انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 13 از 30:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  29  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 
نکاتی که هر دختری باید بداند

یكی از مشكلاتی كه اکثر دختران جوان در طول زندگی بارها و بارها آن را تجربه می‌كنند عادت ماهانه دردناك است. علت روشنی برای عادت ماهانه دردناك در دختران و زنان وجود ندارد اما زنان و دختران زیادی آن را تجربه می‌كنند. دردها غالبا در روزهای اول شروع عادت ماهانه اتفاق می‌افتد و یكی، دو روز بیشتر طول نمی‌كشد.

به اعتقاد بسیاری از درمانگران این درد به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان و انقباض‌ها و اسپاسم‌های ماهیچه‌ای در ناحیه رحم اتفاق می‌افتد كه موجب بروز اختلال در جریان‌ گردش خون در ناحیه شكم و لگن می‌شود و گاهی كمردرد نیز به همراه دارد. عادت‌ ماهانه علاوه بر درد گاهی اضطراب، تغییرات خلقی، بی‌خوابی، بی حوصلگی و افسردگی و نفخ نیز به همراه دارد كه با سپری شدن روزهای قاعدگی برطرف می‌شود.
اما اگر در جست‌وجوی راهی برای كنترل و تسكین این دردها یا اختلال‌ها هستید و می‌خواهید بدون مصرف داروی شیمیایی از شر آنها خلاص شوید می‌توانید از این شیوه‌های طبیعی بدون آنكه نگران عوارض و مشكلات مصرف مسكن‌ها و داروهای شیمیایی باشید، كمك بگیرید.

مانع كم‌خونی بدن‌تان شوید
در روزهای قاعدگی به طور معمول بین 50 تا 130 میلی‌‌لیترخون از بدن زنان دفع می‌شود. گاهی به دلایل مختلف نظیر اختلال در روزهای قاعدگی یا اختلال در عملكرد دستگاه تناسلی و ابتلا به فیبروم میزان خونریزی در این روزها افزایش می‌یابد.
تغذیه نامناسب و جایگزین نكردن مواد مغذی و خونساز در سبد غذایی دختران و زنان موجب می‌شود تا برخی از افراد با كم‌خونی مواجه شوند. یكی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای پیشگیری از بروز كم‌خونی و ضعف عمومی بدن در روزهای قاعدگی یك هفته مانده به شروع قاعدگی نوشیدن چای گل همیشه بهار است.

کاچی با چای دارچین
یكی از بهترین ادویه‌های گیاهی برای روزهای آغازین عادت ماهانه دارچین است. دمنوش تهیه شده از دارچین می‌تواند علاوه بر كاهش دردهای قاعدگی توان بدنی شما را افزایش دهد. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از پودر دارچین و چوب آن استفاده كنید. اگر به چوب دارچین دسترسی دارید بهتر است دمنوش‌تان را با آن تهیه كنید.
2 تا 3 چوب دارچین را درون یك لیوان آب جوش بگذارید و سر لیوان را با نعلبكی ببندید. اجازه دهید دارچین به مدت 10 دقیقه در آب جوش بماند تا دم بكشد سپس چوب‌ دارچین را از لیوان خارج كرده و دمنوش را میل كنید. نوشیدن 2 لیوان دمنوش دارچین و خوردن غذاهایی با طبع گرم مانند كاچی می‌تواند بهترین انتخاب برای نخستین روز قاعدگی باشد.

زنجبیل ضد درد
در بسیاری از متون طب سنتی از زنجبیل به عنوان گیاه دارویی تسكین دهنده درد قاعدگی و باز كننده قاعدگی نام برده‌ شده است. زنان زیادی تجربه دردهای قاعدگی را دارند بدون آنكه خونریزی داشته باشند. برای باز شدن قاعدگی نوشیدن دم‌نوش زنجبیل بهترین انتخاب است.
برای تهیه این چای كافی است یك قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را در یك لیوان آب بجوشانید و قبل از خوردن غذا آن را صاف كرده و میل كنید. زنجبیل چون طعمی تند و گس دارد برای خوش‌طعم كردن آن می‌توانید یك قاشق چای‌خوری عسل یا یك قطعه كوچك نبات به آن اضافه كنید و پیش از خوردن وعده غذایی آن را میل كنید.

درمان نفخ معده با زیره سبز
زنان و دختران زیادی با شروع دوران قاعدگی دچار نفخ و دل‌دردهای ناشی از آن می‌شوند. گاهی پیش می‌آید كه عوارض ناشی از قاعدگی مانند دردهای ناشی از نفخ از درد قاعدگی برای زنان دشوارتر است. زیره سبز یک ضدنفخ واقعی است. در مواقعی که دچار دل‌درد ناشی از نفخ می‌شوید، بهترین کار خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است.

این کار کمک می‌کند نفخ آرام‌آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم تسکین پیدا کند. اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی خوراکی‌ها دچار نفخ می‌شوند یا نفخ ناشی از دوران قاعدگی را تجربه می‌كنند، توصیه می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر زیره بر درمان نفخ می‌توانید زیره سیاه و زیره سبز را به میزان مساوی تركیب و آسیاب كنید و از آن به صورت دمنوش زیره كه با عسل شیرین شده است روزانه یك تا 2 فنجان مصرف كنید.

عصبی و كم‌طاقت می‌شوید؟
اضطراب، عصبانیت و تغییرات روحی و روانی از دیگر اختلال‌هایی است كه با نزدیك شدن قاعدگی در دختران و زنان دیده می‌شود. در این روزها به دلیل تغییرات هورمونی كه در بدن زنان اتفاق می‌افتد خلق و خوی آنها دستخوش تغییر قرار می‌گیرد و حساسیت آنها در برابر مسایل مختلف بیشتر می‌شود.

برای پیشگیری از بروز چنین مشكلاتی و افزایش مقاومت بدن بهتر است چند روز پیش از شروع قاعدگی روزی 2 فنجان چای گیاهی بابونه بنوشید. بهتر است این چای را در میان‌وعده‌های غذایی با اندكی عسل شیرین كرده و میل كنید. دمنوش یا چای تهیه شده از گل بابونه به شما كمك می‌كند تا حالت‌های روحی روانی خود را در طول دوران قاعدگی راحت‌تر كنترل كنید. نوشیدن این دمنوش را 3 تا 4 روز پیش از قاعدگی شروع كنید و تا پایان قاعدگی ادامه دهید.

هم دردهای زنانه هم دردهای سنگ کلیه
نوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در کنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. درمانگران طب سنتی تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال‌های ناشی از آن بسیار موثر می‌داند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می‌تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشدند، کمک کند.
عرق گزنه علاوه بر خواص بی‌نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می‌کند. زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی می‌توانند با نوشیدن روزانه یك تا 2 فنجان از این دمنوش، روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند.

چه گیاهی را بو کنید؟
شیوه درمانی رایحه درمانی یکی از روش‌های درمانی طبیعی است که کاربرد آن در زمینه تسکین دردها و آرامش‌بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج قرار گرفت. امروزه در بسیاری از کلینیک‌ها از شیوه درمانی رایحه‌درمانی برای تسکین دردها و آرامش‌بخشی به بیماران استفاده می‌کنند.

درمانگران این شیوه درمانی با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسکین دردهای دوران قاعدگی می‌پردازند. بوییدن رایحه گیاه‌های ذکر شده علاوه بر تسکین دردهمانند قرص‌های آرامش‌بخش فرد را آرام می‌کنند. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شکم در دوران بارداری به صورت همزمان تاثیر زیادی بر کاهش دردهای ناشی از روزهای قاعدگی دارد، به شرط آنكه بعد از ماساژ ناحیه شكم با این عصاره شكم را با پارچه مناسب ببندید و گرم نگه دارید.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
بیماری آندومتریوز در زنان چیست؟

آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است.
در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود. این بافت می تواند در تمام بافت‌های بدن به جز طحال به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان‌ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
در آندومتریوز، بافت آندومتر تغییر جا داده، اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و در هر دوره قاعدگی، این بافت ضخیم می شود و خونریزی می کند.در آندومتریوز، بافت های اطراف ممکن است تحریک شوند و در نهایت موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی گردد.
آندومتریوز می تواند باعث درد شدید، مخصوصا در دوران عادت ماهانه گردد. مشکلات بارداری نیز ممکن است بوجود آورد.

علائم آندومتریوز
- اولین علامت آندومتریوز، درد لگن می باشد که اغلب همراه با عادت ماهانه است. این درد با گذشت زمان بدتر می شود. درد لگن و گرفتگی عضلات ممکن است قبل از عادت ماهیانه شروع شده و چندین روز بعد از عادت ماهیانه ادامه داشته باشد.
- عادت ماهانه دردناک (دیسمنوره)
- درد در طی و یا بعد از نزدیکی با همسر
- درد هنگام اجابت مزاج و ادرار کردن : ممکن است این درد در طی عادت ماهیانه وجود داشته باشد.
- خونریزی بیش از حد: ممکن است در طی عادت ماهانه خونریزی بیش از حد داشته باشید و یا بین دو قاعدگی، خونریزی داشته باشید.
- نازایی در برخی زنان
- دیگر علائم شامل خستگی، اسهال، یبوست، نفخ و یا تهوع که ممکن است در طول عادت ماهیانه وجود داشته باشند.

شدت درد همیشه نشانه مطمئنی برای این بیماری نمی باشد. برخی زنان مبتلا دارای درد شدید هستند، در حالی که برخی دیگر درد کمی دارند و یا اصلا درد ندارند.آندومتریوز گاهی اوقات با برخی بیماری ها مانند بیماری های التهابی لگن و یا کیست تخمدانی اشتباه گرفته می شود.
آندومتریوز گاهی با سندروم روده تحریک پذیر (IBS) نیز اشتباه می شود. این سندرم باعث اسهال، یبوست و درد شکم می شود.

علل آندومتریوز
در ایجا 5 علت شایعی را که باعث می شوند بافت داخلی رحم در جای دیگری از بدن رشد کند، برای شما می گوییم.
- قاعدگی عقب گرد : بیشترین علت آندومتریوز می باشد. در این نوع قاعدگی، خون قاعدگی شامل سلول های آندومتر است که به جای آنکه از بدن خارج شوند، از طریق لوله های رحمی وارد حفره لگنی می شوند. این سلول های آندومتر به دیواره لگن می چسبند و در آنجا رشد می کنند و خونریزی در طول این دوره ایجاد می شود.

- رشد سلول های جنینی : این سلول ها، حفره های لگنی و شکمی را می پوشانند و از سلول های جنینی بوجود می آیند. هنگامی که یک و یا چند منطقه از پوشش شکمی تبدیل به بافت آندومتر شود، آندومتریوز گسترش می یابد.

- زخم جراحی : بعد از جراحی، مانند هیسترکتومی (خارج کردن رحم) و یا سزارین، سلول های آندومتر ممکن است به محل برش جراحی متصل شوند.
- انتقال سلول های آندومتر: عروق خونی و یا مایع لنف ممکن است سلول های آندومتر را به دیگر قسمت های بدن انتقال دهند.
- اختلال سیستم ایمنی : ممکن است وجود اختلال در سیستم ایمنی باعث گردد که بدن نتواند بافت آندومتر را که در بیرون از رحم رشد می کند تشخیص داده و از بین ببرد.

عوامل خطر آندومتریوز
بسیاری از عوامل زیر خطر ابتلای به آندومتریوز را زیاد می کنند:
- باردار نشدن بعد از ازدواج
- ابتلای یک و یا چند نفر از اقوام نزدیک به آندومتریوز
- مسدود کردن راه خروج طبیعی خون قاعدگی از بدن
- سابقه عفونت لگنی
- اختلال رحمی
نشانه های آندومتریوز به طور موقت با بارداری از بین می روند. همینطور این نشانه ها با یائسگی به طور کامل از بین می روند، مگر اینکه در حال مصرف استروژن باشید.

عوارض آندومتریوز
- نازایی: یکی از عوارض شایع آندومتریوز، نازایی زنان می باشد.
برای باردار شدن، باید تخمک آزاد شده از تخمدان، در لوله رحمی (لوله فالوپ) توسط سلول های اسپرم باردار شود و تشکیل تخم را دهد. این تخم باید به دیواره رحم متصل شود و شروع به رشد کند.

آندومتریوز ممکن است، لوله رحمی را ببندد و تخم و اسپرم را از هم دور کند. همچنین آندومتریوز ممکن است به اسپرم و یا تخم صدمه بزند. با این حال، بسیاری از زنان با آندومتریوز خفیف تا متوسط می توانند باردار شوند. پزشکان توصیه می کنند زنان متاهلی که دارای آندومتریوز هستند، هر چه زودتر باردار شوند تا آندومتریوز بدتر نشود.
- سرطان تخمدان : زنان دارای آندومتریوز، بیشتر دچار سرطان تخمدان می شوند.

تشخیص آندومتریوز
- معاینه لگن توسط پزشک: برای بررسی وجود کیست در اندام تناسلی و یا زخم در رحم
- سونوگرافی: برای وجود کیست مرتبط با آندومتریوز
- لاپاروسکوپی: محل، وسعت و اندازه آندومتر را مشخص می کند.

درمان آندومتریوز
- داروهای ضددرد و مسکن
- هورمون درمانی: برخی مواقع، این روش درمانی برای کاهش درد آندومتریوز موثر است. افزایش و کاهش هورمون ها در طول دروه قاعدگی باعث می شود آندومتر ضخیم شود، بریزد و خونریزی کند. با استفاده از این روش، رشد بافت آندومتر کم می شود.

- جراحی: اگر شما آندومتریوز دارید و می خواهید باردار شوید، جراحی برای برداشتن آندومتریوز در حالی که رحم و تخمدان سالم بمانند، مفید است.
- روش کمک باروری: لقاح آزمایشگاهی برای باردار شدن نسبت به عمل جراحی بهتر است.
- هیسترکتومی: در موارد شدید آندومتریوز، جراحی برای خارج کردن رحم و تخمدان باید انجام گیرد. اما در این موارد هیسترکتومی به تنهایی کافی نیست، استروژن می تواند آندومتریوز باقیمانده را تحریک کند و درد نیز باقی بماند. بعد از هیسترکتومی، بارداری ممکن نیست.

درمان خانگی آندومتریوز
- دوش آب گرم و پدهای گرماده، عضلات لگن را آرام و شل می کند و از گرفتگی و درد می کاهد.
- داروهای غیراستروئیدی غیرالتهاب مانند: ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند از گرفتگی ها و دردهای قاعدگی بکاهد.
- به طور مرتب ورزش کنید.

درمان مکمل آندومتریوز
در برخی زنان استفاده از طب سوزنی، درد آندومتریوز را کاهش داده است. ولی تحت نظر پزشک متخصص خود باید این کار را انجام دهید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
پرسش­ و پاسخ در زمینه بلوغ دختران و علائم آن

پرسش و پاسخ های متدوال در مورد افزایش قد در طی بلوغ
در چندسالگی قد نوجوان سریعا رشد می­کند؟
در دختران بطور معمول رشد سریع قد در 11 تا 12 سالگی رخ می­دهد که تقریبا و بطور معمول 2 سال پس از جوانه زدن پستانها و یکسال قبل از وقوع قاعدگی است.

رشد قدی تا چندسالگی ادامه می­یابد و در کل دوران بلوغ چند سانتیمتر به طول قد شخص اضافه می­شود؟
در دختران رشد قد تا حوالی سن 18 سالگی ادامه می­یابد و از زمان شروع بلوغ تا کامل شدن آن بطور متوسط 25 تا 28 سانتیمتر قد نوجوان افزایش می­یابد.

آیا می­توان تخمین زد که قد یک کودک و نوجوان بعد از بلوغ چقدر خواهد شد؟
بله. جداول و نمودارهایی تهیه شده­ اند که می­توان براساس آنها قد نهایی یک کودک یا نوجوان را پس از بلوغ با دقت نسبتا خوب تخمین زد. یکی از ساده­ترین آنها فرمول یا قاعده زیر است:
2÷(13- طول قد پدر+ طول قد مادر) = ( برحسب سانتیمتر) قد متوسط نهایی دختر خانواده

آیا دارویی وجود دارد که باعث افزایش قد شود؟
بله. مصرف برخی از هورمون­ها ( ونیز داروهای طبیعی) در دوران کودکی و نوجوانی می­توانند باعث افزلیش رشد قد شوند. اما مصرف آنها فقط در موارد بسیار خاص آن هم با نظر متخصص غدد یا اطفال جایز است. زیرا عوارض و خطرات استفاده خودسرانه آنها بیش از منافعشان خواهد بود.

توصیه­ های پزشکی جهت رشد مناسب قد
اگر چه ارث نقش اصلی را در میزان رشد افراد دارد ولی عوامل متعدد دیگری نیز در روند آن تاثیر می­گذارند. بکار بستن توصیه­ های زیردر رشد بیشتر قد در دوران کودکی و نوجوانی بسیار موثر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که دستورالعمل­های زیر بایستی مستمر و در تمامی دوران کودکی و نوجوانی رعایت شوند :

1) رژیم غذایی: در رژیم غذایی کودک و نوجوان استفاده از سبزیجات و میوه های تازه( حداقل یک وعده در روز), لبنیات ( حداقل روزانه یک لیوان شیر تازه یا معادل آن ماست) , ماهی ( حداقل هفته­ای دو وعده و به صورت غیر سرخ­کرده) , گوشت قرمز (هفته­ای یک وعده) و حبوبات (هفته­ای یک وعده) بسیار مفید و کمک­ کننده است.

2) فعالیت بدنی: یکی از عوامل موثر در ترشح بسیاری از هورمونها , فعالیت فیزیکی است. توصیه می­شود کودکان روزانه حداقل چند ساعت فعالیت فیزیکی( حتی همان ورجه وورجه ساده) داشته باشند و در سنین بالاتر ( نوجوانی) یک فعالیت ورزشی متناسب ( نظیر بسکتبال, والیبال) حداقل 3 بار در هفته ( ترجیحا هر روز) و هر بار نیم تا یکساعت دنبال شود. بایستی از ورزشهایی که فشار زیاد به بدن وارد می­کنند (نظیر وزنه­ برداری و ورزشهای استقامتی) خودداری شود.

3) خواب: یکی از مهمترین عوامل محرک در ترشح هورمون رشد, خواب (خصوصا خواب شبانه) است. مقدار خواب مورد نیاز در هر فرد متفاوت است. فردی ممکن است 8 ساعت خواب برایش کافی باشد و دیگری حداقل به 12 ساعت خواب نیاز داشته باشد. بطور کلی, زمانی مقدار خواب کافی تلقی می­شود که فرد در طول روز احساس خواب آلودگی نداشته باشد و سرحال باشد.

پرسش و پاسخ های متدوال در مورد رشد پستان­ها
اولین نشانه بلوغ جنسی در دختران چیست؟

در اکثر موارد اولین علامت بلوغ جنسی در دختران رشد پستان­ها است که در ابتدا به صورت برجسته و برآمده شدن نوک پستان­ها است.

آیا ممکن است یکی از پستان­ها زودتر از دیگری رشد نماید ؟
بله. در تعدادی از دختران نوجوان ممکن است یکی از پستان­ها شروع به رشد کرده و بزرگ شود و دیگری 7 تا 11 ماه بعد شروع به ظهور و رشد کند و این مسئله یکی از علل عدم تقارن پستان­ها است و خوشبختانه تا زمان بلوغ کامل تقریبا با هم برابر می­شوند.

آیا ممکن است شخصی بیش از دو پستان داشته باشد؟
بله. در حدود 2 تا 6% دختران علاوه بر دو پستان اصلی دارای یک یا چند پستان یا نوک پستان فرعی هستند.

آیا در دوران بلوغ ممکن است نوک پستان­ها به طور طبیعی ترشح داشته باشد؟
خیر. اصولا هر نوع ترشح از نوک پستان­ها بجز در دوران نوزادی و پس از زایمان را بایستی غیرطبیعی تلقی نمود و حتما به پزشک زنان مراجعه نمود ( هرچند در اکثر موارد مسئله جدی و مهمی وجود ندارد).

چه عواملی در تعیین شکل, قوام و اندازه پستان­ها دخیل هستند؟
مهمترین عامل تعیین­ کننده شکل و اندازه پستان­ها ارث است ولی عوامل دیگری همچون تغذیه, برخی از بیماریها, مصرف برخی از داروها و عوامل فیزیکی نیز در آن دخیل هستند.

آیا استفاده از سینه­ بند صحیح است؟
بله. استفاده از سینه ­بند مناسب از زمانی که پستان­ها شکل و اندازه در حد بالغین را به خود گرفته است در جلوگیری از شل و آویزان شدن آنها تا حدودی موثر است. سوتینی خوب و مناسب است که
(1) از الیاف طبیعی (پنبه, ابریشم و ..) تهیه شده باشد
(2) سایز مناسب داشته باشد
(3) نه چندان تنگ و کوچک باشد که بر روی پوست اثر بگذارد و نه چندان گشاد و بزرگ که پستان­ها درون آن به راحتی حرکت کنند.

علت بروز درد پستان در دوران بلوغ چیست؟
در اوایل رشد پستان درست زمانی که سینه­ ها کمی برجسته می­شوند یک توده در زیر نوک پستان ظاهر می­شود و اکثر افراد ( چه دختر و چه پسر) ممکن است بطور خودبخودی و یا در اثرتحریک و فشار دادن پستان دچار درد شوند. این مسئله یک امر طبیعی بوده و نیاز به هیچ اقدامی ندارد و فقط بایستی از دستکاری پستان­ها خودداری نمود. اگر درد شدید باشد می­توان از استامینوفن کمک گرفت.

من دختری 17 ساله هستم و پستانهایم رشد کافی دارند ولی نوک آنها مسطح و حتی کمی فرو رفته­ اند علت آن چیست؟ آیا قابل رفع و درمان است؟
حالت مسطح یا فرورفتگی نوک پستان­ها در برخی افراد دیده می­شود و امری کاملا طبیعی است و اشکال آن فقط از نظر زیبایی و ایجاد اشکال در شیردادن در آینده است. با به کار بستن برخی تکنیک­ها می­توان نوک پستان­ها را کمی برجسته نمود, اما در مواردی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

پرسش و پاسخ های متداول در مورد رشد موهای شرمگاهی و زیر بغل
آیا ممکن است به طور طبیعی رویش موهای شرمگاهی و یا زیربغل زودتر از پستان­ها شروع شوند؟
بله. در حدود 20% دختران به طور طبیعی موهای شرمگاهی قبل از رشد پستان­ها ظاهر می­شوند و اگر سایر مسائل و خصوصیات طبیعی باشند جای نگرانی نیست و تحت نظر بودن پزشک کافی است.

آیا رویش و ضخیم شدن موهای صورت و پشت لب در دختران نوجوان ( و زنان) طبیعی است؟
خیر. اگر چنین مسئله­ای وجود داشته باشد بایستی به متخصص زنان یا غدد و یا پوست مراجعه نمود.

پرسش و پاسخ های متدوال در مورد عادت ماهانه قاعدگی
1) عادات ماهانه یا قاعدگی چیست؟
به خونریزی های زنانه که در فواصل زمانی تقریبا مشخص و ثابت رخ می­دهد عادت ماهانه یا قاعدگی و به خود خونریزی قاعدگی رگل یا عادت گفته می­شود.

2) طول مدت سیکل قاعدگی تا چه حد طبیعی محسوب می­شود؟
طول مدت سیکل یا دوره قاعدگی ( از اولین روز خونریزی قاعدگی تا شروع خونریزی قاعدگی بعدی) در حالت طبیعی 7±28 روز است یعنی از 21 روز تا 35 روز طبیعی تلقی می­شود.

3) آیا در حالت طبیعی ممکن است طول مدت سیکل­های قاعدگی در شخص متغیر باشد؟
یعنی در یک شخص سیکل قاعدگی یکبار 26 روز و بار دیگر 29 روز باشد؟ اگرچه معمولا طول مدت سیکل­های قاعدگی در هر فرد با تفاوت یکی دو روز تقریبا ثابت و یکسان است ولی تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون فشارهای روحی روانی , فعالیت فیزیکی شدید, مصرف برخی داروها ویا برخی از بیماریها و غیره ممکن است قاعدگی در ماههای مختلف چند روز زودتر یا دیرتر رخ دهد. البته لازم به ذکر است که اگر این تفاوت زیاد باشد ( بیش از 7 روز) و در چند ماه متوالی وجود داشته باشد غیرطبیعی تلقی می­شود و بایستی با مراجعه به متخصص زنان مورد بررسی قرار گیرد.

4) خون قاعدگی در حالت طبیعی چه خصوصیاتی دارد؟
خون قاعدگی در حالت طبیعی قرمز روشن یا کمی تیره بوده و به صورت قطره قطره است و چندان شدید نیست که همانند آب جاری شود. همچنین فاقد لخته خون یا توده است. سایر حالات (نظیر دفع لخته یا خونریزی شدید) غیرطبیعی تلقی می­شود و بایستی به متخصص زنان مراجعه نمود.

5)مقدار و طول مدت خونریزی قاعدگی در حالت طبیعی چقدر است؟
درحالت طبیعی مقدار کل خونریزی قاعدگی در هر سیکل بطور متوسط 35 میلی­لیتر (کمتر از نصف استکان) و حداکثر 80 میلی­لیتر و طول مدت آن 3 تا 7 روز است بطوریکه در روز دوم تا سوم شدیدتر بوده و بتدریج کاهش یافته و قطع می­شود.
نکته: اگر ظرف 2 ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی داشته باشید (یعنی خونریزی آنچنان زیاد باشد که مجبور به تعویض نوار بهداشتی در مدت 2 ساعت شوید) بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

6)اگر مقدار خونریزی کم باشد ولی بیش از 7 روز طول بکشد آیا سیکل قاعدگی باز هم غیرطبیعی است؟
بله. چه مقدار خونریزی زیادتر از حد معمول باشد (حتی اگر قاعدگی 3 تا 4 روز بطول بیانجامد) و چه طول مدت خونریزی بیش از 7 روز باشد ( حتی اگر مقدار کل خونریزی کمتر از 100 میلی­لیتر باشد) و در دو سیکل قاعدگی تکرار شود غیرطبیعی تلقی شده و بایستی به نزد متخصص زنان مراجعه نمود.

7) خونریزی طولانی مدت و زیاد چه عوارض و اهمیتی دارد؟
اول اینکه ممکن است عامل آن یک مسئله مهم باشد ( مثلا بدلیل اختلال انعقادی خون باشد) و ثانیا اگر درمان نشود منجر به کم­خونی و عواقب آن ( نظیر ضعف و خستگی و تپش قلب و....) می­شود.

8) آیا در زمان قاعدگی استحمام مضر است؟
خیر. نه تنها مضر نیست بلکه نافع نیز بوده و علاوه بر بهداشت از بدبو شدن ناحیه تناسلی می­کاهد.

9) آیا در دوران پریود ( رگل) می­توان به شنا یا سونا رفت؟
با توجه به خونریزی و آلوده شدن آب بایستی از این کار خودداری نمود.

10) منشا خون قاعدگی از کجاست؟
خونریزی قاعدگی در واقع ریزش سطح داخلی رحم است.

11) آیا ممکن است بلوغ با قاعدگی زود شروع شود؟
بله. در موارد بسیار کمی ممکن است بدون اینکه سایر نشانه­ های بلوغ ظاهر شده باشند قاعدگی شروع شود.

12) خونریزی قاعدگی چه مدت طول می­کشد؟
خونریزی قاعدگی در اوایل بلوغ بیش از یکی دو روز و آنهم بسیار جزئی ( در حد لکه) دوام نمی­یابد و اکثر ظرف 3 تا 5 روز (و گاهی تا 7 روز) متوقف می­شود.

13) آیا در اوایل بلوغ فواصل بین قاعدگی­ها منظم و مشخص است؟
خیر. در یکی دو سال اول بعد از اولین قاعدگی فواصل بین قاعدگی­ها نامنظم و معمولا طولانی است و ممکن است بین آنها 3 تا 4 ماه هم فاصله بیافتد اما پس از بلوغ کامل ( معمولا 16 تا 18 سالگی) این فواصل منظم خواهد شد و شخص هر 24 تا 32 روز یکبار قاعده می­شود.

14) آیا دخترانی که زودتر از معمول قاعدگی­شان شروع می­شود, کوتاه­قدتر خواهند بود؟
تا این اواخر چنین تصور می­شد. اما مطالعات جدید نمایانگر این مسئله هستند که شروع زودتر قاعدگی در محدوده سنی طبیعی (9 تا 14 سالگی) نه تنها باعث توقف رشد قد و کوتاه قد شدن شخص نمی­شود, بلکه ممکن است قد شخص کمی بیشتر از فردی باشد که دیرتر از آن قاعده شده است.بطور کلی پس از شروع اولین قاعدگی قد دختران تا پایان بلوغ 6 تا 10 سانتیمتر رشد خواهد کرد.
توجه: بلوغ زودرس ( ظهور بلوغ قبل از سن 8 تا 9 سالگی) می­تواند باعث کوتاه قد شدن شخص شود.

سئوالات شایع در مورد پرده بکارت و پاسخ آنها
1) آیا ممکن است فردی به طور مادرزادی پرده بکارت نداشته باشد؟
خیر. این مسئله تقریبا هنوز دیده نشده است. البته به ندرت ممکن است پرده بکارت بسیار ظریف و کوتاه باشد و به سختی قابل تشخیص باشد.

2) آیا شکل و اندازه منفذ پرده بکارت در تمامی افراد یکسان است؟
خیر. اگر چه در اکثر افراد منفذ پرده بکارت تقریبا گرد و منفرد ( به قطر 2 تا 10 میلیمتر) است ولی در برخی افراد ممکن است دودهانه, غربالی و یا هلالی باشد.

3) آیا ممکن است پرده بکارت فاقد منفذ باشد؟
بله. در درصد کمی از کودکان دختر بدنیا آمده ممکن است پرده بکارت منفذ نداشته باشد. این حالت معمولا تا زمان بلوغ علامت و مشکلی ندارد و در آن زمان است که بدلیل عدم قاعدگی (و دردهای زیر دل یا لگن) با مراجعه به پزشک مشخص می­شود.

4) آیا ورزش (نظیر ژیمناستیک) و یا فعالیت­های بدنی شدید ممکن است به پرده بکارت صدمه برساند؟
خیر. پرده بکارت قابلیت ارتجاعی خوبی دارد و هیچ فعالیت بدنی ( از جمله بازکردن کامل پاها) به پرده بکارت صدمه نمی­رساند. مگر اینکه ضربه مستقیم به پرده وارد شود.

5) آیا ممکن است در اثر پریدن داخل آب پرده بکارت صدمه ببیند و پاره شود؟
اگر شخص از ارتفاع نسبتا بلند و بدون لباس زیر و پا باز داخل آب بپرد احتمال صدمه رسیدن به پرده وجود دارد در غیر اینصورت خیر.

6) آیا موقع شناکردن یا نشستن داخل وان آب وارد مهبل می­شود؟
در موقع شناکردن یا قرار گرفتن درون آب چیزی به داخل مهبل نفوذ نمی­کند. اما اگر پاها کاملا باز باشند ممکن است آب ( و ذرات درون آن) وارد مهبل شود.

7) آیا ورود آب به داخل مهبل ضرر دارد؟
اگر آب تمیز و بهداشتی باشد خیر در ضمن نیازی نیست داخل مهبل با آب شسته شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
این گیاه زنانه را بهتر بشناسید

اکبری مدرس طب اسلامی در مورد خواص دارویی گیاه رازیانه گفت: رازیانه گیاهی معطر است که به صورت علفی گل دار و دارای برگهای نازک است و به عنوان گیاهی مملو از هورمونهای زنانه یا همان استروژن شناخته شده است. وی ادامه داد رازیانه طبع گرم و خشکی دارد و رطوبت های بدن زنان را رفع می کند به طوری که تنظیم کننده وضعیت هورمونی آنها است.

این مدرس طب اسلامی گفت: در حال حاضر به دلیل تغییر سبک تغذیه و رفتن به سمت تغذیه غربی، زنان کشورمان از مشکلات بسیاری رنج می برند که از آن جمله می توان به دردهای دوران قاعدگی، نامنظمی های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی اشاره کرد.


اکبری تصریح کرد: در چنین شرایطی مصرف گیاهان دارویی مانند رازیانه به میزان روزانه حداقل یک لیوان، این دردها را بر طرف می کند و معمولا با تنظیم هورمونهای زنانه و بهبود وضعیت زنانه همراه خواهد بود.
این متخصص و دانشیار آسیب‌شناسی سلولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد عوارض مصرف بالای این گیاه دارویی افزود: در موارد معدودی ممکن است مصرف رازیانه به میزان بالا موجب بدتر شدن نظم دوران قاعدگی شود که در این حالت لازم است بیمار ابتدا با زیاد کردن و سپس با کم کردن میزان رازیانه به تدریج وضعیت مطلوب را بدست آورد.

اکبری گفت: مصرف رازیانه در دوران عادت ماهانه مشکلی ندارد اما میزان مصرف بستگی به وضعیت بیمار دارد.همچنین رازیانه به علت داشتن استروژن و داشتن طبع گرم اثرات خوبی روی شادابی، شفافیت و از بین بردن لکه های پوستی دارد.

وی افزود: برای رفع لکه‌های پوستی نیز اگر عرق رازیانه با گلاب و روغن بنفشه و کمی پودر زعفران مخلوط شود و شبها به پوست صورت مالیده شود، می تواند در رفع چین و چروک ها مؤثر باشد.
این محقق و مدرس طب اسلامی ادامه داد: رازیانه در رفع چین و چروک های پوست زنان بسیار مؤثر است و باعث تداوم جوانی چهره زنان می شود و به علت خاصیت ضد بلغمی موجب از بین رفتن کیست‌های زیر چشمی می شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
11 علت خونریزی بیش از حد قاعدگی

اگر خونریزی دوران قاعدگی بیش از حد و زیاد باشد، به آن منوراژی (Menorrhagia) می گویند.
خونریزی زیاد قاعدگی باعث می شود دچار کم خونی شوید و گرفتگی عضلانی در شما بوجود آید و نتوانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.

علائم منوراژی
- کثیف شدن یک و یا چند نوار بهداشتی در هر ساعت
- نیاز به تعداد بیشتر نوار بهداشتی در هر بار
- طی شب، بیدار شدن به علت تعویض نوار بهداشتی
- وجود لخته های خونی بزرگ در خونریزی
- کاهش فعالیت های روزانه به علت خونریزی بیش از حد
- کم خونی
- خستگی
- تنگی نفس

چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر دارای علائم زیر بودید، باید به پزشک مراجعه کنید:
- خونریزی زیاد
- خونریزی نامنظم
- هر گونه خونریزی بعد از یائسگی

علل شایع منوراژی

1- عدم تعادل هورمونی: در یک چرخه قاعدگی طبیعی، تعادل بین هورمون های استروژن و پروژسترون موجب تنظیم ساخته شدن دیواره داخلی رحم (آندومتر) می شود. آندومتر در طی خونریزی قاعدگی ریزش پیدا می کند. اگر تعادل بین هورمون ها به هم بخورد، آندومتر به مقدار زیاد ساخته می شود و در نهایت از طریق خونریزی زیاد از بدن خارج می شود.

2- اختلال عملکرد تخمدان ها: اگر در یک چرخه قاعدگی، تخمک گذاری انجام نشود، هورمون پروژسترون تولید نمی شود. این اختلال باعث عدم تعادل هورمونی و در نتیجه خونریزی بیش از حد می شود.
3- فیبروئید رحمی: تومورهای خوش خیم سرطانی هستند که در طی سال های باروری خود را نشان می دهند. فیبروم های رحمی ممکن است باعث خونریزی شدید و یا طولانی مدت گردند.

4- پولیپ ها: غده های خوش خیم و کوچک در پوشش دیواره رحم هستند که ممکن است باعث خونریزی شدید و طولانی مدت قاعدگی گردد. در زنان، در سنین باروری و به علت بالا بودن میزان هورمون ها، پولیپ های رحمی بیشتر شایع است.

5- آدنومیوز: هنگامی است که غده های آندومتر در عضلات رحم قرار می گیرند و اغلب باعث خونریزی زیاد و درد قاعدگی می گردد.

6- سرطان: به ندرت، سرطان رحم، تخمدان و گردن رحم می تواند موجب خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی شود.

7- مشکلات بارداری: خونریزی شدید ممکن است به علت سقط جنین رخ دهد. اگر خونریزی در زمان معمول رخ دهد، سقط جنین علت آن نمی باشد. حاملگی خارج رحم نیز ممکن است باعث خونریزی بیش از حد شود.

8- آی یو دی (IUD) : در زنانی که از آی یو دی برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، منوراژی شایع است. اگر IUD موجب خونریزی بیش از حد قاعدگی گردد، باید آن را بیرون بیاورید.

9- اختلالات خونی ارثی: برخی از اختلالات انعقادی خونی مانند کمبود پلاکت خون، موجب خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی می شوند.

10- داروها: برخی داروها مانند داروهای ضدالتهاب و ضدانعقاد می توانند موجب خونریزی زیاد و طولانی گردند. استفاده نادرست از داروهای هورمونی نیز می تواند موجب خونریزی زیاد گردد.

11- سایر بیماری ها: بیماری التهابی لگن در زنان، مشکلات غده تیروئید، آندومتریوز، بیماری کبد و کلیه نیز ممکن است با خونریزی بیش از حد در ارتباط باشند.

عوامل خطر منوراژی
منوراژی اغلب در اثر عدم تعادل هورمونی در بدن رخ می دهد و باعث می شود دوره قاعدگی، بدون تخمک گذاری طی شود.در یک چرخه طبیعی قاعدگی، در اثر تولید پروژسترون، تخمک از تخمدان آزاد می شود.به طور کلی، هورمون زنانه مسئول تنظیم عادت ماهانه می باشند.هنگامی که هیچ تخمکی آزاد نشود، پروژسترون کم می تواند باعث خونریزی بیش از حد قاعدگی شود.

چرخه قاعدگی بدون تخمک گذاری، در بین دو گروه از خانم ها شایع است:
الف- دختران نوجوان که به تازگی عادت ماهیانه شده اند و در یک سال و نیم بعد از عادت ماهانه شدن، مستعد چرخه قاعدگی بدون تخمک گذاری می باشند.
ب- زنان مسنی که نزدیک دوران یائسگی قرار دارند. زنان 40 تا 50 ساله در معرض خطر زیاد ابتلا به تغییرات هورمونی قرار دارند و این تغییرات هورمونی منجر به ایجاد چرخه قاعدگی بدون تخمک گذاری می گردد.

عوارض منوراژی

1- کم خونی ناشی از کمبود آهن: در این نوع کم خونی، هموگلوبین خون کم می شود. ماده ای که موجب می شود که گلبول های قرمز خون، اکسیژن را به بافت ها ببرند، هموگلوبین می باشد. مقدار کم هموگلوبین ممکن است در نتیجه مقدار ناکافی آهن باشد.
منوراژی ممکن است میزان آهن بدن را کم کند و فرد را در معرض خطر کم خونی آهن قرار دهد. علائم این کم خونی شامل: رنگ پریدگی، ضعف و خستگی می باشد.گرچه رژیم غذایی در بهبود کم خونی آهن نقش دارد، مشکل اصلی کم خونی، قاعدگی های با خونریزی زیاد می باشد.

بیشتر موارد کم خونی، خفیف است، اما کم خونی خفیف نیز می تواند موجب ضعف و خستگی گردد.کم خونی شدید تا متوسط می تواند موجب تنگی نفس، تندی ضربان قلب، سرگیجه و سردرد گردد.

2- درد شدید: خونریزی شدید قاعدگی زیاد اغلب با قاعدگی دردناک (دیسمنوره) همراه می باشد. برخی مواقع، این دردها نیاز به دارو و یا عمل جراحی دارند.

تشخیص علت منوراژی

پزشک متخصص زنان و زایمان، درباره وضعیت سلامتی و نحوه قاعدگی، سئوالاتی از شما می پرسد.
همچنین ممکن است آزمایش های زیر را از شما بخواهد:
- آزمایش خون: برای بررسی کم خونی، اختلالات تیروئید و غیرطبیعی بودن لخته های خونی.
- تست پاپ اسمیر: جمع آوری سلول های گردن رحم برای بررسی التهاب، عفونت و سرطان.
- نمونه برداری از دیواره داخلی رحم
- عکسبرداری از رحم، تخمدان و لگن

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
توصیه هایی کاملا زنانه !

دوچرخه سواری و اسب‌سواری برای خانم‌ها معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، تنها ممکن است حین انجام این فعالیت‌ها مو وارد پوست شده و آبسه‌ای دردناک ایجاد کند. این بیماری «Jeep Disease» یا بیماری جیپ سواران نام دارد زیرا بیشتر کسانی که جیپ سواری می‌کنند به آن دچار می‌شوند.

درمان آن نیز معمولا با جراحان است. جدا از این بیماری، قرار گرفتن طولانی مدت روی موتور، دوچرخه و اسب می‌تواند به علت بسته بودن فضا، عفونت‌ها را تشدید کند اما اگر سواری مختصر و برای مثال یک تا دو ساعت باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

قدرت باروری همیشه موضوع داغ محافل علمی بوده، به‌خصوص اکنون که پیشرفت‌های بشری و ماشینی شدن زندگی به نوعی این قدرت را در افراد کاهش داده است، محققان بار دیگر سایر عوامل محیطی موثر بر باروری و سلامت بدن را مورد بحث قرار داده‌اند. در یکی از تحقیقات اخیر آمده است که پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه جریان خون دستگاه تناسلی را مختل می‌کند! همین یک جمله کافی بود تا باعث شود نظر یکی از برترین متخصصان نازایی را در این خصوص و مسائل مشابه جویا شویم و حقیقت و شایعه را از هم جدا کنیم.

شلوارهای تنگ عفونت‌ها را تشدید می‌کند
یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم‌ها ایجاد می‌کند عفونت‌های قارچی است. این شلوارها مانع از تبخیر می‌شوند و وقتی ناحیه تناسلی مرطوب باشد احتمال بروز عفونت‌های قارچی از قبیل «کاندیدیاز» بیشتر می‌شود. علاوه براین، عفونت‌های میکروبی ناحیه مقعد در محیط مرطوب راحت تر می‌توانند به قسمت جلو بیایند و تکثیر پیدا کنند.

از طرف دیگر این شلوارها به علت سایشی که با ریشه موها دارند به خصوص موهایی که قبلا اپیلاسیون شده اند و کوتاه هستند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در ریشه موها شوند. این عفونت «فولیکولیت» نام دارد و به صورت جوش چرکی دردناک خود را نشان می‌دهد.

لباس زیر تنگ هم نپوشید !
لباس زیرهای تنگ و آنهایی که از جنس شیمیایی هستند معمولا ظاهر قشنگ تری دارند اما تنگ بودن و عدم امکان بخار شدن رطوبت و جنس‌های شیمیایی به کار رفته در آنها می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. الیاف طبیعی مانند پنبه معمولا خلل و فرج کوچکی دارند که اجازه می‌دهند رطوبت تبخیر شود اما این خلل و فرج در الیاف شیمیایی یا کم هستند یا اصلا وجود ندارند بنابراین عفونت‌ها تشدید می‌شوند.

علاوه براین مواد شیمیایی به کار رفته در آنها ممکن است حساسیت‌زا باشند. درکل لباس زیرهای تنگ می‌توانند فولیکولیت یا همان عفونت ریشه مو و سایر عفونت‌ها را تشدید کنند.

شستن لباس زیر راه و رسم مخصوص دارد !
هر بار که لباس زیر یا هر لباس جدید دیگری خریداری می‌کنید باید آن را قبل از استفاده بشویید. اگر جنس لباس از نخ باشد می‌توانید آن را با درجه حرارت بالا حدود ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد بشویید اما بیشتر الیاف شیمیایی در این دما فرم اولیه و حالت کش دارشان را از دست می‌دهند بنابراین این لباس‌ها را بهتر است برای اولین بار در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه شست‌وشو دهید.

نکته دیگر اینکه لباس‌های زیر را قبل از شست‌وشو از سایر لباس‌ها جدا کنید و لباس زیر هر گروه سنی و جنسی را جدا از هم داخل ماشین لباسشویی بیندازید. پس از شست‌وشو نیز بهتر است آنها را جلوی آفتاب خشک کنید. در صورت امکان قسمت وسط آنها را نیز اتو بکشید.

بعد یک ساعت از جای خود بلند شوید !
نشستن‌های طولانی مدت و بی حرکت می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های قارچی را در خانم‌ها بیشتر کند، به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌هایی که شغل‌های پشت میزی دارند و مجبورند ساعت‌های طولانی در یک مکان بنشینند همیشه همراه با خود محلول شست‌وشو بانوان داشته باشند و یک یا دوبار در روز از آن استفاده کنند یا اینکه اگر ممکن است در هر ساعت یک بار حداقل از جای خود بلند شوند و برای ۵ دقیقه راه بروند. این راه رفتن خود باعث تهویه و کاهش احتمال عفونت می‌شود.

گرمای زیاد، واریس و بواسیر را تشدید می‌کند
گرما به اندازه‌ای که برای آقایان مضر است برای خانم‌ها خطر ندارد. برخلاف تخمدان‌ها در خانم‌ها، بیضه‌ها در آقایان خارج از بدن قرار دارد و دمایشان باید کمتر از ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد. با این حال استفاده از درجه حرارت بالا برای خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود. از این لحاظ که بالا رفتن درجه حرارت معمولا باعث می‌شود رگ‌های پا نیز درجه حرارت‌شان بالا رود و درنتیجه هم در ناحیه تناسلی و هم در سطح پاها احتمال ایجاد واریس افزایش می‌یابد.

این واریس‌ها حتی ممکن است در بارداری با خونریزی همراه باشند. استفاده از صندلی‌های گرمکن‌دار اتومبیل نیز اگر مکرر و طولانی باشد می‌تواند واریس و بواسیر را در خانم‌ها تشدید کند بنابراین بهتر است گرمکن همیشه روشن نباشد و به مدت زیاد استفاده نشود. درمقابل گرما، سرما به تنهایی مشکلی برای ناحیه تناسلی خانم‌ها ایجاد نمی‌کند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

بیماریهای پس از یائسگی

آیا با شروع یائسگی در خانم ها ، سرطان پستان تشدید می شود یا کاهش می یابد؟ مصاحبه ای را با خانم دکتر الفت بخش در این خصوص انجام داده ایم .
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: کاهش سطح استروژن و به دنبال آن یائسگی خطر عود سرطان پستان را در بین زنان مبتلا پایین می آورد.

دکتر آسیه الفت بخش متخصص جراحی عمومی و مدیر گروه پژوهشی بیماری های پستان و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران پیرامون علل و عوارض منوپوز اظهار داشت: منوپوز یا یائسگی یک تغییر فیزیولوژیک است که در زمان خاص در بدن هر زنی اتفاق می افتد. که این تغییر می تواند از یک روال زمانی مشخص تبعیت کند و یا امکان دارد طبق یک روال پیش نرفته و زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از آغاز دوران بلوغ که فعالیت های تخمدان ها منظم شد. تخمدان ها شروع به ترشح هورمون هایی می کنند که هر یک از آن ها دارای اثرات متفاوتی بر روی بدن هستند.

اولین اثر مشخص و واضح هورمون های مترشحه از تخمدان ها بر روی بافت رحمی است که به تدریج در طول دو هفته اول سیکل باعث رشد آن می شوند و از هفته سوم به بعد کم کم رشد بافت تحت تاثیر این هورمون ها متوقف شده در نهایت با ریزش بافت عادت ماهیانه آغاز می شود.
دکتر الفت بخش افزود: معمولاً از سنین بالای 30 سالگی مخصوصاً حدود 35 سالگی این روند تا حدودی دچار تغییر شده و سیکل زمانی آن نامنظم می شود، که این امر برای خیلی از زنان ممکن است نگران کننده باشد. امّا تخمدان ها نیز مانند تمام قسمتهای بدن با گذشت زمان دچار کهولت شده و ممکن است با افزایش سن دچار تنبلی شوند و تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد کنند.

این جراح عمومی از علائم تغییرات هورمونی در بدن نام برد و خاطر نشان کرد: شروع تغییرات هورمونی ممکن است به صورت لکه بینی هایی قبل از عادت ماهیانه یا دردهای سینه همراه باشد و این روند ادامه دارد تا زمانی که به طور کلی فعالیت های تخمدان ها متوقف شده و یائسگی ایجاد شود.
دکتر الفت بخش با اشاره به متفاوت بودن حالت های فیزیولوژیک در افراد مختلف بیان داشت: از کارافتادگی تخمدان ممکن است به طرق مختلفی اتفاق بیفتد، به این ترتیب که فرد دارای یک عادت ماهانه منظم باشد ولی در یک زمان به طور ناگهانی دوره او قطع شود، یا این احتمال وجود دارد که دچار بی نظمی هایی در دوره ماهیانه شده و به طور موقت سیکل ماهیانه وی مختل شده و بعد دوباره به حالت قبل برگردند و بعد از گذشت مدت زمانی به طور کامل عادت ماهانه آنها قطع شود. 

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که عواملی مانند استرس های شدید قبل از دوران یائسگی باعث متوقف شدن دوره ماهیانه می شود. ولی این احتمال وجود دارد که اگر فرد در سنین یائسگی نباشند بعد از گذراندن مرحله استرس زا این مشکل حل شده و فرد به حالت طبیعی خود باز گردد.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به این مطلب که سن یائسگی در زنان کاملاً متفاوت با یکدیگر است اظهار داشت: در اغلب موارد یائسگی بین سنین 40 تا 50 سالگی اتفاق می افتد ولی عوامل مختلفی از جمله ارث در تغییر این سن دخالت دارند.

این متخصص جراحی عمومی از یائسگی زودرس نام برد و گفت : ندرتاً بعضی از افراد در سنین 40-30 سالگی و حتی زودتر ممکن است دچار یائسگی شوند که از آن تحت عنوان یائسگی زودرس یا POF یاد می شود که در این حالت ممکن است که تخمدانها کاملاً از کار بیفتند.

وی در ادامه عوارض ازکارافتادگی تخمدان ها در زنان را برشمرد و تصریح کرد: استروژن و پروژسترون از هورمونهای بسیار مهم است که از تخمدان ها ترشح می شود، از بین این دو هورمون استروژن در بافتها وارگانهای مختلفی از بدن تاثیرگذار است. استروژن به دلیل نقش محافظتی در مقابل بیماریهای قلبی و عروقی و گرفتگی عروق قلبی ( آترواسکلروز) یا شیوع سکته های قلبی در بدن از اهمیت زیادی برخوردار است.
دکتر الفت بخش بیان داشت: به دلیل ترشح هورمون استروژن در بدن زنان قبل از شروع یائسگی شیوع بیماریهای قلبی و سکته های قلبی در زنان بسیار کمتر از مردان دیده می شود.

وی با اشاره به ارگانهایی که در طول دوران یائسگی بسیار تحت تأثیر قرار می گیرند اشاره کرد و گفت: استخوان ها از دیگر ارگانهای متأثر از ترشح استروژن در بدن هستند که ساخت و ساز آن بسیار تحت تأثیر این هورمون است و زنانی که دچار یائسگی می شوند ساخت و ساز استخوانهایشان کاهش یافته و احتمال خطر بروز پوکی استخوان در این افراد بسیار بالا است.

متخصص جراحی عمومی گرگرفتگی را یکی دیگر از پیامدهای یائسگی دانست و اظهار داشت: گرگرفتگی از دیگر عوارض مشکل ساز برای زنان است که آنها را به تعریق بیش از حد در طی روز و یا مواجه با چندین نوبت حملات گرگرفتگی مبتلا می کند، به این ترتیب که فرد اول احساس گرمای زیاد می کند و افزایش تعریق خصوصاً در ناحیه سر و گردن و به دنبال آن از دست دادن گرما، لرز را به همراه دارد.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران کاهش سطح استروژن در بدن را که باعث اختلال در سیستم عصبی عروق و به اصطلاح وازوموتور است، علت این عارضه دانست و متذکر شد: اختلالات وازوموتور اتساع غیرطبیعی عروق نواحی زیر جلدی و به دنبال آن افزایش تعریق و خارج شدن گرما از بدن است که باعث اختلال در سیستم عصبی عروق می شود.

وی در ادامه بیان عوارض، به افسردگی و مشکلات ادراری اشاره کرد و گفت: استروژن باعث ترشح مخاطی در مجاری ادراری زنان است و هنگامی که سطح این هورمون در بدن کاهش یابد به دلیل خشکی در مجاری ادرار سوزش و تکرر ادرار ایجاد خواهد شد.
دکتر الفت بخش بعد از بیان این عوارض به درمان های به کار گرفته شده برای کاهش آن ها اشاره کرد و گفت: به دلیل آن که یائسگی و عوارض آن به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن رخ می دهد یکی از راههای درمانی، مصرف این هورمون به صورت مصنوعی است که HRT نام دارد.
این روش به دلیل آن که در درمان گرگرفتگی و پوکی استخوان نقش بسزایی داشت سالها مورد استفاده قرار می گرفت ولی تقریباً به دنبال نتیجه گزارشی که WHO پیرامون درمان بیش از 5 سال زنان با HRT و افزایش ریسک ابتلا به سرطان پستان منتشر کرد از آن زمان به بعد درمان هورمونی استروژن بسیار محدودتر شد و امروزه کاربردهای کمی دارد.

وی پیرامون کنترل بیماری های قلبی و عروقی گفت: 10 تا 20 سال بعد از گذشت دوران یائسگی، فرد ممکن است دچار گرفتگی عروق وتصلب شرایین شود اگر در این دوران از نظر سطح قند و چربی خون تحت نظر باشد و رژیم غذایی مناسبی که در آن مصرف چربی و کربوهیدرات پایین باشد و ... را رعایت کنند وسطح کلسترول و تری گلیسیرید خود را هر سال یک بار مورد بررسی قرار دهند و وزن متعادلی داشته باشند و حداقل 5 روز در هفته در حدود 60-45 دقیقه در روز پیاده روی داشته باشند و تحت نظر یک متخصص قلب قرار گیرند تا حدود زیادی می توانند بدون مصرف هورمون استروژن در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی پیش روند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در خصوص درمان گرگرفتگی متذکر شد: اگر گرگرفتگی خفیف باشد با تغییر در نحوه زندگی و درجه حرارت محیط زندگی و ورزش و فعالیت می تواند کاهش یابد. ولی در صورتی که گرگرفتگی بسیار شدید باشد و در طول شبانه روز فرد چندین بار به آن دچار شود و باعث اختلال خواب و عملکرد روزانه شود در این موارد گرگرفتگی به درمانهای معمول جواب نداده و نیازمند هورمون درمانی است ولی این نوع روش برای مدت یک تا دو سال توصیه می شود و بعد از اتمام این دوره با کاهش دوز دارو، کم کم عوارض یائسگی نیز قطع می شود.

این جراح پستان ادامه داد: داروهای ضدافسردگی و مصرف سویا به دلیل وجود استروژن گیاهی در کاهش گرگرفتگی بسیار موثر است، مصرف سویا هیچ محدودیتی بر زنان ندارد و حتی می توانند به صورت قرص تجویز شد. به جز زنانی که مبتلا به سرطان پستان هستند و برای مصرف استروژن دچار محدودیت می باشند.

وی برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه توصیه کرد: به دلیل آن که پوکی استخوان در زنان هیچ علامتی ندارد و مثل یک بیماری خاموش عمل می کند و فقط با یک زمین خوردن بسیار عادی فرد دچار شکستگی می شود و به بیماری خود پی می برد، تأمین مصرف کلسیم روزانه چه از طریق طبیعی و چه از طریق مصرف روزانه قرص را توصیه کرد.

وی گفت: 2 تا 3 لیوان شیر و 2 ظرف ماست در روز نیاز بدن را تأمین می کند ولی کسانی که توانایی مصرف مواد لبنی را به این اندازه ندارند در صورتی که منبع مصرف کلسیم را ندارند باید این ماده را همراه با ویتامین D به صورت قرص مصرف کنند و فعالیت مناسب ورزشی داشته باشند تا از بروز پوکی استخوان در این سنین جلوگیری شود. زیرا که عدم فعالیت باعث تشدید تخریب استخوان ها می شود.همچنین به زنانی که چند سال از سنین یائسگی آن ها می گذرد توصیه می شود که سنجش تراکم استخوان را انجام دهند، و در صورت مشاهده ضعف استخوان، علاوه بر کلسیم با تجویز پزشک متخصص از دارو های دیگری نیز استفاده کنند.

وی برای درمان مشکلات ادراری گفت : با استفاده از ژل های لوپریکانت و یا استفاده از ژلهایی حاوی استروژن می توانند این مشکل را برطرف کرده ، ولی حتماً مصرف این ژل ها باید تحت نظر متخصص انجام گیرد و از مصرف خودسرانه آن اجتناب کنند.

وی در پایان در خصوص بیماران سرطان گفت: بیماران سرطانی به علت مصرف داروهای شیمی درمانی و داروهای هورمونی که ضد هورمون استروژن است ممکن است زودتر دچار یائسگی شوند و به خاطر وجود محدودیتی که در مصرف این هورمون دارند، نمی توانند از قرص ها، ژل ها و کرم های حاوی هورمون استروژن استفاده کنند و این گروه از زنان بیشتر با مشکلات یائسگی مواجه هستند ولی یائسگی در این افراد به عنوان یک عامل محافظتی در مواجه با سرطان پستان است. زیرا که در بدن بیماران مبتلا به این نوع سرطان تا حد امکان باید هورمون استروژن در سطح پایین نگه داشته شود تا خطر عود این بیماری کاهش یابد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
خستگی های مبهم زنانه !

حتما شما هم با بانوانی که مدام احساس خستگی می‌کنند روبه‌رو شده اید. میزان ساعات کاری این دسته از خانم‌ها خیلی بیشتر از استراحتشان نیست و شب‌ها هم بیشتر از پنج ساعت می‌خوابند. پس چرا مدام از خستگی شکایت می‌کنند؟ راه برطرف کردن این احساس و رسیدن به شادابی برای آنها چیست؟

این خانم‌ها بیشتر خانه‌دارند و گاه با وجود ۸ تا ۱۰ ساعت خواب آرام شبانه مدام از احساس خستگی می‌نالند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و به دنبال دلیل آن می‌گردید باید بگوییم که این نوع خستگی، نشانه‌ای از بروز یک مشکل در تندرستی شماست اما نباید نگران باشید زیرا این مشکلات خفیفند و براحتی درمان می‌شوند. فراموش نکنید علت و ریشه این خستگی‌های مبهم، نوع زندگی یا داشتن فعالیت‌های زیاد نیست و ممکن است به یکی از عوارض زیر دچار شده باشید :

۱) زیاد کافئین نخورید
گروهی از بانوانی که احساس خستگی مفرط دارند از قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی زا برای رفع خستگی استفاده می‌کنند اما نمی‌دانند که مصرف کافئین در برخی از زنان نتیجه عکس دارد و ایجاد خستگی می‌کند. در واقع مصرف بیشتر کافئین برای رفع خستگی، وضعیت را بدتر می‌کند. بنابراین بهتر است کاکائو، چای و بعضی از داروهای حاوی کافئین را کمتر در برنامه غذایی خود جای دهید.

۲) به کدام غذا آلرژی دارید
بعضی از غذاهای آلرژی زا نیز می‌توانند سبب خستگی شما شوند. البته این خستگی اولین علامت هشدار دهنده در مورد این غذاهاست.

۳) تیروئیدتان کم کار نیست؟
مطالعات یک مرکز مخصوص تحقیقات روی تیروئید در ایالات متحده نشان می‌دهد ۱۷ درصد از زنان دچار اختلال عملکرد تیروئید هستند. حتما می‌دانید که متابولیسم بدن توسط تیروئید کنترل می‌شود و افسردگی به مقدار خفیف و تنبلی و کم تحرکی از دلایل کم کاری تیروئید هستند یعنی کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم می‌شود.

پف آلودگی سر و صورت، چهره زرد رنگ، ورم دست و پا و احساس سرما حتی در هوای گرم، حرکات کند، یبوست، حرف زدن کند، ضربان قلب کند، افسردگی یا بی حوصلگی، احساس ضعف و خستگی و تمایل به خواب از نشانه‌های این اختلال در بزرگسالان است. پزشکان به اینگونه افراد خوردن میوه در مقادیر زیاد و همچنین آبمیوه تازه و سبزیجات را توصیه می‌کنند.

۴) کم خونی را جدی بگیرید
داشتن تومور فیبروئید یا پولیپ رحمی باعث می‌شود برخی بانوان هنگام قاعدگی یا زایمان دچار خونریزی شدید شوند. در نتیجه به دلیل خونریزی، کمبود هموگلوبین و کم‌خونی بروز می‌کند. هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن از ریه به دیگر بخش‌های بدن است و هنگامی که اکسیژن کافی به بافت‌ها نرسد خستگی رخ خواهد داد. همچنین ممکن است کمبود آهن، فولیک اسید یا ویتامین B۱۲ در کنار خونریزی داخلی دلیل کم‌خونی باشد.

ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند ناراحتی‌های کلیوی که علائم آن به صورت گیجی، احساس سردی و بی حوصلگی بروز می‌کند هم می‌تواند نشانه کم خونی باشد.انجام آزمایش خون راه تشخیص دقیق کم خونی است و چنین بانوانی باید از غذاهای دارای آهن مانند اسفناج، بروکلی و گوشت قرمز و البته قرص آهن استفاده کنند. اگر کم خونی درمان شود احساس خستگی نیز بعد از گذشت یک ماه برطرف خواهد شد.

۵) دستگاه ادراری و عفونت
سوزش یا تکرار ادرار از علائم شایع عفونت دستگاه ادراری است اما وجود باکتری در این دستگاه به این راحتی قابل شناسایی نیست. تشخیص ابتلا به عفونت دستگاه ادراری با دادن آزمایش ادرار ممکن است و برای مداوا نیز مصرف آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود. یک هفته بعد از درمان، احساس خستگی نیز از بین می‌رود.

۶) در خواب خفه نشوید
آپنه یا احساس تنگی نفس در خواب باعث می‌شود که مرتبا از خواب بیدار شوید و بعد از هر بار تنگی نفس برای مدت طولانی بیدار بمانید. به این ترتیب و با وجود حضور ۸ تا ۱۰ ساعته شما در رختخواب، چرخه منظم خواب شما دچار اختلال خواهد شد و به خستگی مداوم دچار می‌شوید. البته بانوان چاق بیشتر به گرفتگی مجرای فوقانی تنفسی و خر و پف کردن دچار می‌شوند.

اگر دارای چنین شرایطی هستید باید وزن خود را کم و سیگار را هم ترک کنید. البته پزشکان می‌توانند مجرای تنفسی را در هنگام خواب با استفاده از وسایلی باز نگه دارند اما باز شدن مجرا گاه نیازمند جراحی است و درمان نکردن این اختلال نیز احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

۷) قلب تان بیمار است
انجام فعالیت‌های سبک بدنی، باعث خستگی نمی‌شود. اگر بعد از کارهای سبک مثل جارو زدن خانه احساس خستگی کردید، احتمال دارد به نوعی ناراحتی قلبی دچار باشید. پزشکان بیشترین دلایل مرگ زنان را بیماری‌های قلبی می‌دانند. نگران نباشید و برای انجام آزمایشات قلبی به پزشک مراجعه کنید. اگر خستگی با شرایط قلبی شما ارتباط داشته باشد با تجویز چند دارو برطرف خواهد شد و انرژی خود را بازخواهید یافت.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
آنچه خانم ها باید درباره میتل اشمرز یا درد میان دوره ای بدانند

اگر شما خانمی هستید كه هرازگاه پایین شكمتان درد می گیرد و به ویژه اگر این درد در اواسط دوره ماهانه تان اتفاق می افتد، حتما لازم است كه با <میتل اشمرز> آشنا شوید.

میتل اشمرز چیست ؟
میتل اشمرز یك كلمه آلمانی است به معنی همان <درد میان دوره ای> و درد ساده ای است كه در حین تخمك گذاری (آزاد شدن تخمك) ایجاد می شود. به طور تقریبی یك پنجم زنان درد تخمك گذاری را در زمانی در طول سال های باروری تجربه می كنند. بعضی زنان هر ماه این درد را دارند در صورتی كه عده ای دیگر تنها گاهی این درد را حس می كنند. اغلب اوقات درد میان دوره ای نیاز به توجه پزشكی ندارد. درمان تنها شامل مصرف مسكن های رایج و پیروی از روش های مراقبت شخصی است. اگر درد شما ادامه پیدا كند و ایجاد مشكل كند ممكن است پزشكتان یكی از انواع قرص های ضدبارداری را برای شما تجویز كند.

میتل اشمرز چه علایمی دارد ؟
به طور مشخص اصلی ترین علامت درد میان دوره ای، درد یك طرفه قسمت پائینی شكم است. ممكن است در گذشته هر ماه یا گهگاه درد مشابهی را در سمت دیگر شكم حس كرده باشید. همچنین ممكن است این درد را در همان سمت، ماه های زیادی پشت سر هم داشته باشید. این درد در سمتی ایجاد می شود كه تخمك گذاری رخ داده است.

میتل اشمرز چه عللی دارد ؟
در طول دوره ماهانه، هورمون زنانه استروژن هر ماه موجب ضخیم شدن پوشش رحم (اندومتر) به منظور آماده كردن محیط تغذیه ای مناسب برای تخم بارور می شود. بلافاصله بعد از این واقعه فولیكول كیسه نازكی در تخمدان كه یك تخمك را در برگرفته پاره می شود و تخمك را آزاد می كند؛ به این روند، تخمك گذاری می گویند. اگر تخمك در تماس با اسپرم در مسیر خود به سمت رحم بارور شود؛ تخم در پوشش رحم لانه گزینی می كند. البته اغلب اوقات تخم بارور نشده و از طریق رحم به خارج از بدن می رود. مدت كوتاهی بعد، رحم شما پوشش خود اندومتر را از دست می دهد و جریان خون ریزی ماهانه شما آغاز می شود.

درد میان دوره ای در حین تخمك گذاری رخ می دهد، یعنی وقتی كه فولیكول پاره شده و تخمك را رها می كند. هیچ كس مطمئن نیست چه چیزی باعث درد میان دوره ای می شود اما احتمال دارد كه درست قبل از تخمك گذاری، رشد فولیكول باعث كشیده شدن سطح تخمدان شده و درد را ایجاد كند. به همین علت شما درد را در قسمتی از شكمتان احساس خواهید كرد كه تخمدان آزاد كننده تخمك قرار دارد. فرضیه دیگر احتمال می دهد خون یا مایعی كه از فولیكول پاره شده آزاد می شود، پوشش داخلی شكم (صفاق) را تحریك كرده و سبب درد شود.

دردی كه در هر زمان غیر از وسط دوره ماهانه شما رخ می دهد، درد میان دوره ای نیست. ممكن است این دردها به دلیل انقباضات طبیعی رحم باشد اما اگر درد شما درحین تخمك گذاری یا در هر زمان دیگراز دوره ماهانه شدید است، بهتر است به پزشكتان مراجعه كنید.

چه زمانی به پزشك مراجعه كنید ؟
در بیشتر اوقات، درد میان دوره ای نیاز به بررسی پزشكی ندارد. با این وجود اگر درد شدید است و با تهوع یا تب همراه است یا اگر بیشتر از یك روز طول می كشد، با پزشكتان تماس بگیرید چرا كه اینها همه نشانه های جدی بودن وضعیت و احتمال خطر آپاندیسیت است. محل و زمان درد اغلب می تواند مشخص كننده درد میان دوره ای باشد به خصوص اگر سابقه آن را در گذشته داشته باشید.ماه های متوالی زمان دوره ماهانه خود را ثبت كنید و زمان وقوع درد را یادداشت كنید. اگر با ثبت زمان مشاهده كردید درد در میان دوره ایجاد می شود و بدون درمان محو می شود، به احتمال زیاد درد شما، میتل اشمرز است.

درمان میتل اشمرز چیست ؟
اگر دوست دارید از شر درد میان دوره ای خلاص شوید، یك مسكن مثل استامینوفن، آسپرین، ایبوبروفن و ... را امتحان كنید. اگر تقریبا هر ماه درد میان دوره ای را احساس می كنید و این امر موجب ناراحتی شما شده است، در مورد استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری با پزشكتان مشورت كنید. قرص های جلوگیری از بارداری، از تخمك گذاری جلوگیری كرده و با این روش از ایجاد درد میان دوره ای نیز جلوگیری می نماید.

<div class="hl">برای تسكین بیشتر..., اگر درد میان دوره ای بیش از چند دقیقه طول می كشد، از روش پیشنهادی ما برای تسكین درد استفاده كنید: گرما جریان خون را افزایش می دهد و عضلات فشرده را منبسط می كند و باعث تسهیل انقباضات می شود. پس شناور شدن در حمام آب گرم یا استفاده از كیسه آب گرم در سمتی از شكم كه دردناك است می تواند شما را آرام كند.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
چسبندگی لوله‌های رحمی در زنان؛ علائم و درمان

لوله‌های رحمی یکی از مهم‌ترین اعضای داخل لگن هستند و وظیفه گرفتن تخمک و انتقال آن به داخل رحم را دارند. عمل لقاح هم داخل این لوله‌ها انجام می‌گیرد، بنابراین سلامت لوله‌های رحم تاثیر زیادی در باروری زنان دارد و هر گونه اختلال در لوله‌های رحمی به هر دلیلی می‌تواند منجر به نازایی شود.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد لوله‌های رحمی و چسبندگی و پیامد‌های بعدی آن با خانم دکتر شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت وگو نشسته‌ایم.

لطفا ابتدا کمی در مورد ساختار و وظیفه لوله‌های رحمی برایمان توضیح دهید.
قبل از شروع بحث در مورد چسبندگی‌ یا انسداد در لوله‌های رحمی بهتر است بدانید که لوله‌های رحمی دو عدد است که به نام لوله‌های فالوپ هم خوانده می‌شوند. این لوله‌ها از زوایای طرفی قسمت فوقانی تنه رحم به طول 10 سانتی‌متر خارج می‌شوند و در انتها به شکل شیپوری در می‌آیند و روی تخمدان‌ها قرار می‌گیرند.

لوله رحمی چهار قسمت دارد: قسمت داخل جداری به طول یک سانتی‌متر که در ضخامت دیواره رحم است. تنگه یا ایسموس که محل اتصال لوله به رحم است. آمپول که گشادترین قسمت است و بیش از نصف لوله را تشکیل داده و لقاح در آن صورت می‌گیرد. اینفاندیبولوم یا ناحیه شیپوری که وظیفه گرفتن تخمک از تخمدان را دارد.

چه عواملی می‌توانند زمینه را برای چسبندگی فراهم کنند ؟
عوامل زیادی می‌توانند باعث این چسبندگی‌ها شوند. یکی از عواملی که باعث چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی می‌شود، عفونت‌ است. عفونت‌ به واسطه میکروب‌های مختلف می‌تواند باعث التهاب لوله‌ها شود و افرادی که مبتلا به عفونت‌های مکرر و شدید لوله‌های رحمی می‌شوند و به موقع مراجعه به پزشک ندارند و تحت درمان قرار نمی‌گیرند، ممکن است دچار چسبندگی و به دنبال آن نازایی شوند.

یکی از دیگر از عواملی که می‌تواند سبب چسبندگی لوله‌ها شود، جراحی‌ها هستند. از شایع‌ترین جراحی‌ها می‌توان از آپاندیسیت نام برد. عمل جراحی آپاندیسیت به خصوص در کسانی که آپاندیسیت پاره می‌شود و تورم و عفونت شدید در لگن ایجاد می‌شود، ممکن است باعث ایجاد چسبندگی‌ شود. این چسبندگی ممکن است دو طرفه باشد یا یکطرفه، یعنی در همان سمتی که آپاندیسیت قرار گرفته است. در این صورت چسبندگی لوله‌ها می‌تواند به نازایی ختم شود.

یکی دیگر از جراحی‌هایی که ممکن است باعث چسبندگی شود، جراحی کیست تخمدان، فیبروم رحمی و جراحی‌هایی است که داخل لگن انجام می‌شود. در این موارد باید با انتخاب صحیح بیمار و اجرای تکنیک‌های مناسب جراحی و تجویز آنتی‌بیوتیک به میزان کافی از بروز عفونت و چسبندگی جلوگیری کرد.

از علل دیگر بروز چسبندگی که امروزه یکی از بیماری‌های شایع در سراسر دنیا میان زنان است و در ایران هم میزان شیوع آن افزایش یافته، بیماری آندومتریوز است.

با بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل به بارداری احتمال این بیماری افزایش می‌یابد. ابتلا به چنین بیماری‌ای می‌تواند از عوامل مهم چسبندگی و نازایی باشد.
در آندومتریوز، بافت‌ مشابه‌ پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ در نقاطی‌ غیرمعمول‌ در قسمت‌ پایینی‌ شکم‌ ظاهر می‌شود. این‌ بافت‌ ممکن‌ است‌ روی‌ سطح‌ تخمدان‌، پشت‌ رحم‌ و در حفره‌ لگنی‌، روی‌ دیواره‌ روده و ندرتا در نقاطی‌ دورتر به‌ وجود آید.

چسبندگی لوله های رحمی چه علایمی دارد ؟
علایم ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ ظاهر شوند یا طی‌ چند‌ سال‌ به‌ وجود آیند؛ درد لگنی‌ فزاینده‌ هنگام‌ عادت‌ ماهانه‌، خصوصا روزهای‌ آخر، گاهی‌ درد لگنی‌ ممکن‌ است‌ در هر زمانی‌ رخ‌ دهد، درد هنگام‌ مقاربت‌ جنسی‌، لکه‌بینی‌ قبل‌ از عادت‌ ماهانه‌، گاهی‌ وجود خون‌ در ادرار یا مدفوع‌، کمردرد و درد همراه‌ با انقباضات‌ روده‌ای‌ و نازایی‌.

آیا انجام سزارین هم می‌تواند سبب چسبندگی لوله‌های رحمی شود ؟
سزارین هم به دلیل اینکه نوعی عمل جراحی است، می‌تواند چنین عارضه‌ای را داشته باشد. در برخی از خانم‌ها بعد از یک بار سزارین، چسبندگی‌های شکمی دیده می‌شود، اما چسبندگی‌های شکمی کمتر در محل لوله‌های رحمی است و بیشتر در قسمت مثانه دیده می‌شود.
اما اگر روش سزارین به صورت اصولی و صحیح انجام شود، حتی در خانم‌هایی که چند بار هم سزارین شده اند این مشکل به وجود نمی‌آید.

آیا می‌توان مانع ایجاد چسبندگی شد و از بروز آن پیشگیری کرد ؟
برای پیشگیری از ابتلا به این مشکل و مشکلات پس از آن، از جمله نازایی و عواقب آن که هزینه‌های گزافی هم دارد، توصیه می‌شود که خانم‌ها بلافاصله پس از مشاهده هر گونه علامت عفونت و ترشح به پزشک مراجعه کنند.
بهتر است به طور مرتب حداقل یکی، دو بار در سال به پزشک زنان مراجعه کنند و چکاپ شوند و در صورتی که عفونت لگنی وجود دارد تحت درمان قرار گیرند.

به محض اینکه دچار ترشحات بدبو شدند و احساس سوزش و خارش داشتند، باید سریع به پزشک مراجعه کنند و به طور کامل تحت درمان قرار گیرند.
همچنین به طور سالیانه برای آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کنند.در صورت ازدواج هم پیشگیری از بارداری به مدت طولانی توصیه نمی‌شود. برخی خانم‌ها هم دیر ازدواج می‌کنند و هم 7 یا 10 سال بعد از ازدواج تمایل به بارداری ندارند. این امر، خطر ایجاد آندومتریوز و عوارض آن که چسبندگی باشد را افزایش می‌دهد.

نکته دیگر : اینکه بعد از ازدواج، خانم‌ها بیشتر مستعد عفونت هستند. عفونت تناسلی و التهاب لوله بیشتر دیده می‌شود، بنابراین اگر شرایط اجازه ‌می‌دهد بهتر است یکی، دو سال بعد از ازدواج، بارداری اول را داشته باشند تا دچار عوارض نازایی نشوند.

این مشکل را چگونه می‌توان درمان کرد ؟
با روش هیستروسکوپی که یک روش آندوسکوپی تشخیصی داخل رحمی است، تحت شرایط بیهوشی عمومی و با وسیله تلسکوپ مانندی که از طریق دهانه رحم وارد حفره می‌شود، رحم از نظر وجود انواع چسبندگی‌های داخل رحمی بررسی می‌شود. این روش همچنین کاربرد درمانی دارد.

با هیستروسکوپی از بین بردن چسبندگی‌ها، برداشتن پولیپ و انجام بیوپسی‌های متعدد میسر می‌شود. همچنین با روش هیستروسونوگرافی، باز بودن یا انسداد لوله‌های رحمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این روش هم با قراردادن لوله باریکی در دهانه لوله رحم و تزریق سرم نرمال سالین و همزمان انجام سونوگرافی می‌توان از عبور مایع از لوله‌های رحمی و رها شدن آنها در حفره لگن که دلیل بازبودن لوله‌هاست اطلاع حاصل کرد.

اگر چسبندگی در اطراف لوله باشد، با عمل جراحی یا لاپاراسکوپی (لاپاروسکوپی) می‌توان آن را باز کرد. برخی خانم‌ها بعد از باز کردن چسبندگی‌ها باردار می‌شوند.
کسانی که چسبندگی اطراف و داخل لوله دارند و دچار آندومتریوز می‌شوند، در معرض بارداری خارج رحمی به خصوص بارداری داخل لوله‌های رحمی هستند که یکی از اورژانس‌های مامایی است و خطراتی ایجاد می‌کند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 13 از 30:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  29  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA