انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 62 از 64:  « پیشین  1  ...  61  62  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
قارچ و خواص آن

در گذشته قارچ را از مراتع و جنگل ها جمع می کردند. امروزه درکارگاه های صنعتی تولید و در تمام سال در اکثر مغازه ها وسوپرمارکت ها عرضه می گردد.

“قارچ استخوان ها را تقویت می کند، خستگی را رفع می کند و کمبود ویتامین D را جبران می کند.” اکثر مواد غذایی در طبیعت به مقدار کافی ویتامین D دارند مثل ماهی، قارچ و بعضی از انوع پنیرها.

معمولاً چون با کمک نور آفتاب در پوست بدن به راحتی ویتامین D تولید می شود ، مقدار کمی ویتامین D لازم داریم . فقط در زمستان وقتی که نور آفتاب به ندرت به بدنمان می خورد و ما خیلی کم از خانه خارج می شویم و وقتی هم که خارج می شویم لباسهای کلفت می پوشیم، پوست ما این شانس را ندارد که از نور آفتاب استفاده کند و تولید ویتامین D نماید.

افرادی که مدت طولانی در تخت هستند و یا اصولاً بیرون نمی روند، غالباً ازکمبود ویتامین D رنج می برند و این امر به استخوان های آنها صدمه می زند. ویتامین D باعث می شود که کلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوانها بکار رود.

افراد مسن غالباً به مرض بی آهک شدن استخوان ( پوکی استخوان ) مبتلا هستند. آنها بایستی از رژیم غذائی استفاده کنند که دارای ویتامین D می باشد مثل قارچ. یک پرس قارچ(۲۰۰ گرم) نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می کند.

هر کس به هر دلیلی مدت طولانی در تخت بماند، استخوان هایش بصورت مطلوب ساخته نخواهد شد. از طرف دیگر در اثر کمبود نور خورشید و کمبود ویتامین D بدن قادر به جذب کلسیم نخواهد بود. غالباً این افراد وقتی متوجه نارسائی می شوند که می خواهند تخت را ترک کنند. با این استخوان های ضعیف بایستی انسان کاملاً مراقب باشد.

به اینگونه افراد توصیه می شود حتی المقدور درهرهفته سه مرتبه،هر بار یک پرس قارچ میل نمایند و بهتر است با شیر و یا محصولات لبنی خورده شود، چه پخته و چه خام بعنوان سالاد مصرف شود ؛ قارچ به عنوان منبع ویتامین D و شیر ، ماست و یا پنیر به عنوان منابع کلسیم ، سبب تقویت استخوان ها می شوند.

برای اینکه تمام مواد مغذی از موادغذائی به بهترین صورت جذب شوند، نیاز به ویتامین های گروه B می باشد. قارچ یک دسته از این ویتامین های سوخت و ساز را تامین می کند. هر سلول در بدن ما به ویتامین B2 موجود در قارچ نیاز دارد تا بتواند انرژی کسب کند. برای اینکه انسان زود خسته و کم حوصله نشود، اعصاب هم نیاز به ویتامین B2 دارند.

وظیفه بیوتین موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن این است که انرژی را آماده نگه می دارد و اسید فولیک در سوخت و ساز پروتئین و مواد اصلی ژن ها نقش مهمی را بازی می کند.

خانم ها بطور متوسط ۹۰% مقدار ویتامین B2 توصیه شده را دارا می باشند و بندرت یک زن اسید فولیک را به اندازه لازم جذب می کند. بنابراین برای حل این مشکل بایستی خانمها در رژیم غذائی خود غالباً از قارچ استفاده کنند.

توجه :
معمولاً قارچ را بایستی فقط بصورت پخته میل کرد. چونکه قارچ ها آلوده به موادی هستند که فقط در اثر پختن از بین می روند. ولی قارچ هایی را که در واحدهای صنعتی تولید می شوند، می توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.
hi dr!
     
  

 
کلسیم چه نقشی در بدن دارد

من فراوان ترین عنصرکانی موجود در بدن انسان هستم و مهمترین مصالح سازنده استخوانها به شمار می آیم و روی این همین اصل شما روزانه از نیم گرم با یک گرم به من احتیاج دارید

والا ممکن است به بیماری نرمی استخوان – عقب ماندگی در رشد و کرم خوردن دندان مبتلا شوید ، شما میتوانید مرا در مرکبات – شیر – سفیده ی تخم مرغ و چند خوراکی دیگر مثل چغندر – هویج – کلم – گندم – سیب زمینی – یونجه – اسفناج – توت فرنگی – گردو – تره – تره فرنگی – کاهو – غلات – تمشک – نخود تازه – لوبیای تازه – فندق – بادام – پسته – کرفس – پیاز – عدس و انگور پیدا کنید . من خوراک استخوان – دندان – غضروفها – هسته های سلولی – خون – چربی سلسله اعصاب بوده برای هضم غذا برای جذب غذا و همچنین برای سنگر بندی آهکی در اطراف میکروبهایی مثل میکرب سل ودمل لازم وضروری هستم.

ویتامین ها و هورمونها در جذب من در بدن انسان دخالت مستقیم دارند و چون آفتاب وشرایط محیط در جذب من بستگی کامل دارند ، عوارض کمبود من در ساکنان مختلف متفاوت است درنواحی گرمسیری و آفتابی کمبود من کمتر از مناطق معتدله و سردسیر دیده میشود .

نور آفتاب یکی از بزرگترین عوامل حیاتی برای جذب من به شمار می آید چه ویتامین د که در جذب من دخالت مستقیم دارد به وسیله نور آفتاب ساخته میشود .

درمناطقی که نور آفتاب به حد کافی ندارند جذب من به آسانی صورت نمی گیرد و تظاهرات کمبود من بیشتر به چشم می خورد و به همین جهت است که ساکنان این نواحی به من نیاز بیشتری دارند و بایستی با خوردن سبزیها و میوه ها کمبود مرا جبران کنند .

آنهایی که فکر می کنند تنها با خوردن شیر گرسنگی خود را نسبت به من برطرف کنند سخت در اشتباه می باشند و بهترین دلیلی که در رد این ادعا می توان اقامه کرد این است که مردم آمریکا بیشتر از سایر مناطق جهان شیر می خوردند و بیشتر از سایر ساکنان قاره های جهان دچار کمبود من هستند – بیماری نرمی استخوان در کودکان انگلیسی به قدری زیاد است که عده این بیماری را مرض انگلیسی ها می دانند و برعکس در جنوب ایران و سواحل خلیج فارس با اینکه کمتر شیر می خوردند و خاکشان از نظر کلسیم فقیر است کمتر به این مرض مبتلا شده و کمتر دچار کرم خوردگی دندان میشوند .

یکی از بهترین منابع گیاهی من انگبین های گیاهی مثل شیر خشت ، ترنجبین وگز علفی میباشد – در خوانسار و نواحی اطراف اصفهان که گز زیاد مصرف میشود و همچنین در آذربایجان که به خوردن گز علفی علاقه زیاد دارند ، بیماری نرمی استخوان و کرم خوردگی دندان کمتر دیده میشود .

ساکنان فقیر بلوچستان با اینکه دچار فقر غذایی هستند و به شیر لبنیات کمتر دسترسی دارند ، معذلک از بیماری نرمی استخوان و پوسیدگی دندان معاف می باشند چه آنها علاوه برداشتن آفتاب فراوان از سبزی های صحرایی که غالبا سرشار از کلسیم هستند تغذیه می نمایند و نان را بیشتر با سبوس که مقدار زیادی کلسیم دارد میل می نمایند .

سیاهپوستان و ساکنان مناطق حاره دندان هایشان به مراتب سفید تر و محکم تر از شما سفید پوستان می باشد زیرا آنها از کلسیم موجود در گیاهان و تابش مستقیم آفتاب بیشتر استفاده و بهره برداری میکنند و این یک حقیقت است که سیاه پوستان مقاومت بدنشان در برابر آفتاب زیاد تر بوده و می توانند عریان در مزارع کار کنند بدون آنکه تابش آفتاب کوچکترین صدمه ای به پوست بدن آنها وارد آورد .

کسانی که به سفر حج رفته اند بخوبی که در عرفات سیاه پوستان وساکنان محل از ظهر تا غروب آفتاب در دامنه ی کوه رحمت دربرابر تابش مستقیم خورشید می ایستند و هیچگونه صدمه ای نمی خوردند وطبق دستورها و موازی دینی ایستادن ما در آفتاب ممنوع بوده و بایستی در زیر چادرها وقوف نماییم .

حال به خوبی متوجه خواهید شد که چرا با وجود فراوانی کلسیم درمناطق معتدله گرسنگی نامرئی من دراین نواحی رایج است ساکنان نواحی گرمسیر و استوایی با اینکه قد وقامت کوتاه داشته و رشد زیاد نمی کنند استخوان بندی محکمتری دارند و برعکس در نواحی معتدله و اروپا رشد زیادتر استخوان بندی درشت تر ولی پوک تر است و همگی استخوانی ترد وشکننده دارند ، این ضعف استخوان در کشورهای مترقی و پیشرفته روز به روز زیادتر میشود .

در آمریکا دانشمندان متوجه شده اند که اسکلت نسل جوان گرچه به ظاهر درشت تر از اسکلت نیاکانشان می باشد اما درعوض سست و شکننده شده است و برای نجات از عواقب وخیم آن به همه توصیه میشود که تا می توانند روغن ماهی وترکیبات دیگری که ویتامین د دارند بخورند ، حال در اینجا این سوال پیش می آید که چرا اسکیموها با این که کمتر رنگ آفتاب را می بینند به بیماری نرمی استخوان مبتلا نشده و از این مرض و کرم خوردگی دندان رنج نمی برند بلکه همگی استخوانی محکم و دندانهای تیز و برنده وسالم دارند در جواب این سوال دانشمندان اظهار عقیده میکنند که آنها با جویدن استخوان شکار و یا ماهی کلسیم و ویتامین د بدن خود را تامین کرده و بدن آنها سرشار از ویتامین د می شود .
hi dr!
     
  

 
نعناع و خواص آن

خانواده: (LabiataeLamiaceae)

مشخصات:
گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی‌متر که ریزوم و ساقه رونده دارد واز آن ساقه‌ها‌ی بالارونده و ریشه‌های پایین رونده بوجود می‌آید.

برگها متقابل متلاقی و سر نیزه‌ای که دارای دمبرگ خیلی کوتاه و نوعی رگبرگ که ظاهری خشن به برگ می‌دهد.
گلهای ریز صورتی بصورت خوشه‌ای درون سنبله‌ای کاذب انتهایی در بالای برگها قرار می‌گیرند. میوه ۴ فندقه تخم مرغی .تیره و براق بوده و درون کاسه چرمی‌گل تشکیل می‌شود.

پراکندگی:
در اکثر نقاط جهان کشت می‌شود. در بعضی از نقاط ایران کشت شده وگاهی بصورت خودرو یافت می‌شود.

بخشهای مورد استفاده:
برگ و سرشاخه‌های گل‌دار

ترکیبات شیمیایی:
منتول Menthol و منتونMenthon بیشترین مواد موثره آن می‌باشند.

خواص:
• اثر شل‌کنندگی بر روی عضلات صاف دستگاه گوارش دارد.
• باعث کم شدن فشار داخل معده شده لذا ترشح اسید را کاهش می‌دهد.
• منجر به کاهش گاز داخل روده‌ها می‌شود.
• با مهار رشد و تکثیر میکرب هلیکوباکترپیلوری از بروز التهاب و زخم معده و اثنی عشر جلوگیری می‌کند.
• باعث افزایش صفرا می‌گردد.
• اثرات ضد اسپاسم در اختلالات عضلانی- عصبی دارد.

موارد مصرف:
پیشگیری
• در بیماران با روده تحریک پذیر و افراد عادی نعنا منجر به کاهش علایم ناشی از تجمع گاز در روده‌ها می‌گردد.
• با مهار رشد هلیکوباکترپیلوری احتمال بروز زخم معده و اثنی عشر را کاهش می‌دهد.
درمان
• التهاب حاد معده که توام با درد باشد.(خوراکی) کمکی
• در بیماران با روده تحریک پذیر با کاهش گاز روده منجر به کاهش درد می‌گردد. (خوراکی) معادل
• با افزایش ترشح صفرا منجربه کاهش سوئ هضم وافزایش اشتها می‌گردد. (خوراکی) کمکی
• منجر به کاهش اسپاسم عضلانی وکوفتگی آن می‌گردد. (موضعی) کمکی
• باعث کاهش ورفع سردردهای عصبی-کششی می‌گردد. (موضعی) معادل و کمکی

نعنا و پیشگیری
نعنا در پیشگیری از اختلالات سوء هضم بواسطه
۱) افزایش ترشح صفرا
۲) کاهش ترشح اسید معده
۳) کاهش تجمع گاز در روده
۴) شل کردن عضلات صاف جدار روده
موثر می‌باشد.
تداخلات دارویی:
• اثر نیفدیپین را افزایش می‌دهد.
• مهار کننده نسبتاً قوی آنزیم کبدیP450 بوده لذا باید در مصرف توام با داروهایی که متابولیسم کبدی دارند احتیاط گردد.(مراجعه شود به مبحث هوفاریقون)

موارد منع مصرف:
• بعلت افزایش ترشح صفرا در مواردی که انسدادی در مسیر صفراوی وجود دارد( سنگ کیسه صفرا و مسیر صفراوی) با احتیاط مصرف گردد.
• بعلت اثر شل کنندگی دریچه تحتانی مری در افرادی که برگشت اسید معده به مری دارند با احتیاط مصرف گردد.
• موارد نادر پس از تماس با پوست اطراف بینی نوزادان منجر به حساسیت تنفسی گشته لذا در این موضع نباید مصرف گردد.

مصرف در دوران بارداری:
بعلت اثرات قاعده آوری مصرف فرآورده های تغلیظ شده در اوایل بارداری ممنوع است.

مصرف در دوران شیردهی:
منعی گزارش نشده است
hi dr!
     
  

 
آشنایی با دارچین و خواص آن

دارچین اشتها اور ، نشاط آور بوده و نفس را باز می کند . پادزهر خوبی برای سموم حیوانی و نباتی می باشد . دلهره و وسواس را ار بین می برد . کبد و معده را تقویت می کند . ضد سکسکه می باشد و رعشه را تسکین می دهد.

نام دارچین ، مخصوص پوستهای معطری است که بهترین آنها در سیلان به عمل می آید و انواع دیگر آن که در خارج از سیلان می روید به مرغوبی دارچین سیلان نیست . فارسی آن دارچین سفید است.

اعراب آن را دارصینی می نامند. سلیخه نوع چینی آن است که به آن دارچین ختایی هم می گویند و در هند و عمان کاشته می شود . بوی آن کمتر از داچین سفید بوده و رنگ آن کمی سرخ است و در خواص مانند دارچین سفید است منتها کمی ضعیف تر .

قرفه نوع دیگری از دارچین است که خارج از سیلان روییده و دارای پوست ضخیمی می باشد و در لغتت عرب قرفه به معنی پوست درخت است و اختصاصا نام این پوست می باشد . قرفه نیز دارای تمام خواص دارچین بوده و قدرت آن در تقویت بیشتر از دارچین سفید است ولی منافع دیگر آن کمتر از دارچین می باشد .

اشتها آور بوده ، غذاهای سنگین را لطیف می کند. ایرانیان دارچین را مانند چای دم کرده و قبل و بعد از غذا می نوشند و چای دارچین معروف است .

نفس را باز می کند و تنفس را آسان می کند و نشاط آور بوده و قلب را جلا می دهد. من پادزهر سموم حیوانی و نباتی و معدنی بوده و ضد خفقان و وحشت است .

دلهره و وسواس را از بین می برد و برای درمان جنون تجویز شده است . کار دارجین تقویت اعضای رئیسه بدن مخصوصا معده و کبد می باشد. این پوست بوی بد دهان را از بین می برد ، تنگ نفس و سرفه خلطی را درمان می کند و آواز را تصفیه می کند .

پخته دارچین با سرکه و مصطکی جهت درمان سکسکه تجویز شده است .

مالیدن مخلوط کوبیده دارچین با عسل زخمهای چرکی را خشک کرده و کک و مک را از بین می برد و چنانچه با سرکه همراه شود باز هم مفید است .

اگر دارچین را در روغن بجوشانید مالیدن این روغن به تنهایی یا با زرده تخم مرغ پخته ، جهت رعشه و تسکین درد عضلات مفید است و برای درمان اعضای بی حس شده به کارمی رود .

چکاندن این روغن در گوش سنگینی انرا از بین می برد و برای یرقان و بواسیر نافع است . در صنعت دارو سازی از اسانس دارچین در طب سنتی ایران از عرق و عطر دارچین استفاده می کنند .
hi dr!
     
  

 
خواص دارویی چای سبز

قدمت استفاده از چای به بیش از ۵۰۰۰۰۰ سال قبل میرسد. شواهد گیاهشناسی نشان می‌دهند که هند، چین، برمه و تایلند خاستگاه چای می‌باشند.

به نظر میرسد کلمه انگلیسی Tea از کلمه مالاکائی "teh" یا کلمه چینی "t'e" گرفته شده باشد. اصطلاح چینی "Ch'a" منشاء نامگذاری چای در سایر زبانها می‌باشد.

هلندی‌ها و پرتغالی‌ها که اولین وارد کننده‌های اصلی چای بودند احتمالاً این نام‌ها را به کشورهای اروپایی و خاورمیانه معرفی نمودند.
چای دارای بهترین کیفیت از جوانه‌های تازه شامل دو یا سه برگ اول بعلاوه شکوفه‌های در حال رشد بدست می‌آید چای با کیفیت پائین که در تهیه چای فوری و brick tea به کار می‌رود از برگ‌های پائین ساقه حاصل می‌شود.

۳ نوع اصلی چای شناخته شده است:
۱- چای سیاه، بیشترین نوع تجاری چای بوده که به فاصله کوتاهی پس از چیده شدن، در طی مراحل خشک شدن و نگهداری دچار اکسیداسیون آنزیمی (تخمیر) می‌شود.
موادی بنام کاتشین (Catechin) و پلی فنولهای موجود در برگ‌های چای تبدیل به ترکیبات قهوه‌ای یا قرمزی بنام تئوفلاوین و تئوروبیجین می‌شوند که موجب می‌شوند چای دم کرده به رنگ سیاه درآید.
۲- چای الانگ (Olang) که به رنگ قرمز یا زرد است و با تخمیر نسبی بدست می‌آید.
۳- چای سبز که دچار تخمیر نمی‌شود و بلافاصله بعد از چیدن از اکسیداسیون کاتشین محافظت می‌شود که اکثر فوائد درمانی چای را به آن نسبت می‌دهند.
از چای سبز در طب سنتی هند به عنوان نشاط‌آور ضعیف، محرک،‌مدر و قابض و در طب سنتی چین بعنوان قابض، تقویت کننده قلب، محرک سیستم عصبی مرکزی و مدر استفاده شده است. سایر کاربردهای سنتی آن در درمان نفخ،‌ تنظیم درجه حرارت بدن، تسریع هضم و بهبود روندهای تفکر بوده است.
نتایج مطالعات بالینی
بیماریهای قلبی- عروقی:

بین محتوی فلاونوئید رژیم غذایی و کاهش خطر بیماری قلبی ارتباط مثبت قوی وجود دارد. موادی مانند چای، پیاز و سیب حاوی فلاونوئید هستند. همچنین مصرف کنندگان چای سیاه فشار خون سیستولی کمتری دارند.

اختلال عملکرد مغزی :

خاصیت ضد اکسیداسیون پلی فنولهای چای سبز ممکن است در اختلالات مغزی یک اثر محافظتی داشته باشد.
اختلالات چربی:

چای معمولاً موجب کاهش چربیهای خون می‌شود اما در همه مطالعات نتایج یکسانی حاصل نشده است.

اختلالات کلیوی:

پلی فنولهای موجود در چای سبز عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه بهبود می‌بخشند.
سرطان:

در ژاپن خوردن حداقل ۱۰ فنجان چای در روز با کاهش خطر سرطان معده همراه بوده است. همچنین مطالعات مختلفی در ارتباط با تأثیر مثبت چای در پیشگیری از سرطان لوزالمعده، روده بزرگ، ریه و رحم انجام شده است.
پوسیدگی دندان:

عصاره برگ چای سبز دارای اثرات ضد میکروبی است و از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
کاهش وزن:

پلی فنولهای چای سبز فعالیت آمیلاز بزاق(آنزیم تجزیه کننده قندها) را مهار می‌کند. جالب است بدانید که چای بدون داشتن عوارض خطرناک داروهای کاهنده وزن میتواند موجب کاهش وزن، اندازه دور کمر و تری گلیسرید خون مبتلایان به چاقی شود.
موارد منع مصرف:
اعتقاد بر آنست که قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز یا ترکیبات پلی فنول آن استفاده نمود.

شواهد موجود حاکی از آنست که مقادیر بیش از ۲۵۰ میلی لیتر در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب کم خونی می‌شود.

شواهدی مبنی بر منع مصرف در حاملگی وجود ندارد با اینحال باید با پزشک مشورت نمود. مصرف چای سبز در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.
تداخلات دارویی:
افزایش اثر متی سیلین و بنزیل پنی سیلین، تشدید اثر آسپیرین و سایر داروهای
ضد انعقاد مانند وارفارین (ویتامین K موجود در چای سبز میتواند بر ضد اثرات وارفارین عمل نماید).
عوارض:
مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی از عصاره های آن وجود دارد در بعضی از افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می‌شود.
توجهات ویژه:
چای دارای مقادیر کم سدیم و مقدار زیادی پتاسیم است و از آنجا که بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مرحله پایانی بایستی مصرف پتاسیم خود را محدود نمایند، بایستی به این مسئله توجه نمایند.

علاوه بر این انواع چای ممکن است موجب تحریک بروز آسم در افراد حساس شوند.


تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن مرتب چای سبز می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌های ناعلاجی مثل سرطان بسیار موثر باشد.

چای سبز حاوی مواد ترکیبی به نام فیتوکمیکال و پولیفنول است که این ترکیب‌ها نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان قابلیت مبارزه با سلول‌های سرطانی را داراست.
این ترکیب می‌تواند از رشد سلول‌ها و تومورهای سرطانی جلوگیری کند. تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افرادی که روزانه چای سبز می‌نوشند خطر ابتلا به سرطان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

همچنین اشخاص مبتلا به سرطان‌هایی نظیر، سرطان خون، ریه، معده، سینه و روده که چای سبز می‌نوشند در درمان بیماری خود کمک عمده‌ای می‌کنند.

به افراد سرطانی البته نوشیدن ۲ یا ۳ فنجان چای سبز در روز پشنهاد می‌شود.
بیماری‌های قلبی‌

یکی از عوامل اصلی امراض و حمله‌های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر ویتامین‌های A و C خود ، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می‌گردد که این موضوع خطر احتمال حمله قلبی و امراضی از این دسته را پایین می‌آورد.

استحکام دندان‌ها

این نوع چای حاوی ماده‌ای به نام فلورین (flourine) نیز است. فلورین سبب می‌شود تا ساختار داخلی دندان‌ها محکم شود و از پوکی و کرم خوردگی آنها جلوگیری می‌کند.

آرامبخش و ضد استرس‌

این نوشیدنی گیاهی نوعی آرامبخش نیز محسوب می‌شود. با نوشیدن این چای سیستم عصبی بدن شما مقاوم‌تر شده، آرامش اعصاب و دوری از فشارهای عصبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

از آنجایی که بسیاری از بیماری‌ها ارتباط مستقیم با استرس و سیستم عصبی دارند، نوشیدن این چای را می‌توان به نوعی داروی تمام بیماری‌ها نام برد.

از فواید دیگر چای سبز می‌توان به بالا بردن قدرت فکری و قابلیت تمرکز بهتر، پیشگیری از امراضی مثل آلزایمر، درمان آماس مفاصل، درمان ام‌اس و پیشگیری از بیماری، کاهش وزن در افراد چاق اشاره کرد.
hi dr!
     
  

 
درمان زخم ها و سوختگی با استفاده از گیاهان دارویی

مقدمه
اخیراً استفاده از درمانهای گیاهی به طور فزاینده‎ای در میان بیمارانی که بدنبال روش‎های درمانی سنتی هستند، مرسوم شده و مورد پسند بیماران و پزشکان قرار گرفته است.

تعداد ویزیت‎های انجام شده توسط پزشکان طب سنتی در آمریکا به سرعت در حال افزایش است. در ۱۹۹۷ تعداد این ویزیت‎ها تقریباً ۶۲۹ میلیون مورد بود که از تعداد کل ویزیت‎های پزشکان مراقبت‎های اولیه فراتر می‎باشد

در این سال تقریباً ۲۷ بیلیون دلار برای درمانهای سنتی هزینه شده و ۲۴/۳ بیلیون دلار آن مربوط به درمانهای گیاهی می‎باشد. بطور تخمینی تقریباً ۵۰% از مردم انواعی از طب سنتی را مورد استفاده قرار می‎دهند و بسیاری از بیماران این موضوع را به پزشک خود نمی‎گویند.

در آلمان یک مرجع تنظیم کننده بنام کمیسیونE بررسی گسترده گیاهان شایع را انجام و کیفیت، اثربخشی بالینی و موارد استفاده ۳۰۰ فرآورده گیاهی را مورد ارزیابی قرار داده و این بررسی‎ها به استاندارد شدن درمانهای گیاهی منجر شده است.

در حال حاضر ایالات متحده‌ قوانین سختی در مورد فرآورده‎های گیاهی اعمال می‎نماید. در اروپا و آسیا طی هزاران سال درمانهای گیاهی به طور موفقیت‎آمیزی در درمان اختلالات پوستی به کار رفته‎اند. اکنون این درمانها بصورت علمی مورد پژوهش قرار می‎گیرند.
بررسی اثربخشی تعدادی از درمانهای گیاهی برای وضعیت‎های درماتولوژیک در حال انجام است و بعضی از آنها شواهد علمی قابل توجهی از اثربخشی را نشان داده‎اند.

ترکیبات گیاهی زیادی برای بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای پوست جهت فروش عرضه می‎شوند. اکنون که ارتباطات پیشرفته بین پزشکان سرتاسر دنیا وجود دارد، مهم است که اطلاعات مربوط به درمانهای گیاهی،‌ اثرات آنها و تداخلات داروئی را به اطلاع یکدیگر برسانیم تا ارائه راههای درمانی سنتی به بیمارانمان امکان‎پذیر باشد. این مقاله برای آموزش و استفاده از این چالش‎های درمانی نوشته شده است.

اطلاعاتی که با یک روش عملی تألیف شده باشند ممکن است اکثر بیماران را قادر سازند از این درمانها که اکنون در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‎گیرند، سود ببرند.

در این نوشتار داروهای گیاهی دارای شواهد علمی مبتنی بر اثربخشی بالینی و نیز گیاهان رایج که در درمان اختلالات پوستی مفید بوده‎اند مورد بررسی قرار گرفته اند. بی‎خطر بودن هر گیاه مشخص شده است تا پزشک قادر باشد درمانهای گیاهی را که ممکن است در کار بالینی مورد استفاده قرار دهد، بهتر بشناسد. همچنین تداخلات دارویی و عوارض شایع داروهای گیاهی در زمینه بیماریهای پوستی بیان شده است.
Aloe vera
یک برگ تازه از آلوئه را برش داده و ژل حاصل از آن را روی پوست قرار دهید، یا پوست آن را جدا کنید و باقیمانده برگ را روی پوست بمالید.

برگهای گیاه آلوئه (صبرزرد)، ۲ ماده؛ ژل و یک شیره یا لاتکس تولید می‎کنند. ژل را از قسمت داخلی برگ بدست می‎آورند و طی قرن‎ها برای درمان موضعی زخم‎ها و سوختگی‎ها به کار برده‎اند. شیره یا لاتکس یک مایع تلخ زرد رنگ است که از بخش‎های ویژه‎ای از پوسته داخلی برگ استخراج می‎کنند و معمولاً بصورت پودر فروخته می‎شود و اثرات ملین بسیار قوی دارد.

چندین گزارش موردی و مطالعه روی حیوانات نشان داده که آلوئه سوزش، خارش و اسکار همراه با درماتیت ناشی از اشعه را کاهش می‎دهد. همچنین بهبود زخم‎های مزمن پا، زخم‎های ناشی از جراحی و سرمازدگی اعضاء را تسریع می‎نماید. مکانیزم اثر در مطالعات in vivo حیوانی مطالعه شده است.
آلوئه،‌ترومبوکسان A2 و B2 و پروستاگلاندین ۲α را که موجب انقباض عروقی و تجمع پلاکتی
می‎شوند، کاهش میدهد وبنظر میرسد پرفیوژن پوستی را افزایش و خطر از دست رفتن بافت بعلت ایسکمی را کاهش می‎دهد.

مطالعات in vitro نشان داده‎اند که یک کربوکسی پپتیداز که برادی کینین(عامل قدرتمند ایجاد کننده درد در التهاب حاد) را غیرفعال می‎کند،‌ احتمالاً درد در محل درمان را کاهش می‎دهد. سالیسیلیک اسید در آلوئه وجود دارد و با مهار تولید پروستاگلاندین بعنوان یک مسکن وضد التهاب عمل می‎کند.

لاکتات منیزیوم موجود در آلوئه با مهار هیستیدین دکربوکسیلاز که تبدیل هیستیدین به هیستامین را در Mast cells کنترل می‎کند بعنوان یک ضد خارش تأثیر دارد. همچنین به نظر می‎رسد برطرف شدن التهاب بعلت خواص Immunomodulatory پلی‎ساکاریدهای ژل به ویژه Acetylated mannas باشد. در in vitro آلوئه فعالیت باکتریسید و ضد قارچ دارد. عارضه جانبی عمده در استفاده موضعی از ژل آلوئه، درماتیت تماسی آلرژیک است. همچنین تأخیر ترمیم بعد از لاپاراتومی یا سزارین گزارش شده است. در صورت استفاده درست، مصرف خوراکی آلوئه بسیار مطمئن است.
Honey ( عسل )
طی قرنها از مصرف موضعی عسل برای تسریع بهبود زخمها استفاده شده و در درمان سوختگی‎ها، زخم بستر (Decubitus ulcer) و زخم‎های عفونی مفید بوده است. در in vitro عسل در برابر ارگانیزمهای شایع عفونی کننده زخم‎های جراحی، دارای فعالیت آنتی باکتریال و ضد قارچ بوده است.

در ۱۹۹۸ طی مطالعه کوچکی، ۹ شیرخوار مبتلا به عفونت زخم بزرگ و باز با کشت مثبت متعاقب عمل جراحی که در آنها درمان استاندارد (بیش از ۱۴ روز آنتی بیوتیک مناسب داخل وریدی و شستن با کلرهگزیدین) با شکست مواجه شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند.

این زخم‎ها ۲ بار در روز با ۵ تا ۱۰ میلی‎لیتر عسل تازه تغییر نیافته، تحت درمان قرار گرفتند، ۵ روز پس از شروع درمان بهبود بالینی قابل توجهی مشاهده و در روز بیست و یکم پس از آغاز درمان تمامی زخم‎ها کاملاً بسته، تمیز و استریل بودند. در دیگر کارآزمایی تصادفی کنترل شده، گاز آغشته به عسل با یک ورقه Polyurethan در سوختگی‎های با ضخامت نسبی (Partial-thickness) مقایسه و از نظر آماری زخم‎هایی که با عسل درمان شده بودند نسبت به زخم‎هایی که با ورقه پلی اورتان تحت درمان قرار گرفتند، زودتر التیام (به طور متوسط ۸/۱۰ روز در مقابل ۳/۱۵ روز) و از نظر عوارض مانند عفونت، گرانولاسیون بیش از حد و انقباض زخم (Contracture) یکسان بودند.

بنظر می‎رسد، خواص عسل در ترمیم زخم‎ها به علت ویژگیهای دبرید کننده آنزیم کاتالاز، جذب ادم ناشی از خاصیت عسل در جذب رطوبت (Hygroscopic)، توانایی آن برای گسترش گرانولاسیون و اپی‎تلیزاسیون از لبه‎های زخم و خواص آنتی میکروبیال آن باشد. .

اگرچه گزارشهایی در ارتباط با درماتیت تماسی ناشی از عسل وجود دارد اما عوارض جانبی مهمی گزارش نشده است.
Marigold (گل همیشه‎بهار )
گیاه Calendula officinalis که بیشتر به نام گل همیشه‎بهار معروف است، از قدیم‎الایام بصورت موضعی مورد استفاده قرار می‎گرفته و در حال حاضر بعنوان یک آنتی سپتیک و ترمیم دهنده زخم توسط کمیسیون E آلمان مورد تأیید قرار گرفته است.

گیاه فروشان معاصر فرآورده موضعی همیشه بهار را برای زخم‎ها، سوختگی‎ها، تاول‎ها، بثورات جلدی، خشکی و ترک پوست، ‌زونا و واریس توصیه می‎کنند. استفاده از فرم دهانشویه آن نیز برای رفع التهاب دهان و ناحیه حلق مرسوم است.

پماد یا کرم همیشه بهار با مخلوط کردن ۲ تا ۵ گرم از گل‎های آن با ۱۰۰ گرم پماد چندبار در روز به کار می‎رود. فرم دهانشویه و لوسیون آن با آمیختن ۱ تا ۲ قاشق چایخوری (۱۰-۵میلی‎لیتر) تنطور همیشه بهار با ۲۵/۰ تا ۵/۰ لیتر آب تهیه می‎شود.
عارضه جانبی مهم درماتیت تماسی آلرژیک است. هیچ عارضه جانبی خطرناکی گزارش نشده است و برای مصارف موضعی و خوراکی بیخطر می‎باشد
بنظر می‎رسد اثرات ضد التهابی آن بعلت تری ترپنوئیدها باشد. در مطالعه بر روی حیوانات، همیشه بهار گرانولاسیون را تحریک و گلیکوپروتئین‎ها و کلاژن را در زخم‎ها افزایش می‎دهد و در invitro دارای خواص آنتی میکروبیال و تعدیل کننده ایمنی است .
Tannins
گیاهان بسیاری دارای تانین هستند که بعنوان یک قابض به خشک شدن زخم‎های مترشحه و خونریزی دهنده کمک می‎کنند. از جمله این گیاهان میتوان به برگ گردوی انگلیسی،قضیب ذهب (Goldenrod)، Labrador tea، اسطوخدوس (Lavender)، گل ماهور (Mullein)، پوست بلوط، ریوند چینی (Chinese rhubard)، گل راعی (St John’s wort) و ترشک (Yellow dock) اشاره نمود.

از تانین‎ها به صورت موضعی در ضایعات باز ترشح‎دار، زخم‎ها، هموروئید و سوختگی‎های درجه ۳ استفاده شده است. تانین‎ها بر روی سطوح خونریزی دهنده یک اثر قابض یا هموستاتیک را بعلت انقباض عروقی موضعی و احتمالاً افزایش میزان انعقاد موجب می‎شوند. عصاره آبی گیاهان محتوی تانین بعلت انقباض عروقی و تشکیل لخته مصنوعی (احتمالاً ناشی از واکنش تانین‎ـ پروتئین) فعالیت هموستاتیک خود را نشان می‎دهند که منجر به ایجاد یک توپی (Plug) مکانیکی برای متوقف نمودن خونریزی از عروق خونی کوچک می‎شود . این اثر میتواند برای خونریزیهای خفیف داخلی نیز مفید باشد.
کاربرد موضعی تانین‎ها روی پوست واجد اثرات مطلوب در سوختگی‎ها، اگزمای همراه با ترشح و عفونت‎های ویروسی است. در اوایل قرن بیستم، اسپری‎های محتوی تانین بعنوان درمان ترجیح داده شده در سوختگی‎های شدید مورد استفاده قرار گرفتند. مجموعه تانین ـ پروتئین تشکیل شده بعنوان یک غشای مصنوعی نیمه تراوا بنام eschar عمل می‎کند اما بعلت ایجاد سطوح سمی تانیک اسید که گاهی اوقات از طریق پوست آسیب دیده جذب می‎شد، این روش متروک گردید.
تانیک اسید به سلولهای ریشه‎ای (Stem Cells) اپی‎تلیال آسیب رسانده و سبب تشکیل اسکار وسیعی می‎گردد. با اینحال در چین هنوز هم از این روش با استفاده از تانین‎های متراکم که سمیت کمتری داشته و اپیدرم در حال بازسازی را تخریب نمی‎کند، استفاده می‎شود.
سایر گیاهان محتوی تانین عبارتند از : گیاه انجیلی Hamamelis (witchhazel)، نوعی علــــف نقره ایPotentilla tormentilla (tormentil)، بلـــــوط Quercus (oak)، غـــافــث Agrimonia (agrimony)، علف مبارک Geum(avens)، Krameria (rhatany)، شمعدانی وحشی Geranium (Cranesbill)، تاتاری Carduus benedicta (blessed thistle)، صمغ عربی Acacia catechu (catechu)، دو دندان Bidens (bur-marigold)، Sanguisorba (burnet)، پای شیر Alchemilla (ladies mantle) وانجبار Polygonun (bistort)
استفاده از سایر فرم های داروئی در سوختگی‎ها:
بطور معمول استفاده از گیاهان یک راه مطمئن برای تقویت سیستم‎های بدن است، مهم آنست که قبل از استفاده از گیاه درمانی، تشخیص مسجل گردد.

از گیاهان می‎توان بصورت عصاره‎های خشک (کپسولها، پودرها و چای)، گلیسیریت‎ها (عصاره‎های گلیسرینی)، یا تنطورها
(عصاره‎های الکلی) استفاده کرد. در صورتیکه دستور دیگری مدنظر نباشد، چای را با ریختن یک قاشق چایخوری گیاه در یک فنجان آب داغ می‎توان تهیه نمود. برای تهیه دم کرده، ۵ تا ۱۰ دقیقه برگ یا گل و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ریشه گیاه را دم می‎کنند و ۴-۲ فنجان در روز نوشیده می‎شود. تنطورها را باید به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان به کار برد.

برای فعال کردن سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت درطی فاز حاد بیماری ۶۰-۳۰ قطره از قسمتهای‎مساوی از تنطورهای کوکب کوهی (Echinaceae purpura) cone flower، و ختم ذهبیgoldenseal (Hydrastis Canadensis) ، را هر ۴-۳ساعت یکبار به کار برید.
گیاه آب بشقابی Gotu kola (Centella asiatica) با موفقیت بسیار در سوختگیهای درجه ۲ و ۳ به کار رفته است. کاربرد موضعی روزانه از چروکیدگی و تورم پوست پیشگیری یا آن را محدود و از تشکیل اسکار جلوگیری می‎نماید. همچنین بهبودی را زیاد و فیبروز را کم می‎کند.
گیاهانی که جریان خون به پوست را بهبود می‎بخشند می‎توانند تحویل مواد غذایی به پوست را تسهیل نموده و مواد زاید متابولیکی راکاهش دهند. ترکیبی از قسمتهای مساوی از گیاهان زیر را بصورت چای (یک فنجان ۴ تا ۶ بار در روز) یا تنطور (۳۰تا۶۰قطره ۳ تا ۴ بار در روز) تهیه نمایید.
Yarrow (Archillea millefolium)
Cleavers (Gallium aparine) بی‎تی راخ
Prickly ash bark (xanthoxyllum clava herculis).
Marigold (Calendula officinalis) همیشه بهار
Ginger root (Zingiberofficinalis)زنجبیل

برای برطرف نمودن درد حاد در سوختگی، قسمت‎های مساوی از تنطور
Jamaican dogwood (piscidia erythrina)
Valerian (Valeriana officinalis) سنبل‎الطیب
St. John’s wort (Hypericum perforatum) گل راعی
California poppy (Escholzia californica) جام طلایی و را با نصف قسمت ازیاسمن زرد gelsemium (Gelsemium sempiverens) مخلوط نموده و در مرحله حاد ۱۰ تا ۱۵ قطره هر ۱۵ دقیقه (تا ۸ دوز) به کار برید. برای برطرف نمودن دردهای ژنرالیزه ۳۰قطره ۳ تا ۴ بار در روز استفاده نمایید.
مصرف خارجی فرآورده‎های روغنی گل راعی برای درمان و مرحله پس از درمان آسیبهای حاد، کوفتگیها، دردهای عضلانی و سوختگیهای درجه ۱ مورد تأیید کمیسیون E قرار گرفته است .
برگ هماور Comfrey (symphytum officinalis) : یک فنجان چای غلیظ محتوی ۱۰ قاشق چایخوری پر از این گیاه تهیه و برای شستشوی ناحیه استفاده نمایند. برای مدت طولانی بصورت خوراکی استفاده نشود زیرا خطر بالقوه برای آسیب کبدی را بدنبال دارد.
پودر نارون Slippery elm (ulmus rubra)، ریشه ختمی Marshmallow (Althea officinalis)، Goldenseal و ریشه هماور را مخلوط و برای تسریع بهبودی وکاهش خطر عفونت در محل سوختگی به کار برید(۱۹).
در فرانسه برگ گردو به صورت موضعی برای درمان آفتاب سوختگی و سوختگیهای سطحی به کار رفته است

نتیجه‎گیری
استفاده از درمانهای سنتی منجمله گیاه درمانی در حال افزایش است.بسیاری از این درمانها برای قرنها مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی نشان داده‎اند.

چندین کارآزمایی تصادفی کنترل شده نیز نتایج امیدبخشی را برای استفاده از گیاه درمانی در درمان اختلالات درماتولوژیک منجمله زخمها و سوختگیها نشان داده‎اند. با اینحال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و همت علاقمندان این رشته را می‎طلبد
hi dr!
     
  

 
طالبی , خواص آن

طالبی (cantaloupe) نام خود را از روستای ایتالیایی کانتالوپ (cantalup) گرفته است، روستایی که در سال ۱۷۰۰ بعد از میلاد در آن برای اولین بار طالبی کشت شده است. طالبی از خانواده خیار و کدو تنبل است و مانند بسیاری از آنها روی زمین رشد می‌کند.

فواید طالبی

طالبی منبعی غنی از ویتامین A، از نوع بتاکاروتن می‌باشد. بتاکاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و این عمل باعث می‌شود که بدن هر دوی این مواد مفید را داشته باشد.

یک فنجان آب طالبی ۵۶ کالری به بدن می‌رساند اما حدود ۱۰۳٫۲٪ ویتامین A روزانه را تشکیل می‌دهد. هر دو ویتامین A و بتاکاروتن موادی مغذی هستند.

در مطالعه‌ای که بر روی ۵۰۰۰۰ زن پرستار در سنین بین ۴۵ تا ۶۷ سال صورت گرفته‌است، مشاهده نموده‌اند که زنانی که ویتامین‌A بیشتری مصرف نموده‌اند ۳۹٪ درصد پیشرفت آب مروارید در آنها کمتر بوده است. در مطالعه‌ای دیگر که نسبت جراحی‌های آب مروارید و رژیم غذایی را مورد بررسی قرار داده‌اند، محققان مشاهده نموده‌اند که افرادی که رژیم غذایی آنها شامل طالبی است، ‌نیاز به جراحی آب مروارید در آنها به نصف می‌رسد، در صورتیکه در افرادی با رژیم حاوی کره، نمک و چربی به میزان زیاد افزایش جراحی چشم ،دیده می‌شود.

همچنین مشاهده شده است که طالبی منبعی غنی از ویتامین C می‌باشد. در حالیکه ویتامین A و بتاکاروتن آنتی‌اکسیدانهایی محلول در چربی هستند، ویتامین C آنتی اکسیدانی است که در آب‌های موجود در بدن حل می‌شود. ویتامین C گلبولهای سفید را برای مقابله با عفونتها تحریک می‌کند و باکتریها و ویروسها را از بین می‌برد.

میوه طالبی منبعی از پتاسیم، ‌ویتامین B6، فیبر، فولات و نیاسین می‌باشد. ترکیب همه ویتامینهای B همراه با فیبر موجود در آن طالبی را میوه‌ای مناسب برای حفظ انرژی در طول هیدرات شدن و حفظ قند خون ساخته است.

مواد موجود در ۱۰۰ گرم طالبی

ویتامین C ۶۷٫۵۲ میلی گرم
ویتامین A 5158.40 واحد
ویتامین B6 ۰٫۱۸ میلی گرم
فولات ۲۷٫۲۰ میکرو گرم
فیبر ۱٫۲۸ گرم
ویتامین B3 0.92 میلی گرم

ویتامینA موجود در طالبی سلامتی ریه را تضمین می‌کند.

محققان دانشگاه کانزاس پیشنهاد نموده‌اند که در صورتی که سیگار می‌کشید، با مصرف میوه‌های حاوی ویتامین A ممکن است بتوانید سلامتی خود را تضمین نمایید.

هنگامیکه ریچارد بای بوت (Richard Baybutt)، پروفسور تغذیه در دانشگاه کانزاس رابطه بین ویتامین A‌، عفوتنهای‌ریه و آمفیزم(پر هوایی ریه در اثر از دست دادن خاصیت ارتجاعی کیسه های هوایی) را مورد بررسی قرار داد به نتایج جالبی دست پیدا کرد: ماده سرطان‌زای موجود در سیگار باعث کمبود ویتامین‌A می‌گردد.

Baybutt در طی تحقیقاتش مشاهده نمود که حیواناتی که در رژیم غذایی آنها ویتامینA به میزان کم یافت می‌شود، ‌بیماری آمفیزم در آنها بیشتر است. او همچنین در تحقیقاتش مشاهده نمود که نه تنها ماده سرطانزای موجود در سیگار باعث کاهش ویتامین A می‌گردد بلکه متوجه شد که مصرف مواد حاوی ویتامین A نیز ابتلا به آمفیزم را کاهش می‌دهد.

چه نوع طالبی را انتخاب نماییم و چگونه آن را نگهداری کنیم.

برای انتخاب بهترین طالبی، ابتدا می‌توانید با کف دست روی آن بزنید اگر صدای طبل مانندی شنیده شد اولین آزمایش را برا ی انتخاب با موفقیت گذرانده‌اید. در مرحله دوم برای انتخاب طالبی بهتر است طالبی مورد نظر از وزن بیشتری نسبت به اندازه‌اش برخوردار باشد.

خطوطی که بر روی طالبی وجود دارد باید به رنگ زرد درآمده باشد زیرا خطوط سبز رنگ نشان دهنده کال بودن طالبی می‌باشد. از انتهای طالبی رسیده جایی که از ریشه جدا شده است باید بویی شیرین استشمام گردد.

طالبی می‌تواند در دمای معمولی اتاق برای روزها نگهداری شود و باعث می‌شود که طالبی، ‌آبدارتر گردد.

اما توجه داشته باشید که تا زمانیکه طالبی کامل است می‌توانید آن را در اتاق نگه دارید و در صورتیکه آن را قاچ نمودید می‌توانید برای ۲ تا ۳ ساعت آن را بیرون از یخچال نگهداری نمود و اگر بیشتر از این بیرون از یخچال بماند قابل مصرف نمی‌باشد.
hi dr!
     
  

 
خواص خرما

خرما میوه‌ای است بهشتی که نام آن در کتاب‌های مقدس آسمانی بارها تکرار شده است. گیاه‌شناسان معتقدند که به احتمال قریب به یقین خرما از سرزمین‌های حوالی خلیج فارس منشا گرفته است.

خرما در دوران باستان به فراوانی در سرزمین‌های بین دو رود نیل و فرات وجود داشته و گفته می‌شود محدوده رشد آن در دوران پیش از تاریخ از سنگال تا حوزه رودخانه ایندوس در شمال هند را در برمی‌گرفت.
شواهد باستان‌شناسی مربوط به کشت خرما در غرب عربستان به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارند. خرما در این نواحی به عنوان نماد باروری و زایش مورد توجه خاص مردم بوده است و چادرنشین‌‌ها آن را در واحه‌های بیابانی می‌کاشتند.
اعراب خرما را با خود به اسپانیا بردند. بعدها بتدریج خرما از آسیا و عمدتا خاورمیانه به استرالیا و قاره آمریکا نیز برده شد. سیاحان اسپانیایی نیز خرما را به نیومکزیکو و کالیفرنیا معرفی کردند تا جایی که کالیفرنیا امروزه یکی از تولیدکنندگان خرماست.

بیش از ۳۰۰۰ نوع خرما در جهان شناخته شده است که برخی از آنها مانند هلیله، مضافتی، شکری چرپان و بارشاهی در ایران وجود دارد.

تا ۳۰ درصد وزن خرما را آب تشکیل می‌دهد. میوه خرما ۲ درصد پروتئین و کمتر از ۲ درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می‌کند.

۱۰۰ گرم خرمای تازه دارای ۱۶۳ کیلوکالری انرژی ، ۰٫۹ گرم پروتئین ، ۰٫۳ گرم چربی ، ۳۸ گرم گلوسید ، ۳۰‌ میلیگرم فسفر ، ۱٫۳ میلی‌گرم آهن ، ۶۵۰ میلی‌گرم پتاسیم ، ۶۵ میلی‌گرم منیزیم ، ۷۰ میلی‌گرم کلسیم ، ۲ میلی‌گرم آهن ، ۲٫۲ میلی‌گرم نیاسین است.

به دلیل سدیم کم آن (یک میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم خرما)، برای افراد دچار فشار خون بالا که باید رژیم کم سدیم داشته باشند، مفید است.

تحقیقات نشان داده خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراکی می‌تواند از بسیاری سرطان‌ها مانند سرطان کولون و معده پیشگیری کند.

یکی از خواص خرما ملین بودن آن است. اگر ۶ تا ۷ عدد خرما را در ۲ لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید خاصیت آن را به وضوح می‌بینید.

خاصیت دیگر خرما، خنثی کردن اسید معده است، از آنجا که زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل‌درد می‌شود، در طب سنتی چین برای رفع دل درد ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش انداخته آن را هم زده و می‌نوشند.

مراحل تکامل خرما

میوه خرما از زمان تشکیل تا هنگام رسیده شدن باید ۴ مرحله را پشت‌سر بگذارد که عبارتند از: مرحله نخست که میوه‌ای به رنگ سبز، سفت و تلخ است و به آن (چاقالی) می‌گویند، ذخیره قند خرما در این مرحله گلوکز و فرکتوز است.

مرحله دوم ۶ هفته به طول می‌انجامد. در این مرحله میوه هنوز سفت است، اما رنگ آن به زرد نارنجی یا قرمز تغییر می‌یابد و ذخیره قند آن عمدتا ساکاروز است و به آن خرما خارک می‌گویند.

مرحله سوم که به آن رطب می‌گویند، ۴ هفته طول می‌کشد. میوه در این مرحله نیمه رسیده و به رنگ قهوه‌ای است.

مرحله چهارم ۲ هفته طول می‌کشد. در این مرحله میوه رسیده است. برخی میوه را وقتی رنگش هنوز روشن است، برداشت و برای رسیده‌تر شدن در شرایط دمایی مناسب انبار می‌کنند. مثل رطب مضافتی و کبکاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر در گرمای خرماپزان بر سر نخل می‌مانند تا نیمه‌خشک شود که به آن خرما می‌گویند، مثل خرمای پیارم.

۱۰ نکته درباره خرما

۱- سعی کنید به جای قند و شکر از خرما برای نوشیدن چای استفاده کنید.

۲- در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز به جای شکر می‌توانید از خرما استفاده کنید.

۳- ورزشکاران به علت فعالیت زیاد، می‌توانند از عصرانه‌ای مقوی که با خرما باشد استفاده کنند.

۴- خرما برای کاهش چربی‌های خون موثر است.

۵- با مصرف خرما می‌توان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش داد. عصاره خرما با جلوگیری از رشد میکروب عامل پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد.

۶- خرما میوه بسیاری مغذی و کامل است که می‌توانید به همراه چای یا آب جوش در افطار آن را میل کنید.

۷- خرما دارای قند زیادی است. در واقع حدود۷۰ درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد، ۲۵ درصد قند آن ساکاروز و ۵۰ درصد آن گلوکز است.

۸- فیبر موجود در خرما برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است.

۹- کسانی که بیماری قند دارند باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

۱۰- برای خواب راحت و با آرامش می‌توانید قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.
hi dr!
     
  

 
محققان می گویند پیاز با وجود بوی ناخوشایند آن ، سرشار از ویتامین و مواد مفید است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، کارشناسان تغذیه می گویند یکی از فواید مهم پیاز ممانعت از لخته شدن خون انسان است.
شستشوی دهان با فشرده آب پیاز به مدت ۳ دقیقه باعث از بین رفتن بسیاری از میکروب های موجود در دهان می شود.
همچنین استنشاق بوی پیاز و خوردن آن برای ازبین رفتن میکروب های بیماری زا توصیه می شود.
این سبزی معروف در معالجه بیماری های دستگاه تنفسی مثل التهاب بینی و حلق و مجاری تنفسی نقش زیادی دارد.
حکیمان در گذشته از پیاز برای پیشگیری از بیماری های قلب و ریه استفاده می کردند.
این سبزی در عین حال به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که شبیه هورمون انسولین است ، قند خون بیماران دیابتی ، قندی را کاهش می دهد.
خوردن آب پیاز برای معالجه زکام و آنفلوآنزا ، ریزش مو و زیبایی چهره نیز توصیه می شود.

...

پیاز و خواص آن

تاریخچه:

منشاء پیازها اصولاً از آسیا و خاورمیانه است که گسترش پیدا کرده اند. پیازها مورد تحسین مصریها قرار می‌گرفتند . آنها نه تنها بعنوان پول از آن استفاده می‌کردند بلکه بر سر قبر شاهان می‌گذاشتند و این به منزله هدیه ای برای مرده بشمار می‌رفت که این هدیه اهمیت روحی برای مرده در زمان زندگی پس از مرگ او داشت.

پیاز در طول زمان نه تنها در آشپزی بلکه خاصیتهای درمانی آن مورد توجه قرار گرفته است. در اوایل قرن ششم به عنوان دارو در هند استفاده می‌شد. هندیها در استفاده پیاز شهرت داشتند. در یونان باستان آن را با مخلفات اضافی مخلوط می‌کردند چون مردم آن را خیلی تند و تیز نمی‌دانستند، با این حال، بخاطر بوی بدآن ، پیاز در میان مردمان فقیر در سراسر دنیا که می‌توانستند به راحتی از این گیاه ارزان برای خوش طعم کردن غذاهایشان استفاده کنند شهرت یافت.

پیازها بعنوان یک گیاه بی قید و شرط در ترکیبات مواد غذایی بسیاری از کشورهای اروپایی در دوره قرون وسطی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعدها بعنوان یک صبحانه سالم و کلاسیک استفاده می‌شد.

کریستف کلمب پیاز را به هند غربی آورد. پرورش آنها در سرتاسر نیمکره غربی گسترش یافت. امروزه چین، هند، ایالت متحده آمریکا، روسیه و اسپانیا از تولیدکنندگان برتر پیاز هستند.

توضیحات:
پیاز ممکن است اشک چشم شما را بیرون آورد، و بوی بدی به نفس شما بدهد اما اشتهای شما را باز می‌کند. پیاز که اسم علمی‌آن ALLIUMSPA است به رنگ قهوه‌ای کم رنگ، سفید و قرمز با یک گل پیاز و پوستی به ضخامت یک کاغذ دیده می‌شود، مزه تندی دارد و در همه مناطق دنیا در غذای خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین پیازها در سایز، رنگ و مزه بسته به نوعشان با هم متفاوتند.

کلمه پیاز (onion) از حرف لاتین unio به معنی تک یامنحصر می‌آید، چون گیاه پیاز فقط یک گل دارد. همچنین نام آن (union) به معنی متحد را نشان می‌دهد، که بیانگر لایه‌های پیاز است که به دور یک مرکز قرار دارند.

چگونه می‌توان یک آشپزخانه را بدون بو و مزه تند پیاز که طعم دهنده بیشترغذاهاست تصور کرد. خوشبختانه پیاز زرد در همه فصول سال در دسترس هستند ولی نوع شیرین آن محدود به بعضی از فصلها‌ست و فقط در آن فصلها در دسترس‌اند.
فواید پیاز:

(پیاز مانند سیر، از خانواده ALLIUM هستند و هر دو سرشار از ترکیبات سولفور قوی هستند که باعث بوی تند و همچنین باعث افزایش سلامتی می‌شود.‍‍)

پیازسرشار از کروم می‌باشد. یک ماده معدنی که به سلولها در واکنش به انسولین، به همراه ویتامین C، فلاونوئید و کورسیتین کمک می‌کند.

اثر کاهش دهنده قندخون

در آزمایشات مشخص شده‌است که خوردن زیاد پیاز باعث کاهش میزان گلوکز می‌شود. دلایل آزمایشگاهی و بالینی نشان می‌دهد که آلیل پروپیل دی سولفید، مسئول کاهش قندخون بوسیله افزایش انسولین موجود در خون می‌باشد.

آلیل پروپیل‌دی‌سولفید این کار را در تضاد با انسولین انجام می‌دهدبه این صورت که یک دی سولفید، جاهایی از کبد را اشغال می‌کند که انسولین در آن قسمتها غیرفعال است. این باعث می‌شودکه مقدار انسولین افزایش یابد و گلوکز را به داخل سلولهایی هدایت کند که باعث کاهش قندخون می‌شوند. مطالعاتی که بر روی افراد دیابتی انجام شده‌است نشان داده که کروم باعث کاهش میزان رسوب گلوکز خون، کاهش میزان انسولین و کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرد می‌شود، در حالی که باعث افزایش میزان کلسترول نوع HDL ( کلسترول خوب )می‌شود.
مواد موجود در ۱۰۰ گرم پیاز

کروم ۲۴٫۸۰ میکرو گرم
ویتامین C 10.24 میلی گرم
فیبر ۲٫۸۸ گرم
منگنز ۰٫۲۲ میلی گرم
ویتامین B6 0.19 میلی گرم
تریپتوفان ۰٫۰۳ گرم
فولات ۳۰٫۴۰ میکروگرم
پتاسیم ۲۵۱٫۲۰ میلی گرم
مس ۰٫۱۰ میلی گرم

خواص قلبی- عروقی

مصرف مداوم پیاز همانند سیر نشان داده‌است که کلسترول و فشارخون بالا را کاهش می‌دهد، دو عامل مهمی‌که از بروز بیماریهای دیابتی و گرفتگی رگها جلوگیری می‌کنند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهند. این تأثیرات به دلیل وجود مواد سولفور، کروم و ویتامین ۶B است که با پایین آوردن میزان هموسیستئین از بروز بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

پیاز یکی از کوچکترین عضو خانواده سبزیجات و میوه جات است که بعنوان کاهش دهنده خطر احتمالی بیماری قلبی در تحقیقات اخیر شناخته شده است. از ۱۰۰۰۰۰ افرادی که در این تحقیقات شرکت کردند، در افرادی که از پیاز، چای، سیب و بروکولی، یکی از غنی ترین منبع فلاونوئید به وفور استفاده می‌کنند ۲۰% خطر بیماری قلبی در آنها کاهش می‌یابد.

سلامت سیستم معده- روده ای

مصرف مداوم پیاز، ۲ دفعه یا بیشتر در هفته بطور چشمگیری سرعت رشد سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. پیاز حاوی مقداری فلاونوئید و کریستین است که رشد تومورها را در حیوانات متوقف می‌کند و سلولهای روده بزرگ را از تأثیرات مخرب مواد سرطان‌زا محافظت می‌کند. استفاده از پیاز در غذاها، همچنین به کاهش مقدار مواد سرطان زایی که از پخت با دمای بالا بوجود می‌آیند، کمک می‌کند.

کریسترین، آنتی اکسیدان موجود در پیاز و همچنین کروکیومین و فیتونورین موجود در ادویه کاری و زردچوبه، اندازه و مقدار زخمهای پیش سرطانی در دستگاه روده ای انسان را کاهش می‌دهند. ۵ بیمار که پولیپهای پیش سرطانی در روده پایینی در آنها به یک شکل بود و بیماری آنها FAP) (بود بیش از ۶ ماه با مقداری معین از کرکیومین و کریستین تحت درمان قرار گرفتندکه میانگین تعداد پولیپها به ۴/۶۰% و میانگین اندازه پولیپهای رشد کرده به ۹/۵۰% کاهش یافت. (FAP یک بیماری ارثی است و با رشد صدها پولیپ (آدنوم التهاب روده ای)مشخص می‌شوند و سرانجام منجر به سرطان روده می‌شوند. ) اخیراً از داروهای ضدالتهابی غیر استروئید (NSAID ها) مثل آسپرین و ایبوبروفن برای درمان چنین بیمارانی با این شرایط استفاده شده است اما این داروها اثرات جانبی مهمی ‌از قبیل تشکیل زخم معدی- روده ای و خونریزی دارند.

بررسی مشاهدات اولیه در جمعیتی که به مقدار زیاد ادویه‌کاری مصرف می‌کنند همانند بررسی‌ها روی حیوانات نشان داده است که کرکیومین، یکی اصلی‌ترین اجزاء سازنده در کاری آسیایی‌هاست و احتمالاً در جلوگیری و یا درمان سرطان در روده کوچک مؤثر است.

پیاز و سیر از بروز بسیاری سرطانها جلوگیری می‌کنند.

استفاده پیاز و سیر خطر ابتلا به چندین سرطان را کاهش می‌دهد. مطالعه روی شرکت کنندگان در تحقیق مصرف زیاد پیاز نشان داده است که ۸۴ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانی و گلو و ۸۸% کاهش خطر ابتلا به سرطان مری،۵۶% کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، ۸۳%کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، ۲۵% کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، ۷۳% کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، ۷۱% کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ۳۸% کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با آنهایی که پیاز کمتری مصرف می‌کنند دارند.

همچنین آنهایی که زیاد سیر مصرف می‌کنند ۳۹% کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو، ۵۷% کاهش خطر ابتلا به سرطان مری، ۲۶% کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، ۴۴% کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، ۱۰% کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، ۲۲% کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، ۱۹% کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و ۳۱% کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با کسانی که سیر کمتری مصرف می‌کنند، دارند.

تقویت سلامت استخوان

شیر تنها غذایی نیست که استخوان را تقویت می‌کند بلکه پیاز هم به سلامت استخوانها کمک می‌کند. این موضوع در مقاله‌ای با عنوان غذاهای شیمیایی و کشاورزی بیان شده است.

اخیراً ماده ای در پیاز شناخته شده‌است به نام اختصاری GPLS که از فعالیت سلولهایی که باعث شکستن استخوان می‌شوند جلوگیری می‌کند. پیاز مخصوصاً برای خانمهایی مفید است که در معرض ابتلا به پوکی استخوان در زمان یائسگی قرار دارند.

فعالیت ضدالتهابی و ضدباکتری

چند ماده ضد التهابی موجود در پیاز کاهش‌دهنده شدت علائم مربوط به حالت التهابی از قبیل درد و تورم استخوانی و التهاب مفصل ‌هستند. همچنین پیاز باعث کاهش شدت علائم بیماری در هنگام سرماخوردگی می‌شود.

سیر و پیاز ترکیباتی دارند که بصورت قابل توجه‌ای باعث کاهش التهاب می‌شود. تأثیرات ضد التهابی پیاز نه تنها به دلیل وجود ویتامین C و کریستین می‌باشد بلکه به علت وجود مواد فعال دیگر بنام ISOTH است. این مواد به صورت همزمان بکار می‌روند تا از التهاب در امان بمانند. علاوه بر آن کریستین، فلانوئید موجود در پیاز همراه با ویتامین C باعث کشتن باکتریهای مضر می‌شوند که این باعث می‌شود که پیاز، افزودنی مناسب در سوپها و خورشتها در فصلهای سرد و در هنگام سرماخورگی باشد.

چگونگی انتخاب و ذخیره کردن پیازها

پیاز منابع مهمی‌از فلاونوئید و فنول هستند که مطالعات نشان‌داده‌اند که از سرطان و بیماری قلبی ـ عروقی جلوگیری می‌کند. چگونگی انتخاب و تهیه پیازها به نوع پیازها و خواص آنها و همچنین تفاوتهای زیادی مثل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن بستگی دارد.

پیازهایی انتخاب کنید که تمیز هستند و شکل خوبی داشته‌باشند و هیچگونه شیار یا شکافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشک باشد. آنهایی که جوانه زده‌اند یا نشانه‌هایی از کپک دارند را انتخاب نکنید. همچنین پیازهای درجه ۲ که لکه‌هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لکه‌های سیاهی هستند را انتخاب نکنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند.

مدت زمان ذخیره‌سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آنهایی که خیلی بدبو هستند مثل پیاز زرد را می‌توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری کرد. همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری کرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می‌کنند که باعث فساد پیازها می‌شوند.

باقیمانده پیاز خرد شده را باید در یک کیسه پلاستیک یا یک ظرف در‌دار نگهداری کرد و بایستی تا یکی دو روز آینده استفاده شوند، چون پیازها اکسیده می‌شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می‌دهند. پیاز پخته در یک ظرف کیپ بهتر مزه خود را حفظ می‌کند و میتوان آن را تا چند روز نگهداری کرد.

هرگز آنها را در یک ظرف فلزی نگهداری نکنید چون این کار باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. می‌توان پیاز پوست گرفته و خرد شده را فریز کرد ولی این کار باعث می‌شود که بعضی از طعمهای خود را از دست بدهند.
hi dr!
     
  

 
خواص هندوانه

هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، آرامبخش و مسکن التهابات درونی است که اصولا برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است. طبیعت هندوانه سرد و تر است و برای افراد گرم‌مزاج بسیار مطلوب است.
هندوانه از ۹۲ درصد آب و ۸ درصد قند طبیعی تشکیل شده است و فاقد چربی است ولی سرشار از ویتامین‌های A، B، C، پروتئین، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و لیکوپن می‌باشد.

تخمه آجیلی آن نیز که بیشتر به نام تخمه «جابانی» معروف است از نظر ویتامین‌های A و C ضعیف است ولی منبع غنی از چربی‌های ضروری، ویتامین E، روی و کلسیم است. در ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه ۵۹۰ کالری انرژی و در هر ۱۰ عدد آن ۵ کالری انرژی نهفته است.
خواص درمانی‌

هندوانه شوینده خوب کلیه‌هاست. ادرار شفافی که بعد از مصرف هندوانه از کلیه‌ها تراوش می‌شود گواه صادقی بر این ادعاست. پس از مصرف هندوانه بدن از سه طریق: ادرار، مدفوع و عرق، سموم را دفع می‌کند به همین دلیل خیلی زود شادابی و طراوت مخصوصی به انسان دست می‌دهد.

هندوانه منبع خوب آنتی‌اکسیدانی به نام «لیکوپن» است. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث رنگ قرمز هندوانه می‌شود.

این آنتی‌اکسیدان می‌تواند رادیکال‌های آزاد را که موجب اکسیده شدن کلسترول بد (LDL) و رسوب آن در رگ‌های خونی می‌شود خنثی کند و از سکته‌های قلبی و مغزی و تنگی و التهاب عروق مجاری تنفسی جلوگیری کرده و شدت حملات آسم را کاهش دهد. همچنین لیکوپن می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده و سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در خانم‌ها موثر باشد.

به دلیل آن‌که هندوانه سرشار از پتاسیم است، در تعدیل فشار خون موثر بوده و از طریق افزایش ادرار، سدیم اضافی بدن را دفع می‌کند.

هندوانه صفرابر است و از ایجاد رسوبات صفراوی در کیسه صفرا و بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به تعدیل چربی خون کمک کند.

خوردن تخمه هندوانه کرم‌های معده و روده را از بین ‌می‌برد و برای درمان سوزش ادرار، زخم مثانه و همچنین تسکین‌ سرفه مفید است.

مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

پوست سفید داخل هندوانه برای زخم و چرک گلو و دهان بسیار موثر است.

منیزیم و ویتامین B موجود در هندوانه در تسکین و آرامش اعصاب بسیار مفید بوده و به رفع کم‌خوابی کمک شایانی می‌کند.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 62 از 64:  « پیشین  1  ...  61  62  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA