انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 56 از 64:  « پیشین  1  ...  55  56  57  ...  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
اجتناب از تماس مستقیم با نور آفتاب در جلوگیری از چین وچروک موثر است

برای جلوگیری از ایجاد چین وچروک، اجتناب از تماس مستقیم و محافظت با نور آفتاب درهر سنی مفید است، حتی پوست‌هایی که در اثر تماس با نور آفتاب دچار آسیب شده‌اند با رعایت نکات حفاظتی پوست می‌توان از پیشرفت آسیب‌ها پیشگیری کرد.

دکتر امیر هوشنگ احسانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که پوست هر چه پیرتر می‌شود، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و رشته‌های کلاژن و الاستین که باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست هستند، ضعیف می‌شوند، گفت: پوست با از دست دادن چربی نازک‌تر شده و حالت صاف و بدون چروک خود را از دست می‌دهد همزمان با این تغییرات است که نیروی جاذبه زمین پوست را به پایین ‌کشیده و سبب افتادگی آن می‌شود.

دکتر احسانی با بیان اینکه علت اصلی پیر شدن پوست به میزان تماس با نور خورشید در طو ل عمر بستگی دارد، یادآور شد: تمایل پوست به چروکیدگی ارثی است ولی بعضی از چروکیدگی‌ها قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از چروکیدگی‌های ناشی از نور خورشید، همیشه از یک کرم ضد آفتاب با درجه محافظت حداقل ۱۵، یک کلاه لبه دار و لباس پوشیده استفاده کنید. هرگز حمام آفتاب نگیرید و سعی کنید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر درمعرض نور خورشید قرار نگیرید.

دکتر احسانی یادآور شد: اجتناب از تماس مستقیم با نور آفتاب درهر سنی مفید است. حتی اگر پوست در اثر تماس مزمن با نور آفتاب آسیب دیده است، می‌توانید با رعایت موارد مذکور از پیشرفت این آسیب‌ها پیشگیری کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره درمان‌های چین و چروک پوست اظهار داشت: کرم‌های حاوی رتینوئیک اسید که به طور موثری در درمان جوش به کار می‌روند می‌توانند قوام سطحی پوست را بهبود بخشیده و اسیدهای پیری (آلفا هیدورکسی اسید) نیز بعضی از آثار مخرب نور خورشید را ترمیم کنند.

دکتر احسانی درباره چروک‌هایی که ناشی از حالت‌های صورت نظیر اخم ایجاد می‌شوند، گفت: این نوع چروک توسط متخصصان پوست و با تزریق مواد پر کننده قابل اصلاح هستند. در حال حاضر یک سم طبیعی وجود دارد که با تزریق آن می‌توان عضلات کوچک صورت را در معرض شوک قرار داد و بدین ترتیب چین و چروک‌های ناشی از حالات صورت را به طور موقت از بین برد. هیچ یک از این درمان‌ها نمی‌توانند جوانی همیشگی پوست را تضمین کنند اما در مجموع کاری می‌کنند که ظاهر پوست بهتر شود.

وی یادآور شد: چروک‌های عمیق پوست را تنها با جراحی می‌توان اصلاح کرد. قبل ازهر نوع خود درمانی یا جراحی بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.
hi dr!
     
  

 
چه اودکلنی بخریم ؟
معمولاً وقتی افراد می خواهند اودکلن بخرند، یکی از دو کار زیر را انجام می دهند:
- دنبال همان عطری که از دوران دبیرستان استفاده می کردند خواهند بود.
- عطری را انتخاب می کنند که در هنگام خرید به نظرشان خوشبو بیاید.
البته راه دوم بسیار بهتر از راه اول به نظر می آید، اما برای انتخاب عطر فقط مهم این نیست که کدام به نظرتان خوشبو بیاید. پوستتان هم مهم است و اینکه آیا با پوست شما سازگاری دارد یا خیر.

رایحه هر عطری برای افراد مختلف متفاوت است چرا که این رایحه تا حد زیادی به نوع پوست شما و مواد تشکیل دهنده ی آن عطر بستگی دارد.
برای داشتن انتخاب بهتر متن زیر را مطالعه کنید.

روش تست ادوکلن

قبل از اینکه با اصول سازگاری عطر با پوستتان آشنا شوید، ابتدا برایتان چند نکته برای انتخاب اولیه ادوکلن ذکر می کنیم:
در انتخاب هر ادوکلن سه مرحله وجود دارد. زمانی که در فروشگاه هستید، ادوکلن مورد نظرتان را برداشته و کمی از آن را به عنوان نمونه روی کاغذ تستر بزنید و بو کنید. این اولین مرحله و اولین احساس شما نسبت به رایحه این عطر است.
۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد دوباره کاغذ را بو کنید. این دومین مرحله است. در این مرحله شما رایحه جدیدی بعد از از بیرون رفتن رایحه اول از بینیتان به مشامتان خواهد خورد.
۴۵ دقیقه تا یک ساعت دیگر صبر کرده و دوباره کاغذ را بو کنید. این مرحله سوم است و در این مرحله شما بویی استشمام خواهید کرد که برای ۳ یا ۴ ساعت ماندگار خواهد بود. اگر رایحه این عطر در هر سه مرحله مورد پسند شما بود، می توانید آن را انتخاب کنید.

ترکیباتی در ادوکلن ها که باید از آنها پرهیز کرد
انواع بسیاری از ادوکلن ها حاوی ترکیباتی مصنوعی هستند. بعضی از انواع متداول این ترکیبات که باعث مشکلات پوستی مثل خارش، جوش، آماس و اگزما و حتی مشکلات تنفسی می شوند شامل انواع زیر هستند:

الکل بنزین
استات بنزین
بنزالدئید
لیمونین
لینالول
آ- پینن
استات اتیل
استون
متاسفانه، هیچیک از عطرسازها ترکیبات عطرها را روی شیشه آن ذکر نمی کنند. اما شما می توانید فرض کنید که یکی از ترکیبات اصلی همه عطرها الکل اتیل است. این ماده باعث می شود که روغن های عطر به هم آمیخته شود.

چطور بفهمیم عطری با نوع پوستمان سازگاری دارد؟

کیفیت ادوکلن و تاثیرگذاری آن، هر دو به مسائل زیادی از جمله رژیم غذایی، محیط، ژنتیک و رفتارها (مثل فشارهای عصبی ، سیگار کشیدن،…) بستگی دارد. اما یکی از مهمترین فاکتورها نوع پوست شما و درجه رطوبت آن است. هر چه پوست مرطوب تر (یا خشک تر) باشد، ادوکلن رایحه ای قوی تر (یا ضعیف تر) خواهد داشت. پوست های چرب و

مرطوب

افرادی که پوست هایی با رطوبت و چربی زیاد دارند، فعالیت شیمیایی بدنشان بیشتر است. این چربی اضافی روی سطح پوست می تواند با ادوکلن ترکیب شده و عطر دوام بیشتری پیدا کند. اما این چربی زیاد ممکن است همچنین باعث شود که رایحه ی عطر تغییر کرده و به بویی ناخوشایند تبدیل شود.
برای جلوگیری از این مسئله، در طی روز از مقدار کمتری ادوکلن استفاده کنید یا اینکه از ادوکلن هایی با بویی ضعیف تر یا عطرهایی که کمتر با عطر مشک و بیشتر با عطر میوه ها و گل ها ساخته شده باشد استفاده کنید. ادوکلن هایی که برای فصل تابستان ساخته شده اند برای مردهایی که پوست چرب دارند بهترین نعو به حساب می آید.
ادوکلن های پیشنهادی:

(Fahrenheit Summer ) از (Christian Dior )
(Kouros ) از (Yves Saint Laurent)
(Tommy Jeans) از تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger)

پوستهای خشک و حساس…

ادوکلن بسیار سریعتر در پوست های خشک از بین می رود، به همین دلیل باید مقدار بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. هرچند، به خاطر وجود ترکیبی مثل الکل اتیل، استفاده زیاد هم ممکن است باعث خشک کردن هر چه بیشتر و خراب کردن پوست شود. مسئله بسیار پیچیده ای است…
با دانستن این مطلب، افرادی که پوست هایی خشک دارند باید دنبال عطر های زمستانی باشند. این ادوکلن ها عطر قوی تری دارند و در هوای خشک و سرد ماندگاری طولانی دارند.

ادوکلن های پیشنهادی:

“California North” و “White Moss از “Acca Kappa”
“Black” از “Kenneth Cole”
پوست های حساس

بزرگترین خطر برای مردهایی که پوست حساس دارند این است که از ادوکلن های قوی استفاده کنند در حالیکه از سایر محصولات پوستی قوی نیز استفاده می کنند. اگر پوستتان دچار آکنه و کهیر است، بهتر است که ازاستفاده ادوکلن بعد از استفاده از افترشیو و اسپری بدن خودداری کنید، به خاطر اینکه ممکن است باعث آلرژی شود.
افرادی که پوست حساس دارند می توانند از همان قوانین مربوط به پوست های خشک در خرید ادوکلن استفاده کنند، اما بهتر است که ترکیباتی که در این عطرها استفاده می شود همه از مواد طبیعی باشند.

ادوکلن های پیشنهادی:

“Eruptable” از “Volcanic Earth”
“Gents Cologne Balm” و “Polo Blue” از “Ralph Lauren”

چند نکته دیگر

برای گرفتن نتیجه مطلوب ادوکلن را به گلو، مچ ها، سینه و اطراف گردنتان بزنید. این قسمت ها بهترین نواحی هستند که عطر بتواند با چربی طبیعی بدن شما مخلوط شود. نکته دیگر اینکه قبل از لباس پوشیدن از عطر به پشت زانوهایتان هم بزنید چون این ناحیه رایحه را به خوبی منتشر می کند. افراد بسیاری عادت دارند که در آخر کار کمی هم از عطر روی لیاسهایشان اسپری کنند، اما این کار منع می شود چون به لباس آسیب می رساند.
و در آخر نکته دیگری اضافه می کنیم و آن این است که هیچ کس نباید تا زمانی که نزدیکتان نشده است رایحه عطرتان را استشمام کند. اگر وارد اتاقی شدید و مردم پشت سر شما بو کشیدند، مشخص است که زیاد از عطرتان استفاده کرده اید. برای اطمینان به هر اندازه که می توانید مقدار کمتری استفاده کنید. خانم ها دوست دارند شما را بو کنند، نه عطر کرستین دیور را!
سعی کنید در انتخاب عطر هم مثل انتخاب صابون یا مرطوب کننده به پوستتان اهمیت دهید و با توجه به نوع پوستی که دارید، ادوکلنتان را تهیه کنید.
hi dr!
     
  

 
اضافه کردن مو (ا‌کستنشن) چیست ؟

اضافه کردن مو (ا‌کستنشن) در لابه‌لای موهای طبیعی، حدود ۳۵ سال است که همگانی شده ولی تب و تاب آن در ۱۰ سال اخیر بالا گرفته است. در این روش دسته‌های باریک موهای طبیعی یا مصنوعی از جنس نایلون را در لا‌به‌لای مو اضافه می‌‌کنند.

بعضی از این روش، برای بلندتر کردن موهایشان و برخی برای پرپشت نشان دادن آن استفاده می‌کنند. البته می‌توانید این موهای اضافی را در رنگ‌هایی متفاوت با موهای طبیعی خودتان انتخاب کنید و از آن به عنوان <های‌لایت> یا <مش> استفاده کنید.این موها اگر جنس مناسبی داشته و به وسیله فرد آموزش دیده‌ای در لابه‌لای موهای طبیعی اضافه شوند، کاملا با موهای طبیعی مخلوط شده و غیرقابل تشخیص‌خواهند شد. کار را بدهید به کاردان
قبل از اینکه اقدام به این کار کنید، با کسانی که قبلا این کار را انجام داده‌اند صحبت کنید و درباره مشکلاتشان پس از اضافه کردن مو و یا احیانا مزایایی که این کار دارد، مشورت کنید. امکان دارد شما فقط زیبایی ظاهری، موهای بلند و پرپشت را ببینید ولی از مشکلاتی مانند چسبندگی در لابه‌لای موها و یا گره خوردن آنها بی‌خبر باشید. حتما کسی را برای اضافه کردن مو به موهای طبیعی‌تان انتخاب کنید که آموزش دیده باشد و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد چون تمیزی کار و اضافه کردن صحیح موها، در زیبایی و سلامت بعدی موها و پوست سر موثر است. بسیاری از شرکت‌هایی که محصولات اکستنشن را عرضه می‌کنند، نحوه استفاده از آن را به افراد متقاضی آموزش داده و مدرک یا گواهی پایان این دوره آموزشی را به آنها می‌دهند. در جلسه اول، معمولا این موهای اضافی بر روی بخش کوچکی از موهای شما اضافه می‌شوند تا شما بتوانید از رنگ، بلندی و جنس آنها مطمئن شوید. در این جلسه، مشاور زیبایی وضعیت فعلی موهای شما را بررسی می‌کند و به شما می‌گوید که موها و پوست سر شما توانایی نگهداری موهای اضافی را دارد یا نه. همچنین شما در این جلسه با مراقبت‌های بعد از اکستنشن و عوارض آن آشنا خواهید شد. چسب، انبرک، گرما؛ حرکت!
اضافه کردن مو در لابه‌لای موهای طبیعی،‌ روش‌های بسیار متفاوتی دارد اما یکی از ساده‌ترین آنها، روشی است که در اینجا توضیح می‌دهیم. ابتدا یک دسته باریک از موهای شما جدا شده و کمی بالاتر از ریشه موها، محلول چسبناک خاصی مالیده می‌شود و یک دسته باریک از موهای اکستنشن بر روی آن قرار می‌گیرد. به وسیله گیره یا انبرک ویژه‌ای این موها به هم فشرده شده و حرارت انبرک، چسب را ذوب کرده و موهای مصنوعی به موهای طبیعی می‌چسبند. این روش به نام <اتصال حرارتی> معروف است. البته علا‌وه بر این روش، با کلیپس و نخ نیز می‌توان موهای مصنوعی را به موهای طبیعی متصل نگه داشت.فراموش نکنید که اضافه کردن مو، حتما باید به وسیله یک فرد آموزش دیده و باتجربه انجام شود. شما نمی‌توانید خودتان این کار را انجام دهید چون علاوه بر اینکه باید چند ساعت دستانتان را بالا نگه دارید و احتمالا‌ً خسته ‌شوید، ممکن است موها را به طور صحیح و در محل مناسب نچسبانید و نهایتاً موهایتان کوتاه و بلند و نامرتب به نظر بیایند.
موهایی که قد می‌کشند
شما هر اندازه‌ که بخواهید، می‌توانید طول موهایتان را بلند کنید ولی حداکثر آن ۲۶ تا ۳۰ سانتی‌متر است. به این نکته توجه کنید که هر چه طول موهای مصنوعی و مقدار آنها بیشتر باشد، فشار بیشتری به پوست سرتان وارد خواهد شد چون وزن این موها زیاد خواهد شد. این فشار زیاد ممکن است موجب آسیب موهای طبیعی شما شود.بهترین طول موی اضافه شده برای خانمی که قد متوسطی دارد، ۲۲ سانتی‌متر و یا کوتاه‌تر از آن است. درست مثل موهای طبیعی؟!
موهای اضافه شده را درست مانند موهای طبیعی می‌توانید آرایش کنید، چون این موها تقریبا از کنار گوش به موهای طبیعی اضافه می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید آنها را به راحتی ببافید، دم اسبی و یا شینیون کنید. موهای مصنوعی را درست مانند موهای طبیعی‌تان می‌توانید بشویید و نرم‌کننده به آنها بزنید. شامپوها و لوسیون‌های خاصی مخصوص موهای اضافی در بازار وجود دارد که می‌توانید در هنگام خواب، شنا و… برای زیبایی و حفاظت بیشتر، از آنها استفاده کنید. درد؛ هرگز
اگر کسی به شما گفت اضافه کردن مو، کمی درد دارد و درد در حین کار و یا پس از آن طبیعی است، به هیچ‌وجه، حرف او را نپذیرید. در یکی دو روز اول شاید احساس کنید که چیز اضافه‌ای روی سر شما وجود دارد ولی این احساس با درد متفاوت است و طی چند روز برطرف می‌شود. هنگامی که موهای اضافی در لابه‌لای موهای شما اضافه می‌شوند، شما نباید به هیچ‌وجه احساس کشیدگی و درد داشته باشید. درد در حین کار یا بعد از آن نشانه این است که در روش کار مشکلی وجود دارد و فشار زیادی به ریشه‌های موهای طبیعی و پوست سر شما وارد شده است.
خداحافظی با موهای بلند
بیشتر اکستنشن‌ها حدود ۳ تا ۴ ماه در لابه‌لای موهای شما دوام می‌آورند. بعد از گذشت این زمان، کم‌کم چسبندگی موها کم شده و موهای اضافی، شل شده و در نهایت جدا خواهند شد.البته بعضی‌ها، اکستنشن را فقط برای مدت کوتاهی مثلا به اندازه حضور در یک جشن ازدواج می‌خواهند و بعد از آن، موهای اضافی را برمی‌دارند. بنابراین دوام این موها بستگی به نظر شما و نحوه مراقبت از آنها دارد. اگر بخواهید بدانید که این موها پس از چه مدت از کف سر شما فاصله می‌گیرند باید گفت که سرعت رشد موها در ماه، تقریبا در حدود ۱/۲۵ سانتی‌متر و در سال حدود ۱۵ سانتی‌متر است. هر چه سن شما بیشتر باشد، سرعت رشد موهایتان کاهش می‌یابد و بنابراین موها دیرتر از کف سر شما فاصله می‌گیرند.
خطر زیرپوست سر
این یک واقعیت است که اکستنشن، به موهای شما آسیب می‌رساند.
چسبی که برای اضافه کردن موهای اضافی استفاده می‌شود می‌تواند به ریشه موها آسیب رسانده و یا موجب <موخوره> شود. بنابراین بعد از برداشتن موهای اضافی، همواره نوک موهایتان را کوتاه کنید. از طرف دیگر اگر مقدار زیادی مو با طول بلند را به لابه‌لای موهایتان اضافه کنید، فشار زیاد ناشی از وزن زیاد موها بر پوست سرتان، موجب ریزش موهای طبیعی و کم‌پشت شدن موهایتان خواهد شد. بعضی افراد نیز به دلیل کشش زیاد موها، دچار سردرد می‌شوند. گاهی چسب و یا خود این موهای مصنوعی موجب ایجاد حساسیت در پوست‌سر خواهند شد.
مطلب آخر اینکه اگر بخواهید یک‌باره موهایتان را بلند کنید و همیشه آنها را به همان شکل نگه دارید، باید منتظر آسیب آن باشید ولی استفاده از موهای اضافی، برای مدت کوتاه و فقط چند سانتی‌متر بلندتر، خطرات و مشکلات کمتری را در پی دارد. اصول پنجگانه مراقبت
۱ موها را با یک برس بسیار نرم و مرحله به مرحله ا‌ز پایین به بالا شانه کنید.
۲ در هنگام خوابیدن باید موهای خود را در بالای سرتان جمع کنید، قرار دادن این مو‌ها در زیر سر، موجب نامرتب شدن و گره خوردنشان به یکدیگر خواهد شد.
۳ موهای اضافه را نباید خودتان در خانه رنگ کنید.
۴ برای جلوگیری از درهم پیچیدگی موها همواره دست خود را به داخل حاشیه موهای اضافه شده برده و به سمت پایین بکشید.
۵ از تافت و سایر حالت‌دهنده‌های حاوی سیلیکون بر روی موهای اضافه شده استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که موها از محل اتصال خود جدا شوند.‌
hi dr!
     
  

 
پارونیشیا چیست ؟

پارونیشیا التهاب چین های بافتی اطراف ناخن انگشتان دست . این التهاب می تواند باکتریایی یا قارچی باشد ولی مسری نیست .
علایم شایع
پارونیشیای باکتریایی :
درد یا احساس درد با لمس محل درگیری ، قرمزی ، گرمی و تورم بافت اطراف ناخن انگشت دست .
سفیدی مرکز ضایعه ناشی از وجود چرک در آن
پارونیشیای قارچی :
قرمزی و تورم اطراف ناخن انگشت دست
عدم وجود درد، گرمی ، خارش یا چرک
علل
علل زمینه ساز پارونیشیای باکتریایی یک آسیب قبلی ناخن ، نظیر کندن زواید پوستی کنار ناخن موسوم به گوشه ناخن یا ریشه ناخن است . باکتری عامل این عفونت معمولاً استافیلوکوک است .
پارونیشیای قارچی در اثر عفونت با یک قارچ یا مخمر ایجاد می شود.
عوامل افزایش دهنده خطر
آسیب اطراف ناخن انگشتان دست
تماس شغلی با رطوبت مداوم (نظیر مشاغل ظرفشویی ، لباسشویی ، اتومبیل شویی و خدمتکاری منازل )
دیابت شیرین
پیشگیری
جلوگیری از تماس زیاد دست ها با رطوبت
خودداری از کندن گوشه ناخن
جلوگیری از آسیب دیدگی نوک انگشت
عواقب مورد انتظار
پارونیشیای باکتریایی با دو هفته درمان معالجه می شود.
پارونیشیای قارچی مزمن بوده و بهبود آن ممکن است به ۶ ماه درمان نیاز داشته باشد.
عود بیماری در هر دو نوع پارنیشیا شایع است .
عوارض احتمالی
در صورت عدم درمان ممکن است آسیب دایمی به ناخن یا بستر ناخن وارد شده و ممکن است عفونت به داخل استخوان انگشت یا جریان خون گسترش یابد.
درمان

اصول کلی
- بررسی های آزمایشگاهی ، نظیر کشت ترشحات ضایعه جهت شناسایی عامل عفونت صورت می گیرد.
- برای پارونیشیای باکتریایی کمپرس گرم با آب گرم توصیه می شود.
- برای جلوگیری از تماس دست با مواد تحریک کننده نظیر آب ، صابون ، مواد پاک کننده ، سیم ظرفشویی ، اسکاچ و سایر مواد شیمیایی از دستکش های مقاوم وینیل استفاده کنید.
- پس از استفاده از دستکش ها داخل آنها را خشک نمایید. در صورت سوراخ شدن دستکش ها آنها را دور انداخته و از یک دستکش جدید استفاده کنید زیرا کارکردن با یک دستکش سوراخ بیش از حالت کارکردن بدون دستکش به دست ها آسیب می رساند.
- هنگام پوست کندن یا آبگیری لیمو، پرتغال ، گریب فروت ، گوجه فرنگی یا سیب زمینی نیز از دستکش های وینیل استفاده کنید.
- برای کارهای منزل یا باغبانی از دستکش های چرمی استفاده کنید.
- برای شستن ظرف ها از یک ماشین ظرفشویی استفاده کرده و یا شستن آنها را به شخص دیگری واگذار نمایید.
- از تماس با مواد شیمیایی تحریک کننده ، نظیر رنگ ؛ سقز؛ و پولیش اتومبیل ، کف پوش کفش ، اثاثیه منزل یا فلزات خودداری کنید.
- برای شستشو یا حمام کردن از آب ولرم و یک صابون بسیار ملایم استفاده کنید. همه صابون ها تحریک کننده هستند.
- صابون های گران قیمت هیچ مزیتی نسبت به صابون های ارزان قمیت از نظر محافظت در برای تحریک پوستی ندارند.
داروها
برای درد خفیف مصرف داروهای بدون نسخه نظیر آسپیرین یا استامنیوفن ممکن است کافی باشد.
آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضدقارچ (بسته به نوع پارونیشیا) ممکن است تجویز شوند.
فعالیت
محدودیتی وجود ندارد.
رژیم غذایی
رژیم خاصی نیاز نیست .
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر شما دارای علایم پارونیشیا باشید.
بروز تب در طی درمان
عدم تسکین درد با درمان
hi dr!
     
  

 
ریزش مو

ریزش مو دامنه ای از ریزش موی ملایم ( تنک شدن) تا طاسی کامل را در بر میگیرد. مو به دلایل مختلفی می تواند بیفتد.

از نظر پزشکی، ریزش مو به چند دسته تقسیم می شود شامل:

- Telogen effluvium . این شکل شایع ریزش مو ۲ تا ۳ ماه بعد از یک استرس عمده بدنی، مانند بیماری طولانی مدت، جراحی های عمده یا عفونت های وخیم اتفاق می افتد. آن همچنین بعد از یک تغییر ناگهانی هورمونی اتفاق می افتد، بخصوص در زنان بعد از تولد بچه. مقدار متوسطی از مو از تمام قسمت های سر ریزش می کند و در وان و شانه و روی بالش شما متوجه آنها خواهید شد. در حالی که مو بر قسمت هایی از سر ممکن است تنک تر باشد، بندرت نقاط طاس کامل دیده میشود.

- عوارض جانبی دارو. ریزش مو میتواند یک عارضه جانبی از اغلب داروها باشد، شامل لیتیم، بتا بلوکرها، وارفارین، هپارین، آمفتامین و لوودوپا. بعلاوه، خیلی از داروهایی که در شیمی درمانی سرطان استفاده میشوند مانند آدریا مایسین(doxorubicin)- به صورت شایعی موجب ریزش مو در تمام سر میشود.

- نشانه های بیماری داخلی. ریزش مو می تواند یکی از نشانه های بیماری داخلی باشد، مانند بیماری لوپوس، سیفلیس، اختلالات تیروئید( مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید) ، عدم توازن هورمون جنسی یا یک مشکل تغذیه ای وخیم، بخصوص کمبود پروتئین،آهن، روی یا بیوتین. این کمبودها بیشتر در افرادی شایع است که بر غذاهای محدود هستند و زنانی که عادت ماهیانه سنگین دارند.

- کچلی قارچی سرTinea capitis . این شکل از کچلی تکه ای وقتی اتفاق می افتد که اغلب انواع قارچ ناحیه سر را عفونی میکنند. این موجب شکسته شدن مو در سطح پوست سر شده و پوست سر شوره دار یا فلس دار است. کچلی قارچی سر شایعترین نوع کچلی تکه ای در کودکان می باشد.

- Alopecia areata . این یک نوع بیماری خود ایمنی است که موجب ریزش مو در یک یا چند نقطه میشود. علت این وضعیت مشخص نیست، اگر چه در افرادی که بیماری های دیگر خود ایمنی دارند بیشتر شایع است. وقتی که چنین روندی موجب طاسی کامل سر میشود به نام کچلی کامل Alopecia totalis نامیده میشود.

- کچلی به علت صدمهTraumatic alopecia . این شکل از ریزش مو بوسیله شیوه های آرایش مو که مو کشیده میشود ( محکم بستن با نخ یا طوری یا پیچیدن)، یا صدمه به مو بوسیله مواد شیمیایی قوی (بی رنگ کردن، رنگ زدن مو، فر دائم). بعلاوه، برخی افراد دارای اختلالات غیر شایع روانی هستند(trichotillomania) که در آن به صورت وسواسی موها کشیده و چرخیده میشود و موجب طاسی نقطه ای میگردد.

- الگوی ارثی طاسی یا کچلی آندروژنیک. در مردان ، ریزش مو پیروی از الگوی مردانه میکند(عقب کشیدن خط مو در جلو و یا تنک شدن مو در بالای سر). این شایعترین نوع ریزش مو ، و میتواند در هر زملنی در زندگی مرد شروع شود، حتی در خلال سالیان نوجوانی(۱۳ تا ۱۹ سالگی).آن معمولا به وسیله تداخل ۳ عامل ایجاد میگردد: یک تمایل ارثی به طرف طاسی، هورمون های مردانه و افزایش سن. خیلی از زنان به طرف درجاتی از کچلی با الگوی زنانگی میروند. در زنان، تنک شدن در بالای تمام سر یا فرق سر اتفاق می افتد، و مقدار کمی از جلو مو.

نشانه ها

ما به صورت طبیعی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تا مو را در روز از دست میدهیم. اگر بیشتر از این اتفاق افتد شما ممکن است مقدار زیادی مو را در شانه ، روی لباس ها، یا داخل وان پیدا کنید.

شما همچنین ممکن است در یابید که موهایتان کم پشت تر شده است، و در قسمت هایی وسیعتر است، و موجب شده خط موی تان تغییر کند و یا تکه هایی از طاسی نمایان شده است.

وقتی که ریزش مو در اثر عوارض جانبی دارو ها و Telogen effluvium است، ریزش مو معمولا تمام نقاط سر است، در حالی که در کچلی قارچی و کچلی منطقه ای، ریزش مو در تکه های کوچکی صورت میگیرد . همچنین کچلی قارچی می تواند موجب نشانه های بیشتری شود، مانند پوسته پوسته شدن پوست سر یا ناحیه ای از موهای شکسته که شبیه نقطه های سیاه است.

در کچلی نوع صدمه ایTraumatic ، منطقه ریزش مو بستگی به شیوه صدمه و تعقیب الگوی صدمه به وسیله غلطک های داغ ، توری های قیطانی یا درمان های شیمیایی دارد.

در کچلی شکل مردانه، خط مو معمولا شروع به عقب رفتن از شقیقه ها میکند، و به دنبال آن تنک شدن در بالای سر. به تدریج ، فرق سر کاملا طاس می شود ، و در حاشیه سر اطراف پشت و کناره های سر مو می ماند.

تشخیص

پزشک شما بر اساس تاریخچه پزشکی، داروهایی که شما دریافت می دارید، وضعیت تغذیه ای شما،عادت های شما در آرایش مو، و یک معاینه جسمی علت ریزش مو را در شما تشخیص خواهد داد. اگر پزشک در شما مشکوک به عفونت قارچی سر باشد، او ممکن است یک نمونه از مو برای آزمایش بر دارد.

آزمایشات خونی احتمالا لازم است اگر پزشک مشکوک به یک بیماری داخلی باشد(مانند لوپوس) یا یک مشکل تیروئید، کمبود آهن، یا عدم توازن در هورمون های جنسی.

زمان مورد انتظار

چه مدت ریزش مو طول میکشد بستگی به علت آن دارد. در Telogen effluvium برای مثال، مو معمولا بیش از چندین هفته تا ماه ها ریزش میکند، اما بعد از آن دوباره رشد میکند در خلال چندین ماه. وقتی ریزش مو در اثر عوارض جانبی دارو است، رشد مو معمولا به سمت طبیعی بر میگردد زمانی که دارو متوقف شود.

اگر ریزش موی شما به علت سو ء استفاده از آرایش مو می باشد، ریزش مو معمولا متوقف می شود بعد از اینکه شما به طرف مد های طبیعی تغییر روش دادید، به استثتای کچلی در اثر کشش، که در نتیجه سالها کشیده شدن مو در نوارهای پشت سر می باشد .

در کچلی عفونی قارچی سر ، قارچی که موجب مشکل شده باید برای حداقل ۶ تا ۱۲ هفته درمان شود و رشد مجدد مو آهسته است.

درمان زودتر در پیشگیری از کچلی دائم مهم است. هر دو نوع الگوی کچلی مردانه و زنانه تمایل به بدتر شدن با زمان دارند ولی می تواند درمان شود.

پیشگیری

برخی از انواع ریزش مو را میتوان به وسیله کم کردن استرس ، خوردن یک غذای سالم و استفاده از شیوه های آرایش موی معقول، و ، اگر امکان داشته باشد ، تعویض داروها به داروهایی که ریزش مو نمی دهند پیشگیری کرد.

ریزش مو در اثر عفونت قارچی را میتوان با تمیز نگه داشتن موها ، عدم استفاده از کلاه مشترک، شانه مشترک با دیگر افراد پیشگیری کرد. ریزش موی ارثی برخی اوقات میتوان با دارو پیشگیری کرد.

درمان

ریزش مو در نتیجه Telogen effluvium یا عوارض جانبی داروها معمولا نیاز به درمانی بجز قطع داروهای که موجب مشکل شده ندارد. ریزش مو در اثر سو ء تغذیه یا بیماریهای داخلی معمولا با غذاهای سالم و درمان بیماریهای زمینه ای متوقف می شود.

درمان عفونتهای قارچی سر نیاز به ۶ الی ۱۲ هفته درمان خوراکی دارویی ، مانند تربینافینTerbinafine یا Itraconazole ایتراکونازول با یا بدون شامپوهای حاوی سلینیوم سولفاید (selsun blue, Head &Shoulder) یا کتوکونازولNizoral .

کچلی منطقه ای را میتوان با کورتیکو استروئیدها به صورت موضعی یا تزریق به پوست درمان کرد. دیگر درمان های این عارضه شامل کرم آنترالین Anthralin، مینوکسیدیل Minoxidil یا ترکیبی از این درمان ها است.

خیلی از مردان و زنان با کچلی نوع ارثی در جستجوی درمان برای ریزش مو نیستند. آنهایی که در جستجوی کمک های پزشکی هستند را میتوان با مینوکسیدیل موضعی یا در مردان فقط با فیناسترید خوراکیFinasteride(Propecia,Proscar) ، یا آنها میتوانند پیوند مو را انتخاب یا جراحی کاهش پوست سر(scalp-reductio) را انجام دهند.

زمانی که باید به یک متخصص مراجعه کرد

با پزشک خود تماس بگیرید هر زمان که در مورد ریزش موی خود نگران شدید، بخصوص اگر شما نشانه های غیر قابل توضیح دارید.

پیش آگهی

خیلی از اشکال ریزش مو یا خود محدود کننده هستند و بخودی خود خوب میشوند(عوارض جانبی داروها یا Telogen effluvium )یا با دارو درمان میشوند(کچلی قارچیTinea capitis). حتی نوع ارثی کچلی تمایل به بهبود با درمان دارد. هرچند، درمان بایستی نامحدود ادامه یابد.

در برخی موارد، ریزش مو را نمیتوان برگرداند، بخصوص اگر داغ زخم توسعه یافت( مانند آنچه که در بیماریهای در ارتباط با لوپوس پوست سر اتفاق می افتد).
hi dr!
     
  

 
بررسی هیرسوتیسم و پرمویی در زنان

موهای زاید در زنان مشکل نسبتا شایعی است که گهگاه عوارض روانی هم به دنبال دارد .حتماً شما نیز در میان اطرافیانتان با خانم‌هائی که در صورتشان موهای ضخیم وسیاه رنگ وجود دارد، رو به رو شده‌اید .

اصلا شاید خود شما یکی از کسانی باشید که با این مشکل مواجه هستند.اگر این طور است باید به اطلاعتان برسانم که شما تنها نیستید، چون خانم‌های زیادی وجود دارند که با این مشکل مواجهند و تعداد آنها به طور شگفت انگیزی رو به افزایش است .
اکثرخانم‌هائی که با این مشکل مواجهند، چون از ظاهرشان ناراضی هستند، قبل از اینکه علت اصلی ایجاد این وضعیت را پیدا کنند، به انواع و اقسام داروها و روش‌های درمانی دردناک و غیر دردناک متوسل می‌شوند. اما چون در بسیاری از موارد علت اصلی برطرف نشده، پس از مدت کوتاهی همه چیز به حالت اول باز می‌گردد.



هیرسوتیسم چیست؟
به رشد بیش از اندازه مو در مکان‌های خاصی از صورت و بدن خانم‌ها هیرسوتیسم یا پر مویی گفته می شود. موهای صورت یک خانم به طور طبیعی باید کمرنگ و نازک بوده و به آسانی قابل دیدن نباشند. اگر در صورتتان موهای ضخیم و سیاه با الگوی مردانه (خصوصاً در محل ریش و سبیل) رشد کرده، یا اگر در مدت زمان کوتاهی رشد سریع مو در بدنتان داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید و توجه داشته باشید که این مشکل علاوه براینکه روی ظاهرتان اثر می‌گذارد، ممکن است مشکلات درونی فراوانی را برایتان ایجاد کند، پس آن را دست کم نگیرید. قبل از گذاشتن تشخیص هیرسوتیسم باید به این نکته توجه داشته باشید که الگوی طبیعی رشد مو بر اساس زمینه نژادی بسیار متفاوت است. مثلاً سفید پوستان موهای صورتی بیشتری نسبت به سیاه پوستان و نژاد زرد دارند و زنان مدیترانه ای به طور طبیعی موهای بیشتری نسبت به زنان شمال اروپا دارند. علت ایجاد این بیماری در خانم‌ها این است که پیازهای مو توسط تستوسترون یا سایر آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) دچار تحریک بیش از حد می شوند. آندروژن‌ها برجسته‌ترین هورمون جنسی در مردان هستندو درخانم‌ها به طور طبیعی معمولاً سطح کمی از این هورمون‌های مردانه وجوددارد اما گاهی به عللی این هورمون‌ها به طور غیر طبیعی افزایش می‌یابند و منجر به ازدیاد رشد مو می‌شوند. هیرسوتیسم گاهی در حضور سطح طبیعیِ هورمون‌ها نیز رخ می دهد که در این مورد معمولاًحساسیت گیرنده‌های پوست آن نواحی، نسبت به تستوسترون افزایش یافته است.

کی به بالا رفتن هورمون‌های مردانه شک کنیم؟
در صورت ایجاد هر یک از علائم زیر حتی در صورت عدم وجود هیر‌سوتیسم به بالا رفتن هورمون‌های مردانه در بدنتان شک کرده و با پزشک مشورت کنید:
‌‌‌‌ قاعدگی های کم، نامنظم یا قطع شده
جوش‌های مقاوم به درمان
خشونت صدا
عقب رفتن خط رویش موهای سر
کاهش اندازه پستان‌ها یا بزرگ شدن کلیتوریس
نشانه‌های زیر ممکن است مطرح کننده علت زمینه‌ای برای هیرسوتیسم در تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز باشند :
چاقی به طور شایعی در نشانگان تخمدان پر کیست که یک علت شایع برای افزایش هورمون مردانه است دیده می شود.
پوست تیره و ضخیم شده در چاله آرنج، کشاله ران یا گردن
کبودی سریع، اضافه وزن در ناحیه میانی یا ضعف
ترشح شیر یا سایر مایعات از پستان در زمانی که کودک شیرخوار ندارید
فشار خون بالا،قند خون بالا و مشکلات کلسترول
هیرسوتیسم پیش از بلوغ یا هیرسوتیسمی که به طور ناگهانی رخ می‌دهد.
از آنجا که برخی مشکلات پزشکی که باعث پر مویی می شوند، شکل خانوادگی دارند حتی اگر پرمویی در بین اعضای خانواده شما رایج است، با پزشک مشورت کنید.

هورمون های مردانه چگونه ایجاد می‌شوند؟
محل اصلی تولید هورمون‌های مردانه در بیضه است.اما همانطور که می‌دانید خانم‌ها بیضه ندارند، پس منشاً این هورمو‌ن‌ها در خانم‌ها کجاست؟ افزایش تولید هورمون‌ مردانه در یک خانم می‌تواند از اختلالی در تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی یا غده هیپوفیز در مغز ناشی شود. مثلاً نشانگان <تخمدان پر کیست> یکی از بیماری‌های تخمدان است که می‌تواند باعث پرموئی شود (در مورد این نشانگان در همین صفحه صحبت خواهیم کرد.)
علت دیگر داروها هستند. برخی داروها مانند پروژسترون‌های استفاده شده در بعضی مدل‌های قرص‌های پیشگیری از بارداری یا داروهای فشار خون یا استروییدهای تسکینی که حاوی هورمون مردانه هستند و اثراتی مشابه هورمون‌های مردانه دارندنیز باعث ایجاد هورمو‌ن‌های اضافی می‌شوند. داروهای دیگری نیز وجود دارند که به طور غیرمستقیم باعث ساخته شدن تستوسترون می شوند.از این دسته می‌توان به داروهایی برای درمان تهوع، اسکیزوفرنی، پرخاشگری، صرع، سردردهای میگرنی، و داروهای درمان اختلالات دو قطبی اشاره کرد. گاهی بعضی از موارد رشد زیاد مو با رشد موی مردانه تناسب ندارد (مانند رشد مو در میان چشم‌ها، پیشانی، شقیقه‌ها، بالای چانه و صورت.) این نحوه رشد مو می تواند از مشکلات تیروییدی ‌یا ‌بیماری بی‌اشتهایی عصبی ناشی شود.
همچنین این مشکل می‌تواند از استفاده طولانی مدت از داروهای خاص مانند داروهای ‌استروییدی‌: سیکلوسپورین فنی‌تویین، مینوکسیدیل، پنی‌سیلامین و داروهای پوستی که با درمان‌های ضد‌آفتاب‌ترکیب می‌شوند، ناشی شده باشد.

نشانه ها و تشخیص
برای پیدا کردن علت هیرسوتیسم باید به سن ایجاد، سرعت پیشرفت رشد مو و نشانه همراه آن توجه کنیم.اگر چرخه های قاعدگی به هم خورده باشد به احتمال زیاد مشکل از تخمدان است (مثلاً تخمدان پر کیست) وربطی به غده فوق کلیه ندارد، اما اگر ترشح شیر از پستان، فشار خون بالا، سهولت کبود شدن، افزایش وزن قسمت‌های مرکزی مثل شکم و ضعف وجود داشته باشد به مشکلات غده فوق کلیه فکر می کنیم.
اگر قاعدگی شکل طبیعی دارد، ممکن است هیرسوتیسم ژنتیکی باشد. هیرسوتیسم دارای درجات مختلفی است.زنی با هیرسوتیسم خفیف ممکن است علائم رویش موی تیره در روی لب فوقانی، چانه، اطراف پستان‌ها یا روی شکم داشته باشد. هیرسوتیسم پیشرفته تر منجر به رشد مو در پشت، شانه ها، جناغ سینه و بالای شکم می شود. این نوع هیرسوتیسم بیشتر اوقات در هنگام بلوغ ایجاد می‌شود وعلت آن تغییرات هورمونی شدیدی است که در این دوران ایجاد می شود.
برای تشخیص حتماً به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی با توجه خاص به چرخه‌های قاعدگی‌تان بپرسد و ممکن است معاینه تان کند.
در مورد کسانی که هیرسوتیسم و به هم خوردن چرخه های قاعدگی جدیداً اتفاق افتاده ، ممکن است نیاز به بررسی در مورد مشکلات بالقوه خطرناکتری مانند تومور تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز باشد.

نشانگان تخمدان پرکیست
نشانگان تخمدان پر کیست وضعیتی است که اغلب با قاعدگی نامنظم (که شایع‌ترین یافته است)، افزایش رشد موهای زائد ( هیرسوتیسم) و چاقی مشخص می‌شود. اما می‌تواند زنان را به اشکال متفاوت مبتلا کند. قاعدگی نامنظم به معنای داشتن چرخه های قاعدگی است که در فواصل طولانی تر از ۵۳ روز یا کمتر از ۸ بار در سال اتفاق می‌افتد. نشانگان تخمدان پرکیست امکان دارد در زمانی که خانمی برای باردار شدن مشکل دارد بارز شود.
علائم و نشانه‌های نشانگان تخمدان پر کیست از اختلال در چرخه تولید مثل منشاء می‌گیرد. که بصورت طبیعی هر ماه با آزاد شدن یک تخمک از تخمدان ( تخمک گذاری ) تکمیل می‌شود. نام این وضعیت از ظاهر تخمدان‌ها، در زنانی که این اختلال را دارند گرفته شده است. ( تخمدان بزرگ و پر از کیست است) این کیست‌ها فولیکول‌هایی هستند که از کیسه مایع حاوی تخمک‌های نابالغ پر شده‌اند. تشخیص زود هنگام و درمان تخمدان پرکیست می‌تواند خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت و بیماری قلبی را کم کند .

راه تشخیص
حضور کیست‌های تخمدانی که در سونوگرافی توسط پزشک تشخیص داده می‌شود، می‌توانند علا‌مت نشانگان تخمدان پرکیست باشند. زنی ممکن است تخمدان پرکیستی داشته باشد ولی نشانگان تخمدان پر کیست نداشته باشد . از سوی دیگر زنی با نشانگان تخمدان پر کیست ممکن است تخمدان‌هائی با ظاهر طبیعی داشته باشد. بسیاری از زنان مبتلا به نشانگان تخمدان پر کیست چاق هستند. به نظر می رسد توزیع چربی بر شدت علائم اثر می‌گذارد. یک مطالعه نشان داد زنانی که چاقی مرکزی دارند ( وجود چربی در قسمت میانی بدن یا تنه ) هورمون مردانه و سطح قند و چربی بالاتری نسبت به زنانی که چاقی آنها در اندم‌ها ست دارند.

درمان هیرسوتیسم
بسیاری از علل هیرسوتیسم تمایل به رشد زیاد مو در کل دوره زندگی دارند. اما بیشتر زنان به درمان پزشکی در صورتی‌که چند ماه یا بیشتر ادامه یابد، پاسخ می دهند.
برای همه زنان درمان زیبایی و داروهائی که اثر هورمون‌های مردانه را بر پیازهای مو کم می‌کنند کمک کننده است، اما باید توجه داشته باشید که از بین بردن ظاهری موها، علت اصلی ودرونی هیرسوتیسم را از بین نخواهد برد.پس تا‡کید می‌کنیم که حتما‡ با مراجعه به پزشک علت را پیدا کنید. در صورتی‌که علت مشخصی برای هیرسوتیسم شناسایی شود، پزشک درمان مناسب آن مورد را پیشنهاد می کند و در این صورت است که بیشتر موارد هیرسوتیسم می تواند با موفقیت، با درمان دارویی و زیبایی برطرف شود.
در زنانی که اضافه وزن دارند، از دست دادن وزن می‌تواند سطوح آندروژن را کم کرده و هیرسوتیسم را بهبود ببخشد. برخی علل هیرسوتیسم مانند تومورهایی که آندروژن تولید می کنند یا تومورهای غده هیپوفیز می‌توانند از طریق جراحی، اشعه درمانی یا هر‌دو درمان شوند. پزشک ممکن است برای تعدیل اثرات ناشی از افزایش ‌هورمون، داروهایی‌ را ‌تجویز ‌کند. اسپیرنولاکتون اثر هورمون مردانه را از بین برده و تولید هورمون جدید ‌مردانه ‌را‌ متوقف می‌کند. اسپیرنولاکتون یکی از داروهای دفع کننده آب است و ممکن است باعث شود بیش از روزهای دیگر ادرار کنید. عوارض جانبی دیگر آن‌، خشکی پوست، سوزش سردل‌، سردرد و خستگی است. دیگر داروهای ضدهورمون مردانه فیناسترید و فلوتامید هستند اما این داروها گرانتر از اسپیرنولاکتون هستند و عوارض جانبی بیشتری دارند.
داروی دیگر (دیان) است. اصول مصرف قرص‌‌ ‌دیان به این‌ ‌ترتیب است که یک قرص در روز به مدت ۱۲ روز تجویز می‌شود. توجه کنید که این دارو باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

الکترولیز
برای برداشتن دائمی موهای زائد ، بعضی از زنان علاوه بر درمان طبی تحت الکترولیز هم قرار می‌گیرند. در این روش سوزن نازکی داخل فولیکول مو قرار داده می‌شود و از جریان الکتریکی برای از بین بردن فولیکول مو استفاده می‌شود.این روش دردناک است و از آنجا که تنها یک فولیکول در هر مرتبه درمان می‌شود ، برای نواحی بزرگ بدن مفید نیست .
اپیلاتورها
این موبرها مانند تیغ هستند اما در این روش مو از زیر پوست کنده می شود. فایده این روش در این است که بدن مدت طولانی بدون مو خواهد بود و زمان بیشتری برای رشد نیاز دارند و اگر این روش در قسمتی از بدن بطور مرتب و مکرر انجام شود تعداد موهای آن منطقه به مرور کاهش خواهد یافت. این روش قدری دردناک است.
در این روش مو باید تا اندازه ‌ی بلند شده باشد تا دستگاه اپیلیتور کار کند. این دستگاه را روی پوست های خیلی حساس بدن مانند پوست صورت، دستگاه تناسلی و زیر بغل نباید استفاده کرد. این دستگاه و این روش برای از بین بردن موهای زائد مناطق بازوها و پاها مناسب است.در ضمن پس از استفاده از این دستگاه حتما قسمت‌های مختلف آن را با مواد ضد عفونی کننده(مانند الکل) تمیز کنید تا هنگام استفاده مجدد در پوست شما ایجاد عفونت نکند.

لیزر
لیزر مطمئن‌ترین روش در برطرف کردن موهای زائد بدن است چرا که فقط جهت نفوذ در ریشه مو طراحی شده است. بنابراین برای بقیه قسمت‌های بدن شما، عامل مخربی محسوب نمی‌شود.
در عملیات درمانی لیزر مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا پوست اطراف صدمه ای نبیند. ماده ای که به مو رنگ می دهد، ملانین نام دارد. این ماده نور را از لیزر جذب کرده و آن را تبدیل به حرارت می کند این حرارت به اندازه ای است که مکانیسم رشد مو را غیر فعال کرده و از کار می اندازد و به این ترتیب باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود. درست است که در این روش نیاز به چندین مرحله درمان است اما مطمئناً بیشترین اثر را برروی موهایی که در مرحله رشد هستند دارد .از طرفی لیزرها سریعتر عمل می کنند و در مقایسه با تکنیک‌ها و روش‌های دیگر مانند مومک انداختن، بی رنگ کردن ،کندن، اصلاح کردن با تیغ و الکترولیز در کاهش تعداد موها تقریبا نتیجه کار دائمی است.
لیزر درمانی بیش از همه در افرادی با موهای تیره و پوست روشن قابل استفاده است.
علاوه بر مو، پوست هم رنگ خود را از ملانین می‌گیرد و پوست تیره با ملانین بیشتر می تواند، انرژی لیزر بیشتری را جذب کند که منجر به آسیب پوست و بی‌رنگ شدن آن می شود. به هرحال پزشکان شروع کرده‌اند به استفاده از وسایل و تکنیک‌های لیزری که نتایج بهتری را برای افراد تیره پوست دارند. تنها محدودیت برای استفاده از این روش درمانی قیمت و هزینه آن است که بسیار گران است. معمولا دو هفته پس از انجام لیزر موها ریزش پیدا می‌کند و در فواصل۵/۱ تا ۲ ماه موها دوباره رشد می‌کند، ‌هنگامی که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد موهای بار قبل رشد کرد، زمان مناسب برای انجام مجدد لیزر است، این فاصله می‌تواند بین ۵/۱ تا ۳ ماه باشد. معمولا با انجام ۴ تا ۷ بار عمل لیزر بیمار به نتایج مطلوب می‌رسد. موهای ضخیم و مشکی بهترین هدف برای هر لیزر هستند و به راحتی معدوم می‌شوند، ولی موهای سفید تاکنون جواب مطلوبی به لیزر نداده‌اند.
اگر قصد استفاده از لیزر را دارید یک ماه قبل از عمل لیزر و در طول درمان موها را از ریشه نکنید زیرا که نور لیزر در پیاز موی در حال رشد و فعال جذب می‌شود. با قطع کردن ساقه‌های مو از سطح پوست و تراشیدن، می‌توانید موها را در این وضعیت فعال و پاسخگو به نور لیزر نگاه دارید.

هیرسوتیسم و بارداری
بیشتر زنان در زمان‌ ‌بارداری به درجاتی از پر موئی دچار می‌شوند که در صورت واضح تر از نواحی دیگر است‌. ‌این پرموئی در نتیجه اثرات هورمونی دوران بارداری است و در فواصلی بعد از زایمان از بین می‌روند. در سر هم موها پر پشت تر می‌شوند و ریزش طبیعی مو هم کم می‌شود. بعد از‌ ‌زایمان بدلیل برگشت وضعیت هورمونی به قبل از بارداری ؛ نسبت موهای در حال رشد نیز‌ ‌به حالت طبیعی بر می‌گردد و ۳ تا ۵ ماه بعد از زایمان یک ریزش نسبتا زیاد مو را‌ ‌خواهیم داشت که علاوه بر اثرات افت هورمون‌های دوران بارداری؛ اثرات تغذیه ای و کاهش‌ ‌املاح خونی بخصوص آهن و همچنین مسائل روحی و روانی بعد از زایمان نیز در این ریزش‌ ‌سهیم هستند.
شیر دادن جدا از مسائل تغذیه‌ای هیچ نقشی در ریزش مو ندارد و اگر مادری بطور صحیح تغذیه شود و کالری و ویتامین و آهن کافی به بدنش برسد با شیر دادن هیچ‌ ‌نوع اثری در بدن وی بوجود نمی آید. این ریزش بعد از زایمان با برگرداندن کمبود مواد‌ ‌خونی و تغذیه کافی معمولا بعد از چندین ماه بر طرف شده و تراکم موها به حد قبل‌ ‌از بارداری میرسد. در موارد نادری کمبود موهای ریزش کرده به حد قبل از بارداری نمی‌ ‌رسد که نیاز به بررسی بیشتر دارد. در صورتی که تا یک سال بعد از زایمان کمبود مو در‌ ‌سر و یا وجود موهای ضخیم در صورت و نواحی دیگر بدن که در دوره بارداری بوجود آمده‌ ‌از بین نرود باید بیمار از نظر هورمون آندروژن و وجود کیست و علل دیگر بررسی‌ ‌گردد‌.

توصیه‌های برای خانم‌های باردار
به خانم‌های باردار در دوران بارداری توصیه می شود که تا بعد از وضع حمل صبر کنند. اگر وجود این موهای زائد برایشان خیلی آزار دهنده بود می توانند در صورت تمایل آنها را اصلاح کرده یا با موچین آنها را بکنند. اگر از قبل از شروع دوران بارداری موهای زائد در صورت دارید بهترین زمان برای از بین بردن موهای زائد صورت الان است.
الکترولیز عمری بیش از ۱۲۰ سال دارد و در تمام این سال‌ها هیچ نمونه یا خبری از اثرات و عوارض مخرب یا سوء دوران بارداری وجود نداشته است. اما احتیاطا می‌توانند پس از وضع حمل بقیه قسمت های بدن مانند خطوط مایو، شکم و یا سینه را الکترولیز کرده و از شر موهای زائد بدن خلاص شوند.
در چند هفته آخر دوران بارداری روی سینه ها و مخصوصا نوک سینه ها را نباید الکترولیز کرد .بالاخص اگر قصد دارید که فرزندتان را با شیر خودتان تغذیه کنید باید حتماً به این نکته توجه کنید. طی ۳ ماهه آخر این دوران نیز الکترولیز شکم توصیه نمی‌شود. سینه‌ها و شکم در دوران بارداری می توانند بسیار پر مو شده باشند. هم چنین از آنجائیکه کودک در آخرین ماه‌های بارداری فعال و پرتحرک می‌باشد، الکترولیز بر روی شکم می‌تواند باعث شود که کودک در شکم مادر شروع به لگد زدن کرده و مادر را ناراحت کند.
hi dr!
     
  

 
پیتریازیس آلبا

پیتریازیس آلبا یک اختلال پوستی خوش خیم که در آن پوست (معمولاً در ناحیه گونه ها و بازوها) به صورت لکه ای به طور موقت رنگدانه های خود را از دست می دهند.

این اختلال اغلب در کودکان رخ می دهد ولی در بزرگسالان تا سن ۳۰-۲۰ سال ممکن است بروز کند.
علایم شایع
ضایعات پوستی با خصوصیات زیر: این ضایعات به صورت لکه های سفیدرنگ کوچک با کناره های نامشخص ظاهر می گردند. این ضایعات گاهی به صورت پاپول های (برآمدگی کوچک پوستی ) سفیدرنگ نقطه ای بروز می کنند. لکه ها در لمس سطح صافی دارند.
این لکه ها در تابستان بارزترند زیرا ضایعات مذکور در تماس با آفتاب برنزه نشده و به این سبب اختلاف رنگ آنها با پوست اطراف که در تابستان تیره تر می شود، آشکارتر می گردد.
ممکن است در یک زمان ۱۲-۱ لکه پوستی وجود داشته باشد.
لکه های مذکور گاهی خارش دارند، ولی دردناک نیستند.
علل
ناشناخته . ممکن است استعداد ارثی نسبت به این اختلال وجود داشته باشد.
عوامل افزایش دهنده خطر
سابقه خانوادگی آلرژی از هر نوع
پیشگیری
پیشگیری خاصی ندارد.
عواقب موردانتظار
بروز و برطرف شدن این لکه ها ممکن است سال ها ادامه یابد. در هر حال بین سنین ۳۰-۲۰ سال ضایعات مذکور به کلی از بین می روند.
عوارض احتمالی
عارضه خاصی مورد انتظار نیست .
درمان

اصول کلی
در حقیقت درمان مؤثری برای آن وجود ندارد.
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در نواحی درگیر می توان از ترکیبات ضدآفتاب یا لباس های محافظ استفاده کرد.
داروها
به کار بردن کرم های نرم کننده ممکن است زبری و خشکی پوست مبتلا را کاهش دهد ولی بر روی رنگ ضایعات بی تأثیر است .
استفاده از ترکیبات قطران ممکن است سودمند باشد.
داروهای کورتونی موضعی نیازمند نسخه یا بدون نسخه ممکن است برای کنترل خارش و جلوگیری از بروز پاپول ها (برآمدگی های کوچک پوستی ) توصیه شوند.
فعالیت
محدودیتی وجود ندارد.
رژیم غذایی
رژیم خاصی نیاز نیست .
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید:
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم پیتریازیس آلبا باشید.
اگر دچارعلایم جدید و غیرقابل توجیه شده اید. داروهای تجویزی ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند.
hi dr!
     
  

 
کنجد و خواص دارویی آن

کنجد گیاهی است یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است . برگ های آن بیضی ، باریک و نوک تیز است . گل های آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تک تک در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند .

تاریخ مصرف کنجد:

متجاوز از پنج هزار سال است که انسان به خواص معجزه آسای کنجد پی برده است . پهلوانان قدیم آنرا برای زیاد کردن زور می خوردند و امروز هم در بین قهرمانان ترکیه قابل توجه است و دارای ارزش زیادی می باشد .

هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قائلند و آنرا زیاد کننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آنرا در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیر می نمایند وبدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد است .

خوردن این گیاه از قدیم درایران معمول بوده است ، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم بایستی معمول شود .

حلواسازان آنرا به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است . روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است .

شیر کوبیده ی آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد . آب برگ کنجد برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید .

میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است .

وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده کنجد در دنیا می باشد . هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند . در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.
ترکیبات شیمیایی


کنجد دارای پروتئین ، ویتامین های B , D , E , F1 و لسیتین (LECITHIN) می باشد . مقدار روغن آن در حدود ۵۰% است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰% اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید ،‌اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید می باشد .

روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود ، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد .

برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید . بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند . این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود . این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد .

تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دام ها به کار می برند . خصوصاً این تفاله از نظر داشتن مواد پروتئینی ، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است .

اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام FIRST COLD PRESSED”" معروف است ، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند .
خواص مفید کنجد برای سلامتی بدن


از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است . کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود . خواص مفید کنجد به شرح زیر است :

۱) برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.

۲) برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید .

۳) کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد .

۴) نرم کننده معده و روده است.

۵) کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده می باشد ، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.

۶) برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.

۷) ارده نرم کننده معده و روده هاست.

8) کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.

۹) کنجد ضد رماتیسم است.

۱۰) برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

۱۱) دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.

۱۲) روغن کنجد برای رفع تنگی نفس ، سرفه خشک و زخم ریه مفید است.

۱۳) روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

۱۴) از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.

۱۵) کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ی ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است . این گونه اشخاص باید آن را با عسل وسرکه بخورند .
ویتامین F چیست؟

ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلول های پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامین ها در پوست می شود.

کنجد؛ تقویت‌کننده مو
هرچند نانوایی‌ها امروزه با پاشیدن چند دانه کنجد مشتریان خود را با عنوان نان کنجدی فریب می‌دهند، اما اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.
متخصصان تغذیه می‌گویند روغن کنجد علاوه بر تقویت موها، برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه هم مفید است. همچنین سوزش ادرار را برطرف می‌کند.

دم‌کرده برگ کنجد هم اسهال خونی را درمان می‌کند و خوردن این دانه گیاهی برای رماتیسم، فشار خون بالا و ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می‌کردند و با افزودن مغز بادام پوست‌کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپخوری میل می‌کردند.
ارده کنجد به همراه خرما غذایی مقوی برای رشد کودکان و همچنین کارگران یدی است. این دانه‌های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می‌کند و نرم‌کننده معده و روده‌هاست.

خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانم‌ها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخن‌هایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخن‌هایشان محکم‌تر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزئی از زیبایی انگشتان است دیده نمی‌‌شود.
به علاوه مصرف ۲ قاشق غذاخوری آن رساندن ۵ میلی‌گرم روی را به بدن خصوصا پوست و مو و ناخن‌ها آسان می‌کند.

شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می‌کند و از نازک شدن موها جلوگیری می‌کند و مانع ریزش موها خصوصا در خانم‌ها می‌شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می‌توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد.

چربی های موجود در کنجد

حتما می‌دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می‌شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می‌رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربی‌هاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری می‌کند و موجب راحتی افرادی می‌شود که سال‌هاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می‌هراسند.

امروزه از روغن کنجد خصوصا کنجد سیاه در تهیه انواع فراوده‌های آرایشی و بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع انواع خشکی‌ها تجویز می‌شوند استفاده می‌شود.

معمولا در ترکیب انواع کرم‌ها و ماسک‌ها و شامپو‌های ترمیمی از این روغن استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسکی که با روغن کنجد تهیه می‌شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب‌پذیر توصیه می‌شود آشنا می‌کنیم.
قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می‌توانید از این ماسک بسته به موهایتان هفته‌ای ۱تا۲ بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید.

مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می‌شوند شامل:
روغن کنجد۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم‌مرغ۱ عدد
شیر۲ قاشق مربا خوری
آرد جوانه گندم۲ قاشق غذا خوری
ابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک را بر تمام مو خصوصا پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسان‌تر نفوذ می‌کنند.

سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی نمایید. در ضمن اگر می‌خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید باید آن‌را در داخل ظرف شیشه‌ای خشک و درب‌دار و دور از هر گونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره نمایید.

همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده‌روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصین مهم تلقی شود.

نکاتی جالب از کنجد:

مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است .

روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغنهاست . دهاتیهایی که هنوز روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می نمایند و تا هشتاد سالگی تقریبا جوان هستند . برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده و مصرف آنرا در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا معروف می باشد ودر فرانسه معمول است . تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و ترکیبی از آن است .

در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده بود یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع نمود و به این موضوع پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است و دارای پانزده نوع مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید . لسیتین این گیاه حتی از باقلای هندی بیشتر است .

لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد ؛ و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد . تقویت قوه حافظه بشر احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده است و مغز انسان بیش از سایر حیوانات ازاین ماده دارد و سر موفقیت بشر و پیشرفت آن در عالم تمدن مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده ی تخم مرغ و گیاههایی مانند : باقلای چینی ، ماش ، قره ماش ، خرفه ، و کنجد وجود دارد .

در امتحانات تشریحی ثابت شده که بیماران فکری در اعصابشان مقدار لسیتین پایین آمده است و در نتیجه خوردن اکسیر لسیتین یه سرعت معالجه می شوند ، کلیمی ها کنجد زیاد می خورند و زیاد زیرک می باشند. کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای ؛ منیزیم، کلسیم ، آهن ، سیلیس ، آلومینیوم ، کورم ، مس ، نیکل ، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است . اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن ویتامینهای زیاد آنست مخصوصا ویتامینهای ب و ویتامین های ف که فراوان دارد .

برتر از همه داروها

غذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد کنجد است که تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست . لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان متمدن است . دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد .

قوت ، جوانی ، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد . طعم گوارای آن مورد توجه شکم پرستان می باشد و به خوبی آسانی برای انسان در هر سنی که باشد قابل هضم است . کنجد برای زن ، مرد ، بزرگ و کوچک برای ادامه ی حیات و طول عمر مفید است ، اثر آن در تعویض سلولهای کهنه ی بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند : سرطان ، سل ، کم خونی بی نظیر می باشد . در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می رود کنجد از نان واجبتر است .

خلاصه کنجد غذای کسانی است که می خواهند عمر زیاد توام با سلامتی داشته باشند . بهترین وسیله راحتی و بیمه کننده جوانی شما کنجد است .
hi dr!
     
  

 
شوره سر

شما تنها نیستید ،اگر شوره سر به صورت دائمی بین موهای سیاه شما پنهان شده است ،در هر برهه ای از زمان ملیون ها نفر این عارضه مزمن فرق سر را دارند، که مشخصه ی آن خارش و ورقه ورقه های فلسی خیلی زیاد پوست سر است.اگرچه پوسته سر خیلی جدی نیست و به ندرت وخیم است ، و میتواند باعث شرمساری و با کمال تعجب سمج است.

خبر خوب این است که شوره سر را معمولا می توان به خوبی کنترل کرد. موارد ملایم ممکن است احتیاج به هیچ چیز جز شامپو زدن روزانه با پاک کننده های ملایم نداشته باشند و شوره های سمج اغلب به شامپوهای ضد شوره پزشکی جواب می دهند.تحقیقات نشان دهنده این است که یک قارچ مخمر شکل میتواند موجب و باعث تشدید شدن شوره سر باشد ، یک کشف که ممکن است منجر به درمانهای بهتر و حتی فرستادن آن به بایگانی شود.

علائم و نشانه ها

برای بیشتر مردم، علائم شوره فراموش نشدنی است: پوسته های برفکی سفید چرب از پوست مرده که به صورت نقطه هایی بر سر و شانه ها هستند و یک پوست سر خارش دار و پوسته دار.ولی به همین سادگی هم نیست ، بیماری های زیادی موجب پوسته پوسته شدن پوست سر می شوند از جمله:

- خشکی پوستDry skin. – خشکی پوست ساده – نمونه ای که در زمستان ها زمانی که هوا سرد است و اتاقها زیادی گرم است شما دچار می شوید، شایعترین علت خارش و پوسته دار شدن پوست سر است . ولی برفک های پوست خشک معمولا کوچکتر و کمتر چرب هستند نسبت به آنهایی که مربوط به شوره Dandruff هستند.

- درماتیت سبوریک.Seborrheic dermatitis – این وضعیت یکی از علل مکرر شوره است، مشخصه آن پوست چرب و قرمز است که پوشیده از پوسته های برفکی سفید و زرد است. درماتیت سبورئیک نه تنها پوست سر شما بلکه دیگر نواحی که غدد سباسه زیاد باشند، مانند ابروها ، گوشه های بینی شما و پشت گوشهای شما ، زیر پستانها ،کشاله رانها ،و گاهی از اوقات زیر بغلها.

- پسوریازیسPsoriasis. – این نوع ضایعه پوستی موجب تجمع سلول های مرده پوست می شود که ایجاد پوسته های نقره ای ضخیم می کند.در موارد شدید ، پوست شما ترک برداشته ، خونریزی می کند و ممکن است کاملا دردناک باشد. پسوریازیس معمولا بر روی زانوهای شما ،آرنج و تنه است ولی این می تواند از پوست سر به پیشانی شما و گردن نیز کشیده شود.

- Cradle cap درماتیت سبوریک ناحیه پوست سر- این عارضه که موجب کبره های فلس مانند پوست سر می شود در نوزادان شایع است ، ولی می تواند در هر زمانی در کودکی اتفاق افتد. اگر چه می تواند برای پدر و مادر هشدار دهنده باشد، cradle cap خطرناک نیست و معمولا به خودی خود با مرور زمان که کودک یک ساله شد از بین می رود.

- تینه آ کاپیتیس Scalp ringworm – این عفونت قارچی بسیار مسری عمدتا در بچه های زیر ۱۰ سال اتفاق می افتد.Ringworm شروع می شود با یک زخم قرمز اطراف تنه یک تار مو – معمولا روی پوست سر ولی اغلب اوقات بر ابروها و مژه ها. در خلال چند روز، زخم پوسته دار شده و به طرف بیرون رشد پیدا می کند در یک الگوی حلقه ای شکل که باعث شده این نام را به این عفونت بدهند.موهای ناحیه درگیر معمولا از پایه درست بالای سطح از پایه شکسته می شوند.برعکس شوره ، Ringworm ،معمولا موجب پوست سر قرمز ،ملتهب و ریزش مو می شود.

- درماتیت تماسیContact dermatitis – گاهی حساسیت های به اغلب محصولات مراقبت از پوست یا رنگ موها می تواند موجب قرمزی ،التهاب و پوسته دار شدن پوست سر شود.

علل

در هر زمان شوره سر را به علل مختلف دانسته اند از خشکی پوست ، چرب بودن پوست ،شامپو زدن خیلی زیاد و یا برعکس کم زدن آن ، فقر غذایی ،استرس،و استفاده از محصولات خیلی تجملی مد. اگر چه بعضی از این عوامل ممکن است باعث تشدید و یا ارتباط با برفک ناحیه پوست سر داشته باشند ، متهم واقعی یک قارچ چربی خوار ، مخمر شکل موسوم به مالاسازیا Malassezia ، بیشتر به نام پیتروسپوروم Pityrosporum شناخته می شود.

Malassezia بر روی پوست سر اغلب افراد سالم و بالغ زندگی می کند بدون اینکه مسائلی ایجاد کند. اما اغلب اوقات رشد آن از کنترل خارج شده و از چربی های مترشحه توسط فولیکل های موی شما تغذیه می کند و موجب تحریک منجر به تکثیر سلولی میشود.

تمام سلول های پوست میرند و به وسیله سلولهای جدید جایگزین می گردند. در حالت طبیعی ، حدود یک ماه برای سلول های جدید طول می کشد تا حرکت کنند و از پایین ترین لایه پوست شما، آنجایی که آنها شکل می گیرند، به خارجی ترین لایه که آنها می میرند و پوسته ریزی میکنند به شکل برفک. به علت آهسته بودن تشکیل سلولهای جدید، این پروسه ها معمولا قابل توجه نیست.

ولی بر روی پوست سر جایی که مالسازیا پیشرفت می کند ، تمامی این پروسه به کوتاهی۱۱ روز می شود. نتیجه تعداد زیادی از سلول های مرده پوست است، به مجردی که سلول ها می خواهند بیفتند آنها سعی می کنند با چربی مو پوست سر شما آنها را به همدیگر بچسبانند ، و ظاهر آنها را به شکلی سفید برفکی و کاملأ واضح در می آورد.

دقیقأ اینکه چه عاملی باعث رشد بیش از حد این موجود زنده می شود مشخص نیست.اگرچه افزایش تولید چربی،تغییرات سطح هورمونی ،استرس ، بیماریها ، اختلالات نورولوژیک مانند بیماری پارکینسون ، سیستم ایمنی ضعیف شده ، شامپو زدن کم ،حساسیت بیش از حد به قارچ مالاسازیا و حتی وراثت می توانند در شکل گیری شوره سر موثر باشند.

عوامل خطر سازRisk factors

تقریبا تمامی افراد بالغ کاندید شوره سر هستند ولی حتمأ عواملی هستند که شما را بیشتر مستعد میکند:

- سن. شوره سر معمولأ در بلوغ شروع می شود- در حدود همان زمان جوش غرور(آکنه). در دوران نوجوانی ، جوانی شایع و در حدود سن ۴۰ سال به اوج می رسد. ولی افراد بالغ مسن تر مصون نیستند ولی برای بعضی از افراد مسئله میتواند تمام طول زندگی باشد.

- جنس . چون مردان بیشتر از زنان دچار شوره سر می شوند ، بعضی از محققان فکر می کنند که هورمونهای مردانه ممکن است نقشی در شوره سر داشته باشد، مردان همچنین غدد سباسه بزرگتری دارند که تولید یک چربی به نام سبوم می کند.

- چربی مو و پوست سر. مالاسازیا بر روی چربی های پوست سر شما تغذیه می شود، به همین دلیل داشتن پوست و موی زیاد چرب شما را مساعد به شوره سر می کند.

- بیماریهای احتمالی . به دلایل نامشخص بالغین با بیماری های نورولوژیک مانند بیماری پارکینسون زیاد مساعد به گرفتن بیماری شوره سر و درماتیت سبوریک هستند، همینطور در افرادی که در حال بهبودی از بیماریهای استرس زا مانند حملات قلبی و سکته ها هستند، و آنهایی که سیستم ایمنی ضعیف به وسیله عفونتهایی مانند اچ آی وی و ایدز AIDS دارند.

چه زمان نیاز به مراقبت های پزشکی است؟

اغلب موارد شوره سر نیاز به مراقبت پزشکی ندارد. ولی اگر شما هنوز در حال خاراندن سر بعد از چند هفته از تجربه کردن شامپوهای ضد شوره خارج از نسخه هستید و یا اگر پوست سر ملتهب و قرمز دارید، به پزشک خود یا متخصص پوست مراجعه کنید.شما ممکن درماتیت سبوریک یا وضعیت دیگری داشته باشید که شبیه شوره سر است. بیشتر مواقع پزشک شما می تواند با نگاه کردن به پوست سر و موی شما مسئله را به سادگی تشخیص دهد.

درمان

شوره سر یک بیماری مزمن است که اغلب اوقات کنترل می شود ، ولی احتیاج به کمی صبر و بردباری دارد.به طور کلی پوسته شدن ملایم را می توان با تمیز کردن روزانه با شامپوهای ملایم به منظور کاهش چربی و سلول سازی استفاده کرد.

وقتی که شامپوهای معمولی کارآیی ندارند ، شامپوهای ضد شوره خارج از نسخه ممکن است موفق شوند. اما شامپوهای ضد شوره تمامأ همانند هم نیستند و شما احتیاج دارید که آنها را امتحان کنید تا یک نمونه مناسب را برای خود پیدا کنید. شامپوهای ضد شوره بر اساس ماده موثره آنها تقسیم بندی می شوند:

- شامپو پریتینیوم زینکZinc pyrithione shampoo(suave dandruff controle shampoo,Head&shoulder) اینها حاوی مواد ضد باکتری و قارچ به نام زینک پیریتیونZinc pyrithione ، که نشان داده شده است که باعث کاهش قارچی که علت شوره و درماتیت سبوریک است می شود.

- شامپوهای حاوی قیر (Neutrogena T/gel ,Tegrin)قیر ذغال سنگ یک محصول جانبی ذغال سنگ که طی پروسه هایی بدست می آید، به وضعیت هایی مانند شوره ، درماتیت سبوریک و پسوریاز به وسیله آهسته کردن زاد و ولد سلولی کمک می کند.ولی شامپوهای کول تارcoal tar یک بوی خاکی دارد ،و می تواند موهای روشن یا رنگ شده را به رنگ سایه روشن نارنجی در آورد و پوست درمان شده را خیلی به نور آفتاب حساس کند.

- شامپوهای حاوی سالیسلیک اسید(Lonil T) این ساینده های پوست سر کمک به از بین رفتن پوسته ها می کنند، اما آنها ممکن است پوست سر شما را خشک کنند و منجر به پوسته پوسته شدن بیشتر شوند. استفاده از یک حالت دهنده بعد از شامپو می تواند خشکی را جبران کند.

- شامپو سلنیوم سولفید.Sel enium sulfide(Selsun ,Exsel) این شامپوها کمک به جلوگیری از تکثیر سلولی و کاهش تعداد مالاسزیاMalassezia می کند. به علت اینکه اینها می توانند موهای بولوند(سفید) ، خاکستری ،یا موهایی که به صورت شیمیایی رنگ شده اند را تغییر رنگ بدهند ، قبل از استفاده برابر دستورات مندرج استفاده کنید و بعد از شامپو زدن موها را خوب آب بکشید.

- شامپو کتوکونازول (Ketoconazole shampoos(Nizoral جدیدترین سلاح ضد شوره اضافه شده است ،کتوکونازول یک ماده ضد قارچ وسیع الطیف است که در زمانی که دیگر شامپوها کارآیی ندارند به کار می آید. این شامپو در بازار بدون نسخه و با نسخه به خوبی در دسترس است.

سعی کنید که از یکی از این شامپو ها به صورت هر روز استفاده کنید تا زمانی که شوره کنترل شود. بعد کاهش دهید به هفته ای دو تا سه بار. اگر یک نوع شامپو برای مدتی کار آیی داشت و بعد به نظر میآید که کارآیی خود را از دست داده است ،سعی کنید بین دو نمونه از شامپوها ی ضد شوره یکی را به عنوان جایگزین پیدا کنید. مطمئن شوید که شامپو را به مدت ۵ دقیقه بر سر خود نگه دارید این باعث می شود که ماده موثره زمان کافی را برای تاثیر داشته باشد. بعضی از خبرگان پیشنهاد می کنند دو بار شامپو زدن همراه با کف کردن بهترین نتیجه را می دهد.

اگر شما با کمال ایمان و وفا برای چند هفته شامپو را استفاده کردید و هنوز گردی از شوره بر شانه های خود می بینید، به پزشک خود موضوع را بگویید، شما ممکن است احتیاج به شامپوی قویتر یا درمان تهاجمی تری با محلولهای استروئیدی داشته باشید.

مراقبت های فردی

شما نمی توانید از شوره جلوگیری کنید ولی می توانید قدمهایی در کاهش ریسک آن بردارید:

- یادگیری برخورد با استرس. استرس بر کل سلامتی شما تاثیر گذار است،شما را مساعد به بعضی از وضعیتها و بیماریها می کند. آن همچنین می تواند شدت شوره را زیاد کند و یا باعث تشدید علائم موجود شود.

- شامپو زدن مکرر. اگر شما استعداد داشتن یک پوست سر چرب را دارید ، شامپو زدن روزانه چربی زیادی را از بین برده و کمک به جلوگیری از شوره می کند.

- کم کردن محصولات مد . اسپری های مو ، ژل های مدل دهنده ، واکسها، همگی باعث ایجاد موهای چرب و پوست سر چرب تر می شود و حتی بعضی از افراد ممکن است به بعضی از این محصولات حساسیت پیدا کنند.

- خوردن غذای سالم. به طور کلی سلامتی خوب شامل فراوانی میوه های تازه و سبزیجات است ،تمامی غلات و مقدار کمی پروتئین در غذا لازم است.

- کمتر در معرض افتاب بودن. نور آفتاب برای شوره می تواند خوب باشد.اما به خاطر در معرض قرار گرفتن با اشعه فرابنفش که صدمه به پوست شما می زند و ریسک سرطان پوست را زیاد می کند، حمام آفتاب نگیرید.در عوض مقدار کمتری را در هوای ازاد بگذرانید> و مطمئن باشید که پوست و بدن خود را با ضد آفتاب پوشانده اید.

درمان های تکمیلی و جایگزین

درمان های خانگی زیادی برای شوره وجود دارد:مالیدن روغن پیاز بر روی سر ها ، ماساژ پوست سر با پنیر سه روزه ، آب کشیدن با سرکه. بعضی از آنها ممکن است واقعأ کمک کنند. ولی آها زاد مورد توجه زیبایی پرستان نیستند که مور بحث قرار گیرند.بیشتر تمرکز در درمان های تکمیلی برای حل مسئله از داخل به سمت غذا و مکمل های غذایی است.بعضی از شایعترین پیشنهادات از این قرار است:

- کاهش مصرف قند و مخمر. شیرینی ها و غذاهای حاوی مخمر مانند نان ، آبجو و شراب ممکن است باعث تشویق رشد قارچ عامل شوره شوند.

- اهمیت دادن به ویتامینهای ب . اینها برای داشتن پوستی سالم الزامی است.منابع غذایی خوب شامل تمامی غلات ،زرده تخم مرغ ، سویا، موز ،اوکادو ، آجیل ، دانه ها و برگ سبز ها مانند اسفناج. مکمل های غذایی ویتامین ب در فروشگاه های غذای طبیعی و داروخانه ها موجود است.

- قرار دادن روی در غذای خود. ماده روی در بعضی از شامپوهای ضد شوره دیده می شود، کمک به تنظیم فعالیت غدد چربی (سباسه)، سیستم ایمنی را سالم و بهبودی را تسریع می بخشد. بهتر است که روی را از منابع غذایی مثل زرده تخم مرغ ، ماهی به خصوص از نوع ساردین، گوشت ، سویا ، تخمه آفتاب گردان و تمامی غلات بگیریم .

- گرفتن مقدار فراوان اسیدهای چرب امگا-۳ . اغلب اوقات به اسیدهای چرب الزامی شناخته می شوند.این چربی ها برای سلامتی خوب الزامی است.از میان چیز های دیگر آنها کمک به انتقال پیام در اعصاب می کنند و کمک به تولید سلولهای جدید و پایین آوردن میزان کلسترول می کنند و آنها همچنین کمک به سالم نگه داشتن پوست و مو می کنند. اسیدهای چرب امگا-۳ عمدتأ در ماهی های تازه آبهای عمیق به خصوص قزل آلا ،ماهی شمشیری ،ماهی خال مخالی ،شاه ماهی ،و در روغن کانولا ، سویا، بذر کتان موجود است. بعلاوه بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی طبیعی و داروخانه ها این مکملهای روغنی سبزیجات و ماهی را دارند.

- شامپو روغن درخت چای را امتحان کنید. Tea tree oil shampoo . روغن درخت چای که از برگهای درخت چای استرالیایی (Melaleuca alternifolia)، قرنها استفاده می شده است به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده ، ضد باکتری و ضد قارچ استفاده می شده است. این در تعدادی از شامپوهایی که در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی است یافت میشود. روغن می تواند در بعضی از افراد واکنش های حساسیتی دهد ، پس بلافاصله بعد از بروز این مسائل مصرف را قطع کنید.
hi dr!
     
  

 
راه صحیح اصلاح صورت با تیغ و جلوگیری از خراشیدگی پوست

برای بسیاری از مردان یکی از سختترین فعالیتهای روزانه اصلاح صورت است . در زیر چند راه حل مفید و ساده برای پایان دادن به اجرای عذاب آور اصلاح صورت در مقابل آینه را ارائه می دهیم:

۱- آمادگی لازم را کسب کنید:

داشتن آمادگی صحیح کلید موفقیت و پایان خوش اصلاح صورت است. به همین منظور قبل از هر کار صورت خود را مرطوب و نمناک کنید(حتی قبل از استفاده از صابون و یا کف ریش) .

برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید پارچه های نم دار و گر م را روی پوست صورت قرار دهید و به مقدار بسیار کم آب گرم به صورت خود بپاشید.
۲- خطوط رویش مو را دنبال کنید

یعنی در زمان اصلاح کردن دستگاه ریش تراش را در جهت رویش موی صورت که اغلب در جهت پایین است بکشید. و برای زدودن موهای گردن دستگاه را در جهت بالا بگیرید.
۳- در حمام اصلاح کنید:

بهترین محل برای اصلاح صورت حمام است. به خاطر اینکه هوای گرم و مرطوب داخل حمام پوست صورت شما را نرم ومرطوب می نماید . به همین منظور اصلاح صورت بلافاصله بعد از استحمام و داخل حمام حس خوبی را برای پوست صورت شما به ارمغان می آورد.
۴- صورت خود را از ته نتراشید:

هر چه قدر در تراشیدن و اصلاح صورت حساسیت به خرج دهید و بخواهید موی صورت را از ته بتراشید درد و سوزش بیشتری را تجربه خواهید کرد.
۵- از دستگاه های ریش ترا ش سه تیغه و یا دو تیغه استفاده نکیند:

از نظر متخصصان پوست استفاده از دستگاه های ریش تراش دو تیغه و یا سه تیغه بیشتر از اینکه برای پوست صورت مفید باشد دردناک و آسیب رسان است. زیرا بعد از اینکه اولین تیغ سلولهای پوستی اطراف رستنگاه مو را می زداید تیغه دوم باعث خراش پوست و بریدن برآمادگی های پوست می گردد. لذا بهتر است که از دستگاه های یک تیغه استفاده شود.
۶- تنها کف ریش کفایت نمی کند:

بعضی از مردان بر این اعتقادند که استفاده ا زکف ریش به تنهایی پوست صورت را مرطوب و نرم و آماده اصلاح می کند. در صورتی که چنین نیست بلکه لازم است که قبل از استفاده از کف ریش از مرطوب کننده ها ی پوست صورت یا حتی از آب ولرم استفاده نمایید.
۷- از تیغ تیز و یک با رمصرف استفاده کنید:

تیغ های کند باعث خراش پوست می شود لذا بهتر است از تیغ ها تنها یک با راستفاده نمایید. بخصوص موهای زبر و خشن تیغ را بعد از یکبار مصرف کند خواهد کرد. لذا بهتر است بیش از یکبار از تیغ استفاده نکنید.
۸- از دستگاه های ریش تراش برقی استفاده کنید:

این دستگاه ها برخلاف مدل های دستی با دوتیغ یا بیشتر صورت را از ته نمی تراشد و آسیب کمتری به پوست می رساند و لذا بعد از استفاده سوزش و آسیب کمتری را تجربه خواهید کرد.
۹- از افتر شیو با کیفیت استفاده کنید:

الکل ماده ترکیبی اصلی در افتر شیو های ارزان قیمت است. به همین خاطر بعد از پاشیدن آن روی صورت سوزش عذاب آوری را تجربه خواهید کرد. یک افتر شیو با کیفیت باید باعث طراوت پوست و پاک کردن آن از باکتری ها شود. و حتی پوست را بعد از تراشیدن التیام بخشد.

لذا در هنگام خرید افترشیو ، بر روی برچسب خرید آن نگاه کنید تا از وجود تسکین دهنده های طبیعی مثل گیاه آلوئه ورا و غیره مطمئن شوید.
۱۰- از ضد آفتاب استفاده کنید:

یکی دیگر از راه حل های خانگی حذف افترشیو و استفاده از ضد آفتاب است. این لوسیون مانع ابتلا به سرطان پوست می گردد و باعث می شود که پوست جوانتر به نظر رسد.
۱۱- از داروهای تسکین دهنده استفاده کنید:

اگر بعد از اصلاح دچا ر سوزش پوست می شوید بهتر از لوسیون های غیر تجویزی هیدروکورتیزون به عنوان افترشیو استفاده کنید. این لوسیون پوست شما را سریع تر التیام می بخشد.
۱۲- در فاصله زمانی کم اصلاح نکنید:

بهتر است زمان اصلاح صورت خود را به آخر هفته موکول کنید در این فاصله زمانی ضمن رویش مجدد موهای صورت فرصتی برای التیام و بهبود التهاب پوست فراهم می شود. و در زمان اصلاح بر تراشیدن مو از ته اصرار نورزید. زیرا سوزش و تحریک پوست مجددا عود خواهد کرد.
۱۳- از داروهای قابض یا خون بند استفاده کنید:

این دارو را در خانه و در دسترس خود قرار دهید که در صورت بریدن پوست بلافاصله از آن استفاده کنید. این دارو به دو صورت قلمی و پودر وجود دارد. که اگر در زمان استفاده مکررا آن را روی خراش قرا ردهید از خونریزی جلوگیری می کند . زاج موجود در این دارو باعث قطع خون ریزی میشود . سپس صورت خود را شست و شو دهید.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 56 از 64:  « پیشین  1  ...  55  56  57  ...  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA