انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 13 از 14:  « پیشین  1  ...  11  12  13  14  پسین »

ایدز و مسائل مربوط به آن


زن

 

تغذیه و ایدز (HIV)

این مطالب به برخی از سوالات معمول در رابطه با غذا ،تغذیه و روش زندگی با HIV پاسخ می دهد. این مقاله به ما می گوید که چطور بخوریم که خوب بمانیم. شما باید بدانید که چه غذاهایی جذب داروهای ضد HIVرا افزایش می دهدو بیشترین تاثیر را روی درمان دارد.

غذای سالم
تغذیه خوب برای همه اهمیت دارد .تغذیه نقش مهمی را در سلامت سیستم ایمنی و توانایی مقاومت در برابر عفونت بازی می کند. غذای سالم به شما کمک میکند که در وزن مناسب بمانید،و باعث کاهش خطر بیماری قلبی ،دیابت و سرطان و استئوپروز کمک می کند.
اگر شما مبتلا به HIVهستید باید تغییرات زیادی در رژیم غذایی خود بوجود آورید. تغذیه خوب قبل از شروع درمان بیماری نیز اهمیت دارد.همچنین باعث می شود که داروهای ضد بیماری بخوبی عمل نمایند.
اگر شما داروی ضدHIV مصرف می نماید باید غذای سالم بخورید و رژیم متعادل داشته باشید،در ضمن داروهای HIV تغییراتی را روی متابولیسم های چربی و قندها در بدن بوجود می آورد.

یک رژیم خوب شامل تعادل بین تمام انواع مواد غذایی است:
غذاهای نشاسته ای

مانند نان ،کاساوا،غلات،موز سبز،خانواده گندم ،سیب زمینی،پاستا،برنج یا سیب زمینی شیرین.غذاهای نشاسته ای بخش پایه رژیم غذایی محسوب می شود. تقریبا یک سوم کل رژیم روزانه از مواد نشاسته ای است. این گروه کربوهیدرات را جهت تامین انرژی ، مواد معدنی،ویتامین ها و فیبر تامین می نمایند. برنج ماکارونی و نان سبوس دار مقدار فیبر بیشترو اغلب ویتامین و مواد معدنی بیشتری را تامین می کنند.

میوه ها و سبزیجات
تامین کننده ویتامین ،مواد معدنی و فیبر می باشند.سعی نمایید روزانه 6-5 واحد میوه و سبزی مصرف نمایید. هر واحد 80 گرم و تقریبا برابر:

یک میوه با اندازه متوسط (مانند سیب ،گلابی، پرتغال )
2 عدد از میوه هایی مانند آلو برقانی یا گوجه سبز
یک تکه از میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
3 قاشق غذاخوری پر از سبزیجات(سبزیجات تازه ،کنسرو شده یا فریز شده ) ،البته سبزیجاتی مثل سیب زمینی جزء این 5 واحد سبزی به شمار نیامده بلکه غذای نشاسته ای محسوب می شود.
یک مشت میوه های خشک شده یا یک لیوان کوچک(150 میلی لیتر)آبمیوه تازه .
میوه ها وسبزیجات بدن را در برابر سرطان ها و بیماری های قلبی محافظت می کند.این گروه چربی کمی دارند، افزایش آنها در رژیم کمک به کاهش وزن می نماید.

محصولات لبنی
مانند شیر،پنیرو ماست ؛ویتامین و مواد معدنی بخصوص کلسیم را فراهم می آورد.برخی محصولات لبنی حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند که باید به مقدار کم خورده شوند یا اینکه انواع کم چرب آن ها انتخاب شوند .اگر عدم تحمل شیر دارید ،باید از سویای غنی شده،برنج یا مالت ،سبزیجات برگ سبز ،انجیر خشک ،زردآلو و مغزهای حاوی منابع خوب کلسیم استفاده نمایید.
گوشت، مرغ ،ماهی ،تخم مرغ ،لوبیا و مغزها
پروتئین ،ویتامین و مواد معدنی را فراهم می آورد(قسمت عمده ویتامین ب 12 از گوشت است).تقریبا 15% غذای دریافتی روزانه باید از منابع غنی پروتئین باشد.

چربی ها
روغن های پخت ،کره و مارگارین گوشت و دیگر غذاهای پروتئینی ،انرژی ،اسیدهای چرب ضروری و ویتامینهای محلول در چربی (A,D,E,K) را فراهم می آورد. سعی نمایید چربی های غیر اشباع مانند روغن ماهی ،آجیل ها ؛و آواکادو،روغن زیتون و روغن های گیاهی را بیشتر مصرف نمایید.چربی های اشباع مانند گوشت ،پنیر ، و کره و بسیاری از غذاهای پروسه شده غنی از کلسترول هستند.این گروه باید به مقدار کم خورده شوند.
غذاها و نوشیدنی های پرچرب و قندی فقط باید بخش کوچکی از رژیم غذایی شما باشند.
این گروه میتواند منجر به افزایش وزن شود.

نمک و غذاهای نمکی اگر به مقدار زیاد خورده شوند؛ منجر به افزایش فشار خون می شود؛ در نتیجه احتمال سکته و بیماری قلبی را افزایش می دهد. بالغین و بچه های بالای 11 سال نباید بیشتر از 6 گرم نمک در روز بخورند ،البته کودکان کوچکتر مقدار کمتر باید بخورند.
برخی غذاها غنی از نمک هستند(مانند پنیر،همبرگر ، غذاهای آماده تهیه شده در نمک،آبگوشت و ماهی شور،زیتون ها ،سس سویا و...)؛سعی نمایید از این گروه به مقدار کمتر میل نمایید.

نان و غلات صبحانه می تواند مقدار زیادی نمک داشته باشند،بخصوص اگر بمقدار زیاد خورده شوند.تا جاییکه ممکن است برچسب غذایی سس ها و دسرها ،غلات صبحانه ،چیبس ها و پنیر هارا مطالعه نماییدو آنها که کمتر نمک و شکر دارند مصرف نمایید.
مقدارنمک مصرفی جهت پخت غذا را نیز کاهش دهید.شما می توانید از ادویه ها یی مانند فلفل ، سیر و پودر لیمو استفاده نمایید.
غذاهای دیگری را جایگزین غذاهای نمکی ،قندی و پرچرب نمایید تا یک رژیم سالم و متعادل داشته باشید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
چه زمانی بعد از رفتار خطرناک بایستی آزمایش اچ. آی. وی. داد ؟

اگر شما در ایران زندگی می کنید:

· اولین آزمایش ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک
· تکرار آزمایش ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک

در ایران معمولاً دسترسی به آزمایش استاندارد اچ. آی. وی. ( HIV ELISA ) سهل تر است . این نوع آزمایش در ایران برای بار اول ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک به مراجعه کنندگان توصیه می شود. ولی به دلیل اینکه سرعت و میزان تولید پادتن خون در بدن افراد متفاوت است و برای انجام آزمایش دقیقی که بتوان به نتیجه آن استنتاج کرد و جواب قطعی را ارائه داد، ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک بایستی که آزمایش تکرار شود.
اگر شما در اروپا و یا آمریکای شمالی زندگی می کنید :

· اولین آزمایش ۲ هفته بعد از رفتار خطرناک
· تکرار آزمایش ۱۲ هفته بعد از رفتار خطرناک

در کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی معمولاً به دلیل دسترسی سهل تر به روش تست (HIV PCR) اولین آزمایش ۲ هفته بعد از رفتار خطرناک توصیه می شود. این روش دو هفته بعد از ورود ویروس قادر به جستجو و ردیابی مستقیم ویروس در خون می باشد.

اطمینان به این تست تنها ۹۵ درصد است. بنابراین برای دفعه دوم ۱۲ هفته بعد یک تست (HIV ELISA) نیز توصیه می شود که میزان پادتن (آنتی بادی) ها یی که خون شخص آلوده برعلیه ویروس اچ. آی. وی. تولید کرده است را اندازه گیری می کند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
خطر ابتلا به ایدز؛ وارد نشوید!

چرا مردم به دندان پزشکی به عنوان یک مکان پر خطر می نگرند؟
«شکایت مرد مبتلا به ایدز از دندان پزشک.» این جمله تیتر خبری است که حدود یک ماه پیش در صفحه نخست یکی از نشریات زرد، با فونت درشت به چاپ رسیده بود و از دادخواهی مردی در دادگاه حکایت می کرد که بر اثر مراجعه به دندان پزشک به بیماری ایدز مبتلا شده است ...
این مرد مدعی شده بود بر اثر مراجعه به مطب دندان پزشکی در حدود دو ماه قبل، بر اثر رعایت نشدن نکات بهداشتی، به بیماری ایدز مبتلا شده است.
متن این خبر بیشتر از چند جمله نبود. ادعای مجهول یک مرد در مورد ابتلا به بیماری ایدز و شکایت او به دادگاه، درحالی که هیچ اشاره ای به جزییات خبر، مثلا دلایل وی در مورد آلوده شدن به ویروس HIV در اثر درمان دندان پزشکی و حتی مراحل پیگیری این دعوی در دادگاه یا حکم دادگاه نشده بود. اما جملات کوتاه این خبر و البته خبرهای مشابه طی سال های اخیر، اثر خود را بر ذهن مخاطب گذاشته است: «باید از درمان های دندان پزشکی ترسید!»

● هشدار از خطری که در کمین است
بیماری ایدز، بیماری مهلک قرن لقب گرفته است که در هر ساعت چند نفر بر اثر ابتلا به آن، جان خود را از دست می دهند. آگاه سازی های مسوولان بهداشت و درمان دولت ها وNGOها در این زمینه نتیجه داده است و امروز مردم بیش از پیش از خطر ابتلا به این بیماری آگاه شده اند.
آنها بر اثر حجم تبلیغات آگاه کننده و هشداردهنده، راه های انتقال این بیماری را به خوبی آموخته اند. بسیاری از آنها در مورد جزییات زندگی مدرن که ممکن است آنها را در برابر ابتلا به این بیماری به مخاطره بیندازد، کنجکاو شده اند و سعی می کنند از طریق برنامه های بهداشتی رسانه ها، پاسخ سوال های خود را جست وجو کنند. رسانه ها، اعم از روزنامه، تلویزیون، رادیو و البته صفحات پزشکی روزنامه ها و مجلات نیز تلاش می کنند پاسخ مناسبی، در حدی که عرف حاکم بر جامعه را جریحه دار نکند، به مخاطبان خود ارایه دهند :

▪ آیا ویروس ایدز از طریق اقدامات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی منتقل می شود ؟
بله. اگر پزشک یا دندان پزشک یا سایر کارکنان مراکز بهداشتی درمانی آلوده باشند و رعایت احتیاط را نکنند یا اگر وسایل درمانی آنها آلوده شده باشند و بدون ضدعفونی مورد استفاده قرار گیرند، آلودگی انتقال می یابد.
اما نکته ای که در این میان چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، لزوم اطلاع رسانی شفاف و کامل به مخاطب است؛ آنچنان که علاوه بر آگاه سازی از خطر ابتلا به جزییات کامل و مبسوطی از این بیماری دست یابد و دچار سوءتفاهم و برداشت نادرست و دیگرگونه از ماجرا نشود.

مخاطبان، این گونه پیام های بهداشتی را تنها از رسانه های علمی و تخصصی دریافت نمی کنند! بسیاری از روزنامه های غیرتخصصی و البته نشریات زرد و جنجالی نیز تلاش می کنند بر مبنای رسالت مطبوعاتی خود در این وادی گام بردارند و در حد توان خود مخاطبان را از این خطر مهلک آگاه کنند !

شایعه ای وجود دارد که چون دندان پزشکی های خصوصی از خدمات دولتی کمتر استفاده می کنند این امر باعث شده از وسایل و تجهیزات پزشکی خود چندبار مصرف، استفاده کنند، در حالی که پزشکان دولتی این امر را رعایت کرده و از ابزار یکبار مصرف استفاده می کنند، اما رعایت نکردن این امر موجب عدم رعایت بهداشت و در مواردی شیوع بیماری ایدز میان مراجعان دندان پزشکان خصوصی می شود. انعکاس مجهول و حتی وارونه حقایق مربوط به مسایل بهداشتی، تنها محدود به مطب های خصوصی دندان پزشکی نمی شود.

وجاهت پزشکان و تقدس علم پزشکی نیز هر از گاهی قربانی دغدغه روزنامه ها و نشریات زرد برای آگاه سازی مردم از راه های انتقال بیماری هپاتیت و ایدز می شوند: «ترک عادت موجب مرض است» شاید یکی از مواردی که نتوان این مثال را برایش به کار برد، اتاق های عمل و ای سی یوها باشند.

دانشجویان پزشکی عادت کرده اند به اینکه ببینند استادان آنها از لوله تراشه های دایمی و وسایل آندوسکوپی دایمی استفاده می کنند و به عواقب آن هم عادت کرده اند. این مساله برای پرستاران هم عادی شده، به طوری که به راحتی لوله تراشه ای را که وارد نای بیمار می شود، چند بار زیر آب می شویند یا اینکه حداکثر کمی ماده ضدعفونی به آن می زنند که آن هم حساسیت زاست و بعد از خشک شدن دوباره از آن استفاده می کنند.

آنها حتی از جملات و اظهار نظر کارشناسان و مسوولان به گونه ای استفاده می کنند که تنها موجب سوءتفاهم و برداشت دیگرگونه از موضوع می شود. آنچنان که روزنامه ای مثلا در تایید این ادعا که مراکز بهداشتی و درمانی از وسایل یکبار مصرف و بهداشتی استفاده نمی کنند، نقل قول رییس اداره امور بیمارستان ها و اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت را به گونه ای می آورد که گویی به دلیل عدم صرفه اقتصادی، استفاده از وسایل یکبار مصرف در حوزه بهداشت هنوز قابل اجرا نیست: «استفاده از وسایل یکبار مصرف ایده آل است و ما هم مخالف نیستیم، اما باید برآورد هزینه کرد که آن هم نیاز به پژوهش دارد و باید با محوریت اقتصاد، سلامت آن را بررسی کرد و دید که آیا هزینه ها و اثر بخشی آن با یکدیگر هماهنگی دارند یا خیر.»

● از چه چیزی باید ترسید ؟
متاسفانه شکل ناقص اطلاع رسانی به جامعه در مورد راه های ابتلا به بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت بیشتر موجب تشویش اذهان و ایجاد هراس از مراجعه به مکان هایی می شود که احتمال ابتلا به بیماری در آنها وجود دارد.
اما در حالی که الگوی غالب انتقال بیماری ایدز در ایران اعتیاد تزریقی و روابط جنسی مشکوک است، به نظر می رسد تبلیغات رسانه ها بیشتر روی آگاه سازی مردم از احتمال ابتلای آنها از راه مراجعه به مراکز درمانی مانند دندان پزشکی، آزمایشگاه و بیمارستان و امثالهم متمرکز شده است. این آگاه سازی چه در قالب مشاوره، سوال و جواب های پزشکی، چه انعکاس اخبار و حوادث از جریان آلودگی، ابتلا و مرگ افراد ایدزی انجام می شود.

اگرچه آلودگی پزشک، دندان پزشک یا سایر کارکنان مراکز بهداشتی و عدم رعایت احتیاط یا استفاده وسایل از غیراستریل و آلوده می تواند سبب ساز انتقال آلودگی به بیمار و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی شود، اما به اذعان بسیاری از مسوولان امر، تاکنون موردی از آلودگی بیماران در مطب ها و مراکز دندان پزشکی گزارش نشده است.

آنچنان که دکتر محمد مهدی وردی، مدیر کل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مصاحبه اختصاصی با مجله سپید در سال گذشته، این موضوع را مورد تاکید قرار داد و افزود: «با توجه به اینکه تمامی مراکز درمانی دندان پزشکی ملزم به تجهیز با دستگاه اتوکلاو هستند و در غیر این صورت تعطیل می شوند، تاکنون انتقال ایدز از دندان پزشکان به بیماران مطب دندان پزشکی در داخل کشور گزارش نشده است، ولی در هر صورت رعایت دقیق اصول کنترل عفونت به نفع دندان پزشکان و بیماران خواهد بود.»

● کاسبی از ترس مردم
ترس از انجام درمان دندان پزشکی به جهت احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت بیشتر به علت عدم آگاهی از رعایت «اصول حفاظت شخصی در مرکز دندان پزشکی» است. اما گویا این عدم آگاهی، برای برخی از مراکز درمانی و بهداشتی چندان بی منفعت نیز نبوده است.

دغدغه مردم در مورد کیفیت خدمات بهداشتی ارایه شده از سوی این گونه مراکز، این روزها بهانه ای برای مانور تبلیغاتی آنها شده است تا با استفاده از مضامینی چون «محیط درمانی پاکیزه و استریل، ضدعفونی کلیه وسایل با مواد ویروس کش قوی و استفاده از وسایل پیشرفته استریلیزاسیون مانند اتوکلاو و فور» بیماران بیشتری را به سوی خود جلب کنند و به بهانه تمرکز بیشتر روی مسایل بهداشتی، مبالغ بالاتری را از آنها مطالبه کنند.

در حالی که امروزه وجود دستگاه اتوکلاو برای اعطای امتیاز به مطب ها و کلینیک های دندان پزشکی از ضروریات است و مراکز فاقد اتوکلاو محکوم به تعطیلی هستند و جدای از این بسیاری از وسایل که شائبه انتقال بیماری در آنها وجود دارد به صورت یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرد .
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

۱۶ نشانه HIV

بعد از گذشت یک تا دو ماه از ورود HIV به بدن، ۴۰ تا ۹۰ درصد از افراد علائم شبه آنفولانزایی را تجربه می‌کنند که سندرم حاد ویروسی (ARS) نامیده می‌شود.اما گاهی اوقات علائم HIV سالها پدیدار نمی‌شوند--گاهی حتی یک دهه.
در مراحل اولیه عفونت HIV، هیچ نشانه متداولی وجود ندارد و ممکن است فرد مبتلا اصلاً از وجود بیماری در خود مطلع نباشد. به همین دلیل خیلی مهم است که در مواقع خاص مخصوصاً رابطه‌جنسی محافظت‌نشده یا استفاده از داروهای درون‌وریدی حتماً آزمایش بدهید .

در زیر به برخی از علائم وجود HIV در بدنتان اشاره می‌کنیم :

۱. تب
یکی از اولین نشانه‌های ARS می‌تواند تب خفیف، تا حدود ۱۰۲ درجه فارنهایت باشد.
این تب اگر اتفاق بیفتد معمولاً با علائم خفیف دیگر مثل خستگی، تورم غدد لنفاوی و گلودرد همراه خواهد بود.
در این نقطه ویروس به سمت جریان‌خون در حال حرکت است و شروع به تکثیر به تعداد بالا می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی بدن واکنش التهابی نشان می‌دهد.

۲. خستگی
واکنش التهابی سیستم‌ایمنی بدنتان می‌تواند باعث شود احساس خستگی و بی‌حالی کنید. خستگی می‌تواند هم یکی از علائم اولیه HIV باشد و هم از علائم آخری آن .

۳. درد عضلانی، درد مفصلی و تورم گره‌های لنفاوی
ARS معمولاً با آنفولانزا، مونونوکلئوز یا سایر عفونت‌های ویروسی، حتی سفلیس و هپاتیت، اشتباه گرفته می‌شود.
جای تعجب نیست که بسیاری از علائم این بیماری‌ها یکسان هستند، مثل درد در مفاصل و عضلات و تورم گره‌های لنفاوی.
گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم‌ایمنی بدن شما هستند و زمانیکه عفونتی وارد بدن شود، متورم می‌شوند. بسیاری از آنها در زیربغل، کشاله‌های ران و گردن وجود دارند.

۴. گلودرد و سردرد
درست مثل سایر علائم، گلودرد و سردرد هم فقط در موقعیت جزء علائم ARS تشخیص داده می‌شوند.
اگر اخیراً رفتارهای پرخطر داشته‌اید، انجام تست HIV عاقلانه‌ترین کار است. بخاطر خودتان و دیگران این آزمایش را انجام دهید: HIV در مراحل اولیه خود بیشتر عفونی است.
به خاطر داشته باشید که بدن هنوز برای HIV پادتن تولید نکرده است به همین دلیل تست پادتن آن را از بین نمی‌برد. ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا پادتن‌های HIV در آزمایش خون مشخص شوند.

۵. جوش و دانه‌های پوستی
جوش‌های پوستی ممکن است هم در ابتدا و انتهای دوره HIV/AIDS پدیدار شود.
این جوش‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای از بدنتان ایجاد شوند که اگر توضیح و علت دیگری نداشتند، بهتر است حتماً تست HIV انجام دهید.

۶. حالت‌تهوع، استفراغ و اسهال
۳۰ تا ۶۰ درصد افراد در مراحل اولیه HIV به حالت‌تهوع، استفراغ یا اسهال دچار می‌شوند.
این علائم همچنین ممکن است در نتیجه درمان ضدویروسی و بعدها در روند عفونت درنتیجه عفونتی دیگر اتفاق بیفتد.
اسهالی که مداوم باشد و به درمان‌های معمول واکنش ندهد نیز می‌تواند نشانه‌ای از این ویروس باشد.

۷. کاهش وزن
کاهش وزن نشانه بیماری پیشرفته‌تر است و می‌تواند درنتیجه اسهال شدید اتفاق بیفتد. اگر در حال کم کردن وزن هستید، یعنی سیستم‌ایمنی بدنتان بسیار ضعیف شده است. در این وضعیت، بیمار حتی اگر تغذیه خوبی داشته باشد و تا آنجا که می‌تواند غذا بخورد باز هم وزن زیادی کم می‌کند. این مشکل معمولاً در مراحل آخری بیماری اتفاق می‌افتد. این روزها اما با کمک درمان ضدویروسی این مشکل کمتر شده است.

۸. سرفه‌های خشک
این نشانه --سرفه‌های موذی که ممکن است هفته‌ها طول بکشد و به نظر می‌رسد که هیچوقت بهتر نخواهد شد-- یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بیماری در بیماران مبتلا به HIV که در مراحل پیشرفته بیماری خود قرار دارند می‌باشد.

۹. سینه‌پهلو
سرفه و کاهش وزن ناشی از این بیماری ممکن است موحب بروز بیماری جدی شود که توسط میکروبی ایجاد می‌شود که اگر سیستم‌ایمنی بدنتان خوب کار می‌کرد هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کرد. بیماری‌های فرصت‌طلب مختلفی وجود دارند و هرکدام از آنها به طور متفاوتی بروز می‌یابند. علاوه بر سینه‌پهلو، از بیماری‌های فرصت‌طلب می‌توان به عفونت انگلی توکسوپلاسموز که بر مغز اثر می‌گذارد، نوعی ویروس تبخال که سیتومگالوویروس نامیده می‌شود و نوعی عفونت قارچی مثل برفک اشاره کرد.

۱۰. تعرق شبانگاهی
تقریباً نیمی از افراد در مراحل اولیه عفونت HIV دچار تعرق شبانه می‌شوند. این مشکل با پیشرفت بیماری ممکن است وخیم‌تر شود و ارتباطی با ورزش کردن یا دمای اتاق ندارد.
نادیده گرفتن این مشکل که تقریباً مشابه گُرگرفتگی است که زنان در شروع یائسگی دچار آن می‌شوند بسیار دشوار است زیرا تمام لباس‌ها و ملحفه‌هایتان را خیس می‌کند.

۱۱. تغییر ناخن‌ها
یکی دیگر از نشانه‌های آخری عفونت HIV تغییراتی مثل ضخیم و خمیده شدن ناخن‌ها، شکاف برداشتن و تغییر رنگ آنها می‌باشد.
این مشکل معمولاً در اثر عفونت قارچی مثل کاندیدا اتفاق می‌افتد. بیمارانی که سیستم‌ایمنی بدنشان ضعیف شده است بیشتر در معرض عفونت‌های قارچی هستند.

۱۲. عفونت‌های قارچی
عفونت قارچی دیگر که در مراحل آخری این بیماری ایجاد می‌شود، تبخال است که عفونتی دهانی است که توسط کاندیدا که نوعی قارچ است، ایجاد می‌شود.
تبخال یک عفونت قارچی متداول است که معمولاً در دهان یا مری ایجاد می‌شود و بلعیدن را مشکل می‌کند.

۱۳. سردرگمی و مشکل در تمرکز
مشکلات شناختی نیز می‌توانند یکی از نشانه‌های جنون ناشی از HIV باشند که معمولاً در مراحل آخری این بیماری پدیدار می‌شوند.
علاوه بر سردرگمی و مشکل برای تمرکز، جنون ناشی از HIV شامل مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری مثل عصبانیت و آسیب‌پذیری و زودرنجی نیز می‌شود.
حتی ممکن است تغییرات حرکتی نیز به دنبال داشته باشد: دست و پاچلفتی شدن، نداشتن هماهنگی و مشکل در کارهایی که نیاز به مهارت‌های حرکتی دارد مثل نوشتن.

۱۴. تاول تبخالی و تبخال تناسلی
تبخال دهانی و تبخال تناسلی نیز می‌توانند هم نشانه‌هایی از ARS و هم عفونت HIV باشد.
همچنین داشتن تبخال یکی از عوامل‌خطرزا برای ایجاد HIV است. دلیل آن این است که تبخال تناسلی می‌تواند موجب زخم‌هایی شود که وارد شدن HIV به بدن در حین رابطه‌جنسی را آسان‌تر می‌کند. و شیوع تبخال در افرادیکه مبتلا به HIV هستند معمولاً شدیدتر است زیرا سیستم‌ایمنی ضعیف‌تری دارند.

۱۵. سوزن‌سوزن شدن و ضعف
در مراحل آخر HIV ممکن است احساس سوزن‌سوزن شدن و کرختی در دست‌ها و پاها ایجاد شود که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند که در افرادیکه دیابت کنترل‌نشده دارند نیز اتفاق می‌افتد.
در این وضعیت عصب‌ها تخریب می‌شوند. این علائم با مسکن‌ها و داروهای ضدغش برطرف می‌شوند.

۱۶. بر هم خوردن نظم قاعدگی
HIV پیشرفته احتمال برهم خوردن نظم قاعدگی را افزایش داده و عادت‌های ماهیانه معمولاً کم‌تر و سبک‌تر می‌شوند.
اما این تغییرات بیشتر به دلیل کاهش‌وزن و پایین آمدن سطح سلامت زنان مبتلا به این عفونت می‌باشد تا خود عفونت.عفونت HIV همچنین با یائسگی زودرس در ارتباط است (۴۷ تا ۴۸ سالگی در زنان مبتلا در مقایسه با ۴۹ تا ۵۱ سالگی در زنان سالم).
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 
ایدز (HIV )و تخریب سیستم ایمنی بدن

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (acquired immune deficiency syndrome) یا همان بیماری ایدز (aids) باعث آسیب شدید سیستم ایمنی بدن می شود. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که بیشتر از 25 میلیون نفر در سراسر دنیا، در اثر این بیماری فوت کرده اند.

علت ایدز
ویروس نقص ایمنی اکتسابی به نام hiv، باعث بیماری ایدز می گردد.این ویروس به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و بدن را در معرض ابتلا به عفونت های خطرناک و سرطان ها قرار می دهد.معمولا میکروب های شایع در بدن افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، هیچ بیماری جدی را ایجاد نمی کند، اما همین میکروب ها در افراد مبتلا به ایدز می تواند موجب بیماری های کشنده گردد.

راه انتقال ویروس ایدز
ویروس ایدز در بزاق دهان، اشک، مایع نخاع، خون، مایع منی، مایع واژینال و شیرمادر یافت می شود.ولی فقط خون، مایع منی، مایع واژینال و شیر مادر این بیماری را به دیگران منتقل می کنند.
برخی روش های انتقال ویروس ایدز شامل تزریق خون آلوده (اهدای خون)، استفاده از سرنگ آلوده، تلقیح مصنوعی با منی آلوده و پیوند اعضای آلوده است

افراد در معرض خطر ایدز
- افرادی که از سوزن آلوده برای تزریق دارو (مثل پنی سیلین) یا آزمایش خون استفاده می کنند.
- نوزادانی که از مادران مبتلا به ایدز متولد می شوند.
- روابط جنسی با فردی که ایدز دارد.
- افرادی که خون آلوده به ویروس ایدز دریافت کنند (مثلا در اهدای خون).
- افراد معتادی که از سرنگ آلوده به ویروس ایدز برای تزریق مواد مخدر استفاده می کنند.

علائم ایدز
افراد بیمار ممکن است برای مدت 10 سال و یا بیشتر هیچ علامتی را نشان ندهند، اما در همان مدتی که بدون علامت هستند، می توانند به راحتی عفونت hiv را منتقل کنند.
اگر عفونت تشخیص داده نشود و درمان نگردد، سیستم ایمنی بدن را به تدریج ضعیف می کند و بیماری ایدز گسترش می یابد.

شایع ترین علائم عبارتند از :
- لرز
- تب
- تعریق ( به خصوص در شب)
- ورم غدد لنفاوی
- ضعف
- زخم دهان و مری
- برفک دهان
- بزرگ شدن کبد و طحال
- تهوع و استفراغ
- بثورات پوستی
- سردرد
- برخی بیماران هم 2 تا 4 هفته بعد از ابتلا دارای علائمی شبیه آنفلوانزا می باشند، مثل تب، گلودرد و ورم غدد لنفاوی.

علائم عصبی ایدز
علائم عصبی ممکن است بوسیله ویروس ایجاد نشده باشند و به علت التهاب در بدن رخ دهند. این التهاب می تواند نخاع و مغز را تخریب کند و از عملکرد صحیح سلول های عصبی جلوگیری نماید.

علائم عصبی hiv شامل موارد زیر است :
- فراموشی ناگهانی و گیج شدن
- احساس ضعف
- تغییرات رفتاری
- تغییراتی در بینایی
- تشنج و بیهوشی
- بی حسی دست و پا
- مشکل بلعیدن غذا
- عدم تعادل بدن و اختلال در راه رفتن
- سردرد
- مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب
درمانی برای ایدز وجود ندارد. اما روش هایی برای کاهش علائم و بهبود زندگی فرد بیمار وجود دارند

عوارض عصبی ایدز
ایدز می تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی در سیستم عصبی شود :
- زوال عقل
- لنفوم
- سیفلیس عصبی
- مننژیت
- انسفالوپاتی
- نوروپاتی
- مشکلات روحی روانی

درمان بیماری ایدز
درمانی برای بیماری ایدز وجود ندارد. اما روش هایی برای کاهش علائم و بهبود زندگی فرد بیمار وجود دارند.داروهای ضد ویروسی، ویروس hiv را سرکوب می کنند.مخلوطی از داروهای ضد ویروسی که به نام haart خوانده می شوند، تعداد عفونت hiv را در خون کاهش می دهد.

برخی از عوارض جانبی داروهای haart عبارتند از :
- تجمع چربی در پشت و شکم
- ضعف عمومی
- سردرد
- تهوع
- هنگامی که برای مدت طولانی از این داروها استفاده شود، میزان بیماری های قلبی، مقدار کلسترول و قند در خون زیاد می شود.

کنترل بیماری ایدز
- استفاده از رژیم غذایی سالم
- نگهداری وزن طبیعی
- ورزش کردن
- رابطه جنسی سالم داشتن
- داروها را به طور منظم مصرف کردن
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

7 ماده‌ی غذایی برای مقابله با مشکلات ایدز

داشتن تغذیه‌ی مناسب با مشکلات و فشارهای فیزیکی که ویروس HIV برای بدن ایجاد می‌کند مقابله کرده و باعث بالا بردن تأثیر داروها می‌شود. تغذیه‌ی درست همچنین باعث می‌شود که سرعت گسترش ویروس HIV کاهش پیدا کند و بدن در مقابله با این بیماری قوی‌تر وارد عمل شود. برای کاهش صدمات این بیماری به تغذیه‌تان اهمیت بیشتری بدهید. با ما همراه باشید.

چای سبز
چای سبز منبع فوق‌العاده‌ی آنتی اکسیدان اپی گالو کاتشین - 3 - گالات (EGCG) است که یک ماده‌ی ضدویروس قوی محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های انجام گرفته در آزمایشگاه نشان می‌دهد که این ماده از گسترش ویروس HIV در آزمایشگاه پیشگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم روزانه چهار فنجان چای سبز بنوشید.

پروتئین‌های کم چرب
از آنجایی که پادتن‌ها و عناصر دیگر سیستم ایمنی بدن از پروتئین‌ها تشکیل می‌شوند، بدن برای مقابله با ویروس HIV به آن نیاز بیشتری دارد. اما برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن بهتر است از منابع پروتئینی کم چرب استفاده شود مثل گوشت‌های کم چرب، ماهی، مرغ و حبوبات.
برای اینکه بدانید بدنتان روزانه به چند گرم پروتئین نیاز دارد، وزن خود را ضرب در 1.32 بکنید. به این ترتیب که مثلاً یک خانم 59 کیلوگرمی روزانه به 78 گرم پروتئین نیاز دارد.

ماست
ماست برای حفظ سلامتی روده‌ها مفید و لازم است. زیرا افرادی که دستگاه گوارش سالمی دارند کمتر دچار اسهال می‌شوند و جذب مواد مغذی راحت‌تر صورت می‌گیرد. زمانی که عمل گوارش به خوبی انجام می‌شود سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس‌ها مجهزتر عمل کرده و تأثیر داروها را بهتر تحمل می‌کند.
در نهایت باید بگوییم که ماست انتشار باکتری‌های لازم در روده را افزایش می‌دهد. به این ترتیب کار سیستم ایمنی بدن را راحت‌تر کرده و از انتشار باکتری‌های مضر و مخمرها جلوگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم روزانه یک تا سه فنجان ماست میل کنید.

قارچ
قارچ‌ها حاوی بتاگلوکان هستند. این گلوسیدها به سلول‌های دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کنند تا ویروس‌ها را از بین ببرند. از انواع متنوع قارچ‌های موجود در بازار استفاده کنید. مصرف روزانه نصف فنجان قارچ توصیه می‌شود.

مواد غذایی سرشار از فیبرها
فیبرها باعث می‌شوند تا بدن به خوبی مواد مغذی مصرف شده را جذب کند. از این گذشته فیبرها با اسهال که یکی از مشکلات رایج HIV مثبت‌ها است مقابله می‌کند. توصیه می‌کنیم روزانه بین 25 تا 35 گرم فیبر مصرف کنید. مصرف 3 واحد دانه های کامل و 7 واحد میوه و سبزیجات مختلف 25 گرم فیبر را تأمین می‌کند. عدس، مقداری آجیل و غلات نیز سرشار از فیبرها هستند. هر پیمانه ای که می‌گوییم معادل 1 برش نان، نصف فنجان برنج کامل، نصف فنجان میوه یا سبزیجات می‌باشد.

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها
بهترین روش برای مقابله با آسیب‌هایی جدّی و سختی که ویروس HIV به بار می‌آورد و برای مقابله با نابودی سلول‌های ایمنی بدن این است که به میزان زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنید.
میوه و سبزیجات حاوی میزان زیادی از آنتی اکسیدان‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. متأسفانه HIV مثبت‌ها با کمبود این مواد مغذی مواجه هستند. برای مقابله با این کمبود و تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است که میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها مصرف کنید.

باید بدانید که حتی در مراحل نخست آلودگی نیز، ویروس HIV باعث کمبود ویتامین بدن می‌شود و همین مسئله ویروس را با شتاب بیشتری به سمت ایدز پیش می‌کشاند. توصیه می‌کنیم تا می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات رنگی میل کنید. روزانه بین 7 تا 10 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. توجه داشته باشید که اگر دچار عفونت‌های مخمری هستید بهتر است که میوه‌ی کمتری مصرف کنید زیرا میوه‌ها حاوی قند هستند و قند می‌تواند تکثیر مخمرها را بیشتر کند.

مواد غذایی سرشار از سلنیوم
باید بگوییم که گردوی برزیلی حاوی میزان قابل توجهی سلنیوم می‌باشد. نتایج پژوهش‌های متعدد روی افراد HIV مثبت نشان می‌دهد که کمبود این ماده‌ی معدنی آنتی اکسیدانی خطر مرگ زودرس را تا ده برابر بیشتر می‌کند. در واقع HIV مثبت‌هایی که با کمبود سلنیوم مواجه هستند ده برابر زودتر از افرادی می‌میرند که میزان کافی از این ماده‌ی معدنی را دارند. توصیه می‌کنیم هر روز یک مشت گردوی برزیلی میل کنید.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

زنان باردار مبتلا به ایدز

بیماری ایدز در دهه‌های اخیر شیوع بالایی در جوامع مختلف داشته است و راه‌های درمانی زیادی برای آن پیدا شده است تا سن مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری تا حدی بیشتر شود و درد و رنج بیماران در طول دوره بیماری کاهش یابد. اگرچه هنوز راه درمانی قطعی برای آن پیدا نشده است.

متاسفانه در جامعه ما، نگرش افراد نسبت به کسی که دچار بیماری ایدز شده است، مثبت نیست و به همین دلیل اکثر مبتلایان به این بیماری، از گفتن بیماری خود به دیگران و یا حتی پزشک خودداری می‌کنند.به همین علت ذکر این نکته را لازم می‌دانیم که زن بارداری که مبتلا به ایدز می‌باشد، باید حتما این بیماری را با پزشک زنان خود در میان بگذارد، زیرا در صورت مخفی ماندن این مشکل، سلامت جنین خود را به خطر می‌اندازد.

با توجه به پیشرفت‌های قابل توجهی که در درمان بیماری ایدز در سال‌های اخیر صورت گرفته است زنان باردار مبتلا به ایدز، اگر درمان مناسب را در اسرع وقت دریافت کنند، می‌توانند تا حدی امیدوار باشند که این بیماری به نوزادشان انتقال پیدا نمی‌کند.خوشبختانه امروزه تشخیص بیماری ایدز در مادران باردار در سه ماهه اول بارداری صورت می‌گیرد تا در صورت عدم آگاهی مادران، درمان های مربوطه و مراقبت‌های خاص را برای آن‌ها انجام دهند.

اهمیت درمان ایدز در دوران بارداری
یک مادر مبتلا به ایدز می‌تواند ویروسHIV را به سه طریق به جنین خود انتقال دهد:
1- از طریق جفت، وقتی که هنوز جنین در داخل رحم قرار دارد .
2- از طریق خون و مایعات بدن مادر آلوده، هنگامی که جنین از رحم مادر خارج می‌شود و زایمان اتفاق می‌افتد.
3- از طریق شیر مادر آلوده در دوران شیردهی

طبق تحقیقات مشخص شده مادران بیماری که تحت درمان به موقع قرار گرفته‌اند، کمتر از یک درصد احتمال دارد که این بیماری را به نوزاد خود انتقال دهند، این در حالی است که اگر راهکارهای درمانی برای آن‌ها انجام نگیرد، 125 درصد احتمال می‌رود که این بیماری را به نوزاد خود انتقال دهند.

مادرانی که داروهای ایدز را مصرف نمی‌کنند
اگر مادری در دوران بارداری به هر دلیلی داروهای ایدز را دریافت نکند (دلایلی مانند عدم آگاهی از وجود این بیماری در خود، ترس از بازگویی این بیماری نزد پزشک زنان و...) سلامت خود و جنین خود را به خطر می‌اندازد.برای رفع مشکل عدم آگاهی زنان باردار از این بیماری، انجام آزمایش تشخیص ویروس HIV در سه ماهه اول بارداری انجام می‌گیرد که اگر این آزمایش وجود ویروس HIV را در مادر مثبت تشخیص دهد، اقدامات درمانی پس از سه ماهه اول بارداری شروع می‌شود.
در راستای این اقدامات درمانی، برنامه داروهای ضدویروسیAZT برای بیمار انجام می‌گیرد. در صورت لزوم، اقدامات درمانی دیگر متناسب با شرایط مادر و جنین برای فرد انجام می‌گیرد.

مادرانی که داروهای ایدز را مصرف می‌کنند
اگر مادری قبل از بارداری درمان را شروع کرده باشد، در دوران بارداری با نظر متخصص زنان می‌تواند راه‌های درمانی را ادامه دهد، زیرا قطع این روش‌های درمانی ممکن است ابتلای جنین به ویروس HIV را افزایش دهد.
پزشک متخصص با توجه به شرایط مادر ممکن است راهکار درمانی او را تغییر دهد و رژیم‌های AZT را برای او در پیش بگیرد تا احتمال انتقال این ویروس از مادر به جنین را کاهش دهد.
دیگر روش‌های درمانی ضد HIV و انتخاب صحیح روش زایمان، احتمال ابتلای جنین را به HIV تا حد زیادی کاهش می‌دهد، مثل تزریق داخل وریدی AZT در حین زایمان.

شیوه زایمان در مادران مبتلا به ایدز
مادران باردار مبتلا به ایدزی که در آزمایشات مشخص شده، تعداد کمی ویروس HIV در خون خود دارند می‌توانند با صلاحدید پزشک زنان و زایمان، نسبت به انجام زایمان طبیعی اقدام کنند.در غیر این صورت به علت احتمال انتقال ویروس از خون مادر به جنین در حین زایمان طبیعی، زایمان سزارین برای مادران مبتلا به ویروس انجام می‌گیرد. برش در ناحیه پایین شکم مادر زده می‌شود و بدون تداخل جنین با خون و مایعات دادن کانال زایمانی مادر، نوزاد از رحم مادر خارج می‌شود.

در هر دو روش زایمان، داروهای AZT به صورت داخل وریدی به مادر تزریق می‌شود.هم جنین بعد از به دنیا آمدن نوزاد،AZT طی شش هفته پس از زایمان و هر روز چهار مرتبه به نوزاد تزریق می‌شود. هم چنین 6 تا 12 ساعت پس از تولد، نوزاد باید AZT را دریافت کند.پزشک متخصص با صلاحدید خود و برآورد شرایط مادر و نوزاد می‌تواند از داروهای ضد HIV دیگری برای نوزاد استفاده کند.

تذکر: مصرف انواع داروهایی که برای بیماران مبتلا به ایدز تجویز می‌شود، برای مادران باردار مبتلا بی خطر نیست و ممکن است برخی از انواع آن، عوارض بلندمدتی را برای سلامت جنین داشته باشند.

تذکر: این فرهنگ باید در جامعه ایجاد شود که همه مبتلایان به ایدز، از راه‌های پر خطر مبتلا نشده اند و بسیاری از آن‌ها تنها قربانی‌های ناآگاه بوده‌اند. بنابراین زنان مبتلا به ایدز این حق را دارند که اگر تمایل داشته باشند طعم شیرین مادر شدن را بچشند و رسانه‌ها باید آگاهی‌ها را به آن‌ها بدهند که می‌توانند با رعایت راهکارهای درمانی مانع از ابتلای نوزادشان به ایدز شوند.
متخصصان زنان و زایمان هم باید شرایط این دسته از بیماران را درک کنند و تمام مراقبت‌های لازم را قبل و بعد از زایمان برای این دسته از مادران انجام دهند و این امیدواری را به آن‌ها بدهند که می‌توانند فرزندانی سالم به دنیا بیاورند.

تذکر: اگرچه تغذیه نوزاد با شیر مادر به همه مادران توصیه می‌شود، اما شیر دادن مادرانی که HIV مثبت هستند، اصلا توصیه نمی‌شود و باید در اولین فرصت، شیر دادن به نوزاد خود را قطع کنند، چون ویروس HIV از طریق شیر می‌تواند به نوزاد انتقال پیدا کند. این مادران باید تحت نظر پزشک اطفال، بهترین گزینه را برای تغذیه نوزادان خود انتخاب کنند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

پاسخ به سوالات شما درباره ایدز

در این مقاله سعی شده است به تمامی سوالاتی که شما در ذهن خود درباره بیماری ایدز دارید پاسخ داده شود.


آیا هر فرد آلوده به HIV مبتلا به ایدز است ؟
ویروس HIV مسبب ایدز است و ایدز مرحله نهایی آلودگی با HIV است. باید دانست كه هرفرد آلوده به HIV الزاما مبتلا به ایدز نیست بلكه باید یكسری معیارهای شاخص ایدز را بروز دهد تا بگوییم به ایدز مبتلا شده است.
تنها نیمی از افراد آلوده به HIV درطی 10 سال به سندرم ایدز مبتلا می شوند. این فاصله زمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل زیادی منجمله وضعیت سلامت فرد و عادات بهداشتی وی ارتباط دارد. امروزه به كمك بعضی ازداروها می توان این فاصله را طولانی تر كرد.

چگونه بفهمم اطرافیانم آلوده به HIV هستند یانه ؟
هیچ گاه نمی توانید فقط با نگاه به اطرافیانتان به این مورد پی ببرید. هرفرد ظاهرا سالمی را كه درمحل كار، مدرسه، استادیوم ورزشی، خیابان و ... ملاقات می كنید ممكن است بدون آنكه حتی خود آگاه باشد ناقل این ویروس باشد و در حالی كه واقعا سالم به نظر می رسد ویروس را به فرد دیگری منتقل كند.
پس از یك تماس جنسی مشكوك و یا استفاده از سوزن مشترك، یا در واقع پس از مواجه چه کارهایی را باید انجام داد.

آزمایشاتی كه بطور معمول برای تشخیص این عفونت بكار می رود براساس جستجوی آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن دربرابر HIV است. میزان این آنتی بادی ها دراكثر مردم درطی 3 ماه پس از عفونت قابل شناسایی است (بطور متوسط حدود 25 روز پس از تماس). اما در بعضی موارد ممكن است این زمان به 6 ماه هم برسد.

بنابراین درحال حاضر پیشنهاد می شود كه 3 ماه پس از تماس احتمالی برای انجام آزمایش مراجعه كند. نكته بسیارمهمی كه نباید فراموش شود این است كه درطی این 3 ماه نباید خود و دیگران را درمعرض HIV قرار دهید.

منظور از تماس جنسی سالم چیست ؟
منظور این است كه شما از آلودگی های منتقله از راه تماس جنسی نظیر HIV درامان هستید اگر و فقط :

الف - اگر اصولا تماس جنسی نداشته باشید.

ب - اگر تنها بایك فرد تماس جنسی داشته باشید و هیچ كدام ازشما آلوده به HIV نبوده و شریك جنسی دیگری نداشته باشید.

پ - اگر بطور صحیح از كاندوم استفاده كنید.

كاندوم های لاتكس چقدر درپیشگیری از انتقال HIV موثرند ؟
بر طبق پژوهش های انجام شده بر روی افراد سالمی كه با افراد ناقل این ویروس تماس جنسی داشته اند، 98 % از آنهایی كه بطور منظم و به روش صحیح از كاندوم لاتكس استفاده می كرده اند به ویروس آلوده نشده اند. لذا كاندوم لاتكس درصورت استفاده منظم می تواند تا حد زیادی ازخطر انتقال HIV بكاهد.

آیا بوسیدن بادهان باز، HIV را منتقل می كند ؟
بوسیدن با دهان باز٬ خطر كمی دارد چون بزاق دهان به میزان بسیار کمی حاوی HIV می باشد. البته درمواردی كه بوسه با دهان باز طولانی باشد ممكن است باعث ایجاد خراش در دهان یا لب شده و ویروس را منتقل كند. علاوه بر آن بعضی افراد گاهگاهی خونریزی خفیف از لثه یازخمهای كوچك در دهان دارند كه می تواند عامل انتقال HIV باشد.

توصیه مهم :
جلوگیری ازتماس جنسی مشكوك بهترین راه برای جلو گیری از ابتلا به عفونت HIV (وسایر بیماری های مقاربتی) است ولی آنهایی كه فعالیت جنسی دارند لااقل توصیه های زیر را بكار بندند :
الف - مقاربت فقط بایك شریك جنسی سالم.
ب - استفاده از كاندوم های لاتكس درهر نوبت.

آیا HIV ازطریق تماس های اتفاقی منتقل می شود ؟
خیر. این ویروس درطی فعالیت های روزمره درمحیط كاری منتقل نمی شود.
من جمله :

الف - تماس های اجتماعی روزمره شامل دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن دوستان.
ب - ورزش و كار .
پ - خوابیدن در یك اتاق و یا نفس كشیدن در هوای مشترك (محیط كار، اتومبیل و ... ) .
ت - ظروف غذا یانوشیدنی مشترك، دستگیره در، استفاده از آب مشترك درشستشو، شنا در استخر مشترك.
ث - آب دهان انداختن، عطسه و سرفه.
ج - عرق بدن و اشك.
چ - گزش پشه یا سایر حشرات.

علائم و نشانه ها و بیماریهای شایع حاصل از آلودگی با HIV چیست ؟
علائم و نشانه های شایع آلودگی با HIV عبارتند از :


- عفونت (مغز، خون و دستگاه تناسلی)
-كاهش شدید وزن
-عرق شبانه
-تب و لرز
-ضایعات مخاط دهان
-سردرد
-اختلال دید
-احساس خستگی مزمن
-اسهال
-جنون

بیماریهای شایع حاصل از HIV عبارتند از :
-هرپس (تب خال)
-سل
-عفونتهای بی هوازی
-بدخیمی
-مننژیت (عفونت لایه های مغز)
-ایدز

توجه :
بسیاری از افراد آلوده به عفونتهای آمیزشی و ایدز علائمی از بیماری ندارند در حالیکه می توانند آلودگی را به دیگران سرایت دهند. پس در هر تماس جنسی مشکوک، خطر آلودگی را در نظر داشته باشید.


... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

پاسخ به سوالات شما درباره ایدز 2

در این مقاله سعی شده است به تمامی سوالاتی که شما در ذهن خود درباره بیماری ایدز دارید پاسخ داده شود.

آيا بلافاصله بعد از تماس مشکوک بايد آزمايشHIV را انجام داد ؟
جواب:
بعد از تماس مشکوک معمولاً در اغلب کشورها دو بار انجام تست با فاصله زمانی بين حداقل 2 هفته تا 6 ماه توصيه شده است.
در اروپا و آمريکای شمالی: دفعه اول دوهفته بعد از تماس جنسی مشکوک توصيه می شود. اولين آزمايش HIV به روش PCR test انجام می شود که دو هفته بعد از ورود ويروس قادر به جستجو و رديابی مستقيم ويروس در خون می باشد. اطمينان به اين تست تنها 95 درصد است. بنابراين برای دفعه دوم 12 هفته بعد يک تست اليزا نيز توصيه می شود که ميزان پادتن ( آنتی بادی) ها يی که خون شخص آلوده برعلیه HIV توليد کرده است را اندازه گيری می کند.

در ايران: دفعه اول بين 8 تا 12 هفته بعد توصيه می شود. معمولاً آزمایش اليزا (ELISA test) در ايران انجام می گيرد که استاندارد جهانی در بيمارستان ها و مراکز بانک خون می باشد. به دليل اينکه سرعت و ميزان توليد آنتی بادی در بدن اشخاص ممکن است متفاوت باشد 6 ماه بعد تکرار آن توصيه می شود.

کجا می توان برای انجام يک آزمایش HIV مراجعه کرد ؟
جواب:
در ايران به کلینیکهای مثلثی و مراکز انتقال خون مراجعه شود.در بيشتر اين مراکز آزمايش و مشاوره بصورت مجانی و ناشناس (محفوظ نگاه داشتن نام و دريافت يک شماره کد) انجام می شود.
در اروپا و آمريکای شمالی به پزشک خانواده خود مراجعه کرده و درخواست آزمایش HIV کنيد. در صورتی که پزشک٬ شما را به آزمايشگاه فرستاده باشد، در تمامی آزمايشگاه ها، اين تست انجام می گيرد.ضمناً دربسياری از کشورها – به طور مثال اتريش – مراکز امداد ايدز نيز وجود دارد که شما می توانيد با محفوظ نگاه داشتن نام خود و به صورت ناشناس برای انجام اين تست مراجعه کنيد.

درصورت انجام "چک آپ (checkup)" و آزمايشهای صحت مزاج ، آيا آزمايش HIV نيز انجام می گيرد ؟
جواب:
آزمايش ايدز به جز در موارد خاص، جزو آزمايشات متداول پزشکی (جهت checkup) نمی باشد. بنابر اين بايد دقيقاً نام آزمایش HIV در برگه ذکر شود تا آزمايشگاه آن را انجام بدهد. پس در صورتی که تمايل به انجام آرمايش ايدز داريد بايد دقيقاً قضيه را با پزشک خود در ميان بگذاريد.

درصورت اهدای خون در سازمان انتقال خون ايران، آيا آزمايش HIV روی آن انجام می گيرد؟آيا نتيجه آن قابل استفاده و معتبر است ؟
جواب:
بله و نتيجه آن معتبر است.
در سازمان انتقال خون ايران، آزمايشهای خاصی (Western blot و HIV-ELISA) بر روی خون انجام می شود. البته بايد به خاطر داشت که آزمايش اليزا (HIV ELISA) حساسيت و دقت 100% ندارد. درصد دقت تست اليزا در حدود 97.5% است که البته بستگی به روش آزمايش و همين طور شرکت سازمانده کيت متفاوت می باشد. اين بدان معنی است که اين تست تنها 97.5% از مبتلايان را شناسايی می کند، به عبارت ديگر اگر شخصی مبتلا باشد 97.5% احتمال دارد که تست مثبت باشد.

دقت تست در حدود 98.5% است که با خصوصيت کيت و کيت فرق می کند وآن به اين معنی می باشد که اگر شخصی مثبت گزارش شود 1.5% احتمال دارد که واقعاً مبتلا نباشد. که به آن فاصله مثبت کاذب (False positive) می گويند.

در هر صورت شخصی که جواب آزمايش اليزا مثبت دارد لازم است که با روش وسترن بلات (Western blot) نيز مجدداً چک شود که روش دقيق تری است.آزمايشگاه ها معمولاً قبل از اعلام نتيجه اين کار را انجام می دهند. بنابراين جوابی که بيمار گرفته است در صورتی که مثبت باشد قابل اطمينان است چون چندبار کنترل می شود.

درصورت آزمایشHIV در سازمان انتقال خون ايران، آيا نتيجه آن قابل استفاده و معتبر است؟
جواب:
* بله نتيجه آن معتبر است. برای توضيح بيشتر به جواب سوال 4 مراجعه شود.

درصورت خود ارضايی (زن و يا مرد)، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟
جواب:
شما از طريق خود ارضايی به ويروس ایدز (HIV) آلوده نخواهيد شد. HIV تنها در صورتی انتقال خواهد يافت که دو نفر دارای ارتباطی باشند که به تماس خونی یا ترشحات جنسی آنان منجر شود، (رابطه جنسی – استفاده از سرنگ مشترک و...) و يکی ازآن دونفر، قبلاً به HIV آلوده شده باشد.

درصورت بوسيدن شخصی، آيا خطر انتقال HIV و ديگربيماری های مقاربتی وجود دارد؟
جواب:
رو بوسی و بوسيدن عادی باعث انتقال ويروس نمی شود و اگر منظور بوسيدن عميق و با دهان باز باشد در صورتی که زخمی در دهان يا روی لثه يا لب ها وجود داشته باشد، خطر انتقال HIV وجود دارد که البته ميزان خطر پايين است و آمار دقيقی در اين باره وجود ندارد.

درصورت داشتن رابطه دهانی (oral sex)، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟
جواب:
در صورت وجود زخم در دهان هر یک از شرکای جنسی ویا ایجاد زخم در حین رابطه این احتمال وجود دارد ولی آمار دقیقی در دسترس نیست.

در صورت تماس جنسی سطحی، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟
جواب:
تماس ترشحات جنسی با پوست سالم٬ باعث انتقال HIV نمی شود.

در صورت استفاده از کاندوم درارتباط جنسی با شخص آلوده، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟
جواب:
در صورتی که کاندوم سالم باشد و ترشحات جنسی از آن خارج نشود احتمال انتقال صفر است. – البته هميشه بايد به خاطر داشت که در رابطه جنسی با شخص آلوده احتمال خطر انتقال وجود دارد.در ارتباط با افرادی که اطمينان کامل نسبت به سلامتی آنها نداريد،استفاده از کاندوم اکيداً توصيه می شود.

در صورت عدم استفاده از کاندوم در ارتباط جنسی با شخص آلوده، آيا احتمال آلوده شدن در اولين ارتباط نيز وجود دارد؟
جواب:
بله، حتی در اولين ارتباط اين شانس در حدود 0.9% از زن به مرد و در حدود 1.1% از مرد به زن میباشد.

در صورت پاره شدن کاندوم در زمان انجام ارتباط جنسی، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟
جواب:
در صورتیکه کاندوم پاره شود احتمال آلودگی وجود دارد. برای دريافت پاسخ دقيق تر به سوال 10 و 11 مراجعه شود.

در صورت ارتباط جنسی با اشخاص خود فروش، ميزان خطر آلوده شدن به HIV و بيماری های مقاربتی به چه ميزان است؟
جواب:
به طور طبيعی ميزان درصد خطرانتقال بيماری های مقاربتی و HIV در بين اين گروه (برای هر دو، شخص مشتری و شخص خود فروش) به دليل داشتن شرکای جنسی متعدد و عدم آشنايی هر کدام از آنها با سابقه خونی شريک جنسی و همچنين سابقه شرکای جنسی قبلی، بسيار بالا می باشد. متاسفانه آمار دقيقی وجود ندارد که ميزان خطر را به شکل دقيق تعريف و مشخص نمايد.
فاکتور بسيار مهم در اين مورد کنترل می باشد.

در صورتی که شما در کشوری هستيد که اين کار شکلی قانونی دارد، (مانند بعضی کشورهای اروپايی) و شما با اشخاص دارای شناسنامه بهداشتی به شيوه " ارتباط جنسی مطمئن تر (Safer sex) " رابطه برقرار می کنيد، ميزان خطری که متوجه شما می باشد به آن شدت و ميزان بالايی نيست که در شيوه های به اصطلاح زيرزمينی و مخفی وجود دارد، که دليل آن کنترل بهداشتی اين افراد به شکل منظم می باشد.

به عنوان نمونه در ايران، در صورت برقراری تماس جنسی بين اين افراد (شخص مشتری و شخص خود فروش)، ميزان درصد خطری که متوجه اين گروه است، بسيار بالا می باشد. از دلايل بسيار مهم آن می توان به سه مشکل مهم موجود در بين افرادی که به اين کار به عنوان شغل روی آورده اند، اشاره کرد :

1. عدم دسترسی به سرويس های بهداشتی کافی و مناسب.
2. عدم کنترل بهداشتی و انجام معاينات منظم سلامتی.
3. عدم انجام آزمايشهای اجباری سلامتی در طی دوره های زمانی منظم.

در ارتباط جنسی شخص آلوده (مرد با زن – مرد با مرد)، احتمال آلوده شدن کدام يک بالاتر است؟
جواب:
همواره خطر انتقال HIV در مورد مردان همجنسگرا بالاتر و تقريباً دو برابر مردان غير همجنسگرا است. (خطر دريافت ويروس در بين مردان همجنسگرا در فرد مفعول بيشتر است.)
ميزان درصد انتقال آلودگی از مرد به زن در حدود 1.1% می باشد.
ميزان درصد انتقال آلودگی از زن به مرد در حدود 0.9% می باشد.

در صورت فاعل بودن در ارتباط جنسی بين دومرد، آيا احتمال آلوده شدن شخص فاعل نيز به HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟
جواب:
بله اين احتمال وجود دارد ولی کمتر از فردی است که مفعول است. همواره بايد به خاطر داشت که احتمال انتقال در مردان همجنسگرا رقم بالايی است.

جالب توجه اين است که گاه در بين گروه هايی افراد در ايران نوعی نگاه خاص وجود دارد که تنها مردانی را که در رابطه جنسی مرد با مرد، مفعول هستند را همجنس گرا به شمار می آورند و مردانی را که در رابطه مرد با مرد فاعل هستند را به عنوان همجنس گرا نمی شناسند.

بنابراين گمان می کنند که خطر تنها شخص مفعول را تهديد می کند. در حالی که از نظر علمی و هم در بيشتر فرهنگ ها، هر مرد و زنی– فاعل يا مفعول – را که به نوع همجنس گرايش دارد، همجنسگرا می شناسند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
زن

 

پاسخ به سوالات شما درباره ایدز- 3

در این مقاله سعی شده است به تمامی سوالاتی که شما در ذهن خود درباره بیماری ایدز دارید پاسخ داده شود.

چرا نیش حشرات بیماری، را منتقل نمی كند؟
خون آلوده مكیده شده بوسیله حشرات به سرعت توسط آنزیمهای حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه حیات در داخل بدن حشره نمی باشد و حشره با گزش فرد دیگر، نمی تواند ویروس فعال را منتقل كند.

آیا تیغ استفاده شده كه خونی روی آن دیده نشود هم می تواند بیماری را منتقل كند ؟
بلی ، تیغ به ظاهر سالم می تواند لخته های خون بسیار كوچك كه با چشم غیر مسلح دیده نمی شود داشته باشد و ویروس تا یك هفته در چنین لخته هایی زنده و عفونت زا باقی بماند.

آیا مصرف مشروبات الكلی می تواند عامل ابتلا به ویروس HIV باشد ؟
مشروبات الكلی باعث اختلال در قدرت تصمیم گیری می شود و هم میل جنسی فرد افزایش پیدا می كند و قادر به تصمیم گیری صحیح جهت حفظ سلامت خودش نمی باشد و اكثر تماس های جنسی همراه با استفاده از مشروبات الكلی بدون استفاده از كاندوم است .

آیا دستشویی های فرنگی راه انتقال ویروسHIV محسوب می شود ؟
امکان انتقال HIV از سطح پوست سالم و عرق بدن كه در تماس با این نوع دستشویی ها میباشند ، وجود ندارد .

چرا تماس جنسی راه انتقال محسوب می شود ؟
در ترشحات جنسی مرد آلوده و یا زن آلوده٬ HIV وجود دارد و ویروس قادر است به مخاط دستگاه تناسلی چسبیده و به داخل بدن راه یافته و خود را به سلولهای میزبان اصلی یعنی "لنفوسیت های كمك كننده" برساند.

چرا احتمال انتقال HIV در همجنس بازان بیشتر است ؟
این مربوط به نوع تماس جنسی است :

1- مخاط روده ظریفتر از مخاط دستگاه تناسلی زنان (واژن ) است .
2- مویرگهای زیر مخاط روده بیشتر از مویرگهای زیر مخاط دستگاه تناسلی است .
3- احتمال آسیب و زخم شدن در روده بیشتر است .
4- مدت زمان تماس ترشحات آلوده با مخاط روده بیشتر است.
علاوه بر این فاكتور های اندامی افراد همجنس باز٬ دارای شركاء جنسی و فعالیت آمیزشی بیشتر هستند و این عوامل احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

آیا در اثر تماس جنسی انسان با حیوان احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد؟
یكی از فرضیه های اولیه در پیدایش این بیماری تماس جنسی انسان با میمون بوده است اما با شناخت ویروس و مشخص شدن محدودیت میزبان این ویروس، احتمال انتقال ویروس از این راه ممكن نمی باشد.

آیا همجنس بازی زن با زن راه انتقال محسوب می شود ؟
با توجه به این امر كه معمولا این زنان از وسایل مصنوعی استفاده می كنند و قادر به انتقال ترشحات جنسی بطور مستقیم نمی باشند ،احتمال انتقال کمتر میشود.

آیا همجنس بازی در صورت سالم بودن افراد راه انتقال محسوب می شود ؟
خیر بیماری ایدز یك بیماری عفونی است و ایجاد بیماری بدون حضور عامل عفونت امكان پذیر نمی باشد. همانطوری كه تا قبل از پیدایش این بیماری افراد هم جنس باز و معتاد تزریقی در همه جوامع بوده است اما بیماری ایدز مشاهده نشده بود .

چرا آزمایش تشخیص قبل از ازدواج اجباری نمی شود ؟
داشتن یك پاسخ منفی دلیلی بر اینكه فرد آلوده نمی باشد، نیست. و ممكن است فرد در چند ماه اخیر آلوده شده باشد و هنوز جواب ایشان مثبت نشده باشد . از طرفی فردی كه دارای رفتارهای پر خطر مانند اعتیاد تزریقی و داشتن آمیزش با شركاء جنسی متعدد باشد می تواند در هر زمان آلوده شود و داشتن سلامت قبل از ازدواج ضامن پایداری و سلامت خانواده نخواهد شد.(گر چه انجام این آزمایش قبل از ازدواج هیچ اشکالی ندارد.)

فاصله زمانی بین ابتلا و ظهور علائم بالینی چقدر است ؟
از زمانی كه ویروس وارد بدن و وارد اولین سلولهای دفاعی می شود ابتلا صورت پذیرفته است. اما بطور معمول حداقل 15-10 سال طول میكشد كه شخص وارد مرحله بیماری ایدز شود.

این مدت در صورت وجود عواملی مانند فقر غذایی و عدم رعایت بهداشت و ابتلا به عفونت های مختلف و تعداد بیشتر ویروس وارد شده٬ مدت زمان كوتاه تر می شود و استفاده از غذای مغذی و بهداشتی، مصرف ویتامین های لازم، انجام ورزش و داشتن روحیه بالا و تشخیص و درمان عفونت ها در این مسیر٬ مدت زمان را طولانی تر كرده و منابع پزشكی تا 20 سال را هم گزارش نموده اند.
... الله ...
با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت
با هر چه رود نام تو را می توان سرود
بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍
با دست های روشن تو می توان گشود
     
  
صفحه  صفحه 13 از 14:  « پیشین  1  ...  11  12  13  14  پسین » 
علم و دانش

ایدز و مسائل مربوط به آن

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA