انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 12 از 14:  « پیشین  1  ...  11  12  13  14  پسین »

ایدز و مسائل مربوط به آن


زن

 

ويروس HIV از چه راههايی سرايت می کند ؟

◄ تماس جنسی نا امن :
شايعترين راه سرايت تماس جنسی است. ويروس ممكن است از فرد آلوده به شريك جنسی ‌اش، (مرد به زن، زن به مرد، مرد به مرد و يا زن به زن) منتقل شود. آلودگی از طريق تماس جنسی ٨٠ درصد كل موارد را شامل می‌شود. وجود بيماريهای مقاربتی مثل سوزاك، سفليس و همچنين زخمهای دستگاه تناسلی خطر آلودگی را چند برابر خواهد كرد. زنان بيشتر در معرض خطر آلودگی به وسيله شريك زندگی خود قرار دارند. زيرا احتمال انتقال از مرد به زن بيشتر از زن به مرد است.

◄ استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده جهت تزريق :
استفاده از سرنگ و سوزن آلوده بصورت مشترك در معتادين تزريقی، يكی ازشايع ترين راه ‌های سرايت ويروس HIV است.

◄ سرايت از طريق خون و فرآورده‌های خونی :
استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده به ويروس HIV از ديگر راه‌های انتقال است. خون قدرت آلوده كنندگی بالايی دارد.

◄ سرايت از مادرآلوده به جنين در داخل رحم ويا كودك درطی دوران شيردهی :
ويروسHIV ممكن است از مادر آلوده به جنين در دوران حاملگی، هنگام وضع حمل يا كمی بعد از زايمان انتقال يابد. شير دادن يكی از راه‌های سرايت آلودگی از مادر به فرزند است. در كودكان آلودگی به ويروس HIV بسرعت به طرف ايجاد بيماری ايدز پيشرفت می‌كند و شانس زنده ماندن كودك هم كم است.

◄ راه‌های ديگر سرايت عبارتند از :
پيوند اعضا از بافت‌های آلوده. خالكوبی با سوزن مشترک. سوراخ كردن گوش توسط سوزن و وسايل آلوده. استفاده از مسواك و تيغ ريش تراش شخص بيمار. ختنه با وسايل آلوده. اين ويروس ازطريق خون، منی (همچنين شامل مايعی كه قبل ازمنی خارج مي شود)، ترشح واژن، مقعد ويا بريدگي ها وزخم ها وارد شود. پوست سالم يک سد بسيار قوی دربرابر ورود ويروس HIV وساير ويروسها وباكتری ها است. شايعترين راه سرايت تماس جنسی نا امن است.

آيا هر برخوردي می تواند آلودگی به HIV بوجود آورد؟

نه، به طور مثال تماس جنسی بدون محافظ تنها زمانی خطرناک است و ريسک آلوده شدن را دارد که يکی از طرفين آلوده به ويروس باشند. بنابراين اگر شريک جنسی شما ناقل HIV نباشد، هيچ شکلی از سکس و يا نوع فعاليت جنسی بين شما باعث دريافت آلودگی و در نتيجه سرايت بيماری به شما نخواهد بود. افراد از طريق خود ارضايی هم به ويروس آلوده نخواهند شد. ويروس تنها در صورتی انتقال خواهد يافت که خون يا هم كدام از مايعات بدن فردي كه قبلاً به ويروس آلوده شده ، با خون يا لايه هاي مخاطي شما در تماس باشد. خطر در تماس های جنسی، بيشتر درعدم شناخت کافی سوابق خونی شريک جنسی شماست. در هر صورت برای اطمينان مي توان از پوششهاي جلوگيري از بارداري استفاده كرد، مگر تا زمانی که مطمئن باشيد که هيچ کدام از شما شريک جنسی ديگری ندارد و قبلاً آلوده به ويروس نشده است.

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
علائم بیماری ایدز چه زمانی مشخص می شود ؟

سیر طبیعی بیماری ایدز سه تا مرحله داره !
1)Early acute phase یا مرحله ابتدائی حاد
2)Middle chronic phase یا مرحله میانی مزمن
3)Final crisis phase یا مرحله نهایی بحرانی

مرحله ابتدائی حاد که بر اساس تقسیم بندی (CDC:Center of Disease Control) گروه 1 رو شامل میشه :
تولید زیاد ویروس و ویرمی ناشی از اون(ویرمی پخش ویروس به واسطه خون تو بدن) و قرار گیری ویروس تو بافت های لنفاوی.
بیماری Self limited(خود محدود شونده) هست و تا 3 تا 6 هفته بعد از عفونت در 50-70% بالغین دیده میشه.
از علایم این مرحله:گلودرد،میالژِی،تب،کاهش وزن و خستگی،بثورات جلدی،آدنوپاتی سرویکال(تورم غدد لنفاوی ناحیه گردن)،اسهال و استفراغ،مننژیت آسپتیک(یعنی مننژیتی غیر از مننژیتی که با مننگوکک بوجود میاد-علامتش هم به صورت سفتی گردن و سر درد بدون عفونت چرکی تو مننژ ها).
طی 2 تا 4 هفته با پاسخ ایمنی میزلان علایم خوب میشه.
بعد از اون با کاهشی که ویرمی نشون میده، تعداد سلول های Th در خون به مقدار طبیعی میرسن اما تکثیر ویروس تو ماکروفاژ ها هنوز ادامه داره.

مرحله میانی مزمن یا بر اساس تقسیم بندی CDC گروه 2 و 3
اینجاست که دوره کمون یا نهفته بیماری بروز میکنه و از 6 ماه تا 10 سال هم میتونه باشه.جوریکه یه کنترل نسبی واسه عفونت صورت گرفته...
سیستم ایمنی عمدتا" یه وضعیت سالم رو نشون میده...
اما تکثیر HIV تا چندین سال ادامه داره.
تو بعضی از بیماران هم لنفادنوپاتی جنرالیزه(تورم غدد لنفاوی کل بدن) هم داریم.

بعضی از علایم هم ممکنه بروز کنن مثل :
عفونت های فرصت طلب مینور مثل برفک و زونا(زونا یه بیماری مثل آبله مرغانه که تو بایغین ایجاد میشه و علایم شدیدتر و دوره بدتری نسبت به آبله مذغان داره)،همچنین ممکنه ترومبوسیتوپنی رخ بده(کاهش پلاکت ها)
پس میتونه خونریزی بینی هم داشته باشیم(جواب سوال شما)اما تو این مرحله اصولا" کمتره و تو مرحله آخر که بیماری های دیگه هم بروز میکنه به مراتب میبینیم.
اگه لنفادنوپاتی همراه با کاهش سلولای CD4+ باشه و تب یا خستگس یا بثورات جلدی دیده بشه نشون دهنده شروع علایم برای مرحله آخر هست.

مرحله نهایی بحران که در طبقه بندی CDC گروه 4 میشه.
به صورت کاهش سلول های CD4+ به زیر 500 عدد در میکرو لیتره....
تب بیش از یه ماه،خستگی،کاهش وزن(که این علایم ساب گروه A تو گروه بندی 4 میشه)(علت اینکه ای گروه بندی هارو میگم اینه که بر اساس علایم تقسیم بندی میشه که به راحتی میتونن پروگنوز بیماری رو بفهمن)

بیماری های نورولوژیک-عصبی(زیر گروه B)
عفونت های فرصت طلب شدید(زیر گروه C)
نئوپلاسم های ثانویه(زیر گروه D)(نئوپلاسم:ایجاد یه سری سلول ها و توده های سرطانی)
هر بیمار آلوده اگه تعداد سلول های +CD4 کمتراز 500 داره نشونه تجدید بیماری و اگه کمتر از 200 عدد در میکرو لیتر باشه " مبتلا " به AIDS هستش.
پس به همه نمیگیم مبتلا به ایدزن چون مبتلا به اچ.آی.وی با مبتلا به ایدز متفاوته به صورتیکه اگه تمام بیماران مبتلا به HIV درمان نشن بعد از 7 تا 10 سال شایدم کمتر دچارAIDS میشن یعنی سندروم نقص ایمنی اکتسابی!

علایم بالینی این مرحله :
عفونت های فرصت طلب که مسئول مرگ 80% از بیماران AIDS هست.
یکی از عفونتای شایع پنومونی(التهای ریه) ناشی از Pneumoni Carinii(که به صورت اجسام گردکاسه ای شکل تو ترشحات ریوی قابل آزمایشه)
کاندیدا(برفک تو دهان و مری )
CMV(سایتومگالو ویروس): که چشم رو مبتلا میکنه کریورتینیت یا تو دستگاه گوارش کولیت(التهاب روده بزرگ)،اندوفاژیت و اختلال های بعل و اسهال....
مایکو باکتری ها:از نوع tuberclusis که سل رو ایجاد میکنه،یا M.avium-intercellulare که عفونت گوارشی و اسهال میده...
Cryptococcus neoformans که مننژیت میده..
توکسوپلاسما که میتونه آنسفالیت(از اختلالات مغزی) و پنومونی(گفتم همون التهاب حاد ریه) و عوارض ناشی از پنومونی بده.
Isosporidios و کریپتوسپوریدیوم که اسهال های شدید،مقاوم و مداوم میده.
HSV که ویروس هرپس سیمپلکسه و تبخال ایجاد میکنه که نوع یک اون تو دهان و مری و لب ها ایجاد تبخال میکنه و نوع دو تو ناحیه ژنیتال(تناسلی)
پارو ویروس ها هم عفونت های قارچی منتشر میدن.
هیستو پلاسما کپسولاتوم که عفونت سیستمیک میده.
سالمونلا از عمامل اسهال و عفونت های منتشرست.

*اما از نئوپلاسم هایی که ایجاد میکنه مهمترینشون سارکوم کاپوزی(یه نوع سارکوم مربوط به عروقه که خونریزی های کوچیک و زیر جلدی میده تا خونریزی های وسیع و بزرگ.) و لنفوم های غیر خوش خیم B-cell ها.همچنین لنفوم های مغز و سرطان های مهاجم سرویکس(دهانه رحم) و سرطان های ناحیه Anal(مقعد) رو میتونیم ببینیم.
لنفوم میتونه به صورت Body cavity lymphoma باشه که حفره شکم،فضای پری تونال(فضای احشائی لگن رو میگن) و فضای جنب(فضای اطراف ریه ها) باشه.

از ضایعات دهانی ایدز که ما خیلی تو کلینیک دانشگاه باهاشون سر و کار داریم برفک دهانی ناشی از قارچ کاندیدا،پتشی های روی لثه که لکه های خونریزی دهنده اند، و مهمترینشون Hairy leukoplakia هست که آخری دز اثر لنفوم سیستمیک ایجاد میشه.

گرفتاری تو CNS(سیستم اعصاب مرکزی) در 90% موارد ایدز مشاهده میشه که از نظر بالینی 40-60% موردها اختلالات فونکسیون(کارکردی) بارزه،مثل:مننگوآنسفالیت خود محدود شونده در زمان Seroconversion(تولید آنتی بادی ضد HIV)،مننژیت آسپتیک،میلوپاتی واکوئولار،نوروپاتی محیطی،و آنسفالوپاتی پیش رونده به اسمه AIDS-dementia complex که منجر به اختلالات روانی شدید میشه...

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
تست HIV در منزل چيست؟

نمونه‌گيري در منزل Home testing kits :

Consumer-controlled test kits (کيتهاي تست کنترل شده مصرف کننده) که به کيتهاي تست در خانه (Home testing kits) موسومند اولين بار در سال ۱۹۹۷ گواهي تاييد گرفتند. اگرچه اين کيتها گهگاه در اينترنت تبليغ ميشوند ولي تنها
Home Access HIV-1 test system توسط FDA (سازمان غذا و داروي ايالات متحده) تاييد شده است و صحت بقيه انواع کيتها مورد تاييد نيست.
طرز استفاده آن بدين صورت است که قطره خوني از سر انگشت بر روي کارت مخصوص آن چکانده و کارت را به يکي از آزمايشگاههاي مورد تاييد که اين آزمايش را انجام ميدهند پست ميکنيد، به هر فرد يک شناسه داده ميشود تا براي پيگيري جواب از طريق تلفن مورد استفاده قرار گيرد، فرد ميتواند با يک مشاور، قبل و بعد از آماده شدن جواب تست، مشورت کند.

تمامي کساني که تست آنها مثبت شده جهت انجام تست تاييدي ارجاع ميشوند.
مزيت عمدة « نمونه‌گيري در منزل» شامل راحتي، سرعت و محرمانه بودن آن است. در كشورهايي كه تست HIV رايگان نيست « نمونه‌گيري در منزل» يك راه مقرون به صرفه براي انجام تست است ولي عدم وجود "مشاورهٔ رو در رو" قبل و بعد از انجام تست يكي از اشكالات آن است.
در ايالات متحده تنها يك كارخانه، مجوزِ FDA (سازمان غذا و داروي جهاني) را براي ساخت كيت « تست HIV در منزل» دارد.
در انگلستان فروش هر گونه كيت براي مصرف شخصي، غير قانوني است.

كيت تست فوري HIV :
كيت تست فوري HIV بمعناي آن است كه نتيجه تست، بدون نياز به مشورت کردن با فرد مجرب، در همان لحظه خوانده مي‌شود. بطور كلي اينگونه تستها بخاطر دقت كم آنها و فقدان حمايت عاطفي براي فرد، توصيه نمي‌شوند. در حال حاضراين نوع تست در بسياري از كشورها بطور قانوني خريد و فروش نمي‌شود.
اگر تست HIV من منفي باشد آيا بدين معناست که شريک جنسي من هم HIV منفي است؟
خير، جواب تست HIV شما تنها وضعيت آلودگي با HIV شما را مشخص ميکند و اينکه شريک جنسي شما HIV منفي است يا مثبت است را مشخص نميکند و او هم مي بايست تست HIV بدهد تا وضعيت سلامتش از نظر آلودگي با HIV تعيين گردد.

اگر تست HIV من مثبت باشد و مشخص شود که HIV مثبتم، چه بايد بکنم ؟
دراين حالت، شما هرچه زودتر از سلامت خود مراقبت کنيد بهتر است. درمان اوليه و پيش گرفتن شيوه زندگي سالم، به شما کمک ميکند که سالم بمانيد و مراقبتهاي پزشکي، ظهور علايم ايدز و ايجاد وضعيتهاي تهديدکننده حيات را در شما به تاخير مي اندازد.

کارهاي بسيار مهمي که بايستي سريعا براي محافظت از سلامت خود انجام دهيد عبارتند از :
۱- به پزشکي که در زمينه ايدز کار ميکند مراجعه کنيد، حتي اگر احساس مريضي نميکنيد. پزشکي را بيابيد که تجربه درمان افراد HIV مثبت را دارد. امروزه داروهاي فراواني براي آلودگي با HIV وجود دارد که ميتواند سلامت شما را تداوم بخشد. هيچگاه نگوييد که «هنوز براي فکر کردن براي درمان خيلي زود است!»

۲- تست سل (TB test) انجام دهيد. ممکن است آلوده به سل باشيد و از آن آگاه نباشيد، سل کشف نشده ميتواند منجر به بيماريهاي وخيمي گردد ولي اگر زود تشخيص داده شود با موفقيت قابل درمان است.

۳- سيگار کشيدن، نوشيدن زياد الکل يا استفاده از مواد مخدر (مانند متاآمفتامين ها) ميتواند سيستم ايمني شما را تضعيف کند. براي ترک يا کاهش مصرف اينگونه مواد، هرچه زودتر اقدام کنيد.

۴- جهت بررسي از نظرتشخيص بيماريهاي مقاربتي (STD) اقدام کنيد. بيماريهاي مقاربتي تشخيص داده نشده ميتواند باعث مشکلات جدي شود. همچنين بايد براي جلوگيري از بيماريهاي مقاربتي (STD) حتما از کاندوم استفاده کنيد (safe s e x)
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

می خواهم ایدز نگیرم چکارکنم ؟

هر روز تعداد بسیار زیادی نظر و پیام از طرف بازدیدکنندگان در رابطه با چگونگی پیشگیری از بارداری داریم که اکثرا دختر هستند همه این افراد که ارتباط جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری داشته اند نگران بارداری خود هستند ولی هیچکدام نگران این نیستند که ممکن است دچار ایدز شوند . حتی این افراد نگران بیماریهای مقاربتی نیستند .


آنچه که ما در مورد ایدز می دانیم :
ما میدانیم : ویروس ایدز چیست و چگونه منتقل می شود.
ما میدانیم: برای پیشگیری چه باید کرد .
ما میدانیم: چگونه رد یابی و شناسایی این ویروس را انجام دهیم .
مامیدانیم : چگونه از افراد آلوده حمایت و پشتیبانی کنیم.
ما میدانیم: دارو های موجود ، موجب کاهش روندگسترش سریع این بیماری میشود و تنها نقش کنترل را دارد

ولی ما هنوز نمی دانیم درمان نهایی و قطعی این بیماری چیست ؟

قدم اول : عامل ویروس ایدز چیست؟ و چه عملکردی دارد؟
ویروس عامل بیماری اچ.آی وی است که به محض ورود به اورگانیسم بدن این ویروس به گلبولهای سفید که نقش دفاعی بدن را بازی میکنند و ما را در برابر بیماری ها حفاظت میکنند , حمله می کنند و بسیار سریع شروع به زیاد شدن می کنند و کم کم تمامی نیرو و استقامت بدن را از بین می برند به طوری که بیمار شاید تنها از یک بیماری ساده مانند سرما خوردگی بمیرد بنابرین خود ویروس به تنهایی موجب مرگ بیمار نمی شود بلکه با ناتوان کردن سیستم دفاعی فرد آلوده موحب مرگ می شود
ولی باید این را خاطر نشان کنیم که این ویروس بسیار ضعیف بوده و تنها در شرایط خاصی قادر به حیات است ولی وای به زمانی که ویروس وارد بدن انسان شود آن موقع تبدیل به هیولایی غیر قابل مهار خواهد شد که میزبان خود را طی مدتی (بستگی به پیشرفت بیماری و مصرف داروهای بیشگیری کننده از زیاد شدن ویروس دارد) از پای در خواهد آورد .

قدم دوم: تحولات عفونتی توسط ویروس
پس از آلوده شدن فرد توسط ویروس ایدز می تواند سالها بدون علایم بیماری سپری شود و در طول این مدت بیماری بروز نکند اما بعد از اینکه متوجه شدیم آلوده به ویروس هستیم بسیار مهم و با اهمیت است که توسط یک متخصص و یا یک پزشک تحت نظر قرار بگیریم و از داروهای بخصوصی استفاده کنیم .
در واقع ما امروزه درمان نهایی ایدز را نمی دانیم دارو ها تنها پیشرفت بیماری را بسیار کند می کنند و با قطع کردن دارو بیماری خودش را دوباره نشان خواهد داد و شروع به پیشروی سریع و حمله خواهد کرد
بعد از اینکه ما به این بیماری مبتلا شدیم ! در صورتی رعایت اصول پیشگیری را انجام ندهیم می توانیم ویروس را به دیگران منتقل کنیم .! انتقال می تواند همان موقعیت را برای فرد دیگری ایجاد کند حتی اگر شخص بیمار نشانه ای از بیماری نداشته باشد .

قدم سوم : راههای انتقال بیماری ویروس ایدز میتواند در مدت یک رابطه حنسی بدون محافظت (ابزار های کنترل مانند کاندوم )و یا از طریق خون یک شخص آلوده منتقل شود.

۱) در مدت یک رابطه حنسی بدون کاندوم :
یک مرد آلوده به ویروس می تواند بیماری را به زن منتقل کند . یک زن آلوده به ویروس می تواند بیماری را به یک مرد منتقل کندیک مرد آلوده به ویروس می تواند بیماری را به یک مرد منتقل کند.

۲) در مدت استفاده از یک سرنگ و یا یک سوزن که قبلا توسط یک شخص آلوده استفاده شده
وسیله ای است برای اتنقال خون آلوده بر جای مانده در سرنگ یا سوزن به شخص دیگر و ما در صورت استفاده از یان سرنگ آلوده به ویروس می شویم .حتی تمام ابزارهای برنده(چاقو تیغ .....) که موحب جراحت و تماس با خون آلوده می شود وسیله ای هستند برای انتقال بیماری به افراد دیگر !

۳) ویروس میتواند از طریق مادر الوده به فرزند منتقل شود در دوران حاملهگی ویا شیر دادن نوزاد یا زایمان

بنابرین راههای انتهال محدود و قابل کنترل است

۱) آیا در یک محیط کاری با شخص الوده به ایدز احتمال سرایت وحود دارد ؟
در یک محیط کاری مانند اداره و یا در بخشهای مختلف اجتماع کارهای روزانه ای همچون دست دادن یا روبوسی کردن و یا در آغوش گرفتن و یا از نزدیک حرف زدن ........ موحب انتقال نمی شود بنابرین رفتار ما با شخص آلوده باید همحون یک فرد سالم باشد

۲) ایا استخر رفتن با شخص الوده به ایدز خطری برای سایرین ندارد؟
ویروس در بدن شخص آلوده با رابطه جنسی و یا انتقال مادر به جنین و نوزاد و یا انتقال از سرنگ آلوده و فراورده های خونی و یا تماس با خون فرد آلوده با داشتن زخم در بدن خود که خون فرد آلوده به روی زخم ما بریزد و یا استفاده از تیغ و وسایل آرایشی دارای نوک تیز و برنده قابل انتال است . پس نگرانی نداشته باشید و راحت با دوستتان به استخر بروید

۳)آیا همسر شخص آلوده به ایدز با خوابیدن در یک مکان و در یک محیط مشترک در خطر این بیماری نیست؟
همسر ان فرد آلوده به ایدز تنها باید در مسایل حنسی و موارد گفته شده در بالا دقت مضاعفی انحام دهتد چرا که این خطر بیشتر آنها را تحدید می کند با استفاده از کاندوم این ریسک بسیار کاهش می یابد و در سایر موارد خطری وحود ندارد تنها استفاده از کاندوم نباید فراموش شود حتی برای یک بار !!

۳)آیا حشرات مانند پشه این بیماری را منتقل می کند ؟
خوشبختانه حشره به خاطر مکیدن هیچگاه خون را به بدن فرد دیگر وارد نمی کند تنها خون را می مکد تاکنون موردی از انتقال بیماری بوسیله پشه گزارش نشده است.

۴) آیا در سلمانی ها و آرایشگاه ها احتمال انتقال ایدز از فرد آلوده به شخص سالم وجود دارد؟
متاسفانه خطر انتقال ویروس ایدز در این مکانها در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی بسیار زیاد است به همین خاطرلازم است هر فرد برای خود لوازم شخصی جهت آرایش مو داشته باشد داشته باشد و در هر مراجعه با خود به آرایشگاه ببرد .و اگر در آرایشگاهی متوحه شدید که آرایشگر وسایلی مانند تیغ یا شانه یا قیحی را استریل نمی کند انجام این اعمال بهداشتی را به او آموزش بدهید . و اگر دیدید آن فرد بدون احساس مسیولیت به کارش به شکل گذشته ادامه می دهد در اولین فرصت مرکز بهداشت را در حریان این امر قرار دهید ولی به خاطر بسبارید به آرایشگاهی بروید که اطمینان کافی به رعایت نکات بهداشتی را انحام می دهد .

۵) در صورت جراحت یک شخص آلوده چه باید انحام دهیم؟
در قدم اول فراموش نکنید که او هم انسان است و به کمک شما احتیاج دارد پس باید به او کمک کنید جراحت او برای شما مشکلی نخواهد داشت در صورت داشتن زخم و یا جراحتی در دست یا بدن خود شما بهتر است از دستکش استفاده کنید و بعد با خیال راحت به پانسمان و برطرف کردن زخم او بپردازید

۶) آیا بیماری از طریق راههایی همچون روبوسی . دست دادن . عطسه کردن . صحبت کردن از نزدیک . و یا از طریق تلفن عمومی قابل انتقال است ؟
خیر . در رفتار های عادی و روز مره خطری وجود ندارد

۷) آیا استخر . دستشویی های عمومی و یا استفاده از حمام شخص آلوده موحب انتقال بیماری می شود؟
خیر تنها از طریق انتقال خون و سایر موارد قابل انتقال است

۸) آیا این بیماری از طریق یک ظرف غذای مشترک و یا یک فنجان مشترک و یا وسایل شخصی قابل انتقال است؟
ظرف مشترک و فنحان مشترک خیر ولی وسایل مشترک مانند مسواک و برس احتمال انتفال بیماری وجود دارد چرا که گاهی به علت بیماری در دهان احتمال خونریزی وحود دارد و یا به علت نوک تیز برس و یا شانه ممکن است موجب جراحت پوست شده و مقدار کمی خون بیاید و همین مقدار اندک برای انتقال بیماری کافی خواهد بود .

بنابرین بهترین کار استفاده از لوازم شخصی خودمان است

... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

كودكان و ايدز

كودكاني كه مبتلا به عفونت HIV مي باشند اغلب اوقات در طول دوران جنيني و يا در هنگام تولد دچار اين بيماري شده و در حقيقت مادر٬ بيماري خود را به كودك انتقال ميدهد.
بيشتر كودكاني كه مبتلا به عفونت HIV مي باشند، در بدو تولد طبيعي به نظر مي آيند محققان مركز كنترل بيماريها، 3 الگوي كلي را براي اين بيماري در كودكان ارائه داده اند.

1) نسبت 1/4 كودكان مبتلا به عفونت HIV در 1.5 (يک و نيم) سالگي دچار علايم بيماري مي شوند و رشد بيماري در اين كودكان نسبتا سريع مي باشند.

2) دومين گروه كودكاني هستند كه داراي دوره هاي تهاجمي از ايدز مي باشند. اين كودكان داراي علايم گذرا و خفيفي از بيماري بوده و تا سن 3 تا 5 سالگی زنده مي مانند؛ ولي در كل نيمي از كودكاني كه مبتلا به عفونت HIV مي باشند تا قبل از سن 3 سالگي فوت می کنند.

3) گروه سوم كودكاني هستند كه تا سنين آغاز نوجواني زنده خواهند ماند. بنابر دلايل ناشناخته دوره هاي بيماري در اين افراد خفيف تر مي باشد و به همين دليل بيماري اين كودكان تا قبل از سنين 9 تا 11 سالگي تشخيص داده نمي شود.

پزشكان هيچ اميدي ندارند تا كودكان مبتلا به عفونت HIV بتوانند بر بيماري خود غلبه نمايند.
كودكان مبتلا به ايدز تا قبل از مرگشان، عمدتا از اختلالاتي مانند عفونت ريه (سينه پهلو)،‌ عفونت شديد سينوسها، ‌كندي رشد و مشكلات ذهني رنج مي برند. بعلاوه اين افراد از عوارض مصرف داروهاي ضد ويروس نيز در امان نخواهند بود.
علايم عفونت HIV در كودكان با علايم اين عفونت در افراد بزرگسال متفاوت مي باشد. عفونت HIV در نوزادان موجب عفونت باكتريال و بيماريهاي ريوي مي گردد كه اين مشكلات در افراد بزرگسال ديده نمي شود.

عفونت HIV درنوزادان، سيستم عصبي مركزي (مغز و نخاع) را درگير مي نمايد. به طور كلی اين كودكان از رشد عادي برخوردار نيستند. رشد كودكان مبتلا ممكن است متوقف شده و دچار نارسايي رشد گردند. اين كودكان در راه رفتن دچار مشكل مي باشند و از مشكلاتي مانند حالت جنون كه در افراد بزرگسال ديده مي شود، رنج مي برند.
اين كودكان دچار گيجي، كاهش حافظه و عدم تمركز هستند. بعضي از بيماريهاي فرصت طلب مانند ساركوم كاپوسي در كودكان ديده نمي شود.

هرچند كه ايدز نهمين علت مرگ و مير كودكان محسوب مي شود ولي اگر اين روند ادامه پيدا كند، بيشترين علت مرگ و مير در كودكان بيماري ايدز خواهد بود.

تعداد پسران و دختران مبتلا به ايدز تقريبا به يك اندازه مي باشد. 54% كودكان مبتلا به ايدز پسر و 46% بقيه دختر مي باشند. ولي تعداد مبتلايان به ايدز در ميان نژادها با رنگ پوستهاي متفاوت مساوي نيست. تعداد كودكان مبتلا به ايدز در ميان افراد سفيد پوست در آمريكا كمتر از كودكان سياه پوست آمريكايي و آمريكاي لاتين مي باشد. در پايان دسامبر 1992 ‌از 4249 نفر كودك زير 13 سال امريکايی مبتلا به ايدز، 54%سياه پوست، %34 سرخ پوست و تنها 20% اين افراد سفيد پوست بوده اند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
ایدز ، دختران و زنان جوان

آیا دختران نوجوان و جوان در معرض خطر آلوده شدن قرار دارند؟
جوانان یکی از گروه هایی بودند که به مراتب در مقابل HIV و ایدز ایمن بودند. اما امروزه بیش از نیمی از افرادی که آلوده می شوند را جوانان زیر 25 سال تشکیل می دهند. در این میان دختران نسبت به پسران به میزان بیشتری و در سنین پایین تری در معرض خطر آلودگی به HIV قرار گرفته اند. دختران جوان در هنگام داشتن رابطه جنسی دارای قدرت تصمیم گیری کمی هستند. به دلیل کمتر بودن سن بلوغ جنسی و شروع فعالیت های جنسی در سنین پایین تر با مسایلی مانند رابطه امن تر معمولاً آگاهی کم تری دارند. و یا در استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم یا شرایط انتخاب کردن را ندارند و یا آگاهی و دانش لازم در این باره را ندارند. آنان همچنین برای محافظت از خود در برابر مشکلاتی مانند سوءاستفاده جنسی، بهره برداری جنسی و اعتیاد بسیار آسیب پذیر می باشند.

چرا دختران در سنین جوان تری درمعرض خطر قرار دارند؟
چرا دختران جوان نسبت به همسالان پسر خود زودتر و بیشتر آلوده می شوند؟

بسیاری از دختران جوان به دلیل داشتن شریک جنسی مرد بزرگتر از خود و گاه داشتن همسر مسن تر آلوده می شوند. همچنین ناحیه تناسلی یک دختر نوجوان به راحتی دچار زخم می شود و به نسبت یک زن مسن تر برای دریافت آلودگی بسیار مستعد تر می باشد.

دختران جوان بسیاری دچار آلودگی شده اند به دلیل اینکه در موقعیتی آسیب پذیری قرار داشته اند، برای نمونه کار کردن به عنوان کارمند و یا خدمتکار دختر در بین آشنایان و یا کارفرمایان ثروتمند که آنان را مورد تجاوز قرار داده اند. علاوه بر این خیلی از دخترهای جوان وقتی به یک رابطه طولانی و یا ازدواج تن می دهند به دلیل داشتن نیاز و فقدان امنیت لازم به ارتباط با مردهای مسن تر و با اختلاف سنی قابل توجه تن می دهند.
بسیاری از دختران جوان نیز ممکن است به علت نیاز مالی به رابطه با یک مرد مسن تر تن بدهند که ممکن است از آن ها انتظار عدم استفاده از کاندوم را داشته باشد.

دیگر دلایل آسیب پذیر تر بودن دختران جوان

· معمولاً دختران جوان به نسبت پسرها و مردان دستیابی کمتری به مراقبت های پزشکی دارند. همچنین آنان معمولاً بایستی برای پرداخت هزینه های پزشکی و مراقبت های بهداشتی از مردان (همسر، پدر و یا برادر) خواهش کنند و از آنان بخواهند که این هزینه ها را پرداخت کنند.

· هنوز دختران جوان بسیاری هستند که به ازدواج ناخواسته و زود هنگام تن می دهند که این موضوع آنان را از دستیابی به آموزش کافی و مورد نیاز باز می دارد. در موارد بسیاری برای دختران از سوی اقوام تصمیم گرفته می شود که چه زمانی خانه والدین را ترک کنند و به ازدواج تن بدهند.

· مردان بسیاری هستند که با داشتن سن بالا به جستجوی دختران باکره و به اصطلاح پاک و دست نخورده می پردازند.

· بسیاری از افراد جوان اچ.آی. وی. و ایدز را موضوع خود نمی دانند، بسیاری از افراد بین 15 تا 19 سال گمان می کنند که در معرض خطر آلودگی قرار ندارند. (ضرب المثلی قدیمی در این باره می گوید که همه گمان می کنند که مرگ فقط مال همسایه است.) بنابراین آسیب پذیری در دختران ترکیبی از مسایل طبیعی? زیستی? اجتماعی و فرهنگی می باشد.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

اقدامات لازم در صورت مواجه با ویروس ایدز

اگر به هر دلیلی با ویروس ایدز مواجه شدید چه اقداماتی را باید انجام داد ؟

1- هر چه سریعتر با آب و صابون محل را شستشو بدهید.

2- اگر مخاط آلوده شده بود با آب فراوان شستشو بدهید.

3- زمان وساعت تماس را یادداشت واطلاع دهید.

4- بلا فاصله درمان به مدت حداقل 4 هفته علیه HIV شروع میگردد(حداکثر تا72 ساعت پس از آلودگی اثر بخش است)

5- آزمایش HIV در سه نوبت( هفته ششم وماه سوم وماه ششم )

6- انجام آزمایشات(Lft,CBC,BUN,CR , BS, در خانمهاBHCG) قبل از شروع درمان

7- از اهداء خون واعضاء خوداری نمایند همچنین در خانمها علاوه بر موارد مذکور توصیه میگردد تا از بارداری وشیردهی پرهیز نمایند.

8- اگر جواب آزمایش مثبت بود 12 ماه درمان انجام میگردد.

9- " اگر آلودگی از طریق سوزن باشد توصیه میگردد تا تدابیر لازم جهت آلودگی به ویروس هپاتیت هم انجام پذیرد مانند تزریق بلا فاصله ایمونوگلوبولین و واکسن همزمان در دو نقطه متفاوت و انجام آزمایشات مربوط به ویروس هپاتیت"
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
پیشگیری از انتقال ایدز به جنین

بیماری ایدز یکی از معضلات دهه های اخیر جهان است که نام آن به دلیل عواقب وحشتناکش با ترس برده می شود.
این بیماری در اثر ویروس اچ آی وی ایجاد و منتقل می شود.

این ویروس مثل اغلب ویروس ها به صورت انگلی زندگی می کند، یعنی با ورود به برخی سلول های دفاعی بدن (لنفوسیت تی ۴) و ایجاد تغییرات در این سلول ها، به سرعت تکثیر شده و تعداد آن در خون بیمار افزایش می یابد و در نهایت با تخریب این سلول های دفاعی موجب اختلال و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. در این زمان بدن بیمار آمادگی مقابله با بیماری ها را نداشته و عوامل بیماری زایی که در حالت عادی و در شخص سالم هیچ بیماری ای را ایجاد نمی کنند، در فرد مبتلا به ایدز منجر به بیماری های خاصی می شوند.

خوشبختانه داروهای متعددی برای درمان و همین طور کاهش احتمال انتقال بیماری یافت شده است و با کمک این داروها سیر بیماری تا حد زیادی کنترل می شود.

روش انتقال این بیماری دقیقا مثل بیماری هپاتیت بی است یعنی شایع ترین راه انتقال از طریق روابط جنسی است بنابراین در کسانی که از نظر روابط جنسی بی بند و بار هستند، یعنی شریک های جنسی متعدد دارند، بیشتر دیده می شود. البته راه های انتقال دیگری وجود دارد مثل تماس مخاط ها (بزاق دهان و غیره)، انتقال خون از فرد مبتلا به سالم، استفاده از سوزن های آلوده در کسانی که به مواد مخدر تزریقی معتاد هستند و حتی از طریق خراش های پوستی بخصوص در پرسنل بیمارستان که با این افراد در تماس هستند، انتقال بیماری صورت می گیرد. یکی از راه های دیگر انتقال، از مادر مبتلا به جنین است که در این نوشتار به آن می پردازیم.

همان طور که مشخص است بیماری ایدز در سنین باروری شایع است و در حال حاضر در جهان دو سوم مبتلایان را زنان تشکیل می دهند بنابراین عجیب نیست که این بیماری در زنان باردار دیده می شود. خوشبختانه انجام آزمایش برای یافتن ویروس ایدز در خون مادران و البته با رضایت آنها در کشور باب شده است و به این ترتیب می توان با دادن داروی مناسب انتقال بیماری از مادر به جنین را بشدت کم کرد.

مهم این است که این مادران هر چه زودتر شناسایی و براساس آزمایشات کاملتر تحت درمان قرار گیرند زیرا بیشترین زمان انتقال بیماری در ماه آخر بارداری و در زمان زایمان است. در صورت عدم شناسایی و درمان احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین ۳۰ درصد یا بیشتر است اما با درمان این احتمال به کمتر از یک درصد می رسد.
این مادران نیاز به مراقبت روحی و همدلی زیادی دارند و در عین حال شیردهی در آنان ممنوع است، چون شیردهی هم موجب انتقال بیماری می شود.

متاسفانه در این بارداری ها احتمال زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم ورشد نامناسب جنین زیادتر است اما تاکنون ناهنجاری ژنتیکی در نوزادان دیده نشده است.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
منشا HIV کجاست ؟

حمید عمادی افزود: ویروس ایدز از حدود سال ۱۹۸۱ یعنی حدود ۳۰ پیش در جهان شناخته شد و تاکنون ابتلا به این ویروس در دنیا روند صعودی داشته است به طوری که حدود ۷۰ میلیون نفر تاکنون به این عفونت مبتلا شده اند، حدود نیمی از این افراد فوت کرده‌اند و اکنون حدود ۳۴ میلیون نفر فرد آلوده به HIV در دنیا زندگی می کنند.
۴۰ درصد مردم بوتسوانا به HIV مبتلا هستند
وی گفت: مهمترین منطقه آ‌لوده به این بیماری در دنیا جنوب صحرای آ‌فریقا و کشورهایی مثل بوتسوانا،اوگاندا و آفریقای جنوبی است، حدود ۴۰ درصد مردم بوتسوانا به ویروس ایدز مبتلا هستند و در آفریقای جنوبی نیز ۲۶ درصد به این ویروس آلوده هستند.
عمادی افزود:‌ در کشورهای شمال آفریقا و آسیا و منطقه ما شیوع ویروس ایدز بسیار کمتر است اما سرعت رشد این بیماری بیشتر است زیرا در کشورهای آفریقایی این بیماری به حدی ا گسترش رسیده است که دیگر رشد آن در حد بسیار بالا نیست.


آمار ایدز در ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در کشور ما بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت حدود ۲۵ هزار نفر تاکنون به ویروس این بیماری مبتلا شده اند که تعدادی از آنان فوت کرده اند اما آمارهای غیر رسمی ابتلای حدود ۱۰۰ هزار نفر و در پیش بینی های بدبینانه تا ۳۰۰ هزار مبتلا را بیان داشته است اما این آمارها قطعی نیست و تخمینی است.

آسیا در ردیف مناطق با رشد بالای ایدز
این متخصص عفونی اضافه کرد:‌ رشد این بیماری هم اکنون در برخی کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق حدود ۲۰۰ درصد است، این بیماری در چین و هند نیز به سرعت در حال شیوع و گسترش است و با توجه به جمعیت بالای این کشورها حدس زده می شود در آینده آسیا نیز جزء مناطق با شیوع بالای این بیماری بشود.
عمادی گفت: نرخ رشد این بیماری در کشور ما حدود ۱۰۰درصد است یعنی تعداد افراد مبتلا به این بیماری در حال سال نسبت به سال قبل حدود ۲ برابر است.

منشا HIV کجاست
وی افزود: در مورد منشا این بیماری فرضیه های زیادی وجود دارد به نظر می رسد اولین موارد این بیماری در آمریکا و در بین افراد همجنس گرا در سانفرانسیسکو دیده شده است البته طی یک تحقیقی از آب اطراف لخته خود بیماران فوت شده در سالهای قبل از کشف این بیماران وقتی به عقب رفتند به فردی رسیدند که در سال ۱۹۷۷ به علت ارتباط با یک میمون به این بیماری مبتلا شده بود البته این مسئله هنوز در حد فرضیه است و به صورت علمی اثبات نشده است.

الگوی ابتلا به ایدز در کشورهای مختلف
این متخصص عفونی گفت: الگوی ابتلا به ویروس ایدز در مناطق مختلف دنیا متفاوت است، الگوی ابتلا به این بیماری در جنوب صحرای آ‌فریقا بیشتر ارتباط جنسی زن با مرد است که علل فرهنگی، فقر، نبود اعتقادات دینی و مهاجرت زیاد ارتباط جنسی بین زن و مرد در این منطقه بالاست.
وی افزود: در این مناطق شیوع جنسی زن و مرد تقریباً مساوی است و حدود ۵۰ درصد مبتلایان زن هستند به همین علت ابتلای نوزادان و بچه ها نیز به این بیماری بسیار بالاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: الگوی ابتلا به این بیماری در آسیا و از جمله کشور ما متفاوت است و بیشتر بین معتادان تزریقی و از طریق سرنگ مشترک است و بعد از ارتباط جنسی این معتادان با شرکای جنسی خود عامل گسترش این بیماری است که هم اکنون با این پدیده مواجه شده ایم.
عمادی گفت: به علت همین الگوی شیوع بین معتادان تزریقی است که حدود ۹۴ درصد موارد شناسایی شده این بیماری در کشور مرد هستند اما پدیده ای که اکنون موجب گسترش این بیماری در کشور است انتقال جنسی این بیماری از طریق معتادان تزریقی به همسران و شرکای جنسی آنهاست که موجب شده این بیماری از گروه متمرکز معتادان تزریقی به کل جامعه وارد شود.

همسران معتادان گروه جدید مبتلایان به ویروس ایدز در ایران
وی اضافه کرد: بسیاری از زنان این معتادان به متخصصان عفونی مراجعه می کنند و می گویند شوهرمان بر اثر اعتیاد فوت کرده یا طلاق گرفتیم اما تا زمانی که شوهرمان بود از او می کشیدیم و حالا که نیست هم متوجه شده ایم که او ویروس ایدز گرفته ایم و حتی نبودنش هم برای ما مصیبت است در حالی که این زنان افراد موجهی هستند که ارتباط جنسی خارج از خانواده نداشته اند.

عمادی گفت:‌ البته نمی توان انتقال جنسی ویروس ایدز را در بین افرادی که چند شریک جنسی دارند و بی بند و بار هستند اعم از جوانان قبل از ازدواج و مردان یا حتی برخی زنان متأهل را انکار کرد اما هنوز بخش عمده جامعه ما به اصول اخلاقی پایبند هستند و این مسئله عامل اصلی گسترش بیماری ایدز در جامعه ما نیست.

وی افزود:‌ در گذشته که ویروس ایدز در بین معتادان تزریقی متمرکز بود به راحتی به این افراد در زندان یا جاهای دیگر دسترسی داشتیم و می توانستیم آنها را کنترل کنیم اما اگر این بیماری به جامعه عمومی و به خصوص روسپی ها وارد شود دسترسی به مبتلایان و کنترل آن بسیار سخت می شود.

آیا ایدز در ایران اپیدمی شده
این متخصص عفونی اضافه کرد: در مورد اینکه این بیماری در کشور ما اپیدمی شده است یانه باید گفت هر گاه شیوع یک بیماری در گروه متمرکز حدود ۵درصد و در کل جامعه حدود یک درصد باشد می توان گفت با اپیدمی آن بیماری مواجه هستیم در مورد ایدز شاهد اپیدمی این بیماری در بین گروه معتادان تزریقی هستیم اما در کل جامعه با توجه به شناسایی حدود ۲۵ هزار نفر در ۷۵ میلیون نفر که کمتر از یک درصد است هنوز به مرحله اپیدمی در کل جامعه نرسیده ایم.

استراتژی ABC برای مهار ایدز
وی درباره راهکار کنترل این بیماری گفت: سازمان بهداشت جهانی برای کنترل و پیشگیری این بیماری استراتژی ABC را پیشنهاد داده است که حرفA این استراتژی مخفف کلمه abstaint به معنای این است که خویشتندار یا پرهیزکار باش است، حرفB به معنای « وفادار باشید» و مخفف کلمه Be Faithful است و بالاخره حرف C به معنای از کاندوم استفاده کنید و مخفف Candom USe است.

عمادی افزود: بر اساس این برنامه ابتدا به افراد قبل از ازدواج توصیه می کنند که پرهیزکار باشد این استراتژی در بین مسلمانان و افراد مذهبی مانند کشور ما تا حد زیادی عامل کنترل بیماری است اما بالاخره همه مردم نمی توانند خویشتندار باشند.
وی گفت: برای گروه دوم توصیه این است که حداقل با یک نفر باشند و با چند شریک جنسی ارتباط نداشته باشند و بالاخره گروه سومی که نمی توانند به این توصیه هم عمل کنند توصیه می کنند حالا که نمی توانند خویشتنداری کنند یا به یک شریک جنسی اکتفا کنند حداقل از کاندوم استفاده کنند.

الگوی کنترل ایدز در تایلند
این متخصص عفونی افزود: نمونه موفق استفاده از استراتژی سوم کشور تایلند است که صنعت روسپی گری آن معروف است اما در آنجا هیچ فرد روسپی حاضر نیست که بدون کاندوم با شریک جنسی ارتباط برقرار کند و همین مسئله موجب کنترل مناسب و جلوگیری از رشد این بیماری شده است.

توزیع لوازم پیشگیری از ایدز در روزنامه فروشی ها کار درستی است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره توزیع کاندوم در روزنامه فروشی ها گفت: بنده به عنوان یک متخصص عفونی با این مسئله موافقم باید دسترسی به این وسیله برای مردم آسان شود آیا توزیع این وسیله در روزنامه فروشی ها بدتر است یا توزیع سیگار که عامل انواع بیماری هاست.
وی افزود: البته در مورد استفاده از این وسیله با توجه به جوان بودن جمعیت کشور ما و خطراتی که از این مسیر جامعه را تهدید می کند لازم است نه فقط وزارت بهداشت بلکه همه دستگاهها اعم از آموزش و پرورش، دانشگاهها، حتی وزارت بازرگانی و صنایع نیز باید برای ارائه وسایل مناسب به مردم برای پیشگیری از ایدز وارد عمل شوند.

فقر، مشکلات اقتصادی، فرزندان یتیم؛ ضعف قدرت نظامی عواقب شیوع ایدز
وی گفت: زیرا اگر این بیماری در جامعه شایع شود، آثار آن فقط دامان وزارت بهداشت و جامعه پزشکی را نمی گیرد آثار وحشتناک اجتماعی، اقتصادی و حتی نظامی دارد در کشور آفریقای جنوبی حدود ۷۰ درصد نظامیان به ویروس ایدز مبتلا هستند و بسیاری از فرزندان این کشور والدینشان به علت مرگ ناشی از ایدز از دست داده و یتیم شده اند و کشاورزی این کشور نیز به علت بیمار بودن بخش عمده جمعیت فلج شده است.

ایدز هنوز درمان قطعی ندارد
وی درباره درمان این بیماری نیز توضیح داد: این بیماری اکنون نیز درمان دارد و ۱۷ تا ۱۸ قلم دارو دارد و بیمارانی را در کشور داریم که از سال ۶۶ با استفاده از دارو به راحتی زندگی می کنند و مشکل خاصی ندارند اما این بیماری علاج به این معنا که درمان قطعی شوند ندارد.

وی افزود: تحقیقاتی زیادی برای ساخت واکسن و یا داروی درمان قطعی این بیماری در دنیا در حال انجام است و کمپانی های بزرگ دارویی نیز در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و می دانیم که سرمایه گذاری برای انجام تمام فازهای آزمایشگاهی تا انسانی برای تولید یک داروی جدید حدود ۷۵۰ میلیون دلار اعتبار می خواهد و حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد بنابراین حداقل تا ۱۰ سال آینده نباید منتظر تولید دارو یا واکسنی برای بیماری ایدز باشیم.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
ايدز و حاملگي

انتقال HIV از مادر به كودك

اگر يک زن آلوده به HIV باردار شود، 35 درصد احتمال انتقال ويروس به نوزاد و آلوده شدن کودک وجود دارد. هر ساله بيش از 700,000 کودک از طريق والدين خود آلودگی به HIV را دريافت می کنند. حدود 15 تا 20 درصد در طی مدت بارداری، 50 درصد در زمان زايمان و 33 درصد درطی دوران شيرخوارگی آلودگی را دريافت می کنند.
داروهاي ضد رترو ويروسی (Anti-Retro-Viral drugs) يكي از عواملي هستند كه از انتقال HIV از مادر به جنين جلوگيري مي‌كنند.

انتقاال مادر به كودك بعنوان انتقال عمودي هم ياد مي‌شود (Vertical transmission) كه ممكن است از طریق راههای زیر رخ دهد:

1- قبل از تولد 2- طي زايمان 3- بعد از تولد از طريق شير مادر

زنان مبتلا به HIV مي‌توانند خطر انتقال HIV به فرزندانشان را از طريق راههاي زير بكاهند :
1 - مصرف داروهاي ضد رترو ويروس در زمان حاملگي (بجز 4-3 ماه اول حاملگي)
2 - مصرف داروهاي ضد رترو ويروسي هنگام وضع حمل
3 - انتخاب زايمان سزارين
4 - درمان كوتاه مدت نوزاد متولد شده با داروهاي ضد رترو ويروسي
5 - عدم تغذيه با شير مادر مبتلا به HIV

در كشورهاي ثروتمند، زنان با استفاده از مزاياي راه حلهاي در دسترس، شانس انتقال HIV از مادر به جنين را به ميزان زيادي مي كاهند.
بدون مداخله، ميزان انتقال در محدوده 45 تا 25% خواهد بود. و با مداخلات اين ميزان 2% خواهد بود. در كشورهايي كه امكانات كمي در دسترس است با استفاده ميزان كمي از داروها در طي وضع محل از ميزان انتقال تا حدودي كاسته مي‌شود.
بطور كلي داروهاي ضد رترو ويروسي براي مادران باردار قبل از هفتة 14-12 حاملگي توصيه نمي‌شود مگر اينكه دليل اورژانس پزشكي در بين باشد٬ چرا كه این داروها منجر به عوارض جانبي بر روي جنين در مراحل اوليه تكامل مي شوند.
اولين دارويي كه براي پيشگيري از انتقال HIV از مادر به جنين بكار برده شد AZT در سال 1994 بود.
(AZT یا Zidovudin ٬ برای اطلاع بیشتر در مورد این دارو و دیگر داروهایی که در این قسمت نام برده شده است٬ اینجا را کلیک کنید)
AZT هنوز تنها دارويي است كه براي مطالعات در حاملگي استفاده مي‌شود. در كشورهايي كه AZT بطور گسترده در طي حاملگي استفاده مي‌شود اثرات قابل توجهي در کاهش انتقال HIV از مادر به جنين داشته است داروهاي جايگزين ديگري همچون 3TC , nevirapine و تركيب AZT+3TC هم وجود دارند مسئولان بهداشتي سلامت٬ بايستي اطلاعات كافي در مورد داروها و در دسترس بودن آنها داشته باشند. يك راه حل مورد استفاده در زنان HIV مثبت، استفاده از داروهاي ضد رترو ويروسي طي وضع حمل است.

در كشورهاي با تسهيلات كم٬ استفاده از داروهاي ضد رترو ويروس طي وضع حمل٬ تنها راه موجود براي جلوگيري از انتقال HIV از مادر به كودك است و در بسياري از كشورهايي كه فقر پزشكي دارند توسط برخي كارخانه‌ها مقدار كمي از nevirapine بطور رايگان براي استفاده طي وضع حمل٬ در اختيار اين مادران قرار مي‌گيرد.

- هيچ توصيه قطعي جهت روش مطمئن وضع محل٬ در زنان مبتلا به HIV وجود ندارد. بطور کلی؛ دو روش براي وضع حمل وجود دارد: روش زايمان طبيعي (واژينال) و روش سزارين كه هر كدام مزايا و خطراتي دارد.

در روش سزارين : جنين از طريق عمل جراحي از ديواره شكمي مادر خارج مي‌شود. در سزارين براي جلوگيري از تماس جنين با ترشحات و خون مادر بايد تمهيدات خاصي انجام شود که براي به حداقل رساندن تماس نوزاد با خون مادر، روش سزارين غير خوني (Bloodless caesarean section) انجام مي‌شود. اين روش شامل كنترل عروق خون مادري براي جلوگيري از خونريزي است. (توسط حرارت، سرما يا وسايل خاص (staples) )

براي زناني كه به مراقبتهاي مناسب قبل از زايما(Prenatal) ن وHAART دسترسي داشته‌اند٬ اينكه انجام سزارين براي آنها مزيت بيشتري از استفاده موثر HAART داشته باشد يا نه٬ هنوز شناخته شده نيست.
اگرچه مزاياي سزارين بنظر واضح است ولي برخي پزشكان آنرا توصيه نمي‌كنند چرا كه در معرض خطر قرار دادن سلامت مادر در كشورهاي فقير، همراه با عفونت مي‌باشد.
در كشورهايي كه داروهاي ضد رترو ويروسي در دسترس است بطور معمول به نوزاداني كه از مادران +HIV متولد شده‌اند براي مدت خاصي داروهاي ضد HIV مي‌دهند.

حامله شدن در زن آلوده به HIV
اگر شما يك زن مبتلا به HIV + هستيد و در فكر بچه‌دار شدن مي‌باشيد بهتر است به مسايل حين حاملگي خوب فكر كنيد.
مسئولين بهداشتي بايد قادر باشند تا بهترين انتخاب را براي سلامت شما و فرزندتان در نظر بگيرند. ممكن است تصور كنيد كه سلامت فرزندتان مهمترين مساله است اما سلامت شما هم به همان ميزان مهم است. شما بايد همان مراقبتهاي استاندارد موجود كه براي هر زني كه تصميم به حاملگي دارد يا هم اكنون حامله است را دريافت كنيد.
سلامت زن HIVمثبتي كه حامله است همانند زن HIV مثبتي كه حامله نيست
زن HIV مثبتي كه حامله است٬ پس از ماههاي اول حاملگي مي‌تواند داروهاي ضد HIV را دريافت كند تا هم به سلامت وي كمك كند و هم از انتقال HIV به جنين جلوگيري شود.

HIV فرآيند حاملگي را تغيير نمي‌دهد و بر روي رشد و تكامل جنين تأثير گذار نيست. (بعنوان مثال منجر به تولد نوزاد عقب افتاده ذهنی یا دارای نقص عضو نخواهد شد.)

در برخي كشورها٬ زنان طي وضع حمل دارو مي‌گيرند و روش زايمان انتخاب مي‌شود و از تغذيه كردن نوزاد منع مي‌شوند و به نوزاد نيز برخي داروهاي ضد HIV مي‌دهند.

گاهي اوقات زن مبتلا به HIV كه در حال درمان است متوجه حامله بودن خود مي‌شود كه بايستي فوراً با پزشك در ميان گذاشته شود تا راهنماييهاي لازم در اختيار او قرار گيرد و جهت تغيير داروهاي مصرفي به داروهاي مناسب دوران حاملگي اقدام گردد. بدون مشورت با پزشك نبايد داروها تغيير داده شوند. اگر فردی درمان را خودسرانه قطع كند ميزان ويروس موجود در خون وی ممكن است افزايش يابد که ريسك انتقال HIV به ديگران را بالا مي‌برد.
براي هر گونه تغيير يا قطع درمان بايستي با پزشك مشورت شود.

آگاهي از HIV مثبت بودن زن در حين حاملگي
گاهي اوقات هنگامي كه فرد حامله است متوجه مي‌شود كه به ويروس HIV آلوده است.
مشخصاً، مساله اصلي سلامت جنين است اما همانگونه كه در بالا شرح داده شده اقداماتي براي جلوگيري از انتقال HIV از مادر به جنين مي‌توان انجام داد.
مشورت با پزشك جهت انجام كارهاي لازم براي مادر وجنين ضروري است.

آزمايشها
تست HIV- antibody براي کودک قابل انجام است ولي ضرورتاً نشان نمي‌دهد كه كودك آلوده است يا خير. چرا که، تمام كودكاني كه از مادر HIV مثبت متولد مي‌شوند HIV- antibody دارند.
نوزادني كه آلوده نشده‌اند به مروز زمان تا 18 ماهگي antibody را از دست مي‌دهند؛ بنابراين وقتي كه نوزاد به 18 ماهگي برسد تست HIV- antibody پاسخ دقيق خواهد داشت در برخي موارد انجام تستهاي تشخيصي ديگر از قبيل PCR (Polymerase chain Reaction) سريعتر وضعيت بچه را تعيين مي‌كند اگرچه PCR بطورگسترده در بسياري از كشورها در دسترس نيست.

مادران، شير دهی و HIV
برای مادرانی که HIV مثبت هستند، تصميم گيری درباره شيردهی به نوزاد و يا چشم پوشی از آن٬ يک "دو راهی" بسيار سخت و ترس آوری می تواند باشد. پيش از انتخاب، بايستی ميزان خطر شيردهی طبيعی و يا عدم شيردهی نوزاد بررسی و مقايسه شود.
ميزان خطر دريافت آلودگی نوزادن از مادران آلوده به HIV بين 10 تا 20 درصد می باشد.
اين در حالی است که نوزادانی که با شير مادر تغذيه نمی شوند، شش برابر نوزادانی که در دوران شيرخوارگی از سينه مادر تغذيه می کنند، در معرض خطر مرگ بر اثر ابتلاء به اسهال و يا آلودگی های تنفسی هستند. علاوه بر آن، شير مادر تامين کننده کامل نياز کودک به مواد غذايی می باشد و همچنين سيستم دفاعی بدن نوزاد را تقويت می کند.

HIV در شير مادر هم يافت شده است و در زنان آلوده به HIV اگر دسترسي به شير مطمئن جايگزين داشته باشند توصيه مي‌شود كه به نوزادشان شير خودشان را ندهند.
بدون هيچ مداخله درماني، ميزان انتقال HIV از مادر به نوزاد در زنان HIV مثبتي كه فرزندشان را شير نمي دهد 25-15% است و در زنان HIV مثبتي كه فرزندشان را شير مي‌دهند 45-25% مي باشد.
برخي مطالعات نشان داده است كه تغذيه با شير مادر آلوده به HIV مي‌تواند مزاياي استفاده از درمان ضد رترو ويروس طي حاملگي و زايمان را بي‌اثر كند.

دركشورهايي كه آب آشاميدني سالم در دسترس نيست. ريسك ديگر موارد تهديد كننده زندگي در تغذيه با شير خشك ممكن است خطرناكتر از ريسك HIV در تغذيه با شير مادر آلوده باشد. هر چند كه قيمت بالاي شير خشك استفاده آنرا در چنين كشورهايي محدود مي‌كند.
تغذيه كودك با شير مادر و بقيه مايعات شامل شير خشك، آب قند، آب گريت فروت و داروهاي متداول را "تغذيه تركيبي" مي‌گويند(mixed feeding). در برخي مطالعات مشخص شده كه تغذيه تركيبي نسبت به تغذيه انحصاري با شير خشك يا شير مادر٬ ريسك بيشتري دارد.

تغذيه تركيبي باعث آسيب آستر معده و روده كودك مي‌شود و HIV موجود در شير مادر آلوده راحتر مي‌تواند كودك را آلوده كند.
گاهی اوقات بخاطر بيماري يا شغل خاصی که مادر دارد٬ نمي‌توانند منحصراً تغذيه با شيرمادر انجام دهند در این موارد٬ وقتي كه موارد جايگزين در دسترس است به مادران آلوده به HIV توصيه به تغذيه با شير مادر نمي‌شود ولي تحقيقات بيشتري براي مقايسة‌ ريسك تغذيه انحصاري شير مادر و تغذيه تركيبي لازم است.

بنابراين، يک مادر چگونه بايستی در مورد شیر دادن به فرزندش تصميم بگيرد؟
قدم اول اين است که يک آزمایش HIV بر روی مادر انجام شود.
در صورتی که جواب آزمايش منفی بود جای هيچ ترديدی وجود ندارد و با خيال آسوده می تواند کودک خود را شير دهد.
در صورتی که جواب آزمايش مادری مثبت بود در قدم اول بايستی به جايگزين ها فکر کند. تنها فرمول انتخاب غذای جايگزين برای کودک شيرخوار اين است که مادر به آب آشاميدنی تميز و سالم برای حداقل مدت شش ماه بدون مشکل دسترسی داشته باشد. جايگزين های ديگر شامل دسترسی به شير تعديل شده و پاستوريزه حيوانی و يا شيردهی توسط زن شيرده ديگری که سالم است می باشد.

اگر هيچکدام از اين راه ها و جايگزين ها در دسترس، مطمئن و يا دوام دار نبود توصيه شده است که مادران نوزادان شيرخوار خود را فقط برای مدت شش ماه شير بدهند. اگر يک مادر آلوده به HIV زمان طولانی تری به نوزاد خود شير بدهد خطر بيشتری کودک را تهديد خواهد کرد.

نوزادانی که به مدت شش ماه از مادر آلوده تغذيه می شوند تنها به ميزان يک سوم اطفالی که به مدت دو سال تغذيه می شوند، درمعرض خطر آلوده شدن به HIV قرار دارند (در طی اين شش ماه نيز توصيه شده است که مادران تنها به سه ماه اول اعتماد کنند).
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 12 از 14:  « پیشین  1  ...  11  12  13  14  پسین » 
علم و دانش

ایدز و مسائل مربوط به آن

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA