انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 30 از 30:  « پیشین  1  2  3  ...  28  29  30

بیماری های زنان و زایمان


زن

 

نیازهای غذایی برای زنان سالمند !!

هنگامی که سن زنان بالا می‌رود، نیازهای غذایی آنها تغییر می‌کند. یک رژیم غذایی سالم همیشه مهم است؛ اما برای زنان با افزایش سن حتی مهم‌تر می‌شود.


زنان سالمند باید این نکات را در تغذیه خود رعایت کنند :

* دریافت روزانه دست کم 1500 میلی‌گرم کلسیم، که می‌توان آن لبنیات و سبزی‌های دارای برگ سبز یا مکمل‌های غذایی آن به دست آورد.

* دریافت روزانه 8 میلی‌گرم آهن- که برای کمک به تولید سلول‌های خونی لازم است. منابع سالم آهن شامل غلات صبحانه غنی‌شده، اسفناج و حبوبات است.

* محدود کردن دریافت چربی ‌اشباع شده و چربی‌ ترانس.

* محدود کردن دریافت نمک و قندهای اضافی.

* دریافت مقدار کافی فیبرهای غذایی.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
خانمها بخوانند : 5 سبزي جوان کننده کدامند ؟

معمولا تمام خانم ها دوست دارند که جوان بماند ، پوست و متابوليسم بدن شان فرسوده نشود . تمام اين شرايط تنها در صورتي فراهم مي شود که تغذيه صحيحي داشته باشيد .

با خوردن ميوه‌ها، ناخواسته آنتي‌اکسيدان‌هايي را وارد بدنمان مي‌کنيم که بهتر از هر دارويي مي‌توانند ما را در برابر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن محافظت کنند. در مورد سبزي‌ها هم همين‌طور است. سبزي‌هايي مثل کلم، بلال، کلم بروکلي و فلفل و خيلي از سبزي‌هاي ديگر خواصي دارند که ما از آنها غافل هستيم خيلي وقت‌ها نمي‌دانيم با گذاشتن ظرفي پر از سالاد چه قدر مواد مفيد وارد بدنمان کرديم.


1. يونجه :

اگر چه گنجاندن يونجه در رژيم غذايي براي عده‌اي بي‌معني و سخت است اما خوب است بدانيم که يونجه سرشار از ويتامين‌هاي A,C,E,K و همچنين داراي آميلاز كه انزيم مخصوص هضم مواد نشاسته‌اي است مي‌باشد. آنزيم‌هاي بسياري در يونجه يافت مي‌شود بعنوان مثال مي‌توان از امولسين،‌اينورتاز، و پكتياز نام برد.
يونجه داراي حدود 20%‌پروتئين مي‌باشد پروتئين‌هاي موجود در يونجه عبارتند از :‌ليزين،‌آرژنين، هيستيدين، آدنين، فنيل آلانين،‌آسپاراژين و سيستين. يونجه داراي اسيد فسفريك نيز هست يونجه همچنين داراي منيزيوم، آهن و مقدر جزئي ارسنيك و سيليس است.

2. کلم پيچ :

کلم‌ها مخصوصا کلم پيچ سرشار از ويتامين C، ويتامين A و اسيد فوليک است و داراي عناصري مثل گوگرد، فسفر و کلسيم است. فولات موجود در کلم براي زنان باردار بسيار مفيد است و مانع بروز نواقص سيستم عصبي جنين مي‌شود. همچنين فولات در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي مفيد است. از اين رو افرادي که يک بار دچار سکته شده‌اند خيلي خوب است مرتب کلم مصرف کنند .
از مهم ترين خواص اين خانواده مي‌توان به تأثير آنها در پيشگيري از سرطان اشاره کرد. كلم پيچ به كاهش فشار خون كمك كند. محققان در بررسي‌هاي جديد خود دريافته‌اند كه اين دو نوع سبزي حاوي مقادير زيادي از نوعي ماده شيميايي موسوم به اسيد گلوتاميك هستند.به گفته محققان، اسيد گلوتاميك يكي از شناخته شده ترين انواع اسيد آمينه است و تقريبا يك چهارم از پروتئين‌هاي گياهي و نزديك به يك پنجم از پروتئين‌هاي حيواني را تشكيل مي‌دهد.

3. چغندر :

چغندر به دليل دار بودن مقدار زيادي آنتي اکسيدان براي درد مفاصل و نقرس مفيد است. فسفر، کلسيم، گوگرد، يد، آهن و مس است و همچنين عناصر بسيار کميابي مثل روبيديوم و کاسيوم در آن وجود دارد. کربوهيدرات، کمي پروتئين و ويتامين‌هايي چون B1 و B2، نياسين، B6، B12 و C در آن موجود است. شيره ي چغندر سيستم گردش خون را بهبود مي‌بخشد و به عملکرد سيستم ايمني کمک مي‌کند. چقندر به جذب غذا کمک کرده و آنتي‌اکسيدهاي موجود در آن به حفظ سلامت عمومي بدن و سلامت سلول‌هاي بدن کمک مي‌کند.

4. فلفل دلمه‌اي :


تحقيقات نشان داده که ويتامين C و بتاكاروتن فراوان موجود در فلفل دلمه‌اي مي‌تواند از بروز بسياري سرطان‌‌ها جلوگيري كند، زيرا اين دو ماده مغذي جزو آنتي اكسيدان‌هاي قوي هستند. جالب است بدانيد که هر قدر اين فلفل‌ها رنگي‌‌تر (زرد و قرمز) باشند، بتاكاروتن بيشتري دارند.
تحقيقات نشان داده است که کپساسين به عنوان فعال ترين عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش ميزان کلسترول خون و کاهش شدت سيگنال‌هاي درد در بدن مي‌شود.
اين ماده همچنين خاصيت آنتي اکسيداني (که سلول‌هاي شما را از آسيب‌هاي راديکال‌هاي آزاد محافظت مي‌کند) و ضدباکتريايي نيز دارد.اسيد فوليک (فولات) که يکي از ويتامين‌هاي گروه B است، باعث كاهش ماده‌اي به نام هموسيستئين در خون مي‌‌شود. هموسيستئين در صورت افزايش بيش از حد مي‌تواند باعث تخريب رگ‌هاي خوني و افزايش احتمال سكته قلبي ‌شود. فيبر موجود در اين سبزي مي‌‌تواند كلسترول خون را كه عامل ديگري براي ابتلا به حمله قلبي و سكته است، كاهش دهد.

5. ذرت‌ :

ذرت داراي ارزش غذايي فراواني است، و غذاي خوبي براي پيشگيري از سرطان است. كلسترول خون را پائين مي‌آورد. و براي درمان اگزما و بيماري‌هاي پوستي مفيد است. تحقيقات علمي در مورد خواص درماني ذرت نشان مي‌دهد اين دانه گياهي داراي مواد شيميايي معروف به مهاركننده‌هاي پرونتاز است و رژيم غذايي ذرت شيرين نظير ساير دانه‌ها مانند برنج و حبوبات در كاهش نرخ مرگ و مير در اثر سرطان كولون، سرطان پستان و سرطان پروستات بسيار موثر است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
زنان در 30 - 40 و 50 سالگی ؟!!

زنان بیشترین افرادی هستند که از مکمل‌ها و ویتامین‌ها استفاده می‌کنند. چرا که شرایط و نوسانات زیادی در طول زندگی خود دارند و به همین دلیل زنان در سنین مختلف نیازهای متفاوتی دارند.
بلوغ، قاعدگی، ازدواج، بارداری و شیردهی که هر کدام از این مراحل لازمه داشتن بدنی سالم و سلامت است.
همه غذاها و میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی این مکمل‌ها و ویتامین‌ها هستند اما ما عادت کرده‌ایم که نوع مصنوعی آنها را در قرص‌ها پیدا کنیم.

به این توصیه‌های غذایی توجه کنید:
وقتی 30 ساله هستیم!
کلسیم شاید ندانید که سلامت استخوان‌ها را از اواخر 30 سالگی درک می‌کنید. این به معنی آن است که تا آن زمان شاید به اهمیت سلامت استخوان پی نبرده باشید. زمانی که کم‌کم استخوان‌ها رو به پوکی می‌رود. هرگز برای افزایش توده استخوانی و مصرف کلسیم دیر نیست اما شروع 30 سالگی اهمیت بیشتری برای شروع مصرف کلسیم دارد.
کلسیم علاوه بر سلامت استخوان‌ها در کاهش دردهای قاعدگی نیز بسیار موثر است.
در 30 سالگی بدن ما به هزار میلی‌گرم روزانه به کلسیم نیاز دارد و این میزان در 40 سالگی به هزار و 200، در 50 سالگی به هزار و پانصد می‌رسد.

منیزیم و آهن :
اگر احساس می‌کنید در اواخر دوره ماهیانه‌تان دچار بدخلقی و عصبانیت شده‌اید، مصرف 200 میلی‌گرم منیزیم می‌تواند به آرامش شما کمک کند. اما لازم نیست که روزانه منیزیم مصرف کنید. در عین حال مصرف روزانه آهن برای شما لازم است چرا که زنان در همه سنین ممکن است دچار کمبود آهن باشند بسیاری از زنان غذاهای حاوی آهن نمی‌خورند.
در عین حال در دوران قاعدگی میزان زیادی خون از دست می‌دهند بنابراین سعی کنید علاوه بر مصرف غذاهای حاوی آهن با مشورت پزشک آزمایش خون انجام دهید و اگر لازم است از قرص‌های آهن استفاده کنید.

مکمل‌های امگا 3
امگا 3 جز اسیدهای چرب ضروری است که در ماهی‌ها مخصوصا ماهی سالون و ساروس یافت می‌شود. دریافت امگا در سن 30 سالگی به بعد لازم است چراکه می‌تواند نشانه‌های پیش از قاعدگی را بهبود داده و از انقباض عضلانی کم کند.
امگا همچنین برای تکامل سلول‌های مغزی جنین در دوران بارداری مادر لازم است و خطر افسردگی پس از زایمان را هم کاهش می‌دهد.

چرا در 40 سالگی هم به این ماده نیاز داریم ؟
گر گرفتگی و تعریق شبانه که از علایم یائسگی هستند معمولا 4 تا 5 سال قبل از اینکه دوران قاعدگی به پایان برسد، شروع می‌شوند.
بنابراین مصرف کلسیم که در لبنیات وجود دارد و مکمل امگا 3 به کاهش این نشانه‌ها کمک زیادی می‌کند. یکی دیگر از مواد مفید در کاهش نشانه‌های یائسگی، مصرف پروبیوتیک‌ها است.استروژن که به طور عمده در روده‌ها شکسته می‌شود، مصرف پروبیوتیک‌ها که دارای باکتری‌های مفید برای بدن هستند می‌تواند در روده به کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک کند.
ویتامین B12 نیز یکی از موادی است که بسیاری از زنان در حدود 40 سالگی به آن نیاز بیشتری دارند. در این دوران به دلیل نوسانات هورمونی مشکلات خواب در زنان زیاد دیده می‌شود اما مصرف ویتامین B12 در بهبود وضعیت خواب آنها بسیار موثر است. ویتامین B12 در گوشت و تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود.

ویتامین D: نیاز بدن در 50 سالگی
کمبود ویتامین

با افزایش سن کمبود ویتامین D دور از ذهن نیست و معمولا در میان زنان 50 سال کمبود ویتامین Dبسیار شایع است. کمبود ویتامین D در این دوران باعث ضعیف شدن استخوان‌ها، مشکلات خلقی، درد مفاصل و حتی افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها می‌شود.
همه زنان 50 ساله و بالاتر باید از نظر کمبود ویتامین D مورد بررسی قرار بگیرند.محققان معتقدند که زنان در این سن باید روزانه هزار تا دو هزار واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند. حتی اگر ویتامین D بدن بسیار پایین باشد ممکن است پزشک حتی تا 50 هزار واحد هم ویتامین D تجویز کند.

روی :
اگر موها دچار ضخامت شوند این معنی کمبود ماده روی در بدن است. زنان بعد از 50 سالگی دچار ضخیم شدن موها می‌شوند بنابراین لازم است روزانه 15 تا 30 میلی‌گرم روی مصرف کنند. مواد معدنی معمولا سبب تقویت قدرت دفاعی بدن شده و خطر مشکلات چشمی مرتبط با سن را هم کاهش می‌دهند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  ویرایش شده توسط: SARA_2014   
زن

 
ویار ، یکی از مشکلات زن باردار

بي‌دليل نيست که مي‌گويند بهشت زير پاي مادران است؛ چون از همان لحظات اول، يعني از زمان بسته شدن نطفه کودک، دردسرهاي مادر شروع مي‌شود و دوران سخت بارداري و محدوديت‌ها و مشکلات آن اولين مرحله گرفتاري مادر است. اگرچه همه اين گرفتاري‌ها در نهايت براي مادر شيرين و لذت‌بخش است ولي خب، از سرگذراندن‌شان هم کار راحتي نيست.

ويار داشتن، يکي از مشکلات شايع دوران بارداري است که بيشتر مادران تجربه‌اش مي‌کنند. البته ويار انواع مختلفي دارد ولي معمولا از الگوي خاصي پيروي مي‌کند و راه‌حل‌هاي مشخصي هم دارد. در گفتگو با دکتر سيدعلي کشاورز، متخصص تغذيه و رژيم درماني، کوشيده‌ايم نحوه برخورد با اين عارضه طبيعي دوران بارداري را جويا شويم.

منظور از ويار در اين جا، دو نوع حالت مختلف در دوران بارداري است. مفهوم اولي که دکتر کشاورز، برايمان شرح مي‌دهد، همان تمايلات مادر به خوردن مواد غذايي و غيرغذايي در دوران بارداري است که همه تا حدي با اين حالت از ويار آشنا هستند: «مثلا مادر گاهي ميل زيادي به خوردن ترشي، قره‌قوروت و لواشک دارد و گاهي تمايل به خوراکي‌هاي شيرين. البته خوردن اين مواد غذايي در حدي که تعادل تغذيه‌اي زن باردار را به هم نزند، اشکالي ندارد. اما بعضي اوقات مادران باردار همين مواد غذايي بي‌‌ضرر را آن‌قدر زياد مصرف مي‌کنند که تعادل غذايي‌شان به هم مي‌خورد و اين رفتار مضري است که اصلا توصيه نمي‌شود.»

البته دکتر کشاورز به خانواده زنان باردار توصيه مي‌کند که مواد غذايي طبيعي و سالم را که زن باردار هوس خوردن‌شان را دارد، تهيه کنند و در اختيارش قرار دهند چون: «تأمين ماده غذايي که زن باردار به آن تمايل دارد توسط خانواده، به‌خصوص همسر، از نظر روحي و رواني اهميت زيادي دارد و نشانه حمايت عاطفي اطرافيان است ولي به اين شرط که حتما حواس‌شان باشد که مادر باردار بيش از اندازه از اين مواد مصرف نکند و برنامه غذايي‌اش مختل نشود.»

گاهي هم زنان باردار به خوردن موادي تمايل پيدا مي‌کنند که خوراکي نيستند. دکتر کشاورز درباره اين نوع ويار مي‌گويد: «گاهي تمايل مادر به خوردن گچ، خاک، مهر و نشاسته خياطي است که اين ويارها اغلب نشانه کمبود غذايي در بدن مادر است. کمبود موادي مثل آهن، کلسيم و روي مي‌تواند دليل اين مشکل باشد. درنتيجه متعادل کردن رژيم غذايي با غذاهايي که منبع اين مواد هستند يا تجويز مکمل‌هاي غذايي مثل مکمل آهن و کلسيم، مي‌تواند اين مشکل را کم کند. در اين‌گونه موارد نبايد اجازه داد که زن باردار به خوردن موادي از قبيل مهر و زغال اقدام کند چون نه تنها اين مواد عوارض دارند بلکه باعث تشديد کمبود غذايي مادر هم مي‌شوند.»

دل به‌هم‌خوردگي در اوايل صبح
تعريف ديگر ويار، تهوع صبحگاهي است که خيلي‌ها با آن آشنايي دارند و در بيشتر فيلم‌ها و سريال‌ها اولين نشانه عاميانه بارداري به حساب مي‌آيد. البته تعدادي از خانم‌هاي باردار اين تهوع را تجربه نمي‌کنند ولي کم نيستند کساني که چند هفته از دوران بارداري‌شان را با حالت تهوع مي‌گذرانند. دکتر کشاورز درباره اين نوع ويار مي‌گويد: «70 درصد مادران باردار، به خصوص در اولين بارداري‌شان اين تهوع را تجربه مي‌کنند. تهوع صبحگاهي اغلب در هفته چهارم بارداري شروع مي‌شود و در هفته چهاردهم پايان مي‌يابد. علت اين تهوع تغييرات هورموني است که در بدن مادر ايجاد مي‌شود و نهايتا اختلالي است که در متابوليسم چربي‌ به وجود مي‌آيد.

لذا پزشک و متخصص تغذيه بايد با ايجاد تغييراتي در برنامه غذايي اين حالت را فرو نشانند.» اما دکتر کشاورز توصيه‌هايي براي کاهش تهوع صبحگاهي دارد، از جمله اينکه خانم‌هاي باردار، صبح به محض بيدار شدن و ترک رختخواب، کمي نان خشکویار صبحگاهی يا بيسکويت بخورند. توصيه ديگر اين که نيم ساعت قبل و نيم‌ساعت بعد از صبحانه و حتي در حين خوردن صبحانه، مايعات ننوشند چون نوشيدن مايعات تهوع را تشديد مي‌کند. ضمن اينکه بهتر است تعداد وعده‌هاي غذايي را زياد و مقدار غذاي مصرفي در هر وعده را کم کنند يعني به جاي 3 وعده، 5 تا 6 وعده کوچک غذا بخورند تا معده‌شان هيچ‌وقت خالي نماند چون خالي ماندن معده دستگاه گوارش را تحريک مي‌کند.

در ضمن زنان باردار بايد از مصرف سير، پياز و کلم که ترکيبات گوگردي بودار و محرک دارند خودداري کنند. غذاهاي سرخ کرده و چرب و سس‌دار هم به علت تشديد اسيد معده، مي‌توانند باعث تشديد حالت تهوع شوند. دکتر کشاورز مي‌گويد: «ما به خانم‌هاي بارداري که ويار دارند توصيه مي‌کنيم که موقع آشپزي پنجره‌ها را باز کنند که بوي حاصل از طبخ غذا بيرون برود تا معده‌شان را تحريک نکند. ضمن اينکه از عطرهاي تند و محرک استفاده نکنند.» براي بعضي از خانم‌هاي باردارخوردن شيريني‌ها و مواد نشاسته‌اي باعث کاهش حالت تهوع مي‌شود، دکتر کشاورز در اين‌باره مي‌گويد: «گرچه ما مصرف مواد نشاسته‌اي و شيريني‌جات را براي همه گروه‌هاي سني محدود مي‌کنيم ولي در مورد خانم‌هاي باردار چون مصرف‌شان کاهنده تهوع است، مصرف اين مواد را آزادتر مي‌گذاريم.»

گوشت با چاشني
بعضي از خانم‌هاي باردار هم در خوردن يک سري مواد غذايي مثل گوشت، شير و مرغ مشکل دارند و با خوردن اين موادغذايي دچار تهوع مي‌شوند. دکتر کشاورز در اين‌باره مي‌گويد: «اگر شير چرب باشد طبيعي است که زن باردار دچار تهوع شود پس بهتر است شير کم‌چرب مصرف شود. علاوه بر آن، خوردن شير در قالب شير موز و شير کاکائو مي‌تواند بوي آن را از بين ببرد. در مورد گوشت‌هايي هم که ممکن است خانم‌هاي باردار را اذيت کنند بايد براي طبخ‌شان ترفندهايي را به کار برد که بويش گرفته شود مثل اضافه کردن چاشني‌هاي بي‌‌ضرر از قبيل آب‌ليمو و آب نارنج. ضمن اينکه مي‌شود به جاي گوشت، مرغ و ماهي را جايگزين کرد ولي اگر حساسيت فرد در دوران بارداري به اين خوراکي‌ها شديد باشد و نتواند هيچ کدام از آنها را مصرف کند به ناچار، بايد از مکمل‌هاي آهن، کلسيم و روي استفاده کرد.»
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
خوردن سبزیجات و گوشت دردوران بارداری

سبزيجات و سالادها:سبزيجات تازه، كاهو و ديگر مواد مخصوص تهيه سالاد بايد با دقت شسته شوند. حتي اگر آن ها را به صورت بسته بندي از سوپرماركت هم خريداري كنيد، باز هم بايد توسط خودتان شسته شوند، اگر سبزيجات را در خانه پرورش مي دهيد يا از ميدان تره بار كاهو، خيار، گوجه فرنگي و سبزي هاي ديگر را خريداري مي كنيد، در حين چيدن یا خريدن، خاك و گل هاي چسبيده به آن را جدا كنيد. چرا كه ممكن است آلوده به بيماري عفوني باشند يا آلوده به فضولات حيواناتي مانند گربه.

تصور نكنيد چون در خانه شما گربه وجود ندارد، از آلودگي ها و بيماري هاي عفوني در امان هستيد، زيرا ممكن است گربه اي از خانه همسايه وارد حياط شما شده باشد، بدون آن كه متوجه شده باشيد.

گوشت:بيشتر مردم به خاطر خوردن گوشت گاو، گوسفند يا مرغي كه خوب پخته نشده باشد، به توكسوپلاسموزيس مبتلا مي شوند. گوشت مرغ را قبل از آن كه يخ آن آب شود، نپزيد. صبر كنيد كاملاً از حالت فريز شده در بيايد و نرم شود، بعد آن را با حرارت 45 درجه سانتي گراد بپزد و بگذاريد تا كاملاً پخته و نرم شود. مي توانيد با فروكردن يك سيخ كباب، پخته شدن گوشت را امتحان كنيد. قبل و بعد از دست زدن به گوشت خام، دست هاي خود را با دقت بشوييد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
زنگ خطر سرطان های زنانه را بشناسید

دکتر کتایون برجیس با اشاره به اینکه یکی از سرطان‌های شایع در خانم‌ها، سرطان دهانه رحم است که برای پیشگیری از آن، تست پاپ اسمیر انجام می‌شود، گفت: این تست باید از زمان شروع فعالیت جنسی، سالی یک بار گرفته شود.

وی در ادامه افزود: در مواردی که نتیجه پاپ اسمیر چند آزمایش طبیعی متوالی داشته باشد، ممکن است هر سه سال یک بار، بسته به نظر پزشک معالج، انجام شود. تست سرطان دهانه رحم تا 65 سالگی لازم است و بعد از آن هم بسته به اینکه امید به زندگی را برای فرد چقدر تعریف می‌کنیم، ممکن است همچنان نیاز باشد.

دکتر برجیس گفت: سرطان دیگری نیز که احتمال بروز آن در میان زنان زیاد است، سرطان پستان است. همه خانم‌ها در حدود 35 سالگی باید یک ماموگرافی پایه انجام دهند و ارزیابی‌های بعدی از 40 سالگی به بعد شروع می‌شود که تا 75 سالگی ادامه یابد.اما اگر فردی در بستگان درجه یک خود، سابقه این سرطان را داشته باشد، باید غربالگری را 5 تا 10 سال جلوتر از آن سنی که خویشاوندش مبتلا شده‌است، شروع کند.

این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: سرطان تخمدان و مشکلات مربوط به این ناحیه، از موارد بسیار شایع در میان زنان است. اما متأسفانه برای تخمدان، مثل پاپ اسمیر دهانه رحم یا پستان، تست غربالگری وجود ندارد. به همین دلیل در اکثر مواقع، اشخاص خیلی دیر متوجه مشکل خود می‌شوند. البته کسانی که از نظر سرطان‌های ارثی پستان و تخمدان در معرض خطرند و سابقه خانوادگی دارند، ممکن است بسته به نظر پزشک معالج خود از نظر ژنتیکی تحت پایش قرار بگیرند، یا اگر شخصی مشکوک به داشتن مشکلاتی در این زمینه باشد، برایش سونوگرافی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه اختلالات قاعدگی، می‌توانند راه گشای بسیار خوبی برای فهمیدن مشکلات و پیشگیری از آن‌ها باشند، گفت: در حالی که مشکلاتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و تنبلی‌های تخمک‌گذاری و سیکل‌های قاعدگی طولانی‌مدت، بسیار زیاد است؛ ولی متأسفانه به خوبی از جانب زنان پیگیری نمی‌شوند.

دکتر برجیس در ادامه یادآور شد: کسانی که سیکل‌های قاعدگی طولانی‌مدت دارند، ممکن است رحم آن‌ها مستعد ضایعات پیش بدخیمی شود و در معرض سرطان رحم قرار گیرند. چرا که رحم در اثر قاعدگی‌های طولانی، در طول سالیان، در معرض استروژن پوشش داده نشده با پروژسترون بوده و این استروژن به شکل دائمی لایه‌سازی کرده و تحریک شده است. این فرد باید در دوره‌ای پروژسترون استفاده می‌کرده یا تحت درمان‌های خاص طبق نظر پزشک قرار می‌گرفته تا دچار عارضه پیش بدخیمی برای رحم و بعد سرطان رحم نشود.

وی با تاکید بر اینکه خون ریزی‌های نامرتب و لکه بینی بین سیکل می‌توانند زنگ خطر باشند، گفت: ممکن است برای این افراد تشخیص پیش‌رس سرطان رحم توصیه شود.
البته برای تخمدان هم یکی از تظاهراتش می‌تواند خونریزی نامرتب باشد ولی سرطان رحم خیلی راحت‌تر با خونریزی خودش را نشان می‌دهد و هر چند چون سرطان تخمدان روش پایش ندارد، از سرطان‌های کشنده محسوب می‌شود، ولی اگر به مجرد کوچک‌ترین اختلال، موضوع پیگیری شود، می‌توان جلوی پیشرفت بسیاری از مشکلات مربوط به تخمدان و رحم را گرفت.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 


ملاسما یا لک حاملگی - انواع لک و راه درمان آن

ملاسما یکی از شایع ترین علل ایجاد لک صورت است و اغلب در خانم های مراجعه کننده برای درمان لک صورت دیده می شود که یک لک اکتسابی قهوه ای رنگ است که به صورت آهسته به وجود می آید.به دلیل اینکه این لک ها بیشتر در زنان حامله ظاهر می شود یا عود می کند، به لک های حاملگی شهرت دارد، ولی می تواند در خانم های مجرد و به ندرت در مردان نیز دیده شود. این لک ها بیشتر در گونه ها، پیشانی و چانه دیده می شود و در افراد سبزه مشخص است.


تیرگی یا لک پوست معمولا پس از زایمان ناپدید می شود، اما ممکن است برای ماه ها یا سال ها باقی بماند. این نوع لک صورت ممکن است بدون علت مشخص یا به صورت خانوادگی، مخصوصاً در افرادی که حتی در تماس با نور آفتاب خفیف تیره می شوند، دیده شود.

بعضی خانم ها متوجه می شوند که درست قبل از قاعدگی، لک ها واضح تر می شود. ملاسما یا لک حاملگی به طور شایع در خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند، دیده می شود که در تماس با نور آشکارتر می شود.

این خانم ها هنگامی که حامله شوند، همین لک را پیدا می کنند. زمان زیادی طول می کشد تا پس از قطع قرص ضد حاملگی، این لک بر طرف شود و یا ممکن است که هرگز به طور کامل برطرف نشود.


کک مک یا فرکل(FRECKLE) :
کک و مک بیشتر در افراد با پوست روشن، موهای قرمز یا بلوند و چشمان آبی دیده می شود و از سن 5 سالگی شروع می شود که به صورت لک های کوچک قهوه ای روشن، در مناطق باز بدن مثل صورت، شانه و پشت دیده می شود.
در تابستان تعداد، اندازه و عمق کک مک افزایش می یابد و در زمستان کوچک تر، روشن تر و کم تعدادتر می شود. این نوع پیگمانتاسیون ممکن است از نظر زیبایی آزار دهنده باشد، ولی خطری ندارد.
در افراد مبتلا به فرکل، شیوع خال های بدن افزایش می یابد. کک مک هایی که در سنین پایین شروع می شود و در زمستان هم باقی می ماند، بایستی حتما توسط پزشک بررسی گردد.

لک های پیری :
این لک ها در اثر تماس حاد یا مزمن با نور آفتاب و افزایش سن بوجود می آید. معمولا لک های قهوه ای رنگ مسطح به اندازه ی یک سانتی متر یا بیشتر که روی صورت و پشت دست ها، در سنین 30 تا 40 سالگی شروع می شود و با افزایش سن گسترده تر، پررنگ تر و با تعداد بیشتر نمایان می شوند.
هر چند در نمونه برداری تغییرات بدخیمی ندارند، ولی می توانند در سال های بعد تبدیل به ضایعات بدخیم شوند. لذا بایستی درمان شوند.

لک های ناشی از سوء تغذیه و کمبود ویتامین : ملاسما
این لک ها در اثر کمبود ویتامین B12 اتفاق افتاده و در نژادهای با پوست تیره شایع تر است. این لک ها ظاهر لکه لکه دارند.
در اثر کمبود ویتامین A این لک ها گسترده بوده و همراه با برجستگی های شبیه پوست مرغ ظاهر می شود. همچنین در کمبود اسید فولیک ، کمبود اسید اسکوربیک (ویتامین C) و در انواع کم خونی ها نیز لک های مشابه دیده می شود.

لک در اثر مصرف بعضی داروها :
مصرف بعضی داروها از قبیل کلرپرومازین، دی پنیسیلامین، هیدانتوئین، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد سرطان باعث ایجاد لک به اشکال گوناگون به همراه علائم دیگر می شوند. مصرف طولانی مدت قرص ماینوسیکلین در درمان جوش و غرور جوانی، باعث تیرگی پوست در نواحی جوش های ملتهب و قرمز می شود.

لک ناشی از التهاب پوست :
این نوع لک پس از التهاب های پوستی در اثر بیماری هایی مثل لیکن پلان (بیماری التهابی پوست و دهان)، لوپوس اریتماتویا (بیماری التهابی بافت همبند پوست)، بعد از سوختگی پوست در اثر آفتاب سوختگی یا سوختگی خفیف با عوامل دیگر، جوش غرور جوانی دست کاری شده، سائیدن پوست برای برطرف کردن اسکار(جای زخم) و فرو رفتگی پوست در همان محل ایجاد می شود.

این لک ها در نژادهای تیره و افراد سبزه شایع تر است و بیشتر در نواحی باز بدن مثل صورت رخ می دهد. همچنین ضربه به پوست، محکم کشیدن کیسه و لیف زبر در حمام یا مالش پوست ران ها روی یکدیگر هنگام راه رفتن در افراد چاق، می تواند باعث ایجاد لک در همان محل شود.

لک ناشی از بیماری ها :
لک در اثر بیماری هایی مثل آسم ، نارسایی کبدی و کلیوی که در زمان حملات آسماتیک، تیرگی منتشر پوست برای سه تا چهار روز ممکن است وجود داشته باشد.

همچنین در روماتیسم و نارسایی کلیه و سیروز کبدی و بعضی بیماری های دیگر تیرگی گسترده ی پوست دیده می شود.

لک هایی با علل متفرقه :
سایر علل ایجاد لک های تیره ی پوست شامل: ملانیسم یا لک ارثی منتشر بدن؛ لک اطراف دهان؛ لک اطراف چشم و لک های کوچک قهوه ای در نقاط مختلف بدن است که می تواند همراه یا بدون علایم دیگر باشند.

عطرها و ادوکلن هایی که حاوی 5- متوکسی پورالن و برگاموت هستند، اگر پس از استعمال روی پوست در معرض نور آفتاب قرار گیرند، باعث لک های تیره در پشت گوش، گردن و صورت می شوند.
لک های شغلی نیز در اثر تماس با ترکیبات حاوی تار مانند آسفالت و روغن های معدنی، و تماس با نور آفتاب به وجود می آیند.
علل زیاد دیگری نیز در ایجاد لک روی صورت و بدن موثرند که به دلیل نادر بودن، ذکر آنها ضروری نیست، ولی حتما بایستی توسط پزشک در موقع مراجعه مد نظر قرار گیرد.

درمان لک های قرمز
لک های تیره ی پوست، همان طوری که گفته شد، علل مختلفی دارند که بایستی بعد از بررسی علمی علت، معاینه ی دقیق و گرفتن شرح حال از بیمار، و بعضی مواقع پس از انجام آزمایشات و حتی تکه برداری از پوست، درمان شوند.
گاهی افراد غیرمتخصص یا آرایشگاه ها، برای درمان لک صورت، یک یا چند نوع کرم ضد لک را بدون توجه به علت آن تجویز می کنند. بعضی از این داروها تحت عنوان داروهای گیاهی، ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که در دراز مدت برای پوست وضعیتی بوجود می آورند که حتی توسط متخصصین پوست هم غیر قابل درمان شوند.

روش های متعددی برای درمان لک صورت وجود دارد که پزشک پس از بررسی های اولیه، از آنها استفاده می کند.

استفاده از داروهای موضعی مثل هیدروکسین، تره سنیونین، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید کوجیک، اسید آزلاتیک و کراترکسی ها مثل اسید ساسبک، اسید لاکتیک؛ و نیز روش های درمانی مانند پلیگیک های شیمیایی مثل TCA ، فنول، محلول جستر و پا ارم بریزن، کوتر کرایو؛ و به کارگیری لیزرهای اربیوم یاک، لیزر CO2 و لیزر روبی مواردی هستند که پزشک با توجه به وضعیت بیمار، نوع لک و علت آن، برای درمان از آنها استفاده می کند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 30 از 30:  « پیشین  1  2  3  ...  28  29  30 
علم و دانش

بیماری های زنان و زایمان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA