انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 26 از 64:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
استرس یکی از علل ایجاد آلرژی است

یک متخصص تغذیه درباره علل آلرژی‌های غذایی و نحوه درمان آنها گفت: علت وجود آلرژی هنوز به طور صد در صد مشخص نشده است، اما معمولا افراد به دنبال یک استرس شدید دچار انواع آلرژی می‌شوند؛ به طوری که این افراد باید سعی کنند در معرض عوامل عصبی و استرس زا قرار نگیرند.
دکتر بزرگمهر با بیان این که آلرژی‌های غذایی دسته مهمی از عوارض و اختلالات را تشکیل می‌دهد که نباید نادیده گرفته شوند، آلرژی و عدم تحمل نسبت به یک ماده غذایی را متفاوت از هم دانست و گفت: گاهی به دلیل استفاده نکردن از یک ماده غذایی به مدت طولانی، دستگاه گوارش فرد قادر به تحمل آن ماده غذایی نیست و یا آنزیم لازم برای هضم آن ماده را ندارد که این عارضه با راهکارهای لازم بهبود می‌یابد.
این متخصص تغذیه در رابطه با روش‌های درمان عدم تحمل دستگاه گوارش نسبت به یک ماده غذایی ادامه داد: در ابتدا باید آن ماده غذایی را به مقدار بسیار کم وارد برنامه غذایی کرد و به تدریج بر مقدار آن افزود. چنانچه بدن نسبت به آن ماده تحمل نداشته باشد این عدم تحمل برطرف می‌شود. به عنوان مثال، اگر دستگاه گوارش فردی قادر به هضم حبوبات نیست می‌توان در ابتدا از حبوباتی مثل عدس که هضم آنها آسان‌تر است شروع کرد و کم کم آن را به برنامه غذایی اضافه کرد تا دستگاه گوارش به آن عادت و هضم آن آسان‌تر شود.
وی در تشخیص موادغذایی آلرژی زا گفت: مواد غذایی‌ای‌ آلرژی زا هستند که بدن نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد، مثلا با استفاده از آنها بدن دچار خارش می‌شود و یا با مصرف آنها دانه‌های قرمزی در بدن ایجاد می‌شود که برای درمان آن ابتدا باید همه آن مواد را از برنامه غذایی حذف کرد و سپس هر یک را به تنهایی وارد دستور غذایی کرده و واکنش بدن نسبت به آنها را مشاهده کرد و در نهایت آن موادی که نسبت به آنها آلرژی داریم را از برنامه غذایی حذف کنیم.
دکتر بزرگمهر در عین حال گفت:‌ آلرژی به یک ماده غذایی خاص همیشه ماندگار نیست و ممکن است یک ماه تا چند سال طول بکشد ولی در هر صورت بعد از مدتی برطرف می‌شود.
● مصرف سفیده تخم مرغ قبل از یک سالگی در کودکان ایجاد آلرژی می‌کند

وی درباره مواد آلرژی زا در کودکان گفت: ‌سفیده تخم مرغ با وجود این که دارای بهترین نوع پروتئین غذایی است ولی قبل از یک سالگی برای کودکان تجویز نمی‌شود و مصرف آن قبل از یک سالگی در کودکان ایجاد آلرژی می‌کند.
دکتر بزرگمهر با هشدار نسبت به مخاطرات آلرژی در کودکان، تاکید کرد: در صورت بروز هر گونه آلرژی در کودکان باید به پزشک متخصص مراجعه شود.
hi dr!
     
  

 
علل گرایش به خودکشی در دختران نوجوان


تحقیقات نشان می‌دهد: میل به خودکشی در دختران نوجوانی که واقعا چاق هستند بسیار کمتر از دخترانی است که خود را چاق تصور می‌کنند. در این تحقیق که از سوی ایناس راشاد، استادیار اقتصاد در دانشگاه ایالتی جورجیا انجام گرفته، فاکتورهایی چون چاقی، اختلالات افسردگی و رفتارهای گرایش به خودکشی در ارتباط با درک تک تک افراد از وزنشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج این تحقیق در نشریه علوم و طب اجتماعی منتشر خواهد شد. این پژوهش نشان داد: چاقی و خودکشی مهمترین موضوعاتی هستند که نوجوانان را نگران کرده و فکر آنها را به خود مشغول می‌کنند. محققان در این بررسی‌ها اطلاعات مربوط به سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
این اطلاعات در پژوهش «سیستم نظارت رفتاری پرخطر جوانان» بدست آمده و نشان داده است که ۱۷ درصد از نوجوانان دبیرستانی در آمریکا به طور جدی اقدام به خودکشی می‌کنند. این تحقیق تایید می‌کند که نارضایتی از شکل ظاهری بدن تاثیر قوی روی تمام رفتارهای گرایش به خودکشی در دختران نوجوان دارد در حالی که در پسران این موضوع معمولا بی‌اهمیت است

=========================================

داروهای خواب‌آور، درمان بی‌خوابی نیستند

به گفته دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران، بسیاری از داروهای خواب‌آور تنها می‌تواند به طور موقت برای افراد ایجاد خواب کند و درمان قطعی بی‌خوابی محسوب نمی‌شود، ضمن آن که بعد از مصرف طولانی مدت نیز مشکل اعتیاد به این داروها مطرح می‌شود.
دکتر صادق‌نیت در سمینار یکروزه اختلالات خواب و بیماری‌های مغز و اعصاب با اعلام این مطلب گفت: بر اساس آمارهای موجود، یک سوم افراد جامعه مشکل بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند و۱۰ درصد آنها نیز با مشکل بی‌خوابی مزمن مواجهند.
وی، یکی از مهمترین علت‌های بی‌خوابی را عدم رعایت بهداشت خواب دانست و گفت: بی‌خوابی مقطعی و عدم رعایت خواب منظم می‌تواند کیفیت خواب افراد را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو نظم در خواب مهمترین عامل در ایجاد خواب خوب است.
دبیرانجمن علمی پزشکی خواب ایران خاطرنشان کرد: بهتر است افراد تا قبل از احساس خواب به رختخواب نروند و همچنین تنظیم میزان دمای اتاق می‌تواند در کیفیت خواب آنها موثر باشد.
دکتر صادق‌نیت با توصیه به افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، گفت: بهتر است علت بی‌خوابی افراد شناخته و درمان شود؛ چرا که مصرف داروهای خواب‌آور نمی‌تواند کمکی به درمان بی‌خوابی آنها کند. همچنین مصرف چای، قهوه و نوشابه قبل از خواب می‌تواند موجب تشدید بی‌خوابی شود.
hi dr!
     
  

 
بیایید خوشحال زندگی کنیم

خوشحالی یک وضعیت خاص ذهنی است. هر فردی در زندگی خود روزهایی را تجربه کرده که برایش خوشایند نبوده است.



اما ناخشنودی مزمن می تواند سلامتی، شغل و روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این قسمت نکته های وجود دارند که شما را در این کار یاری می کنند:
۱) خوش بین باشید: به زندگی با دیدی مثبت نگاه کنید تا خود را به دلیل احساس انرژی و خوشحالی بسیار زیادی که نصیبتان خواهد شد، متعجب سازید.
۲) دید وسیعی داشته باشید: اجازه ندهید مسائل کوچک شما را آشفته نماید.
۳) سپاسگزار باشید: از دیگران قدردانی کنید. از همکار خود به خاطر کمکش تشکر کرده و به دلیل موفقیت در انجام کارش به او تبریک بگویید.
۴) به کارهایی مبادرت ورزید که از انجام دادن آنها لذت می برید: اتومبیلتان را بشویید، به برخی تعمیرات جزیی در منزل بپردازید، تلویزیون تماشا کنید، خرید بروید.
۵) از جسم خود مراقبت کنید: خوب بخورید و ورزش کنید. به باشگاه رفته و کمی بدوید یا در یک بازی ورزشی شرکت کنید.
۶) برنامه های خود را تغییر دهید: برنامه های روزانه خود را عوض کرده تا انرژی جدیدی پیدا کنید.
۷) با مردم در تماس باشید: آیا به خاطر می آورید زمانی که یک دوست قدیمی به طور غیرمنتظره با شما تماس گرفت چه احساسی داشتید؟ با افراد فامیل و یا دوستان قدیمی خود تماس گرفته و از حال آنها باخبر شوید.
۸) خلاق باشید: روزنه ای برای انرژی خلاق خود بیابید. این ممکن است شامل کاردستی، بازسازی، نقاشی، ترسیم کاریکاتور، نویسندگی و یا حتی باغداری باشد. مهم نیست که چقدر مشغله داشته باشید و یا تا چه اندازه در آخر هفته احساس بی حالی می کنید، اگر زمانی را برای انجام فعالیت های خلاق اختصاص دهید، احساسی شادتر و سالم تر خواهید کرد.
۹) تخیل کنید: آرزوها و بلندپروازی های خود را یادداشت کرده و به تدریج آنها را واقعیت بخشید آنگاه همیشه چیزهایی برای انتظار کشیدن، و جایی برای متمرکز کردن انرژی خود خواهید داشت.
۱۰) بخشنده باشید: شاید زمان آن فرا رسیده باشد که کسی (یا خودتان) را به خاطر چیزی که اتفاق افتاده و یا گفته شده مورد بخشایش قرار دهید. اتفاقات و اشتباهات گذشته را پذیرفته و فراموش کنید. بدانید که نمی توانید زمان را به عقب برگردانید. شادمانی خود را با از یاد بردن ناامیدی ها و شکست های گذشته دوباره به دست آورید .
hi dr!
     
  

 
مدل موها، شخصیت انسان را لو می دهد!

برخی روانشناسان معتقدند مدل و رنگ موی شخص نشانگر شخصیت فرد است. به عقیده این کارشناسان موی کوتاه نشانه محافظه‌کاری و سازگاری و موی بلند نشانه ماهیتی هنری و عصیانگری است. البته موهای بسیار کوتاه می‌تواند نشانه موارد دیگری باشد، نظیر اهل ورزش بودن، نظامی بودن یا بیمار بودن فرد.


در مورد مردان موی آراسته با کفش و لباس آراسته نشانه به رخ کشیدن موقعیت و پایگاه اجتماعی و شغلی فرد است. نشانه‌های مرتبط با ریزش، کم‌پشتی و طاسی سر مردانی که معدود تارهای باقیمانده بر روی سر خود را با دقت و وسواس شانه می‌زنند، نشان‌دهنده خودخواهی آنان است.



مدل یا رنگ موی غیرعادی و نامتعارف نیز می‌تواند به دلیل موارد زیر باشد:



داشتن این نوع مو نشانه ماهیت ناسازگار، عصیانگرانه و شورشی است، همچنین ممکن است فرد گرایشات مدپرستانه و هنری داشته باشد.



در مورد زنان بالای چهل سال، موی بلند ممکن است معنای دیگری داشته باشد چون در غالب فرهنگ‌ها موی بلند نشانه جذابیت و زیبایی است، زن مسن اگر موهای بلندی داشته باشد، لزوما در برابر پیر شدن از خود مقاومت نشان می‌دهد و بالاخره موی بلند، کثیف و ژولیده نشانگر خصوصیاتی چون فقدان قوه تشخیص و داوری، بیماری کاهلی تن‌آسایی، دلزدگی و لاقیدی شخص است.
hi dr!
     
  

 
بررسی بی خوابی وکم خوابی و چگونگی درمان آن

نخوابیدن به اندازه کافی و یا بد خوابیدن اصلاً خوب نیست. در حقیقت عوارض آن بسیار زیاد است. شاید برایتان عجیب باشد، ولی بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می رساند. برای بی خوابی عوامل بسیاری وجود دارد. استرس های زندگی روزمره می تواند توانایی خوب خوابیدن را تحت الشعاع قرار دهد یا شاید به علت کار و فعالیت زیاد ساعات خواب خود را کاهش دهیم یا ممکن است دچار مشکلات جسمی و روانی باشیم که خواب را مختل کرده و از این که دچار کمبود خواب هستیم نیز کاملاً آگاه نباشیم. با این حال درک این مسأله بسیار مهم است که بی خوابی غالباً به دلایل اختلالات ناشناخته خواب بروز می کند. بعد از یک خواب معمولی در شب، ممکن است در طول روز احساس خواب آلودگی نمائید یا این که احساس کنید به هیچ وجه سر حال نبوده و نمی توانید فعالیت کنید، اما کاملاً از این که دچار اختلال خواب هستید یا از بی خوابی رنج می برید، آگاه نباشید.

ممکن است فکر کنید بی حالی شما فقط به علت استرس کار یا مشکلات باشد یا اینکه اصولاً همیشه همین حالت را دارید و فکر نمی کنید که باید طور دیگری باشید. این عدم آگاهی، وضعیت را پیچیده تر می کند، زیرا بسیاری از مردم سالیان طولانی بی خوابی یا بدخوابی خود را متوجه نمی شوند. بی خوابی باعث کاهش شدید فعالیت جسمانی و هوشیاری می شود. کاهش خواب شبانه به مدت یک ساعت و نیم فقط به مدت یک شب می تواند باعث کاهش هوشیاری روزانه به میزان ۳۲ درصد شود. کاهش هوشیاری و خواب آلودگی روزانه بیش از حد می تواند حافظه و قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تفکر و فرآیند دریافت اطلاعات را به شدت کاهش دهد. بی خوابی یا بد خوابی می تواند باعث بی خوابی شریک زندگی شما شده و در نتیجه رابطه صمیمی شما را دچار مشکل کند. ممکن است کیفیت زندگی کاهش یابد. خواب آلودگی بیش از حد روزانه می تواند باعث عدم تمرکز در هنگام انجام کار شده و در نتیجه موقعیت شغلی شما را به مخاطره افکند. سازمان امنیت ترافیک بزرگراههای آمریکا اعلام کرده است که خواب آلودگی هنگام رانندگی، سالانه باعث حداقل۱۰۰ هزار تصادف، ۷۱ هزار مورد مجروحیت و ۱۵۵۰ مورد مرگ می شود. گفتنی است اختلالات به وجود آمده در اثر بی خوابی پس از شناسایی عامل و درمان آن بهبود می یابند، مثلاً مشکلات حافظه و یادگیری بهبود یافته و تعداد آسیب ها کاهش می یابد. در دراز مدت، نتایج بالینی اختلالات درمان نشده ناشی از بی خوابی به راستی خطرناک می شوند. این نتایج با بیماری های بسیار زیاد و جدی همراهند. فشار خون بالا، حمله قلبی، ایست قلبی، سکته مغزی، چاقی، مشکلات روانی از جمله افسردگی و دیگر اختلالات روحی، اختلالات ذهنی، عقب ماندگی در کودکی یا دوران جنینی، آسیب دیدگی در اثر حوادث، پایین آمدن کیفیت زندگی، از دست دادن شریک زندگی از جمله عوارض کم خوابی است، مطالعات نشان می دهد که خطر مرگ در افرادی که کمتر از ۶ تا ۷ ساعت در شب می خوابند افزایش یافته است. یک تحقیق نیز نشان داده که کاهش زمان خواب خطر مرگ بیشتری نسبت به سیگار کشیدن، فشار خون بالا و بیماری قلبی دارد. بی خوابی همچنین یکی از عوامل کلیدی مرگ و میر در افراد کهنسال است. بی خوابی همچنین می تواند یکی از عوامل چاقی باشد. دکتر جان وینکلمن مسئول مرکز بهداشت خواب دانشگاه هارواردمی گوید: چیزی که غالب مردم درک نمی کنند، این است که عادت خوب خوابیدن می تواند عاملی در اجرای موفق برنامه کنترل وزن باشد. بیش از ۸۵ نوع اختلال خواب در بیش از ۷۰ میلیون آمریکایی شناسایی شده است. حدود یک سوم آمریکایی ها از عارضه بی خوابی رنج می برند که معمولاً علت ۱۰ درصد آنها توسط معاینات اولیه پزشکان شناخته می شوند. اختلالات تنفسی مانند خروپف که یکی از دلایل بد خوابی است با وجودی که بسیار رایج است، اما بیشتر علل آن هنوز تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند. خروپف مزمن بطور مثال با بیماری قلب و مغز مرتبط است. ۴۵ درصد آمریکایی ها دچار این بیماری ها هستند که نیمی از آنها دچار آپنه خواب نیز هستند. شیوع آپنه خواب نیز با دیابت و آسم مرتبط است. بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی ۲۴ درصد مردان و ۹ درصد زنان دچار نوعی از آپنه هستند. آپنه خواب همچنین یک عامل اولیه خطر برای فشار خون بالاست، به طوری که فشار خون ۴۰ درصد افراد مبتلا به آپنه اصلاً تشخیص داده نشده و در نتیجه درمان نمی شود. درمان مؤثر آپنه خواب در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث کاهش قابل توجه خطر سکته مغزی می شود. با افزایش اطلاعات و وجود انواع درمان برای بی خوابی، درد و رنج، بیماری های مختلف مرتبط با بی خوابی، نحوه عمل، تمرکز و حافظه قابل اجتناب هستند. برخی محققان معتقدند باید با همان جدیتی که با تأثیرات اجتماعی مصرف مواد مخدر و الکل مقابله می شود با بی خوابی نیز برخورد شود.

یک پژوهشگر مربوط به خواب درآلمان ، معتقداست که کم خوابی سبب چاقی ، غبی شدن ، وبیماری می گردد.

یورگن تسولی محقق امورخواب درآلمان معتقد است که اهمیت صحی خواب درآلمان بسیارکم درنظرگرفته می شود. بنابه گزارش خبررسانی آلمان ، این دانشمند در درمرکز تحقیقات مربوط به طب خواب دردانشگاه ریگنسبرگ گفته است ” کم خوابی طول عمر را کوتاه می سازد”.گفته می شود که به خواب وفرهنگ خواب بسارکم توجه می شود. اما خوابیدن صحیح چیزی است که بازهم قابل یاد گرفتن وآموختن است. .

این دانشمند می گوید: کم خوابی دوامدار انسان را غبی ساخته وقدرت حافظه را کاهش میدهد.این موضوع ازروی آزماشیهایی دانسته شده است، که به موجب آن نظربه زمان متفاوت خواب ازافراد ، لغت ها پرسان شده است.درخواب عمیق قوه فهم فعالیت می نماید، درخوابهای همراه با رویا وخواب دیدن ، قدرت حرکی حافظه مانند موتر راندن افزایش می یابد.” کسیکه کمترخواب عمیق دارد، بسیارزیاد دچار فراموشکاری می شود.

به هنگام خواب یک هورمون که لپتین نام دارد ومانع اشتها میگردد، افرازمی شود. ” ازاینروما بدون آنکه فکر کنیم ، برای دوازده ساعت بدون غذا می مانیم . هنگامیکه خواب برهم میخورد، این اشتها دوباره پیدا می شود. دراین وقت یک هورمون دیگر بنام گهرلین که اشتها را تحریک می نماید ، زمام امور را بدست گرفته ومیگوید : غذا میخواهم .

معمولاً کسانیکه خواب نا آرام دارند، این نا آرامی را با رفتن درپای یخچال وغذا خوردن جبران می کنند.وازینرو چاق می شوند.

” خوابیدن یک پروسه بسیارفعال است. درخوابهای همراه با رویا مغز فعالتر ازحالت بیداری می باشد.”

کسانیکه دچارمشکلات درخوابیدن می باشند، این مشکلات دروقت روزوبه هنگام بیداری آثاربد خود را به هنگام تمرکزیافتن روی مسئله ای نشان میدهد.همچنان درنتیجه این نا آرام خوابیها ، مشکلات وامراض قلب وجریان خون و معده نیز برای انسانها پیدا می شوند.

درکشورهای صنعتی غرب به جای آنکه به خواب همچون یک عامل صحی نگریسته شود، مانع کارپنداشته می شود. بنابراین کسیکه خواب نارام دارد ازطرف روز دردرک مسائل دچاراشکال میگردد. ازینرو، تسولی دانشمند آلمانی درامورخواب توصیه می نماید که:

” ما باید بطورمنظم ، با میل ورضا و بابازگذاشتن دریچه اتاق بخوابیم وفقط هنگامی ازدواهای خواب استفاده نمائیم که تشخیص صحی ناآرام خوابی صورت گرفته باشد و طبیبی آنرا تجویزنموده باشد”

برای رفع کم خوابی چه باید خورد ؟

امروزه همه جا درباره غذا و رژیم غذایی صحبت می شود. ولی باید بدانید غذایی که می خورید نه تنها روی مقدار وزن و سلامتی بدن شما موثر است، بلکه روی وضعیت خواب شما نیز اثر دارد. مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد خواب راحت می شوند و بعضی دیگر باعث اختلال در خواب می شوند.

اگر مصرف غذاهای مناسب برای خواب نتیجه نداد، مصرف ویتامین و مکمل ها ممکن است پاسخ خوبی دهد.

غذاهایی که باعث خواب راحت می شوند شامل:سبزیجات سبز رنگ و برگی شکل مثل کاهو، اسفناج و… که کلروفیل فراوانی دارند، غلات و نان های سبوس دار، قارچ ها.

در بین میوه ها، انواع توت ها و سبزی های معطری مثل ریحان و شوید برای رفع اختلالات مربوط به خواب موثرند.

نوشیدن یک لیوان شیرگرم در موقع خواب، مثل یک دارو باعث خواب راحت می شود. شیر دارای اسیدآمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد خواب می شود. سایرغذاهای غنی از تریپتوفان شامل عسل، گوشت بوقلمون، سفیده تخم مرغ و ماهی تن است که می توانند قبل از خواب مصرف شوند.

چه چیزهایی مانع از خواب می شوند؟

۱- تعدادی از موادغذایی به علت داشتن ترکیبات خاص باعث ایجاد استرس و کاهش میزان خواب می شوند که آنها را نام می برم :

قهوه- نوشابه های سیاه رنگ- چای- شکلات کاکائویی و سایر مواد کاکائو دار- فلفل سبز- پیاز- الکل- دسرهای خیلی چرب و خیلی شیرین- سس های پرچرب- تنباکو.

۲- داروهایی که باعث ایجاد اختلال در خواب می شوند، شامل موارد زیر است:

داروهای رژیمی مثل آمفتامین- داروهای ضد افسردگی- داروهای ضد آسم- داروهای سرماخوردگی که دارای pseudoeghedrine ( پزودواِفِدرین ) هستند مثل داروهای بازکننده بینی- کاهش دهنده های درد که دارای کافئین هستند- هورمون های تیروئیدی- بعضی داروهای فشارخون- استروئیدها و قرص های خواب آور.

۳- غذاهای تند و ادویه دار باعث ناراحتی های گوارش یا سوزش معده می شوند.

۴- غذاهای خیلی شیرین یا خیلی چرب هضم نمی شوند و باعث نفخ و سایر ناراحتی گوارش می شوند.

۵- مصرف الکل هم باعث بروز اختلالات شدیدی در خوابِ شب می شود.

۶- مصرف زیاد غذا در شام به علت عدم هضم کامل و ایجاد درد معده ، مانع از خواب می شود.

مکمل ها و ویتامین های لازم برای ایجاد خواب

اگر هیچکدام از روش های بالا جواب نداد، باید مکمل های ویتامین و سایر مکمل های تجویزشده توسط پزشک را مصرف کنید.

۱- مصرف کلسیم را افزایش دهید و مجدداً تاکید می کنم نوشیدن یک لیوان شیرگرم خیلی مفید و موثر است. می توانید مکمل های کلسیم را از داروخانه تهیه کنید. ولی حتماً با پزشک خود یا دکتر داروساز داروخانه در این باره مشورت کنید که کدام مکمل بهتر است؟

۲- منیزیم نیز باعث خواب راحت می شود که معمولاً در ترکیب مکمل های کلسیمی وجود دارد. منابع غذایی منیزیم شامل سبوس گندم، بادام و مخمرآبجو است.

۳- ویتامین های گروهB ، خصوصا ً B6 و B12 بسیار مفید و مؤثر هستند و اغلب برای درمان مرض بی خوابی ( insomnia) مصرف می شوند. می توانید شربتB- کمپلکس یا سایر مکمل های گروهB را تحت نظر پزشک مصرف کنید. همچنین منابع غذایی آنها را نیز بیشتر دریافت کنید که شامل جوانه گندم، موز، تخمه آفتابگردان و ماهی تن است.

۴- مکمل ملاتونین نیز موثر است. ملاتونین هورمونی است که از غده صنوبری در بدن ترشح می شود و باعث ایجاد خواب می شود.

۵- مکمل ۵- هیدروکسی تریپتوفان (۵-Htp) نیز سرعت ایجاد خواب و مرحله خواب عمیق را افزایش می دهد.
توصیه می کنم قبل از مصرف هر کدام از مکمل های بالا و حتی مکمل های ویتامینی با پزشک خود حتماً مشورت کنید. ولی باید بگویم بهترین روش برای داشتن یک خواب راحت در شب، روش طبیعی یعنی مصرف غذاهای توصیه شده می باشد.

کم خوابی موجب چاقی کودکان می شود
نتایج مطالعات نشان می‌دهد، کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به افزایش وزن قرار دارند.

به گزارش رویترز، کودکانی که کم خواب هستند بسیار بیشتر از حد طبیعی وزنشان افزایش می‌یابد.

طبق آمار کودکان سه تا ۸ ساله که بیشتر از حد معمول می‌خوابند حدود ۳۶ درصد و کودکان ۸ تا ۱۳ ساله حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد کمتر در معرض افزایش وزن قرار دارند.

پژوهشگران توصیه می‌کنند، کودکان ۵ تا ۱۲ ساله در طول شب حدود ۱۰ الی ۱۱ ساعت و بزرگترها حدود ۸ الی ۹ ساعت به خواب نیازمندند. اما کودکان معمولا در روزهای آخر هفته ساعت‌های خواب خود را کاهش می‌دهند که این عامل علاوه بر افزایش وزن سبب مشکلات دیگری مانند افسردگی خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد آنچه بر خلاف تصور بسیاری افراد موجب چاقی کودکان می شود خواب نیست ، بلکه کم خوابی است.
به گزارش خبرگزاری مهر ، هندوستان تایمز اعلام کرد: دانشمندان برای اثبات این موضوع بر روی ۴۲۲ کودک ۵ تا ۱۰ سال بررسی هایی انجام دادند و در ابتدا قد ، وزن و سایز دور کمر هر یک را اندازه گیری کردند. البته مواردی مانند شیوه زندگی و وضع اقتصادی خانوادگی هر یک را نیز یادداشت کردند.

وقتی بر طبق شیوه های دقیق قد و وزن آنها را مورد محاسبه قرار دادند ، دریافتند که ۲۰ درصد از پسران و ۲۴ درصد از دختران در این حدود سنی اضافه وزن دارند.

جالب است که کودکانی که دچار اختلالات خواب و کم خوابی بودند ۵/۳ برابر بیشتر از کودکانی که در شبانه روز ۱۰ ساعت یا حداکثر۱۲ ساعت می خوابیدند اضافه وزن داشتند.

در چند دهه اخیر که به دلایل تغییرات در زندگی اجتماعی مردم ، کم خوابی رو به افزایش گذاشته است ، میزان اضافه وزن نیز به تبع ان افزایش یافته است. به عبارت دیگر اضافه وزن افراد در این دوره زمانی تقریبا ۲ برابر شده و خواب آنان نیز حداقل یک تا ۳ ساعت کاهش یافته است.

با توجه به اینکه بدن در طول خواب فعالیتهای خود را تنظیم می کند ، کم خوابی بر متابولیسم طبیعی بدن تاثیر می گذارد. به همین علت دانشمندان به والدین توصیه می کنند در طول روز فرزندان را تشویق به تحرک و فعالیت کنند تا هنگام شب زودتر به خواب رفته و به میزان کافی بخوابند.
تاثیر کم خوابی بر هورمون تستوسترون
کم خوابی، هورمون تستوسترون در مردان را کاهش می دهد.
پژوهشگران آکادمی خواب و داروهای خواب و پژوهشگران دانشگاه شیکاگو در آمریکا دریافتند : بی خوابی و کم خوابی عملکرد هورمون های بدن به ویژه هورمون های بدن مردان را مختل می کند.
بررسی کمیت هورمون جنسی ۱۲ مرد سالم بین ۶۴ تا ۷۴ سال نشان می دهد : کمبود خواب یا بی خوابی، بیشترین تاثیر را بر ترشح تستوسترون دارد و باعث کاهش ترشح این هورمون می شود.
بررسی های پیشین نشان داده بود بی خوابی موجب بروز خستگی، تنش و اضطراب در روز می شود.

کم خوابی ؛ سوغات آلودگی صوتی شهرهای بزرگ

اختلال در خواب و استراحت به دلیل وجود آلودگی صوتی موجب بروز مشکلات عدیده عملکردی و فشارهای روانی در افراد می شود.
کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوا معتقدند اگر چه ممکن است ساکنان منازل حاشیه اتوبان ها و اماکن پرسر و صدا از روی عادت مشکل زیادی برای خوابیدن نداشته باشند، ولی به طور قطع آلودگی صوتی اثرات نامطلوبی بر روی جسم و روح فرد می گذارد .

بنابر اعلام این کارشناسان ، آمارها نشان می دهد که ۲۲ درصد افراد ساکن در اطراف فرودگاه به خاطر آلودگی صوتی ناشی از پرواز و فرود هواپیماها، دچار اختلال خواب می شوند و در صورت مواجهه با سطح زیادتری از سر و صدا تا حدود ۵۰ درصد دچار اختلال در خواب می شوند.

این کارشناسان در ادامه بر هم خوردن نظم و توالی مراحل خواب و حتی حذف آنرا از جمله عوارض وجود منابع آلودگی صوتی دراطراف محل زندگی افراد عنوان کرده و می گویند: محققان دانشگاه کارولینای شمالی با بررسی اثر آلودگی صوتی ناشی از موتور جت هواپیما بر خواب، به این نتیجه رسیده اند که ریتم امواج مغزی پس از ایجاد سرو صدا، سریع تر شده و حداقل تا ۵ دقیقه پس از قطع صدا در همان حال باقی می ماند و این حالت نشان دهنده سبک تر شدن خواب افراد است.

لازم به ذکر است صبح روز بعد از آزمایش کارشناسان با ارزیابی فعالیت افراد در معرض اصوات ناهنجار، به این نتیجه رسیدند که تنها عکس العمل آنها از خواب پریدن نبوده و عملکرد آنها به میزان قابل توجهی افت کرده است

کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در خاتمه تنها راه غلبه بر این معضل را ایجاد محیطی آرام و بی سر و صدا برای خواب آنها اعلام کرده و بر ساخت واحد های مسکونی استاندارد و بکارگیری عایق های صوتی ، ایجاد مانع های بتونی ، شیشه ای و حتی طبیعی در کنار ساختمانها تاکید کرده اند.

زنان و استرس ناشی از کم خوابی

نتایج یک ارزیابی جدید در آمریکا نشان داده است بیش از ۶۰ درصد زنان خواب خوب شبانه ای ندارند. کمبود خواب در شب باعث می شود این زنان دچار استرس شوند ، در برقراری روابطشان بامشکل مواجه شده برای دوستان و آشنایان وقت کافی نداشته باشند.
مشکل بی خوابی یا کم خوابی در بسیاری از زنان اعم از کسانی که بیرون از منزل کار می کنند و یا خانه دار هستند دیده می شود. اما بیشترین میزان آن در مادران خانه دار دیده شده است.
به گزارش ساینس دیلی محققان میگویند اولین ومهمترین چیزهایی راکه زنان به خاطر دیگران قربانی می کنند خواب و ورزش است و به این ترتیب خود را در معرض استرس زیاد قرار می دهند. همچنین زمان مربوط به برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان و حتی خورد وخوراک سالم خود را کم می کنند تا برای بقیه اعضای خانواده وقت کافی داشته باشند. و به این ترتیب سلامت خود رابخ خطر می اندازند

اثرات کم خوابی مادران
بررسی های محققان دانشگاه جورجستون آمریکا روی ۵۰۰ مادر نشان می دهد، ۵۴ درصد از آنها خواب کافی ندارند.

به نقل از رویترز، ۵۹ درصد از مادرانی که به صورت تمام وقت کار می کنند می گویند که خواب کافی ندارند و نیمی از آنها معتقدند در طول روز ۶ ساعت و یا کمتر می خوابند.

به گفته این محققان مادران برای داشتن خواب بهتر و راحت تر لازم است از مصرف کافئین قبل از خواب خودداری کرده و برای خواب خود محیطی آرام و راحت و در عین حال تاریک برای خوابیدن فراهم کنند.
به نظر می رسد اگر کیفیت خواب این مادران ارتقاء یابد آنان وظایف والدی خود را بهتر می توانند انجام دهند.

کم خوابی تکثیر سلول های مغزی را متوقف می سازد



کم خوابی تکثیر سلول های مغزی را متوقف می سازدنتیجه تحقیق جدید دانشمندان نشان داد: محرومیت از خواب تولید سلول های جدید مغزی را متوقف می سازد.به گزارش خبرگزاری مهر، یک تیم از محققان دانشگاه “پرینستون” با آزمایش روی موش ها تاثیر فقدان خواب بر عملکرد ناحیه مغزی دخیل در شکل گیری حافظه با نام هیپوکامپوس را مورد ارزیابی قرار دادند.
یافته های این تحقیق که در نشریه “آکادمی علوم آمریکا” منتشر شد، نشان داد: هورمون استرس این تاثیر را به وجود می آورد.
دانشمندان حیوانات محروم از خواب به مدت ۷۲ ساعت را با حیوانات برخوردار از خواب کافی مقایسه کردند.
این تحقیق نشان داد: ترشح هورمون استرس “کورتیکوسترون” در بدن حیواناتی که به میزان کافی نخوابیده بودند، بیشتر بود. این جانداران همچنین مقدار کمتری سلول های جدید در بخش هیپوکامپ مغز خود تولید کردند. زمانی که سطح هورمون “کورتیکوسترون” در مغز موش ها ثابت نگه داشته شد، کاهش تکثیر سلولی از بین رفت.
دانشمندان با انجام این تحقیق دریافتند: افزایش میزان هورمون استرس حاصل از محرومیت از خواب عامل کاهش تکثیر سلولی در مغزهای بالغ است.
الگوهای خواب ظرف یک هفته به حالت طبیعی خود بازگشت، اما سطح تولید سلول عصبی تا دو هفته احیاء نشد و مغز برای جبران این کمبود باید فعالیت خود را افزایش می داد.



خواب آلودگی تنها به علت کم خوابی نیست



بروز خواب آلودگی در طول روز فقط ناشی از کم خوابی و نامناسب بودن خواب شبانه نیست.
به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، بررسی های پژوهشگران نشان داده است کسانی که به مقدار کافی می خوابند اما در طول روز خواب آلوده اند، ممکن است خواب آلودگی آنها به علت چاقی و افسردگی باشد.

خستگی و کم خوابی بر تیرگی پوست می افزاید
پوست آیینه و بازتابی از درون بدن است بنابراین افرادی که خسته هستند و یا به اندازه کافی نمی خوابند به تدریج دچار تیرگی و عدم شفافیت پوست می شوند.
به گزارش نقل از ام.اس.ان افرادی که در شبانه روز کمتر از ۵ ساعت می خوابند و یا در طول شب چندین بار از خواب بیدار شده و دوباره به سختی به خواب می روند، دارای پوستی تیره تر به خصوص در اطراف چشمها هستند.

ممکن است فردی که کم می خوابد تصور کند که احتیاجی به خواب بیشتر ندارد در صورتی که این طور نیست بلکه بدن او در ازای کمبود خواب او از انرژیهای ذخیرده وی استفاده می کند.

اما لازم به ذکر است که انرژی ذخیره بدن نیز محدود است و یکی از نخستین علائم آن شامل تیرگی پوست به خصوص در اطراف چشمها می باشد که البته استفاده از برخی داروها و مواد غذایی ،عدم مصرف کافی آب و کاهش وزن‌های ناگهانی و زیاد نیز در این میان نقش دارند.

اما یکی از عوامل تاثیر گذار برکیفیت خواب افراد نیز استرس و فشارهای روحی است. به طوریکه در مواردی افراد حتی در هنگام خواب نیز گرفتار مسائل و مشکلات روزمره هستند و از این رو خواب ایشان همراه با افزایش شادابی و انرزی نخواهد بود.

کشف ارتباط چاقی با کم خوابی توسط محقق ایرانی دانشگاه بریستول

شهراد طاهری محقق ایرانی دانشگاه “بریستول” انگلیس بر اساس تحقیق خود اعلام کرد: تمایل کودکان به بیدار ماندن شبانه با افزایش میزان چاقی آنها مرتبط است.
این محقق ایرانی افزود: تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و دیگر وسایل سرگرم کننده باید از اتاق خواب کودکان حذف شود تا آنها خواب خوبی را در شب تجربه کنند.

وی ادامه داد: مدارک بسیاری وجود دارد که نشان می دهد کاهش ساعات خواب شبانه به ایجاد تغییرات متابولیک در بدن می انجامد که در نهایت این روند به بروز چاقی، ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی منجر می شود.

یک تحقیق که سال گذشته در انگلیس به چاپ رسید، نشان داد: خواب غیر کافی در نوزادان ۳۰ ماهه با بروز چاقی در آنها در سن ۷ سالگی مرتبط است.

به گفته “طاهری”، فقدان خواب در کودکان ممکن است مکانیزم بدن آنها را در تنظیم اشتها و مصرف انرژی تغییر دهد. محدودیت خواب در نوجوانان، افرادی که در سال های بحرانی زندگی خود نیاز به خواب بیشتری دارند نیز مشکل ساز است.

بنا بر گزارش رویترز، تحقیق دیگری که توسط “طاهری” در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، نمایان ساخت: بدن بزرگسالانی که تنها ۵ ساعت در طول شب می خوابند تقریبا ۱۵ درصد هورمون Ghrelin بیشتری در مقایسه با افرادی که ۸ ساعت می خوابند، ترشح می کند. این هورمون از معده ترشح می شود و علامتی برای گرسنگی است. همچنین ترشح هورمون “لپتین” در بدن گروهی که کمتر می خوابند بیش از ۱۵ درصد کمتر است. این هورمون از بافت های چرب زمانی که میزان انرژی در بدن اندک است، ترشح می شود.

طاهری
hi dr!
     
  

 
بگذارید بچه‌ها بازی کنند

۸۸

بگذارید بچه‌ها بازی کنند
متخصصان روانشناسی اطفال تاکید کردند کودکانی که در دوران طفولیت فرصت بیشتری برای بازی کردن دارند در سنین بالاتر سبک زندگی پرتحرک‌تر و فعال‌تری را در‌پیش می‌گیرند.
نتایج یک پژوهش جدید نشان داد وقتی به کودکان فرصت‌های بیشتری داده می‌شود که بتوانند در منزل بازی کنند با بالا رفتن سن، کودکان تمایل بیشتری به جنب و پوش و فعالیت بیشتر در طول زندگی پیدا می‌کنند.
این پژوهش از سوی محققان استرالیایی در دانشگاه اوتاگو در شهر سیدنی انجام گرفته است. محققان هزار نفر از متولدین شهر دو‌نیدن در این کشور را از زمان تولدشان در سال‌های ۱۹۷۲ یا ۱۹۷۳ تحت مطالعه و بررسی قرار دادند نتایج این تحقیق با عنوان پژوهش سلامت و رشد چند رشته‌ای، ارائه شده است.
این پژوهشگران دریافتند کودکانی که در سنین ۷ تا ۹ سالگی می‌توانند در منزل بازی‌های مختلف مانند بالا رفتن از درخت‌ و بلندی‌ها، دوچرخه سواری، توپ بازی و انواع تفریحات کودکانه دیگر را تجربه کنند در بزرگسالی بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی و خلاقانه شرکت می‌کنند. به علاوه این کودکان وقتی به سنین ۱۵ و ۱۸ سالگی برسند در فعالیت‌های ورزشی بیشتر از سایر همسالان خود شرکت می‌کنند.
دکتر رز ریچاردز، محقق دانشگاه اوتاگو که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، در این باره تاکید کرد: تشویق کردن کودکان و نوجوانان به ورزش کردن و افزایش تحرک و جنب‌و‌جوش جسمی، ‌تضمینی مهم برای حفظ سلامت و رشد آنهاست.
hi dr!
     
  

 
استرس در کودکان

چه وقت و چرا کودکان دچار استرس می شوند؟
بچه ها مدتها قبل از پا گذاشتن به دوران بزرگسالی فشار روانی را تجربه می کنند. برخی کودکان مجبورند با مشکلا تی چون کشمکش های خانوادگی، طلا ق، تغییرات دائمی مدرسه، همسایه ها، توافقات مراقبت از کودک، فشار گروه های هم سال و بعضی وقت ها حتی با خشونت در خانواده یا جامعه شان دست و پنجه نرم کنند.

تاثیر فشار روانی روی کودک بستگی به شخصیت، میزان پختگی و نوع سازگاری او دارد.
با این حال، تشخیص اینکه چه وقت بچه ها زیر بار فشارها خم می شوند همیشه ساده نیست. برای کودکان اغلب توضیح دقیق احساسشان سخت است. ممکن است به جای گفتن «من از پا افتاده ام» بگویند «معده ام درد می کند».
بعضی بچه ها وقتی تحت فشار روانی هستند گریه می کنند، پرخاشگر می شوند، گستاخ یا زودرنج می شوند. برخی دیگر ممکن است خوب رفتار کنند اما نگران، ترسو و وحشت زده بشوند.
به همان نسبت استرس می تواند بر سلا مت جسمی کودک تاثیر بگذارد، تنگی نفس (آسم)، تب یونجه، سردرد میگرنی و بیماری های معده مثل کولیت، سندرم روده تحریک پذیر و زخم گوارشی بیماری هایی هستند که در موقعیت های تنش زا وخیم تر می شوند.
گستاخ یا زودرنج می شوند. برخی دیگر ممکن است خوب رفتار کنند اما نگران، ترسو و وحشت زده بشوند.
● اما والدین چه کار می توانند انجام دهند؟
پدر و مادر می توانند به کودکانشان کمک کنند تاثیرات فشار روانی را در حداقل نگه دارند.
۱- والدین باید سطوح فشار روانی خودشان را کنترل کنند. در تحقیقی پیرامون خانواده هایی که حوادث تلخ و ناگواری مانند زمین لرزه یا جنگ را تجربه کرده اند، بهترین مبنای پیش بینی چگونگی سازگاری کودکان با مشکلا ت، نحوه سازگاری والدینشان است.
پدر و مادر باید به خصوص از زمانی که سطوح فشار روانی شان در روابط زناشویی تاثیر می گذارد آگاه باشند. دعواهای مکرر بین والدین برای کودکان اضطراب آور است.
۲- خطوط ارتباطی را باز بگذارید. کودکان وقتی با والدینشان ارتباط خوبی دارند احساس بهترین نسبت به خود پیدا می کنند.
۳- کودکانی که دوستان نزدیک ندارند، در مورد احساس فشار روانی ناشی از مشکلا ت در خطر هستند. والدین باید با برنامه ریزی، قرارهای بازی و سایر تفریحات، از روابط دوستانه کودکانشان حمایت کنند.
۴- والدین باید جدول زمانی برنامه روزانه را با توجه به خلق و خوی فرزندشان در ذهن خود پی ریزی کنند. اگرچه اغلب بچه ها در محیطی آشنا و کلیشه ای با امور روزمره ثابت و حد و مرزهای کاملا امن رشد می کنند اما میزان تحملشان در مقابل تحریک متفاوت است.
۵- مهم نیست جدول زمان بندی شده بچه ها چقدر شلوغ است، آنها در هر سنی به بازی و آرامش نیاز دارند. بچه ها از بازی برای شناخت دنیای اطراف، بررسی افکار و آرام کردن خودشان استفاده می کنند.
hi dr!
     
  

 
کابوس حتماً نشانه اختلال نیست

اغلب بچه ها گاهی در خواب دچار کابوس شبانه می شوند، ولی تعداد آنهایی که از جا بلند می شوند و به سراغ مادر می روند، زیاد نیست. کابوس شبانه و وحشت شبانه با هم فرق دارند و برای مقابله با هریک از آنها باید شیوه های متفاوتی را انتخاب کرد. کابوس شبانه تقریباً چهار برابر وحشت شبانه شیوع داردو بیشتر بچه های سه تا چهار و هشت تا ده سال و بخصوص پسرها را تحت تأثیر قرار می دهد. بچه هایی که در کنار پدر و مادرشان می خوابند، کمتر دچار کابوس شبانه می شوند.
کابوس شبانه معمولاً هنگامی پیش می آید که کودک از نظر رشد جسمی و روانی، سریع باشد و درباره دنیای پیرامون خود، آگاهی های جدیدی پیدا کرده باشد. کودک در سن سه – چهار سالگی دائم جملاتش را با کلمه «چرا » شروع می کند. کودکان هنگامی که مضطرب هستند، بیشتر کابوس می بینند. کابوس حتماً نشانه اختلال عاطفی نیست، بلکه دیدن یک فیلم ترسناک یا شنیدن یک قصه، قبل از رفتن به رختخواب، ممکن است این مسئله را به وجود آورد. ممکن است کودک با فریاد شما را صدا بزند و آشکارا نگران و مضطرب باشد، از خواب بپرد و خوابش را برای شما تعریف کند، هرچند بچه های کوچک نمی توانند توضیحی بدهند.



در طول روز، به سئوالاتش پاسخ مناسب سن او را بدهید تا آرامش بیشتری پیدا کند. اگر کابوس شبانه به طورمکرر پیش می آید، بهتر است برنامه دلپذیری را برای هنگام خواب کودک فراهم کنید، به او اطمینان خاطر بدهید که خطری تهدیدش نمی کند، بغلش کنید، چراغ خوابش را روشن بگذارید و عروسکی را که دوست دارد به دستش بدهید.
وحشت های شبانه زیاد نیست و معمولاً پسران چهار تا هفت ساله به آن دچار می شوند. کودک از خواب عمیق می پرد و واقعاً وحشت می کند، اما صبح هیچ چیز را به یاد نمی آورد. در این اوقات، معمولاً کودک با یک جیغ هولناک ازخواب می پرد ، در رختخواب می نشیند، به روبرو خیره می شود، عرق می کند و زیرلب کلماتی را به شکل نامفهومی زمزمه می کند. او از حضور اطرافیان آگاهی ندارد، بیدار نمی شود و در مقابل بیدارشدن مقاومت می کند. درچنین وضعیتی ، کنار او بمانید، ولی کاملاً آرام باشیدو بگذارید بدون این که از خواب بیدار شود، دوباره بخوابد.



شایدموقعی که می خواهید بغلش کنید، شما را پس بزند. او نمی داند که شما آنجا هستید. صبح هم از او چیزی نپرسید، چون جوابی ندارد و فقط نگران می شود. در چنین مواردی ، کودک را پانزده دقیقه قبل از آن که معمولاً وحشت شبانه اتفاق می افتد، بیدار کنید. با دیدن اولین نشانه افزایش حرکات او هم ، بیدارش کنید و مطمئن باشیدکه این عارضه در ظرف سه – چهار شب از بین می رود.


گاهی اوقات مصرف دارو هم ضرورت پیدامی کند که البته منحصراً باید با تجویز پزشک صورت بگیرد، ولی اغلب بچه ها بدون نیاز به دارو، این مرحله را پشت سر می گذارند.
hi dr!
     
  

 
آیا می دانید روح شما هم سرما می خورد

افسردگی، بیماری شایع عصر ماست و در کشورهای مختلف جهان روندی فزاینده دارد. مشکلات زندگی ماشینی و همچنین بحران‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع، باعث تشدید افسردگی شده است. امروزه به‌علت شیوع بالای افسردگی در جوامع، از آن به «سرما‌خوردگی روانی» یاد می‌شود، ‌طوری که در آمریکا آمار سال۲۰۰۶، نشان می‌دهد بیماری افسردگی، بیماری اول است و نزدیک به ۶۰ میلیون نسخه داروی ضد‌افسردگی، در داروخانه‌ها فروخته شده است».

پژوهش‌های ۵۰ سال اخیر نشان داده که کمبود ماده‌ای به‌نام «سرتونین» در مغز، یکی از عوامل ایجاد افسردگی است. روان‌شناسان نیز بر این باورند که فقدان تجارب مثبت از قبیل عشق و محبت و حمایت عاطفی در روابط انسانی، منجر به افسردگی می‌شود. افسردگی علایمی چون کناره‌گیری از مردم، مشکلات تمرکز، کم‌خوابی یا پرخوابی، اختلال در غذا خوردن و احساس گناه یا بی‌ارزشی دارد.
اندیشیدن به مرگ و تمایل به‌ خودکشی نیز از دیگر علایم شایع افسردگی است. مطالعات مختلف از این حکایت می‌کند که میزان افسردگی در زنان دوبرابر مردان است. پروین شکور، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی می‌گوید: «افسردگی به‌عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات رفتاری و روانی در مردان حدود ۱۵درصد و در زنان ۲۵ درصد است». کارشناسان افسردگی را بعد از ایست قلبی، مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر زنان می‌دانند. افسردگی علل متعددی دارد؛ عوامل زیستی و وراثتی، شخصیت فرد و عوامل محیطی در بروز افسردگی دخیل هستند. البته در زنان، شیوه زندگی، شرایط بیولوژیک و عوامل خاصی مانند تولیدمثل، هورمون‌های ژنتیک، بارداری، زایمان و یائسگی در افسردگی تاثیر دارند. اعضای خانواده از جمله همسر می‌توانند در تخفیف و تسکین این اختلالات، نقش ایفا کنند؛ چنان‌که دکتر امان‌ا… قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس ایرانی، نقش حمایتی همسر در دوران بارداری و زایمان را تا حد زیادی در رفع اضطراب و نگرانی زن موثر می‌داند. امروزه به خاطر مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و کم‌توجهی دولت‌ها و نیز سست شدن جایگاه خانواده، زنان، آسیب‌پذیرتر شده‌اند.
دکتر قاسم قاضی، روان‌شناس در این‌باره می‌گوید: «بررسی‌ها در سراسر دنیا نشان می‌دهد که زنان برای ابتلا به افسردگی مستعد‌تر هستند و این موضوع با مسایل شغلی، ارتباطات اجتماعی، مسوولیت‌پذیری، دغدغه مالی و حمایت‌های روانی و اجتماعی مرتبط است». دکتر قاضی معتقد است، زنان به‌علت حساسیت‌های بالا، زود‌رنج‌ بودن، عاطفه شدید و توجه زیاد به جزییات، بیشتر در معرض احساسات و هیجانات منفی و بالاخره افسردگی قرار دارند.
از دیگر عواملی که زنان را به سمت افسردگی سوق می‌دهد، می‌توان به استرس و فشارهایی که در بیرون از محیط خانه تحمل می‌کنند، اشاره کرد. امروزه به‌دلیل عدم‌هماهنگی میان وظایف همسری و مادری از یک‌سو و اشتغال زنان از سوی دیگر، فشار روحی مضاعفی به آنها وارد می‌شود. دکتر قرایی‌مقدم در این‌باره می‌گوید: «وقتی در جامعه، زن باید دوشادوش مرد برای تامین مایحتاج زندگی کار کند، به جهت آن‌که حساس‌تر و عاطفی‌تر است، بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرد». جسیکا اندرسون، پزشک زنان در آمریکا در این‌باره می‌نویسد: «حقیقت این است که دارا بودن یک شغل طاقت‌فرسا در جامعه و هماهنگی آن با کارهای داخل منزل، برای زنان سخت و تنش‌زا است». خانم اندرسون می‌افزاید: «۶۰ درصد از مادران شاغل در آمریکا گزارش داده‌اند که استرس و فشار روحی، بحرانی‌ترین و خطرناک‌ترین مساله‌ای است که آنان با آن روبه‌رو هستند».
وی معتقد است: «بسیاری از زنان یک روز طولانی را در اداره به پایان می‌رسانند، سپس بچه‌هایشان را از مهد‌کودک بر‌می‌دارند، شامی دست‌وپا می‌کنند، به امور درسی بچه‌ها رسیدگی می‌کنند و با توده‌ای از لباس‌های چرک روبه‌رو می‌شوند». جسیکا می‌گوید: «کشمکش همیشگی و پیوسته میان کار و ضرورت‌های خانوادگی، باعث می‌شود که بسیاری از زنان احساس کنند گویی در انجام کامل هر دو مسوولیت، ناتوان و عاجز هستند. همین مساله سبب اندوه زنان و در نهایت افسردگی آنان می‌شود». از دیگر عوامل افسردگی، رواج جنگ و خشونت در عصر حاضر است. امروزه زنان و کودکان در فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان کشته و آواره می‌شوند. نداشتن سرپناه برای زنان فلسطینی نه‌تنها سبب افسردگی آنها می‌شود، بلکه تاثر همه زنان دنیا را برمی‌انگیزد. جنگ‌هایی که بر بشر امروز تحمیل می‌شود، می‌تواند از عوامل افسردگی در زنان باشد. خانواده‌های آمریکایی نیز از جنایات رهبرانشان دچار رنج و سرخوردگی هستند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «نیروهای ارتش آمریکا پس از گذراندن دوران خدمت در عراق با درگیری‌های غیرمنتظره‌ای در زندگی مشترک خانوادگی روبه‌رو می‌شوند و زندگی اکثریت آنها به طلاق می‌انجامد».
لویی دانتون، یکی از نظامیان آمریکایی می‌گوید: «سربازان بعد از بازگشت از عراق نمی‌توانند به زندگی مشترکشان ادامه دهند و با همسران و فرزندانشان مشکل پیدا می‌کنند که دلیل آن، فشارهای روحی شدید ناشی از جنگ است». براساس مقیاس‌های روان‌شناسی، طلاق ۷۵ درصد به فرد ضربه روحی وارد می‌کند. علاوه بر این، خشونت عصر حاضر که از طریق رسانه‌ها به افراد تحمیل می‌شود، از دیگر عوامل افسردگی است. پائول کوتل، روانپزشک مرکز پزشکی پنسیلوانیا دریافته است که ارتباط تنگاتنگی بین استرس و تماشای مداوم تلویزیون از سوی کودکان وجود دارد و موجب افسردگی آنها در سن ۲۴ سالگی می‌شود. وی می‌گوید: «هزاران ساعت تماشای تلویزیون، کودکان ما را در معرض خشونت‌های ابلهانه مکرر قرار می‌دهد و آنها را هرچه بیشتر از تماس‌های اجتماعی و خانوادگی دور می‌کند». برای درمان افسردگی سالیان متمادی است که از روش‌های دارودرمانی و روان‌درمانی استفاده می‌شود.
فرد در مسیر روان‌درمانی باید بکوشد افکار غلط و منفی درباره خود و اطرافیان را از ذهن خویش دور کند و رفتارش را تغییر دهد. اما امروزه ثابت شده که هرچه افراد به معنویات و شعایر دینی، بیشتر گرایش پیدا کنند، کمتر دچار استرس‌ها و اختلال‌های روانی می‌شوند. دکتر جعفر بوالهری، روانپزشک طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که هرچه افراد، مذهبی‌تر باشند و گرایش به رفتارهای دینی و مذهبی مانند نیایش، توکل به خداوند، خیرخواهی نسبت به هم‌نوع، صله‌رحم و تعاملات صحیح اجتماعی در آنها قوی‌تر باشد، کمتر دچار افسردگی خواهند شد. دین اسلام نیز برای سالم‌ ماندن روح و روان انسان‌ها، راهکارهای عملی را به افراد توصیه می‌کند. قرآن از انسان‌ها می‌خواهد که در مقابله با سختی‌ها و مرارت‌های زندگی، صبر و شکیبایی را شیوه خود سازند. قرآن کریم، یاد خدا را مایه آرامش قلب‌ها می‌داند و می‌فرماید: «او کسی است که سکینه و آرامش را بر دل‌های مومنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند…»(سوره فتح، آیه ۴). همچنین قرآن از مردم می‌خواهد نسبت به همدیگر نگرش منفی و گمان بد نداشته باشند.
اسلام برای مقابله با افسردگی، سفارش می‌کند که انسان‌ها در چارچوبی معقول از نشاط برخوردار باشند. دین، نگاهی متعالی و هدفمند به مقوله شادی دارد. امام علی(ع) می‌فرماید: «شادی، انبساط خاطر و نشاط می‌آورد و غم، گرفتگی خاطر و دلگیری». اسلام در زمینه شاد زیستن مردم، به برخی نکات جزیی نیز توجه کرده است. به‌عنوان مثال استفاده از بوی خوش که موجب شادمانی است، از سنت‌های رسول خداست. پوشیدن لباس سفید و روشن، نظافت، سیر و سفر، شرکت در مجالس جشن و شادی مثل مجالس عروسی و اطعام هنگام ازدواج و تولد فرزند و بازگشت از حج، تاکید بر صله‌رحم و دید و بازدید و غیره، همه از لوازم یک اجتماع شاد و پرتحرک هستند.
اسلام به‌ویژه از مردان می‌خواهد برای سلامت روحی و روانی خانواده به جایگاه زنان بیشتر توجه کنند. از نظر اسلام، زن مانند گل، لطیف و شکننده است؛ لذا همسر به‌عنوان باغبان باید در حفظ و مراقبت از آن بکوشد؛ چراکه زن سالم و درستکار می‌تواند فرزندان سالم و خوش‌رفتار تحویل جامعه دهد. در این میان، نقش دولتمردان برای مشارکت‌ دادن زنان در فعالیت‌های اجتماعی قابل توجه است. آنان باید متناسب با روحیات، ویژگی‌ها و استعدادهای زنان، برنامه‌ریزی کنند. اگر زنان از حمایت‌های اجتماعی، فرهنگی و حقوقی لازم برخوردار شوند، در سازگاری میان نقش‌های مادری و همسری با مشارکت‌های اجتماعی موفق‌تر خواهند بود؛ در این صورت بیماری‌هایی مانند افسردگی در زنان کاهش یافته و از نیرو و تخصص آنان در مسیر توسعه و سازندگی به شکلی مطلوب استفاده خواهد شد.
hi dr!
     
  

 
حدود۱۶۰ بیماری با خواب مرتبط هستند

دکتر محمد فرهادی متخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن واحد علوم پزشکی ایران، گفت: بر اساس یک تقسیم بندی بین‌المللی مربوط به سال ۲۰۰۵، ۸ دسته بندی از بیماری‌های خواب و حدود ۱۶۰ بیماری یا بیماری تشدید شونده هنگام خواب شناخته شده است.


وی با بیان این که طب خواب یک طب بین رشته‌ای است، گفت: این حیطه از پزشکی تخصص‌های مختلفی را درگیر می‌کند که عمدتاً رشته‌های تخصصی گوش و حلق و بینی، فک و صورت، بیماری‌های ریه، داخلی، گوارش، قلب و عروق، بیماری‌های اعصاب، روانپزشکی و حتی دندانپزشکی از جمله این تخصص‌ها هستند.


رئیس انجمن علمی پزشکی خواب ایران، در خصوص علت بین رشته‌ای بودن طب خواب گفت: یک نوزاد می‌تواند از بدو تولد تا کهنسالی مشکل خواب داشته باشد.


دکتر فرهادی با بیان این که علم خواب علم جدیدی بوده و قدمت آن در دنیا حدود ۲۰ سال است، گفت: در ایران نیز از حدود ۱۵ سال پیش این حیطه از پزشکی مورد بحث بود که از حدود ۵ سال پیش آزمایشگاه‌های تشخیصی و درمانی خواب در کشور راه اندازی شد و از حدود دو و نیم سال پیش نیز انجمن علمی پزشکی خواب ایران با مشارکت تخصص‌های مختلف شکل گرفت.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 26 از 64:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA