انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 1 از 16:  1  2  3  4  5  ...  13  14  15  16  پسین »

News of Cars | آخرین اخبار و مقاله ها در مورد خودروهای داخل ایران و جهان


مرد

 
آخرین اخبار و مقالات در مورد خودرو ها

این بار تو بگو "دوستت دارم "
نترس........من آسمان را گرفته ام که به زمین نیاید
     
  
مرد

 
هفت هنر ایرانی در یک خودرو



خوردوی خاتم کاری که بر روی آن 150 قطعه الماس و 10 کیلو طلا نصب شده توسط هنرمندان و طراحان شیرازی مقیم خارج ساخته شده و توانسته به خوبی هنر اصیل ایران را به رخ تکنولوژی غرب بکشد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، golden one نام این خودرو است که توسط هنرمندان شیرازی در کشور امارت طی سالهای 2004 تا 2006 ساخته شده و در آن از هفت نوع از صنایع دستی ایرانی نظیر خاتم، معرق، ملیله کاری، طلا کاری، نقره کاری و صدف کاری استفاده شده است.

سیامک حجت طراح این خودرو بیان کرد: در این خودرو 150 قطعه الماس و 10 کیلو طلای 18 عیار استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه در این خودرو به طول 6 متر و نیم از خاتم در بدنه آن استفاده شده است بیان کرد: در هر سانتی متر مربع 120 قطعه خاتم در خودروی مذکور استفاده شده که با احتساب این 6 و نیم متر حدود هفت میلیون و 200 قطعه خاتم در آن به کار رفته است.

طراح این خودرو با اشاره به اینکه برای کفپوش این خودرو به جای موکت از فرش دستباف ایرانی استفاده شده است بیان کرد: جنس صندلیهای این خودرو از جیر طبیعی و دستگیره های آن نیز از چرم طبیعی است.


"گلدن وان" با یک میلیون دلار قیمت ؛ زیبا ترین و گران ترین خودروی دنیا در سال 2007



طراح این خودرو همچنین با اشاره به اینکه ارزش golden one یک میلیون دلار است، افزود: در سال 2007 این خودرو در نمایشگاه معتبر "موتور شو" دبی که یکی از معتبرترین نمایشگاه های دنیا به شمار می رود در بین خودروهای مطرح جهان توانست عنوان زیباترین و گران ترین خودروهای دنیا را از آن خود کند.

حجت با اشاره به اینکه برای این خودرو 20 هزار ساعت کار انجام شد، افزود: ساخت این خودرو که بتواند با سرعت 240 کیلومتر در ساعت نیز حرکت کند برای ما افتخار بود که توانستیم هنر اصیل ایرانی را به کشورهای دیگر از جمله غرب نشان بدهیم.

وی با اشاره به اینکه با این کار قصد داشتیم فرهنگ، هنر و تمدن ایران را به رخ آنها بکشیم، افزود: در نمایشگاه موتور شو این خودرو در میان بسیاری از خودروهای معروف جهان خوش درخشید و با این امر توانستیم هنرهای ایرانی از جمله خاتم کاری را به دنیا معرفی کنیم و نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه قرار بود رونمایی از این خودرو در ایران در این چند روز انجام شود، افزود: اما به دلیل بروکراسیهای اداری این امر میسر نشد و به نظر می رسد ظرف دو هفته آینده رونمایی انجام شود.

به گزارش مهر، اکنون خودروی golden One در گمرک است و امید می رود هرچه سریعتر مراحل نهایی کارهای اداری آن برای خروج از گمرک نیز انجام شود. ضمن اینکه خودروی مذکور پس از انجام مراسمهای رونمایی برای همیشه در شیراز نگهداری می شود.




این بار تو بگو "دوستت دارم "
نترس........من آسمان را گرفته ام که به زمین نیاید
     
  
مرد

 
تیم فرمول 1 فراری، یک کودک 11 ساله اهل مونترآل کانادا ، به نام " لنس استرول" را به عنوان جوان ترین عضو آکادمی رانندگان خود پذیرفت.

به گزارش «ایرانتو»، رییس این آکادمی ، روز یکشنبه، در جریان مسابقات Grand Prix در مونترآل با اعلام این مطلب افزود، او شاید بسیار جوان باشد، اما از هم اکنون استعداد درخشان خود را نشان داده است.

وی اضافه کرد:" ما قدم به قدم ، لنس را در برنامه های آمریکای شمالی، دنبال خواهیم کرد و بزودی در دوره هایی که در Maranello برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

راننده جوان کانادایی پیش از این ، دو جایگاه قهرمانی را در جریان مسابقات قهرمانی ملی کانادا در شاخه Rotax Mini Max بدست آورده و سال گذشته نیز جایگاه ششم را در فینال مسابقات بین المللی Mini Roc در ایتالیا و جایگاه دوم را در مسابقات Rotax Micro Max فلوریدا کسب کرد.

لنس همچنین در سال 2008، از سوی فدراسیون اتومبیل رانی کبک به عنوان بهترین راننده تازه کار و سال بعد از آن به عنوان راننده برتر، برگزیده شد.
فراری، قدیمی ترین و موفق ترین ، تیم های اتومبیل رانی در جهان محسوب می شود و از سال گذشته، یک آکادمی برای تربیت رانندگان جوان، از مرحله ابتدایی تا رسیدن به فرمول وان، تأسیس کرده است.

راننده کهنه کار کانادایی به نام Gilles Villeneuve ، از سال 1977 تا زمان مرگ خود در سال 1982، برای فرمول وان افتخار آفرینی کرد و در سال 1997 نیز عنوان " father of world champion Jacques" را کسب کرد.


این بار تو بگو "دوستت دارم "
نترس........من آسمان را گرفته ام که به زمین نیاید
     
  
مرد

 
خودروی زیبای شوالیه به ایران آمد!! (+عکس و اطلاعات خودرو)

خودرو شوالیه در دو تیپ مختلف و به قیمت های 33 میلیون و 700 هزار تومان، و 34 میلیون و 900 هزار تومان به فروش خواهد رفت.
خودرو ام.جی 550 (شوالیه) از هفته آینده در بازار ایران عرضه می‌شود.
موتور "شوالیه" دارای 160 اسب بخار برابر 118 كیلو وات قدرت و 215 نیوتن بر متر گشتاور موتور با حداكثر سرعت معادل 205 كیلومتر در ساعت است.
شتاب صفر تا 100 این خودرو، 8/10 ثانیه، حجم مخزن سوخت آن 62 لیتر و مصرف سوخت 4/8 لیتر در 100 کیلومتر تركیبی است.

مهمترین رقبای این خودرو در بازار ایران خودروهای مزدا3، كرولا و سراتو (خودروهای رنج 300 تا 400 میلیون ریال) می‌باشند."شوالیه" در كلاس سی (C) قرار دارد و دارای تجهیزاتی همچون كروز كنترل، پدال F1 (دنده پشت فرمان)، هندست (سوییچ)، سانروف و گیربكس پنج دنده به دو صورت اتوماتیك و تیپ ترونیك است.
دیگر آپشن های پیشرفته این خودرو را سیستم دوگانه تهویه هوا، سیستم صوتی و تصویری مجهز به امكانات پخش DVD-CD-MP3 و رادیو با هشت بلندگو و دارای ورودی های USB و كارت حافظه، سیستم كنترل صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش مسیریاب و صفحه كیلومتر دیجیتال می‌باشد.


دیسك ترمز بزرگ با قابلیت ترمزگیری فوق العاده، تكنولوژی هوشمند لغزش شامل شش سیستم كنترل ایمنی خودرو، سیستم اتوماتیك كنترل دینامیكی، سیستم ترمز ضدقفل ABS با قابلیت های توزیع هوشمند فشار ترمزها و كنترل آن در پیچ، سیستم الكترونیكی تقویتی ترمزها، سیستم هوشمند تمیز كننده دیسك ترمز، و سیستم تشخیص فاصله در هنگام پارك كردن را از دیگر امكانات این خودروی زیبا می‌باشد.
یادآور می‌شود: شرکت ام.جی (MG) در سال 2005 میلادی از سوی شرکت سایک خریداری شده و در حال نوسازی خطوط تولید خود در انگلستان است. هم اکنون مونتاژ خودرو 550 MG زیر نظر کمپانی مادر و در کارخانجات شانگهای (SHANGHAI) انجام می‌شود.






این بار تو بگو "دوستت دارم "
نترس........من آسمان را گرفته ام که به زمین نیاید
     
  
مرد

 
خودروي مخصوص سري فيلم‌هاي “جيمز باند” ۵ ميليون دلار به فروش رسيد.


به گزارش فارنت و به نقل از پايگاه اينترنتي Tgdaily، خودروي مخصوص سري فيلم‌هاي “جيمز باند” ۵ ميليون دلار به فروش رسيد.
اين خودرو كه “استون مارتين” مدل DB5 است در فيلم‌هاي “Thunderball” و “Gold finger” كه شون كانري در آنها ايفاي نقش مي‌كرد، مورد استفاده قرار گرفته بود

اين آستون مارتين تنها يكي از دو نمونه اصلي است كه در اين فيلم‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به صورت انحصاري براي استفاده در اين فيلم‌ها طراحي شده بود.
در اين ماشين يك سري امكانات جالب و منحصر به فرد قرار داده شده است كه صد البته همگي به صورت نمايشي بوده و قلابي هستند كه از ميان آنها مي‌توان به مسلسل، سپر ضد گلوله، پلاك‌گردان، دستگاه رديابي، پانل سقف متحرك، سمپاش و توليدكننده دود اشاره كرد.
“پيتر هاينس″ مدير حراجي مزايده RM در اين مورد گفت: ”خيلي‌ها از ما انتظار دارند كه اين خودروها را مانند ميراث براي خود نگه داريم اما خوب مردم ثروتمندي هم هستند كه دوست دارند اين اقلام فرهنگي را براي خود داشته باشند و با پيشنهاد خوب خود، ما را وادار به فروش اين اقلام مي‌كنند، همانطور كه گيتار “جيمي هندريكس″ رانيز به فروش رسانديم.”
بنابر دلايل امنيتي هيچ گونه اشاره‌اي به نام خريدار اين خودرو نشده است.




این بار تو بگو "دوستت دارم "
نترس........من آسمان را گرفته ام که به زمین نیاید
     
  
مرد

 
FIAT 500



فیات 500 اولین بار تقریبا پس از جنگ جهانی دوم به بازار وارد شد . دقیقا زمانی که مردم نیاز به اتومبیلی جمع و جور , ارزان قیمت , کارآمد , بدون استهلاک و ... داشتند . در آن زمان هم این اتومبیل با استقبال خوش نظیری روبرو شد . این اولین باری پس از آن زمان است که فیات به فکر این افتاده تا در آلبوم خانوادگی خود گذری بزند و یه حالی بهش بده !
فیات 500 امروزی اتومبیلی است زیبا , کوچک , با امکانات فوق العاده , اقتصادی , کم مصرف , کم استهلاک , پر کاربرد و پر بازده می باشد . تعجب نکنید که گه بگم این اولین اتومبیلی است که در 500 هزار نوع قابل سفارش می باشد . چرا که این اتومبیل را می توان به صور زیر سفارش داد :



۳ نوع موتور گوناگون , 15 نوع تودوزی و تزئینات و تجملات , در 12 رنگ , 9 مدل رینگ , 19 مدل لاستیک !
ذکر شد در 12 رنگ بدنه ایت اتومبیل قابل سفارش می باشد . 6 رنگ بدنه دقیقا همانند دهه ی 50 و 60 میلادی می باشد و بقیه کاملا جدید می باشد .
این اتومبیل از نظر زیبایی هیچ کمبودی را در خود حس نمی کند . با توجه به این که ظاهر آن تکمیل شده ی دهه ی 50 و 60 می باشد و جلو آن که دقیقا با کمی تغییرات همان است . تمامی این موارد ناشی از اصالت بی نظیر و والای این خودرو می باشد .
امکانات محوری این خودرو عبارت است از : سیستم ضد لغزش ای اس پی , فرمان ارگونومیک , جی پی اس , صندلی های چرم , سان روف , خروجی , رینگ و لاستیک , آی پاد , خروجی شارژر موبایل و لپ تاپ و آی پاد , فرمان چرم , پدال های استیل و بسیاری موارد دیگر ....

این اتومبیل در مدل موتور های 1/2 , 1/3 و 1/4 لیتری ارائه می شود .
شما حتی می توانید شکل سوئیچ و سر سوئیچی اتومبیل خود را انتخاب کنید .
نمی دونم چرا یاد سمند افتادم
     
  
مرد

 
فراری f430



فراری F430 برای اولین بار در سال 2004 تولید و در نمایشگاه پاریس موتور شو رو نمایی شد F430 توسط طراح مشهور پینین فارینا طراحی شده و از شاسی مشترکی با مدل 360 سود می برد.عکس های رقابت این خودروی بی نظیر با یک دستگاه ب ام و M3 در پیست آزادی




نوع موتور 8
حجم موتور 4.3 (لیتر)
حداكثر قدرت 490 اسب بخار در 8500دور در دقیقه
حداكثر گشتاور 465 نیوتن متردر5250 دوردردقیقه
سوپاپ 4 عدد در هر سیلندر
قطر سیلندر x کورس پیستون 81×92 (میلی متر)
نسبت تراكم 11.3:1
گیربكس 6 دنده دستی
شتاب اولیه -
سوخت
ظرفیت مخزن سوخت 90 (لیتر)
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت در شهر 19.0 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه 13.0 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن و ابعاد خارجی
وزن 1450 (کیلوگرم)
طول 4512 (میلی متر)
عرض 1923 (میلی متر)
ارتفاع 1214 (میلی متر)
فاصله دو محور 2600 (میلی متر)
فاصله چرخ های جلو 1669 (میلی متر)
فاصله چرخ های عقب 1616 (میلی متر


مشخصات BMW M3

حجم موتور: 3 لیتر
شتاب 0 تا 100 :5ثانیه
مدل:1987
کیت بدنه:REIGER
     
  
مرد

 
تنهاترین خودروی شاسی بلند پورشه



پورشه كاین تنها خودروی شاسی بلند كمپانی پورشه به حساب می‌آید.که با آغاز تولید آن در سال 2002 انتقادهای بسیاری از کارشناسان را در بحث طراحی به دنبال داشت.اما در همان سال های اولیه تولید کمپانی های تیونینگ دست به کار شدند و کیت های جذاب و بی نظیری را برای چهره کسل کننده قد بلند پورشه روانه بازار کردند.یکی از این کمپانی ها ،مرکز تیو نینگ منصوری واقع در آلمان می باشد که صاحب آن یک فرد ایرانی به نام کوروش منصوری است.در این پست علاوه بر تصاویر این خودروی زیبا شاهد آماده سازی یک دستگاه کاین توسط هنرکده کیانفر می باشید.



موتور و قدرت
نوع موتور 6
حجم موتور 3.6 (لیتر)
حداكثر قدرت 290 اسب بخار در 6200دور در دقیقه
حداكثر گشتاور 385 نیوتن متردر3000 دوردردقیقه
سوپاپ 4 عدد در هر سیلندر
قطر سیلندر x کورس پیستون 83.8×93.9 (میلی متر)
نسبت تراكم 11.5:1
گیربكس 6 دنده نیمه اتوماتیك

سوخت
ظرفیت مخزن سوخت 75 (لیتر)
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت در شهر 13.1 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه 16.8 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن و ابعاد خارجی
وزن 2245 (کیلوگرم)
طول 4775 (میلی متر)
عرض 1930 (میلی متر)
ارتفاع 1699 (میلی متر)
فاصله دو محور 2845 (میلی متر)
فاصله چرخ های جلو 1651 (میلی متر)
فاصله چرخ های عقب 1651 (میلی متر)
     
  
مرد

 
هیوندا کوپه



HYUNDAI tiburon COUPE
با سلام و تبریک پیشاپیش سال نو به تمامی بازدید کنندگان محترم گالری- سنتر :

مدتی بود که به دلیل مشغله های بسیار زیاد , زمان لازم را برای حضور در محضر شما رو نداشتم که عذر می خواهم . تا قبل از عید و بعد از آن و در خود ایام عید هم در کنار شما بوده و مقاله های بسیاری را با هم در مورد اتومبیل های داخل و خارج مرور خواهیم کرد .

خوب زیاد از موضوع غافل نشویم . چندی است که اتومبیلهای تازه ای در حال ورود به بازار کشور می باشد . حتی اتومبیل های کوپه که از جمله ی آنها : هیوندای , آئودی تی تی , مرسدس اس ال کا , مرسدس اس ال آر و ..... . که البته برخی از این اتومبیل ها تا 9 ماه پیش هم در داخل حضور داشتند اما در حال حاضر به صورت گسترده و در مدل های تازه وارد بازار کشور شده اند . البته به غیر از مرسدس اس ال آر که به صورت کاملا شخصی و در تعداد بسیار محدودی وارد کشور شده است . از گروه یاد شده ارزان ترین آنها هیوندای کوپه و گران قیمت ترین آنها اس ال آر است . مهمترین نکته در مورد این گونه اتومبیل ها ( کوپه )در ایران این است که حتی از زمان طاغوت که واردات در سطح گسترده ای بود , نیز مردم از تیپ کوپه استقبال نکردند .

به هیوندای کوپه می پردازیم . شرکت هیوندای را باید در امر تولید اتومبیل های تازه و شیک , شرکتی موفق دانست . چرا که در اوایل دهه ی هشتاد میلادی که کار خود را با میتسوبیشی شروع کرد و پس از آن جدا شد , مقداری رکود داشت . اما در سالهای اخیر خودروسازی بسیار مطرح قرار گرفته است به گونه ای که اتومبیل های آن را در تمام دنیا خواهید یافت . اتومبیل های حاضر هیوندای در ایران عبارتند از : هیوندای سانتافه , سوناتا , آوانته , آزرا و .... و تا حال که این کوپه بر اساس آخرین اخبار برای اولید بار به تعداد 120 عدد وارد شده است .

ظاهر بیرونی هیوندای کوپه تیبورون :
در جلو خودرو چراغ هایی بزرگ و کشیده شده به طرفین خودرو وجود دارد که گویای اصالت این خودرو و اجدادش می باشد . البته شاید تابلو ترین موردی که در همان نگاه اول نگاه تیز بین شما را به خود جلب کند , ......


....... همین چراغ ها باشد که البته ظاهر زیبایی به خودرو بخشیده است . از نظر جلو پنجره که نه اما بالای جای پلاک خودرو به اندازه ی یک نوار از چپ به راست کشیده شده است که هم هواگیر و خنک کننده ی موتور است و هم در نقش جلو پنجره . اولین ایراد طراحی را می توان همین طراحی جلو پنجره دانست . که این ایراد با مقداری تفکر و طراحی برتر و دیزاین دقیق تر قابل حل می بود . بگذریم . طراحی قسمت پائین سپر این خودرو نیز کاملا معمولی می باشد . نکته ی قابل توجه و تحسین در این خودرو استفاده ی از خطوط شکسته و ریز و درشت است که یکی از سیاست ها و اصالت های هیوندای در طراحی و دیزاین اتومبیل های تولیدی خود می باشد که در این خودرو نیز به تعدد دیده می شود . نکته ی دیگر که باید در شرح جلوی خودرو بدان اشاره کنم , آینه های خودرو می باشد که با کمی تامل به یاد تیپ آئینه های رولز رویس ( جو گیر نشین – مزاح ) می افتیم .

در شرح طرفین این خودرو باید به کشیده شدن این خودرو و رینگ و لاستیک 17 اینچ آن و در باک اسپرت اشاره کرد . در عقب خودرو نیز اگر مقدار کمی چراغ ها کشیده تر و بزرگ تر می بود , هماهنگی بیشتر میان جلو و عقب خودرو امکان پذیر می بود . وجود سر اگزوز های تقریبا بزرگ آلومینیومی در عقب نیز نشانی دیگر در اسپرت بودن این خودرو می باشد . همان طور که ملاحظه می کنید وجود چراغ مه شکن عقب هیچ گونه لزومی نداشت . چه بسا که شاید عدم وجود آن شاید چهره ی خودرو را زیباتر جلوه می داد .

نکته ی دیگر این که وجود خطوط متعدد در طراحی که از آن نام به میان آمد , در اصل آئرودینامیک این اتومبیل تاثیر بسزایی داشته است .

قسمت فنی و موتور خودرو :


علی رغم آن که برای موتور این خودرو انواع 3/3 , 7/2 و 2 لیتری قابل سفارش است اما شرکت وارد کننده ( آسان موتور ) تنها مدل 7/2 لیتری را برای واردات برگزیده است . این موتور شش سیلندر 7/2 لیتری قادر است که توانی معادل 167 اسب بخار تولید نماید . البته در دور موتور 6000 با وجود گشتاور 245 نیوتن بر متر . البته که اگر مدل با موتور 3/3 لیتری وجود داشت که قدرت بسیار بیشتری تولید می شد, اما .... . با همین موتور 7/2 لیتری هم شتاب صفر تا 100 اتومبیل چیزی معادل 5/8 ثانیه شده است . گیربکس این اتومبیل 5 دنده اتوماتیک و یا 6 دنده دستی به صورت تیپترونیک می باشد .مصرف این موتور نیز پائین و متعادل بوده و برابر 3/10 لیتر به ازای هر 100 لیتر می باشد .

طراحی داخل کابین :

داخل این اتومبیل به گونه ای طراحی شده است که یاد آور یک کوپه ی اسپرت باشد . داخل کابین و روی داشبرت شاهد نشانگرها و درجات گوناگون می باشیم که یکی از شاخصه های اتومبیل های کوپه و اسپرت می باشد .دیگر مورد قابل توجه , فرمان درشت و کُپُل می باشد که به داخل خودرو قیافه ی مسابقه ای بخشیده است . اما در این بین اشکال اصلی جنس نامرغوب مواد استفاده شده در داشبرت و کنسول است . دیگر نکته نیز کمبود فضای داخلی برای سرنشینان عقب است .

وجود 4 عدد کیسه ی هوا , کروز کنترل , آینه های برقی , آینه ی فتو کرومیک , سان روف , محفظه ی عینک و ... مجموعه ای از امکانات این خودرو است که به عنوان یک مزیت معمول به حساب می آید که حتما در هر کوپه ای می توانید شاهد آن باشید .

تمامی نکاتی که بدان اشاره کردیم , مربوط به هیوندای تیبورون کوپه وارداتی 46 میلیون تومانی می باشد . نکته ی جالب توجه در مورد قیمت این خودرو این است که در حدود 3 الی 4 ماه پیش همین خودرو با همین مشخصات با قیمتی معادل 6-35 میلیون تومان به متقاضیان واگذار می شد که مشخص نیست بر اساس کدام برنامه قیمت یک باره چنین افزایشی یافته است . در حال حاضر نیز مدل دنده ای این خودرو با قیمت 43 و در مدل اتوماتیک 41 میلیون تومان در بازار داخلی وجود دارد . ( زیرا در مورد خودروهای کوپه مدل دنده ای برتری بیشتری به دلیل زنده بودن و حس تحرک به مدل اتومات دارد , وجود دارد )



H Y U N D A I C O U P E :

موتور : 6 سیلندر خورجینی در حجم 2700 سی سی

گیربکس : 5 دنده اتومات تیپترونیک

توان : 167 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر سرعت : 215 کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا 100 : 8/5 ثانیه

رینگ و لاستیک : 17 اینچ - کومهو
     
  
مرد

 
هزینه تولید خودروهای داخل کشور



گروه خودرو- اینکه هزینه تولید خودرو در ایران چقدر است، اینکه خودروسازان داخلی برای هر محصولی چقدر سود می‌برند و اینکه اصلا این سود،‌متعارف است یا نه، همه و همه جزو پرسش‌هایی است که شاید سال‌ها است در ذهن مشتریان ایرانی نقش بسته و تقریبا نیز هیچگاه پاسخ مشخصی به این پرسش‌ها داده نشده است.

در حال حاضر آنچه که در ذهن غالب ایرانی‌ها در این مورد وجود دارد، گران‌فروشی خودروسازان داخلی است، به نحوی که آنها معتقدند پولی که بابت خرید خودروهای ساخت داخل می‌پردازند، بسیار بالاتر از هزینه تولید این خودروها است.
به عنوان مثال ایرانی‌ها گمان می‌کنند خودرویی مانند پراید، با این درجه پایین کیفی، بیش از چهار میلیون تومان نمی‌ارزد.
پیش‌ترها نیز که هنوز پیکان به تولید می‌رسید، همین پیش‌فرض درباره قیمت پیکان مطرح و ایرانی‌ها معتقد بودند، هزینه تولید پیکان با آن تکنولوژی نازل و ساده، بسیار کمتر از قیمت کارخانه‌ای آن است.
در این مورد البته خود خودروسازها همواره نه تنها اتهام گران‌فروشی را رد کرده‌اند، بلکه معتقد بوده و هستند که در برخی موارد ضرر هم دیده‌اند.
به گفته مسوولان خودروسازی ایران، سود نهایی ایران‌خودرو و سایپا، چیزی بین چهار تا هفت درصد است و اینکه گمان می‌شود، آنها بیش از این مقدار سود می‌برند، تصوری است اشتباه و ناشی از اطلاعات غلط.
این در شرایطی است که سال گذشته احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل وقت سازمان گسترش، در مصاحبه‌ای، سود خودروسازان را بسیار بالاتر از چهار تا هفت درصد عنوان کرد.
وی که خود زمانی مدیرعامل سایپا نیز بود، در آن مصاحبه اعلام کرد تولید خودرویی مانند پراید، نهایتا 5/4 میلیون تومان برای سایپا خرج بر می‌دارد و پیکان نیز زمانی که تولید می‌شد، فقط رقمی نزدیک به چهار میلیون تومان، هزینه روی دست ایران‌خودرو می‌گذاشت.
این گفته‌های قلعه‌بانی در شرایطی بود که مهرداد بذرپاش، مدیرعامل پیشین سایپا در گفت‌و‌‌گویی تلویزیونی مدعی شد که با توجه به نرخ تورم، قیمت پراید باید به 14 میلیون تومان برسد.
منوچهر منطقی، مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو نیز بارها این نکته را مطرح کرد که خودروهای داخلی نه تنها گران نیستند، بلکه باید با توجه به شرایط تورمی،قیمت آنها افزایش نیز پیدا کند.
موضوعی که وی مانند بسیاری دیگر از کارشناسان، روی آن دست می‌گذاشت، این بود که هزینه‌های تولید در خودروسازی ایران، بسیار بالا است و چون مشتریان نسبت به این موضوع، اطلاعات چندانی ندارند، همواره بر این باورند که خودروهای داخلی، ارزان به تولید می‌رسند و خودروسازها گران‌فروش هستند.
در این زمینه نگاهی می‌اندازیم به هزینه تولید یک خودرو فرضی در ایران، تا مشخص شود بالاخره ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو غول صنعت ایران، گران‌فروشند یا نه؟
در نگاهی کلی، قیمت یک خودرو داخلی از سه آیتم «مواد اولیه»، «دستمزد» و «هزینه‌های سربار» تاثیر می‌پذیرد كه اولی 87 درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود و دومی و سومی نیز به ترتیب سه و 10 درصد هزینه روی دست خودروسازان می‌گذارند.
تورم بالا
در بخش مواد اولیه، خودروسازان با دو دسته مواد داخلی و خارجی روبه‌رو هستند.
مواد اولیه داخلی در کل هزینه کمتری را می‌طلبد، اما تامین مواد اولیه خارجی به لحاظ آنکه هزینه‌های گشایش اعتبار، حمل و بیمه خارجی، تعرفه گمرگی حمل و بیمه داخلی و همچنین قیمت اولیه را شامل می‌شود، هزینه بالاتری را نسبت به مواد اولیه داخلی نصیب خودروسازان می‌کند.
در زمینه مواد اولیه، خودروسازان همواره در سال‌های اخیر، به این نکته معترض بوده‌‌اند که وزارت صنایع از سال 76 به بعد، اجازه افزایش قیمت خودرو را با توجه به صعود نرخ مواد اولیه، نداده است و در حالی که در این 13 سال، تورم این مواد چند صد درصد بوده،اما نرخ خودروهای داخلی تقریبا ثابت مانده است.
آن طور که خودروسازان عنوان می‌کنند، در حالت كلی نرخ پكیج مواد اولیه طی سال‌های 83 تا 87، تقریبا 5/2 برابر شده و این موضوع از تورم مواد اولیه حكایت می‌كند.
دستمزدها
فاکتور دیگری که در قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار به شمار می‌رود، دستمزدهاست.
این فاکتور شامل چند آیتم جداگانه بوده که سرجمع آنها در کل فقط سه درصد از قیمت خودرو را شامل می‌شود.
حقوق پایه، مزایا، سنوات و سایر پرداختی‌ها از سوی كارفرما نظیر بیمه، غذا، هزینه ایاب و ذهاب و مواردی از این قبیل، هزینه‌هایی است که سه درصد فاکتور دستمزد را تشكیل می‌دهند.
هزینه‌های سربار
فاکتور تاثیرگذار بعدی در قیمت یک خودرو، هزینه‌های سربار تولید است؛ هزینه‌هایی که 10 درصد کل قیمت یک خودرو داخلی را شامل می‌شود.
انرژی و تسهیلات، حقوق سرپرستی غیرمستقیم (جدای از حقوق پایه)، استهلاك تجهیزات، هزینه تعمیر و نگهداری، خرید خدمات غیرتولیدی (قراردادهایی مانند تعمیرات و خدمات عمومی)، مواد و ملزومات مصرفی تولید و مواد كمك‌ تولیدی، جزو هزینه‌های سربار تولید به شمار می‌روند.
خودروسازان معتقدند با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، چون قیمت یارانه‌های حامل انرژی آزاد می‌شود، هزینه‌های سربار نیز افزایش خواهد یافت.
در این زمینه حتی ایران‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌‌اند با در نظر گرفتن تمامی جوانب اجرای این قانون، قیمت خودروهای تولیدی این شرکت، یک تا یک و نیم میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
بهره‌های بانکی
اما آن طور که خودروسازان می‌گویند، علاوه بر «مواد اولیه»، «دستمزد» و «هزینه‌های سربار» به عنوان هزینه‌های رسمی تولید یک خودرو، آنها باید هزینه‌هایی دیگر را نیز پرداخت کنند.
به عنوان نمونه، خودروسازان بابت وام‌های سنگینی که از بانک‌ها می‌گیرند، باید بهره‌ای بالا بپردازند.
مثلا ایران‌خودرو باید سود 28 درصدی بابت وام‌هایش بپردازد و این موضوع جدای از جرایم دیركرد بانک است.
تولید یک واحد خودرو چقدر هزینه دارد؟
اما حال تمام هزینه‌های رسمی و غیررسمی را با یکدیگر جمع بزنیم تا مشخص شود تولید یک واحد خودرو چه هزینه‌ای را روی دست خودروسازان داخلی می‌گذارد.
برای این کار قیمت مواد خارجی بابت یك خودرو فرضی را 10هزار یورو در نظر می‌گیریم.
خودروسازان باید در همان ابتدای كار 64درصد این مبلغ را به عنوان تعرفه واردات قطعات به دولت بپردازند (البته با توجه به میزان داخلی‌سازی قطعات، این تعرفه بین 25 تا 64 درصد متغیر است).
اگر نرخ یورو را که این روزها اوضاع پایدار و مناسبی ندارد، یک هزار و 400 تومان در نظر بگیریم،(نرخ روز یورو=1308تومان)خودروسازان باید در ازای 14 میلیون تومان مواد اولیه، حدود 9 میلیون تومان نیز تعرفه به دولت بدهند، كه سر جمع آنها 23 میلیون و 500 هزار تومان می‌شود.
از سوی دیگر اگر خرید داخل خودروسازان را هم حدود سه میلیون تومان در نظر بگیریم، کل نرخ مواد اولیه برای یك واحد خودرو فرضی به 26 میلیون تومان می‌رسد.
به این رقم باید یک و نیم میلیون تومان هم بابت هزینه دستمزد و سربار و همچنین حدود نیم میلیون تومان بابت هزینه‌های توزیع و فروش (شامل حقوق پرسنل، گارانتی، كمیسیون فروش و حمل‌و‌نقل) افزود که با در نظر گرفتن سود چهار تا هفت درصدی معمول در خودروسازی ایران، نرخ تولید یك واحد خودرو فرضی با هزینه‌های رسمی و فنی آن به مبلغی حدود 32 میلیون تومان بالغ می‌شود.
چقدر گیر دولت می‌آید؟
با توجه به بررسی انجام شده، اگر قرار بود تولید خودرو در ایران فقط از این هزینه‌های رسمی تاثیر بپذیرد، یک واحد خودرو فرضی تنها 32 میلیون تومان خرج روی دست خودروساز می‌گذاشت، این در حالی است که دو میلیون تومان دیگر را که سهم «دولتی‌ها» از ساخت یک خودرو فرضی در ایران است، باید به این 32 میلیون تومان اضافه کرد.
آن طور که خودروسازان عنوان می‌کنند، آنها باید حدود یك میلیون تومان بابت 3درصد عوارض كالا به سازمان‌های دولتی بدهند و در کنار آن، 3 درصد دیگر نیز بابت شماره‌گذاری به نیروی انتظامی بپردازند.
حدود 30هزار تومان نیز هزینه پلاك و كارت سوخت به این مبالغ اضافه می‌شود. با این حساب اگر جمع مبالغ پرداختی مذكور را جمع بزنیم، نزدیک به دو میلیون تومان دیگر نیز به هزینه‌های تولید خودرو اضافه می‌شود و چون ظاهرا این مبلغ باید در همان 32 میلیون تومان فرضی حل شود، كل سودی كه گیر خودروساز می‌آید، یك ‌میلیون و 700 هزار تومان بابت یك واحد خودرو فرضی است.
از این رقم نیز البته چون خودروسازان شركت‌هایی بورسی به حساب می‌آیند، حدود 500 هزار تومان مالیات کم خواهد شد.
بنابراین در حالت كلی با در نظر گرفتن تعرفه‌ها و عوارض و مالیات، مجموع پرداختی خودروسازان به دولت برای یک واحد خودرو فرضی، به رقمی حدود 11 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسد.
در واقع با یک حساب سرانگشتی می‌توان این گونه نتیجه گرفت که 40درصد هزینه‌های تولید یک خودرو در ایران را دولت روی دست خودروسازان می‌گذارد.
به عبارت بهتر اگر خودرویی ساخت داخل، 10 میلیون تومان قیمت داشته باشد، شش میلیون آن به جیب خودروساز می‌رود و چهار میلیون آن نیز نصیب دولت می‌شود.
این موضوع البته نسبی است و در مورد خودروهایی مانند پراید و پژو 405، که به دلیل ساخت داخل بالا، هزینه تعرفه کمتری به دولت می‌پردازند، فرق دارد.
     
  
صفحه  صفحه 1 از 16:  1  2  3  4  5  ...  13  14  15  16  پسین » 
علم و دانش

News of Cars | آخرین اخبار و مقاله ها در مورد خودروهای داخل ایران و جهان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA