انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 11 از 64:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
ویروس آنفلوآنزای نوع «آ» تا ۴۸ ساعت بر سطوح صیقلی ماندگار است



ویروس آنفلوآنزای نوع «آ» تا ۴۸ ساعت بر سطوح صیقلی ماندگار است
یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه نیمه عمر ویروس آنفلوآنزای آ در سطوح صاف و صیقلی ۲۴ تا ۴۸ ساعت، بر روی پارچه، ۸ تا ۱۲ ساعت و بر روی دست، ۵ تا ۱۵ دقیقه است، گفت: ویروس‌ها از طریق قطرات و ذرات تنفسی در فضا منتشر و بر روی میز، دستگیره در و دسته صندلی می‌نشیند.

دکتر عمادی کوچک در دومین کنفرانس آنفلوآنزای آ ویژه دندانپزشکان، تب به همراه سرفه خشک و گلودرد را از علایم غالب آنفلوآنزا برشمرد و افزود: اگرچه طول مدت بیماری پنج روز است، اما بیماری پر سر و صدا و آزاردهنده‌ای است و در ۹۵ درصد موارد با استراحت بهبود می‌یابد.

وی افزود: اما اگر بیمار به دیسترس تنفسی، تاکی پنه، سیانوتیک شدن، خلط خونی، chest pain، کاهش سطح هوشیاری، قطع نشدن تب پس از ۳ روز دچار شد باید یقین داشت که بیماری به سمت عارضه دار شدن می‌رود.

معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی، ریوی نظیر آسم و برونشیت، افراد مسن، کودکان زیر ۵ سال،‌ افراد بالای ۶۵ سال، بیماران پیوند از جمله افراد در معرض خطر هستند، گفت: همچنین آنفلوآنزای آ برای مبتلایان به ایدز و نقص ایمنی خطرناک است.

دکترعمادی کوچک، تشخیص قطعی آنفلوآنزای آ را از طریق نمونه برداری به کمک سوآپ از ناحیه ناز و فارنژیال بیمار و قراردهی آن در محیط دربسته برای ارسال به آزمایشگاه جهت انجام تست PCR برشمرد و افزود: البته راه شناسایی دیگری چون کشت ویروس و سرولوژی وجود دارد که در دنیا مرسوم نشده است.

وی با بیان اینکه سه نوع ویروس آنفلوآنزای A , B , C وجود دارد، گفت: اما بیشتر آنفلوآنزای نوع A در انسان، پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌کند که البته نوع B آنفلوآنزا هم که به حد A شایع نیست قدرت بیماری‌زایی انسان را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سطح خارجی ویروس آنفلوآنزای نوع آ حاوی «زوائد گلیکوپروتئینی» است، گفت: برخی از آنها هموآگلوتینی (H) و برخی نوروآمینداز (N) هستند و در این ویروس خطر بروز انحرافات ژنتیکی نظیر موتاسیون وجود دارد از این رو ماهیت این ویروس از سالی به سال دیگر متفاوت است.

دکتر عمادی کوچک با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزای H5N1‌ (پرندگان) در فاصله زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ همه گیری ایجاد کرد، افزود: البته پاندمی آنفلوآنزای نوع آ در سال ۱۹۱۸ با ۴۰ میلیون قربانی، ‌در سال ۱۹۵۷ در آسیا با ۲ میلیون مرگ و بالاخره در سال ۱۹۶۸ در هنگ کنگ بروز کرده است.

وی با بیان اینکه همه‌گیری آنفلوآنزای پرندگان (H5N1) حدود ۴۰۰ نفر مبتلا بودند که از این تعداد ۲۶۰ نفر (بیش از ۶۰ درصد موارد) مردند، گفت: دنیا از سال ۲۰۰۳ میلادی در انتظار بروز پاندمی جدیدی بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ویروس آنفلوآنزای خوکی را ترکیبی از آنفلوآنزای پرندگان و خوکی برشمرد و افزود: اگرچه در اوایل پاندمی منشا آن خوک بوده است اما با انتقال آن از انسان به انسان دیگر نام خوکی برای آن مناسب نیست.

دکتر عمادی کوچک با اشاره به قدرت سرایت بالای آنفلوآنزای آ درعین حال میزان مرگ و میر آن را کمتر از ۵/۰ درصد عنوان کرد و افزود: هر موج این بیماری ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد و پس از ۲ تا ۳ ماه فروکش، موج بعدی شروع می‌شود.
hi dr!
     
  

 
کاهش وزن باید به آرامی اتفاق بیفتد تا پایدار باشد


یک فوق تخصص غدد با بیان این که کاهش وزن باید به تدریج انجام شود، کم کردن وزن بیش از دو کیلو در ماه را توصیه نکرد.

دکتر علیرضا استقامتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا تاکید کرد: رژیم‌های غذایی غلط، رژیم‌های یک بعدی، روش‌های افراطی یا رویه‌ای با شعار هفته‌ای ۵ کیلو کاهش وزن کم، مورد تایید نیست.

این فوق تخصص غدد با تاکید بر ارزشیابی مدام و عجول نبودن در کم کردن وزن گفت: کاهش وزن باید بسیار تدریجی و به آرامی اتفاق بیفتد تا پایدار باشد.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان غدد ادامه داد: فرد باید با ارزیابی مرتب، نزدیک شدن خود به هدف و نیزعلت نزدیک نشدن احتمالی به آن را جست‌وجو کند که آیا به رژیم غذایی، ورزش و یا کل ابعاد مسئله مربوط است و اینکه آیا احتیاج به تجدید نظر در این ابعاد هست یا خیر.

استقامتی با تاکید بر اینکه چاقی جزو مسایل پیچیده است، گفت: افراد چاق نباید از تلاش برای کم کردن وزن خود ناامید شوند؛ چرا که حتی کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی وزن، بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی را کم می کند.
hi dr!
     
  

 
بخور برای مرطوب شدن مجاری تنفسی در زمستان مفید است


عضو انجمن راینولوژی ایران گفت: بخور در فصل زمستان بسیار مفید است و توصیه می‌شود در فصل سرد سال در هفته چند مرتبه بخور انجام شود.

دکتر امیر آب‌آب‌زاده در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: بخور موجب مرطوب شدن مجاری تنفسی می‌شود و انجام این کار در فصل زمستان که هوا خشک است، مفید خواهد بود.

وی افزود: توصیه می‌شود افرادی که به سینوزیت مبتلا هستند و بینی آنها دارای ترشحات غلیظ است از بخور استفاده کنند.

آب‌آب‌زاده تصریح کرد: بخور باید با آب گرم انجام شود، افزودن عصاره اوکالیپتوس به آب بخور نیز مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: شستشوی بینی با سرم نمک در فصل زمستان نیز مفید است و انجام این کار در کنار بخور توصیه می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: انجام بخور در فصل زمستان هیچ ضرری ندارد و همه افراد می‌توانند در طول روز بخور کرده و بینی خود را با سرم نمک بشویند.
hi dr!
     
  

 
استرس باعث ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون استروژن می شود


استرس باعث ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون استروژن می شود
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به مطالعات زیادی که پیرامون ارتباط استرس و سرطان انجام شده هنوز تاثیر مثبت یا منفی آن به اثبات نرسیده است؛ ولی نتایج نشان داده که استرس باعث ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون استروژن می شود.

دکتر ماندانا ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص رابطه (تنش) استرس با سرطان پستان افزود: هر گونه اختلال در عملکرد بدن تحت تاثیر یک واقعه یا تهدید استرس قرار دارد که بروز آن در بدن می تواند باعث تغییراتی در ترشح هورمون ها و سیستم دفاعی بدن شود.
وی ادامه داد: تا کنون مطالعات زیادی در خصوص ارتباط استرس با سرطان پستان انجام گرفته ولی هنوز نقش استرس در پیشگیری یا بروز این بیماری به اثبات نرسیده است.
ابراهیمی تاریخچه مطالعات در این زمینه را قبل از میلاد مسیح عنوان کرد و گفت: نتایج بررسی هایی که تا قبل از میلاد مسیح انجام شده بیانگر این مطلب است که افراد افسرده بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می گیرند.
وی خاطر نشان کرد: در دهه های اخیر نقش استرس به علت تاثیر آن بر هورمون های جنسی و سیستم دفاعی بدن مجدداً مورد توجه محققان قرار گرفته است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان، وجود خطای یادآوری را یکی از مشکلات تحقیقات انجام شده در این رابطه ذکر کرد و افزود: انجام مطالعات بر روی جمعیت کمی از بیماران، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی وقایع ناگوار زندگی این افراد بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی از رخداد آن و به دنبال آن خطای یاد آوری از مشکلات اساسی این پژوهش ها است.
ابراهیمی با اشاره به این مطلب که هورمون استروژن نقش بسیار مهمی در بروز سرطان پستان دارد بیان داشت: استرس در سوخت و ساز استروژن در بدن تأثیر گذار است و اختلال در سوخت و ساز این هورمون می تواند سبب بروز سرطان های وابسته به دستگاه های زنانگی شود.
وی تصریح کرد:براساس نتایج برخی از مطالعات، استرس به تدریج روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و سیستم دفاعی بدن را دچار اشکال می کند و نتیجه برایند حاصل از آن می تواند موجب رشد سلول های سرطانی در بدن شود، زیرا سیستم دفاعی در مقابله با تکثیر این سلول ها دچار ضعف می شود. بر این اساس، استرس می تواند عامل آغازگر سرطان باشد.
ابراهیمی یاداورشد: ممکن است استرس یا واقعه ناگوار در زندگی شخص بروز کند و بیماری سرطان پستان را به جلو اندازد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان تصریح کرد: سلول های سرطانی روزانه به طور مرتب در بدن تشکیل می شود ولی طبق نظم خاصی از بدن جمع آوری می گردد، رویارویی با استرس ها و مشکلات زندگی می تواند این نظم را دچار اختلال نماید.
ابراهیمی خاطر نشان کرد: توجه به این موضوع که استرس به چه شدت و شکلی توسط فرد تحمل می شود و شخص از لحاظ شخصیتی در چه رتبه و جایگاهی است در ارتباط و اثر آن با سرطان موثر است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان افزود: برخی از محققان معتقدند که استرس های شدید می تواند در بروز سرطان موثر باشد و گروه دیگر بر این باورند که استرس های طولانی مدت و مزمن، در ایجاد این نوع بیماری تاثیر گذارند؛ ولی بررسی نتایج پژوهش ها نشان می دهد که استرس به هر دو شکل در احتمال بروز سرطان تاثیر دارد.
وی با اشاره به احتمال تاثیر استرس بر روند بروز مثبت یا منفی سرطان اظهار داشت: این امر که استرس باعث افزایش یا کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان می شود، هنوز به اثبات نرسیده است؛ ولی اکثر مطالعات به سمت اثبات افزایش احتمال پیش می رود.
ابراهیمی اظهار داشت : جامعه آماری این تحقیق را ۴۸ بیمار و ۱۵۰ نفر زن سالم تشکیل می دهد.
وی گفت : این افراد از نتیجه نمونه برداری خود مطلع نبوده و با توجه به سوالات در خصوص اتفاق ناگوار در زندگی ، داشتن فرد بیمار در منزل ، اختلافات زندگی ، مشکلات اقتصادی و غیره پاسخ مثبت دادند که می تواند عامل موثری در بروز این بیماری باشد.
hi dr!
     
  

 
شیوع دوربینی چشم در جمعیت مسن ایرانی دو برابر سایر کشورهاست

شیوع دوربینی چشم در جمعیت مسن ایرانی دو برابر سایر کشورهاست
بر اساس نتایج یک طرح تحقیقاتی پذیرفته شده در پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی میزان شیوع دوربینی چشم در جمعیت مسن ایرانی دو برابر سایر کشورها است.

“مهدی خباز خوب” محقق جوان برگزیده پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی و مجری این تحقیق در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: میزان شیوع دوربینی هم اکنون در جمعیت مسن ایرانی حدود ۵۵ درصد است؛ در حالی که شیوع این مشکل در سایر کشورها ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش می شود.
وی گفت: دور بینی در افراد مسن موجب می شود علایم پیرچشمی در این افراد زودتر آغاز شود و استفاده از دو عینک برای اصلاح دید دور و دید نزدیک در افراد مسن در ایران از سنین پایین تری آغاز شود.
خباز خوب با اشاره به اینکه در مواردی نیز افراد ممکن است از سن پایین و از ۳۹ سالگی برای اصلاح دید ، به دو عینک دوربینی و نزدیک بینی نیاز پیدا کنند، گفت: به همین علت توصیه می شود علاوه بر افراد مسن، میانسالان نیز برای برخورداری از دید مناسب،‌ دستکم سالی یک بار برای معاینه چشم ها به اپتومتریست و چشم پزشک مراجعه کنند.
محقق جوان پانزدهمین جشنواره تحقیقات با اشاره به اینکه عیوب انکساری اصلاح نشده بعد از آب مروارید دومین علت اختلالات بینایی به شمار می رود، گفت: منظور از عیوب انکساری اصلاح نشده شامل مشکلاتی چشمی است که فرد را نیازمند به عینک می کند و در برگیرنده عیوبی همچون نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است.
خباز خوب اظهار داشت: یکی از راهکارهای مهم برای پیشگیری از این مشکلات در درجه اول آگاهی یافتن از این مساله است که چه تعدادی از افراد کشور به عیوب انکساری چشم مبتلا هستند؛ این در حالیست که در کشور ما هیچ آماری در این خصوص به جز یک تحقیق که در سال ۱۳۸۱ در تهران انجام شد، وجود ندارد.
وی گفت: این مساله با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت مسن شدن پیش می رود بسیار مهم است؛ به همین علت در این تحقیق که با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت ، وضعیت عیوب انکساری جمعیت مسن بررسی شد.
این محقق جوان خاطر نشان کرد: از هزار و ۶۰۰ نفر برای شرکت در این تحقیق دعوت شد که ۹۴ درصد آنها شرکت کردند.
وی افزود: نتایج نشان داد میزان شیوع نزدیک بینی در این افراد ۲/۲۷ درصد ، میزان دوربینی ۶/۵۱ درصد و میزان شیوع آستیگماتیسم ۵/۳۷ درصد است.
وی افزود: همچنین نتایج نشان داد میزان نزدیک بینی در مردان نسبت به زنان بیشتر است و در زنان میزان دور بینی بیشتر است.
محقق برگزیده پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی رازی اظهار داشت: این تحقیق با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز تحقیقات چشم پزشکی نور در بیمارستان نور تهران انجام شده است.
“مهدی خباز خوب” به عنوان رتبه اول محقق جوان گروه علوم توانبخشی و پیراپزشکی در پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی برگزیده شد.
پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی بیستم دی ماه برگزار شد.
hi dr!
     
  

 
احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری پنج برابر غیرسیگاریهاست

احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری پنج برابر غیرسیگاریهاست
محققان ایرانی با انجام مطالعه ای نشان دادند که احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری ۴/۵ برابر افراد غیر سیگاری است.

برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، با اشاره به اینکه سرطان ریه از مهمترین عوامل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است، افزود: در ایران نیز سرطان ریه یکی از پنج سرطان اصلی به حساب می آید و بروز آن در مردان و زنان رو به افزایش است.
دکتر “سید مصطفی حسینی” که در پانزدهمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، رتبه دوم گروه علوم بهداشتی -مدیریت و تغذیه را کسب کرد، گفت: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که بروز سرطان ریه به عوامل محیطی و رفتاری بستگی دارد که از مهمترین این عوامل می توان به مصرف سیگار و مواجهه با دود سیگار اشاره کرد.
حسینی همچنین خاطر نشان کرد که مواجهه با عواملی از قبیل مواد سرطانزای شغلی ، آلودگی هوا و غیره از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان ریه محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات اندکی در مورد عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان ریه در ایران وجود دارد، اظهار داشت که در این مطالعه وی و همکارانش عوامل خطر ساز محیطی ابتلا به سرطان ریه را به صورت مورد-شاهدی در پنج بیمارستان شهر تهران بررسی کردند.
این دانشیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، توضیح داد: این مطالعه از مهر ۱۳۸۱ تا مهر ۱۳۸۴ بر روی ۲۴۲ بیمار مبتلا به سرطان ریه (۱۷۸ مرد و ۶۴ زن) که حدود ۶۰ سال سن داشتند و به بیمارستان های “مسیح دانشوری”، “خاتم النبیاء” ، “لبافی نژاد” و “شهدا” در شهر تهران مراجعه کرده بودند، انجام شد.
حسینی افزود: در این مطالعه برای هر بیمار دو کنترل (۲۴۲ کنترل بیمارستانی و ۲۴۲ کنترل سالم) که از لحاظ سن، جنس و محل اقامت همسان سازی شده بودند، در نظر گرفته شد و عوامل خطرساز سرطان ریه بر اساس پرسشنامه ای از پیش تدوین شده مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت: پرسشنامه این مطالعه شامل سوالاتی در مورد مواجهه های شغلی و محیطی سرطان ریه بود.
براساس نتایج این تحقیق، زنان حدود سه تا چهار سال زودتر از مردان به سرطان ریه مبتلا می شوند.
در این مطالعه دید شد که ۵/۶۶ درصد از بیماران (۴/۸۵ درصد مرد و ۱/۱۴ درصد زن) سیگاری بودند .
این محقق تاکید کرد: این مطالعه نشان داد که سیگار قویترین عامل خطر ساز ابتلا به سرطان ریه است؛ بطوری که خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری ۴/۵ برابر افراد غیر سیگاری است. همچنین افرادی که با ذرات غیرآلی در تماس بودند خطر ابتلا به این بیماری در آنها ۲/ ۴ برابر بیشتر از افرادی بود که با این ذرات در تماس نبودند.
همچنین مواجهه با ترکیبات شیمیایی و فلزات سنگین خطر ابتلا به سرطان ریه را به ترتیب ۴/۳ برابر و ۳ برابر افزایش داد .
این متخصص آمار زیستی گفت: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مصرف سیگار عمده ترین عامل خطرساز در بروز سرطان ریه است؛ هر چند خطر مواجهه های قابل کنترل محیطی از قبیل مواجهه های شغلی را نباید نادیده گرفت.
این مطالعه که به تایید کمیته علمی- اخلاقی مرکز بیماری های ریوی و سل بیمارستان “مسیح دانشوری” رسیده، با همکاری این مرکز به اجرا درآمد.
بیمارستان مسیح دانشوری یکی از مراکز مرجع درمانی و تحقیقاتی بزرگ ایران در خاورمیانه و جهان است.
این مطالعه در شماره ۲۰۰۹ مجله International Journal Of Epidemiology منتشر شده است.
hi dr!
     
  

 
ماساژدرمانی خودسرانه برای کنترل درد، خطرناک است


یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان این که امروزه خود درمانی در کنترل امراض و دردها امری شایع می‌باشد که ماساژ درمانی و اقدامات خودسرانه جهت بهبود درد و گرفتگی عضلات از جمله آنهاست، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این اقدامات می‌تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد.

دکتر طناز احدی در گفت وگو: به تازگی مراکزی برای انجام اقدامات درمانی روی بیماران دردمند فعالیت می‌کنند که ماساژورهای سونا و جکوزی از جمله آنها است.

وی تصریح کرد: هرگونه ماساژ درمانی چه در داخل استخرها و چه در خانه و توسط اطرافیان و حتی کمپرس‌هایی که با داغ کردن استکان و جهت تسکین درد استفاده می‌شود، اگر توسط افرادی بدون مدرک معتبر و آگاهی کافی در این زمینه انجام شود می‌تواند آسیب رسان باشد و موجب تشدید درد شود به خصوص در افراد مسن که ممکن است در ابتدا تسکین دهنده درد باشد اما مدتی بعد اختلالات و حتی شکستگی‌هایی ایجاد می‌کند که جبران آنها بسیار سخت است به خصوص اگر انجام ماساژها ناگهانی و یا با فشار روی عضلات و استخوان‌ها انجام شود.

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تاکید کرد: ماساژ تراپی از جمله تکنیک‌هایی است که اغلب همراه درمان و در کنار آن به عنوان مکمل و درمان کمکی مورد توجه قرار می‌گیرد که اگر با آگاهی و آموزش و تحت نظر متخصص انجام گیرد می‌تواند در بهبود خواب و ایجاد آرامش، تسکین دردهای عضلانی، سردرد، کمردرد و حتی ناتوانی‌های حرکت در کودکان تا حد زیادی موثر باشد. حتی ماساژهای گوارشی و شکمی خاصی برای بیماری‌های داخلی و اختلالات دفع تاثیر به سزایی دارند.

احدی ابراز داشت: در برخی موارد با توجه به وضعیت بیمار و نوع تمرینات ماساژ درمانی برخی تکنیک‌های مورد نیاز در درمان بیمار توسط پزشک به بیمار یا همراه او آموزش داده می‌شود تا در افراد مسن و به کسانی که نمی‌توانند تردد مکرر برای گرفتن اقدامات درمانی داشته باشند، انجام شود؛ بنابراین در استفاده از ماساژتراپی برای بیماری‌ها، مراجعه به پزشک و تشخیص نوع بیماری و مکانیسم درمان آن و در نهایت فرا گرفتن آموزش لازم در زمینه اجرا و رعایت نکات لازم در ماساژ درمانی ضروری است.
hi dr!
     
  

 
زنان شاغل بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند

رییس انجمن دیابت ایران گفت: زنان شاغل به علت اینکه بیشتر در معرض استرس های شغلی قرار دارند نسبت به افرادی که در محیط های غیر کاری و آرام بسر می برند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند.

دکتر “اسداله رجب” روز شنبه در این خصوص در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این مطلب گفت: در زمانی که فرد تحت تنش قرار می گیرد هورمون های خاصی در بدن او ترشح می شود که نسبت به انسولین مقاومت دارد و مقاومت به انسولین به بالا رفتن قند خون منجر می شود.
وی با اشاره به اینکه زنان شاغل بیشتر در معرض استرس ناشی از کار قرار دارند گفت: استرس های مداوم باعث می شود، افراد عاری از دیابت، در معرض ابتلا قرار بگیرند و در کسانی هم که مبتلا به دیابت هستند باعث می شود بیماران نتوانند، قند خون خود را کنترل کنند و بیماری آنها را شدت می دهد.
رجب با بیان اینکه از بین بردن کامل استرس ها امکان پذیر نیست و به واسطه بروز استرس نمی توان مانع از کار و فعالیت افراد شد گفت: حمایت های روان شناختی و اجتماعی جامعه از افراد که این جامعه می تواند خانواده و محیط کار فرد باشد ، مهمترین راهکار برای ارتقای سلامت افراد و کاهش استرس های مداوم در آنها است.
رییس انجمن دیابت ایران با تاکید بر اینکه نقش خود فرد در کنترل استرس و در نتیجه پیشگیری از دیابت بسیار موثر است گفت: با توجه به اینکه زندگی بدون استرس امکان پذیر نیست ، هر فردی به خصوص زنان شاغل و یا افرادی که بیشتر در معرض استرس قرار دارند باید توانایی مدیریت استرس را داشته باشند.
وی اظهار داشت: با کنترل احساسات ، مدیریت استرس و شرکت در کلاس های آموزشی خاصی که به همین منظور وجود دارد می توان استرس را کاهش داد تا حالت بیماری های زایی نداشته باشد.
به گفته رییس انجمن دیابت ایران، استرس های مداوم در کنار سایر عوامل خطر دیابت همچون سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، بی تحرکی، چاقی و تغذیه غلط ، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
وی اظهار داشت: کنترل استرس و آرامش، تحرک بدنی و تغذیه صحیح مناسب ترین و کم هزینه ترین راههای پیشگیری از دیابت و پیشگیری از عوارض این بیماری است.
رییس انجمن دیابت ایران یادآور شد: هم اکنون حدود ۸ درصد جمعیت کشور یعنی بیش از ۵/۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که بیش از نیمی از این افراد از بیماری های خود بی اطلاع هستند.
hi dr!
     
  

 
ضایعات استخوانی با استفاده از سلول های بنیادی ترمیم می شود


رییس پژوهشگاه رویان گفت: بر اساس تحقیقات پژوهشگران رویان این نتایج حاصل شده است که درمان شکستگی های استخوان و مشکلات غضروف با استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان امکان پذیر است.

دکتر “حمید گورابی” در حاشیه برگزاری سمینار کاربرد سلول های بنیادی مغز استخوان در ارتوپدی در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: هدف اصلی برگزاری این سمینار، آگاهی دادن به مردم در زمینه توانمندی محققان ایرانی در این زمینه و همچنین تبادل تجربیات و دست آوردهایی است که تا کنون در زمینه کاربرد سلول های بنیادی مغز استخوان در درمان بیماری های ارتوپدی صورت گرفته است.
وی گفت: تحقیقات در زمینه کاربرد سلول های بنیادی مغز استخوان در درمان ضایعات ارتوپدی در مقایس کمی به صورت بالینی و بر روی بیماران محدودی با موفقیت انجام شده است که بنا بر توصیه های کمیته اخلاق پزشکی در صورت ایمن بودن نتایج این روش و اطمینان از بی خطر بودن آن می توان به صورت وسیع در تمام بیماران به کار گرفته شود.
رییس پژوهشگاه رویان اظهار داشت: در این مرحله هدف ما دادن آگاهی به بیماران مبتلا به مشکلات استخوانی است که در صورت داشتن چنین مشکلی و داشتن تمایل می توانند وارد کارآزمایی بالینی این تحقیق شوند.
گورابی یادآور شد: بخش وسیعی از مردم چه به علت کهولت سن و چه به علت تصادفات رانندگی و ضربات ناشی از حوادث با مشکلات استخوانی مواجه هستند. بخشی از ضایعات استخوانی وسعت آنها به اندازه ای است که در حالت عادی قابل ترمیم نیستند و درمان آنها تنها از طریق جایگزینی بافت زنده و استفاده از سلول های بنیادی امکان پذیر است.
وی یادآور شد: در زمنیه استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان و کاربرد آنها در شکستگی ها در یک مقیاس محدود کار بالینی انجام شده است و برای اطمینان از بی خطر بودن این روش لازم است تحقیقات بیشتری روی بیماران بیشتری انجام شود.
دکتر “ناصر اقدمی” رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: هم اکنون استفاده از سلول های مغز استخوان و از جمله سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و تاثیر درمانی آنها در بهبود مشکلات ارتوپدی به صورت بالینی در سطح جهانی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از سلول های مزانشیمی مغز استخوان در درمان ضایعات و شکستگی های غضروف و استخوان در پژوهشکده رویان نیز به صورت بالینی انجام شده است گفت: این تحقیق هم اکنون در مرحله اول تحقیقات بالینی قرار دارد.
رییس مرکز سلول درمانی پژوهشکده رویان اضافه کرد: بر اساس نتایج این مطالعه بالینی که بر روی یک گروه شش نفره انجام شده، نتایج موفقیت آمیزی حاصل شده است به این صورت که استفاده از سلول های مزانشیمی مغز استخوان ضمن درمان شکستگی های استخوان ، عوارضی نیز برای بیمار به دنبال ندارد.
وی گفت: بر این اساس بیمارانی که استخوان شکسته یا کیست استخوانی دارند یا چاره‌ای جز تعویض مفصل برای آنها باقی نمانده با استفاده از سلول‌های مغز استخوان درمان می‌شوند.
اقدمی افزود: پژوهشگران سلول درمانی پژوهشگاه رویان با کشت سلول‌های ترمیمی بیشتر و تزریق آنها به بیماران مبتلا به آرتروز یا شکستگی استخوان، موفق به درمان سریع‌تر این شکستگی‌ها شده اند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان یادآور شد: استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و کاربرد آنها در درمان ضایعات استخوانی و غضروف به صورت یک طرح تحقیقاتی بالینی در مرکز سلول درمانی پژوهشکده رویان انجام شده است که نتایج آن در همایش امروز ارایه شده است.
همایش کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی در ارتوپدی به صورت یک روزه امروز (پنجشنبه) در پژوهشگاه رویان برگزار شد.
hi dr!
     
  

 
سرطان پروستات ؛ مردان بالای ۶۰ سال بیشتر مواظب باشند

دکتر بابک بهار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سرطان پروستات جزء شایع ترین بیماری ها در مردان است که اغلب در افراد سالمند دیده می شود.
به گفته وی، هنوز آمار دقیقی از بروز و شیوع سرطان پروستات در دست نیست ، اظهار داشت :سرطان پروستات بیماری است که از وجود سلولهای سرطانی در پروستات ایجاد می شود و می تواند باعث انسداد در دستگاه ادار یا متاساز به سایر اعضا بدن شود.
بهار خاطر نشان کرد: سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلول های بدخیم از بافت های این ناحیه نشات می گیرد و به طور نامنظم و فزاینده ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هریک از اجزای سلولی غده پروستات می شود.
این متخصص هماتولوژی و انکولوژی تصریح کرد: در این نوع از سرطان ، مهمترین متاساز، دست سازی سرطان به استخوان و ستون فقرات است که پس از درگیر کردن بافت نرم بدن به قسمتهای سخت هجوم می برد و بیمار به شدت دچار استخوان درد می شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از این بیماران جنبه ارثی و وراثتی دارند خاطرنشان کرد: عوامل ژنتیکی سابقه ارثی ( خانواده پدر و برادر )عامل مهمی در ابتلا به این سرطان است .
بهار با بیان اینکه درمان سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص به راحتی قابل درمان است، ادامه داد: در مرحله پیشرفته سرطان پروستات در بیمار از راه جراحی و برداشتن غده و و همچنین هورمون درمانی توسط متخصصان در ایران انجام می شود.
وی، تشخیص قطعی این بیماری را انجام نمونه برداری و بررسی نمونه برداشته شده در آزمایشگاه ذکر کرد.
بهار گفت: سرطان پروستات با نشانه هایی مرتبط با دفع ادرار و یا درد شکم ظاهر می شود و بیمار ناتوانی در دفع و بی اختیاری ادرار را احساس می کند.
وی با اشاره به اینکه جلوگیری از مرگ ومیر ناشی ازاین نوع سرطان با تشخیص زود رس امکان پذیر است ، افزود: اکنون با اطلاعات و روشهای جدید و الگوهای درمانی برای درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات امکان بهبودی کامل فراهم شده است .
سمینار تخصصی یک روزه سرطان پروستات با حضور متخصصان و دانشجویان این رشته در بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 11 از 64:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA