انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 16 از 30:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  29  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 
علل برداشتن رحم در زنان

هیسترکتومی روشی است که در آن قسمتی از رحم یک زن و یا تمام آن با عمل جراحی برداشته می‌شود.
از علل شایع برداشتن رحم، خونریزی های نامنظم رحمی است که در سنین بالای 40 سالگی، بیشتر پیش می آید. این بیماری که به دلایل مختلف پیش می آید، اغلب با مصرف داروهای مناسب درمان می شود، اما گاهی خونریزی با درمان های مرسوم بهبود نمی یابد یا به دلیل بیماری های دیگری مثل دیابت و فشار خون، امکان درمان دارویی مناسب وجود ندارد و به جراحی متوسل می شویم.

از علل دیگر جراحی برداشتن رحم، افتادگی شدید رحم یا مثانه است که با جراحی معمول، افتادگی قابل درمان نیست. در این موارد به جز علایم ادراری، بیمار از دردهای شدید لگنی که علت دیگری برای آن یافت نمی شود هم شکایت دارد که با این جراحی از شدت دردها کاسته می شود.

دردهای لگنی به دلیل وجود واریس یا اختلالات عروقی دیگر در وریدهای لگنی هم ایجاد می شود که گاهی به دلیل شدت درد و پاسخ نگرفتن از مصرف مسکن ها، جراحی برداشتن رحم توصیه می شود، البته این روش درمانی چندان مفید نیست.
از مشکلات دیگری که منجر به جراحی رحم می شود، می توان به بدخیمی ها یا سرطان های رحم، دهانه رحم یا تخمدان ها اشاره کرد.

بیماری دیگری که به برداشتن رحم و تخمدان ها منجر می شود، بیماری اندومتریوز است. در این بیماری بافت داخلی رحم در لگن یا روی تخمدان ها، لوله ها یا روده ها رشد می کند و موجب دردهای شدید لگنی بخصوص چند روز قبل از شروع قاعدگی می شود.

از علل دیگر، دردهای شدید زمان عادت ماهانه است که به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد و تنها راه باقیمانده، جراحی است.

در عفونت های لگنی شدید که منجر به ایجاد آبسه در تخمدان می شود، در مواردی که با آنتی بیوتیک نتوان جان بیمار را نجات داد، اقدام به جراحی می کنیم.
از بیماری های دیگر رحمی می توان به آدنومیوز اشاره کرد. در این بیماری خانم میانسال با خونریزی های طولانی و درد شدید در دوران قاعدگی مراجعه می کند. چنانچه این بیماری تشخیص داده شود، درمان دارویی ندارد و در نهایت تنها راه درمان، جراحی و برداشتن رحم است.
پزشک زنان در موارد اورژانسی مانند خونریزی شدید پس از زایمان نیز مجبور به خارج کردن رحم برای کنترل خونریزی است و هدف نجات جان مادر است.

انواع روش های برداشتن رحم
به سه روش می توان رحم را برداشت :


اول از راه شکم که با برش شکمی انجام می شود.

دوم از راه واژن که بدون برش شکمی کار انجام می شود و روش بسیار خوبی است که میزان عوارض آن از جراحی شکمی کمتر است.

سوم روش لاپاراسکوپ (جراحی با حداقل برش) که در بیماران خاص قابل انجام است و مزایای خاص خودش را دارد.
بهترین روش، جراحی از طریق واژن است که در صورتی که بیمار شرایط آن را داشته باشد، انجام می شود.

مراقبت پس از عمل برداشتن رحم
1- داروهای تجویز شده توسط پزشک را استفاده نمایید.
2- اگر پانسمان شما ضد آب است، دوش گرفتن کوتاه مدت و ایستاده مجاز است و اگر ضدآب نیست تا سه روز نباید با آب تماس پیدا کند.
3- روز سوم، پانسمان روی زخم را بردارید و پس از یک دوش کوتاه و ایستاده، زخم محل عمل را با شامپو و ترجیحا شامپو بچه بشویید و با سشوار خشک کنید. از این به بعد باید روزانه زخم شسته و خشک گردد.
4- بین روزهای 7 تا 10 پس از عمل، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
5- اگر نمونه رحم شما به آزمایشگاه ارسال شده است، جواب آن را از آزمایشگاه بگیرید و به پزشک معالج خود نشان دهید.
6- در صورت بروز هر گونه تب، تورم، ترشح و کبودی موضع عمل یا خونریزی واژینال، پزشک خود را مطلع سازید.
7- در روزهای اول پس از عمل، پیاده روی در داخل منزل را فراموش نکنید.
8- یبوست می تواند برای شما خطرآفرین باشد. بنابراین با رژیم غذایی مناسب یا خوردن ملین از یبوست پرهیز کنید.
9- از انجام کارهای سنگین و برداشتن بار سنگین، تا دو ماه پس از عمل خودداری کنید.
10- حداقل تا 40 روز از نزدیکی با همسر خود پرهیز کنید.
11- ویزیت مجدد شما 40 روز پس از عمل و قبل از شروع فعالیت های معمولی و نزدیکی با همسر است.
خطرات عمل جراحی هیسترکتومی
هیسترکتومی معمولا بسیار بی‌خطر است. اما در هر عمل جراحی عوارضی ممکن است رخ دهد.لخته شدن خون در رگ‌ها، عفونت، خونریزی شدید و حساسیت به داروهای بیهوشی، برخی از شایع‌ترین عوارض جراحی هستند.

عوارض احتمالی دیگر نیز عبارتند از:
- آسیب مجاری ادرار، مثانه یا مقعد در طول جراحی که ممکن است برای ترمیم آن، به جراحی اضافی نیاز پیدا شود.
- فقدان عملکرد طبیعی تخمدان، باعث کاهش سطح استروژن و خشکی واژن می‌شود.
- شروع زودرس علایم یائسگی به‌دلیل برداشتن تخمدان
- تشکیل بافت اسکار و چسبندگی‌های شکمی
هیسترکتومی برای خانم‌هایی مطلوب است که دیگر قصد بچه‌دار شدن ندارند و از به‌کاربردن درمان‌های بی‌نتیجه و متعدد هم خسته شده‌اند.

عوارض برداشتن رحم
-بر خلاف تصور عموم مردم، برداشتن رحم هیچ تاثیری در کاهش میل جنسی ندارد.
-رحم هیچ نقشی در آمیزش جنسی ندارد و فعالیت جنسی بیمار پس از برداشتن رحم به طور طبیعی حفظ می شود.
-همچنین ارتباطی بین برداشتن رحم با افزایش فشار خون و ازدیاد وزن وجودد ندارد. این تغییرات پس از سن 45 سالگی و در سنین یائسگی ایجاد می شود و با توجه به اینکه اغلب برداشتن رحم نیز در این سنین اتفاق می افتد، بیماران به اشتباه این مشکلات را به برداشتن رحم نسبت می دهند، در حالی که این عوارض ارتباطی با این عمل جراحی ندارد.

ولی تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد زنانی که با عمل جراحی، رحمشان را در می آورند، در مقایسه با سایر زنان ازافسردگی بیشتری رنج می برند. زنانی که تحت عمل هیستروکتومی قرار می‌گیرند، با عوارض دوران یائسگی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که از مشخصه بارز آن، تغییرات محسوس خلق و خو است.

قبل از برداشتن رحم، مشورت کنید
بعد از برداشتن رحم ممکن است احساس کمبود کنید و ناراحت باشید از اینکه دیگر نمی‌توانید بچه‌دار شوید. از طرفی شما در می‌یابید که علایم شما برطرف شده و احساس بهبود و شانس ادامه زندگی را دارید. تسکین علایم می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تاثیر بسیاری بگذارد.

برای غلبه بر ناراحتی و پشیمانی بعد از عمل، بهترین راه، اطمینان از انتخاب صحیح است. در یک کفه ترازو علل ضرورت برداشتن رحم و در کفه دیگر عدم قدرت باروری را قرار دهید و قبل از انجام جراحی مطمئن شوید که هیسترکتومی برای شما بهترین است.
با پزشک خود صحبت کنید و اگر در لزوم آن شک دارید، نسبت به درخواست راه‌حلی دیگر، تردید نکنید.
در طی هیسترکتومی، پزشک با عمل جراحی، رحم شما را از لوله‌های تخمدانی، تخمدان‌ها و واژن جدا می‌کند.هیسترکتومی برای خانم‌هایی مطلوب است که دیگر قصد بچه‌دار شدن ندارند و از به‌کاربردن درمان‌های بی‌نتیجه و متعدد هم خسته شده‌اند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
برخی زنان دو رحم دارند

عارضه دو رحمی در زنان خیلی نادر است و گاهی اوقات هرگز تشخیص داده نمی شود. زنان دارای دو رحم بیشتر دچار سقط جنین و نوزاد نارس می شوند.در جنین دختر، رحم ابتدا به شکل دو لوله کوچک است. در طی رشد جنین، این دو لوله به هم متصل می شوند و یک عضو بزرگ تر و توخالی به نام رحم را ایجاد می کنند.
اما گاهی اوقات، این دو لوله کاملا به هم وصل نمی شوند و هر کدام به طور جداگانه رشد کرده و بزرگ می شوند. در این شرایط دو رحم در بدن نوزاد دختر ایجاد می شود.این دو رحم ممکن است یک دهانه به یک واژن داشته باشند و یا این که هر رحم دارای یک دهانه جدا باشد. حتی ممکن است دو واژن وجود داشته باشد.

فقط در صورتی که عارضه دو رحمی باعث بروز علائم و عوارضی در فرد شود، نیاز به درمان دارد، مثل درد لگن، سقط جنین مکرر و زایمان زودرس.
تشخیص زودهنگام این مشکل مهم است، خصوصاً اگر می خواهید باردار شوید و یا سقط جنین های مکرر دارید

علائم دو رحمی در زنان
برخی زنان دارای دو رحم هستند و هرگز این مشکل در آن ها معلوم نمی شود، حتی در طی بارداری و زایمان. اغلب هر رحم دارای یک دهانه جداست. برخی زنان دو رحمی، حتی دو واژن دارند.

علائم احتمالی دو رحمی عبارتند از:
- درد و فشار غیرعادی قبل و یا در طی قاعدگی
- خونریزی غیرطبیعی در زمان قاعدگی مثل خونریزی زیاد

چه موقع نزد پزشک برویم؟
اگر دچار علائم دو رحمی هستید، نزد پزشک متخصص زنان بروید.تشخیص زودهنگام این مشکل مهم است، خصوصاً اگر می خواهید باردار شوید و یا سقط جنین های مکرر دارید.پزشک درمان مناسب را انجام می دهد تا شانس باردار شدن، باردار ماندن و یک زایمان بی خطر را در شما بهبود دهد.اگر در طی بارداری متوجه شدید که دو تا رحم دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. شما با همکاری پزشک می توانید برنامه ای را برای مراقبت مطلوب از خود و جنین در طی بارداری و زایمان داشته باشید.

عوارض دو رحمی در زنان
بیشتر زنان مبتلا به دو رحمی، روابط زناشویی، بارداری و زایمان های طبیعی دارند.اما گاهی اوقات، عارضه دو رحمی و سایر مشکلات رحمی منجر به نازایی و سقط جنین در زنان می شود.همچنین باعث تولد نوزاد نارس (زایمان زودرس) و قرارگیری غیرعادی بچه در رحم مادر می شود مثلا به جای اینکه موقع زایمان سر نوزاد پایین باشد، باسن و پاهای او پایین هستند.

راه های تشخیص دو رحمی در زنان
عارضه دو رحمی ممکن است در طی معاینه لگن توسط پزشک متخصص زنان معلوم شود، وقتی که پزشک دو دهانه رحم را مشاهده می کند و یا متوجه شکل غیرطبیعی رحم می شود.
عارضه دو رحمی,علائم عارضه دو رحمی در زنان,علت داشتن دو رحم

پزشک برای تشخیص عارضه دو رحمی، آزمایشات زیر را توصیه می کند:

1- سونوگرافی

2- سونوهیستروگرام:
بعد از تزریق یک مایع از طریق واژن و دهانه رحم به داخل رحم، سونو هیستروگرام (اسکن سونوگرافی) انجام می شود و پزشک می تواند از طریق این روش، مشکلات مربوط به شکل رحم را بررسی کند.

3- ام آر آی (MRI):
اگر باردار هستید و دارای دو رحم می باشید، خطر ابتلا به عوارض بارداری در شما بیشتر از بقیه است، زیرا اندازه رحم در شما کوچک تر است.

4- هیستروسالپینگوگرافی:
در طی این روش، یک ماده رنگی مخصوص از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود. هنگام حرکت این ماده رنگی در طی اندام های تناسلی، برای تعیین اندازه و شکل رحم، با اشعه ایکس عکسبرداری می شود.

درمان دو رحمی در زنان
اگر زنی دارای دو رحم باشد، ولی علامت و عارضه خاصی نداشته باشد، نیاز به درمان خیلی کم است.عمل جراحی برای به هم پیوستن دو رحم به ندرت انجام می شود، هر چند که برای حفظ بارداری، جراحی به شما کمک می کند. اگر باردار هستید و دارای دو رحم می باشید، خطر ابتلا به عوارض بارداری در شما بیشتر از بقیه است، زیرا اندازه رحم در شما کوچک تر است. این عامل می تواند باعث زایمان زودرس و اغلب زایمان با سزارین شود.

درباره نگرانی های خود در مورد زایمان با پزشک خود صحبت کنید، چون او می تواند راه های جلوگیری از زایمان زودرس و یا کنترل زایمان را به شما بگوید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
عبور آرام زنان از دوره های ماهانه با تغذیه !

تقریبا تمام زنان و دختران جوان در روزهای قبل از دوره ماهانه خود دردها و ناراحتی‌های جسمی را تحمل می‌کنند اما شاید دور ماندن از این دردها و مشکلاتی مثل نفخ، دل‌پیچه، احساس عصبانیت و... خیلی هم سخت نباشد.

پزشکان می‌گویند گاهی بد نیست که بر اساس میل و هوس کردن خود غذا بخورید، البته این حرف آنها به این معنا نیست که اگر هوس شیرینی‌های بزرگ یا غذاهای فست‌فود چرب کردید، سراغ آنها بروید اما گاهی می‌شود که ناگهان میل زیادی به خوردن برخی غذاهای سالم پیدا می‌کنید، مثلا هوس می‌کنید حبوبات (مثلا عدس) بخورید یا هوس گوشت قرمز یا سفید می‌کنید، در این مواقع ممکن است بدنتان به شما راه‌حل برطرف کردن مشکلات در رابطه با این دوره را پیشنهاد دهد.

چرا گاهی هوس شدید به خوردن غذاهای خاص دارید؟
دکتر سرگئی آشروف، پزشک متخصص زنان در دانشگاه بالتیمور می‌گوید: گاهی مواقع زنان و دختران جوان کشش شدیدی به خوردن عدس، گوشت قرمز، جگر یا اسفناج پیدا می‌کنند. جالب است که مطالعات نشان می‌دهد این کشش ممکن است با دوره ماهانه آنها ارتباط داشته باشد و ممکن است تلاش بدن برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با این دوره باشد.

تحقیقات گروهی در دانشگاه بالتیمور نشان داده است زنانی که رژیم غذایی غنی از آهن دارند 30 تا 40درصد کمتر از سایر زنان علائم و مشکلات، سندرم پیش از دوره ماهانه (PMS) را تجربه می‌کنند. در این مطالعه که در یک مقطع زمانی 10 ساله انجام شد، بیش از 3 هزار زن و دختر جوان مورد سؤال قرار گرفتند و نوع رژیم غذایی آنها مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه مشخص شد زنانی که سن، قد، وزن و BMI یکسان دارند، عادت سیگار کشیدن آنها و نحوه استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری آنها مشابه است و حتی میزان مصرف کلسیم آنها از طریق رژیم‌های غذایی یا از طریق مصرف مکمل‌ها یکسان است، گروهی که روزانه حدود 20 میلی‌گرم آهن مصرف می‌کنند بسیار کمتر از گروهی که آهن مصرف نمی‌کنند، دچار مشکلات و ناراحتی‌های PMS می‌شوند.

کورن‌فلکس گاهی مثل پروفن کار می‌کند !
اگر از آن گروهی هستید که در روزهای پیش از شروع دوره ماهانه‌تان به شدت درد می‌کشید و علائمی مثل نفخ معده و بی‌اشتهایی و عصبانیت در این روزها شما را اذیت می‌کند به دنبال مواد غذایی‌ای باشید که دارای آهن زیادی هستند. شما می‌توانید شیر یا مواد لبنی‌ای در مغازه‌ها پیدا کنید که غنی‌شده با آهن باشد. برخی مواد غذایی هم هستند که روی آنها نوشته شده «fortified with iron» که به معنای غنی‌شده با آهن است.
در ضمن یادتان باشد که بهتر است بیشتر از نیمی از آهن مورد نیاز را قبل از ظهر به بدنتان برسانید. یک فنجان غلات کامل حل شده در یک لیوان شیر می‌تواند حدود 50درصد نیاز روزانه شما به آهن را برطرف کند. در ضمن بدانید که یک بشقاب از کورن‌فلکس‌های غنی از آهن حتی می‌تواند تا 75درصد نیاز روزانه بدن شما به آهن را تامین کنند.

چرا عدسی برای خانم‌ها غذای ایده‌آلی است ؟
تنها یک فنجان عدس می‌تواند 40درصد نیاز روزانه بدن شما به آهن را برطرف کند. عدس از آن گروه مواد غذایی است که از گذشته به آهن‌دار بودن آن پی برده شده بود و در بسیاری از مکاتب طب سنتی جهان از آن به عنوان درمانی برای ضعف و بی‌حالی و خستگی و دوره‌های نامنظم زنان استفاده می‌شد. شما می‌توانید یک روز در میان عدس را به عنوان صبحانه یا ناهار نوش‌جان کنید تا آهنی مناسب به بدنتان برسانید. اما این نکته را یادتان باشد که خوردن سایر حبوبات را هم باید به موازات عدس ادامه دهید زیرا حبوبات غنی از مواد مغذی و مواد مفید برای بدن هستند.

خانم‌ها از ملوان زبل یاد بگیرند !
ملوان زبل را که یادتان هست؟ این شخصیت کارتونی عاشق اسفناج بود، علت هم داشت؛ ‌اسفناج می‌تواند به بدن شما کمک کند. مطالعات گسترده در دانشگاه هاروارد نشان داده است زنانی که طی هفته حداقل سه بار در غذاهای خود از اسفناج استفاده می‌کنند طی روزهای پیش از دوره ماهانه علائم کمتری را تجربه می‌کنند. بر اساس مطالعات گروه کنترل بیماری‌های کانادا، یک لیوان اسفناج بخارپز شده حدود 7 میلی‌گرم آهن در خود دارد که این به معنای تامین حدود یک‌سوم نیاز روزانه بدن یک خانم جوان به آهن است.

چرا آهن در این مورد خاص ضد درد است ؟
از یک طرف معلوم شده آهن در بدن انسان به تولید هورمون سروتونین کمک می‌کند و سروتونین واسطه شیمیایی است که بر کنترل خلق و خوی انسان تاثیر دارد، و از طرف دیگر برخی پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که شاید علت مشکلات و دردهای قبل از دوره ماهانه زنان و دختران جوان کمبود برخی هورمون‌ها یا مواد شیمیایی و واسطه‌های شیمیایی بدن باشد.

دکتر پاتریشیا چاکانوبدویا، متخصص زنان و فوق‌تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز زنان که یکی از پزشکان حاذق در این مطالعه بود، می‌گوید: «مطالعات ما نشان داده که اگر زنان مقدار کافی آهن در روز به بدن خود برسانند، مقدار کافی سروتونین در بدن آنها ترشح می‌شود و اینگونه علائم PMS در آنها کاهش خواهد یافت.» اما دکتر چاکانو یک توصیه ویژه هم برای شما دارد: «لطفا بلافاصله پس از خواندن مطلب سراغ خوردن غذاهای حاوی آهن یا مکمل‌های آهن نروید. باید حواستان باشد که خوردن آهن زیاد می‌تواند باعث افزایش بیش از حد آهن در بدن شما شود و تجمع آهن اضافی در بدن شما باعث ایجاد مشکل می‌شود، پس حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و با نظر او میزان مورد نیاز آهن روزانه بدنتان را به صورت رژیم غذایی یا مکمل به بدنتان برسانید.»

اما جدا از اینکه باید آهن به مقدار کافی به بدنتان برسانید، می‌توانید با استفاده از توصیه‌های این مطلب نیز از شدت علائم و مشکلات روزهای پیش از دوره ماهانه خود بکاهید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن

بی اختیاری در اثر فشار
اگر در هنگام خندیدن، سرفه کردن، عطسه زدن و یا بلند کردن جسم سنگینی، ناگهان یک قطره ادرار از شما بیرون آید، نشان می دهد شما دچار بی اختیاری ادرار در اثر فشار شده اید. این مسئله یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین دختران جوان می باشد.
بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری)
اگر ناگهان نیاز فوری به دفع ادرار پیدا کنید، اما دسترسی به دستشویی نداشته باشید و در لباستان ادرار کنید، دچار بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری) شده اید.این نوع بی اختیاری در اثر شنیدن صدای آب جاری، نوشیدن یک مایع و یا با هیچ چیز دیگری می تواند رخ دهد.در این نوع بی اختیاری، قبل از رسیدن به دستشویی، مقدار زیادی ادرار از شما خارج می شود.

مثانه بیش فعال
نوع دیگر بی اختیاری ادرار، فعالیت زیاد مثانه می باشد. در این نوع نیز ناگهان نیاز فوری به دستشویی رفتن پیدا می کنید.اما همه افراد دارای مثانه بیش فعال، دچار بی اختیاری ادرار نیستند، بلکه بسیاری از زنان می توانند خود را نگه دارند تا به دستشویی برسند.این بیماران باید کارهای خود را کنار بگذارند و به دستشویی بروند.برخی از این بیماران در طول روز و برخی دیگر در شب به این بی اختیاری ادرار دچار می شوند.محققان نشان داده اند که زنان دچار بی اختیاری ادرار از کمبود اعتماد بنفس، کاهش تمایلات جنسی و افسردگی شدید رنج می برند.

دلیل بی اختیاری ادرار ناشی از فشار
هنگامی که عضلات و بافت هایی که مثانه را نگه می دارند، ضعیف شوند، این نوع بی اختیاری رخ می دهد.هنگامی که فشار زیادی به مثانه وارد شود و اسفنکتر (دریچه) مثانه هنوز بسته نشده باشد، ریزش ادرار رخ می دهد. فشاری از قبیل سرفه و یا خنده می تواند باعث ریزش ادرار شود.
دلایل متعددی برای از دست دادن قدرت این ماهیچه ها می باشد، از قبیل: افزایش وزن، آسیب ورزشی، بارداری چندقلوزایی و زایمان طبیعی.

دلیل بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری)
این نوع بی اختیاری به دلیل اسپاسم و یا گرفتگی عضلات مثانه رخ می دهد. این گرفتگی ممکن است در اثر تخریب عصب و یا عضلات بوجود آمده باشد.در برخی موارد، تخریب عصب و یا عضله باعث ایجاد بیماری های دیگری نیز می شود نظیر: سوزش مثانه در اثر عفونت و یا التهاب مثانه.

داروهایی که بی اختیاری را بدتر می کنند :
- در زنان داروهای خاص فشار خون، باعث شل شدن عضلات مثانه می شوند و باعث بی اختیاری ادرار ناشی از فشار می گردند.
- برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است بی اختیاری را تسکین دهند، اما برخی دیگر از این داروها، این بیماری را بدتر می کنند.
- دیورتیک ها و یا داروهای ادرارآور می توانند انواع بی اختیاری ها را تشدید کنند.
روحیه فرد مبتلا به بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار می تواند خسارات قابل توجهی را از نظر روحی بر جای بگذارد.محققان نشان دادند که زنان دچار بی اختیاری ادرار از کمبود اعتماد بنفس، کاهش تمایلات جنسی و افسردگی شدید رنج می برند.ترس از بی اختیاری، ممکن است فرد را به انزوای اجتماعی بکشاند.بسیاری از زنان دچار بی اختیاری ادرار خفیف می توانند با نوشیدن کم مایعات، بی اختیاری خود را کنترل کنند.
تشخیص
ابتدا باید نوع بی اختیاری را تشخیص داد. یکی از راه های نشان دهنده بی اختیاری ادرار ناشی از فشار این است که پزشک از شما می خواهد که بایستید و سرفه کنید.پزشک، داروهای مصرفی شما را می پرسد و برای بررسی عفونت ادرار، نمونه ادرار شما را آزمایش می کند.پزشک از شما می خواهد که در یک دفتر یادداشت کنید که چقدر مایعات می نوشید، چقدر ادرار می کنید و چند بار ناگهان ادرار از بدن شما خارج می شود.
آزمایشات تشخیصی عبارتند از:
- سونوگرافی نشاندهنده آن است که در هنگام ادرار کردن، سرفه کردن و یا دیگر فعالیت ها، چگونه مثانه و پیشابراه تغییر وضعیت می دهند.
- آزمایش پد نشان می دهد که چقدر ادرار در طول روز از بدن شما خارج می شود.
- آزمایش استرس مثانه کمک به بررسی بی اختیاری ناشی از فشار می کند.
- کیستومتری، فشار مثانه را اندازه گیری می کند و کمک به تشخیص بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری) می کند.
- بررسی مشکلاتی که با روش های تصویربرداری دیگر قابل ممکن نیست، با استفاده از mri امکان پذیر می باشد.
کنترل بی اختیاری ادرار خفیف
- بسیاری از زنان دچار بی اختیاری ادرار خفیف می توانند با نوشیدن کم مایعات، بی اختیاری خود را کنترل کنند.
- نصف لیوان‌تان را پر کنید و از نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی های دارای کافئین خودداری کنید. نوشیدنی های دارای کافئین، ادرارآور می باشند.
- به طور مرتب و هر 2 تا 4 ساعت یک بار و یا حتی در صورتی که احساس نمی کنید که باید به دستشویی بروید، مثانه خود را خالی کنید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

لطفا این درد زنانه را جدی بگیرید!

شاید برایتان عجیب باشد اما خانم‌هایی هستند که دردهای دوره ماهانه‌شان از روز دوم و سوم بیشتر شده و حتی تا بعد از اتمام قاعدگی نیز رفع نمی‌شود! حتی بدتر از آن در هر سیکل این درد بیشتر از ماه قبل می‌شود و همیشه لکه بینی دارند.
در این موارد باید به بیماری «اندومتریوز» مشکوک شد و تست‌های لازم را انجام داد و اگر تشخیص تایید شد هرچه سریع‌تر درمان را آغاز كرد زیرا این بیماری می‌تواند منجر به خونریزی‌های شدید و نازایی شود.
دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و لاپاراسکوپی در این مقاله در این باره توضیح می‌دهد.
وقتی بافت رحم به داخل رحم اکتفا نمی‌کند!

کاشته شدن بافت رحم در قسمتی غیر از جدار داخلی رحم را «اندومتریوز» می‌گویند. بافت داخل رحم «آندومتر» نام دارد و این بافت ممکن است به دلایل مختلفی در مکان‌هایی به غیر از رحم کاشته شود. برای مثال اگر هنگام دوره ماهانه خون به جای اینکه خارج شود، از لوله‌ها به داخل حفره شکمی بریزد ممکن است منجر به اندومتریوز شود.
عوامل ارثی نیز می‌توانند باعث شوند از ابتدای تولد بافت آندومتر در جایی خارج از حفره آندومتر برای مثال داخل شکم، تخمدان و گاهی حتی در روده، زانو و ریه کاشته شود. همچنین تغییرات بعدی سلول‌ها نیز ممکن است باعث شود این سلول‌ها تبدیل به بافت لایه پوشاننده داخلی رحم شوند.
البته به تازگی آلودگی هوا نیز یکی از عوامل افزایش وقوع این بیماری در خانم‌ها ذکر شده است. معمولا مقدار کمی از خون دوره ماهانه به داخل شکم برمی‌گردد اما اگر راه خروجی بسته شده باشد، یعنی راهی که خون باید از طریق آن از رحم به طرف واژن و به بیرون بیاید به علتی دچار اختلال باشد این می‌تواند باعث برگشت خون بیشتر و اندومتریوز شود.

برای مثال ممکن است در سوراخ داخلی یا خارجی دهانه رحم تنگی وجود داشته باشد یا چسبندگی یا ناهنجاری‌های رحمی از جمله رحم‌های دوشاخ، سپتوم دار، تک شاخ و... یا در قسمت دهانه خروجی ناهنجاری مطرح باشد. تمام این عوامل می‌توانند باعث شوند خون به داخل شکم برگردد. البته یکی از دلایل کمتر شایع آن نیز پرده بکارت است که در این حالت باقی ماندن خون در واژن و داخل رحم می‌تواند منجر به اندومتریوز شود.

راه‌های تشخیص اندومتریوز
تنها راه تشخیص قطعی اندومتریوز انجام لاپاراسکوپی و دیدن حفره شکم است. البته این کار معمولا در مرحله اول انجام نمی‌شود چون به هرحال نوعی عمل جراحی محسوب می‌شود. اما اگر در تشخیص بیماری واقعا به مشکل بربخوریم این کار را انجام می‌دهیم. علاوه بر این، یکی از راه‌های جدیدی که بسیار کمک‌کننده بوده است، استفاده از ام‌آر‌آی و انجام تستی به نام 125CA است. این تست تا حد زیادی به تشخیص اندومتریوز کمک می‌کند، زیرا مارکرها معمولا در این افراد افزایش پیدا می‌کنند.

مواردی بوده است که بیمار فکر می‌کرده بواسیر یا هموروئید دارد و به دنبال درمان آن بوده است. اما پزشک در معاینه و سونوگرافی «اندورکتال» متوجه نقاط آبی رنگ و قهوه‌ای رنگی شده است که از آنها خون دفع می‌شود بدون اینکه در آن قسمت واریس مهمی وجود داشته باشد. بواسیر در حقیقت واریس وریدهای ناحیه روده است اما این نقاط تکی هستند و دورشان عروق خاصی نیست و با این حال خونریزی می‌کنند. اندومتریوز می‌تواند به‌راحتی با بواسیر اشتباه گرفته شود.

قاعدگی های خیلی دردناک و لکه بینی دارید؟
علائم بیماری اندومتریوز متعدد و غیراختصاصی هستند. یکی از شایع‌ترین علائم آن دردهای هنگام دوره ماهانه است که در روزهای سوم و چهارم معمولا بدتر می‌شود، درست برعکس افراد عادی که دردهایشان روز اول و دوم بیشتر است. حتی بعد از اتمام دوره ماهانه نیز مدت زیادی طول می‌کشد تا این درد کاملا از بین برود.

متاسفانه درد هنگام دوره ماهانه با گذشت زمان بدتر می‌شود، یعنی هرماه بیمار احساس می‌کند از ماه قبل بدتر شده است چون نقاط اندومتریوز هربار خونریزی بیشتری خواهند داشت و درد شدیدتر می‌شود. البته حتما دلیلی ندارد خونریزی نیز به همراه درد بیشتر از 7 روز طول بکشد اما متاسفانه یکی از علائم این افراد لکه بینی است که ممکن است بیش از 7 روز هم مشاهده شود. گاهی اوقات این بیماری با کیست‌های داخل تخمدان همراه است که این کیست‌ها نیز باعث درد شدید هنگام دوره ماهانه می‌شوند.

در این افراد اگر سونوگرافی انجام دهیم کیست‌هایی را در تخمدان می‌بینیم که داخل‌شان خون است. این کیست‌ها «کیست شکلاتی» نام دارند و به راحتی مشخص می‌شوند. از دیگر علائم اندومتریوز می‌توان به درد هنگام نزدیکی و لکه بینی بین دو عادت ماهانه اشاره كرد. علاوه براین، گاهی اوقات در معاینه پشت رحم یا کلدوساک خلفی، بیمار دردهایی را احساس می‌کند که این دردها نیز به دلیل نقاط اندومتریوز در پشت رحم ایجاد می‌شوند.
خانم های مسن نگران نباشند

اندومتریوز امروزه دیگر در سن و سال خاصی اتفاق نمی‌افتد. این بیماری معمولا در افراد بالای 25 تا 30 سال ایجاد می‌شد اما هم‌اکنون بیمارهای 17، 18 و 19 ساله نیز داریم. برخی افراد معتقدند، هرقدر قاعدگی فرد در سن پایین تری شروع شود در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری وجود دارد اما اندومتریوز با این موضوع ارتباط زیادی ندارد و بیشتر به نژاد فرد، آلودگی هوا و عواملی که مانع خروج خون می‌شوند ارتباط دارد.
وزن مناسب، رژیم غذایی سالم و ورزش همگی در پیشگیری از این بیماری موثر هستند. باید بدانید از لحاظ تئوریکی، احتمال وقوع این بیماری بعد از یائسگی وجود ندارد زیرا دیگر هورمونی وجود ندارد و عادت ماهانه‌ای اتفاق نمی‌افتد.
درمان مجردها و متاهل‌ها متفاوت است؟

درمان این بیماری بستگی دارد به اینکه آیا بیمار می‌خواهد باردار شود یا خیر. اگر بیمار ازدواج نکرده باشد و هنوز تمایل به باروری نداشته باشد معمولا از درمان‌های نگهدارنده یعنی درمان‌های دارویی استفاده می‌شود تا بیمار اعمال جراحی کمتری را متحمل شود. برای مثال می‌توان به صورت مداوم از قرص‌های ضدبارداری استفاده كرد.
به این ترتیب که بیمار قرص‌ها را 6 ماه می‌خورد و یك ماه استراحت می‌کند. در این 6 ماه قرص‌ها اکثرا باید به طور پشت‌سر هم خورده شود یعنی هر جعبه قرصی که تمام می‌شود جعبه بعدی باید بلافاصله شروع شود تا دوره ماهانه اتفاق نیفتد و نقاط اندومتریوز خونریزی نداشته باشند.

مرحله بعدی استفاده از آمپول‌های «دکاپپتیل» یا «دیفرلین» است که این آمپول‌ها 28 روز یک بار تزریق می‌شوند و باعث یائسگی دارویی یا یائسگی کاذب می‌شوند. به این ترتیب بیمار عادت ماهانه نمی‌شود و خونریزی و درد نخواهد داشت. اما متاسفانه همه این داروها، چه قرص‌های ضدبارداری و چه آمپول‌ها عوارض جانبی خود را دارند.
با این حال اگر بیماری چند بار عمل شده باشد و سنش هنوز کم باشد و ازدواج نکرده باشد می‌تواند به صورت نوبتی از این داروها استفاده کند. یعنی 6 ماه قرص بخورد و 3 ماه آمپول بزند و بعد دوباره 6 ماه قرص بخورد و... تا روزی که بخواهد بچه‌دار شود.

متاهل‌ها هرچه زودتر بچه‌دار شوند!
اگر بیمار در مرحله‌ای باشد که می‌خواهد اقدام به بارداری کند و در عین حال کیست بزرگی نداشته باشد بهتر است سریع تر از داروهای کمک باروری استفاده کند تا هرچه زودتر باردار شود. به یاد داشته باشید این افراد گاهی اوقات گرفتگی لوله‌های رحمی پیدا می‌کنند که با گرفتن عکس رحمی می‌توان متوجه شد آیا می‌توانند با این شرایط باردار شوند یا خیر. تعجیل در بارداری این افراد ضروری است زیرا هرقدر که می‌گذرد قدرت باروری‌شان کاهش پیدا می‌کند.

یکی از دلایلش این است که این افراد معمولا یکی، دوبار عمل می‌شوند و کیست‌های تخمدانی دارند که برداشته می‌شوند و یک مقدار از نسج تخمدان‌شان را از دست می‌دهند. علاوه براین، چندین نوع ماده التهابی از نقاط اندومتریوز آزاد می‌شود که هر کدام برای اسپرم و جنین سمی هستند و می‌توانند مانع باروری شوند. این بیماری با چند مکانیسم مختلف باعث نازایی می‌شود.

متاسفانه حتی بیمارانی که کیست و چسبندگی هم ندارند قدرت باروری‌شان نسبت به افراد عادی کمتر است، بنابراین بهتر است زودتر برای بچه‌دار شدن اقدام کنند. گاهی اوقات دیگر راهی برای برگشت به عقب باقی نمی‌ماند. متاسفانه بیماری اندومتریوز تا زمان یائسگی با بیمار است و درمان قطعی‌اش خارج کردن کامل رحم و تخمدان‌هاست که البته این کار برای خانم‌های بالای 45 سال توصیه می‌شود.
در این صورت بهبود خیلی زیادی در علائم بیمار پیدا خواهد شد. لازم به ذکر است که ایجاد سرطان به دنبال این بیماری در موارد خیلی نادر اتفاق می‌افتد اما احتمال آن بسیار کم است و بیشتر عوارض جانبی‌اش بیمار را اذیت می‌کند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
پنج سؤال زنان ازسلامت جنسی

واژن زنان به طور طبیعی ترشح شفاف یا اندکی کدر و بی‌بو دارد که پوست را آزار نمی‌دهد. معمولا در طول چرخه قاعدگی طبیعی، میزان و قوام این ترشح تغییر می‌کند. در زمانی از ماه ممکن است اندکی ترشح بسیار رقیق یا آبکی وجود داشته باشد و در زمانی دیگر ترشح بسیار غلیظ‌‌‌‌‌تر شود. همه این انواع ترشحات طبیعی هستند.
اما اگر ترشح واژن بودار، سوزاننده یا تحریک‌کننده باشد، غیرطبیعی است. این تحریک‌ گاهی به صورت خارش، سوزش یا هر دوی آنها خود را نشان می‌دهد. خارش ممکن است در هر زمانی از روز بروز کند اما در اغلب موارد در شب‌ها آزاردهنده است. این علایم در اغلب موارد با نزدیکی جنسی بدتر می‌شود. در صورتی که میزان، رنگ یا بوی ترشحات واژن تغییر کرد به متخصص زنان‌ مراجعه کنید.

آیا برداشتن رحم با جراحی برای زن مشکلات جنسی ایجاد می‌کند؟
برخی از زنان ممکن است پس از برداشتن رحم‌، تغییراتی در کارکرد جنسی را تجربه کنند. این تغییر ممکن است شامل کاهش میل جنسی، کاهش لغزندگی و نرمی واژن و حس دستگاه تناسلی باشد. این مشکلات گاهی با تغییرات هورمونی ناشی از برداشت رحم (و تخمدان‌ها) همراه می‌شوند. گاهی هم اعصاب و عروق خونی ضروری برای کارکرد جنسی حین جراحی آسیب می‌بینند.

هرچند وقت یک بار باید معاینه لگنی و آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد؟
انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند زنان ۳ سال پس از شروع فعالیت جنسی یا پس از ۲۱ سالگی (هر کدام زودتر بود)، سالی یک بار معاینه لگنی انجام دهند. این معاینه باید شامل انجام آزمایش سالانه «پاپ اسمیر» (نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم برای تشخیص زودرس سرطان) باشد.
زنانی که در معرض خطر بالای سرطان هستند، ممکن است به انجام مکرر پاپ اسمیر نیاز داشته باشند. در زنانی که برای چند سال پاپ‌اسمیر طبیعی دارند، فاصله میان انجام آزمایش‌ها بیشتر می‌شود. در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

آیا هورمون‌درمانی جایگزین پس از یائسگی برای زنان مضر است؟
در مورد بی‌خطر بودن انجام هورمون‌درمانی جایگزین پس از یائسگی اختلاف نظر زیادی میان دانشمندان وجود دارد. به طور کلی تصور می‌شود هورمون‌درمانی به حفظ سلامت استخوان‌ها پس از یائسگی کمک می‌کند و علایم یائسگی مانند گرگرفتگی را تخفیف می‌دهد اما مانند هر درمان دیگری ممکن است آثار جانبی زیانباری از جمله افزایش خطر سرطان آندومتر ( پوشش داخلی رحم) و سرطان پستان به وجود آید. هورمون‌درمانی جایگزین برای هر کسی مناسب نیست. در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

آیا ممکن است کسی در دوره شیردهی باردار شود؟
بله، گرچه شیردهی از پستان گاهی قاعدگی را مهار می‌کند یا به تاخیر می‌اندازد اما امکان وقوع بارداری وجود دارد. بنابراین لازم است که با پزشکتان در مورد روش مناسب پیشگیری از بارداری مشورت کنید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

18 علت ترشحات غیرطبیعی زنان

ترشحات واژن یا مهبل، مطلبی نیست که بتوان به راحتی راجع به آن صحبت کرد و یا حتی با پزشک در میان گذاشت، در حالی که این مسئله می تواند عملکرد زنان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
مایعی که از غدد داخل واژن و گردن رحم خارج می شود، باکتری ها و سلول های مرده را به بیرون دفع می کند. این مسئله مسلما نقش بسزایی در پاکیزگی واژن و جلوگیری از بروز عفونت دارد.در اغلب موارد وضعیت ترشحات واژن کاملا طبیعی است. مقدار این ترشحات در زنان مختلف متفاوت است و به علاوه رنگ آن نیز می تواند از حالت شفاف تا سفید شیری متغیر باشد و این بسته به زمان چرخه قاعدگی است.

همچنین ممکن است تغییراتی در مقدار و بوی ترشحات مشاهده شود، برای مثال هنگام تخمک گذاری، شیردهی و رابطه جنسی با همسر مقدار ترشحات بیشتر خواهد شد. همچنین در هنگام حاملگی یا در صورت عدم رعایت بهداشت شخصی، بویی متفاوت احساس خواهد شد.
چنانچه رنگ، بو و محتوای ترشحات به طور قابل ملاحظه ای غیر طبیعی شود، به خصوص اگر سوزش و خارش در محل واژن نیز احساس شود، نیازمند بررسی دقیق است.

آنچه باعث ترشحات غیرطبیعی می شود؟
هر گونه تغییر در مقدار طبیعی باکتری موجود در واژن می تواند بو، رنگ و ترکیبب ترشحات را تحت تاثیر قرار دهد. مواردی که می تواند این توازن را بر هم زند عبارتند از:

1- استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و یا استروئیدی
2- عفونت باکتریایی مهبل
3- قرص ضد بارداری
4- سرطان گردن رحم
5- بیماری های مقاربتی مثل کلامیدیا و سوزاک
6- دیابت
7- تحریک ناشی از محصولات معطر مانند صابون و کف وان حمام
از لباس زیر نخی یا پنبه ای استفاده کنید و از پوشیدن لباس تنگ جدا اجتناب کنید
8- عفونت لگنی بعد از عمل جراحی
9- بیماری التهابی لگنی
10- تریکوموناس (نوعی تک سلولی که باعث التهاب مهبل می شود)
11- تحلیل واژن در دوران یائسگی که در این حالت دیواره واژن دچار خشکی می شود و کوچک می گردد.
12- التهاب مهبل
13- عفونت قارچی
14- دوش مهبلی گرفتن
15- حاملگی
16- استرس
17- لباس زیر تنگ و یا با الیاف پلاستیکی
18- نوار بهداشتی قاعدگی نامناسب و آلوده

تشخیص توسط پزشک
پزشک متخصص زنان برای شروع درمان، ابتدا سوالاتی راجع به وضعیت سلامتی و علائمی که ملاحظه می کنید می پرسد، مانند :
- چه زمانی ترشحات غیر طبیعی شروع شده است؟
- رنگ ترشحات چگونه است؟
- آیا بوی خاصی از آن استشمام می شود؟
- آیا هیچ گونه احساس خارش، درد یا سوزش در محل واژن احساس می شود؟
- آیا شستشوی واژن را انجام می دهید؟

آزمایش پاپ اسمیر
سپس پزشک با استفاده از وسیله ای به نام اسپکولوم، معاینه لگنی برای شما انجام می دهد تا مستقیماً دهانه رحم را مشاهده کند.در حین معاینه لگنی، یک نمونه از ترشحات برای آزمایش در آزمایشگاه جمع آوری می شود.همچنین ممکن است آزمایش پاپ اسمیر تجویز گردد.

پیشگیری
برای پیشگیری از عفونت های واژن که منجر به خروج ترشحات غیر طبیعی می شود، باید...
1- محل واژن را با آب گرم و صابون ملایم تمیز نگه دارید.
2- از صابون معطر استفاده نکنید و همچنین از حمام حباب و اسپری زنانه اجتناب کنید.
3- بعد از رفتن به حمام همیشه خود را خشک کنید تا از ورود باکتری به واژن جلوگیری شود.
4- از لباس زیر نخی یا پنبه ای استفاده کنید و از پوشیدن لباس تنگ جدا اجتناب کنید.

درمان
روش درمان وابسته به علت اصلی بیماری است.عفونت قارچی با داروهای ضد انگلی که در قالب کرم یا ژل در محل واژن استفاده می شود، درمان می گردد.عفونت باکتریایی با قرص های آنتی بیوتیک درمان می شود. به عنوان جایگزین می توانید از کرم های آنتی بیوتیکی واژنی استفاده کنید، خصوصاً اگر دچار عوارض جانبی قابل توجهی ناشی از مصرف قرص های آنتی بیوتیکی شدید.تریکومونیاز با داروی مترونیدازول(فلاژیل) یا تینیدازول( تیندامکس) درمان می شود.
اگر پزشک شما بر اساس یافته های شرح حال و معاینه تان شک کند که ممکن است شما بیماری منتقله از راه جنسی داشته باشید، ممکن است قبل از آماده شدن نتایج آزمایش ها، برایتان به روش تزریقی و خوراکی آنتی بیوتیک شروع کند.

التهاب مهبل تحلیل رفته می تواند با تغییرات هورمونی ایجاد شود، مثلاً بعد از بارداری یا در هنگام استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری بروز کند. به طور شایع تر این مشکل در طی و بعد از یائسگی ایجاد می شود.
پس از یائسگی، درمان جایگزین هورمونی می تواند از راه خوراکی یا مهبلی تجویز شود. تجویز مهبلی کرم باعث می شود در معرض سطح کمتری از هورمون قرار بگیرید. در موارد خفیف استفاده از یک لغزنده کننده می تواند کافی باشد.اگر از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، تغییر نوع قرص یا قدرت آن می تواند به شما کمک کند که از التهاب مهبل تحلیل رفته خلاصی یابید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

چرا پریود نمیشوم ؟

آمنوره (فقدان قاعدگی) می تواند در طی بلوغ یا پس از آن اتفاق افتد. آمنوره اولیه وضعیتی است که در آن تا سن ۱۶ سالگی هیچ عادت ماهیانه ای نداشته باشید. آمنوره ثانویه زمانی اتفاق می افتد که شما سابقا عادت ماهیانه داشته اید اما اکنون متوقف شده است. با قطع عادت ماهیانه ممکن است اولین فکر شما وقوع حاملگی باشد. اما دلایل متعددی وجود دارد که شما عادات ماهیانه منظمی ندارید.
آمنوره که یک نشانه محسوب می شود و نه بیماری، ندرتا از بیماریهای جدی ناشی می شود. به هرحال ندانستن اینکه چرا قاعدگی قطع شده است می تواند استرس زا باشد و منتظر وقوع آن ماندن می تواند به اندازه یک عمر باشد. اما نترسید.
با کمی تحقیق در سابقه پزشکی و توضیح دقیق آنچه تجربه کرده اید شما و پزشکتان می توانید مشکل را ریشه یابی کنید. درمان مشکل زمینه ای می تواند آمنوره را درمان کند.

● علائم و نشانه ها
نشانه مهمی که مطرح می کند ممکن است آمنوره داشته باشید این است که عادت ماهیانه ندارید. در اینجا مواردی که در آمنوره اولیه و ثانویه باید مورد جستجو قرار گیرند آورده شده است.
▪ آمنوره اولیه
شما تا سن ۱۶ سالگی قاعدگی نداشته اید.
▪ آمنوره ثانویه
شما برای ۳ تا ۶ ماه یا بیشتر قاعده نشده اید
بسته به علت آمنوره، ممکن است علائم و نشانه های دیگری را همراه با قطع قاعدگی مانند ترشحات شیری از پستان، سردرد، تغییرات بینایی، ریزش موها یا افزایش موهای صورت تجربه کنید.
▪ آمنوره اولیه
آمنوره اولیه حدود ۱ نفر از هر هزار دختر آمریکایی را مبتلا می کند.

مهمترین علت آمنوره اولیه شامل موارد زیر است:

▪ اختلالات کروموزومی: اختلالات کروموزومی خاصی می تواند نقص پیش رس تخمکها و فولیکولهای درگیر در تخمک گذاری و قاعدگی را باعث شود.

▪ مشکلات هیپو تالاموس: آمنوره عملکردی هیپوتالاموسی یک اختلال هیپو تالاموسی است (ناحیه ای در مغز که به عنوان مرکز کنترل بدن شما عمل کرده و چرخه قاعدگی را منظم می کند). ورزش زیاده از حد، اختلالات خوردن (مانند بی اشتهایی عصبی ) و استرسهای فیزیکی یا احساسی می تواند به از هم گسیختگی عملکرد طبیعی هیپوتالاموس مربوط باشند. به میزان کمتری، یک تومور ممکن است از عملکرد طبیعی هیپو تالاموس جلوگیری کند.

▪ بیماریهای هیوفیز: هیپوفیز غده دیگری در مغز است که که در تنظیم چرخه قاعدگی دخالت دارد. یک تومور یا دیگر موارد رشد سلولی تهاجمی، می تواند توانایی غده هیپوفیز زا در انجام این عمل مختل کند.

▪ فقدان اندامهای تناسلی: گاهی در حین رشد جنین مشکلاتی ایجاد می شود که منجر شوند نوزاد دختر متولد شده بعضی بخشهای دستگاه تناسلی خود را مانند رحم، دهانه رحم یا مهبل را نداشته باشد. از آنجا که دستگاه تناسلی به طور طبیعی شکل نگرفته است، او ممکن است چرخه قاعدگی را نداشته باشد.

▪ اختلالات ساختمانی مهبل: انسدادی در مهبل می تواند می تواند جلوی وقوع عادات ماهانه را بگیرد. یک غشاء یا دیواره می تواند مهبل را که خروجی خون از رحم و دهانه رحم است مسدود کند.

▪ آمنوره ثانویه
آمنوره ثانویه بسیار شایعتر از آمنوره اولیه است.

بسیاری از علل شایع آمنوره ثانویه شامل موارد زیر است:
▪ حاملگی: در زنان سن باروری، زمانی که تخمک بارور در مخاط رحم جایگزین می گردد، مخاط برای تغذیه جنین باقی می ماند و دچار ریزش نمی شود.

▪ روشهای پیشگیری از بارداری: برخی زنانی که از قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، ممکن است قاعده نشوند. وقتی استفاده از این قرصها متوقف می شود، ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد که تخمک گذاری و قاعدگی از سر گرفته شود. روشهای پیشگیری تزریقی یا کاشتنی مانند دپو پروورا نیز درست مانند دستگاههای داخل رحمی حاوی پروژسترون می توانند آمنوره ایجاد کنند.

▪ شیردهی: مادرانی که شیر می دهند اغلب آمنوره را تجربه می کنند. گرچه ممکن است تخمک گذاری انجام شود، قاعدگی ممکن است رخ ندهد. حامگی ممکن است علیرغم فقدان قاعدگی اتفاق بیفتد.

▪ استرس: استرسهای روحی به طور موقت می توانند عملکرد هیپوتالاموس (ناحیه ای در مغز که هورمونها را کنترل می کند و چرخه قاعدگی را تنظیم می کند) را مختل می کنند. در نتیجه تخمک گذاری و قاعدگی ممکن است متوقف شوند. قاعدگی های منظم بعد از کاهش استرسها باز می گردد.

▪ دارو: برخی داروهای خاص می توانند باعث توقف چرخه قاعدگی شوند. مثلا داروهای ضد افسردگی داروهای ضد جنون برخی داروهای شیمی درمانی، و ضد استروئیدهای خوراکی می توانند باعث ایجاد آمنوره شوند.

▪ بیماری: بیماریهای مزمن ممکن است قاعدگی را به تعویق بیندازد. وقتی بهبودی پیدا کنید، قاعدگی شما باز خواهد گشت.
▪ عدم تعادل هورمونی: یک علت شایع آمنوره یا قاعدگی های نامنظم سندرم تخمدان پرکیست است. این وضعیت باعث ایجاد سطح نسبتا بالا و ثابتی از هورمون استروژن و آندروژن (یک هورمون مردانه) به جای وضع نوسانی هورمونهای که به طور طبیعی در چرخه قاعدگی دیده می شود، گردد. این مسئله باعث کاهش هورمونهای هیپوفیزی که منجر به تخمک گذاری و قاعدگی می شوند، خواهد گردید. سندرم تخمدان پر کیست با چاقی، آمنوره یا قاعدگی غیرطبیعی، گاهی خونریزیهای شدید رحمی جوش و گاهی ازدیاد موهای صورت همراه می شود.

▪ وزن کم بدن: کمبود وزن شدید بدن می تواند عملکرد بسیاری هورمونها را در بدن دچار آشفتگی کند و به طور بالقوه تخمک گذاری را متوقف نماید. زنانی که دچار اختلال خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی هستند، غالبا به دلیل این تغییرات غیر طبیعی هورمونی دچار قطع قاعدگی می شوند.

▪ ورزش شدید: زنانی که در ورزشهای نیازمند به تمرینهای شدید، مانند باله، دو با فواصل زیاد و ژیمناستیک شرکت می کنند، ممکن است دچار قطع قاعدگی شوند. چند عامل از جمله چربی کم بدن، استرس و مصرف بالای انرژی با هم ترکیب شده و باعث قطع قاعدگی در یک ورزشکار می شوند.

▪ اختلال عملکرد تیرویید: یک تیرویید کم فعال (هیپو تیروییدی) به طور شایعی منجر به نامنظم شدن قاعدگی از جمله قطع قاعدگی می شود. از سوی دیگر اختلالات تیرویید می تواند باعث افزایش یا کاهش ترشح هورمون پرولاکتین (هورمون باروری که توسط غده تیرویید ساخته می شود) شوند. سطح تغییر یافته پرولاکتین می تواند بر هیپوتالاموس شما تأثیر گذاشته و چرخه قاعدگی را دچار آشفتگی کند.

▪ تومور هیپوفیز: یک تومور خوش خیم در هیپوفیز می تواند باعث افزایش ترشح پرولاکتین شود. پرولاکتین زیادی می تواند با منظم بودن قاعدگی ایجاد تداخل نماید. این نوع تومور با دارو قابل درمان است ولی گاهی نیاز به جراحی دارد.
▪ زخمیادهای رحمی (اثر زخم قدیمی رحمی): سندرم آشرمن، وضعیتی که در آن بافت زخمیاد در مخاط رحم ساخته می شود گاهی می تواند بعد از دستکاریهای رحمی مانند کورتاژ، سزارین، یا درمان فیبروییدهای رحمی اتفاق بیفتد. زخمیادهای رحمی از ساخته شدن و ریزش طبیعی مخاط رحم جلوگیری می کنند که می توانند منجر به یک خونریزی بسیار سبک رحمی یا قطع قاعدگی به طور کلی شود.

▪ یائسگی پیش از موعد: یائسگی به طور متوسط در سن ۵۱ سالگی روی می دهد. اگر پیش از ۴۰ سالگی دچار یائسگی شوید، زودرس تلقی می شود. فقدان عملکرد تخمدانها، همراه با یائسگی میزان استروژن در گردش در بدن شما را کاهش می دهد. که به نوبه خود مخاط رحم را تحلیل برده و به قاعدگی های شما پایان می دهد. یائسگی زودرس می تواند ناشی از عوامل ارثی یا بیماریهای خود ایمنی باشد اما اکثرا دلیلی برای آن یافت نمی شود.

● چه وقت باید به دنبال توصیه پزشکی بود؟
در موادر آمنوره اولیه و ثانویه در صورت وجود موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:
▪ تا سن ۱۶ سالگی هیچ قاعدگی برایتان رخ نداده است
▪ قبلا قاعده می شدید ولی دو مورد یا بیشتر از قاعدگی هایتان اتفاق نیفتاده است.

● غربالگری و تشخیص
گرچه آمنوره به ندرت از مشکلات تهدید کننده زندگی ناشی می شود، می تواند ترکیبی از مشکلات هورمونی را باعث شود. یافت مشکل زمینه ای می تواند وقت گیر بوده و به انجام بیش از یک مورد آزمایش نیاز داشته باشد.
ابتدا پزشک شما برایتان یک آزمایش حاملگی درخواست می کند. در ضمن ممکن است یک معاینه لگنی برای بررسی حاملگی یا هر مشکل دیگری دراندامهای تناسلی تان انجام دهد. قدم بعدی ممکن است شامل آزمایشات خونی برای بررسی وضعیت هورمونها مثل آزمایش عملکرد تیرویید یا ارزیابی سطح پرولاکتین انجام دهد.
بسته به علائم و نشانه های شما و نتیجه آزمایشات خونی تان، تستهای دیگری درخواست می گردد.

● درمان
اینکه چه نوع درمانی نیاز دارید، بستگی به علت ایجاد آمنوره دارد. پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که تغییراتی در شیوه زندگی خود بر اساس وزن، میزان فعالیت بدنی و استرستان انجام دهید. اگر سندرم تخمدان پرکیست یا آمنوره ورزشی داشته باشید، پزشک امکان دارد برای درمان مشکل قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری را تجویز نماید. آمنوره ای که به دلیل اختلالات تیروییدی یا هیپوفیزی ایجاد می شود، می تواند با دارو درمان شود.

● مراقبت از خود
▪ بهترین راه برای جلوگیری از قطع چرخه قاعدگی اجرای یک شیوه زندگی سالم است.
▪ برای به دست آوردن یک وزن مناسب تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش خود ایجاد کنید.
▪ بکوشید که تعادل سالمی بین کار، سرگرمی و استراحت خود بر قرار کنید.
▪ موارد استرس و تضاد را در زندگی خود شناسایی کنید. اگر نمی توانید خودتان استرس را کم کنید، از خانواده دوستان یا پزشک کمک بخواهید.
▪ از تغییرات چرخه قاعدگی خود آگاه باشید و اگر دچار نگرانی می شوید با پزشک خود مشورت کنید. زمان قاعدگی های خود را ثبت کنید. تاریخی که اتفاق افتاده مدتی که طول کشیده و هر مشکلی که تجربه کرده اید را یادداشت نمایید.
▪ با مادر، خواهر و سیار بستگان زن خود صحبت کنید. آیا فرد دیگری در خانواده شما مشکل مشابه دارد؟ جمع آوری این اطلاعات می تواند به پزشک شما کمک کند که چه عاملی برایتان ایجاد آمنوره کرده است.
▪ آمنوره می تواند باعث ایجاد اضطراب شود اما با همکاری با پزشک می توانید، علت را مشخص کنید و راهی برای منظم کردن قاعدگی تان پیدا نمائید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

علائم سرطان تخمدان چیست ؟

سرطان تخمدان یكی از كابوس‌های زنان در سراسر جهان است. آمارها نشان می‌دهد این سرطان پنجمین سرطان شایع زنان در سراسر جهان است. در آمریكای‌شمالی حدود 23هزار زن مبتلا به سرطان تخمدان زندگی می‌كنند كه در مراحل مختلف درمان هستند. برخی آمارها نشان می‌دهد در برخی نقاط جهان از جمله در آسیای جنوب شرقی یك زن از هر 30 زن به این سرطان مبتلا می‌شود.
اما آمار سازمان بهداشت جهانی نشانگر این است كه یك زن از بین هر 55 زن در جهان مبتلا به این بیماری در مقطعی از زندگی‌اش می‌شود. به طور معمول این سرطان بیماری‌ای است كه زنان بالای 50سال را درگیر می‌كند.

خطرناك‌ترها و كم‌خطرها
چندین نوع از سرطان‌های تخمدان وجود دارد؛ از جمله سرطان اپی‌تلیال، سرطان بوردرلاین و سرطان سلول‌های زاینده. شایع‌ترین نوع، سرطان سلول‌های اپی‌تلیال یا سلول‌های پوشش‌دهنده تخمدان‌هاست و حدود 80 تا 90درصد سرطان‌های تخمدان از این نوع هستند.
سرطان‌های بوردرلاین یا سرطان سلول‌های بنیادین سرطان‌های نسبتا خوش‌خیم‌تر و كم‌خطرتری هستند كه با یك جراحی كوچك قابل درمانند. سرطان سلول‌های زاینده یا جرم سل تخمدان هم بین 5 تا 10درصد سرطان‌های این عضو است و در سلول‌هایی كه در آینده به تخمك بدل می‌شوند، رخ می‌دهد.
آنهایی كه فرزند ندارند بیشتر در خطر هستند

اما عوامل خطر و نكاتی كه ممكن است احتمال سرطان را در زنان بالاتر ببرد چیست؟ به طور كلی می‌توان چند عامل خطر اصلی را در این مورد ذكر كرد:

1- نداشتن فرزند و باردار نشدن، دخترانی كه ازدواج نمی‌كنند یا پس از ازدواج باردار نمی‌شوند بیشتر درمعرض ابتلا به این بیماری هستند.

2- هرقدر سن بالاتر رود احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود. عموما این سرطان زنان بالای 50 سال را به‌خود درگیر می‌كند و بیشترین افراد مبتلا بین 55 تا 60 سال را دارند.

3- داشتن سابقه ابتلا به سرطان تخمدان در یكی از افراد نزدیك خانواده از مهم‌ترین فاكتورهای ابتلا به این بیماری است. مطالعات همچنین نشان داده ابتلای نزدیكان فرد به سرطان‌‌های روده بزرگ، ركتوم، رحم یا سرطان سینه هم احتمال ابتلای فرد به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

4- زنانی كه برای برطرف كردن علائم دوران یائسگی تحت هورمون درمانی قرار می‌گیرند و برای آنها داروهای هورمونی صرفا استروژنی تجویز می‌شود، اگر برای 10سال این هورمون‌ها را دریافت كنند احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد.

5- برخی تحقیقات نشان داده، داروهای تحریك‌‌كننده تخمدان‌ها كه برای استفاده‌كنندگان از شیوه درمان ناباروری IVF تجویز می‌شود، احتمال بروز سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین را افزایش می‌دهد.

6- زنانی كه به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

7- زنان با اضافه‌وزن زیاد و دارای BMI بالای 30 هم احتمال ابتلای بیشتری دارند.

8- زنان پاكستانی، نروژی، ایسلندی، لهستانی و هلندی بالاترین درصد مبتلایان به این بیماری را تشكیل می‌دهند.
این دو بیماری را از هم تشخیص دهید

در مورد همه سرطان‌ها باید علائم اولیه و نشانه‌های اولیه بیماری را شناخت تا بتوان در صورت ابتلا به آن سرطان، تشخیص زودرس و درمان كامل‌تری داشت. در مورد سرطان تخمدان هم علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد كه باید آنها را بشناسید.
دكتر ژانت موسلین، پزشك متخصص زنان در بیمارستان شیكاگو سنتر می‌گوید: «یك نكته بسیار مهم در مورد علائم سرطان تخمدان وجود دارد، آن هم این است كه اگر زنی علائمی مشابه بیماری سندرم روده تحریك‌پذیر TBS را برای اولین‌بار در سن بالاتر از 50 سال تجربه كند باید به احتمال ابتلا به سرطان تخمدان هم فكر كند و از این لحاظ هم مورد بررسی پزشكان متخصص قرار بگیرد.»

علائمی كه می‌توان آنها را علائم احتمالی اولیه سرطان تخمدان دانست عبارتند از:

1- افزایش ناگهانی سایز شكم و علائم شبیه به نفخ شكم
2- درد دائمی و گنگ در ناحیه شكم و زیر شكم
3- سیر شدن پس از خوردن مقدار بسیار كم غذا
4- مشكل در بلع غذا
5- علائم ادراری از جمله احساس فوریت و تكرر ادرار
6- تغییر در شیوه معمول دفع
7- درد پشت به همراه احساس خستگی عمومی

نكته‌ای كه باید به آن توجه كرد این است علائمی كه مشابه علائم بیماری IBS هستند اگر ناشی از سرطان تخمدان باشند همیشه حاضر و پایدارند در حالی كه علائم IBS به صورت مقطعی ظاهر می‌شود.

اگر فرزند می‌خواهید
درمان اصلی سرطان تخمدان جراحی است البته جراحی برای برداشتن كانسر یا تخمدان‌ها ممكن است با درمان تكمیلی به صورت رادیوتراپی همراه شود. اگر پزشكان به باقی ماندن سلول‌های سرطانی در محل یا مجاورت آن شك داشته باشند برای بیمار درخواست رادیوتراپی می‌كنند.

گاهی هم ممكن است پزشكان برای بیمار درخواست شیمی‌درمانی كنند كه شیمی‌درمانی یا از راه تجویز دهانی یا به‌وسیله تزریق وریدی یا از راه گذاشتن لوله كوچكی در شكم فرد بیمار انجام می‌شود.
یكی از نكات اصلی در انتخاب شیوه درمان تمایل بیمار به داشتن فرزند پس از بیماری است. در صورتی كه فرد بخواهد صاحب فرزند شود پزشكان باید به احتمال درمان او بدون برداشتن تخمدان‌هایش فكر كنند البته عامل اصلی در تصمیم‌گیری در این مورد مرحله و میزان پیشرفت سرطان است.

در واقع در زنان جوانی كه در مرحله ابتدایی سرطانشان تشخیص داده شده‌ است می‌توان با حفظ تخمدان به خارج كردن سرطان فكر كرد. پس از جراحی برداشتن سرطان تخمدان فرد ممكن است همچنان احساس درد شكمی داشته باشد كه برای او به مدت چند هفته داروهای مسكن تجویز می‌شود. احساس برگشتن به حالت طبیعی و وضعیت طبیعی بدن ممكن است تا چند هفته پس از انجام این جراحی وجود نداشته باشد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

چگونگی بستن لوله های رحم در خانمها

بستن لوله های رحم در خانمها یک روش جراحی است که باعث عقیم شدن خانمها می گردد. در این روش لوله های رحم بسته می شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگیری می کند. همچنین با این کار، از رسیدن اسپرم به لوله رحم و ایجاد لقاح جلوگیری می شود. روشهای جراحی مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در این روشها، لوله رحم بریده، سوزانده و یا با استفاده از یک حلقه، کلیپس یا نوار بسته می شود.

● روش جراحی بستن لوله های رحم
بستن لوله های رحم در خانمها یک عمل جراحی نسبتا ساده می باشد و این کار را می توان هم بااستفاده از بیهوشی عمومی و هم با استفاده از بی حسی موضعی انجام داد.

دو روش جراحی که امروزه بیشتر از آنها استفاده می شود عبارتند از: ۱) مینی لاپاراتومی و ۲) لاپاراسکوپی.

سایر روشهای جراحی برای بستن لوله های رحم شامل لاپاروتومی، کولپوتومی، کولدوسکوپی، هیستروسکوپی و هیسترکتومی می باشد. هر کدام از این روشها دارای معایب و مزایایی می باشند. شما می توانید با مشورت با پزشکتان بهترین روش را برای بستن لوله ها انتخاب نمایید.

در روش جراحی لاپاروسکوپی، شکم را با گاز دی اکسید کربن پر می کنند بطوریکه حفره شکم به صورت یک بادکنک از رحم و لوله های رحم جدا می شود. سپس جراح با ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف، دستگاه لاپاروسکوپ را که شبیه یک تلسکوپ می باشد را از این سوراخ وارد بدن می کند. یک برش کوچک دیگر، درست در بالای خط رویش موهای عانه ایجاد می گردد تا از طریق آن دستگاهی که برای بریدن، دوختن یا سوزاندن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد وارد بدن شود. کل زمان جراحی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید.

بعد از جراحی توصیه می شود که دو تا سه روز استراحت مطلق صورت پذیرد و به مدت یک هفته نیز فعالیتهای سبک انجام شود. فعالیت جنسی را می توان وقتی که خانم احساس راحتی می نماید (معمولا بعد از یک هفته) دوباره از سر گرفت. خانمهایی که جراحی آنها از طریق مهبل انجام می شود لازم است به مدت دو هفته چیزی را در داخل مهبل خود نکنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

● مزایای بستن لوله های رحم
مزایای این روش عبارتنداز:


▪ جلوگیری دائمی از بارداری
▪ تاثیر سریع آن بعد از عمل جراحی
▪ عدم اختلال در فعالیت جنسی
▪ عدم نیاز به مراقبتهای روزانه
▪ ارزان بودن آن

● معایب بستن لوله های رحم
معایب این روش عبارتند از:

▪ از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی جلوگیری نمی کند
▪ نیاز به عمل جراحی دارد
▪ ممکن است نتوان دوباره لوله ها را باز نمود (در صورت پشیمانی از بستن لوله ها)
▪ نسبت به عمل بستن لوله ها در مردان (وازکتومی)، عمل مشکل تر و پیچیده تری می باشد.

● امکان حاملگی مجدد در صورت باز نمودن لوله ها
بست لوله های رحمی را معمولا به عنوان یک روش دائمی در جلوگیری از حاملگی در نظر می گیرند. با این حال در بعضی از موارد می توان دوباره اقدام به باز نمودن لوله رحم نمود، هرچند که این، روش مشکل و گران می باشد.

پرسش و پاسخ هايي در مورد بستن لوله هاي رحمي در زنان

1. آيا بستن لوله هاي رحمي ، موجب توقف يا تغيير در خونريزي ماهيانه مي شود ؟
خير، بيشتر تحقيقات تغييري در الگوي خونريزي بعد از بستن لوله ها پيدا نکردند. به عنوان مثال، زنانيکه از روش قرصهاي خوراکي پيشگيري از حاملگي استفاده مي کردند نسبت به زنانيکه لوله هايشان را بسته بودند، در صورت قطع قرص خونريزي قاعدگي بيشتر داشتند. البته ناگفته نماند که با نزديک شدن زن به زمان يائسگي معمولاً خونريزي ماهيانه نظم کمتري پيدا مي کند.

2. آيا زن با بستن لوله هاي رحمي ميل جنسي اش را از دست مي دهد ؟ آيا چاق مي شود ؟
خير، بعد از بستن لوله هاي رحمي نه تنها زن ميل جنسي اش را از دست نمي دهد بلکه از آن لذت بيشتري هم مي برد به دليل اينکه ديگر نگراني در مورد حاملگي مجدد ندارد. همچنين اين جراحي بر وزن فرد اثر نگذاشته و افزايش وزن ايجاد نمي شود.

3. آيا بستن لوله هاي رحمي را فقط براي زنان خاص بايد پيشنهاد کرد ؟
خير، قانوني جهت انجام يا عدم انجام بستن لوله ها براي افراد خاصي وجود ندارد و همچنين نبايد انتخاب اين روش بر فرد تحميل گردد بلکه بايد هر زني خودش تصميم بگيرد که آيا لوله هايش را ببندد يا خير.

4. آيا استفاده از بي هوشي عمومي نسبت به بي حسي موضعي ارجح است ؟
خير،‌ بي حسي موضعي کم خطر تر از بيهوشي عمومي است و همچنين بعد از بي حسي موضعي زن احساس بهتري در مقايسه با بيهوشي عمومي دارد.

5. آيا زني که لوله هايش را بسته است در مورد حاملگي مجدد بايد نگران باشد يا خير ؟
بطور کلي خير، بستن لوله ها در زن يکي از روشهاي خيلي مؤثر و تقريباً دائمي است. اگرچه 100 % مؤثر نيست لکن احتمال حاملگي بسيار پايين است. طبق تحقيقات احتمال بروز حاملگي بعد از بستن لوله ها 50 مورد از هر 1000 زن طي يکسال بعد از عمل مي باشد و بعد از يکسال احتمال حاملگي ناخواسته بسيار ناچيز است.

6. حاملگي بعد از بستن لوله ها نادر است اما چرا در مواردي اتفاق مي افتد ؟
اغلب اوقات به دليل حامله بودن زن حين جراحي و يا برش اشتباهي محل ديگري به جاي لوله هاي رحمي، رخ مي دهد.

7. اگر زني بعد از بستن لوله ها تصميم به داشتن بچه ديگري بگيرد،‌ آيا حاملگي بر خواهد گشت ؟
بطور کلي خير، بستن لوله ها دائمي است و در صورت تمايل به بارداري مجدد بايد روش ديگري را انتخاب نمايند. جراحي جهت بازگشت باروري گران و سخت مي باشد و به ندرت موفقيت آميز است و در صورت حاملگي خطر بروز حاملگي خارج رحم وجود دارد و بطور کلي مي توان گفت بستن لوله ها غير قابل برگشت است.

8. آيا بستن لوله ها در زن نسبت به مرد (وازکتومي) ارجح است ؟
هر زن و شوهري بايد هر دو روش را بررسي کنند و با شرايط خودشان بسنجند. هر دو روش خيلي مؤثر و بي خطر و دائمي اند و اگر هر دو روش براي هر دو فرد قابل قبول باشد، بهتر است وازکتومي انتخاب شود زيرا راحت تر و بي خطر تر و آسان تر و ارزانتر از بستن لوله ها در زن مي باشد.

9. آيا بستن لوله هاي رحمي در زن دردناک است ؟
زنهايي که بي حسي موضعي دريافت مي کنند به جز در موارد نادر احساس درد ندارند وليکن آنها در طي عمل هوشيارند و متوجه حرکت رحم و لوله هاي رحمي توسط پزشک مي شوند که مي تواند براي زن استرس ايجاد کند. در صورت ايجاد وحشت و يا درد براي زن و در دسترس بودن متخصص بيهوشي و تجهيزات مناسب بيهوشي عمومي انتخاب گردد. بعد از جراحي احساس درد و ضعف براي چندين روز يا حتي هفته وجود دارد اما فرد به زودي توانايي خود را به دست خواهد آورد.

10. يک پزشک چگونه مي تواند به مراجعه کننده جهت تصميم گيري در مورد بستن لوله هاي رحمي کمک کند ؟
او مي تواند يکسري اطلاعات در مورد کل روشهاي پيشگيري بخصوصي در مورد بستن لوله هاي رحمي به مراجع ارائه دهد سپس به وي جهت تصميم گيري در انتخاب اين روشها کمک کند و در آخر نکاتي را که به مراجع ارائه شده جهت اطمينان از اينکه آيا مراجعه کننده متوجه شده است يا خير، سوال نمايد.

11. آيا روش بستن لوله هاي رحمي خطر حاملگي خارج رحمي را افزايش مي دهد ؟
خير، کاملاً بر عکس. از آنجاييکه بستن لوله هاي رحمي احتمال حاملگي را کاهش مي دهد بنابراين خطر حاملگي خارج رحم نيز کاهش مي يابد و تقريباً نادر است (حدود 6 نفر در هر 10.000 زن در سال). اگر چه در صورت شکست اين روش و ايجاد حاملگي ناخواسته، خطر وجود دارد و در صورت بروز مي تواند حاملگي خارج از رحم تهديد کننده حيات و زندگي فرد باشد. بنابراين پزشک بايد مادر را از احتمال حاملگي خارج رحمي آگاه کند.

12. بستن لوله هاي رحمي در کجا مي تواند انجام گيرد ؟
ميني لاپاراتومي مي تواند در مراکز مامايي و جراحي که داراي تجهيزات موقت و ثابت باشد و جايي که تسهيلات زايماني وجود دارد و در مراکز جراحي انجام گيرد. بايد امکان انتقال زن به مراکز مجهزتر در صورت نياز وجود داشته باشد. لاپاراسکوپي نياز به مراکز مجهز جراحي و حضور متخصص بيهوشي دارد.

13. روش بستن لوله هاي رحمي از طريق دهانه رحم (ترانس سرويکال) چيست ؟
اين روش شامل روشهاي جديد دسترسي به لوله هاي رحمي از طريق دهانه رحم است،‌ بدين صورت که essure يک حلقه فنر مانند مي باشد که توسط هيستروسکوپ از ميان واژن به داخل رحم و از آنجا به داخل هر لوله رحمي برده مي شود و باعث انسداد مسير عبور اسپرم از طريق لوله ها مي گردد. اين وسيله هزينه بالايي دارد و گذاشتن آن دشوار است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 16 از 30:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  29  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA