انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 55 از 64:  « پیشین  1  ...  54  55  56  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
سالم باشید یا برنزه؛ انتخاب با شماست

سال‌ها قبل داشتن پوستی سفید نماد زیبایی بود، اما دیگر برف و بلور بودن زیبایی نیست. اکنون پوست برنزه مد شده است. مخصوصا در فصل تابستان. این بازار سال به سال نیز گرمتر می‌شود.
هنگامی که پرتوهای ماوراءبنفش به پوست برخورد می‌کند، سلول‌هایی به نام ملانوسیت‌ها را که مولد رنگدانه‌ای قهوه‌ای به نام ملانین هستند، تحریک می‌کنند. ملانوسیت‌ها با تولید هرچه بیشتر ملانین سعی می‌کنند تا از پوست محافظت کنند. در حقیقت ملانین مانند نوعی چتر برای سلول‌های پوست عمل می‌کند و البته رنگ قهوه‌ای نیز ایجاد می‌کنند که عامل برنزه شدن است.
● برای هر نوع سلیقه‌ای
امروزه غیر از روش سنتی آفتاب گرفتن شیوه‌های مختلفی برای برنزه کردن ابداع شده است.
کرم‌ها و لوسیون‌های برنزه کننده که در اثر مجاورت با سطح پوست پس از چند ساعت رنگ تیره را به پوست می دهند یکی از این شیوه هاست.
قرص‌های برنزه کننده حاوی کانتاگزانتین که جزء ‌رنگ‌های خوراکی و برای رنگ کردن مواد غذایی استفاده می‌شود نیز در بازار بسیاری از کشورها وجود دارند.این مواد، با لایه چربی زیر پوست ترکیب شده و رنگ پوست را متمایل به قهوه‌ای نارنجی می‌کنند. این قرص‌های برنزه کننده اثرات جانبی زیادی نیز مانند آسیب‌های کبدی و مشکلا‌ت بینایی دارند.
پودر، اسپری، ژل، لوسیون و مرطوب‌کننده‌های مختلفی نیز به عنوان برنزه موقت یا برنزه یک‌روزه در بازار یافت می‌شوند، که در واقع چیزی جز رنگ آرایش نیستند و براحتی با آب وصابون شسته می‌شوند.
سولاریوم یا همان تختی که برای برنزه کردن پوست از آن استفاده می‌شود، یکی دیگر از راه‌های پرطرفدار برنزه شدن است. در داخل این تخت‌ها لامپ‌هایی قرار دارد که نور ماورای بنفش تولید می‌کنند و می‌توانند رنگ پوست را برنزه کنند.
با وجود این‌که سال‌های زیادی از رواج این شیوه می‌گذرد، همچنان مخالفان سرسخت آن به مبارزه علیه استفاده از این دستگاه ادامه می‌دهند؛ چون معتقدند این دستگاه آثار زیانباری را بر سلامت انسان بر جای می‌گذارد. سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده از آن را برای مقاصد زیبایی توصیه نمی‌کند.
این سازمان توصیه کرده کسانی که پوست بسیار روشن دارند، افراد زیر ۱۸سال،کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه آفتاب سوختگی دارند، افرادی که داروی خاصی مصرف می‌‌کنند، از این وسیله استفاده نکنند.
همچنین سازمان بهداشت جهانی به خانم‌ها هم توصیه کرده که موقع برنزه کردن از لوازم آرایشی استفاده نکنند، چون ممکن است اشعه ماورای بنفش برایشان ایجاد حساسیت کند. ضمن این‌که استفاده از سولاریوم بدون عینک محافظ مخصوص می‌تواند موجب برق زدگی چشم شود.
طرفداران سولاریوم معتقدند زمان قرار گرفتن افراد در این دستگاه در برابر اشعه ماورای بنفش بسیار کوتاه‌تر از زمانی است که افراد در برابر نور خورشید قرار می‌گیرند بنابراین برنزه شدن در این دستگاه‌ها ایمن‌تر است، اما بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند برنزه شدن در اتاق سولاریوم ایمن‌تر از آفتاب سوختگی نیست.
● ۳ آسیب برنزه شدن
معمولا افرادی که می‌خواهند پوست خود را برنزه کنند زیاد توجهی به مضرات آن ندارند؛ اما بد نیست بدانید پزشکان راجع به عوارض این کار چه می‌گویند.
۱- سوختگی ناشی از نور آفتاب باعث سرطان می‌شود
۲- در معرض نور آفتاب قرار گرفتن موجب پیری زودرس در پوست می‌شود
۳- محققان معتقدند به برنزه کردن نیز باید مانند بقیه رفتارهای اعتیادآور نگاه کرد. افراد این تمایل را پیدا می‌کنندکه بیشتر و بیشتر در معرض این اشعه قرار گیرند و دچار نوعی اعتیاد به این امر می‌شوند. دانشمندان دانشگاه تگزاس هشدار داده‌اند که ۵۳ درصد افرادی که مدام برای برنزه کردن پوستشان به استخرهای رو باز و ساحل دریا می‌‌روند، ممکن است به برنزه کردن بدنشان معتاد شوند.
در نهایت در نظر داشته باشید شاید یکی دو بار برنزه کردن، عوارض شدیدی ایجاد نکند؛ اما کسی که این کار را انجام می‌‌دهد، قطعا این رنگ را برای پوست خود می‌‌‌پسندد و دوست دارد که باز هم تکرارش کند و همین تکرار است که مشکل‌آفرین می‌شود.
hi dr!
     
  

 
راه‌حلی جدید برای مشکل بی‌مویی

ظاهر هر فرد نقشی اساسی در ایجاد حس اعتماد به نفس او دارد و در این میان داشتن موهای زیبا و انبوه نشانه‌ای بارز از زیبایی به شمار می‌رود. هرچند همه مردم جامعه از این نعمت بهره‌مند نیستند و ۳۰ تا ۴۰ درصد مردان جهان گرفتار کم مویی‌های پیشرفته طاسی‌اند. البته این مشکل مختص مردان نیست و زنان هم کم و بیش با این عارضه دست به گریبان هستند.
در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پیوند مو حاصل شده‌است و همه آنها نشان می‌دهند که اگرچه این جراحی به ظاهر ساده است، ولی عملی بسیار ظریف و حساس محسوب می‌شود و رعایت نکات زیادی لازم است تا بتوان به بهترین نتیجه رسید.
بنابراین اگر شما هم داوطلب پیوند مو هستید، اولین گام مهم یافتن یک جراح باتجربه است تا در قبال صرف وقت و هزینه جراحی بتوانید به نتیجه رضایت‌بخش برسید.
دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست، مو و زیبایی از جدیدترین روش‌های پیوند مو و تفاوت‌های پیوند موی طبیعی و مصنوعی می‌گوید.
چرا مو دچار ریزش می‌شود و آیا برای تمام افرادی که دچار ریزش موی برگشت‌ناپذیر می‌شوند، درمانی یا چاره‌ای وجود دارد؟
مو نقش مهمی در زیبایی انسان دارد. این عضو همانند بقیه اعضا بدن می‌تواند دچار بیماری‌ها و مشکلات متعدد شوند. عوامل بیماری‌زای مختلفی باعث ریزش مو می‌شوند. البته تعدادی از این انوع ریزش‌ها برگشت‌پذیر و با درمان دارویی یا از بین بردن عامل زمینه‌ای قابل برگشت هستند. به عنوان مثال، ریزش مو در خانم‌ها ۳ تا ۴ ماه پس از زایمان و ریزش مو بدنبال استرس‌های شدید یا بر اثر اختلالات هورمونی و آندروژنتیکی. اما در مواردی پیاز یا فولیکول مو از بین می‌رود و رشد مجدد مو غیرممکن می‌شود و با هیچ درمان دارویی هم قابل برگشت نیستند؛ مثل سوختگی‌ها، محل‌های جراحی، رادیوتراپی، تروما. سردسته همه اینها ریزش موی هورمونی ژنتیکی است که اگر در مراحل اولیه درمان نشوند یا اگر فرد به درمان دارویی پاسخ ندهد قابل برگشت نخواهند بود.
در این میان همیشه دانشمندان در این فکر بودند که راهی برای جایگزینی موهای از دست رفته پیدا کنند و هیچ راهی بهتر از این نیست که موی طبیعی از بدن خود فرد گرفته شود.
این کار قدمتی در حدود ۶۰ ‌۵۰ سال دارد. در شروع کار از تکنیک‌هایی استفاده می‌شد که نتیجه کار زیاد رضایت‌بخش نبود و نمای زیبایی نداشت، مثلا با پانچ‌های ۴ تا ۵ میلی‌متری از نواحی پشت‌سر فولیکول مو برداشته می‌شود وبه همان صورت در محل مورد نظر پیوند می‌زدند و در نتیجه اگرچه پیوند انجام می‌شد؛ اما موها نمایی مصنوعی و عروسکی پیدا می‌کرد. از حدود ۱۵ سال پیش بحث میکروگرافت و فولیکولار یونیت)FUT( در حوزه پیوند مو مطرح شد. در این روش بعد از برداشت، فولیکول‌های مو را به صورت تک‌تک و با همان حالت طبیعی که در ناحیه اهداکننده که معمولا ناحیه پشت‌سر و بالای‌گوش‌است برداشته شده و در ناحیه مورد نیاز به همان حالت طبیعی پیوند زده می‌شوند. در نتیجه مو پس از ۲-۳ ماه استراحت، شروع به رشد مجدد می‌کند و به همان حالت طبیعی قبلی برمی‌گردد. نتیجه این کار ایجاد موهای طبیعی خود فرد در محل مورد نیاز است.
طبیعتا این کار بسته به وسعت منطقه مدنظر طی یک تا ۲ جلسه انجام می‌شود.
به نظر می‌رسد روش جدیدی که عنوان کردید، باتوجه به ظرافت کار برای سطوح وسیع قابل استفاده نباشد و محدود به بخش‌های کوچک‌تر باشد. ضمن این که بالاخره این موها باید از یک جای دیگر سر تامین شوند.
ناحیه‌ای در سر به نام ناحیه اهدا کننده وجود دارد که فولیکول‌های آن هیچ وقت تحت تاثیر هورمون‌های مردانه قرار نمی گیرد و در نتیجه دچار ریزش نمی‌شوند. به همین دلیل، حتی مردان طاس هم در ناحیه حاشیه و پشت سر مو دارند، در واقع فولیکول‌های مو در این نواحی به گیرنده هورمون حساس نیستند. پس اگر ما بتوانیم این فولیکول‌ها را از ناحیه اهداکننده به صورت سالم برداریم و با یک نمای طبیعی در محل گیرنده پیوند بزنیم، در محل جدید شروع به رشد مجدد می‌کنند. مویی که در این روش پیوند زده می‌شود دایمی است، هیچ وقت نمی‌ریزد و نیاز به هیچ روش نگهداری خاصی هم ندارد. در این روش هر چه بتوانیم فولیکول‌های بیشتری را برداریم ، بدون صدمه به محل گیرنده منتقل و به صورت هنرمندانه به نمای طبیعی نزدیک‌تر کنیم کار پیوند مو با موفقیت بیشتری انجام می‌شود.
پس ظرافت، مهارت و دقت برای حصول نتیجه‌نهایی دلخواه در پیوند مو الزامی هستند.
به طور کلی، تاکنون چه روش‌هایی برای پیوند مو در دنیا ارائه شده‌اند و هر کدام چه عوارض و محدودیت‌هایی دارند؟
برای انجام پیوند موی طبیعی۲‌روش وجود دارد. یکی روش قدیمی‌تر که بهFIT معروف است و همان طور که اشاره کردم، با پانچ‌های مخصوص پیاز مو را برداشت میکنیم . در این روش بعلت محدودیت دربرداشت در هر جلسه نیاز به جلسات متعدد برای ایجاد حداقل تراکم مورد نیاز است.بعلاوه در افرادی که تراکم موی زیادی در ناحیه اهداکننده دارند ، با این روش ۲۰ تا ۳۰ درصد‌فولیکولهای مو از بین میروند. بنابر این این روش تنها برای کسانی کاربرد دارد که میزان کمی مو برای پیوند احتیاج دارند یا فاصله موها در پشت سرآنقدر زیاد است که بخوبی می توان آنها را از هم جدا کرد یا در حالتی که بخواهیم از فولیکول‌های تنه که ازهم فاصله دارند برداشت کنیم. در روش استاندارد جدید که تقریبا تمام شرایط یک پیوند موی ایده‌آل را دارد و به FUT معروف است یک نوار به عرض ۱ تا ۵/۱ سانتی‌متر و به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر از پوست پشت سر برداشت می‌شود. سپس با استفاده از میکروسکوپ و لوپ‌های مخصوص ، فولیکول‌های آن بصورت تک تک جدا می‌شوند و با همان ظرافتی که جدا شده اند در ناحیه گیرنده با ایجاد برش‌هایی در حد یک میلی‌متر پیوند زده می‌شود. در روشFUT درهر جلسه پیوند مو بسته به تراکم مو ودرجه شلی یا الاستیسیته پوست ناحیه اهداکننده بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ گرافت که معادل ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تار مو می‌باشد برداشت می شود. این مقدار مو تقریبا نصف یک سر طاس را پوشش مناسب میدهد و اگر فردی طاسی پیشرفته هم نداشته باشد، با همین یک جلسه درمان می‌شود.
این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابر این در افرادی که مشکل سلامتی نداشته باشند محدودیت سنی ندارد و حتی در کودکی که دچار سوختگی یا بیماریی که منجر به ریزش مو شده است، می‌تواند تحت درمان قرار گیرد. این نوع پیوند احتیاجی به استراحت و گذراندن دوره نقاهت در منزل ندارد. در ضمن موی پیوندی پس از۲ تا ۳ ماه شروع به رشد می‌کند و مادام‌العمر به رشد خود ادامه می‌دهند.
پیوند مو به روشFUT برای چه افرادی توصیه می‌شود و آیا در بین مراجعه‌کنندگان ممکن است افرادی شرایط لازم برای این نوع جراحی را نداشته باشند؟
در بحث پیوند مو انتخاب بیمار خیلی مهم است. باید دید فردی که می‌خواهد تحت پیوند قرارگیرد، آیا واقعا به این درمان احتیاج دارد یا خیر؟ در ریزش موی اسکارینگ یا برگشت ناپذیر پیوند مو تنها راه درمان محسوب می شود و در ریزش موهای هورمونی- ژنتیکی هم معمولا در افرادی که در فاز ریزش شدید مو هستند توصیه نمی‌شود و در واقع بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که ۵۰درصد یا بیشتر از موهای خود را از دست داده باشند و تراکم موها در حدی باشد که بتوانیم لابه‌لای آنها پیوند بزنیم. خانم‌هایی که به هر دلیل دچار این مشکل شده‌اند هم به راحتی می‌توانند از این روش برای پرپشت شدن موهایشان استفاده کنند.
مویی که در روشFUT پیوند زده می‌شود، دائمی است هیچ‌وقت نمی‌ریزد و نیاز به هیچ روش نگهداری خاصی نداردبرای کسانی که پشت سر پرمویی دارند روش استانداردFUT پیشنهاد می‌شود، ولی در کسانی که موی پشت سر به هر دلیلی کم پشت باشد یا از ناحیه تنه برداشت ‌شوداز روشFIT استفاده می شود. البته چون الگوی رشد موی تنه با موی سر متفاوت است در صورتی که موی سر آنقدر کم باشد که نتوانیم پوشش مناسب ایجاد کنیم از ناحیه تنه برداشت میکنیم. اما معمولاً ناحیه اهدا کننده سر در بیشتر افراد آنقدر موی ذخیره دارد که بتوانیم نقص موجود را مرتفع کنیم.
آیا روشFUT به عنوان جدیدترین روش پیوند مو در جهان مطرح است یا این که روش‌های پیشرفته‌تری در‌کشورهای دیگر برای پیوند ارائه می‌شود؟
بله، آخرین تکنیک پیوند مو روشFUT است که با ظرافت کامل و حداکثر نتیجه در حال انجام است. متاسفانه تبلیغات‌ اغراق آمیز و غیر واقعی روی تعداد گرافت‌ها یا تارهای مویی که در هر جلسه پیوند زده می شوند صورت می گیرد.
واقعیت این است که مقدار مویی که در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شوند به ۳ عامل عمده وابسته است.اول میزان تراکم موی فرد است. برخی از افراد ۵۰ فولیکول و برخی دیگر ۱۰۰ تا ۱۲۰ فولیکول در یک سانتی متر مربع دارند. دومین عامل بستگی به میزان شلی یا الاستیسیته پوست سر فرد دارد. به همین دلیل، در برخی بیماران تنها می‌توان به عرض ۸ میلی‌متر از پوست برداشت کرد؛ اما درفرد دیگری ۵/۱ سانتی‌متر برداریم. طول هم به همین نسبت متغیر است بنابراین میزان مویی که در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شود، به میزان ذخیره موی فرد و به تبحر و تجربه تیم پیوندمو بستگی دارد.
با توجه به همه محاسنی که شما درخصوص پیوند موی طبیعی با روشFUT عنوان کردید، اما همچنان مراکز پیوند مو که تعداد آنها در کشور ما کم هم نیست، موهای مصنوعی را به قیمت‌های گزاف برای متقاضی پیوند می‌زنند. سوال من این است که چرا با وجود امکان پیوند طبیعی در ایران، این مراکز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
معمولاپیوند موی مصنوعی به کسانی توصیه میشود که امکان انجام پیوند موی طبیعی در آن ها وجود ندارد و به همین دلیل استقبال کمتری از آن می شود. پیوند موی مصنوعی بیشتر توسط افرادی انجام می‌شود که در حوزه پزشکی تخصص ویژه‌ای ندارند.
اما چه مراحل و پروسه‌هایی طی شده‌اند تا این که در حال حاضر پیوند مو با این ظرافت انجام شود،‌ آیا فناوری خاصی به این قضیه کمک کرد؟
طبیعت علم پیشرفت وترقی است و تحقیقات مداومی که روی این کار انجام شده باعث جایگزینی روش‌های جدید ودقیق‌تر شده است. در ابتدا تصور بر این بود که هر چه تعداد فولیکول‌های مو هم بیشتر باشد، احتمال زنده ماندن بیشتری دارند؛ اما پس از گذشت سال‌ها امکان جدا کردن گرافت‌های کوچک‌تر و زنده ماندنشان فراهم شد و آخرین تحقیقات نشان میدهد که فولیکول مو به همان صورت که در سر وجود دارد پیوند زده ‌شود. در این راه استفاده از میکروسکوپ خیلی کمک کننده است تا با ظرافت کامل بتوان فولیکول‌ها را از یکدیگر جدا کرد.
بدن بیماران به موهای پیوندی که واکنش نشان نمی‌دهد؟
حسن پیوند موی طبیعی در واقع همین است. با توجه به این که عضو پیوندی از بدن خود فرد تهیه میشود احتیاج به نگهداری و مراقبت‌های درمانی ندارد. خالق هستی این ذخیره را قرار داده تا ما بتوانیم از آن برای جبران بخش های دچار کاستی استفاده کنیم بدون این که در ناحیه اهداکننده پشت سر تغییر اساسی مشاهده کنیم.
با توجه به استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان خیلی از بیماری‌ها آیا تلاشی برای تکثیر مو از این طریق انجام شده است؟ و اگر خیر، آیا می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک این کار صورت گیرد؟
این ایده در واقع طرح آینده پیوند مو است و همان پدیده کلونینگ و بحث سلول‌های بنیادی است. سلول‌های فولیکول های موی حیوانات آزمایشگاهی کشت داده شده‌اند و در نتیجه از یک تکه ۳ میلی‌متری پوست هزاران فولیکول جدید ایجاد میشود، اما نکته‌ای که باعث شده است استفاده از این روش برای انسان محدود شود، این است که هنوز مشخص نیست فولیکولی که از این طریق فراهم می‌شود آیا در آینده سرطانی می‌شود یا نه، چون فولیکول مو جزو نواحی محسوب می‌شود که رشد سریعی دارد و وقتی در آزمایشگاه رشد داده می‌شود موادی برای افزایش تقسیمات سلولی به آنها اضافه می‌شود. بنابراین مدت زمان طولانی همراه با تحقیقات بیشتر لازم است تا از ایمن بودن این تکنیک اطمینان کامل حاصل شود.
hi dr!
     
  

 
آثار مثبت و منفی آمپول بوتاکس، در درمان چین و چروک پوست تشریح شد

دبیر انجمن متخصصان پوست و مو گفت: چین و چروک پوست انسان از سنین ۲۵ سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن به دلیل عوامل محیطی مانند نور آفتاب و گرد و غبار، عوامل ژنتیکی و بیماری‌ها تشدید می‌شود.
حسین طباطبایی اظهار داشت: چروک‌های پوست به ۲ نوع تقسیم می‌شوند. بعضی از چروک‌ها به علت چروک‌های سطح پوست صورت می‌گیرد و گاهی اوقات چروک‌های پوست به علت چروک‌های عضلانی پوستی است که در صورت انقباض عضلات غیر ارادی صورت مانند هنگام اخم کردن شکستگی در عضلات به وجود آمده که در پی آن پوست نیز چروک می‌خورد.
وی افزود: روش‌هایی که در درمان چین و چروک پوستی موثرند، در چین و چروک‌های عضلانی مؤثر نیستند. لذا سم بوتولینوم در عضلات صورت موثر است و می‌تواند عضلات صورت را به صورت موقت فلج کند و در این مدت هم چروک صاف می‌شود و هم آن قسمت عضله که منقبض شده فرصت را می‌یابد تا عادت چند ساله‌اش را ترک کند.
طباطبایی اضافه کرد: مهمترین نکته در تزریق بوتاکس تبحر و مهارت پزشک است. پزشک باید مهارت‌های علمی لازم را داشته باشد که بتواند مریض را درست انتخاب کند و نوع عضله‌ای که انتخاب می‌کند را از نظر آناتومی و فیزیولوژی بشناسند و در نهایت مقدار سم نیز باید لازم و کافی باشد.
این متخصص پوست و مو تصریح کرد: اثر این دارو ۵ تا ۲ ماه است و پس از این مدت فلج‌شدگی عضله از بین می‌رود. در این مدت فرد نمی‌تواند آن ناحیه را تکان دهد و باید در این مدت تمرین کند که عادت خود را کم کند یا از بین ببرد.
وی یادآور شد: بیمارانی که ۷ تا ۸ بار این آمپول را تزریق کرده‌اند به علت اینکه هر عضله‌ای از عضلات بدن که مدتی بدون فعالیت باشد ضعیف می‌شود بهتر می‌توانند با یک عضله ضعیف تصمیم به ترک عادت خود بگیرند.قبل از شکستن عضله باید آمپول بوتاکس تزریق شود.
دبیر انجمن متخصصان پوست و مو اظهار داشت: مردم باید بدانند تا قبل از شکستن عضله این آمپول باید تزریق شود در غیر این صورت پس از شکسته شدن این عضله آمپول بوتاکس موجب برطرف شدن شکستگی نمی‌شود و تنها موجب جلوگیری از پیشرفت شکستگی می‌شود.
وی ادامه داد: همان اوایل شکستگی که جای چروک عضلانی از خط اخم شروع می‌شود و با حرکت بیشتر عمق می‌یابد بهترین موقع مراجعه به پزشک است.
طباطبایی خاطرنشان کرد: این آمپول علاوه بر زیبایی در بیماری‌هایی که به علت اسپاسم عضله ایجاد می‌شوند، تاثیر دارد. همچنین در بسیاری از بیماری‌ها مانند زنان، چشم، جراحی پلاستیک و گوش و حلق و بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی در خصوص اخباری مبنی بر اینکه این دارو موجب کشته شدن افراد شده است،‌ تصریح کرد: آنچه در اخبار مبنی بر موارد مرگ و میر شنیده شده مربوط به موارد زیبایی نیست و فقط در جنبه درمانی بوده است و مورد خاصی که باعث مرگ شده است تزریق مقدار زیاد بوتاکس به ناحیه گردن بوده که به علت شل شدن عضلات تنفسی و خفگی موجب مرگ بیمار شد. لذا مرگ و میر در موارد زیبایی تاکنون گزارش نشده است.
طباطبایی یادآور شد: شایعترین اشتباهاتی که در تزریق این آمپول صورت می‌گیرد این است که هنگام تزریق مویرگ مسیر تزریق پاره شده و موجب خونریزی و کبودی محل تزریق می‌شود و اشتباه دیگر احتمالی این است که گاهی اوقات به دلیل تزریق بیش از حد مجاز و ماساژ آن عضله پس از تزریق موجب وارد شدن سم به دیگر عضلات و در نتیجه فلج شدن آنها نیز می‌شود و در نهایت موجب غیر طبیعی شدن فرم صورت خواهد شد.
وی افزود: باید در ۲ طرف صورت به مقدار یکنواخت و مساوی آمپول تزریق شود. در غیر این صورت ممکن است صورت فرد تناسب خود را از دست بدهد.
طباطبایی ادامه داد: در صورتی که مقدار تزریق زیاد باشد صورت به کل فلج شده و دیگر عضلات آن حرکتی نمی‌کنند. در این صورت چهره یخ زده یا شیطانی ایجاد می‌شود لذا مهارت پزشک نکته مهم در تزریق بوتاکس است.
وی عنوان کرد: گاهی اوقات عضله‌ای فلج می‌شود و چون فرد عادت به تکان دادن آن عضله دارد فشار بر روی عضلات دیگر صورت می‌گیرد مانند مواردی که گاهی اوقات به دور چشم تزریق انجام می‌شود و فشار روی عضلات وسط صورت و نزدیک بینی می‌شود و چروک این قسمت بیشتر می‌شود.
طباطبایی گفت: سازمان غذا و داروی امریکا مصرف این آمپول را فقط برای نیمه بالایی صورت در موارد زیبایی مجاز دانسته است و برای نیمه پایینی و گردن اجازه‌ای صادر نکرده است.
hi dr!
     
  

 
تغییر در اندازه خال از علائم هشدار دهنده سرطان بدخیم پوست است

یک متخصص پوست با بیان این که ملانوم نوع بدخیم سرطان پوست در مقایسه با سرطان‌های معمول پوست است، گفت: عمده نشانه‌های هشدار دهنده ملانوم عبارت از تغییر در اندازه و شکل یک خال یا خونریزی و ترشح از آن، متورم شدن، سفت شدن یا احساس خارش است.

دکتر امیدیان، متخصص پوست اظهار کرد: پوست بزرگترین سیستم عضوی بدن است که وجود آن برای زندگی انسان لازم و حتمی است. پوست سدی را در بین اعضای داخلی و محیط بیرون بوجود می‌آورد و در اکثر عملکردهای حیاتی بدن شرکت می‌کند.
وی افزود: اگر این نشانه‌ها در کسی وجود داشته باشد باید به دقت توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرد و در صورتی که یک خال یا ناحیه رنگی، طبیعی به نظر نرسد با برش ظریفی در پوست و نمونه‌برداری، وجود یا عدم سرطان تشخیص داده می‌شود که این عمل توسط پزشک باید صورت گیرد و نحوه صحیح کار بسیار اهمیت دارد.
امیدیان متذکر شد: در صورتی که افراد سابقه ابتلا به سرطان پوست در خانواده و یا در معرض نور خورشید قرار دارند، امکان ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است.
وی تصریح کرد: پوشاندن مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند، استفاده از کلاه و تکرار ضدآفتاب‌ها هر ۲ ساعت یکبار حتی در روزهای ابری و نیز پس از عرق کردن و شنا کردن، از جمله راه‌های مراقبت از پوست در برابر نور آفتاب و تاثیر مضر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست است.
hi dr!
     
  

 
مصرف گوجه فرنگی، توت‌فرنگی وهندوانه از بروز چروک زودرس پوست جلوگیری می‌کنند

یک متخصص پوست گفت: غذاهای که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند مثل گوجه فرنگی، توت‌فرنگی و هندوانه در به تاخیر انداختن چین و چروک پوست موثر هستند.
دکتر نصرت پورسینا اظهار داشت: چروک پوست با بالا رفتن سن در همه افراد اتفاق می‌افتد.
وی افزود: چین و چروک پوست را می‌توان در حدود سن ۲۰ سالگی در پیشانی به صورت خط نازک در اکثر افراد یافت و به تدریج تعداد چروک و عمق آنها بیش از ۷ خط عرضی و موازی در پیشانی و چروک‌هایی در اطراف لب و چشم بوجود می‌آید.
دکتر پورسینا خاطرنشان کرد: کاهش الیاف و حالت الاستیک و همچنین در معرض آفتاب قرار گرفتن باعث شل شدگی و آتروفی عضلات و چین و چروک پوست می‌شود.
وی برای جلوگیری از چروک زودرس پوست تاکید کرد: از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کرده و نیز از کرم‌های ضد آفتاب به طور مرتب و روزانه از سن ۲ تا ۳ سالگی باید استفاده شود. همچنین انجام ورزش‌های مناسب در به تاخیر انداختن چین و چروک‌ پوست موثر هستند.
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه یادآور شد: حالت‌های صورت و اخم کردن در هنگام صحبت کردن و بالا انداختن عضلات پیشانی و جمع کردن عضلات دور لب منجر به بروز چروک پوست می‌شود. بنابراین با پرهیز از این نوع عادات می‌توان از بروز و ایجاد خط عمیق در پوست جلوگیری کرد.
این متخصص پوست و مو در پایان توصیه کرد: استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و کرم‌هایی که حاوی ترکیباتی کلاژن و الاستیک می‌باشد، مثل اسید هیالورونیک در به تاخیر انداختن این چروک‌ها موثر می‌باشند.
hi dr!
     
  

 
اخطار جدی در مورد مصرف بتاکس

بنا به اظهارات خبرگزاری رویتر، پس از گزارش ۱۶ فقره مرگ در اثر پخش سم بوتولینوم (botulinum) پس از تزریق بتاکس (Botox) در بدن افراد، لازم است پیش از مصرف هشدارهای جدی تری به بیماران داده شود.
سازمان Public Citizen که دفاع از حقوق مصرف کنندگان تولیدات دارویی را بر عهده دارد، از مقامات مسئول درخواست نموده که کارخانه های سازنده این دارو و یا محصولات مشابه را وادار به درج اخطارهای بسیار جدی تری بر روی بسته بندی های حاوی بتاکس نمایند.
هر چند کاربرد بتاکس به عنوان ماده ای موثر درترمیم چین و چروک های صورت، بیشتر جنبه زیبایی دارد، اما جنبه های درمانی آن در مواردی که اختلالات عصبی در عضلات رخ می دهد ( به عنوان مثال انقباض شدید و دردناک عضلات گردن و شانه ) نیز به تایید جوامع پزشکی رسیده است.
بتاکس که از ترکیبات سم بوتولینوم ساخته می شود، با جلوگیری از رسیدن پیام های عصبی به عضلات، سبب اختلال در انقباض و در نتیجه سست شدن عضلات می گردد.
بررسی جزئیات ۱۸۰ گزارش ارسالی به سازمان تغذیه و دارویی آمریکا در ارتباط با تزریق بتاکس به بیماران، نشان داده که ضعف عضلانی، دشواری در قورت دادن و یا اختلالات تنفسی بسیار جدی، از جمله عوارضی است که پس از تزریق مشاهده گردیده است.
گزارشات مذکور قادر به اثبات این نکته که مصرف بتاکس مشکل خاصی را به دنبال دارد، نیست؛ اما نمایندگان Public Citizen از این گزارشات به عنوان نمونه هایی جهت بررسی عوارض ناشی از مصرف این ماده استفاده نموده اند. متخصصین در این باره معتقدند که بسیاری از مشکلات ناشی از تزریق بتاکس در گزارشات به طورکامل ذکر نشده اند.
یکی از شرکت های سازنده بتاکس دراین باره اظهار داشته :”لیستی از موارد مشکوکی تا کنون که در اثر تزریق این دارو مشاهده شده، به طور کامل بر روی برچسب ها و جعبه ها، ذکر شده اند. ما به منظور تایید بسته بندی این نوع داروها، به ناچار به طور مداوم با سازمان تغذیه و دارویی آمریکا در تماس هستیم و موظفیم کلیه اطلاعات و اتفاقات مرتبط و غیرمرتبطی را که پس از مصرف آنها رخ می دهد، برای سازمان مربوطه ارسال نماییم.” طبق آمار اعلام شده رقم فروش بتاکس در سال ۲۰۰۷ در سراسر جهان به بیش از ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است.
بر طبق شواهد ارائه شده توسط Public Citizen، تا کنون ۱۶ مورد مرگ – که ۴ نفر آنان را کودکان کمتر از ۱۸ سال تشکیل می دادند- به سازمان غذایی و دارویی آمریکا گزارش شده است. در حال حاضر ۸۷ نفر از بیمارانی که این دارو را تزریق کرده اند نیز در بیمارستان بستری هستند.
دکتر سیدنی وولف – ریاست تیم تحقیقاتی تامین سلامت شهروندان – در این باره اظهار داشته :”مشکلاتی از این قبیل در شرایطی رخ می دهند که در اثر تزریق، سم بوتولینوم از ناحیه مورد نظر به نواحی دیگر پراکنده شده و آن ناحیه را دچار فلج عضلانی نماید”. او می افزاید :”در دستورالعمل های مربوط به چگونگی تزریق بتاکس و داروهای مشابه، نحوه جلوگیری از چنین اتفاقاتی به طور کامل ذکر شده، اما متاسفانه بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند.”
Public Citizen از سازمان غذایی و دارویی آمریکا درخواست نموده، به منظور جلوگیری از صدمات بیشتر، بر روی بسته بندی های این دسته از داروها، به طور جدی تری بر خطرات احتمالی پس از تزریق، تاکید گردد، به طوری که برای مصرف کنندگان به آسانی قابل رویت باشند. به علاوه نامه ای خطاب به پزشک مورد نظر نیز در هر بسته بندی گنجانده شود. توضیح کامل خطرات و عواقب ناشی از تزریق دارو به بیمار توسط پزشک نیز از دیگر درخواست های این مرکز است.
این مرکز همچنان طی نامه ای به سازمان غذایی و دارویی نوشته است :” با آگاهی دادن هر چه بیش از پیش به پزشکان و بیماران می توان از بروز واکنش های ناگوار ناشی از پخش سم بوتولینوم و اتفاقاتی که منجر به مرگ افراد می شوند، به میزان قابل توجهی جلوگیری به عمل آورد.”
از اولین و رایج ترین عواقب پس از تزریق بتاکس می توان به اختلالات تنفسی، افتادگی پلک چشم و ضعف عضلانی اشاره نمود.
hi dr!
     
  

 
حالت اسیدی و تاثیر آن در زیبایی پوست

اصولاً یک محلول، یا اسیدی است یا قلیایی. اگر درجه قلیایی محلول بالا باشد، PH آن زیاد و اگر درجه اسیدی آن بالا باشد، PH آن کم است. صابونهای معمولی که در آب به شکل محلول در می آیند، دارای واکنش قلیایی بوده، بنابراین به پوست حالت قلیایی می دهند و آن را برای ابتلا به عفونت مساعد می نمایند.



برای آنکه باکتریها نتوانند در پوست ایجاد عفونت نمایند، پوست بدن به سه طریق PH خود را به حالت اسیدی نگه می دارد:
اول: رسوخ ۲ Co و تنفس سطحی پوست بدن
دوم: فعالیت میکروبهایی که جزو فلور طبیعی پوست بدن هستند و سبب ثابت ماندن PH اسیدی پوست می شوند.
سوم: ذرات ماحصل طبقه شاخی و کراتین که خود PH اسیدی دارند.
به این ترتیب، هرگاه PH پوست به حالت قلیایی تمایل یابد، استعداد پوست نیز نسبت به صدمات و ضایعات پوستی افزایش می یابد. قلیایی شدن پوست یا اپیدرم مسلماً یک تأثیر موقتی است و برای پوست طبیعی به طور متوسط سه ساعت طول می کشد، اما بر روی پوستهای خشک و حساس که از زمان قلیایی طولانی تری برخوردارند، فعالیت میکروبها نیز بیشتر می باشد. در هر حال پوست از هر نوعی که باشد، باید تمیز شود؛ زیرا پاکیزگی خود جزو مراقبت بهداشتی است و به زیبایی پوست کمک می نماید.
● چگونه می توان PH پوست را بین ۴/۲ تا ۵/۶ ثابت نگه داشت ؟
طبق تحقیقات جدید، پوست و موها دارای یک اسید طبیعی سطحی هستند که سبب حفاظت آنها در مقابل بیماریها و بخصوص باکتریهای مضر می گردد. برای هر چه زیباتر کردن پوست و موها باید به عنوان یک اصل پذیرفت که این اسید بعد از شستن، بتواند روی پوست حالت موازنه را برقرار کند و برای این منظور باید با استفاده از محلول اسیدی PH پوست را بین /۴۲ تا /۵۶ ثابت نگه داشت.
● محلول اسید برای ثابت نگه داشتن PH پوست و طراوت بخشیدن آن
سرکه سیب یا سرکه سفید تقطیر شده: یک قسمت
آب جوشیده سرد شده یا آب مقطر: ۸ قسمت
اگر روزانه عادت کنید که هر بار بعد از شستن صورت این محلول را با پنبه به صورت بمالید، با این روش شما حالت طبیعی و اسیدی پوست صورت خود را بازیافته و بدون شک پوست شما شفاف و از لکه ها و ناصافیها تصفیه می شود
راه دیگر برای حفظ PH پوست صورت (اسیدی) استفاده از ماست ترش و سایر ترشیهای گیاهی مثل آبلیمو و ۵ می باشد، مشروط بر اینکه رقیق بوده و پوست را تحریک نماید و بهتر است برای این کار از آبلیموی تازه یا آب نارنج که تا سه برابر رقیق شده است، استفاده نمود. در ضمن، شستن و پاک کردن صورت با شیر مانده و ترشیده هم موثر و مفید می باشد.
تذکر ۱: لیمو شیرین، انگور، کاهو، لیموعمانی و سیب نیز خاصیت اسیدی دارند و می توانند به پوست اسید لازم را برسانند.
:۲kSjC در استفاده از لیمو عمانی باید پوست خیلی چرب داشته باشید، ولی در موارد دیگر میتوان از آب میوه استفاده کرد.
:۳kSjC اگر پوست شما حساس بوده و با مایعات ترش تحریک می شود، می توانید آنها را با کمی عسل مخلوط کنید و به عنوان ماسک زیبایی از آن استفاده نمایید و پس از یک ربع ساعت، پوست را با آب گرم بشویید.
● دانستنی هایی درباره محافظت پوست از اشعه آفتاب
ظسججطتظ: فرآورده هایی را گویند که سبب گیر افتادن یا بازتاب موجی خاص از پرتوهای خورشید شده و پوست را از اثرات جانبی نور خورشید محافظت می کند. باید دانست که نور خورشید به میزان کم و در محدوده مناسبی از طول موج می تواند برای رشد طبیعی مفید واقع گردد، ولی هنگامی که این پرتوها بیش از حد باشد موجب عوارض دیگری خواهد شد. بر روی ظرف تمامی کرمهای ضد آفتاب با حروف اختصاری spf ( sun protection factor ) روبه رو می شویم که این حروف برای بسیاری از مصرف کنندگان ناشناخته می باشد. « Spf » به بیان بسیار ساده میزان نیرویی است که بر اثر استفاده از کرمها بر روی پوست ایجاد شده و از پوست در مقابل اثرات مخرب نور خورشید محافظت می کند.
همه ما به مقداری نور آفتاب برای جذب ویتامین D نیازمندیم. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند و برای قوی تر و سالم تر کردن استخوانها لازم است. اما زیادی تشعشعات خورشید می تواند موجب صدمات پوستی، صدمات چشمی، تضعیف سیستم ایمنی و حتی سرطان شود. قسمتی از نور خورشید که به زمین می رسد شامل اشعه « UV » (اولتراویوله) نامریی است.
این اشعه وقتی به پوست می تابد، موجب برنزه شدن، سوختگی و سایر صدمات پوستی می شود. سه نوع اشعه UV وجود دارد. « UVA ، UVB ، UVC » آنچه که مهم است محافظت کردن پوست از تماس با « UVA و UVB » است. اشعه « UVC » مخرب ترین نوع از این پرتوهاست که توسط لایه ازن( ozone ) جذب می شود.
ملانین موجود در پوست اولین دفاع پوست در مقابل اشعه خورشید است؛ زیرا این اشعه ها را تا حدودی جذب می کند، اما در زمانهای طولانی احتیاج به کمک دارد.
باید دانست، افرادی که پوستی روشن تر دارند به دلیل کم بودن ملانین در پوستشان اشعه « UV » بیشتری جذب می کنند و تماس مداوم این افراد با نور خورشید موجب ضخامت و سختی پوست شده که در نهایت منجر به پوست چرمی و در مراحل بعدی چروک شدن پوست می شود. اشعه UV در فصل تابستان شدیدتر است. حتی در ماه های زمستان اگر به ورزش اسکی در کوهستان بپردازید باید ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید، زیرا اشعه UV از طریق برف و آب منعکس شده و احتمال سوختگی بیشتر است.
● غذاهای پوست
بر خلاف بدن، پوست شما به توجه مخصوص تغذیه ای نیاز دارد تا سالم و زیبا به نظر برسد. سعی کنید تا این غذاها را در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانید تا پوست و بدنی سالم داشته باشید:
- سوپ صدف
- سوپ هویج و پرتقال
- سوپ اسفناج
- سوپ خیار و نعناع
- سوپ نخود، نعناع و کاهو
- سوپ سیب و هویج
- کله ماهی خال دار دودی
- جگر سیاه و مرغ
- سالاد جعفری و گوجه فرنگی (سالاد لبنانی)
- سالاد آوکادو و کنگر فرنگی
- مرغ با خربزه، انگور و مارچوبه
- سالاد گلابی و گردو شاهی آبی (ترتیزک آبی)
- لازانیای ماهی آزاد و لیمو
- ماهی خال دار دودی به همراه پای ماهی اسفنجای
- گوشت قلقلی با نعناع به همراه سس ماست
- کمپوت میوه
- مرکبات در کارامل
- سیب و انجیر خرد شده به همراه جو
- سیب و آلو همراه با دارچین
- پن کیک توت جنگلی
hi dr!
     
  

 
خال، هرچه درشت‌تر؛ خطرناک‌تر

خال‌ها ضایعات پوستی مسطح و یا برجسته‌ای هستند که ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست در اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست هستند، اما این‌که چه خالی ضرورت برداشت دارد و چه خالی خیر، موضوعی است که «جام‌جم» در گفتگو با دکتر نیما استواری، متخصص پوست و مو به آن پرداخته است.
به گفته وی، خال‌ها به دو دسته بزرگ مادرزادی و خال‌هایی که بتدریج و طی گذر زمان ایجاد می‌شود، تقسیم می‌شوند.
این متخصص پوست و مو خال‌های مادرزادی را به صورت بالقوه، مستعد خطرناک شدن ذکر کرده و می‌افزاید: در سنین ۱۵ تا ۲۰ سال باتوجه به رشد و سایز آنها می‌توان حدس زد که خال مادرزادی، خطرناک شده است یا خیر، چرا که هرقدر خال بزرگ‌تر باشد، به میزان خطری که فرد را تهدید می‌کند افزوده می‌شود که می‌توان توسط جراحی و حتی پیوند پوست (حتی در سنین زیر ۲۰ سال) ضایعه را برداشت.بیش از ۹۰ درصد از خال‌هایی که در گذر زمان در صورت و بدن، ظاهر می‌شوند، خطرناک نیستند.
دکتر استواری با اعلام این مطلب یادآور می‌شود: ولی این موضوع به این مفهوم نیست که هر خال غیرمادرزادی را نخواهیم جدی بگیریم، چون دسته کمی از این خال‌ها رو به سوی خطرناک شدن می‌آورند.
● به کدام خال باید مشکوک شد؟
کدام خال را باید برداشت و به چه خالی نباید اهمیت داد؟!
این فوق‌تخصص لیزر و زیبایی عنوان می‌کند: خال‌های خطرناک اغلب به نوعی دارای شکلی عجیب و بدون داشتن حاشیه‌ای مشخص، زوایای تیز و حادند که رنگ آنها قرمز و یا سیاه (JET BLACK) (پرکلاغی) است.
وی می‌افزاید: اگر سایز خال به بیش از ۸ میلی‌متر تا یک سانتی‌متر برسد، باید به آن توجه کرد و در این میان نباید خال‌هایی که به طور ناگهانی دستخوش تغییر می‌شوند را نادیده گرفت که در این حین، افرادی که در خانواده، زمینه خال‌های بد را دارند، باید بیش از سایرین گوش به زنگ باشند.
● ملانوم چیست؟
«ملانوم» یک نوع سرطان پوست است که به سایر نواحی بدن و عمدتا گره‌های لنفاوی، کبد، ریه‌ها و دستگاه عصبی مرکزی گسترش پیدا می‌کند. گفتنی است اکثر موارد ملانوم از یک خال پوستی یا سایر ضایعات پوستی نشات می‌گیرد. به گفته دکتر استواری، ملانوم نوعی تکثیر بدخیم سلول‌های رنگدانه‌ای پوست است که قابل کنترل نیست و با رشد خود، ضایعه را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند. این فوق‌تخصص جهت پیشگیری از ملانوم و بیماری‌های پوستی اظهار می‌کند: از آنجایی که مردم کشور ما دارای رنگ پوستی بسیار سفید همچون مردم استرالیا نیستند و میزان تابش آفتاب نیز در حد متعادل است، بهتر است افراد با مراجعات دوره‌ای به پزشک متخصص جهت معاینه خال خود اقدام کنند و هیچ‌گاه مصرف ضدآفتاب را فراموش نکنند و از دستگاه‌های سولاریوم جهت برنزه کردن پوست به هیچ وجه استفاده نکنند.
hi dr!
     
  

 
از پاهای‌تان مراقبت کنید

اگر پاهای‌تان آسیب ببیند، ‌ورزش کردن، انجام کارهای خانه و حتی راه‌رفتن ممکن است برای‌تان مشکل شود.

رعایت این توصیه‌ها به شما کمک می‌کن که پاهای‌تان سالم و بدون درد بماند:

* به درد پای‌تان توجه داشته باشید، در صورتی که پای‌تان باعث ناراحتی‌تان می‌شود،‌ به دکتر مراجعه کنید.
* مراقب موارد غیرطبیعی روی پاها و ناخن‌های انگشتان پاهای‌تان باشید.
* پاهای‌تان را تمیز و خشک نگهدارید، و ناخن‌های پاهای‌تان را در خط مستقیم بگیرید.
* کفش‌های محکم و راحت که اندازه پاهای‌تان است، انتخاب کنید.
* از راه رفتن با پاهای برهنه پرهیز کنید.
* هر روز کفش‌های‌تان را عوض کنید.
* اگر مبتلا به دیابت هستید، باید هر سال برای معاینه پا به نزد دکتر بروید.
منبع:هلث دی
hi dr!
     
  

 
پوست شاداب با خوردن توت فرنگی تازه

یک متخصص تغذیه گفت: توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C به سلامت بافت‌های پیوندی کمک می‌کند.
برلیانت بزرگمهر به فارس گفت: توت فرنگی یکی از میوه‌های کم انرژی است و حدود ۲۷ درصد در بدن، انرژی تولید می‌کند. افراد چاق می‌توانند از آن استفاده کنند، اما اگر از توت فرنگی به مقدار زیاد خورده شود می‌تواند مشکل ایجاد کند.
وی گفت: توت فرنگی حاوی آب زیادی است. آب برای ادامه حیات بسیار مفید است و افرادی که نمی‌توانند زیاد آب بخورند می‌توانند از سبزی‌ها و میوهای آبدار مانند توت فرنگی بیشتر استفاده کنند.
این متخصص تغذیه افزود: توت فرنگی از نظر ویتامین C بسیار غنی است و این ویتامین برای سلامت پوست و بافت‌های پیوندی بدن اهمیت دارد. یکی از مهمترین خواص ویتامین C این است که موجب بالا رفتن مقاومت و قدرت ایمنی بدن می‌شود.
وی اضافه کرد: با خوردن توت فرنگی می‌توان ویتامین C بدن را تامین کرد. ویتامین C در دسته آنتی‌اکسیدان‌هاست ، از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و حاوی مقداری پتاسیم و منیزیم است.
وی گفت: توت فرنگی را می‌توان به عنوان میان وعده به جای چیپس و پفک استفاده کرد.
این متخصص تعذیه تاکید کرد: میوه‌های نوبرانه را نباید زیاد مصرف کرد، به دلیل این‌که میوه‌های نارس خواص تغذیه‌ای کمتری نسبت به میوه‌های رسیده دارند. میوه‌های نوبرانه با این‌که گرانتر هستند، ممکن است حساسیت ‌زا باشند، خارش دانه‌های قرمز روی پوست، سرفه و آبریزش بینی از جمله عوارض توت فرنگی‌های نوبر است.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 55 از 64:  « پیشین  1  ...  54  55  56  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA