انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 36 از 64:  « پیشین  1  ...  35  36  37  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
خطر خون دماغ شدن مکرر در اثر جراحی غیرعلمی بینی‌

یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی نسبت به خون دماغ شدن مکرر افرادی که جراحی غیرعلمی بینی انجام داده‌اند ، هشدار داد.

دکتر حمید برزگر در گفتگو با مهر به انجام جراحی‌های زیبایی بر روی بینی اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل تقاضای کاذب برای انجام جراحی بینی در کشور، شاهد بروز عارضه‌های ناشی از عمل‌های غیرعلمی در افرادی هستیم که جراحی بینی خود را به دست افراد غیرمتخصص سپرده‌اند.

به گفته وی، برخی از جراحان زیبایی بینی به دلیل برداشت بیش از حد بافت‌های درونی بینی بر تیغه‌ها و بخش‌های داخلی این ناحیه آسیب وارد می‌کنند که این امر خونریزی‌های پس از جراحی را به دنبال دارد.

برزگر با عنوان این مطلب که خون دماغ می‌تواند علامت یک بیماری باشد، ادامه داد: بینی از بافت‌های پرخون بدن است و تشخیص ودرمان خون دماغ شدن افراد به دقت و مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد و در برخورد با این موضوع باید تمام موارد در نظر گرفته شود.

این جراح بینی با اشاره به آمار بالای تقاضا برای جراحی زیبایی بینی در ایران، گفت: بعضا دیده شده افرادی که تخصص این رشته را ندارند، تنها به دلیل بالا بودن تقاضا وارد این کار شده و در نتیجه مشکلاتی به وجود آمده است.

==============================

شستشو با آب نمک مهمترین اقدام در پیشگیری از انواع گلودرد است

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش احتمال ابتلا به انواع گلو درد و آنفلوانزا، قرقره و شستشوی گلو با آب نمک رقیق مهمترین اقدام در پیشگیری از ابتلا به این بیماریها است.

دکتر "علیرضا جعفری" روز دوشنبه به خبرنگار علمی ایرنا افزود: عفونت ها شایع ترین بیماری های حلق و آنژین های چرکی مهمترین بیماری های این ناحیه از بدن محسوب می شود.
وی اظهار داشت: گلودردهای چرکی با رایج ترین داروها به سادگی قابل درمان است، اما در صورتی که درمان نشود بیماری های دریچه قلب و نارسایی کلیوی را برای بیماری به همراه خواهد داشت.
این پزشک تاکید کرد: شستشوی روزانه گلو با آب نمک مهمترین و کارآمدترین شیوه پیشگیری از ابتلا به بیماری های حلق است.
* کاهش بی سر و صدای شنوایی در کودکان
دبیر انجمن گوش و حلق و بینی کشور گفت: در بحث بیماری های گوش باید به اطفال توجه ویژه ای شود چرا که برخی از کاهش شنوایی ها در کودکان کاملا بی سر و صدا رخ می دهد.
جعفری افزود: در اغلب موارد خانواده ها متوجه کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی شنوایی کودک نمی شوند، در صورتی که اگر همین کاهش شنوایی چند سال طول بکشد غیرقابل برگشت خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه این کاهش شنوایی با یک آزمایش دقیق قابل تشخیص و قابل درمان است اظهار داشت:
سرماخوردگی های زیاد، نشنیدن صداهای پشت سر و وجود دردهای خفیف گوش از جمله علایم هشدار دهنده کاهش شنوایی در کودکان است.
وی مهمترین دلیل این کاهش شنوایی را بزرگ شدن لوزه سوم و نشانه آن را خرخر کردن کودک در حین خواب ذکر است.
جعفری اظهار داشت: دومین علت بروز این مشکل برای کودکان ابتلا به آلرژی های سر و گردن است. در این بیماری نوعی مایع به درون گوش میانی ترشح می شود که موجب کاهش شنوایی می شود.
* استفاده از گوش پاک کن ممنوع
عضو انجمن گوش و حلق و بینی ایران با تاکید بر عدم استفاده از گوش پاک کن برای پاک کردن گوش گفت: در بسیاری از موارد پنبه سر گوش پاک کن در داخل گوش گیر می کند و برخی افراد بویژه افراد مسن متوجه این امر نشده و گوششان دچار عفونت می شود.
به گفته وی، پوست گوش نازکترین پوست بدن است و کوچکترین فشار به این پوست موجب خراشیدگی در آن می شود و گوش پاک کن می تواند موجب آسیب دیدگی این پوست شود.
این پزشک همچنین تصریح کرد: گوش پاک کن می تواند موجب پارگی پرده گوش و عوارض بعدی آن شود.
وی با اشاره به اینکه گوش پاک کن جرم گوش را به عقب می راند، بهترین شیوه برای پاک کردن گوش را دستمال کاغذی لوله شده ذکر کرد و گفت: پس از استحمام دستمال کاغذی را به آهستگی وارد گوش کرده تا آب آن گرفته شود.
*جرم قهوه ای گوش برای گوش لازم است
جعفری گفت: جرم قهوه ای گوش لایه نازکی بر روی پوست این عضو بدن ایجاد می کند که از بروز برخی عفونت ها جلوگیری می نماید.
به گفته این پزشک، در برخی افراد این ترشحات غلیظ زیاد و یا مجرای گوش باریک است و این جرم باقی مانده و در این مکان انباشته می شود. در این شرایط جرم باید به دست پزشک متخصص خارج شود.
وی تاکید کرد: این جرم قهوه ای رنگ برای گوش ضروری است و نباید با گوش پاک کن این لایه را از بین برد.
hi dr!
     
  

 
عوارض زودهنگام چاقی

طی سال‌های اخیر با توجه به شیوع چاقی و عوارض جبران‌ناپذیری که به دنبال این بیماری ایجاد می‌گردد، نگاه مردم به موضوع چاقی بسیار فراتر از حفظ تناسب اندام شده است.
همان طور که می‌دانیم چاقی می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، افزایش چربی‌های خون، افزایش فشار خون و ده‌ها بیماری مزمن دیگر شود، اما نکته قابل تامل آن است که خیلی از ما تصور می‌کنیم عوارض خطرناک چاقی در سنین میانسالی و پیری به سراغ ما می‌آید و در نتیجه در کودکی و جوانی افزایش وزن و چاقی را جدی نمی‌گیریم.

شواهد علمی حاکی از آن است که چاقی از طریق ایجاد پلاک‌های کلسترول باعث سخت شدن رگ‌های خونی می‌گردد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند ایجاد پلاک‌های کلسترولی که می‌تواند زمینه سکته قلبی و مغزی را فراهم نماید حتی از سنین کودکی در مبتلایان به چاقی آغاز می‌شود.
بر این اساس پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند از آنجا که ایجاد این نوع از آسیب‌های عروقی پیش‌رونده بوده و خیلی زود نیز آغاز می‌شود، ممکن است کودکان چاق نسبت به والدین خود طول عمر کوتاه‌تری داشته باشند.
در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله علمی گردش خون چاپ شده، پژوهشگران از امواج اولتراسون برای تعیین پلاک‌های کلسترول در شریان کاروتید و رگ‌های بزرگ گردن که خون اکسیژن‌دار را به مغز حمل می‌کنند، در ۴۴۶ فرد ۱۰ تا ۲۴ ساله استفاده کردند. با استفاده از شاخص‌های استاندارد، ۱۸۲ نفر در گروه با وزن طبیعی، ۱۳۶ نفر در گروه چاق بدون دیابت و ۱۲۸ نفر در گروه چاق مبتلا به دیابت طبقه‌بندی شدند.
نتایج این مطالعه نشان داد افراد چاقی که به دیابت مبتلا نبودند نسبت به شرکت‌کنندگان در مطالعه که وزن طبیعی داشتند، پلاک کلسترولی بیشتری را در عروق خونرسان اصلی مغز داشتند. علاوه بر این افراد مبتلا به چاقی و دیابت بدترین وضعیت را در زمینه تصلب شرائین و انسداد عروق خونی دارا بودند.
ارزیابی‌های آماری به دست آمده از این مطالعه نشان داد که هم چاقی و هم دیابت، از فاکتورهای خطر اصلی برای ایجاد پلاک‌های انسدادی عروق خونی به شمار می‌روند. از آنجا که پروسه ایجاد پلاک‌های تنگ‌کننده عروق خونی از سنین کودکی و نوجوانی در افراد مورد مطالعه آغاز شده، تشخیص سریع چاقی و دیگر فاکتورهای خطر که تاثیر قوی بر افزایش حمله قلبی و سکته مغزی در آینده دارند، دارای اهمیت اساسی می‌باشد.
نکته عملی: شیوع پیش رونده چاقی اکنون نسل جدید را از سنین کودکی و نوجوانی مبتلا کرده است. نکته مهم‌تر آن است که مطالعات اخیر نشان می‌دهد برخلاف تصور شیوع عوارض چاقی در مبتلایان نوجوان بسیار زودرس می‌باشد. بر همین اساس گرفتگی عروق خونی که زمینه‌ساز سکته‌های مغزی و قلبی بوده و یکی از عوارض جدی تهدیدکننده زندگی ناشی از چاقی می‌باشد، می‌تواند از سنین کودکی آغاز شده و لذا باید برای داشتن نسل آینده سالم درمان چاقی را از کودکی و نوجوانی جدی بگیریم.
hi dr!
     
  

 
تعریق زیاد کف پا باعث بیماری قارچی می‌شود

یک متخصص پوست با تاکید بر این که تعریق‌های موضعی نشانه مشکل تیروئیدی نیست، افزود: تعریق عمومی بدن می‌تواند نشانه پرکاری تیروئید باشد، همچنین تعریق در نیمه‌ای از بدن می‌تواند ناشی از اختلال سیستم عصبی مرکزی در ناحیه مغز و نخاع باشد.
دکتر محمد رضوانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به تعریق موضعی و عمومی به عنوان انواع تعریق گفت: در برخی موارد تعریق در نواحی خاصی از بدن نظیر کف دست و پا صورت می‌گیرد و گاهی نیز به صورت تعریق عمومی است و فرد در دمایی که برای دیگران عادی است احساس گرما می‌کند.
این متخصص پوست در ادامه اظهار کرد: افزایش حساسیت غدد عروق نسبت به سطح هورمون‌های حساس که مربوط به سیستم خودکار سمپاتیک است سبب تعریق موضعی می‌شود که بیماری محسوب نمی‌شود و ناشی از مشکل هورمونی نیست.
وی راه‌های درمان تعریق بیش از اندازه را ۴ مرحله دانست و ابراز کرد: در مرحله اول درمان که در مورد بیشتر افراد پاسخگوست از آلومینیوم کلراید با غلظت‌های مختلف ۲۰ تا ۵۰ درصد استفاده می‌شود که به طور موقتی تعریق کاهش پیدا می‌کند.
دکتر رضوانی افزود: در صورت پاسخگو نبودن درمان اولیه از روش آیونتو فورزیس استفاده می‌شود که دستگاهی است با قطب مثبت و منفی و محلول دارویی که به پوست و مجاری غدد نفوذ کرده و تعریق را کاهش می‌دهد. ‌همچنین در مرحله سوم می‌توان از تزریق موضعی سم بوتاک استفاده کرد.
این متخصص پوست از قطع کردن اعصاب موضعی که مربوط به سیستم عصبی غیرارادی است به عنوان روش چهارم درمان یاد کرد که تنها در موارد اضطراری باید از آن استفاده کرد زیرا این سیستم عصبی کارهای دیگری نظیر گردش خون را کنترل می‌کند و قطع آن سبب کم‌خونی یا پرخونی در کف دست یا پا می‌شود.
دکتر رضوانی گفت: گاهی تعریق در ناحیه کف پا سبب بروز بیماری‌های قارچی می‌شود، زیرا محل مرطوب برای رشد قارچ‌ها مناسب است.وی علت‌های عمده دیگر تعریق را استرس و اضطراب دانست و همچنین در برخی موارد با افزایش سن کودکان و نوجوانان، تعریق آنها کاهش پیدا می‌کند.

============================

سیگار یکی از مهمترین عوامل التهاب و بیماری های لثه است

دبیر علمی پنجمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح گفت: سیگار با تاثیر بر عروق خونی لثه یکی از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید کننده التهاب و بیماری های لثه به شمار می رود.

دکتر " امین جلال جلالی" در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: تا قبل از این تصور می شود سیگار یک عامل کمک کننده در بروز بیماری های لثه است، اما هم اکنون مطالعات صورت گرفته ثابت می کند سیگار خود به تنهایی یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری های لثه است و علاوه بر این در تشدید بیماری های لثه نیز نقش دارد.
وی با اشاره به اینکه سیگار به عنوان یک عامل مهم خطر نظیر پلاک میکروبی در ایجاد بیماری های لثه محسوب می شود گفت: به طور قطع ، کسانی که سیگار می کشند از سلامت دهان و دندان کمتری برخوردار هستند.
جلالی با اشاره به اینکه سیگار بر روی عروق خونی لثه تاثیر می گذارد، گفت:این تاثیر موضعی نیست بلکه بلکه به این صورت است که با تاثیری که نیکوتین روی خون می گذارد، گردش این خون در عروق لثه ها، باعث تضعیف سیستم ایمنی و دفاعی بدن می شود.
وی با بیان اینکه اگر فرد از سلامت کامل برخوردار باشد ، میکروب های مخرب دهان و دندان کمتر فرد را با مشکل مواجه می کند، گفت: استعمال سیگار باعث می شود، حتی اگر مسواک زدن و سایر نکات بهداشت دهان و دندان رعایت شود، احتمال بروز مشکلات لثه شود بالاتر رود.
جراح و متخصص بیماری های لثه یادآور شد: وقتی این سموم به لثه و قسمت های عمقی استخوان سرایت کنند به طور طبیعی بدن به گونه ای عمل می کند که مانع از رسیدن این سموم به داخل بدن می شود و مانع از ایجاد عفونت خون می شود.
وی اضافه کرد: بر اثر این سموم و باکتری، استخوان تحلیل می رود و این تحلیل استخوان به تحلیل لثه و در نهایت لق شدن دندان ها منجر می شود.
جلالی با اشاره به اینکه لقی دندان و تحلیل لثه نشان دهنده دفاع بدن از حمله سموم به بافت های اصلی است، گفت: چنانچه بیمار در این مرحله به دندان پزشک مراجعه کند، متحمل صرف هزینه های سنگین و صرف وقت بیشتری می شود و اگر در همین مرحله هم مراجعه نشود بی دندانی کامل را به دنبال خواهد داشت.
پنجمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح صبح روز چهارشنبه گشایش یافت و تا دهم مهرماه به کار خود ادامه می دهد.
hi dr!
     
  

 
دیابت مهمترین بیماری غیرواگیر در کشور است

رییس هشتمین کنگره بین المللی غدد ایران گفت: هم اکنون بیماری دیابت که شیوع آن در برخی شهرها در افراد بالای ۲۰ سال به ۲۰ درصد هم می رسد، مهمترین بیماری غیر واگیر در کشور است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از هشتمین کنگره بین المللی غدد درون ریز، دکتر "فریدون عزیزی" گفت: به علت کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب هر ساله بر تعداد افراد دیابتی اضافه می شود و شیوع اختلال تحمل گلوکز و دیابت در بین افراد بالای ۲۰ سال کشور حدود ۲۰ درصد است که شیوع کشوری آن ، اندکی کمتر از این میزان است.
وی افزود: در مناطق روستایی به علت تغذیه سالم و تحرک بیشتر ، میزان شیوع آن به ۴ تا ۸ درصد کاهش می یابد، اما روند رو به گسترش این بیماری در کشور بسیار نگران کننده است.
عزیزی یادآور شد: در هشتمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم که هم زمان با دومین کنگره آندوکرینولوژی (غدد درون ریز) و دیابت عرب و ایران از پنجم تا هشتم آبان در سالن همایش های رازی برگزار می شود، جدیدترین دستاوردهای علمی برای درمان این بیماری ها برگزار می شود.
رییس هشتمین کنگره بین المللی غدد ایران و دومین کنگره آندوکرینولوژی دیابت عرب و ایران ادامه داد: در این گردهمایی، دانشمندانی از کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا، ترکیه، یونان، مالزی و سوریه نتایج دستاوردهای جدید و تجربیات خود را طی هفت سخنرانی جامع و ۱۲ سمپوزیوم علمی ارایه می کنند.
وی گفت: حدود ۲۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این کنگره رسیده است که از میان آنها ۶۰ مقاله برای ارایه به صورت شفاهی و ۱۰۰ مقاله برای ارایه به صورت پوستر پذیرفته شده است.
بیماری های غده تیروئید، دیابت قندی، سندروم متابولیک و چاقی، اختلالات چربی های خون، بیماری های غده هیپوفیز، بیماری های غدد آدرنال، آندوکرینولوژی سیستم تولید مثل و بیماری های متابولیک استخوانی از مهمترین محورهای مورد بررسی در این کنگره است که طی سه روز اول این کنگره به زبان انگلیسی ارایه می شود.
عزیزی یادآور شد: هم زمان با هشتمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم ، دومین کنگره آندوکرینولوژی و دیابت عرب و ایران نیز در همین محل برگزار می شود که تقریبا مباحث هر دو کنگره یکسان است . اولین دوره این کنگره نیز سال گذشته به میزبانی سوریه برگزار شد.
* طرح موفقیت آمیز یددار کردن نمک خوراکی در کاهش موارد گواتر
عزیزی یادآور شد: تا حدود ۲۰ سال قبل ، مهمترین بیماری غدد در ایران گواتر بود به طوری که ۵۶ درصد دانش آموزان به این بیماری مبتلا بودند که با اجرای طرح ید دار کردن نمک خوراکی، این بیماری کاهش یافت.
وی ادامه داد: امروزه شیوع گواتر به کمتر از ۱۰ درصد در افراد بالغ رسیده و شیوع آن در بین دانش آموزان نیز به کمتر از پنج درصد کاهش یافته است.
وی گفت: شیوع این بیماری هنوز در بین بزرگسالان بیش از دانش آموزان است و به خصوص در برخی مناطق کوهستانی کشور این بیماری همچنان شایع است که مساله مهم در این خصوص ادامه مراقبت و کنترل این بیماری با توزیع مناسب نمک ید دار در کشور است.
این کارشناس خاطر نشان کرد: اگر در نظارت بر حسن اجرای این برنامه کوتاهی شود دوباره شیوع این بیماری گسترش می یابد، چنانچه برخی کشورهای آسیای میانه و حتی استرالیا با غفلت از اجرای مناسب این برنامه دچار آسیب هایی شده اند.
عزیزی اضافه کرد: اکنون از هر ۲۰ نفر یکی یعنی حدود ۵ درصد نسل جدید در کشور به بزرگی غده تیروئید و گواتر مبتلا هستند که شیوع آن در زنان بیشتر و بین ۴ تا ۸ درصد است و در مردان کمتر و بین ۲ تا ۴ درصد است.
وی گفت: درحال حاضر با کنترل قابل قبول بیماری گواتر در کشور مهمترین بیماری مرتبط با غدد در کشور، دیابت است.
هشتمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم و دومین کنگره آندوکرینولوژی و دیابت عرب و ایران با همت پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری انجمن متخصصان غدد درون ریز ایران، آمریکا، مالزی، سوریه و دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار می شود.



==============================

کمبود خواب عمیق می تواند خطر دیابت را افزایش دهد

داشتن خواب عمیق و راحت ممکن است برای بیماران دیابتی نوع ۲ دارای اهمیت باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان فارسی زبان به نقل از رویترز ، جوانانی که مرحله عمیق خواب را ندارند، پس از سه شب موج آرامی را از مقاومت انسولینی در خود به وجود می‌آورند. همچنین می توان گفت که نداشتن خواب راحت و کافی، اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می‌آورد.
داشتن خواب راحت، تنها برای مغز مهم نمی باشد. بلکه برای استراحت کل بدن لازم است.
دیابت نوع ۲ با اضافه وزن بدن، رژیم غذایی غنی، زندگی پشت میزنشینی ارتباط دارد و مقدار کم خواب می تواند تغییراتی را در متابولیسم و اشتها به وجود بیاورد.
دانشمندان با بررسی‌هایی که روی افراد انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند که پس از سه شب اختلال در خواب، از هر ۹ نفر ۸ نفر حساسیت کمتری را به انسولین نشان می‌دهند و این امر بدون افزایش تولید انسولین می باشد.
کمبود خواب، اغلب ناشی از چاقی و افزایش وزن است و اکثر جوانان و بزرگسالان ۸۰ تا ۱۰۰ دقیقه در شب را در خوابی با موج آرام می گذرانند که با افزایش سن و پس از ۶۰ سالگی این زمان به ۲۰ دقیقه کاهش می‌یابد.
hi dr!
     
  

 
ایمنی غذایی نباید تنها درباره محصولات وارداتی موردتوجه قرارگیرد

ایمنی غذایی نباید تنها درباره محصولات وارداتی موردتوجه قرارگیرد
عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ایمنی غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، مشکلات اخیر در خصوص آلودگی‌های مواد غذایی، کمیسیون بهداشت و درمان و فراکسیون صنایع غذایی مجلس را بر آن داشته است تا به بررسی و تجدیدنظر در قانون مربوط به ایمنی غذایی بپردازند.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت تامین ایمنی غذایی، گفت: امروز در کمیسیون بهداشت و درمان قوانین مربوط به مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی مورد بررسی و تجدید نظر قرار می‌گیرد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس، با اشاره به اهمیت بحث ایمنی غذایی، افزود: این موضوع امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام متخصصین اذعان دارند که بیماری‌ها یا از طریق ژنتیکی و یا از طریق مواد غذایی افراد را مبتلا می‌سازد، مواد غذایی می‌تواند بیماری‌های عدیده‌ای را به انسان منتقل کند، به طور مثال حدود ۷۰ درصد بیماری‌ها با آب ارتباط دارد، در بیماری‌های قلبی و عروقی که حدود ۴۰ درصد از مرگ و میرها ناشی از آن است پس از عامل تحرک، عامل تغذیه اصلی‌ترین علت آنهاست، به طور کلی تغذیه نقش بسیار موثری در سلامت انسان دارد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت افزود: در این راستا قرار است در قالب طرحی نقاط ضعف قوانین ایمنی غذایی رفع و مواردی که نیاز به بررسی مجدد، تشخیص مجازات و نظارت بیشتر دارد کارشناسی و تعیین شود.

وی در خصوص ایمنی غذایی در کشور گفت: نمی‌توان در این‌باره به صورت کلی صحبت کرد اما واقعیت این است که باید نظارت‌ها بیشتر شود، زمانی که مشخص می‌شود ۴۵ روز در مخزن آب آشامیدنی ما مرده وجود داشته و بعد خیلی راحت می‌گوییم چیزی نبود با این‌که گفته شود امنیت غذایی وجود دارد در تضاد است، به هرحال نمی‌توان به طور کلی قضاوت کرد اما در بعضی جاها نقاط ضعفی و قوانین موازی وجود دارد ضمن این‌که نظارت‌هایمان کم است، این نقطه ضعف‌ها در تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی وجود دارد که باید در مورد آن مفصلا به بحث نشست.

محسنی در ادامه تاکید کرد: ایمنی غذایی نباید تنها در خصوص محصولات وارداتی مورد توجه قرار گیرد بلکه باید در تمام ابعاد و مراحل تولیدات داخل، مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، چراکه این موضوع با سلامت مردم در ارتباط است.

وی درخصوص پیشنهاد دکتر لنکرانی برای احداث سازمان غذا و دارو جهت تامین امنیت غذایی، خاطرنشان کرد: اگر چنین سازمانی داشته باشیم بد نیست، اما این رفع مسوولیت نمی‌کند که صرفا به خاطر این‌که سازمان مستقل غذا و دارو نداریم نظارت‌مان را به حداقل برسانیم. ضعف در نبود تشکیل سازمان غذا و دارو نیست، ضعف در اجرای غلط قوانین موجود و نظارت بر آنهاست.

به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان، قانون‌گذار در وزارت بهداشت، معاونت سلامت و معاونت بهداشت را به صورت دو اداره مستقل ایجاد کرد تا وزارت بهداشت بتواند بر عملکرد این بخش‌ها نظارت کند، ضمن این‌که به اداره استاندارد هم مجوزهای قانونی داده شده تا نظارت کلی بر توزیع و تولید مواد داشته باشد.

محسنی در خصوص تاثیر مسایل اقتصادی بر موضوع ایمنی غذایی گفت: ایمنی غذایی تاثیر زیادی از مسایل اقتصادی می‌پذیرد، مسایل اقتصادی در موارد فرهنگی، اجتماعی، سلامت و ایمنی غذا تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه با اشاره به وظایف دولت و مجلس در باره ایمنی غذایی، تاکید کرد: مجلس علاوه بر نظارت بر روند اجرای قوانین، باید به گونه‌ای قانون‌گذاری کند تا در این باره خلاء قانونی نداشته باشیم، دولت هم باید به اجرای صحیح این قوانین بپردازد و در جاهایی که در اجرا با معضل و مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند بدرستی انجام وظیفه کند و مواردی که خلا قانونی دارد را به صورت لایحه به مجلس ارایه کند تا برطرف شود.
hi dr!
     
  

 
به چشم‌هایتان استراحت دهید


یک متخصص طب کار با بیان این که مهم‌ترین عوامل خستگی‌ کارمندان نامناسب بودن وضعیت کاری آنها است، افزود: طراحی محل و ابزار مناسب کار و طراحی زمان استراحت سبب کاهش خستگی‌ها می‌شود، بویژه استراحت دادن به چشم‌ها برای کارمندانی که با رایانه کار می‌کنند، ضروری است.
دکتر امینیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا گفت: کاهش بهره‌وری فرد شاغل، نداشتن توانایی برای انجام کار مناسب و کافی و بروز بیماری‌های مزمن و ماندگار از مهم‌ترین عوارض خستگی‌های زودهنگام در محل کار است.
وی با تقسیم کردن شاغلان به کارمندان اداری و یدی افزود: اگر نحوه انجام کار نادرست باشد، فرد در کوتاه‌مدت انرژی خود را از دست داده و سیستم عضلانی و مفاصلش دچار خستگی می‌شود.
این متخصص طب کار اظهار کرد: چنانچه کارگری بار را به روش نادرست حمل کند سبب کشیدگی و فشار بر عضلات مجاور ستون مهره‌ها و عضلات اندام فوقانی ‌شده و در کوتاه‌مدت، فرد دچار خستگی‌های عضلانی می‌شود.
وی مهم‌ترین عوامل خستگی‌ کارمندان را نامناسب بودن وضعیت کاری آنها دانست و ادامه داد: عواملی نظیر نامناسب بودن ارتفاع و دسته و پشتی صندلی و همچنین متناسب نبودن محل قرارگیری صفحه کلید و مانیتور کامپیوتر با اندام فرد سبب بروز خستگی‌ها در عضلات سر، گردن و دست می‌شود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چه عواملی می‌تواند در پیشگیری از این خستگی‌ها موثر باشد، گفت: طراحی مناسب ابزار و محل کار، هم چنین طراحی مناسب زمان انجام کار نظیر گنجاندن زمان استراحت در حین کار یا حرکت دادن چشم و بدن می‌تواند از بروز خستگی‌ها پیشگیری کند.
hi dr!
     
  

 
ضریب هوشی کودکان مبتلا به کم‌خونی کمتر از حد طبیعی


یک متخصص تغذیه گفت: کودکان مبتلا به کم‌خونی یادگیری کمتری دارند و ضریب هوشی این کودکان ۵‌تا ۱۰ درجه کمتر از حد طبیعی برآورد شده است.
مرتضی صفوی افزود: تغذیه صحیح با تأمین منابع مورد نیاز رشدونمو کودکان از طریق ریزمغذی‌ها و اثرات مهمی در توانمندی ذهنی کودکان دارد. توانمندی ذهنی نیز تأثیر زیادی بر چگونگی یادگیری و کسب و به‌کارگیری مهارت‌های آموزش داده شده دارد.
وی به فارس گفت: مطالعات مختلفی در دنیا نشان داده است که سوء تغذیه میزان یادگیری کودکان در مدرسه و موفقیت‌های بعدی آنها را در طول دوران زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد و ضریب هوشی کودکانی که در ۲ سالگی مبتلا به سوء تغذیه پروتئین‌ و انرژی و کوتاه قدی شدید بوده‌اند در مقایسه با کودکان طبیعی سنین ۸ تا ۱۱ ساله، ۱۱ امتیاز کمتر بوده است.این متخصص تغذیه اضافه کرد: کمبود برخی از ریزمغذی‌ها بر توانایی ذهنی مؤثر است از جمله کمبود آهن می‌تواند در تمام مراحل زندگی سبب کاهش قدرت ادراک و یادگیری شود. کودکان مبتلا به کم‌خونی در مدرسه یادگیری کمتری دارند و ضریب هوشی این کودکان ۵ تا ۱۰ امتیاز کمتر از حد طبیعی برآور شده است.
صفوی افزود: کمبود ید نیز باعث کاهش آموزش‌پذیری، فراگیری کودکان شده و ضریب هوشی آنها را به میزان ۵/۱۳ امتیاز کم می‌کند که در این مورد هزینه‌های صرف شده برای جبران اختلال یادگیری مؤثر نبوده و به هدر می‌رود.این متخصص تغذیه اضافه می‌کند: مطالعات دهه اخیر نشان داده که نخوردن صبحانه می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری داشته باشد و در شرایط طبیعی ناشتایی (کوتاه‌مدت) مکانیسم هموستاتیک گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می‌دارد تا بر عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی‌تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود.
صفوی افزود: بررسی‌های اخیر نشان داده است که حفظ قند خون در محدوده طبیعی باعث بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان مدرسه‌ای می‌شود. یکی از دلایل افزایش یادگیری، ساخته شدن استیل کولین است که نقش آن در تقویت حافظه به اثبات رسیده است. کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند در انجام تکالیف ریاضی کارآیی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می‌یابد.وی می‌گوید: کودکان در سنین مدرسه علاوه بر ۳ وعده اصلی غذایی به میان وعده نیز نیاز دارند. در این سنین، کودکان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، غذا بخورد تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.این متخصص تغذیه گفت: کبد که مسوول ذخیره گلوکز به صورت گلیکوژن و آزادسازی آن به خون در صورت نیاز است، در کودکان این سنین تنها برای حدود ۴‌ساعت گلیکوژن ذخیره می‌کند بنابراین دانش‌آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده‌های بیشتر نیاز دارند و باید بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند.
hi dr!
     
  

 
واکسن آنفلوآنزای فصلی را هر چه زودتر بزنید

یک متخصص عفونی به افراد در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای نوع ( Aموسوم به خوکی) توصیه کرد که هر چه سریعتر به تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی اقدام کنند.
دکتر «مسعود مردانی»، اظهار کرد: به دلیل وجود پاندمی (همه‌گیری جهانی) آنفلوآنزای نوع ( Aموسوم به خوکی)، باید هرچه سریعتر واکسن آنفلوآنزای فصلی تزریق شود.
وی اظهار کرد:‌هر چند همیشه شروع واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی با آغاز فصل سرما همراه است اما در شرایط فعلی که پاندمی آنفلوآنزای نوعA در جهان وجود دارد بهتر است واکسیناسون آنفلوآنزای فصلی زودتر از فصل سرما آغاز‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: خط اول پیشگیری از آنفلوآنزای نوعA انجام واکسیناسیون فصلی افراد در معرض خطر است.
دکتر مردانی اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزای فصلی باید به تمام افراد بالای ۵۰ سال وکودکان شش ماه تا شش سال بدون در نظر گرفتن بیماری تزریق شود.
وی گفت: ‌همچنین بیمارانی همچون بیماران قلبی عروقی، کلیوی، دیالیز، همودیالیز، پیوند کلیه، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی مثل برونشیت و آسم و همچنین تمام بیمارانی که به نوعی نقص ایمنی دارند از جمله اچ.آی.وی. مثبت‌ها باید واکسن آنفلوآنزای فصلی را مورد‌استفاده قرار دهند.
این متخصص عفونی، اظهار کرد:‌ این واکسن همچنین برای افرادی که تحت شیمی درمانی، رادیوتراپی یا کورتون با دوز فوق فیزیولوژیک دریافت می‌کنند نیز باید تزریق شود.
دکتر مردانی به تمام کارکنان پزشکی اشاره کرد که جزو افرادی محسوب می‌شوند که باید حتما با واکسن آنفلوآنزای فصلی، واکسینه شوند.
hi dr!
     
  

 
ضربه‌های مغزی دوران جوانی زمینه ابتلا به آلزایمر

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: ضربه‌های مغزی که در دوران طفولیت یا جوانی به سر افراد وارد می‌شود،‌ در ابتلا به بیماری آلزایمر موثر است.

معصومه صالحی در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: بیماری آلزایمر، نوعی اختلال مغزی است که فرد مبتلا را به فراموشی دچار می‌سازد.
وی گفت: در این بیماری، سلول‌های مغز بتدریج تخریب شده و فرد دچار فراموشی می‌شود به طوری که فرد دیگر قادر نیست خاطرات گذشته را به یاد بیاورد یا رویدادهای جدید را در مغز خود شکل دهد.
وی با بیان این مطلب که ۳۵۰ هزار نفر بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور وجود دارد، ‌گفت: این بیماری معمولا در افراد بالای ۶۵ سال بروز می‌کند، اما در ایران، برخی هم در گروه سنی زیر ۶۰ سال، گرفتار این بیماری هستند.
به گفته وی، هر ۵ سال که به عمر انسان افزوده می‌شود، ابتلا به این بیماری در افراد دو برابر می‌شود.
صالحی گفت:‌ افرادی که در سن پیری یا کهنسالی به سر می‌برند، نباید تنها زندگی کنند و بشدت نیازمند مراقبت هستند و رژیم غذایی مناسب، کم چرب و کم کالری در برنامه آنان رعایت شود.
وی مصرف گوشت سفید و چربی‌های غیراشباع را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: افراد در هر گروه سنی، استعمال دخانیات را کنار بگذارند و اعتماد به نفس را در درون خود،‌ تقویت کنند. صالحی ادامه داد: محافظت از مغز را نیز باید در دستور کار قرار دهیم تا از وارد شدن هرگونه ضربه و آسیب جدی به آن جلوگیری شود.
در حال حاضر،‌ ۳۵ میلیون نفر در دنیا، مبتلا به بیماری آلزایمر هستند.
hi dr!
     
  

 
زمان شیردهی بر اساس نیاز نوزاد تنظیم شود

یک متخصص اطفال گفت: به مادران توصیه می‌شود هنگام شیردادن به نوزاد، سر او بالاتر از بدن قرار داده و نوزاد به گونه‌ای درآغوش گرفته شود که سر و بدن او در یک راستا باشد.

دکتر معصومه کرم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، منطقه خوزستان ـ اظهار داشت: زمان شیردهی باید بر اساس نیاز و احساس گرسنگی نوزاد تنظیم شود و معمولا نوزادان هر ۲ یا ۳ ساعت یک‌بار گرسنه می‌شوند.

وی افزود: گریه، گذاشتن انگشت در دهان و مکیدن آن، بی‌قراری و کم‌خوابی از جمله نشانه‌های گرسنگی نوزادان است.

کرم‌پور تصریح کرد: همچنین مادران سعی کنند که از هر دو پستان به کودک شیر بدهند و این کار را به تناوب انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا کودکان پس از هر بار شیر خوردن دچار تجمع گاز در معده می‌شوند. به والدین توصیه می‌شود پس از شیر دادن به کودک او را در آغوش گرفته و با ضربه و ماساژ ملایم پشت کودک او وادار به آروغ‌زدن کنند.

این متخصص اطفال بیان کرد: همچنین برای پیش‌گیری از رفلاکس معده نوزاد، بلافاصله پس از شیردهی او را نخوابانند و سعی شود نوزاد را در زاویه ۴۵ درجه بنشانند.

وی اضافه کرد: باید مراقب بود که بینی نوزاد که در هنگام شیر خوردن تنها راه تنفس اوست توسط سینه مادر پوشانده نشود.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 36 از 64:  « پیشین  1  ...  35  36  37  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA