انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
Sexology - سکسولوژی
  
صفحه  صفحه 1 از 6:  1  2  3  4  5  6  پسین »

چاقی و اختلالات جنسی و آموزش سلامت جنسی


مرد

 
دوستان مقالات خودتون رو پیرامون : چاقی و اختلالات جنسی و همچنین آموزش سلامت جنسی در این تاپیک ارسال کنید.




کلمات کلیدی : رابطه چاقی و توانایی جنسی + مقالات زناشویی + رابطه جنسی با زن چاق + رابطه جنسی با مرد چاق + نوسانات جنسی با چاقی و لاغری + مشکلات جنسی چاقی + ارتباط لاغری و چاقی با رابطه جنسی + اثرات زیانبار چاقی + عواملی که سلامت جنسی را تهدید میکند + اختلالات جنسی در زنان + اختلالات جنسی در مردان + شايع ترين اختلالات جنسی در زنان و مردان + ناتوانی جنسی زنان + ناتوانی جنسی مردان + ناتوانی جنسی + سلامت جنسی و باروری + سلامت جنسی زنان + سلامت جنسی مردان.



*
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
چاقی - اختلالات جنسی
مطالعات نشان مي‌دهد كه افراد چاق به مراتب بيشتر از افراد لاغر دچار ناتواني‌ها و عدم تمايل جنسي مي‌شوند :

به گزارش سرويس بين‌الملل ايسنا به نقل از منابع اينترنتي، در مطالعات انجام شده از سوي مركز پزشكي دانشگاه دوك در برخي موارد احتمال بروز ناتواني‌هاي جنسي در اين افراد ‌٢٥ برابر بيشتر از افرادي است كه وزن طبيعي دارند. به علاوه اين قبيل مشكلات در ميان زنان چاق به مراتب بيشتر از مردان چاق است.

مارتين بينكز يكي از دستياران اين تيم پژوهشي از دانشگاه فوق در اين رابطه خاطرنشان كرد: مطالعات ما نشان مي‌دهد كه اختلاف در تمايل جنسي ميان افراد چاق و با وزن طبيعي نسبتا زياد و قابل توجه است،تمايل جنسي نقش مهمي در زندگي زناشويي هر فرد ايفا مي‌كند و مطالعات نشان مي‌دهد كه با افزايش نرخ چاقي در اين كشور اين ميل غريزي نيز در افراد كاهش مي‌يابد. نتايج اين مطالعات در نشست سالانه انجمن آمريكاي شمالي براي بررسي معضل چاقي ارايه شده است.

آمارهاي به دست آمده حاكي از آن است كه ميل جنسي در افراد طبيعي ‌٢ درصد و در افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن ‌٥٠ درصد كاهش پيدا مي‌كند،به علاوه ‌٤٢ درصد از افراد چاق گاهي اوقات و يا هميشه با مشكلات جنسي مواجه شده و ‌٤١ درصد از برقراري ارتباط جنسي خودداري مي‌كنند.

همين آمار براي افرادي كه وزن طبيعي دارند به ترتيب ‌٨/١ درصد و ‌٥/٢ درصد مي‌باشد به گفته يكي از پزشكان اين مركز پزشكي بيماراني كه تنها اندكي وزن كم مي‌كنند احساس مي‌كنند كه در بروز تمايلات جنسي ‌١٠ تا‌٢٠ سال جوانتر شده‌اند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
تاثير چاقی بر سلامت جنسی
چاقي بيماري‌اي است كه معمولا با اضافه‌شدن توده چربي در بدن شناخته مي‌شود. افراد چاق معمولا تنبل هستند،‌ تحرك کمتري دارند و بيشتر اوقات خود را به شكلي منفعل سپري مي‌كنند...

اين عدم فعاليت، اضافه وزن را براي آنها به دنبال دارد و باعث مي‌شود چاق‌تر شوند و سلامت‌شان به خطر بيفتد. افراد چاق معمولا در 2 گروه طبقه‌بندي مي‌شوند؛ گروه اول، افرادي هستند كه از همان ابتدا چاقند و به عبارتي، چاق به دنيا مي‌آيند و گروه دوم آنهايي هستند كه به دلايل گوناگون (جسمي يا رواني) در طول زندگي با افزايش توده چربي مواجه و چاق مي‌شوند. چاق‌ها از هر گروهي كه باشند، داراي مشكلات متعددي در زندگي اجتماعي، فردي، شغلي و زندگي و فعاليت جنسي خود هستند. اگرچه تاثير چاقي بر سلامت كاملا مشخص است ‌اما تاثير آن بر سلامت جنسي هنوز كاملا شناخته‌شده نيست. اين نوشته، به همين موضوع مي‌پردازد.


ماهيت جنسي به عنوان مجموعه نگرش‌ها،‌ رفتارها و افكار جنسي در نظر گرفته مي‌شود. ماهيت جنسي به عنوان بخشي از شخصيت ما تعريف و دامنه وسيعي از ويژگي‌ها را شامل مي‌شود و بنابراين مفهومي فراتر از داشتن آميزش جنسي را در برمي‌گيرد؛ از جمله مولفه‌هاي جسمي (آميزش جنسي)، مولفه‌هاي روان‌شناختي (طرح‌واره‌هاي شناختي) و مولفه‌هاي فرهنگي (سبك‌هاي جنسي).

مدت‌هاست كه مطالعات نشان داده‌اند شرايط پزشكي خاص نظير چاقي مي‌تواند سلامت جنسي را تحت تاثير قرار دهد. اما حساسيت‌هاي خاصي كه معمولا اين موضوع به دنبال دارد باعث شده كه به شكل خاص و كاملا مجزا به اين موضوعات پرداخته نشود. اما وضعيت هرچه باشد كيفيت زندگي جنسي افراد چاق به دليل اضافه وزن تحت تاثير قرار مي‌گيرد و مشكلات متعددي براي اين افراد ايجاد مي‌شود.

چاقي، به ويژه چاقي مرضي، دامنه گسترده‌اي از مشكلات جسمي را به همراه دارد. افرادي كه از چاقي رنج مي‌برند، به احتمال بيشتري درگير بيماري‌هاي جسماني مي‌شوند؛ انرژي كمتري دارند؛ از افسردگي و عزت نفس پايين رنج مي‌برند و مشكلات متعدد جنسي را تجربه مي‌كنند.

افراد چاق ممكن است در جامعه طرد شوند و به دليل وزن بالايشان كمتر مورد توجه قرار گيرند، مشاغل مناسب نداشته باشند، نتوانند به شكل مناسب و معمول در فعاليت‌هاي اجتماعي مشاركت كنند و بنابراين عزت‌نفس‌ و خودكارآمدي‌شان به مخاطره بيفتد. عزت‌نفس پايين و به دنبال آن، تصوير بدني ضعيف شكل‌گرفته در اين افراد مي‌تواند روي سلامت جنسي آنها تاثير منفي بگذارد. مشكلات جنسي ناشي از چاقي در مردان بيشتر از زنان شناخته شده‌ است. دليل آن شايد مسايل زيستي ناشي از چاقي و تاثير آن روي عملكرد جنسي مردان (از قبيل اختلال كاركرد نعوظ) باشد ‌اما اين دلايل هنوز كاملا شناخته شده نيستند.

چاقي مردان و سلامت جنسي :

عملكرد جنسي مردان چاق به خوبي مردان طبيعي نيست. چاقي در مردان ممكن است باعث شود كه آنها ميل جنسي كمتري داشته باشند، رضايت‌مندي جنسي پايين‌تري ‌را تجربه كنند، دچار اختلال در عملكرد جنسي(اختلال در نعوظ و انزال زودرس) شوند و زندگي جنسي موفقي را تجربه نكنند. اين عملكرد ضعيف اولين قدم براي به خطرافتادن رابطه عاطفي آنها است. عملكرد جنسي ضعيف اين مردان باعث مي‌شود كه همسر آنها از داشتن رابطه جنسي با آنها خودداري كند و مشكلات بعدي، از جمله كاهش دوچندان ميل و برانگيختگي جنسي را براي آنها به دنبال داشته باشد. مردان چاق عمدتا به دليل از دست دادن جذابيت جنسي براي همسر خود،‌ از عزت نفس پايين‌تري در مقوله‌هاي جنسي برخوردارند؛ نمي‌توانند ميل جنسي را در همسرشان به خوبي ايجاد كنند و همين مساله باعث مي‌شود كه در توانايي بيان جنسي، ‌پيشنهاد رابطه زناشويي و برقراري رابطه موفقيت‌آميز، کارايي لازم را را نداشته باشند.

چاقي زنان و سلامت جنسي :

زناني كه از چاقي رنج مي‌برند، داراي تصوير بدني ضعيفي از خودشان هستند و خود را براي همسرشان جذاب نمي‌دانند و بنابراين تمايل دارند كه به هر دليلي (حتي افسردگي) كمتر به فعاليت جنسي بپردازند. بي‌ميلي جنسي و عدم تجربه كامل اوج لذت جنسي شايع‌ترين مشكل بين زنان چاق است. به دليل اهميت زيادي كه زنان به بدن خود مي‌دهند، چاقي عمدتا باعث كاهش برانگيختگي در آنها مي‌شود و البته همين اهميت به جذابيت جسمي باعث مي‌شود بيشتر مراقب سلامت خود بوده و بنابراين چاقي در بين آنها كمتر باشد.


تاثير چاقي بر بدن و اندام‌هاي تناسلي :

تاثير چاقي بر بدن وزمينه‌سازي براي بيماري‌هاي جسمي كاملا مشهود است. بيماري‌هاي قلبي، گرفتگي عروق كرونري قلب و ديابت از جمله مهم‌ترين اين مشكلات هستند كه تاثيرات عميقي روي عملكرد جنسي (به‌ويژه به لحاظ فيزيولوژيكي) زنان و مردان مي‌گذارد. اختلال نعوظ، انزال زودرس و عدم تجربه اوج لذت جنسي مستقيما به وجود اين مشكلات جسمي برمي‌گردد. مشكلات قلبي عروقي مانع از تلمبه شدن مناسب خون در بافت آلت تناسلي مردان شده و بنابراين عملكرد نعوظ را دچار اختلال مي‌كند. در زنان اوج لذت جنسي با انقباض ماهيچه‌هاي عضلاني مهبلي صورت مي‌گيرد كه ناشي از فشار و جريان خون در اين ماهيچه‌ها است. بنابراين طبيعي است كه مشكلات مربوط به فشارخون باعث عدم تجربه كامل اوج لذت جنسي در زنان چاق شود. در افراد چاق وجود چنين مشكلاتي در فشار خون و به تبع آن مشكلات عملكرد جنسي معمول است.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
↓ Advertisement ↓
TakPorn
مرد

 
تاثير چاقي بر روابط همسران
چاقي از طريق تاثيراتي كه بر رابطه جنسي مي‌گذارد، به‌طور غيرمستقيم، ازدواج و روابط عاطفي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. خجالت از وضعيت جسمي يكي از متداول‌ترين نتايج چاقي است كه اغلب باعث ناهماهنگي عاطفي و هيجاني در روابط زوجين شده و باعث مي‌شود يكي از زوجين، خود را كمتر از ديگري احساس كند و طرف مقابل، وي را از لحاظ جذابيت جنسي، ‌كمتر احساس كند و ميلي براي داشتن رابطه جنسي با او نداشته باشد؛ به ويژه اگر اين چاقي و اضافه وزن در طول رابطه ايجاد شده باشد، باعث تغييرات بيشتري (به دليل برآورده نشدن انتظاراتي كه قبلا در طول رابطه ايجاد شده‌اند) مي‌شود و مواجهه با آن را براي هر 2 نفر مشكل مي‌كند و عمدتا باعث مي‌شود كه زوجين در اين مورد بحثي نكنند ولي به تدريج روابط جنسي و عاطفي خود را با يكديگر كمتر مي‌كنند تا از مواجه شدن با آن خودداري كنند و اين موضوع به اساس رابطه آنها لطمه وارد مي‌كند.

چاقي به شكل ديگري نيز ‌مي‌تواند باعث شكل‌دادن به مشكلات جنسي در افراد شود. اگر افراد به نوعي دچار اختلال جنسي باشند يا به نوعي خود را قرباني يك سوءاستفاده جنسي بدانند، ‌ممكن است براي كنار آمدن با اين تجارب به مصرف مواد مخدر و الكل روي آورده يا به شدت پرخور شوند و در نتيجه اضافه‌وزن پيدا كنند. مشكلات روان‌شناختي نظير افسردگي و اضطراب نيز باعث مي‌شود كه افراد از چاقي خود به عنوان يك ابزار استفاده كرده و از داشتن روابط جنسي طفره روند. مديريت اختلال جنسي در افراد چاق موضوع چالش‌برانگيزي است. قبل از هرچيزي لازم است كه ارزيابي دقيقي از وضعيت فرد به عمل آيد. لازم است اطلاعات كاملي در مورد مشكلات جنسي كه فرد چاق تجربه مي‌كند، رژيم غذايي او، مشكلات پزشكي و...جمع‌آوري شود.


چاقي و تصوير فرد از بدن خود :

مساله بعدي در مورد مديريت سلامت جنسي در افراد چاق،‌ تصوير بدني‌اي است كه آنها از خود دارند. فرد بايد بدن خود را به اين شكل بپذيرد و در اين مورد احساس خجالت نكند. بايد ياد بگيرد كه از داشتن رفتارهاي پرخوري خود احساس شرم نداشته باشد و ياد بگيرد كه چطور خود را دوست داشته باشد تا به اين وسيله بتواند در جريان درمان براي خودي كه دوستش دارد، تلاش كند. استفاده از رويكردهاي رفتاري‌ شناختي مي‌تواند به تغيير و جايگزيني الگوها و عادات نامناسب تغذيه‌اي و رفتاري كمك كرده و به اين ترتيب فرد عزت نفس و پذيرش خود را افزايش داده و بر بخشي از مشكلات جنسي خود غلبه كند.

درمان‌هاي جنسي مبتني بر ارتقا و بهبود روابط جنسي و ابراز وجود جنسي گام بعدي در درمان هستند. اين رويكردها گوناگون بوده و در هر فرد براساس نوع مشكلاتي كه تجربه مي‌كند، متفاوت است. درمانگران ممكن است از گروه‌درماني يا زوج درماني استفاده كنند. علت استفاده از اين روش‌ها اين است كه احساسات و واكنش‌هاي شريك جنسي و عملكرد جنسي وي نيز در ارتباط با مشكلات موجود بررسي شود. به‌طوركلي رويكردهاي درماني در اين زمينه شامل تركيبي از رفتاردرماني،‌ تغذيه‌درماني، دارودرماني،‌ روان‌درماني و درمان‌هاي جنسي هستند.

لاغرها بيشتر از چاق ها سکس دارند...!

محققان فرانسوي و بريتانيايي دريافته اند که چاقي براي سکس خوب نيست و فعاليت هاي جنسي را کاهش مي دهد. ميزان بارداري ناخواسته نيز در خانم هاي چاق بيشتر است. در مردان چاق بيشتر دچار مشکل نعوظ مي شوند
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
رابطه بین چاقی و مشکلات جنسی
بر اساس مطالعات انجام شده دردانشگاه دوک ، افرادی که با اضافه وزن مواجه هستند 25 مرتبه بیشتر از افرادی که از تعادل وزن و تناسب اندام برخوردارند از مشکلات جنسی در رنجند. آنچه مشکل این دسته از افراد ذکر شده عمدتا بی میلی جنسی و لذت بخش نبودن رابطه جنسی و ناتوانی دربه انجام رساندن رفتار جنسی بوده است .

در این تحقیق همچنین مشخص گردیده عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی تنها در 2% از افراد معمولی دیده شده لیکن این آمار در مورد افراد چاق به 50% افزایش میابد. مشکل در انجام رفتار جنسی در 42% و اجتناب از سکس در 41% از افراد چاق گزارش شده در حالیکه افرادی که از تناسب اندام بهره مند بودند تنها 8/1 درصد در انجام رفتار جنسی گرفتاری داشتند و اجتناب از سکس نیز تنها در 5/2درصد از افراد این گروه دیده شد.

نکته قابل تامل دیگر اینکه ایندسته از مشکلات جنسی در زنان چاق بیش از مردان چاق دیده شده است . لیکن در مردان نیز افرادی که اندازه دور کمر آنها 42 اینچ است دو برابر مردانی که دور کمر آنها 32 اینچ است با مشکلات نعوظ دست و پنجه نرم میکنند.

اکثر افرادی که اضافه وزن دارند معتقدند که چنانچه قادر به کاهش وزن خود باشند اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز خواهند یافت و زندگی جنسی آنها رنگ و بوی دیگری پیدا میکند.

علی رغم اینکه رسانه های گروهی تاکید بسیار زیادی دارند که تنها سایز مورد قبول جامعه سایز 6 میباشد و چنانچه فردی با اضافه وزن مواجه است باید با زندگی جنسی خود خدا حافظی کند و اصولا مقوله" چاقی و جذابیت " مثل آب و روغن دو موضوع ترکیب نشدنی هستند ، لیکن با رعایت چند نکته میتوان زندگی جنسی خود را تازه نگهداشت از جمله:

  • بررسی علل و عوامل بدنی و روانی چاقی در خود
  • قبول خود و شرایط بدنی موجود در هر سایز و اندازه ای که هستند
  • انجام ورزش های ممتد به منظور تحریک و افزایش هورمون های جنسی، افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی ، افزایش سوخت و ساز بدن و نهایتا یازیافت اعتماد به نفس
  • اتخاذ برنامه غذایی کنترل شده که درآن کلسترول و شکر محدود شده باشد
  • باور داشتن خود و حس جنسی خود
  • تفکر جنسی به منظور تجربه میل جنسی

منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
چاقی و لاغری زیاد ، سکس زیاد
مقوله وزن و تاثیراتِ بیش بود یا کمبودِ آن در سلامت تن و روان انسانها ، از دیر باز همواره موضوع علاقه محافل علمی به شمار می آمده است . لیکن بررسی اینکه آیا بین کمیت حجم چربیهای بدن و رفتار جنسی رابطه ای میتواند وجود داشته باشد ، سوالی است که اخیراً عده ای از پژوهش گران در صدد پاسخ به آن بر آمده اند. یافته های مطالعاتی موید آنند که هر گونه افراط و تفریط وزنی رابطه مستفیمی با افزایش فعالیت جنسی دارد . بدین معنا که چه زیاد بودن وزن و چاقی زیاد و چه کم بودن وزن و لاغری شدید ، سبب افزایش احتمال برقراری رابطه جنسی شده است . بسیاری از نوجوانان و جوانانی که به نوعی بنا بر استانداردهای بهداشتی عنوان چاق و یا لاغر لقب گرفته اند در گزارشات به عمل آمده از آنها ، نوعی بیش فعالی جنسی را در شرح حال زندگی جنسی از خود نشان داده اند.

بنا بر تحقیقی که تیم پزشکی دانشگاه پیترزبورگ مدیریت آنرا به عهده داشته است ، جوانانی که در دو سوی منحنی وزنی خود را فرض میکردند بیش ازافرادی که خود را معمولی ارزیابی میکردند ، درگیر فعالیت های جنسی خطرناک و ریسکی شده بودند. نکته قابل ذکر اینکه هر اندازه فرد خود را از استاندارهای مورد قبول وزنی دور میبیند بی مهابا تر تن به برقراری رابطه جنسی میدهد و در این راستا برای اخذ توجه شریک جنسی حتی ممکن است از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده ننموده و یا لزومی به رعایت نکات مقابله با بیماریهای مقاربتی در خود احساس نکند.

از 7000 هزار دانش آموز دبیرستان در مورد نحوه برقراری رابطه جنسی و اینکه آیا در هنگام سکس از وسایل پیشگیری از حاملگی استفاده میکنند یا نه سوال شد و همزمان وزن این افراد هم مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این نتیجه بدست آمد که افراد چاق و افراد خیلی لاغر شرکا ء جنسی متعدد تری را عوض کرده و در انجام رفتار جنسی ریسکی تر عمل نموده اند. نکته قابل تامل اینکه تعدادی از این افراد که از نظر وزنی متعادل بودند لیکن خود را چاق و یا خیلی لاغر فرض کرده بودند در زمره افرادی قرار داشتند که رفتار جنسی ریسکی میداشته اند . این یافته بار دیگر پرده از مفهوم واقعی مقبولیت اجتماعی و تاثیر استاندارهای اجتماعی بر تعریف این مقبولیت بر میدارد که چگونه استاندارد های فرهنگی تعریفی از جذابیت و مقبولیت به افراد جامعه تلقین میکند که فرد همواره خود را مجبور به رعایت آن احساس کرده و تلاشی فراوان در جای گرفتن در آن چار چوب از خود نشان میدهد . جالب اینکه اغلب افراد علی رغم اینکه از تناسب اندام برخوردارند پیوسته خود را در زیر و یا بالای منحنی وزنی محک میزنند . از آنجایی که رسانه های گروهی تاکید بسیار زیادی دارند که تنها سایز مورد قبول جامعه سایز 6 میباشد و چنانچه فردی با اضافه وزن مواجه است باید با زندگی جنسی خود خدا حافظی کند و اصولا مقوله" چاقی و جذابیت " مثل آب و روغن دو موضوع ترکیب نشدنی هستند ، پاره ای از افراد که تلاش خود را برای تناسب اندام بیهوده می انگارند از طریق برقراری رابطه جنسیه ریسکی سعی در جلب توجه از دست رفته خود میکنند .

انتشار نتایج این تحقیق هشداری است به خانواده ها ، مراکز تعلیم و تربیت و مدارس و همچنین مسئولین امور فرهنگی جوامع که تلاش بیشتری در جهت حذف تاثیرات مخرب رسانه های گروهی مبذول دارند . باشد که روزی تعریف مقبولیت اجتماعی از سایز بدن به سایز خزانه معلوماتی ارتقاء یابد.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
مشکلات چاقی و کاهش ناگهانی وزن
چاقی و کاهش ناگهانی وزن زندگی سکسی مردان را به مخاطره می اندازد :

چاقی موجب جمع شدن چربی اطراف آلت و ایجاد دردسر در هنگام سکس می شود....چربی اطراف بیضه باعث بالا رفتن دما آن و اثر سوء بر تولید اسپرم می شود....افزایش چربی موجب بهم خوردن تناسب تستسترون به استروژن شده و میل جنسی را کاهش میدهد.

چاقي و خطر بروز سرطان دهانه رحم :

محققان انستيتوي ملي سرطان در بتستا در مريلند آمريكا مي گويند افزايش BMI به بيش از30% و ازدياد نسبت دور كمر به دور لگن به بيش از 1.8 با افزايش خطر بروز سرطان دهانه رحم( آدنوكارسينوم) همراه است. ازآنجا كه ايجاد سرطاندهانه رحم به تغييرات هورموني وابسته است يافته فوق ممكن است به اثرات هورمونهاي جنسي بر متابوليسم چربي ها مرتبط باشد. وجود چنين ارتباطي بين نوع ديگري از سرطان دهانه رحم( اسكواموس سل) و چاقي تاكنون به اثبات نرسيده است.

چاقی و مشکلات باروری زنان :

مشکلات متعدد بهداشتی هم از نظر عمومی و نیز از لحاظ عوارض ویژه بیماریهای زنان با چاقی همراه است. نامنظمی دوره قائدگی..عدم پریود شدن.. خونریزی.. و اختلال عملکرد رحم از این جمله محسوب میشوند. علیرغم اینکه بسیاری از زنان چاق دارای قائدگی طبیعی هستند.. اما با افزایش وزن.. درصد زنان با قائدگی نامنظم افزایش می یابد.KAUFMAN و همکارانش افزایش آندروژن ها وLH و معکوس شدن نسبت E2:E1 را در دختران بالغ چاق نشان دادند. این یافته ها که یاد آورنده pcos یا تخمدانهای چند کسیتی هست.. با کاهش وزن قابل برگشت میباشند. در زنان چاق میزان تولید و نیز پاکسازی آندروژن ها افزایش می یابد. در اصل کاهش SHBG ( گلوبولین گیرنده هورمون های جنسی) سبب افزایش پاکسازی آندروژن ها میگردد اما بطور همزمان میزان آزاد تستوسترون بالا می رود. افزایش وزن با افزایش آروماتیزه شدن آندروژن ها و تبدیل به استروژن ها مرتبط است.

افزایش میزان آندروژن ها و نیز افزایش نسبت E2:E1 و کاهش SHBG ( گلوبولین گیرنده هورمون های جنسی) شرایط بیو شیمیائی را فراهم میکند که در وضعیت pcos دخالت دارد. بیش از نیمی از مبتلایان به pcos چاق هستند. و کاهش وزن میتواند سطح آندروژن ها و پرموئی را کاهش دهد. کاهش وزن حتی در برخی از زنان مبتلا به pcos سبب برگشت تخمک گذاری می گردد. در چاقی , خصوصا زمانی که با pcos همراه است.. افزایش انسولین .. مقاومت به انسولین و تست گلوکز غیر طبیعی دیده میشود. سطح بالای آندروژن ها به همراه افزایش انسولین..با افزایش رنگندانه های پوست در نواحی گردن.. زیربغل..داخل مهبل..و زیر پستانها همراه می گردد. به این وضعیت آکانتوزیس نیگریکانس میگویند. این عوارض به عنوان نشانه مقاومت به انسولین خصوصا در بانوانی که نبتلا به دیابت ملیتوس غیر وابسته به انسولین هستند.. محسوب میشوند. رابطه میان افزایش آندروژن ها و میزان انسولین در حال اشکار شدن است.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
از افزايش وزن تا کاهش توانايی جنسی


حتما شنيده‌ايد که چاق‌ها بيشتر به بيماري قلبي دچار مي‌شوند. حتما شنيده‌ايد که چاقي، ديابت، سکته مغزي، از بين رفتن مفاصل، بدخوابي، افسردگي و هزار مشکل ديگر به همراه مي‌آورد و يا سبب تشديد آنها مي‌شود اما آيا تا به حال شنيده بوديد که ممکن است مشکل شما در رابطه با همسرتان هم به اضافه وزن شما مربوط باشد؟ به تازگي محققان، وزن گروهي از افراد با چاقي بيمارگونه را با عمل جراحي کم کردند و نتيجه اين شد که رابطه زناشويي اين افراد با همسرشان بهبود قابل ملاحظه‌اي پيدا کرد؛ بنابراين به نظر مي‌رسد يکي از راه‌هاي ساده و کم‌هزينه درمان برخي موارد اختلال در رابطه زناشويي، کم کردن وزن‌ باشد.

اين مطالعه، روي حدود 100 مرد با ميانگين سن 48 سال، انجام شده است.

در ابتداي اين طرح، از همه اين مردان خواسته شد با پر کردن پرسشنامه‌اي، ارزيابي خود را از کيفيت رابطه زناشويي‌شان، ارايه کنند. جمع‌بندي اطلاعات به دست آمده از اين پرسشنامه‌ها، در اين مرحله، نشان داد که کيفيت رابطه اين افراد، مشابه مرداني است که نسبت وزن به قد متعادل دارند اما 20 سال از آنها مسن‌ترند. اين يعني که چاقي مي‌تواند سلامت يک رابطه جنسي را بين زن و شوهرها تا 20 سال پير و مختل کند. در مرحله بعد، عمل جراحي باي‌پس معده، روي اين گروه انجام شد و مجددا پرسشنامه‌ها در اختيار افراد قرار گرفت. نتايج نشان داد که اتفاق مثبتي افتاده است و علاوه بر همه فوايدي که اين افراد از کاهش وزن‌شان به دست مي‌آورند، رابطه زناشويي آنها با همسران‌شان هم بهبود پيدا کرده است. گزارش اين يافته‌ها، در شماره دسامبر 2008 نشريه کالج جراحان آمريکا منتشر شده است.

هول نشويد :

البته در اين مطالعه جديد، افرادي انتخاب شده‌اند که به مرحله چاقي بيمارگونه، با معيارهاي علمي رسيده بودند. به همين جهت، بايد تحقيقات بيشتري صورت گيرد تا معلوم شود که آيا کم کردن وزن، تنها به درد افرادي در اين مرحله از چاقي مي‌خورد يا اينکه براي افراد با چاقي معمولي يا اضافه‌ وزن هم مفيد است. با اين حال، فعلا مي‌توان به عنوان يک توصيه کم‌خطر که فايده‌هاي ديگري هم دارد، اين نتيجه را بپذيريم: وزن کم کنيد تا احتمال رفع شدن مشکل شما در رابطه زناشويي، بيشتر شود.

رابطه سبک زندگی و سبک ازدواج :

پيش از اين نيز مطالعاتي انجام شده بودند که نقش چاقي را در کاهش توانايي جنسي، نشان داده بودند. به عنوان مثال، در مطالعه‌اي که در دانشگاه هاروارد روي بيش از 22 هزار مرد 40 تا 75 ساله انجام شده بود و نتايج آن در سال 2006 در نشريه «اورولوژي» چاپ شد، مشخص شد که مردان چاق يا با تحرک کم، تا 5/2 برابر بيشتر از ساير مردان احتمال دارد که دچار اختلال در نعوظ شوند.

اين نسبت، در مقايسه با مرداني به دست آمد که اضافه‌وزن نداشتند يا حداقل به مدت 30 دقيقه در روز ورزش سنگين انجام مي‌دادند. در اين مطالعه، همچنين معلوم شده بود که سيگار هم از جمله متهمان ايجاد اختلال در رابطه زن و شوهرهاست و بسياري از مرداني که تجربه اختلال در نعوظ را داشتند، سيگاري بودند.

نتايج مطالعاتي از اين دست، تاکيد دوباره‌اي است بر اهميت و نقش سبک زندگي سالم. چه بخواهيم و چه نه، زندگي کنوني به نحوي است که ما را به سمت مصرف خوراکي‌هاي ناسالم و تحرک کمتر، سوق مي‌دهد. هم شرايط مشاغل امروزي و هم شرايط تفريحات و سرگرمي‌هاي ما، اين گونه ايجاب مي‌کند،مهم اين است که خود ما بخواهيم و هوشيار باشيم که تن دادن به اين شرايط، چه تبعاتي را براي ما در برخواهد داشت و براي مقابله با آن برنامه‌ريزي کنيم.

پيری در جوانی :

در پژوهش‌هايي که روي مردان جوان با ميانگين سن 20 سال، انجام شده است، مشخص شد چاقي، کم‌تحرکي و سيگار، 3 عامل تاثيرگذار بر توانايي جنسي مردان، حتي در سنين جواني، هستند و بهتر است مردان چاق و کم‌تحرک، براي بهبود رابطه زناشويي‌شان هم که شده، ورزش و رژيم غذايي مناسب را در برنامه‌شان بگنجانند. به عبارت ديگر اختلال در نعوظ، بيشتر نشانه‌اي از بيماري زمينه‌اي فرد است تا بالا رفتن سن او؛ چنان که بيماري‌هاي عروقي، ديابت، فشارخون بالا و برخي بيماري‌هاي ديگر مي‌توانند سبب بروز اين مشکل شوند.

خلاصه اينکه :

نتايج مطالعات علمي مختلف را مي‌توانيم به اين شکل جمع‌بندي کنيم: سبک زندگي ناسالم، مثل مصرف سيگار، کم‌تحرکي و اضافه‌وزن، سبب مشکلات عروقي و خون‌رساني ناکافي به اعضاي تناسلي مي‌شود. ديابت و آسيب‌هاي اعصاب ناحيه تناسلي هم، از جمله عوارض اين سبک زندگي ناسالم است.

اين مشکلات جسمي، مي‌توانند به تدريج باعث اختلال در رابطه جنسي فرد شوند. حال ممکن است فردي قبل از اينکه متوجه مشکل عروقي و عصبي‌اش شود، از تغيير در رابطه جنسي خود، آگاه شود و به پزشک مراجعه کند.

با توجه به همين روند، مي‌توان گفت فرد سيگاري، چاق يا فردي که ورزش نمي‌کند، ممکن است دچار مشکلات جنسي هم بشود اما افراد مبتلا حتما بايد از لحاظ بيماري‌هاي جسمي، مثل زمينه ديابت يا بيماري‌هاي قلبي هم مورد ارزيابي و بررسي دقيق قرار گيرند.

بهترين راه براي اطمينان از در نظر گرفتن همه اين جنبه‌ها، آن است که کلينيک‌هاي سلامت خانواده در کشور راه‌اندازي شود که از حضور متخصصان رشته‌هاي مختلف، از متخصصان غدد و قلب و داخلي و زنان گرفته، تا روان‌شناسان و روان‌‌پزشکان و مشاوران سلامت جنسي، توأما و در کنار هم بهره ببرد تا به اين ترتيب خانواده‌هايي که پشت درهاي بسته خانه‌هايشان از وجود اين مشکلات رنج مي‌برند، از سردرگمي نجات پيدا کنند و محل مناسب و مطمئني را براي مراجعه و حل مشکل‌شان، بيابند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
چشمان تمام بسته
کارشناس ها هشدار می دهند که وضعیت کاملا بحرانی است ولی هیچکس مساله آموزش جنسی جوانان را جدی نمی گیرد،سؤال اصلي اين است: بالاخره چه‌كار كنيم؟ با كارشناس‌ها كه حرف مي‌زني همه هشدار مي‌دهند كه وضعيت كاملا بحراني است،كه خطر ابتلا به ايدز، برخي جوانان جامعه ما را تهديد مي‌كند؛ كه جهل جنسي در بين زوج‌هاي جوان بيداد‌مي‌كند؛ كه لااقل 70درصد طلاق‌ها به خاطر مشكلات جنسي بين زوج‌هاست و...

از آن طرف، يك عده مقاومت مي‌كنند. يك عده هنوز معتقدند كه حتي مطرح‌كردن بحثي با عنوان «بهداشت جنسي» حريم‌هاي جامعه را مي‌شكند و فساد را بين جوان‌ها گسترش مي‌دهد. آنها مي‌گويند بايد سكوت كرد، بايد همه چيز را سپرد به دست خود بچه‌ها و آموزش را فقط محدود كرد به بعد از ازدواج؛ آن هم به صورت كاملا سربسته و اين دوگانگي – در برخورد با اين مسئله – الان تبديل شده به بزرگ‌ترين معضل جوانان ايراني. نه! اغراق نكرديم كه گفتيم بزرگ‌ترين معضل. اگر كمي واقع‌بين باشيد و نخواهيد چشمتان را روي دنياي دوروبرتان ببنديد، اين معضل را به‌خوبي حس خواهيد كرد.

و اين بهانه ماست براي اينكه درباره بهداشت جنسي حرف بزنيم و چه مناسبتي بهتر از دهم آذر، روز جهاني ايدز؟ در پرونده شماره 145 همشهری جوان سعي كرديم اول برويم سراغ نهادها و سازمان‌هايي كه قاعدتا بايد متولي آموزش جنسي به جوان‌ها باشند؛ براي اينكه بدانيم هركدامشان چه‌كار كرده‌اند يا مي‌كنند.


بعد هم با 3 كارشناس گپ زده‌ايم؛ يك جامعه‌شناس، يك روانپزشك و يك روحاني كه هركدامشان حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند و در نهايت كارهايي را كه تا حالا به صورت پراكنده براي آموزش جنسي انجام شده، بررسي كرده‌ايم.( گفت‌و‌گو با جامعه‌شناس و روان‌شناس را در شماره‌هاي بعد خواهيد خواند)،شايد يك توضيح هم لازم باشد و آن اينكه قصد همشهري جوان اين است كه يك تصوير كلي از ماجرا نشان بدهد. اين پرونده شايد فقط يك هشدار باشد.

درباره مسئله آموزش جنسي اين «سكوت‌»ها و «نمي‌دانيم»ها و «به ما مربوط نيست»ها در بين مسئولان بيشتر سازمان‌هاي مرتبط با جوانان وجود دارد. خيلي از آنها يا اصلا جوابت را نمي‌دهند يا اگر با هزار جور ژانگولر بتواني راضي به حرف‌زدن‌شان بكني، چيزي مي‌گويند كه به دردت نخورد،حقيقت ماجرا اين است كه تقريبا برنامه مشخص و سازمان‌يافته‌اي در اين زمينه وجود ندارد و خب، طبيعتا نهادي هم مامور پيگيري و اجراي قضيه نيست. اگر هم كسي كاري كرده، مقطعي، جمع و جور و البته بي‌سروصدا بوده. اين را وقتي متوجه مي‌شوي كه فهرستي از سازمان‌هاي مرتبط با جوان‌ها درست كني و به يك يك آنها سرك بكشي.

به ما مربوط نيست :

آموزش و پرورش: خط قرمز است

از نظر كارشناسان، اين وزارتخانه بيشترين مخاطب را در بحث آموزش جنسي دارد. به هر حال، بخش قابل‌توجهي از جوانان و نوجوانان در مدارس درس مي‌خوانند و شايد كلاس درس يكي از بهترين‌جاها براي ارائه اين‌جور آموزش‌ها باشد ولي ظاهرا آموزش بهداشت جنسي در آموزش و پرورش، خط قرمز محسوب مي‌شود و حتي صحبت‌كردن درمورد آن هم جايز نيست.

البته از حدود 8 سال پيش در آموزش و پرورش حركتي شروع و جزوه‌هايي با مضمون آموزش پيشگيري از ايدز و رفتارهاي پرخطر تهيه شد. اين جزوه‌ها بعد از بررسي‌هاي كارشناسي دفتر پيشگيري از آسيب‌ها و بلاياي طبيعي آموزش و پرورش، در بعضي مدارس توزيع شد.

مخاطبان اين جزوه‌ها هم دانش‌آموزان دبيرستاني بودند. منتها اخيرا با احياي معاونت پرورشي، دفتر پيشگيري از آسيب‌ها، زيرمجموعه اين معاونت شده. در شروع فعاليت معاونت پرورشي، صحبت‌هايي درباره بازنگري جزوه‌هاي پيشگيري از اعتياد، ايدز و توزيع دوباره آن بين دانش‌آموزان مطرح بود اما با گذشت حدود يك سال، اين جزوه‌ها – كه اتفاقا آماده هم بودند – به دلايل نامعلومي توزيع نشدند.

ظاهرا معاونت پرورشي آموزش و پرورش اين جزوه‌ها را متناسب با سن و شرايط دانش‌آموزان ندانسته و خواستار بازنگري مجدد در آنهاست؛ بازنگري‌اي كه هيچ‌وقت انجام نشد. آخرين خبر از وزارتخانه هم مي‌گويد كه چند ماه پيش دفتر پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و بلاياي طبيعي در يك دفتر ديگر ادغام شده است.

وزارت بهداشت: به ما مربوط نيست

يكي مي‌گويد بايد برويد سراغ «اداره ايدز و بيماري‌هاي مقاربتي». آنجا مي‌گويند فقط براي پيشگيري از ايدز برنامه دارند و مسئول آموزش مسائل جنسي، «اداره سلامت خانواده و جمعيت» است،آنها هم فقط برنامه‌هايي درخصوص «تنظيم خانواده» دارند و البته كارهايي هم در زمينه آموزش مسائل جنسي بعد از ازدواج كرده‌اند. ظاهرا در كلاس‌هاي اين اداره، مباحثي مثل بهداشت باروري يا سلامت باروري، تنظيم خانواده، مراقبت‌هاي دوران بارداري و تغذيه با شير مادر تدريس مي‌شود.

آنها ظاهرا كتابي هم تهيه كرده‌اند كه چيزي حدود 20‌صفحه‌اش به مسائل آموزش جنسي مربوط مي‌شود. البته كتاب هنوز چاپ نشده و تازه قرار است بعد از چاپ، به طور آزمايشي براي دانشجويان 3 دانشگاه تدريس شود،آنها بحث آموزش‌هاي قبل از ازدواج را جزء وظايف «اداره سلامت جوانان و مدارس» عنوان مي‌كنند. اما دكتر شهرياري – مسئول اين اداره– كليه مباحث مربوط به آموزش جنسي را مربوط به انجمن تنظيم خانواده مي‌داند. خلاصه كه دست‌آخر معلوم نشد چه نهادي در وزارت بهداشت مسئول پيگيري اين مقوله است.

سازمان صداوسيما: ما برنامه‌اي نداريم

همان‌طوري كه از قبل هم مي‌شد حدس زد، در سازمان صداوسيما هيچ برنامه مشخصي در زمينه بهداشت و آموزش جنسي وجود ندارد. يكي از اعضاي شوراي سياستگذاري سلامت اين سازمان – كه اصلا دوست ندارد نامي از او برده شود – در اين باره مي‌گويد: «ما هيچ برنامه‌اي در اين خصوص نداريم و نمي‌توانيم خارج از برنامه كار بكنيم».

او 10 اولويتي را كه وزارت بهداشت براي آنها تعريف كرده، برمي‌شمرد و مي‌گويد: «در هيچ‌كدام از اولويت‌هايي كه وزارت بهداشت براي ما مشخص كرده، عنوان آموزش بهداشت جنسي ديده نمي‌شود؛ حتي پيشگيري از ايدز هم كه در دوره قبل جزء اين 10 اولويت بود، در دوره فعلي از فهرست خارج شده». او به نكته جالب‌تري اشاره مي‌كند: «الان بهداشت دهان و دندان جزء اولويت‌هاي ماست ولي ايدز نه!».

در آخر، حرف مي‌رود به سمت محدوديت‌ها و چيزهايي كه آدم دلش مي‌خواهد درباره‌اش صحبت كند؛ «باور كنيد ما هم دوست داريم درباره بهداشت جنسي حرف بزنيم و برنامه بسازيم؛ ما هم احساس نياز مي‌كنيم و مي‌دانيم كه بايد در اين زمينه به مردم آگاهي داد ولي خب، نمي‌توانيم».

وزارت علوم: چي؟

اين وزارتخانه به‌طور مستقيم با جوان‌ها ارتباط دارد؛ حتما هم مي‌دانيد كه چند سالي است درس جمعيت‌شناسي و تنظيم خانواده به سرفصل درس‌هاي مقطع ليسانس اضافه شده؛ درسي كه معمولا به همان جمعيت‌شناسي خلاصه مي‌شود. وزارت علوم هم جزء آن نهادهايي است كه در آن هيچ‌كس خودش را مسئول بحث آموزش جنسي نمي‌داند؛ نه معاونت آموزشي و نه معاونت فرهنگي وزارت علوم زير بار مسئوليت اين امر نمي‌روند.

اگر هم خيلي مته به خشخاش بگذاري، برايت توضيح مي‌دهند كه دانشجويان پزشكي و زيست‌شناسي يك چيزهايي در اين‌باره مي‌خوانند! و باز اگر اصرار كني، فعاليت‌شان را به همان درس تنظيم خانواده مرتبط مي‌كنند. نهايت ماجرا اين است كه متوليان وزارت علوم، وظيفه سياستگذاري آموزشي در دانشگاه‌ها را برعهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌دانند.

مخبر دزفولي – سخنگوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي – هم اظهارنظر در اين باره را به زماني موكول مي‌كند كه شورا تصميم جديدي براي آموزش بهداشت جنسي در دانشگاه‌ها بگيرد؛ اتفاقي كه ظاهرا از دستور كار شورا خارج شده و فعلا هم خبري از آن نيست.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
از كی بپرسم؟
چند توصيه براي كساني كه مي‌خواهند اطلاعات‌شان را در زمينه مسائل جنسي افزايش دهند.

چه كساني مي‌توانند چه كمكي بكنند؟!

1 - پدرها و مادرها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، در صدر فهرست افراد كمك حال ما هستند. خيلي وقت‌ها ما احساس مي‌كنيم كه آنها اجازه نمي‌دهند مسائل جنسي را بپرسيم ولي آن طرف بزرگترها هم خجالت مي‌كشند كه از ما درباره اين موارد سؤال كنند و چون از سنين اوج امور جنسي گذشته‌اند، ديگر با دقت و توجه اين مسائل را پيگيري نمي‌كنند. در برخي موارد مشاوره با بزرگترها، آنها ما را به افراد حرفه‌اي‌تر فاميل يا كارشناسان مشاوره معرفي مي‌كنند.

2 – خوش به حال آنهايي كه خواهر و برادر بزرگ‌تر دارند،اگر فاصله بچه‌ها از حيث خلقيات با هم زياد نباشد، خواهران و برادران بزرگ‌تر، بهترين معلم در اين زمينه هستند؛ البته به شرطي كه خودشان كمي بيشتر از آنچه همه آدم‌ها بايد بدانند، آگاهي داشته باشند.

3 – بعضي از ما در دوران دبيرستان معلمان ديني و قرآن يا مربيان پرورشي خوبي داشته‌ايم كه در آن ايام كمك‌هاي خوبي كرده‌اند؛ مطمئن باشيم حالا هم آنها مي‌توانند دست‌كم گوش شنوايي براي حرف‌هاي نگفتني ما باشند.

4 – در بعضي سازمان‌ها و ادارات – به ويژه نهادهاي مرتبط با جوانان – تيم‌هاي مشاوره خوبي براي كمك وجود دارند؛ فرهنگسراي سلامت و فرهنگسراي خانواده، 2 نهاد مرتبط با شهرداري هستند كه اگر هم برنامه‌اي در هنگام مراجعه نداشته باشند، آدم‌هايي را مي‌شناسند كه بتوانند مشكل ما را حل كنند. سازمان ملي جوانان و وزارت بهداشت و درمان نيز در اين خصوص كارهايي كرده‌اند.

5 - روان‌شناسان و مشاوران حرفه‌اي در اين زمينه رسمي‌ترين افراد كمك‌كننده هستند. نترسيد؛ آن‌قدر افراد مختلف با مسائل جور واجور به اين افراد مراجعه مي‌كنند كه مشكلات شما پيش آنها گم مي‌شود. اگر خيلي نگران هستيد، اسم ديگري را براي خود برگزينيد ولي اصلا دروغ نگوييد يا مشكل خود را ناقص بيان نكنيد؛ اگر آنها ندانند كه شما از چه چيزي به طور دقيق رنج مي‌بريد، چگونه مي‌توانند كاري برايتان انجام دهند؟ در بين مشاوران، افرادي هستند كه متخصص امور جنسي در رفع نارسايي‌هاي آن هستند؛ اين عده بهتر مي‌توانند به شما ياري برسانند.

6 – در سال‌هاي اخير، عده‌اي از روحانيون به حوزه مسائل آموزش جنسي و روان‌شناسي وارد شده‌اند. اگر در دانشگاه يا در محل خود به كسي از اين دست برخورديد، فرصت را از دست ندهيد؛ اينها هم سواد مذهبي دارند و جوانب شرعي امور را آموزش مي‌دهند و هم اگر خوب مطالعه كرده باشند، درباره مسائل زناشويي كمك‌هاي خوبي مي‌توانند انجام دهند. در بعضي از نهادهاي نمايندگي رهبري دانشگاه‌ها، روحانيون جوان و به‌روزي هستند كه مي‌توانند خوب كمكتان كنند.

7 – در بين جزوه‌ها و كتاب‌هايي كه درباره امور جنسي نوشته شده‌اند، مواردي هست كه عالمانه و مطابق احكام اسلام نوشته شده و به روز و مفيد است؛ اگرچه تشخيص نمونه‌هاي بازاري و نمونه‌هاي كارآمد چندان آسان نيست ولي به هر حال بعضي معايب را مي‌توان با كمك گرفتن از اين آثار مكتوب برطرف كرد.

چه كساني نمي‌توانند چه كمكي بكنند؟!

1- دوستان و همسالان - به ويژه افراد غيرمتاهل و مخصوصا در سنين زير 21سال– مشاوران مجربي براي تعليم امور جنسي نيستند؛ اول اينكه معلوم نيست اطلاعات آنها از كجا كسب شده است؛ دوم اينكه اگر آنچه مي‌گويند تجربه شخصي ايشان باشد، مشخص نيست اين تجربه‌ها كامل، موفق، شرعي، علمي و بهداشتي بوده باشد و بنابراين انتقال آن به شما معلوم نيست مفيد باشد؛ سوم، به علت وجود احساسات شديد در سنين جواني و غلبه امور احساسي، نمي‌توان اين‌گونه انتقال معلومات و تجربه‌ها را خيلي جدي گرفت.

گاهي گفت‌وگوهاي دوستانه و گپ‌هاي مدرسه‌اي، تلفيقي از داستان‌هاي علمي - تخيلي و فيلم‌هاي آموزشي مستند هستند. در بين بعضي جوان‌ها – به خصوص افرادي كه مذهبي‌تر هستند– امور جنسي بيشتر به صورت نقل داستان‌هاي عبرت‌انگيز و حوادث دلخراش جنسي و شرح مفاسد اجتماعي ديده مي‌شود. اين هم يك سبك انتقال مفاهيم جنسي به افراد است،در اين موارد هم باز پيشنهاد مي‌كنيم آنچه مي‌شنويد را خيلي جدي نگيريد و بالطبع آن را به هيچ‌وجه يك بحث علمي فرض نكنيد.

2 – اگرچه درباره امور جنسي فيلم‌هاي آموزشي هم توليد شده است ولي در بين بعضي افراد مجرد و متاهل، تماشاي فيلم‌هايي كه مخصوص امور جنسي است يا در بعضي صحنه‌هاي آن، رفتارهاي جنسي ديده مي‌شود، رواج دارد؛ اگرچه نبايد فراموش كرد كه تماشاي صحنه رفتار جنسي غيرشرعي و گناه است، بايد به اين نكته هم توجه داشت كه اين فيلم‌ها به هيچ وجه بار آموزشي ندارند.

تماشاي اين‌گونه صحنه‌ها براي متاهل‌ها به اندازه مجردها مضر است. بالاتر رفتن توقع افراد از شريك جنسي‌شان مهم‌ترين عارضه اين فيلم‌هاست؛ به‌طوري كه زن و شوهر با «نمونه ايدئال» متفاوتي مواجه مي‌شوند،توجه به اين نكته در بين افراد متاهل ضروري است كه هر خانواده نظم زناشويي خاص خود را دارد.

3 – هر جزوه يا كتابي الزاما آموزنده نيست. مراكز علمي و دانشگاهي جزواتي دارند كه بسيار مفيد است و در كنار اين نمونه‌هاي خوب 2 نوع مكتوب نامناسب نيز وجود دارد :

  • جزوات و كتاب‌هاي بازاري كه عموما حاصل جمع‌آوري مطلب از كتب مختلف و از سايت‌هاي گوناگون است و بعضا حتي نظم منطقي هم ندارد.

  • بعضي كتاب‌هاي آموزشي – به‌ويژه آن دسته از آثاري كه درباره خانواده و مسائل آن تاليف شده‌اند – مناسب فرهنگ‌ها و گروه‌هاي اجتماعي غيرايراني و غيراسلامي هستند و در فرهنگ ما جواب نمي‌دهند. پاره‌اي از تعاليم از اين كتاب‌ها، نيازمند فراهم‌شدن مقدماتي است كه همان مقدمات، در جامعه ايراني رفتارهاي غيرفرهنگي ارزيابي مي‌شوند و نظم جامعه را به‌هم مي‌زنند.

4 – در مواجهه با بزرگترها دقت كنيد،اگر مقدمات لازم براي يك برادر يا خواهر بزرگ‌تر و حتي پدر و مادر شرح داده نشود، كارتان مشكل مي‌شود؛ هم سوءتفاهم به‌وجود مي‌آيد و هم ممكن است به غلط راهنمايي شويد. هم در طرح مسائل‌تان دقت كنيد و هم در بيان نوع مشكل. پس از اطمينان‌خاطر از تمايل طرف مقابل به كمك، شفاف و دقيق عمل كنيد.

5 – اگرچه افراد مجرد راحت‌تر صحبت مي‌كنند و زودتر صميمي مي‌شوند ولي اهنمايي‌گرفتن از ايشان هميشه به صرفه نيست؛ ‌چون گاهي انتقال دانش و تجربيات ناقص به ناراحتي‌هايي بزرگ‌تر منجر مي‌شود.

6 – حوزه امور زناشويي و جنسي بسيار شخصي است؛ در حل مشكلات اين حوزه يا در مسير راهنمايي‌گرفتن از افراد به نكات زير توجه كنيد:

  • افراد غريبه كه زود خودماني مي‌شوند نه امين هستند و نه صالح و نه باسواد؛ به مشاوره‌هاي داخل تاكسي يا در پارك يا قبل از شروع كلاس درس توجه نكنيد و اطلاعات خصوصي خود را در اختيار اين‌گونه افراد نگذاريد.


  • حيا شرط پايداري روابط خانوادگي است و هيچ بعدي از آن نبايد ناديده گرفته شود. هيچ لزومي ندارد مشاوره خصوصي درباره مسائل و مشكلات شما در حضور يك جمع باشد. صحبت‌هاي عمومي و كلاس‌هاي تنظيم خانواده و ديگر نشست‌هايي از اين دست خوب است ولي وقتي نوبت به بررسي مسائل شخصي مي‌رسد، فقط خود شما هستيد كه بايد حضور داشته باشيد. يادتان باشد مسائل جنسي نبايد در حضور جمع طرح شود.

7 – در بين روان‌شناسان، افرادي هستند كه فقط مطابق كتاب‌هاي غربي اظهارنظر مي‌كنند. مراقب باشيد؛ در بعضي مواقع، اظهارات و نسخه‌هاي درماني اين عده، هم دين و هم دنياي شما را به باد مي‌دهد. در انتخاب مشاور و روان‌شناس، وسواس و دقت به خرج دهيد چراكه بعد از مراجعه، به حكم عقل و به‌ناچار بايد تسليم باشيد.

8 – در صفحات حوادث روزنامه‌ها و مجلات و در پرونده‌هاي جنايي نكات جالب و مهيجي درباره مسائل جنسي به چاپ مي‌رسد؛ خواندن اين مطالب براي عبرت‌گرفتن مفيد است ولي بايد توجه داشت كه اين حكايت‌ها فقط بخشي از حقيقت‌هاي اين امور است و نبايد از آنها متاثر شد. گاهي مطالعه چنين داستان‌هايي باعث القاي حس بدبيني و بي‌اعتمادي جنسي و عاطفي مي‌شود.

.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
صفحه  صفحه 1 از 6:  1  2  3  4  5  6  پسین » 
Sexology - سکسولوژی

چاقی و اختلالات جنسی و آموزش سلامت جنسی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA