انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
فرهنگ و هنر
  
صفحه  صفحه 48 از 49:  « پیشین  1  ...  46  47  48  49  پسین »

روزنگار تاریخ جهان


مرد

 
باز هم وقوع حادثه مرگبار در مكه و در جريان مناسك حج ـ اين رويداد در عين حال اختلاف طبقاتي در امارات را عيان ساخت

در نيمروز پنجم ژانويه 2006 و در آستانه هشتاد و دومين روزي كه ابن سعود (عبدالعزيز) خودرا «خادم مسجد الحرام»، و حجاز را كه دين اسلام از آن برخاسته است بخشي از «مملكت سعوي» اعلام داشت (هشتم ژانويه 1926)، و انگليسي ها كه برجاي عثماني نشسته بودند 17 ماه و 13 روز بعد (بيستم ماه مه 1927) بر استقلال كشور سعودي صحه گذاردند رويداد مرگبار ديگري در شهر مكه براي زائران كعبه اتفاق افتاد. در اين حادثه كه بر اثر فروريختن يك مسافرخانه 40 ساله روي داد دست كم 76 تن كشته و دهها نفر ديگر مجروح شدند. شمار زائران كعبه در سال 2006 دو ميليون و پانصد هزار تن گزارش شده بود.
در دهه هاي اخير هر چند وقت يکبار يك حادثه از اين دست براي زائران كعبه كه هر سال در چنين ماه قمري از سراسر دنياي اسلامي به آنجا روي مي آورند اتفاق افتاده است. سه سال پيش از آن (سال 2003) 251 و 16 سال قبل (سال 1990) 1426 حاجي جان سپردند و قس عليهذا.
بسياري هستند كه مي گويند نمي دانيم كه اين رويدادها چرا درسي براي دولت سعودي نمي شود. به نظر اين عده، همين آخرين حادثه قابل پيش بيني و پيشگيري بود. چرا بايد اجازه داده مي شد كه در 200 متري مسجد الحرام يك مسافرخانه قديمي (بدون تعمير اساسي و يا نوسازي) در كنار هتل هاي جديد سر به فلك كشيده به كار ادامه دهد، مسئول كيست؟.
برخي از اين قربانيان ليبيايي و اماراتي بودند؟، آيا اين نفتدارها هم مانند بنگلادشي ها و پاكستاني ها بي پول و فقير بودند كه در چنين مسافرخانه قديمي و ارزانتر مسكن كرده بودند و يا اين كه در كشورهاي آنان اختلاف طبقاتي عميق ميان دارا و نادار وجود دارد؟!. مقتولين و مجروحين اماراتي از طبقه فقير اين سرزمين هاي كم جمعيت و كوچك ولي نفتدار و «خيلي پولدار» بودند. عكس بالا، پس از فرو ريختن مسافرخانه «لؤلؤة الخير» شهر مكه (محل سكونت جمعي از زائران) از باقيمانده آن برداشته شده است.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
نگراني وزير امور خارجه آمريکا در ژانويه 2006 از تصميم ايران به ازسرگيري برنامه هاي اتمي اش

بامداد ششم ژانويه 2006 بانو «رايس» وزير امورخارجه وقت آمريكا ضمن صرف ناشتايي با چند روزنامه نگار به آنها گفت كه مسئله ايران براي ما حساس شده است و روشن نيست که به کجا بيانجامد. دولت ايران اعلام كرده است كه برنامه هاي اتمي خودرا از سر مي گيرد و نمايندگان اين دولت از شركت در جلسه از قبل پيش بيني شده پنجم ژانويه 2006 آژانس بين المللي انرژي اتمي مركب از نمايندگان 35 كشور خودداري كردند كه علامت سخت شدن موضع تهران است. ما به حد كافي راي در ميان كشورهاي عضو آژانس خواهيم داشت كه مسئله ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهيم. با وجود اين، منتظر نتيجه قطعي تلاش هاي ديپلماتيك جاري (وقت) خواهيم بود. رئيس جمهور تازه ايران (احمدي نژاد) نرمش رئيس جمهور قبلي را ندارد و حرکت بعدي او براي ما قابل پيش بيني نيست. در جمهوري اسلامي ايران حرف آخر را رهبري اين کشور مي زند ولي از طريق رئيس جمهور و شايد رئيس پارلمان. بنابراين، کار ما در قبال تهران دشوار و پيچيده است.
رايس سپس از روش تازه دولت روسيه و سخت شدن اين دولت انتقاد كرد و گفت اول ژانويه ديديم كه چگونه روسيه لوله گاز خود را بست. رفتار روسيه تغيير فاحش كرده است و ما نگران هستيم. در پي بستن لوله گاز روسيه به اروپا، کار ما شده است نشستن و مراقب حرکت بعدي روسيه بودن.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
1714: نخستين ماشين تحرير جهان كه به دست هنري ميل ساخته شده بود در لندن به معرض تماشا گذارده شد.

1907: Maria Montessori ماریا مونته سوري (1870 - 1952) فیلسوف، آموزشگر و پزشک ایتالیایی برپایه فرضیه خود یک مهد کودک(Daycare) در شهر رم برای کودکان والدین ورکینگ کلاس (طبقه کارگر) دایر کرد. طبق فرضیه بانو ماریا، آموزش کودک باید از زمان بازگرفتن از شیر (تقریبا دوسالگی) آغاز شود زیرا که کودک از چندماهگی توان یادگیری دارد. وی با این کار خود که جهانی شده است کمک کرد که بانوان بیشتری به نیروی کار کشورها اضافه شوند. ایجاد مهدهای کودک درعین حال یک شغل تازه بوجود آورده است. والدین کودکان زیر پنج سال تمام اطفال خودرا در ساعات کار خود به این مهدها می سپارند که آموزشگر ویژه دارند.

1952: كشور اردن كه با انديشه و به دست انگليسي ها ساخته شده است داراي قانون اساسي شد.

1964: ليندن جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا برنامه مبارزه فقر در اين كشور را اعلام داشت.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
زادروز نویسنده ای که 204 کتاب و رساله نوشت و جنگهای سرد امروز را پیش بینی کرد

ویلیام ـ ویکی ـ کالینز William - Wilkie - Collins نویسنده انگلیسی قرن نوزدهم هشتم ژانویه 1824 (روزی چون امروز) به دنیا آمد و جمعا 204 کتاب و رساله نوشت؛ یکصد کتاب، رساله و مقاله غیر داستانی، 30 داستان (ناول)، 60 داستان کوتاه و 14 نمایشنامه.
کالینز در عین حال یک اندیشمند بود و در نیمه دوم قرن 19 بسیاری از تحولات صد سال بعد ( نیمه دوم قرن بیستم) را حدس زده و پیش بینی کرده بود ازجمله تغییر جنگ افزارها از سلاح آتشین و لشکرکشی پُرهزینه و تلفات به زبان و قلم (جنگ سرد)، گفتار و کردار دیپلماتیک (بازی)، جاسوسی، ترور مقامات و برجستگان مورد هدف، خرابکاری ها، تحریک و راه اندازی شورش و انقلاب، فشارهای اقتصادی، به ورشکستگی کشاندن، بدنام کردن و ....
کالینز که بسیاری از کتاب های او به صورت فیلم سینمایی درآمده اند 23 سپتامبر 1889 درگذشت. داستان او تحت عنوان «بی نام = گمنام» و داستان دیگرش «زن سپید پوش» و نیز داستان پلیسی اش زیر عنوان ...معروفیت بیشتری دارند. کالینز که دوستانش اورا «ویکی» خطاب می کردند در کتاب خاطرات زندگی اش نوشته است که دچار یک بیماری پُر از درد بود و به تجویز دکتر و صرفا به خاطر تسکین درد، «تریاک» مصرف می کرد. در این خاطرات، ویکی اعتراف کرده است که با دو زن رفت و آمد طولانی داشت ولی جرات نکرد با هیچکدام شان ازدواج کند که درد سرهای ناشی از ازدواج ایجاد نگرانی و رنج و زحمت بسیار و درازمدت دارد و به قول شاعر ایرانی؛ دلا خو کن به تنهایی که از «تن» ها بلا خیزد، و دمي با غم بسر بردن جهان يکسر نمي ارزد.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
روزي كه گاليله درگذشت

گاليله Galileo Galilei فيزيكدان، فضا شناس، فيلسوف و دانشمند بزرگ قرون جديد و سازنده تلسكوپ هشتم ژانويه سال 1642 ميلادي درگذشت. وي در 15 فوريه سال 1564 در پيساي ايتاليا به دنيا آمده بود.
گاليله كه در دو دانشگاه در ايتاليا تدريس كرد پس از ساختن تلسكوب و اطلاق اين واژه بر آن، قمرهاي سياره مشتري را با آن كشف كرد. ابتکار روش تجربي براي تحقيقات علمي نيز از اوست. درگيري گاليله با مقامات وقت كليساي كاتوليك فصلي از تاريخ آن زمان اروپا را تشكيل مي دهد. گالیله اعلام كرده بود که زمين و ستارگان در مداري مشخص به دور خورشيد مي چرخند.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
سالروز درگذشت چو ئن ـ لاي مشاور مائو و نخست وزير مادام العمر رژيم وقت ـ راه مائو و چو ئن ـ لاي پس از مرگ آنان ديري نپایید

چو ئن ـ لاي مشاور نزديك مائو، از مقامات ارشد حزب كمونيست (!) و نخست وزير چين در اين روز (هشتم ژانویه) در سال 1976 در 78 سالگي درگذشت (هشت ماه پیش از وفات مائو). وي از موسسان جنبش غير متعهد در جهان بشمار آورده شده است. مائو یک فیلسوف بود و چو ئن ـ لای یک مدیر و دیپلمات (گفتگوگر). روش چو ئو ـ لای که از هر رویداد (داخلی ـ خارجی) حتی اظهارات سیاسی یک مقام به سود سیاست دولت پکن با دنبال کردن و استناد کردن استفاده می بُرد بعدا و عمدتا در قرن 21 الگوی امور دیپلماتیک شده است. وی که در چند کنفرانس جهانی ازجمله کنفرانس ژنو سال 1954 شرکت جسته بود باطنا روش همزیستی مسالمت آمیزرا رد نمی کرد. چوئن لاي از اکتبر 1949 تا لحظه درگذشت، نخست وزير دولت پکن بود.
چو ئن ـ لاي كه در سال 1898 به دنيا آمده بود درفرانسه و ژاپن تحصيل كرده بود. وی در طول مبارزات کسب زمامداري، همه جا در كنار مائو تسه دونگ ديده مي شد ازجمله در راهپيمايي طولاني تحت فشار نیروهای دولت حزب کومین تانگ (دولت مليِّون جمهوري چين) که از 1934 آغاز شده بود. گفته شده است که ضابطه پیش شرط عضویت در حزب کمونیست و احراز آن قبل از پذيرفتن متقاضيان از چو ئن ـ لای است. طبق این ضابطه، متقاضیان عضویت باید در دوره آزمایشی تمايل قلبی به سوسياليسم و داشتن استعداد روانی، ذهنی سوسیالیست شدن و نیز برخوردار بودن از آگاهی های لازم را ثابت کنند و ورود به حزب با هدف دست یافتن به پلکان ترقی نباشد. به نظر او، ورود فرصت طلبان و منفعت جویان به حاکمیت ها است که باعث فساد، انحراف از مسیر و فروپاشی از درون می شود. (ميلياردر شدن دهها تن از اعضاي ارشد حزب حاکم دولت پکن ـ اسما حرب کمونيست! ـ ازجمله ون Wen نخست وزير اين رژيم قبول شدگان در همان دوره آزمايشي هستند!!!.).
چو ئن ـ لای سالها پيش از رسيدن به قدرت از حاميان همكاري حزب كمونيست چین با حزب کومين تانگ بود و مي گفت: هدف هر دو حزب خدمت به چين و چينيان است، ولي با روشهاي متفاوت و چون هدف واحد است همكاري نه تنها منعي ندارد بلكه لازم است. ولي وقتي که به قدرت نزديک شد و ديگر دم از همکاري زدن لازم نبود، با اين بهانه كه چون حزب مليّون «كومين تانگ» براي دريافت كمك به خارجي متوسل شده است بايد با آن مبارزه شود، حال آنکه همان زمان حزب کمونست (!) از شوروي انواع کمک ها را دريافت مي کرد. از نظر چوئن لاي، شوروي خارجي نبود!.
پس از مرگ مائو و چو ئن ـ لای، دیری نپایید که دولت پکن بویژه از 1982 راه ديگري سوا از راه اعلام شده مائو و چو ئن ـ لاي در پيش گرفته است و معلوم نيست که با چه هدفي هنوز عنوان سوسياليست بودن را يدک مي کشد. «سوسیالیسم» هرگونه استثمار داخلی و خارجي (کاپیتالیسم) و تولید و صدور کالای نامرغوب و ... و بيکار کردن ساير ملل را مردود می داند.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
1867: به سیاهپوستان آمریکا، دو سال پس از پایان جنگ داخلی، حق دادن رای در انتخابات داده شد.

1877: در مونتانا (ایالت شمالی آمریکا و دارای مرز مشترک با کانادا) و در ناحیه کوههای گُرگ میان ارتش ایالات متحده و بومیان این کشور (سرخپوستان) نبرد دیگری آغاز شد. این آخرین نبردی بود که در آن، تاسونکه ویتکو [معروف به کریزی هورس] فرماندهی بومیان را برعهده داشت.

1918: وودرو ويلسون رئيس جمهوري وقت آمريكا اصول 14 گانه خود براي برقراري يك صلح پايدار را اعلام داشت . وي قبلا استاد دانشگاه بود.

1957: به تصميم خروشچف رهبر وقت شوروي بارديگر منطقه خود مختار «چچنو ــ اينگوش» در قفقاز شمالي تاسيس شد. استالين آن را منحل و بسياري از چچني ها را به اتهام قصد همكاري با نيروهاي هيتلر به نقاط ديگر شوروي تبعيد كرده بود.

1959: شارل دوگل برنده انتخابات، پس از سپري شدن مهلت اعتراض که اعتراضي به انتخابات نبود، رئیس جمهور فرانسه شد ـ جمهوری پنجم که خود او آن را با اصلاح قانون اساسی بوجود آورده بود. دوگل حاضر نشده بود که در جمهوری چهارم رئیس کشور فرانسه شود.

1961: فرانسویان در یک رفراندم عمومی تصمیم شارل دوگل مبنی بر دادن استقلال به الجزایر را تایید کردند. این رفراندم در فرانسه و الجزایر صورت گرفت. در فرانسه آراء «بلی» 75 درصد بود و در الجزایر 69 درصد!. به عبارت دیگر، مخالفان استقلال، در الجزایر بیشتر از فرانسه بودند. الجزایری ها هفت سال بود که دست به یک جنگ استقلال زده بودند. ادامه این جنگ نه تنها برای فرانسه هزینه سنگین داشت بلکه به حیثیت جهانی فرانسویان به نام ملتی آزادی دوست و دمکرات آسیب وارد ساخته بود.

1964: لیندون جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا در این کشور علیه فقر اعلان جنگ داد.

1979: واحدهای نظامی ویتنام که وارد کامبوج شده بودند خمرهای سرخ که از سال 1975 حکومت کامبوج را به دست داشتند شکست و به فرار از پایتخت و رفتن به جنگلهای شمال غربی کشور مجبور کردند. این جنگ را دعاوی ارضی خمرها و تعرض به مرز ویتنام باعث شده بود. در این مسئله، چین از خمرها و مسکو از ویتنامی ها که با چین هم اختلاف ارضی دارند حمایت می کردند. با عقب نشینی خمرها، در حقیقت مسکو پیروز شد ولی چون بلوک غرب با دولت مسکو دشمنی داشت تا سالها نماینده دولت هوادار ویتنام کامبوج را به سازمان ملل راه نداد و نماینده خمرها برغم متهم شدن به نسل کُشی همچنان کرسی این کشور در سازمان ملل را به دست داشت.


1996: فرانسوا میتران F. Mitterrand رهبر سوسیالیست و 14 سال رئیس جمهور فرانسه بر اثر بیماری سرطان پروستات درگذشت. وی 79 ساله بود. دوران ریاست جمهوری او بیش از هر سیاستمدار دیگر بود.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
در به در در جستجوي يك پادشاه براي كشور يونان!

در قرن نوزدهم قدرتهاي اروپايي در نشست های خود سرنوشت سایر ملل را تعیین می کردند، سرزمین دوردست را میان خود قسمت می کردند و ... و در همین راستا نهم ژانويه سال 1828 در لندن اجتماع کرده بودند تا مرزهاي يونان و نوع حکومت آن را تعیین کنند. این قدرتها پس از تعیین مرزهای یونان اصرار كردند كه نظام حكومتي این کشور که از دوهزار سال پیش از آن استقلال نداشت سلطنتي باشد ولي يافتن يك پادشاه براي يونان كاري دشوار بود و پنج سال طول كشيد!. يونان در زمان استقلال و پیش از اینکه به تصرف رومیان و سپس عثمانی در آید پادشاهي نبود و دودمان سلطنتي نداشت و به صورت «کشور – شهر» اداره می شد. قدرتهای اروپایی بالاخره «اوتو» شاهزاده آلمانی از ایالت باویر را برای پادشاهی بر یونان یافتند و او هم جورج یکم شاهزاده دانمارکی را ولیعهد خود قرارداد و این دو در آن زمان حتی زبان یونانی نمی دانستند. به همین سبب، پادشاهان خارجي يونان در طول يک قرن و نيم عمر سلطنت اين کشور همواره يا دچار مشکل بودند و يا مشکل ساز، تا اين که در دهه هفتم قرن 20 يوناني ها با يک رفراندم به نظام سلطنتي پايان دادند. می دانیم که يونانيان پايه گذار دمکراسي در جهان هستند.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
«یکشنبه سیاه» و عمليات ضد دولتي گام به گام مردم روسیه درسال1905

طبق تقویم قدیم (ژولیان) که هنوز در روسیه رسمیت داشت یکشنبه نهم ژانویه 1905 (22 ژانویه مطابق تقویم جاری ـ گریگوری) و در پی یک رشته ناآرامی در آن کشور و اعتراض به استبداد تزار نیکلای دوم و درخواست مشروطه شدن سلطنت و ایجاد مجلس، گروهی از معترضین که شمار آنان را تا هشتاد هزار تن نوشته اند به ابتکار و رهبری یک کشیش به نام گاپونGapon خواستهای خودرا در نامه ای نوشته و برای دادن آن به دست تزار، به صورت گروهی عازم کاخ زمستانی در سن پترزبورگ شدند. گارد تزار به گمان اینکه جمعیت قصد تصرف کاخ سلطنتی را دارد (و یا به دستور تزار!) به سوی جمعیت تیراندازی کرد (تصویر بالا) که بنا بر برخی نوشته ها نزدیک به هزار تن کشته و یا مجروح شدند و به همین سبب این روز در تاریخ روسیه «یکشنبه سیاه» نام گرفت.
این رویداد ناآرامی هارا گسترش داد، جنبش زمستوو Zemstvo (مشروطه خواه Constitutionalist) هواداران بیشتری یافت و دامنه ناآرامی و اعتصاب به کارخانه ها، سربازخانه ها و ادارات دولتی گسترش یافت و ترور مقامات هم بعدا برآن اضافه شد. تزار که تحت فشار نظامی ژاپن بود به چند خشونت دیگر متوسل شد و چون نتیجه نگرفت تصمیم به قبول برخی ازخواستهای معترضان شد، سانسور مطبوعات را لغو و با تشکیل شوراها موافقت کرد و .... این قولها مشروطه خواهان لیبرال را آرام کرد ولی دو گروه تندرو سوسیالیست (حزب سوسیالیست انقلابی و حزب سوسیال دمکرات) خواستهای تازه مطرح کردند و چون میان کارگران و کارمندان نفوذ داشتند اعتصابات ادامه یافت و مردم به نافرمانی و ندادن مالیات، کمکاری وکارشکنی دعوت شدند. تزار تا مدتی این ناآرامی هارا تحمل کرد و هنگامی که شنید اعتصاب به خطوط راه آهن گسترش یافته و خط آهن سراسری سیبری قطع شده و نظامیان بازگشته از جنگ با ژاپن درمیان راه سرگردان شده اند خشونت را ازسر گرفت و در یک مورد تظاهرکنندگان را به توپ بست، در ارمستان و باکو کشتار کرد و .... چون از این خشونت هم نتیجه نگرفت برای جلب نظر معترضان، وزیر داخله را برکنار کرد و طولی نکشید که شرایط لیبرالها (مشروطه طلبان، نه چپگرایان) را تماما گردن نهاد و با تاسیس مجلس (دوما) موافقت کرد و نخست وزیرنسبتا آزادی طلب برسر کار آورد و به این ترتیب نیمی از معترضان آرام گرفتند ولی چپگرایان به مخالفت ادامه دادند و این مخالفت بااینکه تزاررا مجبور به تفویض اختیار کرد تا سال 1917 ادامه یافت و در اکتبر این سال منجر به انقلاب بلشویکی و تغییر نظام شد. شکست روسیه در جبهه های جنگ (جنگ جهانی اول) به پیروزی انقلاب اکتبر 1917 کمک بسیار کرد زیرا که جمعی از نظامیان هم به انقلابیون پیوسته بودند.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
مرد

 
حذف «4 صفر» از اسكناسهاي لهستان!

دولت لهستان از ژانويه 1995 اسكناس هاي اين جمهوري را، بدون تغيير نام پول ملي، با حذف چهار صفر از سمت راست آنها چاپ و رايج ساخت. علت اين اقدام؛ توّرم شديد پول در اين كشور در نيمه اول دهه 1990 و پس از حذف نظام سوسياليستي بود. با اين عمل، اسكناس هاي ده هزار زولتي= زووتي(Zloty) لهستان يك Zloty شدند. از سال 2007 دولت هاي ايران و ونزوئلا نيز که دچار تورم پول بوده اند بررسي هايي را آغاز کرده بودند تا اگر نتيجه بررسي مثبت باشد چند صفر از اسكناس هاي خود را حذف كنند. طبق گزارش هاي رسانه اي، دولت ونزوئلا نتيجه تجربه لهستان را استعلام كرده بود.
لهستان كه در سال 2004 به اتحاديه اروپا پيوست پس از برقراري موازنه بودجه (برابري دخل با خرج) احتمالا از سال 2012 «يورو» را جانشين پول ملي خود خواهد كرد. اين دولت قبلا مايل بود كه اين جا به جايي از سال 2008 عملي شود.

مولف (نوشيروان کيهاني زاده)
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
صفحه  صفحه 48 از 49:  « پیشین  1  ...  46  47  48  49  پسین » 
فرهنگ و هنر

روزنگار تاریخ جهان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA