انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
گفتگوی آزاد
  
صفحه  صفحه 4 از 8:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  8  پسین »

Major libraries and universities |كتابخانه های بزرگ و دانشگاههای معروف


زن

 
کتابخانه جنگ

نگار پرنیان / parnian@ketabnews.com

یکی بود، یکی نبود. زیر گنبد نه‌چندان کبود حوزه‌ی هنری تهران، دفتری بود برای ادبیات و هنر مقاومت؛ که کارها و حرف‌های تازه‌ای درباره‌ی جنگ داشت.
دفتری که روزگاری "مرتضی سرهنگی" به ‌راه انداخته بود و یک تنه بیش از 550 جلد کتاب جنگ منتشر کرده بود؛ حالا می‌خواست یک "کتابخانه‌ی تخصصی" برای مجموعه‌سازی و اطلاع‌رسانی تمام آثار جنگ هشت ساله برپا کند.

این شد که بالاخره در سی‌ویکم شهریور 1379 قصه‌ی کتابخانه‌ی جنگ از یک اتاق 9متری، با چند قفسه کتاب و یک میز امانت کوچک و البته دل‌های پر امیدی که کار را همراهی می‌کرد؛ با مسئولیت "نصرت‌الله صمدزاده" کتابدار با تجربه‌ی کتابخانه‌ی مرکزی حوزه‌ی هنری آغاز شد. قصه‌ای که با تمام فراز و نشیب‌هایش کم کم شبیه افسانه‌ می‌شود.



یک رده‌بندی جدید
با پیشرفت کار، به جز مشکلاتی از قبیل کمبود جا و نیروی انسانی، مشکلی به نام رده‌بندی جنگ نمودار شد. پیش از این به موضوع جنگ به عنوان یکی از شاخه‌های عمومی و پراکنده در سایر موضوعات و رده‌بندی‌ها نگاه می‌شد و از طریق چنین رویکردی نمی‌توانستی آثار جنگ را در کتابخانه‌های مرجع ــ حتی جایی مثل کتابخانه‌ی ملی ــ دنبال کنی!
این مشکل با چندین سال تحقیق و پژوهش و تجربه‌ی عملی و با تخصصی شدن یک رده‌بندی و طراحی آن بر اساس اصول مدون و با استخراج تمام اطلاعات تخصصی فهرست‌نویسی، برطرف شد؛ به نحوی که اکنون نه تنها "رده‌بندی جنگ" مورد استفاده‌ی پژوهش‌گران است، بلکه این شیوه‌ی رده‌بندی برای دیگر کتابخانه‌‌های تخصصی هم قابل تجویز است.

اما وظیفه‌ی اصلی کتابخانه، غیر از جمع‌آوری و آرشیو تمام منابع جنگ، ایجاد مرجعیتی برای مباحث نظری و علمی اطلاع‌رسانی و کتابداری جنگ است.
صمدزاده که از آثار مرجع پدید آمده طی این سالها گله‌مند است؛ وضع کتاب‌شناسی‌ها را اسفناک می‌داند و می‌گوید: «اکثر این کتاب‌شناسی‌ها از نبود کارشناسی مناسب در موضوع و عدم روشمندی در شیوه‌ی جمع‌آوری و تدوین اطلاعات کتاب‌شناختی رنج می‌برند و در تفکیک منابع و اختصاص موضوعات خاص مرتبط با جنگ ایران و عراق به بی‌راهه رفته‌اند و قابلیت گسترش ندارند و متولد نشده پیر می‌شوند و کارکرد خود را از دست می‌دهند.»

کتاب‌شناسی‌هایی که در چهار سال اخیر منتشر شده‌اند؛ کم نیستند: کتاب‌شناسی خرمشهر/ محمدجواد جزینی (1387)، کتاب‌شناخت تئاتر مقاومت/ تقی اکبرزاده (1385)، کتاب‌شناسی اسارت/ مسعود ده‌نمکی (1384)، کتاب‌شناسی دفاع مقدس/ فیروزه برومند (1384)، مأخذشناسی جنگ ایران و عراق/ علی‌اکبر مرتضایی قهرودی (1384)، کتاب‌شناسی داستانهای بیست‌ساله انقلاب (امام، انقلاب، دفاع مقدس)/ قاسم‌علی فراست، سیده‌زهرا مدنی (1384) و ... اما صمدزاده معتقد است که «نویسندگان و مراکز تحقیقاتی، آن‌قدر که از منابع این کتابخانه استفاده می‌کنند؛ از ظرفیت‌های علمی آن بهره‌ نبرده‌اند. برخی از این کتاب‌ها، آثار بسیار ضعیفی هستند که در فقر علمی موجود در برخی مراکز و نهادهای متولی امور دفاع مقدس، فرصت انتشار یافته و هزینه‌ای قابل توجه از بیت‌المال را صرف خود کرده و فرصت و ضرورتی از اطلاع‌رسانی را تباه نموده‌اند.»



سیستم بسته است
به کتابخانه که نزدیک می‌شوی، تابلوی نقره‌ای رنگ کتابخانه روی دیوار، خودنمایی می‌کند. آن طرف در، یک فضای نور‌گیر مناسب، کتابخانه را در خود خلاصه کرده است. آن اتاق کوچک جای خودش را به فضایی 150 متری در طبقه‌ی سوم ساختمان مرکزی حوزه‌ی هنری، داده است. پایانی تقریباً خوش برای کمبود فضا و شروعی تازه در یک راه طولانی و پر امید.

در این فضای کوچک تمام بخش‌های استاندارد یک کتابخانه شکل گرفته است: «سالن مطالعه»، «بخش نشریات»، «بخش مرجع»، «میز عضوگیری و امانت»، «مخزن کتاب‌های فارسی، عربی و لاتین» و «بخش سمعی‌ و بصری». دیدن آن همه‌ کتاب در مخازن کتابخانه بر سر ذوقت می‌آورد، می‌خواهی وارد مخزن شوی اما مانع می‌شوند. سیستم «بسته» اداره می‌شود. یعنی گشت و گذار در بین قفسه‌ها ممنوع. این کار به کتابداران محول ‌شده است. البته جای نگرانی نیست. این 3-4 جوان دانشجو، گرچه تمام وقت در کتابخانه حضور ندارند، اما بر منابع مسلط هستند. و با کمک بانک اطلاعاتی که در رایانه دارند خوب و سریع می‌توانند منابع مد نظرت را معرفی و یا پیدا کنند.

از میان 7911 جلد کتاب فارسی، 250 جلد کتاب عربی، 323 جلد کتاب لاتین، 2260 شماره نشریه‌ی تخصصی و 260 لوح فشرده و انبوهی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و جزوات و گزارش‌ها و سایر منابع تخصصی (که از نظر موضوعی به جنگ ایران و عراق محدود نمی‌شود و جنگ‌های دیگر کشورهای جهان را هم در بر می‌گیرد) امکان ندارد که دست خالی از کتابخانه بیرون بیایی.

روی میز امانت، یک قاب، شرایط ثبت‌نام را در خود گرفته است. و آنچه که بیشتر از همه خودنمایی می‌کند شیوه‌ای است که کتابخانه برای راحتی بیشتر کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌نخوان‌ها! در نظر گرفته است. کتاب‌نخوان‌ها و کسانی که خیال می‌کنند اگر بدون ضرورت شغلی و تحصیلی کتابی بخرند، خدای ناکرده پولی به هدر می‌رود، می‌توانند به طور موقت به عضویت کتابخانه در آیند. این اعضا بعد از مدتی می‌توانند حق عضویت پرداخت شده را از کتابخانه پس بگیرند و کارت خود را باطل کنند و بعد از آن یک نفس عمیق بکشند! و اما کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای می‌توانند تنها با پرداخت 4000 هزار تومان به عضویت دائمی ــ بی‌نیاز از تمدید ــ کتابخانه در آیند.

با این حال از میان 439 نفر عضو ثابت کنونی اکثراً مبلغ ودیعه خود را اهدا کرده‌اند؛ و با همین شرایط ماهانه به طور متوسط حدود 7 نفر عضو ثابت کتابخانه می‌شوند و حدود 200 نفر در ماه مراجعه‌ می‌کنند؛ به طوری که از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از 22هزار جلد کتاب امانت داده شده است.





جنگ برای ماندن
مهم‌ترین‌ مشکل فعلی کتابخانه تعداد اندک نیروی انسانی متخصص است؛ که از کسری منابع مالی کتابخانه ناشی می‌شود. و این کمبود باعث شده تا رده‌بندی جنگ آنگونه که باید؛ گسترش پیدا نکرده و نیمه‌کاره رها شده است. ارسال تازه‌های کتاب و بروشورهای موضوعی برای اعضا و صاحب‌نظران متوقف شده و پرداختن به کارهای تخصصی کتابخانه (مثلاً استخراج اطلاعات تخصصی از نشریات و نمایه‌نویسی) هم.
با این حال کتابخانه سعی کرده که تمام نمودهای یک کتابخانه‌ی استاندارد و ملی را برای خود دست و پا کند؛ دریافت شابکا (ISIL) ــ شماره استاندارد بین‌المللی کتابخانه‌ها ــ و نیز درج در کتاب‌های راهنما و مشاغل (همچون کتاب اول) و بانکهای اطلاعاتی از این جمله‌ است.

کتابخانه‌ی جنگ از دنیای مجازی هم غافل نمانده است و نیمچه سایت و وبلاگی دارد که از طریق جستجوهای اینترنتی سریع یافت می‌شوند. اگرچه هنوز در دست احداث! است.

با این همه صمدزاده هیچ گله‌ای از مسئولان ندارد و می‌گوید: «ما افتان و خیزان به سمت خواسته‌هایمان در حرکت هستیم و گله‌ای نداریم؛ اما به‌رغم تبلیغات صوری و مناسبتی، کتابخانه و کتابداری و اطلاع‌رسانی آن‌چنان نزد مسؤولان، اموری پیش پا افتاده فرض شده است که اگر از طرح مسائل آن صرف نظر کنی؛ شأنت محفوظ‌تر است!»

«اما از اصحاب این حوزه به‌خصوص در وادی پژوهش، ادبیات و مطبوعات، گله‌مندم؛ افرادی که طی این سال‌ها به‌کرات از کنار کتابخانه گذشتند، و سر بر نگردانند تا ببینند این‌جا چه خبر است؟ و کسانی که در گوشه و کنار از کمبود اطلاع‌رسانی در این حوزه داد سخن سر دادند و با این ‌که ما از طریق رسانه‌ها و منابع اطلاع‌رسانی زود یافت می‌شویم، مراجعه‌ای نکردند و خواسته‌ای نداشته‌اند.»

و البته هنوز قصه‌ی کتابخانه‌ی جنگ ادامه دارد؛ یکی بود، یکی نبود. زیر گنبد نه‌چندان کبود حوزه‌ی هنری تهران، دفتری بود برای ادبیات و هنر مقاومت؛ که کارها و حرف‌های تازه‌ای درباره‌ی جنگ داشت...

تلفن تماس: 88918292
نشانی سایت: www.WARLIB.IR
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
کتابخانه ملی مجارستان
نشانى اينترنتى http://www.oszk.hu/

عنوان انگليسى oszk
عنوان فارسى کتابخانه ملی مجارستان
توضيحات کتابخانه خارجی ملی کشور مجارستان
"




مجارستان، مرواريد دانوب




مجارستان به مساحت 93030 کيلومتر مربع، کشوري است در اروپاي شرقي و از معدود کشورهاي اروپايي است که با درياهاي آزاد جهان احاطه نشده است.

محمد برازنده-مجارستان به مساحت 93030 کيلومتر مربع، کشوري است در اروپاي شرقي و از معدود کشورهاي اروپايي است که با درياهاي آزاد جهان احاطه نشده است.

اين سرزمين از شمال با اسلواکي، شمال شرقي با اوکراين، از شرق و جنوب شرقي به روماني، از جنوب به جمهوري يوگسلاوي و ترادي و از غرب به اسلوني و اتريش همسايه است.

اين کشور سرزمين رودهاي پرآب و زيباست. دانوب، تيسا، دراوا، رابا و کوروش از مهمترين رودهاي اين کشور به شمار مي‌آيند.

تاريخ:
مجارستان در اولين سده‌هاي ميلادي بخشي از امپراتوري روم به شمار مي‌رفت. حاکمان اوليه اين سرزمين را اسلاوها تشکيل مي‌دادند، اما بعد از شکست از امپراتوري مقدس روم از حکومت کنار رفتند، در قرون 17 و 18 امپراتوري عثماني و اتريش مشترکاً زمام آن را در دست گرفتند اما در سال 1686 از تصرف ترکان عثماني خارج شد و سرانجام در سال 1739 به اتريش سپرده شد.

در سال 1849 و پس از کشمکش‌هاي ميان اتريش و انقلابيون به رهبري فرانسوا ژوزف، جمهوري مستقل مجار تشکيل شد.

از سال 1849 تا 1919 استقلال مجارستان با فراز و نشيب‌هاي فراواني روبه‌رو شد، تا اينکه در سال 1919 و به علت بي‌ثباتي اين کشور کمونيست‌ها به رهبري بلاتون زمام حکومت را در دست گرفتند.

فرهنگ و مردم:
مجارها، اقوام و نژاد اصيل مردم، در حدود هزار و صد سال پيش از منطقه دريايي خزر و درياي سياه به منطقه مجارستان معاصر رسيدند.

مجارستان سرزمين رودهاي دوقولو بودا(Buda) و پست(Pest) و داراي دشت‌هاي وسيعي است که تا مرزهاي اوکراين ادامه دارند. اين کشور ميراث‌دار امپراتوري اتريش- مجار بوده و همواره به‌عنوان پلي ميان بسياري از کشورهاي اروپايي مطرح شده و تأثيري ويژه بر فرهنگ‌هاي همجوار خود داشته است.

مجارها نزديک به 94 درصد از کل جمعيت ساکن را تشکيل مي‌دهند. 3 درصد از مابقي جمعيت متعلق به کولي‌ها (Rama) است.

اما همين اقليت داراي سبک خاصي از موسيقي محلي است که شهرتي جهاني را به‌وجود آورده است. اين موسيقي ترکيبي از نواهاي هنري با ملودي‌هاي يوناني، عربي، ايواني، ترکي، اسلاوي، رومانيايي، آلماني، فرانسوي، اسپانيايي، سلستي و در يک کلام برآيندي از موسيقي شرق و غرب است.

در حدود 55 درصد از جمعيت اين کشور مسيحي، کاتوليک و در حدود 20 درصد پروتستان هستند. نکته قابل ملاحظه در مورد مجارستان را مي‌توان به ساکنان منطقه شمال‌غربي آن نسبت داد. مردمي که در منطقه‌اي به نام "ياس" زندگي کرده و خود را ايراني الاصل ناميده و يزد را خواهر خوانده خود مي‌داند.

زبان مجاري برخلاف ساير زبان‌هاي اروپايي که منشا هند و اروپايي دارند، ريشه‌اي فينو- يوگريک (Fino- Vegric) دارد.

در حدود 15 ميليون نفر در دنيا به اين زبان صحبت مي‌کنند که سهم مجارستان تنها 10 ميليون نفر است مابقي در 7 کشور ديگر دنيا مخصوصاً در روماني قرار دارند.

بازهم مي‌توان نام ايران را در اولين سطح وام واژه‌‌هاي زبان و فرهنگ مجار ديد، آنجايي که اکثر لغات زبان مجاري ريشه‌اي ايراني به خود گرفته است. همچون "ساز" که در فارسي "صد" و "ارز" که در فارسي "هزار" خوانده مي‌شود.

بوداپست:
شهر بوداپست ششمين شهر بزرگ اتحاديه اروپا با قدمتي 3 هزار ساله و با جمعيتي حدود 2 ميليون نفر قلب اروپاي شرقي محسوب مي‌شود. اين شهر در سال 87 ميلادي پايگاه مهم سوق‌الجيشي ارتش رم به شمار مي‌رفت.

بوداپست از شهر مجزا، بودا و پست تشکيل شده که در سال 1361، شهر بودا پايتخت مجارستان شد و در نهايت در سال 1861 با ادغام اين سه شهر نام "بوداپست"، تنها و آخرين نام اين شهر قرار گرفت.

ديدني‌هاي بوداپست:
کاخ سلطنتي يابوداواري پالوتا: اين کاخ عظيم در سال 1214 بنا شد و محل اقامت پادشاه بلادي چهارم بود. اين مجموعه عظيم به سرقت مجزا تفکيک شده است:

موزه تاريخ بوداپست،موزه لودويک و موزه ملي مجارستان

ساير بناهاي ديدني بوداپست عبارتند از:
کليساي ماتياس، خط متروي بوداپست، ميدان هوشوک تده و ساختمان پارلمان

کشور سرسبز و تاريخي مجارستان برخلاف وسعت کم‌ خود، قدمتي طولاني را با خود همراه دارد.

سادگي و بکر بودن مناظر طبيعي، غذاهاي لذيذ مجاري و مهمتر از همه مردمي خونگرم و مهماندوست سبب شده تا سالانه هزاران نفر به اين کشور سفر کنند و پس از بازگشت در حسرت مناطق سفر نکرده بمانند. اين کشور علي‌رغم قرار گرفتن در قلب اروپا، ريشه‌اي ايواني را همراه خود دارد.
/M
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
معرفی کتابخانه مجازی ایران (آی آر پی دی اف)

کتابخانه مجازی (Virtual library) کتابخانه ای بدون دیوار هست. بدین معنی که منابع آن، تنها بر روی وب موجود است و همه ی خدمات کتابخانه ای نیز در آن فقط و فقط از طریق وب و محیط مجازی انجام می پذیرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت منابع این نوع کتابخانه ها، از نوع کتاب های الکترونیکی بر روی شبکه است. محیط کاری نیز ، محیط شبکه های رایانه ای بسیار سریع از نوع شبکه های ماهواره ای یا فیبر نوری است.
امروزه کتاب های الکترونیکی به واقعیت پیوسته اند و قطعا بخشی از منابع کتابخانه های آینده را تشکیل می دهند و دارای امکاناتی منحصر به فرد می باشند.
با استفاده از کتاب های الکترونیکی ، نه تنها می توان بخشی از متن مورد نظر خود را برای استفاده های بعدی ذخیره کرد ، بلکه می توان با روش هایی الکترونیکی و بسیار سریع در تمام متن به جستجوی مطالب مورد نظر خود پرداخت.
کتاب های الکترونیکی ویژگی هایی دارند که نه تنها باعث صرفه جویی در وقت خواننده می شوند ، بلکه باعث شکوفایی خلاقیت های وی نیز می گردند. از جمله امکان تغییر اندازه و نوع قلم متن همچنین بسیاری از کتاب های الکترونیکی به ابزاری مجهز شده اند که به کاربران امکان می دهد که زیر پاراگراف های مورد نظر خود خط بکشند و یا نکاتی را یادداشت کنند. همچنین می توان صفحات مدنظر خود را برای مراجعات بعدی نشانه گذاری کرد.
کتابخانه مجازی ایران (www.irpdf.com) فعالیت خود را از شهریور 1385 و با هدف غنی کردن محتوای فارسی در اکثر رشته های عمومی و اختصاصی در عرصه اینترنت آغاز نموده است. این سایت با داشتن حدود 6000 کتاب الکترونیکی در 40 موضوع مختلف که روز به روز به تعداد آن افزوده می شود یکی از بهترین کتابخانه های مجازی سازمان یافته ایران می باشد که بصورت شخصی اداره می شود. و انشاالله در آینده تبدیل به منبع عظیم کتاب های الکترونیکی با دسترسی مستقیم و بدون محدودیت خواهد شد. اکثر کتابهای این سایت با توجه به الکترونیکی بودن آن که تبلیغی برای خریدن کتاب چاپی نویسنده است در گوشه و کنار اینترنت بصورت پراکنده موجود است. لذا تا جایی که امکان داشت منابع و ناشرین آن نیز در سایت معرفی شده اند. کتابهای این کتابخانه از چنان تنوع زیادی برخوردار است که شما با هر سطح دانش و نوع تفکری میتوانید از بخش زیادی از کتابخانه کمال استفاده را نمایید. اکثر کتابها تایپ شده اند نه اسکن که این بر کیفیت کتابها افزوده است. تعدادی از کتابهای این کتابخانه بدلیل تجدید چاپ نشدن در بازار کتاب بسیار نایاب میباشند و بیش از سی سال است که از چاپ آخرین نسخه آنها گذشته است. این سایت به هیچگونه مراکز دولتی وابسته نمی باشد و مخارج آن نیز کاملا شخصی تامین می شود. قابل ذکر است که تمام کتابهای سایت بر اساس قوانین جمهوری اسلامی در سایت نشر می شوند.

سید محمد سعادت
مدیر کتابخانه مجازی ایران
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی

در يك نگاه

كتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی که در حال حاضر 510 هزار کتاب چاپی، 24 هزار کتاب خطی، بیش از 41 هزار مجلد نشریه‌ی ادواری و میلیون‌ها برگ سند در آن نگهداری می‌شود، نهادی با سابقه‌ی نزدیک به یك صد سال است كه بخش مهمی از میراثِ ماندگارِ تمدنِ كهنسال و بزرگِ ایرانِ اسلامی را بر دوش می‌كشد و بر اساس رسالت تاریخی كه بر عهده‌اش نهاده شده، یعنی پشتیبانی اطلاعاتی از فرآیند قانونگزاری و حمایت از پژوهش در حوزه‌ی علوم انسانی، همواره چشم‌به‌راهِ پویندگانی از قافله‌ی علم و آگاهی بوده است؛ و اینك پس از یك عمر بالندگی و ثمردهی به‌سان درختی تنومند، برخیلِ مشتاقانِ معارف سایه‌ای پُرمهر گسترانیده و با گنجینه‌هایی از نفایس و نوادر به علاقمندانِ پرشمارِ خود، بی‌منّت و ادعا، طعم دلچسبِ تلاش‌های دانشورانِ گذشته و حال را می‌چشاند.

این بنای آگاهی به اراده دوستدارانی از خبرگانِ فرهنگ و ادب در جمع مجلسیان منتخب مردم در اوائل تأسیس حكومت مشروطه، همزمان با استقرارِ مجلس و اراده حاكمیت قانون در ایران شكل گرفت، و اینگونه، اولین كتابخانه‌ی پارلمانی آسیا، با اندكی مسامحه، عمری به قدمت تاریخ تأسیس مجلس قانونگذاری (1285 ش) در این سرزمین دارد.

تأسیس رسمی كتابخانه‌ای با هدف بنیادینِ حمایت فكری و علمی نمایندگانِ مجلس كه از ضرورت‌های اساسی تشكیلِ حكومتِ جدید بود، اگرچه در دوره‌ی نخست مجلس با همه‌ی عزمی كه برای انجام این كار وجود داشت، به‌دلیل مشكلات ناشی از تغییرات اساسی در سیستم حكومتی و مشغله‌های فراوان نمایندگان میسر نشد اما با مساعی و پشتكارِ برخی از نمایندگانِ فرهیخته‌ی عضو هیأت رئیسه‌ی دومین دوره‌ی مجلس شورای ملی و با تصویب آیین‌نامه‌ی داخلی جدید مجلس شورای ملی در سال 1287 دنبال شد.

نخستین گام‌ها در گردآوری كتب، مجموعه‌های اهدایی عده‌ای از فرزندان فرزانه‌ی ملت در صدر مشروطیت بود كه به امید تقویت علم و آگاهی و قانون، میراث علمی و مكتوب برجای مانده از عمری تلاش خود و خاندان خویش را به كتابخانه‌ی مجلس سپردند و بدین ترتیب هم كتابخانه را بنیان نهادند و هم نام نیك از خود برجای گذاشتند.

این كتابخانه با ابتكار عده‌ای از برگزیدگان مجلس و در رأس آنان ارباب کیخسرو ـ به اعتبار آن که سالها سمت کارپردازی مجلس‌ را داشت ـ و تنی چند از دوستداران دیگر در فضایی محدود در کنار حوضخانه‌ی ساختمان قدیمی و زیبای مجلس، موسوم به ساختمان مشروطه پا به عرصه حیات گذاشت و خیلی زود محفلِ انس و منزلِ نورانی صاحبانِ خرد و ارباب كمال شد. این نهال نورُسته با اقبالِ پاك‌اندیشانِ متعهد و فهیم و اهدای مجموعه‌های نادر و نفیس، اولین كتابخانه‌ی رسمی و مدرن كشور را خیلی زود در مسند برترین و معتبرترین كانون‌های فرهنگی كشور نشانید.

چیزی نگذشت كه با استقبال پژوهشگران، دانشجویان و صاحبان فضل و كمال، از یك كتابخانه‌ی اختصاصی به كتابخانه‌ای نیمه تخصصی و عمومی و رو به پیشرفت تبدیل شد. این سیرِ رو به كمال هم در زمینه‌ی مجموعه‌سازی و هم در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی به مثابه‌ی سنتی پسندیده و روشی هدفمند همچنان پی‌گرفته شد تا امروز كه با بهره‌جویی از تجهیزاتِ روزآمد و غنی‌سازی منابع، متناسب با آخرین تولیداتِ علمی به‌ویژه در حوزه‌ی ایرانشناسی، كتابخانه‌ی مجلس توانسته به اعتباری كم‌نظیر در گستره‌ی ملی و بین‌المللی دست یابد و علاقمندانِ مشتاق را از گوشه گوشه‌ی ایران و جهان به سوی خود بكشاند.

پس از شكل‌گیری كتابخانه در فضای محدود و موقتِ جنبِ حوضخانه در ساختمان مشروطه، به دلیل استقبال منتخبین ملت از این جایگاه معرفتی، تلاش‌های بسیاری برای تخصیصِ مكان و فضایی مناسب‌تر برای این مجموعه پی‌گرفته شد.

این تلاش در دوره‌ی پنجم مجلس شورای ملی(1302 ش) به بار نشست و ساختمان‌ موجود در ضلع شرقی باغ بهارستان یعنی عمارت عزیزالسلطانی خریداری و بخشی از آن‌ها برای تأسیس كتابخانه‌ای آبرومند اختصاص یافت. در این زمان عبدالحمید نقیب‌زاده مشایخ به عنوان مسئول موقت منصوب گردید و تا سال 1304 در این سمت باقی ماند. در سال 1304 کتابخانه‌ی مجلس به عنوان اولین كتابخانه‌ی رسمی و دولتی نوین ایران به‌طور رسمی گشایش یافت و انسانی دانشمند و فاضل به‌نام یوسف اعتصام الملك آشتیانی به عنوان مدیر کتابخانه منصوب گردید.

رشد و توسعه‌ی این كتابخانه و افزایش مجموعه‌ها، منابع و مخازن آن، در سالهای بعد مدیران و مسئولان كتابخانه و مجلس را بر آن داشت تا به فكرِ احداثِ ساختمانی متناسب با كاربری چندجانبه باشند، آن‌گونه كه بتواند حافظ حریم علمی و حرمت معنوی مجلس بوده و پاسخگوی حجم منابع و مراجعانِ كتابخانه‌ی مجلس باشد. بدین ترتیب قدم دوم در 17 بهمن ماه 1341 برداشته شد و ساختمانی كه در حال حاضر كتابخانه در آن قرار دارد افتتاح گردید.

كتابخانه‌ی مجلس، فعالیت‌های خویش را ادامه داد تا آنکه دوران پهلوی به سر آمد و انقلاب اسلامی از راه رسید. در پی این رویداد بزرگ تاریخی، كتابخانه‌ی مجلس تنها پس از یك توقف داوطلبانه‌ی شش‌ماهه بار دیگر به عنوان مركزی فرهنگی فعالیت خویش را از سر گرفت.

در سال 1362 با تصمیم مسئولین وقت، كتابخانه‌ی مجلس سنای سابق نیز با عنوان کتابخانه‌ی شماره‌ی 2 زیر نظر كتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. یك دهه‌ی بعد بر مبنای اساسنامه‌ی مصوب مجلس، مورخ 13 آذر ماه 1375، كتابخانه با عنوان «كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی» تحت نظارت هیأت امنایی با تركیب اعضای انتخابی و انتصابی با ریاست عالیه‌ی رئیس مجلس روند توسعه و تحول رو به تكامل خود را استمرار بخشید.

مدیرانی كه از دیروز تا امروز سكانداری این كشتی معرفت را بر عهده داشته‌اند به ترتیب عبارتند از: عبد‌الحمید نقیب‌زاده مشایخ (1302-1305)، یوسف اعتصام ‌الملك آشتیانی (1305-1316)، ابراهیم شریفی (1316-1339)، دكتر تقی تفضلی (1339-1346)، خانم فخری راستكار (1346-1352)، محمد شهدادی(1352-1354)، استاد عبدالحسین حائری (1354-1374)، دكتر غلام‌رضا فدایی عراقی(1374-1377)، حجة الاسلام و المسلمین سید محمد علی احمدی ابهری(1377-1386)، دکتر احمد جلالی(1386-1387) و حجة ‌الاسلام و المسلمین دكتر رسول جعفریان(1387- تا کنون). در این میان استاد عبدالحسین حائری با 57 سال تلاش در کتابخانه‌ی مجلس یعنی از سال 1330 تا زمستان 1387 بیشترین سابقه‌ی خدمت در این كتابخانه را داشته است.

امروز این مركز فرهنگی كه كتابخانه‌های شماره یك و دو مجلس شورای اسلامی را شامل می‌شود با مجموعه‌های كم‌نظیر، نفیس و ارزشمند خود همچون كتب و رسائل خطی، كتب چاپی سنگی، سربی و نوین، اسناد تاریخی و ملی از جمله اسناد مكتوب، عكسهای تاریخی، قراردادها و فرمانهای حكومتی دوران قاجار و اسناد دیداری و شنیداری، گزارشهای دولتی و اسناد و انتشارات واسپاری سازمان ملل و ارگان‌های وابسته، نشریات و نیز اشیاء موزه‌ای پاسخگوی خیل عظیمی از پژوهندگان است.

استفاده از فن‌آوری روز در ارائه خدماتِ ویژه به كاربران مختلف و حضور پرثمر در نمایشگاه‌ها و همایش‌های علمی که از سوی سازمان‌های بین‌المللی تخصصی بر‌می‌گردد، بازدید میهمانان و مراجعین خارجی از این مركز، اعزام كارشناسان كتابخانه به مجامع فرهنگی داخلی و خارجی و ... بخشی از تعاملات مثبت و سازنده‌ای است كه همگامی كتابخانه را با تحولات نوین در عرصه‌ی خدمات كتابخانه‌ای، پژوهشی، كتابداری و اطلاع‌رسانی برقرار نموده و استحكام می‌بخشد.

كتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی كه سال‌هاست به عنوان یكی از مراكز علمی و فرهنگی معتبر و مهم در پاسداری از میراث مكتوبِ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در جهان شناخته شده است دارای گنجینه‌هایی كم‌نظیر از منابعی است كه بر اعتبار جایگاه آن به عنوان مركزی مهم در بسط و اشاعه تاریخ علم و هنر افزوده است. بهترین مجموعه‌ها و بخش‌های این كتابخانه عبارتند از:
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی

در يك نگاه

كتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی که در حال حاضر 510 هزار کتاب چاپی، 24 هزار کتاب خطی، بیش از 41 هزار مجلد نشریه‌ی ادواری و میلیون‌ها برگ سند در آن نگهداری می‌شود، نهادی با سابقه‌ی نزدیک به یك صد سال است كه بخش مهمی از میراثِ ماندگارِ تمدنِ كهنسال و بزرگِ ایرانِ اسلامی را بر دوش می‌كشد و بر اساس رسالت تاریخی كه بر عهده‌اش نهاده شده، یعنی پشتیبانی اطلاعاتی از فرآیند قانونگزاری و حمایت از پژوهش در حوزه‌ی علوم انسانی، همواره چشم‌به‌راهِ پویندگانی از قافله‌ی علم و آگاهی بوده است؛ و اینك پس از یك عمر بالندگی و ثمردهی به‌سان درختی تنومند، برخیلِ مشتاقانِ معارف سایه‌ای پُرمهر گسترانیده و با گنجینه‌هایی از نفایس و نوادر به علاقمندانِ پرشمارِ خود، بی‌منّت و ادعا، طعم دلچسبِ تلاش‌های دانشورانِ گذشته و حال را می‌چشاند.

این بنای آگاهی به اراده دوستدارانی از خبرگانِ فرهنگ و ادب در جمع مجلسیان منتخب مردم در اوائل تأسیس حكومت مشروطه، همزمان با استقرارِ مجلس و اراده حاكمیت قانون در ایران شكل گرفت، و اینگونه، اولین كتابخانه‌ی پارلمانی آسیا، با اندكی مسامحه، عمری به قدمت تاریخ تأسیس مجلس قانونگذاری (1285 ش) در این سرزمین دارد.

تأسیس رسمی كتابخانه‌ای با هدف بنیادینِ حمایت فكری و علمی نمایندگانِ مجلس كه از ضرورت‌های اساسی تشكیلِ حكومتِ جدید بود، اگرچه در دوره‌ی نخست مجلس با همه‌ی عزمی كه برای انجام این كار وجود داشت، به‌دلیل مشكلات ناشی از تغییرات اساسی در سیستم حكومتی و مشغله‌های فراوان نمایندگان میسر نشد اما با مساعی و پشتكارِ برخی از نمایندگانِ فرهیخته‌ی عضو هیأت رئیسه‌ی دومین دوره‌ی مجلس شورای ملی و با تصویب آیین‌نامه‌ی داخلی جدید مجلس شورای ملی در سال 1287 دنبال شد.

نخستین گام‌ها در گردآوری كتب، مجموعه‌های اهدایی عده‌ای از فرزندان فرزانه‌ی ملت در صدر مشروطیت بود كه به امید تقویت علم و آگاهی و قانون، میراث علمی و مكتوب برجای مانده از عمری تلاش خود و خاندان خویش را به كتابخانه‌ی مجلس سپردند و بدین ترتیب هم كتابخانه را بنیان نهادند و هم نام نیك از خود برجای گذاشتند.

این كتابخانه با ابتكار عده‌ای از برگزیدگان مجلس و در رأس آنان ارباب کیخسرو ـ به اعتبار آن که سالها سمت کارپردازی مجلس‌ را داشت ـ و تنی چند از دوستداران دیگر در فضایی محدود در کنار حوضخانه‌ی ساختمان قدیمی و زیبای مجلس، موسوم به ساختمان مشروطه پا به عرصه حیات گذاشت و خیلی زود محفلِ انس و منزلِ نورانی صاحبانِ خرد و ارباب كمال شد. این نهال نورُسته با اقبالِ پاك‌اندیشانِ متعهد و فهیم و اهدای مجموعه‌های نادر و نفیس، اولین كتابخانه‌ی رسمی و مدرن كشور را خیلی زود در مسند برترین و معتبرترین كانون‌های فرهنگی كشور نشانید.

چیزی نگذشت كه با استقبال پژوهشگران، دانشجویان و صاحبان فضل و كمال، از یك كتابخانه‌ی اختصاصی به كتابخانه‌ای نیمه تخصصی و عمومی و رو به پیشرفت تبدیل شد. این سیرِ رو به كمال هم در زمینه‌ی مجموعه‌سازی و هم در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی به مثابه‌ی سنتی پسندیده و روشی هدفمند همچنان پی‌گرفته شد تا امروز كه با بهره‌جویی از تجهیزاتِ روزآمد و غنی‌سازی منابع، متناسب با آخرین تولیداتِ علمی به‌ویژه در حوزه‌ی ایرانشناسی، كتابخانه‌ی مجلس توانسته به اعتباری كم‌نظیر در گستره‌ی ملی و بین‌المللی دست یابد و علاقمندانِ مشتاق را از گوشه گوشه‌ی ایران و جهان به سوی خود بكشاند.

پس از شكل‌گیری كتابخانه در فضای محدود و موقتِ جنبِ حوضخانه در ساختمان مشروطه، به دلیل استقبال منتخبین ملت از این جایگاه معرفتی، تلاش‌های بسیاری برای تخصیصِ مكان و فضایی مناسب‌تر برای این مجموعه پی‌گرفته شد.

این تلاش در دوره‌ی پنجم مجلس شورای ملی(1302 ش) به بار نشست و ساختمان‌ موجود در ضلع شرقی باغ بهارستان یعنی عمارت عزیزالسلطانی خریداری و بخشی از آن‌ها برای تأسیس كتابخانه‌ای آبرومند اختصاص یافت. در این زمان عبدالحمید نقیب‌زاده مشایخ به عنوان مسئول موقت منصوب گردید و تا سال 1304 در این سمت باقی ماند. در سال 1304 کتابخانه‌ی مجلس به عنوان اولین كتابخانه‌ی رسمی و دولتی نوین ایران به‌طور رسمی گشایش یافت و انسانی دانشمند و فاضل به‌نام یوسف اعتصام الملك آشتیانی به عنوان مدیر کتابخانه منصوب گردید.

رشد و توسعه‌ی این كتابخانه و افزایش مجموعه‌ها، منابع و مخازن آن، در سالهای بعد مدیران و مسئولان كتابخانه و مجلس را بر آن داشت تا به فكرِ احداثِ ساختمانی متناسب با كاربری چندجانبه باشند، آن‌گونه كه بتواند حافظ حریم علمی و حرمت معنوی مجلس بوده و پاسخگوی حجم منابع و مراجعانِ كتابخانه‌ی مجلس باشد. بدین ترتیب قدم دوم در 17 بهمن ماه 1341 برداشته شد و ساختمانی كه در حال حاضر كتابخانه در آن قرار دارد افتتاح گردید.

كتابخانه‌ی مجلس، فعالیت‌های خویش را ادامه داد تا آنکه دوران پهلوی به سر آمد و انقلاب اسلامی از راه رسید. در پی این رویداد بزرگ تاریخی، كتابخانه‌ی مجلس تنها پس از یك توقف داوطلبانه‌ی شش‌ماهه بار دیگر به عنوان مركزی فرهنگی فعالیت خویش را از سر گرفت.

در سال 1362 با تصمیم مسئولین وقت، كتابخانه‌ی مجلس سنای سابق نیز با عنوان کتابخانه‌ی شماره‌ی 2 زیر نظر كتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. یك دهه‌ی بعد بر مبنای اساسنامه‌ی مصوب مجلس، مورخ 13 آذر ماه 1375، كتابخانه با عنوان «كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی» تحت نظارت هیأت امنایی با تركیب اعضای انتخابی و انتصابی با ریاست عالیه‌ی رئیس مجلس روند توسعه و تحول رو به تكامل خود را استمرار بخشید.

مدیرانی كه از دیروز تا امروز سكانداری این كشتی معرفت را بر عهده داشته‌اند به ترتیب عبارتند از: عبد‌الحمید نقیب‌زاده مشایخ (1302-1305)، یوسف اعتصام ‌الملك آشتیانی (1305-1316)، ابراهیم شریفی (1316-1339)، دكتر تقی تفضلی (1339-1346)، خانم فخری راستكار (1346-1352)، محمد شهدادی(1352-1354)، استاد عبدالحسین حائری (1354-1374)، دكتر غلام‌رضا فدایی عراقی(1374-1377)، حجة الاسلام و المسلمین سید محمد علی احمدی ابهری(1377-1386)، دکتر احمد جلالی(1386-1387) و حجة ‌الاسلام و المسلمین دكتر رسول جعفریان(1387- تا کنون). در این میان استاد عبدالحسین حائری با 57 سال تلاش در کتابخانه‌ی مجلس یعنی از سال 1330 تا زمستان 1387 بیشترین سابقه‌ی خدمت در این كتابخانه را داشته است.

امروز این مركز فرهنگی كه كتابخانه‌های شماره یك و دو مجلس شورای اسلامی را شامل می‌شود با مجموعه‌های كم‌نظیر، نفیس و ارزشمند خود همچون كتب و رسائل خطی، كتب چاپی سنگی، سربی و نوین، اسناد تاریخی و ملی از جمله اسناد مكتوب، عكسهای تاریخی، قراردادها و فرمانهای حكومتی دوران قاجار و اسناد دیداری و شنیداری، گزارشهای دولتی و اسناد و انتشارات واسپاری سازمان ملل و ارگان‌های وابسته، نشریات و نیز اشیاء موزه‌ای پاسخگوی خیل عظیمی از پژوهندگان است.

استفاده از فن‌آوری روز در ارائه خدماتِ ویژه به كاربران مختلف و حضور پرثمر در نمایشگاه‌ها و همایش‌های علمی که از سوی سازمان‌های بین‌المللی تخصصی بر‌می‌گردد، بازدید میهمانان و مراجعین خارجی از این مركز، اعزام كارشناسان كتابخانه به مجامع فرهنگی داخلی و خارجی و ... بخشی از تعاملات مثبت و سازنده‌ای است كه همگامی كتابخانه را با تحولات نوین در عرصه‌ی خدمات كتابخانه‌ای، پژوهشی، كتابداری و اطلاع‌رسانی برقرار نموده و استحكام می‌بخشد.

كتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی كه سال‌هاست به عنوان یكی از مراكز علمی و فرهنگی معتبر و مهم در پاسداری از میراث مكتوبِ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در جهان شناخته شده است دارای گنجینه‌هایی كم‌نظیر از منابعی است كه بر اعتبار جایگاه آن به عنوان مركزی مهم در بسط و اشاعه تاریخ علم و هنر افزوده است. بهترین مجموعه‌ها و بخش‌های این كتابخانه عبارتند از:
من هم خدایی دارم
     
  ویرایش شده توسط: plangton31   
زن

 
كتابخانه مجلس ادامه
گنجینه‌ی نسخ خطی

نسخ خطی برجای مانده از دوران‌های درخشانِ شكوفایی علم و فرهنگ و اندیشه در ایران و سرزمین‌های اسلامی به عنوان گنجینه‌ی ماندگار ملت، پیام‌داران برجسته‌ای از تعالی علمی و نبوغ اندیشمندان و متفكران ایرانی و مسلمان در بسط و گسترش ادب، فرهنگ، عرفان، اخلاق و هنر هستند كه خلاقیت كم‌نظیر و تمدن بی‌همتای آنان و سیطره‌ی بی‌چون و چرای ایشان بر فعالیت‌های كمرنگ و بی‌رونقِ علمی دیگر جوامع آن روزگار را به اثبات می‌رساند.

شمار نسخه‌های خطی در گنج‌خانه‌ی كتابخانه‌ی مجلس به بیش از 24 هزار مجلد بالغ می‌شود. این نسخه ها طی یک صد سال گذشته خریداری یا به صورت اهداء به کتابخانه واگذار شده است.

بخش عمده نسخه های موجود در کتابخانه به همت فهرست‌نگاران بلندپایه‌ای همچون یوسف اعتصامی، ایرج افشار، عبدالحسین حائری، محمد تقی دانش‌پژوه، فخری راستكار، ابن یوسف شیرازی، بهاء‌الدین علمی انواری، احمد منزوی، علی‌نقی منزوی، سعید نفیسی و از نسل جدید پژوهشگران سید جعفر اشكوری، سید صادق اشكوری، سوسن اصیلی، جواد بشری، یوسف بیگ‌باباپور، محمدحسین حكیم، محسن صادقی، علی صدرایی خویی، علی‌اكبر صفری، سیمین صیدیه، سید علی طباطبایی، سید محمد طباطبایی بهبهانی(منصور)، محمود طیار مراغی، حسین متقی و محمود نظری فهرست‌نویسی شده است. نسخه‌های فهرست‌نشده نیز در حال حاضر توسط همین فهرست‌نگاران جوان و توانمند در حال فهرست‌نویسی است. همچنین كتابخانه‌ی مجلس در صدد باز‌نگری و بازچاپ تمامی فهرست‌های پیشین خود است كه تاكنون تعدادی از این فهرست‌های بازنگری‌شده به چاپ رسیده است و این کار مهم و اساسی همچنان ادامه دارد.

کتابخانه‌ی مجلس همچنان آماده تحویل گرفتن نسخه‌های خطی و چاپی اهدایی از طرف دوستداران فرهنگ می‌باشد. افزون بر آن، کمیته‌ی خرید و تقویم کتابخانه که در حال حاضر با هدایت آقایان خلیل مستوفی، ابوالفضل حافظیان بابلی، سهراب یکه‌زارع-مدیر بخش خطی و خانم سیمین صیدیه اداره می‌شود مشغول فعالیت بوده و به طور سالانه بین هفتصد تا هزار نسخه خریداری و ارزش‌گذاری می‌شود.

گام بعدی در معرفی و نمایاندن این گوهرهای تابان، تهیه‌ی تصاویری باكیفیت از آن‌هاست. این حركت از سال 1330 در قالب تهیه‌ی میکروفیلم (ریزفیلم) آغاز و در یك دهه پیش تهیه تصاویر دیجیتالی سیاه و سفید نیز به آن اضافه گردید. در حال حاضر با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و به‌كارگیری تعداد قابل ملاحظه‌ای از اسكنرهای پیشرفته از تمامی نسخه‌های خطی، تصاویر دیجیتالی تمام‌رنگی و با كیفیت بالا فراهم شده است که در کتابخانه دیجیتال (رسان) قابل استفاده و دانلود می باشد و این یكی از مهم‌ترین گام‌ها در حفظ این میراث گران‌بها و دسترسی همگانی و آسان به آن‌ها است.



كتاب‌های چاپی

كتاب‌های چاپی این كتابخانه در یک کتابخانه‌ی اصلی و سه کتابخانه‌ی فرعی نگهداری می‌شود:
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
کتابخانه‌ی اصلی

ساختمان این کتابخانه که به شماره‌ی 1 معروف است در 17 بهمن 1341 گشوده شد. مجموع كتاب‌های چاپی موجود در این كتابخانه، اعم از كتب چاپ سنگی، سربی، و معمولی به حدود 430 هزار جلد رسیده كه شامل كتاب‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی، تركی، ژاپنی و ... و عمدتاً در زمینه‌های حقوق، علوم سیاسی، علوم دینی، علوم اجتماعی، تاریخ، ادبیات و هنر؛ با تأكید بر اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی است.

این كتابخانه بر اساس فلسفه‌ی وجودی كتابخانه‌های پارلمانی تأسیس شده و علاوه بر ذخیره كتاب‌ها و گنجینه‌های خطی و اسنادی، منابع آن به منظور پشتیبانی اطلاعاتی نمایندگان مردم و متناسب با كارگروه‌های كمیسیون‌های مجلس فراهم آمده است. باید تأكید كرد كه كتابخانه‌ی مجلس به طور عمده در حوزه‌ی علوم انسانی و به طور خاص در زمینه‌ی ایرانشناسی فعال است.

از دیگر منابع این کتابخانه، تعدادی پایان‌نامه‌ی قدیمی و جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا متعلق به دانش‌آموختگان داخلی و خارجی است.

همچنین بخش قابل توجه‌ای از منابع و دست‌نوشته‌های این كتابخانه، كتب اهدایی بزرگان و فرهیختگانی است كه با هدف توسعه‌ی علم، مجموعه‌ی خویش را وقف این کتابخانه كرده‌اند. بعضی از این مجموعه‌های اهدایی عبارتند از: مجموعه‌ی احتشام السلطنه، مجموعه‌ی سید محمد طباطبائی، مجموعه‌ی رهی معیری، مجموعه‌ی پروانه، مجموعه‌ی پارسیان هند، مجموعه‌ی نجم‌الدوله، مجموعه‌ی فیروز، مجموعه‌ی سید جمال‌الدین اسد‌آبادی، مجموعه‌ی امام جمعه خوئی، مجموعه‌ی غلام‌حسین سرود، مجموعه‌ی جعفر سلطان القرائی، مجموعه‌ی کریم زاده تبریزی، مجموعه‌ی ملك مدنی و مجموعه‌ی صدر الافاضل.



كتابخانه‌ی شماره‌ی دو

این كتابخانه که در حال حاضر به کتابخانه‌ی ایران‌شناسی نیز معروف است در پی تأسیس مجلس سنا در 20 بهمن 1328، به ابتكار و علاقمندی سید حسن تقی زاده رئیس وقت این مجلس، به طور موقت در كنار مجلس شورای ملی واقع در میدان بهارستان، در دو اتاق كوچك، با هدف ایجاد كتابخانه‌ای تخصصی در زمینه‌ی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، به منظور بهره‌برداری محققان ویژه و با حدود 500 جلد كتاب شكل گرفت. کتابخانه‌ی مزبور با احداث و افتتاح ساختمان مجلس سنا (ساختمان مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول تا ششم) در سال 1335 به تالاری در جنب هیأت رئیسة مجلس سنا و سپس در اوائل سال 1362 به كاخی كه در شرق عمارت مجلس سنا قرار داشت و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موزه‌ی نگارستان در آنجا مستقر بود به عنوان كتابخانه‌ی شماره‌ی 2 مجلس انتقال یافت. با انتقال به موزه‌ی نگارستان سابق به مرور این كتابخانه شكل عمومی نیز به خود گرفت و درهای آن به روی همه‌ی اهل پژوهش باز شد. کتابخانه‌ی مذکور در اوائل سال 1383 به عمارت قدیمی مجلس شورای ملی (ساختمان مشروطه) واقع در میدان بهارستان منتقل و در نهایت در 24 آبان 1384 به عمارت قدیمی كتابخانه‌ی مجلس منتقل و با حضور چهره‌های فرهنگی و سیاسی باز‌گشایی گردید.

این كتابخانه‌ی تخصصی دارای مجموعه‌ها و منابع ارزشمند، كم و یا بی‌نظیری از كتب فارسی، عربی و لاتین با بیش از 58 هزار عنوان کتاب،‌ نشریات تخصصی اسلام‌شناسی، ایران شناسی و شرق‌شناسی و 37 نقشه‌ی جغرافیایی بسیار نایاب و ممتاز مربوط به ایران، کشور‌های شرقی و دنیای اسلام است.

مجموعه‌ی كتاب‌های چاپی لاتین این كتابخانه بیش از 24 هزار جلد با 16 هزار و 800 عنوان است كه ارزشمند‌ترین و كم‌یاب‌ترین منابع چاپی لاتین موجود در ایران محسوب می‌شود و برای محققین این حوزه‌های پژوهشی، فرصت بسیار مغتنمی را فراهم می‌آورد.

در این کتابخانه بهترین گنجینه‌ی سفرنامه‌های فرنگی‌ها درباره‌ی ایران نیز نگهداری می‌شود. از 586 سفر‌نامه، 349 عنوان به زبان انگلیسی، 123 عنوان به زبان فرانسوی، 87 عنوان به زبان آلمانی و 27 عنوان به زبان‌های ایتالیایی، لاتین، تركی و غیره است.‌

نشریات ادواری موجود در این مركز نیز در نوع خود از بی‌نظیر‌ترین مجموعه‌های سازماندهی شده در مراكز آرشیوی داخل كشور است و بالغ بر 98 عنوان مجله‌ی تخصصی در حوزه‌های ایران‌شناسی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و تركی و 334 عنوان مجله‌ی تخصصی فارسی و عربی چاپ داخل و خارج از كشور است كه برخی از آن‌ها سابقه و قدمت بیش از یك قرن دارد.

در حال حاضر كتابخانه‌ی شماره‌ی 2 مجلس تخصصی‌تر شده و در آن فقط منابع اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی ثبت می‌شود. تهیه‌ی تصاویر دیجیتالی از كتب قدیمی، تك نسخه و نفیس این كتابخانه جهت قرار گرفتن در كتابخانه‌ی دیجیتالی کتابخانه‌ی مجلس در حال انجام است.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
كتابخانه‌ی ویژه‌ی نمایندگان

علیرغم ارتباط تاریخی و تشكیلاتی این كتابخانه با مجلس شورای اسلامی، در راستای تبیین و شفافیت بیشتر رسالت اساسی و اصلی که باعث شکل‌گرفتن این كتابخانه شد یعنی اطلاع‌رسانی به‌هنگام و خاص به نمایندگان مردم، در آستانه‌ی یكصدمین سال تأسیس مجلس و شكل‌گیری قوه‌ی مقننه و با هدف تسهیل و تسریع در دسترسی آسان این عزیزان به اطلاعات مورد نیاز، كتاب‌ها، منابع و مآخذ لازم برای ایفای وظیفه‌ی خطیر قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین، در دی‌ماه سال 1385 در محوطه‌ی تالار جلسات علنی، كتابخانه‌ی ویژه‌ی نمایندگان به عنوان واحدی كوچك اما عملیاتی از تمامی خدمات و مجموعه‌های كتابخانه راه‌اندازی شد و هم اینك در جهت وظایف تعیین شده خود، منشأ خدمات ارزنده‌ای بوده است.



كتابخانه‌ی تخصصی انقلاب اسلامی

فرا رسیدن سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی فراروی پژوهشگران است تا با نگاهی عمیق‌تر ابعاد این انقلاب مردمی و مبتنی بر آرمان‌های دینی و میهنی را بررسی كنند و حاصل یافته‌های خویش را برای نسل امروز و فردا به یادگار گذارند. كتابخانه‌ی تخصصی انقلاب اسلامی كه در بر دارنده‌ی منابع مربوط به این برهه‌ی تاریخی است همزمان با شانزدهمین هفته‌ی كتاب جمهوری اسلامی در سال 1387 با چنین هدفی در دل كتابخانه‌ی مجلس راه‌اندازی شد. در حال حاضر این مجموعه در حدود ده هزار مجلد کتاب را در خود جای داده است که هر روز به این مجموعه افزوده می شود.



كتابخانه‌ی تخصصی افغانستان

تفکر ایجاد کتابخانه‌ی تخصصی افغانستان بعد از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی میراث مکتوب ایران و افغانستان 1389 بوجود آمد. در حال حاضر کتابخانه مشغول تهیه و گردآوری منابع مرتبط بوده و بزودی یک کتابخانه‌ی تخصصی که شامل کتاب و نشریات مرتبط باشد تاسیس می‌شود.



اسناد ملی، تاریخی و بین‌المللی

بخش مرکز اسناد كتابخانه‌ی مجلس با در اختیار داشتن آرشیو بی‌همتایی شامل بیش از دوازده میلیون برگ از اسناد مربوط به 24 دوره‌ی مجلس شورای ملی و هفت دوره‌ی مجلس سنا، تنها مركز غنی اسناد پارلمانی كشور، معرفِ تاریخ قانونگذاری، سیر تصویب قوانین و تحولات قوه‌ی مقننه در ادوار مختلف و روایتگری صادق و بی‌غرض از تعاملات مردم با نمایندگان خویش است كه به لحاظ پژوهش‌های جامعه‌شناختی و تحقیقات اجتماعی بسیار مهم و ارزنده محسوب می‌شود.

این مركز با مجموعه‌های اهدایی نظیر مجموعه‌ی 75 هزار سندی خانواده‌ی متین دفتری و مجموعه‌ی ده هزار سندی فرمانفرما و... تقویت گردیده و عرصه‌ی مطالعاتی و پژوهشی نابی را برای نویسندگان و پژوهشگران فراهم آورده است. این اسناد مشتمل است بر نامه‌ها، فرمان‌ها، قراردادها، امتیازنامه‌ها، اسناد مالی، قباله‌ها، وقفنامه‌ها، اعتبارنامه‌ها، عرایض و شكایات مردمی، اسناد انتخابات، اسناد و مدارك كمیسیون‌ها، لوایح، طرح‌ها، اسناد حسابداری، قوانین، اسناد مجلس مؤسسان، عكس‌ها، آلبوم‌های تاریخی و نقشه‌ها، نوارهای ریلی مشروح مذاكرات مجلس شورای ملی و فایل‌های دیجیتالی آن‌ها، بریده‌ی نشریات، پرونده‌ی نمایندگان مجالس ملی و سنا و غیره است. برای بخش مهمی از اسناد موجود در این بخش کاربرگه تهیه شده و اطلاعات آن در شبکه کتابخانه موجود و از طریق وب سایت کتابخانه، فهرست آنها، قابل دسترس است. طی سالهای 1387 – 1389 دهها دانشجوی ارشد رشته های تاریخ و نسخه شناسی به کار فهرست نویسی این اسناد مشغول هستند.

این بخش همچنین در بر دارنده‌ی اسناد سازمان ملل شامل مجموعه‌های ارزشمند اطلاعات، اسناد و مدارك، گزارشات و انتشارات اركان ششگانه سازمان ملل و كارگزاری‌های تخصصی آن یعنی سازمان بین‌المللی كار، سازمان خوار و بار و كشاورزی، سازمان بهداشت جهانی، بانك جهانی و یونسكو است. این اسناد از اولین سال‌های تأسیس سازمان ملل در سال 1948 میلادی(1327 خورشیدی) تاكنون، به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه به این كتابخانه می‌رسد و مطابق طبقه‌بندی خاص آن نگهداری می‌شود.

برای مراجعین كتابخانه استفاده از منابع نامبرده، نامحدود و رایگان است و همچنین جستجوی الكترونیكی در كلیه سایت‌های سازمان ملل از طریق اینترنت در محل كتابخانه میسر است.

بخش دیگری از این مركز به مجموعه گزارش‌های دولتی اختصاص دارد كه توسط سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی به صورت کارنامه، گزارش عملکرد، سالنامه و آمارنامه، گزارش كنفرانس‌ها، قطعنامه‌ها و سمینارها تهیه و معمولاً با تیراژ محدود منتشر و به مراكز معدودی ارسال می‌شود. این گزارش‌ها حاوی مجموعه‌ای از آخرین اطلاعات آماری موجود در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است كه نیازهای اطلاعاتی تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان و پژوهشگران را در این حوزه‌ها بر طرف می‌كند.

در كنار اسناد مکتوب مرکز اسناد کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی، واحد اسناد شنیداری و دیداری به‌عنوان قسمت دیگری از بخش اسناد، دارای منابع غنی و منحصر به‌فردی است. از آنجا كه عصر حاضر، عصر ارتباطات و ﭘﻴﺸﺮفت سریع در علوم است ابزار های شنیداری و دیداری در انتقال اطلاعات و هم‌چنین در نظام آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی جوامع بشری نقش به‌سزایی دارند. در این راستا بود که واحد شنیداری و دیداری کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی از سال 1377، فعالیت خود را با هدف گردآوری، حفظ و نگهداری منابع آغاز نمود و به جامعه محققان و پژوهشگران فرهنگ و تاریخ خدمات اراﺋﻪ می‌دهد. در طی دو سال گذشته و مشخصاً از سال 1387تاکنون بیش از 3 هزار عکس جدید از طریق اهدا و خرید به مجموعه عکس‌های تاریخی مجلس اضافه شده است.

از دیگر بخش های مركز اسناد كتابخانه می توان به شورای ارزیابی اسناد، واحد فهرست نویسی، واحد فراهم آوری، واحد تحقیقات تاریخ مجلس، واحد تاریخ شفاهی، فصلنامه اسناد بهارستان و واحد مخزن و خدمات آرشیوی اشاره نمود.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
نشریات ادواری

در كنار مجموعه‌های ارزنده و كم‌نظیر نسخ خطی و كتاب‌های چاپ سنگی و سربی و مجموعه‌های اسنادی این كتابخانه، مجموعه‌ی 5 هزار عنوان نشریه‌ی معتبر و در خورِ اعتنای این كتابخانه فرصتی مناسب را برای پژوهشگران و مشتاقان این عرصه فراهم آورده است. مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین مجلات فارسی‌زبان چاپ داخل و خارج كشور، نشریات مرتبط با ایران و جهان اسلام به زبان‌های غیر فارسی، شب‌نامه‌ها و ... در سیر پژوهش‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و خصوصاً بررسی‌های ادواری یك‌صد سال اخیر، منابعی متنوع و در عین حال قابل اعتمادی محسوب می‌شود. بخصوص نشریات مربوط به نهضت مشروطیت، نهضت ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و ... و نیز نشریات محلی، بر غنای این مجموعه افزوده است. در حال حاضر هم از طریق شبکه رسا و هم چاپ فهرست مجلات موجود در کتابخانه از آغاز تا سال 1386 تمامی نشریات موجود در کتابخانه به ویژه در حوزه فارسی زبان فهرست شده است و قابل بازیابی و استفاده می باشد. هم‌اکنون این مجموعه به بیش از 40 هزار مجلد رسیده است.



آثار هنری و موزه‌ای

بنیانگذاران روشن‌بین كتابخانه‌ی مجلس از همان سال‌های نخستینِ راه‌اندازی كتابخانه، دراین اندیشه بودند كه با خرید تابلوهای هنرمند عالیقدر، استاد كمال‌الملك و برخی دیگر از هنرمندان برجسته در كنار پارلمان موزه‌ای به‌نام آن استاد برجسته برپا كنند. استاد كمال‌الملك پس از آگاهی از این نیتِ خیر تعدادی از آثار خویش را نیز به رسم اهداء در اختیار می‌گذارد و این مجموعه ارزشمند سنگ‌بنای شكل‌گیری موزه‌ی مجلس می‌شود. بعدها با افزوده شدن برخی آثار ارزنده‌ی دیگر از دست‌نویس‌های و اسناد تاریخی و اشیای نفیس موزه‌ی مجلس تنوعِ بیشتری یافت.

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز تحولی در مجموعه‌سازی این موزه پدید آمد و اشیاء و آثارِ اهداءشده از سوی مقامات خارجی و هیأت‌های پارلمانی به رؤسای وقت مجلس شورای اسلامی هم به این موزه منتقل گردید. از جمله مقاطع چشمگیر فعالیت این موزه طی سال‌های 1377 تا 1383 بود كه بخش عمده‌ی ساختمان موزه‌ی نگارستان برای نمایش اشیاءِ آن آماده‌سازی و در نظر گرفته شده بود و بازدیدكنندگان فراوانی را به خود جلب می‌كرد.

با جابجایی مجلس و دوایر تابعه به باغ بهارستان، فعالیت موزه به طور موقت متوقف شد و مقدماتی فراهم گردید تا این اشیاء در فضایی همخوان با تاریخ مجلس و با توجه به ارزش آن‌ها در معرض بازدید مشتاقان و علاقمندان قرار گیرد. در دوره‌ی هشتم مجلس با حمایت ریاست آقای دكتر علی لاریجانی، موزه در عمارت قدیمی و زیبای مجلس شورای ملی معروف به ساختمان مشروطه در تاریخ 11 آذر 1388 با حمایت های جدی و پیگیر ریاست محترم دفر رئیس مجلس جناب آقای دکتر جعفری بازگشایی گردید.

در حال حاضر موزه‌ی مجلس با دو رویكرد هنری و تاریخی به فعالیت خود ادامه می دهد. در رویكردی هنری برخی از آثار هنری از جمله تابلوهای استاد كمال‌الملك و شاگردان ایشان مانند علی محمودی، محمود اولیاء، جعفر چهره‌نگار ... و هدایایی كه مقامات خارجی به رؤسای مجلس شورای اسلامی تقدیم نموده‌اند در معرض نگاه علاقه مندان قرار داده شده و در رویكرد تاریخی، تاریخ مشروطیت، مجلس، قانونگذاری و انقلاب اسلامی در قالب تصویر، سند و تندیس شخصیت‌های تاریخی معاصر ایران به نمایش گذاشته شده است. از دیگر بخش‌های این موزه صحن علنی و زیبای مجلس شورای ملی است كه انسان را به یاد تاریخ پر جنب و جوش مجلس می‌اندازد.



حفاظت و مرمت

مدیریت حفاظت و مرمت یكی از واحدهای فعال كتابخانه‌ی مجلس است كه با همت مرمت‌گران و كارشناسان مربوطه و با بهره‌گیری از ابزار پیشرفته و مواد مناسبِ و برگشت‌پذیر به صورت فنی و تخصصی منابع کاغذی از جمله کتب خطی، سنگی، سربی و نوین، اسناد و نشریات را از گزند عوامل مخربِ محیطی همچون نور، رطوبت، دما، و نیز عوامل بیولوژیك مثل قارچ، كپك و میكرب و عوامل فیزیكی از قبیل پارگی و چسبیدگی اوراق و... نجات داده و محافظت می‌نماید. در این مركز هر ساله صدها جلد كتاب خطی، هزاران برگ سند تاریخی، كتاب و نشریه‌ی اداواری مختلف مورد مرمت، بازسازی و آسیب زدایی قرار می‌گیرد. در این بخش شماری از دانشجویان ارشد رشته مرمت مشغول ظریف‌ترین کارهای اصلاحی و مرمتی بوده و همزمان نزد استادان مربوطه آموزش می‌بینند.

در بخش صحافی همچنین همه‌ی نشریاتی كه در آرشیو غنی مطبوعات این كتابخانه نگهداری می‌شود به صورت ماهانه، فصلی یا سالانه صحافی شده و مجلد می‌شود تا امكان نگهداری و اطلاع‌رسانی آن‌ها در امنیت و به سهولت فراهم باشد. از فعالیت‌های مهم دیگر این بخش مرمت عکس‌های تاریخی، تابلو‌های نقاشی، جلد‌های هنری، تذهیب و نقاشی‌های داخل کتب خطی و به‌طور کلی آثار هنری است.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
فن‌آوری اطلاعات

این بخش از جدید‌ترین و روز‌آمد‌ترین بخش‌های کتابخانه‌ی مجلس است. می‌توان گفت این کتابخانه با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و فعالیت‌های گوناگون اطلاع‌رسانی خود را در ردیف کتابخانه‌های مدرن دنیا قرار داده است. عمده فعالیت این مدیریت در سه بخش فنی شامل، شبکه، سخت­افزار و نرم­افزار، بخش تولید، نگهداری و اشاعه محتوای دیجیتال و بخش خدمات اینترنت و پایگاه‌های کتابخانه به شرح ذیل خلاصه می‌شود.



بخش فنی

در این بخش ضمن آماده‌سازی بستری مناسب جهت شبکه داخلی و اینترنت کتابخانه کلیه امور مربوط به نگهداری سرورها و انباره‌های ذخیره تولیدات دیجیتال کتابخانه، نگهداری کلیه رایانه‌ها در بخش‌های مختلف کتابخانه و همچنین پایگاه‌های موجود مانند؛ پایگاه کتابشناختی، کتابخانه دیجیتال، اتوماسیون اداری، پایگاه مقالات، پایگاه مشروح مذاکرات مجلس و اینترنت صورت می‌گیرد.



بخش دیجیتال سازی منابع

این واحد در اوایل دهه‌ی سی و با تجهیزات ساده و عاریتی؛ عكس­برداری از نسخه­های خطی را به منظور حفاظت از آنها در قبال حوادث و مخاطرات و از سوی دیگر تسهیل ارائه خدمات به مراجعین آغاز كرد و به مرور بر فعالیت­ها و ظرفیت­های خود افزود تا سال‌های اخیر كه با خرید دستگاه­های جدید، كار تهیه‌ی میكروفیلم و تصاویر دیجیتال از منابع سرعت و شتاب چشم‌گیری یافت. امروزه با تجهیز این بخش به دستگاه­های پیشرفته اسكنر کتاب، با كمترین آسیب‌رسانی به منابع، از آنها تصاویر مناسب به همراه فایل‌های پشتیبان تهیه می­شود. این اقدامات هم اینك با شتابی مطلوب در حال انجام است و بر نحوه­ی ارائه خدمات ویژه به متقاضیان، تأثیر بسزایی داشته است.



بخش خدمات به مراجعین

در این بخش کلیه اطلاعات پایگاه ها و منابع دیجیتال موجود در کتابخانه در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد. علاوه بر ارائه خدمات بر روی شبکه داخلی کتابخانه، بسیاری از خدمات این مرکز از طریق وب‌سایت کتابخانه به آدرس www.ical.ir نیز ارائه می گردد.

طی دو سال اخیر کوشش‌های چشم‌‌گیری در این حوزه صورت گرفته است که بخشی از آن به شرح ذیل است :



دیجیتال‌سازی بیش از 24000 نسخه خطی؛



راه‌اندازی کتابخانه‌ی دیجیتالی مجلس به‌نام «رسان» به نشانی dl.ical.ir در روز یک‌شنبه، مورخ 28 تیر 1388 مصادف با شب مبعث پربرکت رسول اکرم(ص). در هنگام نگارش این راهنما (مهرماه 89)، متن کامل بیش از 14000 نسخه خطی بر روی این کتابخانه قرار گرفته که بزرگترین مجموعه‌ی خطی در جهان اسلام است که به صورت تمام‌متن در اینترنت قرار دارد. روزانه صدها نسخه‌ی دیجیتالی از مجموعه‌ی خطی کتابخانه‌ی مجلس در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.


•انتشار برخط مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی و اسلامی از ابتدا و به‌روز رسانی جلسات اخیر در سه فرمت متنی، عکسی و PDF در وب‌سایت کتابخانه‌ی مجلس و نیز انتشار لوح فشرده‌ی آن تاکنون دو نسخه از آن آماده شده و امید است که نسخه سوم آن به طور کامل منتشر شود.
•امکان جستجوی فهرست منابع، انتشار برخط مجله‌ی پیام بهارستان، نامه­ی بهارستان و برخی از نشریات قدیمی و راه‌اندازی درگاه موزه به منظور معرفی آن در وب‌سایت کتابخانه‌ی مجلس.
•انتشار 17 عنوان لوح فشرده نشریات قدیمی کتابخانه‌ی مجلس که در قسمت انتشارات توضیح داده شده و دایما در حال افزایش است.
• ارسال کتاب‌های منتشره کتابخانه مجلس برای اساتید، محققین و پژوهشگران داخل و خارج کشور در قالب فایل PDF از طریق پست الکترونیکی.
• دیجیتال‌سازی کتب چاپ سنگی و سربی و نشریات کتابخانه‌ی مجلس.
•درج فهرست و تصاویر دیجیتالی تمام‌متن 7 هزار کتاب چاپ سنگی و سربی در وب‌سایت کتابخانه‌ی مجلس و کتابخانه‌ی رسان در آینده‌ی نزدیک.



وب سایت

وب‌سایت کتابخانه‌ی مجلس در دو سال اخیر بهینه شده و ارتقاء یافته است و علاوه بر اخبار، معرفی کتابخانه، مرکز پژوهش، کتابخانه‌ی شماره‌ی 2، مرکز اسناد شامل اسناد ملی، سازمان ملل، انتشارات، تاریخ شفاهی، شنیداری دیداری، شورای ارزیابی اسناد، طرح‌های پژوهشی، فرآهم‌آوری، فهرست‌نویسی، گزارش‌های دولتی، مرکز تحقیقات تاریخ مجلس و واحد مخزن و موزه‌ی مجلس شامل معرفی موزه، گالری‌ها، تاریخ مجلس، مجموعه‌ها، ساختمان مشروطه، رویدادها و راهنمای بازدید؛ امکاناتی به شرح ذیل نیز دارد:


•جستجوی اطلاعات کتابشناختی منابع موجود در کتابخانه‌ی مجلس؛
•جستجوی تصاویر دیجیتالی نسخ خطی کتابخانه‌ی مجلس در رسان؛
•جستجوی مذاکرات 24 دوره‌ی مجلس شورای ملی و 8 دوره‌ی مجلس شورای اسلامی با فرمت‌های متنی، عکسی و PDF. در آینده مذاکرات مجالس مؤسسان و سنا و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بازنگری آن نیز اضافه خواهد شد.
•منابع دیجیتال شامل انتشارات کتابخانه‌ی مجلس، فصل‌نامه‌ی پیام بهارستان و نشریات ادواری قدیمی در قالب PDF و قابل ذخیره؛
•پیوند‌ها که شامل کتابخانه‌های مهم، سایت‌های مرتبط با مجلس، کتابخانه‌های دیجیتال و مؤسسات فرهنگی است.
من هم خدایی دارم
     
  
صفحه  صفحه 4 از 8:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  8  پسین » 
گفتگوی آزاد

Major libraries and universities |كتابخانه های بزرگ و دانشگاههای معروف

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA