1688 بیماری را مورد بررسی قرار دادند.
این محققان قصد دارند تحقیقات خود را از مرزهای نیویورک گسترش دهند تا بتوانند توضیحات بیشتری در مورد این آمار بدست بیاورند. آن‌ها بطور خاص قصد دارند از الگوریتم خود بر روی سوابق بیماران در بخشهای دیگر آمریکا استفاده کنند تا امکان تاثیرگذاری عوامل جغرافیایی و الگوهای فصلی را بر نتایج خود بسنجند.
در سال 2008 محققان مرکز تحقیقات آسم و بهداشت محیطی دانشگاه واندربیلت دریافته بودند که کودکان متولد فصل پائیز تا 30 درصد بیشتر در خطر ابتلا به آسم قرار دارند. یک بررسی دیگر در سال 2012 نیز نشان داد که کودکان متولد ماههای پایانی سال ممکن است در معرض خطر بالاتر ابتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی قرار داشته باشند.
این یافته‌ها در مجله American Medical Informatics Association منتشر شده است.


==============================

دوای درد معده را می دانید؟

یک متخصص طب سنتی، گفت: افرادی که دچار نفخ، سوءهاضمه و دردهای معده هستند به جای مصرف چای، قهوه، نوشابه و مایونز، دارچین، نعناع و رازیانه بخورند.
حمید افراسیابی گفت: معمولا افرادی که در طول هفته زیاد درد معده را تجربه را می کنند با خوردن غذاهای چرب و شور دردشان بیشتر می شود خوراکی‌هایی مثل مایونز، کلم از این مواد غذایی است.
وی ادامه داد: افرادی که دچار سوء هاضمه و درد معده می شوند بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و نوشابه های گازدار را کمتر کنند.
این متخصص طب سنتی گفت: بنابراین قهوه ، چای و نوشیدنی های گازدار اسید معده را افزایش می دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می شوند.
افراسیابی افزود: طب سنتی برای درمان و تسکین دردهای معده مصرف دارچین را توصیه می‌کند چراکه این گیاه درمانی برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.
وی ادامه داد: همچنین این افراد بهتر است به جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در برنامه خود جای دهند و خوردن فیبر نیز از نفخ و دردهای معده می‌کاهد.
این متخصص طب سنتی گفت: مصرف نعناع و زنجبیل به تسکین درد معده کمک می کند. همچنین جویدن دانه رازیانه نیز موثر است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
سنگ‌شکن‌های طبیعی

کاکل ذرت، خارخاسک، دم گیلاس و آلبالو از جمله گیاهان دارویی با کاربردهای متفاوت هستند که مهم‌ترین اثربخشی آن‌ها دفع سنگ‌های کلیوی و مجاری ادراری است.
دکتر نرگس ساداتی، متخصص فارماکوگنوزی در تشریح خواص گیاهان دارویی مفید مانند کاکل ذرت، خارخاسک، دم گیلاس و آلبالو در دفع سنگ‌های کلیوی اظهار داشت: کاکل ذرت رشته‌های به رنگ زرد یا قهوه‌ای کم‌رنگ است که به‌عنوان یک مدر قوی و ضدعفونی‌کننده مجاری ادراری کاربرد سنتی دارد و مصرف آن به همراه خامه خشک‌شده و یا تازه به اندازه، 8-4 گرم به‌صورت دم‌کرده روزی 3 بار توصیه می‌شود.
این متخصص گیاهان دارویی با هشدار به عوارض این گیاه دارویی گفت: تحریک انقباضات رحم در خرگوش‌ها توسط کاکل ذرت به اثبات رسیده از این رو مصرف این داروی گیاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.


خارخاسک؛ تسهیل‌کننده تصفیه خون و اعمال کبدی
وی در ادامه با اشاره به اینکه گیاه خارخاسک از خانواده اسفندها است افزود: قسمت مورد استفاده این گیاه میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی کلیه اعضاء گیاه می‌باشد ولی بیشتر از همه میوه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دکتر ساداتی این گیاه را به‌عنوان دفع‌کننده سنگ‌های مجاری ادراری و تسهیل دهنده عمل تصفیه خون و اعمال کبدی معرفی کرد و در خصوص نحوه مصرف آن گفت: میوه این گیاه روزی سه بار در روز به مقدار 2 تا 4 گرم به‌صورت دم کرده باید مصرف شود.


دم‌کرده دم آلبالو و گیلاس بهترین سنگ‌شکن‌های طبیعی
این متخصص فارماکوگنوزی با بیان این مطلب که دم گیلاس دارای حداقل 2 درصد ترکیبات فنلیک است گفت: مواد تشکیل‌دهنده دم گیلاس کاتچین، تانن‌ها، گلیکوزیدهای سیانوژنیک، فلاوونوئیدها، لکوآنتوسیانین‌ها، پورین‌ها، اسیدهای سالیسیلیک و فنل‌ها، آنیون‌های کلر و ازت و کاتیون‌های پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و سدیم است و مقداری ترکیبات ژینستین و پرونتین اولئانولیک اسید، نارینجنین و کورستین در دم گیلاس وجود دارد.
وی ادامه داد: دم گیلاس به‌عنوان داروی مدر مصرف سنتی دارد و مقدار مصرف آن 4-2 گرم روزی 3 بار به‌صورت دم‌کرده در یک فنجان است همچنین مخلوط آن با دم آلبالو به‌عنوان داروی سنگ‌شکن مصرف سنتی دارد.


دیورتیک؛ درمان‌کننده کم‌کاری کلیه و عفونت ادراری
دکتر ساداتی به اشکال دارویی گیاهی مورد استفاده در سنگ کلیه از جمله دیورتیک اشاره کرد و اظهار داشت: این فراورده دارویی به‌صورت پودر 100 گرمی در بازار دارویی موجود است که حاوی 4/57 دم آلبالو، 25 درصد میوه خارخاسک، 8/8 درصد کاکل ذرت و 8/8 درصد برگ پونه است.
وی ادامه داد: این دارو در درمان ادم ناشی از نارسایی احتقانی قلب (CHF) کم‌کاری کلیه، دفع سنگ مجاری ادراری و عفونت ادراری و پرفشاری خون (HBP) مصرف دارد.


دیورتیک را با آب زیاد مصرف کنید
این متخصص فارماکوگنوزی با تأکید بر اینکه دیورتیک باید با مقادیر زیاد آب مصرف شود، گفت: میزان مصرف روزی دو بار هر بار یک قاشق غذاخوری از پودر دیورتیک در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم‌کرده و پس از صاف کردن مصرف کرد.
وی افزود: یون‌ها و قندهای موجود در این فرآورده مشابه مدرهای اسموتیک و سبب تسهیل دفع آب و مهار جذب مجدد آب و املاح می‌شود و روغن‌های فرار موجود در برگ پونه به علت اثرات ضد اسپاسم موجب شل شدن عضلات صاف مجاری ادراری و باعث تسهیل خروج سنگ می‌شود.
دکتر ساداتی با بیان این مطلب که مصرف مداوم این فراورده باید تحت نظر پزشک و با کنترل الکترولیت‌ها (به‌خصوص سدیم و پتاسیم) صورت گیرد بیان کرد: اختلال آب و الکترولیت (مقادیر زیاد) واکنش‌های حساسیتی در افراد حساس، مانند کهیر ایجاد می‌کند. این متخصص فارماکوگنوزی ادامه داد: مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است.


سنکل، ضد اسپاسم و خاصیت ضد میکروبی
وی همچنین فرآورده دارویی دیگر به نام سنکل (SANCOL) که به شکل قطره در بازار دارویی ایران موجود است را معرفی کرد و بیان داشت: این فرآورده شامل 25 درصد عصاره رازیانه، 5/12 درصد عصاره دانه زیره سبز، 5/12 درصد عصاره برگ بو، 5/12 درصد دم گیلاس، 5/12 درصد کاکل ذرت، 5/12 درصد عصاره میوه خارخاسک و 5/12 درصد تخم خربزه است.
دکتر ساداتی ادامه داد: ترکیبات موثر موجود در گیاهان قطره سنکل حاوی اثرات مدر و شل کننده عضلات صاف مجاری ادرار دارد که خروج سنگ را تسهیل کرده و اثر ضد اسپاسم دارد و همچنین عصاره رازیانه علاوه بر افزایش جریان ادرار سبب افزایش ترشح سدیم در ادرار نیز می‌شود به‌علاوه ترکیبات موجود در این قطره دارای خاصیت ضدمیکروبی بوده و بیشتر بر باکتری گرم مثبت موجود در ادرار اثر می‌گذارند.
این متخصص فارماکوگنوزی با اشاره به اینکه این فرآورده در دفع سنگ مجاری ادرار (حداکثر قطر سنگ 7 میلی‌متر) و تسکین دردهای کلیوی و ضدعفونی کردن مجاری ادرار موثر است گفت: مقدار مصرف آن در بزرگسالان روزی سه بار هر بار 60-50 قطره در یک فنجان آب سرد بعد از غذا و در موارد حاد به مدت یک ماه مصرف آن توصیه می‌شود.
وی افزود: به منظور پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ، 30 قطره 2 تا 3 نوبت در روز به مدت یک هفته در هر ماه و در کودکان تا سن 12 سال 20-10 قطره وابسته به سن کودک سه نوبت در روز همراه با مقادیر زیاد آب در طول مصرف این دارو توصیه می‌شود.
دکتر ساداتی با تأکید بر این مطلب که مصرف مداوم این فرآورده باید تحت نظر پزشک و با کنترل الکترولیت‌ها به‌ویژه سدیم و پتاسیم همراه باشد گفت: مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است.
این متخصص فارماکوگنوزی در پایان خاطرنشان کرد: این گیاهان دارویی به‌عنوان مدرهای اسموتیک عمل کرده و باعث تسهیل خروج سنگ از مجاری ادراری شده و نوع سنگ در اثربخشی این گیاهان اثری ندارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 30 از 72:  « پیشین  1  ...  29  30  31  ...  71  72  پسین » 
علم و دانش

Medical Content | مطالب پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA