انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 26 از 26:  « پیشین  1  2  3  ...  24  25  26

Physics News | اخبار فیزیک


زن

 
دانشمندان گربه‌ی شرودینگر را گرفتند!

«گربه‌ی شرودینگر» یک آزمایش خیالی است و در واقع تناقضی است که در مفهوم برهم‌نهی در فیزیک کوانتوم و همین‌طور بر روی اجسام اطراف ما کاربرد دارد. ایده‌ی این آزمایش این است که یک گربه با یک منبع رادیواکتیو و یک سَم درون یک جعبه‌ی آب‌بندی‌شده قرار دارد. زمانی که یک اتم از ماده‌ی رادیواکتیو واپاشی می‌کند، سم آزاد می‌شود. فیزیک کوانتوم می‌گوید تا زمانی که یک نفر درب جعبه را باز نکرده گربه هم زنده است و هم مُرده و زمانی که درب جعبه باز شد، حالت کوانتومی تغییر می‌یابد. اکنون گروهی از فیزیکدانان راهی یافته‌اند که بتوانند گربه‌ی شرودینگر را بگیرند و حفظ کنند. آن‌ها این کار را با انتظار برای پریدن گربه و عمل در زمان واقعی جهت حفظ آن از عذاب قریب‌الوقوع آینده، انجام داده‌اند. دانشمندان با کمک این کشف می‌توانند یک سیستم هشدار برای پرش اتم‌های مصنوعی حاوی اطلاعات کوانتومی ایجاد کنند.

برای جسم ریزی مانند یک الکترون، مولکول و یا اتم مصنوعی حاوی اطلاعات کوانتومی، پرش کوانتومی در حقیقت انتقال ناگهانی از یک حالت گسسته‌ی انرژی، به حالت دیگر آن است. پرش‌های کوانتومی یک قرن پیش توسط «نیل بور» تئوریزه شد، ولی تا سال ۱۹۸۰ در اتم‌ها مشاهده نشده بود. در آزمایش‌های جدید، پرش کوانتومی به صورت واقعی برای اولین بار بررسی شده است. نتایج به‌دست آمده کاملاً در تناقض با نظریه‌ی بور است. پرش‌ها نه اختلال ایجاد می‌کنند و نه مانند تصورات دانشمندان تصادفی هستند.

پروفسور «میشل دوورت» از دانشگاه ییل، می‌گوید: «این پرش‌ها هر زمانی که ما اطلاعات کوانتومی را اندازه‌گیری کنیم اتفاق می‌افتند. ما می‌خواهیم بدانیم که آیا می‌توانیم یک سیگنال هشدار پیشرفته داشته باشیم که وقوع پرش‌ها را اطلاع دهند.» دانشمندان از رویکردی ویژه برای پایش غیرمستقیم یک اتم مصنوعی ابررسانا استفاده کرده‌اند. اتم مورد نظر در یک محفظه‌ی سه‌بعدی آلومینیومی قرار داده شده است و توسط سه تولیدکننده‌ی مایکروویو پرتودهی می‌شود.

پروتوهای مایکروویو باعث پرش‌های کوانتومی در اتم می‌شود. سیگنال‌های ریز کوانتومی این پرش‌ها را می‌توان بدون از دست رفتن در دمای اتاق تقویت کرد. در این آزمایش، سیگنال‌ها را می‌توان به صورت همزمان پایش کرد. دکتر «ماینی» از دانشگاه ییل، می‌گوید: «اثر زیبایی که طی این آزمایش مشاهده می‌شود، در واقع افزایش وابستگی در حین پرش است. با این کار نه تنها می‌توان پرش را دید، بلکه می‌تواند آن‌را معکوس کرد.»

مقاله‌ی تهیه شده توسط این گروه تحقیقاتی در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است.

نوشته: SciNews
ترجمه: امید محمدی
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
حرکت ستارگان به‌دور ابرسیاه‌چاله مرکزِ راهِ‌شیری سازگار با پیش بینی نسبیت عام اینشتین

نسبیتِ عام بدونِ شکست باقی ماند.

https://www.space.com/milky-way-supermassive-black-hole-star-dance-einstein-test.html?jwsource=cl

(فیلمی از شبیه‌سازی این رخداد) نظریه‌ی نسبیتِ عام اینشتین آزمون مهیج سیاه‌چاله با رنگ‌های گذرنده را ازسر گذراند.

یک پژوهش جدید گزارش داده است که حرکت چرخنده‌ی ستاره‌ی A* قنطورس، به دور ابر سیاه‌چاله‌ ای در قلب کهکشان راهِ شیری خودی قرار دارد، با پیش‌بینی نسبیت عام سازگار است.. که در

رینهارد گنزل، همکار این پروژه و مدیر مؤسسه ماکس پلانک در فیزیک فرازمینی در گارشینگِ آلمان، در بیانیه‌ای گفته است: نسبیتِ عام اینشتین پیش‌بینی می‌کند که مدارهای مقید یک جرم به‌دور جرم دیگر، مانند گرانش نیوتنی بسته نیستند، بلکه در صفحه‌ی حرکت پیشروی می‌کنند. این اثر معروف –که اولین بار در مدار چرخش عطارد به‌دور خورشید دیده شد- اولین شاهد بر تأیید نسبیتِ عام بود.

گنزل افزود: یک‌صد سال بعد، اکنون، همان اثر را در حرکت چرخشی ستاره‌ی A* قنطورس، منبع امواج رادیویی متراکم در مرکز راهِ شیری آشکارسازی کرده‌ایم. این پیشرفت رصدی غیرمنتظره شاهدی بر این است که A* قنطورس باید یک سیاه‌چاله‌ی ابَرپرجرم با جرمی ۴میلیون برابر جرم خورشید باشد.



حرکتی که گنزل به‌ آن اشاره کرده حرکت تقدیمی شوارتزشیلد نامیده شده و نوعی از حرکت چرخشی اجرامی با مدار بیضوی را توصیف می‌کند. مکان نزدیک‌ترین فاصله‌ی ممکن جرم در هر دور چرخش تغییر می‌کند، بنابراین مدار کلی به‌جای این‌که یک بیضی ثابت باشد، شبیه یک گل است.

اخترشناسان تاکنون هرگز حرکت تقدیمی شوارتزشیلد ستاره‌ای که به دور یک سیاه‌چاله‌ی ابَرپرجرم می‌چرخد را بررسی نکرده بودند.

این گروه تخقیقاتی از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه‌ی جنوبی اروپا (ESO) در شیلی استفاده کرد تا ستاره‌ی S2 را که حول A* قنطورس، درفاصله ی حدود ۲۶۰۰۰ سال نوری از زمین، می‌چرخد ردیابی کند. اخترشناسان طی یک دوره‌ی ۲۷ساله بیش از ۳۳۰ بار مکان و سرعت S2 را بااستفاده‌از ابزارهای چندگانه‌ی VLT اندازه گرفتند. (یکی از این ابزارها GRAVITY نامیده می‌شود که به گروهی که با آن کار می‌کنند گروه همکاری GRAVITY است.)

محققان می‌گویند حرکت تقدیمی رصدشده، دقیقاً با پیش‌بینی‌های نسبیت عام منطبق بود که می‌تواند به کشف‌های بیشتری در این مسیر بیانجامد.

گای پرین و کارین پراوت، اعضای گروه، به‌ترتیب از رصدخانه‌ی پاریس – PSLو مؤسسه‌ی سیاره‌شناسی و ستاره‌شناسی گرنوبل در فرانسه،‌در همان بیانیه گفتند: ازآنجاکه اندازه‌گیری‌های S2 به‌خوبی از نسبیتِ عام تبعیت می‌کند می‌توانیم برای تعیین میزان نامرئی بودن مواد، مثل ماده‌ی تاریک توزیع‌شده یا سیاه‌چاله‌های کوچک‌تر احتمالی، در اطراف A* قنطورس قیدهای دقیق‌تری بگذاریم.

آنها افزودند این مورد برای درک چگونگی شکل‌گیری و تحول سیاه‌چاله‌های ابَرپرجرم بسیار جالب است.



محققان می‌گویند این پژوهش جدید، که ۱۶ آوریل در نشریه‌ی نجوم و اخترفیزیک منتشر شده است، ممکن است بتواند نشانه‌های هیجان‌انگیزتری از سیاه‌چاله را پیش‌گویی کند. مثلاً تصاویر جدید رسیده از تلسکوپ بسیار بزرگِ ESO اخترفیزیک‌دان ها را قادر می‌سازد تا ستاره‌هایی حتی نزدیک‌تر از S2 به A* قنطورس را ردیابی کنند.

اندرئان اکارت،‌ عضو گروه تحقیقاتی از دانشگاه کُلن در آلمان، می‌گوید اگر خوش‌شانس باشیم ممکن است بتوانیم ستاره‌هایی را که آن‌قدر به سیاه‌چاله نزدیک‌اند که چرخش، اسپین، آن را حس می‌کنند نیز بررسی کنیم. خودِ این کار سطح کاملاً متفاوتی از آزمون نسبیت است.

نویسنده: مایک وال (Mike Wall)، نویسنده‌ی کتاب «Out There» (انتشارات Grand Central، ‌۲۰۱۸)،‌کتابی دربارهی جستجو به‌دنبال زندگی بیگانگان (فرازمینی)

https://www.space.com/milky-way-supermassive-black-hole-star-dance-einstein-test.html?jwsource=cl

نویسنده: مایک وال (Mike Wall)، نویسنده‌ی کتاب «Out There» (انتشارات Grand Central، ‌۲۰۱۸)،‌کتابی دربارهی جستجو به‌دنبال زندگی بیگانگان (فرازمینی)

نویسنده: مایک وال (Mike Wall)، نویسنده‌ی کتاب «Out There» (انتشارات Grand Central، ‌۲۰۱۸)،‌کتابی دربارهی جستجو به‌دنبال زندگی بیگانگان (فرازمینی)
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
کشف شواهد از احتمال وجود «جهان‌های موازی»

گروه علمی: دانشمندان ناسا (سازمان هوا-فضای ایالات متحده آمریكا) مستقر در قطب جنوب به شواهدی دست یافته اند که ممکن است متعلق به جهانی موازی باشد، جایی که قوانین فیزیکی کاملا به طور معکوس عمل می کنند.
این یافته جدید توسط یک دستگاه آشکارساز ذرات به نام «آنتن گذرای تکانشی قطبی» (ANITA) کشف شده است که تیم دانشمندان ناسا آن را به کمک بالون‌های غول پیکر در جو زمین قرار داده اند. دستگاه‌های ناسا که در بالون‌های هلیومی موجود در ارتفاع ۳۷ کیلومتری زمین نصب شده اند، ذرات و امواج رادیویی برخاسته از سطح یخ در قاره جنوبگان را شناسایی می کنند. قطب جنوب مکانی ایده آل برای مطالعات اخترشناسی به شمار می رود چرا که از آب و هوایی سرد و خشک برخوردار است و تداخل امواج و یا به عباراتی پارازیت در آن جا صفر یا بسیار کم است. این دستگاه یک ذره با انرژی بالا موسوم به نوترینو را یافته است که خواصی همچون یک ذره با انرژی پایین از خود نشان می دهد.

ذرات با انرژی پایین می توانند به صورت کامل از میان کره زمین عبور کنند و ماده سخت نمی تواند آن‌ها را متوقف کند. این در حالی است که ذرات با انرژی بالا به وسیله سطح جامد کره زمین متوقف می شوند. این بدین معنی است که ذرات با انرژی بالا تنها زمانی می توانند مورد شناسایی قرار بگیرند که از سطح بیرونی جو پایین آمده باشند، این در حالی است که آنتن ناسا ذره‌ای را دیده است که با انرژی بالا طریق معکوس را در پیش گرفته یعنی از سطح زمین به سمت بالا آمده است. پرفسور پیتر گورهام، استاد اخترشناسی دانشگاه هاوایی و از محققان پروژه، در این باره گفته است: «آنچه دیدیم چیزی است دقیقا مشابه یک پرتو کیهانی بود که از سطح یخ منعکس می شود، اما یک انعکاس نبود. این پرتو کیهانی جوری بود که انگار دقیقا از درون خود یخ دارد ساطع می شود. چیز بسیار عجیبی است.»

پرفسور گورهام گفته است با توجه به اینکه رفتار ذره شباهتی با تاو نوتریوم ندارد، ممکن است طبقه جدیدی از ذرات بنیادی زیر اتمی باشد. اگر دستگاه اشتباه نکرده باشد، ساده‌ترین توضیح می تواند این باشد که همزمان با انفجار بزرگ، یا مهبانگ، دو جهان موازی به وجود امده باشد. جهان ما، و جهانی که در آن قوانین فیزیک معکوس حاکم هستند و زمان می تواند به عقب بازگردد. در واقع در این جهان موازی فرضی، ذرات باردار بارهای معکوس دارند(بارهای الکتریکی مثبت به منفی و منفی به مثبت) و محور زمان نیز در جهت عکس حرکت می کند. هرچند این پدیده برای اولین بار یازده سال پیش مشاهده شد، با این حال در تمام طول این سال ها تلاش دانشمندان برای توضیح علمی آن با شکست مواجه شده است. فرضیه جهان‌های موازی از دهه شصت میلادی به این سو و با کتاب‌های علمی‌تخیلی و کمیک استریپ محبوبیت یافت، هر چند بحث پیرامون امکان وجود «چند جهان» از سال ۱۹۵۲ در محافل علمی رواج داشته است.
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
مرد

 
خوب بود ولیدر رابطه teleport یا مطلب نبود یا دقت نکردم

در کل ممنونم
جملۀ « نگران نباش ، درست‌اش می‌کنیم . » ، از مقدس‌ترین عباراتِ دنیاست .

فکر می‌کنم کسانی که روزی این جمله را از کسی می‌شنوند ، جزء آدم‌های خوش‌شانس دنیا به حساب می‌آیند . « نگران نباش ، درست‌اش می‌کنیم . »
     
  
مرد

 
soniyahot:
آقاي يامازاكي با فرستاده شدن اين سفينه به فضا گفت از اينكه همسرش درنهايت به روياهايش رسيد و در فضا پرواز مي كند خوشحال است و به آن افتخار مي كند.

این چ شوهری بوده.دمش گرم
رو که دادی ..ون هم باید بدی...بله
     
  
زن

 
۴۵ هزار کهکشان در یک قاب

برخی از اولین کهکشان‌های جهان شبیه به لکه‌های کوچکی به نظر می‌رسیدند، تا اینکه سال گذشته تلسکوپ فضایی جیمز وب عملیات علمی خود را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تلسکوپ فضایی جیمز وب منطقه‌ای از آسمان به نام GOODS-South را به عنوان بخشی از بررسی پیشرفته فراکهکشانی عمیق یا JADES رصد کرده و تصویر جدید و خیره کننده‌ای شامل بیش از ۴۵ هزار کهکشان را در یک قاب به تصویر کشیده است.

این بخشی از ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب برای کشف کهکشان‌های کم‌نور و دور است که قدمت آنها به کیهان اولیه باز می‌گردد.

99

۴۵ هزار کهکشان در یک عکس

انتظار می‌رود برنامه JADES در مجموع ۳۲ روز از زمان تلسکوپ جیمز وب را در طول اولین سال عملیات علمی آن به تصویربرداری از برخی از اولین کهکشان‌های جهان به خود اختصاص دهد.

طبق اعلام ناسا، برنامه JADES تاکنون صدها کهکشان را از زمانی که کیهان کمتر از ۶۰۰ میلیون سال سن داشته کشف کرده است.

مارسیا ریکه از دانشگاه آریزونا در توسان و یکی از مدیران برنامه JADES توضیح داد: ما با JADES می‌خواهیم به بسیاری از سوالات پاسخ دهیم، مانند این که اولین کهکشان‌ها چگونه خود را جمع و جور کرده‌اند؟ با چه سرعتی ستاره‌ها را تشکیل داده‌اند و چرا برخی کهکشان‌ها دست از تشکیل ستاره‌ها می‌کشند؟

در حالیکه کمتر از یک سال از ماموریت علمی تقریباً ۱۰ ساله رصدخانه فضایی ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب گذشته، این تلسکوپ در حال حاضر درک ما از کیهان را دستخوش تغییر کرده است. برخی از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی که این تلسکوپ مشاهده کرده است، بیش از حد انتظار برای چنین مرحله اولیه تکاملی از کیهان تکامل یافته‌اند.

جیمز وب در رصد جدید خود به لطف ابزار طیف‌نگار فروسرخ نزدیک(NIRSpec) خود توانسته است ستاره‌های تازه ‌تشکیل شده را مشاهده کند.

رایان اِندزلی از دانشگاه تگزاس در آستین که مطالعه‌ای در مورد کهکشان‌هایی که ۵۰۰ تا ۸۵۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ(انفجار بزرگ) در دوره‌ای که به عنوان عصر یونیزه شدن شناخته می‌شود، وجود داشته‌اند را رهبری می‌کند، توضیح می‌دهد: تقریبا هر کهکشانی که در حال یافتن آن هستیم، این خطوط انتشار غیرمعمول قوی را نشان می‌دهد که نشان دهنده شکل‌گیری شدید ستاره‌های جدید است. این کهکشان‌های اولیه در ایجاد ستاره‌های داغ و پرجرم بسیار خوب بوده‌اند.

جیمز وب بیش از هر زمان دیگری به گذشته نگاه می‌کند

گواهی بر قابلیت‌های چشمگیر جیمز وب این واقعیت است که قبل از شروع عملیات علمی آن، تنها چند ده کهکشان با جابه‌جایی سرخ ۸ مشاهده شده بود، به این معنی که سن جهان کمتر از ۶۵۰ میلیون سال بود. اما اکنون به لطف تلسکوپ جیمز وب و برنامه JADES تقریباً هزار کهکشان از این نوع را کشف کرده است.

به گفته ناسا، تعداد زیاد کهکشان‌های اولیه بسیار فراتر از آن چیزی است که قبل از پرتاب جیمز وب پیش‌بینی می‌شد.

کوین هین‌لاین از دانشگاه آریزونا در توسان که سرپرستی تیمی را بر عهده دارد که مسئول بررسی این کهکشان‌ها هستند، می‌گوید: پیش از این، کهکشان‌های اولیه‌ای که می‌توانستیم ببینیم شبیه لکه‌های کوچکی بودند. با این حال، این لکه‌ها نشان دهنده میلیون‌ها یا حتی میلیاردها ستاره در ابتدای جهان هستند.

وی افزود: اکنون ما می‌توانیم ببینیم که برخی از آنها در واقع اجرام گسترده‌ای با ساختار قابل مشاهده هستند. ما می‌توانیم گروه‌هایی از ستارگان را ببینیم که تنها چند صد میلیون سال پس از آغاز جهان متولد شده‌اند.
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 

ماموریت خصوصی به سیاره زهره تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاد


اولین ماموریت خصوصی به سیاره زهره امسال پرتاب نخواهد شد و به دلایل ذکرنشده به تعویق افتاده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماموریت شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) به سیاره زهره که ابتدا قرار بود ماه گذشته پرتاب شود، حداقل تا ژانویه ۲۰۲۵ به تعویق افتاده است.

ژانویه ۲۰۲۵ اولین پنجره پرتاب پشتیبان برای کاوشگر زهره بود. سخنگوی راکت لب بدون ارائه توضیح دقیق در مورد این تاخیر گفت: تمرکز ما در حال حاضر بر رساندن ماموریت‌های تجاری به عنوان یک اولویت است.

راکت لب، ماموریت برنامه‌ریزی‌شده خود به مقصد زهره را در اوت ۲۰۲۰ اعلام کرد و سپس در مقاله‌ای که دو سال بعد در مجله «Aerospace» منتشر شد، به شرح آن پرداخت. هدف اصلی این ماموریت، بررسی جو زهره برای جستجوی شرایط مورد نیاز برای وجود حیات است.

زهره که داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی به شمار می‌رود، به طور کلی یک سیاره جهنمی در نظر گرفته می‌شود. دمای سطح زهره به اندازه‌ای بالاست که سرب را ذوب می‌کند اما سرنخ‌هایی به دست آمده‌اند که نشان می‌دهند حیات میکروبی ممکن است در آسمان زهره که شرایطی مشابه زمین دارند، وجود داشته باشد.

پژوهشگران در سال ۲۰۲۰، نشانه‌هایی از فسفین را در ابرهای زهره کشف کردند. این کشف، هیجان زیادی ایجاد کرد زیرا روی زمین، این ترکیب سمی بی‌رنگ و قابل اشتعال در باتلاق‌ها و مکان‌های دیگر به عنوان محصول جانبی حیات میکروبی یافت می‌شود.

کشف فسفین در زهره، به تجدید علاقه علمی در بررسی این سیاره کمک کرد. به عنوان مثال، ناسا در حال توسعه دو ماموریت زهره موسوم به «داوینچی»(DAVINCI) و «وریتاس»(VERITAS) است که برنامه‌ریزی شده تا در اواخر دهه ۲۰۲۰ و اوایل دهه ۲۰۳۰ پرتاب شوند.

کاوشگر پیشنهاد شده توسط راکت لب، پیش از فضاپیماهای ناسا به زهره می‌رسد و بسیار ارزان‌تر است. هزینه این ماموریت توسط راکت لب، دانشگاه «ام‌آی‌تی»(MIT) و نیکوکاران ناشناس تامین می‌شود و تخمین زده شده است که فقط ۱۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. این تنها یک درصد از هزینه تخمین‌زده‌ شده هر دو ماموریت آینده ناسا در زهره است.

این کاوشگر، کوچک خواهد بود و اندازه آن به ۳۸ سانتی‌متر می‌رسد که فقط کمی بزرگتر از حلقه بسکتبال است. وزن کاوشگر کوچک سیاره زهره، تنها ۲۰.۴ کیلوگرم خواهد بود. کاوشگر با موشک «الکترون»(Electron) راکت لب، زمین را ترک خواهد کرد و سپس با فضاپیمای «فوتون»(Photon) این شرکت به سیاره جهنمی منتقل خواهد شد.

سفر کاوشگر به زهره کوتاه خواهد بود و فقط پنج ماه زمان خواهد برد اما دوره جمع‌آوری داده‌های آن حتی کوتاه‌تر خواهد بود. این کاوشگر تنها بین سه تا پنج دقیقه برای جمع‌آوری داده‌ها زمان خواهد داشت زیرا از ارتفاع ۶۰ تا ۴۵ کیلومتری در جو زهره فرود می‌آید. این همان منطقه‌ای است که دانشمندان در سال ۲۰۲۰ نشانه‌هایی از فسفین را در آن دیدند.

کاوشگر به دنبال آن ماده شیمیایی نخواهد بود اما به جستجوی مولکول‌های آلی پیچیده دیگری خواهد پرداخت و ترکیب، غلظت و شکل آنها را در طول فرود خود اندازه‌گیری خواهد کرد. پیش از این که فشارهای خردکننده و دمای تاول‌زای سطح زهره بتوانند کاوشگر را از بین ببرند، داده‌ها به زمین فرستاده خواهند شد.

کشف مولکول‌های آلی نمی‌تواند وجود حیات میکروبی را در ابرهای زهره ثابت کند اما می‌تواند نشان دهد که این دنیای جهنمی، مهمان‌نوازتر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 

شبیه‌سازی مرگ یک ستاره غول‌پیکر


ستاره شناسان امواج گرانشی ناشی از فروپاشی یک ستاره عظیم الجثه در حال مرگ را شبیه‌سازی کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اخترفیزیکدانان تا به امروز، تنها امواج گرانشی ناشی از ادغام سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی را شناسایی کرده‌اند که به عنوان منظومه‌های دوگانه طبقه‌بندی می‌شوند.

یک منظومه دوگانه(Binary system) منظومه‌ای از دو جرم آسمانی است که به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک هستند که برهمکنش گرانشی آنها باعث می‌شود که پیرامون یک گرانیگاه مشترک بگردند. در تعریف دقیق‌تر، منظومه دوگانه‌ی این گرانیگاه باید بیرون از هر دو جرم قرار داشته باشد تا در قالب منظومه سیاره-قمر یا منظومه سیاره‌ای دسته‌بندی نشود.

معمول‌ترین حالت‌های منظومه‌های دوگانه شامل ستاره‌های دوگانه و سیارک‌های دوگانه می‌شود، اما سیاره‌ها، سیاه‌چاله‌ها، ستاره‌های نوترونی، کوتوله‌های قهوه‌ای، سیاه‌چاله‌ها و کهکشان‌ها نیز می‌توانند منظومه‌های دوگانه ایجاد کنند.

منظومه‌های چندگانه نیز همانند منظومه‌های دوگانه هستند با این تفاوت که به جای دو جرم، سه جرم یا بیشتر در آن قرار دارند.

با این حال، پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن در مطالعه جدید خود یک نامزد جدید غیر دوگانه پیشنهاد کرده‌اند: پیله‌هایی که از بقایای ستارگان عظیم در حال مرگ ساخته شده‌اند.

در جستجوی منبع موج گرانشی غیر دوگانه

وقتی ستارگان می‌میرند، در یک انفجار سهمگین که در سراسر کیهان طنین‌انداز می‌شود، به ابرنواختر تبدیل می‌شوند. در این فرآیند، آنها همچنین پیله‌هایی از بقایا را در اطراف منطقه فضا که زمانی محل یک ستاره زنده بود، تشکیل می‌دهند.

پژوهشگران با استفاده از شبیه‌سازی‌های پیشرفته نشان دادند که این پیله‌ها می‌توانند امواج گرانشی ساطع کنند که باید توسط رصدخانه امواج گرانشی تداخل‌سنج لیزری(LIGO) قابل تشخیص باشد.

اوره گاتلیب از دانشگاه نورث وسترن که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: تا به امروز، رصدخانه امواج گرانشی تداخل‌سنج لیزری فقط امواج گرانشی را از منظومه‌های دوگانه شناسایی کرده است، اما روزی اولین منبع غیر دوگانه امواج گرانشی را شناسایی خواهد کرد. پیله‌ها یکی از اولین مکان‌هایی هستند که باید برای این نوع منبع امواج گرانشی به دنبال آن باشیم.

پژوهشگران در شبیه‌سازی‌های خود، فروپاشی ستاره‌ای عظیم را مدل‌سازی کردند که به سیاه‌چاله تبدیل می‌شود و سپس فواره‌های قدرتمندی را که نزدیک به سرعت نور در فضا حرکت می‌کنند، شلیک می‌کند.

نتایج شگفت‌انگیز شبیه‌سازی ابرنواختر

پژوهشگران در ابتدا تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا دیسک‌های برافزایشی سیاه‌چاله‌ها ممکن است امواج گرانشی قابل تشخیص ساطع کنند یا خیر. با این حال، با کمال تعجب، آنها در مجموع به یک نتیجه دیگر رسیدند.

گاتلیب می‌گوید: وقتی امواج گرانشی را از مجاورت سیاه‌چاله برآورد کردم، منبع دیگری را یافتم که محاسبات من را مختل می‌کرد، پیله. من سعی کردم آن را نادیده بگیرم، اما متوجه شدم نادیده گرفتن آن غیرممکن است. سپس متوجه شدم که پیله یک منبع موج گرانشی جالب توجه است.

این پیله‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که فواره‌های ساطع شده توسط سیاه‌چاله به لایه‌های در حال فروپاشی ستاره در حال مرگ برخورد کنند و ساختاری حباب مانند در اطراف فواره تشکیل دهند.

گاتلیب افزود: یک فواره از اعماق یک ستاره شروع می‌شود و سپس راه خود را مانند یک مته برای فرار از آن پیش می‌گیرد. این مثل زمانی است که شما سوراخی را در دیوار ایجاد می‌کنید و مته‌ی چرخان به دیوار فرو می‌رود و زباله‌های آن از دیوار بیرون می‌ریزند. در واقع آن مته به ماده‌ها انرژی می‌دهد. به شکل مشابه، فواره به ستاره ضربه می‌زند و باعث می‌شود مواد ستاره گرم شود و بیرون بریزد. این بقایا لایه‌های داغ یک پیله را تشکیل می‌دهند.

اکنون که رصدخانه LIGO سرانجام چهارمین رصد خود را آغاز کرده است، با به‌روزرسانی‌های جدیدی که بر اساس گزارش‌ها حساسیت آن را دو برابر کرده است، این رصدخانه امواج گرانشی می‌تواند امواج منشأ گرفته از این پیله‌ها را تشخیص دهد.

گاتلیب توضیح داد: مطالعه ما فراخوانی برای اقدام جامعه نجوم است تا به پیله‌ها به عنوان منبع امواج گرانشی نگاه کنند. ما همچنین می‌دانیم که این پیله‌ها تشعشعات الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند، بنابراین می‌توانند رویدادهای دارای چندین پیام باشند. ما با مطالعه آنها می‌توانیم درباره آنچه در درونی‌ترین قسمت ستاره‌ها اتفاق می‌افتد، ویژگی‌های فواره‌ها و شیوع آنها در انفجارهای ستاره‌ای اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
صفحه  صفحه 26 از 26:  « پیشین  1  2  3  ...  24  25  26 
علم و دانش

Physics News | اخبار فیزیک

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA