انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 53 از 64:  « پیشین  1  ...  52  53  54  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
فریب تبلیغات ماهواره‌ای را نخورید؛ سفیدی مو برگشت پذیر نیست


تبلیغات ماهواره‌ای و برخی رسانه‌ها برای برگشت رنگ اولیه مو، فاقد هر گونه پایه و اساس علمی بوده ، مصرف این نوع محصولات هیچ تاثیری در برگشت دایمی رنگ اولیه مو ندارد.

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه فاکتورهای ایجاد کننده سفیدی مو تاکنون دقیقا مشخص نشده است، گفت : در مورد نقش عواملی همانند استرس، تغذیه بد، کم خونی و کم کاری تیروئید در سفیدی زودرس مو، اتفاق نظر وجود ندارد ولی افرادی که دچار مشکلاتی نظیر کم خونی یا کم کاری تیروئید هستند، در صورت درمان به موقع بیماری، روند سفیدی زودرس متوقف می شود.

وی در خصوص برگشت پذیر بودن سفیدی مو به حالت طبیعی، خاطر نشان کرد : جزء در مواردی که سفیدی مو به علت مصرف دارو یا عوامل خارجی باشد ، برگشت سفیدی مو امکان پذیر نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تبلیغاتی که اخیرا در مورد تاثیر مصرف انواع لوسیون ها و ترکیبات مو ، در برگشت رنگ مو صورت می گیرد ؛ تاکید کرد : متاسفانه این تبلیغات فاقد هر گونه پایه و اساس علمی بوده ، مصرف این نوع محصولات هیچ تاثیری در برگشت دایمی رنگ اولیه مو ندارد.

وی در ادامه افزود : مصرف این نوع ترکیبات فقط به عنوان نوعی رنگ مو عمل کرده که با اثر دایمی تر (نسبت به رنگ موهای موقت) اثر کرده ، روی ساقه مو باقی مانده ، قطعا با شست و شوهای مکرر رنگ مو به رنگ قبل از استفاده از این نوع ترکیبات بر می گردد.

دکتر احسانی در خصوص تاثیر استرس در سفیدی زودرس مو، گفت : علی رغم اینکه از استرس به عنوان عامل ایجاد کننده سفیدی مو بسیار صحبت شده است ولی تاکنون نقش استرس در ایجاد سفیدی مو کاملا به اثبات نرسیده است.

=========================

مراقب مواد آرایشی باشید


ترکیبات رنگی آرایشی برای زیباسازی پوست صورت و لب ها به کار می روند. انتخاب مواد آرایشی صورت بسیار مهم است زیرا برای مدت طولانی در تماس مستقیم با پوست هستند. به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیرحساسیت زا و ضدآکنه باشد که محصول را کمتر حساسیت زا کند.


به گزارش ایونا ، استفاده از مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست بخشی از عادات روزانه بیشتر مردم است. در کشورهای غربی افراد بزرگسال به طور متوسط حداقل هفت محصول مراقبتی پوست را هر روز استفاده می کنند که شامل عطرها، مرطوب کننده ها، ضدآفتاب ها، پاک کننده های پوست، محصولات مراقبت از مو، لئودورانت ها، ضدعرق ها، محصولات آرایشی مو، محصولات آرایشی رنگ و محصولات آرایشی ناخن می شوند.
درماتیت (التهاب پوستی) تماسی آلرژیک، یک مشکل معمول است که با مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دیده می شود. بعضی مردم نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر یک محصول حساس هستند آنها هر زمانی که در تماس با این ماده قرار بگیرند واکنشی نشان می دهند اگرچه ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم ظاهر شود و علائم می تواند شامل قرمزی (تورم )، خارش و تاول های حاوی مایع باشد.
نگهدارنده ها در مواد آرایشی دومین دلیل رایج مشکلات پوستی هستند. نگهدارنده ها از رشد قارچ ها و باکتری ها که باعث عفونت پوستی می شوند جلوگیری می کنند و محصولات را از اکسیژن و تخریب های نوری محافظت می نمایند. مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده ها باشد. مصرف کنندگانی که به یک نوع ماده نگهدارنده واکنش نشان می دهند لزوما به بقیه مواد حساسیت ندارند.
hi dr!
     
  

 
بچه‌ها را رنگ نکنید

زنگ مدرسه که ‌زده می‌شود، یک عالم کوچولوی‌ دبستانی که صورت‌هایشان را با رنگ و اکلیل گریم کرده‌اند و شکل موش و خرگوش و گربه شده‌اند، با شوق و ذوق هرچه تمام‌تر از در مدرسه بیرون می‌پرند و در رسیدن به پدر و مادرهایشان با هم مسابقه می‌گذارند تا زودتر چهره جدیدشان را به آنها نشان دهند.



چند سالی است که نقاشی کردن صورت کودکان در جشن‌های مدرسه و یا در نمایشگاه‌های مختلف رواج پیدا کرده است. ولی آیا این رنگ‌ها که صورت کودکان را برای سرگرمی، زیباتر می‌کنند؛ برای کودکان بی‌خطر هستند؟ با دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو در این مورد به گفتگو نشسته‌ایم.
● گهگاه در نمایشگاه‌های گوناگون با غرفه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که مشغول رنگ‌آمیزی صورت بچه‌ها هستند و کودکان و والدین آنها خوشحال از اجرای این مراسم در صف ایستاده‌اند، همچنین در جشن‌های مدارس و نیز در برخی مهدکودک‌ها در برخی شهرهای بازی با بچه‌هایی که صورت رنگ‌آمیزی شده دارند مواجه می‌شویم، شما هم دیده‌اید؟
▪ بله، کودکان عاشق این سرگرمی هستند غافل از اینکه مصرف این رنگ‌ها بر روی صورت چه عوارضی می‌تواند داشته باشد. باید توجه داشته باشیم که به هر حال کودکان دوست دارند که نقش‌های فانتزی روی صورت‌شان کشیده شود و آن را نوعی تفریح می‌دانند اما والدین باید از شیوه انجام کار و عواقب احتمالی این کارآگاهی داشته باشند.
● حالا، از چه رنگ‌هایی استفاده می‌شود؟
▪ برای رنگ‌آمیزی صورت کودکان افراد گوناگون از وسایل مختلف استفاده می‌کنند. عده‌ای از ماژیک‌های معمولی و عده‌ای از وسایل آرایشی خانم‌ها برای این کار استفاده می‌کنند. برخی از آبرنگ و برخی از رنگ گواش برای نقاشی صورت کودکان استفاده می‌‌کنند. حرفه‌ای‌ها هم از رنگ‌های گریم برای این کار استفاده می‌کنند. رنگ‌های فون دو نوعند، فون خشک که آن را «پن‌کیک» و فون چرب که آن را «پن‌استیک» می‌نامند. از فون چرب برای گریم بازیگران سینما و نیز برای آرایش عروس استفاده می‌شود.
● کدام بهتر است؟
▪ برای رنگ‌آمیزی صورت کودکان گاهی از فون خشک استفاده می‌کنند که با آب و صابون یا شیرپاک‌کن به سادگی قابل پاک‌کردن است. به طور کلی استفاده از ماژیک و رنگ گواش برای رنگ‌آمیزی صورت بچه‌ها اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا رنگ‌ها به سادگی از روی پوست پاک نمی‌شوند و می‌توانند مضر باشند.
اگر از آبرنگ استفاده می‌شود، باید زود پوست شسته شود و اگر از فون خشک (رنگ گریم خشک) برای رنگ‌کردن صورت بچه‌ها استفاده شود همچنین توصیه می‌شود مدت طولانی رنگ روی صورت کودکان باقی نماند و حداکثر طی چند ساعت با آب و صابون یا شیرپاک‌کن از روی صورت پاک شوند و کودک نباید به این تفریح عادت کند.
● عارضه‌ای هم دارد؟
▪ استفاده از هر نوع ماده شیمیایی از جمله رنگ روی صورت می‌تواند با عوارضی همراه باشد. شایع‌ترین این عوارض حساسیت پوستی است. به عنوان مثال اگر کودکی به نوعی رنگ حساسیت داشته باشد ممکن است در مرتبه اول استعمال آن روی پوست مشکل خاصی ایجاد نشود اما در مرتبه دوم استعمال آن رنگ، دچار قرمزی، تورم و خارش پوستی ‌شود که می‌تواند عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد و در این شرایط مراجعه به متخصص پوست و مو ضروری است.
مشکل‌ دیگری که به خصوص در صورت استفاده از رنگ‌های چرب و در کودکان بزرگ‌تر و نزدیک سن بلوغ امکان بروزش وجود دارد، مستعدشدن پوست به جوش‌های غرور جوانی است، به این ترتیب که با مسدودشدن منافذ پوست و احتباس چربی‌های طبیعی در مجاری بازشونده به سطح پوست، ابتدا جوش‌های سرسیاه و سرسفید روی پوست به وجود می‌آیند و سپس در صورت ادامه مصرف رنگ‌های چرب روی پوست، این جوش‌ها تبدیل به جوش‌های التهابی و چرکی خواهند شد. بنابراین توصیه می‌کنیم که پوست حساس و ظریف کودکان دلبندتان را با تفریحات ناسالم به مخاطره نیندازید. در درجه اول توصیه ما این است که از این رنگ‌آمیزی‌ها روی صورت کودکان استفاده نکنید و در درجه بعد، اگر به هر دلیل مایل به امتحان این تفریح برای فرزندتان هستید فقط یک بار به این کار مبادرت ورزید و سریع رنگ‌ها را از روی پوست حساس کودک‌تان پاک کنید.
● علایم حساسیت پوستی صورت کودک به رنگ نقاشی چیست؟
▪ علایم حساسیت پوستی به صورت ایجاد قرمزی، تورم و خارش است که اینها علایم یک اگزمای تماسی آلرژیک هستند. گاهی ممکن است این حساسیت به صورت ضایعات شبیه کهیر نمایان شوند. به هر حال اگر در پوست صورت کودک خود متوجه قرمزی و تورم به دنبال استعمال رنگ روی صورت شدید و یا اگر کودک از خارش پوست شکایت کرد، بلافاصله رنگ را با آب و صابون بچه و یا شامپوی بچه بشویید.
● حال اگر صورت کودک به رنگ حساسیت داشت؛ چه کار کنیم؟
▪ در صورت بروز حساسیت پوستی همان‌طور که ذکر شد قدم اول شست‌شوی رنگ از صورت است. در قدم بعد باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا تحت نظر وی از داروی ضد التهاب موضعی و نیز از داروهای ضد حساسیت و ضدخارش خوراکی (در صورت لزوم) استفاده کنید و یادتان باشد هرگز بار دیگر رنگ‌آمیزی روی صورت کودکان را تکرار نکنید که در غیر این صورت مشکلات به وجود آمده دوچندان خواهند شد.
● بهترین روش پاک کردن این رنگ‌ها در خانه چیست؟
▪ بهترین روش شستن این رنگ‌ها همان‌طور که ذکر شد، استفاده از آب معمولی و صابون بچه یا شامپو بچه است تا حداقل تحریک پوستی را ایجاد کند. گاه می‌توان از شیرپاک‌کن نیز برای این منظور استفاده کرد و بعد صورت را با آب خالی شست. بعد از شستشوی کامل رنگ از پوست، بهتر است از یک مرطوب‌کننده ساده بدن (مانند وازلین یا اوسرین) استفاده کنید، تا آسیب رسیده به پوست در اثر استفاده از رنگ و نیز صابون به حداقل برسد. اگر پوست صورت کودکان دچار قرمزی شده باشد، هنگام مواجهه با آفتاب باید ضدآفتاب نیز برای وی استفاده شود.
● بچه‌ها چند ساعت می‌توانند با این صورت‌های رنگی ذوق کنند؟
▪ رنگ‌ها بهتر است طی یکی دو ساعت از روی پوست پاک شوند تا مشکلات احتمالی به حداقل برسند، یادتان باشد نگذارید فرزندتان با رنگ‌های صورت شب را تا صبح سپری کند.
● اصلا درست است کودکان لوازم آرایش بزرگسالان را استفاده کنند؟
▪ به طور کلی استفاده از لوازم آرایش و لوازم گریم بزرگسالان برای کودکان به چند دلیل صلاح نیست، زیرا اولا فرهنگ غلط استفاده از لوازم آرایش را عملا به کودکان‌مان آموزش می‌دهیم و آنها را در بزرگسالی به مشکلات جدی مواجه خواهیم کرد، ثانیا پوست کودکان بسیار حساس‌تر از بزرگسالان است و امکان رخداد آلرژی و حساسیت پوستی در آنها بیشتر است و به خصوص این مساله در مورد کودکان مبتلا به آلرژی‌های پوستی (اگزمای سرشتی) و تنفسی (آسم) به طور شایع‌تر مشاهده می‌شود. و در درجه سوم امکان دچار‌شدن پوست کودکان به آکنه (جوش غرور جوانی) در سن پایین در صورت استفاده از لوازم آرایش و گریم بزرگسالان وجود دارد.

علی بخشی
hi dr!
     
  

 
پوشک کردن طولانی مدت کودک موجب عفونت‌های قارچی پوست می‌شود


یک متخصص پوست گفت: پوشک کردن طولانی مدت کودک موجب افزایش رطوبت پوست و ایجاد زمینه برای ابتلا به عفونت‌های پوستی در کودک می‌شود.

دکتر رضا یعقوبی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خوزستان، اظهار داشت: در صورتی که کودک به مدت طولانی پوشک شود، در اثر ادرار و مدفوع، محیط داخلی کودک مرطوب شده و زمینه برای ابتلا به عفونت‌های قارچی فراهم می‌شود.


وی افزود: مدفوع کودک سرشار از میکروب و عوامل بیماری‌زا است و فضای مرطوب درون پوشک نیز زمینه را برای فعالیت عوامل بیماری‌زا فراهم می‌کند.

یعقوبی تصریح کرد: همچنین تجزیه مدفوع موجب آزاد شدن آمونیاک می‌شود و در صورتی که پوشک کودک تعویض نشود، آمونیاک موجب آسیب پوستی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به والدین توصیه می‌شود تا حد امکان کودک را پوشک نکنند و اگر مجبور به این کار هستند در فواصل کوتاه این کار را انجام داده و پوشک کودک را مرتب تعویض کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: همچنین استفاده از کرم‌های مخصوص پوست کودکان پیش از پوشک کردن کودک در کاهش ابتلا به عفونت‌های قارچی موثر است.
hi dr!
     
  

 
پوست مصنوعی چگونه تولید می شود؟

اپیدرماین لایه بیرونی ترین لایه پوست است که فاقد رگ و عروق بوده و ضخامت آن بین ۱۰۰-۵۰۰ میکرومتر متغیر است. این لایه شامل سلول های کراتینوسیت، ملانوسیت، لانگرهانس است. پایین‌ترین قسمت این لایه به سلول های کراتینوسیت تقسیم می‌‌شود و هنگامی که رشد یافته و تکامل می‌‌یابد آب خود را از دست داده و به‌صورت مسطح در کنار یکدیگر قرار می‌‌گیرد و به سمت بالا حرکت می‌‌کند. سرانجام در پایان سیکل زندگی‌اش به بالاترین لایه اپیدرم که ‏stratum corneum‏ نامیده می‌‌شود، می‌‌رسد. ‏Stratum corneum‏ شامل کراتینوسیت‌های مرده، پروتئین های سخت شده (کراتین) و لیپیدها است که یک بسته حفاظتی را تشکیل می‌‌دهد. این سلول ها به‌طور پیوسته دور انداخته شده و توسط سلول‌های جدید از زیر جایگزین می‌‌شود.‏
درم
این لایه، لایه میانی پوست است که بین اپیدرم و غشاء پایه واقع شده است. درم از مش قوی و فشرده‌ای از فیبرهای کلاژن و الاستین تشکیل شده است.
کلاژن یک جز از ساختار اصلی بافت پوست است که استحکام کششی پوست را فراهم می‌‌کند و ۷۰-۸۰% از وزن پوست خشک (بدون آب) را شامل می‌‌شود. بیشترین نوع کلاژن موجود در پوست از نوع یک و سه در حدود ۸۰% و۱۵% از نوع دو در این لایه قرار دارد.
الاستین در حدود ۱-۲% از وزن پوست خشک را تشکیل می‌‌دهد. اما همین مقدار کم در ایجاد الاستیسیته و قابلیت ارتجاع پوست اهمیت فراوانی دارد. سلول های کلیدی در درم، فیبروبلاست ها است که با کلاژن و الاستین و دیگر مولکول های ساختاری ترکیب شده‌‌ است.‏
غشاء پایه
این لایه اتصال گاه اپیدرمال-درمال است که منجر به جدایی درم و اپیدرم می‌‌شود. بسته به نوع بافت، غشاء پایه، قطبیت سلولی، اثرات متابولیسم سلولی و ایجاد تمایز سلولی (‏cell differentiation‏) را مشخص می‌‌کند. اجزاء اصلی این لایه شامل کلاژن، سولفات هپارین، گلیکو پروتئین لامینین۱ است.‏
جایگزین های پوستی
مقدمه
در انسان، پوست یک دهم از جرم بدن را تشکیل می‌‌دهد و آسیب دیدن قسمتی از آن نتایج وخیمی در بردارد. در مواردی که این آسیب دیدگی‌ها تحت درمان قرار نگیرد، نفوذ باکتری‌ها و از دست دادن مایعات بدن منجر به مرگ فرد می‌‌شود. عموم آسیب دیدگی‌های پوست ناشی از سوختگی است. بسته به نوع سوختگی، اقدامات لازم جهت ترمیم زخم یا جایگزینی آن انجام می‌‌شود. آنجا که ترمیم خود به خودی در درمان نمی‌تواند اتفاق افتد، بدلیل تشکیل ‏scar‏ و در نتیجه از دست رفتن کامل پوست، از جایگزین های پوستی استفاده می‌‌شود.‏
یک جانشین پوستی مناسب باید دارای خصوصیاتی باشد که عبارت است از:‏
۱) زیست سازگاری‏،
۲) چسبندگی: در جایگزین های درازمدت چسبندگی درد را کاهش می‌‌دهد و در بهبود و التیام زخم موثر بوده و به آن تسریع می‌‌بخشد. به این ترتیب که از تجمع مایع و ایجاد حباب های هوایی و تکثیر باکتری ها جلوگیری می‌‌کند،
۳) تخلخل مناسب: تخلخل مناسب به دلیل نفوذ اکسیژن به بستر زخم از داخل شدن و تهاجم باکتری‌ها جلوگیری می‌‌کند،
۴) خواص مکانیکی مناسب: یک جایگزین پوستی باید به قدر کافی نرم و انعطاف‌پذیر (به‌دلیل اینکه بافت زیرین محدودیت حرکتی نداشته باشد)، پایدارو بادوام باشد،
۵) کنترل‏ آب و رطوبت: یک جایگزین پوستی برای تسریع روند ترمیم زخم باید محیط را مرطوب نگه دارد و از طرفی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها نسبت به رطوبت باید نفوذپذیر باشد تا از تجمع بیش از حد مایع جلوگیری کند،
۶) زیست تخریب پذیری مناسب: سرعت ترمیم باید با زمان التیام هماهنگی داشته باشد؛ تخریب زودرس منجر به رها شدن زخم بدون پوشش شده و تخریب دیررس منجر به ایجاد ‏scar‏ و چسبندگی جایگزین به زخم می‌‌شود و‏
۷) فقدان آنتی‌ژنیسیته: یک جایگزین پوستی مناسب باید کمترین پاسخ التهابی موضعی را داشته باشد.‏
دسته بندی جایگزین های پوستی
یک دسته‌بندی از جایگزین‌های پوستی می‌‌تواند بر اساس زیر صورت گیرد:‏
۱) اتوگرافت‏(‏autograft‏): از نوع پیوندهای دائمی است که از خود شخص بیمار گرفته می‌‌شود. این پیوند از کارآمدترین و موثرترین پیوندهای پوستی است. از مزایای آن عدم پاسخ ایمنی و از معایب آن ایجاد بافت ‏scar‏ است.‏
۲) آلوگرافت‏(‏allograft‏): پیوندی است که از همان گونه گرفته می‌‌شود و در مورد انسان هوموگرافت نامیده می‌‌شود. این پیوند، نوعی پوشش موقتی است و تا قبل از زمان ‏rejection‏ که در حدود ۱۰-۳ هفته است به عنوان زمینه درمی برای سلول‌های کشت شده اتولوگ به‌کار برده می‌‌شود.‏
۳) زنوگرافت(xenograft‏): پیوندی است که از گونه دیگر گرفته می‌‌شود (مانند گونه‌های حیوانی). در نتیجه در این نوع پیوند پاسخ ایمنی بدن بیشتر است. این نوع پیوند یک نوع پوشش موقتی است و باید برای چند روز بی‌حرکت بماند.‏
۴) پوششهای مصنوعی ( ‏synthetic biological dressing‏ )
این پوشش‌ها در دسترس بوده و استفاده آنها بسیار ساده است و جهت تولید آنها به تکنیک‌های پیچیده ای نیاز نیست و به دلیل ارزان بودن آنها در مقایسه با جایگزینهای پوستی نیازی به هزینه‌های گزاف مراقبتی ندارد. دو نوع پوشش مصنوعی که به صورت موقتی در بستر زخم استفاده می‌‌شود عبارت است از:
‏۵) Biobrane‏ و‏
۶) Trancyte‏.‏
۷) Biobrane‏ تشکیل شده از یک نایلون سه رشته‌ای است که به فیلم نازکی از سیلیکون متصل شده است. این ماتریس نایلونی از پپتیدهای مشتق گرفته شده از کلاژن نوع یک پوشش داده می‌‌شود. سیلیکون از خشک شدن زخم جلوگیری کرده و کلاژن چسبندگی به بستر زخم را تسهیل می‌‌دهد. این پوشش می‌‌تواند باز بماند و در طول ترمیم می‌‌توان با برداشتن آن زخم را مستقیما” مشاهده کرد. ‏Biobrane‏ در مقایسه با ‏sulfadiazine‏ یک درصد که با گاز (تور) خشک و پوشش الاستیکی پوشیده شده، زمان و هزینه کمتری ‌‌برده و بیمار کمتر از درد رنج می‌‌برد. طول عمر این محصول در حدود سه سال است.‏
۸ ) Trancyte‏ یا ‏Dermagraft_TC‏ در واقع ‏Biobraneای است که بر روی آن فیبروبلاست‌های سلول های جنینی انسانی رشد داده شده است. فیبروبلاست‌ها در طول ۱۷ روز رشد یافته و در طول این مدت ترکیبات ماتریس برون سلولی انسانی ترشح می‌‌کند که شامل:‏
۱) کلاژن نوع یک، سه و پنج،
۲) فیبرونکتین،
۳) فاکتورهای رشد مانند فاکتور رشد۱‏?‏ و ‏
۴) کراتینوسیت ( ‏vascular endothelial‏).‏
است. این محصول تا ۷۰- درجه سانتیگراد سرد شده و سپس دمای آن به ۲۰- درجه سانتیگراد رسانده می‌‌شود که در نتیجه این عمل هیچ نوع فیبروبلاستی در محصول نهایی دیده نخواهد شد. طول عمر این محصول در حدود ۱۸ ماه است و آنچه آن را متمایز ساخته، ترکیبات ماتریس برون سلولی است.
جایگزینهای اپیدرمال ( ‏epidermal substitutes‏)
جهت ایجاد پیوندهای اپیدرمال، از روش‌های استاندارد کشت برای کشت کراتینوسیتها در محیط ‏in-vitro‏ استفاده می‌‌شود.‏
به‌منظور تسهیل تکثیر سلولی و جلوگیری از رشد فیبروبلاستهای ‏autologous‏ سلولهای کراتینوسیت را بر روی مورین ‏‎۳T3‎‏ از سلولهای فیبروبلاست که توسط اشعه گاما غیر فعال شده‌ است کشت می‌‌دهند. سلولهای کراتینوسیت در طول ۳ تا ۴ هفته تکثیر یافته و به بیش از ۱۰۰۰۰ برابر توسعه می‌‌یابد. اولین بار در سال ۱۹۸۱ سلولهای اپیتلیال ‏autologous‏ به صورت بالینی کشت داده شد.‏
بافت درم و اپیدرم که از پوست بایپسی شده است توسط آنزیم تریپسین جداسازی می‌‌شود و سپس کراتینوسیتها از لایه اپیدرم جدا و کشت می‌‌شود و در عرض چند هفته بر روی شیتهایی رشد یافته و در نهایت این شیتها بر روی بستر زخم قرار داده می‌‌شود. به این شیتها ‏cultured epithelial autograft‏ ( ‏CEA‏) گفته می‌‌شود که تحت عنوان ‏Epicel‏ شناخته شده است.‏
ازجمله معایب استفاده از ‏CEA‏:‏
۱) تاخیر ۳ تا ۴ هفته‌ای بین عمل بیوپسی و آماده‌سازی شیتها،
۲) ترد و شکننده بودن شیتها،
۳) انقباض پیوند،
۴) پایداری کوتاه مدت پیوند،
۵) نبود‏ لایه درم و‏
۶) هزینه بالا.‏
جایگزین‌های درمال (‏dermal substitutes‏)
درم تعیین کننده مشخصه‌های مکانیکی پوست و مسؤول تغذیه آن است و شامل ماتریس برون سلولی و سلولهای فیبروبلاست است.‏
اکثر جایگزینهای درمال ساخته شده نیز یا تشکیل شده از ماتریس برون سلولی است یا ترکیبی از این ماتریس و سلولهای فیبروبلاست پوست است.‏
جایگزین‌های درمال پوستی را می‌‌توان به دو دسته سلولی و غیر سلولی طبقه بندی کرد.
جایگزین‌های درمال غیر سلولی (‏acellular dermal substitutes‏)‏
ماتریس برون سلولی درم شامل گلیکوزآمینوگلیکان (هیالورونیک اسید، سولفات کوندروایتین، سولفات درماتان، سولفات هپاران، هپارین، سولفات کراتان ) و پروتئینهای فیبری (پروتئینهای ساختاری مانند کلاژن و الاستین، پروتئینهای چسبنده مانند فیبرونکتین و لامینین و تناسکین) است.‏
Integra‏ اولین ماتریس جایگزین درمال غیر سلولی است که در زخمهای ناشی از سوختگی مورد استفاده قرار گرفت. این پوشش شامل یک غشای سیلیکونی خارجی به قطر ۱۰۰ میکرومتر است که نقش لایه اپیدرمال موقتی را دارد. سیلیکون تبخیر آب را کنترل کرده و از خشک شدن زخم جلوگیری می‌‌کند و در نتیجه مانع گسترش عفونت و تجمع میکروبها می‌‌شود.‏
لایه شبه درمال ترکیبی از کلاژن نوع یک گاوی و کلیکوزآمینوگلیکان و سولفات ۶کوندروایتین گرفته شده از غضروف کوسه است.‏
بعد از ۲ تا ۳ هفته رشد سلولی، تشکیل عروق و رگها کامل شده و درم جدید ایجاد می‌‌شود. در این زمان لایه سلیکونی را برداشته و جایگزین ‏CEA‏ قرار داده می‌‌شود.
‏Integra‏ عملکرد بسیار خوبی، به ویژه در مفاصل از خود نشان داده و در کودکان در نواحی پیوند با کودک رشد یافته است و در حال حاضر جهت ترمیم زخمهای ناشی از سوختگی، ترمیم اسکار در سوختگی‌های شدید، کاهش انقباض و تنگی و درد و ترمیم ‏keloid scar‏ (برآمدگی در محل زخم ) استفاده می‌‌شود.‏
از جمله مزایای آن :‏
۱) دسترسی آسان و طول عمر زیاد و‏
۲) عدم انتقال عامل بیماری زا.‏
و از جمله معایب آن :‏
نیاز به مراجعه مجدد جهت برداشتن لایه سلیکون و پیوند اپیتلیوم ‏autologous‏ و ‏
۱) Take rate‏ کمتر در مقایسه با مشهای اتوگرافت
پیوند ‏integra ‎‏ در نواحی مانند: زیربغل و کشاله ران نظیر اتوگرافت با مشکلاتی روبرو است که جهت رفع آن از پوشش فشرده ‏anti-shear‏ خاصی که قابلیت افزایش ‏graft take ‎‏ را دارد استفاده می‌‌شود.‏
Alloderm‏ یکی دیگر از جایگزینهای درمی غیر سلولی است که سلولهای اپیتلیال از یک پوست مرده توسط محلول نمک هایپرتونیک برداشته شده و عناصر سلولی درم نیز به کمک یک دترژنت جدا می‌‌شود. قبل از بکارگیری ‏Alloderm‏ آن را منجمد می‌‌سازد. این جایگزین دارای غشای پایه طبیعی است که منجر به رشد بهتر کراتینوسیتها می‌‌شود. مزیت ‏Alloderm ‎‏ به ‏integra‏ در این است که می‌‌تواند به‌طور همزمان با سلولهای اپیتلیال و نیز به صورت جایگزین ‏CEA‏ بدون نیاز به مراجعه مجدد، پیوند زده شود.
جایگزینهای درمال سلولی (‏cellular dermal substitutes‏)
‏Dermagraft‏ اولین جایگزین درمی سلولی است که دارای فعالیت متابولیک است. این جایگزین شامل فیبروبلاستهای نئونتالی است که بر روی یک داربست ‏bioresorbable PGA‏ (پلی گلیکولیک اسید) یا پلی گلاکتین ۹۱۰ کشت شده است. در مدت زمان تکثیر سلولی فیبروبلاستهای کشت شده، کلاژن، گلیکوزآمینوگلیکان، فیبرونکتین، فاکتورهای رشد و یک ماتریس برون سلولی ترشح می‌‌کند. مزیت داربستهای گلیکولیک اسید به داربستهایی که فقط بر پایه کلاژن و گلیکوزآمینوگلیکان است، در این است که مقاومت تخریب آنزیمی بیشتری در بستر زخم دارد. تشکیل ماتریس درمی خودساخه در این جایگزین مشکلاتی از قبیل انقباض زخم و ناپایرداری پیوند را برطرف می‌‌کند. این جایگزین در بیمارانی که دارای زخمهای دیابتی پا هستند‏، به‌کار برده می‌‌شود.‏
جایگزینهای پوستی کامپوزیت(‏composite skin substitutes‏)
این جایگزینها تحت عنوان ‏apligraft‏ شناخته شده است و شامل یک لایه زیرین درمی و یک لایه بالایی اپیدرمی است. این جایگزین ترکیبی از فیبروبلاستهای نئونتال و کراتینوسیتها است. فیبروبلاستهای نئونتال با کلاژن نوع یک گاوی ترکیب می‌‌شود. در حدود یک هفته فیبروبلاستها منجر به انقباض ژل و تشکیل یک ماتریس درمی خواهند شد و بعد از دو روز کراتینوسیتها، ماتریس درمال را می‌‌پوشاند و نهایتا” سلولهای کراتینوسیت به سطح مایع-هوا آمده و تشکیل ‏stratum corneum‏ می‌‌دهد.
تولید وتشکیل این جایگزین ۷ تا ۲۰ روز طول می‌‌کشد و طول عمر آن در حدود ۵ روز است. به همین دلیل باید بلافاصله بعد از تولید مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله مشکلات اساسی آن طول عمر کم و قیمت بالای آن است.‏
hi dr!
     
  

 
رنگ کردن مو و استفاده مکرر از شانه‌های پلاستیکی باعث ایجاد موخوره می‌شود

موخوره یکی از آسیب‌هایی است که در اثر عوامل مختلفی مانند بی‌توجهی و عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، تارهای مو را درگیر و باعث دو شاخه شدن و شکستگی موها می‌شود.


دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست و مو در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، گفت: به طور کلی هر عاملی که سبب آسیب رساندن به تار مو و کوتیکول مو شود، باعث موخوره می‌شود که عبارت از دو شاخه شدن انتهای ساقه است.


این متخصص پوست و مو در ادامه افزود: همچنین عواملی مانند استفاده زیاد از سشوار، شانه زدن بیش از حد مو به خصوص با شانه‌های پلاستیکی که باعث ایجاد الکتریسیته ساکن میان شانه و تارهای مو می‌شود، رنگ کردن مکرر موها و در نتیجه خشک و شکننده شدن تار موها و شانه کردن زیاد موها در حالت خیس از جمله عوامل موثر برای ایجاد موخوره در یک فرد است.
وی در پایان توصیه کرد: در صورت ایجاد موخوره در تارهای موی خود همواره از شامپوهای ملایم و مرطوب کننده استفاده کرده و هر بار قبل از استحمام و شستن موها به مدت نیم ساعت موهای خود را با روغن زیتون و یا روغن نارگیل چرب کنید. همچنین قبل از شستن موها از کرم‌های مرطوب کننده و نرم کننده مو استفاده کنید.

=============================

باورهای غلط درباره شامپوها

زمان زیادی از هنگامی که نخستین تولید کننده صنعتی شامپو این فرآورده را در مقیاس کوچک تولید کرد می گذرد ، با این وجود در مورد شامپو باورهای غلطی وجود دارد که بسیاری از آنها ناشی از تبلیغات شرکت های تجاری است



در زیر به برخی از رایج‌ترین باورهای غلط درباره شامپوها اشاره می‌شود.

تاثیر شامپوها با آب گرم افزایش پیدا می‌کند

بسیاری از افراد عادت دارند سر خود را با آب گرم بشویند و معتقدند این کار چربی موها را تمیزتر و شامپو نیز بهتر کف می‌کند اما این باور تا حد زیادی نادرست است.

بهتر است قبل از مصرف شامپو، موها را با آب ولرم بشویید. هنگام آبکشی موها، ابتدا با آب گرم و در انتها با آب ولرم و حتی سرد موها را بشویید تا منافذ غدد چربی پوست سر بسته شوند. این کار موجب می‌شود تا موها دیرتر چرب شوند. استفاده از آب گرم به تنهایی توصیه نمی‌شود.

شستشوی مو هرچه بیشتر، بهتر

برخی معتقدند باید هر روز موهایشان را شامپو بزنند. برخی نیز معتقدند باید هفته‌ای یک بار شامپو بزنند. در حقیقت فاصله شامپوکردن موها بستگی به نوع مو دارد. به طور کلی مواد شوینده برای زدودن چرک، آلودگی‌های محیطی، ترشح‌های چربی و غدد عرق استفاده می‌شود.

اگر موهایتان زود چرب می‌شود، می‌توانید دفعات شستشو را افزایش دهید، اما باید به خاطر داشته باشید که شستشوی زیاد همراه با شانه زدن، موجب شکستگی موها می‌شود.

در مورد موهای چرب، حداکثر هفته‌ای سه بار شستشو با شامپوی مخصوص موی چرب توصیه می‌شود.

به خاطر داشته باشید غلافی که به طور طبیعی دور مو وجود دارد، همراه مقداری چربی که از غدد چربی پوست سر ترشح می‌شود، مانند لایه‌ای روی ساقه مو را می‌گیرد و مانع تبخیر آب در ساقه مو می‌شود. اگر این غلاف آسیب ببیند، قدرت نگهداری آب کم و در نهایت مو خشک و شکننده می‌شود که یکی از علت‌های مهم آن شستشوی زیاد و مصرف مواد شوینده نامناسب است.

شامپوها هرچه قوی‌تر، بهتر ؟!

هرچند شامپوهای قوی موهای چرب را بهتر تمیز می‌کند، اما مصرف آن در درازمدت توصیه نمی‌شود.

چنانچه مو و پوست سرتان چرب باشد، بهتر است از شامپوی گیاهی استفاده کنید، چون شستشوی مرتب مو با شامپوهای قوی و شیمیایی به موی سر آسیب می‌رساند.

به یاد داشته باشید یک شامپو باید قدرت پاک‌کنندگی ملایمی‌ داشته باشد. شامپویی که کل چربی موها را بزداید، شامپوی مطلوبی نیست.

ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های C و E خاصیت ضد رادیکال‌های آزاد دارند و در سطح پوست اگر به حالت ثابت باقی بمانند، می‌توانند تا اندازه‌ای در پیشگیری از آسیب‌های پوستی در مقابل نور آفتاب موثر باشند، ولی روی موهایی که فاقد خواص پوست زنده هستند، چنین آثاری ندارند.

بیشتر شامپوهایی که تحت عنوان جلوگیری از ریزش مو با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شوند، در واقع شامپوهای بسیار ملایمی‌هستند که به ساقه مو آسیب نمی‌رسانند و به نوعی ساقه موهای باقی‌مانده را محافظت می‌کنند.
hi dr!
     
  

 
روشهای درست نگهداری از موهایتان

اون موی سفید را نکن، بیشتر می‌شه… موهات را کوتاه‌کن تا پرپشت بشه… برس‌کشیدن موها را تقویت می‌کنه.



همه ما از این مدل توصیه‌ها در زندگی روزمره زیاد شنیده‌ایم. حتی خیلی وقت‌ها خودمان هم همین‌ها را به بقیه توصیه می‌کنیم. در حالی که اغلب نمی‌دانیم که آیا این حرف‌ها واقعیت هم دارند و یا افسانه‌هایی هستند که مثل بقیه افسانه‌ها، دهان به دهان از مادربزرگ‌هایمان به ما رسیده‌اند. این مطلب به شما می‌گوید که پشت آن موهای بلند، چه واقعیت‌های ساده‌ای پنهان شد‌ه‌اند.
۷ افــــسانه معـروف در‌‌مورد‌‌‌‌‌مو
افسانه اول: کوتاه‌کردن زود به زود موها باعث می‌شود موها سریع‌تر رشد کنند.
واقعیت: موهای شما در هر ماه، ۱ تا ۵/۱ سانتی‌متر رشد می‌کند، چه آنها را قیچی کنید و چه به حال خود رهایشان کنید. البته ممکن است در تابستان موها اندکی سریع‌تر رشد کنند ولی شما نمی‌توانید با کمک قیچی آرایشگری کاری بکنید که سرعت رشد موهایتان افزایش یابد.



در واقع، کوتاه‌کردن موها یک کار انجام می‌دهد: انتهای خراب و دو شاخه موهایتان را حذف می‌کند و باعث می‌شود موهایتان ظاهر بهتری پیدا کنند.

افسانه دوم: اگر یک موی سفید را بکنید، به جای آن دو سه تار موی سفید جدید درمی‌آید.
واقعیت: اگرچه این مطلب یک افسانه است و حقیقت ندارد ولی کندن موها عادت بدی است. کندن موها به ریشه آنها آسیب می‌زند و باعث ایجاد عفونت یا اسکار (جوشگاه) می‌شود، یعنی جای آن باقی مانده و مویی در آنجا رشد نمی‌کند.

افسانه سوم: شستشوی موها با آب سرد پس از شامپو زدن، باعث درخشندگی موها می‌شود.
واقعیت: این کار ممکن است خواب را از سر شما بپراند ولی تاثیری در درخشندگی موهای شما ندارد.

افسانه چهارم: برای اینکه موهایتان واقعا تمیز شود، باید چند بار آنها را شامپو بزنید و بشویید.
واقعیت: یک بار شامپوزدن و شستشوی درست هم همین کار را می‌کند.

افسانه پنجم: اگر در روز ۱۰۰ بار موهایتان را برس بزنید، برای موها خیلی مفید است.
واقعیت: برس زدن فقط برای این است که به موها حالت بدهید. برس‌زدن زیادی، موها را از فولیکو‌ل‌های‌شان بیرون می‌کشد و تارهای مو را ضعیف می‌کند. همچنین برای موهای چرب، مناسب نیست چون موجب چرب شدن بیشتر مو می‌شود.

افسانه ششم: با کمک برخی محصولات آرایشی، می‌توان انتهای دو شاخه موها را ترمیم کرد.

واقعیت: وقتی موها دو شاخه می‌شوند، دیگر این اتفاق افتاده و تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که قیچی را بردارید و آنها را ببرید.

البته برخی آرایشگران با کمک مواد آرایشی خاصی که حاوی موم هستند، کاری می‌کنند که انتهای دوشاخه موها به هم چسبیده و کمتر جلب توجه کند. اما عقل می‌گوید که همان قیچی‌کردن، کار راحت‌تری است.

افسانه هفتم: استرس باعث ریزش موها می‌شود.
واقعیت: موهای شما همیشه در حال ریزش هستند و به‌طور طبیعی روزانه ۵۰ تا ۱۲۰ تار موی شما می‌ریزند ولی این امکان وجود دارد که وقتی شما به طرز وحشتناکی دچار استرس هستید (یعنی یک چیزی در حد طلاق گرفتن یا از دست دادن شغل) چند تار مو بیشتر بریزد.



البته بارداری و مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم همین اثر را دارند ولی مهم این است که بعد از گذشت چند هفته، وقتی اوضاع رو به راه شد، این موها دوباره رشد می‌کنند.

مواردی که ذکر شدند، همگی افسانه بودند ولی در عالم واقعیت خیلی‌وقت‌ها، شما با دست خودتان بلاهایی بر سر موهایتان می‌آورید که دیگر نمی‌توانند کمر راست کنند! چطور است با این بلاها هم آشنا شویم؟



هفت بلایی که با دست خودتان سر موهایتان می‌آورید



سشوارکشیدن به موهایی که هنوز از آنها آب می‌چکد:
با این کار، نه تنها حالت دادن به موها دشوار می‌شود بلکه آسیب حرارتی زیادی به موهایتان وارد می‌کنید، زیرا موهای شما باید مدت زیادی زیر سشوار بمانند تا خشک شوند. روش درست این است که سشوار را روی موهای مرطوب، نه موهای خیس، استفاده کنید. بنابراین توصیه می‌شود وقتی از حمام خارج شدید، موهایتان را به مدت پنج دقیقه در حوله بپیچید و بعد از آن پنج دقیقه دیگر هم اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شود. پس از آن می‌توانید از سشوار استفاده کنید.

شانه کشیدن موهای خیس، از فرق سر تا نوک مو:
درست است که برای موهای خیس، استفاده از شانه راحت‌تر از برس است و خیلی از خانم‌ها در حین استحمام یا پس از آن از شانه‌های دانه درشت استفاده می‌کنند اما اگر شانه را از پوست سر تا نوک مو با فشار بکشید، موهایتان دچار شکستگی می‌شود.



بنابراین ابتدا گره‌های مو را تا حد امکان باز کنید و سپس از قسمت‌های انتهایی موها شروع به شانه کشیدن کنید و کم‌کم به قسمت‌های بالاتر (نزدیک به پوست سر) بروید.

استفاده از برس نامناسب:
استفاده از برس نامناسب، نه تنها باعث می‌شود که نتوانید مدل موی مطلوبتان را درست کنید بلکه ممکن است مدام در موهای شما گیر بیفتد و آزارتان دهد.



به‌طور کلی توصیه می‌شود هرچه موهای شما بلندتر است، از برس‌هایی استفاده کنید که قطر بیشتری دارند. همچنین برای حجم دادن به موهایتان‌، از برس گرد کمک بگیرید و برای صاف کردن موها از برس پارویی شکل استفاده کنید.

برس کشیدن مداوم برای درخشش بیشتر مو:
دکتر آمی مک مایکل، استادیار بیماری‌های پوست و مو در دانشگاه ویک فارست آمریکا می‌گوید: «تنها چیزی که شما برای درخشان‌تر شدن موهایتان نیاز دارید، چند بار برس‌کشیدن برای حالت دادن به مو و سپس استفاده از روغن‌های طبیعی است.



هر چیزی بیشتر از این غیر ضروری است و می‌‌تواند به شکنندگی موها منجر شود.»

بستن نادرست موها:
به طور معمول خانم‌ها عادت دارند موهای‌شان را از یک نقطه جمع کنند و ببندند و همین مساله، خطر آسیب ‌موها و شکنندگی آنها را در این ناحیه افزایش می‌دهد.



بهتر است محل بستن موهایتان را هر روز تغییر دهید و یا یک سانتی‌متر بالا و پایین کنید. در ضمن استفاده از کش سر‌های یک‌پارچه (بدون درز) آسیب کمتری به موهایتان وارد می‌کند.

فراموش کردن پوست سر:
برای رشد موهای سالم، پوست سر شما نیاز به تغذیه مناسب دارد. نباید فراموش شود که یکی از آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که پوست سرتان را با نوک انگشتانتان ماساژ دهید.



این کار باعث بهبود جریان خون در پوست سر شما می‌شود و در نتیجه مواد مغذی بیشتری به پوست سر می‌رسد.
پنهان کردن شوره‌های سر:
تلاش برای پنهان‌کردن شوره‌های سر با کمک کرم‌های آرایشی مرطو‌ب‌کننده، روغن یا پماد فقط یک اقدام موقتی است، در حالی که شوره در واقع نوعی بیماری پوست سر است و باید درمان شود.



استفاده از شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید، زینک پیریتیون، سلنیوم سولفاید و تار، از روش‌های درمانی رایج برای از بین بردن پوست سر است.
hi dr!
     
  

 
ترکیبات پاک کننده ومواد شیمیایی صنعتی از علل شایع التهابات پوستی( درماتیت ) هستند


ترکیبات پاک کننده ومواد شیمیایی صنعتی از علل شایع التهابات پوستی‌اند
درماتیت، تماس واکنش التهابی پوست به عوامل فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک است که با تحریکهای فیزیکی و شیمیایی (اپیدرم)، سطح پوست آسیب می‌بینند.
درماتیت تماسی ممکن است از نوع تحریکی اولیه باشد که در آن واکنش غیرآلرژیک در اثر تماس با ماده محرک ایجاد می‌شود یا این که آلرژیک باشد که این نوع در اثر تماس افراد حساس با مواد آلرژن (حساسیت‌زا) به وجود می‌آید. علل شایع درماتیتهای تحریکی شامل صابو‌نها، دترجنتها، ترکیبات پاک کننده و مواد شیمیایی صنعتی است و گرما و سرمای شدید، تماس مکرر با آب و صابون و بیماریهای زمینه‌ای از عوامل مستعد کننده آن به شمار می‌روند.
وقتی که عامل درماتیت با پوست تماس پیدا می‌کند علائم شروع می‌شوند و اولین واکنشها شامل مواردی همچون، خارش، سوزش و قرمزی و به دنبال آن تاول و تورم است. در صورتی که واکنشها مکرر ایجاد شوند یا اینیکه بیمار به طور مکرر پوست خود را بخاراند پوست ضخیم و پیگمانته ‌شده و تهاجم باکتریال نیز محتمل می شود.

نکات احتیاطی زیر ممکن است از ابتلا به درماتیتهای تماسی مکرر پیشگیری کند، این آموزشها حداقل تا ۴ ماه بعد از التیام کامل پوست باید رعایت شود:

الگو و موضوع درماتیت خود را مورد بررسی قرار دهید و دقت کنید که تماس با چه چیزی‌هایی منجر به درماتیت (التهاب پوست) شما می‌شوند.

سعی کنید از تماس با گرما، صابون، اصطکاک و تمام محرکهای خارجی دوری کنید، صابو‌ن‌ها، مواد شوینده و آرایش خود را حتی الامکان از انواع بدون بو انتخاب کنید، برای نرم کردن ملحفه‌های خشک از نرم کننده‌های معمولی استفاده کنید، غیر از داروهایی که پزشک برای شما تجویز می‌کند از هیچ دارو، لوسیون یا پماد دیگری استفاده نکنید، پس از تماس با مواد محرک احتمالی فورا پوست خود را شستشو دهید، هنگام استفاده از دستکش (هنگام شستن ظروف و یا نظافت کلی) از پنبه‌ای بودن دستکش خود اطمینان حاصل کنید و در هر بار بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استفاده نکنید.
hi dr!
     
  

 
ضد آفتاب‌ها در پیشگیری از سرطان پوست موثرند


استفاده از لوازم آرایشی مجاز تاثیری در ابتلا به سرطان پوست ندارد و حتی برخی از آنها مانند کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها موثر باشد.

دکتر غلامرضا خاتمی جورجی متخصص پوست و مو در گفت وگو با ایسنا گفت: کسانی که دارای پوست و چشم‌های روشنی هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. همچنین افرادی که به دلیل اقتضای شغلی در معرض نور آفتاب قرار دارند، در شرایط مساعدتری برای ابتلای به این بیماری قرار دارند.

وی تاکید کرد: همه خال‌ها نشانه سرطان پوست نیستند تنها در صورتی که خال‌ها تغییر شکل اساسی داده مثلا تورم و بزرگ شده و خونریزی داشته باشند حتما باید به پزشک مراجعه شود.

این متخصص پوست گفت: خوشبختانه سرطان‌های پوستی در اکثر موارد قابل درمان و کنترل است، با این حال افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده خود دارند باید بیش از دیگران مراقب پوست خود باشند.

==============================


هنگام کار طولانی با رایانه از ضدآفتاب استفاده کنید

یک متخصص پوست گفت: افرادی که ناگزیرند ساعت‌های طولانی روبه‌روی رایانه بنشینند، باید از ضدآفتاب استفاده کنند.
دکتر محمد گلشنی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اشعه‌های ناشی از رایانه می‌تواند سبب ایجاد یا پررنگ شدن لک‌های صورت فردی شود که ساعت‌های طولانی از روز را با رایانه کار می‌کند.
وی افزود: اشعه ماوراء بنفش به ویژه نوع (A) که از رایانه خارج می‌شود، می‌تواند سبب ایجاد لک‌های بیشتری در صورت فرد در معرض اشعه‌های مانیتور شود. این پزشک متخصص تاکید کرد مردم باید از مانیتورهایی استفاده کنند که استاندارد بوده و دارای اشعه کمتری باشد.
به دلیل وجود میدان الکتریکی چند هزار ولتی در داخل لامپ تصویر، روشنایی که الکترون‌ها حین عبور از فاصله بین کاتد و صفحه موزائیکی کسب می‌کنند باعث می‌شود انرژی آزاد شده، سبب تابش درصد قابل توجهی اشعه ایکس و اشعه ماوراء‌بنفش شود که الزاما باید با تدابیر تکنیکی در حین طراحی لامپ تصویر از نفوذ آنها به سطح خارجی و رسیدن به بدن کاربر رایانه جلوگیری کرد. در عمل این کار دارای هزینه زیادی است و باعث گرانی قیمت لامپ تصویر مانیتور می‌گردد، در نتیجه برخی کارخانه‌های سازنده برای رقابت با ارایه ارقام غیرواقعی، میزان تابش‌های زیان آور را حداقل جلوه می‌دهند.
کارشناسان توصیه می‌کنند کاربران در استفاده از رایانه به تمامی نکات ایمنی توجه داشته باشند ولی شرط احتیاط آن است که به طور کلی هنگام کار طولانی مدت با مانیتورها از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

================================

چگونه از ضد آفتاب به شیوه مناسب استفاده کنیم؟

اشعه خورشید یکی از عوامل اصلی پیری پوست و سرطان پوست است. بنابراین باید در مورد محافظت پوست و حفظ سلامت این عضو مهم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید اطلاعات بیشتری داشته باشیم.
آکادمی پوست آمریکا توصیه‌هایی را به عنوان اقدامات پیشگیرانه در برابر اشعه ماوراء بنفش ارائه کرده است که هرچند پیش از این نیز عنوان شده‌اند اما برای تاکید بیشتر و یادآوری در اینجا دوباره مورد توجه و تذکر قرار می‌گیرند.
بر اساس توصیه های این آکادمی، فعالیت‌های خارج از منزل خود را باید طوری تنظیم کنید که در ساعات اوج تابش خورشید یعنی بین ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر نباشد، از آفتاب گرفتن خودداری کنید، از کلاه‌های لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنید، تا جایی که ممکن است در سایه قرار بگیرید، از پوشیدن لباس‌های نازک و توری پرهیز کنید، از ضد آفتابهایی با SPF حداقل ۱۵ حتی در روزهای ابری بر روی نقاطی که بیرون از لباس است از جمله لب‌هایتان استفاده کنید، چنانچه عرق می‌کنید و یا قصد شنا دارید از ضد آفتاب‌های ضد آب استفاده کنید، ضد آفتاب را ۲۰ الی۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل استفاده کرده و دائماً آن را تجدید کنید.
توجه داشته باشید کودکان وقت بیشتری را در آفتاب می گذرانند و بنابراین پیشگیری بیشتری لازم دارند.

علاوه بر این توصیه‌ها متخصصان پوست نیز برای جلوگیری از پیری پوست اقدامات پیشگیرانه بیشتری را ارائه کرده‌اند که به قرار زیر است:
- از ضد آفتاب‌های ترکیبی بازدارنده پرتوهای UVB+UVA استفاده کنید. اگر پوستی حساس دارید از ضد آفتاب‌های با SPF حدود ۳۰ یا بالاتر برای UVB و به همان نسبت قوی برای UVA استفاده کنید.
- در نزدیکی آب، برف یا ماسه به لحاظ این که اشعه‌های مضر خورشید را بیشتر منعکس می‌کنند، بیشتر احتیاط کنید.
- در فضاهای بسته و هنگام رانندگی هم از ضد آفتاب استفاده کنید.
به گفته محققان، نحوه استفاده صحیح از ضد آفتاب اثر به سزایی در حفاظت پوست شما دارد.
ضد آفتاب باید به مقدار کافی بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده شود. اکثر افراد به حدود ۳۰ میلی گرم ضد آفتاب نیاز دارند تا قسمت‌های بدن را که نیازمند ضد آفتاب است بپوشاند. به طور مرتب ضد آفتاب خود را تجدید کنید. اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که هر دو ساعت یکبار باید ضد آفتاب را تجدید کنید.
به خاطر داشته باشید که ضد آفتاب به تنهای برای حفاظت از پوست کافی نیست و قطعا سایر اقدامات مانند کلاه و عینک و لباس مناسب نیز باید برای مراقبت بهتر صورت گیرد
hi dr!
     
  

 
باورهای خرافی موی شما را پرپشت نمی کند

علم «درماتولوژی» که زمانی تمرکز خود را در زمینه درمان بیماری پوست محدود کرده بود، هم اکنون به علت پیشرفت های علم پزشکی، از درمان صرف بیماری ها فراتر رفته است و در بیشتر کشورها صاحبان این علم برای کشف راه های جدید حفظ زیبایی و پیشگیری از پیری زودرس پوست و بخصوص ریزش مو تلاش می کنند.

در این میان آنچه اکنون در بیماری های مرتبط با پوست و مو بیشتر به آن توجه می شود افزایش ابتلا به سرطان های پوست به علت قرار گرفتن بیش از حد در برابر آفتاب و حساس شدن پوست و به ویژه ازبین رفتن لایه ازن است.نکته مهم این است که هم اکنون بسیاری از مردم جامعه نسبت به پیشگیری از آسیب دیدن پوست خود بی توجه هستند و پس از آن که متوجه آسیب پوستی شدند نیز توجه چندانی به درمان آن نمی کنند و همین عوامل به مرور زمان موجب ابتلا به سرطان های مختلف پوستی می شود.
دکتر الکس خدوی، از متخصصان ایرانی پوست و مو در آمریکا است و سال ها تحقیقات او در زمینه بیماری های پوستی نشان داد که DHT عامل نهفته و علت اصلی بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه و ریزش مو است . حاصل مطالعات وی منجر به کشف و تولید محلول های ضدریزش مو شد که هم اکنون به عنوان مؤثرترین دارو در دنیا پذیرفته شده و در ایران نیز به تأیید رسیده است.
دکتر الکس خدوی در گفت وگو با خبرنگار « ایران» می گوید: «در سن ۱۹ سالگی به علت ریزش موی خود به دنبال چاره ای برای درمان این بیماری رفتم. در تحقیقات به این نتیجه رسیدم که هورمون بدی در بدن موجب ایجاد هورمون DHT می شود و این هورمون عامل اصلی ریزش مو است . با پیشرفت تحقیقات دریافتم که اگر بتوان DHT را با مواد طبیعی روی پوست کم کرد، نه فقط ریزش مو بلکه احتمال ابتلا به آکنه و سرطان نیز کم می شود.»
وی با بیان این که DHT عامل اصلی حادترین بیماری های درماتولوژی است، می افزاید: «ریزش مو و آکنه بیشترین علتی است که افراد به خاطر آن به متخصصان پوست و مو مراجعه می کنند. همچنین شایع ترین سرطان های پوست BCC نام دارد که بیشتر در ناحیه صورت مشاهده می شود. این سرطان به سایر قسمت های بدن رسوخ نمی کند، اما به مرور زمان در همان ناحیه مبتلا، بزرگ می شود، اما نوعی دیگر از سرطان پوست ملو نوما نام دارد و علاوه بر این که روی صورت، پوست سر یا بدن قابل مشاهده است، اثرات آن در صورتی که جراحی نشود به مغز، ریه و کبد نیز سرایت می کند.»
دکتر الکس خدوی با بیان این که بیماری پوستی ملونوما موروثی است، می گوید: «کسانی که پوست کمرنگی دارند یا در ژن آنها ابتلای به ملونوما وجود داشته باشد بیشتر از دیگران به این بیماری پوستی مبتلا می شوند، البته مهمترین عامل ابتلا به این بیماری قرار گرفتن در برابر آفتاب است، بنابراین باید توجه داشت که پوست را حتماً از آفتاب حفظ کرد.»
وی درباره کشف داروهای جدید برای درمان ریزش مو، توضیح می دهد: «استفاده از این داروها روی پوست سر نه فقط موجب کاهش ریزش مو می شود، بلکه رشد مو را بیشتر و بافت آن را نیز کلفت تر می کند و در نتیجه محیطی برای رشد مو و بخصوص رشد بیشتر و تقویت موهای ضعیف فراهم می شود. البته باید توجه کرد که این داروها شما را نه به ۲۰ سال قبل، بلکه دست کم به پنج سال قبلتان بر می گرداند.»
وی درباره وجود بعضی باورهای غلط در بین مردم و درمان های مختلف بی پایه و خرافاتی برای کاهش ریزش مو می گوید: «سال هاست که بسیاری می گویند اگر موادی خاص مثلاً زرده تخم مرغ را روی موی سر بمالید موجب بهبود رشد مو می شود، متأسفانه این کارها نه فقط به بهبود ریزش مو کمک نمی کند بلکه استفاده از آنها گاهی موجب شوره زدن و ریزش مو می شود. این در حالی است که کنترل ریزش مو فقط با کنترل هورمون DHT ممکن است که راه های درمان آن نیز مشخص است.»
این متخصص پوست و مو می گوید: «ریزش ۶۰ تا صد تار موی سر در روز طبیعی است و در غیر این صورت باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. در هر حال افرادی که از درمان های جلوگیری از ریزش مو استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که انتظار معجزه داشتن از درمان ها بسیار بیهوده است و با کنترل DHT و مصرف داروهای درمان ریزش مو فقط می توان موجب بهبود و کنترل ریزش آن شد.»
وی همچنین درباره حفاظت از پوست صورت تأکید می کند: «مهمترین نکته در حفاظت از پوست، قرار نگرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید است. همچنین برنزه کردن به هر روش، سولاریوم یا در معرض آفتاب قرار گرفتن خطرات زیادی دارد. بخصوص در سولاریوم ها چون UV.A زیادی برای برنزه کردن استفاده می شود، پوست بیشتر و عمیق تر آسیب می بیند. به نحوی که اثرات این کار بر سطح عمیق پوست تأثیر گذاشته و ابتلا به سرطان نوع ملونوما را به دنبال خواهد داشت.»
دکتر خدوی در پایان با تأکید بر این که پیری زودرس اتفاقی تدریجی است، با تأکید بر پیشگیری از این امر با درمان بموقع، می گوید: «هم اکنون پزشکان در تلاش برای کشف راه های جدید درمان بیماری ها و جلوگیری از پیری پوست هستند. همچنین در زمینه درمان مشکلات و بیماری های مرتبط با مو نیز جدای از پیشرفت هایی که اکنون برای افزایش رشد مو صورت گرفته است هم اکنون کارهای تحقیقاتی برای افزایش طول مو نیز در حال انجام است که به نظر می رسد سه تا پنج سال دیگر به نتیجه برسد.»
hi dr!
     
  

 
چگونه سلامت موهای خود را تامین کنیم

زمانی که صحبت از سلامت گیسوان شما می شود ، تنها آنچه می توان به صورت موضعی مصرف کرد تا کیفیت مو را بهتر نمود مطرح نیست بلکه نوع رژیم غذایی شما نیز در این زمینه نقش موثری بازی می کند. پس تنها به شامپو و سایر مواد آرایشی و بهداشتی توجه نکنید، بلکه حفظ پاکیزگی مو و تغذیه مناسب آن نیز لازم است.

موی هر فرد ماهیانه ۱٫۴ تا ۱٫۲ اینچ رشد می کند و اساس و پایه موی جدید و نو، پوست و یا رشد ناخنها منوط به تغذیه شما است. اگر تغذیه شما سالم باشد سلولهای سالم و قوی تری در سراسر بدن تولید خواهد شد. رژیم غذایی سرشار از پروتئین ها و آهن می تواند کیفیت مو را به طور بارزی تحت تاثیر قرار دهد.
همچنین توجه به بعضی از مکمل ها لازم است ، مکمل هایی که اغلب با تبلیغ پرپشت کردن مو وارد بازار شده ولی نتیجه عکس دارد.
اگر چه ممکن است بعضی از این مکمل ها واقعا نتیجه بخش باشد اما چه بهتر که به مدد تغذیه صحیح به هدف خود برسیم.در موارد نادری ملاحظه شده که مصرف بیش از اندازه مکمل ویتامین A منجر به ریزش مو شده است.

و اما مواد لازم برای سلامت مو
۱- ماهی سالمون: این غذای دریایی سرشار از اسید چرب امگا ۳ ، پروتئین ، ویتامین B12 و آهن است. اسید چرب امگا ۳ برای سلامت پوست سر مفید ضروری است و کمبود آن موجب خشکی پوست سر و ریزش مو می شود. مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری روغن بزرک (روزانه) نیز حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ می باشد.
۲- سبزیجات سبز تیره: اسفناج، بروکلی و چغندر برگی سرشار از ویتامین A و C است که بدن به منظور ساختن چربی پوست به آن نیاز دارد و سلامت مو را تضمین می کند. بعلاوه سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و کلسیم است.
۳- لوبیا، عدس ، نخود نقش حیاتی برای سلامت مو دارد. آنها نه تنها سرشار از پروتئین هستند بلکه آهن، روی و بیوتین نیز در آنها یافت می شود. که تمامی این مواد برای سلامت مو مفید است.
۴- آجیل یا مغز گیاهان: این دسته از مواد غذایی برای پرپشت شدن و درخشندگی مو لازم است. این مواد سرشار از سلنیوم است که برای سلامت پوست سر مفید است. مغز گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا ۳) است که حالت مو را ارتقا می بخشد.این مواد همچنین سرشار از روی است. گفته می شود که کمبود روی در رژیم غذایی منجر به ریزش مو می شود.
۵- گوشت مرغ و بوقلمون: این مواد سرشار از پروتئین است که به طبع سلامت مو را تضمین می کند.کمبود پروتئین موجب شکنندگی و کم پشتی مو می شود و کمبود شدید آن نتیجه ای جز ریزش مو و تغییر رنگ آن ندارد. این مواد همچنین حاوی آهن می باشد.
۶- تخم مرغ: این دسته مواد نیز سرشار پروتئین می باشد. همچنین بیوتین و ویتامین B12 نیز در آن به مقدار فراوان یافت می شود.
۷- غلات سبوس دار: این مواد سرشار از آهن، روی و ویتامین های گروه B می باشد. این مواد همچنین انرژی را ارتقا می بخشد ، بنابر این خوراک خوبی به خصوص در بعد از ظهر است.
۸- صدف خوراکی: این غذای دریایی سرشار از آنتی اکسیدان روی می باشد که برای سلامت مو مفیداست اما اگر تمایلی به این خوراک ندارید می توانید گوشت گاو و بره را جایگزین کنید.
۹- محصولات لبنی کم چرب: این دسته از مواد به خصوص ماست و شیر کم چرب سرشار از کلسیم است که ماده معدنی حیاتی برای رشد مو می باشد.
۱۰- هویج: هویج بهترین منبع ویتامین A می باشد که برای سلامت پوست سر و قدرت بینایی مفیداست.
با تمام این تعاریف می توان گفت که آمیزه ای از مواد غذایی ذکر شده در رژیم غذایی روزانه باید گنجانده شود تا سلامت و زیبایی مو حفظ شود.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 53 از 64:  « پیشین  1  ...  52  53  54  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA