انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 25 از 30:  « پیشین  1  ...  24  25  26  ...  30  پسین »

بیماری های زنان و زایمان


زن

 

سکته های قلبی در زنان

آمار کلی سکته های قلبی در کشورمان افزایش یافته است. عوامل خطر فراوانی برای این معضل مطرح است از جمله زندگی بی تحرک، آلودگی هوا، مصرف سیگار در سنین پایین و آمار رو به افزایش آن در زنان، افزایش میزان مبتلایان به دیابت.
اغلب علائم و نشانه های قلبی و درمان در هر دو جنس یکسان است. با این حال دیده شده که در تعدادی از زنان عوارض متفاوت است. با توجه به این که شناخت این تفاوت ها هم برای پزشکان و هم برای بیماران ضروری است، بنا شد که در این هفته به بررسی تفاوت میان زن و مرد در بروز علائم ناشی از تنگی عروق قلب و علائم سکته قلبی پرداخته شود.

زن ها به دلیل مسائل هورمونی از مردان متفاوت هستند. تفاوت در هورمون ها باعث شده تا بیماری های قلبی تا قبل از سن یائسگی در زنان از مردان کمتر باشد، اما پس از بروز یائسگی سکته های قلبی در زنان افزایش می یابد تا جایی که پس از حدود ۱۰ سال میزان آنها با هم برابر می شود.

یکی از شایع ترین و رایج ترین علائم «درد قفسه سینه» است. درد بیماران با فعالیت، هیجان، سرما و حتی خوردن غذای سنگین شروع می شود و با استراحت یا مصرف قرص های نیتروگلیسیرین (زیرزبانی) بهبود می یابد. در زنان ممکن است درد حین استراحت بوده و ارتباطی با فعالیت نداشته باشد و هنوز منشأ درد در قلب باشد. بسیاری از زنان شروع درد خود را در حال خواب عنوان می کنند.

در مواردی دیده شده زنانی که مشکل قلبی آنها در بررسی های بعدی نشان داده شده است، تنها از خستگی شکایت داشته اند. خستگی به تنهایی به ندرت علامت اصلی برای مشکل قلبی است.
در تعدادی از مطالعات دیده شده که در زن ها بر خلاف مردها درد با استراحت و قرص های زیرزبانی بهبود نمی یابد و در عوض به داروهای ضداسید معده پاسخ می دهد در حالی که مشکل واقعی آنها گوارشی نبوده، بلکه قلبی است.
بیماران گاهی دارای علائمی همراه با درد هستند که وجود این علائم شانس بیماری قلبی را ۲ برابر می کند. علائم همراه شامل تنگی نفس، تعریق، تهوع و استفراغ است. در زنان ممکن است علائم همراه شامل درد گردن و حتی درد در پشت قفسه سینه باشد. علامت همراه رایج در مردان، تعریق است.

زنان ممکن است مشکل قلبی خود را به جای درد با تنگی نفس بیان کنند؛ البته این تنها در زنان دیده نمی شود، بلکه افراد مسن، بیماران دیابتی و افراد با اختلالات روانی نیز ممکن است تجربه تنگی نفس را به جای درد داشته باشند.
عموما تپش قلب علامتی از فعالیت غیرمعمول قلب است، این علامت از ضربان آهنگ غیر طبیعی قلب منشأ می گیرد. کاهش خونرسانی به قلب می تواند منجر به تپش شود. جالب است که دیده شده بیماران قلبی زن، گاهی تنها با تپش قلب بدون درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند.
همین تفاوت ها باعث شده تا بسیاری از زنان به دلیل تفاوت های عمده در بروز بیماری خود، با تأخیر در مراجعه و تأخیر در تشخیص مواجه شوند. همین تأخیرها می تواند علتی برای مرگ ناگهانی در زنانی باشد که هیچ مشکل قلبی واضحی تا زمان فوت نداشته اند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

غذایی برای کاهش درد قاعدگی

پژوهش‌های تازه از تاثیر فوق‌العاده كلسیم و ویتامین‌D در پیشگیری از ابتلا به علا‌یمی كه پیش از قاعدگی،زنان را گرفتار می‌‌كند و به آن<نشانگان پیش از قاعدگی> می‌گویند، خبر می‌دهند ...

روزهای قاعدگی را با شیر، پنیر و کلم بروکلی بگذرانید
اخیرا پژوهشگران دانشگاه ماساچوست پس از مطالعه مفصلی بر روی ۳۰۰۰ زن اعلام كرده‌اند كه رژیم غذایی سرشار از كلسیم و ویتامین D می‌تواند در كاهش بروز علایم این نشانگان موثر واقع شود.
محققان اعتقاد دارند افرادی كه در رژیم غذایی خود به مقدار كافی از غذاهای حاوی ویتامین D و كلسیم مانند شیر و پنیر و سایر لبنیات و همچنین جوانه‌ها و كلم بروكلی استفاده می‌كنند، دچار كمترین میزان علایم این بیماری می‌شوند. از نظر این محققان، دلیل كاهش علایم نشانگان پیش از قاعدگی توسط مواد مزبور، افزایش سطح هورمون‌های زنانه مثل استروژن و در عین حال كاهش پروژسترون است.

دكتر الیزابت جانسون، مدیر این تیم تحقیقاتی، درباره نتایجی كه از این پژوهش به دست آمده، می‌گوید: <در این تحقیق، مشخص شد كسانی كه دریافت روزانه كلسیم و ویتامین D آنها در حد ایده‌آل و یا بالاتر از حد طبیعی است، كمتر از سایرین دچار علایم پیش از قاعدگی می شوند.

لابد می‌دانید كه نشانگان پیش از قاعدگی یا‌پی.ام.اس یكی ازشایع‌ترین بیماری‌های زنانه دنیاست. در ایران البته آمار دقیقی از این بیماری در دست نیست اما آمارهای امریكا حاكی از آن است كه ۴۰ تا ۶۰ درصد زنان این كشور (و طبیعتا چیزی نزدیك به همین درصد از خانم‌های سایر كشورهای دنیا) بین سنین ۱۲ تا ۵۰ سالگی از این بیماری رنج می‌برند.
اگرچه علایم این بیماری با افزایش سن، شدیدتر می‌شود اما برای دختران جوان و نوجوان نیز، این عارضه می‌تواند كاملا آزاردهنده و دردسرساز باشد. این بیماری معمولا در حول و حوش روزهای قاعدگی اتفاق می‌افتد. علایمش كاملا متنوع و متغیر است اما برخی از شایع‌ترین علایم و نشانه‌هایش عبارتند از: دل درد، ناپایداری خلقی، تحریك پذیری، تنش عصبی، سردرد، افزایش اشتها، تپش قلب، ضعف، سرگیجه و غش، افزایش وزن، ورم دست و پا، تورم و حساسیت پستان‌ها، میل شدید به شیرینی‌جات، احساس ورم و نفخ شكم، افسردگی، ضعف حافظه و بیخوابی.

دكتر الیزابت جانسون، مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه ماساچوست، خاطر نشان می كند كه: یافته‌های ما حاكی از آن است كه برای كمك به افرادی كه به شدت از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برند، می‌توان از مكمل‌های دارویی این دو ماده ضروری ( یعنی كلسیم و ویتامین D ) استفاده كرد و رژیم غذایی را در جهت تامین این منابع ضروری تغییر داد.
جالب است كه با آغاز دوره این بیماری و ورم ناشی از آن، احساس چاقی به مبتلایان دست می‌د‌هد و به همین دلیل، به رژیم‌های موقت غذایی روی میآورند. اما با برطرف شدن این دوره، دوباره پرخوری شروع می‌شود و در عوض، برای كم كردن این اشتهای كاذب، می‌روند سراغ داروهای لاغری. این چرخه تغذیه‌ای را در اغلب مبتلایان نشانگان پیش از قاعدگی می‌شود سراغ گرفت.

و جالب‌ترین نكته در خصوص نشانگان پیش از قاعدگی، این است كه رژیم غذایی اغلب مبتلایان به این بیماری شبیه همدیگر است. اكثرشان غذاهای آماده، غذاهای چرب، محصولات لبنی و مواد كافئین دار را زیادتر مصرف می‌كنند و كمتر به سراغ غذاهای طبیعی و سالم می‌روند؛ به همبرگر، سیب‌زمینی سرخ كرده، چیپس، نوشابه‌های كولادار، انواع بیسكوییت و شیرینی‌جات و بخصوص شكلات، ماكارونی و برنج شدیدا علاقه‌مندند و از طرفی برای حفظ تناسب اندامشان هم گهگاه بعضی از وعده‌های غذایی‌شان را كاملا حذف می‌كنند و در عوض، هر از گاهی هم حسابی در خوردن زیاده روی می‌كنند.‌
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
خطر طبی لباس های تنگ و چسبان

عفونت قارچی، نوعی عفونت تناسلی شایع در زنان است که اغلب با احساس خارش و سوزش همراه با ترشحات یا بدون ترشحات از واژن خود را نشان می دهد. بیش از اینکه عواملی مانند سن، ابتلا به بیماری، بارداری و... در ابتلا به عفونت قارچی موثر باشند، پوشیدن لباس های تنگ و چسبان در بروز آن تاثیر بسزایی دارند.
در مواردی که به دلایل مختلف مانند مصرف آنتی بیوتیک، کورتیکوستروئید یا تغییرات هورمونی، pH واژن تغییر کند، تعداد قارچ ها افزایش می یابد و فرد دچار علائم ناشی از عفونت قارچی می شود. تغییر pH واژن در افراد باردار، مبتلایان به دیابت و کسانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، بیشتر دیده می شود.

این عفونت شایع، درمان ساده ای دارد و برای رفع آن می توان از داروهای ضدقارچ که به شکل کرم واژینال یا شیاف وجود دارند یا داروهای خوراکی و موضعی، استفاده کرد. مصرف نابجای داروها باعث مقاومت دارویی می شود و درمان را پیچیده و مشکل می کند. طی چند سال اخیر، گروهی از محققان در مورد قارچ های مخمری، روی واکسنی کار می کنند که مراحل آزمایشی خود را طی می کند و احتمالا این واکسن تا چند سال آینده وارد بازار می شود.

چنانچه علائم خفیف باشد، برای درمان ابتدا می توان داروهای خوراکی و موضعی ای را که در داروخانه ها به فروش می رسند تهیه و طبق دستور مندرج، از آنها استفاده کرد، اما اگر این مشکل بیش از ۴ بار در سال تکرار شود و مصرف داروها نتیجه ای نداشته باشد، احتمالا سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف است. تکرار عود عفونت در افراد مبتلا به دیابت، بیماری های مزمن و کسانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند، بیشتر خواهد بود اما در مواردی هم عفونت بدون داشتن هیچ کدام از این عوامل مستعدکننده، مدام عود می کند که علت آن اختلال در سیستم ایمنی بدن است.
در مواردی که ضعف سیستم ایمنی در بروز و عود عفونت قارچی نقشی ندارد و بیماری به درمان دارویی پاسخ نمی دهد، انجام کشت توصیه می شود. با این کار مشخص می شود که چه میکروارگانیسم هایی در ایجاد عفونت قارچی دخالت دارند و برای درمان، داروهای ترکیبی تجویز خواهد شد.

براساس نتایج تحقیقات، از دیگر عوامل موثر در عود مکرر قارچ های مخمری، پوشیدن لباس های تنگ و چسبان مانند شلوار جین، جوراب شلواری یا لباس زیر جذب است. به افراد مبتلا به عفونت قارچی توصیه می شود از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنند و لباس نخی بپوشند. به هیچ وجه هنگام ابتلا به این عفونت ها درمان های خانگی مانند استفاده از بتادین و.. را امتحان نکنید و فقط با آب ولرم محل مورد نظر را بشویید و باعث تحریک این ناحیه نشوید و عوامل عودکننده را بشناسید. زنان باردار بدون مشاوره با پزشک نباید دارویی مصرف کنند. افراد دیابتی هم می توانند با کنترل قندخون و رعایت بهداشت و خشک نگه داشتن ناحیه واژن، از عفونت های قارچی مکرر جلوگیری کنند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
این بیماری زنان سفیدپوست را تهدید می کند !

ناباروری در زنان، از جمله مشکلات و بیماری های شایع اما قابل پیشگیری و درمان است. مطابق با آمار، شیوع این بیماری در دنیای امروز، روبه افزایش است اما با پیشرفت علم پزشکی و کشف علل ابتلا به ناباروری و روش های جدید درمانی، امید به بهبود و باروری بیش از گذشته شده است.
یکی از مهمترین و اصلی ترین علل ایجاد ناباروری در زنان، ابتلا به بیماری آندومتریوز است. آمارها نشان می دهد، بین پنج تا ۱۵ درصد از زنان در ایران و کشورهای دیگر جهان به این بیماری مبتلا هستند. درد طاقت فرسا و نازایی، دو عارضه مهم ابتلا به بیماری اندومتریوز محسوب می شود که می تواند زندگی روزانه افراد را مختل کرده و از لحاظ جسمی و روانی به فرد مبتلا صدمه وارد کند. در حال حاضر، تحقیقات گسترده ای در زمینه های ژنتیک، ایمونولوژی و زیست محیطی، به منظور کشف و بررسی علل ابتلا به بیماری و روش های نوین درمانی در مراکز تحقیقاتی جهان درحال انجام است.

● تعریف بیماری
بیماری اندومتریوز (Endometriosis)، از بیماری های شایع در میان زنان محسوب می شود که در صورت ابتلا به آن، بسیاری از سیستم های فیزیولوژیکی بدن درگیر بیماری خواهند شد.
دکتر درخشان هوشمند، متخصص زنان و نازایی در خصوص تعریف این بیماری می گوید: اندومتر، داخلی ترین لایه رحم را تشکیل می دهد که بافت آن با شروع سیکل ماهیانه شروع به ریزش کرده و پس از اتمام دوره مجدداً رشد می کند.
این متخصص تصریح می کند، در افراد مبتلا به اندومتریوز، این بافت در نقاط دیگر بدن مانند دیواره خارجی رحم، دیواره روده، حفره لگن و.‎.‎. ایجاد شده و با آغاز هر سیکل ماهانه و ترشح هورمون ها، شروع به خونریزی می کند.
دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد، متخصص زنان و نازایی در این باره اضافه می کند: بطور کلی این بیماری بر اثر ایجاد بافت اندومتر در خارج از رحم، ایجاد می شود که این امر ناشی از انتقال بافت اندومتر از داخل رحم به سایر نقاط بدن مانند حفره لگنی، دیواره روده ها، ریه و ‎.‎.‎. است.
این جراح و متخصص زنان معتقد است، پس ازچسبیدن بافت اندومتر به سایر نقاط بدن، بافت رشد کرده و در قاعدگی ریزش می کند.

● علل ابتلا
احتمال ابتلا به بیماری اندومتریوز در سن باروری افزایش پیدا می کند و با نزدیک شدن به دوره یائسگی، علائم بیماری کاهش پیدا کرده و در برخی موارد رفع می شود.
آمارها نشان می دهد، زنان سفیدپوست با شاخص توده بدنی پائین بیش از سایرین در معرض ابتلا به اندومتریوز قرار دارند.
دکتر درخشان هوشمند در خصوص علل ابتلا به بیماری اندومتریوز می گوید: نتایج دقیق و مستندی حاکی از علل اصلی پیدایش بیماری در دست نیست اما مطابق با تحقیقات، عوامل وراثتی در ابتلا به اندومتریوز نقش مهمی دارد، بطوری که در افرادی که بستگان درجه یک یا دو آنها به این بیماری دچار هستند، احتمال ابتلا به اندومتریوز به میزان قابل توجهی در فرد افزایش پیدا می کند.

دکتر تهرانی نژاد نیز در خصوص دلایل ابتلا به بیماری اضافه می کند: به غیر از عوامل ژنتیکی که از مهمترین دلایل ابتلا به اندومتریوز است، فاکتور ایمونولوژیک ازدیگر علل ایجاد کننده بیماری است که به علت اختلال در ایمنی سلول در برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز بیشتر مشاهده می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح می کند: اختلال در سیستم عصبی و ایمنی سلو ل ها و ‎.‎.‎. از دیگر علل ابتلا به بیماری اندومتریوز است.
دکتر محمدرضا چادرباف، متخصص زنان و نازایی درباره دیگر علل ابتلا به بیماری اندومتریوز می گوید: در برخی موارد جهش های سلولی و اختلال در رشد سلول ها در برخی از بافت های بدن در ایجاد بیماری تأثیرگذار بوده و باعث پیدایش موتاسیون های ژنتیکی در نسوج داخل لگن و پیدایش بافت آندومتر و تهاجم پذیری آن می شود.

● علائم
بیماری اندومتریوز ممکن است با شایع ترین علائم مانند درد و نازایی ظاهر شود یا بدون هیچ گونه علامتی به وجود آید.
دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد در خصوص علائم ابتلا به بیماری می گوید: علائم بیماری متفاوت بوده و بسته به محل رشد بافت اندومتر، بروز علائم نیز متفاوت است.
این متخصص اضافه می کند، اکثر علائم ابتلا به بیماری در قالب دردهای پیش رونده در هنگام قاعدگی، نازایی و ‎.‎.‎. مشاهده می شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه می کند: اکثر دردهای ناشی از ابتلا به اندومتریوز با مصرف داروهای مسکن رایج برطرف نمی شود. همچنین در برخی موارد، خونریزی از بافت های درگیر با بافت اندومتر مانند روده مشاهده می شود. پیدایش خلط های خونی به دلیل ایجاد بافت اندومتر در ریه نیز از علائم ابتلا به این بیماری است.
دکتر محمدرضا چادرباف، خونریزی های نامنظم و شدید، مشاهده خون هنگام دفع ادرار یا مدفوع، ابتلا به حالت تهوع، استفراغ، یبوست و دردهای ناحیه کمر را از علائم ابتلا به بیماری اندومتریوز ذکر می کند.

● اندومتریوز و ناباروری
مطابق با تحقیقات انجام گرفته، اندومتریوز یکی از اصلی ترین علل نازایی در بین زنان است.
دکتر درخشان هوشمند درخصوص ارتباط ابتلا به اندومتریوز با نازایی می گوید: ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن زنان به همراه تغییرات هورمونی باعث افزایش احتمال ابتلا به ناباروری ناشی از اندومتریوز در زنان است.
دکتر تهرانی نژاد در این خصوص اضافه می کند: ایجاد اختلال در عملکرد لوله های فالوپ که وظیفه انتقال تخمک ها را دارند، از دیگر دلایل ایجاد نازایی در اثر ابتلا به اندومتریوز است.
از طرف دیگر در صورت ابتلا به اندومتریوز در نوع شدید، احتمال چسبندگی لوله های رحمی به لگن افزایش پیدا کرده و اختلال در انتقال تخمک و تغییر در حرکت لوله های رحمی باعث ایجاد نازایی می شود.

● تشخیص و درمان
تشخیص اولیه بیماری با بررسی علائم و معاینات فیزیکی توسط پزشک متخصص امکان پذیر است.
دکتر درخشان هوشمند، انجام سونوگرافی و بررسی علائم را در تشخیص اولیه بیماری در مرحله خفیف مؤثر می داند و معتقد است: با انجام سونوگرافی می توان با بررسی کیست های اندومتریوز و برخی علائم بیماری را تشخیص داد.
دکتر محمدرضا چادرباف، متخصص زنان و نازایی، تأخیر در بارداری را در افزایش احتمال به ابتلا به اندومتریوز مؤثر دانسته و در این خصوص می گوید: باروری می تواند در کاهش علائم، پیشگیری از ابتلا به بیماری و حتی درمان در مراحل اولیه بیماری تأثیرگذار باشد. از این رو اکثر متخصصان، بارداری را به زنانی که قصد بچه دار شدن دارند، در سنین پائین توصیه می کنند.

این متخصص، دارو درمانی و هورمون درمانی را از روش های درمان در نوع خفیف اندومتریوز می داند و معتقد است: در مرحله خفیف پزشکان با تجویز داروهایی مانند دانازول، درصدد درمان بیماری برمی آیند. مصرف داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی نیز برای تخفیف دردهای خفیف ناشی از بیماری توصیه می شود.
دکتر درخشان هوشمند نیز درخصوص روش های درمانی می گوید: در برخی از موارد تجویز قرص های ضدبارداری برای کاهش سطح هورمون ها، در کنترل و درمان بیماری مؤثر است.

دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد، درخصوص درمان بیماری اندومتریوز در نوع شدید می گوید: پس از بررسی پیشرفت بیماری، در صورتی که بیماری در مرحله حاد باشد، از روش تشخیصی لاپاراسکوپی استفاده می شود.
در روش لاپاراسکوپی، متخصص با ایجاد منفذی روی شکم، وسیله ای باریک را که مجهز به نور است درون حفره شکم فرستاده و با استفاده از آن، وضعیت لگن و ضمائم شکمی بررسی می شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می کند: با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی می توان چسبندگی های رحمی را آزاد کرد و در مراحل پیشرفته تر با استفاده از روش IVF (لقاح خارج از رحم) اقدام به درمان کرد.
این متخصص مصرف قرص های حاوی ترکیبات پروژسترون و استفاده از آمپول های پروژسترونی که هر ماه یکبار تزریق می شود را در توقف تخمک گذاری و کاهش رشد بافت اندومتر و در نتیجه تقلیل درد بیمار مؤثر می داند.
دکتر محمدرضا چادرباف، تشخیص زودهنگام بیماری و درمان آن را در پیشگیری از عوارض آن مانند نازایی و درد مؤثر می داند و معتقد است: بیماری اندومتریوز اگر در مراحل اولیه درمان شود، شانس بارور شدن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.
از طرف دیگر تحقیقات اخیر نشان می دهد، احتمال سرطانی شدن بافتهای درگیر با اندومتریوز وجود دارد و این بیماری می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان رحم شود. از این رو مراجعه زودهنگام در صورت مشاهده علائم بیماری به پزشک متخصص به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری و درمان آن ضروری است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

۷ غذای سالم و مفید برای زنان

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که مصرف این ۷ مواد غذایی بیماری های قلبی، سرطان سینه و پوکی استخوان را از زنان دور می کند.


۱) گوجه فرنگی : به گفته محققان مصرف مواد غذایی سرشار از لیکوپن مثل گوجه فرنگی می تواند دردفع سرطان سینه و گردن رحم موثر باشد.

۲) بذر کتان : دانشمندان ترکیب های مفیدی را همانند چربی های امگا ۳ و فیبر در بذرکتان یافته اند. مطالعات انجام شده در کلینیک مایو نشان می دهد مصرف ۴۰ گرم بذرکتان می تواند به کاهش تری گلیسیرید کمک کند. البته پزشکان مصرف بذر کتان در دوران بارداری را پیشنهاد نمی کنند.

۳) کلم پیچ : این گیاه خوراکی که حاوی آنتی اکسیدان ها است از چشم محافظت می کند و علاوه بر این سرشار از ویتامین c و کلسیم است.

۴) ماهی : مصرف ماهی بخصوص ماهی آزاد بدلیل روغن موجود در آن می تواند به رشد جنین در دوران بارداری کمک کند. همچنین ازآنجایی که درصد بالایی از زنان بر اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند، خوردن این ماهی می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی مفید باشد.

۵) آب آلبالو : مصرف آب آلبالو نه به دلیل ویتامین c آن بلکه به دلیل آنتی اکسیدان های موجود درآن توصیه می شود. آنتی اکسیدان های موجود در آب آلبالو می تواند از رشد باکتری در دیواره مثانه جلوگیری کند.

۶) ماست یونانی (ماست چکیده پرپروتئین) : خوردن این ماست به دلیل داشتن پروتئین بالا به کاهش وزن و حفظ ماهیچه ها کمک می کند. همچنین زنان با مصرف این ماست می توانند دوران کهنسالی را راحت تر بگذرانند.

۷) گردو : مصرف گردو می تواند از بروز سرطان سینه و پوکی استخوان جلوگیری کند. مطالعه صورت گرفته نشان می دهد که مصرف روزانه گردو بروز و پیشرفت سرطان سینه را به تاخیر می اندازد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

7 راه حمایت از افراد مبتلا به سرطان سینه

شاید خیلی ناگهانی اتفاق بیفتد. کترتان می گوید که همسر مادر یا خواهر شما سرطان دارد .تا به حال فکر کرده اید چگونه باید از زنی که متوجه شده سرطان پستان دارد حمایت کرد ؟
بهترین کسی که می تواند به یک زن کمک کند شوهر ، سایر اعضای خانواده و دوستان وی است . در این مقاله به 7 موردی که زنان با سرطان پستان با آن درگیرند اشاره می کنیم :


1- از تصمیمات او پشتیبانی کنید :
افرادی که دچار این بیماری می شوند باید تصمیم بگیرند : لامپکتومی ، اشعه یا ماسکتومی ؟
این تصمیم گیری برای یک زن واقعا˝ وحشتناک است . او به یک مشاور و گوش شنوا احتیاج دارد . هیچ کس از شما انتظار ندارد مانند یک پزشک متخصص رفتار کنید یا نقش هیئت مدیره را ایفا کنید . همین که به افکار او گوش دهید و اجازه دهید در مورد احساسش با شما صحبت کند کافیست . اما اجازه دهید تصمیم نهایی را خودش بگیرد .
اغلب زنان در مقابل پزشک که به آنها ماستکتومی را توصیه می کند مقاومت می کنند چرا که فکر می کنند جذابیت خود را برای شریک زندگیشان از دست می دهند . در اینجا شما باید به او این اطمینان را بدهید که ترس او بی مورد است و سلامتی او برای شما در درجه اول اهمیت قرار دارد . شما باید این احساس را در او تقویت کنید که نگران زندگی آیندتان نباشد.

2- اجازه ندهید به تنهایی نزد پزشک برود :
مهم نیست او چقدر شجاع و متکی به خود است . مهم نیست او سعی می کند اعتماد به نفسش را از دست ندهد و چند بار به شما گفته نیاز نیست به زحمت بیفتید باید همراه او بروید . بدانید که هرگز سرطان در تنهایی سرگرم کننده نیست . در کنار هم بودن چیزی ست که واقعا˝ روی هردویتان تاثیر می گذارد.

3- درباره عضو بیمار او صحبت کنید :
بیایید صادقانه صحبت کنیم : پستان نقش بسیار مهمی در زندگی جنسی و زناشویی ایفا می کند و از دست دادن یک یا هر دوی آن می تواند تمایلات جنسی زن را تهدید کرده و تاثیر عمیقی بر احساس یک زن بگذارد . اگر ماستکتومی تصمیم نهایی اوست واکنش شما به این مسئله برای او بسیار مهم است . شما باید به او قوت قلب بدهید که با از دست دادن این عضو باز هم می تواند برایتان جذاب باشد . پس از ماستکتومی زمانیکه باید بانداژ برداشته شود برای اولین بار شاید او شوکه شود شاید عصبانی باشد و ... به هر حال او را در آغوش بگیرید و به حرفهایش گوش دهید .
کار شما این است که به او احساس دوست داشته شدن و جذاب بودن بدهید و او را در التیام این زخم یاری کنید .

4- تغییرات منزل پس از جراحی :
یک دوست که به سرطان پستان مبتلا بود میگفت پس از جراحی نمی توانستم برای مدت طولانی دستهای خود را بالا نگه دارم . همسرم به من کمک کرد و تمامی لوازم مورد نیاز و علاقه ام را در طبقات پایین قفسه ها قرار داد .

5- تماستان را با او قطع نکنید :
زنان در حالت طبیعی به ارتباط با خانواده و دوستان از طریق تلفن ، ایمیل و ...بسیار تمایل دارند و این نیاز هنگام تشخیص سرطان بیشتر می شود . در اینجا یک دوست می تواند بسیار موثر باشد . با او در تماس باشید از او بخواهید با شما درباره احساساتش صحبت کند .

6- اثرات جانبی درمان سرطان پستان :
درمان سرطان پستان می تواند با اثرات جانبی ناخوشایندی همراه شود اثراتی نظیر تهوع ، درد ، خستگی ...
ممکن است او بیش از حد خسته باشد طوریکه نتواند از رختخواب خارج شود ،اشتهایی به خوردن غذا نداشته باشد و به علت درد عصبی شده باشد . به او کمک کنید و او را روی مسائل مهمتر نظیر زنده ماندنش متمرکز کنید .

7- مشکلات روانی پس از جراحی پستان :
یکی از زنانی که دچار این سرطان بود می گفت تا سالها بعد ، خواب از دست دادن سینه خود را می دیده و نیمه های شب بیدار می شده است و تا صبح می گریسته ، باید بدانید که این جراحی ممکن است تاثیرات فراوانی بر افسردگی بیمار بگذارد یا مثلا˝ ممکن است در حین درمان موها و یا ابروهایش بریزد . به او این اطمینان را بدهید که چقدر زیباست . و این موارد گذراست و به زودی زیبایی خود را بدست می آورد .برایش لوازم آرایش جدید بخرید . او را ترغیب کنید از کلاه گیس استفاده کند .ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا او به این وضعیت عادت کند در تمام این مدت او را تنها نگذارید .
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

من سرطان سینه نمی گیرم !

سرطان سینه یکی از خطرناک​ترین سرطان ها است که بیشتر در خانم ها بروز می​کند. در صورتی که این سرطان زود تشخیص داده شود و درمان آن سریع و به موقع آغاز شود، بهبودی بیمار تا حدودی قطعی است.
● این کارها را وارد زندگی روزمره خود کنید

▪ چکاپ کنید: زنان باید بعد از سنین ۵۰سالگی برای چکاپ به پزشک متخصص مراجعه کنند، اما اگر سابقه سرطان سینه در خانواده وجود دارد، باید این سن را به ۴۰سالگی کاهش دهید. بهتر است هر ۳سال یکبار یکسری آزمایشات کامل انجام دهید. اگر سرطان سینه زود شناسایی شود، درمان موفق​تر خواهد بود.

▪ درمان​های هورمونی بعد از یائسگی:​ اکثر سرطان​های سینه ارتباطی با استروژن دارند. درمان​های هورمونی بعد از یائسگی بعد از ۲سال خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می​دهد. اگر از ترکیب این داروها ۱۰سال استفاده کنید، خطر ابتلا ۲برابر می​شود. سعی کنید زمان مصرف این داروها و دوره زمان را کوتاه کنید و از راه​های دیگر کنترل علائم یائسگی استفاده کنید. اگر شیوه​های درمانی را متوقف کنید، طی ۵سال خطر ابتلا به سرطان سینه کاهش پیدا می​کند.

▪ خودتان را معاینه کنید: اکثر اوقات مشکلات سینه توسط خود فرد شناسایی می​شود. بنابراین هر چند وقت یکبار خودتان را معاینه کنید و از تغییرات ایجاد شده، اطلاع حاصل کنید. غدد لنفاوی را بررسی کنید و هرگونه تغییر در پوست را جدی بگیرید. حداقل ماهی یکبار وقتی حمام می​روید، خود را معاینه کنید و روش معاینه را از پزشک خود سوال کنید.

▪ تحرک داشته باشید: ورزش و تحرک باعث تعادل هورمون​ها در بدن می​شود و باعث کاهش میزان هورمون​های بدی می​شود که می​تواند عامل ابتلا به سرطان باشند. حداقل هفته​ای ۵مرتبه و هر مرتبه ۳۵تا ۴۵دقیقه از وقت خود را به ورزش اختصاص دهید.

▪ مراقب وزن خود باشید: اضافه وزن در دوران بزرگسالی خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۶۰درصد افزایش می​دهد. سعی کنید وزن خود را کنترل کنید. مطالعات نشان می​دهد زنانی که لاغر هستند و یا وزن خود را کم می​کنند، کمتر به سرطان سینه مبتلا می​شوند. یک بدن سالم و متناسب باید BMI (توده بدنی) بین ۱۹ تا ۲۵ داشته باشد.

▪ سراغ موادغذایی کم​چربی بروید: محصولات لبنی غنی از کلسیم و ویتامین D، از بدن در مقابل ابتلا به سرطان​ها محافظت می​کند،​ به شرطی که از محصولات کم چرب و یا بدون چربی استفاده کنید. مصرف ماست و شیرهای کم چرب و بدون چربی یا پنیرهای بدون چربی را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

● پیشگیری های خوراکی

▪ از مصرف چربی​های اشباعی و ترانس پرهیز کنید:
همه چربی​ها برای بدن مضر هستند. ماهی​های چرب، آووکادو، روغن هسته انگور، گردو و روغن زیتون از آن دسته چربی​های سالمی هستند که خاصیت ضدسرطان دارند. از مصرف گوشت​های چرب، پنیرهای پرچربی، خامه، کره، کیک ها، بیسکوییت​ها، چیپس و مارگارین​ها تا حد امکان پرهیز کنید.

● غلات بخورید:
مصرف غذاهای غنی به کنترل میزان هورمون​های محرک سرطان کمک می​کند. مصرف موادغذایی حاوی ویتامین E و سلنیوم را افزایش دهید. زیرا این موادمغذی به جنگ سرطان می​روند. غذاهای غنی از غلات، نان های جو، غذاهای غنی از فیبر، برشتوک و برنج و پاستای قهوه ای را برای وعده های غذایی خود انتخاب کنید.

● میوه​های رنگارنگ بخورید:
مصرف میوه​ها و سبزیجات رنگارنگ یک راه مطمئن برای مبارزه با سرطان است، زیرا آنها غنی از موادمغذی ضدسرطان هستند. آنها دارای موادشیمیایی گیاهی هستند که همانند آنتی​اکسیدان​ها عمل می​کنند و خاصیت ضدسرطان دارند. در روز حداقل ۵ وعده از میوه​ها و سبزیجات قرمز، زرد، نارنجی و سبز استفاده کنید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
جنبش زنانه علیه بیماری

● بیماری های قلبی
بسیاری از مردم فکر می کنند بیماری قلبی یک بیماری مردانه است، در صورتی که این بیماری تهدیدی بزرگ برای خانم ها به شمار می رود. در واقع بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی خانم ها پس از ۶۰ سالگی هستند. خانم ها ۷-۸ سال دیرتر از آقایان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. با وجود این که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در آقایان بیشتر است، اما خانم ها کمتر از آقایان از حملات قلبی جان سالم به در می برند. علت این است که خانم ها علائم حمله قلبی (که با علائم آقایان متفاوت است) را نمی شناسند و از این رو دیرتر برای درمان اقدام می کنند. خانم ها علائمی مانند خستگی غیرعادی، حالت تهوع، تنگی نفس، سوء هاضمه و اضطراب را تجربه می کنند.

● پوکی استخوان
پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها شکننده و ضعیف می شوند و به آسانی می شکنند. هم زنان و هم مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند، اما این بیماری در بین خانم ها شایع تر است. دانسیته استخوانی در سن سی سالگی به اوج خود می رسد.
بعد از این سن، سالی یک درصد از دانسیته استخوان کاسته می شود. تا قبل از دوران یائسگی، سرعت تحلیل استخوان در زنان با مردان برابر است؛ اما پس از آن در غیاب هورمون استروژن (هورمون جنسی زنانه) این سرعت تا ۶ برابر افزایش می یابد. بهترین راه حفاظت از استخوان ها این است که رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D داشته باشید و تمرینات استقامتی مانند دو، پیاده روی و وزنه زدن را انجام دهید.

● سرطان سینه
سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین خانم هاست و تقریبا یک میلیون زن در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. اگرچه علت سرطان سینه هنوز ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی یا فاکتورهای هورمونی به عنوان نخستین علل ابتلا به سرطان سینه شناسایی شده اند. سن، سابقه خانوادگی، تعداد زایمان و سابقه یائسگی، اضافه وزن و یا چاقی پس از یائسگی از دیگر عوامل زمینه ای ابتلا به سرطان سینه هستند.

● افسردگی
خانم ها حداقل دو برابر بیشتر از آقایان افسردگی را تجربه می کنند. اگرچه علت این تفاوت ناشناخته است، اما فاکتورهای هورمونی و فیزیولوژیکی خاصی در خانم ها وجود دارند که آنها را مستعد ابتلا به افسردگی می کنند. مثلا تغییرات هورمونی مخصوصا پس از زایمان یا در دوران یائسگی می تواند افسردگی ایجاد کند. علائم افسردگی عبارتند از: احساس ناراحتی، بی علاقگی و لذت نبردن از انجام کارهایی که قبلا به آنها علاقه داشته اید، احساس گناه، کاهش یا افزایش وزن، بی اشتهایی، کمبود انرژی و خستگی.خانم هایی که از موقعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی برخوردارند، بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند، چرا که مرتبا با مشکلات مالی، تبعیض، بیکاری و نداشتن تحصیلات بالا دست و پنجه نرم می کنند. از جمله دیگر فاکتورهای موثر در این زمینه می توان به سابقه آزار جنسی یا مشکلات زناشویی اشاره کرد.
نکته کلیدی در بهبود افسردگی این است که تقاضای کمک کنید. اگرچه ممکن است احساس تنهایی داشته باشید، اما باید با دیگران معاشرت کنید. چون انزوا و گوشه نشینی، سوخت اصلی افسردگی است. بگذارید دوستان و اعضای خانواده از وضعیت شما باخبر شوند و از شما حمایت کنند. تغییر در سبک زندگی می تواند تاثیر به سزایی در افسردگی داشته باشد. از جمله استراتژی های موثر در این زمینه می توان به کنترل استرس، ورزش منظم و خواب کافی اشاره کرد.

● خطر ها را کاهش دهید
▪ خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید
▪ وزن خود را در حد ایده آل نگاه دارید.
▪ مرتبا ورزش کنید. هفته ای ۵ روز و روزی ۳۰ دقیقه حرکات ایروبیک انجام دهید و پیاده روی کنید.
▪ رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشید. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، گل کلم، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و هویج از شما در برابر سرطان سینه محافظت می کنند. از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.
▪ بدون تجویز پزشک داروی استروژن مصرف نکنید.
▪ از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کنید.
▪ سیگار نکشید. همچنین از قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران خودداری کنید.
▪ مرتبا فشار خون و کلسترول خود را چک کنید.
▪ وزن خود را در حد ایده آل نگاه دارید.
▪ پیوسته ورزش کنید.
▪ اگر دیابت دارید، مراقب قند خون خود باشید.
▪ از یک رژیم غذایی حاوی نمک، چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کلسترول و قندهای مصنوعی کمتر استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات، غلات و ماهی تازه مصرف کنید تا قلب و سیستم عروقی سالمی داشته باشید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
7 غذای مفید و مهم برای زنان

اولین قدم برای انتخاب رژیم سالم، خوردن انواع مواد غذایی و به مقدار متعادل است.
تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد كه مصرف این 7 مواد غذایی بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و پوكی استخوان را از زنان دور می‌كند.


1-‌ گوجه فرنگی
به گفته محققان مصرف مواد غذایی سرشار از لیكوپن مثل گوجه فرنگی می‌تواند در رفع سرطان سینه و گردنه رحم موثر باشد.

2- بذر كتان
دانشمندان تركیب‌های مفیدی را همانند چربی‌های امگا 3 و فیبر در بذركتان یافته‌اند. مطالعات انجام شده در كلینیك مایو نشان می‌دهد مصرف 40 گرم بذركتان می‌تواند به كاهش تری گلیسیرید كمك كند. البته پزشكان مصرف بذر كتان در دوران بارداری را پیشنهاد نمی‌كنند.

3- كلم پیچ
این گیاه خوراكی كه حاوی آنتی اكسیدان‌ها است از چشم محافظت می‌كند و علاوه بر این سرشار از ویتامین c و كلسیم است.

4- ماهی
مصرف ماهی بخصوص ماهی آزاد بدلیل روغن موجود در آن می‌تواند به رشد جنین در دوران بارداری كمك كند. همچنین ازآنجایی كه درصد بالایی از زنان بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، خوردن این ماهی می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید باشد.

5- آب آلبالو
مصرف آب آلبالو نه به دلیل ویتامین c آن بلكه به دلیل آنتی اكسیدان‌های موجود درآن توصیه می‌شود. آنتی اكسیدان‌های موجود در آب آلبالو می‌تواند از رشد باكتری در دیواره مثانه جلوگیری كند.

6-‌ ماست یونانی (ماست چكیده پرپروتئین)
خوردن این ماست به دلیل داشتن پروتئین بالا به كاهش وزن و حفظ ماهیچه‌ها كمك می‌كند. همچنین زنان با مصرف این ماست می‌توانند دوران كهنسالی را راحت‌تر بگذرانند.

7- گردو
مصرف گردو می‌تواند از بروز سرطان سینه و پوكی استخوان جلوگیری كند. مطالعه صورت گرفته نشان می‌دهد كه مصرف روزانه گردو بروز و پیشرفت سرطان سینه را به تاخیر می‌اندازد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
پنج آزمایش ضروری برای بانوان

فهرستی از اقداماتی را که برای تندرستی تان سودمند هستند را در ذهن خود تجسم کنید. یقینا نخستین مواردی که به ذهن تان خطور می کند، عبارتند از: تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش منظم و احتمالا مصرف به اندازه ویتامین ها. بی تردید تمام این گونه امور، شرط لازم است ولی کافی نیست. این اندیشه هم که چون زندگی سالمی دارم، پس هیچ گاه به مرض پرخطری گرفتار نمی شوم؛ کاملا اشتباه است. چنانچه به فکر تندرستی تان هستید، حتما از این آزمایش ها غفلت نورزید.


۱) آزمایش پاپ اسمیر
چون تغییرات یاخته ای (سلولی) در ناحیه دهانه رحم، ممکن است به بروز سرطان بینجامد، از همین رو، نمونه برداری از یاخته های (سلول ها)ی این ناحیه، مناسب ترین شیوه اطمینان از صحت و سلامت دهانه زهدان (رحم) است.

چه موقع آزمایش شویم؟ معمولا ضرورت ایجاب می کند که خانم ها از سن ۲۱ سالگی به بعد، سالی یک بار تحت این آزمایش قرار گیرند و از ۳۰ سالگی به بعد، به شرطی که نتیجه سه آزمایش متوالی قبلی منفی باشد و پیشینه بیماری مشکوکی نیز وجود نداشته باشد، می توان هر سه سال یک دفعه به این آزمایش پرداخت.

نزد چه کسی برویم؟ متخصص بیماری های زنان و زایمان.


۲) معاینه پستان
متخصص زنان با معاینه پستان می تواند دریابد که آیا توده (تومور) یا هر چیز غیر عادی دیگری که حاکی از سرطان باشد، در بافت، پوست یا نوک پستان هست یا نه؟

چه موقع آزمایش شویم؟ تا قبل از ۴۰سالگی دست کم هر سه سال یک دفعه و بعد از ۴۰سالگی، سالی یک بار.


۳) آزمایش سنجش شنوایی
پژوهش های نوین نشان می دهند، افزون بر ۱۲درصد اشخاص ۲۰ و ۳۰ساله ای که قبلا اندکی کم شنوایی داشته اند، با مشکل جدی در شنوایی روبه رو هستند.

به کجا مراجعه کنیم؟ مراکز شنوایی سنجی و نزد شنوایی سنج.


۴) مایه کوبی (واکسیناسیون)
بر پایه آماری که بنیاد جهانی امراض همه گیر (مسری) انتشار داده است از هر هشت نفر آمریکایی بزرگسال، یک نفر به علت مشغله فراوان، مایه کوبی را از یاد می برد. انجام به موقع این عمل، شما را از بیماری هایی می رهاند که احتمالا به نظرتان مال عهد قدیم و ندیم است، ولی چنانچه بی توجهی کنید، امکان دارد به آنها مبتلا شوید. امراضی مانند: سیاه سرفه، کزاز، سرخک و... از این دسته است.

چه موقع مایه کوبی شویم؟ باید درباره نوبت واکسن ها از پزشک تان سوال کنید. اثر بعضی از مایه ها، تدریجا کم می شود و باید یادآورش را تزریق کرد. به طور مثال واکسن کزاز باید هر ۱۰سال تکرار شود.

به کجا مراجعه کنیم؟ تمام درمانگاه هایی که این تزریق را انجام می دهند.


۵) اندازه گیری کلسترول
کلسترول زیاد یعنی تهدید امراض قلبی. کلسترول خون باید زیر ۲۰۰ میلی گرم در یک دهم لیتر باشد. کلسترول بد (زیان بخش) یا «ال.دی.ال»کمتر از ۱۰۰ و کلسترول خوب (مفید) یا «اچ.دی.ال»بیش از ۶۰ و تری گلیسیرید زیر ۱۵۰ مطلوب است.
چه موقع تحت آزمایش قرار گیریم؟ از ۲۰سالگی حداقل هر پنج سال یک بار.

به چه کسی مراجعه کنیم؟ پزشک عمومی.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 25 از 30:  « پیشین  1  ...  24  25  26  ...  30  پسین » 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA