انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 15 از 30:  « پیشین  1  ...  14  15  16  ...  29  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 
افتادگی رحم‌ و راههای درمان

بيرون‌زدگي‌ رحم‌ عبارت‌ است‌ از افتادن‌ يا نشست‌ كردن‌ رحم‌ از مكان‌ طبيعي‌ خود كه‌ باعث‌ مي‌شود داخل‌ مهبل‌ برآمده‌ شود.
در واضح‌ترين‌ نوع‌، از مهبل‌ بيرون‌ مي‌زند. ممكن‌ است‌ همراه‌ بيرون‌زدگي‌، يورتروسل‌ و سيستوسل‌ (برآمدگي‌ رحم‌ و يا مثانه‌ در امتداد جدا قدامي‌ مهبل‌) و ركتوسل‌ (برآمدگي‌ ديواره‌ مقعد به‌ جدار خلفي‌ مهبل‌) وجود داشته‌ باشد.

علائم شايع‌ :
-توده‌ در جلو يا پشت‌ مهبل‌ يا توده‌اي‌ كه‌ از مهبل‌ بيرون‌ بزند.
-ناراحتي‌ مبهم‌ در ناحيه‌ لگن‌ كمردردي‌ كه‌ با بلند شدن‌ بدتر مي‌شود.
-بي‌اختياري‌ استرسي‌ گهگاه‌ (نشت‌ ادرار در هنگام‌ خنديدن‌، عطسه‌ يا سرفه‌) اشكال‌ در اجابت‌ مزاج‌
-درد در هنگام‌ مقاربت‌ جنسي‌

علل‌ بيرون‌زدگي‌ رحم:
زماني‌ رخ‌ مي‌دهد كه‌ عضلات‌ و رباط‌هاي‌ قاعده‌ شكم‌، معمولاً در اثر زايمان‌ يا سالخوردگي‌، كاملاً كشيده‌ شوند.

عوامل‌ افزايش‌دهنده‌ خطر :
چاقي‌، زايمان‌ مكرر، گرچه‌ يك‌ بار بارداري‌ و زايمان‌ به‌روش‌ طبيعي‌ مي‌تواند ناحيه‌ را چنان‌ ضعيف‌ كند كه‌ سرانجام‌ منجر به‌ بيرون‌زدگي‌ گردد. سن‌ بالا بيماري‌هايي‌ كه‌ باعث‌ افزايش‌ فشار داخل‌ شكم‌ مي‌شوند مثل‌ تومورها، سرفه‌ مزمن‌، يبوست‌ مزمن‌ تناسب‌ فيزيكي‌ نامناسب‌ شغل‌هاي‌ مستلزم‌ بلند كردن‌ اجسام‌ سنگين‌

پيشگيري‌ از افتادگی رحم:
-وزن‌ مناسبي‌ را حفظ‌ كنيد.
-در طول‌ بارداري‌ و پس‌ از زايمان‌، تمرينات‌ ورزشي‌ انجام‌ دهيد.
-از يك‌ رژيم‌ غذايي‌ طبيعي‌ و كاملاً متعادل‌ استفاده‌ كنيد.
-براي‌ حفظ‌ قدرت‌ عضلاني‌ مناسب‌، در يك‌ برنامه‌ ورزشي‌ منظم‌ شركت‌ جوييد.
-از ابتلا به يبوست‌ پیشگیری كنيد. عواقب‌ مورد انتظار هميشه‌ درمان‌ شديد لازم‌ نيست‌ زيرا بيرون‌زدگي‌ خطري‌ براي‌ سلامت‌ به‌ شمار نمي‌رود.
-ورزش‌ مي‌تواند غالباً كاركرد عضلات‌ را بهبود بخشد.
-اگر بيرون‌زدگي‌ شديد باشد، مي‌تواند با جراحي‌ معالجه‌ شود.

عوارض‌ احتمالي‌ :
-زخم‌ شدن‌ گردن‌ رحم‌
-افزايش‌ خطر عفونت‌ يا آسيب‌ به‌ اعضاي‌ لگن‌
-انسداد مجراي‌ ادرار

درمان‌ اصول‌ كلي‌ :
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ پاپ‌اسمير، آزمايش‌ ادرار، سونوگرافي‌ يا سي‌تي‌اسكن‌ لگن‌، بيوپسي‌ آندومترو پيلوگرافي‌ داخل‌ وريدي‌ (كه‌ روشي‌ جهت‌ بررسي‌ كليه‌ها و مجاري‌ ادراري‌ با تزريق‌ ماده‌ حاجب‌ در جريان‌ خون‌ است‌) باشند. بيشتر آزمون‌ها بايد براي‌ رد كردن‌ ساير اختلالات‌ انجام‌ پذيرند.

برنامه‌ درماني‌ به‌ شدت‌ بيرون‌زدگي‌، سن‌، فعاليت‌ جنسي‌، اختلالات‌ لگني‌ همراه‌ و تمايل‌ براي‌ بارداري‌ در آينده‌ بستگي‌ دارد.
علايم‌ خفيف‌ معمولاً با برنامه‌ ورزشي‌، هورمون‌درماني‌ و شياف‌ مهبل‌ در صورت‌ لزوم‌ درمان‌ مي‌شوند. ساير موارد ممكن‌ است‌ به‌ جراحي‌ نياز داشته‌ باشند. مراقبت‌ از خود (تمرينات‌ ورزشي‌)، آزمون‌ شناخت‌، كنترل‌ و تكامل‌ عضلات‌ لگن‌، اينها مواردي‌ هستند كه‌ از آنها براي‌ متوقف‌ كردن‌ ادرار كردن‌ در وسط‌ آن‌ استفاده‌ مي‌كنيد.

ممكن‌ است‌ شياف‌ مهبل‌ (دستگاه‌ حلقه‌اي‌ كوچكي‌ كه‌ براي‌ كمك‌ به‌ نگه‌ داشتن‌ رحم‌ در يك‌ موقعيت‌ طبيعي‌ در مهبل‌ گذاشته‌ مي‌شود) تجويز گردد. جراحي‌ براي‌ برداشتن‌ رحم‌ (گاهي‌) داروها درمان‌ با استروژن‌ مي‌تواند جريان‌ خون‌ بافت‌هاي‌ مهبل‌ و قدرت‌ بافت‌هاي‌ حمايت‌كننده‌ را افزايش‌ دهد.

فعاليت‌ محدوديتي‌ وجود ندارد. اگر جراحي‌ لازم‌ باشد، فعاليت‌هاي‌ طبيعي‌ خود را به‌ تدريج‌ از سر گيريد. رژيم‌ غذايي‌ اگر چاق‌ هستيد، وزن‌ خود را كم‌ كنيد. براي‌ پيشگيري‌ از يبوست‌، از يك‌ رژيم‌ غذايي‌ پرفيبر استفاده‌ كنيد.

در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد اگر خود يا عضوي‌ از خانواده‌تان‌ علائم‌ بيرون‌زدگي‌ رحم‌ را داشته‌ باشيد، اگر علي‌رغم‌ درمان‌ يا ورزش‌ علايم‌ ظرف‌ 3 ماه‌ بهبود نيابند يا علايم‌ غيرقابل‌ تحمل‌ شوند و اگر مايل‌ باشند جراحي‌ را مدنظر قرار دهيد.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
9 دلیل خستگی خانم های خانه دار

شما تنها نیستید، خیلی از خانم‌ها این روزها به طور دائم احساس خستگی می‌کنند و حوصله کارهای خانه را ندارند! درواقع 70درصد از خانم‌های خانه‌دار دچار خستگی، بی‌حوصلگی و کرختی روزانه می‌شوند!

اما نکته مهم این است که خستگی شما بی‌دلیل نیست و با کمی تحقیق درمورد علت و تلاش برای برطرف‌کردن آن می‌توانید از شر آن راحت شوید و از هر ثانیه از زندگی خود نهایت استفاده را ببرید. در اینجا 9 دلیل اصلی خستگی در خانم‌ها را با هم بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم چطور برآنها غلبه کنید.

1. مصرف بیش از حد کافئین
چای و قهوه خستگی‌تان را در نمی‌آورند
اگر فکر می‌کنید با مصرف چندین لیوان چای و قهوه در طول روز می‌توانید خستگی‌تان را برطرف کنید، سخت در اشتباهید! مصرف بیش از حد مواد حاوی کافئین به‌خصوص بعد از غروب آفتاب می‌تواند برعکس عمل کند و باعث شود شب‌ها خواب کافی نداشته باشید. شیرینی‌های خوشمزه‌ای هم که درکنار نوشیدنی‌های‌تان می‌خورید اگرچه در لحظه خوردن حس خوبی ایجاد می‌کنند اما قندخون را دچار نوسان کرده و همین موضوع خستگی را چندین برابر می‌کند.

بهترین راه برای رفع خستگی پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی تازه و پروتئین‌های بدون چربی است. با این کار می‌توانید وزن اضافی‌تان را هم کم کرده و از چاقی که یکی دیگر از دلایل اصلی خستگی است، دوری کنید.

2. نداشتن فعالیت ورزشی
کم‌تحرک‌ها خسته‌تر هستند
ورزش‌ نکردن یکی از دلایل مهم خستگی است. روانشناسان معمولا برای رفع خستگی در ابتدا به بیماران‌شان پیروی از یک برنامه ورزشی منظم را پیشنهاد می‌کنند. البته یادتان باشد 3تا6 ساعت قبل از خواب نباید هیچ نوع ورزشی انجام دهید.

اگر احساس می‌کنید بعد از ورزش خسته‌تر می‌شوید باید بدانید که ورزش درواقع انرژی تولید می‌کند نه اینکه آن را کاهش دهد! تقریبا تمامی تحقیقاتی که روی این مسئله صورت گرفته ثابت کرده‌اند افراد کم‌تحرکی که شروع به ورزش می‌کنند خیلی کمتر از افرادی که همیشه یکجا بیکار می‌نشینند احساس خستگی می‌کنند.

برای رفع خستگی باید حداقل 3 روز در هفته روزی 40 دقیقه ورزش کنید. مهم نیست چه ورزشی انجام می‌دهید فقط اینکه یکجا ثابت و بیکار ننشینید! بعد از یک ماه ورزش خودتان شاهد تغییرات ایجاد شده خواهید بود و در 3تا 6 ماه آینده نیز به بهترین وضعیت خواهید رسید.

3. کم‌خوابی
قبل از خواب موبایل بازی می‌کنید؟
حتما می‌دانستید می‌خواهیم راجع به کم‌خوابی صحبت کنیم! تقریبا نیمی از دلایل خستگی مربوط به کم‌خوابی است. اگر شب‌ها نمی‌توانید به طور میانگین 7 ساعت خواب مداوم داشته باشید، سعی کنید 3ساعت قبل از خواب اصلا نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف نکنید.

اگر هم دستشویی رفتن‌های نیمه شبی دلیل از خواب پریدن‌تان است شب‌ها بعد از شام یا حتی بعد از ساعت 6‌ عصر دیگر نوشیدنی ننوشید. البته این را هم درنظر بگیرید که بعضی افراد با مصرف یک لیوان شیر عسل گرم قبل از خواب بهتر می‌خوابند. علاوه‌بر این هنگامی که به تختخواب می‌روید از دیدن تلویزیون یا کار با موبایل و لپ‌تاپ صرف‌نظر کنید. اتاق خواب‌تان هم باید آرام، با دمای معتدل و کم‌نور باشد.

4. کم‌خونی
وقتی بافت‌ها و ارگان‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند
کم‌خونی یکی از رایج‌ترین دلایل خستگی در خانم‌هاست که می‌توان به‌راحتی با یک آزمایش خون ساده آن را تشخیص داد. این مشکل در خانم‌هایی که قاعدگی‌های سنگین و طولانی دارند بیشتر دیده می‌شود.

کم‌خونی درواقع به‌دلیل کمبود هموگلوبین بروز می‌کند. هموگلوبین یک نوع پروتئین غنی از آهن در گلبول قرمز خون است که مسئول حمل اکسیژن از ریه‌ها به سایر بخش‌ها و ارگان‌های بدن است. زمانی که بافت‌ها و ارگان‌ها اکسیژن کافی دریافت نکنند نتیجه آن بروز خستگی خواهد بود.

کم‌خونی را می‌توان با پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آهن شامل انواع گوشت‌ها و سبزیجات تیره رنگ مثل اسفناج و بروکلی یا مکمل‌های آهن بر‌طرف کرد؛ البته اگر دلیل کم‌خونی‌تان فقر آهن باشد، زیرا کم‌خونی می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، ازجمله کمبود ویتامین B12، بیماری‌های مزمن کلیوی، خونریزی‌های داخلی و کمبود اسید فولیک. درصورت مداوای صحیح، احساس خستگی تا بعد از 30 روز برطرف می‌شود.

5. اختلالات تیروئید
شاید متابولیسم بدن‌تان پایین است
اگر همیشه تنبل، کم‌فعالیت یا افسرده هســتید دلیــل آن می‌توانــد کم‌کاری تیروئید باشد. تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل و کوچک است که در ابتدای گلو قرار دارد و متابولیسم بدن را کنترل می‌کند. 17درصد از کل زنان در 60 سالگی دچار اختلال عملکرد تیروئید هستند و بیشتر آنها از این موضوع خبر ندارند. اگر این هورمون‌ها کم باشند مصرف هورمون‌های مصنوعی سرعت شما را بالا برده و درنتیجه احساس بهتری خواهید داشت.

6. دیابت
همیشه خسته و تشنه هستید و تاری دید دارید؟!
کسانی که دیابت‌شان کنترل شده نیست همیشه احساس خستگی می‌کنند. اگر احساس کرختی و تاری دید دارید و مدام به دستشویی می‌روید و همیشه تشنه هستید باید سطح قند خون‌تان را چک کنید.

درواقع خستگی مزمن یکی از علائم دائمی این بیماری است که زندگی عادی را برای بیماران دشوار می‌سازد و به آنها اجازه نمی‌دهد برای کنترل وزن‌شان و مدیریت مناسب بیماری خود بتوانند به اندازه کافی فعال باشند و ورزش کنند.

بیماران دیابتی بیشتر دچار کمبود آب و ویتامین B می‌شوند که هر دو از عوامل مهم بروز خستگی هستند. بیشتر این بیماران با وجود آگاهی از ضرر مصرف نوشیدنی‌های شیرین و انرژی‌زا برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند که البته گزینه‌های ناسالم و تشدید‌کننده بیماری هستند.

7. کمبود پتاسیم
اگر در تابستان خستگی‌تان بیشتر می‌شود!
کمبود مواد مغذی ازجمله پتاسیم می‌تواند باعث خستگی شود. این کمبود را هم می‌توان به‌راحتی با یک آزمایش خون تشخیص داد. پتاسیم در کنترل میزان آب و حفظ تعادل مناسب اسید و باز در بدن نقش دارد و تعادل املاح و الکترون‌ها در بدن توسط این ماده معدنی حفظ می‌شود.

پتاسیم همچنین به ذخیره‌سازی قند خون در بدن کمک می‌کند و درصورتی که این ماده به بدن به‌طور مناسب نرسد فرد دچار ضعف ماهیچه و احساس خستگی شدید می‌شود. پتاسیم برای سلول‌های عصبی، دستگاه عصبی، دریچه‌های قلبی و کارکرد کلیه‌ها بسیار ضروری است و خانم‌ها باید تلاش کنند در هوای گرم و به‌خصوص تابستان غذاهای غنی از پتاسیم بیشتر استفاده کنند زیرا پتاسیم بر اثر تعریق از بدن خارج می‌شود.

کمبود پتاسیم همچنین به پوست آسیب جدی وارد می‌کند. از دیگر علائم کمبود پتاسیم می‌توان به یبوست، افت کارکرد کلیه، ضربان غیرطبیعی قلب و مشکلات تنفسی اشاره کرد. منابع مناسب پتاسیم شامل آووکادو، موز، سیب‌زمینی، انجیر، آلو، گوجه‌فرنگی، قارچ، کشمش سیاه، گل کلم و کلم بروکلی است.

8. آپنه انسدادی خواب
خر و پف می‌کنید و از خواب می‌پرید؟
اگر شب‌ها خروپف می‌کنید شاید دلیل آن آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه باعث می‌شود چندین بار هنگام خواب تنفس‌تان برای مدت کوتاهی قطع شود و از خواب بپرید. نگران نباشید این مشکل هم درمانی دارد. این اتفاق بیشتر در شب رخ می‌دهد و باعث می‌شود در هر بار تنگی نفس برای مدت طولانی بیدار بمانید.

به این ترتیب چرخه منظم خواب‌تان دچار اختلال خواهد شد. در این اختلال مجرای فوقانی تنفس دچار انسداد می‌شود و بیشتر زنان چاق دچار آن می‌شوند. برای تشخیص این بیماری نیاز به آزمایش‌های مخصوص وجود دارد. اگر دچار این اختلال هستید پزشک به شما پیشنهاد خواهد کرد وزن خود را کم کنید و سیگار را ترک کنید.

9. اختلالات قلبی
اگر هنگام فعالیت بدنی تنگی نفس می‌گیرید ...
خستگی مزمن و زیاد در خانم‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل قلبی باشد. اگر به‌تازگی هنگام فعالیت‌هایی که قبلا به‌راحتی انجام می‌دادید احساس تنگی نفس و خستگی بیش از حد پیدا می‌کنید و نمی‌توانید به‌راحتی ادامه دهید، ممکن است به یک ناراحتی قلبی دچار شده باشید.

اما این به‌آن معنا نیست که هربار خمیازه کشیدید، نگران شوید که شاید مبتلا به بیماری قلبی هستید. در بیشتر مواقع خستگی نشان اولیه بیماری قلبی نیست بلکه به چیزهای دیگر ارتباط دارد. در عین حال بیماری‌های قلبی سردسته علل مرگ در زنان است و بنابراین توجه به آن ضرورت دارد، پس اگر خستگی به‌دنبال هر فعالیت ساده مانند جاروزدن خانه و... بروز کرد بهتر است برای آزمایش‌های قلبی به پزشک مراجعه کنید.
اگر خستگی شما مربوط به فعالیت قلب‌تان بود داروهایی وجود دارد که احساس خستگی را رفع کرده و انرژی‌تان را احیا می‌کند.

آخرین نکته :
اگر باز هم خسته بودید
رایج‌ترین دلایل خستگی همان‌هایی هستند که در بالا اشاره کرده‌ایم. اگر واقعا به هر کدام از آنها اهمیت دادید و باز هم خستگی‌تان برطرف نشد پس شاید علت خستگی، وجود یک مشکل یا بیماری از درون بدن‌تان باشد.


... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

علل درد پائین شکم در خانم ها

در این مطلب درباره علل درد لگن در خانم ها برای شما صحبت می کنیم. درد لگن مربوط به درد شکم در قسمت زیر ناف می باشد. برای تشخیص و درمان مناسب مشکل، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

1- آپاندیسیت
ورم و التهاب آپاندیس را آپاندیسیت می گویند.آپاندیس، زائده ای کرم مانند است که به ابتدای روده بزرگ متصل می باشد.
علائم آپاندیسیت عبارت است از: درد شدید در قسمت پایین و راست شکم، تهوع و تب.
آپاندیس عفونی و ملتهب باید فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد و برداشته شود، زیرا ناگهان می ترکد و عفونت را در سراسر شکم پخش می کند و این تهدیدی برای زندگی فرد می باشد.

------------------------------------------

2- سندرم روده تحریک پذیر (ibs)
سندرم روده تحریک پذیر، یک اختلال گوارشی مزمن می باشد که موجب درد شکمی تکرارشونده، گرفتگی عضلانی، نفخ، اسهال و یا یبوست می شود.
پزشکان هنوز علت مشخص این سندرم را نیافته اند، اما راه حل هایی برای توقف و کنترل علائم یافته‌اند.
این راه حل ها شامل: تغییر رژیم غذایی، کنترل استرس و داروهایی برای درمان اسهال و یا یبوست می باشد.

------------------------------------------

3- تخمک گذاری دردناک
اگر شما در بین خونریزی های عادت ماهیانه، دچار درد شدیدی در زیر شکم می شوید، ممکن است بدن در حال تخمک گذاری باشد.در طی تخمک گذاری، تخمدان تخم را به همراه مایعات و خون آزاد می کند که این آزاد کردن باعث درد شکم می شود.
این درد ممکن است ماه به ماه تغییر جهت دهد.این درد مضر نیست و در طی چندین ساعت از بین نمی رود.

------------------------------------------

4- درد قاعدگی
هر ماه، پوشش بافتی به نام آندومتر در دیواره داخلی رحم ساخته می شود.در صورت باردار شدن، جنین در آندومتر کاشته می شود و رشد می کند. ولی اگر باردار نشوید، این پوشش شکسته شده و در طی خون ریزی عادت ماهیانه از بدن دفع می شود.
زمانی که رحم به بیرون راندن خون کمک می کند، دردهای قاعدگی رخ می دهد.معمولا این درد در قسمت پایین شکم و یا کمر احساس می شود و 1 تا 3 روز ادامه دارد.
گرم نگه داشتن شکم و مصرف مسکن های ضددرد می تواند به کاهش درد کمک کند.

------------------------------------------

5- سندرم پیش از قاعدگی (pms)
pms از تغییرات خلق و خو و میل شدید به غذا شناخته می شود.این سندرم باعث گرفتگی شدید عضلات شکم، کمردرد، سردرد، حساس شدن سینه ها و بروز جوش می گردد.
تغییرات هورمونی باعث این مشکل می شود. تصویر بالا، تغییرات هورمونی بدن یک خانم را در طی یک دوره قاعدگی طبیعی نشان می دهد (برای مشاهده تصویر بزرگ روی آن کلیک کنید).

داشتن استرس، ورزش نکردن و کمبود برخی ویتامین ها باعث بدتر شدن این علائم می گردد.اگر این مشکل با فعالیت های روزانه شما تداخل داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید.
تغییر روش زندگی و مصرف داروها اغلب کمک کننده است.

------------------------------------------

6- حاملگی خارج رحمی
این نوع حاملگی، نیاز فوری به درمان دارد.هنگامی که جنین در جایی بیرون از رحم رشد می کند، بارداری خارج رحمی رخ می دهد.معمولا بارداری خارج رحمی در لوله های فالوپ رخ می دهد.
علائم این مشکل عبارت است از: درد شدید و یا گرفتگی لگن (به خصوص در یک طرف بدن)، خونریزی واژن، تهوع و سرگیجه.

------------------------------------------

7- بیماری التهاب لگن (pid)
یکی از جدی ترین عوارض بیماری های مقاربتی، بیماری التهابی لگن می باشد.این التهاب باعث آسیب دائمی رحم، تخمدان و لوله های فالوپ می گردد.
در شکل مشاهده می کنید که لوله های فالوپ، قرمز و متورم می شوند. در حقیقت، این التهاب باعث ناباروری در زنان می گردد و این ناباروری قابل پیشگیری می باشد.
علائم این مشکل شامل: درد شکم، تب، ترشحات غیرطبیعی واژن و درد در حین مقاربت جنسی و یا ادرار کردن می باشد.التهاب لگن توسط آنتی بیوتیک و در موارد جدی تر با کمک عمل جراحی درمان می شود.

------------------------------------------

8- کیست تخمدان
در طی دوره قاعدگی، فولیکول باز می شود و تخم را رها می کند.گاهی اوقات، فولیکول برای رهاسازی تخم باز نمی شود و یا بعد از آزاد کردن تخم دوباره بسته می شود و توسط مایعات ورم می کند و کیست های تخمدانی را بوجود می آورد.

معمولا، این کیست ها بی ضرر هستند و به خودی خود از بین می روند.اما کیست های بزرگ ممکن است باعث درد پایین شکم، افزایش وزن و تکرر ادرار گردند.کیست های تخمدانی با معاینه لگن و یا سونوگرافی مشخص می شوند.

------------------------------------------

9- فیبروئید رحمی
فیبروئید (فیبروم) در دیواره رحم رشد می کند و گاهی اوقات به نام تومور فیبروئید خوانده می شود، اما سرطانی نیست.معمولا فیبروئیدها بدون هیچ علتی بوجود می آیند.
علائم فیبروئید شامل :فشار در شکم، درد کمر، خون ریزی های بسیار شدید، رابطه جنسی دردناک و یا مشکل در باردار شدن است.برای درمان و یا از بین بردن فیبروم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

------------------------------------------

10- اندومتریوز
گاهی اوقات بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می کند، مثلا در تخمدان، لوله های فالوپ، مثانه، روده و دیگر قسمت های بدن.هنگامی که عادت ماهیانه شوید، این توده ها می شکنند، اما هیچ راهی برای ترک بدن ندارند.اندومتریوز به ندرت خطرناک است، ولی دردناک می باشد و همچنین بارداری را سخت می کند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
افتادگی رحم‌ و راههای درمان

بيرون‌زدگي‌ رحم‌ عبارت‌ است‌ از افتادن‌ يا نشست‌ كردن‌ رحم‌ از مكان‌ طبيعي‌ خود كه‌ باعث‌ مي‌شود داخل‌ مهبل‌ برآمده‌ شود.
در واضح‌ترين‌ نوع‌، از مهبل‌ بيرون‌ مي‌زند. ممكن‌ است‌ همراه‌ بيرون‌زدگي‌، يورتروسل‌ و سيستوسل‌ (برآمدگي‌ رحم‌ و يا مثانه‌ در امتداد جدا قدامي‌ مهبل‌) و ركتوسل‌ (برآمدگي‌ ديواره‌ مقعد به‌ جدار خلفي‌ مهبل‌) وجود داشته‌ باشد.

علائم شايع‌ :
-توده‌ در جلو يا پشت‌ مهبل‌ يا توده‌اي‌ كه‌ از مهبل‌ بيرون‌ بزند.
-ناراحتي‌ مبهم‌ در ناحيه‌ لگن‌ كمردردي‌ كه‌ با بلند شدن‌ بدتر مي‌شود.
-بي‌اختياري‌ استرسي‌ گهگاه‌ (نشت‌ ادرار در هنگام‌ خنديدن‌، عطسه‌ يا سرفه‌) اشكال‌ در اجابت‌ مزاج‌
-درد در هنگام‌ مقاربت‌ جنسي‌

علل‌ بيرون‌زدگي‌ رحم:
زماني‌ رخ‌ مي‌دهد كه‌ عضلات‌ و رباط‌هاي‌ قاعده‌ شكم‌، معمولاً در اثر زايمان‌ يا سالخوردگي‌، كاملاً كشيده‌ شوند.

عوامل‌ افزايش‌دهنده‌ خطر :
چاقي‌، زايمان‌ مكرر، گرچه‌ يك‌ بار بارداري‌ و زايمان‌ به‌روش‌ طبيعي‌ مي‌تواند ناحيه‌ را چنان‌ ضعيف‌ كند كه‌ سرانجام‌ منجر به‌ بيرون‌زدگي‌ گردد. سن‌ بالا بيماري‌هايي‌ كه‌ باعث‌ افزايش‌ فشار داخل‌ شكم‌ مي‌شوند مثل‌ تومورها، سرفه‌ مزمن‌، يبوست‌ مزمن‌ تناسب‌ فيزيكي‌ نامناسب‌ شغل‌هاي‌ مستلزم‌ بلند كردن‌ اجسام‌ سنگين‌

پيشگيري‌ از افتادگی رحم:
-وزن‌ مناسبي‌ را حفظ‌ كنيد.
-در طول‌ بارداري‌ و پس‌ از زايمان‌، تمرينات‌ ورزشي‌ انجام‌ دهيد.
-از يك‌ رژيم‌ غذايي‌ طبيعي‌ و كاملاً متعادل‌ استفاده‌ كنيد.
-براي‌ حفظ‌ قدرت‌ عضلاني‌ مناسب‌، در يك‌ برنامه‌ ورزشي‌ منظم‌ شركت‌ جوييد.
-از ابتلا به يبوست‌ پیشگیری كنيد. عواقب‌ مورد انتظار هميشه‌ درمان‌ شديد لازم‌ نيست‌ زيرا بيرون‌زدگي‌ خطري‌ براي‌ سلامت‌ به‌ شمار نمي‌رود.
-ورزش‌ مي‌تواند غالباً كاركرد عضلات‌ را بهبود بخشد.
-اگر بيرون‌زدگي‌ شديد باشد، مي‌تواند با جراحي‌ معالجه‌ شود.

عوارض‌ احتمالي‌ :
-زخم‌ شدن‌ گردن‌ رحم‌
-افزايش‌ خطر عفونت‌ يا آسيب‌ به‌ اعضاي‌ لگن‌
-انسداد مجراي‌ ادرار

درمان‌ اصول‌ كلي‌ :
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ پاپ‌اسمير، آزمايش‌ ادرار، سونوگرافي‌ يا سي‌تي‌اسكن‌ لگن‌، بيوپسي‌ آندومترو پيلوگرافي‌ داخل‌ وريدي‌ (كه‌ روشي‌ جهت‌ بررسي‌ كليه‌ها و مجاري‌ ادراري‌ با تزريق‌ ماده‌ حاجب‌ در جريان‌ خون‌ است‌) باشند. بيشتر آزمون‌ها بايد براي‌ رد كردن‌ ساير اختلالات‌ انجام‌ پذيرند.

برنامه‌ درماني‌ به‌ شدت‌ بيرون‌زدگي‌، سن‌، فعاليت‌ جنسي‌، اختلالات‌ لگني‌ همراه‌ و تمايل‌ براي‌ بارداري‌ در آينده‌ بستگي‌ دارد.
علايم‌ خفيف‌ معمولاً با برنامه‌ ورزشي‌، هورمون‌درماني‌ و شياف‌ مهبل‌ در صورت‌ لزوم‌ درمان‌ مي‌شوند. ساير موارد ممكن‌ است‌ به‌ جراحي‌ نياز داشته‌ باشند. مراقبت‌ از خود (تمرينات‌ ورزشي‌)، آزمون‌ شناخت‌، كنترل‌ و تكامل‌ عضلات‌ لگن‌، اينها مواردي‌ هستند كه‌ از آنها براي‌ متوقف‌ كردن‌ ادرار كردن‌ در وسط‌ آن‌ استفاده‌ مي‌كنيد.

ممكن‌ است‌ شياف‌ مهبل‌ (دستگاه‌ حلقه‌اي‌ كوچكي‌ كه‌ براي‌ كمك‌ به‌ نگه‌ داشتن‌ رحم‌ در يك‌ موقعيت‌ طبيعي‌ در مهبل‌ گذاشته‌ مي‌شود) تجويز گردد. جراحي‌ براي‌ برداشتن‌ رحم‌ (گاهي‌) داروها درمان‌ با استروژن‌ مي‌تواند جريان‌ خون‌ بافت‌هاي‌ مهبل‌ و قدرت‌ بافت‌هاي‌ حمايت‌كننده‌ را افزايش‌ دهد.

فعاليت‌ محدوديتي‌ وجود ندارد. اگر جراحي‌ لازم‌ باشد، فعاليت‌هاي‌ طبيعي‌ خود را به‌ تدريج‌ از سر گيريد. رژيم‌ غذايي‌ اگر چاق‌ هستيد، وزن‌ خود را كم‌ كنيد. براي‌ پيشگيري‌ از يبوست‌، از يك‌ رژيم‌ غذايي‌ پرفيبر استفاده‌ كنيد.

در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد اگر خود يا عضوي‌ از خانواده‌تان‌ علائم‌ بيرون‌زدگي‌ رحم‌ را داشته‌ باشيد، اگر علي‌رغم‌ درمان‌ يا ورزش‌ علايم‌ ظرف‌ 3 ماه‌ بهبود نيابند يا علايم‌ غيرقابل‌ تحمل‌ شوند و اگر مايل‌ باشند جراحي‌ را مدنظر قرار دهيد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
دختران نوجوان و اولین پریود

بحث مفصل و دقیق درمورد قاعدگی را کنار بگذارید. در اینجا می گوییم چگونه سرصحبت را باز کنید و به دخترتان کمک کنید تا با اولین پریود خود کنار بیاید. توجه کنید که اولین پریود می تواند آن قدر سریع اتفاق بیفتد که تعجب و اضطراب دختر نوجوان را برانگیزد.

امروز او دختری نوجوان، آرام و خوشحال است، روز بعد زنی جوان است که آغاز قاعدگی را تجربه می کند و این امر شاید با اولین تنش روحی و یا نشانه های دیگر قاعدگی ، همراه باشد.
اولین پریود یک دختر، گرچه بیشتر شبیه دردسر است تا حادثه ای مهم، اما نقطه عطفی در زندگی او به شمار می رود. پریود شدن ، نشانه تغییر از کودکی به بزرگسالی است ؛ چون پریودشدن نشان می دهد که یک دختر می تواند باردار شود.

علایم اولین پریود
سنی که در آن اولین پریود آغاز می شود، بسیار متفاوت است. بعضی دخترها ، در سن هشت سالگی پریود می شوند و بعضی تا سن پانزده سالگی هنوز پریود نشده اند.

اغلب نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد دخترها دارند به اولین پریود نزدیک می شوند. بزرگ شدن سینه و رشد موهای زاید، چندسال قبل از قاعدگی آغاز می شود. حدودا یک سال قبل از اولین پریود، جهشی در رشد دخترها ، مشاهده می شود.
اولین پریود معمولا بسیار سبک است و گاهی در آن فقط لکه بینی و خونریزی کمی وجود دارد.

اولین سیکل قاعدگی 28 روز طول می کشد اما پریودها اغلب در اولین سال های قاعدگی نامنظم هستند. در این زمان، دخترها شاید در چند سیکل پریود نشوند یا سیکل های قاعدگی چندبار در یک ماه رخ دهد یا کمتر از حد انتظار باشد. اگرچه این نوسان ها طی چندسال اول قاعدگی متداول هستند، اما اگر پریودها منظم نیستند با پزشک دخترتان مشورت کنید.

از جنبه موارد روحی پریود، دخترتان شاید درمورد بروز پریود تعجب کند، اما درکل این امر نشانه ورود به بزرگسالی است. اما برخی والدین مشاهده می کنند که دخترشان مضطرب شده یا ترسیده است. این امر نیز طبیعی است؛ اما همگی این ها دلیلی است تا درددل و گفتگوی صمیمانه و جدی با یکدیگر داشته باشید.

سر صحبت را باز کنید.
به جای آن که با دخترتان به شکل رسمی و خشک درمورد قاعدگی صحبت کنید، سعی کنید صریح و صادقانه سرصحبت را بازکنید و از دخترتان بپرسید که چه سوالاتی دارد.

موارد زیر توصیه هایی برای پاسخگویی به سوالات دخترها ، در مورد قاعدگی است :

- چرا دخترها پریود می شوند؟
در صحبت کردن با دخترتان در این مورد که چرا زن ها دچار سیکل قاعدگی می شوند، رویکردی مثبت داشته باشید. به او بگویید که سیکل قاعدگی بخشی از زندگی طبیعی است که به یک زن، امکان باردارشدن را می دهد. زمانی که بارداری در یک سیکل قاعدگی رخ ندهد، هورمون ها به بدن علامت فرمان می دهند که دیواره رحم را تخریب کرده و از نو بازسازی کند . این همان کاری است که در پریود رخ می دهد.

- سندرم قاعدگی چیست؟
بگویید که درست قبل از شروع پریود، برخی دخترها و زنان دچار علایم سندرم قاعدگی می شوند که شامل نوسان های روحی، زودرنجی، نفخ شکم و حساس شدن سینه ها نسبت به لمس شدن است.
بیشتر دخترها تا سال های بعد از پریودهای اول، دچار نشانه های سندرم قاعدگی نمی شوند ، اما برای افرادی که دچار آن می شوند استراحت، ورزش منظم و رژیم غذایی منظم، می تواند به کاهش این عوارض کمک کند.

- آیا دچار گرفتگی عضلات خواهم شد؟
دخترها معمولا در آغاز پریود دچار درد و گرفتگی زیر شکم و کمر می شوند. این گرفتگی ها معمولا ملایم بوده و با استفاده از مسکن ها آرام می یابند. اما اگر انقباض و گرقتگی ها شدید است ، باید با پزشک صحبت کنید.

- آیا باید از پنبه یا نواربهداشتی استفاده کنم؟
از هردو برای جذب خون پریودی استفاده می شود. باید حداقل هر 4 یا شش ساعت یکبار عوض شوند. نوارها در لباس زیر ، جای می گیرند و تعویض آن برای دخترهای جوان راحت تر است. درمورد پنبه، باید به دخترتان بگویید که آن را چطور در محل درست آن قرار دهد، بنابراین خیلی هم نامناسب نیستند.

- از من چقدر خون خواهد رفت؟
بگویید که طی پریود احتمالا به اندازه چند قاشق چایخوری خون از دست می دهید، گرچه گاهی نیز بیشتر می شود. اگر ساعت به ساعت مجبور به تعویض نوار یا پنبه می شود ، احتمالا مشکلی وجود دارد و باید با پزشک صحبت کنید.

- پریود من چقدر طول خواهد کشید؟
دخترتان باید به طور متوسط منتظر پریودی سه تا پنج روزه باشد. اما برخی دخترها پریودی کوتاهتر و برخی پریودی تا هفت روزه را دارند.

- من می توانم باردار شوم؟
داشتن سیکل قاعدگی بدین معنی است که بدن دختر تخمک گذاری می کند و برای بچه دارشدن آماده می شود. بعضی دخترها درست قبل از پریود اول تخمک گذاری می کنند. پس همزمان با بحث درمورد سیکل قاعدگی، با دخترتان درمورد میل جنسی و پیش گیری از بارداری نیز صحبت کنید.

هرچه بیشتر درمورد پریود و نشانه های سندرم قاعدگی به دخترتان اطلاعات بدهید، او در زمان رشد و تغییرات بدن احساس بهتری خواهد داشت و آماده تر خواهد بود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
التهاب لگن در زنان

بیماری التهاب لگن یک بیماری حاد است که بر اثر ورود میکروب از دستگاه تناسلی زنان به قسمت‌های فوقانی، بدون ارتباط به بارداری یا جراحی رخ می‌دهد. بیماری التهابی لگن شامل عفونت رحم، عفونت تخمدان، لوله‌های رحمی (لوله فالوپ) و کلیه ارگان‌های تولید مثلی می‌باشد.

ابتلا به این عفونت اغلب در زنان جوان تر از 25 سال رخ می‌دهد و به ندرت پیش از اولین قاعدگی، در حین بارداری یا پس از یائسگی بروز می‌کند.اگر بیماری التهابی لگن درمان نشده باقی بماند، بیمار در معرض خطر ناباروری، بارداری خارج رحمی، زخم شدن و درد مزمن لگن قرار می‌گیرد.

علل بیماری التهاب لگن
- این بیماری با انواع مختلفی از باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما شایع‌ترین آن‌ها میکروب‌هایی هستند که عفونت‌های سوزاک یا قارچ کلامیدیا را ایجاد می‌کنند که هر دو، از گروه بیماری‌های مقاربتی هستند.
- بیماری التهاب لگن می‌تواند توسط لوازم جراحی آلوده نیز ایجاد شود.

علایم بیماری
-تب
-درد دوطرفه قسمت تحتانی شکم یا لگن
-ترشح واژینال
-خونریزی قاعدگی غیرطبیعی
-درد در حین ادرار کردن
-درد در حین مقاربت
البته در برخی زنان این علایم تا حدی خفیف می‌باشد که تشخیص داده نمی‌شوند.

عوامل خطر
- سن کم (زیر 25 سال). دهانه رحم زنان جوان، تکامل نیافته و در نتیجه انتقال عفونت‌ها از راه جنسی و بیماری التهابی لگنی افزایش می‌یابد.
- وضعیت اجتماعی - اقتصادی پایین
- اعتیاد
- بهداشت سطح پایین
- قاعدگی
- مصرف سیگار
- دارا بودن وسیله داخل رحمی مثل IUD . اگر قبل از استفاده از IUD، از نظر بیماری جنسی بررسی شوید و در صورت ابتلا به بیماری درمان شوید، این خطر کم می‌شود.

عوارض

- در صورت عدم درمان، به دستگاه تولید مثل آسیب دائمی وارد می‌شود.
- باکتری مولد بیماری، آرام آرام به لوله رحمی آسیب می‌رساند و بافت سالم آن را به بافت اسکار (آسیب دیده) تبدیل می‌کند.
- این بافت اسکار در حرکت طبیعی تخمک به طرف رحم اختلال ایجاد می‌کند.
اگر لوله رحمی زن به طور کامل توسط بافت آسیب دیده بسته شود، اسپرم نمی‌تواند تخمک را بارور کند و در نتیجه بیمار نازا می‌شود
- انسداد نسبی یا آسیب خفیف لوله رحمی می‌تواند منجر به باقی ماندن تخم بارور در لوله رحمی شود. اگر این تخم بارور شروع به رشد در لوله کند، حاملگی خارج رحمی رخ می‌دهد.

- در اثر رشد تخم ممکن است لوله رحمی پاره شود و منجر به درد شدید شکم، خونریزی داخلی و حتی مرگ بیمار شود. اسکار داخل لوله رحمی یا سایر ارگان‌های لگنی می‌تواند منجر به درد مزمن لگنی شود.

تشخیص
- حساسیت زیاد در ناحیه تحتانی شکم و حساسیت در حرکات گردن رحم
- تب بالاتر از 3/38 درجه سانتیگراد
- آزمایش خون برای وجود یا عدم وجود عفونت
- سونوگرافی لگن برای بررسی بزرگی لوله‌های رحمی و یا وجود آبسه لگنی
- بیوپسی و یا نمونه برداری از اندومتر
- به منظور تشخیص عفونت، لاپاراسکوپی انجام می‌شود. لاپاراسکوپی از طریق وارد کردن یک لوله نازک انعطاف پذیر با یک پایانه نوری (لاپروسکوپ) از شکاف کوچکی در شکم به منظور مشاهده اعضای تناسلی و نمونه‌های بافتی به دست آمده انجام می‌شود.

پیشگیری
* موثرترین روش، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است.
* زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری التهاب لگن قرار دارند، باید معاینات منظم داشته باشند و در عین حال اطمینان از آزمایش همسر بیمار و درمان بیماری مقاربتی بسیار مهم است. این کار به پیشگیری از وقوع مکرر بیماری التهاب لگن و بیماری‌های مقاربتی کمک خواهد کرد.

* هر علامت تناسلی از قبیل زخم غیرطبیعی، ترشح بودار، سوزش ادرار و لکه بینی بین دوره‌های قاعدگی می‌تواند به معنای یک عفونت منتقله از راه جنسی باشد. اگر شخصی هر یک از این علائم را داشته باشد، بایستی از تماس جنسی خودداری کرده و سریعاً به پزشک مراجعه کند.

* همسر شخص نیز بایستی معاینه شود و در صورت وجود بیماری تحت درمان قرار گیرد.

رژیم غذایی
بیمار باید تا فروکش کردن التهاب حاد، از خوردن هر گونه غذا یا آشامیدنی خودداری کند تا لوله گوارشی بتواند استراحت کند. مایعات و مواد مغذی از طریق وریدی برای شما تجویز می‌شود. هنگامی که دستگاه گوارشی تحمل خوراکی را پیدا کرد، می‌توانید تغذیه دهانی را از سر بگیرید.

درمان
1- درمان بیماری التهاب لگن شامل مصرف دو یا تعداد بیشتری آنتی‌بیوتیک است. در بیشتر موارد، داروی خوراکی می‌تواند بیماری التهابی لگن را درمان کند. اغلب پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک، علایم به سرعت ناپدید می‌شوند، اما به منظور اطمینان از درمان مناسب مهم است که دوره کامل درمان به پایان برسد.

2- در موارد شدید بیماری التهاب لگن، آنتی بیوتیک ها به صورت وریدی تجویز می‌شوند.
3- در صورت بیماری شدید، باردار بودن بیمار و یا در صورتی که بیمار به ایدز مبتلا باشد یا سیستم ایمنی او در اثر بیماری‌های دیگر تضعیف شده باشد، ممکن است بستری شدن در بیمارستان ضروری باشد.

4- افزایش اندازه آبسه یا عدم قطع تب ظرف 72 ساعت بعد از شروع آنتی بیوتیک، نشانه شکست درمان است و نیاز به جراحی دارد. بیمارانی که به صورت سرپایی درمان می‌گردند، باید در عرض 72 ساعت دو بار ویزیت شوند و در صورت عدم پاسخ مطلوب، بستری گردند.

درمان خانگی
- مصرف مایعات کافی
- استراحت کردن در موقعیت خاصی که semi fowler نامیده می‌شود که در آن لگن پایین تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و علت استراحت، محدود کردن عفونت به لگن و تسکین درد می‌باشد.
- IUD باید خارج گردد.
- بیمار باید تا بهبودی کامل، از تماس جنسی خودداری نماید.
- همسر از 60 روز قبل باید بررسی شده و عفونت گنوکوک و کلامیدیا درمان شوند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
آنچه که باید درباره پریودهای نامنظم بدانید

اگر چرخه ی قاعدگی شما گه گاهی نامنظم می شود ، احتمالاً مسئله ی چندان بزرگی نیست. اما آیا میدانید چه زمان باید نگران این موضوع شوید؟ چرخه ی قاعدگی همواره مثل ساعت دقیق نیست . برای برخی بانوان این چرخه دقیقاً طبق برنامه 28 روزه و برای برخی دیگر اصلاً قابل پیش بینی نیست.

حداقل 30 درصد بانوان در طول دوران باروری ، پریود های نامنظم دارند. به گفته ی پروفسور امی آتری ، متخصص زنان و زایمان و علوم تولید مثل دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو ، معمولاً پریود نامنظم خود بخود، مشکل محسوب نمی شود بلکه خود، نشانگر عوارض یک بیماری است.

چه زمان می توان گفت که پریود نامنظم است؟
طول دوره طبیعی بین دو قاعدگی 28 روز ، بعلاوه یا منهای 7 روز خواهد بود، قاعدگی زمانی نامنظم خوانده می شود که زودتر از 21 روز شروع شود و یا خونریزی بیش از 8 روز ادامه پیدا کند. البته پریود های دیرهنگام و یا خونریزی های کوتاه مدت نیز از علائم قاعدگی نامنظم است.

به گفته ی دکتر آتری برای تشخیص قاعدگی، از آخرین روز پریود قبلی و اولین روز پریود بعدی را شمارش کنید. به مدت سه ماه این کار را تکرار کنید.اگر تفاوت روز های بین توقف و شروع پریود بعدی در طی این سه ماه خیلی زیاد شد ، پریود شما نامنظم است.

علل پریود های نامنظم:
به گفته ی آتری: در بسیاری از موارد ، پریود های نامنظم به بیماری عدم تخمک گذاری مربوط است. در واقع به این معنی که معمولاً به دلیل به هم خوردن شدید تعادل هورمونی، تخمک گذاری در چرخه ی قاعدگی انجام نمی شود.
گاهی نامنظم بودن قاعدگی، به دلیل به هم خوردن خفیف تعادل هورمونی است.ممکن است بدن شما همچنان عمل تخمک گذاری را انجام دهد اما هر ماه، زمان آن تغییرات بسیاری کند. عواملی مانند سبک زندگی یا شرایط سلامتی بدن، بر روی چرخه ی قاعدگی تأثیر گذار است.

عوامل زیر ممکن است موجب بر هم خوردن نظم قاعدگی یا توقف پریود شود:
- ورزش های سنگین یا رژیم لاغری مفرط . ورزش بیش از حد ممکن است چرخه ی قاعدگی را به هم ریخته یا گاهی آن را متوقف کند.توقف پریود ، در ورزشکاران استقامتی رایج تر است . به گفته دکتر آتری: وزن کم کردن شدید ، چه از راه ورزش های سنگین، چه از راه رژیم های غذایی ، اختلال در غذا خوردن و یا بیماری ها ، می توانند بر چرخه ی قاعدگی اثرگذار باشند.

- استرس: استرس حاد و یا مزمن و یا اضطراب کوتاه مدت برای مشکلی خاص، ممکن است بر روی تعادل هورمونی اثر مخرب داشته باشد که منجر به اختلال در چرخه ی قاعدگی می شود.

- قرص ها: قرص ضد بارداری ممکن است موجب خفیف تر شدن خونریزی ، کم و یا زیاد شدن دوره های قاعدگی و یا توقف خونریزی و یا به طور کلی توقف چرخه ی قاعدگی در طولانی مدت شود.

- سندرم تخمدان پلی کیستیک pcos) ) : این وضعیت پزشکی زمانی رخ می دهد که کیست های کوچکی در تخمدان تشکیل شوند؛ این کیست ها در تخمک گذاری منظم، اخلال ایجاد می کنند. زنان مبتلا به pcos معمولاً سابقه ی پریود های نامنظم دارند.بعلاوه pcos باعث ناباروری شده و احتمال حملات قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

- بیماریهای دیگر: اختلالات تیروئیدی در صورت بالا یا پایین بودن سطح هورمون تیروئید در خون، می تواند نظم پریود را بر هم زند.

- دیگر عوامل پزشکی بر هم زننده ی پریود: بیماری هایی که از طریق تماس جنسی حاصل می شود، دیابت، فیبروئید، اختلالات در تغذیه،و بیماری اندومتریوز.

- سن: نوجوانانی که به تازگی پریودشان شروع شده ، چرخه قاعدگی منظمی ندارند. ممکن است سال ها طول بکشد تا چرخه تثبیت شود.کم شدن خونریزی و یا توقف آن در زنانی که به دوران یائسگی نزدیکند بسیار شایع است.

چه زمانی باید نگران پریود های نامنظم باشید؟
پریود های نامنظم و یا توقف آن می تواند اولین نشانه ی یک بیماری باشد که نیازمند معاینه پزشکی است.
به گفته ی آتری، اگر پریود های نامنظم شما مدت هاست ادامه پیدا کرده، باید بیماری pcos در شما بررسی شود.این بیماری 10 درصد زنان در سن باروری را درگیر می کند. علاوه بر این باید اختلالات تیروئیدی و سایر بیماری های مرتبط به پریود نامنظم نیز بررسی شود . پریود نامنظم ، بارداری را نیز مشکل خواهد کرد، به خصوص اگر هر ماه تخمک گذاری انجام نشود. پزشک می تواند آزمایش هایی را تجویز کند که روند تخمک گذاری ماهاانه شما، بررسی شود.

برای زنانی که قصد بچه دار شدن دارند اما پریودشان نامنظم است،عموماً دارو های باروری که تخمک گذاری را افزایش می دهد تجویز می کنند. دکتر آتری اضافه می کند: با اینکه زنان با پریود های نامنظم نیز به راحتی می توانند باردار شوند، اما این فرصت خوبی خواهد بود تا دکتر چکاپ کامل بر روی آنها انجام دهد تا مطمئن شوند که مشکل خاصی وجود ندارد.

پیشگیری و درمان به هم خوردن نظم قاعدگی:
اگر استرس عامل اصلی بر هم خوردن نظم پریود شماست،از تکنیک های مدیریت استرس استفاده کنید.تکنیک هایی مانند:مدیتیشن ، یوگا‌، تای چی، تجسم فکری و بیوفیدبک. از ورزش های خیلی سنگین و رژیم های افراطی اجتناب کنید، چراکه در نظم قاعدگی اخلال ایجاد می کند.
شاید شنیده اید که تاریکی کامل اتاق خواب ،به تنظیم قاعدگی کمک می کند . اما معلوم نیست که این کار واقعاً مؤثر باشد.

سالانه داشتن چند بار پریود نامنظم، مسئله ی چندان مهمی نیست . در کل بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید عدم تخمک گذاری و یا بیماری خاصی ، دلیل آن نیست. به هر حال، دلیل این مشکل در برخی هم، باردار شدن است.

به توصیه ی دکتر آتری: اگر ماه گذشته رابطه ی جنسی داشته اید، اول تست بارداری انجام دهید.اگر تست منفی بود ، برای بررسی سایر عوامل با دکتر خود مشورت کنید تا راهی برای تنظیم قاعدگی شما پیدا شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
تخمدان های بد قلق !

به هم خوردن نظم پریودهای ماهانه، رشد موهای زائد بر روی صورت و بدن، چاقی و ناباروری هر کدام به تنهایی می‌تواند اعصاب و روان یک لشکر از بانوان را به هم بریزد، چه برسد به این‌که همه یا چند تایی از این موارد، همراه هم، در یک بیمار بروز کند.

شاید باورش سخت باشد اما هیچ بعید نیست که تمام این مشکلات یک علت مشترک داشته باشد؛ بیماری‌ای به نام «پی‌سی‌او» یا «بیماری تخمدان‌های پر از کیست‌». توجه به این بیماری از آن جهت بسیار اهمیت دارد که مبتلایان، به جهت تغییرات جسمانی و ظاهری ناشی از آن، به شدت افسرده و گوشه‌گیر می‌شوند. بعلاوه، این بیماری مزمن و هزار چهره می‌تواند سبب‌ساز بروز بیماری‌های خطرناک تری مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی شود.

نام: پی‌سی‌او(PCO)
این بیماری نوعی اختلال هورمونی است که در روند تخمک‌گذاری مشکل ایجاد می‌کند. عادت ماهانه زنان مبتلا دچار بی‌نظمی می‌شود. این اختلال هورمونی بر اعمال دیگر بدن نیز تاثیر می‌گذارد، ‌از جمله بر کار دستگاه متابولیک و دستگاه قلب و عروق.

هرازگاهی در تخمدان‌های اغلب زنان مبتلا سر و کله کیست‌های کوچک و متعددی پیدا می‌شود. اندازه این کیست‌ها معمولا از نخود کوچکتر است، اما برخی از بیماران اصلا کیست ندارند و در عوض دچار سایر علایم این بیماری هستند.

علت:‌ وراثت و برخی داروها
عامل آن هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد زمینه ژنتیکی داشته باشد. به طوری که اقوام بیماران مبتلا بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اگر شما هم از این بیماری رنج می‌برید، خواهران و دختران شما به احتمال 50 درصد به این بیماری دچار خواهند شد.

اشکال در تولید انسولین و دیگر مشکلات متابولیک نیز می‌توانند در شکل‌گیری این بیماری موثر باشند. اگر در خانواده‌تان کسی مبتلا به دیابت نوع 2 باشد، باز هم شانس ابتلایتان به «پی‌سی‌او» افزایش می‌یابد. استفاده بلندمدت از داروی ضدتشنج والپروآت نیز در بروز این بیماری موثر است.

علامت: از موی زائد تا ناباروری‌
طیف علایم این بیماری به شدت گسترده است. شایع‌ترین علایم این بیماری عبارتند از عادات ماهانه نامنظم، آکنه، مشکلات وزنی از قبیل افزایش وزن یا چاقی بالا تنه و رشد موهای زائد. بسیاری از زنان نیز دچار نازایی و انواع سقط می‌شوند.

تخمدان‌ها اکثرا بزرگ می‌شوند (حتی تا سه برابر اندازه عادی) و ممکن است دارای یک یا چند کیست شوند. هرچه بیمار به یائسگی نزدیک‌تر می‌شود، عاداتش منظم‌تر می‌شود که البته علت این امر معلوم نیست. بزرگ شدن تخمدان‌ها در معاینه لگنی یا با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است.

علائم اولیه این بیماری شامل این 5 مورد است:
1- داشتن کمتر از 8 عادت ماهانه در سال، فاصله بیش از 35 روز بین عادات، یا فقدان کامل عادت ماهانه. عدم تخمک‌گذاری ماهانه در 50 درصد بیماران مشاهده می‌شود.
2-خونریزی غیرعادی در 30 درصد موارد.
3-‌رشد موهای زائد در صورت، سینه، پشت، شکم و انگشتان در بیش از 70 درصد بیماران.
4-مشکلات پوستی نظیر آکنه، پوست چرب، شوره، لکه‌های تیره روی گردن، کشاله ران، زیر بغل یا در بین چین و چروک‌های پوستی، زائده‌های پوستی در زیر بغل یا گردن.
5-افسردگی یا تغییرات خلقی که البته ممکن است خودش ناشی از مشکلاتی نظیر پرمویی، چاقی یا ناباروری باشد.

علائم تدریجی این بیماری هم مشتمل بر این 6 مورد است:
1 - درد زیر شکم و دردهای لگنی مزمن‌
2 - افزایش وزن یا چاقی بالاتنه ناشی از افزایش هورمون مردانه (تستوسترون)
3 -‌ ناباروری‌
4 -‌ علائم مقاومت به انسولین یا حتی ابتلا به دیابت در سنین پایین‌
5 -‌ افزایش فشار خون‌
6 - طاسی به شکل طاسی مردان یا نازک شدن موها
خیلی از مبتلایان به دنبال درمان این بیماری‌ها می‌روند، بدون آن که بدانند به «پی‌سی‌او» مبتلا هستند. از جمله این علایم می‌توان به مشکلات قاعدگی، پرمویی، ناباروری و افزایش وزن اشاره کرد.

بسیاری از نشانه‌های این بیماری یا زود تظاهر پیدا می‌کنند و یا به تدریج ظاهر می‌شوند. بیماران ممکن است به انسولین مقاومت پیدا کنند و در معرض ابتلا به دیابت هم قرار بگیرند.

راه تشخیص: تفسیر آزمایشات در کنار شرح حال و معاینه بالینی‌
هیچ آزمایشی نمی‌تواند به تنهایی این بیماری را به تایید برساند. در بیمارانی که دچار بی‌نظمی قاعدگی شده‌اند و میزان هورمون‌های مردانه هم در آزمایشات خونی‌شان افزایش نشان می‌دهد، این بیماری به تشخیص می‌رسد. در خیلی از موارد، زنانی که با مشکل سقط و ناباروری مراجعه کردند، برایشان تشخیص این بیماری مطرح می‌شود.

هر دختر نوجوانی که تا 2 سال بعد از شروع قاعدگی کماکان دچار بی‌نظمی عادت ماهانه باشد، باید از نظر این بیماری بررسی شود.

انواع آزمایشات: آزمایش خون و سونوگرافی‌
تفسیر آزمایشات فقط در کنار شرح حال و معاینه لگنی بیمار ارزش دارد. تست‌های آزمایشگاهی رایج در این موارد عبارتند از: محاسبه شاخص توده بدنی، آزمایشات خونی شامل بررسی عملکرد کلیه و کبد و میزان قند خون، اندازه‌گیری HCG برای رد کردن حاملگی، اندازه‌گیری تستوسترون (هورمون مردانه) برای بررسی علل پرمویی، اندازه‌گیری هورمون‌های آدرنال، اندازه‌گیری کلسترول و تری‌گلیسرید خون، تست تحمل‌ گلوکز، اندازه‌گیری انسولین خون، اندازه‌گیری پرولاکتین‌ و آزمایشات تیرویید.

سونوگرافی ترانس واژینال برای بررسی علت علائمی مانند دردهای لگنی می‌تواند انجام بگیرد، اما برای تشخیص «پی‌سی‌او» ضرورتی ندارد. چرا که ممکن است برخی از مبتلایان در هنگام سونوگرافی اصلا در تخمدان‌های خود کیست نداشته باشند.

پایش‌های سالانه: قند خون و چربی خون‌
اگر برای خانمی، تشخیص «پی‌سی‌او» مطرح و تایید شود، باید وزن و فشار خون و دوره‌های قاعدگی او را به دقت زیر نظر گرفت. آزمایش سالانه قند خون، کلسترول و تری‌گلیسرید نیز لازم است.

به این ترتیب پزشک این امکان را خواهد داشت تا از عوارض بلندمدت این بیماری جلوگیری کند. البته مبتلایانی که اضافه وزن دارند باید در فواصل کوتاه‌تری قند خون خود را اندازه‌گیری کنند، چرا که چاقی ‌خودش به تنهایی مستعدکننده بروز بیماری دیابت است.

نوع درمان: درمان علامتی‌
درمان این بیماری بر پایه تسکین علایم و جلوگیری از عوارض درازمدت آن است. هیچ درمان صد درصدی برای «پی‌سی‌او» شناخته نشده است. «پی‌سی‌او» همچنین شانس بروز دیابت، افزایش چربی، بیماری‌های قلبی، تصلب شرایین، سرطان اندومتر و هیپرپلازی اندومتر را افزایش می‌دهد.
مشکلات متابولیک و وزنی با داروهایی مانند متفورمین و اصلاحاتی که در نحوه تغذیه و زندگی فرد ایجاد می‌شود، کنترل می‌گردد. از آنجایی که طیف علائم گسترده است، درمان هر بیمار با بیمار دیگر ممکن است متفاوت باشد.

محورهای اصلی درمان «پی‌سی‌او» عبارتند از:
1-منظم ساختن قاعدگی، رفع موهای زاید و ناباروری. برای تنظیم قاعدگی و کنترل خونریزی از درمان هورمونی (ترکیب استروژن و پروژستین) در شکل قرص، رینگ و غیره استفاده می‌شود. برای رفع موهای زائد نیز می‌شود زیر نظر پزشک از داروهای خاصی (مانند اسپیرونولاکتون) استفاده کرد یا از متدهای پوستی رفع موهای زائد (لیزر، الکترولیز، مواد شیمیایی، واکسینگ و...) کمک گرفت.

2- پیشگیری از عوارض بلندمدت بیماری، یعنی چاقی، دیابت و فشار خون بالا
3-کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، افزایش چربی خون و بیماری‌های رحمی‌
البته بیمار در سنین مختلف، درمان‌های مختلفی را دریافت خواهد کرد. در پاره‌ای از موارد، درمان جراحی (برداشتن بخشی یا تمام بافت تخمدان) نیز در نظر گرفته می‌شود و همچنین باید به خاطر داشت که متاسفانه از این بیماری، پیشگیری هم نمی‌شود کرد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
6 آزمایش لازم برای زنان

با انجام برخی آزمایشات می توان جلوی ابتلا به برخی بیماری ها را گرفت. خصوصا که با افزایش سن افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلفی قرار می گیرند و انجام این آزمایشات ضرورت بیشتری پیدا می کند.


1- پوکی استخوان
در پوکی استخوان یا استئوپروز، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند.زنان بعد از سن یائسگی، به علت کاهش توده استخوانی دچار استئوپروز می شوند.غالبا اولین علامت پوکی استخوان، شکستن استخوان در اثر افتادن از جایی و یا حتی پیچ خوردگی می باشد.لذا بهتر است زنان 50 ساله و بیشتر، آزمایش تشخیص پوکی استخوان را انجام دهند.

آزمایش تشخیص پوکی استخوان
آزمایشی به نام سنجش تراکم استخوان می تواند میزان تراکم مواد معدنی موجود در استخوان و ابتلا به استئوپروز را مشخص کند.انجام این آزمایش می تواند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.آزمایش سنجش تراکم استخوان برای زنان 65 ساله به بالا و برای زنان کمتر از 65 سال که عوامل خطر استئوپروز را دارند، مفید است.

2- فشار خون بالا
با افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز زیاد می شود.این افزایش فشار خون به وزن فرد و شیوه زندگی او نیز وابسته می باشد.افزایش فشار خون می تواند بدون هیچ گونه علامتی، موجب آنوریسم گردد. آنوریسم، ورم دیواره رگ های خونی می باشد.کنترل فشار خون بالا باعث کاهش بیماری های قلبی، سکته و نارسایی کلیه می گردد.

اندازه گیری فشار خون بالا
موقع اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج، دو عدد مشخص می شود، یکی فشار خون ماکزیمم و دیگری فشار خون مینیمم.فشار خون طبیعی کمتر از 120 روی 80 می باشد.فشار خون بالا، بیشتر از 140 روی 90 می باشد.

3- کلسترول خون بالا
مقدار زیاد ldl کلسترول یا کلسترول بد، یک عامل خطر برای آترواسکلروز یا تصلب شرایین می باشد.آترواسکلروز باعث سفت و باریک شدن عروق خونی توسط پلاک می گردد.این بیماری، با گذشت زمان می تواند به حمله قلبی و سکته منجر شود.سایر عوامل خطر آترواسکلروز شامل: فشار خون بالا، دیابت و کشیدن سیگار می باشد.تغییر شیوه زندگی و مصرف داروها تحت نظر پزشک می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

اندازه گیری چربی خون
پزشک با استفاده از اندازه گیری چربی خون ناشتا، می تواند به مشکل پی ببرد.آزمایش اندازه گیری چربی خون شامل : مقدار کل کلسترول، کلسترول بد (ldl)، کلسترول خوب (hdl) و تری گلیسرید است.
برای افراد 20 سال به بالا، این آزمایش باید هر 5 سال یک بار انجام شود.

4- دیابت نوع دو
عدم کنترل بیماری دیابت عوارض زیادی در پی دارد، مثل بیماری قلبی، سکته، بیماری کلیوی، نابینایی و صدمه به رگ های خونی شبکیه چشم و آسیب عصبی.اگر دیابت زود تشخیص داده شود، می توان با رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن اضافی، این بیماری را کنترل کرد.

آزمایش تشخیص دیابت نوع دو
آزمایش قند خون ناشتا برای تشخیص دیابت مهم است. بعد از 8 ساعت گرسنگی، آزمایش خون گرفته می شود.اگر میزان قند خون 100 تا 125 باشد، نشان دهنده مرحله قبل از دیابت می باشد.اگر قند خون 126 و یا بیشتر باشد، نشان دهنده ابتلا به دیابت است.اگر دیابت ندارید، از سن 45 سالگی به بعد، هر سه سال یک بار آزمایش قند خون را انجام دهید.ولی اگر عوامل خطر دیابت را دارید، زود به زود این آزمایش را بدهید.

5- ایدز
hiv نام ویروسی است که موجب بیماری ایدز می شود.بعد از ابتلای فرد به ایدز، تا مدت ها ممکن است هیچ علامت آشکاری از بیماری ایدز وجود نداشته باشد، ولی خون و ترشحات بدن آلوده به hiv می باشد.هنوز درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است.
درمان های جدید با استفاده از داروهای ضد hiv می توانند به سیستم ایمنی در مقابله با این ویروس کمک کنند.اگر دیابت زود تشخیص داده شود، می توان با رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن اضافی، این بیماری را کنترل کرد

آزمایش تشخیص hiv
ویروس hiv می تواند برای سالیان سال بدون هیچ علامتی در بدن وجود داشته باشد.تنها راهی که می توان این ویروس را تشخیص داد، انجام آزمایش خون می باشد.اولین آزمایش برای تشخیص بیماری ایدز، به نام elisa و یا eia خوانده می شود.ممکن است جواب آزمایش اولی مثبت باشد، ولی شما به این ویروس آلوده نشده باشید، لذا آزمایش دیگری را برای تائید انجام می دهند.

آزمایش دوم به نام بررسی blot خوانده می شود.اگر شما فکر می کنید در تماس با ویروس hiv قرار گرفته اید، این آزمایش ها را انجام دهید.دو ماه بعد از آلودگی به ویروس hiv، جواب آزمایش های بالا مثبت می شود. اما در موارد نادری، شش ماه بعد مشخص می شود که فرد به ایدز مبتلا شده است.
اگر شما ایدز دارید و باردار شده اید، با پزشک خود صحبت کنید تا راه های کاهش خطر انتقال این بیماری به جنین را برای شما بگوید.

6- گلوکوم
گلوکوم یا آب سیاه چشم، موجب تخریب اعصاب بینایی و بروز نابینایی می شود.گلوکوم با زاویه باز اولیه، رایج ترین نوع گلوکوم می باشد.
این نوع اغلب بدون هیچ علامتی رخ می دهد و زمانی متوجه می شویم که خیلی دیر شده و بینایی فرد کم شده است.اندازه گیری فشار داخلی چشم می تواند از نابینایی در اثر گلوکوم جلوگیری کند.

آزمایش تشخیص گلوکوم
اندازه گیری فشار داخلی چشم توسط پزشک، بستگی به سن فرد و دارا بودن عوامل خطر این بیماری دارد.سن بیشتر از 60 سال، سابقه خانوادگی ابتلا به گلوکوم، سابقه آسیب چشمی و مصرف استروئیدها جزو عوامل خطر گلوکوم می باشند.اندازه گیری فشار چشم برای افراد سالم و با سن کمتر از 40 سال، 2 تا 4 سال یک بار لازم است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
14 نکته درباره فیبروم رحمی

فیبروم یا فیبروئیدهای رحمی به توده های غیر سرطانی و خوش خیم که در ناحیه رحم رشد می کنند، اطلاق می شود. بسیاری از زنان دارای فیبروم های رحمی می باشند.
این فیبروم ها می توانند در جاهای مختلف رحم رشد کنند و اندازه آنها معمولا متفاوت می باشد. برخی اوقات این فیبروم ها باعث درد و ناراحتی فرد می شوند، اما به طور معمول خطرناک نیستند و زندگی فرد را تهدید نمی کنند.
تشخیص زودهنگام فیبروم های رحمی بسیار مهم است و گام مهمی در جلوگیری از برداشتن رحم (هیستركتومی) در آینده خواهد بود.

شناسایی فیبروئیدهای رحمی
تا کنون علت قطعی ایجاد فیبروم های رحمی در خانم ها پیدا نشده است، بنابراین با در نظر گرفتن راه های زیر می توانید وجود و یا عدم وجود فیبروئید های رحمی را در خودتان مشخص کنید.باید بررسی کنید که آیا علایم فیبروئید های رحمی در شما وجود دارد و یا نه.

شایع ترین علایم فیبروئید های رحمی شامل موارد زیر می باشد :
- خونریزی های غیر طبیعی و زیاد در عادت ماهانه
- درد و فشار در ناحیه لگن
- طولانی بودن خونریزی های ماهانه
- خونریزی بین دوره های قاعدگی
- بزرگ شدن شکم
- کمردرد
- پا درد
- درد در حین رابطه جنسی با همسر

اگر علایم ذکر شده را دارید، باید فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و وضعیت خود را بگویید.
متخصص زنان آزمایش های لازم را جهت اثبات قطعی فیبروئید رحمی تجویز می کند.برای این منظور لازم است که معاینات ناحیه لگن توسط پزشک انجام گیرد. همچنین داخل رحم شما بررسی و معاینه می شود.برای بررسی بیشتر سونوگرافی انجام می گیرد تا تعداد و اندازه و محل فیبروئیدهای رحمی مشخص شود.
همچنین ممکن است بنا به صلاحدید پزشک متخصص، آزمایش هایی نظیر سی تی اسکن و ام آر آی نیز انجام گیرد تا از وجود فیبروئید های رحمی مطمئن شوید.آزمایش خون و ادرار نیز در صورت لزوم تجویز می شود.متخصص زنان پس از بررسی تمام آزمایش های لازم و در صورت قطعی شدن فیبروئید های رحمی، راه های درمانی لازم را به بیمار ارائه می دهد.

توصیه ها
اگر فیبروئید رحمی در شما تشخیص داده شد، به توصیه های زیر عمل کنید:

1- نباید خودتان را سرزنش کنید ، بلکه باید بدانید که هنوز علت قطعی ایجاد فیبروئیدهای رحمی معلوم نیست، اما راه های درمانی برای آن وجود دارد.

2- اگر دچار هر گونه درد شدید و مداوم گشتید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

3- افرادی که دچار فیبروم های رحمی می شوند، معمولا خونریزی های قاعدگی نامنظم دارند و در بین پریودهای خود، خونریزی می کنند. بنابراین توصیه می شود که حتما وسایل لازم مانند نوار بهداشتی را همیشه همراه خودشان داشته باشند تا در صورت نیاز، دچار سردرگمی نشوند.

4- اگر فردی هستید که به فیبروم های رحمی مبتلا هستید و می خواهید برای باردار شدن اقدام کنید، حتما در نظر داشته باشید که ممکن است مدتی طول بکشد تا حاملگی رخ دهد. این گفته اشتباه است که همه افرادی که دارای فیبروم های رحمی هستند، نمی توانند حامله شوند. اگر تحت نظر پزشک باشید، احتمال حاملگی در شما افزایش می یابد.
آمارها نشان می دهد که بسیاری از افرادی که فیبروم های رحمی داشتند، توانستند باردار شوند و بارداری موفقی هم داشته اند.
بیماری فیبروم رحمی,فیبروئیدهای رحم,علائم فیبروم رحمی

5- معاینات دوره ای را فراموش نکنید. به این دسته از افراد توصیه می شود که هر سه تا شش ماه یک بار به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. این پیگیری ها به این دلیل انجام می شود تا معلوم شود که آیا فیبروم بزرگ شده یا نه و یا اینکه آیا فیبروم جدیدی به وجود آمده است یا نه.

6- ممکن است احساس پری مثانه و دفع ادرار کنید و مدام به سرویس بهداشتی بروید، زیرا ممکن است فیبروم بزرگ شده و به مثانه فشار وارد کند و شما احساس پری مثانه کنید.

7- فیبروم های رحمی به دلیل ایجاد خونریزی و یا ایجاد درد در حین مقاربت جنسی، ممکن است تغییراتی را در رابطه جنسی شما با همسرتان ایجاد کنند. بنابراین حتما از پزشک خود در این خصوص راه کارهای لازم را جویا شوید.

8- بسیاری از فیبروم های رحمی نیاز به عمل جراحی ندارند. تخمین زده می شود که حدود 20 درصد از زنان زیر سن 50 سال، به فیبروم رحمی مبتلا هستند که بیشتر آنها بدون نیاز به جراحی، زندگی سالمی دارند و می توانند باردار شوند.

9- در صورت مشاهده هر گونه تغییر در وضعیت جسمی خود حتما به پزشک مراجعه کنید.

10- افراد مبتلا به فیبروم رحمی به دلیل خونریزی زیاد قاعدگی، آهن زیادی از دست می دهند. بنابراین رژیم غذایی آنها باید سرشار از آهن باشد و در صورت صلاحدید پزشک از قرص آهن استفاده کنند.

11- از مصرف قرص های ضد بارداری که حاوی مقادیر زیادی هورمون استروژن هستند، جدا خودداری کنید.

12- اگر وجود فیبروم در شما اثبات شد، برای تایید غیر سرطانی بودن آن، آزمایش های لازمی را که پزشک تجویز می کند، انجام دهید.

13- اگر فیبروم رحمی به سرعت رشد کند و بزرگ شود، حتما باید بررسی های بیشتری را در خصوص سرطانی بودن آن انجام داد.

14- اگر فیبروم در مکانی از رحم قرار گرفته باشد که مانع از بارداری شما شود، می توان بسته به شرایط و صلاحدید پزشک، آن را با روش های دارویی یا جراحی برداشت.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 15 از 30:  « پیشین  1  ...  14  15  16  ...  29  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA