انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 47 از 64:  « پیشین  1  ...  46  47  48  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
رازهای سلامتی

در طول زندگی نکات بسیار ساده ای وجود دارد که رعایت آنها می تواند به تداوم سلامتی و همچنین افزایش طول عمر ما کمک کند . نکاتی که در زیر اشاره می گردد نیز شامل این موارد است :

نکته ۱ – چه مقدار کالری روزانه باید مصرف کنیم تا چاق نشویم؟
این سوال یک فرمول خیلی ساده دارد

نکته ۲ – ساده ترین راه برای پایین آوردن کلسترول: :
۱٫ وزنتان را به پوند (هر پوند= ۴۵۳ گرم) در ۲٫۲ تقسیم کنید.
۲٫ آنرا در ۲۴ ضرب کنید. (این مقدار کالری است که برای زنده ماندن باید استفاده کنید)
۳٫ با ضرب عددی که در شماره ۲ به دست آورده اید در ۱٫۶ می توانید میزان کالری فعالیت خود را به دست آورید. این آن مقدار کالری است که باید روزانه مصرف کنید و چاق هم نخواهید شد. برای کاهش وزن، باید میزان کالری هایی که می سوزانید از مقدار کالری هایی که مصرف می کنید کمتر باشد، حال چه با ورزش کردن باشد چه با کمتر خوردن.

۱٫ انگور بخورید. پوست انگور حاوی ترکیبی است که به پایین آوردن کلسترول کمک می کند.
۲٫ سیر بخورید.سیر ماده ای است که بطرز نیرومندی کلسترول را پایین می آورد.همچنین به پایین آوردن فشارخون نیز کمک میکند.
۳٫ در روز دو عدد هویج بخورید. همین به تنهایی کلسترول شما را ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین خواهد آورد.
۴٫ حداقل سه بار در هفته پیاده روی ۳۰ دقیقه ای داشته باشید.

نکته ۳ – راز لاغری:
همه انسانها در طول زندگی خود یک رژیم غذایی را امتحان می کنند و تقریباً همه آنها در آن شکست می خورند. در دنیای واقعی، برای همه ما دشوار است که به یک رژیم غذایی پایبند بمانیم. آنها که از طریق رژیم غذایی وزن کم میکنند، بعد از مدتی بیشتر از آن وزن از دست رفته را اضافه می کنند. بهترین راه برای دستیابی به کاهش و کنترل وزن ایجاد تغییرات کوچکی در شیوه زندگی تان است.
در زیر به چند راه عالی اشاره می کنیم که به شما کمک میکند بدون هیچگونه رنج و عذاب وزن کم کنید.
الف. از خوردن صبحانه غفلت نکنید.
تحقیقات ثابت کرده است که افرادیکه صبحانه می خورند، بیشترین موفقیت را در کنترل وزن خود دارند. خوردن صبحانه قند خون شما را تثبیت کرده، چربی سوزی شما را تقویت کرده و اشتهایتان را سرکوب می کند.
ب. کمی طعم به زندگیتان بدهید.
خردل و فلفل قرمز را به برنامه غذاییتان اضافه کنید. همچنین سیر و پیاز را. این موادغذایی حس چشایی شما را ارضاء کرده و باعث می شود کمتر غذا بخورید. و بالاتر از همه اینها، این موادغذایی ۴۵ تا ۷۵ کالری از کالری های مصرفیتان را پس از هر غذا می سوزاند.
ج. اشتهایتان را از بین ببرید.
۳۰ دقیقه قبل از غذا، یک خوراک مختصر، سبک و کم کالری بخورید (یک برش طالبی، یک هویج، یک پرتقال، یک گلابی، یک تکه نان گندم کامل و …). ۲۰ دقیقه طول می کشد تا مغزتان از معده تان پیامی دریافت کند. زمانیکه برای خوردن غذا می نشینید، مغر شما این پیام را دریافت کرده است که دیگر گرسنه نیستید. و با این روش خیلی کمتر غذا خواهید خورد.
د. به موسیقی مناسب گوش کنید.
قبل از اینکه برای خوردن غذا پشت میز بنشینید، موسیقی آرامبخش را روشن کنید. تحقیقات ثابت می کند که با گوش دادن به موسیقی ملایم شما خیلی آرامتر غذا خواهید خورد. کمتر هم غذا خواهید خورد.
ح. بلافاصله بعد از خوردن غذا دندانهایتان را مسواک کنید.
مسواک زدن دندانها بعد از خوردن غذا، اشتهایتان را فروخواهد نشاند. چرا؟ به خاطر اینکه خمیردندان نعنایی حس چشایی شما را ارضاء کرده و تمایل کمتری به غذا و تنقلات بیشتر پیدا خواهید کرد.
و. خواب کافی داشته باشید.
خیلی از آدم ها از روی گرسنگی غذا نمی خورند، بلکه از روی خستگی به سمت غذا روی می آورند. پس به جای اینکه ۱۵ دقیقه برای خوردن یک کاسه بستنی وقت بگذارید آن ۱۵ دقیقه را صرف یک استراحت کوتاه کنید. همچنین اطمینان یابید که ۷ الی ۸ ساعت خواب شب را به طور کامل داشته باشید.

نکته ۴ – زمانی برای حرکات کششی.
اگر تصور می کنید که حرکات کششی بهترین راه برای شروع تمریناتتان است، کاملاً در اشتباهید. انجام حرکات کششی روی عضلات سرد ممکن است منجر به آسیب دیدگی شود. مهم نیست که چه ورزشی می خواهید انجام دهید، بهتر است قبل از شروع ابتدا بدنتان را گرم کنید و بعد حرکات کششی را انجام دهید.

بهترین روش برای گرم کردن نوع سبکی از همان ورزشی است که می خواهید انجام دهید. مثلاً اگر میخواهید پیاده روی کنید، ورزشتان را با ۵-۳ دقیقه پیاده روی کند شروع کنید. تمرینات کششی ملایم را نیز بعد از تمریناتتان انجام دهید نه قبل از آن.

نکته ۵ – برای متناسب شدن اندامتان هیچوقت دیر نیست.
اگر سنتان بالای ۵۰ سال باشد دلیل بر این نیست که نمی توانید ورزش کنید، حتی اگر هیچوقت در طول عمرتان ورزش نکرده باشید. باوجود سالهای سال زندگی یکجانشینی، هنوز هم می توانید به ورزش و تناسب اندام روی بیاورید. در یک تحقیق مشخص شد افرادیکه در زندگی گذشته خود ندرتاً ورزش می کرده اند، به همان اندازه کسانیکه ۱۰ سال به طور منظم ورزش می کرده اند، می توانند به تناسب اندام دست یابند.

نکته ۶ – چرا با بالا رفتن سن کاهش وزن دشوارتر می شود؟
تغییراتی که با بالا رفتن سن در متابولیسم، ساخت بدن، نیازهای غذایی، و میزان فعالیت بدن ایجاد می شود، کاهش وزن را کمی دشوارتر می کند. با بالا رفتن سن، متابولیسم بدن کندتر می شود و بدن کالری کمتری می سوزاند. اما، دلیل دیگر این سوزاندن کمتر کالری، این است که میزان فعالیت ما نیز کاهش می یابد. فعالیت جسمانی و ورزش بدون شک بهترین راه برای مقابله با کند شدن متابولیسم بدن میباشد.

نکته ۷ – چه مقدار باید ورزش کنیم تا بدن به چربی سوزی برسد؟
گرچه ۱۵ دقیقه ورزش کمی چربی می سوزاند، به طور کل ۳۰ دقیقه طول می کشد تا بدن به سراع ذخیره چربی های بدن برود. اگر قصد دارید وزنتان را پایین بیاورید، باید ۳۰ دقیقه تمرین با شدت متوسط مثل پیاده روی، را سه روز در هفته در برنامه خود قرار دهید.

نکته ۸ – بهترین ورزش برای کاهش وزن کدام است، پیاده روی یا دو؟
یک مایل پیاده روی به همان اندازه یک مایل دویدن کالری می سوزاند. بعلاوه، پیاده روی فواید خاصی برای کاهش وزن دارد. نیمی از سوخت بدن در حین پیاده روی از چربی ها تامین می شود. اما طی دویدن، کمتر از یک سوم کالری های سوخته شده از چربی ها تامین می شود.

نکته ۹ – بیشترین منبع چربی برای خانم ها کدام است؟
برخلاف آنچه که تصور می کنید، چربی های بدن شما به خاطر خوردن گوشت یا شیرینی جات نیست. مقصر اصلی همان سس سالادتان است که %۹ از چربی مصرفی شما را تشکیل می دهد. به جای سس سعی کنید از آبلیمو، فلفل و کمی نمک برای چاشنی سالاد استفاده کنید.

نکته ۱۰ – سیریال: شکل هم اهمیت دارد.
فیبر موجود در پوست گندم سالیان سال است که دفاع مکمی در مقابل سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ به حساب می آید. تحقیقات جدید نشان می دهد که در سیریال های صبحانه، شکل اهمیت بسیار زیادی دارد. بااینکه پوست گندم برای مقابله با سرطان روده آلت دفاعی خوبی است، این تحقیق دریافته است که پوست گندم گرم شده و فراورده ای تاثیر بیشتری دارد. پوست گندمی که برای مصارف تجاری به شکل نوارهای کوتاه و ترد درآمده است در جلوگیری از سرطان روده کارآمدتر است.

نکته ۱۱ – سایز میانتنه تان را کم کنید.
خانم هایی که ورزش می کنند کمتر از خانم هایی که ورزش نمی کنند دچار چربی شکم می شوند. یک تحقیق جدید نشان داد که خانم هایی که ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کرده اند، ۱۷ درصد کمتر از خانم هایی که ورزش نکردند دچار چربی شکم شده اند. بهترین ورزش هم همانطور که قبلاً ذکر شد پیاده روی است.

نکته ۱۲ – آیا عادت دارید شب ها غذا بخورید؟
شما می توانید هر وقت که میل داشتید غذا بخورید. اکثر خانم ها تصور می کنند که اگر شامشان را درهنگام بخورند مستقیماً در بدنشان تبدیل به چربی خواهد شد. طبق یک تحقیق جدید، هیچ جای نگرانی نیست. محققان دریافته اند، خانم هایی که بیش از %۵۲ از کالری های مصرفیشان را بعد از ساعت ۵ عصر مصرف می کنند، درمقایسه با افرادیکه بیشتر کالری های مصرفیشان را در طول روز مصرف می کنند، چربی بیشتری به دست نمی آورند. مهم مقدار کالری هایی است که در روز مصرف میکنید نه ساعت مصرف آن.

نکته ۱۳ – آب بخورید و وزن کم کنید.
خیلی از افراد نمی دانند که آب راه بسیار خوبی برای از بین بردن اشتهاست. افراد زیادی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند و درنتیجه پرخوری می کنند. دفعه بعد که خواستید به خوردن تنقلات روی بیاورید، به جای آن یک لیوان بزرگ آب بنوشید. اگر هنوز گرسنه تان بود، احتمالاً یک خوراک مختصر می تواند گرسنگیتان را تا وعده غذای بعد از بین ببرد.

نکته ۱۴ – آجیل= قلبی سالم.
اکثر ما خوب می دانیم که آجیل حاوی میزان زیادی چربی است. از اینرو آنهایی که خیلی نگران وزنشان هستند، از خوردن آن خودداری می کنند. اما آیا می دانستید که چربی موجود در آجیل از جمله چربی های غیراشباع بسیار سالم است؟ تحقیقی جدید نشان می دهد که افرادیکه بیشترین میزان آجیل را می خورند، کمترین احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دارد.

نکته ۱۵ – از خوردن چیپس اجتناب کنید.
چیپس ها هم مثل همان چیپس های سیب زمینی هستند شاید بدتر هم باشند. هر ۳۰ گرم از این چیپس ها چیزی درحدود ۱۵۰ کالری دارد که تقریباً ۱۰ گرم آن چربی است.

نکته ۱۶ – خمیر بادام زمینی و موز؟
درست است. خمیر سیب زمینی و ساندویچ موز که با نان گندم کامل درست شده باشد، برای سلامت قلب شما بسیار مفید است. بادام زمینی، موز و گندم حاوی میزان زیادی ویتامین B6 می باشند. طبق تحقیقات جدید، افرادیکه بالاترین میزان ویتامین B6 را دارا هستند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. منابع خوب دیگر برای این ویتامین عبارت است از: سینه مرغ و سیب زمینی پخته.

نکته ۱۷ – بهترین راه برای کسب آنتی اکسیدان های ضد پیری
آب انگور بنوشید. آنتی اکسیدان موجود در یک لیوان آب انگور معادل آنتی اکسیدان موجود در ۱۲ موز، ۱۱ هلو، و ۴۱ فنجان کاهو می باش
hi dr!
     
  

 
به سوی آرامش

آیا آرزو دارید آرام و خونسرد و خوددار باشید و فرصت کافى براى آنچه دلخواه شماست در اختیار داشته باشید؟ اگرچه رسیدن به این هدف مشکل به نظر مى رسد، اما با کمى تلاش و تجدید نظر در افکار و اعمال مى توان به آن نزدیک شد.

بهتر است راهکارهاى پیشنهادى ما را رعایت کنید:

فراموش نکنید در دنیاى شلوغ و پراسترس امروز به دست آوردن تکه اى آرامش مى تواند غنیمت بزرگى باشد. آیا ذاتاً همیشه مسئول امور و عهده دار نظم و ترتیب هستید؟ افراد پرکار و فعال اغلب احساس مى کنند همه کارها باید تحت کنترل آنها باشد، خصوصاً مواقعى که هدف خاصى مدنظرشان است. بنابراین سعى کنید براى یک بار هم این عادت کنترل کردن را رها کنید و بگذارید زندگى مسیر خود را بپیماید.

فهرستى از برنامه هاى لذت بخش تهیه کنید و براى انجام آن برنامه ریزى نمایید؛ مثلاً برنامه اى براى تهیه بلیت تئاتر یا قرار ملاقات با یک دوست یا خرید کتاب مورد علاقه تان تهیه کنید. با این کارها بلافاصله احساس دلپذیرى خواهید کرد.
مسئولیت هاى متعدد را نپذیرید

ممکن است از این که همواره کارهاى بسیارى را با هم انجام مى دهید به خود ببالید، ولى قطعاً در عین کار احساس عدم تمرکز، نگرانى و خستگى مى کنید. خانم ها اکثراً از این که قادرند چندین کار را همزمان انجام دهند به خود مى بالند ولی در نهایت از این عمل آسیب مى بینند. بنابراین در عهده دارى کارها هوشیار باشید؛ یعنى کارها را یک به یک و به نوبت انجام دهید. قدر لحظه هاى عمر خود را بدانید و از انجام کارى که عهده دار هستید، لذت ببرید تا پس از این که کار را به نحو احسن انجام دادید، احساس موفقیت کنید.

به موفقیت هاى خود بها دهید

همیشه توجه داشته باشید که موفقیت، پیروزى هاى بعدى را به دنبال مى آورد و احساس خودکم بینى را از انسان دور مى کند. کافى است تنها به یک چیز که موجب بالندگى شماست یا یک زمینه که در آن موفق بوده اید فکر کنید. ارزشمند بودن خود را مورد تأیید قرار دهید.

به نیازهایتان اهمیت دهید

همیشه به فکر راضى و خوشحال کردن دیگران بودن کافى نیست، کمى هم به فکر نیازهاى معقول و مقبول خود باشید. این دلیل بر خودخواهى نیست. به نقطه نظرات دیگران گوش دهید، ولى اگر لازم مى دانید براى این که فرصت کافى براى پاسخ داشته باشید به آنها بگویید براى فکر کردن و تصمیم گرفتن در باره آن موضوع نیاز به زمان دارید. در عین حالى که انعطاف پذیر هستید نسبت به احساسات و عواطف خود نیز واقع گرا و بى رو دربایستى باشید.

کارها را یک به یک و به نوبت انجام دهید. قدر لحظه هاى عمر خود را بدانید و از انجام کارى که عهده دار هستید، لذت ببرید تا پس از این که کار را به نحو احسن انجام دادید، احساس موفقیت کنید.
از کار خود لذت ببرید

اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام کارى هستید یا احساس مى کنید براى انجام کارى تحت فشار هستید، علامت این است که از کارى که انجام مى دهید لذت نمى برید. واقعیت امر این است که شما به هر حال ناچارید این کار را انجام دهید، پس روى جنبه هاى لذت بخش آن تمرکز کنید؛ مثلاً بر حس خوبى که به نظم درآوردن امور به شما مى دهد و یا مورد تقدیر و ستایش قرار گرفتن از بابت رسیدن به نتایج مطلوب تکیه کنید. این دیدگاه مثبت مى تواند تنش هاى درون شما را بزداید و به شما فرصت دهد که دریابید چه تغییرات درازمدتى را مى توانید ایجاد کنید.

انعطاف پذیر باشید لزوم یک برنامه روزمره براى تنظیم نیازهاى زندگى بسیار خوب و معقول است ولى نباید اصرار و اجبار در رعایت آن موجب تنش و اضطراب شما شود. سختگیرى و جدى بودن زیاد سبب مى شود فرصت ها را از دست بدهید و با تأکید براى اجراى آن برنامه، انرژى خود را بیهوده تلف کنید. در مواقعى که لازم مى دانید روش و تاکتیک خود را تغییر دهید تا در کارهایتان موفق تر و در رسیدن به اهدافتان خلاق تر شوید.

بین کار و زندگى تعادل برقرار کنید

تداخل و ادغام زندگى کارى و ادارى با زندگى خصوصى باعث اختلالات فیزیکى و عاطفى است. برنامه و زمانى را براى توقف کار انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. در خانه به کار فکر نکنید و توجه خود را به زندگى خانوادگى معطوف دارید. مواردى پیش مى آید که این کار برایتان مقدور نیست، ولى سعى کنید در بیشتر موارد این نکته را رعایت کنید.

عکس العمل هایتان را عوض کنید

ممکن است همواره در تغییر شرایط تنش آفرین موفق نباشید، لیکن با تغییر دادن دیدگاه خود نسبت به آن مى توانید احساسات خود را عوض کنید. اگر کسى دیر به سر وعده مى آید شانه هایتان را به علامت بى تفاوتى بالا نیاندازید و از وقت آزادى که به دست آورده اید لذت ببرید. اگر کسى بى ادب و پرخاشگر است این گونه تلقى کنید که او مبتلا به فشارخون بالا مى شود، نه شما!

ذهن و روح خود را شاد کنید

ذهن و روان خود را با دیدن و شنیدن کارهاى هنرى، زیبا و آراسته کنید. از نمایشگاه هاى هنرى دیدن کنید، به موسیقى گوش فرا دهید و بر زیبایى هاى یک گل تمرکز کنید. کاغذ و قلمى را بردارید و منظره زیبایى را نقاشى کنید یا در پارک قدم بزنید یا در یک کلاس هنرى ثبت نام کنید.

براى آینده برنامه ریزى کنید

حتماً براى خود برنامه هاى تفریحى تدارک ببینید؛ چرا که چشم انتظار برنامه هاى تفریحى بودن نیز آرام بخش بسیار خوبى است. فهرستى از برنامه هاى لذت بخش تهیه کنید و براى انجام آن برنامه ریزى نمایید؛ مثلاً برنامه اى براى تهیه بلیت تئاتر، یا قرار ملاقات با یک دوست، و یا خرید کتاب مورد علاقه تان تهیه کنید. با این کارها بلافاصله احساس دلپذیرى خواهید کرد.
hi dr!
     
  

 
شامپوی مناسب

به دلیل حساس بودن پوست سر بهتر است برای تمیز کردن موها، از شامپوهای ملایم استفاده شود.توصیه می کنیم از شامپو بچه استفاده کنید.

در صورتی که شامپو بچه با موی شما سازگار نیست ، از شامپوهایی استفاده کنید که “PH”آن ۵ باشد، زیرا این ( PH میزان اسیدی و قلیایی بودن شامپو) بسیار نزدیک به اسیدیته نرمال پوست سر است.

شامپوهای ضدعفونی کننده فقط در مواردی که پوست سر فرد، مبتلا به برخی عفونت هاست توصیه می شود که در این صورت بهتر است بیمار به دکتر مراجعه کند.

کدام شامپو و چگونه ؟

برای محافظت از موهای خود، مطمئن شوید که موی شما تمیز و براق است. این مساله بسیار مهم است. شامپوی خود را متناسب با جنس موهایتان و از مارکهای معتبر تهیه کنید. ترکیبات شامپوهای مختلف از لحاظ کیفیت به طرز چشمگیری با هم متفاوتند. یک شامپوی خوب و مناسب علاوه بر قدرت پاک کنندگی ، باید مانع التهاب ، سوزش و خشکی پوست شود. این مساله مهمتر از میزان “PH”شامپو است.شستشوی زیاد و مکرر موی سر، رطوبت و چربی لازم پوست سر را از بین می برد. مواد افزودنی شامپوها مثل عصاره های گیاهی ، عصاره میوه ها و پروتئین تاثیری در وضعیت و حالت موها ندارد.

موهای خیلی چرب باید روزی یکبار شامپو شوند، اما اگر موهای شما خشک است ، نباید هفته ای یک تا ۲ بار بیشتر شسته شوند، زیرا در صورت شستن زیاد و مکرر، رطوبت موها به طور کلی از بین می رود. شامپوهای مخصوص موهای خشک ، ترکیبات خاصی برای جذب چربی دارند، که باعث می شود موها شاداب تر به نظر آیند. حالت دهنده ها و نرم کننده های موی سر، به شادابی و لطافت موها کمک می کنند و مانع نفوذ مواد مضر به ریشه مو می شوند. چون آب به میزان کمی قلیایی است ، اگر بلافاصله بعد ازشامپو کردن و شستشوی موها، آن را خشک کنید، باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در موها می شود و نهایتا مرتب کردن مو را مشکل می سازد.


مادربزرگ های ما در قدیم این مشکل را با اضافه کردن آب لیمو یا سرکه به آب ، در آخرین مرحله شستشوی موی سر و در واقع با خنثی کردن محیط قلیایی آب حل می کردند. روش جدید که امروزه به همین منظور به کار می رود؛ استفاده از کرمهای مخصوص و نرم کننده بعد از شامپو کردن موهاست. بعلاوه برای تثبیت میزان “PH”مو، مواد افزودنی به این محصولات اضافه می شود که علاوه بر درخشندگی و زیبایی مو، آنها را پر پشت تر نشان می دهد.

برخی مواد قلیایی مانند آبهای املاح دار، شامپو، رنگ مو، مواد فر، در صورت تماس مداوم و مکرر با پوست سر باعث صدمه و آسیب به کورتیکول مو می شوند. کرمهای مخصوص که بعد از رنگ کردن موها استفاده می شود، باعث حفظ رطوبت کورتیکول (لایه درونی موها) می شوند. سلولهای تشکیل دهنده کورتیکول ، از تبخیر آب جلوگیری می کنند، در نتیجه آسیب دیدن آنها به هر دلیل باعث خشکی موی سر می شوند.

شامپو برای موهای خشک و چرب

موهای خشک را باید با شامپوهای چرب حاوی “کاد” و “قطران” و “لسیتین” شست و شو داد. موهای چرب را نیز باید با فرآورده های “جوهر سدر” تمیز کرد. برای موهای چرب همچنین از شامپوهای خشک که به صورت پودر هستند و نیازی به خیس کردن ندارند، استفاده می شود. البته شامپوهای خشک، لزوم شست و شو با آب و صابون یا شامپوی معمولی را هر چند بار یک بار منتفی نمی کند.

در مواقعی که بعد از شامپو کردن ، مو کدر می شود و همه چربی مو از بین می رود، لازم است که مقدار کمی چربی به مو برسد تا مو نرم و براق گردد. برای این منظور باید از “بریانتین ها” به صورت مایع و به مقدار کم استفاده شود. البته برای موهای چرب توصیه نمی شود. در موهای چرب از”لوسیون های چربی گیرنده”، برای زدودن چربی پوست سر نیز استفاده می شود.
hi dr!
     
  

 
چگونه مشکل پوست خشکم را برطرف کنم؟

عوامل مختلفی بر روی خشکی پوست تأثیر می گذارند، از جمله جنس، موقعیت جغرافیایی، فصول سال، رطوبت نسبی هوای محل زندگی و محل کار و تعداد دفعات استفاده از صابون و مواد پاک کننده و … نکته کلیدی در مراقبت از پوست خشک، مرطوب نگاه داشتن آن است.

حفظ رطوبت پوست باعث می شود که پوست، نرم تر، صاف تر و راحت تر احساس شود. صورت خود را بیش از یک بار در روز با آب و صابون نشویید و این کار را موقع خواب یعنی زمانی که می خواهید موادی را که طی روز روی صورت مالیده اید پاک نمایید، انجام دهید.
صبح ها تنها صورت خود را با آب گرم بشویید و همیشه از آب گرم استفاده کنید. اگر صورتتان تحمل پاک کردن روزانه با آب و صابون را ندارد، به طور متناوب بعضی روزها از لوسیون ها یا کرم های پاک کننده استفاده کنید.

از مصرف تقویت کننده ها و طراوت زاهای حاوی الکل که چربی پوست را از بین می برند، خودداری کنید. پس از پاک کردن صورتتان، برای این که دفع رطوبت پوستتان را کاهش دهید از یک مرطوب کننده استفاده کنید. بهتر است طی روز از یک لوسیون ملایم روغن در آب و در شب از یک کرم قوی تر آب در مایع استفاده کنید.

این ترکیبات در واقع چندان به رطوبت پوست نمی افزاید بلکه تغییر رطوبت پوست را به تاخیر می اندازند و در این مدت به پوست اجازه می دهند که خود را مرطوب نگاه دارد. این فرآورده ها همچنین به پوست احساس نرم تر، صاف تر و راحت تری می دهند.

اگر در نواحی زندگی می کنید که زمستان سرد و خشک دارند، سعی کنید محیط خود را مرطوب نگاه دارید. هنگامی که در آب و هوای سرد و پر باد زمستان از منزل بیرون می روید، حتماً به وسیله یک کرم مرطوب کننده صورتتان را محافظت کنید.

اگر با رعایت تمام نکات فوق مشکل خشکی پوستتان برطرف نشد، حتماً با متخصص پوست مشورت نمایید.
hi dr!
     
  

 
زیبایی مو و ناخن

ظاهر مو می تواند به وسیله مواد آرایشی مو عوض شود. به وسیله تغییر رنگ از طریق رنگ مو و یا شکل موها به وسیله فر دائم.
رنگ موهای موقت بعد از یک بار شامپو کردن شسته می شوند. رنگ های تدریجی مو تولید یک تغییر رنگ برای دو یا سه هفته می کنند. این رنگ ها معمولاً باعث ایجاد مشکل نمی شوند. رنگ موهای نیمه دائمی که بعد از ۴ تا ۶ شستشو و رنگ های دائمی که شسته نمی شود باعث حساسیت می شود. این محصولات بهتر است بر روی بخش کوچکی از پوست امتحان شود (پشت گوش و یا داخل آرنج ۲۴ ساعت قبل از مصرف)
رنگ موهای دائمی موها را روشن تر یا تیره تر می کند. پرسولفات آمونیوم گاهی برای روشن کردن مو به کار برده می شود که می تواند باعث contaet dermatitis شود. این ماده ممکن است باعث حساسیت ناگهانی مثل سرگیجه و سردرد هم شود.
فر دائمی موی صاف را مواج و فرفری می کند. یک محلول شیمیایی، پیوندهای شیمیایی را در موهای صاف می شکند و باعث ایجاد فر در مو می شود. این عمل می تواند مو را تخریب کند. موها نباید در معرض محلول بیش از هر ۳ ماه قرار گیرند. اگر مایع فر برای مدت طولانی تر روی مو بماند بسیار قوی تر عمل می کند و موها را خشک می کند و بی رنگ می سازد و باعث شکنندگی مو می شود. تخریب پوست سر هم می تواند رخ دهد.

مواد آرایشی ناخن
مواد آرایشی ناخن برای رنگ کردن ناخن، افزایش طول ناخن به طور مصنوعی و یا افزایش مقاومت ناخن به کار می روند.
لاک ناخن باعث درماتیت تماسی آلرژیک می شود. شخصی که به لاک ناخن حساسیت دارد ممکن است در انگشتان و پلک، صورت و گردن و جاهایی که لاک ناخن زمانی که در حال خشک شدن بوده تماس داشته دچار حساسیت شود. فرمالدئید یک ترکیب آلرژی زا می باشد. افرادی با حساسیت به لاک ناخن می توانند لاک های hypoallergenic را که بدونفرمالدئید هستند استفاده کنند. لاک های قرمز رنگ ممکن است باعث زرد رنگ شدن و یا بی رنگ شدن ناخن شوند.
کوتیکول از عفونت ناخن جلوگیری کرده و سلول های مولد ناخن را محافظت می کند پس بهتر است چیده یا کوتاه نشود.
افزایش طول ناخن ها ممکن است به وسیله ناخن های پلاستیکی که کل ناخن یا انتهای ناخن را می پوشاند انجام شود. ناخن های مصنوعی با چسب هایی چسبانده می شوند که حاوی methacrylate هستند که یک ماده حساسیت زا می باشد. چسب های بدون Methacrylate ممکن است باعث شکاف و ترک ناخن شوند. جعبه های مخصوص ترمیم ناخن هم از این چسب ها استفاده می کنند.
استفاده طولانی مدت از ناخن های کاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می تواند باعث واکنش های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن ها، شل شدن ناخن ها و درماتیت شود. خانم هایی که از ناخن های مصنوعی و کاشته شده استفاده می کنند برای زمان طولانی ممکن است مشاهده کنند که ناخن های طبیعی آن ها نازک تر و مات تر شده است. متخصصان پوست پیشنهاد می کنند ناخن های مصنوعی هم ۳ ماه یک بار برداشته شوند و اجازه داده شود تا ناخن های طبیعی استراحت کنند.

Cosmeceuticals چه هستند؟
Cosmeceuticals محصولات مراقبت از پوست هستند که برای تشدید و بهتر سازی آرایش و صاف کردن پوست طراحی می شوند. این محصولات ممکن است عملکرد پوست را بهبود بخشیده و از پیری پوست جلوگیری کنند شامل alphahydroxy مثل گلیکولیک اسید و بتاهیدروکسی اسید مثل سالسیلیک اسید.
هیدروکسی اسیدها پوسته اندازی پوست را افزایش می دهد (از بین بردن پوست مرده) ظاهر پوست را صاف تر و شفاف تر می کند و احساس نرمی را بیشتر می کنند.

بعضی ویتامین ها مثل ویتامین A ممکن است ظاهر پوست را با بهینه کردن عملکرد پوست جوان تر سازد، اما آنها ممکن است پوست را خشک یا تخریب کنند و باید به طور مناسب استفاده شوند. متخصصین پوست می دانند این مواد چگونه باید استفاده شوند و می توانند رهنمودهایی برای بهترین راه داشتن پوست سالم به بیماران ارائه نمایند.
ضدآفتاب ها از پیری پوست ناشی از نور آفتاب و سرطان پوست ناشی از آفتاب جلوگیری می کنند و بهتر است برای همه افراد با هر نوع پوستی به طور مناسب استفاده شوند.

آنچه که یک متخصص پوست انجام می دهد
مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست بخشی از نیازهای روزانه افراد هستند.
اگر مشکلی ایجاد شود یک متخصص پوست می تواند مشکل را تشخیص دهد و درمان کند. Patch test- ممکن است برای تشخیص به کار رود اگر حساسیت به ترکیبی در یک محصول وجود داشته باشد متخصص پوست می تواند به شما توصیه کند چه محصولاتی برای شما مناسب و چه محصولاتی نامناسب است.

آن ها همچنین می توانند به پرسش های شما پاسخ دهند و اطلاعات عمومی در مورد مواد آرایشی مناسب و محصولات مراقبت پوستی ایمن به شما بدهند
hi dr!
     
  

 
پاسخ به اکثر پرسش های شما در رابطه با بهداشت دهان و دندان

هرچند وقت یکبار به دیدن دندانپزشک برویم؟

ما باید هر ۶ ماه یکبار یعنی دوبار در سال به دیدن دندانپزشک خود برویم. دوبار معاینه دهان و دندان در سال توسط دندانپزشک این امکان را فراهم می‌آورد تا وی بتواند سلامت دهان و دندان شما را بررسی نماید و با پیشگیری به موقع از گسترش و پیشرفت بیماریهای دهان و دندان که موجب ایجاد ناراحتی و درمانهای پیچیده دندانپزشکی و هزینه سنگین می‌گردند شود. دندانپزشک ممکن است بر اساس تشخیص تاریخ ملاقات‌های متوالی بعدی را معین نماید.
چه مدت زمانی باید صرف مسواک زدن شود؟
دسترسی به همه سطوح دندانها به منظور پاک نمودن پلاک میکروبی مستلزم صرف وقت کافی است. شما باید روزی ۲ بار و هر بار حداقل ۳-۲ دقیقه برای مسواک زدن و قت صرف نمایید ولی متاسفانه بسیاری از مردم بین ۷۰-۴۵ ثانیه صرف مسواک زدن خود می‌کنند.
وقتی در شرایطی هستم که نمی‌توانم مسواک بزنم آیا راه دیگری وجود دارد که بتوانم محصولات اسیدی باکتریها را در دهانم کاهش دهم؟
شستشوی دهان با آب بعد از خوردن غذا باعث خنثی شدن اسید و کاهش باکتریها به میزان ۳۰% (از هر ۱۰۰ عدد ۳۰ عدد) می‌شود. همچنین شما می‌توانید از یک گاز یا یک تکه پارچه تمیز برای پاک کردن دندانها استفاده نمایید تا زمانی که بتوانید از مسواک استفاده کنید.
چه نوع غذاهایی برای دندانهای ما مضر هستند؟
غذاهای چسبناک مانند شکلات که حاوی مقدار زیادی مواد قندی هستند به مدت زمان زیادی جهت خنثی شدن اثرات سوء آنها و پاک شدن توسط بزاق از روی سطح دندان نیاز دارند.
عموماً غذاهایی که برای بدن مفید هستند برای دندانها نیز مفیدند بطور مثال غذاهایی که سفت و الیاف دار هستند مثل سبزی‌ها، میوه‌ها و دانه‌های گیاهی سبب ماساژ لثه می‌شوند و تا حدودی خاصیت تمیز کنندگی دندانها را نیز دارا می‌باشند.
در مورد دندانهای حساس چه کارهایی باید صورت پذیرد؟
حساسیت دندان با استفاده از خمیر دندانهای ضد حساسیت و استفاده از سیلانت (مواد پلاستیکی شیری رنگ رقیقی که با آن شیار دندانهای سالم را مسدود می‌کنند تا از پوسیدگی جلوگیری شود) و مواد پر کردن دندان که در ترکیبات آنها فلوراید به کار رفته است کاهش می‌پذیرد. همچنین کاهش استفاده از مواد اسیدی در رژیم غذایی به کاهش حساسیت دندان کمک می نماید.
آیا استفاده از خلال دندان مضر است؟
استفاده گاهگاهی از خلال دندان برای برداشتن باقیمانده غذایی از روی دندان مفید است. اما در درازمدت استفاده از خلال دندان باعث سایش و تحلیل لثه می‌شود. استفاده از خلال دندان به مدت طولانی و به صورت عادت ممکن است باعث جابجایی دندان و در نهایت ناراحتی مفصل گیج‌گاهی ـ فکی شود. به علاوه باید دقت نمود خلال دندان در لثه شکسته نشود.
پرکردن دندان با آمالگام برای سلامت ما مضر است؟ آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟

آمالگام یاماده پر کردن دندان (نقره‌ای رنگ) ترکیبی از جیوه، نقره و مقداری مس می‌باشد که برای پر کردن دندانهای عقب از آن استفاده می‌شود. نشست جیوه از این ماده پر کردنی، بسیار اندک است و حتی از مقداری که مقداری که ما همه روزه در معرض آن قرار داریم یعنی در هوا و غذا و آب نیز کمتر است. با این وجود مواد دیگری نظیر چینی، طلا و کامپوزیت (مواد پر کردن همرنگ دندان) نیز، برای پر کردن دندان وجود دارند. این مواد از آمالگام گران‌تر هستند و به استثنای پر کردگی طلا دوام طولانی مدت نیز ندارند.
نقش فلوراید در سلامتی دندانهای ما چیست؟
فلوراید به صورت ترکیبی در طبیعت یافت می‌شود. فلوراید در آب، هوا و خاک وجود دارد. فلوراید به راحتی جذب مینای دندان می‌شود. به خصوص در موقع رشد دندانها هنگامیکه دندان در حال شکل گیری است مصرف فلوراید باعث می‌شود تا ساختمان دندان محکم‌تر شده و در مقابل پوسیدگی مقاوم شود و پوسیدگیهایی که ممکن است تازه تشکیل شده باشند به راحتی در معرض فلوراید، دوباره معدنی و محکم شوند.
دهان‌شویه‌های سدیم فلوراید که در مدارس ابتدایی کشور ما توزیع می‌شوند نیز از همین خاصیت برخوردارند.

چه نوع مسواکی برای تمیز کردن دندانها توصیه می‌شود؟


سر مسواک باید متناسب باشد به نحوی که به آسانی دسترسی به تمام نقاط دهان و دندانها و لثه پیدا کند. دسته آن باید بلند و پهن باشد که بتوان آن را به آسانی در دست گرفت.
موهای مسواک باید از نایلون نرم و دارای انتهای گرد باشد تا به لثه آسیبی نرساند.
مسواک هر ۴-۳ ماه یکبار باید تعویض شود. اگر موهای مسواک به هر دلیلی خراب شود (نشاسته‌های آن گسستگی و فاصله گرفتن بیش از حد موهای مسواک از یکدیگر است) یا شما سرماخوردگی یا آنفولانزا گرفته باشید باید این تعویض زودتر صورت پذیرد.
بهترین خمیردندان و دهان شویه کدام است؟
بیشتر خمیر دندانهای موجود در فروشگاهها اساساً به هم شباهت دارند. مطمئن شوید که از خمیر دندانی استفاده می‌کنید که حاوی فلوراید است. تمام خمیردندانهای حاوی فلوراید به خوبی علیه پلاک و پوسیدگی موثر هستند و مینای دندان را تمیز و براق می‌کنند. اگر دندانهای شما به سرما و گرما حساس هستند از خمیردندانهایی که برای این منظور ساخته شد‌ه‌اند استفاده کنید. خمیردندانها دارای ترکیباتی هستند که مسواک زدن را آسان و مطبوع می‌سازند.

چرا ما باید از نخ دندان استفاده کنیم؟
استفاده از نخ دندان یک مرحله مهم از مراقبت‌ دهان و دندان است که اکثر مردم آن را فراموش می‌کنند و وقتی برای آن صرف نمی‌کنند. با استفاده روزانه از نخ دندان شما شانس سال م ماندن دندانها را بالا می‌برید و شانس بیشتری لثه و نسوج اطراف دندان کاهش می‌یابد. استفاده از نخ دندان باعث حذف پلاک میکروبی از سطوح بین دندانی می‌شود و جریان خون لثه را افزایش می‌دهد.


آیا داروهای سفید کننده دندان که در فروشگاهها یافت می شوند مفید هستند؟

این مواد حاوی ترکیبات سفید کننده هستند. اما باید در نظر داشت که بسیاری از این داروها دارای مواد ساینده هستند که برای سلامت دندان مضر می باشد. مواد سفید کننده باید تحت نظر دندانپزشک استفاده گردند.

علت بوی بد دهان چیست؟
علل متعددی موجب ایجاد بوی نامطبوی دهان می شوند که بطور عمده بر دو دسته اند.

الف) علل دهانی

ب) علل خارج دهانی

الف- علل دهانی بوی بد دهان
• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان:

مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت اصلی ترین علت ایجاد بوی بد دهان است. خرده های غذا در بین دندانها فاسد و بد بو می گردند و ایجاد بوی نامطبوع می نماید.

جرم و ضایعات بافت نگهدارنده دندان:

هر چند ظاهرا جرم نباید بویی داشته باشد ولی این رسوبات محل مناسبی برای لانه گزینی و سبب پرورش میکروبها و تکثیر آنها می باشندو بدین سبب عامل عمدهای در جهت ایجاد بد بویی دهان محسوب می شوند.

دندانهای پوسیده و عفونی:

به علت پوسیدگی حفره‌هایی در دندان ایجاد می‌شود که خرده‌های غذایی را در خود جای می‌دهند و محیط مناسبی جهت تکثیر میکروبها ایجاد می‌کنند که سبب متعفن شدن خرده‌های غذایی در این پوسیدگیها می‌شوند.
ناهنجاریهای دندانی:
ناهنجاری و بدقرار گرفتن دندانها باعث می‌شود که دندانها از دسترس مسواک دور باشند و فشار غذا خوردن هم نتواند به طور طبیعی آن نواحی را تمیز کند که این امر باعث بدبویی دهان می‌گردد.
درمانهای نادرست دندانپزشکی:
اگر ترمیم و پر کردن دندانها به گونه‌ای مناسب انجام نشده باشد باعث ایجاد گیر غذایی و باقی ماندن خرده‌های غذا و بدبویی دهان می‌گردد.
ب- علل خارج دهانی عبارتند از:
بیماریهای گوارشی اختلالات و تغییرات هورمونی عفونت در راههای هوایی استعمال دخانیات تنفس از طریق دهان و گرسنگی از عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان میتواند باشد که برحسب مورد باید به متخصص مربوطه مراجعه نمود.
آیا مسواک برقی بهتر از مسواک‌های معمولی دندانها را تمیز می‌کند؟
در سال ۱۹۹۳ میلادی مسواک برقی اختراع گردید این مسواکها در انواع مختلف به بازار عرضه شده‌اند که برحسب نوع حرکتشان تقسیم بندی می‌شوند این مسواکها ممکن است دارای حرکات عقب جلو یا چرخشی باشند. استفاده از مسواک برقی در افراد زیر توصیه می‌شود:
۱ـ افرادی که فاقد انگشتان کافی باشند.
۲ـ افرادی که تحت درمانهای ارتدونسی (ردیف کردن دندانها) قرار دارند.
۳ـ بیمارانی که به علل عقلی و یا جسمی قادر به رعایت بهداشت خود نمی‌باشند.
نظرات متفاوتی در مورد برتری مسواکهای برقی یا دستی بر یکدیگر وجود دارد ولی بطور کلی تفاوت چشمگیری بین این دو مشاهده نمی‌شود.
تغذیه نوزاد با شیشه شیر چه زیانهایی دارد؟
۱ـ کاهش رابطه عاطفی:
هنگام تغذیه طفل با پستان بین مادر و طفل رابطه عاطفی به وجود می‌آید ولی در تغذیه با شیشه شیر این رابطه وجود ندارد. این رابطه عاطفی که در نتیجه نگاههای مستقیم مادر به چشمان طفل تماس و گرمی بدن و لبخند و تبسم وی به وجود می‌آید، اثرات مهمی در سلامت روحی و روانی و رشد احساسات و عواطف کودک دارد.
۲ـ نامناسب بودن اغلب سر شیشه‌ها باعث ایجاد تغییراتی در قوسهای دندانی و عمل بلع کودک می‌شود.
اگر به کودکی که از سینه مادر شیر می ‌خورد توجه نمایید می‌بینید که چگونه فک وی دائماً بطرف بالا و پایین و عقب و جلو حرکت می‌کند. هنگام تغذیه کودک با بطری مخصوصاً در مواردی که مادر برای سهولت خروج شیر اقدام به گشاد کردن سوراخ سرشیشه می نماید این حرکات صورت نگرفته یا بسیار کمتر صورت می‌گیرد و این مسئله می‌تواند در آینده مشکلاتی برای کودک ایجاد نماید.
۳ـ هنگام تغذیه با شیشه شیر کودک مقداری هوا بلع خواهد کرد.
۴ـ طبق تحقیقاتی که به عمل آمده کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند بیشتر از کودکانی که با پستان مادر تغذیه می‌شوند دچار انگشت مکیدن می‌شوند.


آیا مسواک زدن به تنهایی می‌تواند کاملاً دهان را تمیز کند؟

کاملاً نه مسواک فقط سه سطح خارجی از پنج سطح دندانها را تمیز می‌کند. برای تمیز کردن سطوح بین دندانی که قابل دسترس مسواک نیست باید از نخ دندان استفاده نمود نخ دندان بقدر کافی باریک است و به آسانی می‌تواند از بین دندانها عبور کرده و پلاک میکروبی را از سطوح بین دندان برطرف نماید. شما باید از نخ دندان جهت تمیز کردن سطوح بین دندانی که قابل دسترس با مسواک نیست استفاده نمائید. دندانپزشک یا بهداشتکار شما نوعی نخ دندانی را که باید استفاده نمائید توصیه خواهد نمود و طرز صحیح استفاده از آنرا توضیح خواهد داد. برای فاصله‌های زیاد بین دندانها بهتر است از نخ دندان سوپرفلاس استفاده نمائید.

از چه نوع مسواکی باید استفاده کرد؟

دندانپزشکان و بهداشتکاران دهان و دندان، عقیده دارند که یک مسواک خوب باید دارای موهای نرم نایلونی با نوک کوچک کاملاً متراکم و دسته مناسب باشد. همچنین معتقدند که نوک موهای مسواک باید گرد باشد. لثه‌ها بسیار حساسند و به آسانی در تماس با بعضی از مسواک‌ها که دارای موهای تیز باشند. صدمه می‌بینند. موهای نوک گرد مسواک چنان سائیده و پالیش شده‌اند که نوک آنها به صورت گنبدی شکل و کوچک درآمده که به نرمی روی لثه کشیده می‌شود و آسیبی به آن وارد نمی‌سازد. تفاوت این دو دسته موها را می توان در شکلهای ذیل مشاهده نمود.

چه عواملی باعث ایجاد پوسیدگی در دندان می‌شود؟

لایه چسبنده‌ای به نام پلاک میکروبی بر سطح دندان ایجاد می‌گردد. قند موجود در غذاهائی که می‌خورید به پلاک میکروبی در بوجود آوردن اسیدها کمک می‌کند که این اسیدها موجب خوردگی‌ مینا شده و تدریجاً در مینا ایجاد حفره می‌نمایند.

بنابراین بخاطر داشته باشید :

پلاک میکروبی + قند = اسید= پوسیدگی دندان

آیا این بدان معنی است که باید مواد قندی را از برنامه غذایی حذف نمود؟

بطور ایده‌آل بله، اما مسئله مهم این است که تعداد دفعات مصرف مواد قندی را در طول روز محدود نمائیم باید اغذیه قندی را حتی‌الامکان به همراه وعده‌های غذا مصرف نمود. زیرا سایر غذاهای صرف شده موجب کاهش تولید اسید می‌شود. برای مثال صرف یک تکه پنیر در پایان غذا می‌تواند به خنثی کردن اسید در اطراف دندانها کمک کند.

بخاطر داشته باشید هربار که مواد قندی در تماس با پلاک میکروبی قرار گیرند، اسید به مدت حداقل ۳۰ دقیقه بر سطح مبنا تاثیر می‌گذارد. بنابراین نباید مواد قندی در فواصل بین وعده‌‌های غذایی صرف شود.

اما اگر بخواهیم بین وعده‌های اصلی غذا،‌خوراکی بخوریم چه می‌شود؟

اگر مجبور هستید بین وعده‌های غذائی، خوراکی بخورید، حتماً‌ باید نوع مناسب آن را انتخاب نمائید مثل نان، پنیر، سبزیجات و میوه تازه، فندق، نوشابه‌های کم کالری و شیر.

همواره برچسب روی غذاها را از لحاظ میزان مواد قندی موجود در آنها بررسی نمائید. هرچه میزان مواد قندی غذاها بیشتر باشد مصرف آنها برای دندانها مضرتر است.


چه عاملی باعث بیماری لثه می‌شود؟

وجود پلاک میکروبی د رمحل اتصال لثه با دندان باعث ایجاد بیماری لثه می‌شود. اتصال بافت لثه به دندان باید آنقدر محکم باشد که دندانها را محکم نگاه داشته و از رسیدن باکتریها به ریشه دندان جلوگیری نماید. وجود پلاک میکروبی به استخوان نگاه دارنده دندانها حمله کرده و موجب از بین رفتن آن می‌شود. دندانها تدریجاً لق شده و نهایتاً از دست می‌روند.

بخاطر داشته باشید که بیماری لثه شایع‌ترین عامل از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

چگونه می‌توانیم بفهمیم که دچار بیماری لثه شده‌ایم؟

اغلب لثه هنگام مسواک زدن یا نخ کشیدن به سهولت خونریزی می‌کند و ممکن است قرمز و متورم بنظر برسد. اگر خونریزی ادامه یابد و لثه‌ها قرمز و متورم بنظر برسد.

اگر خونریزی ادامه یابد و لثه‌ها قرمز و متورم باقی بماند فوراً به دندانپزشک مراجعه نمائید. وجود لثه قرمز متورم و خونریزی لثه از اولین علائم بیماری لثه می‌باشد

چگونه می‌توان پلاک میکروبی را برطرف نمود؟

پلاک یکی از علل اصلی پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌باشد. بنابراین از بین بردن پلاک میکروبی برای ادامه سلامت دهان و حیاتی است. شما می‌توانید با مسواک زدن منظم و از آن مهمتر با مسواک زدن صحیح دارای دندانها و لثه سالم باشید. باید دندانها و لثه‌های خود را حداقل روزی دوبار، صبح و شب مسواک بزنید تا کاملاً پلاک میکروبی را از دهان خود بزدائید. زمان لازم برای مسواک زدن در افراد مختلف متفاوت است ولی به طور متوسط باید ۲ تا ۳ دقیقه برای هر وعده مسواک زدن تخصیص داده شود.

بهترین روش مسواک زدن کدام است؟

نوک موهای مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور طولی دندانها قرار دهید بطوریکه برخی از الیاف نرم نایلونی آن روی لثه قرار گیرند. مسواک را با حرکات کوتاه به جلو ـ عقب ببرید و با دقت ولی محکم فشار دهید. شما باید تمام دندانها و تمام لبه لثه را چه در داخل و چه در خارج مسواک بزنید. ضمناً فراموش نکنید که سطح جونده دندان را شستشو نمائید.

از دندانهای خود مراقبت کنید تا آنها در تمام عمر سالم باقی بمانند.

۱ـ به منظور تمیز کردن سطوح بین دندانها که قابل دسترس مسواک نیستند اید تقریباً ۴۵ سانتیمتر از نخ دندان را جدا کرده و دو انتهای آنرا به دور انگشت وسط بپیچید. سپس با انگشت شست و اشاره با فاصله پنج سانتیمتر محکم نگهدارید.

۲ـ برای سهولت ورود نخ در بین دندانها، آنرا با حرکات ملایم جلو و عقب و پائین ببرید. برای تمیز کردن سطح دندان نخ را به دور دندان انحناء دهید و با حرکت بالا و پائین نخ را به سطح دندان بکشید.

۳ـ دستورالعمل مرحله دوم را در مورد دندانهای مجاور نیز تکرار نمائید و یاد داشته باشید که برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیب احتمالی به لثه باید نخ را محکم به سطح دندان بچسبانید.

۴ـ این عمل را در مورد تمام دندانهای فک فوقانی و تحتانی تکرار نمائید و نخ را از دور یک انگشت وسط به دور انگشت وسط دیگر بپیچید تا به طور منظم از یک قسمت تمیز و محکم نخ استفاده شود بیاد داشته باشید که از یک قسمت جدید نخ برای هر دندان باید استفاده گردد.

۵ـ باید توجه کافی به نخ کشیدن دندانهای خلقی مبذول کنید هنگامی که عمل نخ کشیدن به پایان رسید دهان خود را کاملاً با آب بشوئید و در حین این عمل، آب را با فشار از لای دندانهای خود رد نمائید.

روش صحیح مسواک زدن چگونه است ؟

۱ـ ابتدا تمام سطوح خارجی دندانهای فک فوقانی را با حرکت آرام لرزشی به صورت جلو ـ عقب تمیز نمائید. در موقع انجام این عمل باید به محل اتصال لثه با دندان توجه نمود.

۲ـ سطوح داخلی دندانهای فک فوقانی را با همان حرکت آرام جلو ـ عقب مسواک بزنید.

۳ـ مسواک زدن کلیه سطوح خارجی و داخلی را تکرار کنید.

۴ـ در صورتیکه مسواک را زاویه‌دار بگیرید، مسواک زدن سطوح داخلی دندانهای فک فوقانی و تحتانی راحت‌تر می‌شود.

۵ـ سطح جونده دندانهای هر دو فک فوقانی و تحتانی را با حرکت کوتاه و ملایم لرزشی جلو و عقب تمیز نمائید.
hi dr!
     
  

 
مروری بر مراقبت از دهان و دندان ( بهداشت دهان و دندان )

مقدمه:
سلامت انسانها و در نتیجه سلامت جامعه نقش مؤثری در توسعه و توانمندی جامعه دارد ،سلامت محور توسعه است و سطح سلامتی جامعه نیز از توسعه یافتگی آن تا ثیر می پذیرد . مهمترین مساله در این راستا آگاهی و شناخت کامل افراد می باشد و این امر میسر نمی گردد مگر به کمک بهره گیری از روشهای جدید آموزشی و انجام پژوهشهای لازم ومتعدد .
با ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در زمینه بهداشت دهان ودندان از طریق آموزش روشهای صحیح بهداشت و پیشگیری ، فرهنگ سازی وجلب مشارکت آنها میتوان نگرش و رفتار و عملکرد آنان را در رابطه با سلامت دهان ودندان تغییر داده و با این افزایش آگاهی ، تغییر نگرش ها ،باورها و در نهایت ایجاد الگوهای صحیح رفتارهای بهداشتی می توانیم قدم مؤثری در تا مین سلامتی جامعه بر داریم .
مطالعات و تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که پوسیدگی دندان بطور چشمگیری در بین افراد جامعه شایع است .این مساله بیانگر این مهم است که وجود مشکل پوسیدگی دندان به عنوان یکی از اولویتهای بهداشتی درمانی جامعه امروز بوده و به برنا مه ریزی دقیق آموزشی و بهداشتی درزمینه پیشگیری نیاز دارد.


دهان و ساختمان دندان :
نقش دهان :
دهان در اعمال زیادی چون صحبت کردن ، خندیدن ، چشیدن ، گاز گرفتن ،جویدن وبلعیدن غذا نقش اصلی را به عهده دارد و اولین قسمت دستگاه گوارش است که از لبها شروع و به حلق منتهی می شود ، اولین قدم در عمل گوارش غذا ، خرد کردن و جویدن مواد غذائی است که وظیفه آ ن به عهده دندانها می باشد ،دندانها هر یک با شکل ویژه خود به اعمال بریدن (دندانهای پیش )، پاره کردن (دندانهای نیش)،نرم وله کردن (دندانهای آسیا) و نهایتاّ به عمل جویدن غذا کمک می کنند .
دندانها در عمل جویدن غذا نقش مهمی دارند اگر غذا خوب جویده نشود هضم آن مشکل میشود .
هر انسان در زندگی خود دو نوع دندان در می آورد :
۱- دندان شیری
۲- دندان دایمی
دندانهای شیری :
رویش دندانهای شیری معمولا از ۶ ماهگی شروع می شود و تا حدود ۵/۲ سالگی طول می کشد تعداد دندانهای شیری ۲۰ عدد است . اگر رویش دندانهای شیری چند ماه زودتر یا دیرتر از ۶ ماهگی شروع شود طبیعی است و نباید نگران شد .ولی اگر بیشتر از ۹ ماه عقب بیفتد باید ارجاع فوری داده شود.
دندانهای دایمی:
از حدود ۵/۵ تا ۱۲ سالگی به تدریج دندانهای شیری لق می شوند و می افتند . هر دندان شیری که می افتد ۲ تا ۶ ماه طول می کشد تا جای آن دندان دایمی در بیاید .تعداد دندانهای دایمی ۳۲ عدد است .
پوسیدگی دندان :
پوسیدگی دندان را در اصطلاح عامیانه کرم خوردگی دندان گویند .پوسیدگی دندان با فعالیت میکروبهای داخل دهان در سطح خارجی دندان شروع می شود .
هر دندان پوسیده یک یا چند علامت زیر را دارا می با شد:
-تغییر رنگ دندان از سفید به قهوه ای یا سیاه
-سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی
-حساس بودن یا درد گرفتن دندان در موقع خوردن غذاهای گرم و سرد وترش یا شیرین ویا وقتی که دندانها را روی هم فشار می دهیم
بوی بد دهان.
علت پوسیدگی دندان :
به طور طبیعی صد ها نوع میکروب در دهان وجود دارد . بیشتر میکروبهای داخل دهان بی خطر هستند .حتی بعضی از این میکروبها به هضم غذا کمک می کنند . وقتی از دندانها به خوبی مراقبت نشود این میکروبها با مواد موجود در بزاق لایه نرم بیرنگ وچسینده ای تشکیل می دهند که بر روی دندانها می چسبد وبا آب خالی شسته نمی شود .این لایه را پلاک میکروبی می گویند .باکتریهای موجود در پلاک از مواد قندی غذاها تغذیه می کنند و در جریان این کار اسید تولید می شود .این اسید تولید شده مینای دندان را حل می کند وپوسیدگی ایجاد می گردد .
لثه وبیماریهای آن :
لثه سالم صورتی رنگ است وکاملا به استخوان فک می چسبد لبه لثه معمولاتیز است ومثل لایه ای روی دندان کشیده شده است . اگر بهداشت دهان ودندان رعایت نشود بافت نگهدارنده لثه دچار بیماری می شود .در آغاز بیماری اول لثه پر خون قرمز ومتورم میشود سپس با پیشرفت بیماری استخوان فک خورده شده ولثه عقب نشینی می کند به تدریج دندان لق میشود وخود به خود می افتد .علت بیماری ماندن پلاک میکروبی روی دندان به مدت طولانی وتبدیل آن به لایه زرد یا قهوه ای که به آن جرم دندانی گویند میباشد.
روش درست مسواک کردن دندانها واستفاده از نخ دندان :
اول :انتخاب یک مسواک خوب :
-موهای آن از نایلون نرم درست شده بود .
-موهای آن مرتب ومنظم باشد
دوم :-خمیر دندان :
قدرت پاک کنندگی که باعث براق شدن دندانها می شود
-خوشبو وخوش طعم کردن دهان و
-افزایش مقاومت دندانها در برابر پوسیدگی به دلیل داشتن فلوراید .
*نکته مهم :لازم نیست مسواک کردن حتما با خمیر دندان انجام گیرد بلکه اگر خمیر دندان در دسترس نباشد باید حتی با آب خالی مسواک کرد . توجه داشته باشید که استفاده از نمک خشک جوش شیرین یا سایر پودرها برای مسواک کردن درست نیست و باعث ساییدگی مینای دندان و خراشیدگی لثه می شود ولی استفاده از اب نمک رقیق شده ۰(نصف قاشق چای خوری در یک لیوان آب جوشیده سرد شده )اشکالی ندارد .
سوم :مسواک کردن درست
۱- مسواک را با آب خیس کنید وبه اندازه یک نخود از خمیر را روی آن قرار دهید .
۲- موهای مسواک را به طور مایل (با زاویه ۴۵ درجه )روی سطح خارجی دندانها قرار دهید به طوریکه نصف موهای مسواک روی لثه قرار گیرد .در هر بار سعی کنید مسواک روی دو دندان را به طور کامل بپوشاند .
۳-مسواک را همانطور که روی دو دندان گذاشته اید با دقت وملایمت به داخل فضاهای بین دندانها ولثه فشار دهید و۱۰ تا ۱۵ بار به سمت سطح جونده بکشید .
۴-این کار را برای سطحهای خارجی و داخلی تمام دندانهای آن فک انجام دهید .
۵-برای سطحهای داخلی دندانهای جلو مسواک را به صورت عمودی بر روی دندانها قرار دهید وبا حرکات بالا وپایین این سطحها را تمیز کنید .
۶-برای سطحهای جونده مسواک را در روی سطح جونده دندانها کمی فشار دهید تا موهای مسواک به خوبی به داخل شیار های سطح جونده وارد شود . بعد چند بار مسواک را به جلو وعقب بکشید تا سطح جونده به خوبی تمیز شود
۷- چون خرده های مواد غذایی ومیکروبها روی سطح زبان جمع می شود بهتر است هر چند روز یکبار روی زبان را هم با مسواک تمیز کنید .برای این کار مسواک را در عقب زبان قرار دهید وبه طرف جلو بکشید .(تمیز کردن زبان نقش مهمی برای از بین بردن بوی بد دهان دارد .)
۸- پس از مسواک کردن دندانها وزبان دهان را چند بار با آب بشویید.
۹- وقتی مسواک کردن دندانها تمام شد مسواک را خوب با آ ب بشویید ودر جایی دور از آلودگی نگهداری کنید .
توجه داشته باشید که هیچوقت مسواک خیس را در جعبه سر بسته نگذارید چون هوای داخل جعبه دم می کند و باعث رشد میکروبها می شود .
استفاده از نخ دندان :
با مسواک کردن نمی توان سطحهای بین دندانی را به خوبی تمیز کرد .برای این کار باید از نخ دندان استفاده شود .نخ دندان ، نخ مخصوصی است که ا ز ابریشم یا نایلون ساخته شده است .قبل از مسواک کردن دندانها باید با استفاده از نخ دندان سطحهای بین دندانی را تمیز کرد برای استفاده از نخ دندان باید :
۱-قبل از استفاده از نخ ، دستها را باآب و صابون خوب بشویید .
۲-حدود ۳۵ سانتیمتر از نخ دندان را ببرید .
۳-دو طرف نخی را که بریده اید ،در هر دو دست ، به دور انگشت وسط بپیچید .
۴-سه انگشت آخر را ببندید ودو دست را از هم دور کنید تا نخ محکم کشیده شود .به این ترتیب انگشت نشانه وشست هر دست آزاد می ماند .
۵- قطعه ای از نخ به طول ۲ تا ۵/۲ سانتیمتر را بین انگشتا ن شست واشاره هر دست نگاه دارید .
۶-نخ را با حرکتی شبیه اره کشیدن ،به آرامی به فضای بین دندانها وارد کنید ، مواظب باشید فشار نخ لثه را زخم نکند .( برای وارد کردن نخ بین دندانهای فک پایین از دو انگشت اشاره استفاده کنید ،برای وارد کردن نخ بین دندانهای فک بالا از دو انگشت شست یا یک شست ویک انگشت اشاره استفاده کنید .)
۷- نخ را به کناره یکی از دندانها تکیه دهید وبا ملایمت به زیر لبه لثه ببرید . وقتی نخ را تا آنجا که ممکن است به زیر لثه بردید ، به سطح کناری دندان بچسبانید و چند بار به طرف بالا وپایین حرکت دهید .
۸-نخ را کمی جابجا کنید و قسمت تمیز نخ را در همان محل ، به سطح کناری دندان دیگر بچسبانید و همین کار را تکرار کنید . بعد از آن ، نخ را از لای دندانها خارج کنید . آن قسمت از نخ را که برای این دندانها استفاده کرده اید جا به جا کنید و نخ کشیدن دندان بعدی را شروع کنید . این کار را برای تمام سطحهای بین دندانها تکرار کنید .
۹- پشت آخرین دندان هر فک را نیز مثل دندانهای دیگر نخ بکشید
روش معاینه دهان و دندان:
وسائل مورد نیاز :
چوب زبان ، چراغ قوه و گاز تمیز
روش کار :
۱- معاینه شونده را روی یک صندلی بنشانید .خود شما ،جلو روی او با یستید ، از او بخواهید که دهان خود را کاملا باز کند . با چراغ قوه فضای دهان را روشن کنید .
۲- برای اینکه لثه وهمه سطحهای دندانها را به خوبی معاینه کنید ،باید در کار خود نظم داشته باشید و از یک طرف فک شروع کنید .
۳- برای اینکه لثه وسطح زبانی دندانهای فک پایین یک طرف به خوبی دیده شود . باید از بیمار بخواهید که زبان را به طرف دیگر ببرد وبا استفاده از چوب زبان آن را نگهدارید.
۴- برای اینکه لثه وسطح لبی دندانهای فک بالا وپایین را بخوبی معاینه کنید باید با چوب زبان ، لبها و گونه را از سطح لثه دور کنید .
۵- در داخل دهان ولای دندانها ، به باقی مانده خرده های غذا توجه کنید . اگر در لای دندانها خرده های غذا دیده شود ، نشانه آن است که شخص از دندانهای خود خوب مراقبت نمی کند .
۶- همه سطحهای مختلف را در تک تک دندانها معاینه کنید ، وجود پلاک ، جرم و پوسیدگی دندان ( از یک لک کوچک قهوه ای یا سیاه رنگ گرفته تا سوراخ شدگی دندان ) را بررسی نمایید .
۷-به تمام قسمتهای لثه ، خوب نکاه کنید تا در صورت وجود تورم متوجه آن بشوید .
۸-کف دهان ( زیر زبان ) ، کام ، داخل گونه ها ولبها را به خوبی نگاه کنید تا اگر زخم یا هر چیز غیر طبیعی دیگر وجود داشته باشد .
۹- نوک زبان را با گاز تمیز بگیرید و کمی به سمت خارج از دهان بکشید . روی زبان ، زیر زبان و دو طرف آن را به دقت نگاه کنید تا در صورت وجود زخم یا غده متوجه آن بشوید .
مراقبت از دهان ودندان زنان باردار :
بعضی ها می گویند که ، زنان با هر زایمان یک دندان خود را از دست می دهند . این عقیده درست نیست . مادران زیادی هستند که ، چون بهداشت دهان ودندان خود را رعایت میکنند ، در تمام زایمانهایشان حتی یک دندان هم از دست نداده اند .ولی باید بدانیم که در دوران آبستنی ، تغییراتی در بدن زن حامله پیدا می شود که امکان ایجاد پوسیدگی دندان وبیماری لثه را در آنها زیادتر می کند :
۱-بیشتر زنان حامله ، علاقه زیادی به مصرف مواد قندی وشیرینی دارند . مصرف زیاد مواد قندی زمینه را برای پوسیدگی دندان وبیماری لثه مساعد می سازد .
۲-زنان حامله در دوران بارداری ، گاه دچار حالت تهوع واستفراغهای مکرر می شوند . استفراغ کردن باعث می شود که بزاق دهان آنها اسیدی شود . اسیدی شدن بزاق هم احتمال ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری لثه را زیاد می کند .
۳-بیشتر زنان حامله در این دوران کم حوصله هستند وکمتر به بهداشت دهان ودندان خود توجه دارند .
توجه مهم :
گاهی به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، روی لثه زن حامله یک غده پیدا میشود .
قطر این غده ممکن است یک سانتیمتر یا بزرگتر باشد . گاهی این غده دردناک است .این غده خطرناک نیست وبه آن تومور حاملگی می گویند .در صورت وجود تومور حاملگی زن حامله را به مرکز بهداشتی درمانی ارجاع فوری دهید .
روش مراقبت دهان و دندان در زنان باردار :
۱- رعایت بهداشت دهان ودندان را به زنان حامله توصیه کنید وآ موزش دهید .
۲- ضمن مراقبتهای دوران بارداری ، در هر بار مراجعه زن باردار ، ضمن سایر مراقبتها ، دهان ودندان ولثه او را هم باید به طور کامل معاینه ولزوم رعایت بهداشت دهان ودندان و روش صحیح آن را یاد آ وری کنید . بنابر این ، هر زن باردار را در ماههای سوم تا هفتم هر ماه یکبار ودر ماههای هشتم ونهم ، هر ماه دو بار معاینه ودر ما ههای سوم ، پنجم وهفتم حاملگی در فرم مربوطه ثبت کنید ودر صورت لزوم ارجاع دهید .
۳- در صورت وجود استفراغ توصیه کنید که بعد از هر استفراغ ، دهان را با دقت بشویند وبا جوش شیرین دهانشویه کنند . برای این کار ،می توانند نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده حل کنند و با این محلول غرغره نمایند .
۴- در صورت وجود تورم و خون ریزی از لثه ،ادامه نخ کشیدن ومسواک کردن دندانها ودهانشویه با آ ب نمک رقیق را توصیه کنید برای دهانشویه با آب نمک ، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده حل می نمایند ودهان را با این محلول غرغره می کنند .
۵- اگر تورم و خونریزی لثه ادامه پیدا کرد ، یا تومور حاملگی یا مورد غیر عادی دیگر دیده شد ،باید فوری به مرکز بهداشتی درمانی ارجاع داده شود .
۶- پس از زایمان مادران باردار باید یک بار تا سه ماه پس از زایمان وبار دیگر از سه ماه تا یک سال پس از زایمان توسط شما معاینه شوند ، وضعیت دهان ودندان آنها در پرونده خانوار ثبت گردد ودر صورت لزوم به دندانپزشک یا بهداشتکار دهان ودندان ارجاع داده شوند.


مراقبت از دهان ودندان کودکان زیر ۲ سال :
گاهی ممکن است ، در هنگام تولد ناهنجاریهایی در ناحیه دهان نوزادان دیده شود . مثل :شکاف در ناحیه لبها که در اصطلاح به آن لب شکری می گویند . امکان دارد شکاف لبها یک طرفه یا دو طرفه باشد .
شکاف در کام که ممکن است تنها یا همراه با شکاف لبها باشد .
امکان دارد بعضی از نوزادان هنگام تولد یک یا دو دندان داشته باشند یا تا یک ماهگی دندان در بیاورند ، به این دندانها ،دندانهای نوزادی می گویند . این دندانها ممکن است موقع خوردن شیر ، پستان مادر یا زبان نوزاد را زخم کند .گاهی هم ، لق شدن آنها باعث خونریزی وزخم شدن لثه نوزاد می شود . همچنین ممکن است ، این دندانها کنده شود وبه داخل حلق کودک بیفتد و خطر جدی ایجاد کند .
وظیفه شما : در اولین مراقبت هر نوزاد ،وقتی می خواهید پرونده مراقبت کودک را تشکیل دهید ، باید دهان کودک را نیز با ملایمت کامل وبا دقت معاینه کنید .اگر هر یک از ناهنجاریهائی که در بالا شرح داده شد وجود داشته باشد ، باید کودک را به مرکز بهداشتی درمانی ارجاع فوری دهید .
توجه مهم : هر وقت می خواهید دهان نوزاد را معاینه کنید ، حتما اول دستهای خود را با آب و صابون بخوبی بشوید .
نکات مهم :
-پستان یا شیشه شیر را به مدت طولانی در دهان کودک نگه ندارید .
-مواد شیرین به پستانک نزنند .
-تا آنجا که ممکن است ، از دادن مواد ومایعات شیرین مثل آب قند ،نبات داغ و … به کودک بخصوص در شب ،خودداری کنند .
- پس از سن ۶ ماهگی بعد از هر نوبت شیر دادن ، بخصوص در طول شب ، مقدار کمی آب به کودک بدهند تا دهانش تمیز شود .
- حداقل روزی دو بار ، بخصوص بعد از شیر یا شربت دارویی یک تکه گاز یا پارچه تمیز را به دور انگشت اشاره خود بپیچید وآن را با آب خیس کنند ، بعد انگشت خود را با ملایمت وبا دقت روی لثه ودندانهای شیر خوار بکشند . لازم است این کار را ، از همان آغاز رویش اولین دندان شیری انجام دهند .
- قطره آهن را در انتهای زبان کودک بریزند تا با دندانها تماس پیدا نکند وباعث تغییر رنگ آنها نشود .
- از ماه سوم تولد کودک ، درباره مشکلات مربوط به دندان درآ وردن کودک با مادر صحبت کنید تادر صورت بروز ناراحتی نگران نشوند . به مادر یاد بدهید که برای کمک به رویش دندان وکم کردن ناراحتیهای کودک می تواند پس از شستن دست با آب وصابون ، با انگشت تمیز لثه کودک را با ملایمت ماساز دهد .
- از ماه ششم تولد کودک ، هر بار که کودک را برای پایش رشد می آ ورند رویش دندانها را بررسی و با جدول رویش دندانها مقایسه کنید . اگررویش دندانها بیشتر از ۹ ماه تاخیر داشته باشد او را به مرکز بهداشتی درمانی ارجاع غیر فوری دهید .
- عده ای از مردم اعتقاد دارند که موقع دندان درآوردن ، بچه ها دچار اسهال می شوند وبه این دلیل این گونه اسهالها را جدی نمی گیرند . ولی اگر هم اسهال همزمان با در آمدن دندان کودک باشد . باید اسهال را مثل همیشه جدی گرفت ودرمان کرد .
مراقبت از دهان ودندان کودکان ۲ تا ۶ سال :
آنچه که باید به مادران وخود کودکان یاد داد :
۱- اهمیت دندانهای شیری در جویدن غذا ، حرف زدن ، زیبایی ، الگو بودن برای رویش دندانهای دایمی
۲- اهمیت پر کردن دندانهای شیری پوسیده و خودداری از کشیدن آنها .
۳-اهمیت تغذیه صحیح وروش استفاده درست از مواد قندی
۴-انتخاب مسواک مناسب ( کوچک ونرم )برای کودکان .
۵-شروع مسواک کردن دندانها ی کودک از ۵/۲ سالگی
این کار تا پایان ۳ سالگی کاملا به وسیله مادر یا پدر انجام می گیرد . برای این کار پدر یا مادر باید سر کودک را روی زانوی خود بگذارد ( بعد از ۳ سالگی کودک می تواند روبروی والدین به حالت ایستاده قرار گیرد ) وبا ملایمت وبه آرامی مسواک را روی سطحهای داخلی وخارجی وجونده دندانهای کودک به طور افقی حرکت دهد .
در کودکانی که خمیر دندان را قورت می دهند ، بهتر است تا رفع عادت از خمیر دندان استفاده
نکنند .
توجه مهم :
الف – به هیچ وجه نباید برای مسواک کردن دندان بچه خشونت بکار برد . بلکه باید با آموزش و
تشویق مداوم کودک، او را به این کار راضی کرد .
ب –برای آموزش کودکان ، بهتر است والدین در حضور فرزندانشان دندانهای خود را مسواک بزنند .
نخ کشیدن دندان :
این کار نیز باید از ۳ سالگی شروع وبه وسیله پدر ومادر به روشی که در بند ۵ گفته شد انجام گیرد . از حدود ۸ سالگی ، نخ کشیدن می تواند توسط خود کودک . ولی با نظارت پدر یا مادر انجام شود . وقتی اطمینان حاصل شد که کودک می تواند نخ کشیدن و مسواک کردن را به طور صحیح انجام دهد . پدر ومادر می توانند انجام این کار را به خود کودک واگذار کنند .فقط مراقب باشند که کودک همه روزه با نظم وحوصله این کار را انجام دهد .
۷-اثرهای بد ناشی از مکیدن انگشت یا پستانک بعد از سن ۴ سالگی :
مکیدن انگشت یا پستانک فقط تا ۴ سالگی اشکالی ندارد اگر بعد از آن ادامه پیدا کند ، اثر بدی در شکل گیری و رشد دندانها و فکها خواهد شد .
روش کار :
اول – در هر مراجعه متناسب با سن کودک باید نکات ۱ تا ۷ را به مادر یا پدر بچه آموزش داد .
دوم – در هر مراقبت ، حتما دهان ، دندان و لثه کودک را معاینه کنید وو ضعیت دهان ودندان او را در پرونده خانوار ثبت کنید .
سوم- اگر رویش اولین دندان آسیای بزرگ دایمی در سن ۶ سالگی انجام شده باشد ، آن دندان را به کودک و اولیای او نشان دهید و اهیمت نگهداری از آن را تاکید کنید .
hi dr!
     
  

 
شایعترین عوامل مرگ و میر در مردان


اکثر مرگ‌های زودهنگام و ابتلا به بیماری‌ها در دنیا به علت مشکلات وابسته به شیوه‌ زندگی افراد است. آمارها نشان می‌دهند که بیشتر مشکلاتی که سلامتی افراد را تهدید می‌کنند، قابل پیشگیری هستند و با در پیش گرفتن یک شیوه سالم برای زندگی می‌توان از احتمال وقوع و مرگ‌ومیر ناشی از آن کاست.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از پیک تندرستی ، بررسی آمارها نشان می‌دهند که در بیشتر جوامع، متوسط طول عمر مردان نسبت به زنان کم‌تر است. به طور مثال، در آمریکا مردان به طور متوسط ۵٫۵ سال کمتر از زنان عمر می‌کنند.

علاوه بر آن میزان ابتلا به بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آن در مردان بیش از زنان است. به نظر می‌رسد وراثت، هورمون‌های مردانه و برخی علل اجتماعی در این مورد نقش بازی ‌کنند.

افزایش چربی دور شکم که با افزایش میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و سکته در مردان ارتباط مستقیم دارد، بیشتر در مردان مشاهده می‌شود و تجمع چربی در بدن زنان بیشتر در اطراف ران است.

این موضوع گرچه دلیلی بر سلامتی نیست، اما در افزایش بروز این بیماری‌ها در زنان نقشی ندارد. از طرف دیگر قوانین نانوشته در جوامع به مردان اجازه‌ رفتارهایی را می‌دهند که می‌توانند آن‌ها را در معرض مرگ زودرس قرار دهند. مردان بیشتر احتمال دارد سیگار بکشند، مشروب بخورند، از داروهای اعتیادآور استفاده کنند یا درگیر روابط جنسی نامشروع شوند.

همین طور رفتارهای هیجانی و حتی در مواردی تهاجمی و خشن نیز مردان را در معرض تصادفات، خودکشی و حتی قتل قرار می‌دهد. این موارد که بیشتر در سنین پایین اتفاق می‌افتد، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد و بر میزان مرگ‌ومیر مردان بیفزاید.
با تکیه بر این واقعیت که سلامت مردان به میزان زیادی سلامت روانی، اجتماعی، اقتصادی و حتی جسمانی خانواده ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر مبنای اطلاعات آماری موجود و با استفاده از تحلیل شایع‌ترین عوامل مرگ‌ومیر مردان، این مقاله بر آن است تا به ارایه راهکارهایی برای پیشگیری از بیماری‌ها و اتخاذ شیوه‌ زندگی سالم بپردازد.

قابل ذکر است که به علت در دسترس نبودن اطلاعات آماری موثق و قابل اعتبار جز موارد اندک که به آمار کشور خودمان استناد شده، در بقیه موارد به ناچار از اطلاعات و آمار مرگ و میر در کشور آمریکا بهره‌برداری شده است.

بیماری‌های قلبی
شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران و جهان بیماری‌های قلبی است. در سال ۲۰۰۲، ۴/۲۸ درصد از علل مرگ و میر مردان آمریکایی بر اثر این عارضه بوده است. از آن‌جا که این عارضه در مردان معمولاً ۱۰ الی ۱۵ سال زودتر از زنان شروع می‌شود، مرگ و میر در جنس مذکر در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتد.

طبق بررسی‌های انجام‌شده فشارخون بالا، کلسترول، اضافه وزن، عدم تحرک، مصرف ناکافی سبزی و میوه و مصرف دخانیات به ترتیب نقش بیشتری در ابتلا به بیماری‌های قلبی داشته‌اند. به این ترتیب خطر بیماری‌های قلبی با اتخاذ شیوه صحیح زندگی و در مواردی درمان مناسب می‌تواند به میزان زیادی کاهش یابد.
پیشگیری
• فشارخون، قند خون و کلسترول خود را همواره در حد مطلوب نگه‌دارید.
• عادات غذایی سالم پیشه کنید:
۱- غذاهای متنوع سرشار از میوه و سبزیجات و کم چرب مصرف کنید.
۲- بیشتر غذاهای خانگی و سالم بخورید.
۳- از مصرف غذاهایی که در روغن فراوان سرخ شده است، بپرهیزید.
• وزنتان را در حد ایده‌آل نگه دارید.
• استرستان را مدیریت کنید.
• سیگار یا سایر دخانیات را مصرف نکنید.
• هر روز یا بیشتر روزهای هفته، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
• با دکترتان در مورد مصرف روزانه‌ مقادیر کم قرص آسپرین مشورت نمایید.

حوادث و تصادفات
برطبق آمار سال ۲۰۰۲ در آمریکا، ۶۹٫۲۵۷ مرد بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند. این عامل در آمریکا سومین علت مرگ و میر در مردان است ولی در ایران دومین علت مرگ و میر است، به طوری که سالانه ۳۰٫۰۰۰ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای می‌میرند. درواقع متأسفانه ایران رتبه اول تصادفات جاده‌ای را در سراسر دنیا دارد. وسایط نقلیه موتوری علت اصلی این مرگ‌ها هستند.

تعداد مردانی که بر اثر حوادث جان سپردند دو برابر زنان بوده است. تحقیقات نشان داده است که احتمال مرگ مردان بر اثر رانندگی بیشتر از زنان است و این به دلیل آن است که مردان بیش از زنان از رانندگی لذت می‌برند. علاوه بر حوادث رانندگی، سایر سوانح منجر به مرگ نیز در مردان بیشتر مشاهده می‌شود.

بر اساس آمار آمریکا در حالی که مردان ۷/۵۳ درصد مشاغل را دارا هستند، ۹۲ درصد از مرگ‌های ناشی از حوادث، در محیط کار دامنشان را می‌گیرد. مسمومیت، سقوط، غرق شدن و سوختگی به ترتیب علل بعدی مرگ بر اثر حوادث را شامل می‌شود.
پیشگیری
برای کاهش بروز تصادفات مهلک
• قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید.
• کمربند ایمنی‌تان را ببندید.
• از سرعت بالا بپرهیزید.
• هنگام خستگی، خواب‌آلودگی، مصرف دارو و مشروبات حاوی الکل، رانندگی نکنید.
• از سالم بودن اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.
برای کاهش مسمومیت‌ها
• از لوله‌کشی غیر استاندارد بپرهیزید.
• هشداردهنده دود و مونوکسید کربن در منزل تعبیه کنید.
• هر سال از سیستم‌های گرمایی منزل که با سوخت کار می‌کنند بازدید کنید.
• به راهنماها و برچسب‌های روی محصولات خانگی توجه کنید و آن‌ها را به‌کار ببندید.
• محصولات شیمیایی و تمیزکننده‌ها را در ظروف اصلی و محل‌های مناسب نگهداری کنید.
• هنگام مصرف داروها به راهنمایی‌های روی آن توجه کنید.
• محل‌هایی که محصولات شیمیایی را در آن نگهداری می‌کنید، تهویه نمایید.
• برای کاهش حوادث ناشی از سقوط در محل‌هایی که لازم است، نرده‌های ایمنی نصب کنید.
• برای پیشگیری از خطر غرق‌شدگی، در آب‌هایی که نمی‌شناسید شنا نکنید.

سرطان‌ها
سومین علت مرگ و میر در ایران سرطان‌ها هستند. برطبق آمار وزارت بهداشت و درمان کشورمان، شایع‌ترین سرطان در مردان ایرانی سرطان پوست و سپس معده، مثانه، پروستات، روده، مری، خون و ریه است. در حالی که در آمریکا و اروپا شایع‌ترین سرطان در مردان سرطان ریه، پروستات و روده است.
سرطان پوست می‌تواند به دلیل محافظت نشدن پوست از تابش خورشید یا به طور ثانویه بر اثر سایر سرطان‌ها ایجاد شود. رژیم غذایی نامناسب می‌تواند عاملی برای سرطان‌های دستگاه گوارش و دستگاه ادراری تناسلی باشد. همین طور سیگار در ۹۰ درصد موارد، عامل مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان‌های دستگاه تنفسی است.
پیشگیری
• غذاهای کم‌چرب، متنوع و سرشار از میوه و سبزی بخورید..
• وزنتان را در محدوده سلامت نگه‌دارید.
• بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.
• کمتر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرید.
• سیگار و دخانیات مصرف نکنید.
• از مصرف الکل اجتناب کنید.
• به محیط کار، خانه و اطرافتان توجه کنید و در مورد مواد سرطان‌زا در محیط‌ها آگاهی کسب کنید و تا جایی که ممکن است در معرض این مواد قرار نگیرید.
• به طور مرتب مورد معاینات پزشکی قرار گیرید و با پزشک خود مشورت کنید.

سکته مغزی
چهارمین علت مرگ‌و‌میر در دنیا سکته مغزی است. در آمریکا در سال ۲۰۰۲ ،۶۲٫۶۲۲ نفر بر اثر سکته مغزی فوت کرده‌اند. این عارضه با این‌که به طور مساوی در بین زنان و مردان بروز می‌کند ولی برعکس سایر علل نام‌برده در مردان پیش‌آگهی بهتری دارد. از عواملی نظیر سابقه‌ خانوادگی، سن و نژاد که بگذریم، سایر عوامل زمینه‌ساز مثل فشار خون بالا که بر اثر استرس زیاد، سیگار کشیدن یا مرض قند ایجاد می‌شود، قابل پیشگیری هستند.
پیشگیری
• دریافت غذاهای حاوی کلسترول و چربی‌های اشباع‌شده را به حداقل برسانید.
• سیگار نکشید و از مصرف الکل اجتناب کنید.
• قند خونتان را کنترل کنید.
• وزنتان را به حد مطلوب برسانید.
• حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
• استرستان را مدیریت کنید.
• در مورد مصرف روزانه آسپرین با پزشک‌ خود مشورت کنید.

بیماری های انسدادی و مزمن ریه
پنجمین عامل مرگ‌ومیر در بین مردان آمریکایی، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه است. این عارضه بیشتر به صورت آمفیزم (حالتی که ریه خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد) یا برونشیت مزمن که ناشی از التهاب مزمن لوله‌های تنفسی است بروز می‌کند. عامل اصلی این بیماری سیگار است. درواقع سیگار ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از این عارضه را ایجاد می‌کند. این بیماری با ابتلا به سرطان ریه نیز ارتباط دارد.

پیشگیری
• سیگار نکشید.
• از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب کنید.
• تا جایی که می‌توانید خودتان را در معرض عوامل شیمیایی قرار ندهید.

بیماری قند
ششمین عامل مرگ و میر در بین مردان آمریکایی بیماری قند است. گفته می‌شود که این بیماری در ایران شانزدهمین رتبه را در بین علل مرگ‌ومیر دارا است. از آن‌جا که الگوی ابتلا به بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیر واگیر در تغییر است، پیش‌بینی می‌شود بیماری قند، در آینده‌ نه چندان دور، یکی از معضلات سلامتی در ایران شود. هم‌چنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۲۰ درصد جمعیت تهران، بدون این‌که در آزمایش قند خون ناشتا مشکلی داشته باشند، تست تحمل قند خون مختل دارند. عامل خطرزا برای بیماری قند، چاقی به خصوص در ناحیه شکم است و تقریباً ۸۰ درصد از افرادی که بیماری قند دارند، دچار اضافه‌وزن یا چاق هستند. عوارض شایع در بیماران قندی مشکلات قلبی – عروقی و سکته مغزی است. این عوارض در بیماران قندی ۲ تا ۴ برابر کشنده‌تر است زیرا درمان‌های دارویی برای عوارض قلبی- عروقی در این بیماران مؤثر واقع نمی‌شود. نکته خطرآفرین آن است که یک‌سوم از مردان مبتلا، از وجود آن بی‌خبرند و خیلی از آن‌ها تا زمانی که عوارضی نظیر ناتوانی جنسی، صدمات عصبی (به طور مثال درد یا بی‌حسی در پاها یا دست‌ها)، مشکلات بینایی و بیماری‌های کلیوی بروز نکند، از وجود بیماری قند بی‌اطلاع هستند.
پیشگیری
• وزنتان را متعادل نگه دارید.
• رژیم غذایی کم‌چرب ، متنوع و سرشار از میوه و سبزی داشته باشید.
• در اکثر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
• به طور مرتب سطح قند خون ناشتای خود را اندازه‌گیری کنید.
• سابقه بیماری قند در خانواده یا فامیل را به اطلاع پزشک‌تان برسانید.

عفونت‌های ریوی
هفتمین علت مرگ و میر در مردان جهان سل، ذات‌الریه و آنفلوانزا است. این عفونت‌های ریوی به خصوص افرادی را که مبتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه نظیر برونشیت یا آسم هستند و افراد سیگاری را تهدید می‌کند. مرگ بر اثر این عامل هنگام ضعف سیستم ایمنی (نظیر ایدز یا مصرف کورتن)، دیابت و بیماری‌های قلبی، افزایش می‌یابد. انجام واکسیناسیون در بدو تولد علیه بیماری سل، گرچه از سل مننژیتی و سل ارزنی پیشگیری می‌کند، اما تأثیری بر میزان شیوع و بروز انواع دیگر سل نظیر سل ریوی یا خارج ریوی (مثل سل تناسلی) ندارد. از آن‌جا که میزان شیوع بیماری آنفلوانزا در ایران زیاد نیست و در ضمن واکسن تنها برای یک‌سال ایمنی ایجاد می‌کند، به طور معمول در ایران واکسیناسیون علیه این بیماری صورت نمی‌پذیرد.
پیشگیری
• در صورت داشتن سرفه بیش از سه هفته حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خلط، از نبود بیماری اطمینان حاصل شود.
• سیگار یا سایر دخانیات را مصرف نکنید.

خودکشی
هشتمین علت‌ مرگ‌ومیر مردان اقدام به خودکشی است. به این دلیل که مردان معمولاً راه‌های خشن‌تری را برای خودکشی انتخاب می‌کنند، اقدام به خودکشی در مردان، ۴ برابر بیش‌تر از زنان منجر به مرگ می‌شود. میزان شیوع افسردگی که یک عامل مهم برای اقدام به خودکشی است در بین مردان ۷ درصد است.

علایم افسردگی در مردان غیر اختصاصی و شامل خستگی، اختلال در خواب، کاهش علاقه به کار یا تفریح و تحریک‌پذیری است و علایمی نظیر غمگینی، احساس بی‌ارزش بودن و گناه در آن‌ها کمتر بروز می‌کند؛ در نتیجه مردان کمتر از زنان برای درمان مراجعه می‌کنند.

از سوی دیگر سوء مصرف مواد در بین مردان متداول‌تر است و این موضوع می‌تواند تشخیص افسردگی را مشکل کند. افراد در معرض خودکشی ممکن است به تازگی با یک بحران مواجه شده باشند و علایم فوق را همراه با انزواطلبی، حالت‌های تهاجمی، تغییر در شخصیت، احساس کم‌ارزش بودن، سوء مصرف مواد یا الکل را از خود بروز دهند.

این افراد ممکن است مرتب درباره‌ مرگ و به هلاکت رساندن خودشان فکر یا صحبت کنند. برای پیشگیری از مرگ بر اثر خودکشی باید در مورد علایم فوق دقیق باشید. دوستان و اعضای خانواده معمولاً اولین کسانی هستند که به رفتارهایی که تا به حال در شخصیت فرد نبوده توجه و آن ‌را کشف می‌کنند.
پیشگیری
• هنگام غمگینی یا بروز علایم فوق با دیگران صحبت یا طلب کمک کنید.
• هنگام نیاز، از مشورت با یک روان‌پزشک اجتناب نکنید.
• به رفتارهای اطرافیان توجه و در صورت لزوم به کمکشان کنید.

بیماری‌های کلیوی
نارسایی کلیه نهمین علت مرگ در بین مردان آمریکایی است که در سال ۲۰۰۲ موجب مرگ ۱۹٫۶۹۵ نفر از آنان شده‌ است. این عارضه اغلب جزء عوارض دیابت یا فشارخون بالا است، بنابراین کنترل دیابت و فشارخون بالا می‌تواند از نارسایی کلیوی جلوگیری یا پیشرفت آن را آهسته کند. از دیگر دلایل نارسایی کلیه استفاده‌ زیاد از داروهایی نظیر آسپرین، ایبوپروفن، ادویل و سایر مسکن‌های رایجی است که برای کلیه سمی هستند.
پیشگیری
• مایعات زیاد بنوشید.
• به‌طور منظم ورزش کنید.
• وزنتان را متناسب نگه‌دارید.
• سیگار نکشید.
• به طور مرتب خودتان را از لحاظ دیابت و فشارخون بالا چک کنید.
• استفاده از مسکن‌ها و ضد دردها را محدود کنید.
• داروها را مطابق دستور مصرف کنید.

سیروز و بیماری‌های مزمن کبدی
در سال ۲۰۰۲، دهمین علت مرگ در بین مردان آمریکایی بود در همین سال تعداد ۱۷٫۴۰۱ مرد بر اثر بیماری کبدی مزمن و سیروز از بین رفتند. علت اصلی آن الکلیسم است که صدمات زیادی بر روی مردان ایجاد می‌کند. در کشور آمریکا بیش از ۷۰ درصد مرگ‌هایی که به نوعی با مصرف الکل ارتباط دارند، در مردان دیده می‌شود. سایر بیماری‌های کبدی مزمن و خطرناک شامل هپاتیت نوع C و B است که از راه خون (ارتباط جنسی و تزریق با سرنگ آلوده) انتقال می‌یابند. هموکروماتوزیس نیز که‌ نوعی بیماری ارثی کبدی است با ایجاد تجمع آهن در کبد موجب اختلال کار کبد می‌شود. بیمارس کبد چرب غیر الکلی که با چاقی مرتبط است نیز می‌تواند موجب ایجاد سیروز شود.
پیشگیری
• از نوشیدن الکل اجتناب کنید.
• از رفتارهای جنسی خارج از چارچوب خانواده اجتناب کنید.
• از استفاده از سرنگ مشترک بپرهیزید.
• اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، واکسن هپاتیت B دریافت کنید.

متهمین

سیگار
۴۸ درصد از مردان کشورهای در حال توسعه سیگاری هستند. این در حالی است که عامل ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۴۰ درصد کل سرطان‌ها ناشی از سیگار است و بر اساس آمار، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های وابسته به سیگار در ایران حدود ۵۰ هزار نفر در سال است.
آشنایی کلی با شایع‌ترین روش‌های ترک دخانیات
• ترک یک‌باره: در این روش که در اکثر افراد موفقیت‌آمیز است، مصرف سیگار به یک‌باره قطع می‌شود.
• ترک تدریجی: این روش برای افرادی که به مصرف نیکوتین وابسته شده‌اند، مناسب‌تر است و با کم‌ کردن تعداد سیگار مصرفی روزانه تا حدود ۵ نخ در روز، به تدریج و در طول مدت زمان معین مصرف سیگار قطع می‌شود.
• جایگزینی نیکوتینی: شامل استفاده از قرص‌های مکیدنی یا آدامس‌های نیکوتین‌دار با نظر پزشک است.
• روان‌درمانی: شامل استفاده از روش‌های مختلف ترک سیگار به صورت دسته‌جمعی و بحث عمومی است.
به خاطر داشته باشید که همهِ‌ شیوه‌های فوق بهتر است در مراکز مشاوره و کنترل دخانیات انجام شود تا موفقیت ترک را تضمین کند.
آدرس کلینیک‌های ترک دخانیات:
کلینیک ترک دخانیات والفجر: خیابان آزادی، بلوار استادمعین، خیابان شهید دستغیب غربی، مرکز بهداشتی_درمانی والفجر. ساعات کار ۸ صبح تا ۱ بعدازظهر.
کلینیک تندرستی و ترک دخانیات سردار جنگل: بلوار سردار جنگل، کوچه اردی‌بهشت ۲، روبه‌روی پارک شاهد. ساعات کار ۳ تا ۷ بعدازظهر.
استرس
استرس نوعی نیاز جسمی یا ذهنی است که در ما پاسخ‌های خاصی را برمی‌انگیزد و به ما امکان می‌دهد تا با خطر مبارزه کنیم یا از آن بگریزیم.

مقادیر کم استرس قادر است عملکرد انسان را در اوضاع و احوال خاصی مثل ورزش و کار بهبود بخشد، اما استرس بیش از حد به سلامت شخص آسیب می‌رساند.

با مشخص نمودن شرایط استرس‌زا و یافتن راه‌هایی برای مقابله با آن، قادر خواهید بود استرس‌های مضر را به حداقل برسانید. استرس علایم متفاوتی در افراد ایجاد می‌کند.

علایمی فیزیکی‌ مثل گرفتگی‌ عضلانی‌، سردرد، درد قفسه‌ سینه‌، ناراحتی‌ معده‌، افزایش‌ ضربان‌ قلب، بی‌اشتهایی‌، احساس‌ خستگی و گیجی. استرس همچنین علایمی عاطفی ‌مثل عصبانیت‌، اعتماد به‌ نفس‌ پایین‌، افسردگی‌، بی‌تفاوتی‌ و نگرانی‌، و علایمی رفتاری مثل سوء مصرف‌ الکل‌ یا مواد مخدر، افزایش‌ مصرف‌ سیگار، اختلالات‌ خواب‌ و پرخوری‌، کاهش‌ حافظه‌ و منگی‌ را هم در پی دارد.
استرس‌ مزمن‌ می‌تواند در بسیاری‌ از مشکلات‌ مربوط‌ به‌ سلامت‌ شامل‌ حوادث‌، آرتریت‌، آسم، سرطان‌، سرماخوردگی، کولیت‌، دیابت‌، اختلالات‌ غدد درون‌ریز، سردرد، کمردرد، مشکلات‌ گوارشی‌، اختلالات‌ پوستی‌، بیماری‌‌های قلبی‌، فشار خون‌ بالا، بی‌خوابی‌، دردهای‌ عضلانی‌، اختلال‌ کارکرد جنسی‌ و زخم‌ها نقش‌ بازی‌ کند.
چگونه استرستان را مدیریت کنید؟
• در مواقع استرس، از صحبت کردن با دیگران نترسید.
• از کار کردن در تعطیلات یا تا دیروقت اجتناب کنید.
• حداقل هفته‌ای یکی دو ساعت برای خودتان وقت بگذارید. فقط برای خودتان!! نه کار نه خانواده.
• برای زندگی و کارتان هدف و برنامه داشته باشید.
• همیشه یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید.
• وقتی کار زیادی برای انجام دادن دارید، بخشی از آن‌ها را که قابل واگذار کردن هستند، به دیگران بسپارید.
• تکنیک مدیریت زمان و مدیریت استرس را فرابگیرید. این روش‌‌ها به شما کمک می‌کنند که از استرس پیشگیری کنید و در شرایط استرس‌زا رفتار مناسبی از خود بروز دهید.
hi dr!
     
  

 
سوسک ها ( هیولا های کثیف )

مقدمه:

این روزها کمتر ساختمانی است که در گوشه وکنار آن آلودگی به سوسکها وجود نداشته باشد. تاکنون بیش از هزار نوع سوسک شناسایی شده‌اند که فقط تعداد معدودی از آنها تمایل به ورود به اماکن مسکونی داشته و از نظر بهداشتی پراهمیت هستند. بهترین روش عاری ساختن محیط از زیانها و مشکلات به وجود آمده به وسیله حشرات، کنترل خود حشرات است که این کنترل بایستی با مطالعات کافی در مورد نحوه زندگی حشره، محیط زیست و…. انجام پذیرد تا باعث بروز مشکلات دیگر نشود. سوسریها یا سوسکها:

سوسکها در تمام دنیا، خصوصاً مناطق گرمسیر انتشار داشته و گرما دوست می‌باشند و در طول روز پشت رادیاتورها، لوله‌های آب‌گرم، نقاط تاریک مثل مجاری فاضلاب، توده‌های زباله، زیر قفسه‌ها و کشوها و دستشویی و حمام یافت میشوند. این حشره در شب فعال است و روی کف اطاقها و جاهای مختلف دنبال غذا می‌گردد. سوسکها همه چیزخوار و پرخوار هستند و به برگرداندن بخشی از غذای خود که کمی هضم شده و همچنین دفع مدفوع روی غذا و یا هرچیز دیگر عادت دارند. فرم بدن سوسک به گونه‌ای است که میتواند از شکافهای باریک عبور کند. سوسکهایی که وارد اماکن انسانی شده و از نظر بهداشتی اهمیت دارند شامل سوسکهای آلمانی، آمریکایی، استرالیایی، شرقی و …. میباشند.

سوسکهای آلمانی بیشترین پراکندگی را در دنیا داشته و حدود ۲-۱ سانتی‌متر طول دارند. این سوسکها به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای بوده و قدرت پرواز دارند و سریعتر از گونه‌های دیگر تکثیر یافته و زیاد می‌شوند. سوسکهای آمریکایی طول بیشتری داشته و دارای رنگ قهوه‌ای روشن بوده و می‌توانند پرواز کنند.

سوسکها تخم‌های خود را داخل کپسولهایی می‌گذارند که تقریباً شبیه لوبیا قرمز است. بعضی گونه‌ها مثل سوسک آلمانی کپسول تخم را تا چند هفته همراه خود حمل می‌کنند تا تخم برای باز شدن آماده شود. بعضی دیگر تخمها را مستقیماً داخل شکافها می‌گذارند. در موقع باز شدن تخم، سوسک جوان کاملاً سفیدرنگ و بدون بال است و تعداد نوزادان داخل کپسول در گونه‌های مختلف بین ۴۸-۱۴ عدد گزارش شده است که با چند بار پوست اندازی به یک سوسک بالغ تبدیل می‌شوند. نقش سوسکها در انتقال بیماری‌ها:

سوسکها معمولاً تمایل به نزدیک شدن و گاز گرفتن انسان ندارند. ولی در مورد نوزادان و افراد ناتوان و ضعیف مواردی از گازگرفتگی سوسکها دیده می‌شود. که گاهی موجب زخمهای سطحی و عفونی می‌شوند. سوسکها ناقل عوامل بیماریزای مختلف مانند ویروسها، باکتریها، تخم انگلها و غیره می‌باشند. عوامل بیماریزایی را که تاکنون توانسته‌اند از بدن سوسکها جدا کنند شامل ویروسهای فلج اطفال،‌ دو نوع قارچ بیماریزا، عامل بیماری تب زرد، وبا، دیفتری، کزاز، سل، ژیاردیا و انواع اسهال خونی و ….. می‌باشند.

گاهی نیز مواد مترشحه از بدن سوسک مانند مدفوع، استفراغ و اصولاً خود سوسکها برای بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌نمایند. لازم به یادآوری است که وجود سوسکها بخصوص وقتی به تعداد زیاد باشند برای بسیاری از اشخاص واکنشهای روانی ایجاد می‌کند. سوسکها بخصوص در محلهایی مثل بیمارستانها که عوامل بیماریزا به میزان فراوان و از انواع مختلف وجود دارند بسیار خطرناک می‌باشند. مبارزه : با توجه به زیانهای بهداشتی و اقتصادی ناشی از وجود سوسکها در اماکن لازم است که محیط زیست انسانی از وجود این حشرات پاک شده و پیشگیریهای لازم جهت جلوگیری از پیدایش و ازدیاد آنها به عمل آید.

بهسازی محیط بهترین روش مبارزه با سوسکها است که طی آن لازم است پناهگاههای سوسکها از بین برده شوند. برای این منظور باید در چهارچوب درهای فرسوده تعویض شوند و کلیه شکافهای دیوارها، کف، سقف، درزهای بین پله‌ها و …. با سیمان یا مصالح دیگر دقیقاً‌ گرفته شوند. گاهی لازم است بندکشی بین کاشی‌های دیوار و کف و حاشیه و اطراف قرنیزها تشدید گردد. حفظ بهداشت، نظافت ساختمانها و جمع‌آوری، حمل و دفع بهداشتی زباله‌ در داخل اماکن و معابر تاثیر مستقیم بر کاهش تعداد سوسکها دارد. از ریخت و پاش مواد غذایی و انبار کردن پس مانده‌های مواد غذایی و نان خشک در ساختمانها باید جلوگیری شود. پوشاندن آب انبارها و مخازن آب، دفع صحیح فاضلاب، نصب صحیح و تراز نمودن سیفونها، خشکاندن محیط‌های مرطوب، گذاشتن توری در مدخل هواکش فاضلاب‌ها و چاههای فاضلاب و گذاشتن سرپوش کف‌شویه‌ها از ورود و خروج سوسک و لانه گزینی این حشره جلوگیری می‌کند.

علاوه بر به کارگیری موازین بهسازی، با استفاده از سموم حشره‌کش نیز می‌توان به مبارزه با سوسکها پرداخت که این روش با توجه به ایجاد آلودگی محیط زیست به عنوان آخرین روش برای مبارزه با سوسکها تلقی می‌گردد. اگرچه وجود سوسکها در اماکن موجب بروز مخاطرات بهداشتی فراوان می‌گردد اما خطرات ناشی از استفاده از ترکیبات سمی برای از بین بردن آنها بخصوص در صورتی که با رعایت کامل جوانب احتیاط نباشد به مراتب بیشتر از وجود سوسکهاست. نوع سم و نحوه سمپاشی باید توسط افراد ورزیده و متخصص این امر انتخاب گردد و سمپاشی باید توسط این افراد انجام شود. هنگام سمپاشی باید کلیه موازین احتیاطی رعایت گردد. لازم است قبل از سمپاشی محلهای مورد نظر تمیز و در صورت امکان شستشو گردند و مواد غذایی، ظروف غذاخوری، وسایل کودکان و وسایل خواب و پرندگان باید از محل خارج یا روی آنها کاملاً پوشانیده شود. برای مبارزه با سوسکها، یک بار سمپاشی محلهایی که زود به زود شسته می‌شود و استفاده از سمومی که اثر ابقائی آنها کم است کافی نمی‌باشد و ممکن است کپسولهای تخم موجود در محل که پنهان می‌باشند به تدریج باز شوند، بنابراین لازم است سم بیش از ۲-۳ ماه روی سطوح باقی بماند و یا در صورت شستشوی محل، سمپاشی باید تکرار گردد.

علت عدم موفقیت در مبارزه:

از علل عدم موفقیت در مبارزه با سوسکها می‌توان ورود سوسکها را از ساختمانهای مجاور از طریق درزها و شکاف و منافذ زیر دربها و یا انتقال سوسک یا تخم سوسک توسط اشیا و لوازم خریداری شده از خارج منزل دانست.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با بهداشت عمومی (تعریف ، وظایف ، چالش ها ، دامنه فعالیت )

بهداشت عمومی عبارتست از مجموعه دانش و هنر پیشگیری از بیماری و تامین، حفظ و ارتقای تندرستی و توانمندی بشر با استفاده از تلاش دسته جمعی که منجر به توسعه جامعه شود. این مفهوم در حوزه زندگی انسان گسترش یافته و به طریقی ضامن سلامت فرد و جامعه به شمار می‌رود.

از اینرو از دیدگاه جهانی مطابق تعریف استانداردی که سازمان جهانی بهداشت (World Health Organization -WHO) از سلامتی ارائه کرده است، میدان رسالت‌ها، سیاست‌ها و وظایف و فعالیت‌های بهداشت عمومی، جهان شمول گردیده و از فرد به سمت جامعه جهانی پیشروی می‌کند.

از دیدگاه فوق، سلامت عبارتست از تامین رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی که معنای آن تنها به نبودن بیماری و نقص عضو، محدود نشده بلکه شامل سه محور جسم، روان و جامعه می‌شود و لذا هرگونه نقص و آسیبی که به هریک از محورهای سه گانه وارد شود، تعادل فرد را بر هم زده و منجر به نبود سلامت می‌شود.

از لحاظ تاریخی، بذر بهداشت که حدود ۳۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و در ۱۹۴۶ بعد از میلاد به عالی ترین ثمره خود که تصویب اساسنامه سازمان جهانی بهداشت بود دست یافت و بدینوسیله هدف غائی بهداشت، تامین، حفظ و ارتقای سلامت بشری اعلام شد.

عمده ترین شاهراه تامین و تضمین توسعه پایدار جوامع بشری برقراری کیفی سلامت افراد جامعه است. لذا رسالت و وظیفه اصلی بهداشت عمومی، استقرار تندرستی جامع و فراگیر و با کیفیت تک تک افراد جامعه است. شایان ذکر است که یکی از عوامل موثر بر بهداشت عمومی، شرایط و مقتضیات گوناگونی است که سلامت فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به عبارت ساده تر هر عاملی که از نظر جسمی، روانی و اجتماعی، فرد را متاثر سازد بر سلامت او و سایر افراد جامعه موثر خواهد بود و لذا بهداشت عمومی در اجرای وظایف و ماموریت خود تحت تاثیر این عوامل دگرگون و متحوّل می‌شود و حاصل چنین تعاملی انعطاف پذیری بهداشت عمومی در برابر شرایط و بروز تغییر و تحولاتی است که بر سلامت فرد و جامعه، اثر گذار است.

شایان ذکر است که امروزه با توجه به مفاهیم عمیق و اهداف گسترده بهداشت عمومی، مترادف با این اصطلاح به نحو رایجی از واژه های پزشکی پیشگیری و پزشکی اجتماعی نیز استفاده می‌شود. زیرا بهداشت عمومی، فقط مجموعه قواعد مدوّن بهداشتی به منظور تامین، حفظ، توسعه و ارتقای سلامت نیست! بلکه وسیله نیل به این اهداف نیز می‌باشد.

وظایف بهداشت عمومی
برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت، سیستم بهداشت عمومی، وظایف استراتژیک و مهمی را به عهده دارد که ارکان عمده آن عبارتست از :

۱ ـ تعیین نیازهای بهداشتی و شناسایی عوامل و خطراتی که سلامت فرد و جامعه را تهدید کند

۲ ـ اولویت بندی نیازها و تعیین سیاست‌ها و برنامه ها و اقدام برای پاسخ به نیاز مربوطه

۳ ـ ارزشیابی وضعیت بهداشتی جامعه و یافتن نقاط قوت و ضعف آن

۴ ـ تعیین سیاست‌ها و برنامه های کوتاه و درازمدت و هماهنگ با تدابیر سازمان جهانی بهداشت برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت فرد و جامعه

۵ ـ تامین منابع و امکانات و تربیت نیروی انسانی حرفه ای برای ارائه خدمات، انجام پژوهش و اجرای آموزش همگانی در راستای سلامت فرد و جامعه

۶ ـ سالم سازی محیط زیست، افزایش سطح آگاهی‌های بهداشتی جامعه، بیماریابی و مهار بیماری‌های واگیر و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌

۷ ـ ارتقای سطح و تغییر سبک زندگی و اصلاح رفتارهای خطرساز فردی و اجتماعی در جهت تامین رفاه جسمی، روانی و اجتماعی برای تحقق، حفظ و ارتقای سلامت و توسعه جامعه با توجه به راهبردهای هفتگانه فوق، طیف وظایف بهداشت عمومی، در ایجاد توسعه پایدار جامعه، اهمیت یافته و بر حسب هریک از راهبردهای محوری و برنامه های اعلام شده سازمان جهانی بهداشت تعداد وظایف آن، روز به روز متحوّل شده و گسترش می‌یابد.

بهداشت عمومی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت در هزاره سوم میلادی
اینک که هزاره سوم میلادی را آغاز کرده ایم با توجه به چالش‌های مهم و تهدید کننده سلامتی که در پیش رو داریم، سازمان جهانی بهداشت بر مبنای ویژگی‌های جمعیت شناسی، فرهنگی، اقتصادی و اقلیمی جوامع انسانی در رابطه با ارتقای سطح بهداشت عمومی پیشنهادهایی را ارائه نموده است که ساکنین هریک از قاره ها بر اساس رهنمودهای مزبور، برنامه های جاری و آتی خود را برای نیل به سطح بهداشت عمومی مطلوب، طراحی نموده اند.

مهمترین چالش‌ها و خطرات موجود که در سیاستگذاری بهداشت عمومی باید مدّ نظر قرار گیرد عبارتند از :

۱ ـ افزایش میزان حوادث غیرمترقبه طبیعی (سیل، زلزله، رانش زمین، آتشفشان . . . )

۲ ـ پیر شدن جمعیت (افزایش متوسط سن افراد، بخصوص در جوامع پیشرفته . . . )

۳ ـ بروز جنگ‌های منطقه ای و تبعات فاجعه بار انسانی آن (بی‌خانمانی، مهاجرت . . . )

۴ ـ تولید و ترویج افسارگسیخته و غیرقابل کنترل مواد مخدّر و داروهای اعتیادآور

۵ ـ عدم مهار کامل و امیدوارکننده سندروم نقص ایمنی اکتسابی(HIV/AIDS)

6 ـ آلودگی‌های رو به افزایش زیست محیطی

لذا به عنوان نمونه توصیه های سازمان جهانی به سیاستگذاران بهداشتی جامعه ای یکپارچه در قاره اروپا (پارلمان اروپا) در عرصه بهداشت عمومی موجب شد که این جامعه با نشستی که در سپتامبر سال ۲۰۰۲ برگزار نمود برنامه های خود را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ حول محورهای زیر، با نظارت سازمان جهانی بهداشت تدوین و ارائه کند :

۱ ـ اطلاع رسانی مستمر به افراد جامعه برای ارتقای سطح آگاهی‌های بهداشتی

۲ ـ آمادگی دائمی سرویس‌های خدمات بهداشتی برای اقدام سریع در برابر خطرات آتی و اضطراری که سلامت فرد و جامعه را تهدید می‌کند

۳ ـ ترویج اصول علمی بهداشت عمومی در جامعه به منظور تغییر سبک زندگی و اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی در مقابله با تهدیدهای سلامتی

۴ ـ پایش مستمر بهداشتی با تعیین نشانگرهای حساس و زودپاسخ در شناسایی خطرات و تهدیدهای تندرستی

۵ ـ غربالگری بیماری‌های واگیر (HIV/AIDS، عفونت‌های نوپدید و بازپدید . . . ) و بیماری‌های غیرواگیر (سرطان‌ها، بیماری‌های نادر . . . )

۶ ـ پیشگیری از آسیب‌ها و حوادث و صدمات ناشی از تغییر و دگرگونی‌های سریع در سبک‌های زندگی و رفتارها با توجه به تاثیر سریع فرهنگ‌ها در عصر دهکده جهانی و برقراری ارتباط پُرشتاب از طریق فنآوری اطلاعات (Information technology)

7 ـ کنترل و مهار بیماری‌های وابسته به آلودگی‌های مختلف زیست محیطی

۸ ـ نظارت و پایش اثرات مواد مخدر و داروهای اعتیادآور در سلامت فرد و جامعه

۹ ـ تاسیس و تقویت و تثبیت سیستم‌های آموزشی با فنآوری‌های سهل الوصول و ارزانقیمت و قابل دسترس برای ارسال پیام‌های بهداشتی به جامعه و گروه های در معرض خطر اجتماع

۱۰ ـ تقویت و استحکام همکاری‌های بین کشوری در قاره اروپا و بین قاره ای در سطح جهانی برای مقابله با مشکلات بهداشتی جهانگیر

۱۱ ـ ارتباط مستمر با ایستگاه های دیده وری سازمان جهانی بهداشت برای تضمین نظارت و پایش کیفی مطلوب سلامت عمومی

با توجه به چالش‌ها و برنامه ها و وظایف فوق، دامنه فعالیت‌های بهداشت عمومی از محدوده وظایف کلی خود به پهنه عظیم پاسخگویی به مشکلات و خطرات بهداشتی، گسترش می‌یابد

دامنه فعالیت‌های بهداشت عمومی
به طور کلی دامنه فعالیت‌های بهداشت عمومی، شامل موارد زیر است :

۱ ـ بررسی آماری، نیازسنجی، مطالعه، پژوهش و ارزشیابی امور بهداشتی

۲ ـ آموزش بهداشت عمومی

۳ ـ بهداشت محیط

۴ ـ بهداشت مادر و کودک

۵ ـ بهداشت سالمندان

۶ ـ پیشگیری از بیماری‌های واگیر

۷ ـ ارائه خدمات آزمایشگاهی (غربالگری بهداشتی)

۸ ـ امور جمعیت و تنظیم خانواده

۹ ـ کنترل بیماری‌های غیرواگیر

۱۰ ـ نظارت بر مواد خوراکی، بهداشتی و آرایشی

۱۱ ـ پایش و غربالگری مشکلات بهداشتی جاری و جدید

۱۲ ـ تدوین سیاست‌ها و برنامه های ضروری برای ارتقا و بهبود سطح و سبک زندگی فردی و اجتماعی
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 47 از 64:  « پیشین  1  ...  46  47  48  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA