انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 21 از 30:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  29  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 

بهداشت دختران در دوران قاعدگی

بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود. این امر نشان می‌ دهد که آنها سالم هستند و آمادگی مادر شدن را در آینده دارند. در ضمن مادر و خواهر بزرگ تر، اولیای مدرسه و معلمان بهداشت می‌ توانند درباره این پدیده با نوجوانان صحبت کرده و نگرانی و ترس آنها را برطرف‌ کنند و به آنها توضیح دهند که قاعدگی نه تنها بیماری نیست، بلکه امری ضروری و طبیعی برای بدن است، اگرچه ممکن است به ظاهر موجب ناراحتی شود.
دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره‌های زندگی هر خانمی است و از آنجا که به‌ طور معمول، خانم ها را یک هفته در ماه درگیر می ‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد.
باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده منجر شود.

این عوارض می ‌تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم کند و ممکن است زندگی خانوادگی آینده وی را دچار مشکل گرداند، بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد :

۱- لباس زیر مناسب:
از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید. لباس‌های زیر را باید جدا از سایر لباس‌ها بشویید و در آفتاب خشک کنید. هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.

۲- ورزش:
انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ گونه منعی ندارد، بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می ‌کند. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است.

۳- تغذیه:
برای جبران خون از دست رفته در این دوران می ‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و... بیشتر استفاده کنید. توصیه می‌ شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B۶ و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات سبوس‌دار مصرف کنید.
غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشک، انجیر خشک و کشمش .
ویتامین B۶ در نان ها و بیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر، میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مثل هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و در مغزها وجود دارد.

۴- حمام کردن:
حمام‌کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد، بلکه لازم است. البته باید از نشستن کف حمام خودداری کرده و تا حد امکان به شکل ایستاده حمام کنید تا بدن شما به آلودگی‌های میکروبی کف حمام آلوده نشود.
اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا اجتناب کنید.

۵- نوار بهداشتی:
سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کرده و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع به‌خصوص زمانی که خون‌ریزی بیشتر است، روشن می ‌شود. با این کار، علاوه بر رعایت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌های دیگر نیز خودداری می ‌شود. هنگام تعویض نوار بهداشتی، باید آن را داخل کاغذ پیچیده و دور بیندازید.
دقت کنید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت بیندازید، زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می ‌شود. چنانچه امکان استفاده از نوار بهداشتی را ندارید، می ‌توانید از پارچه‌های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشک و در صورت امکان اتو کنید. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید، زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود.
با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌ توان با علامت‌زدن تاریخ شروع قاعدگی در تقویم، آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.

۶- استفاده از مسکن:
وجود درد در روزهای اول قاعدگی، مسئله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌ شود. در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. البته بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است، زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌ تواند انقباضات را متوقف کند.
استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای نیز می ‌تواند در تسکین درد موثر باشد.
۷- بهداشت ناحیه تناسلی:
در خانم‌ها به علت نزدیک بودن مقعد به فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امکان انتقال انواع میکروب‌ها به دستگاه تناسلی وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از وقوع عفونت، به هنگام طهارت باید ابتدا فرج یا قسمت جلویی دستگاه خارجی تناسلی و سپس مقعد شسته شود.
در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست‌شویی رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو، در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود.
تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به‌ وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. دقت کنید هیچگاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.

۸- آکنه:
یکی از عوارض شایع دوران نوجوانی آکنه یا جوش غرور است که علت آن تغییرات هورمونی در بدن است و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می ‌یابد. آکنه با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می ‌یابد.
بنابراین راه درمان آکنه‌های معمولی رعایت بهداشت پوست ، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرک و پرهیز از دست‌زدن به آنهاست و برای آکنه‌های شدید باید به متخصص پوست مراجعه کرد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 


معاینه صحیح سینه برای پیشگیری از سرطان

خود آزمائی یا معاینه سینه توسط خود فرد یكی از روشهای تشخیص زودرس سرطان سینه است و چون نیازی به صرف وقت وهزینه ندارد و به راحتی در منزل قابل انجام است،معاینه در منزل میتواند به تشخیص و درمان زودرس مخصوصاً در افرادی كه وسایل تشخیصی پیشرفته مانند ماموگرافی در دسترس ندارند ،كمك كند.
خود آزمائی سینه دو مرحله دارد :

1- نگاه كردن كه علائم ظاهری را مشخص میكند.
2- لمس كردن كه توده ها را تشخیص میدهد.

مرحله اول: ابتدا در جلوی یك آینه پهن ایستاده و به سینه‌های خود در چهار حالت :

1- دستها بالای سر
2- دستها به كمر زده
3- دستها در كنار بدن آویزان
4- خم شده به سمت جلو

به دقت نگاه كنید ودر صورت وجود هر گونه علامت غیر عادی مانند فرو رفتگی پوست و یا نوك سینه ویا زخمهای مزمن یا پوسته پوسته شدن نوك سینه یا حالت پوست پرتقالی سینه توجه كنید.

مرحله دوم:

به پشت بخوابید و دست سمتی راكه میخواهید معاینه كنید زیر سر بگذارید و با دست مقابل تمامی سینه را معاینه كنید. برای اینكار از قسمت نرم بند انتهائی انگشتان دوم تا چهارم استفاده كنید و نسج پستان را به آرامی و به حالت دورانی روی قفسه سینه بلغزانید.

* برای اینكه تمام قسمتها به طور كامل معاینه شوند ،نسج سینه را مانند یك ساعت در نظر بگیرید و تمام قسمتهای آن را معاینه كنید.
* ناحیه زیر بغل را نیز فراموش نكنید و با نگه داشتن بازو به حالت نیمه باز این منطقه را نیز به صورت عمقی معاینه كنید.
* معاینه سینه را میتوانید در حمام و در حالت ایستاده نیز انجام دهید.
* در انتها نوك سینه را به آرامی فشار دهید تا از وجود یا عدم ترشحات نوك سینه مطلع شوید.
* در صورت لمس توده‌ یا سفتی در سینه یا ترشح از نوك سینه بدون اضطراب و نگرانی به پزشك مراجعه كنید زیرا در بسیاری از موارد این علامتها مربوط به بیماریهای خوش خیم سینه بوده و درمان آنها بسیار راحت میباشد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

مرحله بندی پیشرفت سرطان سینه در زنان

مراحل مختلف سرطان پستان به چگونگي گسترش آن بستگي دارد و با مقياسي از صفر تا چهار سنجيده مي‌شود. اينكه فرد در كدام مرحله از سرطان پستان است توسط پزشك و از طريق آزمايش ماستكتومي و لامپكتومي (برداشتن بخشي از پستان) و نمونه برداري از گره هاي لنفاوي زير بغل مشخص مي شود.
تعيين مرحله سرطان ، در تصميم‌ گيري هاي مربوط به درمان به پزشك كمك مي‌كند.
مراحل صفر تا 4 كه از داده‌هاي تعداد زيادي از بيماران مبتلا به سرطان بدست آمده است، زمان زنده ماندن را حداقل براي 5 سال بعد از تشخيص تخمين مي‌زند. البته اين اعداد احتمالات را بيان مي‌كنند و قطعي نيستند.
با پيشرفت‌هايي كه در تشخيص و درمان اين بيماري صورت گرفته است ، افراد مبتلا به سرطان پستان بيش از گذشته زنده مي‌مانند.

سايز تومور
مراحل سرطان پستان به سايز تومور و چگونگي گسترش سلولهاي سرطاني بستگي دارد و ممكن است از پستان به ساير نواحي بدن مانند گره‌هاي لنفاوي گسترش يابد. در مراحل بالاتر ، تومور بزرگ تر و سرطان گسترده تر مي شود.
مرحله 1 و 2 سرطان پستان
قطر تومورها معمولاً كمتر از 2 سانتي متر يا 4/3 اينچ مي‌باشد. (به اندازه يك دانه ذرت يا بادام زميني پوست‌دار)
مرحله 3 و 4 سرطان پستان
قطر تومورها به 5 سانتي متر يا 2 اينچ مي‌رسد (به اندازه يك ليموترش كوچك) و تومورهاي كوچك تر ممكن است به اطراف پستان نيزگسترش يابند تا زمانيكه تشخيص داده شوند.
سرطان سینه, بیماری زنان, درمان سرطان سینه

مرحله اول سرطان پستان
سرطان پستان در مرحله 1 قرار دارد اگر :


قطر تومور بيشتر از 2 سانتي متر (4/3 اينچ) نباشد.
سرطان به گره‌هاي لنفاوي گسترش نيافته باشد.
سرطان به اطراف پستان گسترش نيافته باشد.
احتمال زنده ماندن بيش از 5 سال ، براي زناني كه در مرحله اول سرطان درمان شوند ، حدود 90 – 85 درصد است.
سرطان سینه, بیماری زنان, درمان سرطان سینه

مرحله دوم سرطان پستان
تومورهاي پستان در مرحله دوم بزرگتر از تومورهاي مرحله اول هستند. اما سرطان به جاهاي ديگر بدن گسترش نيافته است. اگر سرطان پستان در مرحله دوم باشد يكي از موارد زير وجود دارد:
تومور به قطر 2 تا 5 سانتيمتر (4/3 تا 2 اينچ) مي‌رسد. سرطان ممكن است به گره‌هاي لنفاوي زيربغل رسيده باشد.
اندازه تومور ممكن است به قطر بيش از 5 سانتي متر برسد ، اما سرطان به گره‌هاي لنفاوي زير بغل نرسيده باشد. (شكل الف )
قطر تومور ممكن است كمتر از 2 سانتي متر باشد (4/3 اينچ) اما سرطان به حداكثر 3 گره لنفاوي در زير بغل گسترش يافته باشد (شكل ب)
هيچ توموري در پستان نباشد ، اما سرطان به حداكثر 3 گره لنفاوي در زير بغل گسترش يافته باشد.
احتمال زنده ماندن بيش از 5 سال ، براي زناني كه در مرحله دوم سرطان درمان شوند ، حدود 70 درصد است.

مرحله سوم سرطان پستان
مرحله سوم سرطان به سرطان پيشرفته موضعي يا ناحيه‌اي معروف است. سرطان ممكن است به گره‌هاي لنفاوي نزديك پستان ، يعني تا زيربغل يا نزديك استخوان ترقوه رسيده باشد . به طور مثال:
اندازه تومور بزرگ تر از 5 سانتي متر (2 اينچ) و سلولهاي سرطاني كه تا نزديك غده هاي لنفاوي زير بغل گسترش يافته باشند. اگر چه اين سلولها هنوز به يكديگر متصل نشده اند. (شكل الف)
تومور كوچك تر از 5 سانتي متر قطر دارد، ولي سرطان به نزديك گره‌هاي لنفاوي گسترش يافته و گره‌ها به يكديگر متصل شده‌اند. (يا بافت محافظ پستان را احاطه كرده‌اند.)
اندازه تومور كوچك تر از 5 سانتي متر است . اما سرطان تا گره‌هاي لنفاوي بالاي استخوان ترقوه گسترش يافته باشد (شكل ب)

سرطان پستان التهابي
سرطان پستان التهابي كه در آن سرطان پستان به رگ‌هاي لنفاتيك پوست پستان گسترش يافته و موجب تورم ، قرمزي و پوست برجسته يا پوست تورفته مي‌شود كه در مرحله سوم سرطان طبقه بندي مي‌شود.
احتمال زنده ماندن بيش از 5 سال، براي زناني كه در مرحله سوم سرطان درمان شوند ، حدود 60 تا 50 درصد است.
سرطان سینه, بیماری زنان, درمان سرطان سینه

مرحله چهارم سرطان پستان
مرحله چهارم ، پيشرفته‌ترين شكل سرطان پستان است. سلولهاي سرطاني به قسمتهاي مختلف بدن گسترش يافته‌اند همانند: استخوان ها، اندام‌ها يا گره‌هاي لنفاوي دور از پستان.
درمان ممكن است موجب كاهش يا كنترل سرطان براي مدت زماني شود اما معمولاً درمان قطعي براي سرطان نيست.
در اين مرحله تسكين علائم در اولويت است.
احتمال زنده ماندن بيش از 5 سال ، براي مرحله چهارم سرطان پستان حدود 20 درصد است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

بیماری واژينيسموس‌ ،علائم و درمان

واژينيسموس‌ عبارت‌ است‌ از اسپاسم‌ عضلات‌ اطراف‌ مدخل‌ مهبل‌؛ اگر شديد باشد، ممكن‌ است‌ مانع‌ از مقاربت‌ گردد. مي‌تواند زنان‌ را در تمامي‌ سنين‌ مبتلا كند.

علايم‌ شايع‌
انقباض‌ غيرارادي‌ عضلات‌ اطراف‌ مهبل‌ و مقعد. مهبل‌ چنان‌ محكم‌ بسته‌ مي‌شود كه‌ آلت‌ تناسلي‌ مرد نمي‌تواند براي‌ مقاربت‌ جنسي‌ وارد آن‌ شود. از گذاشتن‌ هرگونه‌ شي‌ء مثل‌ تامپون‌، ديافراگم‌ يا اسپكولوم‌ (براي‌ معاينه‌ پزشكي‌ استفاده‌ مي‌شود) نيز جلوگيري‌ مي‌كند.

علل‌
تمايل‌ ناخودآگاه‌ براي‌ جلوگيري‌ از ورود آلت‌ تناسلي‌ مرد به‌ خاطر عوامل‌ عاطفي‌ يا رواني‌. اين‌ عوامل‌ ممكن‌ است‌ شامل‌ ترس‌، اضطراب‌، خصومت‌، عصبانيت‌ يا تنفر از فعاليت‌ جنسي‌ باشند.
حساس‌ نبودن‌ همسر، ناكافي‌ بودن‌ يا ماهرانه‌ نبودن‌ اعمال‌ جنسي‌ مقدماتي‌ يا ناكافي‌ بودن‌ ميزان‌ نرم‌ كردن‌ مهبل‌ قبل‌ از تلاش‌ براي‌ دخول‌ اختلالات‌ فيزيكي‌ (نادر) مثل‌ عفونت‌ها، واكنش‌هاي‌ آلرژيك‌ يا پرده‌ بكارت‌ سفت‌ و سوراخ‌ نشده‌

عفونت‌ مهبل‌
عوامل‌ افزايش‌دهنده‌ خطر
اولين‌ تجربه‌هاي‌ جنسي‌
سابقه‌ صدمات‌ و آسيب‌ جنسي‌ (زنا با محارم‌، تجاوز، سوءاستفاده‌ جنسي‌)
استرس‌
پيشگيري‌
معاينه‌ لگن‌ به‌ وسيله‌ يك‌ پزشك‌ و مشاوره‌ قبل‌ از شروع‌ فعاليت‌ جنسي‌
عواقب‌ مورد انتظار
در صورتي‌ كه‌ علت‌ زمينه‌اي‌ را بتوان‌ علاج‌ كرد يا از طريق‌ درمان‌ طبي‌ يا مشاوره‌ رواني‌ بتوان‌ يك‌ روش‌ براي‌ كنار آمدن‌ ابداع‌ كرد، قابل‌ علاج‌ است‌.
عوارض‌ احتمالي‌
تروماي‌ رواني‌ به‌ خاطر احساس‌ گناه‌، اضطراب‌، كاهش‌ اعتماد به‌ نفس‌ و احساس‌ بي‌كفايتي‌ يا مشكلات‌ بين‌فردي‌ در نتيجه‌ اين‌ اختلال‌
درمان‌

اصول‌ كلي‌
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ معاينه‌ لگن‌ براي‌ رد كردن‌ اختلالات‌ فيزيكي‌ باشند (ممكن‌ است‌ براي‌ معاينه‌ دقيق‌ احتياج‌ به‌ داروهاي‌ خواب‌آور باشد). سابقه‌ جنسي‌ مهم‌ است‌ و شامل‌ تجارب‌ زودهنگام‌ در كودكي‌، پاسخ‌هاي‌ جنسي‌ قبلي‌ و فعلي‌، روش‌هاي‌ ضد بارداري‌، اهداف‌ توليدمثلي‌، احساس‌ در قبال‌ همسر و مشخصاتي‌ در مورد دردي‌ كه‌ تجربه‌ مي‌كنيد، خواهد بود.

درمان‌ در ابتدا متوجه‌ هرگونه‌ مشكل‌ طبي‌ و سپس‌ كاهش‌ اسپاسم‌هاي‌ عضلاني‌ و مشكلات‌ رواني‌ خواهد بود.
براي‌ اسپاسم‌هاي‌ عضلاني‌، يك‌ نوع‌ درمان‌ شامل‌ گشاد كردن‌ ملايم‌ و تدريجي‌ مدخل‌ مهبل‌ با گشادكننده‌هاي‌ لاستيكي‌ يا شيشه‌اي‌ است‌. احتمالاً درمان‌ در مطب‌ 3 بار در هفته‌ لازم‌ خواهد بود و بايد در منزل‌ حداقل‌ 2 بار در روز تمرين‌ كنيد.

قبل‌ از اتساع‌ يا تلاش‌ براي‌ مقاربت‌، به‌ مدت‌ 15-10 دقيقه‌ در وان‌ آب‌ داغ‌ بنشينيد. حمام‌ گرفتن‌ غالباً عضلات‌ را شل‌ مي‌كند و ناراحتي‌ را تسكين‌ مي‌دهد. هروقت‌ مفيد باشد، حمام‌ را تكرار كنيد.
علاوه‌ بر درمان‌ با گشاد كردن‌ يا در صورتي‌ كه‌ موفقيت‌آميز نباشد، روان‌درماني‌ يا مشاوره‌ توصيه‌ مي‌گردد. اين‌ امر مي‌تواند شامل‌ تمركز حس‌ و بهبود روابط‌ با همسر، همراه‌ با درمان‌ براي‌ حل‌ هرگونه‌ تعارض‌ در زندگي‌ شما باشد.
قبل‌ از تلاش‌ براي‌ مقاربت‌، شما و همسرتان‌ بايد از يك‌ نرم‌كننده‌ مثل‌ ژل‌ مهبلي‌ K-Y يا روغن‌ بچه‌ استفاده‌ كنيد.

داروها
معمولاً براي‌ واژينيسموس‌ دارو لازم‌ نيست‌ ولي‌ خواب‌آورها يا آرام‌بخش‌هاي‌ خفيف‌ ممكن‌ است‌ به‌ مدت‌ كوتاه‌ تجويز شوند.

فعاليت‌
محدوديتي‌ وجود ندارد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد.
در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد
اگر خود يا عضوي‌ از خانواده‌تان‌ علايم‌ واژينيسموس‌ را داشته‌ باشيد.
اگر علي‌رغم‌ درمان‌ پس‌ از 3 هفته‌ علايم‌ بهبود نيابند.
اگر بعد از درمان‌ علايم‌ عود كنند
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
با ترشحات سینه چه کنيم ؟

ترشح از نوک پستان با وجود آنکه نسبتا شايع و در اغلب موارد خوش‌خيم است، باعث ايجاد اضطراب و ترس از سرطان در بين خانم‌ها مي‌شود.
تخمین میزان واقعی این عارضه در بین زنان امکان‌پذیر نیست زیرا همه مبتلایان به این عارضه، به پزشک و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمی‌کنند. به هر حال در بیش از نیمی از زنان با فشار دادن نوک پستان ترشحاتی از مجاری خارج می‌شود. بسیاری از خانم‌های مبتلا به ترشح پستان دچار سرطان نیستند با این وجود احتمال همراهی سرطان پستان با این ترشحات، ارزیابی دقیق این بیماری را ضروری می‌سازد.

خوشبختانه در حدود 95 درصد موارد ترشحات نوک پستان ناشی از یک بیماری خوش‌خیم است.ترشحات خونیاز مهم‌ترین انواع ترشحات پستان که از نظر ارزیابی سرطان اهمیت دارند، ترشحات خونی نوک پستان هستند.
البته ترشحات خونی در اغلب موارد به علت بیماری‌های خوش‌خیم پستان ایجاد می‌شوند، اما بیشتر از سایر انواع ترشحات با سرطان همراه هستند به همین دلیل نیاز به بررسی دقیق دارند. در صورتی که شما ترشحات قرمز رنگ یا صورتی رنگی را در خروجی مجاری پستانی مشاهده کردید ابتدا باید مشخص شود که آیا ترشحات واقعا خونی هستند یا خیر؟

سپس گرفتن شرح حال و معاینه کامل باید انجام شود. ترشحات خونی که خود به خود خارج شوند، همراه با توده باشند، در سنین بالاتر از 40 سال باشند یا از یک پستان و یک مجرا خارج شوند، ارزیابی‌های دقیق‌تری را لازم دارند.
ترشحات خونی یا خونابه‌ای در اواخر دوران بارداری و دوران شیردهی نیز ممکن است دیده شوند. علت چنین وضعیتی را افزایش عروق در بافت پستان در شرایط بارداری و اوایل شیردهی ذکر می‌کنند که معمولا مدت کوتاهی پس از زایمان برطرف می‌شود.
در این موارد اگر توده‌ای در پستان لمس نشود، احتیاج به هیچ‌گونه اقدام تشخیصی و درمانی دیگری وجود ندارد.

- ترشحات آبکی :
ترشحات آبکی کاملا شفاف و رقیق بوده، بعد از ترشحات خونی مهم‌ترین نوع ترشحات هستند که باید از نظر ارزیابی سرطان مورد توجه قرار گیرند.

- ترشحات چرکین :
ترشحات معمولا ناشی از عفونت‌ها هستند. ترشحات چرکی در اغلب موارد یک طرفه و همراه با علایم التهاب مانند قرمزی، درد و سفتی پستان هستند. در معاینه معمولا ترشحات از چند مجرا خارج می‌شوند. عفونت مجاری پستان اغلب در خانم‌هایی که در حال شیردهی هستند اتفاق می‌افتد. بنابراین بیشتر در سنین باروری دیده می‌شود ولی در سنین یائسگی هم ممکن است ایجاد شود. در عفونت پستان باید درمان آنتی‌بیوتیکی انجام شود و در صورتی که پستان دچار آبسه شده باشد، باید تخلیه گردد.

- ترشحات رنگی :
ممکن است شما دچار ترشحات رنگی غلیظی که از چند مجرای پستان خارج می‌شوند شده باشید. این ترشحات که مشخصه اتساع مجاری پستان هستند، اغلب دو طرفه‌اند و رنگ آنها می‌تواند سفید، زرد، قهوه‌ای، سبز، آبی یا خاکستری باشد. گاهی ممکن است از چند مجرای یک پستان، ترشحاتی به رنگ‌های مختلف خارج شود. همچنین ممکن است این ترشحات با خارش و سوزش نوک پستان همراه باشند. اتساع مجاری پستان در واقع گشاد شدن مجاری اصلی پستان با افزایش سن بوده و رابطه‌ای با بروز سرطان پستان ندارد وکاملا خوش‌خیم است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

با خشكي واژينال چه كنيم ؟

واژن - خشكي واژن يكي از اختلالات رايج ميان زنان در تمام سنين است. هر چند زناني كه دچار يائسگي مي شوند بيشتر با اين مشكل مواجه مي گردند اما زنان جوان نيز مي توانند چنين تجربه اي را پشت سر بگذارند.
زنان مبتلا به اين مشكل عمدتا درد و ناراحتي بسياري را در طي رابطه جنسي تجربه مي كنند. اين مشكل مي تواند در اثر احساس خجالت و عدم آرامش فيزيكي به خصوص در طول رابطه جنسي باشد. علايم خشكي واژن مي تواند شامل دردهاي واژينال در طي رابطه و مشكل و يا ناتواني در رسيدن به ارگاسم باشد. البته عمدتا اين مشكل با استفاده از مواد مصنوعي مانند روان سازها و يا تجويز داروهاي هورموني توسط متخصصين زنان بهبود مي يابد. مطابق با آخرين تحقيقات انجام شده در اين زمينه، خشكي واژينال مي تواند ناشي از استرس و يا تغييرات هورموني در بدن زن باشد اما اگر به طور اختصاصي تر بخواهيم دلايل اين مشكل را ارزيابي كنيم بايد به اين دلايل اشاره كنيم:

استرس
اگر دايما در اثر مشكلات ارتباطي در خانه و يا در محل كار، دچار استرس و تنش مي شويد، اين عوامل مي تواند موجب گردد كه در طي رابطه جنسي، خشكي واژن را تجربه كنيد. وجود استرس دايم در زندگي تاثير بسزايي در بروز اين مشكل دارد.

مشكلات ارتباطي
وجود مشكلات زناشويي و درگيري ميان زوجين، عدم اعتماد و اطمينان ميان آنها و حتي سوظن و بدبيني ميان زوجين نيز مي تواند از عوامل موثر اين اختلال باشد.

استفاده از روشهاي كنترل بارداري
به طور قطع عده كثيري از زوجين براي جلوگيري از بارداري از ابزاري به نام كاندوم استفاده مي كنند البته اين روش در اكثريت افراد بدون هيچ گونه عوارضي است اما برخي از زنان در برابر لاتكس موجود در برخي از كاندومها و يا مواد اسپرم كشي كه در آنها وجود دارد حساسيت جسماني نشان داده و مبتلا به خشكي واژن مي گردند.

تولد فرزند جديد
بدن برخي از زنان چند هفته و يا حتي مدتها بعد از تولد فرزندشان مي تواند تحت تاثير تغييرات بسياري از جمله خشكي واژن(حتي ماهها بعد از زايمان) قرار گيرد.
عدم آرامش و آسايش، حالات عصبي، اضطراب، برانگيختگي بيش از حد، استرس و .. از عوامل موثر در خشكي واژن به شمار مي رود؛ لذا توجه مرد به كيفت رابطه زناشويي و همچنين اهميت به معاشقه پيش از رابطه جنسي تا حدي در رفع اين مشكل موثر خواهد بود.

شيردهي
در اثر تولد نوزاد و شيردهي مادر، سطح هورمونهاي پرولاكتين و اكسي توسين(كه از جمله هورمونهاي موثر در افزايش شيردهي هستند)افزايش مي يابد. از طرف ديگر افزايش اين دسته از هورمونها مي تواند از عوامل موثر در خشكي واژن مي باشد.

يائسگي
بعد از دوران يائسگي بدن يك زن استروژن و پروژسترون كمتري را ترشح مي كند. كاهش ترشح اين دسته از هورمونها باعث مي گردد كه دسته اي از زنان تجربه خشكي واژن در طي رابطه جنسي را تجربه كنند.

درمان
شايد در ظاهر به نظر برسد كه اين اختلال بسيار بغرنج بوده و درمان آن غير ممكن يا حتي بسيار دشوار باشد اما واقعيت اين است كه اگر دليل اصلي اين مشكل مشخص شود، مسلما درمان آن نيز بسيار راحت خواهد بود. در ادامه اين يادداشت برخي روشهاي ساده درمان اين مشكل را بيان مي كنيم. اما توجه داشته باشيد كه اگر شما دچار اين مشكل هستيد به صورت خودمختار براي به كار بردن اين روشهاي درماني اقدامي نداشته باشيد بلكه اولين اقدام شما بايد اين باشد كه نزد متخصص زنان مراجعه داشته تا ريشه و علت مشكل تان شناخته شده و سپس تحت درمان قرار گيريد. ارايه اين راه حلها براي شما تنها به اين دليل است كه با شيوه هاي كلي درمان اين مشكل آشنا شده و از اقدامات درماني هراسي نداشته باشيد :

- استفاده از برخي ويتامينها
استفاده از ويتامينB براي درمان اين مشكل به كار مي رود به خصوص كه اين ويتامين سطح استرس را كاهش مي دهد. همچنين استفاده از ويتامينهاي Aو E نيز در شيوه هاي درماني اين مشكل به كار مي رود. البته اين توصيه ها بيشتر به خانمهايي ارايه مي گردد كه در اثر يائسگي دچار خشكي واژن شده اند.

- اصول ابتدايي را رعايت كنيد
رعايت برخي از اصول ساده و ابتدايي در درمان اين مشكل بسيار موثر است. براي مثال سعي كنيد در طي روز به اندازه كافي آب بنوشيد و از تشنگي زياد جلوگيري كنيد. به اندازه كافي به استراحت و خواب شبانگاهي تان توجه كرده و ورزش منظم را فراموش نكنيد.

- سعي كنيد در استفاده از مواد شيميايي و معطر محتاط باشيد
استفاده از مواد شيميايي و معطري كه در ارتباط و تماس نزديك با سيستم تناسلي تان است را كاهش دهيد. براي مثال در انتخاب لباس زير بايد بسيار دقت نموده و يا استفاده از دستمالهاي توالت يا صابونهاي مناسب و تاييد شده را مورد توجه قرار دهيد.

- توجه به رژيم غذايي
سويا را حتما در رژيم غذايي خود قرار دهيد استفاده مناسب و به اندازه سويا در رژيم غذايي در رفع اين مشكل بسيار موثر است. همچنين سعي كنيد از ميوه جات و سبزيجات تازه استفاده كرده و از خوردن غذاهاي سرخ كرده و يا بسيار چرب خودداري كنيد. اين مواد غذايي در بروز خشكي واژن مي تواند نقش داشته باشد.

- توجه به كيفيت رابطه جنسي توسط مردان
همانطور كه عنوان كرديم عدم آرامش و آسايش، حالات عصبي، اضطراب، برانگيختگي بيش از حد، استرس و .. از عوامل موثر در خشكي واژن به شمار مي رود؛ لذا توجه مرد به كيفت رابطه زناشويي و همچنين اهميت به معاشقه پيش از رابطه جنسي تا حدي در رفع اين مشكل موثر خواهد بود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

عفونت، شایع ترین عارضه افتادگی رحم

پرولاپس یا افتادگی رحم، معمولا در زنان پس از دوران یائسگی یا پس از چندین بار زایمان رخ می‌دهد.
ملیحه روستا متخصص زنان و زایمان گفت،افتادگی رحم یا پرولاپس محدودیت سنی ندارد، معمولا در زنان پس از دوران یائسگی رخ می‌دهد، یا زمانی که حداقل یک یا دو مورد زایمان طبیعی داشته‌اند یا حتی دچار ضعف عضلات و سایر بافت های دستگاه تناسلی شده اند، دیده می شود.

در افتادگی رحم، رحم در امتداد کانال واژینال (مهبل) پایین افتاده و احساس سنگینى و ناراحتى در لگن و کمردرد ایجاد می شود. یک برآمدگى قابل توجه ممکن است در مهبل احساس شود. در موارد شدیدتر رحم ممکن است عملاً از مهبل بیرون بزند.

اشکال در دفع مدفوع و ادرار، ناراحتی مبهم در لگن، درد حین روابط زناشویی، بی‌اختیاری ادرار هنگام خندیدن، عطسه یا سرفه نیز از نشانه های شایع در افتادگی رحم است.
وی با تاکید بر اینکه شدت افتادگی رحم به 3 درجه تقسیم می‌شود، افزود: معمولا در افتادگی درجه 3 كه خطرناك‌ترین نوع عارضه است رحم از واژن خارج شده است. در افتادگی خفیف معمولا هیچ علامتی وجود ندارد، اما اگر شدید باشد، بیمار احساس پری در واژن می‌کند.

دکتر ملیحه روستا در ادامه از دلایل بروز افتادگی رحم در زنان می گوید: عواملی که باعث فشار خارجی بر عضلات و رباط‌ها می‌شوند، می‌توانند افتادگی ایجاد کنند، چاقی از مهم‌ترین این عوامل است، بیماری‌هایی که باعث افزایش فشار داخل شکم می‌شوند نیز بی تاثیر نخواهند بود. ناکارآمدی عروق مغزی، انسداد خروج ادرار، تحریک موضعی یا عفونت نیز سبب این بیماری می شود. در برخی موارد نیز علل افتادگی رحم ناشناخته است.

وی با بیان توصیه هایی گفت: اگر پرولاپس رحم خفیف باشد، نیازی به درمان نیست و معمولا تمرین‌ها و ورزش‌هایی که باعث سفت شدن عضلات و رباط‌های کف لگن می‌شوند، به درمان آن کمک می‌کنند، اما اگر شدید و علایم آن آزاردهنده باشد و فعالیت‌های روزانه فرد را مختل کند، حتما باید تحت درمان قرار گیرد.

در موارد شدت پرولاپس رحم، گردن رحم زخم می‌شود و با بیرون زدگی رحم، به دلیل تماس با لباس زیر امکان عفونت رحمی افزایش می‌یابد. گاهی هم افتادگی در سایر اندام‌ها اتفاق می‌افتد، مثل افتادگی مثانه و رکتوم و همین امر باعث بروز اشکال در ادرار کردن و افزایش خطر عفونت می‌شود.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
خونریزی شدید در دوران قاعدگی را جدی بگیرید

عادت ماهانه زنان تقریبا هر 28 روز یكبار رخ می‌دهد. البته ممكن است خصوصیات قاعدگی از جمله طول دوره‌ ماهانه و طول خونریزی و شدت آن از زنی تا زن دیگر متفاوت باشد. اگرچه معمولا خونریزی ماهانه 5 تا 7 روز طول می‌كشد. اما خونریزی ماهانه خفیف یا شدید،‌منظم یا نامنظم، دردناك یا بدون درد،‌طولانی یا كوتاه همگی طبیعی هستند.
بیشتر خانم ها در دوره‌ای از زندگی خود، خونریزی شدید قاعدگی را تجربه می‌کنند، اما برخی از خانم ها در تمام دوره‌ها، خون‌ریزی شدید دارند که این موضوع امری عادی و طبیعی نیست. و ممکن است بسیار خطرناک باشد و علامت نوعی اختلالات خونی باشد.

محققان عقیده دارند که خون‌ریزی‌های بیش از حد امری طبیعی نیست. خانم هایی که دچار سیکل‌های قاعدگی شدید می باشند، باید بیشتر مراقب باشند، زیرا برخی از آنها مبتلا به اختلالات خونی ناشناخته اند.
در بدن هورمون هایی به نام استروژن و پروژسترون وجود دارند که سبب بازسازی دیواره رحم (اندومتر) می شوند.بطورطبیعی بین این هورمون ها تعادل وجود دارد. در هر پریود، دیواره رحم (اندومتر) در طول دوره قاعدگی تخریب می شود و از طریق خون‌ریزی از داخل رحم و از بدن خارج می‌شود. چنانچه میزان و تعادل بین این هورمون‌ها به‌هم بخورد، اندومتر (دیواره رحم) بیش از حد رشد می‌کند و در نتیجه خون‌ریزی بیشتری صورت می گیرد.

علائم شایع در خون ریزی شدید عبارتند از : خون ریزی مداوم،عادت ماهانه بیش از 5 روز، اختلال در زندگی معمولی، احساس درد مداوم در زیر شكم در طول قاعدگی، قاعدگی نامنظم، خستگی، بی‌حالی و ...

علت­های خون ریزی شدید دوران قاعدگی
یکی از شایع ترین دلایل وجود پولیپ در دیواره رحم است، به تومور کوچک خوش‌خیم در دیواره رحم ، پولیپ رحم می گویند که باعث خون‌ریزی شدید یا طولانی شدن قاعدگی می گردد.
پولیپ رحم بیشتر در سنین باروری و به دلیل تولید یا مصرف بیش از اندازه هورمون به وجود می‌آید و می‌تواند به خون‌ریزی در زمانی غیر از زمان قاعدگی (لکه بینی) منجر شود.

-کیست‌های تخمدان نیز موجب شدت خون ریزی در دوران قاعدگی می شوند، این کیست های تخمدان کیسه‌هایی پر از مایع هستند که داخل یا روی تخمدان‌ها ایجاد می گردند.

-نارسایی تخمدان‌ها در تولید، تکمیل و آزاد کردن تخمک (تخمک‌گذاری) باعث بر هم زدن تعادل هورمونی و در نتیجه خون ریزی شدید می گردد.

-آی.یو.دی های داخل رحمی نیز یکی از دلایل خون ریزی شدید در دوران قاعدگی است. این دستگاه داخل رحمی ، برای جلوگیری از بارداری به‌ کار می‌رود.
زنانی که زایمان داشته­اند و شیر نمی دهند، در 2 یا 3 دوره ، افزایش خونریزی آنها طبیعی است.
در خانم های بالای ۴۵ سال، خونریزی زیاد ، می تواند نشانگر نزدیک شدن دوران یائسگی باشد. در موارد نادر افزایش خونریزی ممکن است نشانه ای از بدخیمی در رحم باشد.
در صورت طول کشیدن خونریزی به پزشک مراجعه کنید، با سونوگرافی مشکل مشخص خواهد شد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
شاید شما هم مبتلا به تخمدان های پر از کیست باشید !

برخی از زنان در روزهایی از دوره قاعدگی خود دچار درد شکم شده و قاعدگی آنها نامنظم می شود این درد گاهی وضعیت زندگی آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. بدخلقی, رویش موهای زاید سبب ناراحتی این زنان می شود. انجام آزمایشات تشخیصی بیانگر کیست تخمدان در این زنان است.

علایم و نشانه های سندرم تخمدان پر از کیست ممکن است متفاوت باشد. اما شایع ترین شکایات زنان از این وضعیت عبارت است:

▪ قاعدگی نامنظم و یا فقدان قاعدگی: این شایع ترین علامت است. ممکن است قاعدگی در فواصل طولانی تر از ۳۵ روز یا کمتر از ۲۸ روز اتفاق بیفتد.

▪ رویش موهای زاید: افزایش هورمون های مردانه ممکن است به بروز علایم فیزیکی مانند رویش موهای بلند و ضخیم در صورت، سینه، زیر شکم، پشت، بالای بازوها و بالای پاها منجر شود. جوش صورت هم ممکن است در عده ای دیده شود. تمام زنانی که دچار کیست تخمدان هستند همه علایم مردانه را نشان نمی دهند. آزمایش های خون برای تشخیص سطح بالای هورمون مردانه می تواند به درمان کمک کند.

▪ وضعیت های که موجب ازدیاد هورمون های مردانه و قاعدگی نامنظم می شود: کم کاری غده تیروئید سبب کاهش ترشح هورمون تیروئید می شود. این حالت هم می تواند به قطع قاعدگی منجر شود. وجود توده در قسمت غده فوق کلیوی نیز موجب افزایش هورمون های مردانه در بدن می شود. بنابراین در صورت رد سایر دلایل قطع و نامنظمی قاعدگی، پزشک بهتر می تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد.

▪ نازایی: نازایی هم گاهی نشان دهنده تخمدان پر از کیست است.

▪ درد مزمن لگن: وجود درد در ناحیه لگن و ران ها هم می تواند از دیگر نشانه های تخمدان پر از کیست باشد.

▪ چاقی: دربعضی از زنان، چاق شدن و اضافه وزن در قسمت کونری بدن (شکم و تنه) از دیگر علایم این بیماری است.اگر کیست تخمدان درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟ در صورتی که کیست های تخمدانی درمان نشوند، ممکن است در طولانی مدت به بیماری های قلبی و دیابت بینجامند.
افزایش چربی های خون و فشارخون، مختل شدن چرخه قاعدگی، خون ریزی های غیرطبیعی و سرطان لایه داخلی رحم ممکن است از عوارض درمان نشدن کیست ها باشند.

همان طور که گفتیم، بدن در این بیماری به انسولین مقاومت پیدا می کند، بنابراین تجمع قند در خون و مصرف نشدن آن در سلول ها می تواند موجب افزایش قند خون و دیابت شود.درمان چگونه است؟

پزشک از شما می خواهد تا به صورت منظم مراجعه کنید و شما از نظر علایم بیماری های قلبی، قندخون و فشار خون تحت کنترل خواهید بود. ممکن است پزشک قرص های جلوگیری از بارداری کم هورمون که حاوی استروژن و پروژسترون هستند تجویز کند. مراقب خود باشیدعلاوه بر رعایت همه توصیه های پزشک و مصرف به موقع داروها، باید از مصرف غذاهایی که موجب اضافه وزن می شود خودداری کنید. رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات، سطح انسولین را افزایش می دهد. بیشتر از میوه و سبزی استفاده کنید. در تعیین رژیم غذایی خوب و مناسب از پزشک خود کمک بگیرید و ورزش کنید. افزایش فعالیت بدنی روزانه در زنانی که دچار تخمدان پر از کیست هستند بسیار سودمند بوده و به درمان و پیشگیری از مقاومت بدن به انسولین و کاهش وزن کمک می کند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
مشخصات ترشحات سالم واژن و دهانه رحم

عفونت های شایع واژن
در بانوان غدد داخل واژن و دهانه رحم به طور مداوم مقدار کمی مایع ترشح می کنند. این مکانیسم کمک به سلامت و پاک شدن مجرای تناسلی می کند. این ترشحات اکثراً بیرنگ و یا حداکثر شیری کم رنگ و بدون بو هستند، ولیکن بسته به سیکل ماهیانه در خانم ها رنگ و غلظت آن تغییر پذیر است. به طوریکه در زمان تخمک گذاری، حاملگی،شیر دادن و نزدیکی جنسی مقدار این ترشحات بیشتر می شود .
بنابراین با توجه به نکات ذکر شده باید توجه داشت که افزایش ترشحات واژن در در بسیاری موارد طبیعی است، به ویژه اینکه ترشحات باعث مرطوب شدن مجرای تناسلی می شود،که این خود کمک بسیار در پیشگیری از بیماری گوناگون در این ناحیه می کند.

چه زمانی این افزایش ترشح طبیعی نیست؟
اگر افزایش ترشح باعث تغییر رنگ، بو ، التهاب ناحیه تناسلی، خارش، سوزش بشود غیر طبیعی خواهد بود به ویژه اینکه اگر بیمار در زمان عادت ماهیانه نباشد ولیکن ترشح خونی داشته باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

چه چیز باعث این تغییرات می شود؟
هر عاملی که تغییر در محیط طبیعی واژن بدهد، و به عبارتی PH آن را تغییر بدهد، سبب افزایش ترشح غیر طبیعی از واژن می شود مانند: استفاده از بعضی صابونها، آنتی بیوتیکها، بیماری قند، حاملگی، عفونتها، و یا حتی پاک کردن مجرای تناسلی توسط اسپری های مخصوص ناحیه تناسلی و یا Vaginal douchمی توانند این مشگل را سبب شوند.

چگونه Vaginal Douching سبب عفونت می شود.؟
بسیاری از بانوان فکر می کنند این روش بسیار خوبی برای پاکیزه نگهداشتن واژن است. اگر چنانچه احساس بو در ناحیه تناسلی می کنید این بو اکثراً از قسمت خارجی دستگاه تناسلی است و شما می توانید با آب و صابون قسمت خارجی دستگاه تناسلی را تمیز نگاه دارید و همان حمام روزانه برای این پاکیزگی کافی است.
در حالیکه با گرفتن دوش واژینال و استفاده از مواد شیمیائی محیط طبیعی واژن را به هم می ریزید که این خود سبب عفونت می شود. از طرفی دیگر توسط Vaginal Douching (شستشوی واژن) باکتریهای موجود در واژن را به قسمت دهانه رحم خود و خود رحم روانه می کنید که این خود سبب عفونت در این نواحی خواهد شد.

چه عوامل دیگری سبب افزایش ترشح واژن می شوند؟
افزایش ترشح واژن به گونه غیر طبیعی به دلایل گوناگون خواهد بود که به طور کلی به نام Vaginitis نامیده می شوند.

1-عفونتهای قارچی واژن
درواژن قارچ به مقدار کم به طور طبیعی زندگی می کند، محیط اسیدی واژن مانع از رشد این قارچها می شود. حال اگر به دلیلی از اسیدی بودن محیط واژن کاسته شود قارچها رشد بیشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچی در واژن می شوند. حاملگی، بعضی از آنتی بیوتیکها، مصرف قرصهای جلوگیری از حاملگی، بیماری قند، استفاده از کورتون ، زمان سیکل ماهیانه، روابط جنسی، نیز از عواملی هستند که باعث تغییر محیط طبیعی واژن و افزایش رشد قارچها و در نتیجه باعث عفونت در واژن می شوند.

علائم عفونت قارچی چیست؟
باید بگویم که این بیماری بسیار شایع است. بیمار احساس نارحتی در ناحیه تناسلی دارد که به صورت سوزش، خارش در دهانه واژن و در قسمت خارجی ناحیه تناسلی احساس می شود. ترشحات واژن به رنگ سفید و بسیار غلیظ در می آید که می توان آن را به شکل تکه های ریز پنیر مانند دید. بیمار احساس سوزش در زمان نزدیکی دارد.
و همینطور احساس تورم در قسمت خارجی دستگاه تناسلی می کند.
ولیکن به یاد داشته باشید که اگر مکرراً و یا به گونه شدید بیماری مبتلا شوید که گاهی هم به درمان جواب نمی دهد و بلافاصله پس از درمان بیماری باز می گردد باید از نظر سایر بیماریهای سیستمیک به ویژه بیماری قند بررسی شوید.

چگونه درمان می شوید؟
درمان این بیماری بسیار ساده و معمولا با استفاده از کرمهای موضعی ضد قارچ مخصوص دستگاه تناسلی بانوان و یا گاهی هم اگر قادر به استفاده از کرم واژینال نباشید، با خوردن دارو درمان پذیر می باشد. گاهی توسط داروهائی که احتیاج به نسخه پزشک ندارد این بیماری به راحتی درمان پذیر است. ولیکن باز هم تکرار می کنم، چنانچه حامله هستید و یا به طور مکرر درگیر این بیماری می شوید، باید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید که علت اصلی را جویا شوید.

چگونه از ابتلا مکرر به این بیماری پیشگیری کنیم؟
به نکات زیر توجه داشته باشید.
·حتماً از شورت های کتانی استفاده کنید.
· تا آنجا که ممکن است از پوشیدن شورت های پلاستیکی و یا بسیار تنگ و چسبان خودداری کنید.
از کاغذهای توالت حاوی مواد معطر و رنگی، Tampon، Pad های معطر و Bubble Bath و یا به طور کلی نشستن در وان حمام پرهیز کنید.
· اگر باز هم گرفتار عفونت مکرر قارچی واژن شدید به پزشک خود حتماً مراجعه کنید به دو دلیل نخست اینکه ممکن است علت بیماریهای سیستمیک بدن باشد و دو م گاهی لازم است که پزشک شما را برای مدت چند ماهی روی درمان بگذارد که از تکرار عفونت جلوگیری شود.

آیا همسر شما باید درمان بشود؟
در این عفونت یا ر شما احتیاج به درمان ندارد و این بیماری اکثراً او را گرفتار نخواهد کرد مگر اینکه همسر شما مشکل دیگری ازنظر بیماری سیستمیک داشته باشد.

2-عفونت های میکروبی واژن
این عفونت Bac terial Vaginitis خوانده می شود.
محیط واژن حاوی نوعی باکتری است که به نام باکتری خوب واژن معروف است و همینطور حاوی باکتری دیگری است که به نام Anacrobes نامیده می شوند. گاهی بدون دلیل ویژه این نوع باکتری بیش از انداره رشد کرده و سبب بیماری می شوند.

چه علائمی دارند؟
گاهی بیمار اصلاً علائمی ندارد، گاهی این بیماری سبب افزایش ترشح واژن می شود که اکثراً آبکی است. یا گاهی رنگ زرد کمرنگ یا پررنگ تر دارد. گاهی بودار می شود که به اصطلاح Fishy Smell خوانده می شود که بیماران این بو را اکثراً پس از نزدیکی با همسر احساس می کنند، و گاهی بیمار احساس سوزش و خارش دارد.

چگونه تشخیص داده می شود؟
به پزشک مراجعه کنید. ترشح شما را در مطب آزمایش می کند و بلافاصله تشخیص داده خواهد شد.

آیا این نوع عفونت ازطریق نزدیکی منتقل می شود؟
اگر چه این بیماری در بانوانی که فعالیت جنسی دارند بیشتر دیده می شود ولیکن ارتباطی به نزدیکی ندارد و یار مقابل هم احتیاج به درمان ندارد. مگر اینکه بیمار مکرراً گرفتار این بیماری بشود.

چگونه درمان می شود؟
با تمام سادگی این بیماری احتیاج به درمان دارد چراکه اگر درمان نشود عفونت به سمت دهانه رحم، رحم و لوله ها می رود و سبب مشکلات بسیار و بدتری خواهد شد. به ویژه اگر اینکه زن حامله باشد. این بیماری را می شود به طور موضعی و یا خوراکی درمان کرد ولی درمان این بیماری حتماً احتیاج به مراجعه به دکتر و نسخه پزشک دارد .
عفونت شایع دیگر واژنTrichumoniasis است
عامل این بیماری یک نوع انگل به نام تریکومونا است که اکثراِ در اثر نزدیکی با فرد مبتلا ، بیمار درگیر آن خواهد شد. گاهی بیمار مدتها این بیماری را دارد بدون اینکه علائمی داشته باشد.

چه علائمی دارد؟
افزایش ترشح واژن، تغییر رنگ آن به صورت آبکی، یا زرد رنگ و یا گاهی سبز کمرنگ، بوی بد، خارش و سوزش، درد و سوزش در هنگام دفع ادرار از علائم آن است. اکثراً احتیاج به درمان خوراکی دارد. در این نوع گرفتاری همسر بیمار هم بهتر است که درمان بشود.
در اینجا باید یاد آور شوم که عفونتهای دیگر ناحیه تناسلی در ارتباط با رابطه جنسی ونزدیکی بیمار به آنها مبتلا می شود ازقبیل «کلامید یا»، سوزاک، هم می تواند سبب افزایش ترشح واژن بشود، ولیکن اینها عفونت هائی هستند که ابتدا دهانه رحم را گرفتار می کنند و گاهی تنها علامت آنها افزایش ترشح واژن است که در این نوع عفونتها زن و مرد هر دو باید درمان بشوند. ولیکن به خاطر داشته باشید که در این مقاله فقط سخن بر سر عفونت های شایع ناحیه واژن است نه سایر قسمتهای تناسلی

نکاتی که برای پیشگیری از عفونت واژن باید رعایت شود.

1- هرگز از Vaginal douche استفاده نکنید.
2- از مواد عطری- اسپری عطری، Tamponsو همینطور از Pad های معطر در زمان خونریزی ماهیانه پرهیز کنید.
3- همیشه شورت های کتانی که زیاد هم تنگ و چسبان نباشند، بپوشید.
4- همیشه ناحیه تناسلی و مقعد را از جلو به عقب پاک کنید این روش تا آنجا که ممکن است از انتقال عفونت از ناحیه رکتوم به واژن جلوگیری خواهد شد.
5- گاهی این خارش و سوزش در ناحیه تناسلی ممکن است به دلیل آلرژی به مواد پاک کننده باشد در این صورت بهتر است که پودر لباسشوئی و کاغذ یا مایع نرم کننده پارچه را در موقع شستشو عوض کنید.
6- گاهی کاندوم یــــا «دیافراگم» و یا Sperm Killing Gel که برای پیشگیری از حاملگی مصرف می شود ممکن است سبب حساسیت و خارش و سوزش در ناحیه واژن بشود، در اینصورت بهتر است روش دیگری را جایگزین کنید.
7- پس از دوش روزانه ناحیه خارجی تناسلی را با حوله خوب خشک کنید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 21 از 30:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  29  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA