انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 5 از 30:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 
چه کسانی در معرض سرطان تخمدان هستند؟

سرطان تخمدان نهمین سرطان شایع بین زنان و پنجمین علت مرگ و میر آنهاست. در واقع سرطان تخمدان بیشتر از هر سرطان دیگری باعث مرگ در زنان می‌شود. بر اساس آمارها در آمریکا در سال 2012، 21 هزار و 880 زن مبتلا به سرطان تخمدان شده‌اند و 13هزار و 850 نفر در اثر آن کشته شده‌اند.

تشخیص سرطان تخمدان در 70 درصد از زنان مبتلا وقتی داده شده که آن‌ها در مرحله 3 و 4 سرطان قرار داشته‌اند، در حالی که اگر سرطان تخمدان در مرحله‌ یک تشخیص داده شود بیش از 90 درصد احتمال دارد بیمار در حداکثر 5 سال به طور کامل بهبود یابد.

در گذشته پزشکان تصور می‌کردند این سرطان قبل از اینکه به مراحل پیشرفته برسد علامتی ندارد و به هیچ وجه قابل تشخیص نیست اما امروزه می‌دانیم بیشتر زنان چند ماه قبل از تشخیص بیماری علائم را حس می‌کنند. شایع‌ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از درد شکم، نفخ یا افزایش اندازه شکم، احساس پر بودن مثانه و بی‌اختیاری ادرار، تمایل ناگهانی به ادرار کردن و تکرر ادرار. این علائم وقتی خطرناک هستند که به تازگی یعنی حداکثر در یک سال اخیر به وجود آمده باشند.

بر اساس تحقیقات در آمریکا عوامل خطرساز متعددی در سرطان تخمدان دخیل هستند اما اولین عاملی که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بالا می‌برد سن پایین شروع قاعدگی است. این سرطان در دخترانی که در کمتر از 12 سالگی قاعده شده‌اند بالا‌تر از دیگران است. همچنین سن یائسگی بالای 50 سالگی هم خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. این خطر در زنانی که هیچ‌وقت باردار نشده‌اند، ناباروری دارند، سابقه آندومتریوز یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند هم شایع است.
10 درصد از تمام سرطان‌های تخمدان ارثی است، بنابر این سابقه سرطان سینه یا تخمدان در خانواده هم می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
علل و درمان کمبود پروژسترون در بانوان

خانم ها در سنین باروری بیش از هر زمانی و بیش از هر کسی به هورمون پروژسترون نیاز دارند و آن را تولید می کنند. پروژسترون نقش مهمی در چرخه قاعدگی زنان و توانایی آنها در باروری دارد. بنابراین عدم تولید کافی این هورمون در خانم ها می تواند به مشکلات جدی منجر شود.
پروژسترون مخصوص خانم ها نیست، بلکه مردان نیز برای سلامت جسمی و عملکرد جنسی به پروژسترون نیاز دارند.اهمیت پروژسترون به قدری است که امروزه می توان این هورمون را به عنوان اولین هورمون جهت درمان مشکلات جنسی و اختلالات هورمونی جنسی در مردان و زنان در نظر گرفت.خانم ها در سنین پیش از یائسگی و نیز بچه ها به احتمال بیشتری در معرض کمبود پروژسترون قرار دارند.

سطح هورمون پروژسترون در مردان بالغ در حد سطح پروژسترون زنان در فاز فولیکولار چرخه قاعدگی است. اما با ورود زنان به فاز لوتئال چرخه قاعدگی (یعنی پس از تخمک گذاری)، سطح پروژسترون در خانم ها به بیش از دو برابر افزایش می یابد. در طول بارداری سطح پروژسترون زنان به بیش از 200 برابر افزایش پیدا می کند.
پس به طور کلی می توان گفت پروژسترون یک هورمون زنانه نیست و مخالف واقعیت هورمون استروژن است.
استروژن اضافی و یا مواد مشابه استروژن (که به میزان بالایی در آلاینده های محیطی یافت می شوند) منجر به مشکلاتی جدی در خانم ها و نیز آقایان می شوند.

پروژسترون در حقیقت یک آنتاگونیست طبیعی برای استروژن است. به این معنا که به تعادل و خنثی کردن تاثیرات قدرتمند استروژن اضافی در مردان و زنان کمک می کند. پس یک هورمون تنظیم کننده است. اهمیت تاثیرات پروژسترون به قدری است که در صورت وجود کمبود پروژسترون در بدن، استروژن به هورمونی خطرناک و غیرقابل کنترل در بدن تبدیل می شود.

کمبود پروژسترون از کجا پیدایش می شود؟
اگر شما هم از احساس خستگی، اختلالات قاعدگی، بیماری های پوستی و یا افزایش وزن رنج می برید، ممکن است کمبود پروژسترون مقصر این مشکلات باشد. اگرچه این علامت ها می توانند بیان کننده مشکلات دیگری مانند کمبود آهن، کمبود ویتامین D، اختلالات هورمون کورتیزول و خیلی بیماری های دیگر باشند.

علت های زیادی برای ابتلا به کمبود پروژسترون وجود دارد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استروژن های محیطی
همه ما در محیط اطرافمان در مواجهه با ترکیبات شیمیایی مشابه استروژن ها که به Xenoestrogen ها معروف اند، قرار داریم. امروزه این ترکیبات در محیط اطراف ما و نیز در غذاهای مصرفی بیش از پیش وجود دارند.
زاینواستروژن ها باعث می شوند که بدن پاسخ قوی تری به استروژن داده و آن را بیش از آنچه هست تلقی کند. و پاسخ پروژسترون به این وضعیت کاهش تولید و در نهایت ابتلا به کمبود پروژسترون در بدن است.

- تحت استرس بودن
استرس از قوی ترین و مهم ترین علل ابتلا به کمبود پروژسترون در بیشتر افراد است. اگر بخواهیم علمی تر نگاه کنیم: افزایش سطح هورمون کورتیزول که همان هورمون استرس است باعث مسدود شدن گیرنده های پروژسترونی و در نتیجه کاهش عملکرد پروژسترون در بدن می شود. بنابراین استرس باعث ابتلا به کمبود پروژسترون خواهد شد.
این یکی از مهم ترین دلایلی است که می گوییم خانم هایی که قصد بارداری و مادر شدن را دارند، ابتدا باید استرس را از خود دور کنند.

- ورزش افراطی! تعادل را رعایت کنید
ورزش افراطی می تواند به افت سطح پروژسترون منجر شود. از طرفی ورزش برای تعادل ترشح و عملکرد هورمون ها جدا ضروری است. پس برای رسیدن به تاثیرات بهینه ورزش در بدن بهتر است متوسط روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش را در برنامه خود داشته باشید.

از کجا متوجه شویم به کمبود پروژسترون مبتلا شده ایم؟
از شایع ترین علامت های کمبود پروژسترون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- اختلالات قاعدگی
قاعدگی های طولانی مدت، اختلالات دوره ها، کوتاه شدن فاز لوتئال، تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک، کرامپ های قاعدگی و لکه بینی در بین دو قاعدگی از شایع ترین علامت های کمبود پروژسترون در خانم ها هستند.

- ناباروری
پروژسترون یکی از مهم ترین هورمون های لازم برای داشتن بارداری سالم است. در حقیقت این پروژسترون است که دیواره های رحم را برای لانه گزینی تخم آماده می کند. اگر شما هم مبتلا به مشکل باروری هستید و یا تجربه سقط را دارید، لازم است تا حتما سطح پروژسترون خون شما مورد بررسی قرار گیرد، چراکه خیلی وقت ها پایین بودن سطح پروژسترون مقصر این مشکلات است.

- آکنه و جوش های پوستی، شکنندگی ناخن ها و خشکی پوست
اگر شما هم به آکنه دوران بزرگسالی مبتلا شده اید، اگر ناخن های شما شکننده، ترک خورده و لایه لایه شده است و یا پوست پاشنه پا و دست های شما ترک خورده است، ممکن است به کمبود پروژسترون دچار باشید.

- افسردگی، استرس و تغییرات خلق و خو
با افزایش سن و تغییرات میزان استروژن در خون، تغییرات قابل توجهی در خلق و خوی خانم ها دیده می شود. اما حقیقت این است که بعد از 30 سالگی بیشتر خانم ها تغییرات قابل توجهی در سطح پروژسترون را خواهند داشت و از اولین علامت های این تغییرات هورمونی می توان به تغییرات قابل توجه در خلق و خو اشاره کرد.
بنابراین پروژسترون نقش مهمی در تعیین خلق و خو و رفتارهای افراد دارد. پس توصیه می کنیم در صورت مشاهده تغییرات جدی در خلق و خوی خود با مراجعه به پزشک، وضعیت پروژسترون خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.

- کاهش سرعت متابولیسم، چاقی مخصوصا در ناحیه شکم و افزایش تمایل به مصرف شکر
با افزایش شیوع دیابت و بیماری های مقاوم به انسولین در سراسر دنیا، امروزه تقریبا تمام افراد ارتباط انسولین با قند خون و بیماری دیابت را می شناسند. اما لازم است بدانید که افزایش سن و کاهش سطح پروژسترون هم می تواند با خطر ابتلا به مقاومت به انسولین در ارتباط باشد و توانایی بدن در سوخت و ساز چربی ها را دچار اختلال کند. پس نتیجه چیزی نخواهد بود جز افزایش تمایل به مصرف هر چه بیشتر قندها و افزایش وزن.


- میگرن، سردرد، دردهای مفصلی و همچنین علائم برخی آلرژی ها
دردها و آلرژی ها می توانند علل متعددی داشته باشند. اما امروزه در موارد بسیاری دیده می شود که دردها و آلرژی ها ریشه ی هورمونی دارند. بدون شک در ابتلا به آلرژی، ابتدا همه مواد غذایی و داروهای مصرفی باید مورد بررسی قرار بگیرند، اما امروزه می بینیم که بسیاری از پزشکان برای تعیین علت واقعی آلرژی، از تست های هورمونی، مخصوصا تست تعیین سطح پروژسترون، استفاده می کنند.
البته همانطور که گفتیم پروژسترون هورمونی مخصوص خانم ها نیست و عملکردهای مهمی در آقایان نیز دارد. بنابراین کمبود این هورمون در آقایان نیز عوارض متعددی خواهد داشت.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

قاعدگی چه قاعده ای دارد ؟

«از شروع یك قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی یک سیکل قاعدگی محسوب می‌‌شود. این مدت معمولا 28 روز است ولی کمی این‌طرف‌تر یا آن‌طرف‌تر نباید باعث نگرانی خانم‌ها شود چون این عدد در همه خانم‌ها ثابت نیست.» اینها بخشی از گفته‌های دکتر افتخار، متخصص بیماری‌های زنان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که باب گفت‌وگو درباره علل اختلال قاعدگی باز کرد.

اغلب دختر خانم‌هایی که به تازگی عادت ماهیانه‌شان شروع شده، مدام برای بی‌نظمی قاعدگی‌شان به پزشک مراجعه می‌کنند. علت چیست؟

برای شروع عادت ماهیانه در یک دختر خانم جوان ابتدا پالس‌هایی از مغز به غده‌هیپوفیز مخابره می‌شود تا هورمونی به نام اف‌اس‌اچ و ال‌اچ ترشح شود. این هورمون‌ها به تخمدان رسیده و باعث رشد فولیکول می‌شوند، فولیکول‌ها نهایتا تخمک آزاد می‌کنند و چرخه شکل می‌گیرد اما در خانم‌های جوان این چرخه به خوبی عمل نمی‌کند به همین دلیل خانم‌های جوان معمولا در 4 سال اول قاعدگی‌شان بی‌نظمی قاعدگی دارند که به مرور و با افزایش سن برطرف می‌شود، پس این مساله جای نگرانی ندارد. البته باید توجه داشت که بعضی از خانم‌های جوان، ممکن است خونریزی بیش از حدی داشته باشند که می‌تواند نشان از یک بیماری انعقادی باشد. این بیماری در بیشتر موارد با اولین خونریزی خانم آشکار می‎شود.

علت تقدم و تاخر زیاد در قاعدگی چیست؟
اگر فواصل بین دو قاعدگی از 24 روز کمتر باشد در اصطلاح علمی پلی‌منوره (تعداد زیاد سیکل‌ها در طول سال) و اگر از 37 روز بیشتر باشد الیگومنوره (کاهش سیکل‌ها در طول سال) نام دارد. شایع‌ترین علت پلی‌منوره یا الیگومنوره اختلال‌های تخمک‌گذاری است. پلی‌منوره را در خانم‌هایی که نزدیک سنین یائسگی هستند، بیشتر می‌بینیم.

الیگومنوره نیز در افرادی که اختلال در ترشح پرولاکتین دارند (هورمون پرولاکتین در شیردهی ترشح می‌شود.) و مبتلا به نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک هستند بیشتر می‌بینیم. موارد گفته‌شده فیزیولوژیک هستند ولی عوامل دیگری هم در بی‌نظمی‌های قاعدگی وجود دارند که می‌توانند قاعدگی را از نظم خارج کنند. کاهش وزن شدید، ورزش به شکل حرفه‌ای، چاقی زیاد، اضطراب و استرس و ابتلا به دیابت باعث الیگومنوره و گاهی هم پلی‌منوره می‌شود.

البته اوایل ممکن است فاصله قاعدگی‌ها کم باشد ولی بعد فاصله‌ها بسیار نامنظم، طولانی و خونریزی هم زیاد می‌شود. البته مهم‌ترین علت تاخیر در خانمی که همسر دارد و در سن باروری است، وجود بارداری است. بنابراین همیشه اولین اقدام برای خانم‌هایی که با تاخیر در قاعدگی به پزشک مراجعه می‌کنند درخواست آزمایش خون برای تشخیص بارداری است.

بی‌نظمی فاصله‌ای در قاعدگی چه عوارضی دارد؟
این افراد حتما باید تحت‌نظر پزشک باشند چون ادامه بی‌نظمی‌های قاعدگی خطر سرطان آندومتر (لایه سطحی رحم) رحم را بیشتر می‌کند. اغلب مواقع تخمک‌گذاری وجود ندارد وقتی تخمک‌گذاری نیست، لایه داخل رحم رشد بی‌رویه‌ای می‌كند و هورمون پروژسترون که یک هورمون محافظ برای آندومتر است و از رشد نامنظم آن هم جلوگیری می‌کند، وجود ندارد. رشد بی‌رویه آندومتر باعث اختلالی به نام «هیپرپلازی» در رحم می‌شود که اگر به شکل مزمن ادامه یابد به سرطان تبدیل خواهد شد.

درمان این عارضه چیست؟
برای درمان باید مشکل اصلی یافت شود، مثلا اگر بیمار نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک دارد، باید بیمار تحت درمان باشد، دارو مصرف کند و وزن خود را پایین بیاورد (چربی‌های بدن هم هورمون‌های جنسی ترشح می‌کنند) چون اغلب دیده می‌شود با کاهش وزن از شدت بیماری به طور چشمگیری کاسته می‌شود. علت افزایش هورمون پرولاکتین باید مشخص شود و دیابت کنترل شود. وقتی ثابت می‌شود پروژسترون خون کسی پایین است با تجویز پروژسترون تزریقی یا خوراکی می‌توان بی‌نظمی را اصلاح کرد.

اختلال‌های قاعدگی در زنان راه‌حل دارد و خانم‌ها نباید با تاخیر به پزشک مراجعه کنند. گاهی زنان در سنین یائسگی تصور می‌کنند که خونریزی زیاد طبیعی است و متاسفانه وقتی مراجعه می‌کنند که هموگلوبین خون در اثر خونریزی به شدت افت کرده است.

آیا احتمال ناباروری در این خانم‌ها بیشتر است؟
وقتی خانمی به ما مراجعه می‌کند و قصد بارداری دارد، اولین سوال ما درباره منظم‌بودن عادت‌های ماهیانه است. اگر جواب مثبت بود تقریبا مطمئن می‌شویم که باردار خواهد شد چون اختلال‌های قاعدگی به احتمال بسیار زیاد با اختلال‌های تخمک‌گذاری همراه هستند که باروری را با مشکل روبرو می‌کنند.

خطر مصرف خودسرانه قرص ضدبارداری
عادت ماهیانه یک پدیده فیزیولوژیک است و به‌هیچ‌وجه نباید جلوی آن با خوردن قرص‌های هورمونی گرفته شود. گاهی بیماران برای رفتن به مسافرت به خصوص حج از پزشک درخواست می‌کنند تا دارویی تجویز کند که خونریزی ماهیانه‌شان در طول سفر را به تعویق بیندازد و حتی خودشان شروع به استفاده از قرص‌های ضدبارداری می‌کنند.

خانم‌هایی که به عربستان سفر می‌کنند، اغلب سن بالایی دارند و گرم بودن هوا، راه رفتن زیاد و در دسترس نبودن مایع به اندازه کافی و عرق‌کردن باعث غلیظ‌تر شدن خون می‌شود. از طرفی قرص‌های ضدبارداری نیز خطر لخته‌شدن خون را بیشتر می‌کند و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و باعث لخته شدن خون در اندام تحتانی یا مغز می‌شوند، بنابراین جلوگیری از خونریزی با استفاده از دارو برای هیچ خانمی توصیه نمی‌شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
علائم سکته قلبی در خانم ها چیست؟

علائمی وجود دارد که خانم ها به سادگی از کنارشان عبور می کنند و آنها را بی اهمیت می دانند. علائمی مانند نفس نفس زدن، خستگی، معده درد و غیره جزو علائمی هستند که می تواند نشان دهنده احتمال آنفارکتوس در خانم ها باشد. در نتیجه بهتر است نسبت به این علائم هوشیارتر باشید.
- غفلت های خانمانه
- تنگی نفس
- خستگی غیرمعمول
- سکسکه
- درد قفسه سینه
- خانم های دیابتی
هر مشکل و بیماری علائم خود را دارد که در اکثر موارد شناسایی به موقع آنها، از مشکلات جدی و خطرناک پیشگیری می کند. در این مطلب قصد نداریم نگرانی یا ترس در دلتان ایجاد کنیم. فقط می خواهیم تلنگری بزنیم تا از سلامتی تان غفلت نکنید و برخی از علائم ساده را جدی بگیرید. چون امکان دارد همین علائم ساده سلامتی تان را به خطر بیاندازد.

غفلت های خانمانه
فقط خود خانم ها می دانند که در طول روز چقدر مشغول کارها و انجام وظایف گوناگون هستند، طوری که حتی گاهی فرصت سر خاراندن هم ندارند. با وجود اینکه خانم ها در مراجعه به پزشک جدی تر هستند، اما آنها نیز مانند آقایان از کنار علائم ساده ایی مانند خستگی، معده درد، تنگی نفس، آروغ و غیره به راحتی می گذرند، غافل از اینکه همین علائم به ظاهر ساده می تواند تهدیدی جدی برای سلامت قلب شان باشد.

علائم آنفارکتوس یا سکته قلبی در خانمها مشابه آقایان نیست. سکته ی قلبی در خانم ها بی صدا و با کمترین درد کلید می خورد و معمولا دیر تشخیص داده می شود و در 55 درصد موارد، احتمال مرگ وجود دارد. برای همین لازم است که همیشه حواستان به بروز علائمی هر چند ساده، اما دردسر ساز باشد.
اگر با علائمی که در زیر اشاره می شود زیاد مواجه می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی تان مورد بررسی قرار بگیرد.

تنگی نفس را جدی بگیرید
خانم ها در طول روز مشغول انجام کارهای زیادی هستند و اگر شاغل باشند، گرفتاری شان چندین برابر می شود. برای همین هم طبیعی می دانند که گاهی نفس نفس بزنند، چون این مشکل را به استرس های روزمره و خستگی ناشی از کارهایشان مربوط می دانند.
اما متخصصان چیز دیگری می گویند. به عقیده آنها اکثر خانم هایی که دچار آنفارکتوس میوکارد شده اند، معمولا با مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی مواجه بوده اند که اهمیتی به آن نداده اند. اگر در طول روز به طور ناگهانی دچار تنگی نفس می شوید و علت خاصی برای آن پیدا نمی کنید، به پزشک مراجعه کنید. شاید مسئله ی مهمی نباشد، اما نادیده گرفتن آن به نفع سلامتی تان نخواهد بود.

خستگی غیرمعمول : شاید قلب تان دچار مشکل شده است
خانم ها مدام در حال انجام کارهای خانه، رسیدگی به بچه ها و در بسیاری موارد کار بیرون از منزل هستند. چند مسئولیتی خانم های امروز باعث خستگی زیاد آنها نیز می شود که با استراحت بیشتر قابل رفع است.
اما به عقیده متخصصان نباید خستگی زیاد و غیرعادی را نادیده گرفت، چون امکان دارد نشانه پنهانی سکته قلبی باشد. اگر خستگی زیاد و مداومی دارید و در عین حال دچار مشکلاتی مانند فشار خون بالا، اضافه وزن و کلسترول بالای خون هستید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

سکسکه، آروغ و معده درد
بدون شک افراد همیشه مشکلاتی مانند آروغ زدن، معده درد و یا سکسکه را به مشکلات گوارشی نسبت می دهند. درست است که در بیشتر موارد این مسائل نشان دهنده مشکلات گوارشی است، اما همین مشکلات به ظاهر ساده نیز می تواند نشان دهنده احتمال بروز سکته ی قلبی در خانم ها باشد.

به عقیده متخصصان، سکسکه، حالت تهوع، استفراغ، تعریق، آروغ و دردمعده طولانی جزو مشکلات گوارشی هستند که می توانند نشان دهنده احتمال بروز سکته قلبی نیز باشند. اگر در خانواده تان سابقه بیماری قلبی را دارید و خودتان را مستعد ابتلا به آن می دانید و در عین حال این علائم را نیز در خودتان مشاهده کرده اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه
خانم ها نیز مانند آقایان درد در ناحیه قفسه ی سینه را نادیده می گیرند. البته چون تصور می کنند که سکته قلبی یک مشکل مردانه است، خیالشان از بابت آن راحت است.اما باید بدانید که سکته ی قلبی خانم ها را نیز تهدید می کند.

شاید در بسیاری از موارد درد در ناحیه ی سینه مشکل چندان بزرگی نباشد، اما اگر درد از پشت جناغ سینه و ناگهانی باشد، بیشتر حواستان را جمع کنید. درد در این منطقه به صورت شدید و فشرده و نفس گیر بروز می کند که می تواند به گردن، فک، بازوی چپ و یا هر دو بازو و گاهی به پشت یا شکم نیز سرایت کند. هر وقت که با چنین دردی آنهم در شب یا اول صبح مواجه شدید، بدون معطلی خودتان را به پزشک برسانید. توجه داشته باشید که هر دردی در ناحیه ی قفسه ی سینه اگر بیش از 30 دقیقه ادامه داشته باشد، لازم است که با اورژانس تماس گرفته شود.

خانم های دیابتی بیشتر مراقب باشند
شاید عجیب به نظر برسد، اما گاهی امکان دارد آنفارکتوس بدون بروز علائم رخ دهد، بخصوص در خانم های دیابتی. در واقع امکان دارد سکته ی قلبی در این افراد، بدون درد یا مشکلات تنفسی و ناخوشی خاصی اتفاق بیافتد.

هشدار
توصیه می کنیم نسبت به نشانه های بالا هوشیارتر باشید. در بسیاری از موارد مشکل خاصی وجود ندارد و بیشتر علائم ذکر شده در اثر خستگی، فشارهای روحی و استرس های روزمره ایجاد می شوند. اما گاهی امکان دارد همین علائم ساده، نشان دهنده مشکلات جدی تری باشد.
پس بهتر است وضعیت شما مورد بررسی دقیق پزشکی قرار بگیرد، چون اگر سکته قلبی در خانم ها دیر تشخیص داده شود، خطر مرگ یا بروز مجدد آن بیشتر از آقایان است.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
بیماری مزمن و خوش خیم اندومتریوز

اندومتریوز
اندومتریوز بیماری مزمن و خوش خیم زنان است که با حضور سلول‌های طبیعی رحم در خارج از حفره‌ی رحم شناخته می‌شود. شیوع این بیماری سه تا ده درصد است. بیماری می‌تواند موجب درد مزمن ، نازایی واختلال خلقی شود.

علل اندومتریوز
علت اصلی این بیماری به‌روشنی مشخص نشده است. مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی را به عنوان علت اندومتریوز معرفی می‌کنند. اندومتریوز ممکن است به دلایل زیر ایجاد گردد:
عوامل ارثی
اختلالات هورمونی
اختلال سیستم ایمنی
برخی آلاینده‌ها مانند دیوکسین
سابقه‌ی عفونت‌های ویروسی

علائم اندومتریوز
درد شدید قبل از قاعدگی و حتی ضمن آن
درد شدید ضمن مقاربت ،دفع ادرار و مدفوع در طول قاعدگی
نازائی
اختلالات گوارشی (اسهال، یبوست و تهوع)
تشخیص اندومتریوز

لاپاروسکوپی روش استاندارد طلایی تشخیص اندومتریوز است که ضمن آن نمونه برداری انجام می‌شود. روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی نیز برای تشخیص به‌کار می‌روند.

طبقه‌بندی اندومتریوز
اندومتریوز جزئی (Minimal): ضایعات منفرد بدون چسبندگی مهم اندومتریوز خفیف (Mild): ضایعات پراکنده و سطحی شامل تخمدان‌ها کمتر از پنج سانتی متر بدون چسبندگی مهم اندومتریوز متوسط (Moderate): ضایعات چند کانونی، سطحی و تهاجمی با چسبندگی تخمدان و لوله‌ها اندومتریوز شدید (Severe): ضایعات چند کانونی، سطحی و تهاجمی شامل توده‌های بزرگ همراه با چسبندگی لوله‌ها، تخمدان و کلدوساکدرمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز شامل درمان هورمونی و جراحیست. هدف از درمان عموماً بازگرداندن قدرت باروری و اصلاح ساختار آناتومیک لگن است.

از درمان دارویی برای رفع درد استفاده می‌شود. داروی مؤثری بر نازائی ناشی از اندومتریوز وجود ندارد.در موارد اندومتریوز پیشرفته، IVF مؤثرترین درمان ناباروری است.

غذاهای مفید در اندومتریوز
بیمارانی که کمبود برخی مواد غذایی دارند بیشتر به اندومتریوز مبتلا می‌شوند؛ مانند ویتامین B و منیزیم. ماهی، برنج، ماکارونی، نان، غلات سبوس دار و سبزیجات حاوی ویتامین B و منیزیم هستند.
ویتامین‌های گروه ب مانند B1، B2 و B6 از عود اندومتریوز جلوگیری می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌ها چون بتا کاروتن، سلنیوم، ویتامین C و ویتامین E به همان میزان که در کاهش گرفتگی عضلات و خون‌ریزی در قاعدگی مفیدند، در ارتقای سیستم ایمنی بدن نیز مؤثرند. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به کنترل اندومتریوز و دردهای ناشی از آن کمک کنند. اسفناج، کلم بروکلی، کرفس، خیار، بادام و روغن گل آفتاب‌گردان و روغن گلرنگ از منابع خوب آنتی اکسیدان به‌شمار می‌رود.

دارچین و اندومتریوز
دارچین، یکی از مطلوب‌ترین ادویه‌های موجود در جهان، نقشی مهم در باروری دارند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
اندومتریوز ، بیماری خطرناک زنان

اندومتریوز چیست؟
با توجه به ابتلای طیف وسیعی از دختران جوان به این بیماری به نظر می رسد شیوع اندومتریوز در ایران، نسبت به جوامع غربی بالاتر و سن ابتلا به آن نیز پایین تر باشد.
اندومتریوز با شیوع تقریبا 176 میلیون زن مبتلا در جهان و بار مالی حدود 110 میلیار دلار در سال، یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین بیماری های زنان است. شیوع تقریبی اندومتریوز در بین زنان در سنین باروری حدود 5 تا 20 درصد و در زنان نابارور 30 تا 50 درصد برآورد شده است.
به رغم این آمار، میزان شیوع این بیماری به طور دقیق مشخص نیست؛ زیرا این بیماری در برخی موارد بدون نشانه است. همچنین از آنجا که اندومتریوز بیماری خاص زنان است، ممکن است کمتر به آن توجه شود. در ایران نیز برآورد دقیقی از شیوع اندومتریوز در دسترس نیست. با توجه به ابتلای طیف وسیعی از دختران جوان به این بیماری به نظر می رسد شیوع اندومتریوز در ایران، نسبت به جوامع غربی بالاتر و سن ابتلا به آن نیز پایین تر باشد.

لایه پوشاننده داخل رحم اندومتر نام دارد. زمانیکه این بافت در هر جایی به غیر از رحم پدیدار شود، به آن بیماری اندومتریوز گفته می شود. اندومتریوز ممکن است در هر جایی از حفره لگنی دیده شود؛ به طور مثال در تخمدان ها، لوله های فالوپ، دیواره لگن، و واژن. علاوه بر این ممکن است روی مثانه، روده، و آپاندیس نیز دیده شود؛ گرچه وقوع اندومتر در این نقاط چندان معمول نیست.

نشانه ها و علائم اندومتریوز
این بیماری طیف وسیعی از علائم را به همراه دارد و متأسفانه در برخی موارد نیز فاقد هرگونه علامتی است. شایع ترین علائم اندومتریوز، دردهای لگنی قبل و در طول دوران قاعدگی، دیسمنوره، است. این درد ممکن است در برخی از افراد مبتلا بسیار شدید و ناتوان کننده، ظاهر شود. درد حین رابطه جنسی و پس از آن در هنگام دفع ادرار و مدفوع، اختلالات قاعدگی، به صورت خونریزی شدید و یا لکه بینی بین دو دوره، سقط جنین، کیست های مقاوم به درمان و ناباروری، از دیگر علائم این بیماری است.

افراد در معرض ابتلا به اندومتریوز
زنان و دختران در سنین 25 تا 35 سال، افرادی که تجربه ابتلا به این بیماری را داشته اند، کسانی که تا به حال بچه دار نشده اند و داراری قاعدگی طولانی تر از 7 روز و سیکل ماهیانه کوتاهتر از 27 روز و سن شروع قاعدگی قبل از 12 سال، هستند.
همچنین افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری در خواهر، مادر، و به طور کلی اقوام درجه 1، 2 و 3 آنها مشاهده شده است.

علل ایجاد اندومتریوز
علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است، اما در این رابطه فرضیاتی مطرح است که عبارتند از :
برگشت خون قاعدگی از طریق لوله های رحم به محوطه شکمی، تبدیل سایر سلول های بدن به سلول های آندومتریال، انتقال سلول های اندومتریال از طریق سیستم لنفی و عروقی و در سال های اخیر فاکتورهای زیست محیطی و آلاینده ها و علل ژنتیکی از علل اصلی این بیماری به شمار می روند.

اندومتریوز درمان
درمان این بیماری توسط پزشک و تیم درمانی با توجه به سن، شدت، نوع و طول مدت علائم و ارگان های درگیر انتخاب می شود. داروهای مسکن به عنوان قدم اول درمان مطرح هستند. درصورت سابقه ناباروی در بیمار، روش های کمک باروری برای او در نظر گرفته می شود تشخیص و درمان قطعی اندومتریوز به وسیله لاپاراسکوپی صورت می گیرد؛ به این طریق جراح می تواند ضایعات اندومتریوز را بادقتی بیست برابر چشم انسان از روی ارگان ها جدا کند. این اقدام، استاندارد طلایی در راستای درمان اندومتریوز محسوب می شود. اگر اقدامات لازم در زمان مناسب بر روی بیمار صورت نگیرد، ممکن است بیماری پیشرفت کرده و گستردگی و عمق بیشتری پیدا کند که به تبع درمان را دشوارتر می سازد.

اندومتریوز و ناباروری
باردار شدن در زنان مبتلا به اندومتریوز دشوارتر از سایرین است. چنین به نظر می رسد که هرچه میزان ابتلا به آن شدیدتر باشد، بارداری مشکل تر خواهد بود. البته ابتلا به اندومتریوز به مفهوم بچه دار نشدن نیست. بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری مشکلی در بچه دار شدن ندارند، البته ممکن است زمان زیادی صرف شود و به جراحی یا درمان های کمک باروری نیاز پیدا کنند.

اندومتریوز درجات مختلفی دارد خفیف، متوسط و شدید. در مورادی که بیماری شدید است به دلیل وجود چسبندگی های لگنی ممکن است بارداری سخت تر صورت گیرد. در درجات متوسط احتمالاً بیمار می تواند باردار شود و در مواقع
اندومتریوز درجات مختلفی دارد خفیف، متوسط و شدید. در مورادی که بیماری شدید است به دلیل وجود چسبندگی های لگنی ممکن است بارداری سخت تر صورت گیرد. در درجات متوسط احتمالاً بیمار می تواند باردار شود و در مواقع خفیف نیز طاهراً تفاوتی با افراد عادی ندارند. مهم این است که بیمار بداند با تشخیص اندومتریوز امکان بارداری به کلی از بین نمی رود. همچنین آگاهی به موقع و توجه به علائم بیماری نقش تعیین کننده ای در اثربخشی درمان دارد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
خودمراقبتی به شیوه زنانه

بـاتـوجه به خونریزی‌های ماهانه، همه خانم‌ها در سنین باروری که دوره‌های قاعدگی دارند باید از نظر دریافت آهن و نیز احتمال کم خونی بررسی شوند.
خودمراقبتی گام اول سلامت است. معنی خودمراقبتی به زبان ساده این است که ما مراقبت از خودمان را یاد بگیریم. در واقع، بین 65 تا 85 درصد ازمراقبت‌هایی که به سلامت ما منجر می‌شود، محصول خود مراقبتی است. وقتی صحبت از مراقبت‌های پیشگیرانه مربوط به بانوان می‌شود، هم باید به مسائل مربوط به هررده سنی وهم مسائل مربوط به این جنس خاص توجه شود.

سلامت زنان از دو جنبه دارای اهمیت است؛ از سویی به‌عنوان مادر و کسی که پایه و اساس یک خانواده و سلامت فرزندان بستگی به سلامت او دارد و از سوی دیگر به‌عنوان یک انسان مستقل که 50 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. به همین دلیل، سازمان جهانی بهداشت، سلامت مادران را به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی سلامت جامعه مورد توجه قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت خودمراقبتی در حوزه سلامت زنان با دکتر لاهوتی، متخصص زنان و زایمان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

آیا وقتی صحبت از خود مراقبتی در زنان می‌شود، تاکید اصلی بر چکاپ‌های خاص مربوط به سلامت زنان است؟
بخشی از خودمراقبتی درهمه سنین، شامل مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های چکاپ دوره‌ای است. در مورد زنان، معاینات دوره‌ای پستان که از سوی خود شخص انجام می‌شود نیز در محدوده همین اقدامات خودمراقبتی قرار می‌گیرد. همه زنان در دوره‌هایی از عمر خود ناگزیر از مراجعه به پزشک متخصص زنان هستند. به همین دلیل یکی از وظایف متخصصان زنان یادآوری ودرخواست آزمایش‌های چکاپ متناسب با سن بیمار و نیز انجام معاینات دوره‌ای وی است.

بررسی سلامت و بلوغ جنسی نوجوانان ‌در این خصوص چه قدر اهمیت دارد؟
متخصصان بیماری‌های زنان وزایمان، علاوه بر این‌که مسئولیت مشاوره و درمان بانوان درسنین مختلف را به‌عهده دارند، نوجوانان را نیز در شرایط‌‌ بحرانی معاینه و مراقبت‌های لازم رابرای حاملگی‌های ناخواسته یا بیماری‌های آمیزشی اعمال می‌کنند. به نظرمی‌رسد مخاطرات بهداشتی کنونی برای نوجوانان معمولا جنبه رفتاری دارد؛ زیرا نوجوانان امروزی در مقایسه با نسل‌های قبل در سنین پایین‌تری در رفتارهای پرخطر شرکت می‌کنند.

البته دختران نوجوان نیز بهتراست برنامه مشخصی برای ویزیت از سوی متخصصان زنان داشته باشند که شامل ویزیت اولیه متخصص زنان می‌شود که لزوما با معاینه همراه نیست. در این ارتباط ضمن ارائه راهنمایی‌های بهداشتی و پیشگیرانه از سیزده تا هجده سالگی، ویزیت‌های سالانه نیز با هدف ارائه مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیرانه صورت می‌گیرد.

غیر از جنبه‌های مربوط به بلوغ جنسی، چه ابعاد دیگری از سلامت عمومی‌در نوجوانان باید بررسی ‌شود؟
بررسی‌های دوره‌ای از سیزده تا هجده سالگی شامل بررسی کلی از نظر سلامت عمومی، بررسی تغذیه‌ای، قد و وزن، فشارخون، تکامل جنسی، به‌صورت جسمی‌ و رفتاری، راهنمایی از نظر پرهیز از رفتارهای پرخطر، به تعویق انداختن فعالیت‌های جنسی و مصرف کلسیم می‌شود. از سوی دیگر، به وضع بهداشت دندان‌ها، مخاطرات تفریحی، علایم افسردگی، مصرف دخانیات، الکل ومواد نیروزا در نوجوانان نیز باید توجه ویژه شود.

در دوران کودکی و قبل از سنین باروری عاملی که روی سلامت و آینده دختران بسیار تاثیرگذار است، مساله تغذیه و چاقی است. خانواده‌ها باید به این مساله بسیار توجه کنند زیرا چاقی باعث پایین آمدن سن بلوغ می‌شود و این موضوع مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت.
بیماری‌های هورمونی و دیابت نیز از عوارض ابتلا به چاقی است که هر کدام می‌تواند روی باروری دختران اثر بگذارد. البته با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و اصلاح شیوه زندگی می‌توان از بروز چاقی در دختران پیشگیری کرد.

خودمراقبتی در سنین باروری، بویژه قبل و حین بارداری بر انجام چه چکاپ‌هایی تاکید دارد؟
برای بانوانی که در ابتدای سنین باروری (سنین باروری از 19 تا 39 سال در نظر گرفته می‌شود) هستند، در صورتی که قصد باردارشدن نداشته باشند وفقط بخواهند از نظر سلامت عمومی، چکاپ شوند، باید از نظر وضع سلامت عمومی، خانوادگی و سابقه جراحی مورد بررسی قرار بگیرند. در این زمینه پزشک باید از نظر تغذیه‌ای، فعالیت فیزیکی و تجارب جنسی با بانوان صحبت کند. همچنین پزشک باید درمعاینه به قد، وزن، فشارخون، وضع غده تیروئید و سلامت پستان‌ها توجه کند و حتما یک و حتما یک معاینه لگنی نیز انجام دهد.

از بیست و یک سالگی به بعد یا از سه سال بعداز ازدواج نیز باید برای یک خانم، سالانه تست پاپ اسمیر انجام شود. همچنین معاینه پستان به بانوان آموزش داده شود و توصیه به انجام معاینه ماهانه از سوی خود فرد و معاینه از سوی پزشک صورت گیرد.
اگر بانوان در این سن، تمایل به بارداری دارند، حتما ازچندماه قبل از بارداری باید مکمل اسیدفولیک دریافت کنند. حتما وزن خود را در حد مطلوب نگه دارند، پاپ اسمیرانجام دهند و از نظر سلامت عمومی‌ معاینه شوند.‌ آزمایش‌هایی که در این افراد انجام می‌شود علاوه بر آزمایش‌های سلامت عمومی‌ مادر (مثل قندخون و بررسی تست‌های مربوط به کلیه و کم‌خونی) شامل آزمایش تیروئید، آزمایش‌هایی از نظر بیماری‌های عفونی (مثل هپاتیت و ایدز) و نیز بررسی از نظر واکسیناسیون برای بیماری‌هایی مثل هپاتیت، سرخجه و آبله مرغان می‌شود.

خانم‌ها در سنین باروری و پس از آن به صورت عمومی‌چه مکمل‌هایی را باید دریافت کنند؟
بـاتـوجه به خونریزی‌های ماهانه، همه خانم‌ها در سنین باروری که دوره‌های قاعدگی دارند باید از نظر دریافت آهن و نیز احتمال کم خونی بررسی شوند. حتی بعضی از متخصصان اعتقاد دارند همه خانم‌ها حداقل صد روز در ماه از مکمل آهن برای پیشگیری از کم خونی استفاده کنند. امروزه توصیه می‌شود برای تمام بانوان در سنین باروری و یائسگی، اندازه‌گیری ویتامین D نیز به صورت سالانه انجام شود و براساس نتیجه آزمایش‌هایی با تجویز پزشک، قرص ویتامین D و کلسیم مصرف کنند. بویژه از چهل و پنج سالگی به بعد باید به مصرف کلسیم، توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

کنترل وضع سلامت خانم‌ها در دوران یائسگی چرا پر‌اهمیت تلقی می‌شود؟
در سنین پس از باروری یعنی از حدود چهل و پنج تا پنجاه سالگی به بعد، یائسگی خانم‌ها شروع می‌شود و با توجه به افزایش طول عمر افراد، زنان زیادی به سنین پس از باروری می‌رسند و اگر متوسط عمر خانم‌ها را 80 سال در نظر بگیریم؛ چیزی حدود یک‌سوم عمر آنها در این دوران طی خواهد شد. به همین دلیل در این دوران چون ترشح برخی از هورمون‌ها در خانم‌ها قطع می‌شود خانم‌های یائسه با مسائل جسمی‌ و روحی متعددی روبه‌رو خواهند شد و باید آموزش‌هایی را در مورد ورزش و رژیم غذایی دریافت کنند.
این آموزش‌ها در بهبود وضع روحی در آنها بسیار موثر است و نیز ریسک ابتلا به افسردگی را در آنها کاهش می‌دهد. از سوی دیگر در جلوگیری از بروز پوکی استخوان نیز بسیار کمک‌کننده است و همین‌طور از چاقی آنها که به‌دلیل پایین آمدن متابولیسم بدن اتفاق می‌افتد، پیشگیری می‌کند.

خانم‌ها از سنین پس از چهل سالگی باید چه بررسی‌هایی را ازنظر سلامت جسمی‌ به‌طور منظم انجام دهند؟
در چهل تا چهل وشش‌سالگی بانوان علاوه بر بررسی از نظر سلامت عمومی ‌و معاینه از نظر وزن، فشارخون، تیروئید، پستان‌ها، زیربغل، شکم و لگن نیز باید یک‌سری آزمایش‌های دوره‌ای انجام دهند. مثلا تست پاپ اسمیر به‌طور سالانه باید ادامه یابد. از چهل و پنج سالگی به بعد نیز هر پنج سال باید بررسی چربی‌خون در خانم‌ها انجام شود.
همچنین از پنجاه سالگی به بعد باید بررسی سالانه خون مخفی در مدفوع یا «کولونوسکوپی»، هر ده سال یک‌بار و تست یا سیگموئیدوسکوپی، هر پنج سال از نظر سرطان روده بزرگ انجام شود. در این گروه سنی هم باید به مصرف کلسیم، توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. همچنین بررسی قندخون ناشتا (هر سه سال بعد از چهل و پنج سالگی) و بررسی هورمون تیروئید (هر پنج سال از پنجاه سالگی) جزو آزمایش‌های لازم دراین گروه سنی است.

‌باتوجه به شیوع بیماری سرطان پستان در کشور ما غربالگری سرطان پستان نیز باید باماموگرافی سالانه از چهل سالگی شروع شود. درخانم‌هایی که سابقه سرطان پستان در فامیل درجه یک (مادر، خواهر و خاله) دارند باید شروع این ماموگرافی از ده سال زودتر از سن فردی که در خانواده به سرطان مبتلا شده است، باشد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
کیست تخمدان و علائم حاد كیست تخمدان

کیست تخمدان
كیست تخمدان عبارت است از توده‌های تخمدانی معمولاً خوش‌خیم كه اغلب از نسج تخمدان تولید شده و در بسیاری از موارد از فولیكول‌های سطح تخمدان سرچشمه می‌گیرد. در واقع كیست تخمدان از توده‌های كیسه مانندی كه دارای یك جدار است و مقداری مایع ساده داخل آن جمع شده، تشكیل شده است.


عوامل
علل متفاوتی می‌تواند باعث بروز این كیست‌ها شود كه اكثراً علت آن عدم تخمك گذاری است. چون فولیكولی كه قرار است «تخمك» را ایجاد كند و معمولاً در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهیانه، پارگی طبیعی پیدا كرده و تخمك را آزاد می‌كند، این اتفاق در این فرد رخ نمی‌دهد و با تجمع آب در داخل خود، تبدیل به كیست می‌شود. گاهی چند تخمك چند كیست تولید می‌كنند و این عمل تكرار شده، تعداد زیادی كیست كوچك در تخمدان‌ها ایجاد شده كه آنها را به نام تخمدان‌های پلی كیستیك (PCO) می‌شناسیم.

انوع كیست تخمدان
كیست‌ها انواع مختلف دارند ولی كیست‌های تخمدان شایع كه بیشتر دیده می‌شود، اكثراً كیست‌های ساده و همان كیست‌هایی است كه شرح داده شد. ولی در مواردی این كیست‌ها می‌تواند بدخیم و خطرناك باشد كه برای تشریح آنها به بحث‌های پیچیده پزشكی نیاز است. گاهی هم از محل فولیكول تخمدانی در مرحله دوم سیكل ماهانه كه دوره لوتیئنی نامیده می‌شود كیست‌های لوتیئنی ساخته می‌شود كه آنها نیز به نام كیست فونكسیونل شناخته شده و خطرناك نیستند.این كیست‌ها یا خود به خود و یا به‌وسیله درمان‌های ساده رفع می‌شوند

چاقی با ایجاد اختلالات هورمونی یکی از دلایل مهم وقابل درمان کیستهای تخمدان وهمچنین عامل مهمی در نازایی است. با درمان چاقی انتظار میرود کیستها برطرف شوند و قدرت باروری افزایش یابد.

علائم
بیشتر کیست‌ها هرگز مشخص نمی‌شوند و بدون اینکه زنان بدانند که به این کیست‌ها مبتلا هستند برطرف می‌شوند. هنگامی‌که یک کیست علائم ایجاد می‌کند، درد در شکم یا لگن شایع‌ترین علامت است.

درد می‌تواند در اثر پارگی کیست، رشد سریع و اتساع آن، خون‌ریزی به درون کیست یا پیچ خوردن کیست در اطراف منبع خونی آن ایجاد شود.

علائم حاد كیست تخمدان
احساس درد ناگهانی شكم، تهوع و استفراغ، تغییرات نبض، احساس ضعف كه ممكن است به علت خون‌ریزی داخلی باشد. بعضی وقت‌ها با خونریزی مختصر پریتون علائم شدت پیدا نمی‌كند و با استراحت در بیمارستان علائم بهبود پیدا كرده و احتیاج به عمل ندارد.

تشخیص
بیشتر کیست‌ها به‌وسیله‌ی اولتراسوند (سونوگرافی)تشخیص داده می‌شوند که بهترین تکنیک تصویربرداری برای شناسایی کیست‌های تخمدانی است. اولتراسوند یک روش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختمان‌های درون بدن استفاده می‌کند. تصویربرداری اولتراسوند بدون درد است و ضرری ندارد.

هم‌چنین می‌توان کیست‌ها را با روش‌های دیگر تصویربرداری مانند اسکن CAT یا اسکن MRI شناسایی کرد.

پیش‌گیری
اگرچه بیشتر کیست‌های تخمدان حتی پس از ۴۰ سالگی خوش‌خیم هستند اما کیست‌های تخمدانی که پس از ۴۰ سالگی ایجاد می‌شود نسبت به قبل از آن شانس بالاتر سرطانی بودن را دارند. تشخیص زودهنگام کیست‌های تخمدان اهمیت زیادی در درمان آنها دارد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند سه فاکتور چاقی، رشد موی اضافی غیرعادی در بدن (هیرسوتیسم) و اختلاف عادت ماهانه بایستی جدی گرفته شوند. قاعدگی معمولا تا دو سال پس از بلوغ نامنظم است ولی پس از آن در صورت مشاهده نامنظمی باید به پزشک مراجعه شود.

پیش‌گیری بدون استفاده از دارو برای كیست تخمدان وجود ندارد فقط تجربه نشان داده افرادی كه از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌كنند، كمتر دچار كیست تخمدان می‌شوند و در حاملگی و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان كیست‌های تخمدان كمتر مشاهده می‌شود و اگر هم وجود داشته باشد در دوره‌ی بارداری و شیردهی خود به خود پس‌رفت پیدا می‌كند. معمولاً خانم‌هایی كه دیر ازدواج می‌كنند و دیر حامله می‌شوند، بیشتر در معرض این كیست‌ها قرار می‌گیرند، ولی كاملاً نمی‌توانیم بگوییم كه برای جلوگیری از كیست تخمدان قرص ضد بارداری بخورند چون همه خانم‌ها كیست تخمدان پیدا نمی‌كنند بنابراین توصیه می‌شود با مراجعه مرتب سالانه به پزشك متخصص مشاوره و معاینه شوند. به‌خصوص پس از سن ۵۰ سالگی كه مشكلات خطرناك تخمدانی (سرطان‌ها) شایع‌تر است و از این سن باید هر شش ماه یك‌بار حتماً مورد معاینه دقیق قرار گیرند. كلاً برای رفع كیست‌ها ساده‌ترین و كم خرج‌ترین درمان همان قرص‌های ضد بارداری است ولی بیمار نباید خودسرانه عمل كند چون عوارض آن خصوصا در سنین بالاتر خطرناک است، بلكه باید تحت نظر متخصص زنان باشد و فرم‌های مقاوم به درمان را جدی بگیرد. هرگاه دردهای مبهم لگنی، لكه بینی و یا بی‌نظمی در عادت ماهانه پیدا كردند، باید با متخصص زنان مشورت كنند و به موقع سونوگرافی انجام دهند تا در صورت كیست، نوع آن مشخص شود و درمان به روش صحیح صورت گیرد. چون اكثر این كیست‌ها در صورت تشخیص به‌موقع با درمان دارویی رفع خواهند شد (استفاده از هورمون‌ها) و به‌ندرت كار به جراحی لاپاروسکوپی می‌كشد

بارداری
در تخمدان‌های پلی كیستیك با توجه به اینكه كاملاً وضع آندوكرینولوژی زن به هم می‌خورد و از تخمدان‌های كیستیك و بدون تخمك‌گذاری هورمون‌های مردانه ترشح می‌شود هم‌چنین پرمویی (هیرسوتیسم) و اختلالات شدید دوره ماهانه دیده می‌شود (مثلاً هر شش ماه یا هر سه تا چهار ماه یك‌بار پریود می‌شوند) فرد دچار الیگومنوره شدید می‌شود، در نتیجه با شرایط حاملگی دشوار رو به رو است و به كمك پزشك نیاز دارند.

علاوه بر این افرادی‌كه هنوز ازدواج نكردند، هم نباید رها شوند چون اختلالات و تغییرات هورمونی ایجاد عوارض می‌كند و حتی می‌تواند حالتی شبیه دیابت در بیماران ایجاد كند.

درمان
بیشتر کیست‌های تخمدان در زنان در سنین باروری کیست‌های فولیکولار هستند که به طور طبیعی در عرض ۱ تا ۳ ماه از بین می‌روند. اگرچه ممکن است این کیست‌ها پاره شوند، به ندرت علائم ایجاد می‌کنند.

این کیست‌ها خوش خیم هستند و مشکلاتی ایجاد نمی‌کنند. در زنانی که هیچ علائمی ندارند این کیست‌ها را می‌توان هم‌زمان در طی آزمایش لگن تشخیص داد. تمام زنان در مقاطعی از زندگی به کیست‌های فولیکولار مبتلا می‌شوند.

در زنان در سنین باروری، معاینه کیست فولیکولار معمولاً در چند چرخه قاعدگی انجام می‌شود زیرا در این گروه سنی این کیست‌ها شایع و سرطان تخمدان نادر است. گاهی اوقات کیست‌های تخمدانی در زنان غیر یائسه حاوی مقداری خون است که کیست‌های هموراژیک نامیده می‌شوند.

کیست‌های هموراژیک به سرعت برطرف می‌شوند.
به منظور تعیین استراتژی درمانی برای کیست‌های تخمدان از اولتراسوند استفاده می‌شود زیرا این روش می‌تواند به تشخیص این که این کیست، کیست ساده یا ترکیبی است کمک کند. کیست ساده که در بیماری‌های خوش خیم دیده می‌شود فقط حاوی مایع بوده و بافت جامد ندارند اما کیست ترکیبی بافت جامدی دارد که به پایش و احتمالاً جراحی نیاز دارد.

به طور خلاصه درمان ایده آل کیست‌های تخمدان به سن زن، اندازه کیست (و تغییر اندازه) و ظاهر کیست در اولتراسوند بستگی دارد.
درمان می‌تواند شامل معاینه ساده یا ارزیابی آزمون‌های خونی مانند CA-۱۲۵ باشد که به تشخیص پتانسیل ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

در صورت ایجاد درد شدید، از بین نرفتن خود به خود یا مشکوک بودن تومور، می‌توان آن را با لاپاراسکوپی خارج کرد. به مجرد خارج کردن کیست، تومور به یک پاتولوژیست ارجاع داده می‌شود تا به منظور تشخیص نهایی نوع کیست موجود، بافت را در زیر میکروسکوپ آزمایش کند.

موثرترین درمان کیستهای تخمدان ونازایی در بیماران مبتلا به چاقی مرضی جراحی های دستگاه گوارش مانند اسلیو معده ,پلیسه معده ویا بایپس به روش یسته (لاپارووسکوپی)است. انتخاب نوع عمل براساس وضعیت بالینی بیمار وشرایط آزمایشگاهی توسط جراح چاقی متفاوت است.

جراحی کیست تخمدان
در بیماری كه كیست تخمدان دارد، اگر علایم غیر عادی رخ دهد، ممكن است كار به جراحی بكشد - كیست پاره شود و یا دردهای شكمی و لگنی حاد و علایم خونریزی داخل شكمی پیدا شود - اكثراً كار به جراحی می‌كشد.

در بعضی موارد هم ممكن است كیست دچار پیچ خوردگی شود و این پیچ خوردگی ادامه یافته و منجر به تحریك پریتون و كیست دچار كم‌خونی شود. در این صورت نیز اگر علایم با جابجایی و استراحت تغییر نكند و درد و استفراغ ادامه پیدا كند، باید جراحی شود.

در حالتی‌كه كیست خیلی بزرگ شود و یا آن‌كه پس از چند دوره درمان طبی به درمان جواب ندهد (باید جراحی شود) معمولاً تخمدان‌های با كیست‌های متعدد به جراحی نیاز ندارند ولی بیمار باید با دقت تحت نظر باشد و ممكن است سال‌ها به درمان طبی نیاز داشته باشد كه بر حسب شرایط سنی، وضعیت كیست‌ها و شرایط زناشویی و وزن بیمار، درمان‌ها متفاوت خواهد بود.

لاپاروسکوپی (جراحی بسته) روش ارجح در درمان جراحی کیست تخمدان است. با این روش می‌توان در مواردی‌که تشخیص‌های دیگری هم مطرح است به نتیجه رسید و درمان هم‌زمان برای سایر مشکلات مثلا رفع چسبندگی یا درآوردن آپاندیس انجام داد.

نکات مهم
خانم‌هایی كه كیست تخمدان دارند و دارو مصرف می‌كنند، باید از حركات ورزشی جهشی و كششی، دوومیدانی، شنا، یوگا و نظیر آن پرهیز كنند. در واقع هر كاری‌كه فشار به لگن بیاورد ممنوع است. پس از دوره درمان هم كه پزشك تعیین می‌كند، دوباره مراجعه كنند تا از درمان كامل خود مطلع شوند و در صورت جواب ندادن درمان و بهبود نیافتن، بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق‌تر از آن‌ها به عمل آید.


رژیم غذایی
افراد مبتلا به کیست‌های تخمدانی بایستی در برنامه غذایی خود مصرف میوه و سبزیجات تازه و رژیم غذایی حاوی غلات و دانه‌های کامل سبوس‌دار را از یاد نبرند و تا حد امکان مصرف محصولات فرآوری شده و پخته مثل انواع شیرینی، کیک و کلوچه، آبمیوه‌های مصنوعی مثل انواع ساندیس، نوشیدنی‌هایی نظیر نوشابه و نان‌های سفید را محدود کنند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
خارش تناسلی، علل و راه‌حل

یکی از شکایت‌های اصلی برخی از بانوان به متخصص پوست و مو؛ خارش و سوزش ناحیه تناسلی است که برخی آن را به عدم رعایت بهداشت و پوشیدن لباس‌های تنگ نسبت می‌دهند.
دکتر شیزرپور، متخصص پوست و مو، شما را در این باره راهنمایی می‌کنند .

چرا بسیاری از بانوان از خارش ناحیه تناسلی شکایت دارند؟
خارش مزمن و طولانی‌مدت ناحیه تناسلی معمولا در اثر چند عامل به‌وجود می‌آید. منظور این است که همزمان چند بیماری مختلف عامل خارش در یک فرد هستند.
شرایط خاص ناحیه تناسلی در زنان، محیط مرطوب و بسته در محل تلاقی ۳ دستگاه تناسلی، ادراری و گوارشی از یک طرف و گیرنده‌های فراوان حسی عصبی از طرف دیگر، این ناحیه را مستعد خارش و سوزش می‌کند. بنابراین در درمان خارش ناحیه تناسلی، چند عامل هرگز نباید فراموش شود.

عوامل تشدیدکننده خارش در ناحیه تناسلی چه مواردی هستند؟
شست‌وشوی بیش از اندازه با لیف و صابون، پوشیدن لباس تنگ، خشک کردن با سشوار، استفاده از کرم‌های مختلف، نوار بهداشتی، استفاده از کاندوم و ژل‌های روان‌کننده از علل تشدید این خارش‌اند.

چرا این موارد باعث خارش می‌شوند؟ مگر محل تمیزتر نمی‌شود؟
برخی از بیماران به وجود آمدن خارش یا سوزش یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط می‌دهند و با شست‌وشوی زیاد با صابون و لیف سعی در برطرف کردن آن می‌کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می‌شود. شست‌وشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافی است.

پوشیدن لباس تنگ چطور؟
پوشیدن لباس‌های تنگ، چسبان به‌ویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت می‌شود و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می‌کند بنابراین توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌های تنگ پرهیز شود. برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می‌شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می‌کنند. این کار نیز غلط است.

استفاده از کرم‌های مختلف مثل کرم‌های ضدخارش و ضدقارچ می‌تواند باعث تشدید خارش شود؟
استفاده از کرم‌های ضدخارش و ضدقارچ که معمولا بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش است.

و اما درمان؟
توصیه می‌شود حتما برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرم‌های موضعی را که از قبل استفاده می‌کردید، قطع کنید. حداکثر می‌توان از وازلین خالص (بدون عطر و مواد نگهدارنده) برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.
اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی هستید (در زنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است. البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

استفاده از کاندوم و ژل‌های روان‌کننده یا لوبریکانت در زنان هم در تشدید این خارش‌ها نقش دارد؟
اگر دچار خارش مزمن و طولانی‌مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژل‌هایی که به عنوان ژل‌های روان‌کننده به فروش می‌رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژل‌ها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند، توصیه نمی‌شود.

باید نگران بیماری‌های منتقله از راه جنسی در این موارد بود؟
نه. توجه داشته باشید هرگونه خارش یا سوزش یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی نشانه بیماری منتقله از راه تماس جنسی نیست و نباید فکر خود را مشغول این موضوع کنید. استرس ابتلا به یک بیماری آمیزشی خود منجر به تشدید خارش در ناحیه تناسلی می‌شود.

شرایط روحی هم در این امر موثر است؟
بله، مسایل روحی در خارش مزمن و طولانی‌مدت ناحیه تناسلی نقش مهمی دارند. اگر مبتلا به افسردگی هستید بدانید بدون درمان افسردگی خارش ناحیه تناسلی شما بهبود نخواهد یافت.

درمان خوراکی بهتر است یا پماد؟
در درمان خارش و سوزش ناحیه تناسلی به طور کلی داروهای خوراکی ارجح‌اند. از پزشک خود بخواهید تا آنجا که ممکن است داروی خوراکی برای شما تجویز کند. در صورت نیاز به داروی مالیدنی، پایه پماد نسبت به پایه کرم ارجح است.
به دنبال برخی درمان‌های خارش ناحیه تناسلی امکان اضافه شدن مشکلات جدید مثلا اضافه شدن عفونت قارچی یا حساسیت به داروهای تجویزی وجود دارد. معمولا پزشکان برای پیشگیری از عفونت قارچی ثانویه پیشاپیش درمان پیشگیرانه تجویز می‌کنند.

آیا راه‌حل فوری برای تسکین خارش و سوزش حاد وجود دارد؟
کمپرس آب سرد شده در یخچال (آب شیر را دریخچال سرد کنید و نه در فریزر) خارش را کم می‌کند.۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس آب سرد حداکثر ۲ بار در روز بسیار مفید است. سپس ناحیه را به آرامی خشک و از وازلین خالص استفاده کنید (بدون عطر و مواد نگهدارنده).
اگر خارش و سوزش به قدری شدید است که مانع ادرار کردن یا مقاربت می‌شود، می‌توانید به طور موقت از پماد لیدوکائین استفاده کنید (نه ژل لیدوکائین و نه کرم لیدوکائین)
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
با گرگرفتگی‌ های شبانه چه باید کرد؟

شب‌ها با حالت برافروخته‌ای از خواب می‌پرد و احساس می‌کند بدنش از داخل در حال گر گرفتن است. می‌سوزد و هیچ چیزی این گرما را کم نمی‌کند. این شرح حال را شاید بارها شنیده باشید و تقریبا به شکایت معمول برخی زنان تبدیل شده است.
گرگرفتگی از معمول‌ترین علامت‌های شایع یائسگی در زنان به شمار می‌رود. آمارها حکایت از آن دارد که تقریبا دو سوم زنان آمریکایی در دوران یائسگی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. البته در عده‌ای این حالت از چند سال پیش از شروع یائسگی آغاز می‌شود و تا بعد از آن نیز ادامه می‌یابد.

در واقع، گرگرفتگی به نوعی احساس افزایش ناگهانی حرارت بدن و گاه سرخ شدن و قرمزی صورت و تعریق اطلاق می‌شود. علت اصلی گرگرفتگی‌ها دقیقا مشخص نیست ولی متخصصان بر این باورند که بروز چنین حالتی می‌تواند با تغییرات ایجاد شده در گردش خون ایجاد شود. گرگرفتگی معمولا زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی موجود در سطح پوست برای خنک شدن متسع می‌شوند.

در چنین وضعیتی، بدن برای پایین آوردن دما، عرق می‌کند. برخی زنان نیز دچار ضربان قلب بالا یا لرز می‌شوند. گرگرفتگی همراه با تعریق غالبا شب‌ها به سراغ خانم‌ها می‌آید که به تعریق‌های شبانه شهره است و خوابیدن را برای آنها دشوار می‌کند و عمده شکایت‌ها را به دنبال دارد. از دیگر مشخصه‌های گرگرفتگی در دوران یائسگی، سرخ شدن صورت و ناحیه گردن است.
معمولا مدت زمانی که خانم‌ها دچار گرگرفتگی می‌شوند در افراد مختلف متفاوت است به‌طوری که در برخی تنها مدت کوتاهی در طول دوران یائسگی ادامه می‌یابد و عده‌ای از خانم‌ها هم بقیه عمر را با این حالت سپری می‌کنند. اما شدت گرگرفتگی‌ها به مرور زمان کم می‌َشود.

چگونه می‌توان از وقوع گرگرفتگی‌ها جلوگیری کرد؟
گرگرفتگی تقریبا بخش جدایی‌ناپذیر دوران یائسگی به شمار می‌رود بنابراین کار خاصی برای جلوگیری از بروز آن نمی‌توان انجام داد. ولی متخصصان معتقدند که با رعایت برخی نکات می‌توان تا حدودی از شدت گرگرفتگی‌ها کاست. کم کردن میزان استرس، عدم مصرف کافئین، خودداری از مصرف الکل، اجتناب از مصرف غذاهای پرادویه و به طور کلی حذف ادویه از رژیم غذایی، قرار نگرفتن در معرض دمای بالای محیط و عدم استعمال دخانیات نکات ظریفی هستند که توجه به آنها می‌تواند برای خانم‌های یائسه اهمیت داشته باشد.

از دیگر راهکارهای مفید می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:
خانم‌های یائسه باید تلاش کنند همواره بدن خود را خنک نگه دارند. این مساله به‌ویژه شب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است به‌طوری که اتاق خواب باید خنک باشد و روزها نیز از وسایل خنک‌کننده برای خنک نگه داشتن محیط استفاده کنند. آنها بهتر است از لباس‌های نازک‌تر و از جنس الیاف طبیعی مانند نخ استفاده کنند.

تنفس عمیق به کاهش گرگرفتگی کمک می‌کند. سعی کنید شش تا هشت بار در دقیقه به‌طور عمیق نفس بکشید و به نوعی تنفس شکمی را انجام دهید. این کار را صبح‌ها به مدت 15 دقیقه و عصرها نیز 15 دقیقه هنگام شروع گرگرفتگی انجام دهید.
ورزش روزانه را فراموش نکنید. راه رفتن، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری گزینه‌های مناسبی هستند که می‌تواند در کاهش شدت گرگرفتگی‌ها مفید باشد.

دارو درمانی
یکی از معمول‌ترین روش‌های درمانی برای گرگرفتگی‌های ناشی از یائسگی، استفاده از درمان‌های جایگزینی هورمونی است که غالبا به‌منظور کاهش شدت گرگرفتگی‌ها تجویز می‌شوند. این قبیل داروها در بسیاری از موارد مانع از بروز این حالات می‌شوند ولی تنها در کوتاه‌مدت و کمتر از پنج سال باید مورد استفاده قرار گیرند و بعد از قطع دارو ممکن است گرگرفتگی‌ها بار دیگر عود کنند بنابراین خانم‌های یائسه بهتر است مدام تحت نظر پزشک باشند. درمان‌های جایگزینی هورمونی علاوه‌بر این، دیگر علائم یائسگی را مانند خشکی ناحیه واژن و اختلالات خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشند.

معمولا استفاده کوتاه‌مدت از درمان‌های جایگزین هورمونی عوارض جانبی خطرناکی به دنبال دارند که از این میان می‌توان به ایجاد لخته‌های خونی و التهاب کیسه صفرا اشاره کرد. از این رو به خاطر داشته باشید که هرگز خودسرانه اقدام به مصرف این قبیل داروها نکرده و تحت نظر پزشک باشید.
همچنین متخصصان تاکید می‌کنند که چنانچه این داروها با بدن شما سازگار نباشد، بهتر است از سایر روش‌های درمانی برای کاهش علائم استفاده کرد. برخی درمان‌های معمول که غالبا بدون تجویز پزشک نیز می‌توان از آنها به‌منظور کاهش علائم یائسگی استفاده کرد عبارتند از انواع ویتامین B، ویتامین E و ایبوپروفن. علاوه‌بر این، گروه‌های دیگر دارویی نیز باید حتما با نظر پزشک مصرف شوند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 5 از 30:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA