انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 14 از 64:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
مشاوره قبل از ازدواج مهمترین نقش را در تشخیص اختلالات جنسی دارد

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مشاوره قبل از ازدواج که همراه با آزمون های مخصوص تشخیص اختلالات جنسی باشد بیشترین تاثیر را در تشخیص و درمان این اختلالات و در نتیجه رفع مشکلات زناشویی دارد.

دکتر” محمود گلزاری” در چهارمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: بسیاری از مشکلات زن و شوهرهای جوان ناشی از مشکلات جنسی است که نیازمند بررسی های روان شناسی است و باید به این سمت پیش رفت که هیچ ازدواجی بدون مشاوره با یک روان شناس خبره و متخصص انجام نگیرد.
وی افزود: با توجه به محدودیت های اخلاقی ، اجتماعی و شرعی که در خصوص ارتباط آزاد بین زن و مرد قبل از ازدواج وجود دارد، امکان تشخیص اختلالات جنسی تا قبل از ازدواج وجود ندارد، به همین منظور باید با استفاده از آزمون ها و مصاحبه های تخصصی و علمی که توسط متخصصانی که به همین منظور آموزش دیده اند، انجام می شود،‌ از روی برخی از علایم و نشانه ها به وجود اختلالات جنسی پی برد.
گلزاری با تاکید بر اینکه به همین منظور باید دوره های تخصصی خاصی برای روان شناسی در این حوزه تدوین شود گفت: با تدوین یک برنامه دقیق آموزشی از مرحله انتخاب همسر تا مشاوره های بعد از ازدواج که با کمک افراد متخصص آموزش دیده، انجام می شود، مشاوره های لازم و کلیدی به مردم ارایه می گردد.
این روانشناس گفت: با توجه به اینکه بخشی از مشکلات بعد از ازدواج ناشی از عدم آگاهی زوجین است باید آموزش های لازم بعد از ازدواج نیز به همسران داده شود، در عین حال گاهی مشکل تنها با آموزش حل نمی شود و لازم است در کنار آموزش ، مشکل و یا اختلال جنسی تحت درمان قرار گیرد.
پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: امروزه تغییراتی در نحوه آشنایی دختران و پسران ایجاد شده که مجموع این تغییرات از جمله افزایش ارتباط قبل از ازدواج در ۲۵ سال اخیر، تغییر روابط از سطح عاطفی به جنسی، ارتباط هم زمان با چند نفر، همجنس گرایی و ارتباط جنسی از طریق اینترنت ، بسیار نگران کننده است.
گلزاری با اشاره به افزایش میزان طلاق در زوج های جوان گفت: در برخی از مناطق تهران میزان طلاق ۳۳ درصد است و در برخی مناطق دیگر همچون رباط کریم و شهریار میزان طلاق به ۳۴ درصد می رسد.
وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده بیشتر طلاق ها در کمتر از ۵ سال بعد از ازدواج اتفاق می افتد و از طرف دیگر تعداد مطلقه های جوان که بین ۲۰ تا ۲۴ سال دارند نیز زیاد شده است.
این پژوهشگر یادآور شد: گاهی ادامه اختلافات خانوادگی و پرهیز از طلاق به دلیل مسایل اجتماعی و یا سنتی ، منجر به تداوم آشفتگی های خانوادگی می شود که همین عامل بیشترین اثر منفی را بر سلامت فرزندان می گذارد.
گلزاری با اشاره به اینکه نتایج یک تحقیق نشان می دهد مشکلات سلامت روان در متاهل ها دو دو تا دو و نیم برابر مجردهاست، گفت: در عین حال بررسی ها نشان داده است در برخی مناطق همچون یزد، سمنان و چهار محال بختیاری هر چند کمترین میزان طلاق را دارند ، اما آشفتگی روانی بیشتری را تحمل می کنند.
وی افزود: این مناطق که دارای آمار پایین طلاق هستند، نشانگر نبود مشکلات در آنها نیست بلکه بررسی و تحقیق در آنها نشان داده آشفتگی روانی در متاهلان این مناطق ۳ تا ۴ برابر افراد مجرد است.
گلزاری تصریح کرد: با برنامه ریزی دقیق آموزشی به همسران در مرحله انتخاب همسر و در مرحله دوم آموزش مداوم همسران و در نهایت تاکید بر انجام مشاوره های خانوادگی در مواقع ضروری می توان شرایط تحکیم ازدواج ها و ثبات خانواده را فراهم کرد.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه هم اکنون در مرحله انتخاب همسر یک سرگردانی در تشخیص ملاک های انتخاب وجود دارد، گفت: یک بررسی علمی که در بین دانشجویان مختلف رشته های مهندسی، پزشکی و علوم انسانی صورت گرفته نشان می دهد این افراد در انتخاب ملاک های تعیین همسر دچار ناآگاهی هستند و جهل آنها در حد افراد غیر تحصیلکرده و افراد عادی جامعه است.
وی گفت: بخش عمده ای از افراد متاهل گرفتار نوعی مشکلات جنسی هستند که پبامدهای نارضایتی های جنسی خود را به صورت خیانت در همسران، بد خلقی ها، انحرافات جنسی و افزایش شمار طلاق ها نشان می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر نقش مشاوره قبل از ازدواج در پیشگیری از بسیاری از اختلالات جنسی اظهار داشت: هم اکنون در طلیعه قرن ۲۱ ، حتی در شهری همچون تهران بسیاری از مردم به نقش مهم مشاوره آگاهی ندارند و برای حل مسایل و مشکلات خود به روان شناسان مراجعه نمی کنند.
چهارمین کنگره سراسری خانواده و سلامت جنسی از ۲۰ تا ۲۲ آبان ماه در سالن همایش های رازی برپا است.
hi dr!
     
  

 
بیماران دیابتی بیشتر دچار پوسیدگی دندان می شوند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از مشکلات شایع در بیماران دیابتی خشکی و کم شدن بزاق دهان است که همین عامل زمینه پوسیدگی های دندانی را در آنها افزایش می دهد.

دکتر "محمد حسین خوشنویسان" روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی دیابت در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این مطلب گفت: کافی بودن ترشحات بزاق دهان باعث شست و شوی طبیعی داخل دهان و مانع از اسیدی شدن فضای داخل دهان و اطراف دندان ها می شود.
وی با بیان اینکه خشکی دهان، باعث غلیظ شدن سطح اسید داخل دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان ها می شود گفت: این مشکل در بیماران مبتلا به دیابت بیشتر است و بهترین راه برای رفع این مشکل نوشیدن زیاد آب و جویدن آدامس است.
متخصص دندانپزشکی ادامه داد: همچنین استفاده از دهان شویه ها و یا استفاده از محلول آب همراه با نمک نقش موثری در رفع خشکی دهان بیماران دیابتی دارد.
استادیار گروه آموزشی سلامت دهان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات شایع در بیماران دیابتی بروز برفک هایی داخل دهان، روی زبان و اطراف دندان ها و لثه است که این مشکل به علت مصرف برخی آنتی بیوتیک های مورد استفاده در بیماران دیابتی بروز می کند.
خوشنویسان در خصوص رفع این مشکل گفت: با مسواک زدن منظم و کشیدن مسواک بر روی این برفک ها و همچنین استفاده از آب نمک می توان این مشکل را برطرف کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهبد بهشتی در خصوص اثر مضر سیگار در بیماران دیابتی گفت: افراد سیگاری ۲۰ برابر افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به بیماری های لثه قرار دارند و کشیدن سیگار مانع خون رسانی درست به لثه ها و بهبود زخم ها در بیماران دیابتی می شود.
این متخصص یادآور شد: بیماران دیابتی که در حفظ سلامت دهان خود تلاش می کنند و قند خون خود را به طور منظم کنترل می نمایند شانس بیشتری برای پیشگیری از بیماری های لثه و از دست ندادن دندان ها دارند.
وی با بیان اینکه دندانها از خصوصیت خود ترمیمی برخوردارند و آب و بزاق دهان سفت کننده دندان ها است گفت: با هر بار غذا خوردن و یا نوشیدن انواع آب میوه ها ، لایه ای از مینای دندان برداشته می شود که این املاح برداشته شده به کمک بزاق دهان برگردانده می شود.
متخصص دندانپزشکی اضافه کرد: اگر بنا به هر دلیل بین مصرف مواد غذایی و مسواک زدن و تمیز کردن دهان فاصله باشد ، به علت وجود میکروب ها و باکتری های داخل دهان ، به مرور زمان پلاک های دندانی ایجاد می شود که در نهایت به تخریب دندان ها منجر می شود.
خوشنویسان اظهار داشت: بیماران دیابتی برای حفظ سلامت دهان و دندان خود باید به توصیه های ضروری همچون کنترل منظم قند خون، مسواک زدن حداقل دو بار در روز (بعد از صبحانه و قبل از خواب)، استفاده از خمیر دندان فلوراید دار، استفاده از نخ دندان بعد از مسواک شبانه، استفاده از دهان شویه یا آب نمک بعد از نخ دندان، ماساژ لثه با انگشت و مراجعه منظم به دندانپزشک توجه داشته باشند.
این متخصص با اشاره به اینکه روند تخریب و پوسید گی های دندان در بیماران دیابتی شدیدتر است گفت: تغییر رنگ لثه، التهاب و قرمزی لثه و عقب نشینی لثه پای دندان ها در بیماران دیابتی ناشی از عفونت لثه و یا استفاده ازمسواک های خشک و زبر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برای پیشگیری از تشدید قرمزی و خونریزی و عفونت لثه ، بیماران دیابتی باید از مسواک های بسیار نرم استفاده کنند.
خوشنویسان با اشاره به اینکه کنترل نکردن قند خون به افزایش بیماری های دهان و دندان می انجامد، گفت: دبابت کنترل نشده باعث ایجاد اختلال در ضایعات گلبول های سفید بدن که مهمترین عامل تشکیل دهنده سیستم دفاعی بدن در مقابله با عفونت های باکتری یایی است می شود.
۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه به عنوان روز جهانی دیابت نام گذاری شده است

=============================================

کارشناس ارشد تغذیه: افراد مبتلا به دیابت در مصرف چربیها دقت کنند

کرمانشاه- یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم های درمانی گفت: افراد مبتلا به دیابت به مقدار و نوع چربیها در هنگام تغدیه دقت داشته باشند و از مصرف اسیدهای اشباع مانند روغن جامد خودداری کنند.

علی اشرف رشیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبتلایان به این بیماری باید ۵۰ تا ۵۵ درصد انرژی بدن خود را از کربوهیدراتهای پیچیده موجود در نان، برنج و حبوبات دریافت کنند.
وی گفت: این بیماران چون در سنین بالا ممکن است دچار چربی خون شوند، باید استفاده از تخم مرغ را محدود کرده و از گوشتها بصورت غیر چرب و سرخ نشده استفاده کنند.
رشیدی با تاکید بر محدود کردن استفاده از غذاهای حاوی پروتئین در دیابتی ها، گفت: اگر بیمار مدت زمان کمی است که به دیابت مبتلا شده و هنوز دچار بیماریهای کلیوی نشده است، می تواند مانند افراد عادی از غذاهای پروتئین دار استفاده کند.
وی افزود: توصیه می شود این افراد قندهای ساده و غذاهایی که از قند و شکر در تهیه آنها استفاده شده است را از برنامه غذایی خود حذف کنند.
این کارشناس ارشد تغذیه اظهارداشت: استفاده از سبزیجات برای بیماران دیابتی ممانعتی ندارد اما باید توجه داشته باشند از هویج فقط بصورت خام (غیر پخته) استفاده کرده و از خوردن میوه های شیرین مانند هندوانه، خربزه ، طالبی و ... پرهیز کنند.
وی ادامه داد: در کنار رژیم غذایی مناسب، استفاده از حرکات ورزشی سبک و مستمر مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و دویدن آرام به بیماران دیابتی توصیه می شود.
رشیدی اظهارداشت: مبتلایان به بیماری دیابت باید از انجام ورزشهای سنگین بمنظور جلوگیری افزایش قند خونشان ، خودداری کنند.
hi dr!
     
  

 
رژیم غذایی کم نمک و کم پروتئین برای پیشگیری از نارسایی کلیوی ضروریست

رژیم غذایی کم نمک و کم پروتئین برای پیشگیری از نارسایی کلیوی ضروریست .
تبریز- مسوول بخش نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز استفاده از رژیم غذایی کم نمک و کم پروتئین را برای پیشگیری از نارسایی کلیوی ضروری دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، حمید طیبی خسروشاهی در جمع خبرنگاران، مهمترین راه پیشگیری از نارسایی مزمن کلیه ها را کنترل قند خون در بیماران دیابتی با استفاده از رژیم غذایی و داروهای مناسب، کنترل فشار خون، درمان بیماری هایی از قبیل ورم کلیه ها و درمان سریع انواع عفونت ها واز بین بردن سنگ و انسداد سیستم ادراری، تست های مکرر مخصوصا در افراد بالای ۴۰ سال و اجتناب از مصرف بیش از حد نمک خصوصا در افراد مبتلا به فشار خون بالا دانست.
وی خاطرنشان کرد: تا وقتی که کارکرد کلیه به کمتر از ۵۰درصد نرسد معمولا علایم بیماری بروز نمی کند و اغلب جهت درمان مراجعه نمی شود مگر اینکه به علل مختلف تحت بررسی های آزمایشگاهی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اولین علایم نارسایی کلیوی غیر اختصاصی هستند و شامل کاهش اشتها، ضعف، بی حالی و خستگی، فشارخون، کم خونی، درد و تغییر شکل استخوان‌ها می شود که با پیشرفت بیماری در سیستم های مختلف بدن خود را نشان می دهد.
خسروشاهی مهمترین علل ایجاد کننده نارسایی مزمن کلیه ها را بیماری دیابت، فشار خون و ورم کلیه اعلام و عوامل ارثی، بیماری های مربوط به ساختمان های لوله ای بینابینی کلیه از قبیل سنگ های ادراری، عفونت های مزمن کلیه ، برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها، بزرگی مزمن پروستات، ضایعات نخاعی که سبب اختلال عملکرد مثانه می شوند ، نارسایی کلیه به دنبال عفونت های خونی و مسمومیت با سموم را از دیگر عوامل ایجاد کننده نارسایی کلیوی دانست.
وی افزود: آذربایجان شرقی هم اکنون با ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کلیوی که ۹۵۶ نفر از آنها نیاز به دیالیزدارند و ۹۱۰ نفرسال گذشته پیوند کلیه انجام داده اند، جزو استانهای آسیب پذیر در این زمینه می باشد که نیاز شدید به رعایت موارد پیشگیرانه و همچنین اهدا اعضا موارد مرگ مغزی در استان وجود دارد.
مسوول بخش نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطر نشان کرد: آمارهای ارائه شده قطعی نیستند چرا که به احتمال قوی بیش از چهار درصد مردم استان به نارسایی کلیه دچار هستند که تاکنون برای درمان مراجعه نکرده اند
hi dr!
     
  

 
وزن در ابتلا به پوکی استخوان نقشی ندارد

فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: بر خلاف بسیاری از بیماری ها که چاقی و اضافه وزن در بروز آنها موثر است، وزن بالا در ابتلا به پوکی استخوان نقشی ندارد.

دکتر “حسین قریب” روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: چاقی با ابتلا به پوکی استخوان ارتباط ندارد و این افراد در مقایسه با افراد لاغر از سوخت و ساز بهتری برخوردارند و کمتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
این متخصص غدد اظهار داشت: کمبود ویتامین دی ، یکی از مشکلات شایعی است که بیشتری ایرانیان با آن مواجه هستند که این کمبود یکی از مهمترین علل ابتلای به پوکی استخوان به شمار می رود.
وی گفت: یکی از منابع اصلی تامین ویتامین دی مصرف شیر و تماس با نور آفتاب است که در ایران علاوه بر اینکه شیر به اندازه کافی و مورد نیاز مصرف نمی شود به علت آلودگی هوا، نور خورشید جذب بدن نمی شود.
قریب با اشاره به اینکه سن و جنس از دیگر عوامل موثر در بروز پوکی استخوان است گفت: زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند و به خصوص با افزایش سن و کم شدن هورمون استروژن در دوران یائسگی احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.
وی افزود: عامل سیگار در مردان و کم تحرکی و ورزش نکردن در زنان به عنوان عوامل خطر دیگری محسوب می شود که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
این فوق تخصص غدد اضافه کرد: مبتلایان به آسم، کسانی که کورتون مصرف می کنند و افرادی که بیش از سه بار بارداری داشته اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
قریب با بیان اینکه پوکی استخوان بیماری خاموش و در عین حال پیش رونده است که علایم آن در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست، گفت: ایجاد قوز در ستون فقرات، درد کمر و کوتاه شدن قد از علایم پوکی استخوان است، ولی فرد نباید منتظر این علایم باشد بلکه باید با انجام تست سنجش تراکم استخوان به تشخیص بیماری خود کمک کند.
وی افزود: زنانی که به سن ۵۰ سالگی می رسند باید تراکم استخوانی خود را اندازه گیری کنند و هر چند سال یک بار این آزمایش را تکرار کنند و کسانی که عوامل خطری بیشتری دارند مثلا دارای سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان هستند و یا کورتون مصرف می کنند، اولویت بیشتری برای اندازه گیری تراکم استخوانی دارند.
دکتر حسین قریب فرزند دکتر “محمد قریب” است که هم اکنون در ایالت میشیگان آمریکا مشغول تدریس و طبابت است.
قریب در هشتمین کنگره بین المللی غدد و دومین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران که اوایل آبان ماه برگزار شد، حضور یافت.
hi dr!
     
  

 
یبوست شایعترین علت مراجعه کودکان به متخصص اطفال است


دکتر “صادق صادقی پور رودسری” روز سه شنبه در کنفرانس علمی با عنوان “بررسی علل یبوست در کودکان و راهکارهای پیشگیری” که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، افزود: والدین نباید کودکانشان را تا سه سالگی مجبور به دفع مدفوع کنند، بدن باید در طول یک برنامه زمانی معین این پروسه را طی کند.
وی با بیان اینکه تنبلی در دفع مدفوع و بی‌توجهی در آموزش توالت رفتن سبب یبوست در کودکان می‌شود،‌ از والدین خواست نسبت به یبوست کودکانشان حساسیت داشته باشند چرا که این بیماری موجب اختلال در رشد آنان می گردد.
این استادیار دانشگاه افزود: باد کردن شکم‌ همراه با درد، امتناع از رفتن به توالت و درد ناشی از تخلیه مدفوع از جمله علایم یبوست می باشد و همین تجربه دردناک موجب امتناع کودک از دفع مدفوع می‌شود.
به گفته دکتر صادقی پور،‌ دادن غذاهایی نظیر سوپ، مصرف روزانه پنج لیوان آب، سبزیجات، میوه‌ و ندادن چای به کودکان موجب درمان بیماری یبوست در آنان می شود.
این متخصص، کاهش استرس و بحث های خانوادگی، سختگیری در نظافت ، تنبیه نکردن کودکان در توالت و آموزش کودکان را از جمله عوامل در پیشگیری از این بیماری برشمرد.
به گفته دکتر صادقی پور برخی بیماری ها نظیر کم‌کاری تیروئید، سیستم عصبی، ‌عضلانی می‌توانند باعث بروز یبوست شوند، البته گاهی اوقات یبوست منشاء روحی و روانی دارد که کاهش استرس و اضطراب منجر به بهبود بیمار می گردد.
وی اظهار داشت:تحمل نکردن پروتئین شیر گاو منجر به یبوست در در نوزادان می شود که والدین باید پیش از هر اقدامی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند.
این استاد یار دانشگاه افزود:احتمال ابتلا به یبوست در کودکانی که از شیر خشک و شیر گاو استفاده می‌کنند بیش از کودکانی است که با شیر مادر تغذیه می شوند.
دکتر صادقی‌پور افزود: براساس آمارها موجود سه درصد کل اطفال به یبوست مبتلا می‌شوند البته برخی از آمارها نیز یک رقم ۳۰ درصدی را اعلام می کنند.
استاد دانشگاه تهران نیز گفت: از هر پنج هزار نوزاد متولد شده یک نفر از آنها مبتلا به یبوست شدید یا هیرشپرونگ است.
دکتر “هوشنگ پورنگ ” افزود: هیرشپرونگ یا مگاکولون یکی از اشکال بیماری است که به صورت یبوست در کودکان بروز می‌کند.
وی ادامه داد: این بیماری در اغلب موارد به دلیل نبود سلول‌های عصبی رخ می‌دهد چرا که سلول‌های عصبی در آن قسمت از روده وظیفه کنترل دفع مدفوع را دارند.
hi dr!
     
  

 
استفاده مداوم ماسک،تاثیری در پیشگیری از انتقال آنفلوانزای نوع A ندارد

"مسعود مردانی" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: استفاده از ماسک براس افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند، به صورت دائم توصیه نمی شود چرا که این ماسک های معمولی که در داروخانه ها موجود هستند تا موقعی که از طریق ترشحات دهان خیس نشده باشد، مفید هستند.
مردانی گفت: ماسک های خیس شده از طریق ترشحات دهان،سبب تسریع بیماری شده و این مساله باعث می شود تا نتوانیم از آنها به صورت صد در صد برای پیشگیری از بیماری در طرف مقابل، استفاده کنیم.
این متخصص بیماری عفونی بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزای نوع A را شست و شوی مکرر دست ها دانست و گفت:افراد به صورت مداوم و مکرر دست های خود را به شکل ویژه قبل از مصرف غذا و بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی با صابون بشویند چرا که این عامل تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری وبا و انتقال آن دارد.
وی احتمال ابتلای حجاج ایرانی به آنفلوانزای نوع A را محتمل دانست و گفت :به این حجاج توصیه می شود ار برخورد رودررو با بستگان خود، کاملا خودداری کنند و در صورت شرکت در ولیمه، تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند.
مردانی به زنان باردار نیز توصیه کرد:در صورت امکان از برخوردهای اولیه با حجاج بازگشته از عربستان، خودداری کنند زیرا سرعت انتقال این بیماری با توجه به وضعیت جسمی آنان بسیار بالا است و خطراتی برای خود و جنینشان، به همراه دارد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون بیش از دو هزار نفر در کشور به ویروس آنفلوانزای نوع A مبتلا شدند و ۳۳ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

======================

ویروس آنفلوانزای نوع A درتماس با مواد ضد عفونی کننده ازبین می رود


" محمد رضا صایینی "‌ روزسه شنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا و بیان اینکه این ویروس به مدت دو تا هشت ساعت درمحیط زنده باقی می ماند، افزود :‌ ویروس این نوع آنفلوانزا دردمای ۷۵ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد نیزاز بین می رود.
وی، یکی از مواد ضدعفونی کننده موثرودردسترس همگان را مایع سفیدکننده "هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول" ذکرکرد و یادآور شد:‌ این مایع برای ضدعفونی سطوحی مانند محل های ورود و خروج، روی میز و صندلی، دستگیره ها، کنار پنجره ها و وسایلی که احتمالاً با دست لمس شده اند، مناسب می باشد.
صایینی با اشاره به نحوه تهیه محلول گندزدا " هیپوکلریت سدیم ۱% " گفت: ‌غلظت محلولی که برای گندزدایی استفاده میشود باید یک درصد باشد.
وی یادآوری کرد: محلول گندزدا باید به طور روزانه تهیه شود چرا که کارایی محلول تهیه شده پس ازگذشت ۲۴ ساعت کاهش می یابد.
صایینی گفت:‌ جهت تأثیر بهتر ماده ضدعفونی کننده، سطوح گندزدایی شده باید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بماند.
وی آخرین آمار مبتلایان به بیماری آنفلوانزای نوع Aدر استان زنجان را ۱۸نفر ذکرکرد و افزود: این افراد با گرفتن درمانهای خاص بهبود یافته و یا در مسیر بهبودی قرار گرفته اند‌.
صایینی، اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که علایم بیماری سرماخوردگی و یا تب و سرفه دارند، شستن مکرر دستها با آب و صابون، رعایت آداب تنفس، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه با دستمال های یکبار مصرف را از جمله راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکرکرد.
hi dr!
     
  

 
اضافه وزن به میزان ۴۰ درصد بیش از وزن ایده آل، احتمال ابتلا به برخی سرطان‌های خاص را به شدت افزایش می‌دهد


دکتر احمد کاویانی، جراح عمومی و مدیر بیمارستان امام خمینی (ره) در گفت وگو با ایسنا با بیان این که هورمون استروژن با سرطان پستان در ارتباط است، گفت: این هورمون در بافت چربی ذخیره می‌شود و هرچه میزان چربی در بدن ما بیشتر باشد، مقادیر بیشتری از استروژن جهت تأثیر بر بافت پستان و سیستم غددی بدن ما در دسترس خواهد بود.

وی ادامه داد: مقدار اضافه وزن زنان در زمان تشخیص بیماری وی می تواند بر شانس ابتلای مجدد وی به سرطان پستان نیز اثر بگذارد.

دکتر کاویانی تصریح کرد: بسیاری از محققان برخورداری از یک رژیم غذایی سالم به همراه ورزش را به عنوان بخش مهمی از بهبودی و سلامت قلمداد می‌کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: مقدار کالری دریافتی و میزان چربی که به طور معمول مصرف می‌شود می‌تواند در ابتلا به سرطان پستان موثر باشد. با وجود این هنوز تحقیقات کافی برای اثبات این موضوع انجام نشده است.

وی با بیان این که حدود ۳۰ درصد از کل سرطان‌های زنان و مردان با رژیم غذایی آنان ارتباط دارد، تصریح کرد: مطالعات معدودی نشان داده‌اند که مصرف چربی زیاد به ویژه چربی حیوانی، غذاهای نمک سود و نیزغذاهای شور و دودی شده می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطانها از جمله سرطان پستان را افزایش دهند.

دکتر کاویانی افزود: طبخ غذا در حرارت‌های بسیار بالا نیز باعث تولید مواد سرطان زا می‌شود. علاوه بر این، برخی از محققان دریافته‌اند که برخی ویتامین‌ها (مثل A، C و E) و سلنیوم که به نام آنتی اکسیدان‌ها معروف هستند، ممکن است در پیشگیری از سرطان پستان مؤثر باشند.

وی تصریح کرد: این مواد در بیشتر سبزیجات و میوه‌جات (مانند کلم و گل کلم، کاهو، هویج، اسفناج، زردآلو، طالبی و مرکبات) و همچنین در گوشت قرمز، غذاهای دریایی، شیر و غلات یافت می شوند. همچنین مصرف الکل نیز با افزایش احتمال بروز بیماری در برخی مطالعات مورد تأکید قرار گرفته است.

این جراح عمومی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که علیرغم تمام موارد ذکر شده بالا هنوز ارتباط قطعی و صددرصد بین یک ماده غذایی خاص و بروز حتمی سرطان پستان به اثبات نرسیده است.
hi dr!
     
  

 
آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی ازجمله آنفلوانزا تاثیری ندارند

دبیر انجمن متخصصان عفونی استان اصفهان با تاکید برخودداری از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها همچون پنی سیلین بر روی ویروس آنفلوانزا از جمله آنفلوانزاهای فصلی و A تأثیری ندارد و مصرف غیر ضروری آنها بدن بیماران به ویژه کودکان را نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می کند.

دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها، احتمال تشدید بیماری و طولانی شدن مراحل درمان رابه همراه دارد، از بیماران خواست برای تسریع در درمان خود به پزشک مراجعه و از اصرار به پزشکان برای تجویز داروی آنتی بیوتیک خودداری کنند.

وی افزود: هر فردی باید درصورت ابتلا به موارد مشکوک به آنفلوانزا همچون تب، گلودرد، عطسه، سرفه و ناراحتی های تنفسی در بیشتراز دو روز، به پزشک ودرصورت دسترسی آسان به متخصص عفونی مراجعه کند.

دبیر انجمن متخصصان عفونی استان اصفهان در خاتمه همچنین گفت: با توجه به فصل سرما و شیوع بیماری آنفلوانزای فصلی و نوع A ، درمانگاه‌های تخصصی عفونی در اصفهان آماده پذیرش بیماران مشکوک به علایم این بیماری‌هاست.
hi dr!
     
  

 
نکات مهم در مورد آنفولانزای خوکی

* ویروس آنفولانزای خوکی چیست؟
ویروس آنفولانزای H1N1، A که به نام آنفولانزای خوکی معروف است، به طور ژنتیکی به یادآورنده نزدیک ویروس آنفولانزای خوک می باشد. این ویروس شامل ژن های ویروس آنفولانزای خوک، ویروس آنفولانزای پرنده و ویروس آنفولانزای انسان می باشد.

:: راه های سرایت بیماری
این ویروس معمولاً از انسان به انسان دیگر از طریق بزاق راه تنفسی منتقل می شود. به عنوان مثال از راه سرفه کردن و عطسه کردن. (معمولاً به همان نوعی که آنفولانزای معمولی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند). این ویروس از طریق مواد غذایی انتقال نمی یابد.

:: گروه هایی که در معرض خطر قرار دارند
کودکان زیر ۳ سال، زنان باردار و همچنین کسانی که به بیماری های طویل المدت یا همان بیماریهای کرونیک مبتلا هستند، در گروه های خطر قرار دارند.

:: علائم بیماری
مبتلایان به بیماری آنفولانزای خوکی به طور عمده دارای علائم زیر بوده اند
- تب بالا، معمولا بالای °۳۸ سانتیگراد
- گلو درد و سرفه
- خستگی، عضله درد و سر درد
- آبریزش بینی و چشم
- همچنین علاوه بر علائم یاد شده، بی اشتهایی و حالت تهوع هم مشاهده شده است.

علائمی که اگر در کودکان مشاهده شوند، نیاز به فوریت پزشکی دارد
- اختلال تنفسی
- عوض شدن رنگ پوست به کبودی
- نیاشامیدن آب و مایعات به اندازه کافی
- استفراغ شدید یا اینکه به طور متناوب
- بیدار نشدن از خواب یا اینکه کودک عکس العملی نشان ندهد.
- علائم آنفولانزا (گلو درد، سرفه، آبریزش بینی و چشم) خود به خود از بین میروند ولی با تب و سرفه خیلی بد برمی گردند.

علائمی که اگر در بزرگسالان مشاهده شوند، نیاز به فوریت پزشکی دارد
- اختلال تنفسی
- درد سینه یا حالت فشار در سینه
- سر گیجه فوری
- استفراغ خیلی شدید و متناوب
- علائم آنفولانزا (گلو درد، سرفه، آبریزش بینی و چشم) خود به خود از بین می روند ولی با تب و سرفه خیلی بد برمیگردند.

نکات مهم :
- اگر در کشورهایی که در آن آنفولانزای خوکی همه گیر است، اقامت داشته اید و یا اینکه با فرد مبتلا به آنفولانزای خوکی در تماس نزدیک بوده اید، بهتر است وضعیت سلامت خود را تا یک هفته دنبال کنید و اگر علائم آنفولانزای خوکی را در خود مشاهده کردید و یا حس کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. در این حالت به محل های عمومی نروید تا از این طریق سرایت این بیماری را به دیگران کاهش دهید.
- علائم آنفولانزای خوکی یک هفته بعد از سرایت مشاهده می شود.
- اطلاعات دقیقتر از اینکه فرد بیمار به کدامیک از آنفولانزا ها مبتلاست (آنفولانزای A یا آنفولانزای خوکی) از طریق آزمایشاتی که در آزمایشگاه انجام می شود به دست می آید.

:: پیشگیری از سرایت آنفولانزای خوکی
- پوشاندن بینی و دهان با دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه و تمیز کردن بینی. دستمال را بلافاصله بعد از استفاده باید دور انداخت
- شستن دست با آب گرم و صابون، به خصوص پس از سرفه کردن، عطسه کردن و تمیز کردن بینی
- خودداری از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان
- خودداری از تماس نزدیک با مبتلایان به بیماریهای عفونتی دستگاه تنفسی
- یکی از مهمترین راه های پیشگیری از آنفولانزای خوکی، شستن دست هاست

و مهم تر از همه اگر مبتلا به آنفولانزای خوکی شده اید یا حتی مشکوک به ابتلای به این بیماری هستید در خانه بمانید و ضمن مراجعه به پزشک، استراحت مطلق و سعی در تکمیل دوره درمان خصوصا پایین آوردن تب به هر شکل ممکن را فراموش نکنید و از تماس نزدیک با دیگران نیز خودداری کنید

:: چهار ماده غذایی برای مقابله با آنفولانزای خوکی ::

همانطور که می‌دانید هر روز بر تعداد مبتلایان به آنفلوانزای A افزوده می‌شود، پس برای عدم ابتلا به این بیماری و حذف این روند، پیشگیری‌های اساسی باید صورت گیرد. در اینجا متخصصان، مصرف ۴ ماده غذایی را توصیه کرده اند که سیستم ایمنی بدن را در مقابله با این ویروس مقاوم‌تر می‌کند. مصرف هویج، قارچ، انار و چای سبز از جمله اقدامات پیشگیرانه در برابر ابتلا به آنفلوانزای نوع A یا آنفلوانزای خوکی است.

هویج

برای مقابله با این بیماری، هویج انتخاب مناسبی است، زیرا منبع غنی بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) است و بتاکاروتن، مقاومت بدن را در مقابله با این بیماری، بالا می‌برد. طبق تحقیقات هر چه بتاکاروتن بیشتر مصرف شود، سلول‌های ایمنی بدن که شامل سلول‌های کشنده طبیعی هستند، زیاد‌تر می‌شوند.

قارچ

شما حتما از شنیدن این خبر که سس قارچ، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌کند، خوشحال خواهید شد. طبق تحقیقات اخیر‌ با استفاده از قارچ، سلول‌های دفاع کننده طبیعی افزایش پیدا می‌کنند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن مقاوم‌تر می‌شود.

انار

یکی از دلایلی که از انار به عنوان میوه‌ای شگفت انگیز یاد می‌شود، داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. انار بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی را برای مهار یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارد و با داشتن این خاصیت می‌تواند با بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزا، مقابله کند. اگر انار در دسترس شما نیست می‌توانید از آب انار بسته بندی شده (بدون قند و مواد افزودنی) استفاده کنید.

چای سبز

در چای سبز نوعی آنتی اکسیدان به نام “کاتچین” وجود دارد که می‌تواند سلول‌های ایمنی بدن را افزایش دهد و طبق تحقیقات انجام شده، این ماده روند انتشار ویروس را کند می‌کند. از دیگر ترکیبات چای سبز،”ال‌تیانین” است. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، این ماده، مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
hi dr!
     
  

 
جراحی‌های زیبایی بینی قبل از سن بلوغ، ممنوع است

دبیر دومین کنگره بین‌المللی راینولوژی گفت: جراحی در سنین نوجوانی زمانی توصیه می‌شود که جنبه درمانی داشته و مشکلات تنفسی حاد یا گرفتگی‌های بینی و عوارض بعدی بیماری در فرد بروز می‌کند که این عمل باید حتی‌المقدور با کمترین دستکاری انجام شود به طوری که به مراکز رشد بینی آسیبی وارد نشود.

دکتر ابراهیم رزم‌پا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: عمل‌های زیبایی حتما باید بعد از سن بلوغ انجام شود چرا که پیش از آن مسائل رشدی و جسمی بینی در اولویت است، البته بعد از سن بلوغ و رشد کامل بینی نیز شرایط دیگری از جمله مسائل روحی و وضعیت روانی بیمار و آمادگی او برای جراحی مهم‌ترین مساله است.

وی گفت: شایع‌ترین عارضه جراحی‌های بینی در سنین ۱۶‌تا ۳۰ سال است که در برخی موارد این جراحی نیاز به جراحی مجدد برای بیمار دارد. این مورد نیز در اکثریت موارد با مراجعه به متخصص باتجربه و درک کامل بیمار از خواسته خود و موقعیت پزشک، همچنین درک پزشک از نیاز بیمار قابل‌پیشگیری است.

به بیماران توصیه می‌شود از الگوبرداری‌ها، طراحی و کشیدن تصویر از بینی برای بعد از عمل خودداری کنند چرا که مهم‌ترین مساله در داشتن بینی زیبا این است که پس از جراحی با چهره فرد تناسب داشته و حالت طبیعی داشته باشد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 14 از 64:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA