انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 4 از 30:  « پیشین  1  2  3  4  5  ...  27  28  29  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 
کدام خانم ها دچار افتادگی رحم و مثانه می شوند؟

اگر تازه زایمان کرده اید و دوره نقاهتتان تمام شده اما احساس سنگینی و فشار زیر شکم دارید، هرگز بی توجه از این موضوع نگذرید زیرا این حالت از علائم مشکلی نسبتا شایع است که با نام «پرولاپسوس» یا اصطلاح عمومی «افتادگی ارگان ها» شناخته می شود.
با دکتر مدرس، متخصص زنان و زایمان و دانشیار علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد این مشکل، دلایل و راه حل های آن گفت و گو کرده ایم.

خانم های بسیاری را می بینم که از افتادگی رحم یا مثانه شکایت دارند و برای درمان رو به جراحی می آورند. دلیل بروز این افتادگی ارگان ها، بارداری و زایمان طبیعی است؟
نه فقط زایمان طبیعی بلکه بارداری های متعدد می تواند باعث بروز این مشکل شود. شیوه زایمان ارتباطی با آن ندارد. خیلی از خانم ها فکر می کنند زایمان طبیعی باعث این مشکل می شود اما این طور نیست. افتادگی ارگان ها در زایمان های سخت و طولانی که باعث پارگی عضلات کف لگن شود، دیده می شود ولی این نوع زایمان ها شایع نیست. غیر از بارداری عوامل بسیاری در بروز این مشکل تاثیر دارند که از آن جمله می توان به افزایش فشار به پایین شکم، یبوست مزمن، چاقی مفرط حتی سرفه های مزمن و طولانی یا وجودنداشتن هورمون استروژن مخصوصا در دوران یائسگی اشاره کرد.


چطور این مسائل باعث افتادگی رحم و مثانه می شود؟
فشار باعث می شود عضلات نگهدارنده داخل لگن که ارادی کار می کنند و پوشاننده ساختمان کف لگن هستند به مرور دچار شل شدگی شوند. این عضلات در حالت عادی از مثانه، مجاری ادرار، مقعد و رحم نگهداری می کنند اما فشار باعث می شود به مرور شل شوند و در نهایت به داخل واژن پایین بیایند. البته افتادگی ارگان ها براین اساس که کدام ارگان دچار افتادگی می شود، اسامی مختلفی دارد. مثلا به افتادگی بخشی از دیواره خلفی مثانه به داخل واژن سیستوسل و به بیرو زدگی قسمتی از رکتوم از دیواره پشتی وازن رکتوسل می گویند.

افتادگی ارگان مسئله ای شایع بین خانم هاست؟
با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می یابد اما این اتفاق خیلی شایعی در جامعه ما نیست.

خانم ها خود می توانند متوجه این مسئله شوند؟ اصلا این افتادگی علامت خاصی دارد؟
درد و فشار زیر شکم از علائم رایجی است که خانم ها باید با این احساس فورا به متخصص زنان مراجعه کنند تا میزان افتادگی مشخص شود. البته علائم دیگری هم وجود دارد مثلا افتادگی در مجاری ادراری با علائمی نظیر احساس وجود توده در مجاری ادراری یا واژن، بی اختیاری ادرار یا احساس تخلیه ناکامل ادرار. اگر در شکل رکتوسل باشد، توده ای از مقعد خارج می شود.

روش های پیشگیری و درمان چگونه اند؟
از بین بردن علل زمینه ای مثل یبوست، چاقی مفرط، سرفه های شدید، پرهیز از بارداری های متعدد و اصلاح شیوه زندگی می تواند از بروز افتادگی جلوگیری کند اما درمان افتادگی برحسب سن، شرایط بدنی و... بیمار متفاوت است. در موارد خفیف انجام تمرین های کگل توصیه می شود. این تمرین ها می تواند به سفت شدن عضلات ناحیه درگیر و تقویت آن کمک کند اما در موارد شدید به جراحی نیاز است.

تمرین های کگل را در خانه می توان انجام داد؟
بله، معمولا به تمام خانم ها توصیه می شود بعد از بارداری تمرین های کگل را انجام دهند زیرا نه تنها درمان افتادگی هاست، می تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند و تقویت کننده لگن و عضلات پرینه باشد. تمرین کگل به این صورت است که از خانم خواسته می شود هنگام ادرار کمی عضلات را منقبض کند و ادرار را چند ثانیه ای نگه دارد. هنگام کارهای روزمره نیز این شل و سفت کردن را می تواند ادامه دهد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
نوشابه و هورمون های جنسی دختران

طبق آخرین تحقیقات مشخص شده است که با مصرف بیشتر نوشابه نوجوانان بخصوص دختران مستعد ابتلا به بلوغ زودرس خواهند شد و دچار مشکلات هورمونی و عدیده ای از این قبیل نیز خواهند شد!
متخصصان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند دخترانی که میزان زیادی نوشابه مصرف می‌کنند نسبت به دیگر همسالان خود سریع‌تر وارد دوران بلوغ می‌شوند. متخصصان دانشگاه هاروارد در بررسی انجام شده روی 5600 دختر 9 تا 14 سال در فاصله سال‌های 1996 تا 2001 میلادی دریافتند: افرادی که در روز بیش از 1.5 وعده نوشابه مصرف می‌کنند نسبت به دیگر همسالان خود که این میزان مصرف نوشابه را ندارند حدود دو ماه زودتر اولین عادت ماهانه خود را تجربه می‌کنند.

یکی از محققان این مطالعه گفت: شروع پیش از موعد عادت ماهانه فاکتور خطرزایی برای ابتلا به افسردگی در آینده و خطر ابتلا به سرطان پستان است.
همچنین در این بررسی مشخص شد متوسط سن شروع دوران عادت ماهانه در دخترانی که از این نوع نوشیدنی مصرف می‌کنند در سن 12 سال و هشت ماهگی اتفاق می‌افتد در حالیکه این رقم برای افرادی که میزان پایینی از مصرف نوشابه را دارند 13 سالگی است. به گفته محققان دلیل تاثیر مصرف نوشابه روی شروع زود هنگام دوران قاعدگی مشخص نیست اما باید به نقش مواد قندی روی بروز این وضعیت توجه کرد.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

بررسی انواع توده های سینه در زنان

سرطان سینه از کشنده ترین سرطان ها در میان خانم ها به شمار می آید و بسیاری از خانم ها در معاینات خانگی یا ماموگرافی های خود با توده هایی روبه رو می شوند که اکثرشان خوش خیم هستند اما با این حال به شدت نگران می شوند؛ اینکه آیا این توده ها در آینده تبدیل به سرطان خواهند شد یا خیر؟

توده هایی که در پستان یافت می شوند، انواع مختلف دارند اما شایع ترین آنها که بسیاری از خانم ها با آن روبه رو می شوند عبارتند از: فیبروآدنوم ها، کیست ها، توده های ناشی از التهاب و عفونت، بیماری فیبروکیستیک سینه، نکروز چربی و برخی توده های اختصاصی دیگر که به طور مختصر با علائم و درمان این توده ها آشنا می شویم.
تغییرات فیبروکیستیک پستان از حالت های شایع در بین خانم هاست که تا ۹۹ درصد با درمان های غیر جراحی برطرف می شود. فیبروکیستیک سینه در حقیقت یک بیماری محسوب نمی شود بلکه بروز تغییراتی در سینه خانم هاست که با درد و تورم سینه ها قبل از عادت ماهانه و بهبود نسبی آن بعد از اتمام عادت ماهانه همراه است.

تقریبا ۸۰ در صد ازخانم ها در دوره ای از زندگی خود این حالت را تجربه می کنند اما شدت آن در افراد مختلف یکسان نیست. در مواردی که درد خفیف است تجویز ویتامین ها و پرهیز از مواد محرکی چون قهوه، چای غلیظ، نسکافه و کاکائو در تسکین درد موثر است اما اگر درد شدید و آزار دهنده باشد داروهای دیگری تجویز خواهند شد.


کدام کیست ها را باید جراحی کرد؟
کیست ها توده هایی با دیواره ظریف و حاوی مایع هستند، درست مانند یک توپ پینگ پنگ که از آب پر شده باشد. این کیست ها در هر جای بدن از جمله سینه می توانند ایجاد شوند و بسیار شایع هستند طوری که تعداد زیادی از خانم ها ممکن است یک یا چند کیست در یک یا هر دو سینه خود داشته باشند.
کیست ها علت خاصی ندارند اما به نظر می رسد که با وضعیت هورمونی فرد در ارتباط باشند، با این حال وجود کیست لزوما به معنای اختلال هورمونی در یک خانم نیست. خوشبختانه کیست ها در اغلب موارد خوش خیم هستند و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند.

برای درمان آنها اگر با درد همراه باشد می توان از داروهای خوراکی استفاده کرد. اگر کیست بزرگ باشد یا پزشک تشخیص دقیق تر را لازم بداند، اقدام به تخلیه آن با سوزن ظریف خواهد کرد که کار بسیار راحت و بدون دردی است و به صورت سرپایی انجام می شود. اگر کیست های کوچک مشکوک باشند می توان آنها را با هدایت سونوگرافی تخلیه کرد و نمونه را برای بررسی سلولی به آزمایشگاه فرستاد.

در اغلب موارد اقدامات فوق برای درمان کیست کافی است اما به ندرت عمل جراحی نیز لازم می شود؛ برای مثال درکیست هایی که مایع داخل آنها خونی باشد یا در کنار آنها توده ای دیگر نیز مشاهده شود یا اگر پس از چند بار تخلیه و به فاصله کوتاه از زمان تخلیه کیست عود کند یا اگر قسمتی از آنها سفت یا توپر باشد یا اگر مشکوک به بدخیمی باشند، نیاز به جراحی وجود دارد.

فیبرو آدنوم ها
توده هایی که در زنان جوان شایع تر است
فیبرو آدنوم ها شایع ترین تومورهای خوش خیم پستانی هستند که بیشتر در زنان ۲۰ تا ۳۵ ساله دیده می شود اما در نوجوانان هم ممکن است دیده شوند. قبل از ۲۵ سالگی فیبرو آدنوم های پستان از کیست ها شایع ترند و موجب اضطراب و هراس در این گروه از بانوان می شوند.

این توده ها ممکن است دوطرفه (در هر دو پستان) باشند و گاهی تعداد آنها به چند عدد در هر سینه می رسد. معمولا در صورتی که تشخیص فیبرو آدنوم برای پزشک مسجل باشد نیازی به عمل جراحی وجود ندارد اما اگر توده رو به رشد باشد یا اندازه آن در حدی بزرگ باشد که خارج کردن آن ترجیح داده شود، اقدام جراحی لازم می شود. این عمل ساده و بی خطر است و از نظر زیبایی نیز مشکل خاصی در سینه ایجاد نمی کند زیرا با یک برش بسیار کوچک انجام می شود و با بخیه ظریف و قابل جذب ترمیم می شود.

توده های عفونی والتهابی
توده های التهابی بر اثر عواملی نظیر عفونت ایجاد می شوند. التهاب ایجاد شده در بافت پستان سبب می شود توده یا سفت شدگی در سینه لمس شود. حتی گاهی با به داخل کشیدن پوست یا نوک سینه علائم سرطان را تقلید می کند.
عفونت های بافت پستان اغلب در خانم های شیرده اتفاق می افتند اما گاهی در افراد دیگر نیز مشاهده می شوند. درمان اولیه این توده ها استفاده از آنتی بیوتیک است و بیماران باید سریعا به پزشک مراجعه کنند و دارو دریافت کنند چراکه این التهاب ممکن است تبدیل به آبسه شود. در این صورت نیاز به تخلیه با عمل جراحی پیدا می کند.

برخی اوقات عفونت های قارچی در سینه ایجاد التهاب می کنند که در این موارد نیاز به درمان با داروهای خاص وجود دارد. گاهی نیز علت التهاب ناشناخته است و میکروب خاصی را نمی توان در کشت های انجام شده یافت. در این مورد نیز درمان های خاصی وجود دارد که به خوبی بیماری را کنترل می کنند.

نکروز چربی
توده ای که براثر ضربه ایجاد می شود
اغلب در سینه های بزرگ بر اثر وارد آمدن ضربه، نسوج چربی آسیب دیده و به صورت توده ای بدون درد احساس می شود. این ضایعه نیاز به درمان خاصی ندارد و اغلب خود به خود از بین می رود اما در بعضی موارد چون با ضایعه بدخیم از نظر ظاهری قابل افتراق نیست، نیاز به نمونه برداری و خارج کردن دارد.

باید توجه داشت هر توده ای که بعد از ضربه ایجاد می شود، نکروز چربی نیست. گاهی ضربه عاملی برای دقت بیشتر خانم ها به سینه و کشف توده هایی می شود که از قبل وجود داشته اما به دلیل اینکه درد نداشته از نظر پنهان مانده اند بنابراین توده هایی که بعد از ضربه کشف می شوند، باید تحت بررسی کامل قرار گیرند.

فورا نمونه برداری کنید
مطلبی که در مورد تمام توده های خوش خیم باید تأکید کرد این است که تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن توده با پزشک متخصص است. اگر پزشک برای تشخیص دقیق، نمونه برداری یا عمل جراحی را توصیه کرد باید در اولین فرصت آن را انجام دهید چون ضرر یک نمونه برداری ساده بسیار کمتر از تشخیص ندادن و به تعویق انداختن درمان یک توده بدخیم (سرطانی) است. به یاد داشته باشید که سرطان سینه قابل درمان است به شرطی که در تشخیص و درمان آن اهمال نکنیم.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

۱۵ نشانه‌ای که زنان باید جدی بگیرند!

معمولاً زنان بیشتر از مردان نسبت به انجام معاینات توصیه شده پزشکی و غربالگری‌ها توجه نشان می‌دهند. اما وضعیت همواره این گونه نیست و باید به برخی نشانه‌ها توجه جدی کنند. 15 علامت را باید زنان جدی بگیرند چرا که بروز آن امکان دارد با سرطان ارتباط داشته باشند درحالی که زنان اغلب آنها را نادیده می‌گیرند.


کاهش وزن ناگهانی
تعداد زیادی از زنان بسیار خوشحال می‌شوند وزنشان کاهش یابد، بدون آنکه زحمتی به خود داده باشند. اما محققان می‌گویند که در صورت کاهش یافتن توجیه‌ناپذیر وزن بدن (به‌عنوان مثال 4.5 کیلوگرم ظرف مدت یک ماه از وزن بدن کاسته شود بدون آنکه فعالیت بدنی افزایش‌یافته یا مقدار غذای مصرفی کمتر شده باشد) باید به پزشک مراجعه کرد، و اینکه کاهش توجیه‌ناپذیر وزن بدن نشانه وجود سرطان است، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

احساس نفخ
نفخ آن قدر رایج است که بسیاری از زنان صرفاً به آن عادت می‌کنند. اما ممکن است نفخ به‌وجود سرطان تخمدان اشاره داشته باشد. دیگر علائم سرطان تخمدان شامل شکم درد یا درد لگن، احساس به سرعت سیر شدن (حتی هنگامی‌که شخص زیاد غذا نخورده باشد)، و مشکلات مربوط به دستگاه ادراری است، به‌عنوان مثال شخص احساس می‌کند باید فوراً به دستشویی برود. اگر نفخ تقریباً هر روزه اتفاق افتد و به مدت بیشتر از چند هفته ادامه یابد، باید با پزشک مشورت نمود.

وضعیت سینه
اکثر زنان کاملاً از وضعیت پستان‌های خود آگاه هستند، حتی اگر به‌طور منظم خودشان آنها را معاینه نکنند، و می‌دانند که باید مراقب ظهور توده در آنها باشند. اما این تنها علامتی نیست که در پستان ظاهر می‌شود که احتمالاً به‌وجود سرطان اشاره دارد.
محققان می‌گویند که باید تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست پستان هم بررسی شود، زیرا ممکن است نشانگر شکل نادر اما مهاجمی از سرطان به نام سرطان التهابی پستان باشد.
اینکه اگر سینه جوش بزند و این جوش تا چند هفته باقی بماند، باید به پزشک مراجعه شود تا او این جوش را ارزیابی کند؛ و اینکه اگر ظاهر سینه هم تغییر کند، یا اگر زن متوجه ترشح کردن آن شود (زنی که با پستان به کودک خود شیر نمی‌دهد)، مراجعه به پزشک لازم خواهد بود.

خونریزی‌های غیر عادی
محققان می‌گویند زنانی که هنوز یائسه نشده‌اند معمولاً به خونریزی بین دوره‌های قاعدگی توجه نمی‌کنند و همچنین تمایل دارند خونریزی دستگاه گوارش را نادیده بگیرند، زیرا دچار این اشتباه می‌شوند که این خونریزی مربوط به دوره قاعدگی آنها است؛ و اینکه خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، مخصوصاً اگر زن مربوطه معمولاً دارای دوره‌های قاعدگی منظمی باشد، نشان می‌دهد که باید به پزشک مراجعه نمود.

تغییرات پوستی
اکثر مردم می‌دانند که باید متوجه تغییرات در خال‌های پوستی باشند، زیرا این تغییرات یکی از نشانه‌های کاملاً شناخته شده سرطان پوست است. اما محققان می‌گویند ما باید مراقب تغییرات در رنگدانه‌دار شدن (پیگمانتاسیون) پوست خود هم باشیم.
بر طبق نظر محققان، اگر پوست به‌طور ناگهانی خونریزی نماید یا بسیار پوسته‌دار شود هم باید به پزشک مراجعه نمود تا آن را معاینه کند.

سختی بلع
اگر عمل بلع مشکل شده باشد، شاید شخص پیش از فرارسیدن این مرحله رژیم غذایی خود را تغییر داده است تا جویدن غذا چندان سخت نباشد، و شاید به خوردن سوپ یا غذا‌های آبکی رو آورده است. محققان می‌گویند سختی بلع شاید یکی از نشانه‌های سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان مری باشد.

وجود خون در جایی که نباید باشد
محققان می‌گویند که اگر زنی در ادرار یا مدفوع خود خون ببیند، نباید تصور کند ناشی از بواسیر (همورویید) است، زیرا امکان دارد او دچار سرطان روده بزرگ و راست روده باشد؛ و اینکه دیدن خون در لگن توالت شاید در واقع ناشی از خونریزی مهبل باشد (اگر زن دوره قاعدگی خود را سپری می‌کند)، اما اگر در دوره قاعدگی به سر نمی‌برد باید به پزشک مراجعه کند تا او با انجام بررسی‌های لازم بتواند احتمال وجود سرطان مثانه یا کلیه را رد کند.

درد آزاردهنده شکم و افسردگی
متخصصان می‌گویند هر زنی که شکم درد دارد و احساس افسردگی می‌کند باید به پزشک مراجعه نماید. برخی از محققان متوجه شده‌اند بین افسردگی و سرطان لوزالمعده رابطه‌ای وجود دارد، اما این رابطه هنوز کاملاً روشن نشده است.

سوء هضم
زنانی که باردار شده‌اند شاید به خاطر داشته باشند که به هنگام افزایش وزن دچار سوء هضم شده بودند. اما سوء‌هضمی که دلیل آشکاری ندارد شاید علامتی هشداردهنده بوده و امکان دارد خبر دهنده زودهنگامی از وجود سرطان مری، معده، یا گلو باشد.

تغییرات دهانی
بر طبق گفته محققان، زنان سیگاری باید به شدت مراقب ظاهر شدن لکه‌های (پچ‌های) سفید در داخل دهان یا تشکیل نقاط سفید بر روی زبان خود باشند. امکان دارد هر دو علامت نشان‌دهنده بیماری پیش‌سرطانی به نام لکوپلاکی باشند که ممکن است پیشرفت کند و به سرطان دهان تبدیل شود.

درد
به نظر می‌آید با پیر شدن مردم شکایت آنها از ناراحتی‌ها و درد‌ها افزایش می‌یابد، اما شاید درد، هر چقدر هم که مبهم است، از علائم اولیه برخی از سرطان‌ها هم باشد، گرچه اکثر شکایت‌هایی که از وجود درد اظهار می‌شود ناشی از سرطان نیست. دردی که پیوسته یا طولانی است و توجیهی برای آن وجود ندارد باید بررسی شود.

تغییرات در غدد لنفاوی
محققان می‌گویند تشکیل توده یا تورم در غدد لنفاوی زیر بغل یا گردن یا هر جای دیگری از بدن زن امکان دارد علامتی نگران کننده باشد، و اگر زنی ببیند غده‌ای لنفاوی در بدن او بزرگتر و بزرگتر می‌شود، و این فرآیند به مدت بیشتر از یک ماه ادامه داشته است، باید به پزشک مراجعه نماید.

تب
اگر زن تب کند و نتوان تب را به آنفلوآنزا یا عفونتی دیگر نسبت داد، امکان دارد این تب به‌وجود سرطان اشاره داشته باشد. محققان می‌گویند موارد بروز تب به هنگامی‌بیشتر خواهد بود که سرطان از مکان اولیه خود گسترش می‌یابد، اما امکان دارد تب به مراحل اولیه سرطان‌های خون مانند لوسمی یا لنفوم هم اشاره داشته باشد. ممکن است دیگر علائم سرطان شامل زردی یا تغییر در رنگ مدفوع باشد.

خستگی
خستگی یکی از دیگر علائم مبهم است که امکان دارد به‌وجود سرطان و همچنین به‌وجود تعداد زیادی از مشکلات دیگر اشاره داشته باشد. محققان می‌گویند که شاید خستگی پس ازآنکه سرطان رشد کرده است آغاز شود، اما ممکن است در مراحل اولیه برخی از سرطان‌ها، مانند لوسمی، یا در مراحل اولیه برخی از موارد سرطان‌های روده بزرگ یا معده هم اتفاق افتد.
معمولاً زنان بیشتر از مردان نسبت به انجام معاینات توصیه شده پزشکی و غربالگری‌ها توجه نشان می‌دهند. اما وضعیت همواره این گونه نیست و باید به برخی نشانه‌ها توجه جدی کنند.

سرفه پیوسته یا طولانی
انتظار می‌رود افراد به دلیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آلرژی‌ها، و گاهی اوقات به‌عنوان یکی از عوارض جانبی دارو‌های مصرفی، دچار سرفه شوند. اما محققان می‌گویند سرفه‌های بسیار طولانی مدت، که آن را به‌عنوان سرفه‌هایی تعریف می‌کنند که به مدت بیش از 3 یا 4 هفته ادامه می‌یابند، نباید نادیده گرفته شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
آرام کردن زنان در دوران قاعدگی

تلاش‌های‌تان برای آرام کردن درد و کج‌خلقی ناشی از قاعدگی فایده نداشته است؟!
هر ماه برای خانم‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ دو هفته‌ای که حال‌شان خوب است و دو هفته‌ای که بی‌حوصله و بی‌حال هستند! البته شدت این موضوع در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. با این حال اغلب خانم‌ها از یک هفته مانده به قاعدگی‌شان تغییرات خلق‌وخو، درد‌های سینه، درد زیر شکم، سردرد و... را تجربه می‌کنند و با وجود همه سختی‌اش، با آن کنار می‌آیند. اما گاهی اوقات این علائم آنقدر شدید است که زندگی فرد را مختل می‌کند! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید این مقاله را بخوانید.

مقصر اصلی پروژسترون است!
«PMS» مخفف «Premenstrual Syndrome»یا همان «سندروم پیش از قاعدگی» است؛ یعنی تمام اتفاقاتی که در دو هفته دوم سیکل قاعدگی (از 15 روز بعد از اولین روز خونریزی) رخ می‌دهد. این اتفاقات معمولا به‌دلیل تغییرات هورمونی در بدن روی می‌دهند و بیشتر از همه عامل آن هورمون پروژسترون است. پروژسترون و استروژن هر دو از هورمون‌های زنانه هستند که در بدن با هم به حالت تعادل کار می‌کنند. بالا و پایین رفتن این هورمون‌ها نشان دهنده تخمک‌گذاری و بعد عدم بارداری و عادت‌ماهانه است.

هورمون استروژن در ابتدای سیکل بالا می‌رود سپس از نیمه سیکل که فولیکول پاره شده و تخمک آزاد می‌شود ماده‌ای به نام جسم زرد ایجاد می‌شود که تولیدکننده پروژسترون است. پروژسترون رحم را به حالت ترشحی در می‌آورد تا بعدا اگر بارداری اتفاق افتاد جنین بتواند به‌راحتی در رحم جایگزین شود و لانه‌گزینی کند.

عصبی می‌شوید و به همه گیر می‌دهید؟
هورمون پروژسترون هم خواص خوب و هم خواص بد دارد. یکی از خواص خوب آن همان‌طور که ذکر شد نگهداری بارداری و شل کردن رحم است. اما یکی از خواص بد آن احتباس آب است و بیشتر همین عامل است که هم روی سلول‌های مغز اثر می‌گذارد و هم روی اندام‌ها و سینه‌ها. اغلب خانم‌ها معمولا از روز 15 عادت‌شان حالت سفت شدن و درد سینه‌ها، اختلالات خلق‌وخو به‌صورت افسردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت و... را نسبت به نیمه اول سیکل تجربه می‌کنند. بعضی اوقات هم دردهای زیر شکم و ورم اندام‌ها به‌خصوص پاها احساس می‌شود. همگی اینها از علائم PMS هستند.

کدام دارو مناسب شماست؟
برای اصلاح این سندروم و علائم آن پیشنهادات زیادی شده است، یکی از داروهایی که در این زمینه استفاده می‌شود داروی گیاهی «ویتاگنوس» است. داروی دیگر «سوپرمیکس» یا روغن گل مغربی است.
استفاده از ویتامین E نیز به برخی افراد توصیه می‌شود؛ به‌خصوص مصرف همزمان سوپرمیکس و ویتامین E در کاهش دردهای سینه بسیار موثر است. برای بعضی افراد نیز جهت رفع حالت ورم داروی «اسپیرونولاکتون» توصیه می‌شود.

این دارو مدر است و باعث کاهش ادم پاها، اندام‌ها و حتی مغز می‌شود. افرادی که دچار افسردگی شدید می‌شوند متاسفانه گاهی اوقات ممکن است مجبور باشند از داروهای آرام‌بخش مثل فلوکستین استفاده کنند. داروهای دیگری هم برای کاهش علائم PMS ذکر شده‌اند مثل «بروموکریپتین» یا داروهای تقویتی گیاهی دیگر که از رازیانه گرفته می‌شوند.

همه داروها را با هم نخورید!
برای همه افراد نمی‌توان یک نسخه واحد تجویز کرد. برای مثال بیماران زیادی هستند که برای‌شان ویتاگنوس تجویز می شود و خوب به آن جواب می‌دهند. بیمارانی هم هستند که دردهای سینه‌شان بیشتر است و سوپرمیکس و ویتامین E برای‌شان تجویز می شود و بعد از مصرف خیلی راحت‌تر می‌شوند. یک عده هم هستند که ورم‌ها بیشتر اذیت‌شان می‌کند، بنابراین اسپیرونولاکتون برای‌شان تجویز شده و مشکل‌شان رفع می‌شود، پس باید داروها را یکی‌یکی روی بیمار امتحان شود تا مشخص شود به چه دارویی بیشتر جواب می‌دهد نه اینکه همه این داروها با هم برایش تجویز شود.

این درد را جدی بگیرید و به بیمارستان بروید!
گاهی اوقات افراد در این دوره دردهایی را زیر شکم‌شان احساس می‌کنند که بیشتر به علت احتباس آب است، اما گاهی نیز این دردها شدیدتر می‌شوند زیرا فولیکولی که پاره شده متاسفانه در داخلش خونریزی می‌کند که به آن «جسم زرد خونریزی دهنده» یا «کورپوس لوتئوم هموراژیک» گفته می‌شود.
این حالت درست بعد از تخمک‌گذاری با درد نسبتا شدیدی در زیر شکم همراه است که با سونوگرافی کاملا مشخص می‌شود. درمان آن هم معمولا فقط نظارت است. اگر بیمار روی درمان ضدانعقادی مثل آسپیرین یا وارفارین باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند چون میزان این خونریزی می‌تواند زیاد باشد. پس عامل هر دردی PMS نیست و نباید نسبت به این‌گونه دردهای شدید بی‌اهمیت بود.
اگر درد واقعا شدید باشد و بیمار نتواند راست راه برود یا نتواند بخوابد حتما باید به بیمارستان یا پزشک معالجش مراجعه کند.
نکته مهم: قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید.


طب سنتی چه پیشنهادی دارد؟
* افرادی که مزاج سرد و خشک یا گرم و خشک دارند، بیشتر دچار درد و اختلال‌های دوران قاعدگی می‌شوند که با اصلاح مزاج، میزان دردها کاهش می‌یابد. برای مثال افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، می‌توانند با مصرف دم کرده ترکیبات زیره و انیسون از اثرات ضداسپاسم و ضددرد آن بهره ببرند. افرادی که مزاج سرد و خشک دارند هم می‌توانند با مصرف دمنوش گل‌گاوزبان درد خود را کاهش دهند.

* خوردن غذاهایی با طبع سرد مثل ماست یا کاهو ممکن است درد شکم را در قاعدگی افزایش دهد. درمقابل آن، خوردن خوراکی‌های به اصطلاح گرم مانند خرما یا نان‌های سبوس‌دار مانند نان جو می‌تواند دردها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.
* زنجبیل در بهبود درد قاعدگی مانند اسیدفولیک و ایبوپروفن عمل می‌کند! اگر هم به طعم آن علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از کپسول‌های زنجبیل استفاده کنید.

* دمکرده بابونه، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، تمشک و سرخ‌ولیک در کاهش درد عادت‌ماهانه و ایجاد آرامش بسیار موثر هستند. هریک از این دمکرده‌ها را می‌توانید به‌صورت جداگانه یا مخلوط تهیه کنید و به دلخواه در زمان عادت ماهانه مصرف کنید.
* برای کاهش دردهای زیرشکم باید چهار تا پنج روز قبل از شروع عادت ماهانه، روزانه دو نوبت به طور موضعی روغن بابونه را زیر ناف خود ماساژ ملایم دهید، اما انجام این کار در دوران عادت ماهانه توصیه نمی‌شود.

* ماساژ زیر ناف با روغن زنجبیل در اوقاتی که خونریزی طبیعی و همراه با درد است، در کاهش علائم قاعدگی موثر است.
* از عرق رازیانه و بومادران استفاده کنید، به‌خصوص اگر درد همراه با خونریزی زیاد باشد باید از هفت روز قبل، صبح‌ها یک استکان عرق رازیانه رقیق ‌شده با آب و یک استکان عرق بومادران رقیق ‌شده با آب میل کنید. در روزهای دوم و سوم عادت ماهانه هم می‌توانید این کار را ادامه دهید.

*یک دوم قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب، یک قاشق مرباخوری گل‌گاوزبان و یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه را با هم مخلوط و دم کرده و در فواصل دو دوره یا در ایام عادت ماهانه میل کنید. این نوشیدنی باعث کاهش استرس، خشم و دردهای قاعدگی می‌شود.

* اگر پیش از آغاز خونریزی احساس درد می‌کنید، سه قاشق غذاخوری زرشک پلویی را در یک لیوان آب به مدت یک دقیقه جوشانده و محلول صاف شده آن را پس از 10دقیقه دم کردن، میل کنید. بعد از 10ساعت هم می‌توانید بار دیگر از این محلول بنوشید.

* افرادی که خونریزی‌شان به صورت لکه‌‌بینی است، می‌توانند برای کاهش درد خود از دمکرده گل‌گاوزبان استفاده کنند. برای این منظور باید 10گرم گل‌گاوزبان را به همراه یک عدد لیمو عمانی و دو لیوان آب بجوشانید تا زمانی که تنها یک لیوان از محلول باقی بماند، سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید.

* مصرف روزانه یک لیوان چای‌ دارچین همراه با صبحانه تاثیر بسیار زیادی روی آرامش و کاهش درد قاعدگی می‌گذارد.

این نکات را از یاد نبرید:
صبور باشید!
شما نباید انتظار داشته باشید زمانی که درد شدید دارید، مصرف یک جوشانده گیاهی به سرعت دردتان را تسکین دهد، بلکه درمان‌های گیاهی را باید به‌طور مداوم ادامه دهید و صبور باشید. البته قبل از مصرف دستورات گیاهی باید با پزشک متخصص مشورت کنید. گاهی ممکن است درمان‌های گیاهی با درمان‌های دارویی اختلال پیدا کنند و تاثیر یکدیگر را کاهش یا افزایش دهند یا عوارض جانبی داشته باشند.

قرص ضدبارداری مفید است یا مضر؟
بعضی داروها مانند قرص‌های ضدبارداری با تنظیم هورمون‌ها، قاعدگی را راحت‌تر می‌کنند. البته یادتان باشد که قرص‌های ضدبارداری انواع گوناگون دارند و در افرادی که از قرص‌های ضدافسردگی استفاده می‌کنند، مصرف آنها ممنوع است. همچنین این داروها برای همه خانم‌ها کارساز نیستند و در بعضی‌ها می‌توانند علائمی همچون نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی را ایجاد کنند ازجمله درد سینه و افسردگی.

برنامه غذایی خود را تغییر دهید!
* یک هفته قبل از شروع عادت ماهانه، بهتر است روزانه از اسفناج به‌صورت خام در سالاد همراه با گردو یا به‌صورت بخارپز همراه با غذا استفاده کنید.
* مصرف اسیدهای چرب را افزایش دهید. برای این منظور از خوراکی‌هایی مانند ماهی، آجیل‌ها مثل گردو، بادام یا دانه‌هایی مانند کنجد استفاده کنید.

* مکمل منیزیم مصرف کنید. بعضی خانم‌ها به‌دلیل کاهش منیزیم خون، دچار دردهای پیش از دوره ماهانه می‌شوند، بنابراین به این افراد توصیه می‌شود یک هفته قبل از عادت ماهانه، شروع به مصرف روزانه 500میلی‌گرم منیزیم به علاوه 50 میلی‌گرم ویتامین 6B کنند تا کمتر دچار درد و گرفتگی‌ زیر شکم شوند.

* با نزدیک شدن به قاعدگی مصرف ویتامین‌های گروه B را افزایش دهید. همچنین می‌توانید طبق تجویز پزشک از مکمل‌های غذایی ویتامین B استفاده کنید، در غیر این صورت مصرف تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب هم می‌تواند به کاهش این عوارض و دردها کمک ‌کند.

* مواد غذایی غنی از کلسیم بخورید؛ ازجمله شیر، ماست، پنیر و سبزیجات سبز برگی مانند اسفناج، جعفری، کرفس و کلم. درواقع باید روزانه 1200میلی‌گرم کلسیم از مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنید زیرا این ماده معدنی دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که کلسیم بدون وجود ویتامین D نمی‌تواند جذب بدن شود، پس روزانه 20 دقیقه هم در آفتاب ملایم قرار بگیرید.

* از یک هفته مانده به قاعدگی تا پایان آن مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه پررنگ و نوشابه کولا را کاهش دهید یا کلا قطع کنید. کافئین شما را تبدیل به یک خانم زودرنج و به‌شدت حساس می‌کند!

* تعداد وعده‌های غذایی‌تان را افزایش دهید و در هر وعده حجم کمی غذا بخورید تا نفخ‌تان کاهش پیدا کند. توصیه می‌شود روزانه 6وعده کوچک به جای سه وعده بزرگ غذا بخورید.
روزی هشت تا 12 لیوان آب بخورید تا دچار کم‌آبی نشوید. کم‌آبی باعث تشدید سردرد و خستگی می‌شود.

سراغ شور و شیرین‌ها نروید!
خیلی از خانم‌ها در روزهای قبل از قاعدگی سراغ خوراکی‌های شیرین و شور می‌روند. این درحالی است که مصرف خوراکی‌های شور باعث افزایش احتباس آب در بدن و مصرف خوراکی‌های شیرین باعث افزایش خواب‌آلودگی می‌شود. نمک همچنین باعث تشدید پف و ورم به‌خصوص در ناحیه صورت می‌شود. قند نیز شما را چاق می‌کند و به شکل چربی در بدن‌تان ذخیره می‌شود. پس هر زمان که خواستید سراغ بسته چیپس و... بروید به جای آن چند ساقه کرفس یا خیار را به‌صورت خلالی خرد کنید و با سس مخلوط ماست، سرکه بالزامیک، روغن‌زیتون و لیموترش میل کنید.

از تختخواب جدا شوید!
فعالیت و ورزش سبک در این دوران نه‌تنها منعی ندارد بلکه به عضلات آرامش می‌دهد و مشکلات جسمی و روانی قبل از قاعدگی را کاهش می‌دهد. باید بدانید که بدترین کار، دراز کشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است؛ پس حتما روزانه 30 تا 45دقیقه ورزش‌های هوازی و کششی مثل یوگا، پیاده‌روی، ایروبیک ملایم، دوچرخه‌سواری، شنا و ... انجام دهید. دو تا سه بار در هفته نیز می‌توانید ورزش‌های سنگین‌تر مانند وزنه‌برداری را انجام دهید. یادتان نرود تنها زمانی از ورزش نتیجه می‌گیرید که آن را به‌صورت برنامه روزانه‌ دربیاورید. ورزش کردن فقط در هفته قبل از عادت‌ماهانه اثربخش نخواهد بود.

کدام مسکن مناسب شماست؟
برای کنترل درد عادت ماهانه استفاده از مسکن‌هایی مثل استامینوفن، دیکلوفناک، ژلوفن، بروفن‌ و ناپروکسن یا ترکیبات کاهنده اسپاسم مانند هیوسین پیشنهاد می‌شود. استفاده از این ترکیبات همچنین باعث کاهش میزان خونریزی خواهد شد. اگرچه اغلب این مسکن‌ها نیازی به نسخه پزشک ندارند اما بدون عوارض جانبی هم نیستند. برای مثال افراد زیر 16 سال نباید آسپیرین بخورند و افراد مبتلا به آسم نباید ایبوپروفن مصرف کنند. به یاد داشته باشید که کم‌عارضه‌ترین مسکن، استامینوفن است.

این نکات را به خاطر بسپارید!
گرما بهترین دوست شماست!


* کیسه آب گرم را روی شکم، کمر و لگن خود قرار دهید یا اینکه می‏توانید از حوله‏ های گرم یا تشک حرارتی برای این کار استفاده کنید. گرما جریان خون را افزایش داده و به عضلات استراحت می‌دهد.

* دوش آب گرم بگیرید! در دوران قاعدگی، حمام کردن روزانه نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید هم هست. این کار باعث کاهش درد، خستگی، کسالت و از بین رفتن بوی بد می‌شود. یادتان باشد که هنگام استحمام، شست‌وشوی بدن باید به‌صورت ایستاده انجام شود و از نشستن درون وان آب خودداری کنید.
* از تماس با آب و هوای سرد و نشستن در مکان‌های بسیار سرد یا بسیار گرم در این دوره پرهیز کنید.

مراقب عفونت‌های زنانه باشید!
به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی توجه به بهداشت فردی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پس برای پیشگیری از عفونت در دوران قاعدگی باید پس از هر بار دستشویی رفتن، ناحیه تناسلی را با دستمال تمیز کاملا خشک کنید. همچنین تا حد امکان سعی کنید برای شست‌وشو از آب سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث انقباض و درد زیر شکم شود. نوارها را نیز هر سه تا چهار ساعت یک بار حتما عوض کنید.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
همه آنچه زنان باید از تغذیه خود بدانند

همانگونه که انسان‌های مختلف نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند که برحسب نوع فیزیک بدن و میزان فعالیت از فردی به فرد دیگر، فرق می‌کند، زنان و دختران نیز بر حسب جنسیت خود، نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند. از جمله ‌اینکه زنان و دختران به آهن نیاز بیشتری دارند و در صورتی که نیاز آنها تأمین نشود، به سرعت در معرض ابتلا به کم‌خونی و فقر آهن قرار می‌گیرند. هم چنین بدلیل مستعد بودن بیشتر برای ابتلا به پوکی استخوان، توجه به مصرف کلسیم و ویتأمین D در آنها ضروری است.

1. تأمین «آهن» ماده مورد نیاز دختران و زنان و راه افزایش جذب آهن
برای پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی و فقر آهن، زنان و دختران باید در برنامه غذایی خود روزانه خود از منابع غذایی آهن‌دار مانند انواع گوشت قرمز (گوساله، گوسفند و شترمرغ)، مرغ (باید توجه داشت که ران مرغ در مقایسه با سینه آن، از نظر آهن غنی‌تر است) و ماهی و نیز حبوباتی نظیر عدس و لوبیا و سبزیجات دارای رنگ سبز تیره مانند اسفناج، جعفری و کلم بروکلی استفاده نمایند.

از آنجایی که ویتأمین C موجب افزایش توان بدن در جذب آهن غذا می‌شود، مصرف میوه‌ها و سبزیجات- که حاوی ‌این ویتأمین هستند- همراه با موادغذایی حاوی آهن می‌تواند به جذب بیشتر آهن کمک نماید. به طور نمونه، استفاده از سالاد حاوی گوجه‌فرنگی، کلم، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای سبز یا رنگی و آب لیمو یا نارنج همراه با انواع غذا (که حاوی گوشت یا حبوبات است) می‌تواند منجر به استفاده بهینه از‌ این مواد غذایی شود.

مصرف چای (خصوصاً چای پررنگ) بلافاصله پس از خوردن غذا موجب می‌شود آهن غذا با ترکیبات موجود در چای باند شده و از جذب آهن جلوگیری کند.‌ این در حالی است که‌ این عادت غذایی نادرست در کشور ما ‌ایران رایج است و خود می‌تواند یکی از دلایل بروز کم‌خونی و فقر آهن در دختران و زنان شود.

در دوران بارداری نیز با توجه به نیاز جنین به آهن، نیاز مادر به مصرف آهن بالا می‌رود. از‌این رو، توصیه می‌شود که زنان باردار از پایان ماه چهارم تا سه ماه پس از زایمان، روزانه یک عدد قرص فروسولفات مصرف کنند تا از بروز کم‌خونی و فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری بعمل آورند. برای پیشگیری از بروز کم‌خونی و فقر آهن در کودکان زیر 2 سال، نیز با توجه به ‌اینکه شیر مادر از نظر آهن فقیر است، مادران بایستی از پایان شش ماهگی که غذای کمکی کودک شروع می‌شود تا پایان 24 ماهگی، به غذای کودک پانزده قطره آهن اضافه کنند.

فقط باید دقت نمایند که قطره آهن در ته دهان کودک ریخته شود و حتماً بعد از آن به کودک آب داده شود تا دندان‌های کودک سیاه نشود. مصرف تخم‌مرغ به دلیل غنی بودن زرده آن از آهن در برنامه غذایی هفتگی، به میزان سه عدد برای زنان و چهار تا پنج عدد برای کودکان می‌تواند مناسب باشد.

2. «کلسیم» ماده حیاتی برای زنان در تمامی‌ بازه‌های سنی
پوکی استخوان از مشکلات شایع در دوران سالمندی و پس از یائسگی در زنان است و برای پیشگیری از بروز ‌این مشکل، دختران بایستی از دوران کودکی و نوجوانی نسبت به دریافت کافی کلسیم توجه نمایند. در دوران نوجوانی مصرف روزانه سه تا چهار واحد شیر و لبنیات می‌تواند بطور مناسبی تأمین‌کننده نیاز بدن به کلسیم باشد.‌ این میزان را می‌توان با مصرف یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و به اندازه یک قوطی کبریت پنیر تأمین نمود.

امروزه شاهد آن هستیم که دختران اغلب در سنین نوجوانی و جوانی با پیروی از رژیم‌های غذایی غلط و بسیار سخت، برای لاغری‌های مفرط، بدن خود را از دریافت ریزمغذی‌ها از جمله کلسیم محروم می‌کنند. اگر کلسیم دریافتی روزانه اندک باشد منجر به تخریب سریع استخوان‌ها می‌شود. باید توجه داشت که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، علاوه بر مصرف موادغذایی حاوی کلسیم از جمله شیر و لبنیات، انجام روزانه فعالیت‌های ورزشی نیز توصیه می‌شود. انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه، علاوه بر‌ اینکه به جذب کلسیم کمک می‌کند، می‌تواند به حفظ سلامت عمومی بدن خصوصاً بهبود عملکرد قلب منجر شود.

3. ضرورت گنجاندن «ماهی» در برنامه غذایی زنان و دختران
زنان باید به منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده جهت جلوگیری از ابتلا به افسردگی و آلزایمر، در برنامه غذایی خود از روغن ماهی و گوشت ماهی استفاده نمایند. مصرف حداقل یک تا دو بار ماهی در برنامه غذایی هفتگی، خصوصاً انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و ماهی سالمون، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. جایگزین کردن روغن ماهی بجای روغن‌های جامد و حیوانی می‌تواند منجر به پیشگیری از ابتلا به امراض قلبی و عروقی شود.

با توجه به آنکه زنان اغلب عهده‌دار طبخ و تنظیم غذای خانواده هستند، باید به منظور تأمین سلامت خانواده، از سرخ کردن زیاد غذاها و استفاده از روغن‌های جامد در غذاها پرهیز کنند. شیوه‌هایی نظیر آب‌پز کردن، بخارپز کردن و نیز کبابی کردن موادغذای بجای سرخ کردن می‌تواند بیش از پیش به حفظ سلامت خانواده کمک نماید. در مورد سرخ کردن نیز باید توجه شود که حتماً از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده شده و حتماً روغن مایع در ظروف در بسته و در محیطی خنک و به دور از نور و هوا نگهداری شود.

4.سوءتغذیه زنان و دختران و پیامدهای آن
سوءتغذیه به دریافت نامناسب انرژی، پروتئین، و ریزمغذی‌ها اطلاق می‌شود که به دو صورت کم و ناکافی و یا بیش از حد نیاز بدن می‌تواند بروز کند. در کشور ما، سوءتغذیه انرژی- پروتئین از شایع‌ترین مشکلات در دوران کودکی است که موجب کوتاه قدی و کم‌وزنی کودکان و نیز کاهش توان سیستم ‌ایمنی بدن و افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

همچنین ابتلا به ‌این نوع سوءتغذیه خصوصاً در دو سال اول می‌تواند بر رشد و تکامل مغزی تأثیرات منفی و جبران‌ناپذیری داشته و موجب کاهش بهره هوشی شود و در نتیجه در قدرت یادگیری و افت تحصیلی دختران تأثیر داشته باشد. سوءتغذیه علاوه بر آثار نامطلوب بر رشد ذهنی کودک، می‌تواند دارای آثار سوء بر سلامت و رشد جسمانی باشد؛ و ‌این امر خصوصاً در مورد دختران می‌تواند بیش از پیش مشکل‌ساز شود. کوتاه قدی و اختلال در رشد استخوان می‌تواند در سنین باروری برای زنان مشکلاتی را بدنبال داشته باشد. بطور نمونه کوچک بودن لگن و احتمال بدنیا آوردن نوزادان کم وزن (کمتر از 2500 گرم) می‌تواند برای نوزاد و مادر، خطرآفرین باشد.

کمبود دریافت ریزمغذی‌ها (املاح و ویتأمین‌ها) از جمله موارد سوءتغذیه‌ای است که عمدتاً زنان و دختران به آن مبتلا هستند. املاحی همچون آهن، کلسیم، ید و روی و ویتأمین‌هایی مانند A و D در تأمین سلامت زنان و دختران می‌تواند بسیار مؤثر باشد. غنی کردن نمک مصرفی با ماده ید و عرضه نمک یددار از جمله اقداماتی است که در سالیان اخیر به منظور پیشگیری از ابتلا به کمبود ید صورت گرفته است.

اگر مادر در دوران بارداری با کمبود ید مواجه باشد، جنین ممکن است دچار صدمات جبران‌ناپذیر ذهنی و جسمی ‌شود، از جمله می‌توان به عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی، کر و لال شدن، لوچی و حتی احتمال سقط جنین به عنوان برخی از مهم‌ترین عوارض کمبود ید اشاره نمود. با مصرف موادغذایی حاوی ید از جمله انواع ماهی و دیگر غذاهای دریایی می‌توان از آن پیشگیری به عمل آورد.

کمبود ویتأمین D از دیگر کمبودهای شایع در دختران و زنان است. ویتأمین D مورد نیاز بدن از دو طریق می‌تواند تأمین شود: یکی از راه مصرف موادغذایی حاوی ‌این ویتأمین و دیگر از راه تابش مستقیم نور خورشید بر پوست بدن. ‌این ماده جذب کلسیم را در بدن افزایش می‌دهد، لذا جهت استحکام و رشد استخوان‌های بدن ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به نرمی‌ و پوکی استخوان شود. لازم به توضیح است که استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به نرسیدن نور خورشید به پوست و در نتیجه مانع از تشکیل ویتأمینD در زیر پوست شود. قرار دادن دست‌ها و پاها در زیر نور مستقیم خورشید بمدت 20 دقیقه جهت ساختن ویتأمینD مورد نیاز بدن کافی است.

از دیگر کمبودهای تغذیه در دختران نوجوان، کمبود ویتأمین A و روی است. ویتأمین A در حفظ سلامت پوست، رشد و قدرت بینایی نقش دارد و کمبود عنصر روی نیز اغلب موجب تأخیر در بلوغ جنسی دختران می‌شود.
منابع مهم تأمین ویتامین A عبارتست از: انواع میوه‌ها و سبزیجات سبز تیره، زرد و نارنجی رنگ (بدلیل داشتن پیش‌ساز ویتأمین A) شیر و لبنیات، زرده تخم مرغ و جگر. با گنجاندن گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها (مانند گردو و بادام) نیاز بدن به روی برطرف می‌شود.
رژیم‌های غذایی سخت و یا تک‌خوری موجب می‌شود که بدن آنها در دوران جهش رشد از موادمغذی مورد نیاز خود محروم شود و در نهایت سوءتغذیه بصورت اختلال در رشد قدی، قدرت یادگیری و تمرکز و کمبودهای ویتأمینی و املاح بروز کند.

در ‌این دوره حساس، بهتر است با کمک گرفتن از متخصصین تغذیه و گرفتن رژیم‌های غذایی مناسب و نیز با حذف کردن موادغذای مضر از جمله مواد بسیار چرب و سرخ کرده فراوان، مواد قندی بی‌خاصیت از جمله انواع نوشابه‌ها، انواع شیرینی‌های خامه‌ای و شکلات‌ها از افزایش وزن و چاقی جلوگیری نمود. بی‌تردید، در کنار یک رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش و تحرکات بدنی از جمله پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند.

زیاده‌روی در خوردن نیز نوعی سوءتغذیه محسوب می‌شود. متأسفانه در حال حاضر، چاقی یکی از معضلات جدی زنان در کشور ما محسوب می‌شود. با توجه به رابطه مستقیم میان چاقی و ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و انواع سرطان، رعایت تعادل و تنوع در مصرف غذا و حفظ وزن بدن در محدوده سالم و استاندارد ضروری بنظر می‌رسد.

سخن پایانی

بطور کلی می‌توان گفت دخترانی که در کودکی و نوجوانی تغذیه صحیح و اصولی داشته باشند، مادران سالم و قوی‌تری خواهند بود و نسل سالم و قوی‌تری‌ ایجاد خواهند کرد. از‌ این رو، توجه به تغذیه صحیح دختران از دوران کودکی در واقع می‌تواند تضمینی برای سلامت تمام جامعه در آینده باشد. همچنین ارتقای آگاهی دختران و زنان از نیازهای تغذیه‌ای بدن و ارائه راهکارهای تأمین کننده ‌این نیازها، می‌تواند ضامن حفظ سلامت خانواده‌ها شود؛ چرا که مادران، مدیران سفره غذایی خانواده‌اند.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
معضلی به نام بدخلقی زنانه !

یکی از انواع افسردگی‌ها و ناراحتی‌هایی که زنان تجربه می‌کنند مربوط به شرایط فیزیولوژیک و جسمانی آنهاست. ویژگی اصلی این اختلال نشانه‌هایی مانند خلق افسرده بارز، اضطراب آشکار، نا استواری عاطفی و کاهش علاقه به فعالیت‌های روزمره است. برای این‌که بتوان این اختلال را تشخیص داد باید حداقل پنج نشانه در خلال هفته آخر پیش از قاعدگی ظاهر شود:

* احساس غمگینی، ناامیدی یا حقارت
* احساس تنش، اضطراب یا بی‌قراری
* نااستواری آشکار خلقی همراه با گریه کردن زیاد
* تحریک‌پذیری پایدار، خشم و افزایش تعارض‌های بین فردی
* کاهش علاقه به فعالیت‌های معمول که ممکن است با کناره‌گیری از روابط اجتماعی همراه باشد.

* اشکال در تمرکز
* احساس خستگی، خواب آلودگی یا فقدان انرژی
* تغییرات آشکار در اشتها که ممکن است با زیاد خوردن یا تمایل شدید به غذاهای خاص همراه باشد.
* پرخوابی یا بی خوابی
* احساس ذهنی از پا افتادن یا غیرقابل کنترل بودن

* نشانه‌های جسمانی مانند حساسیت غیرطبیعی یا ورم پستان، سردرد یا احساس تورم یا افزایش وزن همراه با تنگ شدن لباس، کفش یا انگشتر

* درد مفصل یا عضله
گاهی این نشانه‌ها ممکن است با افکار خودکشی نیز همراه شوند. نکته قابل توجه این است که زنان قبل از قاعدگی ممکن است دچار این حالت و علائم شوند، اما این علائم باید در طول یکسال ظاهر شده باشند و با یک‌بار تجربه نمی‌توان فرد را مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی دانست. این علائم معمولا در آغاز مرحله تخمک‌گذاری، فروکش و پس از پایان قاعدگی کاملا از بین می‌روند.

باید در نظر داشته باشیم که مشکلات زناشویی یا شغلی طولانی مدت را با این نوع اختلال اشتباه نگیریم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که 75 درصد زنان تغییرات پیش قاعدگی جزئی را تجربه می‌کنند، اما حدود 5 درصد مبتلا به این اختلال هستند و معمولا از اوایل تا اواسط دهه سی سالگی رخ داده و شدت می‌یابد. آنچه باعث می‌شود تا وجود این اختلال آشکارتر شود اثراتی است که در روابط بین فردی و اجتماعی و عملکرد شغلی و تحصیلی او می‌گذارد و گاهی ممکن است که از سوی دیگران مورد درک واقع نشده و در نتیجه شدت ناراحتی فرد افزایش یابد.

برای برخورد کردن با این اختلال لازم است تا هم مداخلات دارویی صورت گیرد و هم در سیستم خانواده درمانی آموزش‌های حمایتی داده شود. با توجه به این‌که تغییرات فیزیولوژیک، عامل ایجاد این حالت هستند، بنابراین لازم است تا فرد به دلیل داشتن علائم این اختلال مورد تحقیر و سرزنش قرار نگیرد. همچنین با توجه به این‌که حوادث روزمره زندگی و تنش‌ها می‌تواند عاملی برای تشدید اضطراب و خلق افسرده فرد شود، بنابراین استفاده از راهکارهای درمانی برای اختلالات خلقی نیز توصیه می‌شود. در درمان این نوع اختلال لازم است تا از شناخت درمانی هم برای خود فرد و هم خانواده و اطرافیان او استفاده شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
تنبل شدن تخمدان به چه دلیل است؟

کم‌ کاری تخمدان از بیماری‌ های مشهور در خانمها است که بیشتر به دلیل ارثی بودن در فامیل (خواهر، مادر، عمه، خاله و...) رخ میدهد. عمده ترین نشانه این بیماری، عادت ماهیانه دیر به دیر و بعضی وقتها هر چند ماه یکبار است.

توضیح این که اصولا قاعدگی طبیعی هر 28 تا 30 روز یکبار است و این فاصله می تواند از هر 21 روز تا 35 روز یکبار هم باشد، اما اگر طولانی تر از این زمان باشد یعنی از شروع یک قاعدگی تا شروع بعدی بیش از 35 روز طول بکشد نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک دارد.
برخلاف تصور عمومی، بروز این اتفاق در سنین پایین (16 ـ 17 سالگی) بی اهمیت نیست و بیماری کم کاری تخمدان ـ که به آن در اصطلاح علمی تخمدان پلی کیستیک می گوییم ـ می تواند از همین زمان شروع شود.

از علائم این بیماری، زیادشدن هورمون های مردانه یا اثرات آن است. یعنی ممکن است در آزمایش خون، هورمون تستوسترون یعنی هورمون مردانه زیاد بوده یا سطح هورمون طبیعی باشد، ولی فقط علائم افزایش این هورمون ها به صورت افزایش موهای زائد یا آکنه بروز کند.
افزایش موهای زائد به معنی افزایش مو های نواحی خاصی از بدن است که مهم ترین نقاط آن شامل ناحیه فوقانی لب، چانه، روی جناغ سینه، اطراف ناف و روی ران هاست. در این نواحی به دلیل حساس بودن ریشه های مو به هورمون های مردانه، مو ها زبر، خشن و سیاه تر از معمول رشد می کنند.
توضیح این که ساعد و ساق نواحی حساس به هورمون نبوده و پرمویی در این نواحی عمدتا سرشتی است و ربطی به هورمون ها ندارد.

از دیگر علائم این بیماری، بروز چاقی و آکنه (جوش های صورت در سن بلوغ) در سنین شروع قاعدگی است که اغلب این علائم با قاعدگی های دیر به دیر همراه است. از علائم آزمایشگاهی دیگر این سندرم، مقاومت به انسولین است که در نهایت می تواند به دیابت منجر شود.

به این ترتیب بیمارانی که مبتلا به تنبلی تخمدان هستند در واقع استعداد ابتلا به دیابت را دارند و در صورتی که پرخوری کنند و وزن مناسب نداشته باشند در سنین میانسالی مبتلا به دیابت خواهند شد. ابتلا به دیابت بارداری نیز در این بیماران کاملا امری محتمل است. یکی از مهم ترین تبعات این بیماری نازایی است که در حدود 40 درصد مبتلایان وجود دارد.
همچنین احتمال سرطان پستان و رحم در این افراد بیشتر از افراد عادی است. احتمال ابتلا به بیماری های فشار خون و بیماری قلبی و نیز دیابت در سال های بعد در این افراد زیادتر است.

از مهم ترین علائم این سندرم که علت نامگذاری آن به عنوان تخمدان پلی کیستیک است، دیده شدن کیست های متعدد کوچک در تخمدان ها در سونوگرافی است.
سایز این کیست ها معمولا زیر 10 میلی متر بوده (9 ـ 2 میلی متر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان است و برخلاف کیست های بزرگ تر و منفرد تخمدان، این کیست ها معمولا طی دو تا سه ماه بعد از بین نمی رود. به علاوه در سونوگرافی این افراد معمولا سایز تخمدان ها بزرگ تر از حد عادی است.

برای جلوگیری از عوارض فوق باید به درمان بیماری اقدام کرد. هدف از درمان، منظم شدن عادت ماهانه و در نتیجه تخمک گذاری منظم تخمدان هاست. این کار در درجه اول با کاهش وزن (در بیمارانی که وزن بالاتر از نرمال دارند) و ورزش منظم در کنار مصرف داروهای مناسب انجام می شود.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
عدم تقارن سینه ها در خانم ها نشانه چیست؟

گاهی بیماران به پزشک خود مراجعه می کنند و از عدم تقارن یا بزرگتر بودن یکی از پستان ها شاکی هستند و می خواهند بدانند که آیا این یک نشانه خطرناک است؟

امروزه با استفاده از تکنیک سی تی اسکن سه بعدی به افراد نشان داده می‌شود که سینه ها تقریبا متقارن هستند و در واقع مشکلی وجود ندارد. اما بسیاری از خانمها ممکن است که این تفاوت سایز را از زمانی که در سنین نوجوانی بوده اند به خاطر بیاورند واین یک امر غیر طبیعی نیست، گاهی قسمتهای دیگر بدن نیز شاید با هم تفاوت اندازه داشته باشند، مثل دستها، پاها، گوشها و چشمها و.....حتی ممکن است به اندازه یک سایز کامل، هردو پستان با هم اختلاف سایز داشته باشند که باز هم یک امر طبیعی است، اما این تفاوت اندازه وقتی باید مورد توجه خاص قرار گیرد که :

این تغییر سایز به تازگی ایجاد شده باشد که به طور قطع باید به پزشک مراجعه نمود. این می‌تواند یک اخطار جدی برای یک خانم باشد که باید معاینات کامل و بررسی‌های پاراکلینیکی انجام شود.

علل مختلفی وجود دارد که سبب این عدم تقارن ناگهانی می‌شود که عبارتند از :

* التهاب پستان(ماستیت)
* آبسه پستان
* انسداد مجاری شیری
* سرطان پستان

در آخر به شما توصیه می‌گردد در صورت هر گونه تغییر ناگهانی در اندازه، یا ایجاد توده، تغییر رنگ یا ایجاد زخم یا پوسته‌های خارش‌دار یا بدون خارش در پستان ها و یا ترشح از نوک سینه‌ها حتماً برای بررسی به موقع و لازم به پزشک مراجعه نمایید.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
کیست‌های تخمدانی به سرطان ختم می‌شوند؟

رفع ابهام درباره یک نگرانی شایع زنانه
بیشتر کیست‌ها هیچ نشانه‌ای ندارند و خانمی که کیست دارد ممکن است تا چکاپ بعدی خود نزد متخصص زنان متوجه وجود کیست در بدنش نشود. در اصل کیست تا خیلی بزرگ یا پاره نشود یا نچرخد، هیچ علامتی را نشان نمی‌دهد. بسیاری از زنان در طول دوران زندگی خود دچار کیست تخمدان می‌شوند که بیشتر این کیست‌ها درد یا خطری ندارند وبعد از چند ماه برطرف می‌شوند. برخی از کیست‌های تخمدان هم ممکن است سبب علائمی جدی شوند که بهترین راه پیش‌گیری از خطرات این کیست‌ها شناخت علائم کیست و مراجعه منظم به پزشک متخصص زنان است.

با این وجود چندی است که میان زنان جامعه این گفته رایج شده که ابتلا به کیست تخمدان مساوی با ابتلا به سرطان تخمدان است یا بسیاری از مادران به محض اینکه دخترشان از دردی در ناحیه زیرشکم شکایت کرد سراسیمه می‌شوند که مبادا دخترشان کیست تخمدان گرفته باشد.
در این فرصت می‌توانید نظرات جامع دکتر پیروزی، متخصص زنان را درباره کیست تخمدان و باورهای غلط آن را بخوانید.


اصلا چرا کیست ایجاد می‌شود؟
تخمدان‌ها اندام‌هایی به اندازه و شکل بادام‌اند و دو طرف رحم جای گرفته‌اند. هر خانم با حدود 400 هزار تخمک به سن بلوغ می‌‌رسد و هر ماه صدها تخمک او شروع به رشد می‌کنند اما تنها یکی از این تخمک‌ها بالغ و آزاد می‌شود و بقیه می‌میرند.
فولیکول تخمک‌ هم تبدیل به جسم زرد می‌شود و به مرور تحلیل می‌رود. بیشتر کیست‌های تخمدان حین کارکرد طبیعی چرخه قاعدگی ایجاد می‌شوند به این دسته کیست‌ها « کیست‌های فانکشنال» می‌گوییم.

دو هورمون استروژن و پروژسترون که پدید آورنده چرخه قاعدگی هستند از فولیکول در حال رشد ترشح می‌شوند. در صورتی که رشد فولیکول بعد از تخمک گذاری ادامه یابد تبدیل به کیست فانکشنال می‌شود. کیست‌های فانکشنال که 6-1 سانتی‌متر قطر دارند معمولا بی‌خطرند و خودبه‌خود بعد از 3-2 ماه برطرف می‌شوند.

این کیست‌ها دو نوع ‌هستند:

کیست فولیکولی: در این حالت تخمک از فولیکول آزاد نمی‌شود و فولیکول تبدیل به کیست می‌شود.
کیست جسم زرد: هنگامی که تخمک از فولیکول آزاد شود فولیکول شروع به ترشح استروژن و پروژسترون می‌کند که در این حالت به آن جسم زرد می‌گوییم.
اگر به هر دلیلی این منفذ ترشحی بسته شود در اثر تجمع مایعات، کیست جسم زرد پدید می‌آید. داروی کلومیفن که برای تحریک تخمک‌گذاری مصرف می‌شود می‌تواند خطر ایجاد کیست جسم زرد را افزایش دهد. البته کیست جسم زرد برای باروری تخمک آزاد شده خطری ندارد. دیگر انواع کیست در اثر کارکرد طبیعی چرخه قاعدگی ایجاد نمی‌شوند و تشکیل‌شان علل دیگری دارد. این کیست‌ها عبارتند از:

- کیست‌های دِرموئید: این کیست‌ها که به ندرت سرطانی‌اند در زنان 40-20 ساله ایجاد می‌شوند، 5/4-1 سانتی‌متر قطردارند، از سلول‌های سازنده تخمک ایجاد می‌شوند و بافت‌هایی از جنس پوست، مو یا ناخن در خود دارند.

- کیست‌های ادنوم: این کیست‌ها که در زنان میانسال و یائسه شایع‌تراست از بافت‌ تخمدان تکامل یافته و از مایعی آبکی و مخاط پر شده‌اند.
- کیست‌های اندومتریوز: اگر سلول‌های اندومتر یا دیواره داخلی رحم در خارج رحم رشد کنند ممکن است به تخمدان برسند و سبب تولید این نوع کیست ‌شوند.
- تخمدان پلی‌کیستیک: فولیکول‌های تخمدان این افراد در هر ماه رشد می‌کنند اما هنگامی که به میانه چرخه می‌رسند پاره نمی‌شوند و به این ترتیب تبدیل به کیست می‌شوند. در نتیجه تخمدان این افراد پر از کیست‌های ریز است که خطری ندارند اما فرد باید زیر نظر پزشک باشد.

کیست تخمدان چه علائمی دارد؟
بیشتر کیست‌ها هیچ نشانه‌ای ندارند و خانمی که کیست دارد ممکن است تا چکاپ بعدی خود نزد متخصص زنان متوجه وجود کیست در بدنش نشود. در اصل کیست تا خیلی بزرگ یا پاره نشود یا نچرخد، هیچ علامتی را نشان نمی‌دهد. اگر کیست خیلی بزرگ شود ممکن است سبب ناراحتی در ناحیه شکم شوند یا به دیواره مثانه، فشار بیاورد. فشار کیست به دیواره مثانه حجم مثانه را کاهش می‌دهد و فرد تکرر ادرار می‌گیرد.

به طور کلی اگر کیست شروع به بروز علائم کند، این علائم عبارتند از: درد لگنی که به پا و پشت بزند، درد لگنی هنگام نزدیکی، درد هنگام حرکات روده یا فشار به آن، تهوع و استفراغ، حساسیت سینه‌ها درست مانند دوران بارداری، احساس پری و سنگینی در معده، تکرر و دشواری ادرار در اثر فشار کیست به مثانه.

عوامل اورژانسی و نادر کیست
اگر درد لگنی ناگهان خیلی شدید و تحمل ناپذیر شد، رنگ‌تان پرید، نفس‌نفس زدید، بدن‌تان سرد شد یا اینکه درد با تب و استفراع همراه بود باید فورا به یک متخصص زنان مراجعه کنید.
درموارد نادر اگر کیست‌های درموئید و ادنوم خیلی رشد کنند می‌توانند سبب جابه‌جایی تخمدان از جای طبیعی خود شوند. همچنین درصورتی که کیست پاره شود فرد دچار درد و خونریزی شدیدی می‌شود.

دردهای 12-10 روز قبل از قاعدگی نشانه کیست است؟
برخی دخترها حدود 2 هفته مانده به خونریزی ماهانه دچار دردهایی در ناحیه زیرشکم می‌شوند که چون از اطرافیان در مورد کیست تخمدان مطالبی شنیده‌اند نگران می‌شوند که مبادا کیست تخمدان داشته باشند. باید بدانید که ما این دردها را میتل اشمرتزن می‌‌نامیم که ناشی از پاره شدن فولیکول و تحمک‌گذاری‌اند. این نوع درد چندان شدید نیست و ظرف 2-1 روز بهبود می‌یابد.

آیا کیست‌ها به سرطان ختم می‌شوند؟
برخی کیست‌ها به تومور تبدیل می‌شوند اما همه تومورها سرطانی نمی‌شوند. ‌در موارد نادر ممکن است کیست تبدیل به تومور خوش خیم و در موارد خیلی نادر تبدیل به سرطان شود. مثلا کیست‌های درموئید در اصل تومورهایی‌اند که 98 درصد آنها خوش‌خیم به شمار می‌آیند.

پس خطر جدی کیست در چیست؟
به طور معمول کیست تخمدان آن طور که به غلط در جامعه شایعه شده خطری جدی به دنبال ندارد اما در برخی خانم‌ها ممکن است کیست سبب چرخش و تغییر موقعیت آناتومیک تخمدان و قطع جریان خون شود. در این حالت فرد دردهای شدید شکمی را تجربه می‌کند، ممکن است بالا بیاورد یا حتی احساس کند در حال جان دادن است. در دیگر موارد شدید هم ممکن است لازم باشد کیست از بدن خارج شود.

از متخصص زنان چه بپرسیم؟
سوءتفاهمی که معمولا در مطب متخصص زنان پیش می‌آید شاید برای شما هم رخ داده باشد. در بسیاری از موارد مراجعان وارد اتاق دکتر می‌شوند و درست نمی‌دانند چه باید بپرسند؟ یا سوال‌های‌شان یادشان نیست.
پزشک هم برای تنظیم وقت معاینه را طبق روال خودش انجام می‌دهد و بیمار بعد از اینکه وقتش تمام شد و از اتاق بیرون آمد به مرور ابهامات خود را درباره مشکلش به خاطر می‌آورد.
از آنجا که کیست‌های تخمدان در بسیاری از خانم‌ها دیده می‌شوند و ترس از سرطان‌زا بودن آنها خانم‌ها را نگران می‌کند؛ توصیه می‌کنم اگر شما هم شک دارید که به این بیماری مبتلا شده‌اید می‌توانید قبل از مراجعه به پزشک‌‌تان فهرستی تهیه کنید و در حین معاینه دقیقا آنها را شرح دهید و بپرسید.

این فهرست باید شامل این موارد باشد:
تمامی علائمی که اخیرا داشته‌اید، نام و مقدار انواع داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های مصرفی، سابقه هر گونه بیماری خانوادگی سپس از مواردی که پزشک در مورد وضعیت‌تان شرح می‌دهد یادداشت بردارید مثلا آزمایش‌هایی که باید انجام دهید، دوز و نحوه مصرف داروهای تجویزی و جزئیات اصلاح سبک زندگی.
در پایان از خودتان بپرسید که آیا اطلاعات لازم را درباره مشکل‌تان به دست آورده‌اید؟ اگر موردی را درست متوجه نشده‌اید خجالت نکشید و بپرسید.

درمان‌های معمول کیست تخمدان
بسته به سن شما و نوع و اندازه کیست پزشک معالج ممکن است این روش‌ها را در نظر بگیرد:
صبر: برای درمان کیست حتما لازم نیست دارو مصرف کنید. گاهی پزشک تصمیم می‌گیرد بیمار را مدتی بعد دوباره معاینه کند تا ببیند کیست خودبه‌خود برطرف می‌شود یا خیر. در این روش پزشک با روش سونوگرافی در هر چرخه قاعدگی اندازه کیست تخمدان بیمار را بررسی می‌کند.
قرص‌های پیش‌گیری: در این روش درمانی پزشک با تجویز قرص‌های پیش‌گیری احتمال ایجاد کیست‌ را در چرخه‌های قاعدگی بعدی کاهش می‌دهد. این دارو همچنین خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کم می‌‌کند.
جراحی: اگر به هر دلیلی کیست از اندازه‌ای مشخص بزرگ‌تر شود پزشک دستور جراحی خارج‌سازی کیست را می‌دهد. برخی از کیست‌ها بدون نیاز به برداشتن تخمدان قابل خارج‌سازی هستند اما برخی دیگر از کیست‌ها تنها با برداشتن تخمدان از بدن خارج می‌شوند.
در مواردی هم که کیست سرطانی و خطرناک شود یا خانم یائسه دچار توده کیستی شود، ممکن است پزشک لازم بداند که رحم و تخمدان‌های بیمار دچار عارضه از بدن خارج شوند.

7 نشانه اولیه بارداری
ممکن است بعد از یک نزدیکی با همسرتان هنوز متوجه عقب افتادن قاعدگی‌تان نشده باشید اما به علائمی پی ببرید که بارداری‌تان را نشان دهند از جمله:
1. حس درد، پری و حساس شدن سینه‌ها و همچنین تیرگی نوک سینه‌ها.
2. خانم‌هایی که عادت به چرت زدن ندارند، مرتب دل‌شان می‌خواهد استراحت کنند.
3. تغییرات خلق و خو.
4. برخی خانم‌ها در اوایل بارداری به علت تغییرات هورمونی یا افزایش فشارخون سرگیجه می‌گیرند یا حتی غش می‌کنند.
5. ویار زود هنگام که با خوردن میان‌وعده‌های سبک بهبود می‌یابد.
6. تکرر ادرار که ممکن است با عفونت ادراری اشتباه گرفته شود. اما این نشانه هم می‌تواند به علت بارداری باشد.
7. دردهای شکمی و لکه‌بینی مدتی قبل از زمان مورد انتظار قاعدگی می‌تواند به علت لانه‌گزینی توده سلولی در حال رشد به دیواره رحم باشد.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 4 از 30:  « پیشین  1  2  3  4  5  ...  27  28  29  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA