انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 18 از 64:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
ابن سینا یا پورسینا دانشمند ، پزشک و فیلسوف ایرانی



ابن سینا یا پورسینا حسین پسر عبدالله زاده در سال ۳۷۰ هجری قمری و در گذشته در سال ۴۲۸ هجری قمری، دانشمند و پزشک و فیلسوف بود. نام او را به تفاریق ابن سینا، ابوعلی سینا، و پور سینا گفته‌اند. در برخی منابع نام کامل او با ذکر القاب چنین آمده: حجة‌الحق شرف‌الملک شیخ الرئیس ابو علی حسین بن عبدالله بن حسن ابن علی بن سینا البخاری. وی صاحب تألیفات بسیاری است و مهم‌ترین کتاب‌های او عبارت‌اند از شفا در فلسفه و منطق و قانون در پزشکی.

«بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ‌ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد. اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است زیرا تا عهد او هیچ‌یک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه‌ای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگ‌ترین کسی است که از عهده این کار برآمد.»(اموزش و دانش در ایران، ص۱۲۵)

«وی شاگردان دانشمند و کارآمدی به مانند ابوعبید جوزجانی، ابوالحسن بهمنیار، ابو منصور طاهر اصفهانی و ابوعبدالله محمد بن احمد المعصومی را که هر یک از ناموران روزگار گشتند تربیت نمود.»(خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۴۹۳)



بخشی از زندگینامه او به گفته خودش به نقل از شاگردش ابو عبید جوزجانی بدین شرح است:
پدرم عبدالله از مردم بلخ بود در روزگار نوح پسر منصور سامانی به بخارا درآمد. بخارا در آن عهد از شهرهای بزرگ بود. پدرم کار دیوانی پیشه کرد و در روستای خرمیثن به کار گماشته شد. به نزدیکی آن روستا، روستای افشنه بود. در آنجا پدر من، مادرم را به همسری برگزید و وی را به عقد خویش درآورد. نام مادرم ستاره بود من در ماه صفر سال ۳۷۰ از مادر زاده شدم. نام مرا حسین گذاشتند چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا قرآن و ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان می‌بردم که در قرآن و ادب تبحر پیدا کردم آنچنان‌که آموزگارانم از دانسته‌های من شگفتی می‌نمودند.

در آن هنگام مردی به نام ابو عبدالله به بخارا آمد او از دانش‌های روزگار خود چیزهایی می‌دانست پدرم او را به خانه آورد تا شاید بتوانم از وی دانش بیشتری بیاموزم وقتی که ناتل به خانه ما آمد من نزد آموزگاری به نام اسماعیل زاهد فقه می‌آموختم و بهترین شاگرد او بودم و در بحث و جدل که شیوه دانشمندان آن زمان بود تخصصی داشتم.

ناتلی به من منطق و هندسه آموخت و چون مرا در دانش اندوزی بسیار توانا دید به پدرم سفارش کرد که مبادا مرا جز به کسب علم به کاری دیگر وادار سازد و به من نیز تاکید کرد جز دانش آموزی شغل دیگر برنگزینم. من اندیشه خود را بدانچه ناتلی می‌گفت می‌گماشتم و در ذهنم به بررسی آن می‌پرداختم و آن را روشن‌تر و بهتر از آنچه استادم بود فرامی‌گرفتم تا اینکه منطق را نزد او به پایان رسانیدم و در این فن بر استاد خود برتری یافتم.

چون ناتلی از بخارا رفت من به تحقیق و مطالعه در علم الهی و طبیعی پرداختم اندکی بعد رغبتی در فراگرفتن علم طب در من پدیدار گشت. آنچه را پزشکان قدیم نوشته بودند همه را به دقت خواندم چون علم طب از علوم مشکل به شمار نمی‌رفت در کوتاه‌ترین زمان در این رشته موفقیت‌های بزرگ بدست آوردم تا آنجا که دانشمندان بزرگ علم طب به من روی آوردند و در نزد من به تحصیل اشتغال ورزیدند. من بیماران را درمان می‌کردم و در همان حال از علوم دیگر نیز غافل نبودم. منطق و فلسفه را دوباره به مطالعه گرفتم و به فلسفه بیشتر پرداختم و یک سال و نیم در این کار وقت صرف کردم. در این مدت کمتر شبی سپری شد که به بیداری نگذرانده باشم و کمتر روزی گذشت که جز به مطالعه به کار دیگری دست زده باشم.


بعد از آن به الهیات رو آوردم و به مطالعه کتاب ما بعد الطبیعه ارسطو اشتغال ورزیدم ولی چیزی از آن نمی‌فهمیدم و غرض مؤلف را از آن سخنان درنمی‌یافتم از این رو دوباره از سر خواندم و چهل بار تکرار کردم چنان‌که مطالب آن را حفظ کرده بودم اما به حقیقت آن پی نبرده‌بودم. چهره مقصود در حجاب ابهام بود و من از خویشتن ناامید می‌شدم و می‌گفتم مرا در این دانش راهی نیست… یک روز عصر از بازار کتابفروشان می‌گذشتم کتابفروش دوره گردی کتابی را در دست داشت و به دنبال خریدار می‌گشت به من الحاح کرد که آن را بخرم من آن را خریدم، اغراض مابعدالطبیعه نوشته ابو نصر فارابی، هنگامی که به در خانه رسیدم بی‌درنگ به خواندن آن پرداختم و به حقیقت مابعدالطبیعه که همه آن را از بر داشتم پی بردم و دشواری‌های آن بر من آسان گشت. از توفیق بزرگی که نصیبم شده بود بسیار شادمان شدم. فردای آن روز برای سپاس خداوند که در حل این مشکل مرا یاری فرمود. صدقه فراوان به درماندگان دادم. در این موقع سال ۳۸۷ بود و تازه ۱۷ سالگی را پشت سر نهاده بودم.



وقتی من وارد سال ۱۸ زندگی خود می‌شدم نوح پسر منصور سخت بیمار شد، اطباء از درمان وی درماندند و چون من در پزشکی آوازه و نام یافته بودم مرا به درگاه بردند و از نوح خواستند تا مرا به بالین خود فرا خواند. من نوح را درمان کردم و اجازه یافتم تا در کتابخانه او به مطالعه پردازم. کتابهای بسیاری در آنجا دیدم که اغلب مردم حتی نام آنها را نمی‌دانستند و من هم تا آن روز ندیده بودم. از مطالعه آنها بسیار سود جستم.



آرامگاه بوعلی سینا در همدان
چندی پس از این ایام پدرم در گذشت و روزگار احوال مرا دگرگون ساخت من از بخارا به گرگانج خوارزم رفتم. چندی در آن دیار به عزت روزگار گذراندم نزد فرمانروای آنجا قربت پیدا کردم و به تالیف چند کتاب در آن شهر توفیق یافتم پیش از آن در بخارا نیز کتاب‌هایی نوشته بودم. در این هنگام اوضاع جهان دگرگون شده بود ناچار من از گرگانج بیرون آمدم مدتی همچون آواره‌ای در شهرها می‌گشتم تا به گرگان رسیدم و از آنجا به دهستان رفتم و دوباره به گرگان بازگشتم و مدتی در آن شهر ماندم و کتابهایی تصنیف کردم. ابو عبید جوزجانی در گرگان به نزدم آمد.



آرامگاه بوعلی سینا از نمای زیرین
ابو عبید جوزجانی گوید: این بود آنچه استادم از سرگذشت خود برایم حکایت کرد. چون من به خدمت او پیوستم تا پایان حیات با او بودم. بسیار چیزها از او فرا گرفتم و بسیاری از کتابهای او را تحریر کردم استادم پس از مدتی به ری رفت و به خدمت مجدالدوله از فرمانروایان دیلمی درآمد و وی را به بیماری سودا دچار شده بود درمان کرد و در آنجا به قزوین و از قزوین به همدان رفت و مدتی دراز در این شهر ماند و در همین شهر بود که استادم به وزارت شمس‌الدوله دیلمی فرمانروای همدان رسید. در همین اوقات استادم کتاب قانون را نوشت و تالیف کتاب عظیم شفا را به خواهش من آغاز کرد. چون شمس الدوله از جهان رفت و پسرش جانشین وی گردید استاد وزارت او را نپذیرفت و چندی بعد به او اتهام بستند که با فرمانروای اصفهان مکاتبه دارد و به همین دلیل به زندان گرفتار آمد ۴ ماه در زندان بسر برد و در زندان ۳ کتاب به رشته تحریر درآورد. پس از رهایی از زندان مدتی در همدان بود تا با جامه درویشان پنهانی از همدان بیرون رفت و به سوی اصفهان رهسپار گردید. من و برادرش و دو تن دیگر با وی همراه بودیم. پس از آنکه سختیهای بسیار کشیدیم به اصفهان در آمدیم. علاءالدوله فرمانروای اصفهان استادم را به گرمی پذیرفت و مقدم او را بسیار گرامی داشت و در سفر و حضر و به هنگام جنگ و صلح استاد را همراه و همنشین خود ساخت. استاد در این شهر کتاب شفاء را تکمیل کرد و به سال ۴۲۸ در سفری که به همراهی علاءالدوله به همدان می‌رفت، بیمار شد و در آن شهر در گذشت و هم در آن شهر به خاک سپرده شد.
hi dr!
     
  

 
آمارمبتلایان به آنفلوانزای آ چهارشنبه هرهفته اعلام می شود

وزیر بهداشت با تاکید بر اعلام مستمر آمار دقیق مبتلایان آنفلوانزای «آ» در کشور از سوی این وزارتخانه اظهار کرد: براساس تصمیم کمیته‌ کشوری آنفلوانزا تا رسیدن به حد مشخصی از گسترش این بیماری کماکان رصد تک تک بیماران را انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کامران باقری لنکرانی در حاشیه دوازدهمین کنگره سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اعلام این مطلب افزود: آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود دقیق و مبتنی بر استانداردهایی است که وجود دارد.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که آنفلوانزای نوع A روند رو به گسترش خواهد داشت و چهار هفته است که سازمان بهداشت جهانی دیگر آمار تک تک بیمارها را اعلام نمی‌کند و فقط آمار مرگ و میر را می‌دهد و دلیل این است که حجم بیماری خیلی زیاد شده است.

لنکرانی گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورها تست هم برای بیماران انجام نمی‌دهند و هرکسی که علامت آنفلوانزا داشته باشد مورد درمان قرار می‌گیرد. مثلا در یکی از کشورهای اروپایی یک خط تلفن اعلام شده و از مردم خواسته‌اند که حتی اگر علائم آنفلوانزا از جمله گلودرد، تب و سرفه دارند تماس بگیرند تا داروی آنفلوانزا برای آنها فرستاده شود، اما ما به این مرحله‌ گسترده از بیماری نرسیده‌ایم. به همین دلیل است که کماکان تست می‌کنیم و هر زمان که لازم باشد آمار ارایه می‌کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که تاکنون هیچ بیماری بر اثر ابتلا به آنفلوانزای آ در کشور فوت نکرده است، تصریح کرد: تست بیماری در خانمی که در قشم فوت شده مثبت نبوده است.

وی افزود: ما مرتب در حال رصد هستیم و پایگاه دیده‌وری تشکیل داده‌ایم و تمام کسانی که با ذات‌الریه شدید و نارسایی تنفسی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند تست خواهند شد و این دیده‌وری به ما کمک می‌کند بیماران را از دست ندهیم. مثلا اتفاقی که در مکزیک افتاد این بود که متوجه شدند در یک برهه‌ زمانی بیماران ذات‌الریه زیاد شده‌اند و بعدها تست انجام دادند اما ما برای این‌که چنین اتفاقی نیفتاد تمام موارد ذات‌الریه شدید را از نظر این بیماری دیده‌وری می‌کنیم.

لنکرانی افزود: قرار شد آمار هفتگی هر چهارشنبه اعلام شود و فردا آمار هفته‌ی گذشته اعلام خواهد شد. هم‌چنین باید بگویم که هنوز واکسنی مورد تایید در دنیا وارد بازار نشده است.
hi dr!
     
  

 
استراتژی اول پیشگیری از آنفولانزای A، تعویق سفرهای خارجی است

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزای خوکی A گفت: تاکید و استراتژی اول درمان این بیماری از سوی وزارت و کمیسیون بهداشت آن است که تا حد ممکن راه های مراقبت را لحاظ کنیم و مسافرت های خارج از کشور را که ضرورتی ندارد، به تعویق بیاندازیم تا کشور در حالت ایزوله بماند.

اکبر زنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشار به شیوع آنفولانزای خوکی بیشترین شیوع این بیماری را در فصول پاییز و زمستان دانست و منشا آن را کشورهایی مثل مکزیک، امریکا، تایلند، عربستان و عراق عنوان وخاطرنشان کرد: بیشتر کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند کسانی بوده‌اند که سفر خارجی داشته‌اند.

به گفته وی تا روز گذشته دو سه مورد از مبتلایان افرادی بوده‌اند که از طریق تماس با افراد سفر کرده به خارج مبتلا شده‌اند.

وی با بیان این که این بیماری پاندومی(جهان گیر ) است اظهار داشت: اگر سفرهای خارجی کنترل نشود شیوع بیماری بیش از پیش خواهد شد.

وی کنترل سفرهای خارجی را به معنای انجام نشدن سفر به کشورهایی مثل عراق، عربستان، تایلند، امریکا و مکزیک دانست وتاکید کرد: حتی المقدور به کشورهایی که شیوع بیماری در آن بالاست، سفر نکنیم و افرادی که از این سفرها باز می گردند، نیز باید تماس و ارتباط با جامعه را محدودتر کنند.

رنجبرزاده این راهکار را ساده ترین و کم هزینه ترین راهکار عنوان کرد و با بیان این که واکسن این آنفولانزا به گونه‌ای که سطح ایمنی جامعه را به طور اطمینان بخشی افزایش دهد، نداریم، گفت: انتقال این بیماری بسیار بالاست، البته موارد خطرزایی و میزان کشندگی آن پایین است.

به گفته وی نگرانی از این جهت است که این بیماری با ویروس آنفولانزای پرندگان تداخل ایجاد کرده و یک نوع ویروس جدید را ایجاد کند، در این صورت میزان مرگ و میر بسیار بالا خواهد بود.

وی خطر مرگ در مبتلایان به آنفولانزای پرندگان را ۶۰ درصد و در آنفولانزای خوکی را زیر نیم درصد دانست و با اشاره به گزارشاتی که از سوی وزارت بهداشت به کمیسیون ارایه شده است، اظهار داشت: تاکید وزارت بهداشت نیز بر همین بود که از سفرهای خارجی غیر ضرور اجتناب شود؛ چرا که اگر شیوع بیماری در کشور افزایش یابد بحث پیشرفت و کار را فلج می کند.

وی هم چنین بر ضرورت مراقبت در ارتباطات و تعاملات افراد با یکدیگر به ویژه در مورد افراد مشکوک به ابتلا تاکید کرد.
hi dr!
     
  

 
خطر آنفلوانزای معمولی، کمتر از نوع خوکی نیست

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با هشدار نسبت به این که خطر آنفلوانزای معمولی، کمتر از نوع خوکی نیست، بر ایمن سازی افراد در معرض خطر در برابر بیماری آنفلوانزا تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، دکتر ایرج خسرونیا با اعلام این خبر افزود: بیماری آنفلوانزای معمولی که در ظاهر بیماری بی خطری است، مبتلایان را دچار عفونت ریه و عوارض مغزی، قلبی- عروقی، تورم مغز و نیز تورم سطح داخلی مخاط قلب کرده، حتی در مواردی به مرگ مبتلایان به این بیماری می انجامد.
وی اظهار داشت: همه ساله افراد زیادی در فصل پاییز و زمستان بر اثر ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست می دهند که متاسفانه این آمار در جایی به ثبت نمی رسد.
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: بهترین روش مقابله با عوارض این بیماری، رعایت بهداشت فردی در وهله نخست و در گام بعدی تلقیح واکسن در افراد در معرض خطر است. به همین منظور پزشکان، اواخر شهریور و اوایل پاییز را به عنوان زمان مناسب دریافت واکسن توصیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا به شدت واگیردار بوده و از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود، یادآور شد:‌ رعایت نکردن بهداشت، سرفه و عطسه در فضای باز، دست دادن، بوسیدن، مصرف مشترک لیوان و ظروف سبب انتقال این بیماری شده و در مکان هایی که اصول اولیه بهداشت فردی رعایت نمی شود و مردم از وضعیت اقتصادی نامناسبی برخوردارند، شیوع بیشتری دارد.
خسرونیا بر ضرورت ایمن سازی اطفال، سالمندان، مبتلایان به بیماری های مزمن مانند انواع سرطان ها تاکید کرد.
وی ادامه داد: با رعایت بهداشت می توان از ابتلا به انواع آنفلوانزا شامل آنفلوانزای انسانی، خوکی، پرندگان و … جلوگیری کرد.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به مبتلایان به آنفلوانزا توصیه کرد: از رفتن به مجامع عمومی مانند کلاس های آموزشی، مهدکودک ها،‌ و … خودداری کنند، زیرا این امر سبب کاهش شیوع آنفلوانزا می شود.
hi dr!
     
  

 
واکسن، عامل پیشگیری از برخی سرطان‌های زنان

یک متخصص زنان و زایمان، یکی از موثرترین عوامل پیشگیرانه در برخی سرطان‌های زنان را استفاده از واکسن عنوان کرد و گفت: یکی از سرطان‌های شایع در بانوان، سرطان دهانه رحم است که عامل ایجاد آن نوعی ویروس است.
دکتر فاطمه خشتی با بیان این مطلب افزود: بهترین راه جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به برخی از سرطان‌های زنان استفاده از واکسن است که حدود ۳ سال است در اروپا و آمریکا به صورت وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. سن مناسب برای شروع واکسیناسیون از ۹ سالگی است.
وی علم استفاده از این واکسن را در دنیا جوان دانست و اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل هزینه بالای این واکسن که حدود ۶۰۰ دلار (برای ۳ دوز مصرف) است و همچنین عدم آگاهی خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی نامناسب در ارتباط با علائم و نشانه‌ها و راه‌های پیشگیری از این بیماری، استفاده از آن در کشور ما بسیار محدود است.
دکتر خشتی ایجاد مشکلات ادراری و کلیوی و درد را از نشانه‌های مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم برشمرد و تاکید کرد: انجام واکسیناسیون و تست‌های غربالگری بهترین راه‌های پیشگیری و تشخیص برای این بیماری است و درمان این بیماری در مراحل پیش سرطانی بسیار موثرتر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین در ادامه گفت: جدیدترین دستاوردها در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم و سایر بیماری‌های زنان در کنار مباحث دیگری چون مامایی نوین، انکولوژی، باروری و ناباروری، هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی و مسائل روحی- روانی بانوان محورهای اصلی مورد بحث در هشتمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران است که از ۱۴ تا ۱۸ آبان‌ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.
hi dr!
     
  

 
تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده با نانوذرات

گروهی از محققان با استفاده از نانوذرات چند منظوره موفق به تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده شدند.
سرطان لوزالمعده به علت تشخیص در مراحل پیشرفته بیماری معمولاً مرگ مبتلایان را به همراه خواهد داشت.

نشانه‌های ابتدایی بیماری نظیر کاهش وزن، یرقان و درد معمولاً زمانی آشکار می‌شوند که جراحی و شیمی‌درمانی مؤثر نیستند. اخیراً محققان دانشگاه اموری به سرپرستی شامینگ نی و لایلی یانگ با کمک نانوذرات چندمنظوره، ابزاری برای تشخیص زودهنگام این سرطان ساخته‌اند.
با چسبیدن نانوذرات اکسید آهن به سلول سرطانی که به راحتی توسط تصویربرداری MRI قابل مشاهده هستند، سلول‌های سرطانی قابل تشخیص خواهند بود. با آزمایش موش‌هایی که غده سرطانی انسان درون بدنشان کاشته شده‌ بود، معلوم شد که با دوربین‌های خاص هم می‌توان این نانوذرات را که با رنگ‌دانه‌های نزدیک به طیف مادون قرمز نشانه‌گذاری شده‌بودند، مشاهده کرد.
شامینگ نی معتقد است که این ابداع توانایی نانوذرات را در تشخیص سرطان به اثبات می‌رساند و افق تازه‌ای در درمان تومورهای سرطانی بدخیم به شمار می‌رود. علاوه بر مرحله تشخیص، این محققان بر این باورند که با این نانوذرات چندمنظوره می‌توان دارورسانی به سلول‌های سرطانی را نیز مد نظر قرار داد.
این نانوذرات آهن دارای هسته‌ای به اندازه‌ ۱۰ نانومتر هستند که با پوششی از پلیمری پوشانده شده‌اند. مولکولی که قدرت تشخیص بین سلول‌های سرطانی لوزالمعده و سلول‌های سالم را دارد یک پروتئین کوچک است که بر پایه‌ پروتئینی که در بدن انسان یافت می‌شود، طراحی شده‌است. این پروتئین با رسیدن به سلول سرطانی به گیرنده‌ خود در سلول سرطانی متصل می‌شود.
این محققان پی بردند که این مولکول پروتئینی تنها به گیرنده‌ خود در سلول سرطانی متصل می‌شود و هیچ اتصالی با سلول‌های سالم نخواهد داشت. با این حال سلول‌های غدد ایندوتیلیال هم این نانوذرات را جذب می‌کنند و به همین علت سیگنال‌های ضعیفی هم از حضور این مواد در طحال و کبد دریافت می‌شود.
این محققان نتایج خود را در مجله‌ Gastroenterology منتشر کرده‌اند.
hi dr!
     
  

 
نوآوری ‌در روش‌های ‌جراحی ‌چشم‌

باور جهش قابل توجه کشور در حوزه چشم پزشکی و حذف فاصله‌های ایران با سطح علم چشم پزشکی در کشورهای توسعه‌یافته دنیا فقط با دانستن این نکته که «تقریباً ۱۵ سال است هیچ بیمار چشمی به خارج از کشور برای درمان فرستاده نمی‌شود» دیگر برایتان سخت و دور از ذهن نخواهد بود‌.
درحال حاضر پیشرفت‌های قابل توجه متخصصان ایرانی در حوزه چشم پزشکی سبب مطرح شدن نام کشورمان به عنوان یکی از معدود کشورهای صاحب فناوری در این عرصه شده است‌. به طوری که در تمامی همایش‌های چشم پزشکی در سطح دنیا، متخصصان ایرانی از مدعوین اصلی هستند‌. درحال حاضر نیز با ایجاد ۴ روش درمانی جدید برای بیماری‌های چشم توسط محققان ایرانی، بار دیگر بر توانایی‌های متخصصان کشورمان در این حوزه صحه گذاشته شده است.
پژوهشگران چشم‌پزشکی ایران به روش جدیدی در جراحی افتادگی پلک دست یافتند که ضمن رفع خطر عوارض جانبی روش‌ کنونی، فرآیند ترمیم ناحیه تحت عمل در آن بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد‌.
در روش قدیمی جراحی افتادگی پلک، در مواردی که عضله پلک از کار افتاده است از قسمت‌های مختلف بدن از جمله بافتی از پا استفاده می‌شد تا پلک به ناحیه پیشانی اتصال داده و بالا آورده شود؛ البته به گفته دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی حدقه، مجاری اشکی و پلاستیک چشم و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، روش سنتی نیازمند برش ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متری در کنار پاست که به عوارضی از قبیل پارگی عضله، فتخ عضله و خونریزی و عفونت در آن ناحیه و بخصوص باقی ماندن جای زخم به صورت بسیار بزرگ در کنار پا منجر می‌شود، اما در روش جدید که در مجامع بین‌المللی و ژورنال رسمی انجمن پلاستیک اروپا ارائه شده است، از برش بسیار کوچکی برای به دست آوردن این پیوند استفاده می‌شود که باعث می‌شود هم ترمیم بسیار سریع‌تر صورت گیرد و تقریبا جای زخم باقی نماند و هم خطر فتق (بیرون‌زدگی) عضله و یا پارگی عضله رفع شود‌.
بهمنی می‌افزاید: بررسی این تکنیک از سال ۲۰۰۵ آغاز و ابتدا سعی شده روی تعداد معدودی از بیماران با توجه به پیشینه‌ای که با آندوسکوپ در جراحی‌های ابرو و پیشانی داشته‌ایم، صورت بگیرد‌.
این مقاله در کنگره بین‌المللی سال‌۲۰۰۵ چشم پزشکی ایران ارائه و پس از آن به روشی تبدیل شد که هزینه‌ای علاوه بر آندوسکوپ ایجاد نمی‌کند و این روش به روش بدون آندوسکوپ تغییر داده شد که با همان برش‌های کوچک در روش جراحی جدید انجام می‌شود.
● راه‌حل ایرانی برای بیماری‌های جهانی‌
دکتر بهمنی با اشاره به برخی تکنیک‌های جدید درمان انسداد مجاری اشکی گفت: اصولا این عارضه در۲ گروه سنی کودکان و بزرگسالان ایجاد می‌شود که در کودکان با علت مادرزادی رخ می‌دهد و معمولا در یک سال ابتدایی زندگی کار جراحی انجام نمی‌شود، بلکه با ماساژها و مانورهایی که به پدر و مادر آموزش داده می‌شود در ۹۰ درصد موارد جواب می‌دهد که خشکی و قی کردن و ترشح مدام از چشم از عوارض این بیماری است که اگر به روش غیر جراحی در یک سال اول جواب ندهد از روش میل زدن مجرای اشکی استفاده می‌شود‌.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: این روش باعث می‌شود با ورود میل از مجرای اشکی، مجرای بسته باز ‌شود؛ ولی در روش ارائه شده در این پژوهش از آندوسکوپ استفاده می‌شود تا با دیدن آناتومی بینی اگر داخل بینی و محل ورود مجاری اشکی اختلالی وجود دارد اصلاح ‌شود که به این ترتیب شانس موفقیت عمل بالا می‌رود‌.
بهمنی با اشاره به تفاوت این عارضه در بزرگسالان نسبت به کودکان افزود: در بزرگسالان این انسداد به هیچ وجه به وسیله میل زدن رفع نمی‌شود لوله‌گذاری مجاری اشکی و استفاده از عمل جراحی BCR (اتصال مستقیم کیسه اشکی به داخل بینی) ۲ روشی است که در تمام دنیا استفاده می‌شود‌.
استفاده از یک برش بسیار کوچک از بیرون و بدون برش با آندوسکوپ نیز از روش‌های دیگری است‌. مطالعه‌ای که آکادمی امریکا روی این روش‌ها انجام داده، نشان می‌دهد شانس موفقیت با روش برش حدود‌۹۵ درصد و با روش آندوسکوپ از داخل بینی حدود‌۹۰ درصد است.
در روش آندوسکوپ اگر چه برش وجود ندارد، ولی میزان موفقیت بسیار پایین‌تر است‌. کاری که با موفقیت در ارتباط با مجرای اشکی انجام دادیم و در مجلات امریکا و اروپا چاپ شده است، در ارتباط با تاثیر عوامل مختلف در افزایش موفقیت این اعمال جراحی است‌. درواقع استفاده از لوله‌های مختلف در درمان انسداد مجاری اشکی در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و مقایسه شد تا صحت ادعای شرکت‌ها مبنی بر این که لوله‌های جدید شانس موفقیت را بالا می‌برد یا استفاده از بالن در مجرای اشکی شانس موفقیت را نسبت به عدم استفاده بالا می‌برد، بررسی شود.
بهمنی کار جدیدی را که به وسیله محققان ایرانی در ارتباط با انسداد مجرای اشکی انجام شده، طبقه‌بندی انسدادهای مجاری فوقانی عنوان و تصریح کرد: پیشینه این طبقه‌بندی به مقاله‌ای بر می‌گردد که سال ۲۰۰۳ در ژورنال چشم پزشکی امریکا چاپ شد و در آن روشی جدید ارائه کردیم که مورد قبول قرار گرفت؛ ولی گفته شد که باید در این روش جدید روند علمی طی شود‌.
این روند طی ۳ سال اخیر طی شد و هم اکنون پس از داوری‌های انجام شده برای چاپ در ژورنال چشم پزشکی اروپا آماده است و به عنوان روشی جدید ارائه شده است‌. انسداد مجاری اشکی در دنیا و ایران از نظر اپیدمیولوژی فرق چندانی با یکدیگر ندارند و متاثر از محیط نیست، ولی یکی از مشکلاتی که عوامل مختلفی در آن دخالت دارد، می‌تواند محیط باشد و این کمک می‌کند که در درمان بیماران با انسداد مجاری اشکی پروتکل منظمی ارائه کنیم تا طبقه‌بندی منظمی داشته باشیم و بدانیم برای هر فردی چه مراحلی را باید انجام دهیم و طی بکنیم‌.
در ضمن جراحی‌هایی که روی پلک و قسمت‌های مختلف صورت و ابروها صورت می‌گیرد، در قدیم به‌وسیله چاقو انجام می‌شد که پس از آن برای کاهش برش‌ها و ترمیم بهتر و سریع‌تر و خونریزی کمتر، از لیزر استفاده شد‌. طی چهار پنج سال اخیر امواج رادیویی در این جراحی‌ها مطرح و ادعا شده که شانس صدمه به بافت اطراف آن بسیار کمتر می‌شود‌. به همین علت و برای اثبات این ادعا طی مطالعه‌ای که بر بیماران افت پلک صورت گرفت، مقایسه میان چاقو و امواج رادیویی انجام شد‌.
نتایج این مطالعه نشان داد خونریزی حین عمل و کمبودی پس‌از عمل در بیمارانی که از روش امواج رادیویی در آنها استفاده شده بسیار کمتر بوده و در نتیجه ترمیم زخم نیز در آنها سریع‌تر است؛ اما از نظر جاگذاشتن زخم فرقی بین چاقو و امواج رادیویی پیدا نشد، بنابراین توصیه می‌شود با توجه به این‌که روش رادیویی هزینه‌ای بیشتر از روش درمان سنتی ندارد از این روش برای جراحی استفاده شود‌.
● تحول در عرصه چشم پزشکی‌
دکتر بهمنی با اشاره به دیگر مطالعات خود در زمینه بیماری‌های چشمی ناشی از تیروئید که اولین عارضه آن زل‌زدگی و بیرون‌زدگی چشم است،‌ خاطر نشان کرد: در مطالعه‌ای که گروه ما روی ۸۵۰ بیمار تیروئیدی انجام داد به این نتیجه رسیدم که علامت اصلی این بیماری زل‌زدگی است که در جمعیت ما متاسفانه بدترین عارضه تیروئیدی، تاثیر بر عصب بینایی است که از نظر آماری نیز در بالاترین آمار دنیا از این نظر قرار گرفته‌ایم و یکی از عللی که برای آن پیدا کردیم ارجاع دیر بیماران به چشم‌پزشک است بنابراین باید این هشدار را در نظر گرفت که این بیماران باید حتما همزمان به‌وسیله ۲ تیم پزشکی فوق تخصص غدد و متخصص بیماری‌های چشمی تحت نظر باشند‌.
همچنین در اعمال جراحی زیبایی عجله نداشته باشند و بگذارند زمانی این اعمال را انجام دهند که تیروئید آنها خفته باشد و به حالت قبلی خود باز نگردد و تحمل خود را بالا ببرند تا زمانی که به مرحله عمل جراحی بیماری احتیاج داشته باشند‌.
افراد بسیاری در جامعه وجود دارند که به دلیل ضربه‌ به چشم یا تومورهایی که در چشم خود به صورت مادرزادی دارند، از ایمپلنت یا چشم‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، در قدیم پس از عمل تخلیه چشم از ایمپلنت‌هایی استفاده می‌شد که قابلیت ملحق شدن به بافت بدن را نداشت، ولی در ۲ دهه اخیر موادی تولید شده‌اند که ایمپلنت‌ها پس از کاشته شدن در داخل چشم جزیی از بدن می‌شود و خاصیتشان این است که به عضلات چشم متصل می‌شوند و حرکتی حدود حرکات طبیعی چشم به افراد داده می‌شود که در ظاهر نشان ندهد این چشم مصنوعی است که متاسفانه یکی از مشکلاتش این است که در برخی موارد حتی تا ۲۲ درصد پیوند به‌وسیله بدن پس‌زده می‌شود.
بهمنی دراین خصوص می‌گوید: روش‌های مختلف جراحی برای درمان این مورد گزارش شده است که یکی از روش‌ها را سال ۲۰۰۳ در مجله لیزر در مجله چشم پزشکی امریکا چاپ کردیم که در این روش گفته شد برای جلوگیری از پس‌زدن این پیوند اگر ماده‌ای داشته باشیم که بتواند رشد عروق را از بدن به داخل ایمپلنت‌ها ببرد، از پس‌زدن این پیوند جلوگیری خواهد شد‌.
برای اولین بار به فکرمان رسید که ماده‌ای را به‌صورت یک پروتکل تحقیقاتی درآوردیم‌. روی ۳۰ خرگوش با گروه کنترل که بدون استفاده از این ماده بوده، استفاده کردیم و در حال حاضر نتایج آن هنوز در نیامده، چون بخش آخر آن در حال انجام است و باید مطالعات پاتولوژی آن صورت گیرد‌.
این فوق تخصص جراحی حدقه، مجاری اشکی و پلاستیک چشم در پایان با ارائه نکاتی به بیمارانی که چشم مصنوعی و پروتز دارند، یادآور شد: داشتن پروتز چشمی مثل پروتزهای دیگر بدن، نیازمند مراقبت‌های خاص است و افراد باید دقت کنند پروتز چشمی پس از مدتی دچار زبری و خشنی می‌شود که پلک را از داخل زخم می‌کند و باید به طور مرتب معاینات روی آن صورت گیرد و در صورتی که عارضه‌های پلک در حال ظاهر شدن است باید این پروتزها عوض یا پولیش شود یا کارهای ترمیمی روی آن صورت گیرد تا سلامت حدقه به خطر نیفتد.
● تلاش جهانی برای پیشگیری از نابینایی‌
هم اکنون حدود ۱۴۰ میلیون نفر کم بینا و ۴۵ میلیون نفر نابینا در دنیا وجود دارد‌. در هر ۵ ثانیه یک نفر در دنیا نابینا می‌شود و هر دقیقه یک کودک نابینا به دنیا می‌آید؛ همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی است که شمار نابیناهای دنیا تا سال ۲۰۲۰ به ۷۵ میلیون نفر برسد و به عبارتی سالانه ۲ میلیون نفر به تعداد نابیناها افزوده شود‌. مطالعات انجام شده در ایران نیز نشان می‌دهد که آب مروارید با‌۳۶ درصد، دیابت با‌۲۰ درصد و تنبلی چشم با ‌۷ درصد، شایع‌ترین علل کم بینایی و نابینایی در کشور است‌.
در مجموع حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی از اختلال بینایی رنج می‌برند و در کل استفاده نکردن از عینک و عیوب انکساری مهم‌ترین علل کم بینایی در کشور است.
برنامه سال ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی در کشورهای توسعه نیافته که‌۹۰ درصد آمار اختلالات بینایی مربوط به این کشورهاست ‌ و پیشگیری از دوسوم علل کوری در دنیاست.
برای رسیدن به اهداف این برنامه در ایران کمیته‌‌ای زیر نظر وزارت بهداشت و درمان کشور با هدف بیماریابی، تلاش برای اصلاح سیستم بهداشت و درمان کشور و ارتقای کیفیت اعمال جراحی بخصوص آب مروارید، پیشگیری از عوارض دیابت و آب سیاه تشکیل شده است؛ البته به گفته مسوولان متاسفانه هنوز اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
hi dr!
     
  

 
تنبلی چشم پس ازهفت سالگی درمان ندارد

یک متخصص چشم اظهار داشت: درمان تنبلی چشم بعد از ۷ سالگی تقریبا امکان پذیر نیست؛ این در حالی است که هرچه سن تشخیص تنبلی چشم کمتر باشد، احتمال درمان افزایش می‌یابد.
دکتر احمد شجاعی، متخصص چشم، تنبلی چشم را مربوط به عدم رشد عصب بینایی دانست و گفت: مرکزی در مسیر عصب بینایی با عبور امواج بینایی رشد کرده و در دید انسان نقش موثری ایفا می‌کند. این مرکز از دوران طفولیت تا سن هفت سالگی رشد کرده و سپس متوقف می‌شود.
دکتر شجاعی با بیان این که چنانچه به هر دلیلی عبور امواج بینایی از عصب بینایی مختل شود، تنبلی چشم بروز می‌کند، گفت: در سنین طفولیت عیوب انکساری یک طرفه از مهمترین دلایل اختلال در عبور امواج بینایی است. همچنین لک قرنیه می‌تواند مانع عبور واضح امواج بینایی شود. انحراف چشم و آب مروارید می‌تواند از دیگر دلایل بروز تنبلی چشم باشد.
این متخصص چشم با اشاره به این که تنبلی چشم علایم ظاهری نداشته و فقط یک چشم با اختلال دید مواجه می‌شود، تاکید کرد: از آنجا که عیوب انکساری خود به خود باعث بروز تنبلی چشم می‌شوند، انجام معاینه و بررسی‌های لازم در کودکان زیر هفت سال برای تشخیص عیوب انکساری ضروری است.
وی گفت: تنبلی معمولا در یک چشم ایجاد می‌شود. این در حالی است که اگر به دلایلی، عوامل بروز تنبلی در هر دو چشم بروز کند، احتمال ایجاد تنبلی در هر دو چشم وجود دارد.
دکتر شجاعی با بیان این که تنبلی چشم بعد از ۷ سالگی درمان ندارد و هرچه سن تشخیص کمتر باشد احتمال درمان بیشتر است، گفت: در صورتی که تنبلی چشم قبل از هفت سالگی تشخیص داده شود، با برطرف کردن علت ایجاد کننده آن و همچنین بستن چشم سالم به منظور افزایش فشار به چشم تنبل، تنبلی چشم قابل درمان است. این در حالی است که در برخی کودکان تا سن ۹ سال هم ممکن است پاسخ به درمان مثبت باشد.
hi dr!
     
  

 
ضربان‌ساز مغزی به درمان افسردگی کمک می‌کند

ضربان‌ساز یا پیس‌میکر مغزی (brain pacemaker) می‌تواند به طور موثری افسردگی و اختلال وسواسی اجباری (OCD) را درمان کند.
این وسائل که در قفسه سینه کاشته می‌شوند و سیم الکترود خارج‌شده از آنها تکانه‌های الکتریکی را به بخش‌های از مغز می‌فرستد، پیش از این برای درمان اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون، لرزش اولیه (essential tremor) و اختلال تون عضلات (dystonia) مورد تایید قرار گرفته‌اند.
یه گزارش خبرگزاری رویترز دکتر علی رضایی رئیس بخش جراحی اعصاب کلینیک کلیولند، که سرپرست دو بررسی که بزرگترین و طولانی‌ترین بررسی‌ها در مورد این وسیله بوده است، گفت که این تکنیک که به آن “تحریک عمقی مغز” می‌گویند باعث بهبودی قابل‌توجه در افراد مبتلا به افسردگی شدید شده است.
پژوهشگران دانشکده پزشکی براون و بیمارستان باتلر وابسته به بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در این بررسی در مورد کاربرد این شیوه برای درمان افسردگی شرکت داشته‌اند.
به گفته دکتر رضایی هفده بیمار که در آنها تشخیص اختلال افسردگی عمده داده شده بود، برای یک سال مورد پیگیری قرار گرفتند و و بهبودی کلی آنها از لحاظ خلق و خو و نیز کارکرد اجتماعی و شغلی نشان داده شد.
به گفته دکتر رضایی این بیماران افرادی بودند که بیشترین درجه افسردگی را داشتند.
دکتر رضایی که در اجلاس انجمن جراحان اعصاب آمریکا در شیکاگو سخن می‌گفت، افزود ضربان‌ساز مغزی که بوسیله شرکت مدترونیک Medtronic آن را ساخته شده است،
همچنین برای درمان اختلال وسواسی اجباری (OCD) هم به کار رفته است.
به گفته رضایی عارضه جانبی مهمی در افرادی از که از این وسیله استفاده کرده‌اند، مشاهده نشده است.
OCD که در روانپزشکی جزء اختلالات اضطرابی قرار داده می‌شود، با افکار و تکانه‌های مداوم و عودکننده‌ای مانند شستشوی مکرر و غیرقابل‌کنترل دست، بروز می‌کند.
بررسی بالینی کاربرد ضربان‌ساز مغزی برای درمان وسواس بر روی ۲۶ بیمار انجام شد که برای سه سال پیگیری شدند و آنها نیز بهبودی مشخصی را نشان دادند.
شرکت مدترونیک سازنده این ضربان‌ساز برای استفاده از آن در درمان افسردگی و اختلال وسواسی اجباری از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تقاضای مجوز کرده است.
FDA در سال ۲۰۰۵ وسیله کاشتنی شرکت سایبرونیکز Cyberonics را برای درمان افسردگی مقاوم به درمان مورد تایید قرار داده بود. این وسیله ضربان‌های الکتریکی را از راه عصب واگ در گردن به مغز می‌فرستد.
hi dr!
     
  

 
سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان در تهران نیست

خبر به نقل از دکترعلیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود که آمارهای مربوط به نظام ثبت سرطان در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را گزارش می‌کرد و ضمن اشاره به ثبت ۸ هزار و ۳۸۲مورد جدید سرطانی اعلام کرد: در استان تهران، سرطان پوست با ۲/۱۵ درصد موارد، شایعترین سرطان است و پس از آن سرطان معده با ۳/۷ درصد موارد ثبت شده در رتبه بعدی قرار دارد.
با این‌حال متخصصان می‌گویند با استناد به این آمار نمی‌توان گفت این سرطان از بقیه سرطان‌ها شایع‌تر است و فقط موارد ثبت‌شده بیشتر بوده است. همچنان‌که دکترعلیرضا زالی درگفت‌وگو با همشهری، این آمارها را مربوط به مرکز ثبت اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانسته و می‌گوید: این نکته هم باید در نظر گرفته شود که قسمتی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌های ما، بیماران ارجاعی از شهرستان‌ها و نقاط دیگری به جز تهران هستند، بنابراین با استناد به این آمار نمی‌توان گفت که تهرانی‌ها بیشترین بیماران مبتلا به سرطان پوست را تشکیل می‌دهند.
دکتر زهرا حلاجی، عضو هیأت علمی گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با تاکیدبر این نکته که مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان پوست، قرارگرفتن در معرض تابش اشعه آفتاب است و در تهران نمی‌شود گفت که این عامل خطر بیشتر از سایر مناطق کشور است، به همشهری می‌گوید: چون سرطان پوست با آفتاب در ارتباط است، انتظار می‌رود که قسمت بیشتری از این آمارها مربوط به روستائیان وکشاورزانی باشد که بیشتر روز را بدون پوشش مناسب، زیر آفتاب کار می‌کنند.
البته اینکه سرطان پوست، بالاترین سرطان در این رتبه بندی‌ها قرارگرفته است، دلایل دیگری دارد. دکتر زالی به نمونه‌هایی از این موارد اشاره کرده و می‌گوید: چون تظاهرات اولیه این بیماری روی پوست بیماران نمود پیدا می‌کند و سطحی است، بنابراین زودتر هم تشخیص داده می‌شود، علاوه بر آن، سرطان پوست به‌دلیل دارا بودن ضایعات پیش سرطانی، روش‌های تشخیصی سریع‌تر و زودهنگام تری دارد.
● تفریحات سالم، هوای ناسالم
با این‌حال، برخی از متخصصان پوست معتقدند که همه این موارد باعث نمی‌شود تا ازهشدارهای لازم جهت پیشگیری از گرفتاری تهرانی‌ها به سرطان پوست بکاهیم چرا که برخی از رفتارهای ساکنان شهرهای بزرگ، بیش از پیش آنها را در معرض ابتلا به این سرطان قرار می‌دهد. دکتر غلامحسین غفارپور، مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است: هرجا که سفید پوست‌ها بیشتر هستند، سرطان پوست هم شیوع بیشتری دارد و تفریحات آفتابی در شهرهای بزرگ و عدم‌رعایت اصول بهداشتی هم سبب می‌شود که ابتلا به این بیماری افزایش یابد.
دکتر غفارپور، تفریحاتی نظیر اسکی، استفاده از استخرهای روباز و حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی را از مواردی برمی شمارد که نزد ساکنان پایتخت بسیار مطلوب بوده، اما اگر رعایت اصولی نظیر استفاده از ضد‌آفتاب، کلاه لبه دار یا پوشش مناسب در آن صورت نگیرد، از مهم‌ترین عوامل خطر ساز برای ابتلا به سرطان پوست خواهد شد.
نکته دیگری که وجود دارد، میزان بیشتر آلودگی هوا در تهران، نسبت به سایر شهرهای ایران است. دکتر فرهاد ملک زاد، عضو هیأت علمی گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معتقد است که آلودگی هوا می‌تواند اثرات مخرب آفتاب برای پوست را بیشترکرده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
● ضد آفتاب فراموش نشود
دراین میان، تمامی متخصصان پوست، سرطان پوست را بیماری قابل پیشگیری ای می‌دانند که تنها نیاز به آموزش و آگاه‌سازی‌ افراد دارد. دکتر غلامحسین غفارپور، با تاکیدی اساسی برلزوم استفاده ازضد‌آفتاب‌ها برای کسانی که درمعرض تابش نورخورشید هستند، می‌گوید: استفاده از کرم‌ها و محصولات ضد‌آفتاب قادراست تا ۹۲ درصد از اثرات زیان بار نورخورشید بکاهد اما نکته مهمی که دراین زمینه وجود دارد، مقدارو دفعات مصرف از این محصولات است.

میزان استفاده از این کرم‌ها در هر بار مصرف باید یک ربع تا نیم ساعت قبل از ورود به فضای بازو به اندازه یک بند انگشت و چیزی حدود ۲ گرم باشد که اغلب مردم کمتر از این مقدار را استفاده می‌کنند،
یعنی از نظر مقدار باید بدانیم که مثلا یک قوطی ۳۰گرمی کرم ضدآفتاب اگر فقط برای صورت مورد استفاده قرار گیرد، جمعا باید طی ۱۵بار استفاده، تمام شود که اگر به میزان استاندارد یعنی ۳ یا ۴ باردر روز مورد استفاده قرار گیرد این زمان به نصف تقلیل می‌یابد اما متأسفانه چیزی که ما شاهد آن هستیم، این است که افراد گاهی تا ۶ ماه از یک کرم ضد‌آفتاب استفاده می‌کنند.
دکتر حسین طباطبایی، دبیر انجمن متخصصین پوست ایران نیز در این‌باره می‌گوید: به خاطر صرفه جویی اقتصادی و یا آگاهی نداشتن نسبت به میزان استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب معمولا افراد این کرم‌ها را به‌صورت لایه‌ای نازک و به‌صورت یکبار در روز استفاده می‌کنند که از نظر علمی قابل‌قبول نیست و تاثیرات پیشگیرانه مناسبی نخواهد داشت.البته متخصصان هشدار می‌دهند که اگر ناچارید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴بعدازظهرو در شدیدترین تابش‌های خورشید به خارج از منزل بروید علاوه بر استفاده از محصولات ضد‌آفتاب، کلاه لبه‌دار هم بر سر بگذارید.
به گفته متخصصان، کسانی هم که مایلند دراین ایام، حمام آفتاب بگیرند نباید به اشتباه، فقط کرم ضد‌آفتاب بمالند و با خیال راحت مدتی بسیار طولانی در مقابل اشعه خورشید بمانند. استفاده از پارچه‌هایی با بافت فشرده و در حالت خشک، بهتر از پارچه‌های با بافت شل و یا کشی و خیس، جلوی پرتوهای فرابنفش را می‌گیرند.

دکتر طباطبایی همچنین معتقد است: بهترین روش محافظت از پوست در برابر آفتاب، علاوه بر استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، استفاده از پوششهای طبیعی مانند کلاه لبه دار، عینک، سایه‌بان و لباس روشن است و با توجه به جذب انرژی گرما توسط رنگ‌های سیاه و تیره بهتر است در فصل تابستان از پوششهای روشن و ترجیحا از رنگ سفید استفاده شود
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 18 از 64:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA