انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 18 از 30:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  29  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 
8 تهدید بر علیه سلامتی زنان

انجمن سلامت آمریکا در گزارشى8 عامل خطرساز براى سلامت زنان را معرفى کرد.
انجمن سلامت آمریکا پس از تحقیقات 3 ساله اى که بر روى 2391 زن یائسه انجام داد، هشت عامل خطرسازبرای زنان را به ترتیب اهمیت به شرح زیر اعلام کرد:

دیابت، چاقى، پرفشارى خون، سیگار، اختلال در ضربان قلب، تپش قلب، حمله قلبى و نارسایى کلیه.

یافته ها حاکی از این است که دیابت و چاقى دو عامل موثر در بروز انواع بیمارى ها به ویژه نارسایى کلیه و نارسایى قلبى هستند. به طورى که بر طبق آمارها، چاقى 8 درصد و دیابت 13 درصد، احتمال بروز نارسایى کلیه را افزایش مى دهد.
نارسایى قلبى نیز یکى از عوارض چاقى شدید و یکى از علل اصلى مرگ و میر در زنان است. تغییراتى که در ساختار و عملکرد حفره هاى قلب رخ مى دهد و همچنین فشار خون بالا و دیابت سبب اختلال در عملکرد قلب و بروز علایمى نظیر تنگى نفس، ایست تنفسی در خواب (آپنه) و کاهش توانایی در فعایت های بدنی می شود.
اصلاح شیوه زندگی یعنی تغذیه مناسب، ورز منظم و پرهیز از مصرف دخانیات خطر ایتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
همه چیز درمورد کیست‌ها (CYSTS)

کیست چیست؟
کیست ساختاری بسته و کیسه‌مانند است که حاوی مایعات، گاز یا مواد شبه‌جامد می‌باشد که بخش عادی یک بافت به حساب نمی‌آید. کیست‌ها بسیار متداول هستند و ممکن است در هر جای بدن و در هر سنی اتفاق بیفتد. کیست‌ها در اندازه‌های مختلف ایجاد می‌شوند؛ ممکن است فقط زیر میکروسکوپ قابل مشاهده باشند و یا تا جایی رشد کنند که جایگزین اندام‌ها و بافت‌های طبیعی بدن شوند. دیواره بیرونی کیست، کپسول نامیده می‌شود.

علت پیدایش کیست
کیست ممکن است به علت فرایندهای مختلف بدن ازجمله موارد زیر ایجاد شود :
· انسدادهای ساده در جریان مایع
· عفونت‌ها
· تومورها
· مشکلات التهابی مزمن
· مشکلات ژنتیکی
· نقص در رشد اندام‌ها در جنینی
اکثر کیست‌ها به علت مشکلاتی که در بالا ذکر شد اتفاق می‌افتند و فقط تاجایی قابل پیشگیری هستند که علت اصلی آن قابل پیشگیری باشد.

علائم، نشانه‌ها و طریقه تشخیص کیست‌ها
گاهی‌اوقات خود فرد وقتی توده‌ای غیرعادی حس می‌کند، می‌تواند کیست را احساس کند. بعنوان مثال، کیست‌های پوستی یا بافت‌های زیر پوست معمولاً قابل ملاحظه هستند. کیست‌های غدد پستانی (سینه‌ها) نیز ممکن است قابل‌لمس باشند (به این معنی که وقتی با انگشتانتان به آن ناحیه دست بزنید، آن را احساس خواهید کرد).
کیست‌های اندام‌های داخلی مثل کلیه‌ها یا کبد ممکن است هیچ علامت و نشانه‌ای نداشته باشند و توسط خود فرد قابل‌تشخیص نباشند. این کیست‌ها ابتدا با عکس‌برداری (رادیولوژی، سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری یا cat اسکن و mri) تشخیص داده می‌شوند. کیست‌ها، برحسب اندازه و محلشان ممکن است علائمی داشته باشند یا نداشته باشند.

انواع مختلف کیست
کیست‌ها صدها نوع مختلف دارند که ممکن است در بدن ایجاد شود. در زیر به برخی از معروف‌ترین آنها اشاره می‌شود:
· کیست‌های سینه که بخشی از بیماری پرولیفراتیو (فیبروکیستی) خوش‌خیم می‌باشد (بیماری سینه فیبروکیستی)
· کیست‌های تخمدان، ازجمله کیست‌های درموئید، نوع مشخصی از تومور تخمدان که معمولاً حاوی کیست و سایر بافت‌هاست
· کیست‌های غده تیروئید
· کیست بیکر (مربوط به پشت زانو)
· کیست‌های گانگلیونی مفاصل و تاندون‌ها
· کیست‌های غدد درون پلک که شالازیون نامیده می‌شود
· کیست‌های چرب غدد کوچک پوست
· کیست‌های اپیدرمال پوست، که گاهی‌اوقات به نام کیست گنجایشی اپیدرمال خوانده می‌شود و معولاً روی صورت، کف سر، گردن و تنه دیده می‌شود.
· کیست‌های بارتولین که بزرگ‌شدگی غدد کوچک نزدیک دریچه واژن هستند
· کیست‌های پینه‌آل که کیست‌های درون غده پینه‌آل درون مغز هستند
· کیست‌های پانکراس که مجموعه‌ای از مایعات درون پانکراس می‌باشند. بعضی کیست‌های پانکراس کیست‌های واقعی هستند که با سلول‌هایی پوشیده شده‌اند که مایع ترشح می‌کنند. دیگر کیست‌های پانکراس کیست کاذب هستند و سلول‌های پوششی خاصی ندارند.
· بیماری کلیوی پلی‌کیستی که مشکلی ارثی است که در آن کلیه‌ها کیست‌های متعددی می‌آورند.
· کیست‌های تارلو که کیست‌های مننژی یا پری‌نورال هم نامیده می‌شوند در استخوان خاجی قرار می‌گیرند.
· عفونت‌ها و التهاب‌هایی مثل آبسه‌ها و جوش‌های پوستی هم می‌توانند علت کیست باشند.
· کیست‌های عنکبوتی که بین مغز یا نخاع و غشای عنکبوتیه قرار می‌گیرند که یکی از سه غشایی است که مغز و نخاع را می‌پوشاند.

اکثریت کیست‌ها خوش‌خیم هستند اما برخی بخاطر اندازه و محل‌شان علائمی از خود نشان می‌دهند. ندرتاً کیست‌ها ممکن است با تومورهای بدخیم (سرطان‌ها) یا عفونت‌های جدی در ارتباط باشند. اگر نگران هرگونه تورم یا توده در بدنتان هستید، با پزشکتان صحبت کنید. او می‌تواند آزمایشات تشخیصی دقیقی برای شما انجام دهد تا وجود کیست و علت آن را مشخص کند.

درمان کیست‌ها
درمان کیست به علت و محل پیدایش آن بستگی دارد. کیست‌هایی که خیلی بزرگ باشند و بخاطر اندازه‌شان علائمی ایجاد کنند، با عمل جراحی برداشته می‌شوند. گاهی‌اوقات مایع داخل کیست با فرو کردن یک سوزن یا کاتر به حفره کیست، خشکانده شده یا بیرون کشیده می‌شود و این موجب فرو ریختن کیست می‌شود.

اگر کیست به راحتی قابل‌دسترسی نباشد، از عکس‌برداری رادیولوژی برای کمک به خشکاندن یا بیرون کشیدن مایع کیستی استفاده می‌شود. عمل خشکاندن یا بیرون کشیدن آب کیست در خانه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
برداشتن کیست با جراحی گاهی‌اوقات ضروری است. اگر گمان رود که کیستی سرطانی است، کیست با جراحی یا بیوپسی برداشته می‌شود. در برخی موارد خاص، مایع بیرون کشیده‌شده از کیست زیر میکروسکوپ آزمایش می‌شود تا تشخیص داده شود که سلول سرطانی در آن وجود دارد یا خیر.

اگر کیست بعنوان بخشی از یک مشکل جسمی مزمن ایجاد شود (مثلاً در سندرم تخمدان پلی‌کیستی یا بیماری سینه فیبروکیستی)، درمان کیست متعاقب درمان بیماری انجام خواهد گرفت.
پیشگیری از بروز کیست
پیشگیری از ایجاد کیست فقط تا جایی امکانپذیر است که عامل ایجاد آن کیست قابل پیشگیری باشد. اکثر انواع کیست قابل پیشگیری نیستند.

بهبودی کیست
اکثریت کیست‌ها مشکلاتی خوش‌خیم هستند و موجب مشکل جدی در درازمدت نمی‌شوند. اما کیست‌هایی که با عفونت‌های بدخیم یا حاد در ارتباط هستند، احتمال بهبودی بسیار ضعیفی دارند.
کیست‌ها در یک نگاه
· کیست ساختاری بسته و کیسه‌مانند است که حاوی مایعات، گاز یا مواد شبه‌جامد می‌باشد.
· کیست‌ها صدها نوع مختلف دارند.
· کیست‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شوند.
· کیست‌های کاذب به شکل توده‌هایی غیرعادی زیر پوست حس می‌شوند. کیست‌های غدد درونی بدن مثل کبد، کلیه‌ها یا پانکراس قابل شناسایی نیستند و ممکن است علائمی ایجاد نکنند.
· فرایندهای مختلفی ممکن است موجب ایجاد کیست شود، مثل انسداد جریان مایع، عفونت، تروما، تومور، نقص‌های مادرزادی و مشکلات التهابی مزمن.
· اکثریت کیست‌ها خوش‌خیم هستند اما برخی از موارد آنها ممکن است با تومورهای بدخیم در ارتباط باشند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 


روش معاینه شخصی سینه

موثرترین روش برای شناسایی سرطان سینه ماموگرافی است؛ البته بررسی بالینی سینه نیز می تواند به نوعی تکمیل کننده این فرایند باشد.
اما سازمانهای پزشکی با تمامی توصیه های مربوط به معاینه شخصی سینه موافق نیستند؛ این روش می تواند برای زنان در دهه دوم زندگی یک گزینه محسوب شود. پزشکان بایستی در مورد مزایا و محدودیت های معاینه شخصی سینه با بیماران خود بحث و تبادل نظر نمایند.


معاینه شخصی سینه چیست؟
این عمل روشی برای بررسی تغییرات اتفاق افتاده (از قبیل توده، بخش های ضخیم شده و ...) در سینه می باشد. هرگونه تغییر غیرعادی بایستی به پزشک گزارش گردد. هنگام تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه، احتمال درمان آن به شدت افزایش می یابد.

چگونگی انجام معاینه شخصی سینه
مراحل کار عبارتند از:
در مقابل آینه


1- بالا تنه خود را لخت کرده و در اتاقی با نور کافی در برابر یک آینه بزرگ بایستید. به سینه های خود نگاه کنید. در صورتی که از نظر شکل یا اندازه با هم تفاوت دارند، نگران نباشید. سینه بیشتر زنان دارای این حالت است. با قرار دادن بازوی خود در پهلویتان به آرامی شورع به بررسی هرگونه تغییر در اندازه، شکل، موقعیت یا پوست سینه نمایید. پوست سینه را از نظر تراکم، افتادگی، زخم یا تغییر رنگ به دقت بررسی کنید. نوک سینه ها را به دقت بازرسی کرده و به دنبال زخم، پوست پوست شدن یا تغییر جهت آنها باشید.

2- سپس دستان خود را بر روی ران هایتان قرار داده و به شدت به سمت پایین فشار وارد کنید تا عضلات قفسه سینه در پشت سینه هایتان سفت گردد. به سمت دیگر بچرخید تا بتوانید بخشهای بیرونی تر سینه را نیز بررسی کنید.

3- در این مرحله رو به سمت آینه خم شوید. شانه ها و آرنج خود را برای سفت کردن عضلات قفسه سینه بچرخانید. سینه هایتان به سمت جلو خواهند افتاد. تغییرات در اندازه و حد فاصل بین سینه ها را در این حالت بررسی کنید.

4- اکنون دستها را پشت سر قلاب کرده و به سمت جلو فشار وارد کنید. مجددا برای بررسی بخشهای بیرونی سینه بچرخید تا اشراف کامل بر روی آنها داشته باشید. بررسی مرز زیرین سینه ها را فراموش نکنید. ممکن است نیاز باشد برای دیدن این منطقه سینه های خود را بالا ببرید.

5- نوک سینه های خود را برای خروج مایع مورد بررسی قرار دهید. انگشت شست و اشاره خود را اطراف بافت نوک سینه قرار داده و به سمت بیرون بکشید. هرگونه خروج مایع را به دقت بررسی نمایید. این عمل را برای سینه دیگر نیز تکرار کنید.

در زیر دوش
6- اکنون زمان آن رسیده تا تغییرات موجود در سینه را احساس کنید. استفاده از آب و صابون جهت بررسی سینه ها می تواند کمک کننده باشد. وجود توده یا ضخیم شدگی را در ناحیه زیر بغل مورد بررسی قرار دهید. دست چپ را روی ران قرار داده و با دست راست زیر بغل ناحیه چپ بدن را احساس نمایید. کار را در سمت دیگر بدن نیز تکرار کنید.

7- قسمت های فوقانی و تحتانی ترقوه را از جهت وجود توده یا هرگونه بخش ضخیم شده مورد معاینه قرار دهید.

8- با دستان کف آلود، یکی از بازوها را پشت سر خود ببرید تا بافت سینه پراکنده گردد. از بخشهای مسطح انگشتان دست دیگر خود استفاده کرده و به آرامی بر روی سینه فشار وارد کنید. حرکت رو به بالا و رو به پایین را در راستای سینه از زیر سینه ها تا ترقوه انجام دهید. این الگوی حرکتی را تا پوشش کامل تمامی سینه ادامه دهید. همین روند را برای سمت دیگر بدن تکرار کنید.

در حالت دراز کش
9- دراز کشیده و یک بالش کوچک یا حوله تا شده زیر شانه راست خود قرار دهید. دست راست خود را پشت سرتان ببرید. دست چپ را بر روی بخش فوقانی سینه راست قرار داده و با انگشتان و کف دست شروع به بررسی این بخش نمایید. لوسیون بدن می تواند برای تسهیل معاینه این بخش از بدن کمک کننده باشد.

10- سینه خود را به صورت صفحه ساعت در نظر بگیرید. از موقعیت ساعت 12 شروع کرده و با حرکات دایره ای کوچک به سمت ساعت 1 بروید. این کار را تا رسیدن مجدد به ساعت 12 ادامه دهید. انگشتان خود را به صورت مسطح و در تماس دائم با سطح سینه نگه دارید. پس از کامل شدن دایره، به اندازه 2.5 سانتی متر به سمت نوک سینه حرکت کرده و دایره دیگری را حول ساعت فرضی ایجاد کنید. تا پوشش کامل تمامی سینه این الگو را ادامه دهید. از بررسی بخش های بالایی و بیرونی که تا ناحیه زیر بغل گسترده شده اند، اطمینان حاصل کنید.

11- انگشتان را مجددا به صورت صاف و مستقیما بر روی بالای نوک سینه قرار دهید. زیر ناحیه نوک سینه را از نظر وجود هرگونه تغییر بررسی کنید. به آرامی نوک سینه ها را به سمت داخل فشار دهید. این کار بایستی به آسانی انجام پذیرد.
مراحل 9، 10 و 11 را بر روی سینه دیگر خود تکرار کنید.

جالب توجه است که احتمال وجود تومورهای سرطانی در بخش های معینی از سینه نسبت به سایر بخش ها بیشتر است. در صورت تقسیم سینه به 4 قسمت، احتمال تقریبی سرطانهای سینه در هر بخش (به صورت پادساعتگرد) عبارت است از:

- 41 درصد، یک چهارم بیرونی و فوقانی
- 14 درصد، یک چهارم درونی و فوقانی
- 5 درصد، یک چهارم درونی و تحتانی
- 6 درصد، یک چهارم بیرونی و تحتانی
- 34 درصد، در ناحیه پشت نوک سینه

تقریبا نیمی از سرطانها در بخش بیرونی و فوقانی سینه به سمت زیر بغل رخ می دهد. برخی از پزشکان این ناحیه را «دُم» سینه نامیده و از بیماران زن خود درخواست می کنند تا این ناحیه را به دقت مورد معاینه قرار دهند.

اقدامات لازم در صورت شناسایی توده در سینه
در صورت تشخیص هرگونه تغییر جدید در سینه به پزشک مراجعه کنید. شرایطی که توسط پزشک باید مورد بررسی قرار گیرد عبارتند از:
- ناحیه کاملا متمایز از سایر بخش ها در هر دو سینه
- توده یا ضخیم شدگی نزدیک یا در خود سینه، یا در ناحیه زیر بغل که در دوران قاعدگی نیز ادامه پیدا می کند
- تغییر در اندازه، شکل یا حد فاصل بین سینه ها
- جرم یا توده که ممکن است به اندازه یک نخود کوچک باشد
- ناحیه مرمری مانند زیر پوست
- تغییر در نوع لمس یا ظاهر پوست سینه یا نوک آن (گودی، چروک، پوست پوست شدن یا تورم)
- مایع روشن یا خونی رنگ خارج شده از نوک سینه
- قرمز شدن پوست در ناحیه نوک سینه یا خود سینه
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 

درمان درد پیش از قاعدگی با شکلات تلخ

اگر می خواهید بدانید برای مهار درد پیش از قاعدگی قرص آهن بهتر است یا شکلات تلخ ادامه مطلب را بخوانید.
افسردگی و خستگی غیر عادی و بدخلقی های ناگهانی تنها بخشی از تاثیراتی هستند که تغییرات هورمونی در روزهای قبل از قاعدگی روی روان و بدن انسان می گذراند.

اکثر زنان به دلیل افت ماهانه ترشح استروژن و پروژسترون، علائم ناخوشایند و آشفته کننده سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند که این تغییرات هورمونی موجب پیامدهای دیگری مثل افت موقتی میزان ترشح هورمون شادی آفرین سروتونین و همچنین سایر هورمون های آرام بخش می شود.
حاصل این تغییرات هورمون ایجاد احساس تحریک پذیری است که همگی از شایع ترین علائم سندروم پیش از قاعدگی هستند و ۳ تا ۷ روز ادامه پیدا می کند.

گر چه اغلب زنان فکر می کنند هیچ راهی برای خلاص شدن از این روزهای ناخوشایند نیست.
اما تحقیقات نشان داده است برخی از مواد غذایی مثل توت ها، کلسیم، ویتامین E و B6 و منیزیم می توانند علائم سندرم پیش از قاعدگی را به حداقل برسانند.

جالب تر اینکه تحقیقات نشان داده است شکلات تلخ نیز حاوی منیزیم، اسیدهای چرب، مفید، امگا۳، امگا۶ و مقادیر بسیار کمتری قند و همچنین فاقد شیر است که در کاهش علائم این سندرم نقش مفید دارد.
البته ورزش کردن- و حذف قند- نمک- کافئین از رژیم غذایی هم در کاهش علائم این سندرم موثر است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
بولیمیا، بیماری مانکن ها و دختران جوان

بیماری بولیما چیست؟ چرا فقط مانکن ها و دختران جوان دچار این بیماری می شوند؟ آیا از این بیماری اطلاعی دارید؟
بولیمیا یک اختلال ذهنی است که دختران نوجوان و جوان را گرفتار می سازد و با دوره ای غذا نخوردن و روزه داری مشخص می شود.


«بولیمیا» یکی از بیماریهای روحی و ذهنی محسوب می‌شود که فرد مبتلا احساس گرسنگی شدیدی می‌کند؛و در پی تنشهای روحی در بازه زمانی کوتاهی،مقادیر زیادی غذا مصرف می‌کند و به سبب این مهار نداشتن بر غذا خوردن و برای جلوگیری از افزایش وزن به رفتارهای جبرانی دست می‌زند.

معمولا بیماران تسلطی بر غذا خوردن ندارند و غذاهایی را که کالری بالایی دارند و بلع و استفراغ آنها راحت است انتخاب می‌کنند.

ترس از افزایش وزن و به هم ریختن تناسب اندام سبب بروز رفتارهای جبرانی از جمله ورزشهای بسیار سخت،روزه‌داری،برنامه های غذایی سخت،تحریک برای ایجاد استفراغ،سوء استفاده از دیورتیک‌ها (ادرارآورها)، سوء استفاده از مسهل ها،استفاده از داروهایی که سوخت‌ و ساز بدن را افزایش می‌دهد مثل هورمونهای تیروئیدی می شود.

این افراد در مورد وزن‌ خود بسیار حساس اند و، با تحریک برای بازگشت غذا و استفراغ،غذاهای خورده را استفراغ می‌کنند یا با مصرف دارو سبب ایجاد استفراغ می‌شوند.

علایمی که ممکن است این بیماران نشان دهند عبارت است از :

*علایم شایع دستگاه گوارش مثل درد شکم (بخصوص در افرادی که استفراغ را تحریک می‌کنند)،نفخ، یبوست،دفع گاز.
* علایم ریوی ناشی از ورود مواد غذایی به مجرای تنفسی که ممکن است سبب عفونت ریوی شود.
* قطع قاعدگی که در 50% از این بانوان رخ می‌دهد و در بیشتر موارد به صورت دوره‌های نامنظم قاعدگی بروز می کند.
* تورم پاها در افرادی که داروهای ادرار آور و مسهل استفاده می‌کنند.در معاینه فیزیکی این افراد، ممکن است بزرگی دوطرفه غدد پاروتید و غدد بزاقی مشهود باشد.
* همچنین،در افرادی که استفراغ را تحریک می‌کنند،زخمهایی روی زبان و لثه ایجاد می‌شود و اسید معده نیز سبب خوردگی و تخریب دندا‌نها می‌شود.
* بر هم خوردن ضربانات قلبی و در نتیجه اختلالات الکترولیتی نیز در این افراد وجود دارد.
* در نوع دیگری از این بیماری،کاهش درجه حرارت بدن و کاهش فشار خون وجود دارد که البته چندان شایع نیست.
* گاهی نوع دیگری از بیماری تظاهر می‌کند و این افراد در زمانی مشخص (یک ساعت) غذایی بیشتر از حد طبیعی مصرف می‌کنند و قادر به مهار کردن رفتار خود نیستند؛ولی این نوع بیماری با رفتارهای جبرانی همراه نیست.

معمولا بیماریهای روحی و روانی - بخصوص افسردگی و اضطراب با بولیمیا همراه است و این افراد این علایم را نشان می‌دهند:پرهیز از برقراری ارتباط‌ چشمی،افکار خودکشی و دیگرکشی، خستگی،آشفتگیهای روحی،بیحوصلگی،بیحالی،اضطراب و افسردگی،قضاوت و اراده ضعیف.


عوارض بولیمیا :
* خرابی دندانها و لثه با اسید معده.
* کاهش آب بدن و کاهش سطوح پتاسیم که به ضعف شدید و ریتم‌های نامنظم قلبی منجر می‌شود.
* استفاده از داروهای مسهل سبب تحریک‌پذیری مخاط مری و روده می‌شود و استفاده مکرر آ‌نها به یبوست می‌انجامد.

با این همه،درمان برای درمان این بیماری به گروهی ‌درمانی نیاز داریم :

مشاور تغذیه: برای بازگرداندن کمبودهای بدن،متخصص تغذیه باید برنامه غذایی سالم و مقوی برای بیمار تجویز کند.

روانپزشک و مشاور: این قسمت درمان یکی از کارهای بسیار اصولی ‌است؛چون ریشه اختلالات غذا خوردن در مشکلات روحی و عاطفی است.پزشک به بیمار کمک می‌کند تا افکار مخرب و منفی خود را بازنگری ‌کند.مشاور کمک می‌کند تا افراد خانواده نگرشی صحیح به این بیماری داشته باشند و در فرآیند درمان بیمار را کمک کنند.

داروها: در برخی از موارد،داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب برای این بیماران تجویز می‌شود.این داروها سبب بهبود در اختلالات غذا خوردن می‌شود.

نتیجه یک تحقیق آمریکایی که بر روی 80 بیمار سنین 12 تا 19 سال نشان داد مشارکت والدین در درمان نوجوانان مبتلا به بولیمیا حملات ناشی از ابتلا به این بیماری را بعد از شش ماه درمان 39 درصد کاهش داد در حالی که در روش های مرسوم درمان این بیماری که همراه دوران درمانی است بعد از شش ماه 18 درصد کاهش حملات مشاهده می شود.

بنابراین گزارش،به عقیده محققان دانشگاه شیکاگو والدین در درمان نوجوانان مبتلا به اختلال تغذیه ای بولیمیا نقش بی نظیری ایفا می کنند دراین روش والدین نوجوان را حین رفتن به کلینیک و درمان در آنجا همراهی می کنند و در خانه فرزند خود را تشویق به خوردن مرتب غذا میکنند.

بر اساس این گزارش،هنوز مشخص نیست که دقیقا مشارکت والدین در درمان و یا توجه آن ها به غذاخوردن نوجوان در خانه کدام درمان را ارتقا می بخشد.گفتنی است،بولیمیا یک اختلال ذهنی است که دختران نوجوان و جوان را گرفتار می سازد و با دوره ای غذا نخوردن و روزه داری مشخص می شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 


آیا لکه بینی بین دو دوره قاعدگی خطرناک است ؟

در واقع کمی خونریزی قبل از قاعدگی نگران کننده نیست، اما لکه بینی مداوم ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد.
خونریزی بین دو دوره قاعدگی ، که لکه بینی نامیده می شود، مشکل رایجی است. دکتر امی آتری، استاد بالینی در دانشگاه کالیفورنیا، می گوید :"تقریبا تمام زنان در یک دوره از زندگی خود، با چنین مشکلی روبرو می شوند."
لکه بینی قبل از شروع قاعدگی، اغلب نگران کننده نیست. هرچند در برخی موارد، ممکن است نشانه مشکلات تناسلی و یا حتی یک بیماری کشنده باشد.

به چه نوع خونریزی لکه بینی گفته می شود؟
به گفته دکتر آتری ، یک دوره قاعدگی به طور معمول هر 28 روز اتفاق می افتد و در حدود 4 تا 7روز طول می کشد. با این وجود اگر کل چرخه قاعدگی یک زن به مدت 35 یا 28 روز باشد، و یا اینکه عادت ماهانه تا 8 روز طول بکشد، غیر طبیعی نخواهد بود .
خونریزی مهبلی ، پس از پایان یک دوره قاعدگی یا پیش از آغاز دوره بعدی، لکه بینی نامیده می شود. خونریزی ممکن است بسیار کم رنگ باشد ، به طوری که شما لکه هایی صورتی رنگ بر روی لباس زیرتان ببینید، همچنین خونریزی ممکن است به صورت چند قطره و یا شدید اتفاق بیافتد که شبیه قاعدگی است.

تفاوت انواع ترشحات مابین دو دوره قاعدگی
ترشحات طبیعی واژن بین دوره ها ، در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. بعد از اتمام دوره خونریزی ، ممکن است ترشحاتی شفاف یا سفید رنگ داشته باشید. اینگونه ترشحات طبیعی هستند و به مرطوب ماندن بافتها کمک می کنند. برخی تغییرات از جمله داشتن ترشحاتی به رنگ زرد تیره یا بدبو، ممکن است به دلیل جراحت یا عفونت مهبل باشد.
گاهی ترشحات آغشته به خون، شدید یا خفیف نیز، لکه بینی محسوب می شود، با این تفاوت که این نوع خونریزی به دلیل جراحت یا عفونت مهبل است ، نه قاعدگی.
لکه بینی واقعی ، می تواند درجات زیادی داشته باشد. اینگونه خونریزی، خونریزی غیر منتظره نیز نامیده می شود، و می تواند شدید یا خفیف باشد. خونریزی بین دوره ها قبل از یائسگی، ممکن است بسیار نامنظم و غیر قابل پیش بینی باشد.

لکه بینی و چرخه قاعدگی
اگر پیش از شروع عادت ماهانه و یا در میانه چرخه قاعدگی دچار خونریزی می شوید ، نگران نباشید. به گفته دکتر آتری، مقدار کمی خونریزی بین دوره های قاعدگی و یا لکه بینی غیرمتداول، نسبتا طبیعی است. برای اطمینان از اینکه محل خونریزی واژن است ، نه مقعد یا مجرای ادراری ، از تامپون استفاده کنید.
به دلیل کاهش استروژن به هنگام آزاد شدن تخمک، حدود 10 درصد از زنان در زمان تخمک گذاری، لکه بینی را تجربه می کنند.

به گفته دکتر آتری ترشحات واژنی اغلب با مقداری خون همراه است. همچنین فرد ممکن است دچار گرفتگی عضلات یا دردهای خفیفی شود. نشانه لکه بینی بی خطر این است که این نوع خونریزی هر ماه حدود 10 تا 14 روز پس از پایان عادت ماهانه، و یا دو هفته پیش از شروع آن اتفاق می افتد. همچنین لکه بینی ممکن است نشانه آغاز قاعدگی باشد.

اگر لکه بینی 5 روز پیش از قاعدگی اتفاق بیافتد، نه 2روز قبل و یا 2 روز بعد از آن ، نگران کننده نخواهد بود.
به گفته دکتر استفن وِیس ، متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه اِموری، استرس و فشار جسمی و روحی، و حتی برخی از اتفاقات، ممکن است سبب شوند که مغز فرمان آغاز چرخه قاعدگی را صادر نکند. این امر می تواند موجب لکه بینی در نیمه اول چرخه قاعدگی شود. کاهش میزان پروژسترون ، که نتیجه تخمک گذاری ناقص است ، موجب لکه بینی در نیمه دوم چرخه قاعدگی می شود.

بنابراین اگر لکه بینی، 3 یا 4 روز قبل از عادت ماهانه و یا یک هفته پس از آن اتفاق بیافتد، نشان دهنده یک چرخه قاعدگی غیرمعمول است.
به گفته دکتر وِیس، پوشش داخلی رحم نیز باید طبیعی باشد. وجود بافتهای اضافه و ناهنجاری در پوشش رحم ممکن است آن را ضعیف کند و سبب لکه بینی های مداوم شود. رایج ترین علل این مشکل وجود پلیپ های خوش خیم و فروئیدها در سطح یا نزدیک پوشش رحم است.
با این وجود دکتر وِیس تاکید می کند که اگر خونریزی 7روز پیش از آغاز قاعدگی ، نه 3 روز پیش از آن اتفاق بیافتد ، نگران کننده نخواهد بود.

سایر شرایط مربوط با لکه بینی
نباید فراموش کرد که لکه بینی علاوه بر این که نشانه تخمک گذاری و یا شروع قاعدگی است، ممکن است نشانه تغییرات مهمتری در زندگی یک زن ، مانند بارداری یا یائسگی باشد. لکه بینی می تواند جزء اولین نشانه های بارداری باشد و در مراحل اولیه بارداری اتفاق بیفتد ، همچنین لکه بینی در زنان میان سال ممکن است نشانه دوران پیش از یائسگی باشد، زمانی که هنوز یائسگی به طور کامل اتفاق نیفتاده است و خونریزی های واژنی باید به کلی قطع شوند.

لکه بینی در طول دوران بارداری: بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری دچار لکه بینی می شوند. درحقیقت این خونریزی های خفیف، یکی از نشانه های بارداری است .
لکه بینی ، خصوصا در مراحل اولیه و یا پایانی بارداری ، کاملا طبیعی است. در 7 تا 10 روز اول بارداری ، زمانی که جنین به دیواره رحم متصل می شود، لکه بینی بسیار رایج است.

به گفته آتری بسیاری از زنان در این موقع، از بارداری خود بی اطلاع هستند. همچنین لکه بینی ممکن است 2 یا 3 هفته قبل از زایمان نیز اتفاق بیافتد. به گفته ی آتری، اغلب خانم ها حتی با وجود این لکه بینی های اولیه، متوجه بارداری خود نمی شوند. همچنین ممکن است دو تا سه هفته قبل از موعد وضع حمل ، در اثر قطع شدن اتصال مخاطی با دیواره رحم، دچار لکه بینی شوند. در دوران بارداری، این نوع لکه ها معمولا ترشحات آغشته به خون واژن هستند.
از سوی دیگر، اگر پیش از موعد مقرر دچار خونریزی شدید یا درد شکم شوید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این ممکن است علائم سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.

لکه بینی چه ارتباطی با یائسگی دارد؟
در دوران قبل از یائسگی، ممکن است خونریزی شدید یا لکه بینی بین قاعدگی اتفاق بیافتد. بعد از یائسه شدن نباید بین هر دوره قاعدگی دچار خونریزی شوید ، و هرگونه خونریزی رحم در این دوران باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از علل شایع خونریزی غیر عادی رحم، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی است، اما لکه بینی یکی از نشانه های سرطان یا تغییرات آناتومیکال است که باید با پزشک مطرح شود.

رنگ لکه ها بین دوره های قاعدگی
لکه های خون رنگهای متفاوتی دارند مانند: قرمز تیره، صورتی، قهوه ای تیره یا قرمز مایل به قهوه ای. به گفته ی ویس، رنگ خون تازه، قرمز روشن است، خونابه صورتی است، خونی که چند روز در رحم بماند قهوه ای رنگ و خونی که مدت زیادی مانده باشد سیاه است.
رنگ لکه ها به میزان خونریزی و زمانی که طول می کشد تا خون از دهانه رحم عبور کند بستگی دارد، اما به تشخیص علت اصلی این تفاوت رنگ، کمکی نمی کند.
اگر نیاز است که جزئیات را به پزشک گزارش دهید، به رنگ خون توجه کنید. اگرچه پزشک تنها با دانستن رنگ لکه ها، نمی تواند مشکل شما را تشخیص دهد.

خونریزی شدید رحم
میزان خونریزی رحم موضوع بسیار مهمی است. لکه بینی خفیف بین دو دوره قاعدگی، نگران کننده نیست. اما اگر خونریزی شما به اندازه ای شدید می شود که در هر یک ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت مشاهده ی علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
- خونریزی بیش از حد رحم یا خونریزی بین قاعدگی که بیش از سه روز طول می کشد. لکه بینی هرگز نباید تا سه هفته ادامه داشته باشد.
- داشتن لکه بینی کم در طول سه دوره قاعدگی.
- هرگونه لکه بینی یا خونریزی غیر عادی رحم که با حالت همیشگی مغایر باشد.
- خونریزی مکرر رحم در طول سه هفته بین هر قاعدگی.
- خونریزی شدید بعد از رابطه جنسی.
- هرگونه خونریزی بعد از یائسگی.

خونریزی غیر طبیعی رحم بین دوره های قاعدگی، دلایل مختلفی دارد. اگرچه ممکن است خونریزی بین قاعدگی در اثر تخمک گذاری یا استفاده از برخی روش های جلوگیری از بارداری اتفاق بیافتد، لازم است که بیمار و پزشک به چند عامل دیگر توجه کنند:

- استرس
- شروع و یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری
- استفاده از IUD برای پیشگیری از بارداری
- انواع خاصی از داروها، مانند کورتیکواستروئید یا داروهای ضد افسردگی
- عدم تعادل هورمونی
- پولیپ رحم( یک بافت بدون درد در داخل یا روی سطح رحم)
- کیست تخمدان
- اختلالات تیروئید
- دیابت
- زخم های آندومتریوز( اختلالی که در آن بافتی مشابه پوشش داخلی رحم، در نقاط غیر معمول از جمله پایین شکم ظاهر میشود) یا تغییرات دیگری در لایه ی مخاطی دیواره رحم.
- عفونت مثانه یا واژن
- بارداری
- بارداری خارج از رحم
- سقط جنین
- سرطان آندومتر( دیواره رحم)، سرطان رحم یا دهانه رحم
- استفاده ازداروهای رقیق کننده خون
- سوزش واژن به دلیل خشکی
- انجام آزمایش هایی از قبیل پاپ اسمیر

معاینه پزشک بهترین راه برای تشخیص بیماری است، بنابراین حتی با وجود خونریزی، حتما به پزشک مراجعه کنید و منتظر قطع آن نمانید. به گفته ی آتری، با وجود لکه بینی یا حتی خونریزی شدید ، پزشک می تواند معاینه را انجام دهد. تشخیص سریع بیماری اهمیت زیادی دارد، زیرا لکه بینی یکی از علائم سرطان است.

برای درمان لکه بینی بین قاعدگی چه باید کرد؟
حتی اگر لکه بینی مربوط به هیچ نوع بیماری نباشد، هیچ دلیلی برای تحمل کردن آن قبل از هر قاعدگی وجود ندارد. لکه بینی در طول یک دوره قاعدگی عامل نگران کننده ای نیست، اما به گفته ی ویس، اگر به تازگی دچار این مشکل شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.
با کمک پزشک می توانید از خونریزی بین قاعدگی جلوگیری کنید، همچنین می توانید با استفاده از روش های زیر خطر ایجاد لکه بینی را کاهش دهید.

- مصرف قرص های جلوگیری از بارداری طبق تجویز پزشک. مصرف نامنظم این قرص ها یک علت شایع لکه بینی است. قطع مصرف قرص و شروع مجدد آن نیز باعث خونریزی می شود. برای جلوگیری از لکه بینی، سعی کنید که قرص های خود را روزانه به طور منظم مصرف کنید.

- کاهش مصرف آسپرین. اگر دچار لکه بینی می شوید، باید از مصرف آسپرین خودداری کنید، زیرا این قرص باعث افزایش خونریزی می شود. به عقیده دکتر آتری، از آن جهت که آسپرین رقیق کننده خون است، مصرف آن شدت خونریزی بین قاعدگی را افزایش می دهد.

- انجام آزمایش پاپ اسمیر به طور منظم. با انجام این آزمایش، می توان سرطان دهانه رحم را قبل ازمشاهده ی علائم آن تشخیص داد. سرطان دهانه رحم، در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، کاملا قابل درمان است. اگر سالانه یک آزمایش پاپ اسمیر انجام شود، امکان تشخیص هر نوع سلول غیر عادی در مراحل اولیه و قابل درمان سرطان ، وجود دارد.

- حفظ کردن وزن مناسب بدن. از آن جهت که چاقی مفرط یک عامل بسیار خطرناک برای سرطان رحم است، حفظ کردن وزن مناسب بدن، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. این بیماری در زنان یائسه بسیار رایج است، بنابراین اگر بعد از یائسگی متوجه هر نوع لکه بینی شوید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

- تغییر روش های کنترل بارداری. لکه بینی در زنانی که از دستگاه های داخل رحمی استفاده می کنند، امری طبیعی است. این خونریزی معمولا بی ضرر است، اما با تغییر روش کنترل بارداری می توان از لکه بینی جلوگیری کرد.

- کنترل استرس. هیجان و استرس نظم دوره های قاعدگی را به هم می ریزد و باعث ایجاد لکه بینی یا قاعدگی های نامنظم می شود. سعی کنید با انجام ورزش های تمدد اعصاب از جمله یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ایروبیک، استرس خود را کنترل کنید.

- نوشتن تاریخ دوره های قاعدگی . تاریخ دوره های قاعدگی و هر نوع لکه بینی در طول دوره ها را یادداشت کنید. مدت زمان خونریزی و شدت آن، همچنین وجود ترشحات رحم همراه با خونریزی را نیز بنویسید. پزشک با استفاده از این گزارش ها، می تواند علت خونریزی بین دوره ها را تشخیص دهد.

به عنوان آخرین نکته باید اشاره کرد که افراد باید شرایط و الگوهای مخصوص به بدن خود را بدانند. ممکن است لکه بینی برای شما امری عادی باشد، با این حال اگر تغییرات قابل توجهی در عادت ماهانه خود مشاهده کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

اولین مراجعه به پزشک زنان

اگر شما تاکنون به یک متخصص زنان مراجعه نکرده اید،در اولین بار ممکن است اضطراب داشته باشید، ولی بهتر است آسوده باشید و از این اتفاق به عنوان فرصتی برای یادگیری و آشنایی بیشتر با بدن و سلامتی خود بهره بگیرید.
یک متخصص زنان، پزشکی است که تخصص خود را در زمینه بهداشت و باروری زنان دریافت کرده است. در ابتدا که شما سعی دارید یک متخصص خوب زنان برای خود پیدا کنید، ممکن است با نام های دیگری مانند متخصص زنان زایمان یا مامایی هم برخورد کنید. این اشاره دارد به نحوه آموزشی که به آنها داده شده است تا زنان را از نوجوانی تا جوانی و بارداری تا زایمان راهنمایی کنند.

اگر شما تاکنون به یک متخصص زنان مراجعه نکرده اید، ممکن است از خود بپرسید چرا به یک پزشک زنان ، نیاز دارید و وقتی به پزشک مراجعه کردید از او چه انتظاراتی باید داشته باشید ؟
چند دلیل برای اینکه چرا به مراجعه به پزشک زنان نیاز دارید :


- آموزش درباره روش های جلوگیری از بارداری یا تنظیم خانواده
- آموزش درباره غربال گری و پیشگیری از بیماری های مقاربتی
- برای چکاپ سالیانه
- غربالگری برای سرطان های تناسلی مانند پاپ اسمیر، این آزمایش از 21 سالگی آغاز می شود و پس از آن هر دو سال یک بار تکرار می گردد ( در بعضی زنان این آزمایش بسته به نظر پزشک معالج به دفعات بیشتری صورت می پذیرد در حالی که برخی دیگر ممکن است در هر 3 سال یک بار نیازمند این آزمایش باشند.)
- آموزش درباره ویروس پاپیلوما HPV
- برای مراقبت از خود و کودکتان در دوران بارداری
چه زمانی به متخصص زنان مراجعه کنیم
- وقتی که شما 21 ساله اید و یا رابطه جنسی دارید، زود تر از 21 سالگی مراجعه کنید.
- اگر خونریزی غیر عادی و یا عادت ماهانه نامنظم دارید
- اگر به مدت سه ماه یا بیشتر عادت ماهانه نشده اید
- اگر گمان می کنید باردار هستید و یا مطمئن هستید که باردارید
- اگر تلاش می کنید باردار شوید و موفق نمی شوید
- اگر دچار درد در ناحیه لگن شده اید
- اگر سن شما بین 40 تا 50 سال است برای انجام اولین آزمایش مامو گرافی
- پس از یائسگی برای آزمایش سنجش تراکم استخوان
چگونه برای مراجعه به پزشک زنان آماده شویم
- دوش بگیرید، مقاربت نداشته باشید و از کرم یا شیاف واژینال به مدت 24 تا 48 ساعت قبل از مراجعه استفاده نکنید.
- هر پرسشی دارید، یادداشت کنید، مانند عادت ماهانه نا منظم و یا ترشحات ناراحت کننده و غیرعادی، علاوه بر آن کاغذ یادداشت و خودکار هم همراه داشته باشید تا هر چیزی که پزشک عنوان کرد، یادداشت کنید.
- فهرست تمام داروها، ویتامین ها، مکمل ها و داروهای گیاهی که مصرف می کنید را همراه خود بیاورید
- برای ارائه سوابق سلامت خانوادگی، بویژه در زمینه مشکلات باروری در اعضای خانواده؛ اطلاعات کافی داشته باشید.

از اولین آزمایش خود چه انتظاراتی باید داشته باشید
- تشکیل پرونده پزشکی یا تاریخچه سلامتی. یک پرستار از شما سوالاتی درباره سلامت و بهداشت شخصی و سوابق سلامت خانواده خواهد پرسید.او همچنین درباره کارهایی نظیر مصرف نوشیدنی های الکلی، سیگار کشیدن، مصرف داروهای غیر مجاز و مواد مخدر، و نیز سابقه روابط جنسی سوالاتی خواهد پرسید.
بعضی از این پرسش ها ممکن است به نظرتان خیلی خصوصی بیایند، اما به خاطر داشته باشید که تمام مواردی که شما در میان می گذارید بین شما و پزشکتان محرمانه باقی می ماند، مگر اینکه شما کتبا موافقت خود را در مورد دسترسی دیگران و مشورت با شخص دیگر را، به پزشک خود بدهید.

- علائم حیاتی. پرستار وزن و قد شما را اندازه گیری کرده و فشار خون شما را ثبت خواهد نمود

- قبل از آزمایش. یک لباس بلند به شما داده خواهد شد که از جلو باز می شود تا آن را بپوشید و یک ملحفه کوچک که تمام قسمت های پا را می پوشاند. باید قبل از پوشیدن این لباس تمام لباس های زیر خود را در بیاورید.

- گفتگو. پزشک چند دقیقه به طور خلاصه با شما در مورد نگرانی هایتان صحبت خواهد کرد و نحوه آزمایش را توضیح خواهد داد. این فرصت خوبی است تا سوالات خود را ، از او بپرسید.

- معاینه سینه. پزشکتان با استفاده از انگشتان دست هایش هر دو پستان و نوک آن ها را با یک الگوی معاینه خاص، بررسی می کند. این کار را برای یافتن توده های غیر عادی در پستان و یا تغییر در بافت پوست انجام می دهد.

- معاینه لگنی.خانم دیاز آراستیا متخصص زنان و زایمان و رئیس انکولوژی و زنان بیمارستان و استاد دانشگاه پزشکی بیلورمی گوید: "یک معاینه لگنی شامل بررسی دستگاه خارجی تناسلی است که توسط قرار دادن یک اسپکولوم انجام می شود این کار به پزشک اجازه می دهد تا واژن و دهانه رحم را معاینه کند.
پزشک با دو دست خود که یک دست را روی شکم و انگشت دست دیگر را در واژن قرار داده؛ رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را معاینه می نماید." اسپکولوم ابزاری است که به نرمی به واژن وارد می شود تا دهانه آن را جهت معاینه و نمونه برداری از دهانه رحم، باز کند. این معاینه نباید همراه با درد باشد، اما ممکن است کمی ناراحتی و فشار احساس شود و یا در ابتدای کار اسپکولوم سرد باشد.

- پاپ اسمیر. در حین معاینه ، پزشک از سلول های دهانه رحم برای آزمایش پاپ اسمیر، نمونه برداری می کند، این آزمایش برای تشخیص تغییرات سلول های سرطانی دهانه رحم انجام می شود . عمل نمونه برداری به هیچ عنوان دردناک نیست.

- تست بیماری های مقاربتی. اگر شما از پزشک خود درخواست این آزمایش را کرده باشید او از واژن نمونه برداری انجام می دهد تا برای بیماری های مقاربتی آزمایشاتی انجام دهد. برخی از این بیماری ها توسط آزمایش خون تشخیص داده می شوند.

- گفتگو. پزشکتان اگر مورد مشکوکی دید به شما اطلاع خواهد داد و ممکن است برای اطمینان بیشتر مجددا آزمایش های تکمیلی انجام دهد، مانند ماموگرافی، تست تراکم استخوان، و یا آزمایش خون. این یک فرصت دوباره برای پرسیدن سوال است، از پزشکتان هر سوالی در مورد یافته ها و یا پیشنهاداتش بپرسید. معمولا نتیجه آزمایش پاپ اسمیر و بیماری های مقاربتی، در دو هفته یا بیشتر آماده می شود.اما در این مرحله، پزشک می تواند توصیه هایی در مورد جلوگیری از بارداری یا هر دارویی که نیاز دارید؛ بدهد.
ممکن است شما هنگام انجام اولین آزمایشات زنان ،دچار اضطراب و نگرانی بشوید؛ اما به پزشک خود به عنوان یک شریک سلامت نگاه کنید. او باید برای شما تبدیل به پزشکی شود که شما در صحبت کردن از خصوصی ترین مسائل بهداشتی خود، با او بسیار راحت باشید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
ترشح شیر نابجا از سینه ها در خانم ها

ترشح شیر نابجا از سینه ها بخودی خود یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است و ممکن است نشان از وجود یک بیماری زمینه ای باشد. وقتی خانمی مبتلا به ترشح شیر نابجا از سینه ها می باشد نیاز به بررسی دقیق دارد.
ممکن است هیچ علتی نداشته باشد و یا این که خدای نکرده فرد مبتلا به تومور غده هیپوفیز شده باشد،ترشح شیر از سینه های خانم ها در هنگام شیر دادن به بچه و یا به دنبال زایمان، طبیعی است ولی اگر در مواردی غیر از آن ها اتفاق بیفتد غیر طبیعی بوده و به آن ترشح شیر نابجا گفته می شود. اصطلاح علمی آن گالاکتوره (galactorrhea) می باشد. ترشح شیر نابجا از سینه ها بخودی خود یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است و ممکن است نشان از وجود یک بیماری زمینه ای باشد. ترشح شیر نابجا از سینه ها در مردان، شیرخواران تازه متولد شده و در نوجوانان در سن بلوغ و در هر دو جنس نیز می تواند اتفاق بیفتد ولی مبحث این نوشتار ترشح شیر نابجا از سینه ها در خانم ها می باشد.

این بیماری نسبتا شایع است و در 25-20 درصد خانم ها اتفاق می افتد. ترشح شیر نابجا از سینه ها ممکن است یک طرفه و یا دو طرفه باشد.
برای ترشح شیر در خانم ها وجود سه هورمون زیر لازم است: استروژن، پروژسترون، و پرولاکتین. مهمترین آنها پرولاکتین است. پرولاکتین از غده هیپوفیز ترشح می شود و ترشح آن تحت کنترل غده هیپوتالاموس می باشد.
غده هیپوتالاموس یک ماده ای به اسم دوپامین ترشح می کند که از طریق جریان خون به غده هیپوفیز رفته و سبب مهار ترشح هورمون پرولاکتین توسط غده هیپوفیز می شود. هر دارویی که سبب مهار ترشح دوپامین و یا مهار گیرنده های آن شود، سبب افزایش پرولاکتین خون شده و منجر به ترشح شیر نابجا از سینه ها خواهد شد.

علل شیر نابجا از سینه ها در خانمها
علل زیادی می توانند سبب این مشکل شوند که شایعترین آنها عبارتند از:


· اختلالات هورمونی مثل کم کاری تیروئید
· مصرف بعضی از داروها که لیست آنها طولانی است ولی شایعترین داروها که سبب شیر نابجا از سینه ها می شوند عبارتند از:
o در شروع و یا قطع مصرف قرصهای ضد حاملگی
o مصرف هورمونها مثل استروژن و پروژسترون
o داروهای فشارخون مثل آتنولول، متیل دوپا و وراپامیل
o ضد افسردگیهای مثل سیتالوپرام، فلوکستین و سرترالین
o آرامبخشها مثل آلپرازولام و بوسپیرون
o مهرکننده های گیرنده های هیستامینی نوع 2 مثل سایمتیدین، فاموتیدین و رانیتیدین
o داروهای ضد تهوع مثل متو کلوپروماید
o بعضی داروهاییکه برای ریفلاکس سیستم گوارشی تجویز می شوند.
o بعضی ضد دردها
· مصرف بعضی از داروهای گیاهی، که امروزه بیشتر به عنوان داروهای بی خطر تبلیغ می شوند و معمولا مصرف کننده از ترکیب این داروها مطلع نیست، مهمترین این ها عبارتند از:
o گزنه
o رازیانه
o بوته خار
o بادیان رومی
o شنیلیله
· مصرف مواد محرک
o ماری جوانا
o مواد مخدر
· تحریک سینه ها
· وجود بعضی بیماریهای زمینه ای که مهمترین آنها عبارتند از:
o بیماری تیروئید، هم کاری و هم پرکاری تیروئید سبب ترشح شیر نابجا از سینه ها می شوند.
o نارسایی مزمن کلیه ها
o نارسایی کبد (سیروز کبدی)
o سارکوئیدوز
· استرس های هیجانی طولانی مدت
· بیماری ها و یا تومورهای غده هیپوتالاموس در مغز
· بعضی بیماریهاییکه جدار قفسه سینه را در گیر می کنند مثل:
o زونا که اعصاب بین دنده ای در جدار قفسه سینه را گرفتار می کند
o ضربه
o سوختگی ها
o جای اعمال جراحی
o تومورهای جدار قفسه سینه

· در نوزادان چون موقع تولد مقادیر زیاد هورمون استروژن وجود دارد (از خون مادر وارد بدن نوزاد شده است) بدین دلیل ممکن است تا مدتی ترشح مایع شبیه به شیر از سینه های نوزاد وجود داشته باشد.
یک عده عواملی هستند که به آنها عوامل مساعد کننده می گویند، یعنی اگر فردی این عوامل را داشته باشد که به آنها عوامل خطر زا می گویند، احتمال ترشح شیر نابجا از سینه ها در وی بیشتر خواهد بود این عوامل خطر زا عبارتند از:
· جنس زن، خانم ها خیلی بیشتر از مردان مبتلا به این مشکل می شوند
· استرس
· پوشیدن لباسهاییکه بطور دائم سبب تحریک نوک سینه ها شود

در بالا ذکر شد که ترشح شیر نابجا از سینه ها یک علامت است و ممکن است دلیل وجود یک بیماری زمینه ای باشد. اگر ترشح شیر نابجا از سینه ها به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، سایر علائمی که بیمار ممکن است داشته باشد، به قرار زیر هستند:

· عدم وجود پریود یا پریودهای نامنظم
· عدم تحمل به سرما یا گرما
· کاهش یا افزایش اشتها
· افزایش تشنگی و میزان ادرار
· کاهش میل جنسی
· ترشحات خونی یا بدبو از سینه ها
· سردرد
· رشد موهای زائد و جوشهای پوستی
· اختلالات بینائی

تشخیص :
وقتی خانمی مبتلا به ترشح شیر نابجا از سینه ها می باشد نیاز به بررسی دقیق دارد. ممکن است هیچ علتی نداشته باشد و یا این که فرد مبتلا به تومور غده هیپوفیز شده باشد، برای درمان صحیح، ما نیازمند تشخیص صحیح هستیم.
برای تشخیص اقدامات زیر معمولا انجام می شوند:

· باید یک نمونه از ترشحات سینه جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال شود، چون هر ترشحی از سینه شیر نیست.
· انجام آزمایش خون برای چک کردن هورمونهای بخصوص
· انجام تست حاملگی
· در صورت لزوم باید از مغز تصویر برداریهای لازم انجام شوند تا اگر تومور غده هیپوفیر وجود دارد تشخیص داده شود. البته تمام بیماران نیاز به این تست یا تستهای فوق ندارند، بسته به شرایط بیمار از این تستها استفاده می شود.
برای تصویر برداری از مغز از دو روش زیر استفاده می شود:
o ام آر آی
o سی تی اسکن
اگر در آزمایش از ترشحات سینه ترکیب آن شیر نباشد و یا حاوی خون باشد، آن دیگر ترشح شیر نابجا از سینه ها یا گالاکتوره محسوب نمی شود و باید از نظر وجود احتمالی سرطان سینه و یا سایر اختلالات سینه تستهای دیگری انجام شوند.

درمان
درمان بستگی به علت بیماری دارد. بعضی موارد نیاز به درمان ندارند و با گذشت زمان برطرف می شوند. در این موارد استفاده از لباسهائی که سبب جلوگیری از تحریک نوک سینه ها می شوند، کمک کننده خواهد بود. اگر علت ترشح شیر نابجا از سینه ها استفاده از داروی بخصوصی می باشد، باید با مشورت پزشک معالج نسبت به جایگزینی آن اقدام کرد. اگر علت یک بیماری زمینه ای مثل تومور غده هیپوفیز است، باید آن بیماری درمان شود.

تومورهای غده هیپوفیز که سبب ترشح شیر نابجا از سینه ها می شوند معمولا خوش خیم هستند. تومورهای کوچک معمولا با دارو درمانی از بین می روند ولی تومورهای بزرگ نیازمند یکی از روشهای درمانی زیر هستند:

· جراحی که وقتی انجام می شود که دارو درمانی بیفایده شده باشد
· پرتو درمانی وقتی انجام می شود که هر دو جراحی و دارو درمانی موثر نبوده اند.
علی رغم درمان، تومورهای غده هیپوفیز اغلب عود می کنند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
ترشحات و عفونتهاي دستگاه تناسلي زنان

دستگاه تناسلي خارجي شامل فرج (ولو)، مهبل (واژن) و پرده بکارت (هايمن) است .
فرج قسمت کاملا خارجي دستگاه تناسلي زنان است که از بيرون بدن قابل رؤيت است و به صورت يک ناحيه لوزي شکل در بين دو پا و در پايين شرمگاهي (محل رويش موهاي زهار) قرار گرفته است. فرج از بيرون توسط لب هاي بزرگ و کوچک فرج پوشيده شده است.

اين لب ها هر يک به صورت دو چين نيمه مدور هلالي شکل در دو طرف فرج بوده و در حالت عادي روي هم خوابيده و دهانه فرج را مي بندند. لب‌هاي بزرگ فرج از دو لاية‌ پوستي تشکيل شده اند. در زير لب هاي بزرگ، لب هاي کوچک قرار دارند که از دو لايه مخاطي تشکيل شده اند.

لب هاي کوچک در هدايت صحيح ادرار نقش دارند. اين دو لبه از بالا و پايين به هم متصل هستند. در محل اتصال اين دو لايه در بالا عضو کوچک حساسي به نام کليتوريس وجود دارد که در اثر تحريک و دستکاري، سفت و کمي بزرگ مي‌شود و در احساس لذت جنسي نقش دارد.
در ميان لب ‌هاي فرج فضايي بوجود مي‌آيد که خروجي پيشابراه (مسيري که ادرار را از مثانه به خارج بدن مي‌رساند- محل ادرار کردن) در قسمت بالايي آن است و در پايين آن خروجي واژن (مهبل) قرار دارد.

در دختراني که هنوز رابطة جنسي نداشته‌اند اکثر قسمت‌هاي خروجي واژن با لايه اي نازک به نام پردة بکارت پوشيده شده است. پرده بکارت به صورت يک ورقه نازک (به ضخامت ۱ يا ۲ ميلي متر) درست در پشت لب هاي کوچک فرج قرار دارد و دهانه مهبل را مي جوشاند.

در پرده بکارت منافذي براي خروج خون قاعدگي وجود دارد. منفذ پرده بکارت در افراد مختلف، اندازه و شکل متفاوتي دارد و از خصوصيات و ويژگي هاي آن براي تشخيص باکره بودن يا نبودن شخص استفاده مي گردد. در اکثر موارد با اولين ورود آلت مردانه به داخل واژن اين پرده پاره مي‌شود و براي هميشه از خروجي واژن کنار مي‌رود.
- در پوست بالاي لبه‌ها در پايين شکم ناحية برجستگي عانه وجود دارد که در حين بلوغ با تجمع چربي زيرپوستي، حالت برجسته پيدا مي‌کند و در روي آن و نيز در روي لب‌هاي فرج، موهاي تناسلي شروع به رويش مي‌کنند

دستگاه تناسلي داخلي از واژن، رحم، لوله‌‌هاي فالوپ (لوله‌هاي رحمي) و تخمدانها تشکيل شده است
واژن لوله‌اي عضلاني است که از فرج در بيرون بدن تا رحم در داخل بدن امتداد دارد. طول واژن ۱۲-۸ سانتي‌متر در زنان بالغ است. از آنجا که اين عضو داراي ديوارة عضلاني است مي‌تواند منقبض يا منبسط شود. همين خصوصيت باعث مي‌شود که واژن بتواند يک جسم به باريکي تامپون تا يک نوزاد هنگام تولد را در درون خود جاي دهد.
واژن چند عملکرد مختلف دارد. واژن محل قرار گرفتن آلت مردانه در حين رابطة جنسي است و با اعصاب موجود در آن لذت جنسي در حين رابطه جنسي را براي زن بوجود مي آورد. واژن همچنين راهي از رحم به بيرون براي خارج کردن نوزاد در زمان تولد است.

همچنين خونهاي قاعدگي از اين طريق از رحم به بيرون بدن مي‌آيد. لاية نازک بافتي به نام پردة بکارت که در خود يک يا چند سوراخ دارد خروجي واژن را به طور نسبي مي‌پوشاند. شکل پردة بکارت در افراد مختلف با هم فرق دارد. اين پرده در اکثر دختران بعد از اولين تجربة جنسي کشيده شده و پاره مي‌شود که ممکن است با کمي خونريزي نيز همراه باشد
واژن در سمت داخل بدن به رحم متصل مي‌شود. اين اتصال از طريق دهانة رحم که ديواره‌اي قوي و ضخيم دارد و خروجي آن بسيار کوچک است انجام مي‌شود. در طي زايمان خروجي دهانة رحم مقداري گشاد مي‌شود و به نوزاد اجازه مي‌دهد از رحم خارج شود

آشنايي با ترشحات دستگاه تناسلي و واژن زنان
چه زماني افزايش ترشح واژن طبيعي نيست؟

اگر افزايش ترشح باعث تغيير رنگ، بو ، التهاب ناحيه تناسلي، خارش، سوزش بشود غير طبيعي خواهد بود به ويژه اينکه اگر بيمار در زمان عادت ماهيانه نباشد وليکن ترشح خوني داشته باشد، حتماً بايد به پزشک مراجعه کند.

چه چيز باعث اين تغييرات مي شود؟
هر عاملي که تغيير در محيط طبيعي واژن بدهد، و به عبارتي PH آن را تغيير بدهد، سبب افزايش ترشح غير طبيعي از واژن مي شود مانند: استفاده از بعضي صابونها، آنتي بيوتيکها، بيماري قند، حاملگي، عفونتها، و يا حتي پاک کردن مجراي تناسلي توسط اسپري هاي مخصوص ناحيه تناسلي و يا Vaginal douchمي توانند اين مشگل را سبب شوند.

چگونه Vaginal Douching سبب عفونت مي شود.؟
بسياري از بانوان فکر مي کنند اين روش بسيار خوبي براي پاکيزه نگهداشتن واژن است. اگر چنانچه احساس بو در ناحيه تناسلي مي کنيد اين بو اکثراً از قسمت خارجي دستگاه تناسلي است و شما مي توانيد با آب و صابون قسمت خارجي دستگاه تناسلي را تميز نگاه داريد و همان حمام روزانه براي اين پاکيزگي کافي است.
در حاليکه با گرفتن دوش واژينال و استفاده از مواد شيميائي محيط طبيعي واژن را به هم مي ريزيد که اين خود سبب عفونت مي شود. از طرفي ديگر توسط Vaginal Douching (شستشوي واژن) باکتريهاي موجود در واژن را به قسمت دهانه رحم خود و خود رحم روانه مي کنيد که اين خود سبب عفونت در اين نواحي خواهد شد.

چه عوامل ديگري سبب افزايش ترشح واژن مي شوند؟
افزايش ترشح واژن به گونه غير طبيعي به دلايل گوناگون خواهد بود که به طور کلي به نام Vaginitis ناميده مي شوند.

عفونتهاي قارچي واژن
درواژن زنان قارچ به مقدار کم به طور طبيعي زندگي مي کند، محيط اسيدي واژن مانع از رشد اين قارچها مي شود. حال اگر به دليلي از اسيدي بودن محيط واژن کاسته شود قارچها رشد بيشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچي در واژن مي شوند.
حاملگي، بعضي از آنتي بيوتيکها، مصرف قرصهاي جلوگيري از حاملگي، بيماري قند، استفاده از کورتون ، زمان سيکل ماهيانه، روابط جنسي، نيز از عواملي هستند که باعث تغيير محيط طبيعي واژن و افزايش رشد قارچها و در نتيجه باعث عفونت در واژن مي شوند.

علائم عفونت قارچي چيست؟
بايد بگويم که اين بيماري بسيار شايع است. بيمار احساس نارحتي در ناحيه تناسلي دارد که به صورت سوزش، خارش در دهانه واژن و در قسمت خارجي ناحيه تناسلي احساس مي شود. ترشحات واژن به رنگ سفيد و بسيار غليظ در مي آيد که مي توان آن را به شکل تکه هاي ريز پنير مانند ديد. بيمار احساس سوزش در زمان نزديکي دارد. و همينطور احساس تورم در قسمت خارجي دستگاه تناسلي مي کند.
وليکن به ياد داشته باشيد که اگر مکرراً و يا به گونه شديد بيماري مبتلا شويد که گاهي هم به درمان جواب نمي دهد و بلافاصله پس از درمان بيماري باز مي گردد بايد از نظر ساير بيماريهاي سيستميک به ويژه بيماري قند بررسي شويد.

چگونه درمان مي شويد؟
درمان اين بيماري بسيار ساده و معمولا با استفاده از کرمهاي موضعي ضد قارچ مخصوص دستگاه تناسلي بانوان و يا گاهي هم اگر قادر به استفاده از کرم واژينال نباشيد، با خوردن دارو درمان پذير مي باشد. گاهي توسط داروهائي که احتياج به نسخه پزشک ندارد اين بيماري به راحتي درمان پذير است. وليکن باز هم تکرار مي کنم، چنانچه حامله هستيد و يا به طور مکرر درگير اين بيماري مي شويد، بايد حتماً به پزشک خود مراجعه کنيد که علت اصلي را جويا شويد.

چگونه از ابتلا مکرر به اين بيماري پيشگيري کنيم؟
به نکات زير توجه داشته باشيد.


·حتماً از شورت هاي کتاني استفاده کنيد.
· تا آنجا که ممکن است از پوشيدن شورت هاي پلاستيکي و يا بسيار تنگ و چسبان خودداري کنيد.
از کاغذهاي توالت حاوي مواد معطر و رنگي، Tampon، Pad هاي معطر و Bubble Bath و يا به طور کلي نشستن در وان حمام پرهيز کنيد.
· اگر باز هم گرفتار عفونت مکرر قارچي واژن شديد به پزشک خود حتماً مراجعه کنيد به دو دليل نخست اينکه ممکن است علت بيماريهاي سيستميک بدن باشد و دو م گاهي لازم است که پزشک شما را براي مدت چند ماهي روي درمان بگذارد که از تکرار عفونت جلوگيري شود.

آيا همسر شما بايد درمان بشود؟
در اين عفونت يا ر شما احتياج به درمان ندارد و اين بيماري اکثراً او را گرفتار نخواهد کرد مگر اينکه همسر شما مشکل ديگري ازنظر بيماري سيستميک داشته باشد.

عفونت هاي ميکروبي واژن
اين عفونت Bac terial Vaginitis خوانده مي شود.
محيط واژن حاوي نوعي باکتري است که به نام باکتري خوب واژن معروف است و همينطور حاوي باکتري ديگري است که به نام Anacrobes ناميده مي شوند. گاهي بدون دليل ويژه اين نوع باکتري بيش از انداره رشد کرده و سبب بيماري مي شوند.

چه علائمي دارند؟
گاهي بيمار اصلاً علائمي ندارد، گاهي اين بيماري سبب افزايش ترشح واژن مي شود که اکثراً آبکي است. يا گاهي رنگ زرد کمرنگ يا پررنگ تر دارد. گاهي بودار مي شود که به اصطلاح Fishy Smell خوانده مي شود که بيماران اين بو را اکثراً پس از نزديکي با همسر احساس مي کنند، و گاهي بيمار احساس سوزش و خارش دارد.

چگونه تشخيص داده مي شود؟
به پزشک مراجعه کنيد. ترشح شما را در مطب آزمايش مي کند و بلافاصله تشخيص داده خواهد شد.

آيا اين نوع عفونت ازطريق نزديکي منتقل مي شود؟
اگر چه اين بيماري در بانواني که فعاليت جنسي دارند بيشتر ديده مي شود وليکن ارتباطي به نزديکي ندارد و يار مقابل هم احتياج به درمان ندارد. مگر اينکه بيمار مکرراً گرفتار اين بيماري بشود.

چگونه درمان مي شود؟
با تمام سادگي اين بيماري احتياج به درمان دارد چراکه اگر درمان نشود عفونت به سمت دهانه رحم، رحم و لوله ها مي رود و سبب مشکلات بسيار و بدتري خواهد شد. به ويژه اگر اينکه زن حامله باشد. اين بيماري را مي شود به طور موضعي و يا خوراکي درمان کرد ولي درمان اين بيماري حتماً احتياج به مراجعه به دکتر و نسخه پزشک دارد .
عفونت شايع ديگر واژنTrichumoniasis است
عامل اين بيماري يک نوع انگل به نام تريکومونا است که اکثراِ در اثر نزديکي با فرد مبتلا ، بيمار درگير آن خواهد شد. گاهي بيمار مدتها اين بيماري را دارد بدون اينکه علائمي داشته باشد.

چه علائمي دارد؟
افزايش ترشح واژن، تغيير رنگ آن به صورت آبکي، يا زرد رنگ و يا گاهي سبز کمرنگ، بوي بد، خارش و سوزش، درد و سوزش در هنگام دفع ادرار از علائم آن است. اکثراً احتياج به درمان خوراکي دارد. در اين نوع گرفتاري همسر بيمار هم بهتر است که درمان بشود.
در اينجا بايد ياد آور شوم که عفونتهاي ديگر ناحيه تناسلي در ارتباط با رابطه جنسي ونزديکي بيمار به آنها مبتلا مي شود ازقبيل «کلاميد يا»، سوزاک، هم مي تواند سبب افزايش ترشح واژن بشود، وليکن اينها عفونت هائي هستند که ابتدا دهانه رحم را گرفتار مي کنند و گاهي تنها علامت آنها افزايش ترشح واژن است که در اين نوع عفونتها زن و مرد هر دو بايد درمان بشوند. وليکن به خاطر داشته باشيد که در اين مقاله فقط سخن بر سر عفونت هاي شايع ناحيه واژن است نه ساير قسمتهاي تناسلي

نکاتي که براي پيشگيري از عفونت واژن بايد رعايت شود.
۱- هرگز از Vaginal douche استفاده نکنيد
۲- از مواد عطري- اسپري عطري، Tamponsو همينطور از Pad هاي معطر در زمان خونريزي ماهيانه پرهيز کنيد.
۳- هميشه شورت هاي کتاني که زياد هم تنگ و چسبان نباشند، بپوشيد.
۴- هميشه ناحيه تناسلي و مقعد را از جلو به عقب پاک کنيد اين روش تا آنجا که ممکن است از انتقال عفونت از ناحيه رکتوم به واژن جلوگيري خواهد شد.
۵- گاهي اين خارش و سوزش در ناحيه تناسلي ممکن است به دليل آلرژي به مواد پاک کننده باشد در اين صورت بهتر است که پودر لباسشوئي و کاغذ يا مايع نرم کننده پارچه را در موقع شستشو عوض کنيد.
۶- گاهي کاندوم يــــا «ديافراگم» و يا Sperm Killing Gel که براي پيشگيري از حاملگي مصرف مي شود ممکن است سبب حساسيت و خارش و سوزش در ناحيه واژن بشود، در اينصورت بهتر است روش ديگري را جايگزين کنيد.
۷- پس از دوش روزانه ناحيه خارجي تناسلي را با حوله خوب خشک کنيد.
بيماريها و مشکلات پوستي دستگاه تناسلي مردان و زنان

درماتيت التهابي
درماتيت تماسي(contact dermatitis) شامل درماتيت تحريکي و آلرژيک بوده و با خارش , قرمزي و ادم پوست همراه مي باشد. علل مسبب درماتيت تماسي شامل محصولات بهداشتي مورد استفاده خانمها, کاندوم و اسانس هاي گياهي مي باشند. کمپرس آب سرد و استروئيد هاي موضعي ضعيف غير فلورينه از جمله درمان هاي مناسب به شمار مي روند

نورودرماتيت( ليکن سيمپلکس مزمن)
نورو درماتيت(neurodermatitis) ( ليکن سيمپلکس مزمن) اغلب در لب بزرگ و پوست بيضه پديد آمده و با خارش زياد و ضخيم شدن پوست همراه مي باشد. استرس باعث تشديد اين اختلال مي گردد. درمان همانند درماتيت تماسي است اما در برخي موارد , از تزريق استروئيد به داخل ضايعه نيز کمک گرفته مي شود

اينترتريگو
اينتر تريگو(intertrigo) شامل پلاک مرطوبي است که در نواحي مرطوب پوست ديده مي شود. رشد باکتري و قارچ بر روي پلاک باعث تشديد مشکل مي شود. چنين ضايعه اي در چين هاي شکمي , کشاله ران , زير بغل و اغلب در افراد چاق و در آب و هواي گرم و مرطوب ديده مي شود و با قرار دادن ناحيه مبتلا در معرض هوا, استفاده از محلول buroow , پماد نيستاتين و استروئيد خفيف درمان مي شود.

عوارض داروئي
اغلب عوارض داروئي بطور گسترده ظاهر مي شوند اما گاهي اولين بار از ناحيه کشاله ران تظاهر مي کند. داروهاي مسهل(فنول فتالئين) , سولفوناميد ها , و داروهاي ضد التهابي باعث بروز ضايعات داروئي ثابت در ناحيه تناسلي مي شوند. درمان شامل قطع مصرف دارو مي باشد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
در مورد سالپنژيت جه مي دانيد ؟

سالپنژيت، عفونت مجاري رحمي است که مي‌تواند منشأ نازايي باشد. عفونت باکتريايي است و اغلب در جريان رابطۀ جنسي ايجاد مي‌شود. بنابراين سالپنژيت يک عفونت جنسي قابل انتقال است.
سالپنژيت جزء عفونت هاي لگني است، همان عفونت مي‌تواند گردنۀ رحم، رحم و گاهي اوقات تخمدان را هم درگير کند.
سالپنژيت عفونتي است در ارتباط با يک عفونت از يک يا دو مجراي رحمي، که مجراي فالپ نيز ناميده مي‌شود.
عامل عفوني عموماً باکتريايي است، مانند باکتري که باعث ايجاد سوزاک يا عفونت کلاميديا مي‌شود، که هر دوي اين عفونت ها در رابطۀ جنسي قابل انتقال هستند.

اين باکتري ها از مسير واژن و بيشتر در جريان رابطۀ جنسي نفوذ مي‌کنند. ممکن است عامل باکتريايي که باعث سالپنژيت يا عفونت لگني ديگري مي‌شود هنگام برقراري ارتباط و در برخي موارد هنگام زايمان، سقط جنين يا کورتاژ منتقل شود. عموماً تخمدان ها درگير نمي‌شوند مگر در موارد عفونت هاي باکتريايي بسيار شديد.
حواستان به خطر نازايي سالپنژيت باشد

عفونت هاي لگني، اصلي ترين عامل نازايي در اروپا به شمار مي‌روند. اين عفونت ها مسئول نازايي يک پنجم زنان هستند. ضمناً تمايل بسيار زيادي به عود کردن در ميان يک سوم از موارد وجود دارد.
سالپنژيت، مانند تمام انواع ديگر عفونت لگني، بيشتر بين زنان جوان که در رابطۀ جنسي فعال هستند، ديده مي‌شود.
در ميان ديگر عوامل خطرزا، مي‌توان داشتن رابطۀ جنسي با افراد مختلف، بيماري جنسي قابل انتقال و واژينوز را ذکر کرد. همچنين به ياد داشته باشيد که زنان کمتر از ۲۴سال که از روش هاي پيشگيري از بارداري استفاده نمي‌کنند و يا از دستگاه بيرون از رحمي بهره نمي برند، بيشتر در معرض خطر هستند.

چه علائم و چه عوارضي دارد؟
عفونت لگني بيشتر در اواخر دوران قاعدگي ظاهر مي‌شود؛ اين عفونت اغلب همراه است با درد شکمي، خونريزي هاي نامنظم و ترشح بدبو واژني. زماني که عفونت پيشرفت مي‌کند، دردها شديد مي‌شوند، سپس تهوع و استفراغ نيز به علائم اضافه مي‌گردند. در موارد پيشرفته تر، بيمار تب هم مي‌کند، و ترشح هاي واژني رنگ زرد رو به سبز به خود مي‌گيرند.
اگر عفونت ها مجاري را مسدود کنند، حجم اين مجاري زياد مي‌شود و در نتيجه علائم شدت مي‌يابند. عوارض ديگري نيز ممکن است مشاهده شود مانند پيشروي عفونت تا ديگر اعضاي شکمي مجاور، ايجاد آبسه و غيره. عوارض ممکن است به دليل جراحات در ناحيۀ اعضاي مولد، توانايي باروري را به خطر بيندازد. بايد بدانيد که خطر عوارض و ايجاد ناباروري، ارتباط مستقيم دارد با طول مدت عفونت، شدت آن و دفعات عود کردنش.

شايان ذکر است که عود کردن اين عفونت ۶تا ۱۰بار احتمال بارداري لوله اي را افزايش مي‌دهد، بارداري لوله اي نوعي از بارداري خارج از رحم است، که در اين شرايط جنين به جاي مجاري رحمي، در مجاري فالپ رشد مي‌کند. چنين بارداري، تهديدي براي زندگي مادر و جنين محسوب مي‌شود.

اين عفونت اصولاً باکتريايي است، و درمان سالپنژيت مانند عونت هاي رحمي ديگر مصرف آنتي بيوتيک و خودداري از برقراري رابطۀ جنسي تا درمان کامل است. فرد مقابل رابطۀ جنسي نيز بايد مورد درمان قرار بگيرند. در غير اين صورت، درمان کامل نمي‌شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 18 از 30:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  29  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA