انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 5 از 26:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  26  پسین »

Physics News | اخبار فیزیک


مرد

 
ابداع روشي جديد در چاپ نانوساختارها
محققان استراليايي و آمريكايي به‌روش جديدي براي چاپ آرايه‌هاي نانوذرات دست يافتند. با اين روش كه برگرفته از صنعت چاپ كتاب است، مي‌توان قطعات فناوري‌نانو را در مقياس انبوه براي كاربرد در پيل‌هاي خورشيدي، زيست حسگرها و ديگر دستگاه‌هاي الكترونيكي توليد نمود.در حال حاضر براي ايجاد نانوساختارهااز روش‌هايي چون ليتوگرافي پرتوالكتروني و پروب روبشي استفاده مي‌شود اما استفاده از اينروش‌ها در مقياس تجاري، به‌دليل نداشتن سرعت توليد بالا مقرون‌ به‌صرفه نيست و از لحاظ سرعت مانند روش‌هاي قديمي چاپ كتاب تا قبل از گوتنبرگ است.اودو باخ و همكارانش در دانشگاه موناش استراليا با همكاري محققان آزمايشگاه ملي بركلي آمريكا، با الهام از روش گوتنبرگ در چاپ كتاب، شيوه نانوچاپ جديدي را براي ساخت انبوه و ارزان قطعات نانوساختاري دستگاه‌هاي الكترونيكي، ابداع نمودند. در اين شيوه، صفحه چاپ متشكل است از يك ويفر سيليكوني كه با ماده مقاوم به نور پوشيده شده و روي آن يك ماسك قرار داده شده است. با قرار دادن اين صفحه در معرض پرتوهاي الكتروني قسمت‌هايي از لايه مقاومبه نور از بين رفته و آماده حكاكي مي‌شود. در مرحله بعد اين ويفر با لايه‌اي از طلا كه تنها به قسمت‌هاي حكاكي شده چسبيده پوشانده مي‌شود. پس از اين فرآيند محققان با استفاده از گروه‌هاي سولفور هيدروژن، زنجيره‌هاي پلي اتيلن گليكول كه در قسمت‌هاي انتهايي خود داراي گروه‌هاي آمينه با بار مثبت هستند را به ذرات طلا متصل كردند.حال با خيساندن صفحه‌اي كه به اين ترتيب آماده شده در جوهري متشكل از نانوذرات طلاي پوشانده شده با مولكول‌هاي DNA با بار منفي، جاذبه الكترواستاتيكي به‌وجود آمده موجب چسبيدن DNA به گروه‌هاي آمينه شده و به اين ترتيب نانوذرات طلا روي نواحي طلايي الگو داده شده روي ويفر سيليكوني قرار مي‌گيرند. فرآيند اصلي چاپ در اين روش عبارتست از پرس كردن صفحه چاپ به ورق متشكل از ويفر سيليكوني كه با لايه‌اي از DNA و فيلم نازكي از طلا پوشيده شده است. جوهر چاپ در اين روش از طريق پيوندهايي محكمتر از جاذبه الكتروستاتيكي بين DNA و گروه‌هاي آمينه به DNA مي‌چسبد وبا برداشته شدن صفحه چاپ، نانوذرات طلا مطابق الگوي دلخواه طراحي شده روي آن ورق، باقي مي‌ماند.به گفته باخ اين روش فعلا در مرحله آزمايشگاهي قرار دارد و تجاري‌سازي آن براي استفاده در دستگاه‌هاي الكترونيكي، با مشكلاتي روبرواست. از جمله آنكه در حال حاضر براي رسيدن به چاپي با كيفيت خوب لازم است تا پس ازهر چند چرخه، مهر چاپي را مجدد توليدكرد. براي رفع اين مشكل باخ و همكارانش به‌دنبال يافتن زيرلايه‌هاي مناسبتري هستند كه بتوان فرآيند چاپ را با فشار كمتري انجام داده و آسيب وارد بر مهر را كاهش داد. گفتني است گزارشي ازاين تحقيق در نشريه Angewandte Chemie International Edition به چاپ رسيده است.
منبع: ستاد توسعه فناوري نانو
هر حکومتی که شادمانی را از مردمان بگیرد شکست خواهد خورد و برانداخته خواهد شد.
cyrus the great.king of persia ************************** امپراطور ایران.کوروش بزرگ
     
  
زن

 
سرنخ هاي ماده تاريك در برخورد خوشه هاي كهكشاني

منجمان يك "برخورد" آهسته كيهاني در ابعاد فوق العاده عظيم شامل چهار خوشه كهكشاني را ثبت كرده اند.

خوشه موسوم به "پاندورا" مجموعه اي از چهار خوشه كهكشاني است كه طي ۳۵۰ ميليون سال به هم برخورد كرده اند.

تحقيقات درباره اين برخورد بايد سرنخ هايي از ماهيت ماده تاريك به دست دهد.

قرار است جزئيات اين يافته در گزارشي كه در نشريه ماهانه "يادداشت هاي ماهانه انجمن سلطنتي نجوم" منتشر خواهد شد تشريح شود.

خوشه هاي كيهاني بزرگترين ساختارهايي هستند كه بشر تاكنون در جهان شناسايي كرده است، و شامل صدها كهكشان و تريليون ها ستاره و مقدار زيادي گازهاي داغ و ماده تاريك هستند.

برخورد خوشه هاي كهكشاني تاكنون فقط در موارد خيلي معدود ثبت شده است.

ريچارد مسي از رصدخانه سلطنتي ادينبورگ گفت براي كسب بيشترين اطلاعات ممكن درباره اين برخوردها، بايد آنها را در لحظه مناسب ثبت كرد.

او به بي بي سي گفت: "اگر آن را درست پيش از برخورد ثبت كنيم، مثل دو خوشه عادي به نظر مي رسند."

"همه گازها و كهكشان ها و مواد تاريك زير قوه جاذبه خود جذب هم مي شوند، بنابراين در طول زماني بسيار طولاني، در هم مخلوط مي شوند و يك خوشه بزرگ را تشكيل مي دهند، به طوري كه همه چيز در يك جا جمع مي شود. بايد آن را در لحظه مناسب ثبت كنيد، درست پس از برخورد، زماني كه هنوز همه چيز جدا از هم است."
تاريك و تنها

خوشه پاندورا - كه نام رسمي آن آبل ۲۷۴۴ است - توسط منجمان در چنين لحظه اي شناسايي شد: كهكشان ها و مقادير عظيمي گازهاي داغ در همه جهات پخش شده اند.

آبل 2744 تا اين اواخر فقط به عنوان يكي از هزاران خوشه كهكشاني در فهرست آبل شناسايي مي شد.

اما دكتر مسي گفت كه اشعه ايكس ساطع شده از گازهاي فوق العاده داغ اين خوشه كه توسط تلسكوپ فضايي چاندرا رديابي شد باعث شد اين خوشه متمايز جلوه كند.

تيم محققان متشكل از دكتر مسي و 17 محقق ديگر از اطراف جهان، سپس براي بررسي بيشتر اين خوشه از تلسكوپ فضايي هابل كمك گرفتند.

نگاه تيزبين هابل به اين تيم امكان داد نقشه ماده تاريك در اين خوشه را با كمك تكنيك "عدسي گرانشي" تهيه كنند.

ماده تاريك همچنان يك معماست حداقل از اين جهت كه كنش بسيار كمي با ماده معمولي دارد يا شايد هم هيچ كنشي نداشته باشد.

به اين ترتيب ماده تاريك خوشه "پاندورا" از محل برخورد گذشته و از سوي ديگر آن سر بر آورده است.

كهكشان ها و گازهاي داغ تا حدودي عقب مانده اند و به گفته دكتر مسي اين باعث مي شود كه مناطق بسيار وسيعي از ماده تاريك عريان بماند كه امكان مطالعه بهتر آن را فراهم مي كند.

منبع: بي بي سي
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
رونمايي از نمونه اوليه جت مسافربري مافوق‌صوت در سال 2050

شركت بزرگ دانش هوانوردي فضا و دفاع اروپا (EADS) اخيرا به رونمايي از طرح هواپيما - موشك مسافربري مافوق صوت خود پرداخته كه در سال 2050 خواهد توانست مسير بين توكيو تا پاريس را در 2.5 ساعت طي كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين طراحي كه «زست» ( مخفف واژه‌هاي حمل‌ونقل مافوق‌صوت با انتشار صفر) نام دارد، قرار است با كمترين ميزان از هر نوع آلودگي اين مسير طولاني اروپا تا آسياي دور را در مدتي كوتاه طي كند.

اين نمونه كه روز گذشته (يكشنبه) به عنوان اولين جت مسافربري مافوق صوت در نمايشگاه هوايي پاريس معرفي شده از سه موتور براي دستيابي به سرعت 5029 كيلومتر در ساعت برخوردار بوده كه چهار برابر سرعت صوت است.

اين هواپيما به عنوان وارث كنكورد قرار است از مخلوط اكسيژن و هيدروژن استفاده كند كه در اين صورت تنها پسماند ايجاد شده آب خواهد بود.

اين مدل قادر خواهد بود تا 100 مسافر را جابه‌جا كرده و چند موتور جت معمولي به آن كمك خواهد كرد تا از باند فرودگاه بلند شود.

اين مساله بدين معني است كه اين هواپيما مانند كنكورد صدايي همچون «انفجارصوتي» را توليد نخواهد كرد.

اين هواپيما با رسيدن به ارتفاع مناسب از موتورهاي جت خود موسوم به رم‌جت براي افزايش سرعت خود استفاده خواهد كرد.

در حال حاضر از اين موتورها در موشك‌ها براي دستيابي به سرعت 1610 كيلومتر در ساعت استفاده مي‌شود، اما قادر به كار در شروع ايستاده نيست.

اين هواپيما در سرعت عادي خود مي‌تواند فاصله بين لندن تا مالاگا در جنوب اسپانيا را در 20 دقيقه طي كند. اين در حالي است كه پرواز آن تا استانبول تنها 30 دقيقه و تا ساحل شرقي آمريكا به مدت كمتر از يك ساعت خواهد بود.

به گفته جين بوتي، رئيس بخش نوآوري و فناوري EADS،‌اين نمونه شبيه كنكورد بوده كه اين نشان‌دهنده هوش سازندگان آن در دهه 1960 است.

اين در حالي‌است كه به عقيده برخي كارشناسان ايروديناميك، اين هواپيما زياد به صرفه نيست چرا كه با وجود هزينه بالاي صرف شده براي ساخت اين هواپيما،‌ اين نمونه نمي‌تواند تعداد زيادي از مسافران را جابه جا كند.

منبع: ايسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
چشم انسان قطب نماست!

محققان دريافته اند يكي از پروتئينهاي موجود در چشم انسان زماني كه در چشم حشرات قرار مي گيرد نسبت به ميدان مغناطيسي واكنش نشان داده و مانند قطب نما عمل مي كند.

تحقيقات جديد نشان مي دهند كه چشم حشرات بدون حضور پروتئين طبيعي به نام "مگنتوريسپشن" نمي تواند نسبت به ميدان مغناطيسي زمين واكنش نشان دهد اما زماني كه پروتئيني مشابه از چشم انسان جايگزين پروتئين نام برده در چشم حشرات مي شود، حشرات اين قدرت را به دست مي آورند.



بحثهاي متعددي بر سر عدم وجود قابليت احساس ميدان مغناطيسي زمين در چشم انسان وجود دارد اما يافته جديد مي تواند ايده وجود چنين قابليتي در انسان را دوباره احيا كند. وجود پروتئين "مگنتوريسپشن" در چشم انسان تا دهه 1980 ناشناخته و مطالعه نشده باقي مانده بود تا اينكه در نهايت در آن دهه توسط "رابين بيكر" از دانشگاه منچستر كشف شد.



بيكر با آزمايشهاي طولاني مدت بر روي هزاران داوطلب در نهايت اعلام كرد انسانها مي توانند به صورت غير مستقيم ميدان مغناطيسي را احساس كنند، با اين وجود وي هرگز نتوانست مكانيزم دقيق اين پديده را درك كند.



كليد اصلي در مطالعه جديد مولكولي به نام "كرايپتوكروم" يا CRY است، پروتئيني قديمي كه در يكي از دو شكل اصلي اش در بدن هر جانداري بر روي زمين يافته مي شود.



اكنون محققان دانشكده پزشكي دانشگاه ماساچوست طي آزمايشهاي متعددي دريافته اند كه پروتئيني كه در شبكيه چشم انسان وجود دارد، پس از قرارگيري در چشم مگس ميوه مي تواند توانايي احساس ميدان مغناطيسي را به حشره بازگرداند.



محققان بر اين باورند پروتئين CRY در سلولهاي حساس به نور چشم بسياري از جانداران مهاجر نقش بسيار مهمي در احساس ميدان مغناطيسي زمين و جهت يابي به عهده دارند. براي مثال در مگسهاي ميوه عملكرد اين پروتئين بر اساس تابش نور است.



به منظور آزمايش اينكه آيا پروتئين مشابه در بدن انسان با نام hCRY2 از قابليت مشابهي در احساس و رديابي ميدان مغناطيسي زمين برخوردار است يا نه محققان دانشگاه ماساچوست مگس ميوه اي را دچار تغييرات ژنتيكي كردند به شكلي كه پروتئين CRY در آنها حذف شده و توسط hCRY2 جايگزين شده بود.



بر اساس گزارش بي بي سي، نتايج اين آزمايش نشان داد مگسهاي ميوه با استفاده از اين پروتئين انساني نيز توانستند يك ميدان مغناطيسي ساختگي را شناسايي كرده و نسبت به آن واكنش نشان دهند.



اين نتايج نشان مي دهند hCRY2 از قابليت مولكولي رديابي ميدان مغناطيسي برخوردار است و به اين شكل مسير براي مطالعات بيشتر بر روي پروتئين "مگنتورسپشن" انسان هموارتر خواهد شد.

منبع : هوپا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
هفت كشف مبهوت كننده علم فيزيك

در پي اكتشافات پي در پي و بزرگي كه طي ماه ها و سال جاري در علم فيزيك رخ داده است هفت بخش از شگفت انگيزترين اين كشفيات معرفي شده است.
به گزارش مهر ، علم فيزيك به تازگي توانسته است بخشهايي از قسمتهاي نامحسوس و غير قابل مشاهده جهان را براي انسانها آشكار سازد. از گره زدن رشته هاي نوري تا كشف ضد ماده. نشريه لايو ساينس هفت مورد از شگفت انگيز ترين اكتشافات جديد علم فيزيك را معرفي مي كند.

محصور كردن اشباح: يكي از غريب ترين پيش بيني هاي نظريه كوانتوم اين است كه مي توان ذرات را به دام انداخت و به اين شكل حتي اگر ذرات در فضا از يكديگر جدا شوند زماني كه پديده اي در رابطه با يكي از آنها رخ دهد، ذره ديگر نيز نسبت به آن پديده از خود واكنش نشان مي دهد. دانشمندان در ژوئن سال گذشته اعلام كردند موفق به اندازه گيري ميزان درگيري ذرات در نوعي جديد از سيستم ذره اي شده اند، سيستمي متشكل از دو جفت ذره مرتعش. اين اولين باري است كه دانشمندان توانسته اند الگوي حركتي ذرات محصور شده را به دست آورند. پديده اي كه مي تواند شمايلي از جهاني بزرگتر به شمار رود.

گره زدن نور: شايد اينگونه به نظر آيد كه نور در مسيري مستقيم حركت مي كند اما به تازگي روشي براي گره زدن آن ابداع شده است. در ژانويه سال جاري محققان گزارش دادند با استفاده از هلوگرامي كه كنترل آن به عهده رايانه بوده است توانسته اند پرتوهاي نور ليزر را گره بزنند. هولوگرام كه جريان نور را كنترل مي كند به شكلي ساخته شده بود تا بتواند نور را در شكل و مسيري ويژه هدايت كند. در اين كشف از دامنه اي از علم رياضي به نام نظريه گره براي مطالعه بر روي گره هاي به دست آمده بر روي نور استفاده شد.

خلق ذره جديدي از ضد ماده: به واسطه برخورد دادن دو ذره با يكديگر در سرعتي نزديك به سرعت نور در يك برخورد دهنده اتمي، دانشمندان نوعي جديد از ماده كه تا به حال هرگز مشاهده نشده بود را خلق كردند: آنتي هايپرتريتون. اين ذره از جهات مختلفي بسيار شگفت انگيز است زيرا يك ماده عادي نبوده و يك ضد ماده است كه هر زمان با ماده عادي تماس برقرار كند آن را نابود خواهد ساخت. همچنين آنتي هايپرتريتون ذره اي است كه به آن ماده بيگانه مي گويند زيرا از بخشهاي نادري تركيب شده است كه كواركهاي بيگانه نام دارند.

ساخت نقاط مغناطيسي شناور براي رسيدن به انرژي هسته اي كيهاني: انرژي هسته اي، تركيب هسته اتم ها در داخل ستاره ها يكي از اهداف طولاني مدت است كه انسانها در پي دستيابي به آن بوده و هستند. در صورتي كه دانشمندان بتوانند به اين انرژي دست يابند در واقع به منبعي قدرتمند از انرژي كه از تاثيرات منفي زيست محيطي اندكي برخوردار است، رسيده اند. در ژانويه سال 2010 دانشمندان با اعلام ساخت مغناطيسهاي شناوري كه قادرند شرايط مورد نياز براي توليد اين انرژي را فراهم آورد يك قدم به دستيابي به اين منبع انرژي نزديكتر شدند.

نور ماده را تا مي كند: در حالي كه مشاهده منحرف كردن يا خميده كردن نور به واسطه ماده امري طبيعي به شمار مي رود، ديدن خم شدن ماده توسط نور يكي از عجيب ترين پديده هايي است كه فيزيكدانان به تازگي شاهد آن بوده اند. اين پديده طي آزمايشي در ماه مارچ سال جاري گزارش شده است كه طي آن دانشمندان رشته هايي از روبانهاي نانو ذرات را با برخورد دادن پرتوهاي نور به شكل مارپيچ درآوردند.

سه قلوهاي شگفت انگيز: دانشمندان با استفاده از اتمهاي ليتيوم توانستند يكي از سمبلهاي باستاني رياضي را به نام "حلقه هاي برومين" بازخلق كنند. اين حلقه ها سه حلقه درهم هستند كه در صورت برداشتن هر يك از آنها، هر سه حلقه از يكديگر جدا خواهند شد. فيزيكدانان از گذشته مي دانستند كه ذرات از توانايي تشكيل دادن چنين حلقه هايي برخوردارند اما تا كنون هيچكس موفق به خلق اين سمبل نشده بود. اين حلقه ها در دسامبر 2009 و چهل سال پس از اولين پيش بيني فيزيكدانان از اين ويژگي ذرات ارائه شدند.

سوپ كوارك-گلون: يكي ديگر از بخشهاي شگفت انگيز علم فيزيك نيز به واسطه برخورد دهنده "بروكهاون" در فوريه سال جاري كشف شد. اين برخورد دهنده طي آزمايشي توانست تركيبي از كوارك - گلون يا سوپ كوارك - گلوني به وجود آورد تركيبي كه در آن پروتونها و نوترونها به بخشهاي سازنده اصلي خود يعني كواركها و گلونها شكسته مي شوند. اين آزمايش به واسطه برخورد قدرتمند اتم طلا در حرارتي برابر چهار تريليون درجه سلسيوس انجام گرفت، شرايطي كه حرارت آن از مركز خورشيد 250 هزار بار داغتر بوده و با شرايطي كه پس از تولد جهان موجود بوده برابري مي كند همچنين اين بالاترين حرارتي است كه تا به حال بر روي زمين به وجود آمده است.


منبع: هنر فيزيك
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
نانولوله‌هاي كربني در صفحه ‌نمايش‌هاي بزرگ

پژوهشگران آمريكايي از نانولوله‌هاي كربني در ساخت ترانسيستورهاي نورگسيل آلي (OLET) براي خلق افزاره‌هايي كه با علمكرد همتاهاي سيليكوني خود قابل رقابت هستند، استفاده كردند. اين فناوري مي‌تواند منجر به تلويزيون‌ها و صفحه‌نمايش‌هاي تخت بزرگي كه ساخت آنها ارزانتر است، شود.

ديودهاي نورگسيل آلي (OLED) نسب به بلورهاي مايع نور روشن‌تري توليد مي‌كنند و ساخت آنها نسبت به LEDهاي غيرآلي ارزانتر است. همين امر باعث شده كه نامزد پرآتيه‌اي براي صفحه‌نمايش‌هاي پرده‌اي تخت باشند.

تلويزيون‌هاي پرده‌اي تخت ارزان‌تر و بزرگ‌تر با كمك يك افزاره آلي كه هم يك چشمه نوري است و هم يك ترانسيستور، قابل ساخت مي‌باشند.
ترانسيستورهاي سيليكوني چندبلوري - افزاره‌هاي نيمرسانايي كه براي تقويت و سوئيچ سيگنال‌هاي الكتريكي مورد استفاده هستند- براي ساخت تخته‌پشتِ صفحه‌نمايش‌هاي الكترونيكي OLED استفاده مي‌شوند. با اينجال، ساخت ريزدانه‌هاي سيليكوني چندبلوري يكنواخت سخت است و همين باعث ايجاد محدوديت در اندازه صفحه‌نمايش مي‌شود.

هماكنون گروهي از پژوهشگران به رهبري آندريو رينزلر از دانشگاه فلوريدا، با افزودن شبكه نازكي از نانولوله‌هاي كربني به يك ترانسيستور بر اين مشكل فائق آمده‌اند. اين ترانسيستور مي‌تواند كارهاي سوئيچي را كه يك صفحه‌نمايش الكترونيكي دارد در ولتاژهاي بسيار پايين انجام دهد. رينزلر مي‌گويد: "هدف ما اجازه ساخت پرده‌هاي بزرگ‌تر به مردم است. ما زمينه‌اي را گشوده‌ايم كه بتوانيم از تمام پتانسيل كلاس جديدي از مواد در اين افزاره‌ها استفاده كرده و بر محدوديت‌هاي سيليكون چندبلوري غلبه كنيم. "

اين گروه طراحي را يك قدم جلوتر برده و لايه‌اي از OLED را در داخل ترانسيستور نانولوله كربني بكار گرفت تا بتواند OLET كارآيي توليد كند- افزاره اي كه در صفحه‌نمايش‌هاي الكترونيكي هم به مانند منبع نوري رفتار مي‌كند و هم ترانسيستور. اين افزاره از يك شبكه نانولوله كربني كه بر روي يك لايه دي الكتريك قرار گرفته است، تشكيل شده است. اين افزاره بين دو الكترود ساندويچ شده و ماده نورگسيل آلي روي آن قرار گرفته است.

عبور دادن يك جريان كوچك از داخل افزاره مي‌تواند توان كافي براي توليد نورهايي با رنگ‌هاي مختلف مهيا كند. با افزودن نيمرساناهاي آلي مختلف، اين گروه قادر به توليد نورهاي قرمز، سبز، و آبي شد بدون اينكه نياز به يك ترانسيستور مجزا و يك OLED داشته باشد.

اين پژوهشگران جزئيات نتايج كار تحقيقاتي خود را در مجله‌ي Science منتشر كرده‌اند.

منبع: ستاد فناوري نانو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
منشور نيكول

مفاهيم پايه

كلسيت (CaCO3) نوعي كريستال دوشكستي است كه در سال1669«اراسموس بارتولين» پديده دو شكستي آن را كشف كرد. زماني كه اين كريستال روي نوشته‌اي قرار مي‌گيرد، از آن دو تصوير حاصل مي‌كند. براي يك پرتو نور كه بطور عمود به سطح كريستال مي‌رسد، در داخل كريستال دو پرتو خواهيم داشت.

يكي از اين پرتوها را پرتو عادي مي‌گويند كه تابع قانون اسنل است و سرعت و ضريب شكست ثابتي دارد. پرتو دوم ، از قانون اسنل تبعيت نمي‌كند و آنرا پرتو غير عادي مي‌گويند. اين پرتو در امتدادهاي مختلف داخل بلور ، سرعتهاي متفاوت و به تبع آن ضريب شكستهاي مختلف خواهد داشت.

در سال 1678«هويگنس» كشف كرد كه پرتوهاي عادي و غيرعادي ، نور قطبيده هستند. پس وقتي پرتوي ، روي كريستال دوشكستي فرود مي‌آيد، به دو پرتو كه در دو راستاي متفاوت انتشار مي‌يابند، تقسيم مي‌شود. و در هنگام خروج از كريستال دو باريكه پلاريزه خطي بدست مي‌آيد و اين باعث مي‌شود كه دو تصوير از يك شيئ واحد ديده شود. اگر كريستال را روي جسم بچرخانيم، يكي از اين تصويرها ثابت مي‌ماند و تصوير ديگر حول آن مي‌چرخد و در لحظه خاصي اين دو تصوير روي هم منطبق مي‌شوند.

تصوير ثابت ، همان تصويري است كه از پرتوهاي عادي بدست مي‌آيد. تصوير چرخان هم ، تصوير حاصل از پرتوهاي غير عادي مي‌باشد. جايي كه دو تصوير به يك تصوير واحد تبديل مي‌شوند، محل محور نوري كريستال است. در روي محور نوري ، تمام خصوصيات پرتوهاي عادي و غيرعادي يكسان است.

دو نوع كريستال دوشكستي داريم: كريستال دوشكستي مثبت و كريستال دوشكستي منفي. اگر سرعت پرتو عادي بيشتر از پرتو غير عادي باشد، كريستال را مثبت گويند. به عبارت ديگر ، در كريستال مثبت ، ضريب شكست پرتو عادي كمتر از ضريب شكست پرتو غير عادي مي‌باشد.

اگر سرعت پرتو غيرعادي ، بيشتر از پرتو عادي باشد، كريستال را منفي گويند. يعني در كريستال منفي ، ضريب شكست پرتو غير عادي كمتر از ضريب شكست پرتو عادي است. كلسيت از نوع منفي كريستال مي‌باشد كه به عنوان مثال براي نور زرد ، ضريب شكست پرتو عادي كلسيت 1.69 و ضريب شكست پرتو غيرعادي آن 1.48 مي‌باشد (1.48<1.69).

اگر جلوي عبور يكي از اين پرتوها را بگيريم، يا آن را به نحوي منحرف كنيم، پرتو ديگر ، پرتو قطبيده‌اي با درجه قطبش بالا خواهد بود. منشور نيكول اولين كريستال دو شكستي قطبنده‌اي است كه براي اين منظور ساخته شده است.

منشور نيكول

در سال 1828«ويليام نيكول» منشوري ساخت كه به نام منشور نيكول معروف شد. او قطعه‌اي از كريستال كلسيت طبيعي را انتخاب كرد كه به شكل متوازي السطوحي با زاويه حاده 71 درجه بود ( ساختار هندسي توده كلسيت بصورت متوازي السطوح است).

نيكول برشهايي را در طرفين كريستال ايجاد كرد، تا جايي كه زاويه 71 درجه به 68 درجه كاهش يافت، سپس كريستال را در امتداد قطر كوچك آن به دو قسمت تقسيم كرد و با چسبي بنام صمغ كانادا (Canada Balsam) اين دو قطعه را به هم وصل كرد ( صمغ كانادا چسبي شفاف براي نور مرئي است، كه ضريب شكست آن براي نور زرد 1.55 مي‌باشد). بدين ترتيب ، كلسيت به منشور بي‌رنگي بنام منشور نيكول تبديل مي‌شود.

نحوه عملكرد منشور نيكول

مي‌دانيم كه نور طبيعي در تمام جهات قطبش دارد، (ميدان الكتريكي آن در تمام جهات مولفه دارد) اگر اين نور تحت زاويه‌اي نسبت به محور نوري به منشور نيكول بتابد، در اولين سطح جدايي (بين هوا و لبه منشور) پديده دو شكستي ، آن را به مولفه‌هاي قطبيده موازي و عمود بر محور نوري تجزيه مي‌كند.

بنابراين در دومين سطح جدايي (بين لبه بريده شده منشور و صمغ كانادا) دو پرتو داراي زاويه تابش متفاوتي خواهند بود. با توجه به اينكه ضريب شكست كلسيت براي پرتو غير عادي و ضريب شكست صمغ كانادا تقريبا باهم برابرند، لذا پرتو غير عادي با كمي بازتابش وارد نيمه دوم كريستال مي‌شود و در نهايت از طرف ديگر بلور در امتداد موازي با پرتو فرودي و با كمي جابجايي خارج مي‌شود.

ولي در مورد پرتو عادي ، چون ضريب شكست كلسيت بيشتر از ضريب شكست صمغ كانادا است، يعني نور از محيط غليظ وارد محيط رقيق مي‌شود، پس احتمال بازتابش داخلي كلي وجود دارد. بدين ترتيب ، پرتو عادي پس از بازتابش كلي ، به طرف قاعده منشور منحرف مي‌شود.

حال اگر مجموعه‌اي از پرتوها را به منشور نيكول بتابانيم، پرتوهاي غيرعادي از وجه مقابل و پرتوهاي عادي از قاعده خارج مي‌شوند. در اغلب موارد ، روي قاعده موادي قرار مي‌دهند تا پرتو بازتاب يافته را جذب كند و فقط از پرتوهاي قطبيده عبوري استفاده مي‌كنند. ولي در بعضي از دستگاههاي نوري ، پرتوهاي بازتابيده نيز كه داراي درجه قطبش بالايي هستند، در قسمت ديگري از سيستم مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

در منشورهاي پيشرفته بجاي صمغ كانادا ، لايه نازكي از مواد خاصي را قرار مي‌دهند. امروزه معروفترين اين منشورها ، منشور گالن تيلور مي‌باشد كه بهترين قطبش دهنده نور است و مي‌توان گفت نور عبوري تماما قطبيده است. منشور نيكول اغلب به عنوان يك آناليزور استفاده مي‌شود، فقط در ساخاريمتر (Saccharimeter) به عنوان پلاريزور مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

منبع: رشد
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
وستا، درخشان‌ترين سيارك سامانه خورشيدي

سازمان ناسا به مناسبت اولين سالگرد آغاز ماموريت فضايي كاوشگر "داون" تصاوير جديد اين كاوشگر از سطح سيارك وستا را منتشر كرده است

به گزارش خبرگزاري مهر، فضاپيماي ناسا كه در مدار سياركي عظيم در حركت است چهره‌اي متفاوت از اين سيارك را به نمايش گذاشته و صورت ناصاف و آبله گون آن را به تصوير كشيده است.

ناسا تصاوير جديد از سيارك وستا كه توسط كاوشگر "داون" به ثبت رسيده است را منتشر كرد. اين تصاوير شامل اولين تصوير كامل از كل سيارك است كه مي‌تواند به اخترشناسان كمك كند تا از چگونگي شكل گيري اين سيارك در ابتداي شكل گيري سامانه خورشيدي اطلاعات بيشتري به دست آورند.

تصاوير جديد از سطح وستا از فاصله‌اي برابر پنج هزار و 200 كيلومتري به ثبت رسيده و كل بدنه اين سنگ كيهاني را كه هر پنج ساعت و 20 دقيقه به دور مدار خود مي‌چرخد، تحت پوشش قرار داده‌اند. ناسا اين تصاوير را به مناسبت گذشت يك سال از آغاز ماموريت علمي كاوشگر داون منتشر كرده است.

اين كاوشگر 466 ميليون دلاري در تاريخ 15 جولاي وارد مدار وستا شده و ماموريت يكساله خود را در مدار اين سيارك با هدف مطالعه بر روي وستا آغاز كرد. وستا درخشان‌ترين سيارك سامانه خورشيدي و دومين جرم بزرگ در كمربند اصلي سيارك‌ها در ميان مريخ و مشتري است وسعت اين سنگ كيهاني 530 كيلومتر است.

كاوشگر داون وستا را از سه مدار مختلف زير ذره بين خواهد گذاشت، اطلاعاتي درباره عناصر ساختاري سطح وستا و توزيع انبوه عناصر در اين سيارك جمع آوري كرده و در عين حال درباره نيروي گرانش و دورسنجي راديويي اين جرم نيز مطالعه خواهد كرد.

اين محاسبات و مطالعات مي‌تواند به اخترشناسان در درك تاريخ شكل گيري وستا كمك كند، اطلاعاتي كه مي‌تواند زوايايي از بخش‌هاي ناشناخته تاريخ سامانه خورشيدي را نيز آشكار كند.

منبع: همشهري
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
اكسيد گرافيت عملكرد ابرخازن‌ها را تقويت مي‌كند

قبل از خودن متن حتما این تصویر را ببینید

ريزنگار الكتروني با دقت اتمي از ساختار اكسيد گرافيت فعال‌شده. اين تصوير نشان مي‌دهد كه اين ماده شامل صفحه‌هاي منفردي از كربن بلوري است كه براي تشكيل يك شبكه سه بعدي نانومتخلخل انحناي زيادي پيدا كرده اند. ‌‌
خازن‌ها افزاره‌هايي هستند كه بار الكتريكي را روي دو صفحه رساناي جدا شده بوسيله يك شكاف عايق، ذخيره مي‌كنند. هرچه سطح ويژه خازن بزرگ‌تر باشد، ظرفيت ذخيره بار آن نيز بيشتر است. ابرخازن‌ها كه به خازن‌هاي لايه‌ي دوگانه الكتريكي يا خازن‌هاي الكتروشيميايي نيز معروف هستند، بواسطه لايه دوگانه‌اي كه هنگام اعمال ولتاژ در يك فصل‌مشترك الكترود – الكتروليت تشكيل مي‌شود، بار الكتريكي بيشتري ذخيره مي‌كنند. با اينكه اين افزاره‌ها اخيرا در كاربردهايي نظير گوشي تلفن همراه استفاده شده‌اند، اما چگالي ذخيره‌ي انرژي نسبتا كم‌شان در مقايسه با باتري‌ها، استفاده از آنها را محدود كرده است.

اكنون رودني رواف از دانشگاه تگزاس و همكارانش شكل جديدي از كربن نانومتخلخل با سطح ويژه بسيار بالا ساخته‌اند. اين ماده كربني شامل شبكه نانومتخلخل سه‌بعدي پيوسته‌اي با ديوارهايي به ضخامت يك اتم منفرد است كه داراي كسر بزرگي از كربن منحني‌شكل منفي شبيه به باكي‌بال‌ها است. اين محققان اين ماده را براي ساختن يك ابرخازن دوالكترودي داراي ظرفيت انرژي و توان بر واحد جرم بالا، استفاده كردند. نكته مهم اين است كه اين گروه ادعا مي‌كند كه فرآيند استفاده شده براي ساخت اين شكل از كربن را مي‌توان براي توليد مقادير صنعتي اين ماده افزايش مقياس داد.

اين محققان ابتدا نمونه‌هاي گرافيت را تبديل به اكسيد گرافيت كردند و سپس از ميكروموج‌ها براي توليد آنچه آنها اكسيد گرافيت منبسط شده ميكروموجي (MEGO) ناميده‌اند، استفاده كردند. در مرحله بعد MEGO حاصله با هيدرواكسيد پتاسيم اصلاح شد، بطوري كه سطحش با مواد شيميايي پوشيده شد. بعد از گرم كردن در دماي 800 درجه سلسيوس براي حدود يك ساعت در يك گاز بي‌اثر، MEGO فعال شده بدست آمد.

اين دانشمندان ماده كربني بدست آمده را بصورت موفقيت‌آميزي بعنوان الكترود در يك ابرخازن استفاده كردند. سطح ويژه ماده كربني جديد اين محققان بيش از 3100 مترمربع بر گرم است كه حتي از سطح ويژه كربن فعال نيز بزرگ‌تر است.

اين محققان جزئيات نتايج كار تحقيقاتي خود را در مجله‌ي Science منتشر كرده‌اند.

منبع: ستاد فناوري نانو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
درمان سرطان با سياه‌چاله‌ها

ستاره‌شناساني كه به مطالعه ستارگان و سياه‌چاله‌ها مي‌پردازند موفق به كشفي شده‌اند كه مي‌تواند در نهايت به درمان‌هاي ايمن‌تر و موثرتر سرطان منجر شود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دانشمندان در بررسي‌هاي خود دريافتند كه فلزات سنگين در زمان مواجهه با اشعه ايكس در انرژيهاي خاص از خود الكترون‌هاي كم انرژي منتشر مي‌كنند.

اين كشف احتمال اين امر را بالاتر مي‌برد كه پزشكان بتوانند از كاشت‌هاي ساخته‌شده از طلا يا پلاتين براي از بين بردن تومورها با الكترونهاي كم‌انرژي استفاده كرده و در همان حال بافت‌هاي سالم را در معرض تشعشعات كمتري از آنچه امروز ممكن است، قرار دهند.

سلطانا ناهار، ستاره‌شناس دانشگاه اوهايو در بيانيه‌اي اظهار كرد: ما به عنوان يك ستاره‌شناس از فيزيك پايه و شيمي براي فهم اتفاقات بين ستاره‌ها استفاده مي‌كنيم و خوشحاليم كه توانستيم از همين شيوه براي درمان احتمالي سرطان بهره ببريم.

شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌اي محققان نشانگر آن است كه برخورد يك اتم طلا يا پلاتين با مقدار كمي اشعه ايكس در يك طيف فركانس باريك منجر به توليد جرياني با بيش از 20 الكترون انرژي پايين مي‌شود.

به گفته محققان، اين الكترون‌هاي پرتاب شده مي‌توانند سلولهاي سرطاني را كشته و دي‌ان‌اي آنها را تجزيه كنند. از اين رو پزشكان خواهند توانست نانوذرات فلزات سنگين را در داخل و اطراف تومورها قرار داده سپس آنها را با ضربات مناسب اشعه مورد ضربه قرار دهند.

اين بارش الكتروني مي‌تواند تومور سرطان را از بين ببرد. همچنين اين فرآيند به شدت مواجهه بيمار با تشعشات را در مقايسه با بسياري از شيوه‌هاي تابشي رايج كاهش مي‌دهد.

اين محققان يك دستگاه اوليه ساخته‌اند كه نشان مي‌دهد فركانس‌هاي خاص اشعه ايكس مي‌توانند الكترون‌هاي كم انرژي را از نانوذرات فلزات سنگين آزاد كنند. با اين كه اين دستگاه به توسعه بيشتري نياز دارد، شاهدي بر اصل شيوه بالقوه درمان سرطان به شمار مي‌رود.

محققان اين درمان احتمالي را پس از بررسي آسمان به دست آوردند. آنها به طور خاص تلاش كردند مواد تشكيل دهنده ستاره‌هاي مختلف را براساس چگونگي جريانات تابشي به داخل آنها و سپس خروج از اين ستارگان شناسايي كنند.

اين تيم براي شبيه‌سازي اين فرايندها، مدل‌هاي رايانه‌يي پيچيده ساختند. اين مدل‌ها آنها را به چگونگي رفتار فلزات سنگيني مانند آهن در زمان جذب گونه‌هاي مختلف تابش راهنمايي كرد.

آهن نقش غالبي در كنترل جريان تابش‌ها در ستارگان برعهده دارد؛ اما همچنين در برخي از محيط‌هاي سياه‌چاله ديده شده كه به توليد برخي گونه‌هاي پرتوهاي اشعه ايكس قابل مشاهده از روي زمين مي‌پردازد.

اين محققان در اين زمان دريافتند كه اين مفاهيم از فيزيك اختراتمي فراتر رفته‌اند. اشعه ايكس و همچنين فلزات سنگين در تمام زمان‌ها در درمان‌هاي پرتوي و تصويربرداري مورد استفاده بوده‌اند.

اين محققان اكنون در تلاش براي وسعت بخشيدن به كشفيات خود و استفاده از يافته‌هاي خود در ديگر حوزه‌هاي پزشكي هستند.

منبع: ايسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
صفحه  صفحه 5 از 26:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  26  پسین » 
علم و دانش

Physics News | اخبار فیزیک

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA