انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
Sexology - سکسولوژی
  
صفحه  صفحه 3 از 5:  « پیشین  1  2  3  4  5  پسین »

دستگاه تناسلی زن و مرد و مشکلات باروری مردان و زنان


مرد

 
وجود فيبروئيد (فيبرون) در حين حاملگي
احتمالا منظورتون از فیبرون...میوم هست چون اسم دیگرش فیبرون و یا فیبروئید هست،این احتمال وجود داره که حاملگی باعث پدیدار شدن میوم شما شده است...چون چند عامل باعث ظهور و تشدید این مسئله می شوند. نژاد سیاه -چاقی - سنین نزدیک به یایسگی - غیر سیگاری بودن - سطوع بالای استروژن- پروژسترون.

اگه میوم کوچک باشه.. یعنی بین 2 تا 5.9 سانت باشه , و در سه ماه اول باشه :

  • به احتمال 58% در سه ماه اول تغییر نمیکنه
  • به احتمال 42% بزرگ میشه
  • به احتمال صفر درصد کوچک میشه و تحلیل میره

اگه میوم کوچک در سه ماهه دوم باشه :

  • به احتمال 55% تغییری نمیکنه
  • به احتمال 30% افزایش پیدا میکنه
  • به احتمال 15% کوچک میشه و تحلیل میره

اگه میوم کوچک در سه ماهه سوم باشه :

  • به احتمال 61% تغییر نمی کنه
  • به احتمال 4% افزایش پیدا میکنه
  • به احتمال 35% کوچک میشه و تحلیل میره

اینکه با اون فیبروم چه برخوردی باید داشت بستگی به وضع میوم شما و قضاوت پزشکتان دارد. ما نمی تونیم تشخیص و درمان برای کردم بزاریم،میوم شما به نظر کوچک هست و به احتمال 30% در سه ماه دوم و فقط به احتمال 4% در سه ماهه سوم ممکنه بزرگ بشه و ایجاد مشکل کنه... در ثانی مسائل دیگری هم باید لحاظ بشه،مثلا ممکنه حتی کوچک بشه و تحلیل بره و یا اینکه همین اندازه تغییر نکرده هم ممکنه برای اون خانم ایجاد مشکل کنه،لذا مسائل مختلفی باید لحاظ بشه و امکان اظهار نظر نیست.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
بارداری - میوم
بارداری در یک رحم حاوی میوم اتفاقی شایع است, چون خود میوم ها نیز بسیار شایع هستند. در این موارد ممکن است با عوارض متعددی روبرو شویم. ندرتا یک میوم زیر مخاطی ممکن است دچار استحاله خونریزی دهنده در طی حاملگی شود که به علت تحریک مخاط روی رحم که این قسمت را در برگرفته باعث ایجاد انقباضات رحمی و درد های شدید موضعی روی میوم می شود. عموما, این حوادث باعث بروز زایمان زودرس نمی شود و در زمان کوتاهی درد ها متوقف شده و بیمار باید با مسکن های مناسب درمان شود تا درد کنترل شده و بهبودی حاصل آید. ندرتا ممکن است در این موارد جهت توقف انقباضات رحمی احتیاج به داروهای متوقف کننده انقباض داشته باشیم( توکولیتیک)

یک عارضه جدی تر دکولمان جفت است. اگر قسمتی از جفت روی یک میوم زیر موکوسی قرار گرفته باشد, لانه گزینی ناقص بوده و خطر دکولمان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین ممکن است سقط خودبخودی رخ دهد. امکان بروز دکولمان جفت به سایز میوم بستگی دارد و به اینکه چه مقدار از جفت روی آن قرار گرفته است. فرضا در یک میوم زیر موکوسی که بیشتر از 5 سانتی متر قطر دارد و جفت روی آن را پوشانده امکان ایجاد دکولمان جفت حدود 5% است. پتانسیل ایجاد مشکل را می توان با سونوگرافی حین بارداری پیشگوئی کرد.و اگر یک میوم بزرگ نزدیک و یا زیر محل جفت واقع شده باشد, می توان ختم برنامه ریزی شده بارداری را مد نظر قرار داد.

میوم هائی که در سگمان تحتانی رحم و گردن رحم قرار دارند نیز می توانند باعث ایجاد نمای نامناسب جنین و مشکلات زایمانی شوند. فرضا یک میوم بزرگ در قسمت تحتانی رحم ممکن است از ایجاد نمای طبیعی ورتکس ممانعت کرده و باعث ایجاد نمای بریچ و یا عرض جنین شود. همچنین ممکن است از باز شدن طبیعی سرویکس در حین زایمان ممانعت بعمل آورد. این 2 عارضه باعث افزایش قابل ملاحظه در میزان انجام سزارین می شوند. مطالعات متعددی روی میوم ها در طی بارداری نشان داده که 20% آنها در طی حاملگی رشد می کنند, 20% کاهش سایز پیدا می کنند و 60% بدون تغییر می مانند. هر چند انقباضات و کرامپ های رحمی در این بارداریها شایع هستند, زایمان زودرس معمولا افزایش نمی یابند.

خلاصه عوارض بارداری همراه میوم :

  • استحاله رحم با درد( دژنرسانس کاورنو با درد)
  • دکولمان جفت / سقط
  • نماهای غیر طبیعی
  • علائم گشاد شدن غیر طبیعی دهانه گردن رحم
  • انقباضات زودرس
  • افزایش میزان سزارین

منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
40 درصد زنان بالاي 40 سال از فيبرم رنج مي‌برند
فيبرم يا بافت عضلاني رحم که به آن ميوم يا فيبروئيد نيز مي‌گويند، در بعضي موارد به صورت غده در داخل يا بيرون رحم ايجاد مي‌شود و بيشتر در افراد بالاي 30 و 40 سال رخ مي‌دهد. دکتر شهناز آرام، متخصص زنان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - واحد علوم پزشکي ايران، گفت: اين بيماري علامت خاصي ندارد و در صورت رشد بيش از حد فيبرم، دردهاي مکرر در ناحيه شکم، کم خوني و زياد شدن خونريزي‌هاي ماهيانه ايجاد مي شود.

وي با اشاره به اينکه معمولا اين غده‌ها سرطاني نمي‌شوند و احتمال سرطاني شدن آن يك در 200 است، افزود:

بيشترين مبتلايان اين مشکل افراد بالاي 40 سال بوده و طبق يافته‌ها 40 درصد افراد در اين سنين داراي فيبرم هستند. وي علت اين بيماري را بالا بودن سطح هورمون‌هاي بدن به خصوص استروژن دانست و افزود: زمينه ارثي در افراد تاثير چنداني بر احتمال بروز آن ندارد. گفتني است: وجود فيبرم در اولين مراحل به عمل ختم نمي‌شود بلکه تا حد ممکن با دارو از رشد آن جلوگيري مي‌شود. همچنين عمل فيبرم عوارض خاصي نداشته و مانند ساير عمل‌هاست، بنابراين ترس از اين عمل که در بسياري از افراد وجود دارد بيمورد بوده و تنها باعث کاهش اعتماد به نفس و روحيه بيمار مي‌شود.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
↓ Advertisement ↓
TakPorn
مرد

 
غده‌های فیبروئید و بارداری
فیبروئید‌ها غده‌هایی سفت و مدورند که در دیواره ماهیچه‌ای زهدان، به نام میومتر رشد می‌یابند.این غده ‌ها ممکن است به کوچکی حبه انگور یا به بزرگی یک طالبی باشند. فیبروئید‌ها در شمار بسیار زیادی از زنان عارضه‌ای مشترک بوده و اگر با دقت نگاه کنیم ،غده‌های فیبوئید میان ۵۰ تا ۸۰ درصداز زنان یافت می‌گردند. زنان نوعا دارای فیبروئید‌های متعددی در رحم خویش می‌باشند که ‌این غده‌ها در اندازه‌های مختلفی هستند.

غده‌های فیبروئید خوش خیم بوده و گسترش نمی‌یابند. اگرچه نشانه‌های بالینی نداشته و بسیاری از زنان بدون آنکه متوجه باشند دارای این غده‌ها هستند ، اما هنگامی که این غده‌ها در زهدان رشد یابند و یا در دوران بارداری بزرگتر گردند، می‌توانند موجب مشکلاتی گردند. برای مثال اگر فیبروئیدها بسیار بزرگ شوند، داخل رحم را دچار بد شکلی نموده و موجب سختی قاعدگی در زنان می‌گردند.

با وجود این باید تاکید نمود که اکثرزنان مشکلات اندکی در ارتباط با فیبروئید‌های موجود در زهدان خویش دارند و بیشتر آنان بدون هیچ مشکلی باردار شده و وضع حمل می‌نمایند.‌بیشتر مردم عادتا نگران فیبروئید‌هایی هستند که می‌توانند در دوران بارداری به سرعت رشد نموده تا حدی که سطح هورمون‌های زنانه را به طرز اسف باری افزایش می‌دهند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اکثر این نوع فیبروئیدها واقعا از نظر اندازه رشد نمی‌یابند و متمایل به بازگشت به اندازه پیش از بارداری می‌باشند. اما حتی اگر دارای چنین حالتی نیز باشند،به طرق مختلف ممکن است بر بارداری اثرات منفی بگذارند.‌

فیبروئیدها در صورتی که با ساختمان‌های اطراف خود برخورد نمایند، می‌توانند موجب احساسات نا خوشایندی اعم از فشار یا سنگینی شده و اگر عصب‌ها تحت فشار قرار گیرند، باعث درد تیزی در ناحیه تحتانی پشت و ساق پا‌ها شوند.

نوع کمیابی ازمسائل مرتبط با فیبروئید‌های دوران بارداری تحت عنوان فساد سرخ شناخته می‌شود که در شرایط مذکور،در بخش میانی فیبروئید خونریزی مشاهده می‌گردد.این پدیده معمولا در اواسط ماه سوم بارداری رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد، ناشی از رشد سریع غده فیبروئید بوده که با گذشت زمان دچار خونریزی می‌شوند.این عارضه می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

فیبروئید‌ها می‌توانند موجب مشکلات مرتبط با بارداری مانند درد، ناباروری، سقط جنین، زایمان زودرس و موانع وضع حمل گردند.‌غده‌های فیبروئید عامل ۲ تا ۳ درصد از تمامی انواع ناباروری‌ها به شمار می‌روند. اگر فیبروئید‌هادر زیر سطح آستری زهدان رشد یابند،موجب تداخل در امر جایگزینی تخم(‌تخمک بارور شده) و اتصال آن به رحم می‌شوند.‌ این امر ممکن است منجر به سقط جنین سریع (‌پیش از آنکه زنان حتی نسبت به باردارشدن خویش آگاهی داشته باشند) و ناباروری گردد.

فیبروئید‌ها ممکن است ندرتا موجب انسداد گردن رحم و یا مدخل لوله‌های فالوپ به درون رحم کردند. این غده‌ها همچنین می‌توانند در انتهای دوره بارداری موجب بر هم خوردن رشد و انبساط عادی رحم شده و منجر به زایمان زودرس گردند. بیشترین مسئله مشترک در ارتباط با فیبروئید‌ها و بارداری، زایمان به مدت دو تا سه هفته زودتر از موعد است که موجب کوچک ماندن نوزاد می‌شود.‌هنگامی که زنان با مشکلات ناباروری دچار عارضه غده‌های فیبروئید باشند، اگر این تومورها بزرگ باشند بهتر است به منظور افزایش امکان باروری در آنان برداشته شده و اگر کوچک باشند،معمولا بهترین راه آن است که بدون دستکاری به حال خود وا گذاشته شوند.پژوهش‌ها نشان می‌دهد چنانچه دلایل دیگری برای ناباروری وجود نداشته باشد، برداشتن فیبروئید‌ها احتمال باردار شدن رابین ۴۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

فیبروئید‌ها به صورت بسیار نادر ممکن است در قسمت تحتانی رحم رشد نموده و موجب انسداد بخشی از مجرای زایمان گردند که برای تولد نوزاد ناچار به عمل جراحی سزارین می‌باشد.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
لقاح آزمایشگاهی IVF
فرآوري باروري ياري شده (ART) :

مقدمه:

در مورد انسان ART در اواسط دهه 1970 شروع شد. با تجربه در گرفتن اووسيت ART و استفاده از محيط كشتهاي مناسب و انتقال جنين به رحم خيلي از سيكلها بدون استفاده ازدارو انجام ميشد. سپس تكنولوزي مانيتورينگ در فاز قبل از تخمك گذاري مثل اندازه گيري استراديول ..LH و سونوگرافي بوجود آمد. اين پروسه ها به تولد louise brown در 1978 با روش stetope edwards منجر شد. بعد از تولد اين بچه..ART در صد ها مركز در سراسر دنيا انجام شد. هزاران بچه از اين طريق متولد شدند كه در سالهاي قبل هرگز نميتوانستند پا به عرصه گيتي نهند.

متاسفانه سردرگمي در ميزان موفقيت در تكنيكها و گروه هاي مختلف تصميم گيري بيماران را مشكل كرده است. سر انجام بدليل عدم قبول بيمه براي اين درمانها خيلي از بيماران از انجام اين تكنيكهاي پر هزينه صرف نظر ميكنند. بدليل اصرار بعضي بيماران راههاي كم هزينه تر از جمله سعي براي جراحيهاي لوله حتي وقتي انديكاسيون كمي براي آن وجود دارد انتخاب مي شود. اميد است كه اختلاف بين علوم.. تكنولوزي و شركتهاي بيمه بطريقي حل شود كه همگي دست به دست هم داده تا درمان نازائي به بهترين و موفقترين راه انجام شود.

ART مملو شامل پروسه هاي متعدد و مملو از لغات متعددي است كه انواع وارياسيون هاي ART را شرح ميدهند. علاوه بر ART ساير تكنولوزيها شامل GIFT.. ZIFT(ZIGOTE intrafallopian transfer tet( tubal embryo transfer)tuti( transutrine tubal insemination icsi ( intracytoplasmic sperm injection هر يك از روشها به نوبه خود سبب ارتقا كاربرد هاي كلينيكي در روش هاي جديد ART گرديده است. اطلا عات بدست آمده از ART سبب ارتقاء و درك مفاهيم فيزيو لوزيك پاتو فيزيو لوزيك عملكرد تخمدان ذخيره تخمدان..عملكرد اسپرم.. لقاح.. كشت..و سيستمهاي مربوط به آن.. به وجود آمدن جنين.. لانه گزيني.. و cryotherapeutic شده است.


اين حوزه پيشرفت دردرمان نازائي همچنين باعث ارتقاء تشخيص و درمان ساير رشته ها گرديده است. براي مثال تحقيقات كاربردي ART سبب پيشرفت در زمينه هاي جلوگيري از لقاح پيشرفت.. در تشخيص ها و درمانهاي زنتيك در جنين قبل از لانه گزيني و پيشرفت در مامائي براي جلوگيري از ريسك جنيني در مادري كه قبلا نسبت به RH حساس شده است.. گرديده است. دو مورد آخر نمونه هائي از درمان براي زوج هائي است كه نازائي ندارند. برنامه ART ادامه مي يابد و تازه هاي آن شامل افزايش پيچيدگي هائي است كه سعي در تسهيل آن است.

پزشكان سعي ميكنند تكنولوزي هائي را بكار بگيرند. كه زوجهاي خيلي بيشتري را كه در جستجوي آن هستند درمان نمايند. و همچنان ريسك كمتر و هزينه كمتري را تحميل نمايند.

پارامتر هاي سيكل ART :

انتخاب بيمار :

اين روش زماني براي بيماران مبتلا به فاكتور لوله اي كه پس از جراحي لوله باردار نميشوند انجام ميشد. امروزه انديكاسيون هاي ART گسترش يافته و شامل تمام گرو ههاي نازائي مي باشد. ART كه زماني فقط براي درمان اشكالات غير قابل درمان لوله بكار مي رفت.. امروزه گامتهاي متعددي را براي بهبود باروري در مشكلات گوناگون بدست مي آورد. برخي محققين تاكيد بر خلاصه كردن بررسي استاندارد نابار وري دارند وپيشنهاد ميشود در آينده نزديك پس از يك بررسي مختصر رحمي اندازه گيري FSH روز سوم و پارامتر هاي مني بعضي انواع ART شروع شود. گرچه اين ديد گاه در نازائي احتمالا نياز به افزايش درجه موفقيت ART در هر سيكل دارد ولي انديكاسيون هاي ART ديگر فراتر از درمان مختص به يك لوله تخريب شده است.

IVF مو فق در حضور پارامتر هاي مختل مني باعث استفاده مكرر از IVF براي اينكونه بيماران شده است. بهر حال وقتي TUBAL FACTOR و MALE FACTOR طبيعي باشند.. ممكن است ARTS با انتقال گامت به لوله فالوپ يا نزديكي آن موفقيت آميز باشد. اين گروه ممكن است بيماران مراحل اوليه اندومتريوز و نازائي ناشناخته را در برگيرد ولي برخي از پزشكان هنوز تشخيص قدرت باروري تخمك و اسپرم را بوسيله IVF بيش از انتقال گامت حتي براي اين اختلالات موجه مي دانند.نسبت خطر به فايده و هزينه به سود هر نوع ARTS بايد در هر مركز محاسبه گردد و البته با استفاده از آمار خود مركز براي مقايسه درمانهاي گوناگون اين كار انجام شود.

انديكاسيون هاي ARTS امروزه براي نازائي در وراء تعاريف معمول ناباروري گسترش يافته و شامل زنان پره منوپوز و يايسگي زودرس با اهداء تخمك مادران اجاره اي براي زنان فاقد رحم فونكسيونل..›نتيك لانه گزيني وعدم هماهنگي هاي مادر و جنين مثل حساسيت شديد RH يا شيمي درماني مادر ميباشد. گستردگي طبقه بندي هاي بيماران انتخاب آنان را براي ARTS به گروه هاي با يا بدون تخمك با يا بدون رحم.. و با يا بدون نازائي تبديل كرده است. در عوض با ايجاد روشهاي متعدد براي اداره اين گروهها مانند سيكل هاي همزمان براي رحم اجاره اي و بيوپسي رويان براي ›نتيك قبل از لنه گزيني اين ميدان را بسيار پيچيده تر ساخته است.


تحريك تخمدان :

ART با استفاده از چرخه طبيعي و بازيابي يك فوليكول غالب كه در سيكل قائدگي رشد مي كرد شروع شد. وقتي اين روش بعلت تفاوت در بازيابي لقاح وكشت يك اووسيت رسيده اما لوتينيزه نشده موفقيت بسيار كمي نشان داد،تحريك تخمدان با كلوميفن و مواد مركب شامل HMG مد نظر قرار گرفت. شايعترين روشهاي مورد استفاده آنالوگ GNRH براي از كار افتادن موقت هيپوفيز و سپس تحريك با گونادوتروپين ها با دوز بالاست. بر اين اساس انواع بي شماري از تحريك تخمك گذاري وجود دارد.

از جمله افزودن FSH خالص و نوتركيب.. هورمون رشد و تشديد نمودن با آنالوگ GNRH ( بعبارت ديگر تحريك با انالوگ GNRH به همراه تحريك با گونادوتروپين با دوز بالا).. با هدف گول زدن طبيعت براي ايجاد اووسيت هاي متعدد جهت IVF و انتقال براي IVF پس از GIFT بوده است. پس از تحريك مناسب تخمدان.. آنالوگ GNRH و تحريك گوناد قطع ميشود و HCG بعنوان جايگزين LH جهت تحريك تخمك گذاري حدود35-36 ساعت پيش از برداشت برنامه ريزي شده اووسيت تجويز ميشود تا باعث تعامل نهائي اووسيت در بدن شود.


حفاظت دوره لوتئال پس از آسپيراسيون اووسيت ها..مايع فوليكولي.. سلولهاي گرانولوزا توسط پروزسترون...دوز هاي منقسم HCG و بدون اقدام اضافه انجام ميشود.علي رغم تحقيقاتي كه از لحاظ آماري اختلاف مهمي در موفقيت حاملگي بين رزيمهاي مختلف حفاظت لوتئال را نشان نداده اند.. بيشتر گروه ها يك راه درماني را برميگزينند كه احتمالا موثرترين آنها تجويز HCG است.

براي صرفه جوئي.. ايمني و كاهش ريسك چند قلوئي يك پروسه تحريكي تسهيل شده با تكيه بر اصول حد اقل تحريك با كلوميفن در طي سيكل طبيعي يا گرفتن اووسيت و سپس كشت اووسيت هاي نابالغ همگاني شده است. موفقيت ART در هر سيكل معمولا مستقيما با تعداد رويانهاي تكامل يافته براي استفاده در چرخه بستگي دارد.چون در اين شكل سيكل انتظار انتقال جنين هاي كمتري از چر خه هاي تحريك شده با گونادوتروپين را داريم.. تصميم براي بيمار بر پايه آساني..ارزاني يا ريسك روش و احتمال بارداري در يك چرخه تنهاست. بهبود روشهاي كشت.. از جمله استفاده از سيستمهاي COCULTURE ..( كمك كشت).. و انتقال رويان ها در هر منطقه بلاستوسيست ممكن است با تعداد كمتر رويانها.. درصد لانه گزيني را افزايش دهد.


پايش (monitoring) :

پايش تكامل اووسيت بر اساس آزمايش LH ادراري به استراديول سرم و سونوگرافي وازينال روزانه فوليكول تكامل يافته است.

بررسي سونوگرافيك جهت بررسي ضخامت و الگوي اندومتر نيز به اين بخش افزوده شده است. قبل از استفاده از آنالوگهاي GNRH.. در ادرار..LH سرم يا ادرار و پروزسترون سرم نيز به تشخيص دوره تكامل اووسيت و كاهش لوتينزاسيون زودرس در انتهاي مرحله فوليكولي كمك ميكردند. با استفاده از آنالوگهاي GNRH خطر افزايش هاي ناشناخته و ناخواسته LH و لوتينيزاسيون زودرس بسيار كاهش يافته و پايش LH و پروزسترون قبل از گرفتن اووسيت اهميت كمتري دارد.

امروزه آنالوگهاي GNRH فقط بصورت آگونيست در دسترسند. پس از تحريك اوليه.. آگونيست GNRH كار هيپوفيز و تخمدان را مهار ميكند..بنظر مي رسد اينكار اجازه همزماني تكامل اووسيت ها در پاسخ به تحريك بعدي با گونادوتروپين...حذف افزايش LH.. جهت پيشگيري از تخمك گذاري خودبخودپيش از بازيابي اووسيت و محدود ساختن لوتينيزاسيون زودرس فوليكول بعلت افزايش پروزسترون مهيا ميسازد. نتيجه كاهش شديد در ازبين رفتن چرخه ها و افزايش در تعداد اووسيت هاي گرفته شده در هر چرخه است. ميزان باروري.. نشانگر تعداد رويانهاي منتقل شده و ميزان بارداري در هر سيكل است. بسياري از پزشكان از آنالوگ GNRH .. براي كنترل سيكل سودبرده اند.... بعبارت ديگر روز هاي شروع براي گونادوتروپين..زمانبندي تحريك تخمك گذاري با HCG... تا خونريزي بيمار در طي يك دوره ART منظم شود.

نياز به افزودن GNRH كه از راه زير جلد يا اسپري بيني تجويز مي شود.. و مقادير افزايش يافته گونادوتروپين معمولا در مقابل افزايش يافته گونادوتروپين معمولا در مقابل فايده آنها بي ارزش مي گردد. اين نسبت هزينه به منفعت بايد با توليد آنتاگونيست هاي خالص GNRH افزايش يابد. پايش سيكل در جهت كاهش قيمت و آسانتر شدن.. پيشرفت كرده است. در برخي برنامه هاي استاندارد شده به بيماران يك رزيم داروئي تغيير نيافته با مانيتورينگ ضعيف يا بدون آن داده ميشود. گرفتن تخمك براي روز خاصي برنامه ريزي ميشود. برخي از اين پروتكل ها به همان اندازه روش هاي مداخله اي موفقيت باروري داشته اند.

پروتكل هاي بسيار مداخله گرانه تر مانيتورينگ اقماري نيز به ويزه در برخي مناطق حاشيه نشين موفق بوده است. بيماران ART در يك مركز محلي پايش شده و سپس بر اساس معيار هاي استاندارد براي گرفتن اووسيت و مراحل آزمايشگاهي گامتها و رويانها به تسهيلات مركزي فرستاده مي شوند. اين كار فوائد بسياري براي بيمار داشته و نياز به ايجاد مراكز وافراد تخصصي را كم ميكند

گرفتن اووسيت :

در مراحل اوليه تكامل ART..لاپاراسكوپي روش استاندارد گرفتن اووسيت بود. بر اساس پيشرفتهاي فناوري در اواسط دهه 80 مشخص شد كه فنوتيپهاي رسيده 18 ميليمتر را بيشتر را ميتوان تحت راهنمائي سونوگرافي خارج كرد. چنين كوششهائي در ابتدا با استفاده از سونوگرافي ابدومينال با يا بدون راهنمائي فورسپسهاي شكمي بيوپسي انجام ميشد. سپس روش ابدومينال با يك سوزن آزاد آسپيراسيون وازينال انجام گرفت. امروزه روش استاندارد آسپيراسيون وازينال با راهنمائي سوزن فيكس روي پروب وازينال است. ندرتا راههاي پري اورترال ترانس وزيكال و رحمي در شرايط ويزه به علت محل غير طبيعي تخمدانها بكار ميروند.

به تازگي گرفتن اووسيت ازراه لا پا راسكوپي تشخيصي براي علت ناباروري انجام ميگيرد. اين برخورد همراه لاپاروسكوپي تشخيصي ودرماني در ناباروري با IVF و GIFT زود هنگام بكر ميرود. در بيماراني كه به منظور بررسي لاپاروسكوپي ميشوند. تحريك تخمدان پيش از لاپاروسكوپي و مانيتورينگ انجام ميشود. زمانبندي لاپاروسكوپي توسط زمان لازم براي گرفتن اووسيت مشخص ميشود. اگر مايع مني و پارامتر هاي لوله اي طبيعي باشند.. ميتوان GIFT انجام داد. اگر هر يك ايده آل نباشند يا اطلاعات تشخيصي در باره IVF لازم باشد..IVF و جايگزيني رويان را در رحم انجام ميدهيم. بيماراني كه شانس بارداري از راه ART با لاپاروسكوپي را دارند.. در صورت عدم موفقيت.. لاپاروسكوپي ميتواند علت ناباروري را روشن و آن را درمان كند.


شرايط كشت آزمايشگاهي :

روشهاي آزمايشگاهي بسيار پيچيده و گمراه كنندهاند.. حتي با وجود تلاشهايي كه براي سادگي و استاندارد كردن اين روشها پايه ريزي گرديده است. اين گمراه كنندگي با روشهاي سختگيرانه كنترل كيفيت.. استفاده از محيط كشت جديد و فناوريهاي كمك كشت افزايش يافته است. برخي تلاشها براي آسان سازي.. مانند سيستم هاي كشت داخل وازن موفق عمل كرده اند. انتقال گامتها به تسهيلات متمركز براي كشت و انتقال پيش روياني پس از گرفتن محلي اووسيت تا حدودي موفق بوده است.


جايگزيني گامت و رويان :

انواع متععدي ازروشهاي جايگزيني گامت و رويان بكار رفته اند. رويكرد استاندارد جايگزيني پيش روياني در مرحله 72-48 ساعت پس از كشت در رحم است. دراين روش تلاش ميشود پيش رويان در طي دوره پنجره لانه گزيني(implantation) اندومتر جايگزين شده و زمان كشت را كوتاه ميكند. جايگزيني پيش رويان در رحم از راه سرويكس زودتر از زماني كه رويان بطور طبيعي از لوله به رحم ميرسد.. صورت ميگيرد. هرچه پيش رويان زمان طولاني تري در كشت بماند.. درجه همزماني اندومتر و پيش رويان كاهش مي يابد. زيرا اندومتر به صورت invivo سريعتر از پيش رويان كشت شده invitro رشد ميكند. اگر جايگزيني زود هنگام براي كاهش زمان كشت پيش رويان در محيط مصنوعي آزمايشگاه مهم است. در عوض در پنجره جايگزيني اندومتريال خيلي زودتر در محل مناسب خود قرار مي گيرد.پس تكنولوزي هاي بهتر كشت يا متد هاي جايگزيني ديگر لازمست.

zift يا gift بنظر ميرسد به هر دو هدف ميرسند.zift يا GIFT .. براي تسهيل اين روش.. بدون استفاده از كشت آزمايشگاهي بوجود آمده اند.

همانگونه كه ذكر آن رفت IVF ابتدا در درمان نازائي با فاكتور شديد لوله اي استفاده شد. سپس موفقيت آن منجر به گستردگي انديكاسيونهاي آن در بيماران بدون فاكتور لوله اي و پرسشهايي در مورد شرايط باليني كه بايد ازIVF كشت و جايگزيني پيش رويان در رحم اجتناب شود بويزه در حضور لوله هاي طبيعي مانند نازائي ناشناخته يا اندومتريوز خفيف بوجود آمد. GIFT كوششي بود كه به اين نياز ها پاسخ مي داد. اين متد در حقيقت آسان سازي روشهاي كشت IVF بوده بطوري كه از شرايط سخت آزمايشگاهي با استفاده از لوله هاي بيمار بعنوان انكوباتور به جاي لوله ها و انكوباتور هاي آزمايشگاه پرهيز مي شود.

TET و ZIFT مشتقات تكنولوزيك GIFT بودند. اين روشها بر شكست GIFT از قبيل فاكتور مردانه .. فائق آمدند. همچنين اين روشها زمان مورد نياز خارج از بدن را كاهش دادند و بطور فيزيولوزيك فرصت تكامل پيش روياني داخل لوله اي و زمانبندي انتقال به رحم را بوسيله جايگزيني در لوله فالوپ فراهم آورند. در ابتدا آنها نياز به گرفتن اووسيت.. بعضي كشتهاي آزمايشگاهي و انتقال لاپاروسكوپيك رويان دارند. موفقيت با ZIFT ترانس توبال يا TET پس از گرفتن اووسيت از راه وازينال و كشت خارج بدن نااميد كننده بوده اند.


تحقيقات تصادفي.. علي رغم روشهاي قبلي جايگزيني پيش رويان در لوله حتي باIVF لاپاروسكوپيك در مقايسه با TET و انتقال پيش روياني.. هيچ افزايشي در موفقيت بارداري نشان ندادند. بهر حال كار بيشتر و تغييرات دراين روشها شايد با كانول زدن لوله از راه سرويكس با استفاده از LINEAR EVERTING CATHETERS لازمست.

كماكان ساده سازي بيشتر ART در بيمارانبا لوله هاي طبيعي متوقف نشده است. بلكه تلاش هاي متعددي صورت گرفته كه از اين جمله انتقال اووسيت و اسپرمبه طريقه پريتونئال است(POST).. كه نياز به گرفتن اووسيت با اولتراساند بدون انتقال گامت با لاپاروسكوپي دارد.اووسيت و اسپرم براي گرفته شدن بوسيله لوله در داخل بن بست دوگلاس گرفته ميشوند. كوششهاي بعدي براي ساده سازي اين فرايند شامل هيپر استيمولاسيون كنترل شده تخمدان بدون گرفتن اووسيت است. اين شامل تلقيح مستقيم اسپرم بداخل پريتوان .. بنام DIPI يا.. DIRECT INTRAPERITONEAL INSEMINATION و TUTI بود. با تلاشهاي گام به گام در ساده سازي نوع پيچيده ابتدائي IVF . با استفاده از تحريك بيش از حد تخمدان و رشد اووسيت هاي متعدد در هر ماه اين روش از IVF به GIFT تا ZIFT يا TET تا POST و بازگشت به IVF تغيير يافت.

قابليت باروري :

ART يعني افزايش قابليت باروري.. از جمله در كيفيت اووسيت .. اسپرم .. رويان و ظرفيت لانه گزيني.. كه در قسمتهاي بعدي توضيح داده خواهد شد.

كيفيت اووسيت :

سن باروري نسبت عكس با قدرت باروري دارد.مقدارHMG مورد نياز براي تحريك تخمك گذاري با سن بالا ميرود.. در حاليكه تعداد اووسيت هاي قابل در يافت.. تعداد پيش رويانهاي انتقال يافته و در صد بارداري در هر چرخه همگي در زنان مسن تر بخصوص در سنين بيش از 60 سال كاهش مي يابند. تلاشهاي شكست خورده ART كه بعنوان درصد منتفي شدن سيكلها و سقط خوانده ميشود..نيز بالاترند. اين اختلال پايه وابسته به سن مادر در افزايش ميزان موفقيت با انتخاب اهدا كننده اووسيت بسيار روشن تر ميشود. اووسيت هاي دهنده امروزه به فرواني در زنان مبتلا به ذخيره كم تخمدان( كه با FSH بيش از 12 واحد يااستراديول مساوي يا بيش از روز 3 سيكل يا روز دهم.. 5 روز پس از درمان با كلوميفن مشخص ميشود).. ساير گروه هائي كه از تخمك دهنده استفاده ميكنند .. شامل اختلال آناتوميك و عدم دسترسي به تخمدان براي گرفتن اووسيت.. شكست هاي مكرر IVF بعلت فقدان لقاح بدون فاكتور مردانه... اختلالات مشخص زنتيك.. نازائي ثانويه تخمدان در نتيجه ديس زنزي گونادال.. جراحي.. شيمي درماني..يا اشعه است. احتمال دارد كه بعضي گروه هاي اووسيت گرفته شده ازسيكلهاي طبيعي يا تحريك شده قادر به لقاح نباشند. بعضي ممكن است نارس باشند..بعضي بيش رس و برخي ناهنجاريهائي در ZONA PELLUICIDA يا چسبيدن به اسپرم داشته باشند.

سن بلوغ مناسب براي قابليت لقاح مهم است. فناوري جديدتر اجازه رشد اووسيت هاي نارس را با استفاده از تكنيكهاي مخصوص كمك كشت مهيا ساخته است. نها يتا كيفيت اسپرم با احتمال تكامل پيش رويانهاي بهتر و احتمال بالاتر لانه گزيني و بارداري نسبت دارد. كيفيت اووسيت ميتواند با پارامتر هاي مختلف از محيط كشت( مانند نسبتهاي اندوزن به استروزن) بررسي شود. جذب كموتاكتيك اسپرم با اووسيت همينطور ساير بررسي هاي بيوشيميائي سلامت و بلوغ اووسيت و قدرت ما در تاثر بر كيفيت اووسيت ميادين پزوهشي ديگري هستند.


كيفيت اسپرم :

يكي از بزرگترين پيشرفتهاي ARTS در درمان فاكتور مرئانه نازائي بوده است. حتي تعاريف نازائي متوسط و شديد مردان تغيير زيادي نموده است. بررسي هاي مختلف بيوشيميائي سابقا در بررسي عمل اسپرم استفاده ميشدند.. اما معمولا نا اميد كننده بودند. گرچه IVF-ET بعنوان درمان نازائي لوله اي آغاز شد.. بسرعت مشخص شد كه غلظت اسپرماتوزوا كه براي لقاح لازم است ميتواند در مرداني كه مشكل شديد پارامتر هاي اسپرم دارند.. نيز بكار رود. امروزه تعداد كمي اسپرم حتي با حركات كم يا ثابت ميتوانند با فناوريهاي micromanipulation مانند ICSI به باروري برسند. بيوپسي بيضه.. آسپيراسيون با سوزن ظريف.. يا آسپيراسيون اسپرم از راه اپيديديمICSI را حتي در مرداني كه آزوسپرمي دارند.. قابل دسترسي و موفق ساخته است. اسپرم اهدائي ممكن است بعنوان كمك در تمام اين روشها بكار رود.. بخصوص براي كساني كه حتي با اين روشهاي فوق العاده.. احتمال موفقيتشان كم است...

كيفيت پيش رويان :

در يك كوشش براي افزايش قابليت باروري درARTS.. ميتوان كيفيت پيش رويان را بطور مورفولوزيك.. بيوشيميائي و كروموزومي بررسي كرد. نمونه هائي از اين روشها اندازه گيري سلامت و كيفيت پيش رويان و چگونگي افزايش اين كيفيت در قسمتهاي بعدي شرح داده شده است. بهر حال با پيشرفتهاي وسيع و سريع دراين مورد..اين مثالها فقط يك ديدگاه سطحي از آنچه اين روشها به ارمغان خواهند آورد ارائه ميكند.

بررسي مورفولوزيك :

بررسي مورفولوزيك پيش رويانها در آزمايشگاه هاي ARTS براي تصميم گيري اينكه كدام رويان از گروه توليد شده اووسيت هاي متعدد منتقل شود انجام ميگيرد. پيش رويانها براي بيشترين احتمال لانه گزيني انتخاب ميشوند . كريتارياي مورد استفاده براي اين برسيها كيفي و تا حدودي حدسي هستند. تعدا سلولها يك كريتارياي كلاسيك است.تكامل سريعتر معمولا باميزانبيشتر لانه گزيني همراه است. مرحله 8-4 سلولي در 48 ساعت بعنوان يك هدف استفاده ميشود. تقارن و گردي بلاستو مرها و فقدان فراگمانتاسيون( تكه اي بودن) واكويلها..كريتارياي استفاده شده توسط متخصصين جنين شناسي است. پيشرفتهاي بررسي كيفي و نميه كيفي وراء اين بررسي مورفولوزيك نيز مورد تاييد است. بهبود در كيفيت پيش رويان آنچنانكه با اين كريتارياي موفولوزيك بررسي شده ميتواند بوسييله تست دقيق كنترل كيفيت و آماده سازي دقيقتر محيط كشت انجام شود.

پيشرفتهاي سيستم هاي كمك كشت ممكن است باعث بهبود ميزان بلاستومر ها.. كاهش ميزان فراگمانتاسيون و افزايش در چسبندگي بلاستومر و تغييرات و ضخامت zona pellucida شود. اين سيستم كشت اجازه رشد رويان تا مرحله بلاستوسيست را ميدهد كه در آن درصد بلاستوسيست هاي قابل لانه گزيني افزايش مي يابد. تحرك و خروج رويان از زونا پلوسيدا از اعمال حياتي يك رويان پيش از مرحله لانه گزيني بشمار مي روند. پيشنهاد شده است كه خروج و لانه گزيني زماني بيشترين احتمال را دارد كه پيش رويانها از نظر ضخامت زونا پلوسيدا با هم تفاوت زيادي داشته باشند. بنظر نميرسد يك زونا پلوسيدا ضخيم يا بدون اختلاف ضخامت بتواند به همان اندازه لانه گزيني را به انجام برساند. اين مسئله باعث برقراري خروج پيش جنين به كمك تكنيكهاي جديد شده است.

ارزيابي بيوشيميائي :

پره آمبريو قادر است در بدن از نظر بيوشيميائي فعال باشد. اگر بعضي از آنها در خارج از بدن قابل ارزيابي باشد،اندازه گيري ميزان سلامت پره آمبريو امكان پذير است. همانطور كه قبلا در ارزيابي سلامت اووسيت اشاره شد.. براي ارزيابي بيوشيميائي پره آمبريو نيز از spent culture media استفاده ميشود. ارتباط محيط كشت و محصئلات جنين ميتواند از انتخاب پره آمبريو سالم.... از implantation و مشخص نمودن آنهائي كه امكان كمتري براي زنده بودن دارند.. تعيين شود.

ارزيابي مواد سنتز شده بوسيله پره آمبريو در كشت به خصوصيت وسنتز ديرتر اينمواد شيميائي.. از جمله فيبرونكتين.. پروتئين A پلاسما در حاملگي و مولكولهاي انتگرين integrin.. منتهي ميشود كه همگي موادي هستند كه در تشخيص .. درمان وارزيابي پره آمبريو استفاده ميشوند.


ارزيابي كروموزومي :

دستكاري ميكروسكوپيك در لقاح ميكروسرزيكال و خروج كمكي براي لانه گزيني استفاده ميشود. ارزيابي كروموزومي كيفيت پره آمبريو همچنين دستكاريهاي ميكرو سرزيكال مانند بيوپسي از بلاستومر را به منظور تشخيص تحت تاثير قرار داده است. پيشرفت در اين زمينه براي درمان پره آمبريو بوجود آمده..پيشرفت در زمينه زنتيك قبل از لانه گزيني جداي از درمان نازائي و استفاده از جديدترين ابزار هاي بيولوزي مولكولي مثل PCR ( POLYMERAS CHAIN REACTION( و FLUORESCENT IN SITU HYBRIDIZATION يكي از مثالهاي اهداف طبي در استفاده از ARTS ميباشد.


توانائي درمانهاي زني بوسيله GENE INSERTION در حيوانات انجام شده است.ولي در انسان هنوز بايد بررسي شود. استفاده از اين ارزيابي زني حتي در بيماراني كه نازا نيستند استفاده ميشود. در بيماران با مشكلات وابسته به XLINKED كه زايائي طبيعي دارند.. ميتوان از اين تكنولوزي براي به حد اقل رساندن مشكل زنتيك استفاده كرد. استفاده از ART همراه با بيوپسي بلاستومر درپره آمبريو امكان انتخاب جنسيت.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
فشار روحی 'می تواند' باعث سقط جنين ناخواسته شود
اميد می رود هورمون درمانی به از خطر سقط جنين غيرعمد بکاهد.

محققان می گويند سقط جنين ناخواسته ممکن است تا حدودی ناشی از فشار روحی و نگرانی در زندگی باشد.
مطالعه تازه که نتايج آن در نشريه "نيو ساينتيست" چاپ شد همچنين نشان می دهد که دادن مقدار بيشتری هورمون پروژسترون به زن می تواند باعث جلوگيری از سقط جنين شود.

علت اکثر سقط جنين های ناخواسته هرگز روشن نبوده است، اما اين مشکل معمولا به اختلالاتی در جنين يا بيماری های مادر نسبت داده می شود.

در مرحله نخست مطالعات اخير که در دانشگاه برلين در آلمان انجام شد، دانشمندان دريافتند زمانی که موش باردار عمدا در شرايط اضطراب آور، مثلا در معرض صدای بلند قرار داده می شود توازن سطح هورمون های آن به هم می خورد.

اين باعث می شود سيستم مصون سازی بدن به "پلاسنتا" يا همان پرده پوشاننده جنين حمله کند،محققان دريافتند که ميزان هورمون های اضطراب آور مانند کورتيزول در خون بالا می رود و توليد پروژسترون را مسدود می کند،پروژسترون از هورمون هايی است که برای حفظ يک دوره سالم بارداری و بدون مخاطره ضروری است.

تيم محققان تحت سرپرستی دکتر پترا آرک پس از اين تحقيقات به روی موش آزمايشگاهی، پيشرفت دوره حاملگی در 864 زن را زير نظر گرفت،در آغاز دوره بارداری از آنها خون گرفته شد. اين گروه همچنين پرسشنامه هايی را برای اينکه مشخص شود چه برداشتی از ميزان فشار روحی خود دارند، پر کردند.

معلوم شد که 55 زن که حاملگی آنها با افتادن بچه خاتمه يافت بيش از زنانی که دوره بارداری آنها با موفقيت تمام شد احساس اضطراب می کنند،ميزان پروژسترون نيز در بدن اين 55 نفر کمتر بود،دکتر آرک گفت: "می توانيم به روشنی بگوييم که اضطراب تاثيری عمده بر حاملگی دارد."

دانشمندان موفق شدند با دادن يک نمونه مصنوعی پروژسترون به موش ها از سقط جنين در آنها جلوگيری کنند،اين تيم اکنون اميدوار است طی يک سال آينده با انجام تحقيقاتی دريابد آيا درمانی مشابه در زنانی که از اضطراب شديد و کمبود هورمون رنج می برند از سقط جنين آنها جلوگيری می کند يا نه.

نتايج تحقيقات دانشگاه برلين هفته گذشته در نشست انجمن بريتانيايی هورمون شناسی ارائه شد.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
ارتباط سن پدر با سقط جنین
جام جم آنلاین: نتایج یک تحقیق نشان می دهد مردان هم یک ساعت بیولوژِک دارند. بطوری که هرچه سن پدر بالاتر باشد بدون توجه به سن مادر ، احتمال سقط جنین بیشتر است.

به گزارش شورت نیوز ، محققان با بررسی 14 هزار زن در یافتند خطر سقط جنین در مواردی که پدر بیش از 40 سال سن دارد 60 درصد بیشتر است.

این میزان در مورد پدران 35 تا 39 ساله سه برابر پدران جوان 25 تا 29 ساله است،نتایج این مطالعات ثابت می کند که بدون توجه به سن مادر و دیگر علل موثر در سقط مانند سیگار کشیدن و دیابت مادرزادی ، بین این رویداد و سن پدر رابطه قابل قبولی وجود دارد.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
عفونت ادراري در زنان باردار باعث سقط جنين مي‌شود
تغييرات فيزيولوژيك و آناتوميك دستگاه ادراري در دوران بارداري به گونه‌اي است كه عفونت‌هاي ساده و خفيف بدون علامت مي‌تواند عوارض شديد و پيچيده‌اي را براي مادر و جنين به وجود آورد.

دكتر نازلي فراهانچي برادران در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، درمورد تحقيق خود گفت: عفونت‌هاي ادراري يكي از شايع‌ترين مشكلات دوران بارداري است كه طيف وسيعي از علائم و نشانه‌ها از پيلونفريت (عفونت كليوي) در مادر و جنين يا وجود عفونت ادراري بدون علامت (باكتري اوري) را شامل مي‌شود.

وي با تاكيد بر درمان آنتي بيوتيكي عفونت ادراري توسط پزشك در اين دوران افزود: چنانچه اين عفونت درمان نشود باعث عفونت كليوي، كم خوني، فشارخون بالا، عفونت رحمي بعد از زايمان و همچنين سقط جنين خواهد شد.

دكتر فراهانچي برادران با اشاره به اين كه عفونت ادراري مادر، كم وزني شديد و كاهش رشد داخل رحمي در جنين را موجب مي‌شود، تصريح كرد: در نتايج به دست آمده از تحقيق مذكور كه بر روي 100 بيمار مراجعه كننده به درمانگاه بيمارستان‌هاي فيروزگر و اكبر آبادي انجام شد، 36 بيمار داراي باكتري اوري (نوع بدون علامت) بودند كه در 33 درصد از آنها كشت ادرار مثبت گزارش شده بود.

وي لزوم انجام اين تحقيق را نبودن آمار مناسب در زمينه عفونت‌هاي ادراري در زنان باردار دانست و افزود: در حالي كه تاكنون گفته مي‌شد تنها 7 تا 10 درصد از مادران مبتلا به اين عفونت مي‌شوند، اما طبق مطالعات جديد رقمي معادل 36 درصد از زنان باردار داراي اين باكتري هستند.

دكتر فراهانچي برادران، طول مجراي ادراري كوتاه در زنان، ‌فشار ناشي از رحم به مثانه در هنگام حاملگي و بزرگ شدن حجم مثانه، ديرتر خارج شدن ادرار و همچنين مقاربت در اين دوران را از علل اصلي بالا رفتن ريسك عفونت ادراري در زنان حامله دانست و افزود: بيماري‌هايي همچون ديابت، نقص سيستم ايمني و ناهنجاري دستگاه ادراري نيز رابطه مستقيمي با عفونت ادراري دارند.

وي در پايان آزمايش ادرار بعد از تشخيص حاملگي را مهمترين فاكتور شناسايي و درمان عفونت ادراري در زنان باردارعنوان كرد و گفت: براساس نتايج حاصله، حاملگي در سن بالا و انجام سزارين در زايمان قبلي نيز احتمال ابتلا به اين عفونت را افزايش مي‌دهند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
مهم‌ترين عوامل خطر سقط جنين
Health Day كشيدن سيگار و مصرف مواد مخدر عامل سقط جنين هستند.‌

براساس گزارش مركز بهداشت بي‌استيت آمريكا، مهم‌ترين عوامل خطر سقط جنين در سراسر جهان به شرح زير اعلام شد: عفونت حين بارداري رحم، عدم تعادل هورموني، قرارگرفتن در معرض اشعه، مشروبات الكلي، مواد مخدر، سيگار، بيماري منتقل شونده از راه جنسي، ديابت و تغذيه نامناسب. در حال حاضر از هر 5 بارداري، يكي دچار سقط مي‌شود. خونريزي از كانال زايماني و دردهاي شكمي متناوب، اولين علايم سقط جنين هستند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
تنبلي تخمدان ها
تنبلي تخمدان اصطلاحي عاميانه است و بسياري از زنان با اين مشکل مواجه‌ هستند. اين عارضه شامل تخمدان ‌هايي مي ‌‌شود که به دلايل مختلفي از کار افتاده ‌‌اند:

يائسگي زودرس، توقف رشد تخمدان ‌ها و قاعدگي 2 الي 3 ماه يک ‌بار از جمله موارد تنبلي تخمدان‌ است.

دکتر ابوطالب صارمي، فوق تخصص نازايي در گفتگو با جام ‌جم مي‌ گويد: گاهي دختران به دليل توليد نشدن محرکه‌ اي براي رشد تخمدان از سوي مغز، عادت ماهيانه نمي‌ شوند که به آن آمنوره مي ‌گويند و عده ‌اي ديگر با اين که تخمدان دارند، ولي سلول ‌هاي توليد مثل در آن ها شکل نيافته و در نتيجه اوايل بلوغ يا پس از چند سال با قطع ناگهاني قاعدگي مواجه مي‌ شوند که به آن يائسگي زودرس گفته مي ‌شود که مي ‌تواند به ‌دليل ژنتيک، جراحي يا اشعه‌ درماني باشد.

به گفته وي اگر به تخمدان افرادي که تحت درمان اشعه‌ درماني هستند اهميت داده نشود، آن ها رو به تنبلي مي ‌روند و بعدها قطع عملکرد(توليد تخمک)‌ در آن ها رخ مي ‌دهد.

دکتر صارمي درخصوص تخمدان ‌هاي پلي ‌کيستيک خاطرنشان مي ‌کند: تنبلي تخمدان به 2 ‌بخش تخمدان ‌هاي پلي کيستيک و تخمدان ‌هاي مولتي‌ کيستيک تقسيم مي ‌شود که در تخمدان ‌هاي پلي ‌کيستيک، قاعدگي ‌ها نامنظم و به صورت هر 2 ‌الي 3 ماه يک ‌بار رخ مي ‌دهد که چاقي و رويش موهاي زائد نيز از علائم آن محسوب مي‌ شود.

در اين بيماري کيست‌ هاي متعدد ريز يک سانتي‌ متري همچون گردنبند مرواريدي اطراف تخمدان را احاطه کرده ‌اند،طبق تحقيقات صورت گرفته در جوامع شرقي به خصوص در رنگين پوست ‌ها(مثل ايراني، هندي و آريايي‌ نژادها)‌ زمينه اين بيماري بيشتر از سفيد‌ پوست‌ها است، پس شانس اين افراد نيز در ابتلا به نازايي، سرطان رحم و سينه بالا است.

به گفته اين پزشک، دختران نيز دچار تخمدان ‌هاي پلي کيستيک مي‌ شوند و هرازگاهي خونريزي‌ هاي غيرطبيعي آن ها باعث مي ‌شود با لخته‌ هاي شديد خون مواجه شوند که به پزشک مراجعه مي‌ کنند و در اين مواقع پزشک خونريزي را قطع و تنبلي را به ظاهر تا پس از ازدواج مخفي نگه‌ مي ‌دارد و وقتي بيمار خواهان فرزند باشد، متخصص با تدابير در نظر گرفته شده از توليد کيست ‌هاي ريز توسط تخمدان ممانعت به عمل مي‌ آورد و شرايط بزرگ شدن يک کيست کوچک در اطراف تخمدان(تاول)‌ را مهيا مي ‌کند تا بيمار شرايطي همانند زن بالغ و سالمي که در روزهاي 12 الي 14 قاعدگي يکي از اين تاول‌ هاي بزرگش(کيست)‌ مي ‌ترکد و تخمک آزاد کرده و قاعده مي‌ شود، داشته باشد تا شانس حاملگي بالا برود.

علل تخمدان ‌هاي پلي کيستيک :

دکتر صارمي درخصوص اين ‌که چرا تخمدان ‌هاي پلي‌ کيستيک به وجود مي‌ آيند، مي‌گويد: در اين باره تئوري‌ هاي فراواني وجود دارد،‌ ولي دليل صد در صدي وجود ندارد، اما مي ‌توان ژنتيک، تغذيه و تاثير محيط را از دلايل آن برشمرد.

شرايط متفاوت دختران :

طبق بررسي‌ هاي صورت‌ گرفته، سن بلوغ در دختران متفاوت است و دختران مناطق حاره سريع ‌تر از ديگر دختران در 10 تا 11 سالگي به بلوغ مي‌ رسند، ولي در کشورهاي اسکانديناوي سن بلوغ دختران 16 تا 20 سال است.

دکتر صارمي در اين خصوص، گرما و آفتاب را يکي از دلايل زود هنگام بلوغ ذکر مي ‌کند و مي‌ افزايد: اين سن در ايران در حد وسط قرار دارد، ولي اگر در کشوري همچون ايران دختر تا 16 سالگي به بلوغ نرسيد بايد به پزشک متخصص مراجعه کند.

دير يا زود قاعده شدن دختران مي ‌تواند يکي از علائم تنبلي تخمدان محسوب شود. اگر دختران هنگام قاعدگي اختلال خونريزي نداشته باشند، ‌ولي دائم در حال چاق شدن باشند مراجعه به پزشک غدد يا متخصص زنان ضرورت دارد،‌ چون يکي از دلايلي که باعث ايجاد تخمدان‌ هاي پلي‌ کيستيک مي ‌شود بيماري‌ اي به نام مقاومت به انسولين است. در برخي به علت اين که انسولين آن ها فعال نيست، قند سوخته نمي ‌شود و در نتيجه به چربي تبديل مي ‌شود و چون قندي در خون شان نيست هميشه گرسنه‌ اند. اين چاقي ‌ها مقاومت نسبت به انسولين خود را با تنبلي تخمدان نشان مي ‌دهند. پس انجام آزمايش هورمون و تست قند خون ضرورت دارد.

دکتر صارمي با اذعان اين که لکه‌ بيني نيز مي ‌تواند از علائم تنبلي تخمدان باشد، مي‌ افزايد: گاهي لکه بيني‌ ها مي ‌تواند به دليل نقص توليد پروژسترون يا جسم زرد باشد که پيش از قاعدگي رخ مي ‌دهد و از مشکلات هورموني محسوب مي ‌شود، ولي لکه‌ بيني‌ هاي پس از قاعدگي مي ‌تواند بر اثر کمبود هورمون استروژن باشد که پوليپ داخل رحم يا فيبروم را به همراه خواهد داشت.

توصيه‌هاي پزشکي :

بهتر است دختران و زنان پس از مشاهده عدم نظم در سيکل ماهانه خود يا هنگام مشاهده رويش موهاي زائد و درد پستان هنگام قاعدگي به پزشک مراجعه کنند و وضعيت خود را کنترل کنند،‌ چرا که تنبلي تخمدان درمان قطعي ندارد و بيمار تا وقتي از دارو استفاده کند قاعدگي منظم خواهد داشت و گاهي با قطع درمان، خونريزي تا حدي مي ‌رسد که خطر مرگ را براي فرد به همراه خواهد داشت.

قرص ‌هاي ضدبارداري مي ‌تواند بهترين درمان اين بيماري محسوب شود و اين افراد بايد تا زمان يائسگي از اين قرص‌ ها استفاده کنند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
صفحه  صفحه 3 از 5:  « پیشین  1  2  3  4  5  پسین » 
Sexology - سکسولوژی

دستگاه تناسلی زن و مرد و مشکلات باروری مردان و زنان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA