انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 50 از 64:  « پیشین  1  ...  49  50  51  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
آشنایی با ماسک‌های زیبایی

هر پوستی با توجه به رطوبت , چربی , جوش و منافذی که دارد برای شادابی بیشتر نیاز به تقویت دارد. در زیر با ارائه ماسک های طبیعی که از میوه های گوناگون تهیه می شود, می توانید پوست خود را زنده و با طراوت نگه دارید.
▪ ماسک انگور: این ماسک برای روشن نگه داشتن پوست صورت مفید است.
▪ ماسک اسفناج: اسفناج را در روغن زیتون بریزید درست به همان صورتی که بورانی درست می کنید بعد این ماسک را روی صورت پهن کنید.این ماسک برای پوستهای کدر مفید است و باعث درخشش پوست می شود.
▪ ماسک میخک: مقداری گل میخک را در آب خیس کنید و بعد از ۲۴ ساعت آن را صاف کرده و با مقداری عسل و آب خیار مخلوط کنید به اندازه یک فنجان این مخلوط را میل کنید این کخلوط باعث باز شدن رنگ رخساره و جلای پوستتان می شود.
▪ ماسک گیلاس: ماسک زیبایی که از دسته های گیلاسی که هسته آن را گرفته اید می توانید روی وست خود بگذارید. این ماسک به پوست خود شما نرمی داده و باعث می شود رنگ رخسارتان باز شود.
▪ ماسک هلو: ماسک هلو ماسکی است که روی تمام پوستها می توانید استفاده کنید. هلو را رنده و روی پوست بگذارید , جند دقیقه صبر کنید و بعد از شستشو نتیجه آن را ببینید.
▪ مسدود کردن منافذ صورت: یک قرص اکسیژنه را در مقداری گلاب حل کنید یک قاشق آرد گندمم را به آن اضافه کنید و بگذارید برای ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند.
پوستهایی با منافذ زیاد: ۷ عدد زرد آلوی رسیده را قطعه قطعه کنید و له کنید. چند قطره روغن بادام روی آن بچکانید و بگذارید تا برای ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و بعد آن را با آب نیمه گرم بشویید.
کرم آرایش و زیبایی: کرم مسدود کردن منافذ صورت را روی پوست می مالیم و برای یک ساعت پوست را ماساژ می دهیم تا خوب روی پوست بخوابد. نیم ساعت صبر کنید و بعد صورت را بشویید.
ماسک برای پوستهای معمولی: یک زرده تخم مرغ , یک قاشق مربا خوری آب پرتغال, یک قاشق مربا خوری روغن بادام را با شیره نارگیل اضافه کرده و به صورت بمالید و پس از ۲۰ دقیقه بشویید.
ماسک لک صورت: ماسک زیبایی گرمک برای باز و شاداب شدن چهره مفید است. این ماسک را روی صورت بکشید و بگذارید برای ۱۵ دقیقه بماند. این ماسک برای از بین بردن لکه ها و سر سیاه ها نیز مفید است.
▪ ماسک عسل و سرکه: مقداری عسل و سرکه را مخلوط کنید و روی لکه های صورت بمالید, کبودی های زیر چشم را با این ماسک بر طرف کنید.
▪ ماسک هویچ و سیب: هویچ و سیب را رنده کرده و یک قاشق مربا خوری عسل به آن اضافه کرده و روی صورتهایی که لک دارد بگذارید و پس از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.
▪ ماسک برگ چغندر: برگ چقندر را بکوبید . به صورت ماسک در آورید روی تمام صورت پهن کنید این ماسک برای از بین بردن کک و مک مفید است.
▪ ماسک چهره های خسته و بی خواب: موز سالم و رسیده را خوب له کنید و به آن نصف قاشق مربا خوری عسل اضافه کنید و خوب آن را به هم بزنید. این مخلوط را به چهره و گردن خود بمالید و بعد از نیم ساعت بشویید.
▪ ماسک پوست تیره و آفتاب سوخته: یک هویچ تازه را به قطعات پهن تقسیم کنید و برای نیم ساعت روی پوست بگذارید در این مدت استراحت کنید و بعد صورت را با آب نیمه گرم بشویید.
▪ ماسک گلگون شدن صورت: باقلا را به صورت آرد در اورید و آن را خمیر کنید و برای ۵ دقیقه روی صورت بگدارید و بعد صورت را بشویید.
▪ ماسک تقویتی : ۱۴ گرم موم سفید را با ۸۴ گرم روغن بادام و ۲۸ گرم لانولین و ۲۸ گرم گلاب تهیه کنید. موم سفید و لانولین را روی بخار آب گذاشته تا با هم آمیخته شود بعد روغن بادام و گلاب را به آرامی در آن ریخته و هم بزنید تا مخلوط شود. این کرم را در ظرف در بسته ای بریزید و هر روز از آن برای نرمی و تقویت پوستتان استفاده کنید.
▪ ماسک جوش چرکی: برای جوشهای چرکی با قاشقک مخصوص پودر گل ریواس را با یک قاشق ماست مخلوط کنید . هفته ای سه روز روی پوستتان بمالید.
▪ ماسک جوشهای سر سیاه: ابتدا گل ریواس را با گل بابونه و گل بنفشه می جوشانیم وقتی بخار آن بلند شد صورت را بخور می دهیم و یک قاشق روغن زیتون و زرده تخم مرغ را که قبلا مخلوط کردیم به صورت ماسک روی صورت می گذاریم و بعد از شستن ماسک پنبه الکل زده را به صورت می مالیم تا ضدعفونی شود.
▪ ماسک چین زیر چشم: سفیده تخم مرغ را خوب به هم زده زیر چشم می گذاریم . برای جلوگیری از چین و چروک پوست لانولینرا می توان عر شب به تنهایی روی پوست بمالید برای اینکه لانولین کاملا جذب پوست شود با انگشت ارام به صورت تلنگر بزنید و صبح آن را بشویید.
▪ ماسک چروک چشم: روغن کرچک را یک شب روی پوست مالیده و تا صبح می گذارین بماند.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با علائم و نشانه های آکنه و شیوه های درمان آن

آکنه ناشی از تداخل عملکرد هورمون ها و دیگر مواد روی غدد چربی پوست (غدد سباسه) و فولیکول مو است. این عوامل منجر به بسته شدن منافذ شده و منجر به بروز ضایعه می شود. ضایعات آکنه معمولاً روی صورت، گردن، پشت، سینه و شانه ها ایجاد می شود. اگرچه آکنه معمولاً به طور جدی سلامتی را تهدید نمی کند، ولی می تواند باعث بروز هیجانات عاطفی شود. در آکنه شدید ممکن است جوشگاه (جای ترمیم زخم، اسکار) برای همیشه باقی بماند.
● آکنه چگونه به وجود می آید
پزشکان آکنه را بیماری واحد پیلوسباسه توصیف می کنند. واحد پیلوسباسه متشکل از یک غده سباسه است که به مجرایی موسوم به فولیکول که حاوی یک مو است، منتهی می شود. این واحد در کل بدن وجود داشته ولی در صورت، قسمت فوقانی پشت و قفسه سینه به وفور دیده می شود. غدد سباسه ماده یی چرب موسوم به سبوم ترشح می کنند که به طور طبیعی از دهانه فولیکول به سطح پوست راه می یابد. مو، چربی و سلول های پوشاننده مجرا که باعث باریک شدن این مجرا می شوند، ممکن است دلمه یی ایجاد کنند که علامت زودرس آکنه است. این دلمه باعث می شود چربی (سبوم) از میان منفذ به سطح پوست نرسد. مخلوط چربی و سلول ها باعث می شود باکتری هایی که به صورت نرمال روی پوست زندگی می کنند، مجرا را ببندند. این باکتری ها مواد شیمیایی و آنزیم هایی تولید می کنند که باعث جذب گلبول های سفید خون و در نتیجه التهاب می شود.
موقعی که مجرای مسدود شده مو پاره می شود، محتویات آن شامل سبوم، سلول های مرده و باکتری به سطح پوست ریخته شده و سبب التهاب می شود. افراد مبتلا به طور مکرر دچار ضایعات مختلف آکنه می شوند که در ذیل توضیح داده شده است.
۱) ضایعات پایه آکنه، کومدون نامیده می شود که در حقیقت مجرای مسدود شده و متورم فولیکول مو است.
۲) اگر فولیکول مسدود (کومدون) زیر پوست بماند و به آن راه نیابد یک برآمدگی سفید در سطح پوست تولید می کند که به آن سرسفید می گویند.
۳) کومدونی که به سطح پوست می رسد، در سطح پوست باز شده و با اکسیژن هوا ترکیب شده که به دلیل تغییر رنگ به آن سرسیاه می گویند.
سرسیاه و سرسفید ممکن است برای مدت طولانی در پوست باقی بمانند. دیگر ضایعات مشکل ساز آکنه شامل موارد زیر است؛
۱) پاپول؛ ضایعات ملتهب کوچک صورتی رنگ در پوست است که ممکن است در لمس دردناک باشند.
۲) پوستول؛ پاپول هایی هستند که با ترشحات چرکی سفید یا زردرنگ پر شده اند و قائده یی قرمز دارند.
۳) ندول؛ ضایعات بزرگ، دردناک و سفتی که در عمق پوست قرار دارند.
۴) کیست؛ ضایعات عمقی، دردناک و مملو از چرک که سبب بروز جوشگاه (اسکار) می شوند.
● علت آکنه چیست
علت دقیق این بیماری شناخته نشده است ولی پزشکان عوامل مختلفی را در آن دخیل می دانند. یکی از علل مهم، افزایش هورمون های جنسی مردانه موسوم به آندروژن ها است. این هورمون طی بلوغ در هر دو جنس افزایش یافته و سبب بزرگی غدد سباسه و ترشح بیشتر سبوم می شود. تغییرات هورمونی در حاملگی یا مصرف قرص های خوراکی ضدبارداری نیز سبب بروز آکنه می شوند. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در این امر دخیل باشند. محققان بر این باورند که تمایل به بروز آکنه از والدین به ارث می رسد. برخی داروها مثل آندروژن ها و لیتیوم سبب آکنه می شوند. مواد آرایشی چرب نیز با تغییر سلول های مجرا (فولیکول) سبب چسبندگی آنها به یکدیگر و تولید دلمه می شوند.
● فاکتورهایی که آکنه را بدتر می کنند
- تغییر میزان هورمون ها در جنس مونث در سن بلوغ یا ۷-۲ روز قبل از شروع قاعدگی
- استفاده از مواد آرایشی یا مواد مرطوب کننده چرب یا مواجه شدن چربی در محیط کار (مثل کار در آشپزخانه)
- فشار ناشی از کلاه یا تجهیزات ایمنی و ورزشی، کوله پشتی، گردنبند سفت یا لباس های ورزشی تنگ
- تحریک کننده های محیطی مثل آلودگی هوا و رطوبت بالا
- خراش وارد کردن با فشار و کندن
- مالش خشن پوست
- استرس
● برخی افسانه ها در رابطه با علل آکنه
افسانه های زیادی در رابطه با علل آکنه وجود دارد. مصرف شکلات و غذاهای چرب اغلب علت آکنه شناخته می شود اما مدارک کافی در دسترس نیست که بیان کند مصرف این مواد باعث بدتر شدن آکنه می شود. افسانه های دیگری علت آکنه را آلوده بودن پوست عنوان کرده اند، اما باید توجه داشت که جوش های سرسیاه و دیگر ضایعات آکنه به علت آلودگی ایجاد نمی شوند. استرس علت آکنه نیست. بلکه در افرادی که دارای آکنه هستند استرس، آکنه موجود را بدتر می کند.
● چه کسانی به آکنه مبتلا می شوند
در تمام نژادها و در کلیه سنین افراد دچار آکنه می شوند. آکنه در سنین نوجوانی و اوایل بلوغ بیشتر اتفاق می افتد. تخمین زده شده ۸۰ درصد افراد در سنین ۱۱ تا ۳۰ سال در بعضی نقاط بدن دچار آکنه می شوند. در بعضی افراد آکنه تا زمانی که به سن ۳۰ سالگی برسند ادامه پیدا می کند اما در بعضی افراد تا سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی هم این مشکل پوستی دیده می شود.
● درمان آکنه
آکنه اغلب توسط متخصصان پوست درمان می شود، گرچه ممکن است پزشکان عمومی، متخصصان کودکان یا داخلی نیز انواع خفیف آن را درمان کنند. هدف از درمان، بهبود ضایعات موجود، جلوگیری از ایجاد ضایعات جدید، جلوگیری از به وجود آمدن جوشگاه (اسکار) و به حداقل رساندن استرس روانی است. دارودرمانی عوامل زیر را که باعث ایجاد آکنه می شود، درمان می کند؛
- تجمع غیرطبیعی سلول ها در فولیکول
- افزایش تولیدات چربی
- باکتری ها
- التهاب
با توجه به وسعت ضایعه ممکن است از داروهای متفاوتی استفاده شود. بعضی از این داروها به طور موضعی مصرف می شوند و برخی به شکل خوراکی و گاهی نیز ترکیبی از هر دو مورد تجویز می شود.
● درمان ضایعات سرسیاه، سرسفید و آکنه التهابی خفیف
معمولاً برای افرادی که آکنه خفیف دارند انواع داروهای موضعی تجویز می شود. داروهای موضعی یا به طور مستقیم روی ضایعه یا روی منطقه یی که پوست درگیر است، مالیده می شوند. داروهایی که برای آکنه خفیف استفاده می شوند، به صور مختلف عمل می کنند.
- بنزوئیل پروکساید؛ باکتری مولد آکنه را از بین می برد. همچنین ممکن است تولید چربی را کم کند.
- رزورسینول؛ ضایعات سرسیاه و سرسفید را از بین می برد.
- اسید سالیسیلیک؛ به از بین بردن ضایعات سرسیاه و سرسفید کمک کرده، همچنین باعث جلوگیری از ریزش سلول های داخل مجرا (فولیکول) می شود.
- سولفور؛ به از بین بردن دانه های سرسیاه و سرسفید کمک می کند.
این داروها به طور موضعی مصرف شده و به اشکال متفاوتی مانند ژل، لوسیون و کرم در دسترس اند. در بعضی افراد، این داروها ممکن است سبب بروز عوارضی مثل التهاب، سوزش یا قرمزی شده که اغلب با ادامه درمان بهتر می شوند.
در صورت شدت یا طولانی شدن عوارض باید به پزشک اطلاع دهید. این داروها اگر به طور منظم استفاده شوند موثر واقع می شوند، اگرچه برای بروز اثرات مفید آنها باید هشت هفته یی صبر کرد.
● درمان انواع متوسط تا شدید آکنه
افراد مبتلا به انواع متوسط تا شدید آکنه ممکن است با استفاده از داروهای موضعی یا خوراکی یا ترکیبی از هر دو نوع درمان شوند.
الف) تجویز داروهای موضعی؛
تعدادی داروی موضعی جهت درمان آکنه استفاده می شود که شامل موارد زیر است.
- آنتی بیوتیک ها؛
کمک به توقف یا کند کردن رشد باکتری ها می کنند و التهاب را کاهش می دهند.
- مشتقات ویتامین A (رتینوئید)؛
دلمه روی کومدون ها را برمی دارد و به داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها اجازه ورود به فولیکول می دهد. همچنین بعضی از انواع آن ممکن است باعث کاهش شکل گیری کومدون ها شود. این داروها شکلی از ویتامین A هستند، مثل تره تینوئین (رتین A).
ب) سایر داروها؛
ممکن است باکتری مولد آکنه را از بین برده و تولید چربی را کاهش دهند و رشد باکتری ها را کند کرده یا متوقف کنند و التهاب را کم کنند، مثل بنزوئیل پروکساید، ترکیبات حاوی سولفور یا آزالئیک اسید. این داروها نیز به صورت کرم، لوسیون، محلول و ژل تجویز می شوند. برای تجویز، نوع پوست در نظر گرفته می شود. کرم ها و لوسیون ها سبب مرطوب شدن پوست شده و بهترین گزینه برای افراد با پوست حساس هستند. اگر پوست تان چرب است یا در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید از ژل یا لوسیون محلول در الکل استفاده کنید که منجر به خشک شدن پوست می شود.
در بعضی افراد تجویز داروهای موضعی، عوارض جانبی خفیفی مانند سوزش، خارش، قرمزی، پوسته ریزی یا تغییر رنگ پوست اتفاق می افتد. در بعضی از داروها مثل ایزوتره تینوئین این اثرات جانبی معمولاً بعد از مدتی به رغم مصرف دارو کاهش می یابد. اگر اثرات جانبی شدید بوده یا از بین نرفت به پزشک اطلاع دهید. اثرات این داروها معمولاً بعد از چهار تا هشت هفته بروز می یابد.
ج) تجویز داروهای خوراکی؛
برای انواع متوسط تا شدید آکنه اغلب پزشکان آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می کنند. آنتی بیوتیک های خوراکی به وسیله محدود کردن رشد باکتری ها و کاهش التهاب، آکنه را مهار می کنند. ممکن است از داروهای موضعی و خوراکی باهم استفاده شود. آنتی بیوتیک های شایعی که در درمان آکنه استفاده می شوند، عبارتند از؛ تتراسیکلین، ماینوسیکلین و داکسی سیکلین. داروهای دیگری که کمتر استفاده می شوند، عبارتند از؛ کلیندامایسین، اریترومایسین یا سولفونامیدها. بعضی از افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، عوارضی مانند ناراحتی معده، گیجی یا احساس سبکی در سر، تغییر در رنگ پوست و افزایش تمایل به آفتاب سوختگی در آنها نمایان می شود. به علت اینکه داروی تتراسیکلین در استخوان و دندان جنین و کودکان کوچک اثر بد می گذارد مصرف این دارو در زنان حامله و شیرده و کودکان زیر ۱۴ سال ممنوع است. این نگرانی وجود دارد که داروهای تتراسیکلین و ماینوسیکلین با داروهای جلوگیری از بارداری تداخل کرده و اثر آنها را کاهش دهند. بنابراین در این موارد باید از سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کرد. درمان طولانی با آنتی بیوتیک های خوراکی ضروری است تا نتایج موردنظر حاصل شود.
● درمان آکنه کیستیک یا گره دار
افرادی که آکنه ندولار یا کیستیک دارند باید توسط متخصص پوست درمان شوند. برای افرادی که آکنه شدید ملتهب دارند و با داروهای فوق الذکر درمان نشوند، ایزوتره تینوئین (آکوتان) که از مشتقات ویتامین A (رتینوئید) است، تجویز می شود. ایزوتره تینوئین دارویی خوراکی است که یک یا دوبار در روز همراه با غذا، به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته تجویز می شود. این دارو اندازه غدد چربی را کاهش می دهد، بنابراین چربی کمتری تولید می شود به همین دلیل رشد باکتری ها کاهش می یابد.
ـ فواید ایزوتره تینوئین (آکوتان)؛
این دارو، دارویی موثر است که می تواند از ایجاد جوشگاه (اسکار) جلوگیری کند. درمان با این دارو به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته آکنه را به طور کامل یا تقریباً کامل درمان می کند. در بیمارانی که آکنه بعد از یک دوره درمان با ایزوتره تینوئین عود کند، ممکن است یک دوره دیگر از همان دارو یا داروهای دیگر تجویز شود.
ـ زیان های ایزوتره تینوئین (آکوتان)؛
در زنان حامله این دارو باعث نقص جنین می شود. افرادی که این دارو را مصرف می کنند نباید حامله باشند و در طول مدت مصرف دارو نیز نباید حامله شوند. این زنان باید از یک ماه قبل از شروع درمان تا یک ماه پس از پایان درمان، همزمان به دو صورت جداگانه از بارداری پیشگیری کنند.
بعضی از افراد مبتلا به آکنه، به علت تغییرات ظاهر پوست، دچار افسردگی می شوند. ممکن است تغییرات خلق وخو در مدت مصرف دارو یا کمی بعد از قطع درمان با داروهایی شبیه به ایزوتره تینوئین تشدید شود. گزارش هایی مبنی بر خودکشی و قصد خودکشی در افرادی که این دارو را مصرف می کنند، دیده شده است. به هرحال حین درمان اگر دچار دلتنگی شدید غیرمعمول یا علائم دیگر افسردگی مانند کاهش اشتها یا کاهش تمایل به فعالیت های زندگی یا مشکل در تمرکز شدید حتماً به پزشک اطلاع دهید. دیگر عوارض مهم ایزوتره تینوئین شامل موارد ذیل است؛
- خشکی چشم ها، دهان، لب ها، بینی یا پوست (که خیلی شایع است)
- خارش
- خون دماغ
- دردهای ماهیچه یی
- حساسیت به نور خورشید
- شب کوری
- تغییرات خونی مثل افزایش چربی های خون (تری گلیسرید و کلسترول)
- تغییر عملکرد کبد.
برای ارزیابی اثر ایزوتره تینوئین و توقف آن در صورت بروز عوارض جانبی، قبل از شروع درمان و در فواصل معین درمانی درخواست آزمایش خون می شود. عوارض جانبی معمولاً با تکمیل دارودرمانی و قطع آن، از بین می روند.
● درمان آکنه های ناشی از هورمون در خانم ها
در بعضی از زنان، آکنه به علت افزایش هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) ایجاد می شود. سایر نشانه های آن عبارتند از هیرسوتیسم (افزایش مو در صورت و بدن)، شعله ور شدن آکنه قبل از قاعدگی، قاعدگی های نامنظم و بالا رفتن میزان آندروژن (هورمون جنسی مردانه) در خون. برای درمان این نوع آکنه ها ممکن است یکی از چند داروی زیر تجویز شود.
- قرص های جلوگیری از بارداری؛ از ترشح آندروژن تولیدشده در تخمدان ها جلوگیری می کند.
- تجویز مقادیر کم داروهای کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون یا دگزامتازون؛ از اثرات آندروژن تولیدشده از آدرنال جلوگیری می کنند.
- داروهای ضدآندروژن مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون)؛ میزان تولید چربی را کاهش می دهد. عوارض داروهای ضدآندروژن شامل قاعدگی نامنظم، حساس شدن پستان ها، سردرد و سرگیجه است.
● سایر درمان های آکنه
پزشکان علاوه بر این داروها، درمان های دیگری برای آکنه به کار می برند. برای مثال کومدون (سرسیاه) را در مطب درمی آورند. گاهی پزشک کورتیکواستروئید (کورتون) را جهت کمک به کاهش اندازه و درد ناشی از کیست یا ندول مستقیماً به درون ضایعه تزریق می کند. درمان زودهنگام آکنه بهترین روش جلوگیری از به جای ماندن جای زخم است. برای اسکارهای به جا مانده از آکنه از جراحی استفاده می شود. برای درمان اسکارهای نامنظم، لیزر سطحی مفید است.
● چگونگی مراقبت از پوست در افراد مبتلا به آکنه
- پوست را با ملایمت پاک کنید؛
اگر مبتلا به آکنه هستید، باید صورت را با یک پاک کننده ملایم (با نظر پزشک متخصص) روزی دو بار (صبح و شب) و بعد از فعالیت های سنگین شست وشو دهید. استفاده از صابون های قوی یا سایش با دستمال خشن مفید نبوده و می تواند مشکل را بدتر کند. موهایتان را به طور منظم با شامپو شسته و اگر موهای خیلی چربی دارید هر روز آن را بشویید.
- اجتناب از دستکاری ضایعات؛
از لمس و ساییدن مکرر پوست دچار ضایعه اجتناب کنید. از فشار وارد کردن، نیشگون گرفتن و کندن پوستی که دچار ضایعه شده یا جای زخم دارد، خودداری کنید.
- با دقت ریش بتراشید؛
ببینید استفاده از ریش تراش برقی بهتر است یا تیغ ریش تراش. زمانی که از تیغ ریش تراش دستی استفاده می کنید از سالم و تیز بودن تیغ باید مطمئن باشید. قبل از استفاده از خمیر ریش، صورت را به طور کامل با آب و صابون بشویید.
- از آفتاب سوختگی اجتناب کنید؛
بعضی از داروهایی که برای درمان آکنه استفاده می شود پوست را مستعد آفتاب سوختگی می کند. آفتاب سوختگی پوست را قرمز یا برنزه کرده که باعث تیرگی پوست می شود، در نتیجه ممکن است آسیب وارد شده به پوست کمتر قابل رویت باشد. آفتاب سوختگی باعث خشک تر شدن پوست می شود. به هر حال خطراتی مانند پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست در صورت تداوم تماس با آفتاب وجود دارد.
- با دقت از مواد آرایشی استفاده کنید؛
در زمان درمان آکنه، لازم است مواد آرایشی را تغییر دهید. تمام مواد آرایشی مثل کرم پودر، رژگونه، سایه چشم و مواد مرطوب کننده و محصولات مراقبت از مو، باید عاری از چربی باشد. از محصولاتی که روی آن برچسب غیرکومدوژن وجود دارد، استفاده کنید. در بعضی از این افراد حتی این مواد هم آکنه را بدتر می کند. در هفته های اول درمان، حتی در استفاده از مواد آرایشی ممکن است با مشکل مواجه شوید زیرا پوست تحت تاثیر داروی موضعی تره ترینوئین یا بنزوئیل پروکساید قرمز شده یا دچار پوسته ریزی می شود.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با آکنه


آکنه یا جوش غرور جوانی، شایعترین بیماری پوستی در جهان است. اصطلاح پزشکی این وضعیت، ” آکنه وولگاریس” ( Acne vulgaris) می باشد. این بیماری پوستی تقریباً تمام نوجوانان را می‌تواند به شدتهای مختلف گرفتار سازد. همچنین در بسیاری از افراد، اکنه برای اولین بار می تواند در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی رخ دهد. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۱ میلادی در کشور آلمان بر روی افراد از یکسالگی تا ۸۷ سالگی انجام شد،‌ مشخص گردید که حدود ۲۷ درصد این افراد دچار آکنه بوده‌اند. اما اگر فقط نوجوانان آلمانی را در این تحقیق در نظر بگیریم، بیش از ۹۰ درصد آنها به آکنه مبتلا بوده‌اند.
شما وقتی که بر روی پوستتان، دانه‌های سرسیاه، سر سفید یا جوشهای قرمز یا زردی را مشاهده می‌کنید و پوستتان چرب می‌گردد، می‌فهمید که به آکنه دچار شده‌اید. این علایم کلاسیک آکنه می‌باشد. پیدایش آکنه، نه به رنگ پوست شما مربوط می‌باشد و نه به سن و سال شما. با اینحال، وقتی که شما به سن بلوغ نزدیک می‌شوید، احتمال بیشتری دارد که به این وضعیت گرفتار شوید چون در این سنین، پوست شما دچار تغییراتی می‌گردد که برای بروز آکنه مستعد می‌شود. آن چیزی که ااکثر افراد از آن اطلاع ندارنداین است که چه مدت آکنه در آنها طول می‌کشد. ۱۵ درصد خانمها حتی تا سنین حدود ۴۰ سالگی هم هنوز از این مشکل رنج می‌برند، با اینحال در مردان کمتر اتفاق می‌افتد که تا این سنین هنوز به این مسکل گرفتار باشند. صورت، گردن، سینه، پشت و شانه‌ها به علت اینکه دارای غدد تولیدکننده چربی (غدد سباسه) بیشتری هستند، به آکنه دچار می‌شوند.
تحقیقات بسیار وسیعی بر روی آکنه صورت گرفته است و متخصصین پوست، چهار عامل را در پیدایش آکنه در افراد دخیل می دانند که این عوامل عبارتند از :
۱- به نظر می‌رسد که بدن انسان به میزان زیادی به هورمون‌های جنسی مردانه (آندروژن‌ها) حساس می‌باشد. خانمها هم مانند آقایان دارای هورمونهای جنسی مردانه هستند اما از آنجائی که مقدار این هورمونها در آقایان خیلی بیشتر می‌باشد، اکثراً آقایان به آکنه دچار می شوند. هورمونهای مردانه باعث می‌گردند که غدد تولیدکننده چربی دربدن بیشتر فعالیت کرده و چربی بیشتری که اصطلاحاً به آن “سبوم” (Sebum) گفته می‌شود تولید گردد.
۲- غدد تولیدکننده چربی بر روی سطح پوست دارای سوراخها یا منفذهای کوچکی هستند. در انتهای مجرایی که این غدد تولیکنندهچربی وجود دارند، یک فولیکول مو هم قرار دارد. فولیکول مو قادر است که تولید مو نماید. غدد تولیدکنندة چربی در نیمه راه این مجرا به آن متصل می‌شوند. این مجرا از سلولهایی شبیه همان سلولهای سطح پوست تشکیل شده است. اگر شما گرفتار آکنه شده باشید، این سلولها در هنگام از بین رفتن و پوسته‌ریزی، به یکدیگر چسبیده و باعث می شوند که مجرا باریک شود.
۳- بر اثر باریک شدن مجرا و افزایش تولید چربی (سبوم)، مجرا مسدود می گردد که این وضعیت، نقطه شروعی برای ایجاد انواع آکنه می باشد. در این حالت، محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری آکنه بوجود می‌آید. این باکتری بطور طبیعی بر روی پوست افراد زندگی می‌کند. بر اثر رشد و تکثیر این باکتری، عفونت و التهاب ایجاد می گردد.
۴- التهابی که بر اثر رشد و تکثیر این باکتری بروزمی‌کند، باعث تحریک سیستم دفاعی بدن می‌شود و در نتیجه گلبولهای سفید بدن را برای مبارزه با باکتریها و ترمیم صدمات وارده به محل التهاب می‌فرستد. این گلبولهای سفید، تولید آن چیزی را می‌کنند که ما به آن اصطلاحاً “چرک” می‌گوییم. چرک، مایعی زرد یا سبزرنگ می‌باشد که بدن در پاسخ به التهاب، تولید می‌کند. چرک، حاوی مقادیر زیادی گلبول سفید است که از جریان خون برای حمله به محل بروز التهاب می‌آیند. اما اگر مسدود شدن مجرا توسط باکتری‌ها، عفونی نشود، این انسداد مجرا بصورت یک گرفتگی مجرا باقی می‌ماند که ما اصطلاحاً به آن “دانه سرسیاه” (Black head) می‌گوییم.
در اینجا ما انواع جوشهایی که ممکن است شما به آنها گرفتار شوید را توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید بگوئید که آیا مشکل شما خفیف، متوسط و یا شدید می‌باشد. برای اینکه تشخیص آکنه را در فردی مطرح نماییم، لازم نیست که تمام انواع این جوشها را داشته باشد. فقط داشتن یک نوع از این جوشها، کافی است تا تشخیص آکنه مطرح گردد. این جوشها هر چقدر هم که شدید باشند، با زهم درمانهای مؤثری برای از بین بردن آنها وجود دارد.
hi dr!
     
  

 
ترک خوردن پوست

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- همواره پوست دست و یا پا ترک خورده است.
- بیماری وجود دارد و پوست پا ترک می‌خورد.
- ناحیهٔ ترک خورده گرم یا ناسور است، متورم یا قرمز شده، یا چرک یا مایع تراوش می‌کند.
پوست ناحیهٔ پائین پا مانند فلس ماهی شده است.
- درمان ترک خوردن پوست بعد از سه هفته مؤثر واقع نشده است.

- ترک خوردن پوست نشانهٔ چیست؟
بعضی افراد با دست‌هایشان همه کار می‌کنند: باغبانی، نازک‌کاری، تعمیر اتومبیل، آشپزی، و نظافت. اما دست‌هایشان را با مواد از بین برندهٔ رطوبت مثل خاک، حلال‌ها، و صابون پاک می‌کنند و پوستشان خیلی زود ترک می‌خورد.
پوست ترک خورده مانند بستر یک رود خشک است و علت هر دو هم بی‌‌‌آبی است. ترک خوردن پوست با از بین رفتن آب سطح بدن شروع شده و لایه‌هائی از سلول‌های خشک شده به‌جای می‌ماند.
پوست بی‌آب مانند ناخن شکننده است، و مانند آن به سادگی خم نمی‌شود و ترک بر می‌دارد.
رطوبت کم علت اصلی خشکی پوست است. همانطور که بیابان گردها می‌دانند، هوای خشک رطوبت پوست را می‌گیرد. اما گرم کردن زیاد خانه در هر جائی هوای درون خانه را مانند بیابان کرده و رطوبت پوست را از بین می‌برد. این دلیل عمدهٔ ترک خوردن پوست در زمستان است.
رطوبت پوست در برخورد با مواد محرک مثل شوینده‌ها، عطرها، خوشبوکننده‌ها، الکل، و پاک‌کننده‌های لاک ناخن از بین می‌رود. می‌توان از تماس با این مواد خشک‌کنندهٔ خانگی اجتناب کرد، ولی برخی افراد هر روز با رطوبت‌گیری‌هائی مثل رنگ‌ها، حلال‌ها و دیگر مواد شیمیائی کار می‌کنند.
برخی ناراحتی‌ها، مثل پسوریاز، اکزما، و برخی واکنش‌های آلرژیائی، باعث ضخیم شدن، خشک شدن و ترک خوردن پوست می‌شوند. پینه‌های ضخیم و خشک هم زیاد چاک می‌خورند.

- درمان ترک خوردن پوست
دست و پاها محل‌های شابع ترک خوردن پوست هستند. اما ترک پوست در همه جا، مخصوصاً در پوست ظریف ساق، ساعد و گونه‌ها هم ممکن است دیده شود. ترک پوست را در هر جا باشد، با درمان درست می‌توان از بین برد.
مرطوب کننده بزنید. با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده رطوبت را در ناحیهٔ ترک خورده حبس کنید. فراموش نکنید که شستن باید کوتاه مدت – کمتر از پنج دقیقه در روز – باشد چون تماس بیش از حد با آب چربی پوست را برداشته و آن را خشک‌تر می‌کند. در صورت لزوم پزشک مرطوب کنندهٔ قوی‌‌تری را تجویز می‌کند.
چندین بار پوست ترک خورده در آب ولرم نرم کنید. ولی مرطوب‌کننده به آن نزنید. وقتی پوست نرم شد، فوراً روی آن را با ماده‌ای روغنی مثل وازلین بپوشانید.
ملایم بشوئید. هنگام شستشو از آب داغ دوری کرده و از صابون چرب استفاده کنید. زدن محلول نگاهدارندهٔ رطوبت بر پوست هم مفید است.
دستکش بپوشید. اگر پوست شما مستعد ترک خوردن است، هنگام کار با آب و صابون یا مواد شیمیائی دستکش لاستیکی بپوشید.
اوره بزنید. کرم‌ها و محلول‌های حاوی اوره یا اسیدهای آلفا هیدروکسی برای رفع خشکی پوست مناسبند. استفاده از اینها ترک‌های پوستی را برطرف کرده و از ترک خوردن بیشتر جلوگیری می‌کند.
hi dr!
     
  

 
هنر آرایش و تکنیک های ترمیمی

● نگاهی به تاریخچه هنر آرایش و تکنیک های ترمیمی
فقط کافی است یک دقیقه مقابل ویترین فروشگاه های عرضه لوازم آرایشی بایستیم و به انواع و اقسام ریمل، کرم پودر، سایه و رژلب که در رنگ های متنوع و جعبه های زیبا از پشت شیشه خودنمایی می کنند، خیره شویم.
به دقیقه دوم نمی رسد که هوس یکی از آنها به سرمان می زند و خود را تسلیم فاکتور فروش می کنیم. معلوم نیست چه جاذبه ای در لوازم آرایشی نهفته که آدم را در عرض چند دقیقه ناچیز به تکاپوی خرید می اندازد.
مطمئناً جادوی رنگ ها در آن بی تاثیر نیست. دیدن چند ردیف سایه مثل مداد رنگی هایی که در یک جعبه بیست و چهارتایی کنار هم چیده شدند کافی است که آدم را یک هو به وسوسه خرید بیندازد.
وسوسه لوازم آرایش ریشه ای تاریخی دارد. از تصویر معروفی که کلئوپاترا را نشسته بر صندلی مقابل چندین جا عطری و سرمه دان نشان می دهد، می توان قدمت آن را فهمید.
اولین مردمانی که از لوازم آرایش (البته نه به شکل امروزی) استفاده می کردند، مصریان بودند. در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برای مراسم مذهبی عطریات و لوازم آرایش مصرف می کردند.
عصاره گیاهان معطر را به بدن می مالیدند تا پوستی نرم و خوشبو داشته باشند.
استفاده از حمام معطر نیز به این دوران تعلق دارد. حمام شیر که کلئوپاترا برای زیبایی پوستش استفاده می کرد، امروزه چنان مورد توجه متخصصین پوست قرار گرفته که در بسیاری از انستیتوهای پاریس وان شیر را می توان دید. رومی ها نیز از شیر الاغ برای صاف و صیقلی شدن پوست شان استفاده می کردند. لوازم آرایش آن زمان از ریشه، برگ و صمغ درختان و برخی مواد معدنی مثل محلول کربنات دو پلمب که در نقاشی به عنوان رنگ سفید به کار می رفت، تهیه می شدند. مصری ها از دوده چراغ برای سیاهی ابروها و یا اکسیدآهن برای تهیه سرخاب استفاده می کردند.
یونانی ها همچنان از مخلوط ریشه گیاهان با روغن به عنوان سفت کننده پوست بهره می گرفتند. از قرون وسطی به بعد آرایش کم کم به شیوه امروزی درآمد. بیشتر مواد رنگی روی گونه ها و لب ها زده می شد. صورت سفید، موهای بور، گونه های برجسته قرمز و لبان قرمز فرم دلخواه زنان آن زمان بود. از ترکیب سفیده تخم مرغ، لیمو، نمک حاوی اسیدبوریک و سدیم برای سفید کردن صورت، از زعفران برای قرمزی لب ها و از نعناع برای سفید کردن دندان ها استفاده می کردند.
در قرن پانزدهم که فلورانس تحت حکومت مدیچی ها بود، ایتالیا به عنوان مرکز زیبایی مورد توجه قرار گرفت. کاترین مدیچی نیز نخستین مرکز عطر و لوازم آرایش به نام Santa maria novella در فلورانس را راه اندازی کرد. پس از اینکه ملکه فرانسه شد اولین مرکز آرایش در پاریس را نیز تاسیس کرد. در همین زمان استفاده از گیاهان و میوه ها به عنوان ماسک نزد زنان ثروتمند اروپا متداول شد.
ماسک هایی که از ترکیب پودر پیاز، کره، عسل، آرد حبوبات، تخم مرغ و چربی غاز ساخته می شدند و برای صاف شدن پوست به کار می رفتند. در این زمان آرایش چشم زیاد باب نبود، آنچه بیش از همه روی صورت نمایان بود، سرخی گونه ها و لب ها بود. اما در قرن ۱۸ قرمزی آرایش ها کم شد. لب ها و گونه ها صورتی شدند. اما چشم ها همچنان بدون آرایش ماندند.
در قرن ۱۹ که مادام دکولاس انستیتو زیبایی و سلامت پوست در پاریس را راه انداخت اولین نوع سایه و رژلب و رژگونه های رنگی به بازار آمدند. مادام که بیش از آرایش به سلامت پوست اهمیت می داد، برای اولین بار کرم های آرایش را با گیاهان دارویی مخلوط می کرد و در دسترس مشتریان قرار می داد.
«از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز دنیای آرایش سه مرحله را طی کرده، یکی سال های جنگ، که سال رکود لوازم آرایش بود. دومی، از ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۰ که به دوره افراط و زیاده روی آرایش معروف است و دیگری از اواخر ۸۰ تا به امروز که آرایش بیش از آنکه به شکل نقاب رنگین روی صورت باشد، ترمیمی و تکمیل کننده عیوب و ناهمواری های صورت است. ابروهای باریک، سایه های کمرنگ، گونه های ملایم و رژلب های براق از ویژگی های این دوره آرایشی اند.» اینها جملات النا ملیک است. کسی که در ایتالیا «بانوی آرایش» می نامندش و جزء پایه گذاران رشته گریم در ایتالیا است و اکنون مدیریت شرکت آرایش Lierac را بر عهده دارد. ملیک با اینکه بانوی آرایش نام گرفته ولی بی هیچ آرایشی در محافل هنری ظاهر می شود. موهای کوتاه خرمایی دارد و به جز یک رژلب قرمز از محصولات آرایش دیگری استفاده نمی کند. به قدری ساده است که وقتی او را در رستوران Panamaمیلان (جایی که قرار گذاشته بودیم) دیدم، فکر کردم شخصی است که برای شنیدن این گفت وگو آمده است. چرا که ملیک از ستون نویسان پروپا قرص مجلات آرایشی در ایتالیا است. النا ملیک، زاده ایتالیا است و اصالتی ارمنی دارد. مادرش آلساندرا ملیک باباخانیان یکی از ارامنه ساکن پترزبورگ است که در جنگ جهانی دوم به میلان می رود و به عنوان گریمور در سالن تئاتر میلان مشغول به فعالیت می شود. النا پس از راه انداختن یک سالن آرایش با کمک یک متخصص پوست به نام دکتر پایوت به پاریس می رود و شروع به ساختن کرم های آرایشی که خاصیت درمانی نیز دارند می کند.
او می گوید: «وقتی دختران جوان را می بینم که آرایش روی چهره دارند، متاسف می شوم چرا که آرایش مخصوص خانم های مسن است که طراوت پوستشان از دست رفته است، نه آنها که با کمی مراقبت می توانند پوستی صاف، یکدست و زیبا داشته باشند.» البته نه او که اکثر متخصصان پوست با آرایش در سنین جوانی مخالفند و تنها استفاده از کرم های مرطوب کننده و یا ضدآفتاب را برای آنها توصیه می کنند.
حقیقتاً هم لوازم آرایش تنها می توانند قسمتی از معایب صورت را برطرف کنند و بپوشانند که بیش از همه برای تغییر رنگ و چهره مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پن کیک و کرم پودر به مرور زمان باعث از دست رفتن طراوت و شادابی پوست می شود. تا سن ۳۰ – ۲۵سالگی که پوست بدن مقدار زیادی کلاژن تولید می کند می توان بدون استفاده از کرم های آرایشی و تنها با استفاده از کرم ضدآفتاب برای مقابله با اثرات زیان بار خورشید پوستی سالم داشت.
از آنجا که پس از سی سالگی کلاژن کمتری در سلول های پوستی ساخته می شود، مالیدن کرم های حاوی کلاژن و حاوی کینون که پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند بسیار توصیه می شود. علاوه بر بالا رفتن سن، استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز باعث کاهش تولید کلاژن می شود که در صورت استفاده نکردن از ضدآفتاب و عدم قطع استعمال سیگار هیچ کرم و لوسیون معجزه آوری نخواهد توانست شادابی و طراوت را به پوست باز گرداند. در خرید لوازم آرایش از پن کیک، کرم پودر تا سایه های چشم رعایت نکاتی که به سازگاری آنها با پوست ارتباط دارد، ضروری به نظر می رسد.
التهاب تماسی تحریکی، التهاب تماسی آلرژیک، کهیر تماسی، ایجاد کومدون (جوش های ریز) و بروز تاول ریز خارش دار و آکنه از شایع ترین عوارض پوستی است که به دنبال مصرف لوازم آرایش نامرغوب ایجاد می شود. هر کرم یا پماد چرب کننده ای که به صورت چند لایه مصرف می شود به علت مسدود کردن منافذ پوستی و غدد چربی می تواند باعث بروز واکنش های پوستی شود. برخی مواد رنگی و عطرهای موجود در پودرها باعث ایجاد حساسیت و قرمزی شده که بلافاصله پس از قطع استعمال بهبود می یابند.
اما به طور کلی مالیدن پن کیک (پودر) بهتر از استفاده چند لایه کرم پودر است. پن کیک حالت براق پوست را ثابت می کند، پوست را در برابر تغییرات آب و هوا محافظت می کند، عرق را جذب نموده و حالت چرب و روغنی پوست را از بین می برد. پن کیک بیشتر برای پوست چرب توصیه می شود. افراد با پوست خشک لازم است قبل از استعمال پن کیک پوستشان را با کرم مرطوب کننده چرب نمایند. برخی مواد آرایشی وقتی روی پوست قرار می گیرند، احتمال بروز عوارضی نظیر کهیر، آفتاب سوختگی و لکه های تیره را تشدید می کنند. کرم پودرها و مواد آرایشی حاوی عطر از این نوع هستند. عطرها که معمولاً در بیشتر محصولات به عنوان خوشبوکننده یافت می شوند مهمترین عامل بروز کهیرهای پوستی اند. توصیه می شود لوازم آرایشی که برچسب Free fragrant دارند خریداری کنید.
توجه به مدت زمان استفاده از لوازم آرایش نیز راه دیگری برای کاهش آلرژی های پوستی است. متخصصان توصیه می کنند، بیش از ۶ ماه از یک کرم پودر یا پن کیک استفاده نشود. مداد چشم و لب نیز نباید بیش از ۶ ماه مورد مصرف قرار گیرند. رژ لب نیز تا وقتی در یخچال باشد می توان برای مدت یک سال استفاده نمود. در میان لوازم آرایش رژلب کمترین سهم را در بروز آلرژی دارد. گرچه آن هم نباید در مجاورت نور و هوای گرم قرارگیرد که فاسد بشود. رژلب مرغوب با روغن مناسب از ترک خوردن و خشک شدن لب جلوگیری کرده اثر حفاظتی بالایی بر لب خواهد داشت.
● توصیه محققان زیبایی برای خرید رژلب به شرح زیر است:
رژلب باید چرب و متناسب با فرم و رنگ دندان خریداری شود. سفید بودن دندان ارتباط مستقیمی با زیبایی لب ها دارد. اگر به واسطه سیگاری بودن دندان هایتان زرد است از رژلب براق با رنگ های شاد استفاده نکنید. رژلب تیره و مات از رنگ زرد دندان ها کاسته و جلوی نمایان شدن آنها را می گیرد. رژلب قرمز و نارنجی هم چندان به سیگاری ها نمی آید، بیشتر به افراد با دندان های مروارید شکل پیشنهاد می شود. توصیه مهم دیگر برای نگهداری فرم لب ها قطع استعمال سیگار و خندیدن است. خنده باعث سفت شدن عضلات ناحیه لب شده و به استحکام ماهیچه های لب کمک می کند.
hi dr!
     
  

 

عمر مفید محصولات آرایشی چشم


به گفته محققان آلمانی، عمر مفید محصولات آرایشی اطراف چشم از محصولات دیگر محدودتر است. به گزارش خبرگزاری راشین‌مدا، ریمل چشم به دلیل تماس مستقیم با چشم و نفوذ میکروب‌ها به داخل آن، باید هر سه ماه یک بار تعویض شود زیرا در غیر این صورت احتمال عفونت چشمی افزایش می‌یابد.

در عین حال اگر ریمل خشک شود باید بلافاصله آن را دور انداخت و نباید به آن آب اضافه کرد زیرا با این کار، میکروب‌ها به راحتی وارد محصول و درنهایت چشم می‌شون

==================================

استفاده مکرر از صابون‌های قلیایی سبب تیرگی و خشکی مو می‌شود

یک فوق تخصص پوست و مو استفاده از مواد شوینده خاص و صابون‌های قلیایی برای پاکیزگی پوست و مو را غیر علمی دانست.

دکتر پروین منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با بیان این‌که مواد شوینده دارای مواد اسیدی و تتروژنها هستند، اظهار کرد: این مواد برای پاکیزگی چربی‌های لباس و ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند و چربی موی سر را نباید با چربی‌ها و کثیفی لباس و ظروف یکسان دانست.

وی حساسیت و شکنندگی ، خارش ، خشکی و ریزش مو را از عوارض شایع این مصرف نادرست دانست و گفت: شامپوها تنها مواد مناسب برای شست‌وشوی موی سر است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به صابون‌های شستشوی موی سر گفت: استفاده مکرر از صابون بخصوص صابون‌های قلیایی توصیه نمی‌شود چرا که سبب تیرگی و خشکی موی سر می‌شوند.

دکتر منصوری با ابراز تعجب به یکی دیگر از باورهای غلط مردم در خصوص استفاده از مواد سفیدکننده برای از بین بردن لک‌های دست و سفتی ناخن ، گفت: مواد سفید کننده حاوی مقدار زیادی از مواد ضد عفونی و کلر هستند که این مواد به پوست بدن صدمات زیادی می‌زند.

وی خشکی شدید، خارش و تحریکات پوستی را از عوارض استفاده موردی از مواد سفید کننده برای تمیزی پوست دانست و گفت: خشکی پوست ناشی از استفاده از مواد سفید‌کننده بسیار قوی است و فرد تا مدت‌ها باید از مواد چرب کننده قوی برای رفع این مشکل استفاده کند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ در خصوص ناخن‌ها نیز بیان کرد: برخلاف تصور عموم مواد سفیدکننده نه تنها سبب سفتی ناخن نمی‌شود بلکه بعد از مدتی سبب شکنندگی و لایه لایه شدن ناخن‌ها می‌شود.

دکتر منصوری با هشدار به مصرف‌کنندگان این شوینده‌ها گفت: استفاده مکرر از مواد سفیدکننده و شوینده به هر علتی برای مو و پوست مناسب نبوده و غیرعلمی است که علاوه بر عوارض پوستی مشکلات ریوی را نیز در پی دارد.
hi dr!
     
  

 
مبارزه با بوی بد عرق بدن

نظافت شخصی مهمترین عامل جهت جلوگیری از فعالیت باکتری‌ها روی پوست بدن و ایجاد بوی نامطبوع است . برای شما هم اتفاق افتاده که در اتوبوس یا آسانسور، فردی درکنارتان قرار بگیرد که بوی بد بدنش آزارتان داده باشد؟ اگر چنین تجربه ای داشته باشید، به قطع می دانید که بوی عرق بعضی از افراد آنقدر بد و منزجر کننده است که به کلی حالتان را به هم می زند


این بوی زننده از کجا می آید؟

بوی بدن از ترکیب عرق و باکتری حاصل می شود. البته عرق به نوبه خود کاملاً بی‌بوست. این باکتری است که با عرق بدن مخلوط شده و چنین بوی زننده ای را به وجود می آورد

بدن ما دو نوع عرق آپوکرین و اِکرین ترشح می کند. عرق اِکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن ما، مثلاً هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت های بدن به طور یکنواخت ترشح می شود و بی‌بوست

آپوکرین نوع ویژه ای از ترشحات بدن است که در محل های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله های ران، دست ها، و پاها ایجاد می شود. این نوع عرق است که دلیل پیدایش آن بوی تند و زننده است ولی این هم مثل اِکرین کاملاً بی بوست و حاوی چربی و پروتئین است



اما چه چیز باعث می شود که عرق آپوکرین چنین بوی زننده ای از بدن ما ایجاد کند؟

باکتری هایی روی بدن ما وجود دارد که از عرق آپوکرین تغذیه می کنند. وقتی این عرق را مصرف کرد، همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند، از او نیز سر می زند. بله، غذا را دفع می کند. و این بوی زننده و منزجر کننده از اینجا ناشی می شود.در واقع، باکتری ها عمل دفع غذا را دقیقاً مثل ما انجام نمی دهند آنها پیوندهای شیمیایی را می‌شکنند. اما از عرق ما تغذیه می کنند و همین باعث بوی بد و چندش آور می شود

عوامل پیدایش بوی بد بدن

حمام کردن: یکی از دلایل عمده در پیدایش این بوی بد این است که به میزان کافی حمام نمی کنیم. البته فقط شستشوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباسها نیز در این مسئله موثر هستند. انواع بخصوصی از پارچه ها مثل پارچه های نخی، بوی بد را سریعتر جذب می کنند

عرق کردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد، به این دلیل که بیشتر عرق می کنند. دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد. این روزها استرس عامل رایج تری است. توقعات بالا، برنامه های فشرده کاری، و…همه و همه اضطرابی بیش از حد نرمال بر بدن وارد می کنند، که باعث عرق کردن بیشتر می شود

عرق کودکان معمولاً بوی بد نمی گیرد، به این خاطر که عرق آپوکرین ترشح نمی کنند. از اینرو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تِستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکرین نیز ترشح می شود

تغذیه: خوردن برخی از غذاها نیز می تواند بر بوی بدن شما تاثیرگذار باشد. غذاهای تند و تلخ، با بوهایی نافذ معمولاً تاثیری منفی بر بوی بدن دارند. سیر، زیره، شنبلیله و کاری نمونه هایی از آن هستند

کمبود روی نیز می تواند در ایجاد بوی بد بدنتان موثر باشد. به این دلیل که این ماده به دفع سمومات بدن کمک می کند. همچنین عدم توازن قند و کافئین بدن نیز عواملی تاثیرگذار در میزان عرق بدن هستند

مشکلات جسمی: برخی از بوهای زننده بدن می تواند ناشی از بیماری ها یا مشکلات جسمی باشد. دیابت، بیماری های کبدی و… انواعی از این مشکلات جسمی هستند



بوی بدن مردها تند تر است

یکی از دلایلی که بعضی مردها عرق تندتری دارند، ممکن است میزان بالاتر تِستوسترون بدنشان باشد، چون میزان تِستوسترون در تولید عرق بدن بسیار تعیین کننده است. یکی دیگر از دلایل این است که برخی مردها به نظافت خود زیاد اهمیت نداده و به اندازه ی کافی استحمام نمی کنند. باتوجه به اینکه خانم ها معمولاً خیلی بیشتر به نظافت خود اهمیت می دهند، می توان نتیجه گرفت که چرا بوی بدن خانمها به تندی بوی بدن آقایان نیست

در بدن مردان میانسال ماده ای به نام نونیال تولید می شود که بوی بد بدن را شدت می دهد، اما در خانم ها نیز دقیقاً به اندازه آقایان این ماده تولید می شود، پس باز هم به مسئله بهداشت آقایان برمی گردیم

برخی مردها طبیعتاً نامرتب و ژولیده هستند. برایشان تفاوتی نمی کند که لباسی را که یک هفته مداوم پوشیده اند، دوباره بر تن کنند. بله، شستشو و پاکیزگی لباسها در خصوص بوی بد بدن بسیار مهم است. حتی اگر بدنتان نیز تمیز باشد، اگر لباسهایتان تمیز نباشند، باز هم بدنتان بوی بدی متصاعد خواهد کرد

یکی دیگر از دلایلی که بدن مردها بوی تندتری دارد می تواند به فعالیت جسمی بیشتر آنها برگردد. زن ها معمولاً در مقایسه با مردان، زندگی آرامتر و کم فعالیت تری دارند. به علاوه زنان خیلی کمتر به ورزش و فعالیت های شدید جسمی می پردازند. مردان ورزشکار طبیعتاً بسیار بیشتر از سایرین عرق می کنند و به همین ترتیب احتمال اینکه بدنشان بوی تند از خود متصاعد کند، بیشتر است



چه باید کرد…؟

بیشتر حمام کنید: حمام کردن می تواند شروع خوبی باشد. شستشوی به موقع لباسهایتان نیز کمک کننده است. البته برای جلوگیری از بوی بد بدن، دوش گرفتن از حمام کردن بهتر است. چون فشار مستقیم آب بر روی بدن، در حین دوش گرفتن، چرک و باکتریها را از بدن شسته و پاک می کند

پاهای خود را بشویید: پاها به ویژه کف آنها، مستعد تعرق و ایجاد بوی نامطبوعند. از این رو بلافاصله پس از مراجعت به منزل پاها را شسته و جوراب‌ها را تعویض کنید. (به ویژه پس از ورزش یا پیاده روی)

اگر با شستشوی معمولی بوی بد پاها از بین نرفت، می‌توانید از مخلوط آب و نمک و یا آب گرم، صابون و مواد خوشبو کننده استفاده کنید. درصورتی که بوی پاها بسیار آزار دهنده بود و با این شیوه از بین نرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید

دئودورانت ها/ضد تعرق ها: اکثر دئودورانت ها فقط بوی بد بدن را می پوشانند، اما دئودورانت هایی هستند که با این باکتری ها مقابله می کنند. موثرترین و بهترین دئودورانت ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند، که هر دو این عناصر برای مقابله با باکتری های تولیدکننده بوی بد کارآمد هستند

ضد تعرق ها نیز غدد ترشح کننده عرق را مسدود می کنند، و باکتری ها دیگر چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. استفاده از صابون های آنتی باکتریال نیز در این مورد مفید است

تغذیه مناسب: کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر موادغذایی کافئین دار، با تحریک غدد ترشح کننده آپوکرین، در ایجاد بوی بد بدن تاثیرگذارند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح کننده اِکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکرین میشود

اسید بوریک: یکی از موثرترین و مفیدترین مواد برای مقابله با بوی بد بدن، اسید بوریک است که کمتر از موارد دیگر شناخته شده می باشد. ماده ای نسبتاً ارزان و بسیار کارآمد می باشد. در هر قسمت از بدن که نمی خواهید از آن بوی بد متصاعد شود، پس از حمام از این ماده استفاده کنید. اسید بوریک انتشار باکتری ها را کندتر می کند. البته استفاده بیش از حد آن نیز می تواند برای پوست ایجاد مشکل کند

درمان های دیگر: اگر بوی بد عرق بدنتان با هیچکدام از روش های بالا از بین نرفت، بدانید که راه های دیگری نیز برای رفع آن وجود دارد که نیازمند تجویز پزشک است. موارد بسیار شدید احتمالاً از بیماری هایی خاص ناشی می شوند که باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند



نگران نباشید…

اگر بدنتان بویی زننده و انزجارآور از خود متصاعد می کند، اصلاً نگران نباشید. راه های بسیاری برای رفع این مشکل پیش روی شماست. اولین کاری که باید بکنید این است که علت و سبب این بوی بد را کشف کنید و بعد می توانید برحسب آن از روش های درمانی ویژه استفاده کنید. اگر دیدید که با روش های معمول مشکلتان برطرف نشد، تردید نکنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا به شما در این زمینه کمک کند



این نکات را هم حتما بخوانید و عمل کنید……

در فصل تابستان حداقل هر دو هفته یکبار ملحفه‌ها را تعویض کنید
از خریدن لباس‌های زیر یا رویی که در آنها الیاف مصنوعی زیاد استفاده شده بپرهیزید. (بهترین نوع لباس برای لباسهای زیر و رو، انواع نخی می باشد.)
به‌هیچ وجه از عطر، ادکلن، مام و یا هر نوع خوشبو کننده دیگر زمانی که احساس می‌کنید عرق کرده‌اید استفاده نکنید
تعرق بین انگشتان پا و پشت لاله‌های گوش، این مناطق را مستعد رویش قارچ‌های پوستی می‌کند. از این رو به نظافت این نقاط توجه کنید
برای رفع بوی بد پا از سنگ پا استفاده کنید، اما فراموش نکیند پس از استحمام، حتما کف پاها را با کرم مخصوص مرطوب کرده و بلافاصله جوراب بپوشید. ترک پا عاملی جهت رویش قارچ به ویژه در فصل تابستان است
در فصل تابستان، هفته‌ای یکبار و در فصول دیگر هر دو هفته یکبار کفش‌هایتان را بشویید. این نکته درباره کفش‌های ورزشی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از خوشبو کننده به ویژه برای پسران در دوران بلوغ لازم است
از صابون‌ها و شامپوهای خوشبو کننده و ترجیحا سازگار با پوست بدن استفاده کنید. تحریک پوست بدن عاملی جهت تشدید تعرق است
hi dr!
     
  

 
وسواس کندن مو



وسواس کندن مو
آیا گاهی احساس کرده اید که تمایل به کندن موهای سر ، ابروها و … خود دارید ؟

آیا در اطرافیان خود شاهد بوده اید که ساعتها مشغول کندن موهای خود بوده اند ؟

بیماری وسواس کندن مو در زنان شایعتر از مردان است در این بیماری فرد قبل از کندن مو احساس تنش فزاینده دارد و بعد از کندن مو احساس رضایت یا تسکین می نماید . وسواس کندن مو احتمالا شایعتر از آن است که قبلا تصور می شد در این اختلال همه مناطق بدن ممکن است در گیر شود مثلا فرد موهای سرش را بکند و یا موهای ابرو ، مژه ، ریش و …

فرد موقع کندن مو احساس درد نمی کند گاها ممکن است بیمار پس از کندن مو آنرا در دهان خود بگذارد.کندن مو ممکن است یک بیماری خوش خیم باشد یا در زمینه یک بیماری روانی باشد

سن متوسط وسواس کندن مو ، اوایل نوجوانی و اکثرا قبل از ۱۷ سالگی است ولی ممکن است در سنین بالاتر نیز شروع شود این بیماری توسط روشهای دارویی و یا غیر دارویی قابل درمان است

داروهایی که خواص سروتونرژیک دارند و برخی داروهای ضد اضطراب به درمان این اختلال کمک می کند درمانهای رفتاری مانند حساسیت زدایی ، معکوس کردن عادت ، نظارت بر خود بعنوان روشهای موثر غیر دارویی مطرح است
hi dr!
     
  ویرایش شده توسط: leaderlover   

 
بخار آب ارزانترین ماسک زیبائی

بخوردادن به عنوان یک نظافت جهت زیبایی صورت هفته ای یک بار انجام می شود

انسان از دوران باستان همواره در پی تحقیق و تلاش برای رسیدن به زیبائی بوده است ، این را از بررسی فعالیت های مردم عهد باستان در می یابیم به عنوان مثال تاریخچه استفاده از بخار آب به منظور تمیز کردن بدن به زمان روم باستان بر می گردد. در حمام هائی که توسط رومیان اشغال شده بود ترکیبی از بخار ، مواد شوینده، و ماساژور ها مشاهده شده است
در دنیای مدرن امروز از بخار آب (بخور) در سالن های آرایشی و زیبایی پوست صورت استفاده می شود. بخار آب (بخور دادن پوست صورت) دارای مزایایی چند ازجمله موارد زیر است



• منافذ و روزنه های پوست را باز می کند
• سلولهای پوستی مرده را می زداید
• امکان پاک کردن کامل و عمیق پوست را مهیا می سازد
• برای جوش ها ی سر سیاه و همچنین آکنه یا غرورجوانی مفید است
بخوردادن به عنوان یک نظافت جهت زیبایی صورت هفته ای یک بار انجام می شود و به عنوان یک پیش زمینه عالی جهت استفاده از ماسک های صورت است. برخورداری از مزایای بخور پوست بدون پرداخت هزینه های سنگین سالنهای زیبایی به راحتی در خانه نیز امکان پذیر است. همه آنچه برای اجرای این نظافت نیازمندید شامل مواد پاک کننده ، کتری آب ، حوله بلند و صورت خودتان است. برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید

ابتدا آرایش صورت خود را به کمک آب و صابون یا مواد پاک کننده مورد استفاده خود به طور کامل بزدایید
کتری را تقریبا با سه لیوان آب پر کنید و بجوشانید.آب کتری را بعد از جوشاندن در یک کاسه با سطح مقطع وسیع بریزید. فاصله صورت خود را تا ظرف آب جوش مقابلتان حداقل به میزان نیم متر حفظ کنید. سپس حوله را روی سر خود انداخته به طوری که دور سر شما و ظرف آب جوش حایلی ایجاد کند. بخار آب باید به صورت گرم و ملایم و آرامش بخش احساس شود نه خیلی داغ و غیر قابل تحمل. اگر چنانچه بخار آب خیلی داغ و آزاردهنده بود فورا عمل بخور دادن را متوقف کنید. به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در زیر حوله باقی بمانید سپس صورت خود را با آب سرد شست وشو دهید. این امر باعث بسته شدن و جمع شدن منافذ پوست می گردد

سپس از یک ماسک صورت یا مرطوب کننده ساده استفاده کنید. اگر چنانچه مایل به استفاده از داروهای گیاهی پوست همچون چای سبز، بابونه، اسطوخودوس یا قرص نعناع هستید بسته گیاهی مورد نظر را در فنجان آب فرو کرده و داخل ظرف آب جوش مقابل صورت خود بگذارید. فقط توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی برای پوست خود از عدم حساسیت پوست خود نسبت به این گیاهان مطمئن شوید

یکی دیگر از روشهای بخوردادن صورت شامل مراحل زیر است

صورت خود را ازمواد آرایشی پاک کنید.لیف حمام یا پارچه تمیزی را به طور کامل در ظرف آب گرم فرو کنید سپس آب آن را گرفته و روی صورت خود قرار دهید.زمانیکه پارچه یا لیف سرد شد(معمولا در کمتر از یک دقیقه)مجددا آن را در آب گرم فرو برده و دستور شماره دو را مجددا تکرار کنید. برای اینکه نتیجه بهتری از این روش بدست آورید این کار را برای ۵ الی ۱۰ بار تکرار کنید.سپس صورت خود را با آب سرد شست و شو داده و از یک ماسک صورت یا مرطوب کننده ساده استفاده کنید

به خاطر داشته باشید که استفاده از آب با حرارت بسیار بالا در هر دو روش ذکر شده در بالا بیش از آنکه مفید باشد می تواند آسیب رسان نیز باشد.زیرا بخار شدید پوست را می سوزاند. بنابر این بسیار مراقب بوده که در هر دو روش شما در شرایط کاملا راحتی باشید

چنانچه دارای پوست حساس یا شرایط پوستی خاصی هستید قبل از استفاده از بخور حتما با پزشک خود مشورت کنید. بدلیل اینکه بخار آب باعث خارج شدن ناپاکی ها ی پوست می گردد بنابر این طبیعی است که لکه ها و بعضی نقایص پوست برجسته تر و نمایان تر از قبل جلوه کند

در هر حال برای پوستهای عادی و نرمال در صورتی که در حین بخور دادن یا بعد از آن دچار التهاب یا لک شود بعد از مدتی این نقصها از بین رفته و در چندین مرتبه استفاده از بخار کمتر می شود. ظاهر پوست شما در صورت اجرای منظم این روش بهبود می یابد

تهیه و تنظیم : دکتر رهام ره گشای
hi dr!
     
  

 
پف زیر چشم تان را برطرف کنید

بعضی وقتها صبح که از خواب بلند می شویم پف غیر عادی زیر چشم مان که مثل یک کیسه بزرگ چسبیده ، ‌توجه مان را به خود جلب می کند
در این جا می خواهیم راه های ساده ای را برای کم کردن پف زیر چشم ، به شما بیاموزیم



کیسه ها یا پف زیر چشم در اثر تجمع مایعات ایجاد می شوند. پف معمولا صبح ها شدیدتر است. به این دلیل که در طول شب مایعات مختلف فرصت کافی برای تجمع زیر چشم را دارند. بنابراین هرگونه تمرین و فعالیتی که بتواند به طور غیر مستقیم روی چشم ، انجام شده و مواد را به سمت پایین بکشد، در تخفیف و از بین بردن سریع پف مؤثر است. دویدن ساده ، بالا و پایین پریدن و حتی بالا رفتن از پله ها از این دست فعالیت های ساده به شمار می روند



از یخ یا قاشقی که در فریزر قرار داده اید ، کمک بگیرید. برای از بین بردن پف ها ، یک تکه یخ را روی پف و در اطراف محل آن قرار دهید. البته می توانید به جای یخ از قاشقی که از قبل در فریزر قرار داده­اید نیز استفاده کنید. البته بهتر است از قاشق های استیل معمولی استفاده کنید نه از قاشق های نقره ای



چند برش از خیار یا سیب زمینی خام تهیه کرده و در حالی که آن ها را روی محل پف ها قرار داده اید دراز بکشید



به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با انگشت میانی تان به سرعت و با ملایمت روی ناحیه پف کرده ی زیر چشم ضربه بزنید. این کار را از ناحیه گوشه چشم به سمت مقابل انجام داده و در مسیر مقابل تکرار کنید



پف ها را زیر نظر بگیرید. مثلا ببینید وقتی یک غذای خاص مثل گندم یا غذای شور می خورید یا وقتی در موقعیت خاص مثل اتاق پر از دود قرار می گیرید، پف ها بدتر می شوند یا نه. اگر چنین باشد شما به آن محیط یا ماده خاص حساسیت دارید و باید از آن اجتناب کرده و اثر این دوری گزیدن را بررسی کنید



مارک مواد آرایشی و بهداشتی را که برای چشم تان استفاده می کنید ، مانند آرایش پاک کن ، ریمل ، محلول لنز و … ، به طور دوره ای تغییر دهید تا اگر به آن ها حساسیت داشتید به آن پی ببرید



به جای کرم هایی که روز و شب دور چشم می زنید از ژل های سبک استفاده کنید. این کار به بهبود پف کمک خواهد کرد



اگر همچنان علاقه مند به استفاده از کرم شب هستید ، سعی کنید تماس کرم با ناحیه دور چشم را به حداقل برسانید. یا لایه نازک کرم را روی مرز استخوانی زیر چشم بزنید ولی مواظب باشید که کرم به ناحیه ای که دقیقا زیر پلک است نرسد. چند نقطه هم با کرم در امتداد استخوان ابرو و زیر آن ایجاد کرده و آن را پخش کنید
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 50 از 64:  « پیشین  1  ...  49  50  51  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA