انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
گفتگوی آزاد
  
صفحه  صفحه 2 از 8:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  8  پسین »

Major libraries and universities |كتابخانه های بزرگ و دانشگاههای معروف


زن

 
معرفي سيستم جامع كتابخانه(رسا)


هدف از توليد سيستم جامع كتابخانة ملّي ايران، اتوماسيون فرآيندهاي كاري معاونت كتابخانة ملّي و ذخيره سازي ركوردهاي مرتبط با كلية مواد كتابخانه اي بر اساس استانداردهاي جهاني است. اين نرم افزار كه استاندارد مارك ايران(بومي شدة استاندارد جهاني يوني مارك) را مبناي كار خود قرار داده است، اكثر قابليت هاي سيستم هاي مشابه و پيشتاز خارجي مانند ALEPH و Innovative را داراست.
توليد اين محصول از شهريور سال 1382 آغاز و با طي مراحل مختلف توليد در شهريور 1385 آماده بهره برداري شده است. شركت پارس آذرخش با بهره گيري از متخصصان كارآمد داخلي و با استفادة مناسب از دانش فني و كتابداري موجود در سازمان به انجام اين مهم نايل شد. اين پروژه از معدود پروژه هاي موفق طرح تكفاست كه رمز موفقيت آن در همكاري نزديك مجري و كارفرما، و به عبارتي، انجام يك كار گروهي نهفته است.
امكانات سيستم جامع كتابخانة ملّي ايران


سيستم جامع كتابخانة ملّي مبتني بر يوني مارك و مارك ايران بوده و فرايندهاي فهرست نويسي، نمايه سازي، مستندسازي، فيپا، شاپا، سفارشات، واسپاري، امانت، ثبت آثار و مبادله و اهداء را مكانيزه مي كند. اين برنامه داراي امكاناتي از قبيل جستجو، اُپك (OPAC)، تبادل اطلاعات بين كتابخانه اي و پشتيباني از Z39.50 است.

ويژگيهاي خاص پروژه

به كارگيري يك سيستم يكپارچه در اكثر بخش هاي معاونت كتابخانة ملّي و جمع آوري كلية نرم افزارهاي متفرق، ناقص و ناهمگون كه بر اساس نيازهاي مقطعي ايجاد شده بودند. در سيستم جديد كلية بخش هاي مختلف معاونت كتابخانة ملّي مي توانند به راحتي با يكديگر ارتباط برقرار كنند.
استفاده از تجربيات متخصصان برجستة كتابداري كشور در نهايي كردن نيازمندي هاي كتابخانة ملّي كشور در قالب مورد- كاربردهاي (Use Case) سيستم
به كارگيري تكنولوژي هاي پيشرفته مبتني بر جاوا و استفاده از معماري سه لايه در نرم افزار
استفاده از متدولوژي RUP در توليد نرم افزار
امكان به كارگيري يك سيستم توانمند داخلي در كلّية كتابخانه ها و مؤسسات اطلاعاتي كشور و امكان تبادل آسان اطلاعات بين كتابخانه ها در سطح ملي و بين المللي در آينده اي نزديك با توجه به بستر تبادل يكسان
امكان بازاريابي در كشورهاي اسلامي و منطقه براي سيستم جامع كتابخانة ملّي ايران
ارتقاي توانمندي هاي يك شركت نرم افزاري داخلي
نقش سازمان اسناد و كتابخانة ملّي ايران در توليد محصول

سياست گذاري مداوم براي اجراي قابل قبول پروژه
نهايي كردن نيازمنديهاي سازمان طي جلسات متعدد در يك دورة زماني طولاني
نظارت و هدايت شركت مجري در انتخاب تكنولوژي هاي مناسب براي توليد نرم افزار
شناسايي مداوم مشكلات و پيدا كردن راه حل هاي مناسب براي رفع آنها
نظارت مستمر بر كيفيت مطلوب تيم مجري و انجام مراحل مختلف توليد نرم افزار
برقراري ارتباط مستمر با شركت مجري در قالب جلسات منظم ماهيانه، جلسات فنّي، جلسات كتابداري و بازرسي از شركت
شناسايي مستمر مستندات مورد نيازي كه در مقاطع مختلف بايد از طرف شركت مجري به سازمان تحويل مي شد.
مراحل اصلي توليد سيستم جامع كتابخانة ملّي ايران

انتخاب بستر توليد و متدولوژي
نهايي شدن مورد-كاربردهاي نسخة اول پروژه
طراحي و پياده سازي نسخة اول پروژه
آزمون سيستمي در داخل شركت
تحويل نسخة اول بر اساس فرم هاي تغيير به صورت دستي در قالب يك تيم 4 نفره
نهايي شدن كلية مورد-كاربردهاي سيستم
طراحي و پياده سازي كلية قسمت هاي سيستم
آزمون سيستمي در داخل شركت
تحويل كلية قسمت هاي نرم افزار بر اساس فرم هاي تغيير به صورت مكانيزه در قالب يك تيم 20 نفره
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
قسمتهای مختلف كتابخانه ملی ایران
معرفی کتابخانه کودکان


معرفي كتابخانة كودكان و نوجوانان

كتابخانه كودكان و نوجوانان با هدف ايجاد كتابخانه‌اي استاندارد و نمونه براي ارائه خدمات به گروه سني 7 تا14 سال ايجاد شده است.

شرح وظايف:

فراهم‌آوري كتاب‌ها و منابع غيركتابي منتشر شده در داخل و خارج از كشور براي كودك و نوجوان و نيز پژوهشگران اين حوزه
ارائه خدمات به كودكان و نوجوانان 7-14 سال
ارائه خدمات به پژوهشگران كودك و نوجوان
ارائه خدمات جانبي چون قصه‌ و شعرخواني، نمايش فيلم و ...
بازديد از كتابخانه كودك و نوجوان
ايجاد نمايشگاه از آثار نقاشي كودك نوجوان
معرفي تازه هاي منابع كودك و نوجوان در سايت
آرشيو دو نسخه از كتاب‌هاي دريافتي براي نسل‌هاي بعدي و امانت نسخه سوم در كتابخانه
تهيه فهرستگان از كتاب‌هاي كتابخانه‌‌هاي كودك و نوجوان
خدمات

جست‌وجوي اينترنت(براي پژوهشگران)
رايت سي‌دي از منابع موجود در كتابخانه
ارائه خدمات كپي و پرينت از منابع
اطلاع‌رساني از طريق سايت
مجموعه:

كتاب : بيش از 100000 نسخه به زبان‌هاي فارسي ، لاتين و بريل(خاص كودك و نوجوان نابينا)
نشريه: 33 عنوان
منابع غيركتابي: سي دي ، كاست ، لوح آموزشي و ...
ساختمان:

بناي كتابخانه در ضلع شرقی كتابخانه ملي در دو طبقه واقع شده است:

در طبقه اول منابع براي كودكان قرار دارد و شامل بخش‌هاي:
- مرجع
- كتاب‌ها
- نشريات خاص كودكان
- كتاب هاي ويژه كودك و نوجوان نابينا
- كتاب‌هايي به زبان هاي ديگر كه در ايران منتشر شده‌اند.
- ديداري و شنيداري (سي.دي ها، كاست‌هاو...)
- نقاشي(شامل ابزارها و وسايل نقاشي براي كودكان)
- نمايش تازه هاي كتابخانه
- قصه خواني و داستان گويي
در طبقه دوم منابع براي پژوهشگران كودك و نوجوان قرار دارد
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
معرفی کتابخانه عمومی


معرفي كتابخانة عمومي

كتابخانه عمومي سازمان در ضلع غربي كتابخانه ملي ايران واقع شده است و داراي اهداف اصلي زير است:

1. از جمله وظايف قانوني سازمان اسناد و كتابخانه ملي "انجام مشاوره، نظارت، هدايت، و ارائه خدمات فني و برنامه‌ريزي و سازماندهي كتابخانه‌هاي كشور" است . بنابراين، ايجاد كتابخانه‌اي استاندارد به عنوان الگويي براي دانشجويان رشته كتابداري و همچنين مديران بخش‌هاي مختلف فرهنگي كه ايجاد و تجهيز كتابخانه عمومي جزو وظايف آنهاست،ضروري است.
2. كتابخانه ملي به عنوان حافظه ملت ايران موظف به حفظ و نگهداري دائمي دارائي‌هاي خود است كه بالفعل و يا بالقوه منحصر به فرد تلقي مي‌شوند . لذا به هيچ‌‌وجه منابع خود را به امانت نمي‌دهند. وجود بخش امانت كتابخانه عمومي در كتابخانه ملي فرصتي است براي پاسخگويي به درخواست اينگونه مراجعان.
3. كتابخانه عمومي به عنوان حلقه اتصال ميان كتابخانه‌هاي عمومي سراسر كشور و كتابخانه ملي ، شرايط ارتقاي علمي و پژوهشي را فراهم مي‌آورد.

بخش‌ها:
مساحت اين كتابخانه 3200 متر مربع است و علاوه بر بخش‌هاي معمول (امانت، منابع، تالارهاي مطالعه، اطلاع‌رساني و اينترنت، نشريات ، سمعي و بصري، و...)داراي اتاق‌هاي ويژه پژوهش و نيز گروه‌هاي هشت‌گانه علمي است.

خدمات

- امانت منابع( قراراست آيين‌نامه‌اي براي اين بخش تهيه شود).
- ارائه الگوي استاندارد به مديران فرهنگي كشور به منظور ساخت يا تجهيز كتابخانه‌هاي عمومي
- امكان ايجاد ارتباط مراجعان با گروه‌هاي هشت‌گانه علمي
- تالار اجتماعات به منظور برگزاري گردهمايي‌هاي علمي و سراسري ويژه كتابخانه‌هاي عمومي سراسر كشور و نيز برگزاري گردهمايي‌هاي ادواري براي رؤساي كتابخانه‌هاي عمومي
مجموعه

- كتاب : بيش از 100000 جلد كتاب در همه زمينه‌ها
- نشريه: 100 عنوان
- منابع غيركتابي: درحال راه‌اندازي
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
کتابخانه نابینایان » نابینایان » معرفی بخش نابینایان

معرفی بخش نابینایان
اين بخش از سال 1382 و با تشكيل گروه ويژه در مديريت اطلاع رساني همگاني با نام بخش نابينايان و معلولان كتابخانه ملي راه اندازي گرديد. هدف از راه اندازي اين بخش ارائه خدمات به نابينايان و كم بينايان و تهيه مجموعه اي از منابع مطالعاتي و تحقيقاتي آنان بود. فراهم نمودن سخت افزارها و نرم افزارهاي مورد نياز مطالعه و نيز گردآوري حدود 800 عنوان از توليدات گويا از فعاليتهاي اين بخش در سه سال گذشته بوده است. با انتقال كتابخانه ملي به ساختمان جديد براي اين بخش نيز فضاي مناسبي به مساحت حدود 700 مترمربع جهت سرويس دهي مناسب انتخاب گرديد كه هم اكنون در مراحل آخر ساختمان سازي و تجهيز قرارد اشته و در طي ماه هاي آينده به بهره برداري خواهد رسيد. با انتقال بخش نابينايان به قسمت جديد و برنامه ريزي هاي انجام شده پيشبيني مي گردد اين بخش به يكي از مهمترين مراكز مطالعاتي و پژوهشي كشور در زمينه خدمات رساني به نابينايان ، كم بينايان و معلولان خاص تبديل شود . مجموعه سازي منابع گويا - ديجيتال و بريل ، تحقيقات در زمينه فرمتهاي نوين اطلاعاتي ، برنامه ريزي براي استانداردسازي كتابخانه هاي نابينايان در سطح كشور ، حمايت معنوي و مادي از توليدكنندگان ، ايجاد محيطي مناسب و درخور نابينايان و كم بينايان براي پژوهش و مطالعه ، برنامه ريزي جهت تشويق نابينايان و كم بينايان به انس با كتاب و كتابخواني و ... از برنامه اي اين قسمت در اينده مي باشد
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
معرفی بخش ايرانشناسي و اسلام شناسي




آلبوم تصاوير افتتاحيه تنديس ايران شناسي و اسلام شناسي




معرفي بخش ایران شناسی و اسلام شناسی

كتابخانه ملي از بدو تأسيس در سال 1316 ضمن جمع آوري منابع مختلف به گردآوري كتب ايران شناسي هم همت گماشت. در آغاز كتاب ها از مدرسه دارالفنون وكتابخانه وزارت معارف به كتابخانه ملي منتقل شد سپس به تدريج كتاب هاي ايران شناسي منتشر شده در كشورهاي ديگر خريداري و به مجموعه اضافه گرديد كه بيشتر اين خريدها به تشخيص سيد حسن تقي زاده سفير وقت ايران در لندن انجام مي شد. بخش ديگر كتاب هايي بود كه ايران شناسان ومؤلفان خارجي نظير آرتور كريستين سن، آندره گدار، هانري كوربن، ولاديمير مينورسكي و همچنين مؤلفان ايراني به كتابخانه اهداء مي كردند .از مجموعه پنج هزار جلدي كتاب هاي بانك استقراضي روس كه به كتابخانه ملي واگذار شده بود كتاب هايي به زبان روسي به اين مجموعه منتقل شد .كتاب هايي نيز به زبان آلماني در زمان هيتلر به ايران اهدا شد كه بخشي از آن به اين مجموعه افزوده شد. از طرفي چون در بازارهاي جهاني كتاب هاي قديمي در باره ايران موجود نبود تهيه عكس از آنها مورد نظر قرار گرفت و از سال 1350تا 1352 از كتاب هاي قديمي و ناياب مربوط به ايران كه در كتابخانه هاي كشورهاي اروپايي وجود داشت عكسبرداري انجام شد .
پس از انقلاب اسلامي، مجموعه ايران شناسي كتابخانه پهلوي هم به اين بخش انتقال يافت. همچنين از مجموعه خصوصي دكتر فخرالدين شادمان هم بايد نام آورد كه حدود 700 جلد است. در ابتدا كتاب ها به ترتيب ورود به كتابخانه درقفسه ها قرار مي گرفت وچون كتاب هاي مربوط به ايران هم در ميان آنها قرار داشت بر اساس زبان آنها تقسيم بندي مي شد اما در سال 1342 ودر زمان رياست ايرج افشار كليه انتشارات مربوط به ايران جدا سازي وتقسيم بندي موضوعي شد .
بعد از انقلاب اسلامي ايران، بخش مذكور با عنوان " بخش ايران شناسي واسلام شناسي " به وظيفه دائمي خود براي گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب به زبان هاي غير از فارسي و عربي كه با مباحث خاص ايران واسلام ارتباط دارد ادامه داد .اكنون اين مجموعه در بر گيرنده بيش از 45000 جلد كتاب ، 600 عنوان نشريه و2500 عنوان پايان نامه دكترا است كه اكثرا" به زبان هاي انگليسي ، فرانسه، آلماني و روسي است و از طريق خريداري، اهدا، مبادله و واسپاري تهيه شده است. منابع اين مجموعه را مي توان به طور كلي به دو دسته تقسيم كرد: آثار مربوط به پيش از اسلام وبعد از اسلام. آثار پيش از اسلام مربوط به ايران ومنطقه است و بعد از اسلام، ايران و جهان اسلام را در بر مي گيرد و شامل موضوعات مختلفي نظير ادبيات، زبان، دين، فلسفه، تاريخ، علوم، هنر و جز آن است.
احتمالا" ارزشمندترين منابع اين مجموعه سفرنا مه هاي خاص ايران، اكنون بالغ بر460 عنوان است و سا ل ها قبل فهرست بيشتر آنها به كوشش كتا بداران پيشين منتشر شده ا ست . تعدادي از اين سفرنامه ها در قرون هفدهم و هجدهم م. به چاپ رسيده واكنون جزء كتب ناياب به شمارمي روند، مانند سفرنا مه هاي پيترودلاواله، شاردن و نظاير آنها. قديمي ترين كتابي كه در اين بخش نگهداري مي شود كتاب گلستان سعدي اثر آدام اولئاريوس به سال 1660 م. است . بخش ارزشمند ديگر از اين مجموعه پايان نامه هايي است كه درباره ايران توسط خارجيان يا ايرانيان در دانشگاه هاي خارجي نگاشته شده و خريداري و گردآوري آنها از اهم وظايف كتابخانه ملي بوده است .
اين بخش، در چارت سازماني جديد كتابخانه ملي با عنوان گروه ايران شناسي واسلام شناسي ناميده شده كه دو وظيفه اطلاع رساني و پژوهشي براي آن تعريف شده است . وظايف گروه اطلاع رساني عبارت است از: دريافت، تنظيم ونگهداري منابع مختلف در اين حوزه؛ همكاري در زمينه شناسايي منابع مرتبط جهت سفارش خريد؛ همكاري در طراحي روش هاي حفاظت ونگهداري از منابع؛ همكاري در طراحي وتدوين ابزارها وبانك هاي اطلاعاتي موزد نياز براي ارائه خدمات؛ اجراي خدمات مشاوره واطلاع رساني؛ همكاري در برقراري ارتباط و ايجاد شبكه هاي لازم ميان مراكز ايران شناسي واسلام شناسي داخلي وخارجي؛ همكاري در طراحي وتدوين وانتشار فهرست ها، نمايه ها و كتابشناسي وديگر ابزارهاي اشاعه اطلاعات؛ همكاري در برگزاري همايش ها و نمايشگاه ها وانتشار نشريه تخصصي؛ تهيه آمارهاي كمي وكيفي از فعاليت هاي گروه. وظايف گروه پژوهشي عبارت است : انجام پژوهش هاي مرتبط با فعاليت هاي اطلاع رساني از قبيل تأليف، ترجمه، تحقيق و آماده سازي متون، تهيه و تدوين واژه نامه، كتاب شناسي و جز آن؛ شناسايي مراكز پژوهشي ايران شناسي و اسلام شناسي و شركت در تحقيقات بين المللي مرتبط؛ تهيه آمارهاي كمي وكيفي از فعاليت هاي گروه. در حال حاضر كار اطلاع رساني در اين بخش از طريق ارائه خدمات حضوري (همه روزه به جز ايام تعطيل از ساعت 8 صبح تا 30/15 بعد از ظهر) و غير حضوري انجام مي شود.
شماره های تماس مستقیم عبارتند از : 81623140 - 81623277 -
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
آرشیو كتابخانه ملی ایران

تاريخچه آرشيو ملي


هرچند سابقه امور مربوط به اسناد و نگهداري آنها در مخازن دولتي و سلطنتي در ايران پيشينه‌ای چند هزاره دارد، اما تاريخچه ايجاد بايگانيها به مفهوم جدید آن، به دوران قاجار و اقدام وزارت امور خارجه براي مرتب نمودن بايگاني خود به پيروي از روش بايگاني كشورهاي اروپائي در سال 1278ش. باز مي‌گردد.
طی سالهاي 1280 تا 1309ش.هياتي فرانسوي و بلژيكي كه براي اصلاح سيستم گمركي ايران فعاليت مي‌كردند، طرحي را براي اصلاح نظام بايگاني كشور ارائه دادند و آن را به مرحله اجرا گذاشتند. به دنبال آن براي اولين بار در ارديبهشت ماه 1309ش.،هيات وزيران مصوبه اي را در خصوص جمع آوري اسناد و ايجاد «مركز اسناد دولتي» به تصويب رسانيد كه به موجب آن مقرر شد كليه، قراردادها، امتيازات و اسناد ايجاد هر گونه موسسه دولتي يا سهام مربوط به دولت، قبالجات، خالصجات، و غيره به استثناي عهدنامه‌هاي سياسي، در اتاقي كه وزارت ماليه درقصرگلستان به عنوان مركز اسناد دولتي قرار داده به ترتيب مقرر ضبط و حفظ شود. در سال 1332 دولت بررسي مقدماتي مشكلات تراكم روز افزون اوراق زائد را آغاز كرد و نتيجه آن يك سال بعد در مجلس سنا مطرح شد، اما تصميمي در اين خصوص گرفته نشد.
مطالعات منسجم اوليه براي تاسيس آرشيو ملي ايران و تعيين تكليف حجم انبوه اسناد راكد دستگاههاي دولتي و وابسته به دولت از سال 1342 شروع شد . چنين پيش‌بيني شده بود كه قبل از كسب مجوز قانوني براي امحاي اوراق زائد و تأسيس «آرشيو ملي ايران»، براي حفظ و نگهداري اسناد واجد ارزش دائمي و پرونده‌هايي كه راكد تشخيص داده شده و مورد مراجعه مستمر نيستند، مركز مجهزي- همانطوري كه در ساير كشورها معمول است- ابتدا در تهران و به تدريج در استانها ايجاد شود. در نتيجه طرح ايجاد «مركز بايگاني راكد» در اواسط سال 1343 تهيه شد و پس از تأييد هيئت رئيسه شوراي عالي اداري كشور در مورخ 1/10/1343 با شماره 40162 هيئت وزيران به تصويب رسيد . با عدم تامين اعتبار، اجراي طرح مذکور مسكوت ماند. ‌ولی مطالعات مربوط به تأسيس آرشيو ملي ادامه يافت . عده‌اي از دست‌اندركاران، «مركز بايگاني راكد» را براي تنظيم اوراق و پرونده‌ها و حفظ و نگهداري اسناد تاريخي كافي مي‌دانستند و عده‌اي نيز با توجه به «آرشيو ملي» ساير كشورها، اهداف، وظايف و تشكيلات جامع‌تري براي مركز در نظر داشتند. براي انجام اين امر خطير سازمان ديگري را با نام «آرشيو ملي ايران» پيشنهاد دادند و برخي نيز بر تلفيق هر دو سازمان «مركز بايگاني راكد و آرشيو ملي» اصرار مي‌ورزيدند .
نتايج مطالعات مذكور در شهريور 1344 در چهار فصل تدوين و به شرح زير ارائه گرديد:
لزوم و اهميت آرشيو ملي
اهداف، وظايف و تشكيلات آرشيو ملي
بررسي تاريخچه آرشيو‌هاي ملي آمريكا، انگليس، كانادا، فرانسه، شوروي، دانمارك، هندوستان، پاكستان و مالايا
اصول، روشها و مقررات امحاي اوراق زائد.
به دنبال آن ضرورت انجام امور مربوط به جمع‌آوري، حفظ و نگهداري اسناد ملي، امحاي اوراق زائد و ارائه به محققان را در يك سازمان واحد مسلم ساخت و از اين پس واژه «اسناد ملي» به جاي «آرشيو ملي» در مكاتبات بكار برده شد و در 31/3/1345 همراه با تدوين دومين قانون استخدام كشوري، شوراي عالي اداري سازمانی را با اختيارات بسيار گسترده به نام «سازمان امور اداري و استخدامي كشور» تأسیس نمود.
از اين رو تلاشهاي سازمان امور اداري و استخدامي كشور در جهت كسب مجوز قانوني براي تأسيس «سازمان اسناد ملي ايران» افزايش يافت. لايحه مورد نياز كه از اواسط سال 1345 در دست بررسي و تهيه بود، مورد تجديد نظر قرار گرفت و در تاريخ بيست و سوم آبان ماه 1345 به هيأت دولت تقديم شد. هيأت دولت در بيست و نهم خرداد ماه 1347 لايحه‌اي را كه در 8 ماده و چهار تبصره تكميل شده بود، تصويب كرد. اين لايحه در تاريخ چهارم شهريور ماه 1347 تقديم مجلس شد و نزديك به يك سال ( از پنجم آبان 1347 تا 19 مهر ماه 1348 ) در كميسيونهاي شش گانه: استخدام، دادگستري، فرهنگ و هنر، علوم و آموزش عالي، دارايي و نظام تحت بررسي قرار گرفت و در جلسه ششم آذر ماه 1348 لايحه به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و براي اظهار نظر و تصويب به مجلس سنا ارسال شد.
پس از تصويب مجلس سنا سر‌انجام در جلسه مورخ هفدهم ارديبهشت 1349 مجلس شوراي ملي قانون تأسيس سازمان اسناد ملي ايران به تصويب نهايي رسيد و براي اجرا به دولت ابلاغ شد.
سرانجام در سال 1381 نيز با مصوبه شورای عالی اداری، سازمان اسناد ملی ایران با کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران ادغام و «سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» ایجاد شد. از این پس سازمان اسنادملي با نام «معاونت اسناد ملی»، وظایف تخصصی و مأموریتهای محوله به آرشیو ملی ایران را عهده دار مي باشد
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
اهداف و وظایف آرشيو ملي
[i][/i]

هدف‌ از تأسيس‌ سازمان‌ اسناد ملي‌ ايران‌ (آرشيو ملي ايران ) :
1. جمع‌آوري‌ و حفظ‌ اسناد ملي‌ ايران‌ در سازماني‌ واحد.
2. فراهم‌ آوردن‌ شرايط‌ و امكانات‌ مناسب‌ براي‌ دسترسي‌ عموم‌ به‌ اين‌ اسناد .
3. صرفه‌جويي‌ در هزينه‌هاي‌ اداري‌ و استخدامي‌ از طريق‌ تمركز پرونده‌هاي‌ راكد وزارتخانه‌ها و مؤسسات‌ دولتي‌ و وابسته‌ به‌ دولت‌ و همچنين امحاي‌ اوراق‌ زايد، مي باشد.
". مصاديق‌ اسناد ملي در تبصره ذيل‌ ماده اول‌ قانون‌ تأسيس‌ سازمان‌ اسناد ملي‌ ايران‌، بدين‌گونه‌ تعيين‌ شده‌اند: "كليه اوراق‌، مراسلات‌، دفاتر، پرونده‌ها، عكس‌ها، نقشه‌ها، كليشه‌ها، نمودارها، فيلم‌ها، نوارهاي‌ ضبط‌ صوت‌، و ساير اسنادي‌ كه‌ در دستگاه‌ دولت‌ تهيه‌ شده‌ و يا به‌ دستگاه‌ دولت‌ رسيده‌ است‌ و به‌طور مداوم‌ يا غيرمداوم‌ در تصرف‌ دولت‌ بوده‌ و از لحاظ‌ اداري‌، مالي‌، اقتصادي‌، قضايي‌، سياسي‌، فرهنگي‌، علمي‌، فني‌، و تاريخي‌ به‌ تشخيص‌ سازمان‌، ارزش‌ نگهداري‌ دائمي‌ داشته‌ باشد".
اعضاي شوراي‌ سازمان ( شوراي آرشيو ملي )‌ به‌موجب‌ ماده چهارم قانون‌، به شرح زير مي باشد .
1. وزير امورخارجه‌.
2. وزير علوم، تحقيقات و فناوري.
3. دادستان‌ كل‌ كشور.
4.سازمان‌ مديريت‌ و برنامه‌ريزي‌ كشور رئيس‌
5. دادستان‌ ديوان‌ محاسبات.
6. دو نفر از اشخاص‌ متبحر در فرهنگ‌ و تاريخ‌ ايران‌ به‌ پيشنهاد وزير علوم تحقيقات و فناوري و تصويب‌ هيئت‌ وزيران‌ كه‌ براي‌ مدت‌ سه‌ سال‌ انتخاب‌ مي‌شوند و انتخاب‌ مجدد آنها بلامانع‌ است.

*به‌جاي‌ اعضاي‌ مذكور در چهار بند اول‌، معاونان‌ آنها مي‌تواننند حضور يابند. ماده پنجم‌ قانون‌ مزبور وظايف‌ شورا را به‌ شرح‌ زير تعيين‌ كرده‌ است‌:

1. تشخيص‌ اوراق‌ زايد قابل‌ امحاء و تصويب‌ فهرست‌ مشروح‌ آنها، كه‌ قبلاً از طرف‌ سازمان‌ اسناد ملي‌ ايران‌ و وزارتخانه‌ يا مؤسسات‌ دولتي‌ ذيربط‌، طبق‌ مقررات‌ اين‌ قانون‌ تهيه‌ و تنظيم‌ شده‌ باشد.
2. تصويب آيين نامه هاي مربوط نحوه بررسي و نقل و انتقال پرونده هاي راكد و اسناد ملي.
3. تصويب‌ آيين‌نامه‌هاي‌ مربوط‌ به‌ تنظيم‌ و نگهداري‌ اسناد ملي‌ و قرار دادن‌ آنها در دسترس‌ عامه‌ و همچنين‌ مقررات‌ مربوط‌ به‌ اسناد محرمانه‌ و نحوه مراجعه‌ به‌ آنها.
4.تصويب‌ مقررات‌ و ضوابط‌ و معيارهايي‌ كه‌ وزارتخانه‌ها و مؤسسات‌ وابسته‌ به‌ دولت‌ بايد در تنظيم‌ و ضبط‌ و نگهداري‌ پرونده‌ها و اسناد و مدارك‌ رعايت‌ كنند. ‌
5. تدوين‌ تعرفه‌اي‌ كه‌ طبق‌ آن‌ سازمان‌ اسناد ملي‌ در ازاي‌ تهيه ريزفيلم‌ و رونوشت‌ گواهي‌ شده‌ و يا انجام‌ خدمات‌ مشابه‌، از اشخاص‌، اعم‌ از حقيقي‌ و حقوقي‌، حق‌الزحمه‌ دريافت‌ خواهد كرد.
بطور كلي اهداف و وظايف آرشيو ملي ايران عبارت است از:
جمع‌آوري و حفظ اسناد ملي (اعم از دولتي و غير دولتي ) و فراهم نمودن شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم به اين اسناد .
اقدام در خصوص تعيين تكليف اسناد راكد دستگاه‌هاي دولتي و وابسته به دولت و شناسايي اسناد واجد ارزش .
نظارت بر حسن اجراي مصوبات شوراي اسناد ملي در دستگاه‌هاي دولتي وابسته به دولت.
نظارت بر انتقال اسناد واجد ارزش نگهداري به سازمان.
نظارت بر امحاي اوراق زائد در دستگاه‌ها .
نظارت بر نحوه نگهداري و مدت زمان نگهداري پرونده‌ها در دستگاه‌ها .
حفظ و نگهداري، ترميم ،تنظيم و پردازش اسناد آرشيوي جمع‌آوري شده از موسسات حقيقي و حقوقي، بر مبناي روش‌هاي نوين وتأمين شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم مردم به اين اسناد
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
فعاليت های آرشيو ملي


آرشيوملي ايران، در اجراي وظايف قانوني كه در اساسنامه تأسيس سازماناسناد ملي ايران و نيز مصوبة شمارة 103382/1901 مورخ9/6/1381 شوراي عالي اداري،مبني بر ادغام سازمان مذكور با كتابخانة ملي و تشكيل سازمان اسناد و كتابخانه مليايران، پيش بيني گرديده‌است، فرايند شناسائي، فراهم آوري، نگهداري، سازماندهي واطلاع رساني اسناد ملي ايران را بر عهده دارد. اجراي اين فرايند، در تشكيلات جديدسازمان بر عهدة معاونت اسناد ملي با چهار ادارة كل گذاشته‌شده‌است. و انجام آن درروندي به هم پيوسته و با وظايفي مشخص براي هريك از ادارات كل كه اهم آن به شرح زيراست محقق مي‌شود.
· جمع‌آوري و حفظ اسناد باارزش (نوشتاري – غيرنوشتاري) در گنجينةاسناد و فراهم‌نمودن شرايط و امكانات براي دسترسي عموم به اين اسناد.
· پيگيري براي تشكيل شوراي اسناد و نظارت بر حسن اجراي قوانين ومقررات، دستورالعملها و مصوبات شورا در دستگاههاي دولتي و وابسته به دولت.
· نظارت بر تدوين مقررات، آئين‌نامه‌ها و دستورالعملها اجرايي درزمينة شناسايي، ارزشيابي، راكدسازي، تنظيم و پردازش، حفظ و نگهداري و اطلاع‌رسانياسناد نوشتاري و غيرنوشتاري.
· نظارت بر خريد و يا اهدا اسناد نوشتاري و غيرنوشتاري.
· نظارت بر اجراي نرم افزارهاي مناسب، امور اسناد در دستگاههايدولتي و وابسته به دولت با همكاري معاونت پژوهش، برنامه‌ريزي فناوري.
· نظارت و هماهنگيهاي لازم در زمينة شناسايي، ارزشيابي، راكدسازي،تنظيم و توصيف، حفظ و نگهداري و اطلاع‌رساني اسناد نوشتاري و غيرنوشتاري درمديريتهاي اسناد منطقه‌اي.
· نظارت بر برگزاري نمايشگاهها و همايشهاي اسنادي و آرشيوي، باهمكاري روابط عمومي و معاونت پشتيباني، امور حقوقي و استانها.
· نظارت بر ارائه خدمات به كاربران حقيقي و حقوقي در زمينة امورآرشيوي.
· نظارت بر انتشار فهرست اسناد نوشتاري و غيرنوشتاري به منظور ارائهبه كاربران در فضاي مجازي (شبكة داخلي – شبكة جهاني).
· نظارت بر ارائة خدمات و رهنمودهاي مشاوره‌اي به ساير مراكز اسناديدر زمينه‌هاي امور اسنادي، تنظيم و پردازش، حفظ و نگهداري (آسيب‌شناسي وآسيب‌زدايي، مرمت و حفظ اسناد نوشتاري – غيرنوشتاري).
· ارتباط با مراكز اسنادي و آرشيوهاي بين‌المللي و شركت در مجامعآرشيوي براي ارتقاء سطح برنامه‌هاي آرشيوي سازمان.
· نظارت بر امحاي اوراق زائد دستگاهها
اداره كل شناسايي و فراهم آوري اسنادملي


ادارة كل شناسائي و فراهم آوري اسناد ملي در مجموعة تشكيلاتسازمان، به عنوان ورودي اصلي اسناد به آرشيو ملي و نيز بايگاني راكد كلكشور(نگهداري اسناد قبل از ورود به آرشيو)، ايفاي نقش مي‌كند و از ادغام دو مديريت،اسناد پيش آرشيوي و هماهنگي و ارزشيابي اسناد در سال 1385 تشكيل گرديده و در قالبسه اداره و يك گروه فعاليت دارد كه عبارتند از:
· اداره شناسائي و گردآوري
· اداره ارزشيابي اسناد
· اداره مخازن و اطلاع رساني اسناد
· گروه اسناد پيش آرشيوي
اين ادارة كل وظايف متنوعي را بر عهده دارد كه از ميان آنها مي‌توانبه موارد زير اشاره كرد.
· ارتباط با سازمانها و مؤسسات دولتي و ارائة مشاوره در زمينةاسناد
· اجراي مقررات اسنادي و تعين عمر مفيد آنها
· شناسائي اسناد راكد و ارزشيابي و تعين تكليف آنها در دو بخش اوراقامحائي و انتقال اسناد با ارزش نگهداري دائمي به آرشيو ملي
· تدوين و اصلاح آئين نامه‌ها و مقررات اسنادي و ابلاغ آنها بهمؤسسات دولتي
· بررسي و اعلام نظر كارشناسي در مورد صدور مجوز براي رديفهاي مختلفاسناد توسط شوراي اسناد ملي
· پيگيري و اجراي مصوبات شوراي اسناد ملي
· انتقال و نگهداري اسناد راكد دستگاهها در بخش پيش آرشيويسازمان
· بررسي و شناسائي اسناد راكد و ذخيره سازي اطلاعات آنها
· پاسخگوئي به صاحبان اسناد ( حقيقي و حقوقي)
· ارائة الگوهاي استاندارد توليد، ثبت و نگهداري اسناد
· شناسائي اسناد با ارزش نگهداري دائم در خارج از تشكيلات دولتي وبرنامه ريزي براي انتقال آنها به آرشيو ملي به صورت اهدائي، خريد وامانت
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
اداره كل تنظيم و پردازش اسناد

از آنجا كه تبديل داده هاي خام به اطلاعات پردازش شده ، گام اصلي درتسهيل فرايند بازيابي اطلاعات است و موجب افزايش دقت و سرعت بازيابي مي گردد، وظيفهاصلي اين مديريت ، پردازش و ذخيره سازي داده ها به گونه اي است كه كاربران بهبهترين و ساده ترين روش ممكن به اطلاعات دسترسي يابند
روند انجام كار:
· اسنادي كه در مرحله ارزشيابي، واجد شرايط ارزش نگهداري دائميتشخيص داده مي‌شوند، بنا به اولويتهاي از پيش تعيين شده -كه عمدتا بر پايه دو عنصر «اهميت» و«قدمت» مي‌باشند- به بخش تنظيف و ضدعفوني ارسال، سپس به واحد تنظيم وتوصيف منتقل مي‌شوند. و با در نظر گرفتن نوع رسانه (متني و غير متني)، بين گروههايذيربط توزيع مي‌گردند. كارشناسان برنامه ريزي و بررسي اسناد، ضمن بررسي و مطالعهمحتواي آنها، فهرست موضوعي و توصيفي (محتوايي و فيزيكي) اسناد را در چارچوب عناصراطلاعاتي مندرج در كاربرگه‌هاي تنظيم و توصيف،ثبت مي‌نمايند.
· تنظيم و توصيف اسناد ، بر اساس اصول آرشيوي از آن جمله اصل حفظاصالت (منشاء) اسناد و اصل حفظ نظم و ترتيب اوليه آنها، و نيز با رعايتاستانداردهاي بين‌المللي توصيف آرشيوي و بومي سازي آنها ،انجام مي‌گيرد.

اهم وظايف:
· مطالعه، بررسي، تنظيم و توصيف انواع اسناد آرشيوي، بر اساس منشاءايجاد اسناد و رعايت اصول حفظ نظم و ترتيب اوليه آنها.
· استفاده از قواعد چكيده نويسي و زبان نمايه‌اي، در ذخيره سازياطلاعات.
· تحقيق، تدوين و به كارگيري معيارها و موازين صحيح و مناسب برايتنظيم و توصيف اسناد بر اساس استانداردهاي بين ‌المللي آرشيوي ، با مراعات مقتضياتملي و زباني.
· هماهنگي و نظارت بر تنظيم و توصيف اسناد آرشيوي در مديريتهايمنطقه اي و استاني .

اداره کل حفاظت و نگهداری اسناد


کشور ما به دلیل سابقه دیرین فرهنگی و تمدن باستانی دارای اشیاء ،اسناد و پیشینه های ارزشمند ی است که حفاظت از آن نه تنها در معرفی گذشته پرافتخارملی مان ، نقش بسزائی دارد بلکه محققان سراسر دنیا را در شناخت تاریخ کهن بشروتحقیق پیرامون علوم مختلف یاری می رساند. متاسفانه در اثر عدم استفاده صحیح از موادموجود در طبیعت ، عوامل مخرب متعددی چون رطوبت ، نور ، آلودگی های جوی ، موجودات زنده (باکتری ها ، قارچ ها ، حشرات و جوندگان ) ، سوانح و بلایای گوناگون ( زلزله ،سیل و آتش سوزی ) ، غفلت ها و بکارگیری شیوه های نا مناسب حفاظت ، نگهداری و مرمت ،پیوسته این آثار را تهدید و در معرض تخریب و نابودی قرار داده اند ، به همین منظور می بایست اقداماتی برای رفع آسیب های وارده به شکلی که با گذشت زمان این اقدامات خود عاملی جهت تخریب بیشتر اسناد نگردد، اعمال شود.
اداره کل حفاظت و نگهداری اسناد با در اختیار داشتن کارشناسان با تجربه و متخصص ، امکانات فنی و آزمایشگاهی در زمینه آسیب شناسی و تعیین نوع آسیب های مذكور در آثار مکتوب و رفع این آسیب هااز روی آثار با ارزش و اعمال روش هایی به منظور پیشگیری از آسیب های احتمالی، درچهار بخش تخصصی به شرح زیرسازماندهي شده است .
· گروه آسیب شناسی وآزمایشگاه
· گروه آسیب زدائی و مرمت اسناد
· اداره میکروفرم ها و اسناد دیجیتالی
· اداره حفاظت از منابع دیداری و شنیداری
اهم وظايف:
· دیجیتال سازی اسناد و كتب.
· تبدیل اسناد دیجیتال به میکروفیلم و میکروفیلم به دیجیتال.
· تهیه و بکارگیری نسخ پشتیبانی دیجیتال و میکروفیلم به دیجیتال.
· تبدیل اسناد دیداری و شنیداری به فرمتهای مختلف و تهيه نسخه ديجيتال از آنها.
· ایجاد و تعریف استانداردهای مربوط به منابع دیجیتالی و غیردیجیتالی.
· تهيه ميكروفيلم ، اسكن ، چاپ عكس ، ميكروفيلم و ميكروفیش ازاسناد
· تكثير اسناد اسكن شده بصورت دوبليكيت فيلم ، CDيا DVD.
· آسيب زدايي و مرمت كليه اسناد نوشتاري – غير نوشتاري آسيب ديده قبل از ورود به مخازن .
· ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه هاي آسيب شناسي ، آسيب زدائي ومرمت اسناد نوشتاري – غير نوشتاري به ساير مراكز .
· ضد عفوني و آفت زدائي كليه اسناد نوشتاري – غير نوشتاري مورد درخواست ساير مراكز اسناد مطابق با مقررات و تعرفه هاي سازمان.
· انجام نمونه برداري از اسناد آلوده ، كشت بيولوژيك نمونه ها وتشخيص نوع آلودگي هاي قارچي .
· بازديد ادواري از مخازن آرشيو جهت كنترل شرايط حفظ و نگهداري اسناد ،كنترل آلودگي مخازن و نمونه برداري از هوا.
· انجام فعاليت هاي تخصصي بر روي اسناد آسيب ديده به منظور لكه برداري ، بر طرف كردن الحاقات اضافي سند و يا مرمت هاي غير اصولي ، تعيينPH و اسيد زدائي.
· تدوین و نشر نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه های عوامل آسیب رسان شیمیایی و بیولوژیکی به ساختار اسناد و کتب.
اداره كل اطلاع رساني و ارتباطات
اداره كل اطلاع رساني وارتباطات

اهم وظايف
· دريافت اسناد آرشيوي و ثبت مشخصات انتقال در كاربرگه ها و دفاترمخصوص بر اساس ضوابط آرشيو ملي
· بررسي سوابق انتقال، كدگذاري، ساماندهي و حفظ و نگهداري اسناد درمخازني با مساحت كل3800 متر مربع
· بررسي، برنامه‌ريزي و فراهم آوردن شرايط، امكانات و تجهيزات مناسببراي دسترسي عموم به اسناد
· برنامه‌ريزي، تهيه و تدوين فهرست‌هاي اسناد به منظور تسهيل در امراطلاع‌رساني
· همكاري و تبادل تجارب و دانش آرشيوي ميان سازمان و آرشيوهاي ملّيكشورهاي مختلف و نيز مراكز اسنادي داخل كشور
· تدوين و اصلاح پيش نويس آئين نامه‌ها، تعرفه‌ها، مقررات و ضوابطاستفاده از اسناد
· برنامه ريزي و برگزاري نمايشگاه‌هاي اسنادي داخل و خارج ازكشور
· برنامه ريزي و برگزاری همايش‌هاي آرشیوی و سمینارهای ملي وبین‌المللی
· گردآوري اطلاعات مستند تاريخي، از طريق انجام مصاحبه با شخصيت هايمؤثر در تاريخ معاصر ايران و نظارت بر اجراي پروژه هاي تاريخ شفاهي
· آماده سازي، ساماندهي، حفظ و نگهداري، اطلاع رساني و انتشارمصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي.
· برنامه ريزي، دريافت، نگهداري و مديريت اسناداماني.
مدیریتهای منطقه‌ای واستانی

سوابق و اوراق فراوانی در استانها وجود دارد که دائماً می‌بایدارزشیابی و ساماندهی شود تا دراختیار دانش پژوهان هر استان قرار گیرد و زمینة اجرایعدالت اجتماعی و ایجاد فرصتهای برابر برای همة مردم کشور در دستیابی به اطلاعاتاسنادي فراهم آید.
به منظور جلوگيري از تمركز اسناد منطقه‌اي در مركز و ايجادتسهيلات براي پژوهشگران و محققين، جمع‌‌آوري و سامان بخشي به اسناد بومي، در مناطقمختلف كشور واحدهاي آرشيوي استاني با وظايف كلي سازمان ايجاد شده است.
اينواحدها تاكنون در مناطق مشروحه ذيل تأسيس و شروع بكار نموده‌اند و در نظر است دراستانهاي مستعد ديگر كشور نيز بنا به ضرورت توسعه يابد :
- 1مديريت اسناد وكتابخانه ملي استان كرمان، به مرکزیت کرمان
- 2مديريت اسناد و كتابخانه ملياستان آذربايجان شرقي، به مرکزیت تبریز
- 3مديريت اسناد و كتابخانه ملي استانهمدان، به مرکزیت همدان
- 4مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان سيستان و بلوچستان، به مرکزیت زاهدان
- 5مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان اصفهان ، به مرکزیتاصفهان
- 6مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان يزد ،به مركزيت يزد
- 7مديزيتاسناد و كتابخانه ملي استان فارس ، به مركزيت شيراز
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
معرفی ساختمان گنجینه اسناد ملی


ویژگیهای فنی و تخصصی ساختمان گنجینة اسناد ملی ایران
مشخصات فيزيكي ساختمان
اين مجموعه در زميني به مساحت 7500 متر مربع احداث شده است و داراي 36000 مترمربع زير بنا، در 17 طبقه مي باشد .
اسكلت ساختمان انعطاف پذير بوده و در مقابل لرزش هاي ناگهاني و زلزله، مقاوم مي باشد .
تمام مراحل ساخت و نصب ساختمان زيرنظر كارشناسان و مهندسان مشاور صورت گرفته و آزمايشهاي لازم در موسسات معتبر و دانشگاههاي ذيربط ،در مراحل مختلف صورت گرفته است.
معماري ساختمان
درطراحي ساختمان، ازالگوهاي معماري قبل و بعد از اسلام استفاده شده است.
ساختمان، بر روي يك كرسي بتني گسترده مستطيل شكل بنا شده و بتدريج در طبقات فوقاني آن از سطوح طبقات كاسته مي شود و سازه زيگورات مانندي را تشكيل مي دهد.
وجود قوسها و نقوش اسليمي در نما، از جمله تمهيدات طرح براي الهام پذيري از معماري دوره اسلامي مي باشد.
عملكرد فضاهاي ساختمان
براساس نيازهاي كاربران ، ساختمان داراي سه عملكرد كلي به شرح زير بوده و هر يك از آنها داراي شرايط و ويژگيهاي خاص ساختمان و تاسيسات منحصر به فرد خود مي باشد.
الف- فضا هاي حفظ و نگهداري اسناد
ب – فضاهاي عمومي و اطلاع رساني
ج – فضاهاي تخصصي
من هم خدایی دارم
     
  
صفحه  صفحه 2 از 8:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  8  پسین » 
گفتگوی آزاد

Major libraries and universities |كتابخانه های بزرگ و دانشگاههای معروف

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA