انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
Sexology - سکسولوژی
  
صفحه  صفحه 3 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین »

چاقی و اختلالات جنسی و آموزش سلامت جنسی


مرد

 
خود ارضايی (Masturbation) دركودكان پيش دبستانی
تعريف :

خود ارضايي يك رفتار خود تحريكي است كه به منظور كسب لذت صورت مي‌پذيرد. كودكان ممكن است خود را با دست يا شئي ديگري مالش دهند. آنها هنگام انجام اين عمل معمولاً مشغول، برافروخته و مبهوت به نظر مي‌رسند. ممكن است يك كودك اين عمل را چندين بار در روز يا فقط يك بار در هفته انجام دهد. خود ارضايي به طور شايع زماني رخ مي‌دهد كه كودك خواب آلود، خسته و تحت فشار است يا مشغول ديدن تلويزيون مي‌باشد.

عـــلل :

بروز خودارضايي به صورت گهگاه رفتاري طبيعي در بسياري از نوپايان و كودكان پيش دبستاني است. قريب به يك سوم كودكان در اين محدوده سني وقتي مشغول كاوش دربارة اندام خويش هستند پديده خودارضايي را كشف مي‌كنند و اغلب اين عمل را ادامه مي‌‌دهند چون احساس خوبي نسبت به آن پيدا مي‌كنند. برخي از كودكان به كرات خود را ارضا مي‌‌كنند چرا كه از چيزي ناراحت هستند، مثل وقتي كه پستانك از آنها گرفته شده است. برخي ديگر در واكنش به تنبيه يا فشار براي متوقف كردن كامل خود ارضايي، آن را ادامه مي‌دهند. خود ارضايي هيچ دليل پزشكي مشخصي ندارد. تحريك نواحي تناسلي (مثلاً در اثر عفونت) منجر به درد يا خارش مي‌شود، نه خودارضايي.

سير قابل انتظار :

وقتي كودك شما به پديده خودارضايي پي مي‌برد، به ندرت آن را به صورت كامل كنار مي‌گذارد و ممكن است هر زمان ناراحتي يا منازعه‌اي در منزل رخ مي‌دهد به آن روي آورد. تا سن 5 يا 6 سالگي، اكثر كودكان برخي ملاحظات را در نظر مي‌گيرند و ممكن است فقط در خلوت خود به آن اقدام نمايند. در زمان بلوغ در پاسخ به جهش ناگهاني هورمون‌ها و سائق‌هاي جنسي خودارضايي به شكل پديد‌ه‌اي عمومي در مي‌آيد.

سوءتعبيرهای رايج :

خود ارضايي به هيچ نوع آسيب يا صدمه جسمي منجر نمي‌گردد. اين پديده غير طبيعي يا شديد محسوب نمي‌شود مگر آنكه به شكل ارادي و پس از 5 يا 6 سالگي در ملأ‌ عام انجام شود.

به خاطر داشته باشيد خودارضايي بدين معني نيست كه كودك شما انحراف جنسي دارد، بي‌مبالات است يا ميل جنسي در او بيش از حد افزايش يافته است. فقط در مواردي كه بزرگسالان در پاسخ به خودارضايي يك كودك واكنش شديد نشان دهند و آن را پديده‌اي كثيف يا پليد معرفي نمايند، ممكن است كودك از نظر هيجاني لطمه ببيند و مثلاً دچار احساس گناه شود.

نكاتی را درباره خودارضايی كودكان مرور كنيم :

1- اهداف و نگرش واقعي داشته باشيد؛ خاتمه بخشيدن به خودارضايي غير ممكن است. اين واقعيت را بپذيريد كه كودك شما اين عمل را فرا گرفته است.

2- خودارضايي را در هنگام چرت زدن و خوابيدن ناديده بگيريد،در چنين زمان‌هايي كودك خود را تنها بگذاريد. كودك را از دمر خوابيدن منع نكنيد و اگر دستانش ميان پاهايش است از او پرس و جو نكنيد.

3- در ساير وضعيت‌ها توجه كودك خود را به امر ديگري منعطف سازيد يا در مورد او انضباط مقرر را انجام دهيد. ابتدا سعي كنيد حواس او را به يك وسيله بازي يا فعاليت ديگر معطوف نماييد.

4- اين روش را با پرستار يا مربي مهد كودكتان در ميان بگذاريد. از مراقب يا مربي كودكتان بخواهيد مانند شما ابتدا سعي كنند حواس كودك را پرت نمايند. اگر اين مسئله كارساز نبود، آنها بايد با گفتن توصيه‌هايي مانند «تو بايد الآن به ما ملحق شوي»، توجه او را به خودشان جلب نمايند. خودارضايي در مهد فقط در زمان خواب قابل چشم‌پوشي مي‌باشد.

5- تماس فيزيكي خود را با كودكتان افزايش دهيد. برخي كودكان وقتي در طول روز بيشتر در آغوش گرفته مي‌شوند و مورد نوازش قرار مي‌گيرند كمتر دست به خودارضايي مي‌زنند. سعي كنيد مطمئن شويد كودكتان حداقل يك ساعت از زمان اختصاصي براي بودن با شما و دريافت عواطف به شكل تماس جسمي برخوردار مي‌باشد.

6- اشتباهات شايع. شايع‌ترين اشتباهي كه والدين انجام مي‌دهند سعي در خاتمه بخشيدن كامل به خودارضايي‌ست. اين امر منجر به جنگ قدرتي مي‌گردد كه در نهايت والدين بازنده آن خواهند بود. كودكان نبايد به خاطر خودارضايي كتك بخورند، سخنراني بشنوند يا مورد عتاب قرار بگيرند. خودارضايي را با صفاتي مانند بد، كثيف، شيطاني يا گناه‌آلود ملقب نفرماييد.

دستان كودك را نبنديد، هيچ نوع بند و بستي به كار نبريد. تمام اين روش‌ها تنها به مقاومت كودك و احتمالاً‌ به مهار جنسي او در آينده منجر خواهد گشت.

با پزشك كودك خود تماس بگيريد اگر :

  • كودك شما وقتي ديگران در اطراف او هستند به عمل خود ادامه مي‌دهد.
  • حدس مي‌زنيد كسي خودارضايي را به كودك شما ياد داده است.
  • كودك شما سعي مي‌كند ديگران را تحريك و ارضا كند.
  • احساس مي‌كنيد كودكتان شاد نيست.
  • شما به هيچ وجه قادر به پذيرش خودارضايي توسط كودكتان نيستيد.

كاربرد روش توصيه شده ظرف مدت يك ماه بهبودي به همراه نداشته است و سئوالات يا نقطه نظرات ديگري برايتان مطرح مي‌باشد.

ب. د. اشميت، از كتاب سلامت كودك شما، 1999

دكتر زهرا شهريور (فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان)
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
self stimulation یا خود ارضائی کودکان
کودک و ميل جنسی :


برخي روان‌پزشکان معتقدند تمايلات جنسي از بدو تولد شروع مي‌شود و مکيدن پستان مادر را نيز جزو تجارب جنسي محسوب مي‌کنند. در برخي تحقيقات نيز توانايي ارگاسم در نوزادان پسر پنج ماهه و نوزادان دختر 9 ماهه گزارش شده است. اين تحقيقات به اين نکته اشاره کرده‌اند که مراحل ارگاسم در نوزادان پسر دقيقا مانند مردان بالغ است، منهاي توانايي انزال.

در اين دوره لازم است والدين و مراقبان کودک به نکات اساسی زير توجه نمايند :

  • از هرگونه لمس و نوازش اندام تناسلي کودک خودداري نماييد.
  • تماس دست با اندام تناسلي کودک و شيرخوار در هنگام تعويض پوشک يا شستشو و حتي حين حمام کردن او را به حداقل برسانيد.
  • از انجام روابط زناشويي درساعات بيداري کودک و شيرخوار اجتناب کنيد که اين مساله در تعاليم ديني نيز به صورت ويژه مورد توجه قرار دارد و به آن تاکيد شده است.

در دوران خردسالي، تفاوت‌هاي کودکان از نظر جنسيتي بارزتر شده و نسبت به بازي‌هاي پسرانه يا دخترانه نمود پيدا مي‌کند. با شروع به رشد ذهني و عقلي، کودک به مرور نام نقاط مختلف بدن خود را ياد مي‌گيرد که لازم است در اين دوران آموختن صحيح اسامي اعضاي تناسلي توسط والدين به تنهايي يا به کمک مشاوران به جاي اسامي نامانوس مورد توجه و اهميت ويژه قرار گيرد. به مرور با رشد کودک و آشنايي با محيط پيرامون و شناخت بيشتر نقاط مختلف بدن کودک درمي‌يابد که لمس برخي نقاط بدن براي وي خوشايند است.

برخي از کودکان در اين دوران ممکن است به اين لمس ادامه داده و حالت خودارضايي به خود بگيرند که حرکاتي مانند خوابيدن مکرر بر روي شکم و مالش خود به اشياء يا زمين يا اسباب‌بازي‌ها و عروسک‌ها فرآيندي معمولي و گذرا تلقي مي‌شوند. توجه والدين به اين موارد و جدا کردن اين موارد از ساير مواردي که عوامل گوناگون از جمله عفونت‌هاي ادراري و مشکلات تناسلي و پوستي موجب تحريک دستگاه تناسلي کودکان مي‌گردد، بسيار مهم تلقي مي‌شود.

هرچند سوالات بسياري در مورد علل اين رفتار کودکان همچنان بي‌پاسخ مانده ولي مسلم است که اين پديده در اين سنين موقت است و نياز به اقدام خاصي ندارد. هرچند لازم است زمينه‌هاي مذهبي و فرهنگي خانواده مورد توجه قرار گيرد ولي والدين بايد از رفتارهاي خشن و ترساننده در اين مورد بپرهيزند زيرا ممکن است کودک را به ساير فعاليت‌هاي مضر وادار کند.

به زبان کودکانه بايد به وي آموخت که اين رفتار مورد پسند نبوده و نبايد به تکرار آن اقدام کند. اين مساله بايد در محيطي آرام و بدون ترس به کودک منتقل شود. مشغول کردن کودک به ساير فعاليت‌ها و منحرف کردن حواس بچه‌ از اين رفتار و ايجاد زمينه‌ براي ساير فعاليت‌هاي مفيد مي‌تواند در ترک اين عادت در کودکان مفيد فايده باشد. با این حال در صورتی که در کودکان به نوعی متوجه خودارضائی شدید حتماً با روانپزشک مشورت نمائید.

دکتر ولی پور (متخصص روانپزشکی)
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
بی‌توجهی به سلامت جنسی، خانواده را به كانونی سست و اجباری تبديل می‌كند
برخورداری زوجين از سلامت جنسی نقش قابل توجهی در تحكيم نهاد خانواده دارد از اين‌رو بی‌توجهی به ارضای صحيح آن می‌تواند خانواده را به كانونی سست و اجباری تبديل كند.


«نفيسه حميدی» جامعه‌شناس و عضو پژوهشكده خانواده‌پژوهی دانشگاه شهيد بهشتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اعلام اين مطلب گفت: اهميت روابط زوجين و سلامت جنسی آنها در كانون خانواده امر مهمی در دين اسلام است اما با اندكی تأمل در منابع روايی می‌توان به اين نتيجه رسيد كه طرح مسائل جنسی به‌صورت گسترده و علنی نير امری مذموم است.

وی با تأكيد بر لزوم توجه مسئولان ذی‌ربط اعم از خانواده و محيط‌های آموزشی در افزايش آگاهی خانواده‌ها نسبت به ضرورت سلامت جنسی افزود: آموزش اخلاق جنسی از جمله مسائلی است كه بايد مورد توجه باشد زيرا چه بسيارند دخترانی كه به دليل عرف و سنت غلط هيچ آشنايی با جنس مذكر ندارند پس چگونه توقع داريم كه چنين فردی رابطه موفقی با همسر خود داشته باشد؟

يك جامعه‌شناس :

ما معتقد به فقه پويا هستيم از اين‌رو لازم است در جامعه كنونی مؤلفه‌هايی متناسب با فرهنگ جامعه تدوين شود كه ضمن آن همه نهادهای تأثيرگذار با تبعيت از اين مفاهيم به آموزش اخلاق جنسی بپردازند،حميدی در ادامه با اشاره به ويژگی‌های جامعه ايرانی تصريح كرد: از نظام اجتماعی اينچنينی بيش از اين نمی‌توان انتظار داشت مگر اينكه خانواده‌ها به ضرورت آموزش مسائل جنسی و نقش آن در استحكام خانواده پی ببرند.

اين دانشجوی دكترای جامعه‌شناسی اظهار كرد: آموزش از جمله مسائلی است كه بايد در ايجاد يك رابطه جنسی موفق ميان زوجين مورد توجه قرار گيرد كه به نظر می‌رسد آموزش‌های خوبی هم در اين زمينه می‌توان تدوين كرد كه شرح اين روش‌ها نيازمند تفكر بيشتر و واقع‌بينی است.

اين عضو پژوهشكده خانواده‌پژوهی دانشگاه شهيد بهشتی با اشاره به واحد درسی «تنظيم خانواده» كه در دانشگاه‌ها تدريس می‌شود، گفت: مطالب مفيد و خوبی در اين كتاب درسی گنجانده شده است كه متأسفانه اين مفاهيم نيز به درستی آموزش داده نمی‌شود زيرا گروه‌های آموزشی نيز همچون ساير اقشار جامعه، درگير تابوهای موجود در طرح اين مسأله هستند.

وی افزود: به همين جهت شاهديم كه اين درس نيز از مسير اصلی خودش خارج شده است و همچون ساير دروس تنها به درد كسب نمره می‌خورد و در نهايت دانشجويان هيچ آموزشی از اين درس نمی‌گيرند و اين فرصت نيز مغفول می‌ماند.

حميدی در پاسخ به پرسش ايكنا مبنی بر اينكه آيا می‌توان برای دست‌يابی به اين هدف در مقابل عرف اجتماعی مقابله كرد؟ گفت: ما معتقد به فقه پويا هستيم از اين‌رو لازم است در جامعه كنونی مؤلفه‌هايی متناسب با فرهنگ جامعه تدوين شود كه ضمن آن همه نهادهای تأثيرگذار با تبعيت از اين مفاهيم به آموزش اخلاق جنسی بپردازند.

اين كارشناس جامعه‌شناسی در ادامه تغيير فرهنگ اجتماعی را اقدام اساسی در راستای تربيت جنسی دانست و تصريح كرد: البته آموزش قبل از ازدواج نيز در افزايش آگاهی زوجين و درك آنها از اهميت سلامت جنسی در استحكام خانواده تأثيرگذار است.

بهترين مقطع و متولی آموزش مسائل جنسی از ديگر مفاهيم طرح شده در اين گفت‌وگو بود كه حميدی در تشريح آن اظهار كرد: ظرافت اين مسأله تا حدی است كه نمی‌توان نهاد واحد و زمان مشخصی را برای آموزش آن مشخص كرد اما مطمئنم دانشگاه مركز مناسبی برای تربيت جنسی نيست زيرا همه افراد جامعه به دانشگاه نمی‌روند از همين رو نهادهای عمومی‌تر همچون مقاطع پيش از دانشگاه به‌ويژه دوره دبيرستان برای طرح كليات مسائل جنسی مناسب است.

اين عضو پژوهشكده خانواده دانشگاه بهشتی، راه‌اندازی مراكز خاص برای آموزش و مشاوره مسائل جنسی را از ديگر اقدامات اجرايی در اين حوزه قلمداد كرد و افزود: بيشتر افراد در صورت بروز مشكل از طرح آن در محافل عمومی خودداری می‌كنند و در نهايت آن را با يكی از افراد خانواده در ميان می‌گذارند اما به نظر من برخورد علمی با اين مسأله می‌تواند در زمينه دستيابی به سلامت جنسی راهگشا باشد.

دخالت دولت در بهداشت جنسی خانواده‌ها :

رويكرد دولت در رابطه با مسائل جنسی و شفاف‌سازی آن از عوامل مؤثر در تضمين سلامت جنسی خانواده‌هاست چراكه در جامعه ما هيچ‌كس به اندازه دولت در امر فرهنگ‌سازی تأثيرگذار نيست بنابراين دولت بايد تكليف خود را با اين مسأله روشن كند.


عمده‌ترين آسيب‌های ناشی از بی‌توجهی به ارضای صحيح نياز جنسی پرسش ديگر خبرنگار ايكنا از اين جامعه‌شناس بود كه در پاسخ به آن گفت: به نظر من رابطه مستقيمی ميان لذت جنسی زوجين و استحكام خانواده آنها وجود دارد؛ به اين معنی كه اگر زن و شوهر نتوانند رابطه جنسی خوبی را در خانواده تجربه كنند هرگز به آرامش دست نمی‌يابند زيرا اين نبود رضايت علاوه بر سرخوردگی به بهانه‌جويی منجر می‌شود و در نهايت رابطه زوجين با يكديگر از طريق طلاق عاطفی و يا يكی از انواع طلاق‌های قانونی قطع می‌شود.

وی با اظهار تأسف از اينكه بيشتر زن و شوهرها از اين مشكل خود بی‌خبر هستند و ريشه مشكلات خود را به فقدان تفاهم لازم ربط می‌دهند، تصريح كرد: بی‌توجهی به سلامت جنسی كانون خانواده را به نهادی سست و اجباری تبديل می‌كند كه به محض وقوع كوچك‌ترين مشكل متزلزل می‌شود.

وی با اشاره به افزايش آمار طلاق به دليل ناتوانی جنسی زوجين، اظهار كرد: نسل پدر و مادرهای ما اين اجبار را می‌پذيرفتند چون طلاق در دوره‌های گذشته امر زشتی تلقی می‌شد كه خانواده‌ها به سختی با وقوع آن موافقت می‌كردند اما امروزه اين قبح وجود ندارد و زوجين با وجود كمترين مشكل طلاق را ساده‌ترين راه‌حل برای رفع آن می‌دانند.

اين دانشجوی دكترای روانشناسی معتقد است رويكرد دولت در رابطه با مسائل جنسی و شفاف‌سازی آن از عوامل مؤثر در تضمين سلامت جنسی خانواده‌هاست چراكه در جامعه ما هيچ‌كس به اندازه دولت در امر فرهنگ‌سازی تأثيرگذار نيست بنابراين دولت بايد تكليف خود را با اين مسأله روشن كند.

حميدی در پايان تصريح كرد: تا وقتی كه دولت راضی نباشد نمی‌توان آموزشی داد لذا تصميم دولت در اين راستا امر مهمی است كه در صورت موافقت با طرح اين مفاهيم در سطح گسترده نيز مراكزی همچون نهاد امور زنان و خانواده رياست جمهوری، مركز مشاوره زنان و خانواده استانداری‌ها، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دستگاه‌های ديگر می‌توانند عهده‌دار طرح مفاهيم جنسی در مقاطع مختلف تحصيلی و اجتماعی به افراد جامعه باشند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
↓ Advertisement ↓
TakPorn
مرد

 
اختلالات جنسی - سرطان
بعضی سرطان ها باعث اختلال عملکرد جنسی در مردان می شوند،اگر چه برخی سرطان ها باعث افت عملکرد جنسی مردان می شود اما بیشتر این اختلالات موقتند و به مرور از بین می روند.

سرطان چه ربطی دارد به عملکرد جنسی؟ چرا بعضی مردان پس از ابتلا به برخی سرطان ها, عملکرد جنسی شان مختل می شود؟ کدام سرطان ها چنین اختلالی را به وجود می آورند؟ و چه کار باید کرد که میزان چنین اختلالاتی به حد اقل برسد؟ قرار است این یادداشت به همین پرسش ها پاسخ بگوید.

بدجنس ترین سرطان ها :

سرطان های ناحیه لگن , شایع ترین سرطان هائی هستند که عملکرد جنسی مردان را دچار اختلال می کنند. نه تنها خود این سرطان ها , بلکه شیوه های درمانی این سرطان ها هم مخاطره آمیزند ؛ سرطان مثانه , روده بزرگ, پروستات و مقعد.مردان مسن, به ویژه آنهائی که سنشان بالای 60 سال است, بیشتر احتمال دارد که پس از ابتلا به این سرطان ها و حتی پس از درمانشان, به اختلال عملکرد جنسی دچار شوند. علتش هم البته واضح است؛ سالمندی خود به مرور باعث می شود اختلالاتی در عملکرد جنسی به وجود بیاید و این امر البته کار پزشکان را هم سخت می کند. چراکه آن وقت, سخت می شود فهمید که اختلال به وجود آمده, ناشی از سرطان است یا شیوه درمان سرطان و یا سالمندی, شیوه درمانی در بسیاری از موارد, تنها نقش یک کاتالیزور را بازی می کند , یعنی باعث می شود اختلال جنسی ناشی از سالمندی, سریع تر به وقوع به پیوندد.

درمان های درد آور :

مشکل نعوظ , شایع ترین مشکل جنسی است که پس از درمان سرطان های ناحیه لگن , مردان را گرفتار می کند. البته مشکلات دیگری هم به دنبال برخی شیوه های درمانی ضد سرطان اتفاق می افتد؛ اختلال در ارضا شدن , کاهش لذت جنسی پس از مقاربت , ارضای بدون خروج منی , کاهش میل جنسی و درد شدید حین تماس جنسی. البته یادتان باشد که قرار نیست تمام مردان به دنبال سرطان ناحیه لگنشان, به این مشکلات دچار شوند. هر چه اطلاعا تتان از مخاطرات درمانی و شدت بیماری تان بیشتر باشد, راحت تر می توانید از مشورت پزشکتان استفاده کنید و طبیعتا می توانید خطرات ناشی از درمان سرطان را به حد اقل کاهش دهید.

جراحی , اشعه درمانی(رادیو تراپی ), شیمی درمانی ( کموتراپی ) و هورمون درمانی , رایج ترین شیوه های درمانی سرطان لگن به حساب می آیند و پس از تمام شان هم , احتمال بروز اختلالات فوق الذکر وجود دارد.

جراحی :

اعصاب ناحیه لگن , میزان خونی را که به آلت تناسلی میرسد تحت کنترل دارند, وقتی توده یا سرطانی در لگن وجود دارد که پزشک ناچار است آن را بردارد, این خطر وجود دارد که بافت های کناری آن توده یا سرطان و به ویژه اعصاب آن ناحیه آسیب ببیند.آسیب به اعصابی که دور تا دور پروستات را احاطه کرده اند, منجر به بروز اختلال نعوظ می شوند. در سرطان های مثانه و پروستات, وقتی که جراح بخواهد بخش هائی از مثانه یا پروستات بیمار را بردارد , احتمال آسیب های عصبی فوق الذکر و طبیعتا بروز اختلالات نعوظ وجود دارد.

در سرطان های مقعد و روده بزرگ هم , وقتی جراح بخواهد بخش هائی از روده بزرگ را بردارد, باز این احتمال وجود دارد که آسیب های عصبی حین عمل , منجر به اختلالاتی در عملکرد جنسی شود. سرطان آلت تناسلی هم گرچه نادر است, اما اگر جراح بخواهد بخشی از آلت تناسلی را بردارد, باز هم ریسک آسیب های عصبی و بروز اختلالات جنسی بالاست.

با وجود این بعضی مواقع, سرطان آنقدر پیشرفت کرده است که جراح برای برداشتن کامل توده , مجبور می شود ریسک آسیب زدن به اعصاب لگنی و ایجاد اختلالات جنسی راقبول کند تا سلامت عمومی بیمارش حفظ شود اما آسیب های عصبی فوق الذکر , علاوه بر اختلال نعوظ ممکن است اختلالات دیگری را هم به وجود بیاورند. ارضائ بدون خروج منی , شایع ترین این اختلالات است و علتش هم این است که اسپرم های تولید شده یا اصلا از بیضه ها بیرون نمی آیند و همانجا باقی می ماند و یا اینکه پیش از بیرون ریخته شدن, به مثانه بر می گردند. خوشبختانه اغلب بیماران می گویند که این ارضای جنسی هیچ تفاوتی با ارضای همراه با خروج منی ندارد.

اشعه درمانی :


مکانیزم این نوع درمان هنوز معلوم نیست اما به هر حال, اشعه ای که در درمان سرطان های لگن به این ناحیه تابیده می شود, می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

فرضیه های متعددی برای توجیه این اختلال مطرح شده است. از جمله اینکه , اشعه درمانی منجر به آسیب اعصاب ناحیه لگن می شود, اشعه درمانی میزان جریان خون به سمت آلت تناسلی را کاهش می دهد , و یا این که اشعه درمانی سطح هورمون مردانه( تستوسترون) را درخون پائین می آورد،اینکه اشعه درمانی تا چه حد منجر به بروز اختلالات جنسی می شود, بستگی دارد به اینکه بیمار تا چه حد تحت درمان با اشعه قرار گرفته و چه حجمی از لگن , تحت تابش اشعه فرار گرفته باشد.

عوارض جانبی این شیوه درمانی معمولا 6 ماه تا یک سال پس از شروع درمان ظاهر می شود. هر چه سطح بیشتری از بدن در مدت طولانی تری تحت اشعه درمانی قرار بگیرد, احتمال بروز این عوارض هم بیشتر می شود. در مردان سیگاری و خصوصا آنها ئی که سابقه فشار خون بالا و زمینه بیماری های قلبی دارند, احتمال بروز اختلالات جنسی پس از درمان بیشتر است. اشعه درمانی همچنین حجم اسپرمی را که مردان ترشح می کنند نیز کاهش می دهد.

برای مردانی که مدت طولانی تحت این شیوه درمانی قرار می گیرند, احتمال اینکه در حال خروج منی دچار سردرد شوند, کم نیست اما خوشبختانه این درد معمولا پس از چند هفته از بین می رود.

هورمون درمانی :

می گویند هورمون مردانه ( تستوسترون), سوخت سرطان پروستات است. طبیعتا پزشکان هم برای درمان این سرطان, از شیوه های خاصی استفاده می کنند. تا میزان این هورمون در بدن به سطح پائین تری برسد. برداشتن بیضه ها به کمک جراحی , یکی از همین شیوه ها است.استفاده از داروهای ضد تستوسترون و استفاده از هورمون درمانی برای خنثی کردن اثر هورمون مردانه نیز از دیگر شیوه های درمان این بیماری است. با این کار, جلوی پیشرفت این سرطان گرفته می شود.

اما هورمون درمانی هم می تواند منجر به بروز اختلالاتی در عملکرد جنسی مردان شود, کاهش میل جنسی , اختلال نعوظ و کاهش حجم اسپرم از شایع ترین عوارض این شیوه درمانی به حساب می آیند. این عوارض نیز البته در سالمندان بیشتر به چشم می خورد. جوانان معمولا می توانند در مقابل عوارض هورمون درمانی هم به خوبی مقاومت کنند.

شیمی درمانی :

بعضی از داروهائی که در شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند , باعث می شوند سطح هورمون های مردانه در خون کاهش پیدا کند. کاهش هورمون های مردانه نیز منجر به کاهش میل جنسی و بروز اختلال در نعوظ می شود،خوشبختانه این دو عارضه شیمی درمانی , معمولا چند هفته پس از پایان دوره درمان خود به خود از بین می روند.


چاره چیست ؟

خوشبختانه بیشتر اختلالات جنسی ناشی از درمان سرطان های لگن , به مرور از بین می روند. بعضی از این عوارض فقط یک تا سه هفته دوام می آورند و بعضی دیگر هم یک تا دو سال , اما مواردی هم وجود دارند که تا آخر عمر باقی می مانند و هر گز از بین نمی روند.بهترین کار این است که بیماران پیش از شروع درمان , اطلاعاتشان را در باره بیماری شان , شیوه های درمانی و عوارض این شیوه ها افزایش دهند. برای این منظور, می توان از مشورت پزشکان استفاده کرد. این کار , اعتماد به نفس بیمار را افزایش می دهد و ترس های بی موردش را از بین می برد.

ضمن اینکه حس واقع بینی را هم در او تقویت می کند و بنا براین , میزان توقعات بیمار از درمان هم تعدیل می شود،پزشکان می توانند با توصیه های کاربردی و مناسبشان , نقش بسیار موثری در افزایش کیفیت زندگی این دسته از بیماران ایفا کنند.

استفاده از آزمون و خطا هم توصیه مناسبی به این دسته از بیماران است. مثلا بیمارانی که به کاهش میل جنسی دچار شده اند , باید خودشان در خلال زندگی روزمره شان کشف کنند که در چه مواقعی و در چه شرایطی , میل جنسی شان افزایش پیدا می کند. بیماران می توانند با کشف چنین نکته هائی در زندگی روزمره و تقویت آنها در زمان های مناسب , خودشان نیز در درمان مشکلشان سهیم باشند.

ساکت نماندن خود بیمار هم مهم است, یعنی چه ؟ یعنی اگر شما مثلا دچار کاهش میل جنسی شده اید, لازم است همسرتان هم از این مطلب باخبر شود. اگر از این حسی که مثلا پس از شیمی درمانی پیدا کرده اید ,هیچ حرفی به زبان نیاورید , ممکن است همسرتان تعابیر نادرستی از رفتارتان پیدا کند. ضمن اینکه هر چه قدر اطرافیانتان , مشکل شما را دقیقتر و بهتر بشناسند , بیشتر احتمال دارد

که چاره ای برای رفع مشکل تان بیندیشند و یا برای حل مشکلتان به شما کمک کنند،از صحبت کردن و مشورت با بیماران دیگر هم غافل نشوید. آنها ئی که پیش از شما به بیماریهائی نظیر شما دچار شده اند , منابع بسیار مناسی برای کسب اطلاعات کاربردی و دقیق به شمار می روند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
مقاربت جنسی بیمار دچار سرطان پروستات
آقاي م، 58 ساله، يک سال پيش تحت عمل جراحي پروستات قرار گرفته و مي‌گويد: «نمي‌توانم رابطه زناشويي داشته باشم. اين موضوع واقعاً روحيه‌ام را خراب کرده، به طوري که احساس ضعف و ناتواني مي‌کنم.»

از آنجا که رابطه جنسي از ملزومات زندگي زناشويي است و عدم رسيدگي و توجه به آن باعث کاهش حس اعتماد به نفس مي‌شود اهميت ويژه‌اي، هم در سلامت رواني فرد و هم در استحکام زندگي خانوادگي و زناشويي او دارد. نکته اينجاست که عمل جراحي پروستات که به علت بزرگي خوش‌خيم پروستات انجام مي‌گيرد، نمي‌تواند علت اين مشکل شما در رابطه زناشويي باشد و تفاوتي هم بين عمل جراحي باز پروستات و يا به روش عمل بسته (يا تراشيدن پروستات) وجود ندارد. مشکل شما قابل‌درمان است و نبايد از درمان آن نااميد شويد. ضمن اينکه بهتر است قبل از آنکه مشکلات ديگر خانوادگي به اين مشکل شما اضافه شوند، جهت رفع آن اقدام کنيد. کلينيک سلامت خانواده مي‌تواند مرجع مطمئني براي مشورت و حل مشکل شما باشد.

در مرحله اول شما بايد براي معاينه دقيق‌تر، به اورولوژيست مراجعه کنيد که ممکن است داروهايي براي رفع مشکل شما تجويز شود که سيلدنافيل، از جمله اين داروهاست (توصيه مي‌کنم مصرف اين دارو حتما زير نظر پزشک باشد). اما اگر درمان‌هاي دارويي خوراکي روي شما موثر نباشد، پزشک احتمالا براي شما از روش‌هاي ديگر استفاده خواهد کرد. دستگاه واکيوم و تزريق آمپول به داخل آلت جهت انجام نزديکي، از جمله روش‌هايي است که اگر درست و به‌جا استفاده شوند، به خوبي کارايي دارند و مي‌توانند مشکل شما را به راحتي حل کنند البته در سنين بالا گاهي عوامل روحي و رواني ممکن است در ايجاد اختلالات جنسي نقش مهمي داشته باشد که در اين زمينه نيز متخصصين روان‌شناسي با انجام مشاوره‌هاي تخصصي مي‌توانند ناتواني جنسي شما را برطرف کنند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
سرطان پستان- رابطه جنسی
مينا الف از بندرانزلي: زني 48 ساله هستم كه از حدود 2 ماه قبل به سرطان پستان مبتلا شده‌ام و با جراحي، سينه چپم را برداشته‌اند. مي‌خواستم ببينم آيا با اين وضعيتي كه براي من ايجاد شده است، انجام رابطه جنسي براي من مشكلي ايجاد مي‌كند يا خير؟

پستان‌ها ازنظر جنسي عضو حساسي در خانم‌ها محسوب مي‌شوند. به همين دليل بعد از جراحي‌هاي برداشتن پستان‌ها بسياري از خانم‌ها ازنظر روحي احساس نقص جسمي دارند و احساس مي‌كند كه به علت اين نقيصه جسمي ازنظر جنسي طبيعي نيستند و بايد از اين كار امتناع بورزند. اما واقعيت اين است كه بيماري و درمان جراحي متعاقب آن، ممانعتي ازنظر داشتن فعاليت جنسي ايجاد نمي‌كند.

شما مي‌توانيد بدون نگراني همانند قبل به فعاليت جنسي خود ادامه دهيد و هيچ محدوديتي وجود ندارد. حتي در صورت انجام شيمي‌درماني و راديوتراپي هم مشكلي براي شما ايجاد نمي‌شود. تنها نكته مهم اين است كه از روش‌هاي جلوگيري از بارداري استفاده كنيد و هر زمان كه ميل به باروري داشتيد، حتما از قبل شرايط خود را با پزشكتان در ميان بگذاريد.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
درد هنگام ادرارکردن بعد از مقاربت
مرد 38 ساله هستم.از 6 ماه قبل درست هنگام ادرار کردن بعد از مقاربت احساس درد داشتم. این درد گاهی بود گاهی نبود در حالت های دیگر درد ندارم؟


این نوع درد هائی که هنگام ادرار وجود داره و گاهی هست و گاهی نیست ممکنه به علت عفونت مجاری ادراری و یا بیماریهای مقاربتی باشه.اما اگر این مشکل بطور گاه به گاه بعد از مقاربت وجود داره دلائل متفاوتی می تونه داشته باشه.ممکنه شما به مواد کشنده اسپرم (spermicide) که در کاندوم ها و یا نرم کننده ها استفاده میشه،حساسیت داشته باشید.بد نیست که از کاندوم ها و یا نرم کننده های متفاوتی که از مواد کشنده اسپرم دیگری استفاده می کنند، استفاده کنید.

درد هنگام ادرار کردن بعد از مقاربت ممکنه به علت پر بودن مثانه شما هنگام مقاربت باشه... لذا بهتره هنگام مقاربت مثانه را کاملا خالی کنید و ببینید که مو ثر هست یاخیر.یک علت دیگه ممکنه این باشه که شما زمان زیادی را در حالت تحریک قبل از انزال بسر برده باشید.

با اینحال پیشنهاد من این هست که در باره اون چند مورد که صحبت کردم اقدام کنید... اگر موثر واقع نشد به پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید تا بررسی بشه عفونت ادراری و یا بیماری مقاربتی وجود داره یا نه.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
اختلالات جنسی - بیماریهای دستگاه مغز و اعصاب
اختلالات عصبی :

ناتوانی جنسی به علت اختلالت نعوظ ممکن است ناشی از بیماری مغزی طناب نخاعی اعصاب کاورنوس و پودندال.. پایانه های انتهائی اعصاب و گیرنده ها باشد. حدود 95% بیماران با ضایعه کامل نرون محرکه فوقانی توانائی نعوظ دارند.ولی فقط 25% بیماران با ضایعه نرون محرکه تحتانی دارای نعوظ می باشند. در 90% ضایعات ناکامل نعوظ حفظ می شود. بیماریهای اختلال عملکرد مغز.. مثل سرطانها صرع حوادث عروق مغزی پارکینسون آلزایمر اغلب باعث کاهش میل جنسی می شوند. اختلال نعوظ در این موارد دیده نمی شود. اختلالات طناب نخاعی( مانند اسپاینا بی فایدا, فتق دیسک , سیرنگو میلی , تومور طناب نخاعی, تابس دور سالیس , بیماری ام اس) راه های آوران و یا وابران را درگیر میکند. اختلال اعصاب کاورنو و پودندال( آسیب مستقیم به اعصاب در تروما , جراحی رادیکال پروستاتکتومی و یا جراحی رکتوم) راه های ارتباطی را قطع میکنند. نوروپاتی محیطی مانند آنچه که در دیابت قندی الکلیسم مزمن و یا کمبود ویتامین دیده میشود به پایانه های عصبی آسیب وارد کرده و باعث کاهش ناقلین شیمیائی میشود.


ناتوانی جنسی با منشاء عصبی :

بطور ایده ال باید تمام سیستم عصبی را به عنوان یک مجموعه مورد معاینه قرار دارد. در بررسی ها باید توجه خاصی به عملکرد سیستم عصبی خود کار, سوماتیک اعصاب ساکرال( خاجی) مبذول داشت. که در این میان بررسی کنترل ادرار مدفوع وضعیت اسفنکتر ها و حس دستگاه تناسلی اهمیت ویژه ای دارد. سابقه دیابت, مصرف مزمن الکل, تروما ,مولتیپل اسکلروزیس حائز اهمیت است. معاینه باید شامل بررسی عملکرد حرکتی حسی و سوماتیک و اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار باشد و چنانچه متخصص ارولوژی وسائل مورد نیاز این معاینات را ندارد باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشاوره نماید.

بررسی عملکرد حسی و حرکتی سوماتیک :

در بررسی میزان اختلال عصب دور سال می توان از biothesiometry استفاده کرد زیرا از بین رفتن حس ارتعاش یکی از اولین نشانه های نروپاتی محیطی دیابتیک است.

بررسی اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار :

روش های متعدد بررسی عملکرد اعصاب خودکار عبارتند از :

  • تغییرات ضربان قلب در حین تنفس عمیق که بیانگر رفلکس غیر طبیعی قلبی است و علامت زودرس نوروپاتی دستگاه خودکار است.
  • رفلکس پاسخ مردمک به نور.
  • سیستومتری با آزمایش بتانکول و ثبت فشار مجرا.
  • رفلکس بولبوکارورنوس جهت تحریک مجرای پروستاتیک.

این روشها غیر مستقیم هستند.

بررسی دستگاه عصبی مرکزی :

تست NPT یاnocturnal penile tumescence به همراه EMG و EEG انجام میشود. تست غیر طبیعی NPT , ضایعه دستگاه عصبی مرکزی را مطرح می نماید.


درمان ناتوانی جنسی با منشاء عصبی :

درمان ناتوانی جنسی نوروژنیک به شدت بیماری و عوامل همراه بستگی دارد. بیماران مبتلا به ضایعات خالص عصبی را می توان با دستگاه واکیوم, وازودیلاتاتور های تزریقی و یا خوراکی و یا پروتز آلت درمان نمود. داروی جدید خوراکی بنام ویاگرا در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی کاملا موثر بوده است و 83% بهتر در توانائی جنسی و 59% مقاربت موفق داشته اند.

از آنجائی که بیماران مبتلا به ناتوانی جنسی عصبی, پاسخ شدیدتری به مواد وازودیلاتاتور تزریقی می دهند, باید شروع درمان با مقادیر کم دارو باشد تا نعوظ کمتر از یک ساعت ایجاد شود. در صورت استفاده از حلقه تنگ کننده آلت, حلقه حتما 30 دقیقه بعد برداشته شود.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
مشكلات آميزش جنسي معتادان
مشكلات جنسي معتادان :

تعداد زيادي از معتادان.. مصرف مواد مخدر را در ابتدا با انگيزه افزايش توانائي جنسي مصرف ميكنند. يكي از اثرات مواد مخدر اين است كه انزال را به تاخير مي اندازد. احتما لا يكي از مكانيسم هاي اين اثر فعالين مهار كننده مواد مخدر بر لوكوس سرلوئوس در ساقه مغز است. اين اثر باعث كاهش رها شدن نور اپي نفرين مي شود. و فعاليت سيستم سمپاتيك نيز جزء اساسي در انزال است. بنا براين در ابتداي مصرف مواد مخدر تاخير انزال باعث طولاني شدن زمان مقاربت ميشود.. طولاني شدن زمان نزديكي به چند ديلي مطلوب تلقي مي گردد.

يكي از دلايل مهم عدم آگاهي افراد از روابط جنسي سالم است. ميدانيم كه چرخه فعاليت جنسي زن و مرد متفاوت است. مردان با سرعت بيشتري به اوج لذت جنسي يا ارگاسم ميرسند.. رسيدن به ارگاسم در بسياري از زنان ديرتر از مردان ايجاد ميشود.. از سوي ديگر رسيدن به ارگاسم در بيشتر زنان نيازبه تحريك كليتوريس دارد و تحريك وازن به تنهائي باعث ارگاسم نميشود. پس در يك رابطه جنسي طبيعي لازم است كه مرد قبل از شروع نزديكي ... مدتي را صرف پيش نوازي نمايد.. اين پيش نوازي باعث ميشود كه زن به سكوي ارگاسمس نزديك شود و از سوي ديگر كليتوريس نيز كه معمولا در حين مقاربت به حد كافي تحريك نمي گردد مورد تحريك واقع شود و در نتيجه پس از دخول ارگاسم زن نيز تقريبا به زمان ارگاسم مرد نزديك ميشود.. و رابطه جنسي با رضايت طرفين ختم ميشود.

عدم وجود آموزش صحيح در مورد روابط جنسي باعث ميشود..كه بسياري از زوجها همين اطلاعات ساده را نيز نداشته باشند. بنابراين از سوئي عدم ارضاء زن باعث نارضائي او از رابطه جنسي ميشود.. و از سوئي تصور غلط مرد باعث ميشود او خود را به دليل ارضاء سريع و عدم توانائي در ارضاء شريك جنسي دچار ناتوائي جنسي فرض كند. متاسفانه كمتر پيش مي آيد كه افراد براي مشاوره در مسائل جنسي به متخصصان مراجعه كنند. اين افراد از كساني كه به اندازه خودشان ناآگاهند كمك مي خواهند..و بسياري از اين مشاوران نا آگاه نيز مصرف ترياك را راه حل مشكل مي دانند. بنا براين مرد شروع به مصرف ترياك ميكند.. غافل از اينكه خيلي زود اين سوء مصرف كه در ابتدا فقط محدود به زمان رابطه جنسي است به سرعت به زمانهاي ديگر نيز سرايت ميكند.. و بتدريج وابستگي به مواد مخدرپيش مي آيد. نكته مهم اينجاست كه مصرف مدام مواد مخدر كاهش ميل جنسي و حتب ناتواني جنسي ايجاد ميكند. بنابراين دقيقا آنچه پيش مي آيد مخالف چيزي است كه مورد انتظار بوده است.

برخي افراد نيز واقعا دچار اختلالي هستند كه انزال آنها از حد طبيعي زودتر ايجاد ميشود و حتي قبل از دخول دچار انزال ميشوند. اين حالن انزال زودرس نام دارد. اين اختلال هم به طريقه داروئي و هم از طريق تكنيكهاي رفتار درماني (behaviroral sex therapy) قابل درمان است. اما متاسفانه بسياري از بيماران راه درست مقابله با بيماري را نميدانند و به جاي مراجعه به روانپزشكان يا متخصصان ديگري كه اين اختلالات را درمان ميكنند به سوي مصرف ترياك يا استفاده از مخدر هاي ديگر يا مصرف خود سرانه داروها و مواد قاچاق و غير قانوني روي مي آورند. كه بسياري از اين مواد اعتياد آورند و عوارض سوء جدي نيز به همراه دارند.

پس از ترك اعتياد يكي از علل عود نيز همين مسائل جنسي است. فردي كه مدتها معتاد بوده و انزال ديررسي داشته پس از ترك اعتياد دچار انزال زودرس مي شود. بنا براين لازم است كه درمانگر هم با بيمار وهم با شريك جنسي او در اين مورد صحبت كند.. .و به آنها آموزشهاي لازم را ارائه دهد و حتي در صورت لزوم براي حل مشكل دارو تجويز كند. در غير اينصورت بي توجهي به همين مساله موجب خواهد شد كه يك ترك اعتياد موفق دچار شكست شود.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
داروهای عامل اختلالات جنسی در مردان و زنان


این داروها باعث ناباروری موقتی میشن :

  • کتوکونازول
  • اسپیرینولاکتون
  • الکل
  • سایمتدین
  • داروهای نشاط آور مثل ماری جوانا
  • هروئین
  • متادون
  • داروهائی که بعنوان شیمی درمانی ضد سرطان به حساب میاد.

اما یک دسته دیگر داروها هستند که روی مراحل جنسی اثر موقتی دارند, یعنی هنگام نعوظ یا انزال دلخواه ایجاد اختلال میکنند تمامی داروهای ضد فشار خون,متیل دوپا- کلونیدین- رزرپین, میل جنسی رو کم میکنند. داروهای بتا بلوکر هم میل جنسی رو کم میکنند-اسپیرینولاکتون, داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مهار کننده های منو امینواکسیداز هم میل جنسی رو کم میکنند.

فنوتیازین ها, بنزودیازپین ها, باربیتوراتها ناتوانی جنسی یعنی همان اختلال نعوظ و انزال میدن... تزکیبات حاوی هورمون های زنانه , مثل استروژن و ترکیبات ضد هورمون های مردانه هم ( مثل سایمیدین کتوکونازول سیپروترون استات) باعث ناتوانی موقتی میشن... البته الکل و کشیدن سیگار اگر بطور مزمن مصرف بشن..خطر آسیب دائمی دستگاه تولید مثل را دارد.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
صفحه  صفحه 3 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین » 
Sexology - سکسولوژی

چاقی و اختلالات جنسی و آموزش سلامت جنسی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA