انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 2 از 34:  « پیشین  1  2  3  4  5  ...  31  32  33  34  پسین »

دارو شناسی


مرد

 

پنیرک؛ ضددرد، ضدالتهاب و ضدعفونی کننده

از مهم ترین اثرات گزارش شده ی گل پنیرک می توان به مواردی چون ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم اشاره کرد.

پنیرک با نام علمی Malva sylvestris در عربی خبازی نامیده می شود. گیاهی است علفی، به ارتفاع تا 60 سانتی متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می روید و برای استفاده نیز کشت می گردد.
قسمت مورد استفاده ی پنیرک برگ و گل می باشند. البته در اکثر نواحی، گل پنیرک مورد استفاده قرا می گردد. این گیاه در ایران رویش ندارد و گونه ی نزدیک به آن به نام M.neglecta مورد استفاده قرار می گیرد. گونه ی موجود در ایران، به بلندی گونه ی اول نیست و به حالت تقریبا خوابیده است و حداکثر تا 40 سانتی متر مرتفع می شود. برگ ها دارای حالت دایره ای و دندانه دار و گل ها، بنفش رنگ و کوچک هستند.
قسمت مورد استفاده ی پنیرک در ایران، گل های بنفش رنگ خشک شده ی آن می باشد. محل رویش گیاه در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران، آذربایجان، آستارا، اصفهان، نواحی مرکزی ایران، خراسان، دامغان، سمنان، جنوب ایران، کرمان، بلوچستان و سایر نقاط می باشند.

الف: گل پنیرک
ترکیبات مهم
گل های پنیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک می شود. هم چنین گل های پنیرک حاوی مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین ها و 7 درصد آنتوسیانین ها می باشد(نسبت به وزن خشک گل).
اثرات مهم
دم کرده ی گل ها به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می کند.
در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم ها استفاده می شود. از رنگ آن(آنتوسیانین های آن)، برای مواد غذایی استفاده می شود.

طریقه و مقدار مصرف
تهیه چای: بر روی 2 گرم از گل ها، یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر 5 دقیقه می جوشانیم. هم چنین می توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از 15 دقیقه، صاف نموده و میل کنیم.
نکات قابل توجه
1- اثرات گل پنیرک، عمدتا مربوط به موسیلاژ و آنتوسیانین آن است که یکی از مهم ترین داروهای ضد سرفه و مفید برای رفع گرفتگی صدا است.
2- بهتر است پس از صاف کردن دم کرده، گل را کمی فشار داد تا تمام موسیلاژ استخراج شده و تفاله را دور بریزیم.
3- هنگام تهیه ی فرآورده، نباید بیش از 5 دقیقه آن را بجوشانیم، چون باعث هیدرولیز موسیلاژ و کم اثر شدن محصول می شود.
4- در منابع جدید مصرف گیاه را برای درمان کم خونی، مفید گزارش نموده اند.
مهمترین اثرات گزارش شده گل پنیرک:
ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم.

ب: برگ پنیرک
ترکیبات مهم
برگ حاوی حدود 8 درصد موسیلاژ می باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.
طریقه و مقدار مصرف
بر روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه می جوشانیم و یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و بهتر است درب آن را بپوشانیم؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف می کنیم. البته بهتر است محلول های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می شود. این میزان مصرف را می توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.
اثرات مهم
اثرات مهم برگ پنیرک مشابه با گل های آن است؛ به ویژه جهت درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، تورم های روده ای – معدی، مناسب است.
داروهای گیاهی
برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد.

عوارض جانبی
تاکنون عوارضی از مصرف گل و یا برگ پنیرک گزارش نشده است.
نکات قابل توجه
1- گیاه پنیرک موجود در ایران(Malva neglecta)، از نظر خواص دارویی مشابه با پنیرک موجود در نقاط دیگر دنیا است. این دو گونه گیاه از یک جنسی هستند که شرح آن داده شده است.
2- خواص گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین ها، کامل ترمی باشد.
3- برای استفاده از خواص کامل پنیرک، می توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد.
4- چون اثرات پنیرک با گل ختمی هم جهت است، می توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی جهت تهیه ی موسیلاژ مربوطه، به ویژه در سرماخوردگی، تسکین سرفه به عنوان خلط آور و رفع گرفتگی صدا استفاده کرد.
5- برای جمع آوری گل ها، بهتر است در زمان باز شدن گل ها که اکثرا در تابستان است، این کار صورت گیرد، جمع آوری برگ ها در فصل بهار باید صورت گیرد.
6- در بازار ایران، فقط گل پنیرک به صورت خشک شده(بنفش رنگ) وجود دارد که می توان طبق روش ذکر شده، از آن استفاده کرد.

پنیرک در طب سنتی
از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می ‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌ کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب ‌گزیدگی مفید است، دم کرده ی ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌ سازد.
در درمان التهاب ‌های تنفسی و جوش ‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری ‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.
برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل و یا کورک قرار گیرد باعث می ‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.
جوشانده ی آن برای عفونت ‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌ های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌ های تنبلی هستند، توصیه می ‌شود.
در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌ شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.
برای رفع جوش‌های صورت نیز می ‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌ های محل جوش را تسکین می ‌دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی‌ ها موثر است.
برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه
سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان
دیگر وجود دارد
در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌ کننده و خنک‌ کننده استفاده می‌ شود، 300 گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌ جوشانند و به عنوان مسکن می‌ خورند.
استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی‌ های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.
از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می ‌آید که اثر نرم‌ کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می ‌بخشد.
برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب ‌زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می ‌مالند.
برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  ویرایش شده توسط: libertycity   
مرد

 
استامینوفن‌ دارویی‌ است‌ رایج‌ که‌ بدون‌ نسخه‌پزشک‌ قابل‌ تهیه‌ می‌باشد. این‌ دارو یک‌ مسکن‌ غیرمخدر است‌ که‌ در موارد دردهای‌خفیف‌ تا متوسط‌ نظیرسردرد،دندان‌ درد، درد خفیف‌استئوآرتریت‌ ( آرتروز ) ،و دردهای‌ ناشی‌ از جراحیهای‌ کوچک‌ کاربرد دارد. استامینوفن‌ همچنین‌تب‌ را کاهش‌ می‌دهد. این‌ دارو ممکن‌ است‌در بسیاری‌ دیگر از داروها با اسامی‌ تجاری‌ متفاوت‌ وجود داشته‌ باشد. از جمله‌استامینوفن‌ پاراستامول‌نیز گفته‌ می‌شود.



نحوه‌ مصرف
قرص‌ استامینوفن‌ را می‌توان‌ برای‌ سهولت‌ بلع ‌، خردکرد. اشکال‌ خوراکی‌ استامینوفن‌ را می‌توان‌ با مقدار اندکی‌ از مواد غذایی‌ نظیرماست‌ یامربا مخلوط‌ کرد. درمورد پودرهای‌ خوراکی‌ همانند آنچه‌ در کپسولهایی‌ Feveral Sprinkle وجود دارد،کپسول‌ باز شده‌ و محتویاتش‌ در یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ آب‌ یا مقدار اندکی‌ ماده‌غذایی‌ نرم‌ مخلوط‌ می‌شود. برای‌ استعمال‌ راحت‌تر شیاف‌ بهتر است‌ آن‌ را 30دقیقه‌ در یخچال‌ نگاه‌ داشت‌. برای‌ استعمال‌ شیاف ‌، پوشش‌ شیاف‌ را برداشته ‌،آن‌ را با آب‌ سرد مرطوب‌ کرده‌، سپس‌ در حالی‌ که‌ به‌ یک‌ پهلو خوابیده‌اید باانگشت‌ خود شیاف‌ را داخل‌ مقعد کنید. اگر یک‌ نوبت‌ دارو را فراموش‌ کردید،می‌توانید به‌ مجردی‌ که‌ آن‌ را به‌ یاد آوردید مصرفش‌ کنید. اما اگر تقریباًزمان‌ نوبت‌ بعدی‌ رسیده‌ است‌، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را رها کرده‌ به‌ برنامه‌دارویی‌ منظم‌ خود بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.


توصیه‌در هنگام‌ مصرف‌ ‌
·برچسب‌ روی‌ دارو را بخوانید و از دستوراتش‌ پیروی‌ کنید.
·برچسب‌ روی‌ سایر داروهای‌ بدون‌ نیاز به‌ نسخه‌ را بخوانید تا مطمئن‌ شوید که‌در آنها استامینوفن‌ یا دارویی‌ که‌ با استامینوفن‌ تداخل‌ کند وجود نداشته‌ باشد.
·اگر استامینوفن‌ را به‌ سبب‌ درد ،تب‌یاگلودرد مصرف‌ می‌کنید در هریک‌ از شرایط‌ زیر با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید:
oدرد بیش‌ از 10 روز (در کودکان‌ 5 روز) طول‌ بکشد یا اینکه‌ علامت‌ جدیدی‌ به‌آن‌ اضافه‌ شود.
oتب‌ بیش‌ از 3 روز طول‌ بکشد، بدتر شود، یا علامت‌ جدیدی‌ اضافه‌ شود.
oگلودرد دردناکتر شود، بیش‌ از 2 روز طول‌ بکشد، یا تهوع‌ ، استفراغ ‌، بثورات‌جلدی‌ ، یا سردرد رخ‌ دهد.
·فقط‌ به‌ مقدار توصیه‌ شده‌ توسط‌ پزشکتان‌ استامینوفن‌ مصرف‌ کنید.
·استامینوفن‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌ ، دور از حرارت ‌، نور مستقیم‌ و حرارت‌مرطوب‌ نگاه‌ دارید (در چنین‌ شرایطی‌ استامینوفن‌ فاسد می‌شود).
·شیاف‌ها را در یک‌ جای‌ خنک‌ نگاه‌ دارید، ولی‌ شیاف‌ و انواع‌ مایع‌استامینوفن‌ (قطره‌ و شربت‌) را منجمد نکنید.
·استامینوفن‌ تاریخ‌ گذشته‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌ دور بریزید.
هشدارها و عوارض‌ جانبی‌
در صورتی‌ که‌ دچار هریک‌ از نشانه‌های‌ جدی‌زیر شدید، استامینوفن‌ خود را قطع‌ کرده‌ ، با پزشکتان‌ تماس‌ بگیرید: زردی‌ پوست‌یا چشمها ،اسهال‌، بی‌اشتهایی ‌، تهوع ‌، یا استفراغ‌، معده‌ درد ، درد ، تورم‌ یا حساسیت‌ در بالای‌ شکم ‌، مدفوع‌ سیاه‌ و قیری‌ شکل‌،ادرار خونییا کدر ، کاهش‌ ناگهانی‌ ادرار ،کبود شدگی‌ یا خونریزی‌ غیرعادی‌ ، بثوارت‌ جلدی ‌،زخمهای‌دهانی ‌، یا تب‌ یا گلودردی‌ که‌ پیش‌ از درمان‌ وجود نداشته‌ و ناشی‌ ازبیماری ای‌ که‌ بخاطرش‌ تحت‌ درمان‌ قرار گرفته‌اید، نباشد.


موارد احتیاط
در صورت‌ وجود هر یک‌ از موارد زیر پیش‌ از مصرف‌استامینوفن‌ پزشکتان‌ را مطلع‌ سازید:
·حساسیت‌ به‌ هر نوع‌ غذا ، نگاه‌دارنده‌ها ، رنگهای‌ خوراکی ‌، یا داروها (بویژه‌ استامینوفن‌ یاآسپیرین‌).
·بارداری‌ یا شیردهی‌.
·مصرف‌ داروهای‌ دیگر ، بویژه‌ داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیراستروییدی‌ ( NSAIDs ،نظیرایبوپروفن‌ ) ، آسپیرین ‌، یا ضدانعقادها (رقیق‌کننده‌های‌ خون‌ مثل‌وارفارین‌،کومادین ).
·مصرف‌ روزی‌ بیش‌ از سه‌ قوطی‌ یا بیشتر مشروبات‌ الکلی‌.
·سابقه‌ یا ابتلا به‌الکلیسم‌ (اعتیاد به‌ الکل‌) ،هپاتیت‌ ویروسی‌،فنیل‌ کتونوری‌، یا بیماری‌ کبدی‌ یاقلبی‌.
نبایدها
·نباید بیش‌ از مقدار ذکر شده‌ بر روی‌ برچسب‌ جعبه‌ دارو مصرف‌ کنید، مگراینکه‌ پزشکتان‌ چنین‌ دستوری‌ داده‌ باشد، در غیر این‌ صورت‌ ممکن‌ است‌ دچارآسیب‌ کلیوی‌ یا کبدی‌ شوید.
·نباید به‌ کودکان‌ زیر 12 سال‌ در یک‌ روز بیش‌ از 5 نوبت‌ استامینوفن‌ به‌مقدار تعیین‌ شده‌ بر اساس‌ سنشان‌ بدهید.
·نباید در روز بیش‌ از دو قوطی‌ مشروب‌ الکلی‌ مصرف‌ کنید مگر اینکه‌ فقط‌بخواهید یک‌ یا دو نوبت‌ استامینوفن‌ بخورید.
مسمومیت
·در صورتی‌ که‌ به‌ مصرف‌ بیش‌ از حد استامینوفن‌ شک‌ کردید، حتی‌ در صورت‌ عدم‌وجود هرگونه‌ علامت‌ مسمومیت‌ از اورژانس‌ تقاضای‌ کمک‌ کنید. درمان‌ مسمومیت‌ بایدهرچه‌ زودتر آغاز شود. در صورتی‌ که‌ درمان‌ مصرف‌ بیش‌ از حد استامینوفن‌ ظرف‌ 24ساعت‌ اول‌ آغاز نشود، ممکن‌ است‌ نتوان‌ از آسیب‌ کبدی‌ یا مرگ‌ جلوگیری‌ کرد.
اطلاعات‌ دیگر
·اشکال‌ ژنریک‌ استامینوفن‌ ارزانتر از انواع‌ تجاری‌ هستند و در اکثر موارد به‌همان‌ اندازه‌ مؤثرند. فراورده‌های‌ استامینوفن‌ طولانی‌اثر گرانتر می‌باشند، ولی‌ممکن‌ است‌ مصرفشان‌ راحت‌تر و مناسبتر باشد
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  
مرد

 
دید کلی
داروهای مسکن_خواب آور به به طور وسیع و فزاینده‌ای در سراسر جهان مصرف می‌شود. تسکین برای یکی از موفقیتهای زیر جستجو می‌شود: تنشهای هیجانی، تنش مزمن، افزایش فشار خون، تقویت عوامل ضد درد، کنترل تشنج، به عنوان عاملی جانبی در بیهوشی، و تجزیه و تحلیلی تخدیری. داروهای خواب آور برای فائق شدن بر اختلالات خواب، تجویز می‌شوند. یک داروی مسکن_خواب آور ایده آل باید خوابی مشابه خواب طبیعی را القا نماید. متاسفانه اغلب داروها خواب طبیعی را القا نمی‌کنند بلکه تنها مدت و شدت خواب REM را کاهش می‌دهند.
تاریخچه
اثر مسکن_خواب آور تقریبا در تمامی گروه داروها یافت می‌شود. عواملی که این اثر را ایجاد می کنند، بتدریج از صد سال پیش تا کنون کشف شده‌اند. کرال هیدرات که در سال 1832 توسط لی بیک "'Liebig" کشف شد، در سال 1869 توسط لیبریش ""Liebreich به عنوان یک داروی خواب آور با موفقیت مورد ارزیابی قرار گرفت. برومایدها که امروزه جزو داروهای منسوخ شده هستند برای اولین بار در سال 1857 وسط لوکوک "Locock" به عنوان مسکن به کار رفتند. باربیتال که اولین داروی خواب آور باربیتورات است برای اولین بار توسط کنراد "Conrad" و گوتزایت "Guthzeit" در سال 1882 و با روش دیگری وسط فیشروفون مهرینگ در سال 1903 که برای اولین بار فعالیت خواب آوری آن را تشریح کردند، ساخته شد. بعد از ان انواع دیگر تریبات مسکن معرفی شدند. و جستجو برای یافتن عوامل درون زای خواب در 1913 توسط پیرون "Pieron" و دستیارانش آغاز شد و در سال 1963 منجر به جداسازی عامل مسوول القای خواب از محلولهای دیالیزه اکستراکورایورال خرگوشهائی که توسط الکتریسیته تحریک شده بودند توسط مونیرو و همکارانش گردید. این عامل، پپتید دلتای القای خواب (DSIP) نامیده شد. سایر عوامل درونزای خواب نیز استخراج شده اند و مطالعه بر روی آنها ادامه دارد.
فرایند خواب
خواب یک فرایند فعال است که در طی فعالیت مغز ثابت نبوده بلکه دو حالت فیزیولوژیک مختلف را نشان می‌دهد:
خواب با حرکات سریع چشم (REM) (خواب D یا معما گونه)
خواب بدون حرکات سریع چشم (NREM) (که خواب S نیز نامیده می شود)

خواب REM اغلب بین 20 تا 25 درص کل خواب را شامل شده و با فعالیتهای کششی و مرحله‌ای مشخص می‌گردد. اغلب رویاها در این مرحله دیده می‌شود. در خواب NREM که خواب بدون رویا، خواب صحیح یا با امواج کوتاه نیز نامیده می‌شود، حرکات سریع چشم دیده نمی‌شود. در این مرحله که 75 تا 80 درصد کل مقدار خواب را در بر می‌گیرد، فعالیتهای قلبی عروقی و تنفسی آرام بوده و کششهای عضلانی اندکی کاهش می‌یابد چنین فرض می‌شود که این مرحله دارای یک عملکرد نیرو بخش ساخت مواد می‌باشد که با سنتز ناقل‌های عصبی، آمینهای حیاتی و سایر مواد درونزا نشان داده می‌شود. خواب NERM خود می‌تواند به چهار مرحله از خواب آلودگی تا خواب عمیق تقسیم شود. چرخه خواب با یک خواب NERM نود دقیقه‌ای پس از حدود 20 دقیقه خواب REM اولیه آغاز می‌شود. پس از این، دوره‌های REM چرخه وار در فواصل نود دقیقه‌ای به وقوع پیوسته و چهار تا پنج بار در طول یک شب رخ می‌دهد.
طبقه بندی
ترکیبات مسکن_خواب آور از نظر ساختمان شیمیایی تفاوت زیادی دارند. اگر چه عوامل مفید در چند دسته شیمیایی متفاوت یافت شده اند اما دارای چندین جنبه فیزیکوشیمیایی و ساختمانی مشترک نظیر یک ناحیه قطبی آب دوست، ضریب توزیع اکتانول- آب نزدیک به 100 و مقاومت زیاد در برابر تغییرات زیستی می باشند. ترکیبات متداولی که مصرف می گردند وابسته به یکی از گروههای زیر می باشند: بنزودیازپین، باربیتوات ها، پیریدین دیون ها و تریون ها، مشتقات کینازولین، الکل ها، کاربامات ها، آلدیدها و مشتقات آنها، آمیدها، شبه اوره های غیر حلقوی، بنزآزپین ها و داروهای وابسته، فتوتیازین ها، مواد درون زای مربوط به خواب و عوامل متفرقه.

بنزودیازپین‌ها:
بنزودیازپین‌ها به سبب کارائی و بی ضرری خود داروهای مسکن خواب آور انتخابی می‌باشند این داروها از جهات زیر بهتر از گروههای دیگر می‌باشند: عوارض جانبی، ایجاد مقاومت به دارو، وابستگی داروئی، تداخل داروئی و اکسندگی ناشی از مصرف بیش از حد.
این ترکیبات آثار ضد هیجان، شل کنندگی عضلانی و ضد تشنج نیز از خود نشان می‌دهند. اگر چه هیچ بنزودیازپینی اثر انتخابی قابل توجهی برای ایجاد خواب ندارد اما بعضی از داروهای این دسته بیشتر برای آغاز القای خواب به کار می‌روند. این ترکیبات کاهش قابل توجهی در خواب REM و همگام با آن کاهش محسوسی در دو مرحله آخر NREM ایجاد می‌نمایند. برخی از بنزودیازپن‌ها که بیشتر به عنوان خواب آور به کار می‌روند. عبارتند از: فلورازپام، لورازپام، اکسازپام، تمازپام، تریازولام، سینولازپام، پرازپام، نیترازپام، آدینازولام و بنتازپام و...
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  
مرد

 

باربیتوات‌ها:
پیش لز ظهور بنزودیازپین‌ها، باربیتواتها علی‌رغم برخی مضرات، به عنوان داروهای مسکن_خواب آور کاربرد زیادی داشتند. باربیتواتهایی که فعالیت خواب آوری خوبی دارند باید اسیدهای ضعیفی بوده و ضریب توزیع روغن- آب آنها در محدوده معینی باشد. بر پایه طول اثر، باربیتواتها به گروههای زیر تقسیم می‌گردند:
طول اثر زیاد (شش یا بیش از شش ساعت): عمدتا برای درمان صرع و نگهداری تسکین در طول روز در حالات هیجان و تنش کاربرد دارند و شامل: باربیتال، مفوباربیتال، متاربیتال و فنوباربیتال می‌باشد.
طول اثر متوسط (سه تاشش ساعت): بیشتر به عنوان ترکیبات خواب آور و مسکن برای درمان بیخوابی و تسکین پیش از بیهوشی مصرف می گردند و شامل آلوباربیتال، آموباربیتال، آپرو باربیتال و بوتاباربیتال سدیم، بوتالی لونال، تالیوتال، وین باربیتال و بوتقال می‌باشد.
طول اثر کوتاه (تا سه ساعت): بیشتر به عنوان ترکیبات خواب آور و مسکن برای درمان بیخوابی و تسکین پس از بیهوشی مصرف می‌گردند و شامل: سیکلوباربیتال، سیکلوپنتوباربیتال، هپتاباربیتال، هگزتال، پنتوباربیتال سدیم و سکوباربیتال می‌باشد.
طول اثر فوق العاده کوتاه: اصولا به عنوان عوامل بیهوش کننده تزریقی برای بیهوشی اساسی به کار می‌روند و شامل: متوهگزیتال، تیامیلال، تیبوتاباربیتال و تیوپنتال می‌باشد.
پیریدین‌دیون‌ها و تریون‌ها:
این ترکیبات از نظر ساختمانی وابسته به باربیتواتها هستند نمایندگان اصلی این گروه عبارتند از: آلونیمید، گلوتتمید، متی پریلون، پیریتیل دیون، تاگلوتیمید و تالیدومید. این ترکیبات هیچ مزیتی نسبت به بنزودیازپین‌ها و باربیتواتها ندارند.
مشتقات کینازولین:
ساختمان این ترکیبات شبیه پیریدین‌دیون‌هاست. این گروه شاکل کلوپریدول، مکوکوالون، متاکوالون (مکوئین، کوالود) و متاکوالوان هیدروکلراید می‌باشد. این داروها بهتر از سایر داروهای خواب آور نیستند. متاکوالون گاهگاهی مورد سو استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است وابستگی‌های روانی و بدنی ایجاد کند.
الکل‌ها:
چند الکل اثر خواب آوری از خود نشان می‌دهند. اولین عضو این خانواده یعنی متانل، به دلیل اینکه ایجاد کوری می‌نماید به عنوان خواب آور و مسکن به کار نمی‌رود. اتانل در اشکال مختلف (آبجو، شراب و ویسکی) قرنهاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به سبب بروز سریع الکسیم مزمن و اثر بخشی در مقادیر زیاد، به عنوان خواب آور مطلوب نیست. الکلهایی که تنها به عنوان خواب آور مصرف می‌شوند عبارتند از: آمیلن هیدرات، اتکروینول، مپارفنیول و استری پنتول (به عنوان ضد تشنج نیز به کار می‌رود).
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  ویرایش شده توسط: libertycity   
مرد

 

کاربامات‌ها:
بعضی از کارباماتها خواص تسکین‌بخش دارند مثالهایی از این مواد عبارتند از: کاربومکرال، کارفیمات، اتینامات (والمید)، هگزایروپیمات، مپنتامات، نورنال و پرووالامید. این داروها به دلیل سمیت زیاد و قدرت کم بندرت به کار می‌روند.
آلدئیدها و مشتقات آنها:
اغلب این داروها از اصلاح مولکول کلرال به دست آمده‌اند و شروع اثر سریع و نیمه عمر کوتاه دارند و عبارتند از: استیل گلیسین آمید کلرال هیدرات، کلرال بتائین، کلرال فرمامید، کلرالوز، کلرتات، کلرهگزادول، دی کلرافنازون، پارالدئید.
آمیدها:
نمایندگان این گروه داروئی عبارتند از: بوتوکتامید، ایبروتامید، نیاپرازین، نورکسیمید، تری‌متامید، زولپیپدم و زوپیکون.
شبه اوره های غیر حلقوی:
شبه اوره‌های غیر حلقوی مشتقاتی از اوره و اسیدهای یک کربوکسیله هستند. داروهای متعددی از این دسته وجود دارند: آسه کارپرومال، برم ایزووالوم، کاپوراید، کاربرومال، اکتیل اوره و فنوبام.
بنزاپین‌ها و داروهای وابسته:
نمایندگان این گروه شامل: کلوزاپین، پرلاپین و تره‌پیپام مالئات می‌باشند.
فنوتیازین‌ها:
فنوتیازین‌های زیر خواص تسکین بخشی دارند: آسه پرومازین، دیملازین، پروپیومازین هیدروکلراید. تیوریدازین و تری فلئوپرازین هیدروکلراید.
مواد درونزای مولد خواب:
این گروه شامل مواد خواب آوری هستند که اخیرا بیشترین توجه به آنها شده است: پپتید دلتای القا کننده خواب (DSIP)، اینترلوکین_I، پپتیدهای مورامیل، پروستاگلالدین D2 و ماده آغاز کننده خواب (SPS).
عوامل متفرقه:
داروهائی که اثر تسکین بخشی داشته و در قالب هیچ یک از گروههای قبل جای نمی‌گیرند در این بخش دسته‌بندی می‌شوند. این مواد عبارتند از: بنزوکلیدین، بنزوکتاین، منتازولون، کلومیتازول، دتومیدین، فنادیازول، متوسرپات (برای مصرف در دامپزشکی)، سلپرازین و ترپتوفان. علاوه بر این چند دارو، دسته داروهایی که برای اهداف دیگری مصرف می‌گردند نیز آثار تسکین بخش ایجاد می‌کنند. از این نوع می‌توان ضد هیستامین‌ها، بیهوش کننده‌های عمومی، ضد دردهای مخدر و اسکویولامین را مثال زد.
عوارض ناخواسته داروهای مسکن خواب آور
یک داروی مسکن خواب آور ایده آل باید خوابی مشابه خواب طبیعی را القا نماید. متاسفانه، اغلب داروها خواب طبیعی را القا نمی‌کنند بلکه تنها مدت و شدت خواب REM را کاهش می‌دهند. عوارض ناخواسته بسیار متداولی که با داروهای مسکن خواب آور ایجاد می‌شود خواب آلودگی، خواب عمیق، اغمای پایا و حتی مرگ می‌باشد که در اثر تضعیف مراکز تنظیم حیاتی در مغز در نتیجه مصرف بیش از حد ایجاد می‌گردد. مصرف طولانی مدت حتی در مقادیر درمانی، می‌تواند سبب ایجاد مقاومت و وابستگی بدنی شود. قطع ناگهانی، بضی اوقات سبب سندرم قطع شدید شده که با تشنج و هذیان مشخص می‌شود و ممکن است اغما و مرگ نیز رخ دهد. مسمومیت، با خارج کردن دارو از معده و نگه داشتن تنفس و گردش خون کافی درمان می‌گردد.
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  ویرایش شده توسط: libertycity   
مرد

 
ر بين داروهايي که توسط پزشک براي بيماران قلبي توصيه مي شود ، نيتراتها و بلوک کننده هاي گيرنده بتا بيشتر به چشم مي خورد که لازم است مصرف کنندگان ين دسته از داروها مواردي را هنگام مصرف رعيت کنند .

* نيتراتها

( ايزوسوربايد دي نيترات ؛ پرل T.N.G ، پماد نيتروبيد ، قرص نيتروکانتين )

اين داروها با اثرات ضدآنژين ؛ پائين آورنده فشارخون ( بخصوص شکل تزريقي ) و کاهنده بار قلب اثر خود را اعمال مي کنند .

مکانيسم اثر اين داروها به اين شکل است که سبب کاهش تقاضاي اکسيژن در عضله قلبي مي شوند اين امر ناشي از کاهش بار ورودي و خروجي بطن چپ بدليل گشاد شدن عروق ريوي و شرياني همراه با انتشار مؤثرتر جريان خون عضله قلب مي باشد و اثر پايين آورنده فشار خون آن ناشي از گشاد کردن عروق محيطي مي باشد .

توصيه هاي لازم هنگام مصرف نيتراتها :

در صورت بروز تاري ديد ؛ خشکي دهان مصرف دارو را قطع نمائيد .

براي جذب سريعتر بهتر است اشکال خوراکي اين دارو با يک ليوان آب و با معده خالي مصرف شود .

دوره درمان را کامل مصرف کنيد .

به هنگام مصرف قرص زيرزباني آن را زيرزبان قرار داده و تا زماني که قرص حل نشده از خوردن و نوشيدن آن اجتناب کنيد .

به هنگام استفاده از پمادنيتروگليسرين پيش از مصرف پوست را تميز کنيد ؛ به ميزان دستور داده شده روي پوست بماليد و از ماساژ دادن محل خودداري کنيد دارو را بر روي محلهاي بدون موي پوست بگذاريد .

از جويدن و خرکردن قرص زير زباني و همچنين بلعيدن آن خودداري کنيد .

با بروز اولين علائم آنژين بنشينيد و از قرص زيرزباني استفاده کنيد .

براي جلوگيري از حمله آنژيني ۵-۱۰ دقيقه قبل از امکان وقوع يک حادثه استرس زا قرص زيرزباني استفاده کنيد .

در صورتيکه يک نوبت مصرف دارو را فراموش کرديد به محض به يادآوردن آن را مصرف نمائيد ولي اگر تا نوبت بعدي کمتر از دو ساعت فاصله باشد از مصرف آن خودداري کنيد .

سردرد عارضه عادي نيترات هاست که با ادامه درمان کاهش مي يابد در صورت تداوم يا تشديد سردرد به پزشک مراجعه نمائيد .

پيش از قطع مصرف دارو به پزشک مراجعه کنيد ممکن است کاهش تدريجي مقدار مصرف دارو مورد نياز باشد .

* بلوک کننده هاي گيرنده هاي بتا ( پروپرانول ؛ آتنولول )

اين داروها با اثرات ضدآنژين صدري ؛ ضدآريتمي ، کاهنده فشارخون ، پيش گيري کننده از آنفارکتوس مجدد ، پيش گيري کننده از سردردهاي عروقي ، درمان کمکي اضطراب مورد مصرف قرار مي گيرند .

اين داروها اثرات اعصاب سمپاتيک را با رقابت در اتصال به گيرنده هاي بتا مسدود مي کنند . گيرنده هاي بتا در بدن دو دسته اند :

گيرنده هاي بتا يک که اين گيرنده ها در نسوج قلب وجود دارند .

گيرنده هاي بتا دو که در بافتهاي ديگري به جز قلب ( مثلاً در ريه ) يافت مي شوند .

برخي از اين داروها بصورت انتخابي فقط بر روي بتا يک اثر مي کنند و برخي بطور غيرانتخابي تمام گيرنده هاي بتا را مسدود مي نمايند و برخي از اين داروها با مقادير کم گيرنده هاي بتا يک را مسدود و با اقزايش مقدار دارو شروع به انسداد گيرنده هاي بتا دو مي نمايند .

نکات قابل توصيه :

1- اين دارو در صورتيکه ضربان قلب کمتر از ۴۵ ضربه در دقيقه باشد يا فشار خون کمتر از ۱۰۰ ميليمتر جيوه باشد منع مصرف دارد .

2- در صورت قطع ناگهاني مصرف اين دارو خطر تشديد آنژين - آنفارکتوس ميوکارد و بي نظمي ضربان قلب وجود خواهد داشت .

3- در صورت بروز افسردگي رواني ناشي از اين دارو بخصوص پروپرانول مصرف اين دارو بايد قطع شود .

4- در صورتيکه بعد از يک دوره درمان لازم است مصرف دارو قطع شود بايد به تدريج و حداقل طي ۳ روز تا دو هفته صورت بگيرد .

5- ممکن است در حين مصرف اين داروها به محدوديت مصرف نمک در رژيم غذايي ويا کاهش وزن نياز باشد .

6- اين داروها زيادي فشارخون را درمان نمي کنند بلکه آن را کنترل مي نمايند و ممکن است مصرف آن تا پايان عمر ضروري باشد .

7- مصرف دارو را حتي اگر احساس بهبودي گرديد ادامه دهيد و به دستورات پزشک معالج توجه نمائيد .

8- در بيماران مبتلا به ديابت ، با مصرف اين دارو ممکن است گاهي غلظت قندخون افزايش يابد .

9- اين داروها را مي توان هم با غذا و هم با معده خالي ميل نمود .
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  
مرد

 
داروهاي تيكلوپدين چيست؟
يك داروي مهار كننده پلاكت است و با اثر بروي ADP تجمع پلاكت را مهار مي كند و با اثر بر روي گيرنده IIIa – Iib مانع چسبيدن فيبرينوژن به پلاكت و كنش متقابل پلاكتهاميشود..در مصرف طولاني زمان BT را طولاني مي كند. جذب دارو سريع است و اگر همراه غذا مصرف شود زيست دست يابي آن 90% است . متابوليسم آن در كبد است . بايد پس از غذا مصرف شود اثر آن بر روي پلاكت چند روز پس از مصرف شروع شده و تا 3 روز پس از قطع دارو باقي مي ماند.
انديكاسيون مصرف:
1- عد م تحمل آسپيرين يا سابقه آلرژي به آسپيرين يا خونريزي گوارش. 2-به همراه آسپيرين در Stent كرونر 3- جهت پيشگيري در افراد با خطر بالاي CVA و MI و بيماري عروق محيطي و جلوگيري از پيشرفت عوارض عروق ديابت قرص هاي g 250 دارو دوز دارو 2 قرص در روز است.
عوارض :
1- شايعترين عارضه گوارش است و اغلب در 20-10 روز اول مصرف داروست كه با كاهش دوز يا قطع موقت دارو بهبودي مي يابد وقتي با ادامه مصرف از بين مي رود. شايعترين عارضه گوارش اسهال و خطرناكترين آن استفراغ خوني است اصولاً عوارض گوارش تيكلوپدين از آسپيرين كمتر است. مصرف همراه غذا عوارض را كاهش مي دهد. 2- عوارض خوني شامل اگرانولوسيتوز كه اغلب در سه ماه اول اتفاق مي افتد كه بايد در طي 3 ماه اول CBC چك شود. 3- عوارض نادر مانند كهير ، راش ، عوارض كبدي و اثر روي افزايش چربي خون.
منع مصرف: 1- اختلالات خوني 2- اختلال انعقادي 3-نارسايي كليه و كبدي.
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  
مرد

 
داروهاي ضد سرطان Anticancer

نسخه شماره 1- داروی جلوگیری کننده از تجزیه شدن خون سرطانی
دارو : گل همیشه بهار ( Calendula officinalis)
مقدر مصرف : 2تا 4 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف كرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .
توجه : برگ تازه یا خشک شده گل همیشه بهار را جهت سرطان های پوستی توصیه نموده اند .
نسخه شماره 2- داروی پیشگیری سرطان دارو : شلغم ( Brassica napus)
مقدر مصرف : 100 تا 200 گرم بصورت پخته یا خام مصرف کنید .
نسخه شماره 3- دارو جهت سرطان پوست و دستگاه گوارش دارو : شاهتره ( Fumaria species)
مقدر مصرف : 10 تا 20 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف كرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .
نسخه شماره 4- دارو جهت درمان سرطانهای دستگاه گوارش دارو : بومادران ( Achillea millefolium)
مقدر مصرف : 5 تا 10 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف كرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .
نسخه شماره 5- دارو جهت سرطان پوست دارو : پوست بلوط ( Canstanea dentata C.sativa
مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم
طرز تهیه : مقدر 50 گرم پوست بلوط را در 1 لیتر آب جوش ریخته مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی 2 مرتبه زخمها را شستشو دهید .
نسخه شماره 6- دارو ی پیشگیری از بروز سرطان دارو : سیر و پیاز ( Allium sativa and cepa)
مقدر مصرف : روزی 50 گرم تا 100 گرم سیر یا پیاز همراه غذا میل کنید .
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  
مرد

 

هايپيران HYPIRAN

اشكال دارويي :

قطره 30 ميلي ليتري

موارد مصرف :

هايپيران در درمان افسردگي ،‌بي خوابي ، اضطراب ، سردردهاي عصبي ،‌سردردهاي دوران قاعدگي و ميگرن بكار مي رود

اجزاء فرآورده :

هايپيران از عصاره هيدرو الكلي گياه علف چاي Hypericum perforatum تهيه شده است كه هر ميلي ليتر آن حاوي 25% ميلي گرم هايپريسين مي باشد

مواد موثره :

هايپريسين ، پزودوهايپريسين و فلانوييدهاي هايپيرين ،‌كورستين ،‌ايزوكورستين و روتين .

آثار فارماكولوژيك و مكانيسم اثر :

مطالعات در آزمايشگاه و در انسان نشان داده است كه گياه هايپريكوم بدليل داشتن هايپريسين و فلانوييدهاي داراي اثرات آرام بخش ، مسكن و ضد اضطراب مي باشد بررسيهاي انجام شده روي هايپريسين نشان داده است كه اين ماده از طريق مهار آنزيم منو آمينو اكسيداز موجب بروي اثرات ضد افسردگي مي گردد .

آخرين تحقيقات انجام شده نشان داده است كه عصاره گياه هايپريكوم مي تواند ميزان اكسيژن سلولي را افزايش دهد .

تداخل دارويي :

تداخلات اين فرآورده به اثر القاي آنزيمي سيستم سيتوكروم P450 مي باشد كه منجر به كاهش غلظت هاي پلاسمايي و در نتيجه كاهش اثرات درماني برخي از فرآورده هاي دارويي مي گردد . اين نكته در بيماران ذيل بايد مورد توجه قرار گيرد :

بيماران مبتلا به ايدز تحت درمان با داروهاي آنتي رتروويرال ( بويژه اينديناوير ) زيرا مصرف همزمان اين دو فرآورده موجب كاهش اثر بخشي درمان ايدز گردد .

بيماران تحت درمان با داروهاي ضد افسردگي ، زيرا مصرف همزمان خطر بروز عوارض ناخواسته دارويي( بي قراري ،‌تهوع و اختلالات گوارشي ) را افزايش مي دهد .

مصرف مقادير بيش از دوز درماني ممكن است با ساير داروهاي مهار كننده منو آمينو اكسيداز تداخل نمايد

مصرف همزمان با كنتراسپتيوهاي خوراكي موجب كاهش اثر بخشي اين داروها در جلوگيري از بارداري مي گردد

قطع مصرف ناگهاني اين فرآورده ممكن است منجر به افزايش سطح خوني برخي داروها ( به خصوص سيكلو سپورين ،‌ديگوكسين ،‌تئوفيلين وارفارين ) و در نتيجه سميت ناشي از آنها گردد .

مقدارمصرف :

بزرگسالان :‌روزي 3-2 بار ، هر بار 0-20 قطره

كودكان بالاتر از سه سال : روزي 2 بار ، هر بار 15-10قطره

در نصف ليوان آّب و يا آّب ميوه ريخته و ميل شود

عوارض جانبي :

با مصرف اين فرآورده احتمال بروز واكنشهاي آلرژيك و حساسيت به نور وجود دارد

مصرف در حاملگي وشيردهي :

ايمني مصرف اين دارو ر دوران بارداري و شيردهي به اثبات نرسيده است با اين وجود منافع آن در برابر مضار آن بايد سنجيده شود

نكات قابل توصيه :

رنگ دارو پس از افزودن آب به علت تغيير حلاليت تغيير مي كند

پس از مصرف دارو از قرار رگفتن بيش از حد در معرض نور و يا آفتاب شديد خودداري گردد

بهتر است دارو قبل از غذا مصرف شود

پس از مصرف دارو در روزهاي اول ممكن است باعث ايجاد ناراحتي هاي گوارشي و يا تشديد سردرد گردد كه حداكثر پس از دو تا چهار هفته از بين مي رود
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  ویرایش شده توسط: libertycity   
مرد

 
بلادونا ارگوتامین پی بی belladonna ergotamin pb

قرص های روکشدار.

موارد مصرف:برای جلوگیری از سردردهای میگرنی.اختلالات پیش از

پریودی.اختلالات گوارشی.واختلالات ادراری و تناسلی.

مقدار مصرف:هر ۸ ساعت یک عدد.
نادر شاه افشار: از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت.
     
  
صفحه  صفحه 2 از 34:  « پیشین  1  2  3  4  5  ...  31  32  33  34  پسین » 
علم و دانش

دارو شناسی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA