انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 10 از 64:  « پیشین  1  ...  9  10  11  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
گرفتگی ناگهانی عضلات هنگام پیاده روی

اگر بعد از ۵ دقیقه پیاده روی یا بیشتر، عضلات ساق پای شما دچار گرفتگی و درد شد، ولی سایر اوقات اینگونه نبود، نشان می دهد شما دچار لنگی پا بصورت متناوب هستید که در اثر نرسیدن خون کافی به پاها اتفاق می افتد.

هنگام پیاده روی، اگر سرخرگ هایی که خون را به سمت پاها می برند، دچار گرفتگی شوند، دیگر نمی توانند مقدار زیادی خون را به سمت پاها عبور دهند و در نتیجه عضلات ساق پای شما دچار آسیب و درد می شود.

هنگام پیاده روی، عضلات پاهای شما نیاز به مقدار زیادی خون دارند. بنابراین اگر سرخرگ هایی که خون را به سمت پاهای شما می برند، دچار گرفتگی شوند، دیگر نمی توانند مقدار زیادی خون را به سمت پاها عبور دهند و در نتیجه عضلات ساق پای شما دچار آسیب و درد می شود.

برای بهبود گرفتگی عضلات پا، آنقدر پیاده روی کنید تا عضلات پای شما درد بگیرد، سپس استراحت کنید و بعد از برطرف شدن درد، مجددا” پیاده روی را شروع کنید. همچنین بایستی مصرف چربی را کاهش دهید.

اگر ۶ هفته بطور منظم و با برنامه ورزش کنید، می توانید بدون احساس هیچ دردی، سه برابر حالت عادی پیاده روی کنید. ولی افرادی که علی رغم این ۶ هفته ورزش منظم، باز هم دچار گرفتگی و دردساق پا می شوند، حتما” دچار گرفتگی سرخرگ ها در سایر قسمتهای بدن خود هستند، بنابراین قبل از شروع برنامه ورزشی نزد پزشک بروید تا از سلامتی خود مطمئن شوید.

برای بهبود این حالت، آنقدر پیاده روی کنید تا عضلات پای شما درد بگیرد، سپس استراحت کنید و بعد از برطرف شدن درد، مجددا” پیاده روی را شروع کنید. همچنین بایستی مصرف چربی را کاهش دهید. حتی ممکن است برای کاهش کلسترول ( چربی ) خون نیاز به مصرف دارو داشته باشید.

آسیب های عضلات پشت ساق پا شایع است و می توانند هر فردی از جمله نوجوانان، ورزشکاران و سالمندان را مبتلا کنند. این آسیبها اغلب افرادی را گرفتار می کنند که قبل از ورزش و فعالیت شدید بدنی، بدن خود را گرم و آماده نمی کنند.

جراحان ارتوپدی معتقدند بهترین راه برای محافظت از عضلات بدن این است که قبل و بعد از ورزش، بتدریج و با ملایمت عضلات را تحت کشش قرار دهیم. تحت کشش قراردادن عضلات ساق پا و پا ، علاوه بر کمک در پیشگیری از صدمات آنها، خطر آسیبهای کمر را نیز کاهش می دهد. برای انجام این کار بر روی زمین بنشینید و یک ساق پایتان را به حالت کشیده قرار دهید کف پای دیگرتان را بر روی سطح داخلی ساق پای کشیده قرار دهید اندکی به جلو خم شوید و در حالی که پنجه پای کشیده تان را به آرامی به طرف بالا نگه داشته اید آنر با انگشتان دست لمس کنید.
hi dr!
     
  

 
آلداکتون و دوپینگ

آلداکتون یک داروی محرک و تحریک کننده ادرار بشمار میرود و متعلق به دسته ای از محرک های پتاسیم می باشد آلداکتون نوعی مقابله گر با آلدسترون بحساب می آید این دارو برروی هورمونهای بدن و آلدسترون تاثیر می گذارد و ترشح پتاسیم را تسریع می بخشد و ترشح سدیم را نیز بهبود می بخشد از طرفی میزان آب بدن را کم میکند و جز خانواده تحریک کننده (مدر ) ادرار بحساب می آید

موادی که دارای آلدسترون بالا می باشند آب را در بدن ذخیره میکنند .مصرف آلداکتون منجر به کاهش آلدسترون می شود زیرا موجب ترشح زیاد و بالای سدیم میشود و به طبع جذب آب بدن نیز بالا میرود و همزمان پتاسیم نیز جذب میشود . این مساله توضیح می دهد که چرا آلداکتون به عنوان یک محرک ادرار بکار میرود و از طرفی باعث میشود پتاسیم وارده هیچ ضرری برای فرد نداشته باشد به دلیل اینکه میتواند عاملی برای به خطر افتادن عمر مفید پتاسیم سرم در بدن باشد که میتواند توازن در بدن برقرار کند.

جالب توجه است که بدانید آلداکتون یک آنتی آندروژن است از اینرو مواد آندروژندار و محصولات آندروژنی را کاهش میدهد.

ورزش کاران زن با مصرف این دارو بعد از اینکه چند دقیقه از مصرف دارو ، نشانه های افزایش نیرو در آنها بروز میکند(البته در هنگام مصرف استروئیدها یا مداوای استروییدی) ، بدین منظور بطور نرمال آلداکتون روزانه بمدت ۱۰ تا ۱۵ روز با دور ۵۰ میلی گرم مصرف میشود در مردها در نتیجه مصرف این دارو ، رابطه هورمونی نرمال آندروژنها و استروژن ها که در بدن وجود دارد تغییر می کند.

عوارض عمومی :

عوارض عمومی که می تواند شایعتر است Nipple وGynecomastia میباشد.

مصرف آلداکتون توسط پرورش اندام کاران تقریباً فقط هنگام هفته آخر قبل از مسابقات است. آلداکتون بطور نرمال ۵ تا۶ روز دردوز ۵۰ میلی گرم باید مصرف شود. البته بهتر است این دارومصرف نشو

عوارض جانبی این دارو نسبت به مقایسه با قرص تیازید و فروزماید کمتر است.

مشکلات اصلی و اساسی که این دارو در مردها ایجاد می کند Gynecomastia و ناتوانی عمومی است که بسیار آزار دهنده است ، کم شدن فشار خون ، اسپاسم عضلانی ، حالت تهوع و دردهای روده ای از دیگر عوارض است استفراغ ، ضربان قلب نامنظم ، و خستگی شدید و مفرط نیز از دیگر عوارض شایع این دارو است.

لازم به ذکر است که افزایش سرمی پتاسیم بدن نیز وجود دارد .

آلداکتون در واقع نوعی دارو جهت درمان است که توسط توسط پزشک تجویز می شود و در داروخانه های آمریکا موجود است البته این دارو توسط شرکت هورینگر آلمان نیز تولید میشود که غالباً در بازار سیاه یافت می شود. هر بسته ۵۰ عددی قرصهای ۵۰ میلی گرم را نیز در بر دارد .

نوع مکزیکی این دارو ۲۵ میلی گرمی هستند که در اصل در بسته های سه نواره هستند و رنگ قهوه ای روشن دارند و هر کدام از نوارهای قرص ۲۰ عدد است . امروزه آلداکتون تقلبی یافت نمیشود.
hi dr!
     
  

 
سوستانن Sustanon چیست و چه مصرفی دارد ؟ ( شناسایی داروهای دوپینگ )


سوستانن یک آمپول تزریقی روغنی است که از ۴ نوع تستوسترون متفاوت به قرار ذیل تشکیل شده است:

۱- ۳۰ میلی گرم تستوسترون پروپیونات

۲- ۶۰ میلی گرم تستوسترون پنیل پروپیونات

۳- ۶۰ میلی گرم تستوسترون ایزوکپروات

۴- ۱۰۰ میلی گرم تستوسترون دکانوات

ترکیبات تستوسترون در زمان آزاد می شوند برای اینکه تاثیر آنی هنگام فعال بودن در بدن به مدت یک ماه برای جذب فراهم می کنند .همچون تستوسترون های دیگر سوستانن یک استروئید آندروژنی با تاثیر سازنده قطعی می باشد. بنابراین و بدین خاطر ورزشکاران عموماً سوستانن را به منظور افزایش حجم عضلانی برای افزایش قدرت به کار می برند . ویژگی سوستانن این است که ذخیره آب کمتر و عوارض جانبی استروژنیک کمتری را دارا می باشد . این ویژگی ها برای پرورش اندام کاران بی اندازه مفید است کهGynecomastiaکمتری را تحمل می کنند و از طرفی اثر سازندگی تستوسترون تزریقی باز جستجو می شود . احتباس آب کاسته شده ای که سوستانن به دنبال دارد باعث شده که استروییدی مورد علاقه و دلخواه برای پرورش اندام کاران و ورزشکاران به شمار بیاید که مورد توجه نیز قراربگیرد و همچنین برای تفکیک و ساخت عضلات ، یک پایه و اساس قطعی محسوب بشود.

دوز مصرفی سوستانن از ۲۵۰ میلی گرم تا ۲۰۰۰ میلی گرم در هفته متغیر است. با وجود اینکه سوستانن تا یک ماه در بدن مؤثر باقی می ماند ، بهتر است که یک تزریق ثابت حداقل در هفته صورت گیرد . دوز مصرفی عمومی این دارو از ۲۵۰ میلی گرم تا ۱۰۰۰ میلی گرم در هفته متغیر است . یک مبتدی که از این استروئید مصرف می کند می تواند تقریباً ۲۰ پند در عرض چند ماه اضافه وزن از آن توقع داشته باشد ، در حالی که او فقط ۲۵۰ میلی گرم سوستانن در هفته تزریق کرده است. توسعه و ترقی ورزشکاران احتیاج به دوز بالایی از این دارو دارد ، تا اثر مؤثر و خواسته شده را بدنبال داشته باشد.سوستانن استروییدی تقریباً مطمئن است اما در دوزهای بالا می تواند دارای عوارض جانبی استروژنی بالا برای مصرف کنند گان باشد وقتی که دوز مصرفی سوستانون تا ۱۰۰۰ میلی گرم در هفته بالا میرود این عاقلانه تر می باشد که یک آنتی استروژن همچون تامواکسی فن یا پرویرون مصرف شود تزریق سوستانن تولید محصولات طبیعی تستوسترون در بدن را تحت فشار قرار میدهد و یا آن را کاهش میدهد در نتیجه می توانید ازHCG یا Clomid Zitratدر پایان دوره استفاده کنید سوستانن ۲۵۰ میلی گرمی استروییدی خوب و ایده ال میباشد که به صورت توده ای باید مصرف شود ورزشکار انی که توده عضلانی سریع و قدرت بالا مورد علاقه شان است سوستانن را به همراه قرصهای آنادرل و دیانابول استفاده می کنند . از طرف دیگر همچنین سوستانن با ترن بلن یا مسترون پروپیونات یا وینسترول برای ورزشکارانی که شدتی را جستجو می کنند مفید می باشد .سوستانن ۲۵۰ میلی گرمی در بازار سیاه به میزان کافی یافت می شود . یک نوع عمومی و معروف آن شکل روسی آن است که در هندوستان تولید می شود . هزاران شاخص وجود دارد که این دارو در ایالات متحده قاچاق می شود ، برای آنکه در دست پرورش اندام کاران قرار بگیرد.قیمت این دارو در بازار آزاد بین ۱۵ تا ۲۰ دلار است ،اما قیمت اصلی آن ۵ دلار می باشد . سوستانن اولی در نوارهای پلاستیکی ۵ تایی با یک کاغذ سفید به بازار می آید و به رنگ آبی می باشد. نوع جدید سوستانن روسی دارای تاریخ انقضاء می باشد که روی آن حک شده است . آمپول های یک بسته دارای یک جمله واضح بر روی ورق سفید هستند که با جوهر آبی نوشته شده است. سوستانن در ایتالیا، پرتقال و انگلستان و در اروپا کلّاً ساخته و یافت می شود، که دارای شماره سریال های مشخص و قطعی میباشند.
hi dr!
     
  

 
تغییرات در لیست موارد ممنوعه و دوپینگی سال ۲۰۰۵ نسبت به سالهای گذشته

تغییرات در لیست موارد ممنوعه و دوپینگی سال ۲۰۰۵ نسبت به سالهای گذشته

کلیه تزریقات داخل وریدی مانند سرم چه در هنگام مسابقات و چه درخارج از مسابقات به عنوان دوپینگ شناخته شده است . از انجاییکه تزریق سرم وامثال آن در خون قابل اندازه گیری نیست رویت و شهادت مامور کنترل دوپینگ جهت اعلام دوپینگ و برقراری محرومیت کافی است .
مواد آنابولیک androstadienone و drotanediol از فهرست داروهای آنابولیک دوپینگی حذف شده است .
مواد زیر به فهرست داروهای آنابولیک دوپینگی اضافه شده است و مصرف آنها دوپینگ محسوب می گردد:
۱۸a-homo-17b-hydroxyestr-4-en-3-one

Furazabol

Ethylestrenol

Deltal-androstenediol

Calosterone

Tetrahydrgrstrinone

Norclostebol

Methyltrienolone

Methyldienolone

نسبت تستوسترون به اپی تستوسترون که قبلا به نسبت ۶ به ۱ بعنوان دوپینگ شناخته می شد، از ابتدای سال ۲۰۰۵ اگر این نسبت از میزان ۴ به یک بالاتر باشد بعنوان دوپینگ شناخته می شود.
مصرف داروهای ضداستروژن و گنادوترپین ها در زنان نیز ممنوع است .
داروی Finastide به علت اثر پوشانندگی در تشخیص استروئیدای ادراری ممنوع است .
مصرف محرکهای گیرندة بتا ( مانند سالوتامول و تئوفیلین ) در گذشته تنها در حین مسابقات ممنوع بود ولی اکنون بعلت شناخته شدن اثر این مواد در بالا بردن توان عملکردی ورزشکاران، مصرف آنها در هر شرایطی ممنوع می باشد .
مصرف پوستی فرآورده های کورتونی دوپینگ محسوب نمی گردد.
تنها در صورتی که سلامت ورزشکار درخطر باشد و نیاز به مصرف داروی خاص باشد ، باید حداقل سه هفته قبل از شرکت در یک رقابت ورزشی درخواست باید به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ارائه گردد، تا معافیت درمانی قانونی صادر گردد.

بر اساس این دستورالعمل ، تنها این گواهی از جانب ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قابل صدور است و گواهی پزشکان متخصص و یا پزشک تیم و یا حتی پزشک و فیزیوتراپ فدراسیون هر کشور نیز دراین مورد غیر قابل قبول است .

کمیته اجرائی و نظارت بر کنترل دوپینگ در هر زمان و در هر مکان چه در داخل و چه در خارج از مسابقات اجازه نمونه گیری بدون محدودیت از ورزشکار
hi dr!
     
  

 
نیاز سیستم بدن انسان به انواع ویتامین‌ها حقیقتی انکارناپذیر است اما ویتامین C “سی” چیز دیگری است

نیاز سیستم بدن انسان به انواع ویتامین‌ها حقیقتی انکارناپذیر است ولی در این میان برخی از ویتامین‌ها نسبت به انواع دیگر دارای خواص و مزایای بیشتری هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، ویتامین سی “‪ ” C‬یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش موثری دارد این در حالی است که بدن قادر به ذخیره این ویتامین نیست .

بنابراین برای حفظ سلامتی باید به طور مرتب روزانه به میزان کافی از این ویتامین استفاده شود.

ویتامین سی برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن و برای تشکیل کلاژن (که یک پروتئین مهم درتشکیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون،رباط ها و عروق خونی است ) لازم است.

همچنین بدن برای ترمیم زخم و غضروف نیاز به میزان زیادی ویتامین سی دارد.

میزان زیادی ویتامین سی در طی هر نوع پدیده ترمیمی در بدن، شامل یک سرماخوردگی، عفونت، ییماری، صدمه یا جراحی مورد نیاز است که در این موارد فرد نیاز بیشتری به این ویتامین دارد.

ویتامین سی همچنین به کاهش آسیب بدن ناشی از مواد شیمیایی سمی و آلوده کننده‌هایی نظیر داروها و دود سیگار کمک می‌کند.

دکتر” پریسا ترابی” کارشناس تغذیه در مورد ویتامین سی و مزایای آن گفت : تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین سی در جلوگیری از سرطان موثر و برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

وی با اشاره به این که مصرف این ویتامین به نگهداری دید خوب همزمان با افزایش سن کمک می‌کند ، افزود: کمک به جلوگیری از آب مروارید، افزایش کلسترول خوب (‪ ،(HDL‬کاهش خطر بیماری قلبی و کاهش فشارخون مفید در درمان آلرژی از فواید استفاده از این ویتامین است .

این کارشناس همچنین مقابله با اسپاسم ناشی ازآسم، نگهداری سلامت عروق خونی، کمک به تقویت باروری مرد، تقویت بدن در مقابل مشکلات و عوارض درازمدت دیابت را از دیگر فواید مصرف ویتامین سی اعلام کرد.

ترابی افزود: اگر فردی فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و هات داگ زیاد استفاده می‌کند باید بداند که ویتامین سی مانع از تشکیل”نیتروزآمین” که یک عامل ایجاد سرطان است، می‌شود.

وی توصیه کرد بنابراین این افراد به همراه مصرف فرآورده‌های گوشتی از مکمل‌های ویتامین سی نیز استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این که ویتامین سی در بسیاری ازمیوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد، گفت: مواد غذایی که غنی از ویتامین سی هستند شامل آب پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب فروت، گرمک، توت فرنگی، انبه، گل کلم، آب گوجه فرنگی، کلم فندقی، گل کلم و کاهو است.

ترابی پیشنهاد داد افراد می‌توانند قرص‌های ‪ ۲۵‬میلی گرمی تا ‪ ۱۰۰‬گرمی مکمل‌های ویتامین سی را نیز استفاده کنند.

به گفته وی،بهترین روش مصرف مکمل‌های این ویتامین همراه با غذا دو تا سه بار در روز با میزان روزانه ‪ ۶۰‬میلی گرم برای بزرگسالان، ‪ ۷۰‬میلی گرم برای زنان باردار، ‪ ۹۵‬میلی گرم برای زنان شیرده، ‪ ۱۰۰‬میلی گرم برای افراد سیگاری و‪ ۴۰‬میلی‌گرم برای جوانان است.

این کارشناس تاکید کرد که ویتامین سی سم نیست و مصرف زیاد آن (بیشتر از ‪ ۲۰۰۰‬میلی گرم روزانه) باعث اسهال ، نفخ و آشفتگی معده می‌شود.

وی همچنین توصیه کرد که افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی قبل از مصرف ویتامین سی با پزشک مشورت کنند.
hi dr!
     
  

 
تعریف دوپینگ در ورزش و شناخت انواع دارو های نیروزا


تعریف دوپینگ :

طبق تعریف کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک دوپینگ عبارتست از تجویز یا مصرف یک ماده خارجی-یا ماده درون زای بدن،با مقادیر غیر عادی و یا راه استعمال غیر طبیعی توسط شخص سالم با هدف افزایش کارآیی ورزشی.

دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع،محدود شده و یا استفاده از روشهای گوناگون غیرمجازی میباشد.به قول خوان آنتونیو سامارانش رئیس کمیته بین المللی المپیک،دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ میشود:

مرگ فیزیولوژیک چرا که دستکاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن میشود.

مرگ جسمی نظیر برخی موارد اسف بار مرگ ورزشکارانی که در سالهای اخیر مشاهده شده است.انحطاط روانی و شخصیتی ناشی از رضایت شخص به تقلب،نادیده انگاشتن توانایی ها و ظرفیت های شخصی و بزرگ کردن ناتوانی ها و معایب.و بالاخره انحطاط اخلاقی به واسطه تعدی فرد از قوانینی که تمام جامعه بشری پابند آن هستند.

از سوی دیگر در سالهای اخید پدیده ای بنام«پارا دوپینگ» نیز پا به عرصه وجود نهاده است که عبارتست از دادن دارو به یک ورزشکار توسط حریف جهت کاهش کارآیی وی و یا بدنام کردن ورزشکار .

دوپینگ در عصر جدید:در سالهای اخیر همگام با پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کنار استفاده صحیحی از کشفیات روزافزون این علوم،متاسفانه عده ای با افراد سودجویانه استفاده نابجا از داروها را در جامعه اشاعه میدهند.یکی از عرصه های این سودجویی کاربرد غیر از داروها در ورزش و ترویج آن بوده است که اهداف اقتصادی،اجتماعی و حتی سیاسی در ورای این موارد استفاده نابجا وجود دارد.موارد فراوان خلع مدال،عوارض زیانبار گسترده جسمی و روحی گزارش شده از ورزشکاران و بالاخره موارد مرگ و میر قابل توجه ناشی از ارتکاب دوپینگ،حاکی از گسترش تکان دهنده این ضد ارزش در صحنه ورزش میباشد.در سال۱۹۸۱ یک بررسی در بین دانش آموزان ورزشکار آمریکایی نشان داد که ۸۰ درصد افراد تحت مطالعه حداقل یک مورد سابقه استفاده از الکل،۲۰ درصد از آنها سابقه مصرف ماری جوانا و ۲ درصد از این افراد تجربه مصرف استروئیدهای آنابولیزان را داشته اند.در یک بررسی دیگر بر روی رشته های دیگر ورزشی کمترین میزان کاربرد داروها در رشته هاکی روی چمن و بیشترین میزان کاربرد در رشته های وزنه برداری و دومیدانی ثبت شده است.در حال حاضر تمامی سازمانهای اجرایی ورزش و در راس آنها کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک که از سال ۱۹۷۶ فعالیت رسمی خود را شروع کرده مسئولیت مبارزه با دوپینگ را در سراسر جهان برعهده دارند.این سازمانها تدوین و انتشار فهرست هایی همراه با تجدید نظر مداوم را در برنامه کار خود قرار داده اند و به انتشار این فهرستها همراه با انتشارات آموزشی دیگر و نیز انجام آزمایشات دارویی روی نمونه های گرفته شده از ورزشکاران نسبت به ریشه کنی دوپینگ اقدام مینمایند.

تاریخچه دوپینگ

دوپینگ از واژه های هلندی به معنی آیین غسل تعمید مسیحی گرفته شده است.قدمت doop دوپینگ در ورزش به دو هزار سال قبل از میلاد برمیگردد،جایی که هومر در نوشته های خود به مصرف قارچهای غنی از پروتئین توسط گروهی از ورزشکاران یونان باستان اشاره نموده است.و یا به روایتی دیگر واژه دوپینگ از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است.اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید.بتدریج این واژه استقاده گسترده تری کرد و در ورزش امروز به معضلی تبدیل شده است.این واژه در دنیای امروز به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصد افزایش کارآیی در ورزش انجام می شود.برخی ورزشکاران از حدود ۴۰ سال پیش از هورمونهای جنسی مردانه و مشتقات آنها برای نیروزایی استفاده میکرده اند که امروزه بسیاری دچار عوارض آنها از جمله سرطان کبد شده اند.اخیراً داروهای جدیدتری مورد استفاده برخی ورزشکاران قرار میگیرد که هنوز حتی اثر بخشی آنها در افزایش نیروی جسمی مورد مطالعه علمی دقیق قرار نگرفته است و عوارض بسیاری از آنها هنوز ناشناخته اند.به همین دلیل برای حفظ سلامت جسمی ورزشکاران و پیشگیری از عوارضی که آنان ناآگاهانه دچار میشوند،کمیته بین المللی المپیک استفاده بسیاری از آنها را ممنوع کرده است و آزمایشات متعددی برای اطمینان از این امر برروی ورزشکاران رقابتهای رسمی انجام میدهد.

کاربرد واژه دوپینگ کمتر از صد سال قدمت دارد.نخستین مورد مرگ بر اثر مصرف دارو در سال ۱۸۸۶ میلادی در یک مسابقه محلی دوچرخه سواری اتفاق افتاد.در سال ۱۹۱۰ میلادی دوپینگ برای اولین بار جنبه رسمی و قانونی پیدا کرد بطوریکه در این سال،در یک مسابقه اسب سواری،اسبهای مسابقه از نظر مصرف مواد نیروزا مورد آزمایش قرار گرفتند.در المپیک ۱۹۵۴ گزارشاتی مبنی بر استفاده از دارو توسط ورزشکاران شوروی سابق انتشار یافت.مرگ کورت انمار جانسون دوچرخه سوار دانمارکی در سال ۱۹۶۰ رم خبری تکان دهنده برای جهان ورزش بود.تا اینکه اولین آزمایشات دارویی در المپیک به سال ۱۹۶۸ در المپیک زمستانی فرانسه به عمل آمد.

رخدادهای مهم در تاریخ دوپینگ:

اولین مورد مرگ ورزشکاران در سال۱۸۸۶ رخ داد که یک دوچرخه سوار به نام لینتون در اثر استفاده بیش از حد داروی تری متیل درگذشت.

در مسابقات المپیک یک دونده ماراتن به نام توماس هیکس در اثر مصرف برندی و استریکلین در شرف مرگ قرار گرفت.

دهه ۱۹۵۰-روس ها از هورمون های مردانه برای افزایش قدرت و نیرو استفاده نمود و آمریکایی ها نیز استروییدها را به این منظور استفاده نمودند.

۱۹۶۰-دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک رم به علت مصرف بیش از حد آمفتامین ها فوت کرد.

۱۹۶۴-افزایش قابل توجهی در ظاهر عضلان ورزشکاران در المپیک دیده شد که شک در مصرف داروها را برانگیخت.

۱۹۶۷-کمیته بین المللی المپیک بعد از مرگ تامی سیمپسون به علت مصرف غیر از آمفتامین ها واکنش نشان داد.

۱۹۶۸-این کمیته با تعریفی از دوپینگ لیست داروهای غیرمجاز را ارایه داد و بدین ترتیب انجام آزمایش در بازیهای المپیک شروع شد.

۱۹۸۸-در المپیک سئول،تست بن جانسون از نظر مصرف استروئید های آنابولیزان خلع و از ورزش محروم گردید. همچنین دو وزنه بردار بلغاری که به مقام نخست المپیک دست یافته بودند به علت دوپینگ محروم شدند.

۱۹۹۴-دیه گو مارادونا فوق ستاره فوتبال آرژانتین در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به علت مصرف داروهای محرک از همراهی با تیمش محروم گردید و بدین ترتیب آرژانتین بدون مارادونا از آن دوره مسابقات حذف گردید.

۲۰۰۰-برای مبارزه هر چه شدیدتر با این پدیده شوم،کمیته مبارزه با دوپینگ تشکیل شده و آماده برخورد جدی با متخلفین در مسابقات المپیک ۲۰۰۰ سیدنی می باشد.

دوپینگ می تواند باعث مرگ شود
دو پینگ (Doping) در ورزش، به استفاده از مواد و داروهایی گفته می شود که این داروها نیرو و کارایی انسان را تا حد بالایی افزایش می دهد، و مصرف آنها توسط سازمانهای مجری و ناظر رقابتهای ورزشی ممنوع شده است.

البته این تعریف مشخص میکند که مصرف تمام مواد نیرو دهنده نمی تواند جزو مصارف دوپینگی به حساب رود، عموما” داروها ومواد دوپینگی، مواردی هستند که سازمانهای اجرا کننده رقابتهای ورزشی مصرف آنها را ممنوع کرده است. پس بدین صورت مصرف مواد و دارهای نیروزای غیرمجاز را می توان دوپینگ نامید.

کاربرد غیر مجاز داروها در جوانان:

دوران جوانی:مرحله قدرت و آسیب پذیری زیاد شناخته شده است.طغیان احساسات جوانی و طلب شهرت و مقام میتواند جوانان ورزشکار را در برخی از موارد تشویق به کاربرد غیر مجاز دارو نماید.در نتیجه یک مطالعه بر روی جوامع غربی،داروها و موارد کاربرد غیرمجاز،برحسب میزان مصرف آنها به ترتیب الکل،ماری جوآنا،دخانیات،آمفتامین ها،داروهای توهم زا و کوکائین،ویتامین ها و بالاخره استروئیدهای آنابولیزان گزارش شده اند.

به دلیل حساسیت سنی ویژه،ایجاد مقاومت درونی در جوانان از طریق ارائه آموزشهای مفید در خصوص داروها و عوارض مخاطره آمیز آنها،بهتر از منع مستقیم و اعمال مجازاتهای شدید است،گرچه اتخاذ شیوه های قانونی نیز در جای خود در مورد افراد ضرورت دارد.

انواع دوپینگ
رایج ترین مصرف مواد و داروهای دوپینگی از طریق خوردن، نوشیدن یا تزریق این نوع داروها است. که به این نوع مصرف، نوع خوراکی، مصرفی یا تزرقی گفته می شود.

اما نوع دیگر آن، دوپینگ خونی است. در این نوع دوپینگ، خون شخصی به شخصی دیگر (با گروه خونی یکسان) و یا خون همان شخص به خودش (بعد از یک دوره ذخیره) از طریق رگ تزریق می گردد. این کار باعث می شود تا توانایی انتقال اکسیژن در خون شخص تزریقی بالا رود تا بنابراین استقامت آن شخص نیز افزایش یابد.

دوپینگ خونی معمولا” برای ورزشهای استقامتی مثل دو میدانی/ماراتون، دوچرخه سواری و اسکی کارایی دارد.

دوپینگ خونی:

تزریق خون به یک فرد با سطح طبیعی گلبول قرمز در جهت افزایش هموگلوبین را دوپینگ خونی می گویند.هدف از این کار افزایش توانایی حمل اکسیژن در خون و بنابراین افزایش قدرت استقامتی آن شخص میشود.انتقال خون میتواند از یک دهنده با گروه خونی مشابه و سازگار (انتقال همسان)انجام شود و یا تزریق مجدد خون فرد به خودش بعد از یک دوره ذخیره صورت گیرد(انتقال از خود)بدین ترتیب افزایش ناکهانی توده گلبولهای قرمز با انتقال گلبولها به فرد موجب افزایش توان هوازی حداکثر و آمادگی جسمانی هوازی می گردد.با توجه به اینکه دوپینگ خونی مقاومت را افزایش می دهد استفاده از آن در ورزشهای استقامتی مثل اسکی،دو ماراتن و دوچرخه سواری گزارش شده است.
تست دوپینگ تاریخچه دوپینگ
کلمه دوپینگ (Doping) اصلا” واژه ای از که از آفریقای جنوبی آمده است. در آفریقای جنوبی مشروبی الکلی با قدمت زیاد وجود دارد که بنام دوپینگ شناخته می شود. بومی های منطقه آفریفای جنوبی معمولا” از این مشروب استفاده می کنند تا بتوانند با استقامت و نیروی زیاد در مراسمهای محلی خود برقصند.

امروزه واژه دوپینگ به استفاده یکی از روشهای آن توسط ورزشکاران تلقی می گردد.

اولین استفاده مدرن دوپینگ را می توان به سال ۱۸۶۵ نسبت داد. جایی که شناگران هلندی برای شرکت در رقابتهای جهانی دوپینگ کردند. در رقابتهای المپیک ۱۹۰۴ نیز توماس هیکز (Thomas Hicks) دوپینگ کرد و توانست برنده مدال طلای دوی ماراتون شود.

به یکی از مشهورترین مصارف دوپینگ می توان به بن جانسون (Ben Johnson) کانادایی در المپیک ۱۹۸۸ اشاره کرد. او که موفق شده بود در دوی ۱۰۰ متر رکورد باورنکردنیی از خود بجای بگذارد و مدال المپیک را از آن خود کند، بعد از رقابتهای المپیک در آزمایش دوپینگ رد شد و معلوم شد که او دوپینگ کرده بود.

شناخت انواع داروهای دوپینگ :

داروهای محرکهای سیستم اعصاب مرکزی:

این داروها در درمان جهت افزایش هوشیاری،رفع خستگی،کاهش اشتها،درمان برخی اختلالات خواب آلودگی و نیز در فزون فعالیتی کودکان بکار میروند.داروهایی از این دسته که در ورزش مورد استفاده نابجا قرار میگیرند،شامل کوکائین،آمفتامین،کافئین و پروپانول آمین هستند.طبق بررسی های بعمل آمده بیش از میلیونها نفر از جوانان کوکائین مصرف میکنند.محرکهای سیستم اعصاب مرکزی توسط ورزشکاران برای افزایش میزان انرژی،دقت و تمرکز حواس،تحریک رفتاری و بالابردن سطح هوشیاری استفاده میشوند.این داروها در حدود ۲۰ درصد از مجموع سوءاستفاده های دارویی را بخود اختصاص میدهند.

کوکائین برای اولین بار توسط فروید جهت درمان دسته ای از اختلالات عصبی بکار رفت،اما بدلیل بروز عوارض جانبی خطرناک و کشف داروهای جدیدتر با خصوصیات برتر،بزودی کنار گذاشته شد.کوکائین ابتدا ایجاد حالت سرخوشی و نشئه و پس از آن حالت ناامیدی مینماید.سرعت انعکاسهای محیطی فرد در پاسخ به دارو بالا رفته ولی در کنار آن،فشار خون و تعدادضربان قلب نیز بطور قابل توجهی افزایش می یابد.از عوارض جانبی کوکائین میتوان به کاهش هماهنگی حرکات،هیجان،بی خوابی،بی قراری،اضطراب،جنون،سکته های قلبی و نارسایی احتقانی قلب اشاره کرد.

به عنوان نمونه مرگ لین بیاس ستاره بسکتبال دانشگاه مریلند آمریکا و دان راجرز فوتبالیست آمریکایی در سال۱۹۸۶ بر اثر اسید وزلاکتیک ناشی از مصرف کوکائین بوده است.آمفتامینها گروه دیگری از این دسته داروها هستند.سرآغاز دوپینگ در وزرشهای نوین با این داروها بوده است.این داروها توسط ورزشکاران جهت کاهش احساس خستگی،افزایش انعکاسهای محیطی و تمرکز حواس،حالت تهاجمی و بالاخره کاهش وزن استفاده میشوند.

بدلیل عدم احساس خستگی توسط ورزشکاران این خطر وجود دارد که این افراد ساعت های متمادی به فعالیت بدنی ادامه داده و عوارض جبران ناپذیری به بدن آنان وارد آید.عوارض قلبی و عروقی،اختلالات انعقاد خون،خشونت و بی رحمی،اعتیاد،تحریک عصبی و گرمازدگی از اثرات ناخواسته این داروها هستند.مرگ کورت انمار جانسون دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک ۱۹۶۰ رم در اثر مصرف آمفتامین بوده است.

فتیل پروپانوئل آمین،محرک دیگر سیستم عصبی مرکزی است که در فرمولهای ضدسرما خوردگی جهت رفع احتقان و آبریزش دستگاه تنفسی فوقانی استفاده میشود.این دارو بدلیل،بروز اثرات سمی در مقادیر مصرف بالا کمتر توسط ورزشکاران استفاده شده است.از عوارض جانبی این دارو میتوان به افزایش فشار خون،حملات صرعی،آریتمی قلبی و حتی افزایش احتمال سکته قلبی اشاره کرد.

داروی دیگر محرک سیستم اعصاب مرکزی،کافئین است.کافئین ماده ای از گروه متیل گزانتین ها میباشد که در چای و قهوه بفراوانی وجود دارد.این دارو،علاوه بر خصوصیات کلی تحریک سیستم اعصاب مرکزی بدلیل افزایش مصرف اسیدهای چرب،میتواند انرژی زا هم باشد.کافئین در ترکیب برخی از داروهای مسکن و ضد سرماخوردگی وجود دارد.

در ورزشهای استقامتی،برخی از ورزشکاران از این دارو استفاده میکنند.از عوارض ناخواسته این دارو علاوه بر عوارض کلی،خاصیت مددی،آریتمی قلبی،عدم هماهنگی اعمال دقیق و برهم زدن وضعیت خواب و بیداری را میتوان نام برد.بدلیل وجود کافئین در ترکیب نوشیدنیها معمولی غلظت مجازی معدل۱۲ میکروگرم بر میلی لیتر از این دارو در ادرار تعیین شده است که بالاتر از آن دوپینگ محسوب میشود.

داروهای مدر:

این داروها شامل دسته گسترده ای از ترکیبات شیمیایی با اثر مشترک افزایش میزان دفع ادرار میباشد.داروهای مدر در مواردی نظیر گلوکوم،قلیایی کردن ادرار،آلکالوزمتابولیک،کوه گرفتکی حاد،ادم حاد ریوی،افزایش کلسیم خون،مسمومیت با یونهای مختلف،نارسایی حاد کلیوی،افزایش اسید اوریک خون،فشار خون بالا،نارسایی احتقانی قلبی و دیابت بی مزه کاربرد درمانی دارند.مصرف نابجای داروهای مدر در ورزش بدلیل اثر کاهش وزن ناشی از آنهاست که در رشته هایی نظیر کشتی،وزنه برداری،بوکس،ورزشهای رزمی و قایق رانی مطلوبست به علاوه این داروها برای رقیق کردن ادرار و فرار از نتیجه آزمایشات مثبت سایر داروهای مورد استفاده در دوپینگ بکار میروند.از عوارض ناخواسته این داروها،بهم خوردن تعادل آب و الکترولیتهای بدن(که برای حفظ حیات بسیار ضروری است)و مخاطرات قلبی-عروقی،عصبی و متابولیک ناشی از آن قابل ذکر است.

استروئیدهای آنابولیزان:

استروئیدهای آنابولیزان،مشتقات هورمونهای مردانه یا تستوسترون میباشد که در مقایسه با خود تستوسترون(هورمون مردساز)دارای اثرات آنابولیک بیشتر و اثرات مردانه(آندروژنیک)کمتر هستند.مصارف درمانی این گروه دارویی،شامل اختلالات عملکرد غدد جنسی مردانه،کم خونی،سرطان پستان(به عنوان داروی کمکی)آنژیوادم ارثی و آندومتریوز(بیماری زنان)،تاخیر در رشد استئوپروز(پوکی استخوان)،سوختگی و جراحی میباشد.برای درمان کوتاه مدت از انواع خوراکی نظیر متیل تستوسترون و جهت درمان بلند مدت از انواع تزریقی مانند ناندرولون استفاده میشود.نخستین گزارشات حاکی از کاربرد نابجای این داروها در ورزش به سال۱۹۵۰ مربوط میشود تا جایی که گروهی از وزنه برداران و بدنسازان مرتکب دوپینگ با این داروها شده بودند.پس از آن درخشش وزنه برداران روسی را در المپیک ۱۹۶۰ به مصرف داروهایی از این دسته نسبت دادند. استروئیدهای آنابولیزان در سال ۱۹۷۴ به فهرست داروهای ممنوعه اضافه شدند.

بدلیل احتمال مصرف نابجای هورمون تستوسترون توسط ورزشکاران برای فرار از نتایج آزمایش مثبت در سال۱۶۸۴ نسبت غلظت ادراری تستوسترون به ابی تستوسترون معادل۶ به۱ بعنوان حد مجاز شناخته شد و بالاتر از آن،نشانگر مصرف تستوسترون خارجی قلمداد گردید.(زیرا این ترکیب در بدن یک فرد عادی وجود دارد)خلع مدال طلای بن جانسون دونده کانادایی در المپیک۱۹۸۸ سئول به دلیل مصرف نابجای داروی استانوزولول و ده ها مورد دیگر از این دست نشانگر وسعت مصرف این داروها در ورزش امروز میباشد.این داروها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی،حجم و قدرت عضلانی،ایجاد ظاهری درشت و خشن نما و بالاخره افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی استفاده میشوند.بیشترین میزان مصرف این داروها در رشته های بدنسازی،دومیدانی،کشتی،وزنه برداری و فوتبال گزارش شده است.اولین گروه از اثرات جانبی این داروها،عوارض مردانه(اندروژنی)ناشی از آنها است که شامل پیدایش و افزایش جوش صورت،طاسی،تحلیل رفتن شور جنسی،تحلیل بیضه ها،تحریک پذیری،حالت تهاجمی،ژنیکوماستی(بزرگ شدن پستانها) ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی میباشد.عوارض عضلانی اسکلتی این داروها شامل تسریع بسته شدن اپی فیز استخوان ها(خط رشد) در دوران نوجوانی و جوانی و بنابراین رکورد رشد،افزایش احتمال در رفتگی استخوان،عدم تناسب عضله با زردپی و بالاخره تخریب مفاصل میباشد.

استروئیدهای آنابولیزان پس از بسته شدن اپی فیز تاثیری بر روی رشد استخوان ها ندارند.عوارض کبدی استروئیدهای آنابولیزان گسترده بوده و در زمره عوارض بلند مدت و خطرناک این داروها میباشد.این عوارض در هنگام مصرف انواع خوراکی داروها بیشتر دیده میشوند و امروزه بدلیل روی آوردن ورزشکاران به این نوع از داروها به لحاظ دفع سریعتر آنها نسبت به انواع تزریقی،متاسفانه مبزان مصرف نوع خوراکی بالا رفته است.اثر بر روی متابولیسم (سوخت و ساز)کبدی داروها و استروئیدهای درون زا،احتباس صفرا و یرقان انسدادی،نارسایی کبدی،تخریب بافت کبد و بالاخره سرطان های خوش خیم و بدخیم از جمله عوارض کبدی این داروها هستند که زمان بروز آنهاحتی تا۲۲ سال بعد از مصرف دارو نیز گزارش شده است.دسته بندی عوارض جانبی داروهای آنابولیزان،بر روی کلیه و پروستات ایجاد میشوند که مهم ترین آنها بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات و سرطان کلیه هستند.از جمله مهم ترین عوارض قلبی-عروقی و خونی استروئیدهای آنابولیزان که به فراوانی مشاهده میشوند و بدین ترتیب افزایش احتمال بروز سکته قلبی(انفارکتوس میوکارد) و سکته مغزی،افزایش میزان انعقاد خون و افزایش تعداد سلولهای خون (پنی سیتمی) قابل ذکر هستند.علاوه بر اثرات جسمانی فوق الذکر،دسته ای از اثرات روحی-روانی نظیر افسردگی،هیجان،جنون و بالاخره اعتیاد نیز در اثر مصرف این داروها ایجاد می شوند.

دلایل منع دوپینگ :

دوپینگ خود به دلایل اساسی زیر ممنوع شناخته شده است:

دلایل فیزیکی:کاربرد داروها طیفی از اثرات جانبی ناخواسته و زیانبار را برای بدن فرد بر جای می گذاردکه می توانند در پاره ای از موارد برگشت ناپذیر باشد و از این رو،صدمات جبران ناپذیری را بر روی سلامتی ورزشکار وارد نمایند.

دلایل اخلاقی: دوپینگ با اهداف عالیه ورزش که سالم سازی جسم و روح میباشد منافات دارد.از طرف دیگر این پدیده زمینه ای برای کشانده شدن چوانان ورزشکار بسوی بلای خانمانسوز اعتیاد را فراهم می آورد.

دلایل قانونی: دوپینگ به دلیل ایجاد برتری غیر منصفانه در صحنه ورزش،بر خلاف مقررات جاری سازمانهای اجرایی ورزش می باشد و ارتکاب آن جرم شناخته میشود.

مرگ و دوپینگ
بالا بردن نیرو و استفامت بدن به حد غیر هادی می تواند حتی شرایط حیاتی بدن را تا حد مرگ تهدید کند.

در سال ۱۸۸۶ یک دوچرخه سوار به علت مصرف داروی دوپینگی جان خود را از دست داد. نمونه های دیگری نیز از موارد مرگی نیز حتی تا سالهای گذشته در کشورهای مختلف دیده شده است.

ورزشکاری که دوپینگ می کند در حقیقت خود را در ریسک حیاتی قرار می دهد.

در مقاله بعدی توضیحات بیشتری درمورد دوپینگ و عوارض آن ارایه خواهد شد.

قوانین جاری در رابطه با دوپینگ :

همچنین که در بخشهای پیشین ذکر شد اتکا به مقررات و اعمال مجازاتهای شدید برای مرتکبین دوپینگ،در کنار برنامه های مدون آموزشی و پرورشی فکری جوانان ورزشکار برای مبارزه با این ضد ارزش ضروری میباشد.سازمانهایی نظیر کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک،کمیته المپیک ایالات متحده و سایر سازمانهای اجرایی و بین المللی،همگی با محکوم نمودن دوپینگ در ورزش،مقررات خاصی را در مسابقات تحت پوشش خود به مرحله اجرا گذاشته اندو در قالب این مقررات مجازاتهای ویژه ای را نیز جهت مرتکبین دوپینگ پیش بینی کرده اند.

با تمایز بین استفاده آگاهانه و عمدی از یک سوء مصرف غیرآگاهانه در قالب فرمولهای دارویی درمانی(نظیر وجود داروهای ممنوعه در فرمولهای ضد سرماخوردگی یا ضد اسهال)مجازاتهای خود را چنین اعلام نموده است:

دوپینگ آگاهانه

سه سال محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی برای اولین مورد تخلف.

محرومیت مادام العمر از شرکت در مسابقات رسمی برای دومین مورد تخلف.

دوپینگ غیر آگاهانه

سه ماه محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی برای اولین مورد تخلف.

دو سال محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی برای دومین مورد تخلف.

لازم به ذکر است که در تمامی موارد فوق الذکر،اگر فرد خاصی موفق به دریافت مدال شده باشد مدال وی باز پس گرفته میشود.

روش انتخاب ورزشکاران برای آزمایش دوپینگ:

روش انتخاب ورزشکاران برای انجام آزمایش،مطابق با قوانین جاری کنترل دوپینگ در هر رویداد ورزشی است.در بازیهای المپیک،بطور معمول مقامهای اول تا
hi dr!
     
  

 
ژن‌های دخیل در بیماری اسکیزوفرنی شناسایی شدند

نتایج بررسی نمونه‌هایی که از مغز بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تهیه شده بود نشان داد بسیاری از ۴۹ ژن موجود دراین نمونه‌ها در کنترل مسیری نقش دارند که سلول‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می‌کنند.


پروفسور جکی دی بلروشی، سرپرست تیم تحقیقاتی و عضو هیئت علمی کالج سلطنتی لندن می‌گوید: ما به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که بتوانیم ببینیم چه مشکلی در بیماری اسکیزوفرنی وجود دارد و این نتیجه به‌خصوص به ما کمک خواهد کرد تا برای درمان بیمار هدف صحیح را انتخاب کنیم. این نخستین قدم رو به جلو برای درمان بهتر بیماری اسکیزوفرنی است. ما باید بفهمیم که در این بیماری چه اتفاقی می‌افتد و برای درک این موضوع باید ببینیم چه ژن‌هایی در این بیماری دخیل هستند و هرکدام چه وظایفی برعهده دارند

گروه تحقیقاتی کالج سلطنتی، بافت مغزی ۲۳ مرد سالم و ۲۸ زن و مرد مبتلا به اسکیزوفرنی را مورد بررسی قرار دادند. در انتها مشخص شد ژن‌های دخیل در بیماری در فرستادن پیام به یکدیگر دچار اشکال هستند. این یافته‌ها می‌تواند راه‌های جدیدی را برای تشخیص و درمان بیماری، فراروی پزشکان قرار دهد. به‌گفته پروفسور بلروشی مثلا با آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح برخی نشانگرهای خاص می‌توان اسکیزوفرنی را تشخیص داد.

او معتقد است درصورت تشخیص زودتر بیماری می‌توان درمان‌های مؤثرتری برای بیمار انجام داد و کیفیت زندگی او را به شکل قابل توجهی بهبود بخشید.اسکیزوفرنی یک بیماری روانی پیچیده است که در آن بیمار دچار توهم و اختلال در تفکر است. این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان است و معمولا در اواخر دوران بلوغ و آغاز دوران جوانی تشخیص داده می‌شود.
hi dr!
     
  

 
هر ده ثانیه ، دو نفر دیابت میگیرند

بر اساس گزارش فدراسیون جهانی دیابت ، در حال حاضر ۲۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۳۸۰ میلیون نفر برسد


بنابر این گزارش دز سال ۲۰۰۷ بالاترین آمار مبتلایان به دیابت متعلق به ۵ کشور هند ، چین ، ایالات متحده امریکا ، روسیه و آلمان بوده است . دیابت چهارمین بیماری پیشرو در جهان است که منجر به مرگ میشود و حداقل ۵۰ درصد از افراد دیابتی در دنیا ، از دیابت خود بی اطلاعند که این رقم در بعضی از کشورها به ۸۰ درصد میرسد .

پیشگیری از دیابت از طریق رژیم غذایی مناسب و بالا بردن فعالیت بدنی تا ۸۰ درصد امکانپذیر است و این بیماری بزرگترین عامل نارسایی های کلیوی در کشورهای پیشرفته بوده و هزینه های سنگین برای دیالیز را در پی دارد .

- سیگاری ها ۷ درصد بیشتر از سایرین به بیماری دیابت مبتلا میشوند

به گفته رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور ، سیگاری ها حدود ۷ درصد بیشتر از سایرین به بیماری دیابت مبتلا میشوند .

دکتر ایرج خسرو نیا در گفت و گو با ایرنا افزود : علت اصلی این امر کم شدن ترشح انسولین از غده ” پانکراس ” ، مقاوم شدن سلول های بدن در مقابل ورود انسولین و سوخت و ساز قند است . وی اظهار داشت : بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غیر عفونی است که سبب مرگ و میر و از کار افتادگی افراد زیادی در سطح جامعه میشود .
hi dr!
     
  

 
ابداع یک تست ساده ادرار برای تشخیص خروپف‌های خطرناک در کودکان

۸

ابداع یک تست ساده ادرار برای تشخیص خروپف‌های خطرناک در کودکان


متخصصان موفق به ابداع یک آزمایش ساده ادرار برای تشخیص خروپف‌های خطرناک شده‌اند.

آنها می‌گویند؛ اکنون با این تست ساده می‌توان خروپف خطرناک را از خروپف‌های بی‌خطر و طبیعی تشخیص داد تا فرد در صورت نیاز، زودتر تحت درمان قرار گیرد.

محققان دانشگاه شیکاگو که این تست را طراحی کرده‌اند مطالعات خود را روی ۹۰ کودک انجام دادند که در حین خواب دچار مشکل تنفسی می‌شوند و در مقابل آنها نیز یک گروه ۳۰ نفره دیگر از کودکان در گروه کنترل قرار گرفتند.

این محققان دریافتند: در کودکانی که دچار نوع خطرناک خروپف هستند، تعداد پروتئین‌ها در ادرارشان افزایش می‌یابد.

این پروتئین‌ها شامل یوروکورتین ۳، اوروسوموکوئید و اورومودولین هستند که هرچه غلظت آنها در ادرار کودک بیشتر باشد، بدین معنی است که خروپف‌های او خطرناکتر و تهدید کننده‌تر هستند.

شرح این دستاورد در مجله آمریکایی «طب تنفسی و مراقبت‌های حیاتی» منتشر شده است.
hi dr!
     
  

 
تشخیص اوتیسم با تصویر برداری از مغز

کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم صداها و زبان کوتاه تری را نسبت به سایر کودکان سالم تولید می کنند. اندازه گیری علائم مغناطیسی که این تأخیر در تولید اصوات را مشخص می کند، می تواند به تشخیص اوتیسم کمک کند.

به نقل از Science Daily، محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا معتقدند که این واکنش تأخیری مغز می تواند شاخص زیستی تصویری اولیه اوتیسم را اصلاح کند.

این دسته از کودکان در ارتباطات کلامی، رفتارها و تقابل های اجتماعی خود دچار مشکل هستند. و حدوداً ۱ درصد از کودکان امریکایی با این اختلال درگیر هستند.

تشخیص اوتیسم معمولاً پیش از سال های مدرسه امکان پذیر نیست ولی اگر محققان بتوانند نتایج تصویربرداری را با آزمایش های تشخیصی بسط دهند، قادر خواهند بود اوتیسم و انواع آن را در طفولیت تشخیص داده و در خصوص درمان اقدام کنند.

محققان در این روش نوین از دستگاه مغز نگار مغناطیسی استفاده می کنند که میدان های اطراف مغز را مورد بررسی قرار می دهد، از یک کلاه که اطراف سر کودک را می پوشاند استفاده می کنند.

سپس یک سری اصوات ضبط شده را برای کودک پخش می کنند، ردیاب های غیر مهاجم در این دستگاه تغییرات میدان های مغناطیسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

محققان ۲۵ کودک ۱۰ ساله مبتلا به اوتیسم را با ۱۷ کودک هم سن و سال دیگر مقایسه کردند و دریافتند که کودکان مبتلا به اوتیسم ۱۱ هزارم ثانیه در واکنش های مغزی خود نسبت به اصوات در مقایسه با سایر کودکان مورد بررسی تأخیر داشتند. این تأخیر، رشد عقب افتاده جسم سفید مغزی را نشان می دهد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 10 از 64:  « پیشین  1  ...  9  10  11  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA