انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 63 از 64:  « پیشین  1  ...  61  62  63  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
اسفناج و خواص آن

اسفناج گیاه بومی ایران است و از اوائل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت . بطوریکه در تاریخ مسطور است اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت میشده است . کشت اسفناج در سال ۱۸۰۶ در آمریکا شروع شد .

اسفناج گیاهی است یکساله درای ساقه ای راست به ارتفاع نیم متر که برگهای آن پخن و نرم مثلثی شکل برنگ سبز می باشد . اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است .

دو نوع اسفناج وجود دارد که بنام پائیزه و بهاره نامیده می شود . اسفناج بهاره در فصل بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی معروف است . نوع پائیزه آن که به خاک بسیار غنی احتیاج درد در پائیز کاشته می شود . گلهای اسفناج برنگ سبز کمرنگ می باشد .

اسفناج چون درای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است .

ترکیبات شیمیایی:

اسفناج از نظر داشتن ویتامین B3 بسیار غنی است و بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است .( پلاگر یک نوع بیماری است که بعلت کمبود ویتامین B3 در بدن تولید می شود و نشانه های ضعف بدن ، تشنج ، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن است .)

ضمنا در اسفناج مقدر زیادی آهن ، ید ، لسیتین ، کلروفیل ، کاروتن ، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک وجود دارد .

در صد گرم اسفناج خام مورد زیر موجود است :

انر‍‍‍ژی ۲۰ کالری

آب ۹۰ گرم

پروتئین ۳ گرم

چربی ۰/۳ گرم

مواد نشاسته ای ۳/۵ گرم

کلسیم ۹۰ میلی گرم

فسفر ۵۰ میلی گرم

آهن ۳/۲ میلی گرم

سدیم ۷۰ میلی گرم

پتاسیم ۴۷۰ میلی گرم

ویتامین آ ۶۰۰۰ واحد

ویتامین ب ۱ ۰/۱ میلی گرم

ویتامین ب ۲ ۰/۲ میلی گرم

ویتامین ب ۳ ۰/۶ میلی گرم

ویتامین ث ۴۰ میلی گرم

خواص داروئی:

برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد و تر است و برخی عقیده دارند که متعادل است یعنی نه سرد است و نه گرم .

۱) برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A ، B3 ، C و آهن و پتاسیم می باشد .

۲) بدن را قلیایی می کند .

۳) خنک کننده است و برای پائین آوردن تب مفید است .

۴) ورم روده کوچک را رفع می کند .

۵) برای ورم ریه مفید است .

۶) ملین است و یبوست را برطرف می کند .

۷) برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است .

8) اسفناج بدلیل داشتن ماده ای بنام اسپیناسین هضم غذا را تسریع می کند . این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می شود .

۹) خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است .

۱۰) برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است .

۱۱) برای رفع سرفه های خشک برگ اسفناج را با حو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید .

۱۲) آش اسفناج با گشنیز برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است مفید می باشد .

۱۳) اگر آش اسفناج را ب آب لیمو و سماق و یا آب غوره بخورید سردردهای ناشی از اختلال کیسه صفرا را برطرف می کند .

۱۴) خوردن اسفناج از سطان جلوگیری می کند مخصوصا در افرادی که به مصرف الکل و سیگار دست دارند .

۱۵) حقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری سرطان روده بزرگ ، معده ، پروستات ،‌حنجره و رحم موثر است .

۱۶) اسفناج کلسترول خون را پائین می آورد .

۱۷) بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم خونی هستند .

۱۸) اسفناج مانند جارو روده بزرگ را تمیز می کند .

۱۹) ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد .

۲۰) اسفناح سبزی مفید برای تقویت اعصاب است .

۲۱) اسفناج پته برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار موثر است .

۲۲) رماتیسم و نقرس را درمان می کند .

۲۳) برای زیاد کردن شیر در مادران شیر ده موثر است .

۲۴) سابقا نوعی شربت از اسفناج تهیه شد که در معالجه خونریزیها و کم خونی از آن استفاده می کردند .

۲۵) تخم اسفناج ملین و خنک کننده است .

۲۶) تخم اسفناج برای برطرف کردن ورم کبد و یرقان مفید است .

۲۷) اسفناج تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می دهد .

۲۸) اسفناج چون دارای کلروفیل است عضلات روده را تحریک کرده و تخلیه مدفوع را آسان می کند .

۲۹) اگر کسی مبتلا به حبس البول یعنی بند آمدن ادرار است می تواند با مخلوط نصف فنجان آب اسفناج این ناراحتی را درمان کند . با همان مقدر روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و باو بدهید .

۳۰) اسفناج را در سالاد خود بریزید و میل کنید .

مضرات :

اسفناج بعلت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست ضمنا آنهائیکه سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند .
hi dr!
     
  

 
مواد غذایی و حافظه

خوردن غذای سالم با ترکیبات مناسب می‌تواند به درمان و کنترل بیماری‌ها کمک کند. آیا مواد غذایی که مصرف می‌کنید، تأثیر زیادی بر جسم و روح شما می‌گذارد؟
اگر شما مثل سایر افراد دیگر غذا می‌خورید، شاید پاسخ بدهید خیر. با این وضعیت بهترین شانس‌هایی که می‌تواند در سلامت‌ شما تأثیرگذار باشد، نظیر سالم و سرحال بودن و راحت خوابیدن را از دست می‌دهید.
جوی بایر کارشناس تغذیه و نویسنده کتاب «درمان‌های غذایی» ‌می‌گوید، تغذیه سالم روی ذهن و روحیه فرد بسیار مؤثر است. حدود ۵۰۰ صفحه از این کتاب به مراقبت‌های تغذیه پرداخته است.
در این کتاب به این نکته اشاره شده است که خوردن غذای سالم با ترکیبات مناسب می‌تواند به درمان و کنترل بیماری‌های شما کمک کند.اما با وجود داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از هر گونه بیماری خطرناک نمی‌توان انتظار داشت که تمام بیماری‌های ما کنترل و درمان بشود.
برای مثال افرادی که ژنتیک بدنشان مستعد داشتن کلسترول بالاست، قادر به کنترل کردن آن با خوردن مقدار زیادی سیر و یا جو نیستند. آنها باید ضمن آنکه از مواد غذایی رژیمی استفاده می‌کنند، طبق دستور پزشک از داروهایی که کلسترول خون را نیز تنظیم می‌کند استفاده کنند.
● علاقه ما به غذاهایی که بیماری‌ها را کنترل می‌کند

مردم از اینکه می‌توانند بیماری‌هایشان را کنترل کنند احساس رضایت می‌کنند. اولیور هانکینسون پروفسور پاتولوژی می‌گوید، محققان در دانشگاه روی سبزیجات تازه به خصوص سبزیجات پربرگ مثل بروکلی، تره، تربچه، شلغم و هویج در حال تحقیق و بررسی هستند، برای اینکه بدانند آیا این نوع سبزیجات از گسترش و شیوع سرطان پستان جلوگیری می‌کنند یا خیر.
علاوه بر بررسی و درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، تحقیقات نشان داده است، وعده‌های غذایی که ما صرف می‌کنیم شامل صبحانه، ناهار و شام تأثیر زیادی روی حافظه، پوست و حتی روحیات ما دارد.برای تقویت حافظه، مصرف آنتی‌‌اکسیدان‌ها(موادی مثل میوه‌جات) که از سلول‌های بدن دفاع و آنها را تغذیه می‌کند، پیشنهاد شده است.
بایر می‌گوید، آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین از رسوب‌کردن چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که خون به راحتی جریان پیدا کند و به مغز برسد.مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شده است نشان داد آنهایی که مقدار زیادی سبزیجات تازه مثل تره، تربچه، شلغم، بروکلی و هویج استفاده می‌کنند کمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه می‌شوند.
مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای طراوت و شادابی پوست بسیار مفید است. برای مثال مواد غذایی که در آن مقدار ویتامین C بسیار زیاد است مثل پرتقال، توت فرنگی و انواع کلم‌ها بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مصرف آنها بسیار توصیه شده است. ویتامین C همچنین به تولید کلاژن که سهم بزرگی در شادابی و طراوت پوست دارد، کمک می‌کند.
مصرف ویتامین E که به وفور در غلات، میوه‌جاتی نظیر هلو و مارچوبه وجود دارد بدن ما را در مقابل هر گونه خطرات ناشی از اشعه ماورای بنفش مصون می‌سازد. همچنین مصرف امگا ۳ همیشه شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد.
اگر وضعیت روحی شما مناسب نیست، با مصرف کربوهیدرات‌ها به مقدار زیاد نظیر غلات، سبزیجات و میوه‌جات تازه، برنج با گوشت کم‌چرب می‌توانید آن را بهبود دهید. کربوهیدرات‌ها با تولید و تنظیم قند خون که سلول‌های بدن ما را تغذیه می‌کند، به بدن انرژی می‌دهد.بایر می‌گوید، به دلیل آنکه جذب کربوهیدرات‌ها از خون کند و به آرامی صورت می‌گیرد، پروتئین به تعدیل کردن وضعیت روحی فرد کمک می‌کند. او خوردن پروتئین، مانند گوشت کم‌چرب، گوشت بوقلمون، تخم مرغ، پنیر و کره را توصیه می‌کند.
خانم بونی تاب کارشناس رژیم غذایی در نیویورک می‌گوید، بدحالی و کسل بودن یک فرد ممکن است به دلیل مصرف نکردن مواد غذایی به مقدار کافی باشد. لذا توصیه می‌شود هر ۴ تا ۵ ساعت یک بار به خوردن مواد غذایی بپردازد، زیرا این امر سبب می‌شود علاوه بر این که قند خون تنظیم شود، مغز نیز انرژی کافی به دست آورد.
تاب دیکس کارشناس استخوان می‌گوید، مردم باید به رژیم غذایی که روی استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد توجه کنند. از آنجایی ‌که ساخت و ساز استخوان بدن در سن ۳۰ سالگی متوقف می‌شود، مصرف کلسیم در رژیم غذایی به اضافه مصرف غذاهای کم‌چرب که به استحکام استخوان‌های بدن کمک می‌کند، بسیار توصیه می‌شود. این نوع رژیم غذایی بخصوص برای خانم‌ها که مقدار استروژن بدنشان با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و باعث ضایعات استخوانی می‌شود، تأکید شده است.
اگر به خوردن لبنیات علاقه زیادی ندارید، سعی کنید هنگام شام از مواد غذایی که حاوی ویتامین D، مثل ماهی و یا اسفناج که دارای مقدار زیادی منیزیم است استفاده کنید. شما می‌توانید اسفناج را با گردو و یا فندق و مقداری ماست مخلوط و میل نمائید.
آلن هاس کارشناس تغذیه سالم و نویسنده کتاب «غذای مناسب برای بیماران مرض قند» است. این کتاب شامل ۲۰۰ نوع دستور غذایی است. دستورات غذایی او شامل مرغ به همراه مارچوبه، پنیر یونانی با سبزیجات تازه مثل نعناع و پونه و مصرف کدو حلوایی است.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند غذاهایی برای سلامتی مناسب است که بی‌بو و بی‌مزه باشد. اگر چنین عقیده‌ای دارید شما هرگز نمی‌توانید از یک رژیم غذایی سالم برای مدت طولانی پیروی کنید. آلن هاس، می‌گوید، شما حتماً از مصرف غذاهایی که نقش مهمی در پیشگیری بیماری‌های متعدد دارد، لذت خواهید برد.
hi dr!
     
  

 
گشنیز و خواص آن

گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران نیز می روید. از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است.

گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران نیز می روید. از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است.
بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می کرده است. در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند. پزشکان قدیم عقیده داشتند گشنیز از سرایت امراض جلوگیری می کند، از این رو به افراد مبتلا به آبله دستور می دادند که آب گشنیز را به دور چشمهایشان بمالند تا میکروب آبله به چشم ها سرایت نکند.
گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله، به رنگ سبز که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتی متر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شوند. آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی می شود.
قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه، برگ و میوه آن است. میوه گشنیز گرد و به رنگ زرد است. بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریباً بد بو است ، ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود
● موارد استفاده گشنیز
گشنیز تازه گیاه معطری است که در کوکو و آش استفاده می شود. تخم آن را نیز تفت داده و پودر می کنند و به عنوان ادویه خصوصاً در غذاهای هندی ، در ادویه گرام ماسالا استفاده می کنند. مخلوط پودر تخم گشنیز و زیره سبز در غذاهای ایرانی مثل خورش ها، عدسی و عدس پلو استفاده می شود.
● خواص دارویی گشنیز
گشنیز و تخم گشنیز از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.
● خواص تخم گشنیز :
۱) تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل مخلوط کنید که برای تقویت بدن بسیار مفید است.
۲) خوردن تخم گشنیز معده را تقویت می کند و به همراه غذا به هضم آن کمک می کند. معده و روده را ضد عفونی می کند و کرم کش است. برای این منظور ۲ تا ۵ گرم تخم بو داده آن مصرف شود.
۳) تخم گشنیز ادرار آور است.
۴) برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز استفاده می کنند ، بدین صورت که ۱۰ تا ۳۰ گرم از آن را در یک لیتر آب دم کرده و مانند چای با شکر بنوشید.
۵) برای بر طرف کرن تب و سرماخوردگی مفید است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف ، اثر معجزه آسای آن را ببینید.
۶) تخم گشنیز شیر مادران شیرده را زیاد می کند ، برای این منظور باید ۲ تا ۵ گرم از آن را با کمی عسل تناول کنند.
۷) تخم گشنیز نیرو دهنده قلب و نشاط آور است.
۸) تخم گشنیز قاعده آور است.
۹) جوشانده تخم گشنیز یا خوردن تخم گشنیز بو داده ، اسهال خونی و بیماری های عفونی روده مثل تب تیفوئید را بهبود می بخشد، چون شدیداً میکروب کش است.
۱۰) برای تسکین درد دندان تخم گشنیز بجوید.
● خواص برگ و ساقه گشنیز :
۱) آب گشنیز خواب آور است. برای این منظور باید۳۰ گرم از آب گشنیز خام را همراه با شکر خورد. مصرف بیش از این مقدار موجب حالت سستی می شود.
۲) مسکن و آرام کننده است.
۳) خوردن گشنیز با غذا از ترش کرن جلوگیری می کند و کلاً گشنیز جلوی مسمومیت های غذایی را می گیرد.
۴) برای بر طرف کردن بوی بد دهان سوپ یا آش گشنیز بخورید.
۵) گشنیز تشنگی را بر طرف می کند.
۶) برای کاستن از نیروی جنسی خوردن گشنیز اثر قوی دارد.
۷) گشنیز ضد نفخ است و دل درد را بر طرف می کند.
۸) خوردن گشنیز برای دهان و دندان بسیار مفید است. هم لثه را سالم می سازد و هم جلوی خرابی دندان ها را می گیرد و درد دندان را بر طرف می کند.
● نظریه بزرگان در مورد گشنیز
زکریای رازی پزشک و دانشمند مسلمان ، گشنیز را برای آرام کردن سردرد و رفع سستی تجویز می کرد . البته در حدیثی آمده است که امام موسی کاظم ( ع ) فرمودند : خوردن سیب ترش و گشنیز موجب حالت نسیان و فراموشی می شود.

● چند فرمول دارویی
▪ برای بر طرف کرن درد دندان :
۱۰گرم تخم گشنیز را در چهار لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد تا حجم آن به یک لیتر برسد. آن را کمی سرد کنید و در دهان مزه مزه کنید تا درد دندان بر طرف شود.
▪ بر طرف کردن بواسیر :
۱۰ گرم تخم گشنیز را بو داده تا قهوه ای رنگ شود. آن را پودر کنید و با مقداری سرکه مخلوط کرده و چند روز آن را بنوشید تا بواسیر بر طرف شود.
▪ برای شستن دهان و دندان :
یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز را در یک لیوان آب جوش ریخته ، به مدت ۵ دقیقه دم کنید. سپس آن را برای شستن دهان، دندان و گلو غرغره کنید.
● ترکیب شیمیایی
مواد موجود در ۱۰۰ گرم گشنیز
▪ آب / ۷/۵ گرم
▪ سلولز / ۳۸ گرم
▪ مواد چرب / ۱۵ گرم
▪ اسیداگزالیک / ۱ گرم
▪ کلسیم / ۱۷۰ میلی گرم
▪ ویتامین/ A ۲۰۰ واحد
▪ ویتامین C /۵۰ میلی گرم
مواد چرب گشنیز مرکب از اسید اوئیک، اسید پالتیک و اسید لینولئیک است.
● نکته :
مصرف به اندازه گشنیز هیچ گونه ضرری ندارد، ولی مصرف زیاد از حد آن باعث حالت مستی توام با خستگی شدید می شود و گاهی به خواب عمیق ، گنگی و بی حسی منجر می انجامد.
hi dr!
     
  

 
۱۱ ماده غذایی افزایش دهنده طول عمر

فـکـر مـی کنـید راز زندگی جاودان کشف شده است؟ در فیـلـم های سینـمـایــی مثل “آسمان وانیلی” و “آستین پـاورز” مـــی بینیم که می توان با منجمد کردن جسم به آن زنـدگـی جـــاوید داد. اما هیچگاه خود را از این تخیلات دور نمیکنیم تا ببینیم که در دنیای واقعی چطور میتوانیم طولانی زندگی کنیم.

فـکـر مـی کنـید راز زندگی جاودان کشف شده است؟ در فیـلـم های سینـمـایــی مثل “آسمان وانیلی” و “آستین پـاورز” مـــی بینیم که می توان با منجمد کردن جسم به آن زنـدگـی جـــاوید داد. اما هیچگاه خود را از این تخیلات دور نمیکنیم تا ببینیم که در دنیای واقعی چطور میتوانیم طولانی زندگی کنیم.
خوب است بدانید که با خوردن بعضی مواد غذایی می توانید به این مسئله کمک کنید و به طول عمرتان بیفزایید.
این مواد غذایی که به خاطر همین مسئله مشهور شده اند، حاوی دسته ای ویتامینها و مواد شیمیایی مخصوص هستند که به شما برای مقابله با بسیاری از بیماری های کشنده کمک می کند. در اینجا به دسته ای از این مواد غذایی اشاره می کنیم.
۱) سیب
▪ محتویات: سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است. همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها به شمار میرود، از ابتلا به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می کند.
▪ بهترین راه استفاده: بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.
۲) آوکادو
▪ محتویات: آوکادو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و حتی بیش از موز پتاسیم در خود دارد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: نه تنها باعث صافی و نرمی پوست می شود، بلکه از بالا رفتن فشار خون، بیماری های قلبی و انواع بخصوصی از سرطان ها به ویژه سرطان روده نیز جلوگیری می کند.
▪ بهترین راه استفاده: فقط کافی است که پوست آن را کنده و خام بخورید. می توانید آن را با گوجه فرنگی، آبلیمو، فلفل هالپانو و نمک نیز ترکیب کرده و سس گواکامولی از آن بسازید.

۳) موز
▪ محتویات: موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است.
▪ اثرات آن روی سلامتی: پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می آورد. فلیت به رشد صحیح بافت ها کمک کرده و از ایتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
▪ بهترین راه استفاده: دقیقاً مثل میمون ها به راحتی موز را پوست کنده، بخورید و لذت ببرید. به نظر می رسد که میمون ها بیش از آنچه ما فکر می کنیم باهوش هستند.
۴) تخم مرغ
▪ محتویات: تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: فایده ی عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی هایتان را کجا گذاشته اید؟ خوردن تخم مرغ به شما کمک می کند. کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می کند. کاروتینوئید نیز از ابتلا به بیماری های چشمی مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می کند.
▪ بهترین راه استفاده: تخم مرغ را می توانید به حالت آب پز، جوشانده یا خاگینه استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که پختن آنها با مقدار زیادی کره یا روغن برایتان ضرر دارد.
۵) سیر
▪ محتویات: سیر هم حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می دهد. همچنین با کشتن سلول های سرطانی مقدار زمان زنده ماندن را در افراد سرطانی افزایش می دهد.
▪ بهترین راه استفاده: بهتر است که سیر را به حالت خام استفاده کنید. می توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنید.
۶) لوبیا قرمز
▪ محتویات: حاوی مقدار زیادی فیبر قابل حل می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری میکند و یک سیستم گوارشی سالم نیز از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری میکند. فیبر قابل حل همچنین کلسترول و قند خون را پایین می آورد.
▪ بهترین راه استفاده: هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسرو شده این اثرات خوب را روی سلامتی می گذارند. خوب است که مقداری از این لوبیاها را هم در غذاهای مورد علاقه تان بیندازید یا آنها را به غذاهای مکزیکی اضافه کنید.
۷) گردو
▪ محتویات: گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ است.
▪ اثرات آن روی سلامتی: اسید چرب امگا ۳ نه تنها از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند، همچنین می تواند از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کند.
▪ بهترین راه استفاده: بهتر است که گردو را به حالت تازه بعد از بیرون آمدن آن از پوست استفاده کنید، اما تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست هم می توانند تا حدودی تازگی خود را حفظ کنند به شرط اینکه در مکان های خشک و خنک نگهداری شوند. از گردو می توانید برای تزئین روی سالاد هم استفاده کنید.
۸) محصولات سویا و توفو
▪ محتویات: حاوی هورمون های گیاهی ایزوفلاون می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: سویا به پایین آمدن میزان LDL ناسالم در کلسترول خون کمک می کند که فشار خون را پایین آورده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می دهد.
▪ بهترین راه استفاده: توفوی سفت بهترین منبع سویا می باشد و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی ندارد.
۹) انگور قرمز
▪ محتویات: انگور قرمز حاوی آنتی اکسیدان های قوی کاتچین و نوعی پلی فنول به نام رسیراترول می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: کاتچین به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که رسیراترول میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و از پیشرفت سرطان های پوستی و سایر سرطان ها جلوگیری می کند.
▪ بهترین راه استفاده: نوشیدن یک یا دو لیوان آب انگور در روز برای این منظور کافی است. اما مصرف بیشتر از این میزان می تواند اثرات خوب این ماده را از بین ببرد.
۱۰) اسفناج
▪ محتویات: اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات به حساب می آید. به اندازه ی سیر در خود آنتی اکسیدان داشته و منبع خوبی برای اسید فولیک و ویتامین های A و C به شمار می رود.
▪ اثرات آن روی سلامتی: اسفناج تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی شما دارد. با سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات مغزی مبارزه می کند.
▪ بهترین راه استفاده: اسفناج خام یا بخارپز شده بهترین نوع خوردن این ماده ی مفید غذایی می باشد. می توانید آن را با گوجه فرنگی، گردو و تخم مرغ آبپز ترکیب کرده و سالادی خوشمزه بسازید.
۱۱) رازیانه
▪ محتویات: رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیایی است، حاوی مقدار زیادی ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و آهن می باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: رازیانه به برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کند. آهن و ویتامین A موجود در این گیاه به سلامت پوست و ناخن کمک بسزایی می کند. از خستگی و کم خونی نیز جلوگیری می کند.
▪ بهترین راه استفاده: رازیانه را می توانید به صورت های مختلفی استفاده کنید: خام، بخار پز شده یا سرخ شده.
● بخورید تا زنده بمانید…
حال که با فواید این مواد غذایی آشنا شدید، بهتر است که حتماً آنها را در برنامه غذاییتان بگنجانید تا همیشه سالم مانده و عمری طولانی داشته باشید.
hi dr!
     
  

 
کاهو و خواص آن

کاهو یکی از قدیمیترین سبزیجات دنیا است منشاء آن در هندوستان وآسیای مرکزی می باشد . کاهو طبق مدارکی که بدست آمده از شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است و یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است .

کریستف کلمب تخم کاهو را به دنیای جدید برد بطوریکه از اوائل قرن پانزدهم میلادی کاهو در هائیتی و باهاما کشت می شده است . کاهو گیاهی است یکساله که دارای برگهای پهن و دراز و سبز روش می باشد و با طعم کمی شیرین .

انواع کاهو

انواع مختلف کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می شود حدود ۱۶ نوع می باشد که در تمام طول سال وجود دارد روی هم رفته دو دسته کاهو وجود دارد :
۱- کاهوی پرورشی و اهلی

که در سالاد استفاده می شود که کاهوی گرد Head Lettuce و کاهوی ایرانی Romano Lettuce از انواع مهم آن است .

۲- کاهوی وحشی یا کاهوی خودرو .

کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است . کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد زیرا دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند .
ترکیبات شیمیایی:

در صد گرم کاهوی ایرانی مواد زیر موجود است :

آب ۹۴ گرم
انرژی ۱۸ کالری
پروتئین ۱/۲ گرم
موادنشاسته ای ۰/۱ گرم
کلسیم ۶۵ میلی گرم
فسفر ۲۵ میلی گرم
آهن ۱/۵ میلی گرم
چربی ۰/۲ گرم
کلسیم ۱۸ میلی گرم
سدیم ۱۰ میلی گرم
پتاسیم ۲۵۰ میلی گرم
ویتامین آ ۵۰۰ واحد
ویتامین ب ۱ ۰/۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۸ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۴ میلی گرم
ویتامین ث ۱۰ میلی گرم
ارسنیک ۰/۰۲ میلی گرم
اسید اگزالیک ۰/۰۰۳ میلی گرم
کاهو ضمنا دارای مواد معدنی مانند نیکل ، کبالت ، سولفور و مس می باشد .
مواد شیمیایی کاهو عبارتند از : لاکتوکاروم Lactucarum ( که ماده ای است مخدر ) موم ، رزین ، مالیک اسید و سوکسی نیک اسید ، لاکتوکاروم خواب آور و مسکن است .

از لاکتوم کاروم بعنوان داروی خواب آور و مسکن و نیز در چشم پزشکی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده میشود .

از کاهو همچنین ماده ای بنام تریداس Thridace گرفته می شود که مسکن و ضد درد است . برای تهیه تریداس ساقه کاهو رسیده را تکه تکه کرده وشیره آنرا با فشار خارج می سازند . این شیره را سپس حرارت داده تا در اثر حرارت مواد آلومینی آن منعقد می شود در نتیجه مایعی صاف بدست می آید . این مایع را تحت درجه حرارت کم و در خلاء حرارت داده که تریداس بدست می آید . این مایع را می توان خشک کرد و بصورت پودر درآورد .

خواص داروئی کاهو :

کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است
کاهو تمیز کننده خون است .
کاهو بعلت داشتن آهن خونساز است .
ضد تورم است .
کاهو خواب آور و آرام بخش است .
کاهو برای ضعف اعصاب مفید است .
کاهو ملین و ادرار آور است .
خوردن کاهو برای مالیخولیا مفید است .
کاهو زخم های مجاری ادرار و مثانه را درمان می کند .
اگر کاهو را با سکنجبین و یا سرکه بخورند اشتها آور است .
کاهو اثر ضد تشنج دارد .
درد معده را تسکین می دهد .
کاهو قوای جنسی را تقویت می کند .
برای برطرف کردن درد سینه کاهو را بپزید و بخورید .
زنان شیرده اگر می خواهند که شیرشان زیاد شود باید کاهوی پخته بخورند .
ورم غدد لنفاوی را برطرف می کند .
خواص تخم کاهو :

تخم کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است
تخم کاهو مخرب و خواب آور است
خوردن تخم کاهو زکام را برطرف می کند
تخم کاهو برای درد سینه مفید است
خوردن تخم کاهو برای دستگاه ادراری نافع است و آنهائی که قطره قطره ادرار می کنند باید تخم کاهو بخورند .
( در حدود ۱۰ گرم روزانه ) تا این مرض برطرف شود .
مضرات :

اگر در خوردن کاهو افراط نکیند این گیاه بهیچوجه مضر نیست زیاده روی در خوردن کاهو باعث کم شدن قدرت جنسی ، فراموشی و کم شدن حافظه ، ضعف دید چشم و نفخ شکم میشود .

برای برطرف کردن این عوارض می توان کاهو را با نعناع ، کرفس و زیره میل کرد .

...

کاهو برای افراد عصبانی مفید است
کاهو خواب آور و آرامبخش است و برای اشخاص عصبانی و کسانی که مبتلا به بی خوابی هستند، مفید است.

مریم مراداف در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: کاهو یک ماده تسکین دهنده و آرامبخش طبیعی، خواب آور است و برای هضم غذا مفید است زیرا کاهو رقت خون را از بین می برد و تصفیه کننده خون است.

وی گفت: کاهو دارای پتاسیم و منیزیم بالا است که برای افراد فشار خونی می تواند مفید باشد.

این متخصص تغذیه افزود: کاهو همچنین دارای آهن فراوان است و برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند مفید است.

مراداف گفت: کاهو، ضدیبوست و خشکی مزاج، ملین، ادرار آور و برای زخم های مجاری ادرار و مثانه مفید است.

وی اضافه کرد: کاهو به عنوان بزرگترین عامل تصفیه خون در تسریع جریان خون و برای افراد دیابتی می تواند مفید باشد و یرقان، انسداد مجاری طحال و کبد را ازبین می برد.
hi dr!
     
  

 
زعفران و خواص آن

زعفران گیاهی است با نام علمی Sativus Crocus از خانواده زنبق (lridaceae) . این گیاه چند ساله ، دارای پیاز کوچک ، تقریبا کروی ، و پوشیده شده از غشای قهوه ای رنگ می باشد این گیاه ، بومی نواحی مختلف آسیا به ویژه جنوب غربی آسیا ، جنوب اروپا و جنوب اسپانیا است ،

ولی در حال حاضر در نقاط دیگری از دنیا کشت و برداشت می شود . ارتفاع قسمت هوایی و بیرونی گیاه حدود ۱۰تا ۳۰ سانتی متر بوده که دارای ساقه و تعدادی برگ های باریک است . از وسط برگ ها ، ساقه تولید شده ، گل خارج می شود و در ماه های مهر تا آذر گل ها به تعداد یک تا سه عدد بر روی هر ساقه ظاهر می شوند .

گل ها به رنگ بنفش و دارای ۶ گل برگ می باشند . قسمت مورد استفاده ی گیاه که به نام زعفران در بازار تجارت موجود است انتهای خامه و کلاله ی گل (مادگی ) می باشد که به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است .

خواص درمانی :

زعفران در فارماکوپه ی اروپا (کتاب رسمی داروسازی) قید شده و به شکل تنطوری با نام OpiiCrocata Tinctura وجود دارد .

هم چنین عصاره ی آن به صورت محصولی به نام Bitters Swedish توسط کارخانجات مختلف تهیه و جهت مصارف دارویی مختلف عرضه می شود . بر حسب آزمایش هایی که در اروپا انجام شده است ، زغفران خاصیت کاهش چربی و کلسترول خون و افزایش نفوذ اکسیژن در پلاسما را در موش آزمایشگاهی از خود نشان داده است .

در طب عوام نقاط مختلف جهان ، زعفران به عنوان آرام بخش ، ضد اسپاسم ، اشتها آور و مقوی معده استفاده می شود . در کشور آلمان زعفران به عنوان آرام بخش ، درمان درد معده و شکم و آسم مصرف می شود .

ترکیبات :

مهم ترین ترکیبات موجود در زعفران شامل ترکیبات زرد رنگ که به خوبی در آب محلول اند (مشتقات کروستین ) ، ترکیبات تلخ از جمله پیکروکروسین که به ویژه مقوی معده می باشند ، مواد معطر (اسانس ) که مهم ترین ترکیب آن سافرانال می باشد که گاهی تا ۱درصد زعفران را تشکیل می دهد ، روغن ثابت به میزان حداکثر ۱۰درصد ، رطوبت حدود ۱۳ـ۱۰ درصد و ترکیبات معدنی حدود ۵درصد می باشد .

اصلی ترین و مهم ترین ترکیبات زعفران همان ترکیبات زرد رنگ ، تلخ و معطر هستند که اثرات درمانی زعفران مربوط به آن ها است .

نگهداری :

زعفران باید دور از نور و رطوبت باشد . بهتر است نگه داری زعفران در ظرف شیشه ای یا فلزی دربسته بوده که در حرارت معتدل نگه داری شود .

با توجه به این که اسانس (مواد معطر ) زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگه داری نامناسب ، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه ی آن کاسته می شود و مرغوبیت آن از دست می رود .

چون مواد معطر گیاه یعنی اسانس در حالت پودر شده ، بسیار سریع تر از پودر نشده ی آن تبخیر می شود ، بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنیم و یا در صورت پودر کردن درظرف در بسته نگه داری شود .

مضررات :

مصرف زعفران به مقدار زیاد سمی است و باعث استفراغ ، خون ریزی رحم ، اسهال خونی ، خون روی از بینی ، پلک ها و لب ها ، سرگیجه ، بی حالی ، زردی پوست وتحریکات شدید ماهیچه های صاف و حتی گاهی مرگ نیز می شود .

با آزمایشاتی که به عمل آمده ، مصرف حداکثر تا ۵/۱ گرم در روز برای یک فرد بالغ بلامانع است ولی باید سعی کرد که برای جلوگیری از عوارض و مشکلات بعدی ، کم تر از این مقدار مصرف شود و از زیاده روی در مصرف آن خودداری ورزید

تحقیقات جدید :

به طور اصولی تغییرات آب و هوا و شرایط جغرافیایی بر روی کمیت و کیفیت مواد مؤثر گیاهان کاملا تأثیر گذار است و گیاهانی که در نقاط مختلف دنیا کشت و برداشت می شوند ، ممکن است دارای مواد و در نتیجه اثرات مختلف و یا ارزش های درمانی و یا مثلا سمی مختلف باشند .

یکی از مواد موجود در زعفران که مقادیر زیاد آن باعث سمیت می شود ، ماده ای به نام Safranal است که جزو مواد اصلی زعفران است و بدان اشاره شد .

با تحقیقات جدیدی در دانشکده ی داروسازی تهران روی زعفران انجام شدخ است ، مشخص شد که زعفران ایرانی دارای درصد کم تری از Safranal نسبت به زعفران نقاط مختلف جهان است و این مسئله یکی از بزرگ ترین مزیت ها و تفاوت های بین زعفران ایرانی و غیرایرانی است .

در حقیقت می توان گفت که سمیت زعفران ایرانی در مقادیر زیاد ، کم تر از انواع غیرایرانی که این موضوع هنوز برای مجامع علمی و استفاده کنندگان در جهان گزارش نشده و تازگی دارد .
hi dr!
     
  

 
سیـب و خواص آن

درخت سیب (نام علمی Nigella Sativa) در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می شود و سیب میوه ای است که می توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آنرا می شناسند.
در کشور عزیز ما ایران این درخت بصورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می گویند .
سیب انواع مختلف دارد . انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت و برد می باشد . سیب نوع ترش و شیرین دارد .

خواص داروئی :

سیب یک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و بعلت دارا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می سازد.
سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد . بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود .سیب را می توان پخت و برای آنهایی که روده تنبل دارند آن را روی آتش ملایمی بپزید البته حتما ازظرف لعابی یا تفلون استفاده کنید زیرا به این طریق پکتین و ویتامین های آن حفظ می شود.
شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد .برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب راشسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید سپس آنرا با پارچه نازکی صاف کنید و چند تکه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.
سیب دارای مقدر زیادی کلسیم است و کلسیم سیب به بدن کمک می کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.
خوردن سیب یبوست را برطرف می کند و برای خستگی مفرط مفید است.
دم کرده برگ درخت سیب ادرار آور است و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه میباشد.
نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است.
سیب مقوی کبد و اشتها آور است.
سیب برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است حتی بوئیدن سیب نیز این خاصیت را دارد.
سیب پخته تقویت کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است .
سیب حرارت را از بدن خارج می سازد .
سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می کند.
خوردن سیب حتی برای آنهایی که بیماری قند دارند مفید است چون قند خون را بالا نمی برد.
کسانیکه می خواهند لاغر شوند حتما باید سیب را با پوست بخورند .
دم کرده گل سیب داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است
سیب داروی خوبی برای درمان زخم ها می باشد.
سیب بهترین دارو برای سوء هاضمه است زیرا دارای مقدر زیادی پکتین می باشد
آب سیب را حتی می توان برای تنقیه استفاده کرد . این تنقیه برای بیماریهای روده بسیار موثر است.
پوست سیب را مانند چای دم کنید و بیاشامید این چای بهترین دوست کلیه است .
آب سیب را با آبمیوه گیری در منزل تهیه کنید و فورا آنرا بنوشید زیرا در اثر ماندن آنزیم های خود را از دست می دهد .
آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی دارد بخصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است بدین منظور آب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ دهید البته همیشه آب سیب تازه استفاده کنید.
استفاده دیگر از سیب برای لطافت پوست سیب پخته است سیب رابپزید و سپس له کنید و با شیر مخلوط کنید و این مخلوط را بصورت نیم گرم روی پوست بگذارید و پس از چند دقیقه آنرا بردارید .
خواص سیب ترش :

سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می برد.
سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.
آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می رود.
رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.
مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است
سیب ترش برای آنهائیکه مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائیکه مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند.
سیب در قدیم معالج نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.
مضرات :

همانطور که قبلا گفته شد سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد سیب هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا بفروش می رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می باشد بنابراین حتما این سیب ها را بدقت بشوئید آنهائیکه دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین ها و ویتامین های آن از بین نرود .
hi dr!
     
  

 
خیار و خواص آن

خیار با نام علمی Cucumis sativus L گیاهی است علفی یک ساله, دارای ساقه خوابیده و برگ‌های بزرگ است. بوته خیار , پیچک دار, با گل‌های زرد و دو نوع نر و ماده, واقع روی یک پایه و میوه سبز رنگ و دارای انواع متعددی است.

ترکیبات شیمیایی :

خیار دارای مواد ازته و هیدروکربنه و مواد گوگردی و کمی چربی , دارای املاحی از قبیل منگنز, کربنات کلسیم , سلولز است. در روغن دانه خیار که رنگ آن زرد روشن با طعمی شبیه به طعم روغن زیتون است , اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید استئاریک, اسید پالمیتیک و اسیدهای اشباع نشده مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک وجود دارد.

خواص و اثرات دارویی :

طبع خیار سرد و تر(مرطوب) است. خیار داری خواص مدر ، نرم کننده و ملین ، مسهل ، دافع کرم کدو ، ضد تشویش و دلهره ، ضد بی خوابی ، ضد ناراحتی‌های عصبی ، مسکن حرارت و تشنگی است.
تخم خیار خواب آور ، آرام بخش ، زرداب آور , مدر بول , ضد کرم ملایم , تصفیه کننده خون , حل کننده اورات‌ها و اسید اوریک و جلا دهنده ‌است.
خیار در موارد ناراحتی‌های جلدی ، دفع سموم و چربی‌های مضر، درمان دردهای کلیه، نقرس، باد مفاصل، رماتیسم، رفع چاقی و فشار خون، تب‌های عفونی و شدید ، التهاب‌های درونی ، سنگ‌های کلیه و مثانه, تب‌های صفراوی, یرقان زرد , رفع التهاب جگر و معده به کار می‌رود.
خیار برای بیماران مبتلا به دیابت و یرقان خوب است و باعث تقویت کبد و رفع تشنگی می‌نماید و برای خرد کردن سنگ‌های کلیه و مثانه مؤثر می‌باشد . خیار را می‌توان در موارد سوزش ادرار به کار برد.
خیار را بعنوان مدر و برای رفع تب‌های صفراوی و یرقان بکار می‌برند مخصوصاً موقعی که خیار زرد شده و رسیده باشد در این صورت مزه اش ترش می‌باشد و خاصیت زرداب در آن بیشتر است.
تخم خیار مدر است و برای اورام کبد خوب است .
آب خیار بطور مالیدنی و برای رفع خارش بکار میرود.
مواد غذایی خیار خیلی کم است و سلولز زیاد دارد. خیار را بطور سالاد قبل از غذا میل می‌نمایند.
پوست خیار ویتامین C دارد خیارهای تازه و لطیف را بدون اینکه پوست بکنید به قطعاتی که برای ماشین آب میوه گیری مناسب است درآورید و با کمک رنده‌های معمولی آن را رنده کنید آبش را بگیرید.
آب خیار بی مزه‌است . آب خیار را می‌توانید با آب سیب و هویج و کرفس بخورید سال هاست آب خیار را در معالجهٔ کلیه مصرف میکنند زیرا کلیه‌ها را شستشو می‌دهد و نیز در رژیم لاغری و تخلیه آن مصرف میشود.
خیار دارای ویتامین‌هایA و B و C و کلروفیل و ده نوع املاح معدنی است. خیاری که زیاد آب داشته باشد چندان غذاییت ندارد ولی با داشتن سلولز زیاد برای رفع یبوست مفید است.
آب خیار سبز را برای اکثر تب‌های عفونی و شدید و التهاب‌های درونی مصرف می‌نمایند.
برای مبتلایان به یرقان جوشانده پوست خیار برای چند روز نافع می‌باشد.
خوردن ۱۰ گرم پوست خشک شده خیار سبز ، زایمان را آسان می‌کند، ولی زنان حامله قبل از درد زایمان از مصرف آن باید خودداری نمایند.
مالیدن پوست خیار بر روی لکه‌های صورت مفید است.
خیار سرشار از ویتامین C است خاصیت غذایی آن کم و خیلی خنک و شدیدترین عطش‌ها را آناً فرو می‌نشاند و خواب آور است .
یک قاشق غذا خوری پودر تخم خیار را در یک استکان آب معمولی حل کرده به عنوان داروی خواب آور و آرام بخش هر شب قبل از خواب تناول نمایند.
آب خیار دارای اثر حل کننده و دفع اسید اوریک ، تصفیه کننده خون و ضد سم دارد. طعم ناپسند دارد. اثرات درمانی بسیار خوبی در رفع ناراحتی‌های جلدی و تأمین شادابیت پوست بدن در استعمال خارجی دارد.
جهت رفع خارش پوست مقداری خیار را خوب شسته پوست آن را بگیرند و سپس باقیمانده آن را نرم کوبیده به صورت ضماد بر پوست قرار دهند و تا تسکین خارش روزی چند مرتبه ادامه دهند.
به عنوان آرام بخش ، ضد تشویش و دلهره ، ضد ناراحتی‌های عصبی و ضد بی خوابی تخم خیار را نرم کوبیده بالغان هر وعده حداکثر ۵ گرم(یک قاشق غذا خوری) تناول نمایند. برای درمان بی خوابی فقط شب‌ها یک یا دو قاشق چای خوری با کمی شکر تناول نمایند.

مضررات :

خوردن خیار با پوست , مخصوصاً اگر تر و تازه نباشد, دیر هضم بوده و باد معده و قولنج ایجاد می‌کند, برای معده‌های ضعیف و سوءهاضمه ضرر دارد و جهت دفع ضرر باید با عسل یا مویز یا رازیانه خورد.

اگر خیار خیلی رسیده و زرد شده باشد خوردن آن تولید دل درد می‌کند همچنین کسانی که طبع صفراوی و دموی دارند این خیار به آن‌ها نمی‌سازد و باعث تحریک دل درد می‌شود .

برای هضم بهتر خیار باید آن را با روغن زیتون و کمی سرکه و بهتر است با آبلیمو و نمک به صورت سالاد در آورده و مصرف نمایند.
hi dr!
     
  

 
گردو و خواص آن

گردو درخت زیبایی است که ارتفاع آن می تواندبه ۲۰ متر برسد. مغز گردو دارای پروتئین ، قند ، آب و ویتامین ، املاح معدنی و همچنین مواد چربی است .

مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری میکند. برگ و پوست گردو مقوی و تصفیه کننده خون است . برگها و پوست آن بخصوص بخاطر مادهء تلخ و تانن آن در مداوای بیماریهای جلدی و خنازیر مفید واقع می شوند .

مهمترین خواص گردو :

درمان ورم روده و معده : ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید، برای ورم معده و روده به به عنوان کرم کش ۳ فنجان در روز از این دم کرده را بنوشید .
درمان خستگی و ورم : دم کردهء ۵۰ گرم برگ گردو در یک لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی است و ورم را بر طرف می کند همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماریهای پوستی تجویز می شود .
درمان ورم لثه ولوزه :

دمکردهء فوق را به میزان حجمش با آب رقیق کنید و آنرا غرغره کنید تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود .
درمان کم خونی :

جوشانده برگ یا پوست سبزگردو برابر تجویز فوق درمان کم خونی و ضعف است . ۲۰ تا ۳۰ گرم از پوست سبز گردو یا خشک آن را در یک لیتر آب به مدت یک ربع بجوشانید و صاف کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید .
گردو درمان کننده بیماریهای ریوی است.
گردو مسکن دل پیچه است.
اگر از گردو و عسل مربا درست کنید برای اشخاص لاغر وتقویت و تحریک نیروی جنسی مفید است.
مربای گردو ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند.
خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.
پوست درخت گردو و پوست سبز گردو قابض است.
خوردن گردو برای تقویت جنسی مفید است.
گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است.
اگر پوست تاز گردو را به دندان و لثه بمالید لثه و دندان را تقویت می کند.
دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است.
۵۰ گرم برگ گردو را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت چند دققیه بجوشانید این جوشانده برای شست و شوی زخم ها و التیام انها بسیار مفید است .
دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ترشحات زنانه و بیماری سل مفید است.
جوشانده برگ درخت گردو درمان کننده سر درد ، سرمازدگی و بیماریهای پوستی است .
شیره قسمت سبز میوه را اگر چند بار روی زگیل بمالید آنرا از بین می برد.
قسمت سبز و تازه میوه گردو را اگر با آب بجوشانید و موهای خود را با آن رنگ کنید رنگ قهو ه ای به مو می دهد .
برگ تازه درخت گردو حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد.
اگر زن حامله روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.
چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند.
مضررات :

به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط کرد و نباید از پنج عدد در روز بیشترمصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور است .

درضمن لثه ها و زبان و گلو را می آزارد . کسانی که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند . افراد چاق نیز باید از آن پرهیز کنند . خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطر ناک است .
hi dr!
     
  

 
گریپ فروت و خواص آن

گریپ فروت یکی از مرکبات می باشد بیشتر از ۴۰۰۰ سال پیش در هند و مالزی کاشته می شده است ولی تا قرن شانزدهم میلادی در دیگر کشورها ناشناخته مانده بود تا اینکه اسپانیائیها آنرا به کشورهای دیگر بردند .

جالب است که بدانید آمریکا ۹۷% مصرف گریپ فروت دنیا را تامین می کند و تنها ایالت فلوریدا و تگزاس با هم ۹۰% گریپ فروت آمریکا را تولید می کنند .

درخت گریپ فروت به اندازه درخت پرتقال و ارتفاع آن تا ۱۲ متر می رسد برگهای آن سبز و گل آن سفید است . میوه گریپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامیکه رسیده باشد نازک و برنگ زرد روشن است . اگر در چیدن گریپ فروت تاخیر شود پوست آن کلفت شده و قسمت سفیدی زیر پوست ضخیم می شود و مقدری از آب خود را از دست می دهد .

گریپ فروت رسیده ترش و شیرین و کمی تلخ می باشد . نوعی از گزیپ فروت که در شمال ایران می روید چون داخل آن قرمز رنگ است به آن توسرخ می گویند .

گریپ فروت در حال حاضر در چین ، هند ، خاورمیانه و در ایران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده می شود.
گریپ فروت در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از ژانویه تا می می باشد . گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است.

نصف یک گریپ فروت متوسط حاوی :

افزون بر ۵۰ درصد مقدار مجاز خوراکی توصیه شده ویتامین C را در بردارد.
۳۲۵ گرم پتاسیم
۲۵ میکروگرم فولات
۴۰ میلی گرم کلسیم
۱ میلی گرم آهن دارد
انواع سرخ و صورتی میوه ی یاد شده سرشار از بتاکاروتن است که بدن، آن را به ویتامین A تبدیل می سازد.

یک فنجان حاوی گریپ فروت شیرین نشده(بدون شکر) به مقدار ۹۵ میلی گرم ویتامین C (بیش از ۱۵۰ درصد مقدار مجاز خوراکی توصیه شده) دارد، هم چنین بسیاری از سایر مواد مغذی در چنین میوه ی تازه ای جای گرفته است.

درگذشته، بسیاری از مردم، ازخوردن گریپ فروت بدون شکر، به خاطره عصاره ی تلخ و ترش آن، خودداری می کرده اند، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید، مزه ی شیرین حاصل می شود.

اگر آب پرتقال یا گریپ فروت را با هم در آمیزیم، نوشابه ای نیروبخشی پدید می آید که نیاز به شیرین کردن ندارد.

موجب برنامه های پرهیز(رژیم) غذایی که طی سال ها از سوی سازمان نظارت برمواد غذایی و دارویی آمریکا تنظیم یافته، معلوم شده است که گریپ فروت از قدرت بی نظیری برای سوزاندن و از بین بردن چربی ها برخوردار است.

البته این ادعا، صحت ندارد چرا که هیچ ماده ی خوراکی توانایی چنین کاری را ندارد. افرادی که رژیم گریپ فروت پیروی می کنند، دچار کاهش وزن می شوند؛ اما این بدان جهت است که آن ها مواد غذایی دیگر را کم تر می خورند و این عمل به کاستی های غذایی می انجامد. حتی اگر این گونه باشد، گریپ فروت، میوه ی مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن شمرده می شود؛ ومقدار زیاد فیبر گیاهی اش، گرسنگی را فرو می نشاند.

چنان چه می خواهید از وزنتان بکاهید، روزانه پیش از هر خوراکی، آن را بخورید تا جلوی پرخوری تان را بگیرد، در ضمن میان وعده ی ایده آلی به شمار می رود.

گریپ فروت سرشار از پکتین (الیاف گیاهی حل شدنی )‌ است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. وانگهی، پژوهش های اخیرحاکی از آن است که میوه ی مورد بحث دارای مواد دیگری است که از بروز بیماری های پیش گیری می کند .

به عنوان مثال، گریپ فروت های سرخ وصورتی، سرشار از لیکوپن هستند واین ماده، یک ماده ی ضد اکسید کننده است که به نظر می آید خطر بزرگ شدن پروستات را تقلیل می دهد.

پژوهندگان هنوز ساز و کار ( مکانیسم ) عمل کرد لیکوپن را نشان نداده اند ، لیکن بررسی ۶ ساله ی دانشگاه هاروارد که توسط ۴۸۰۰۰ پزشک و سایر کارشناسان بهداشت صورت گرفت ، حکایت از آن داشته است که مصرف هفته ای ۱۰ وعده مواد غذایی سرشار از لیکوپن ، سبب کاهش ۵۰ درصد سرطان پروستات می شود .

از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت ، می توان از اسیدفنولیک نام برد که مانع تشکیل نیتروزامین ، مواد سرطان زا ، بالیموندیدترپن و مونوترپن می شود.

مواد مذکور موجب تولید آنزیم هایی می شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند و نیز بیوفلاونویید که از عمل کرد هورمون هایی که باعث رشد غده ( تومور ) می شود ، جلوگیری می کند .
گروهی از مبتلایان به آماس مفصل رماتیسمی ، سرخریش ( لوپوس ) و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته اند که گویی مصرف هر روزه ی گریپ فروت نشانه های مرضی شان را تقلیل می دهد . تصور می رود که این ویژگی از مواد شیمیایی گیاهی که مانع ایجاد پروستاگلاندین یعنی ماده ی آماس زا می گردد ، ناشی می شود .
افرادی که به مرکبات حساسیت دارند ، احتمالا در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان می دهند . این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد .
گریپ فروت صورتی :

ترشی نشاط آور ، پرآبی و کالری جزیی گریپ فروت توأم با ویژگی های مذکور موجب آن گشته است که گریپ فروت صورتی ، به صبحانه ای مورد علاقه و یکی از مواد خاص سالاد در آید .

شیوه ی انتخاب گریپ فروت صورتی :

سعی کنید گریپ فروت های گرد ، صاف و سنگین را بردارید ( چون آبدارند ) . گریپ فروت هایی که پوست شان زبر بوده ، یا پفی و نرم ، و یا یک طرف شان نوک تیزست، نامرغوب هستند . گریپ فروت های براق که دو طرف شان اندکی صاف باشد ، مرغوب ترند. رنگ حنایی یا سایر کاستی های پوستی گریپ فروت بی اهمیت است و در کیفیت میوه تأثیر ندارد .

امکان دارد در دمای اتاق بتوانید بوی خوش ، دل نواز و ملایم میوه ی مورد نظر را تشخیص دهید ، لیکن چنان چه میوه سرد باشد ، رایحه ی مزبور به مشام نمی رسد .

روش نگه داری گریپ فروت :

گریپ فروت را می توان تا یک هفته در دمای اتاق نگه داشت و در صورتی که به جای سرد کردن ، آن را گرم کنید ، پر آب تر می شود . چنان چه بخواهید میوه را به مدت زیادتری نگه داری کنید ، آن را باید در جامیوه ای بگذارید و در این صورت بین شش تا هشت هفته سالم می ماند . قبل از آب گرفتن یا خوردن ، گریپ فروت را در دمای اتاق قرار دهید .

گریپ فروت سفید :

این نوع میوه به خاطر رنگ گوشت ، نه پوستش که زرد رنگ است ‹‹‌ سفید ›› نام دارد ( سایر اقسام گریپ فروت ها هم به سبب رنگ گوشت خود ، ‹‹‌ قرمز ››‌ ، ‹‹ صورتی ›› یا ‹‹‌ یاقوتی ››‌ نامیده می شوند ) . انواع گریپ فروت های سفید که تخم دارند ، بیش تر برای تهیه عصاره استفاده می شوند . تمام دانستی های مربوط به گریپ فروت صورتی در مورد گریپ فروت سفید نیز صادق است .

خواص دارویی :

سرشار از ویتامین C و پتاسیم است.
منبعی غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی می باشد
انواع سرخ و صورتی آن انباشته از کاروتن یعنی زمینه ساز ویتامین A است.
فیبر گیاهی اش فراوان ولی مقدار کالری اش جزئی است.
دارای بیوفلاونوید و شماری دیگر از مواد گیاهی است که از انسان در مقابل بروز سرطان و بیماری های قلبی مراقبت می کنند.
میوه ی گریپ فروت ، اشتها را تقویت می کند .
گریپ فروت ، عمل هضم را آسان می کند و جریان عصیر معدی و ترشح کیسه ی صفرا را سرعت می بخشد .
گریپ فروت دارای ویتامین های C و P است . این دو ویتامین در حفظ سلامت قلب و عروق بدن مؤثرند .
گریپ فروت به تولید قند و مواد حیاتی دستگاه بدن کمک می کند .
گل های گریپ فروت ، خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و دم کرده ی آن را موقع تشنج زکام و تب می نوشند .
اگر گریپ فروت را صبح ناشتا بخورند ، خواص ادرارآور آن زیاد می شود و سموم را از بدن خارج می کند .
گریپ فروت ، خون را تصفیه می کند و کلیه و کبد را پاک می سازد .
گریپ فروت ، ضد خون ریزی بواسیر است .
گریپ فروت ، میوه ای خنک است و عطش را رفع می کند .
گریپ فروت ، اختلالات مفصلی را درمان می کند .
گریپ فروت ، برای کسانی که موهای سرشان می شکند ، تجویز می شود .
گریپ فروت ، برای کسانی که عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است .
گریپ فروت ، علاوه بر مواد معدنی ( آهن و کلسیم ) دارای ویتامین های A ، P ، B1 ، B2 ، B3 و C است .
گریپ فروت ، داروی خواب است . اگر می خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آنرا گرفته قبل از رفتن به رختخواب آنرا بخورید .
گریپ فروت ، ضد سرماخوردگی است و تب را پائین می آورد در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید .
مهمترین کاربرد گریپ فروت برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی است و گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پائین آورده و رگ ها را از وجود چربی ها و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می سازد .

تحقیقاتی که جدیدا روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده است نشان داده است که مصرف ۲ عدد گریپ فروت در روز کلسترول خون را بطور متوسط ۱۰% پائین می آورد و حتی مقدار HDL را که چربی مفید است بالا می برد . بنابراین کسانیکه مبتلا به عارضه کلسترل بالا هستند باید گریپ فروت را با پوست مصرف کنند زیرا پکتین و ویتامین P در قسمت سفیدی پوست گریپ فروت وجود دارد .

مضرات :

امکان دارد در افراد حساس به مرکبات، واکنش حساسیت زا ایجاد کند.
گریپ فروت را نباید بهمراه تعدادی از داروها خورد زیرا اثر آنها را چند برابر می کند مثلا کسیکه داروی فشار خون مصرف می کند اگر آنرا با گریپ فروت بخورد اثر دارو زیادتر شده و شخص فشار خونش بشدت پائین می آید و خطرناک است.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 63 از 64:  « پیشین  1  ...  61  62  63  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA