انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
کامپیوتر
  
صفحه  صفحه 2 از 4:  « پیشین  1  2  3  4  پسین »

Windows Registry & Linux | سیستم عامل لینوکس و رجیستری ها


زن

 
آموزش نصب قدم به قدم لینوکس
شروع

راهنمای نصب قدم به قدم لینوکسfedora :

راههای زیادی برای اغاز نصب فدورا وجود دارد از جمله boot از روی CD ، فایل های FTP ،HTTP ،از روی یک هارد دیگر(هارد رو هارد کردن) و بسیاری روشهای دیگر.

شاید متداول ترین روش نصب، وارد کردن CD های نصب در داخل کامپیوتر و راه اندازی مجدد ان از روی CD ها باشد.ما در طول این راهنما فرض میکنیم که شما نصب فدورا را با استفاده از CD های نصب انجام می دهید.

بعد از اینکه CD اول را داخل کامپیوتر گذاشتید و کامپیوتر از روی CD بالا امد، صفحه fedora core را مشاهده می کنید .بازدن enter مراحل کار را ادامه دهید.

بعد از ان ازشما سوال می شود که ایا سالم بودن CD ها رو چک کند یا نه،معمولا این test،پیشنهاد خوبیست، به خصوص اگر از درستی CD ها اطمینان نداشته باشید.و همچنین مانع از این می شود که در هنگام نصب به علت خرابی CD ها دچار وقفه شوید.

اگر قبلا برنامه درستی CD ها رو تصدیق کرده است در این صورت نیاز به test مجدد نیست و می توانید ادامه دهید.

Welcome to fedora: در اینجا نصب برنامه اغاز می شود.این اولین صفحه در نصب گرافیکی است.همانطور که خواهید دید تمام صفحات نصب دارای طرح بندی یکسانی هستند.هر مرحله نصب شامل یک متن توضیحی کمکی برای ان مرحله است.(این یکی از مزیت های این نسخه از لینوکس نسبت به نسخه mandrake می باشد.)
برای ادامه next را فشار دهید.


Language Selection: در ابتدا شما نیاز دارید ، زبانی را که در حین نصب استفاده می کنید انتخاب کنید.این زبان همچنین زبان پیش فرض نصب شده برای سیستم عامل بعدی می باشد.بعدا می توانید زبانهای دیگری را برای نصب انتخاب کنید.

Keyboard Layout: سپس شما نیاز به انتخاب نوع صفحه کلید مورد استفاده تان را دارید.


Mouse Configuration: اغلب اوقات برنامه نصب به صورت خود کار نوع mouse مورد استفاده را انتخاب می کند.و در این صورت نیازی به تغییر ان نخواهید داشت.


The Search Begins...: پس از اینکه next را در صفحه Mouse Configuration زدید، برنامه شروع به جستجوی نسخه های قبلی فدورا (و یا ردهت) می کند.

Installation Type: در اینجا احتیاج دارید تعیین کنید چه سیستمی را می خواهید نصب کنید.در مورد انواع روش های نصب در قسمت قبل توضیحات لازم داده شد.در این مرحله طبق قرار قبلی گزینه workstation را انتخاب می کنیم.

انتخاب یکی از گزینه های از پیش تعریف شده امکان انتخاب بسته های شخصی را از شما می گیرد.برای استفاده از انها باید گزینه custom را انتخاب کنید.

Disk Setup: این مرحله مهم ترین و حساس ترین قسمت نصب است:پارتیشن بندی دیسک.

در ابتدا باید بگویم اکثر کاربران معمولی لینوکس(به ویژه کاربران جدید) نیازی ندارند که درباره RAID یا LVM نگران باشند.بنا بر این شما می توانید این دو گزینه را در نظر نگیرید.

اگر فدورا را به تنهایی روی یک درایو هاردتان نصب می کنید باید از گزینه پارتیشن بندی خودکار استفاده کنید.اگر نصب دو گانه فدورا را در کنار ویندوز یا سیستم عامل دیگری انجام می دهید باید قبل از شروع یک پارتیشن خالی ایجاد کنید.

اگر پارتیشن ها را خودتان ایجاد می کنید، حداقل به دو پارتیشن root و swap نیاز پیدا خواهید کرد.پارتیشن root شامل تمام فایل های سیستمی است و باید به اندازه کافی برای نصب بزرگ باشد.(معمولا حداقل بین 2 تا 4 گیگ برای root در نظر می گیرند.)

پارتیشن swap باید تقریبا دو و نیم برابر RAM کامپیوترتان باشد.

با وجودیکه از لحاظ فنی نیازی نیست ولی من پیشنهاد می کنم پارتیشن /home را نیز بسازید.این پارتیشن محلی است که همه داده های کاربر ذخیره می شود(مانند my document در ویندوز).

ایجاد پارتیشن مجزای home این امکان را به شما می دهد که بدون از دست دادن داده های شخصیتان مجدادا همین لینوکس یا سایر نسخه های ان را نصب کنید.
مجموعه اصطلاحات: در لینوکس درایوهای هاردتان به این ترتیب نامگذاری می شوندشماره)(حرف)hd .حرف به محل مربوطه در درایو کامپیوتر اشاره می کند. و شماره نیز به پارتیشن درایو اشاره می کند.به عنوان مثال اولین پارتیشن در اولین درایو IDE ، hda1 نامیده می شود.

Boot Loader Configuration: Boot loader به شما اجازه می دهد که سیستم عامل را اغاز کنید.همچنین به شما این اجازه را می دهد که در صورت داشتن بیش از یک سیستم عامل بر روی کامپیوتر، سیستم عامل مورد نظر را انتخاب کنید.در اینجا به راحتی می تواید از عناصر پیش فرض استفاده کنید.

Network Configuration: در صورتی که کامپیوترتان بر روی یک شبکه محلی((LAN قرار داشته باشد و یا یک مودم کابلی یا DSL داشته باشید، نیاز دارید که پیکر بندی شبکه را انجام دهید.برنامه نصب به صورت پیش فرض انرا DHCP قرار می دهد به طوریکه اطلاعات لازم را به صورت خودکار از Internet Service Provider))ISP تان می گیرد. بیشتر خدمات دهندگان اینترنت چه از نوع کابلی و چه پهن باند،از DHCP استفاده می کنند.بنا بر این این قسمت را بدون تغییر بگذارید.
اگر خواستید خودتان ادرس IP(Internet Protocol) تان را وارد کنید به سادگی روی قسمت edit کلیک کنید و سپس ادرس را وارد کنید.

Firewall Configuration ساختار این قسمت تغییری ایجاد نکنید مگر اینکه بخواهید web ،mail ، ویا FTP server را بر روی کامپیوترتان اجرا کنید. در این زمان تنها بر روی پروتکل مناسب کلیک کنید تا به ان اجازه دهید که از میان دیواره اتش عبور کند.به یاد داشته باشید که در اینجا سئوال می شود که چه نوع سرویس هایی اجازه ورود دارند نه اجازه خروج. بنا بر این اگر که می خواهید تنها به گشت و گذار در وب بپردازید و نمی خواهید که یک web server باشید، پروتکل HTTP را بدون تغییر بگذارید.


Additional Language Support در اینجا باید انتخاب کنید که کدام زبان ،زبان پیش فرضی است که در کامپیوتر استفاده شده است.همچنین فرصت دارید در صورت تمایل زبان دیگری را برای اضافه شدن انتخاب کنید.

Time Zone Selection اکنون باید یک منطقه زمانی مناسب را برای کامپیوترتان انتخاب کنید.برای این کار به دو طریق می توانید عمل کنید.یا میتوانید بر روی منطقه مورد نظر روی نقشه کلیک کنید و یا از لیست پایین نقشه منطقه زمانی مورد نظر را انتخاب کنید.

Set Root Password در دنیای لینوکس و یا یونیکس root در واقع مدیر کامپیوتر محسوب می شود.(منظور همان Admin است).برای انجام کارهای مدیریتی تنها کافیست که root را اجرا کنید. اگر هنگام log on کردن root هم به صورت پیش فرض اجرا شود بسیار زیان اور است.این حالت نه تنها یک خطر امنیتی است بلکه ممکن است باعث شود شما در موقعیتی قرار گیرید که فایل ها و یا ساختار های اصلی کامپیوتر ناگهان تغییر یابند و یا به کل پاک شوند و کامپیوتر را بلا استفاده بگذارند.در این حالت مجبورید مجدد سیستم عامل را نصب کنید.

Package Group Selection: در این بخش از نصب شما قادرید بسته هایی را که مایلید روی کامپیوترتان نصب شوند، انتخاب کنید.برای کاربران جدید شاید این مرحله کمی گیج کننده باشد.در این حالت بهتر است تغییری در گزینه های پیش فرض ندهید.اگر مایلید بسته های منحصر به فردی را از هر گروه مورد نظر انتخاب کنید، تنها کافیست روی قسمت details (جزئیات) کلیک کرده و سپس از میان لیست ارائه شده، بسته های مورد نظر را انتخاب کنید.

About To Install: اخرین فرصت برای بازگشت...
پس از کلیک کردن روی next در این قسمت، فرمت شدن پارتیشن های دیسک اغاز شده و بسته های انتخابی نصب می شوند.

Required Install Media: سپس برنامه نصب به شما یاد اوری می کند که برای تکمیل فرایند به هر 3 CD نیاز خواهید داشت.(البته گاهی تعداد CD ها 4 تا خواهد بود و در واقع این تعداد بستگی به بسته های نرم افزاری دارد.)

Formatting "/"
پس از ان فرمت کردن پارتیشن های مربوط ادامه می یابد.

Transfer Install Image To Hard Drive پیش از نصب بسته های شخصی، تصویر نصب اصلی به هارد درایو منتقل می شود...


Installing Packages سپس نصب بسته ها اغاز می شود...
بسته به اینکه چه تعداد از این بسته ها را انتخاب کرده اید و سرعت کامپیوتر شما چقدر است، این قسمت 15 تا 40 دقیقه وقت می گیرد.اکنون زمان مناسبی برای مطالعه است!!

Installing Packages Continued... احتمالا به یک مجله دیگر نیاز پیدا می کنید....

Insert Disc 2 دیسک دوم را وارد کنید.

Insert Disc 3 دیسک سوم را وارد کنید.

Boot Disk Configuration ایجاد یک دیسکت boot معمولا فکر خوبیست.این کار به شما اجازه می دهد زمانی که فایل های boot خرابند یا پاک شده اند با استفاده از این دیسکت بتوانید کامپیوترتان را بالا بیاورید.(boot کنید.)

Installation Complete! در این قسمت عملیات نصب به پایان می رسد.

پس از اینکه عملیات نصب به پایان رسید و کامپیوترتان مجددا بالا امد،با صفحات زیر رو به رو می شوید.
که کارهای اصلی زیر را شامل می شوند.

Welcome

License Agreement

Date & Time

User Accounts باز هم باید یاد اوری کنم که ایجاد یک حساب کاربری بسیار مهم است.اگر بیش از یک کاربر از کامپیوتر استفاده می کنند می توانید برای هر یک حساب کاربری خاص خودش را ایجاد کنید.


Sound Card Setup در اینجا می توانید کارت صوتی تان را در صورتی که توسط برنامه نصب شناخته شده است، تست کنید.در غیر این صورت می توانید وضعیت انرا تغییر رهید.

Additional CD's اغلب اوقات می توانید این صفحه را skip کنید.

Finish Setup حالا دیگر می توانید از لینوکس فدورای جدیدتان لذت ببرید.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
لينوكس يك كاربر فلسفه است

لينوكس كه زاده دنياى مافوق مدرنيته بود، مفاهيم مدرن ديگرى به جز سرمايه و حقوق را هم به چالش گرفت، مثلاً مرزها و كشورها...

اين گونه است كه يك ايرانى براى آن كه يك مشكل سخت‌افزارى را حل كند، در اينترنت درخواست كمك مي¬كند و در جوابش مثلاً يك مهندس اسرائيلى به او يارى مي¬رساند.

·مدرن‌ها:

ويندوز يك محصول صنعتى مدرن است، ريشه در همان نظامى كه سرمايه، اصلى‌ترين واژه‌اش است و انحصار حياتى‌ترين ترفندش. قاعده خيلى ساده است: تنها بابت چيزى كه انحصاراً در دست شماست، مى‌توانيد پول بگيريد. انحصار ويندوز، انحصار تكنولوژى است. اين قاعده هم رايج و ساده است، هميشه معيار ارزشمند برآيندى از اين موارد است: كارآيى، كيفيت، راحتى و ارزانى، تازگى و در نهايت چيزى عجيب كه هيچ گاه دقيقاً معلوم نيست چيست، گاهى حتى مضحك بودن. پس چيزى به اسم تكنيك وجود دارد كه نتيجه‌اش محصول ما را ارجمند و جريان سرمايه را به سمت ما جارى مى‌كند. قدم بعدى براى ساختن محصول اين است كه ارزش‌ها را دريابيم، و حتماً اسطوره سازى هم گام مهمى است. اسطوره‌اى كه حاصل پيچيدگى تكنيك است، اسطوره‌اى كه نيازش رمزآلودگى است؛ مايكروسافت يك اسطوره است، اسطوره Capita . مايكروسافت يك نهاد صنعتى مدرن است، درست مثل معادن ذغال سنگ. در اين معدن برنامه‌ريزي، كارگران متبحرى هم هستند، بهترين‌هاى همه دنيا: شرقى و غربى. كارگرانى كه امروز از مهندسين نرم‌افزار و علوم كامپيوتر، مديران پروژه، گرافيست‌ها و بازارياب‌ها تشكيل شده‌اند، آنان كه وجه تمايزشان تكنيك است، آنها تكنسين‌اند؛ مايكروسافت مثل معادن ذغال سنگ است، با اين فرق كه اين بار محصول نه سنگ‌هاو كار سخت ، كه هدف توليد "نرم‌افزار" است و كارتان پايه گذاردن اصول محكم. از اسطورگى و رازآلودگى گفتيم، و ارجاع به نمادهاى مدرن: اينجا "جان بول" هم داريم، نماد سرمايه‌دار، اما اين بار نه يك مرد مسن و چاق انگليسى با تازيانه و كلاه، سرمايه دار ما يك جوان خوش لباس است، جوانى كه به تبع اسطوره‌ها(و اسطوره‌سازها)در عصر خودش، از مدرسه و قالب پدران فرارى شده، تا خود قالب ايشان گيرد، و با همه سادگى آن چنان در راز و رمز پيچيده شده كه حالا براى همه( حتى آنها كه نمى‌دانند ويندوز چيست) اسطوره شده: اسطوره ثبات، اقتدار و انحصار: بيل گيتس . ويندوز قرار بود پنجره‌ساز باشد، بى‌هيچ ادعا. ويندوز رسم Mac-OS را پيش گرفت، اما امروز پنجره ويندوز به هواى خفقان آور قالب‌هاى سرمايه‌دارى كهنه باز مى‌شود. ويندوز كه روزگارى برايمان مايه فخر بى‌ادعاييِ تكنيك و كاركردن بود، همان كه روزگارى در كنارMS_DOS سيستم عامل مبتنى بر محيط متنى و در نتيجه منعطف‌تر و حرفه‌اى‌تر مى‌زيست، ناگهان سياهچال معنا شد: ظاهر فريب، گرانقيمت و پر از اشكال و شتاب كه فرياد ادعايش حرفه‌اى ها را مي‌آزرد و آماتورها را مدهوش كرده بود. آنكه روزگارى به مدد تفاوت‌هاى بنيادين در نگارش‌هاى متوالى فروش مى‌كرد، امروز تنها بهانه تغيير چهره و بزك كردن شماره نگارشش بالا مى‌رود.

حالا كاربران براى داشتن آن مجبور به تحمل خطاى همراهش و ويروس¬هاي آن هستند.Internet Explorer با خطاهاى امنيتى فراوان- كه داستان دادگاهى شدنش به جرم انحصارى كه بيل گيتس به آن تحميل كرده بود را هنوز خيلى ها به ياد دارند- هر روز بيشتر در عمق ويندوز فرو مى‌رود و شما را مجبور به استفاده از خود مى‌كند؛ Outlook Express كه سوراخ‌هاى امنيتى‌اش تا به حال بارها راه را بر ويروس‌ها گشوده و به مدد همبستگى با Explorer و نيز Hotmail و MSN كه هر دو چهره‌هاى استبداد اينترنتى مايكروسافت هستند، مانده است. از سويى ديگر آمدن تائيديه‌هاى سخت‌افزارى و درايورهاى مايكروسافت عرصه اين انحصار را علاوه بر بازار نرم‌افزار و اينترنت به حيطه سخت افزار نيز كشانده و آن آرم Designed for Microsoft Windows كه رانت مايكروسافت به شركت‌هاى سخت افزارى براى تشديد تماميت خواهى‌اش است ترس از منظره آينده را بيشتر مى‌كند. حكايت آخرى كه مى‌ماند: لو رفتن بخشى از متن اصلى هسته ويندوزNT، پهلوان اسطوره اى مدرنمان را دچار وحشت كرده، هميشه تماميت خواه ها را تروريسم به چالش مي¬كشد .
آخرين حكايتى كه يك روز تعريف مى شود، ماجراى مردى است كه روزگارى ثروتمندترين مرد انسان روى زمين بود و آنقدر فروخت و آن قدر بد فروخت كه بازارش كساد شد، شايد روزى به داستان پدرسالارى بيل گيتس و تمركز كاپيتال بخنديم.

·پست مدرن‌ها:

امروز در كتاب‌هاى فلسفى يك روز به نام روز مرگ مدرنيته وجود دارد، روزى در ؟ با تخريب چند برج آمريكايى، اما بعضي¬ها كه به عصر سايبرنتيك و مجاز ايمان دارند، دوست‌ ‌دارند كه اين روزمرگ را تغيير دهند. روز مرگ اسطوره مايكروسافت يا معادلاً تولد لينوكس. چه زمانى؟ هيچ كس نمى‌داند كى بوده؛ شايد روزى كه ريچارد استالمن بنياد نرم‌افزار رايگان FSF را پايه گذارد. نهادى كه بر خلاف جريان رايج به دنبال توليد براى كسب مستقيم نبود، بلكه جوياى توليد با هدف توسعه بوده، توسعه‌اى كه لاجرم روزى براى ما سودآور است. بنيادى كه اصلى ترين توليداتش تا پيش از لينوكس ابزارهاى توسعه‌اى بود Emacs و gcc دو ابزار برنامه‌نويسى كه عمدتاً به دانشگاهيان اجازه مى‌داد فارغ از بحث پرداخت هزينه يا مسائل قانونى به توسعه برنامه‌هاى مورد علاقه‌شان بپردازند. FSF، عكس يك گوزن شاخدار را به عنوان آرم خود انتخاب كرد و روزبه روز در محيط مجازى توسعه يافت. محصولاتش در حيطه سيستم عامل را با GNU معرفى كرد و شعارى عجيب:GNU يونيكس نيست.

شايد هم درست‌تر باشد كه اين زادروز را همان روزى بدانيم كه لينوس توروالدز، يك دانشجوى سال دوم رشته علوم كامپيوتر دانشگاه...، چون استطاعت خريد يونيكس براى انجام پروژه دانشگاهى‌اش را نداشت، يك نمونه كوچك از اين سيستم عامل را نوشت، با gcc ترجمه و اجرا كرد و متن آن را روى سايت FSF گذاشت؛ شايد براى شوخى نام آن را هم با تغيير s آخر اسمش به x ،Linux گذارد. آرمى كه لينوس توروالدز براى لينوكس برگزيد يك پنگوئن بود. اين فرارفتن از مدرنيته حقيقتاً مولود محيط‌هاى آكادميك بود و محيطى كه در آن سرمايه به مفهوم رايج نقش ايفا نمى‌كند. اين جا اهداف بلندمدت و توسعه‌اى معناى بيشترى دارند. از اين جاى داستان به بعد خيلى سريع پيش رفت، آن قدر كه هنوز كه هنوز است، خيلى‌ها متوجه نشده اند: لينوكس هر روز حاميان بيشترى پيدا كرد و پيچيده‌تر و كامل‌تر شد، اما هنوز به رسالت اصلى‌اش پايبند مانده: متن باز و کد اصلى برنامه به طور كامل در اختيار همه و برنامه كاملاً رايگان است. در حقيقت وفادار به همان ميثاق FSF- هدفى كه با كنايه به كپى‌رايتCopyright - ميثاقى حقوقى كه حامى و مشروعيت بخشنده به انحصارهاى بازار سرمايه دارى سنتى است- كپى‌لفت Copyleft خوانده شده است؛ همان GPL كه مدعى است بر خلاف همه قراردادهاى حقوقى تاريخ بشر هدفش نه تحديد مالكيت كه اعطاى آزادى Freedom است. اين اصلى‌ترين خلاف آمد تاريخ و به خصوص مدرنيته است. اين جا سرزمين مجازى بود و ساكنان اصلى‌اش(دانشگاهيان) مي‌خواستند اصول خودشان را بر آن حاكم كنند. اصولى برآمده از روشنفكرى و فرهيختگى: مهم‌ترين اصل آزادى است، حتى اگر به آنارشيسم تنه زند. پس رسالت بعدى حذف تمركز بود، تمركزى كه علت و معلول سرمايه‌دارى مدرن است. اين شكستن تمركز در حقيقت راه را براى آزادى اقتصادى باز مى كرد.

شما در هر كجاى دنيا كه بوديد مى توانستيد متن اصلى لينوكس را به رايگان از اينترنت دريافت كنيد، در آن تغيير دهيد(يا ندهيد!) و اين محصول را به رايگان يا در ازاى دريافت پول به ديگرى واگذار كنيد. اين تمركزشكنى نتايج عجيبى داشت: لينوكس به سرعت پيشرفت كرد، ايرادهايش كشف شد و راه توسعه در پيش گرفت. شركاى اين توسعه طيف وسيعى بودند؛ عمدتاً دانشگاهيان يا مهندسان نرم‌افزارى كه در وقت‌هاى آزاد به اين كار مى پرداختند و برخى دشمنان كهنه مايكروسافت مانندNetscape.

موضع گيرى مايكروسافت هم جالب بود: مقابله سنتى حقوقى كه اين بار به علت پراكندگى توسعه دهندگان و سودآور نبودن آن براى آنان با شكست مواجه شد. لينوكس كه زاده دنياى وراى مدرنيته بود مفاهيم مدرن ديگرى به جز سرمايه و حقوق را هم به چالش گرفت، مثلاً مرزها و كشورها. اين طور شد كه حالا لينوكسى كه روى كامپيوتر من نصب شده، بخشى از آمريكا آمده، قسمتى از آلمان، جايى از فرانسه و روسيه و... اينگونه است كه يك ايرانى براى آن كه يك مشكل سخت‌افزارى را حل كند، در اينترنت درخواست كمك مي‌كند و درجوابش مثلاً يك مهندس اسرائيلى به او يارى مي‌رساند.

شايد اين اولين كنش اصيل در جهت جهانى شدن به مفهوم پست مدرن (نه به معناى نخ نماى مدرنش) باشد: كنشى كه به پول معطوف نيست. اين شكستن مرزها و اتحاد مليت‌ها، از سويى ديگر بر تنوع و تكثر فرهنگ‌ها صحه مى گذارد. شما مى توانيد به راحتى يك نسخه كاملاً محلى از لينوكس داشته باشيد، چون متن اصلى آن در اختيارتان است. به راحتى مي‌توانيد ظاهرش را تغيير دهيد و توانايى‌هاى ديگر(مانند پشتيبانى از زبانتان) را به آن بيافزائيد. چه بسا در آينده فرهنگ‌هاى محلى ايران هم نسخه لينوكس ويژه خود را پيدا كنند؛ همان طور كه كشورهاى آسيايى و اروپايى نسخه‌هاى اختصاصى ويژه خود را دارند و در خيلى جاهاى ديگر مثل كشور خودمان بر ملى شدن لينوكس تأكيد مى‌شود. از افقى وسيع‌تر حاصل شكسته شدن مرزها با تأكيد بر تنوع‌هاست؛ ارزشى كه آن قدر مى‌ارزيد كه شهردارى يكى از شهرهاى آلمان به رغم پيشنهاد مايكروسافت مبنى بر فروش محصولاتش با يك دهم قيمت، از قبول آن سرباز زد و لينوكس را به عنوان سيستم عامل محلى در نظر گرفت.

مفهوم بعدى كه بايد به بازى گرفته مي‌شد، اصالت بود. معنايى عميق و جدى در دنياى مدرن كه خيلى از مواقع بر كارآيى پيشى مي‌گيرد. اما در لينوكس اصالت، محوريت خود را از دست داده. براى لينوكس مهم نيست كه چگونه شما آن را مى بينيد. در حقيقت حالا بيش از ده نوع واسطه ارتباط با لينوكس وجود دارد كه توسط نهادها و شركت‌هاى مختلف ساخته شده، كه خيلى از آنها تقليد از ويندوزند حتى از نظر يك گرافيست حرفه‌اى شايد كيفيت مشابه‌هاى ويندوزيشان را ندارند. جالب‌تر آن كه حرفه‌اى‌ترها لينوكس را نه به خاطر رابط گرافيكى‌اش، كه به خاطر محيط متنى‌اش مي‌خواهند: همان صورت قديمى كه در Dos و يونيكس وجود داشت؛ صورتى كه رسالتش زيبايى به مفهوم مدرن آن نيست، بلكه هدف اصلى در اين جا آن است كه محصول كار كند، اين شايد به ما نشان دهد كه در آينده به چه چيزى زيبا گفته خواهد شد: به چيزى كه خوب كار كند. در اين جا يك چالش فلسفى جديد پديدار مىشود؛ در جهان مدرن فرم بر محتوا غلبه پيدا كرد، نقش محتوا و كاركرد از مهم‌ترين موضوع به مسئله‌اى فرعى در كنار فرم و چگونگى كاركرد تقليل يافت، اما انگار لينوكس در حركت خلاف جهت روند رايج جهان مدرن اين قاعده را زير پا گذاشته است.اصالت از جنبه ديگرى هم به بازى گرفته شده‌است. در لينوكس همه چيز قلابى و تقليدى است، بدون آن كه هيچ تلاشىبراى اصيل جلوه دادن به مفهوم سنتى باشد.

به هر حال امروز در آغاز راه اين رويداد عظيم هستيم. انقلابى در عرصه مجاز و سايبرنتيك كه نتيجه‌اش شكست روند رايج مدرن مبتنى بر سرمايه است، نظامى كه از دو قطب ارباب و بنده تشكيل شده‌است. ادعاى جهان آينده سرمايه دارى نه بر اساس درآمد كه بر بناى توسعه است. توسعه‌اى كه در نظامى هم سطح از سفارش‌دهندگان و كاربران و صاحبان از سويى و تكنسين‌ها و توسعه‌دهندگان از سويى ديگر فراهم مي‌آيد: تصاحب رايگان، فروش نرم‌افزار به قيمت هيچ.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
تاريخچه لينوکس
در سال 1991 در حالي که جنگ سرد رو به پايان ميرفت و صلح در افقها هويدا مي‌شد، در دنياي کامپيوتر، آينده بسيار روشني ديده مي‌شد. با وجود قدرت سخت‌افزارهاي جديد، محدوديت‌هاي کامپيوترها رو به پايان ميرفت. ولي هنوز چيزي کم بود...و اين چيزي نبود جز فقداني عميق در حيطه سيستم هاي عامل.

شروع داستان لينوکس:

در سال 1991 در حالي که جنگ سرد رو به پايان ميرفت و صلح در افقها هويدا مي‌شد، در دنياي کامپيوتر، آينده بسيار روشني ديده مي‌شد. با وجود قدرت سخت‌افزارهاي جديد، محدوديت‌هاي کامپيوترها رو به پايان ميرفت. ولي هنوز چيزي کم بود...و اين چيزي نبود جز فقداني عميق در حيطه سيستم هاي عامل.

داس، امپراطوري کامپيوترهاي شخصي را در دست داشت. سيستم عامل بي استخواني که با قيمت 50000 دلار از يک هکر سياتلي توسط بيل گيتز (Bill Gates) خريداري شده بود و با يک استراتژي تجاري هوشمند، به تمام گوشه هاي جهان رخنه کرده بود. کاربران PC انتخاب ديگري نداشتند. کامپيوترهاي اپل مکينتاش بهتر بودند. ولي قيمتهاي نجومي، آنها را از دسترس اکثر افراد خارج مي‌ساخت.

خيمه‌گاه ديگر دنياي کامپيوترها، دنياي يونيکس بود. ولي يونيکس به خودي خود بسيار گرانقيمت بود. آنقدر گرانقيمت که کاربران کامپيوترهاي شخصي جرات نزديک شدن به آنرا نداشتند. کد منبع يونيکس که توسط آزمايشگاههاي بل بين دانشگاهها توزيع شده بود، محتاطانه محافظت ميشد تا براي عموم فاش نشود. براي حل شدن اين مسئله، هيچيک از توليد کنندگان نرم افزار راه حلي ارائه ندادند.

بنظر مي‌رسيد اين راه حل به صورت سيستم عامل MINIX ارائه شد. اين سيستم عامل، که از ابتدا توسط اندرو اس. تاننباوم (Andrew S. Tanenbaum)پروفسور هلندي، نوشته شده بود به منظور تدريس عمليات داخلي يک سيستم عامل واقعي بود. اين سيستم عامل براي اجرا روي پردازنده هاي 8086 اينتل طراحي شده بود و بزودي بازار را اشباع کرد.

بعنوان يک سيستم عامل، MINIX خيلي خوب نبود. ولي مزيت اصلي آن، در دسترس بودن کد منبع آن بود. هرکس که کتاب سيستم عامل تاننباوم را تهيه ميکرد، به 12000 خط کد نوشته شده به زبان C و اسمبلي نيز دسترسي پيدا ميکرد. براي نخستين بار، يک برنامه نويس يا هکر مشتاق ميتوانست کد منبع سيستم عامل را مطالعه کند. چيزي که سازندگان نرم افزارها آنرا محدود کرده بودند. يک نويسنده بسيار خوب، يعني تاننباوم، باعث فعاليت مغزهاي متفکر علوم کامپيوتري در زمينه بحث و گفتگو براي ايجاد سيستم عامل شد. دانشجويان کامپيوتر در سرتاسر دنيا با خواندن کتاب و کدهاي منبع، سيستمي را که در کامپيوترشان در حال اجرا بود، درک کردند و يکي از آنها لينوس توروالدز نام داشت.

تولد سيستم عامل جديد:

در سال 1991، لينوس بنديکت توروالدز (Linus Benedict Torvalds) دانشجوي سال دوم علوم کامپيوتر دانشگاه هلسينکي فنلاند و يک هکر خود آموخته بود. اين فنلاندي 21 ساله، عاشق وصله پينه کردن محدوديت هايي بود که سيستم را تحت فشار قرار ميدادند. ولي مهمترين چيزي که وجود نداشت يک سيستم عامل بود که بتواند نيازهاي حرفه‌اي‌ها را برآورده نمايد. MINIX خوب بود ولي فقط يک سيستم عامل مخصوص دانش آموزان بود و بيشتر به عنوان يک ابزار آموزشي بود تا ابزاري قدرتمند براي بکار گيري در امور جدي.

در اين زمان برنامه‌نويسان سرتاسر دنيا توسط پروژه گنو (GNU) که توسط ريچارد استالمن (Richard Stallman) آغاز شده بود، تحريک شده بودند. هدف اين پروژه ايجاد حرکتي براي فراهم نمودن نرم افزارهاي رايگان و در عين حال با کيفيت بود. استالمن خط مشي خود را از آزمايشگاه معروف هوش مصنوعي دانشگاه MIT با ايجاد برنامه ويرايشگر emacs در اواسط و اواخر دهه 70 آغاز نمود. تا اوايل دهه 80، بيشتر برنامه‌نويسان نخبه آزمايشگاههاي هوش مصنوعي MIT جذب شرکتهاي نرم‌افزاري تجاري شده بودند و با آنها قراردادهاي حفظ اسرار امضا شده بود. ولي استالمن ديدگاه متفاوتي داشت. وي عقيده داشت برخلاف ساير توليدات، نرم‌افزار بايد از محدوديت‌هاي کپي و ايجاد تغييرات در آن آزاد باشد تا بتوان روز به روز نرم‌افزارهاي بهتر و کارآمدتري توليد نمود.

با اعلاميه معروف خود در سال 1983، پروژه GNU را آغاز کرد. وي حرکتي را آغاز کرد تا با فلسفه خودش به توليد و ارائه نرم‌افزار بپردازد. نام GNU مخفف GNU is Not Unix است. ولي براي رسيدن به روياي خود براي ايجاد يک سيستم عامل رايگان، وي ابتدا نياز داشت تا ابزارهاي لازم براي اين کار را ايجاد نمايد. بنابراين در سال 1984 وي شروع به نوشتن و ايجاد کامپايلر زبان C گنو موسوم به GCC نمود. ابزاري مبهوت کننده براي برنامه‌نويسان مستقل. وي با جادوگري افسانه‌اي خود به تنهايي ابزاري را ايجاد نمود که برتر از تمام ابزارهايي که تمام گروههاي برنامه‌نويسان تجاري ايجاد کرده بودند قرار گرفت. GCC يکي از کارآمدترين و قويترين کامپايلرهايي است که تاکنون ايجاد شده‌است.
تا سال 1991 پروژه GNU تعداد زيادي ابزار ايجاد کرده بود ولي هنوز سيستم عامل رايگاني وجود نداشت. حتي MINIX هم لايسنس شده بود. کار بر روي هسته سيستم عامل گنو موسوم به HURD ادامه داشت ولي به نظر نمي رسيد که تا چند سال آينده قابل استفاده باشد.

اين زمان براي توروالدز بيش از حد طولاني بود...

در 25 آگوست 1991، اين نامه تاريخي به گروه خبري MINIX از طرف توروالدز ارسال شد:

از : لينوس بنديکت توروالدز
به: گروه خبري MINIX
موضوع: بيشتر چه چيزي را ميخواهيد در MINIX ببينيد؟
خلاصه: نظرخواهي کوچک در مورد سيستم عامل جديد من

با سلام به تمام استفاده کنندگان از MINIX من در حال تهيه يک سيستم عامل رايگان فقط به عنوان سرگرمي و نه به بزرگي و حرفه‌اي GNU براي دستگاههاي 386 و 486 هستم. اين کار از آوريل شروع شده و درحال آماده شدن است. من مايلم تا نظرات کاربران را در مورد چيزهايي که در MINIX دوست دارند يا ندارند، جمع آوري کنم. زيرا سيستم عامل من حدوداً شبيه آن است. مانند ساختار سيستم فايل مشابه و چيزهاي ديگر... من اکنون bash نسخه 1.08 و GCC نسخه 1.40 را به آن منتقل کرده ام و به نظر ميرسد که کار ميکند. من در عرض چند ماه چيزي آزمايشي درست کرده ام و مايلم بدانم که کاربران بيشتر به چه قابليتهايي نياز دارند؟ من از هر پيشنهادي استقبال ميکنم. ولي قول نمي‌دهم همه آنها را اجرا کنم.
لينوس

همانطور که در اين نامه پيداست، خود توروالدز هم باور نمي‌کرد که مخلوقش آنقدر بزرگ شود که چنين تحولي در دنيا ايجاد کند. لينوکس نسخه 1.0 در اواسط سپتامبر 1991 منتشر شد و روي اينترنت قرار گرفت. شور و اشتياقي فراوان حول مخلوق توروالدز شکل گرفت. کدها دانلود شده، آزمايش شدند و پس از بهينه سازي به توروالدز بازگردانده شدند. لينوکس نسخه 2.0 در پنجم اکتبر به همراه اعلاميه معروف توروالدز آماده شد:

از : لينوس بنديکت توروالدز
به: گروه خبري MINIX
موضوع: کدهاي منبع رايگان هسته مشابه MINIX

آيا شما از روزهاي زيباي MINIX 1.1 محروم شده‌ايد؟ هنگامي که مردها مرد بودند و راه اندازهاي دستگاه خود را خودشان مي‌نوشتند؟ آيا شما فاقد يک پروژه زيبا هستيد و مي‌ميريد تا سيستم عاملي داشته باشيد تا بتوانيد آنرا مطابق با نيازهاي خود درآوريد؟ اگر اينگونه است، اين نامه براي شما نوشته شده است.
همانطور که ماه پيش گفتم من در حال کار بر بروي يک سيستم عامل رايگان مشابه MINIX براي کامپيوترهاي 386 هستم. اين سيستم عامل اکنون بجايي رسيده است که قابل استفاده است و مايل هستم که کدهاي منبع را در سطح گسترده تر پخش نمايم. اين نسخه2.0 است ولي من موفق شده ام که نرم افزارهاي Bash، GCC، GNU-Make، GNU-sed، Compress و غيره را تحت آن اجرا کنم. کدهاي منبع اين پروژه را ميتوانيد از آدرس nic.funet.fi با آدرس 128.214.6.100 در دايرکتوري pub/OS/Linux پيدا کنيد. اين دايرکتوري همچنين داراي چند فايل README و تعدادي باينري قابل اجرا تحت لينوکس است. تمام کدهاي منبع ارائه شده است زيرا هيچ يک از کدهاي MINIX در آن استفاده نشده است. سيستم را مي‌توانيد همانطور که هست کامپايل و استفاده کنيد. کدهاي منبع باينري ها را هم مي‌توانيد در مسير pub/GNU پيدا کنيد.

لينوکس نسخه 3.0 پس از چند هفته آماده شد و تا دسامبر، لينوکس به نسخه 10.0 رسيد. هنوز لينوکس فقط چيزي کمي بيشتر از يک فرم اسکلت بود. اين سيستم عامل فقط ديسکهاي سخت AT را پشتيباني ميکرد و ورود به سيستم نداشت و مستقيما به خط فرمان بوت مي‌شد. نسخه11.0 خيلي بهتر شد. اين نسخه از صفحه کليدهاي چند زبانه پشتيباني مي‌کرد، ديسکهاي فلاپي و کارتهاي گرافيکي VGA، EGA، هرکولس و... نيز پشتيباني مي‌شدند. شماره نسخه‌ها از 12.0 به 95.0 و 0.96 افزايش پيدا کرد و ادامه يافت. بزودي کد آن بوسيله سرويس دهنده‌هاي FTP در فنلاند و مناطق ديگر، در سرتاسر جهان منتشر شد.


بزودي توروالدز با مقايسه‌هايي از طرف اندرو تاننباوم، معلم بزرگي که MINIX را نوشته بود، مواجه شد. تاننباوم براي توروالدز مينويسد:

مقايسه و توسعه:

بزودي توروالدز با مقايسه‌هايي از طرف اندرو تاننباوم، معلم بزرگي که MINIX را نوشته بود، مواجه شد. تاننباوم براي توروالدز مينويسد:

"من بر اين نکته تاکيد دارم که ايجاد يک هسته يکپارچه در سال 1991 يک اشتباه پايه‌اي بود. خدا را شکر که شما شاگرد من نيستيد، واگر نه براي چنين طرحي نمره بالايي نمي گرفتيد."

توروالدز بعدا پذيرفت که اين بدترين نکته در توسعه لينوکس بوده است. تاننباوم يک استاد مشهور بود و هرچه که مي گفت واقعيت داشت. ولي وي در مورد لينوکس اشتباه مي‌کرد. توروالدز کسي نبود که به اين سادگي ها پذيراي شکست باشد.

تاننباوم همچنين گفته بود: "لينوکس منسوخ شده است".
اکنون نوبت حرکت نسل جديد لينوکس بود. با پشتيباني قوي از طرف اجتماع لينوکس، توروالدز يک پاسخ مناسب براي تاننباوم فرستاد:

"شغل شما استاد دانشگاه و محقق بودن است و اين بهانه خوبي براي برخي مغز خرابکني هاي MINIX است."

و کار ادامه يافت. بزودي صدها نفر به اردوگاه لينوکس پيوستند. سپس هزاران نفر و سپس صدها هزار نفر. لينوکس ديگر اسباب‌بازي هکرها نبود. با پشتيباني نرم‌افزارهاي پروژه GNU، لينوکس آماده يک نمايش واقعي بود. لينوکس تحت مجوز GPL قرار داده شد. با اين مجوز همه ميتوانستند کدهاي منبع لينوکس را به رايگان داشته باشند، بر روي آنها مطالعه کرده و آنها را تغيير دهند. دانشجويان و برنامه نويسان آنرا قاپيدند.

و خيلي زود توليد کنندگان تجاري وارد شدند. لينوکس به خودي خود رايگان بود و هست. کاري که اين توليدکنندگان انجام دادند، کامپايل کردن بخش‌ها و نرم‌افزارهاي مختلف و ارائه آن بصورت يک فرمت قابل توزيع همانند ساير سيستم‌عاملها بود، تا مردم عادي نيز بتوانند از آن استفاده کنند. اکنون توزيع‌هايي مانند ردهت، دبيان و زوزه داراي بيشترين سهم کاربران در سرتاسر جهان هستند. با رابطهاي گرافيکي کاربر جديد مانند KDE و GNOME، توزيع‌هاي لينوکس در بين مردم بسيار گسترش يافتند.

همچنين اتفاقات جالبي با لينوکس رخ ميدهد. در کنار PC، لينوکس به روي اکثر پلاتفورم‌ها منتقل شده است. لينوکس تغيير داده شد تا کامپيوتر دستي شرکت 3Com يعني PalmPilot را اجرا نمايد. تکنولوژي کلاستر کردن اين امکان را بوجود آورد تا بتوان تعداد زيادي از ماشينهاي لينوکس را به يک مجموعه واحد پردازشي تبديل نمود. يک کامپيوتر موازي. در آوريل 1996 محققين آزمايشگاههاي ملي لوس آلاموس از 68 کامپيوتر مبتني بر لينوکس براي پردازش موازي و شبيه سازي موج انفجار اتمي استفاده کردند. ولي بر خلاف ابر کامپيوترهاي ديگر، هزينه آنها بسيار ارزان تمام شد. ابرکامپيوتر خود ساخته آنها با تمام تجهيزات و سخت افزارها 152000 دلار هزينه در بر داشت و اين يک دهم هزينه يک ابرکامپيوتر تجاري است. اين ابرکامپيوتر به سرعت 16 بيليون محاسبه در ثانيه دست يافت و به رتبه 315 ام اين ابرکامپيوتر جهان دست پيدا کرد و صد البته يکي از پايدارترين آنها بود. پس از سه ماه از آغاز فعاليت، هنوز بوت نشده بود.بهترين موردي که امروزه براي لينوکس وجود دارد، طرفداران متعصب آن هستند. هنگامي که يک قطعه سخت افزاري جديد ارائه ميشود، هسته لينوکس براي استفاده از آن تغيير داده ميشود. براي مثال هنگام ارائه پردازنده 64 بيتي شرکت AMD هسته به سرعت چند هفته براي کار با آن آماده شد. اکنون لينوکس بر روي تمام انواع خانواده هاي سخت افزاري موجود اعم از PC، MAC، Alpha و انواع سخت افزارهاي درونه اي قابل اجراست که آنرا براي استفاده در ماشين آلات صنعتي و آلات و ادواتي که نياز به پردازش کامپيوتري دارند، بسيار مناسب نموده است. لينوکس با همان فلسفه و هدفي که در سال 1991 ايجاد شد، وارد هزاره جديد شده است.

توروالدز، هنوز يک انسان ساده است. بر خلاف بيل گيتس ، او يک ميلياردر نيست. پس از اتمام مطالعاتش وي به آمريکا رفت تا با شرکت Transmeta همکاري نمايد. پس از انجام يک پروژه فوق سري که توروالدز يکي از اعضاي فعال آن بود، ترانسمتا پردازنده Cruose را به بازار ارائه کرد. توروالدز هنوز پرطرفدار ترين و مشهورترين برنامه نويس جهان است. در حال حاضر توروالدز ،ترانسمتا را ترک نموده و با حمايت شرکتهاي بزرگ به طور تمام وقت بر روي لينوکس کار مي‌کند.

پس از يک دهه، لينوکس امروز:

امروزه لينوکس بيش از يک دهه توسعه را پشت سر گذاشته است و يکي از سريع التوسعه ترين سيستم هاي عامل به شمار ميرود. از چند کاربر انگشت شمار در سالهاي 1991 و 1992، امروزه ميليونها کاربر از لينوکس استفاده ميکنند. IBM که زماني بزرگترين دشمن جماعت Open Source به شمار مي رفت، اکنون سرمايه گذاري عظيمي در زمينه توسعه راه حل هاي Open Source تحت لينوکس نموده است. در حال حاضر تعداد توسعه دهندگاني که براي افزايش قابليتهاي لينوکس تلاش ميکنند، روز به روز افزايش مي يابد.

امروزه تعداد زيادي از شرکتها و موسسات حرفه اي تجاري، پشتيباني از محصولات مبتني بر لينوکس را بر عهده گرفته اند. اکنون ديگر استفاده از لينوکس در محيطها اداري، پذيرفتن ريسک نيست. از نظر قابليت اطمينان و پايداري و همچنين حفاظت در برابر انواع ويروسها چيزي بهتر از لينوکس وجود ندارد. با تلاش شرکتهاي بزرگي مانند ردهت استفاده از لينوکس در محيطهاي تجاري توسعه فراوان يافته و اکنون تعداد زيادي از شرکتهاي کوچک و بزرگ در حال استفاده از سرويس دهنده ها و ايستگاههاي کاري مبتني بر لينوکس هستند.

گسترش لينوکس روي ميزي (Desktop Linux):

بزرگترين ايرادي که از لينوکس گرفته ميشد چه بود؟ قبلا محيط تمام متني لينوکس، بسياري از کاربران را از استفاده کردن از آن بر حذر ميداشت. با اينکه در استفاده از محيط متني کنترل کامل سيستم در اختيار شماست، ولي اين محيط اصلا براي کاربران عادي سيستمهاي کامپيوتري مناسب نيست. محيط هاي گرافيکي که بر پايه X-Window وجود داشتند نيز پاسخ گوي امکاناتي که سيستم عاملهاي گرافيکي مانند ويندوز براي کاربران خود ارائه ميکردند، نبودند. ولي از چند سال گذشته اين وضعيت در حال تغيير بوده است. اکنون محيطهاي گرافيکي حرفه اي مانند KDE و GNOME تصوير لينوکس را کامل کرده اند. اين محيطهاي گرافيکي اکنون بسيار کاربر پسند و قدرتمند شده اند و وجود اين سيستمهاست که امروزه کاربران عادي نيز ميتوانند از لينوکس استفاده کنند.

لينوکس در جهان سوم:

ورود لينوکس به کشورهاي جهان سوم تحولي ايجاد نموده است. قبل از وجود لينوکس کشورهاي جهان سومي در زمينه کامپيوتر در سطح بسيار پايين‌تري قرار داشتند. هزينه سخت‌افزارها بسيار پايين آمده بود ولي هزينه نرم‌افزار براي اين‌گونه کشورها همچنان کمر‌شکن بود. اين امر باعث شد تا در بسياري از اين کشورها کپي غير مجاز نرم‌افزارها گسترش پيدا کند که باعث ميلياردها دلار خسارت ساليانه ميشود. يکي از عمده‌ترين دلايل اين کار پايين بودن درآمد سرانه در اين کشورهاست. هنگامي که مجموع درآمد سرانه ساليانه بيش از 200 تا 300 دلار نيست، هيچگاه امکان خريد يک سيستم عامل 100 دلاري وجود نخواهد داشت.

طلوع لينوکس و ساير توليدات باز متن، اين وضعيت را تغيير داده است. اين امکان وجود دارد تا بتوان لينوکس را در کامپيوترهاي قديمي 486 و پنتيوم که اکنون در کشورهاي توسعه يافته به تاريخ پيوسته اند ولي هنوز در کشورهاي درحال توسعه از آنها استفاده ميشود، اجرا نمود. همچنين استفاده از نرم افزارهاي رايگان متن باز گسترش يافته تا جلوي هزينه هاي سرسام آور نرم افزاري اين کشورها را بگيرد. امروزه در کشورهاي آسيايي، آفريقايي و آمريکاي لاتين استفاده از لينوکس و نرم افزارهاي متن باز گسترش فراواني يافته و با استفاده از خصلت ذاتي تغيير پذيري لينوکس، براي استفاده از زبانهاي ملي اين کشورها سفارشي شده است. امروزه مستندات لينوکس به اکثر زبانهاي زنده جهان ترجمه شده اند.

از ميزکار تا ابرکامپيوترها:

هنگامي که توروالدز لينوکس را ايجاد نمود، اين مخلوق جديد، فقط يک اسباب بازي تازه براي هکرها بود. ولي از زمان دستگاههاي 386 که نخستين هسته لينوکس بر روي آنها اجرا ميشد، لينوکس راه درازي را طي نموده است. يکي از مهمترين استفاده هاي امروزي لينوکس استفاده از آن در پردازشهاي سنگين موازي در ابرکامپيوترهاست. امروزه اکثر ابرکامپيوترهايي که در جهان ساخته مي‌شوند، از لينوکس به عنوان سيستم عامل خود استفاده مي‌کنند.
و همچنان پيشرفت:

حرکت لينوکس از يک پروژه هکري تا جهاني شدن يک انقلاب شگفت انگيز است. پروژه GNU که در اوايل دهه 1980 توسط ريچارد استالمن شروع شد، توسعه نرم افزارهاي بازمتن را رهبري نمود. پروفسور اندرو تاننباوم و سيستم عامل MINIX او مطالعه سيستم عامل ها را از حالت تئوري به عملي تبديل نمود و در نهايت همت و تلاش توروالدز منجر به تولد لينوکس شد. امروزه لينوکس ديگر يک پروژه هکري به شما نمي رود بلکه يک حرکت جهاني است که توسط ميليونها نفر برنامه نويس متن باز و شرکتهاي بزرگي مانند IBM حمايت ميشود. لينوکس در تاريخ کامپيوتر به عنوان يکي از شگفت‌انگيزترين محصولات تلاش بشري باقي خواهد ماند.

توکس، پنگوئن محبوب لينوکس:

نشان لينوکس يک پنگوئن است. برخلاف ساير سيستم عاملهاي تجاري، اين نشان زياد جدي نيست! توکس نشانگر وضعيت بدون نگراني حرکت لينوکس است. اين نشان تاريخچه بسيار جالبي دارد. لينوکس در ابتدا فاقد هر گونه نشاني بود. هنگامي که توروالدز براي تعطيلات به استراليا رفته بود، در ديداري که از يک باغ وحش داشت، هنگامي که مي خواست با يک پنگوئن بازي کند، پنگوئن دست وي را گاز گرفت و همين ايده اي شد تا از پنگوئن به عنوان نشان لينوکس استفاده شود.

لينوكس مندريوا ‌‌(Mandriva) روي حافظه فلش چهار گيگابايتي منتشر شد. كاربران مي‌توانند با اتصال اين حافظه فلش به كامپيوتر و ريستارت آن، از لينوكس بدون نياز به نصب روي هاردديسك استفاده كنند.



توزيع لينوكس مندريوا ‌‌(Mandriva) روي حافظه فلش چهار گيگابايتي منتشر شد. لينوكس روي اين حافظه فلش نصب شده و آماده اجرا است. كاربران مي‌توانند با اتصال اين حافظه فلش به كامپيوتر و ريستارت آن، از لينوكس بدون نياز به نصب روي هاردديسك استفاده كنند. اين فلش كه از سوي شركت سازنده مندريوا منتشر گرديده است، داراي نسخه Mandriva Linux 2007 و مبتني بر محيط گرافيكي KDE است.

اين نسخه از لينوكس قابليت شناسايي خودكار سخت‌افزار و اطلاعات كاربر تحت ويندوز را دارد و امكان كار با سيستم را بدون تغيير شرايط سيستم فراهم مي‌كند. كاربران مي‌توانند اين حافظه فلش را از سيستمي به سيستم ديگر جابه‌جا نمايند و از اين طريق هر زمان كه نياز داشته باشند از لينوكس استفاده كنند. اين نسخه از لينوكس كليه قابليت‌هاي يك لينوكس نصب شده روي هاردديسك را دارد.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
چندی پیش توزیع لینوکسی بـــه نــــام «لینوکـــس شریف» از سـوی شرکت «فارسی وب شریف» منتشر شد. انتشاری پر سروصدا با اعلام امکاناتی بسیار جذاب برای هر کاربر ایرانی کامپیوتر. ما نیز با شنیدن این اعلام‌ها و آگهی‌ها بر آن شدیم تا این توزیع لینوکس را تهیه و بررسی نماییم، در نهایت نیز تصمیم گرفتیم تا این بررسی را با شما مخاطبین مجله‌ی ایران‌تاکس شریک شویم و این سبب نوشتن این مقاله شد.

در یک توضیح مختصر باید بگویم لــینوکس شریف یک توزیع گنــو/لینوکس اســــــت کـه برپـــایه‌ی توزیع آمریکایی Fedora Core استوار است، در ایــــن بررسی من نسـخه‌ی ۲ «لینوکس شریف» ویــــرایش رومــیــزی را کـــه محیطی دوزبانه را شامل اســت بررسی خواهم کرد. همــان طور که قبلا هم اشاره کــــردم این توزیع یک توزیع تجاری و از محصولات تجاری شرکت «فارسی وب شــریف» اســــت، صد البته همراه با پشتیبانی عرضه می‌شود و به قیمت ۱۸،۵۰۰ تومان قابل تهیه است، پس از خرید این توزیع شــما بـا دو CD و یــک دفــتــرچــه‌ی راهنـــما و نـیز یــک کــارت شامل کد رمز برای عـضویت در باشـگاه لـینوکس شریف روبرو خواهید شد. بــــــسیار خوب بگذارید ببینیم با این سیستم عامل ۱۸۵۰۰ تومانی چه کارهایی می‌توان انجام داد.

در ایــن بررسی ابتــدا بـه بررسی نحوه‌ی نصــب خواهم پرداخت، سپس به پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم هجری شمسی،نیز نگاهی به برنامه‌های کاربردی عرضه شده شامل برنامه‌های دفتری و برنامه‌های گرافیـکی، برنامه‌‌های چندرسانه‌ای،ابزارهای کار با ایـنترنت مـــــی‌اندازیم و در نهایت پـشتـیبـانی شرکت از کاربـــران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1.نصب:

برای نصب «لینوکس شریف» باید سیســتم شما مجهز به گردانده‌ی CD و نیز دیسک سخت حداقل ۲ گیگابایت باشد، مــشـخـصــات ســیـسـتمی که مــن برای تســت «لینوکس شریف» در نظر گرفته‌ام به این ترتیب است: سیستمی بــا پــردازنده‌ی Pentium III 550 Mhz و 256MB حــافظه،کارت گرافیکی ۱۶ مگـابـایـتی ATI اسـت.

قـبل از نصــب بسـته‌بندی شــکیل و دیــــــســک‌های زیـبای «لینوکس شریف» همراه با دفـتــرچه راهنمای تمام رنگی فارسی نخستین چــیزی اســـت که نظر هـــر کاربری را به خود جلب می‌کند،در صورتی که سیستم عامل فعالــی داریــد، (مـــانند لینوکس یا ویندوز در حال اجرا) با قرار دادن سی‌دی اول در درایــــور سی‌دی مـی‌توانید در محـتویات سی‌دی شمــاره یــک فایل README را مشاهده نمایید که نحوه‌ی آغاز نصب را به سادگی توضیح داده، خاموش کردن سیـستم، روشن کـــردن دوباره، تـنظـیــم BIOS بــرای بالا آمـــدن از سی‌دی و در نهایت بالا آوردن یا بوت کردن سیستم از روی سی‌دی شماره‌ی یـک. فایلی به نام COPYRIGHT.txt نیز در کنار فایل README وجود داشت که توجه من را جلب کرد، فایلی با مـحتوای فارسی که درباره‌ی کپی کردن و و نحوه‌ی استفاده از «لینوکس شریف» توضیح می‌دهد. در قسمتـی از این فایل آمده «به جز چند استثنا، اکثر نرم‌افزار‌هایی که در لینوکس شریــف آمده‌اند، نرم‌افزار آزاد هستند.» و در قسمت‌های بـــعدی درباره‌ی نحــوه‌ی تــهیه‌ی سورس‌کد این توزیع و نیز نحوه‌ی تکثیر و دوباره منتشــر کردن توزیع «لینوکس شریف» بحث شده: «تکثیر سی‌دی‌های «لینوکس شریف» در ایران به شرط این که همهٔ شرایط زیر رعایت شوند مجاز است:

* هیچ تغییری در سی‌دی‌ها صورت نگیرد، چه تغییر پرونده‌ها، چه اضافه کردن پرونده‌های جدید، و چه حذف کردن پرونده‌های قبلی.

* از علائم تجاری شرکت فارسی‌وب شریف روی سی‌دی، در ملحقات سی‌دی، یا جاهای دیگر استفاده نشود.

تکثیر «لینوکس شریف» به غیر از شرایط فوق نیاز به اجازهٔ کتبی شرکت فارسی‌وب شریف دارد.»

البته این می‌تواند بخشی از مجوز GNU/GPL باشد اما همه‌ی موارد را شامل نشده،بسیار خوب ما هم سیستم را خاموش و روشن می‌کنیم و با قرار دادن دیسک اول مراحل نصب را آغاز می‌کنیم.

همان‌طور که قبلا هم گفتم این توزیع برپایه‌ی نــسخه‌ی ۴ توزیع فدوراکور اسـت وفدوراکور نیز توزیعی بر پایه‌ی توزیع قدیمی ردهت (RedHat) است، از این رو بـسیاری از کــاربران لـیـنـوکــس بـرنـامــه‌ی نـصاب Anaconda را می‌شــناســند، برنامه‌ی نصب لینوکس ردهت که برنامه‌ای گرافیکی و قدرتمند و بسیار ساده برای نصب لینوکس است.«لینوکس شریف» نـیز بــه واســطــه‌ی بــرپــایی بــر اساس فــدوراکور از بــرنامه‌ی آناکوندا (Anaconda) استــفاده مــــی‌کند. بـا کـمــی صـبر صفحـه‌ی اول نـصـب ظـــاهر می‌شود، (تصویر شماره‌ی ۱) صفـــحه‌ی خوش‌آمدگویی، این صفحه به طور کامل فارسی شده اســت،‌ماننـــد باقــی صــفــحات نصب که فارسی هستند،‌ فـــارسی بودن نصاب باعث می‌شود تا کاربران تازه‌کار یا کاربرانی که دانش زبان انگلیسی کمتری دارند به راحتی بتوانند مراحل نصب را پشت سر قرار دهند.


بســیار خـــوب، نصب را آغاز کنیم، یکی از مواردی کـــه شاید برای بار اول کمی غیر طبیعی جلوه کند جایگیری دکمه‌های عقب و بعد است. (احتمالا عقب و جلو یا قبل و بعد بوده!) از آنجایی که محیط راست به چپ است دکمه‌ی عقب در سمت راست است که کمی غیر طبیعی به نطر می‌رسد! صفحه‌ی بعدی درباره‌ی انتخاب زبان است که می‌توانید زبـان انگلیسی یا فارسی را انتخاب کنید، پس از انتخاب زبان به صفحه‌ی بعد می‌رویم، در این صفحه پرسش‌هایی درباره‌ی «بارکننده راه انداز» از شــما پرسیده می‌شود، نـگران نباشید «بار کننده‌ی راه‌انداز» مفهوم جدید نـیست، این همان Boot Loader است، پس از انتخاب گزینــــه‌ی منـــــاسب به مرحله‌ی بعد یعنی خــوانــدن اطــلاعــات بــســتــه‌هـــا مــی‌روید، سـپس بــه مـــرحــــله‌ی تنظیم دیـــسک ســـــخت یا همان پارتیشن‌بندی می‌رسید، برای تنطیم پارتیشن‌ها نیز برنــامه‌ی Disk Druid نصاب Anaconda به شما کمک خواهد کرد.
سپس به مرحله‌ی انتخاب گزینه‌‌هـای بوت‌لودر گراب می رسیم که تنطیمات خاصی نیاز ندارد، متاسفانه یکی از مشکلات نصاب آناکوندا تشخیص نــدادن تــمام سیستــم عامل‌های نصب شده برروی دستگاه است، البته ویندوز تشخیص داده می‌شود اما تمام لینوکس‌ها به صورت خودکار تشخیص داده نمی‌شوند و باید خودتان به فکر اضافه کردن باشید. همان طور که ذکـر شد بوت لودری که نصب خواهـــد شد GRUB اســت و گزینه‌ی دیگر نصب نکردن بوت‌لودر است.(که این برای دوستداران lilo چندان جالب نیست)

مرحله‌ی بعد تنطیم شبکه و دادن آدرس به ابزارهای شبکه مانند کارت شبکه است، می‌توانید گزیـنه‌ی DHCP یا Static IP را انتخاب کـنید. پس از آن به مرحـله‌ی تنظیـم دیوار آتشین یا همان فایروال (firewall) می‌رسیم، دو گزینه در پیش روی شماست: «بدون دیوار آتشین» و «به کار انداختن دیوار آتشین». در قـــسمت دوم اجـــازه‌ی دسترسی از طریــق SSH صادر یا نقض می‌شود و در نهایت استفاده از Selinux فعال یا غیر فعال. پــس از این که تنطیمات امنیتی را به اتمام رساندید در صفحه‌ی بعد گذرواژه[!] یا همان کلمه‌ی عبور یا پسورد کاربر ریشه یا root درخواست می‌شود.در نهایت به بخش انتخاب بسته‌های نرم‌افزاری می‌رسیم، عنوان این قســــــمت «گروه بسته» است که هـــمان Package Group معنی می‌شود.می‌توانید سیستم پنجره یـا X را نصب کـــــنید و برای مدیریت میزکار از GNOME اســـتفاده کنید، به غیر از میزکار GNOME میزکار دیگری موجود نیست. پس از انتخاب بــستـه‌هــای مــورد نیـــاز بــا زدن دکـــمه‌ی بعد به مــرحــله‌ی آخر یعنی مرحله‌ی تایید با عنوان «آستانه نصب» می‌رسیم. پس از تایید مرحله‌ی نصب اغاز می‌شود. در زمان نصب اگر کــه مـــشکلی ایجاد نشود تنها پنجره‌ی تعویض سی‌دی نمایش داده خواهد شد و در نهایت با پیامی «نصب موفقیت آمیز» به شما تبریک گفته می‌شود.


با ریست کردن سیستم بوت لودر جدید ظاهر می‌شود و سپس «لینوکس شریف» شروع به بالا‌آمدن می‌نماید. پس از چند پیام بوت شدن سیستم به صورت گرافیکی ادامه پیدا می‌کند تا به صفحه‌ی ورود یا همان gdm وارد شویم. فعالیت‌های سیستم در صورتی که نمایش جزئـیـات غـیـر فـعــال باشــد بـه زبـان فارســی نـمایش داده می‌شود. ســپس بـه صفـحه‌ی ورود می‌رسیــم، صــفحه‌ای فارسی (به استثنای نام میزبان) که می‌توانید نام کاربری و نیز گذرواژه‌ی[!] خود را وارد نمایید تا به محیط میزکار GNOME وارد شوید. یکی از مسائلی که برای من کمی ناخوشایند بود غیر فعال بودن Alt+Ctrl+F1 و ... بود، در حقیقت اگر چنین کاری انجام بدهید صفحه‌ی شما منجمد میشود تا دوباره Alt+Ctrl+F7 را بفشارید. البته به گفته‌ی شرکت فارسی وب شریف در این توزیع چنین تغییری اعمال نشده اما دست کم در «لینوکس شریف» نصب شده در سیستم من چنین موردی وجود دارد. بسیار خوب پس از ورود با میزکار راست به چپ و راست چین شده‌ی «لینوکس شریف» روبرو هستیم.

2.برنامه‌ها و فارسی:

محیــط «لینوکس شریف» بـه فـارسی ترجمه شده است، البته این مخـتــص «لینوکس شریف» نیســت شـما می‌توانید محــیط تــماما فــارسی GNOME را در هــر توزیــعی کـــه از GNOME پــشـــتیبانی کامل می‌کند نصب نمایید. یکی از مواردی که در «لینوکس شریف» بسیار آزار دهنده به چشم می‌خورد ترجمه‌های بسیار افراطی و تفریطی به زبان فارسی است. برخی از ترجمه‌ها بسیار گیج‌کننده و با معانی دور هستند تا جایی که گاهی بر اساس محل قرارگیری منوها با توجه به دید خود از آن نرم‌افزار در توزیع‌های انگلیسی زبان و از روی شکل و آیکون مفهوم را حدس می‌زدم.

خــوب ببینیم چه برنامه‌هایی ترجمه‌ی فارســـی دارند، اگر بر این باوریــد که تمـــام برنامه‌ها و نرم‌افزارها ترجمه‌ شـده‌اند باورتان اشتباه است، هنوز قسمت‌هایی ترجمه‌ نشده باقی مانده است،‌ برای نمونه یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها راهنمای گنوم است که برای کاربران تازه‌کــار مــی‌تواند بسیــــار مــفید واقع شود و متاسفانه در حــال حاضر به زبان انگلیسی قابل دسترسی است.

«لینوکس شریف» اولــین توزیع لینوکسی است که من همراه بـا «موزیلا-فایرفاکس» فارسی می‌بینم، البته هنوز به سایت فایرفاکس نرفــته‌ام تا ببینم چنین پروژه‌ای در سایت رسمی وجود دارد یا خیر. بــرنامه‌های روی میزی همه برنامــه‌‌هـای آشنای مــحیـط GNOME هستنــد به علاوه‌ی بسته‌های دفــتری Open Office.org و Mozilla-Firefox که هر دو برنامه‌ی ذکر شده به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، باید خاطر نشان کنم که فقط ترجمه شده اند در حقـیقت مــنوها فارسی هستند اما در پشتیبانی آن‌هـا از زبان فارسی تفاوت عمده‌ای احساس نکـــردم، برای نــمونه همان مشکل فاصله‌ی مجازی در فــــایرفاکس که همواره پس از اســــتفاده‌ی زیاد از این فاصله‌هـا رخ مــی‌دهد و مکــان‌نمای فایرفاکس چنــد کاراکتر جلوتر از حروف حرکت می‌کند، پابرجاست.

اگر قصد استفاده از اوپن آفیس را دارید، توصیه می‌کنم ابتدا دفترچه‌ی راهنـما را بخوانید، در دفــــترچه‌ی راهنما بخشی وجــود دارد کـه نام برنــامه‌ها و معادل انگلیسی لغت‌ها آمده اســـت. اگـر این دفترچه را نـخوانید شاید متوجه نشوید که «جلــوه‌ی اوپن سورس» همـــان Presentation می‌باشـــد. اولین چیزی کــه به ذهــنم رسید این اســت که چـرا اوپن‌آفیس به «دفتــر باز، دفترآزاد» یا چیزی شبیه به این ترجمه نشده است! البته این مزاح است و «اوپن‌آفیس» هم یک علامت ثبت شده. اما این افراط و تفریط‌ها دائما ذهن هرکاربری را مشغول می‌کند، ازدوستانم که با لـینوکس آشنا هستند تـا کــسانــی کـــه بـــا کــامپیوتر کار نکرده‌اند، زمانی که این سیستم را می‌بیــننــد دچــار سردرگمی می‌شوند، در حقیقت این به دلـیل نبودن مراجع واحـد و پــیروی نکردن از آن برای ترجمه‌‌ی نرم‌افزارها به زبان فارسی است. از پروژه‌ی KDE Farsi بـه یاد داریــم که Cookie به کلوچه ترجمه شده بود، در فایرفاکس همان کوکی است،یا مثلا ترجمه‌ی Cache که حافظه‌ی نهان آمده، حتی دکمه‌های صفحه کلید هم به صورت ناقص ترجمه شده‌اند، برای نمونه در محیط به دکمه‌ی Ctrl مهار گفته می‌شود، اما دکمه‌ی F11 که Function key 11 اسـت هــمان F11 ترجمه شده است، یا اسکریپت جایی به نویــسه جـــایی به اسکریپت و بدون ترجمه استفاده شده است، اگر قرار بر آن است که حــتی دکمه‌های ALT و Ctrl ترجمه شــــوند، پـــس چرا کلمـاتــی مانـنـد کـوکـی یــا زوم (Zoom) تــرجمه نمــی‌شوند ســـوالی است که به دلــیل نبودن اســـتاندارد و دستورالعــملی واحد برای ترجمان‌های فارسی همواره بی پاسخ می‌ماند.

نکته‌ی جالب این که برخلاف من که در تمام مقــالاتم « ‌‌‌‌ٔ » را به صورت «ی» می‌نویسم، ماننـد «خانه‌ی نوید» در ترجـــــمه‌هــای «لینوکس شریف& aq o; برخی مانند «جلوه‌ی&la uo; نوشـــته می‌شوند برخی به صورت «محدودهٔ متن» شاید این موضوع کمی مسخره به نظر برسد که در یک بررسی به چنین نکاتی اشاره شود اما، این در حقیقت نمونه‌ای بود از ناسازگاری تــرجمه در برنامه‌ها و محیطهای مــختلف «لینوکس شریف»،لغات در مـحیط گنوم، در بستـه‌ی اوپن‌آفیس و در موزیلا فایرفاکس بر اساس اسلــوب‌های مختلف ترجمه شده‌اند و این نشان بی‌نظمی در ترجمه است.

چرا من این قدر به چنین مسائل بی ارزشی می‌پردازم؟ اگر شما هم همین سوال را دارید باید در پاسخ بگویم که این مســـائل بی‌ارزش نیسـتند، در حقیقت غیر از تفاوت‌های اندک عمده تفاوت «لینوکس شریف» و «فدوراکور» همین ترجمه‌های فارسی و ارائه‌ی محیطی فارسی است و اگر قرار باشد این ترجمه نیز با بی‌نظمی و پراکندگی و از طرفی با افراط و تفریط انجام بگیرید مسلمــا از کارایی ترجمه‌ها کاسته خواهد شد و کاسته شدن کارایی ترجـــمه‌ها یعنی وجود نداشتن تفاوت با توزیع‌هــای انگلیسی و این یعنی نبودن دلیل برای استفاده از لینوکس شریف.

3.تقویم جلالی:

یکی از مسائلی که من را بسیار راغب ساخت تا به بررسی و نصب «لینوکس شریف» بپردازم بحث‌هایی بود که پیرامون تقویم هجری شمسی (جلالی) و بــــــکارگیری آن در تمـــــام برنامه‌های «لینوکس شریف» می‌شد و مطالبی که در سایت رسمی آن بر این مبنا موجود بود. از زمان ورود تقویم هجری شمسی را می‌دیدم، ابتدا در صفحه‌ی ورودی یــا login page سپس در قسمت بالا سمت چپ که تاریخ و ساعت به زبان فارسی و به صورت هجری شمسی نوشته شده. برای من بسیار لذت‌بخش بود که تاریخ هجری شمسی را در میزکار گنوم ببینم، اما این لذت چندان طولانی نبود.

تقویم فارسی در پانل گنوم یا به نقل از مترجم در «تابلوی گنوم» همان‌طور که گفتم خودنمایی می‌کرد، سپس برنامه‌ی ناتیلوس که مدیر فایل یـا File Manager است را از منوی برنامه‌ها، ابزارهای سیستم، مرورگر پرونده انتخاب کردم، با کلیک راست برروی پرونده‌‌ها و دیدن ویژگی‌ها می‌توانید تاریخ ایجاد و تغییرات را به صورت هجری شمسی ببینید. اما مـهم‌ترین بـــرنــامه‌هایی که در آنها به تاریخ هجری شمسی نیاز هست برنامه‌هایی هستند که بـراســاس آن‌ها زندگی روزمره‌ و نیز امور کاری خود را با آن‌ها تنطیم می‌کنـیم، برای نمونه برنامه‌ی Evolution کـه بــرای کنترل ایـمیل‌ها و نیز مدیریت دفترچه‌ی آدرس یا Contacts و نیز تقویم (سررسید) استفاده می‌شود و برای مدیریت امور روزانه، قرارهای ملاقات، تنطیم کارهای در دست اقدام، تنطیم فعایت‌های گروهی و ... مورد استفاده دارد، متاسفانه این برنامه با تقویم شمسی سازگارنیست، در حقیقت در قسمت مدیریت پست الکترونیکی مشکلی وجود ندارد اما در بخش مدیریت وظایف و سررسید (نمی‌گویم تقویم تا با تقویم سیستم دچار تناقض اسمی نشوند) مشکلاتی وجود دارد یا برنامه‌ی مدیریت پروژه‌ی Planner به عنوان نمونه‌ای دیـــگر، ایــن برنامه‌ها اگر برای استفاده در ایران قرار است بهینه‌سازی شونـد بـایـد از تقویم رسمی مورد استفاده در ایران نیز پشتیبانی نمایند و با نداشتن پشتیبانی از تقویم جلالی برای استفاده در امور رسمی در ایران ناکارآمد هستند. البته چنین بهینه سازی و توسعه‌ای از وظایف پروژه‌ی ملی لینوکس فارسی بوده هر چند که متاسفانه هنوز به مرحله‌ی بهره برداری نرسیده.

در سایت رسمی از gdm،‏ ناتیلوس، برنامه‌ی نصب آناکوندا، اوولوشن، جی‌تامب، و غیره به عنوان برنامه‌هایی نام برده شده است که از تقویم فارسی استفاده می‌کنندامــا همانگونه که در تصویر شماره‌ی ۴ نیز قــابــل ملاحظه است این چنین نیست.

اگر در صحت کارکرد این تقویم تردیدی دارید و می‌خواهید ببینید که این تقویم تا چه مقدار قابل اعتماد است بهتر است به صفحه‌ای که در سایت رسمی در این باره بحث کرده است سری بزنید.


4.برنامه‌های کاربردی:

نسخــه‌ی مورد بررسی ما نسخه‌ی میزکار «لینوکس شریف» اسـت، در این نــسخه برنامه‌ها همــان‌طور که از منوی برنامه‌ها از پانل گنوم قابل دیدن است، شامل ابزارهای سیستم، اینترنت، دفتری، صدا و تصویر، گرافیک و لوازم است.
نسخه‌ی ۲ «لینوکس شریف» نگارش رومیـــزی، از هسته‌ی لینوکس با نسخه‌ی ۲.۶.۱۶ استفاده می‌کند، شماره‌ی دقیق‌تر نسخه‌ی آن: Linux 2.6.16-1.2108_FC4 است، ایـــن نسخه به همراه میزکار گنوم نسخه‌ی ۲.۱۰ می‌بـاشد. (اگــر «رومیزی گنوم» را ترجمه‌ی Gnome Desktop Environment دیدید تعجب نکنید!) در این نسخه و ویـــــرایش «لینوکس شریف» از gcc یا کامپـــایلرهای دیـــگر خبـری نیســت، اگــر مــی‌خواهــیـد از برنامه‌ای استفاده کنید که در دیسک‌های «لینوکس شریف» نیست باید به دنبال بستــــه‌های rpm آن بــــاشید. البته ابـــزار yum نـــسخه‌ی 2.4.1 می‌تواند کمک کننده باشد. علاوه بر ایــن‌ها از Samba 3.0.14a و LVM و CUPS 1.1.23 پشتیبانی می‌کند.

در قسمت برنامه‌های دفتری می‌توان «اوولوشن» و «اوپن آفیس» را یافت که هر دو با منوهای به فارسی ترجمه شده ارائه شده‌اند و ترکیب بسیار خوبی برای کــــارهای دفتری را ایجاد می‌کنند،‌ بــه خــصوص که اوولوشن با Planner و پیام رسان فوری gaim سازگاری بسیار خوبــــی دارد و این برنامه‌ها می‌توانند با اوپن آفیس اطلاعــات خــود را تبادل کنند، در حــقیقت ترکیب مناسبی از برنامه‌های دفتــــری، مدیریت پست الکترونیک، مدیریت پروژه، مدیریت گزارش، مدیریت کارهای روزانه و قرارهای ملاقات با وجود این چهـار برنامه ایجاد می‌شود. (بـاز هم افسوس که تقویم هجری شمسی در این برنامه‌ها قابل استفاده نیست.)

در برنامه‌های اینترنت می‌توان پیام رسان فوری یا IM معروف یعنی gaim را دیــد و درکنار آن مرورگر وب محبوب یعنی فایرفاکس نسخه‌ی 1.0.8 که یک نسـخه‌ی بسیار قدیمی محسوب می‌شــود و نــیز مرورگر وب چابــک و ســریع اپیفانی نیز وجود دارد. برای کار با صدا و تصویر نیز برنامه‌های Sound Juicer و GNOME CD Player و برای پـــخش ویــــدوئو Totem بکار رفته. البته Totem با DVDهــای دارای Encoription مشکل دارد که برای رفع آن باید Libdvdcss را دانلود و نصب کرد. یکی از موضوعاتی که در محیط راست به چــپ شده وجود دارد این است که حتی میله‌ای که وضعیت حرکت فیلم را نمایش می‌دهد از راست به چپ حرکت می‌کند و یا میله‌ای که برای زیاد و کم کردن صدا بکار می رود نــیز همین‌طور. برای گوش دادن به موسیقی دلخواهتان با فرمت‌های mp3 ویا ogg می‌توانید از برنامه‌ی Rhythmbox استفاده کنید.

در قسمت برنامه‌های گرافیکی Gthumb که نمایشگر تصاویر می‌باشد را می‌توانید ببینید، البته برنامه‌ی نقاشی اوپن‌آفیس در قسمت دفتری قرار دارد. در منوی لوازم به ویـــراستار متن Gedit و نیز جـدول نــویسـه‌ها یــا همان CharacterMap و مــاشین حسـاب و نهایتـاGnome-dictionary دسترسـی خواهــید داشت. جـای یک لغت‌نامه‌ی انگلیسی به فارسی خالیست، چرا که لغت‌نامه‌ی به کار رفته از فارسی پشتیبانی نمی‌کند و برای استفاده از آن نیز باید به اینترنت متصل بود.

در میان ابزارهای سیستمی می‌توان برنامه‌هایی بــــرای تنطیـم و راه اندازی مودم و ادوات شبکه را یافت و بـــرنـــامه‌ای برای فرمت‌کردن فلاپی دیسک، البته ترجـمـه‌ی «قالب‌بند دیسک نرم» چقدر معرف این کار است نمی‌دانم. مدیریت دیـسک برای سوار و پیاده کردن پارتیشن‌های سیستم است. ابـــزاری برای پارتیشن‌ بندی سیستم وجود ندارد، ابزاری برای مدیریت سرویس‌ها یا خدمات سیستم موجود است که می‌توانید از طریق آن سرویس‌های موجود را کنترل کنید.البته این سرویس‌ها به ssh یا vnc و kudzu و apm و cups و سرویس‌های این چنینی ختم می‌شود که برای سیستم میزکار مورد نیاز هستند در حقیقت منطور سرویس‌هایی مانند آپاچــی و سرویس‌دهنده‌ی ftp نمی‌باشد.(که نبودن آن نیز بسیار واضح است چرا که هدف این ویرایش میزکار است.)

اگــر طبق عادت می‌خواهید ماجول کارت شبکه یـا کارت صوت خــود را load کــنید و مــی‌خواهید از modprobe استفاده کنید یادتان باشد که این ابزارها مانند آنچه در فدوراکور دیده می‌شود در شاخه‌ی sbin/ قرار داردند. هرچند که ابزار‌های lsusb،fdisck یا cfdisk، و بسیاری دستورات این چنینی حذف شده‌اند. (در فدورا کور نیز این ابزارها به صورت پیش‌فرض نصب نمی‌شوند) درباره‌ی پـــشتیبانی از کارت‌های گرافیکی ATI یا Nvidia و Intel باید به Fedora Core 4 ســــر بزنید و یا از مسئولین «لینوکس شریف» بپرســید چرا که من از ATI rage 128 با حافظه 16MB استفاده کرده‌آم که هر لینوکسی آن‌ را می‌شناسد.

درباره‌ی مودم‌های اینترنال نیز در سایت رسمی اعلام شده که هیچ پشتیبانی از این مودم‌‌ها به عمل نمی‌آید و همین‌زو هم هست،‌مودم Intel اینترنال سیستم من نتوانست با این توزیع‌هــایکار کند،‌البته مودم بی‌سیم من نیز با این توزیع‌هــایکار نمی‌کند! پشتیبانی از سخت افزارها نیز از آنجایی که بر اساس فدوراکور بنا شده است باید مانندفدوراکور نسخه‌ی ۴ باشد.

5.سیستم پشتیبانی

پرداخت ۱۸۵۰۰ تـومان بابت یک سیستم عامل در ایران توجیحی جز پشتیبانی مناسب نخواهد داشت، در حقیقت می‌توان با قیمتی بسیار کــمتر از این صاحب یک ماشین لینوکسی شد که پشتی
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
اشاره :

آي‌پاد يكي از بهترين پخش‌كننده‌هاي مالتي‌مديا در جهان است. تعداد علاقمنداني كه دوست دارند آي‌پاد را در لينوكس تجربه كنند كم نيست. با نگاهي به انجمن‌ها و تالارهاي آنلاين، در مي‌يابيم چه شوق و هيجاني براي به‌كارگيري آي‌پاد در لينوكس و ترفندها و تكنيك‌هاي كار با آن در توزيع‌هاي مختلف وجود دارد. به همين خاطر در اين مقاله سعي خواهيم كرد چگونگي سازگاري محصول iPod Nano در توزيع Ubuntu 6.6 و محيط‌هاي گرافيكي KDE و Gnome و كار با اين دستگاه جذاب توسط ابزارهاي اپن‌سورس را بررسي كنيم.


آي‌پاد چگونه كار مي‌كند:

در مقايسه با اغلب پخش‌كننده‌هاي صوتي همراه، براي نصب آي‌پاد روي سيستم و استفاده از آن، نرم‌افزار خاصي نياز است. در اينجا هدف فقط كپي‌نمودن چند فايل MP3 يا AAC در سيستم‌فايل لينوكس نيست، بلكه مي‌خواهيم چگونگي مديريت آهنگ‌ها را روي آي‌پاد بررسي كنيم. آهنگ‌ها در آي‌پاد در يك بانك اطلاعاتي مخصوص به نامiTunesDB نگهداري مي‌شوند. iTunesDB مديريت Playlist را بر عهده دارد. متأسفانه فرمت اين بانك ذخيره‌سازي آهنگ‌ها انحصاري است و شركت اپل به هيچ شركت ديگري اجازه نداده است نرم‌افزاري براي مديريت آهنگ‌ها روي آي‌پاد توليد و منتشر نمايد. iTunes نرم‌افزار مخصوص اپل براي اين منظور است كه فقط براي سكوهاي سيستم‌عامل مكينتاش و ويندوز ارائه شده است و نسخه تحت GNU/Linux يا BSD براي آن وجود ندارد.

آي‌پاد روي لينوكس‌:

مدل‌هاي جديد آي‌پاد به وسيله كابل USB به كامپيوتر متصل مي‌شوند. لينوكس براي كار با USB هميشه آماده است و به خوبي از اين درگاه پشتيباني مي‌كند. به همين خاطر هنگامي كه آي‌پاد توسط كابل USB به كاميپوتر متصل مي‌گردد، در توزيع‌هاي معروف لينوكس به صورت خودكار شناخته مي‌شود و به عنوان يك دستگاه ذخيره‌سازي به سيستم‌فايل لينوكس متصل مي‌گردد. تا اين مرحله وضعيت خوب است. چون مي‌توان از آي‌پاد به عنوان يك حافظه همراه براي جابه‌جايي فايل‌ها، اسناد يا تصاوير استفاده نمود!

كپي كردن پوشه آهنگ‌ها روي سيستم‌فايل آي‌پاد بي‌فايده است. چون آن‌ها را پخش نخواهد كرد؛ به همان دليلي كه در بالا بدان اشاره شد. اين آهنگ‌ها بايد از مدخل بانك اطلاعاتي iTunesDB عبور كنند و توسط آن شناسايي شوند. گاهي ممكن است توزيع لينوكس شما به صورت خودكار آي‌پاد را شناسايي نكند. در چنين شرايطي بايد خودتان اقدام به اتصال آن به سيستم‌فايل لينوكس با دستوري مشابه زير نماييد:

mount -t vfat /dev/sda /media/ipod

البته بايد پيش از اجراي دستور دايركتوري /media/ipod را در دايركتوري mnt ساخته باشيد. آي‌پاد در دو مد كار خواهد كرد: ويندوز و اپل. تفاوت اين دو حالت كاري نيز در سيستم‌فايل آن‌ها است. سيستم‌فايل اپل HFS است كه در برخي از هسته‌‌ توزيع‌هاي لينوكس از آن پشتيباني مي‌شود. بنابراين مي‌توان با فعال نمودن آن در لينوكس مشكل شناسايي فايل‌هاي مالتي‌مديا را برطرف نمود. اين كار با دستور زير صورت مي‌گيرد:

mount -t hfs /dev/sda /media/ipod

گاهي با اجراي اين دستور پيغام خطايي صادر مي‌شود و اعلان مي‌كند كه هسته از اين فرمت پشتيباني نمي‌كند. در اين شرايط بايد به سراغ فرمت سيستم‌فايلي ويندوز يعني FAT برويم. كار با اين فرمت توسط ابزار GTKPod صورت مي‌گيرد كه در ادامه بدان اشاره خواهيم كرد. نهايتاً پس از انتقال اطلاعات يا آهنگ‌هاي مالتي‌مديا روي آي‌پاد بايد آن را از سيستم‌فايل لينوكس جدا يا اصطلاحا ًUmount نماييم. اين عمليات براي لينوكس و دستگاه آي‌پاد ضروري است. براي اين منظور مي‌توان با راست كليك روي آيكون آي‌پاد در محيط گنوم و انتخاب گزينه Umount و در محيط KDE با گزينه Safely remove اين كار را انجام داد.

به خاطر داشته باشيد كه پيش از Umount نمودن آي‌پاد، تمام پوشه‌هاي باز‌شده روي دستگاه را ببنديد. اگر تصميم داريد از طريق خط فرمان عمليات Umount را انجام دهيد، بايد از دستور eject /dev/sda استفاده نماييد. اشاره به اين نكته نيز مناسب است كه لينوكس دستگاه‌هاي اتصالي از طريق درگاه USB را با نام sd مي‌شناسد. اولين دستگاه sda و به همين ترتيب دستگاه‌هاي دوم و سوم به نام‌هاي sdb و sdc شناخته مي‌شوند.

GTKpod؛ ابزار مديريت آي‌پاد:

ابزار GTKpod () قدرتمندترين ابزار كار با آي‌پاد در لينوكس است. اين ابزار يك برنامه پخش‌كننده صوتي و تصويري يا يك برنامه كار با فايل‌هاي تحت فرمت برنامه iTunes نيست. هدف اين برنامه به وجود آوردن امكانات پشتيباني از آي‌پاد در لينوكس و مديريت فايل‌ها و metadata () است.

رابط كاربري برنامه GTKpod مانند iTunes است و اگر تجربه كار با iTunes را داريد، به آساني خواهيد توانست با ابزار GTKpod كار كنيد و عمليات‌ خود را پيگيري نماييد. همانند iTunes اين برنامه به دو بخش تقسيم شده است: در بخش سمت چپ PlayList قرار دارد و بخش سمت راست مربوط به آهنگ‌هاي انتخابي از Playlist است.

افزودن يك آهنگ جديد:

براي افزودن يك آهنگ جديد به سيستم‌فايل آي‌پاد مي‌توان از دكمه‌هاي +Files براي يك فايل و +Dirs براي يك پوشه از آهنگ‌ها استفاده نمود. آهنگ‌هاي افزوده شده به صورت خودكار به Playlist افزوده خواهند شد. با دكمه +Playlist مي‌توانيد يك Playlist جديد روي آي‌پاد درست كنيد.

حذف آهنگ‌:

براي حذف يك آهنگ از روي آي‌پاد، آهنگ يا آهنگ‌هاي مورد نظر را انتخاب و با راست كليك روي آن‌ها يكي از دو گزينه زير را انتخاب مي‌كنيد:

Remote from playlist: اين گزينه آهنگ را فقط از دورن Plylist انتخاب شده پاك مي‌كند. ولي اين آهنگ هنوز روي آي‌پاد است.

Remote from iPod: اين گزينه آهنگ يا پوشه مورد نظر را به صورت فيزيكي از روي حافظه آي‌پاد پاك خواهد كرد.


()

ثبت تغييرات‌:

با اعمال تغييرات روي آي‌پاد با استفاده از برنامه GTKpod، به صورت خودكار اين تغييرات اعمال نخواهد شد و نياز به هماهنگ‌سازي آن‌ها وجود دارد. براي اين منظور از دكمه Sync استفاده مي‌شود.

با زدن اين دكمه، تغييرات صورت گرفته در وضعيت آهنگ‌ها و آهنگ‌هاي جديد و حذف آهنگ‌هاي قديمي روي بانك اطلاعاتي iTunes اعمال مي‌شوند. اين عمليات با توجه به سرعت دستگاه و درگاه USB مدت زماني از چند ثانيه تا چند دقيقه به طول خواهد انجاميد.

گزينه‌هاي ديگر:

غير از گزينه‌هاي استاندارد و معمولي هر نرم‌افزار، GTKpod از برخي قابليت‌هاي ديگر نيز استفاده مي‌كند. مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از:

Advanced filtering: براي جست‌وجو ميان Plylist و آهنگ‌هايي كه با علامت‌هاي ويژه‌اي از ديگر آهنگ‌ها جدا شده‌اند.

iPod Initializing: براي اعمال تغييرات تنظيمات اوليه آي‌پاد در زمان نصب يك نرم‌افزار يا تغيير سيستم‌فايل دستگاه. عمليات Initializing روي اين دستگاه به معني ساختنِ دايركتوري‌هاي مخصوص جديد به همراه فايل‌هاي iTunesDB خالي است.

Normalize: براي هماهنگ‌سازي ميزان صداي آهنگ‌هاي مختلف در هنگام پخش و تعديل صداهاي نامناسب روي آي‌پاد استفاده مي‌شود.

نرم‌افزارهاي پخش‌كننده صوتي سازگار آي‌پاد :

شايد دوست داشته باشيد با يك نرم‌افزار پخش‌كننده صوتي با آي‌پاد كار كنيد. نرم‌افزارهاي زيادي براي لينوكس وجود دارند كه از آي‌پاد پشتيباني مي‌كنند، اما هر يك ويژگي‌ها و محدوديت‌هايي دارند. براي نمونه، عميات‌هاي حذف و اضافه نمودن يك تراك صوتي با هر نرم‌افزار قابل انجام نيست. در ادامه نگاهي به معروف‌ترين نرم‌افزارهاي پخش‌كننده صوتي كار با آي‌پاد خواهيم انداخت.

Amarok : اين برنامه يك پخش‌كننده پيش‌فرض محيط KDE است و در نسخه‌هاي اخير خود پشتيباني خوبي از آي‌پاد شامل خواندن و نوشتن روي بانك iTunesDB انجام داده است. پس از شناخته شدن آي‌پاد در لينوكس، مي‌توان آهنگ‌هاي انتخاب‌شده در Playlist اين نرم‌افزار را با عمليات كشيدن و رها كردن به حافظه آي‌پاد منتقل نمود. پس از رها كردن فايل گزينه Transfer نمايش داده خواهد شد كه با تأييد آن، فايل يا فايل‌هاي مورد نظر به آي‌پاد افزوده مي‌شوند و براي iTunesDB تعريف خواهند شد. متأسفانه هنوز با استفاده از Amarok امكان مديريت Playlist دستگاه وجود ندارد و همانند نرم‌افزار GTKPod نمي‌توان با آي‌پاد كار كرد. Amarok همگام با محيط KDE در حال توسعه است و مطمئناً در نسخه‌هاي آتي پشتيباني بهتري از آي‌پاد خواهد داشت.

Rhythmbox: اين برنامه پخش‌كننده صوتي، پيش‌فرض محيط گنوم است كه نسخه 1.3.9.0 آن در توزيع Ubuntu Dapper Drake به كار گرفته شده است. Rhythmbox قابليت خواندن فايل‌ها از روي آي‌پاد را دارد. ولي نوشتن روي آي‌پاد با اين نرم‌افزار نيازمند پشتيباني محيط گنوم از توابع آي‌پاد است. هنگام استفاده از اين برنامه مي‌توانيد براي انتقال فايل‌هاي خود به آي‌پاد، از برنامه Amarok استفاده كنيد. البته سرعت كار شما را تا حدودي پايين خواهد آورد، ولي فعلاً چاره‌اي نيست.

Banshee Music Player: Banshee يكي ديگر از نرم‌افزارهاي پخش‌كننده موسيقي در لينوكس است كه اخيراً توجه ويژه‌اي بدان شده است. يكي از قابليت‌هاي ويژه اين نرم‌افزار در كنار رابط آسان آن، پشتيباني از آي‌پاد است. به طوري كه كاربران با Bansheeقادر به اضافه يا حذف نمودن يك آيتم روي آي‌پاد و گوش دادن به فايل‌هاي موسيقي روي آن هستند. اين نرم‌افزار به صورت خودكار آي‌پاد را شناسايي مي‌نمايد و به پانل سمت چپ برنامه اضافه مي‌كند. Banshee سيستم‌فايل آي‌پاد را مي‌شناسد و قادر به هماهنگ‌سازي آن و پخش آهنگ‌ها روي آن در لينوكس است. در حقيقت اين نرم‌افزار را مي‌توان رابط گرافيكي براي كار با آي‌پاد در محيط گنوم دانست.


()

Gnupod؛ ابزار خط فرمان كار با آي‌پاد: لينوكس مانند هميشه علاوه بر ابزارهاي گرافيكي، يك ابزار خط فرمان نيز براي مديريت آي‌پاد به نام gnupod-tools ارائه كرده است.

اين ابزار براي كاربراني مناسب است كه به ابزارهاي گرافيكي دسترسي ندارند يا با فرامين خط فرمان راحت‌تر هستند. پارامترهاي اين ابزار عبارتند از:

gnupod _ addsong: با اين فرمان مي‌توان يك يا چند آهنگ را به آي‌پاد افزود. همچنين مي‌توان كيفيت يا اندازه فايل آهنگ را تغيير داد. آرگومان reencode=int-- با مقدار int=0..9 مي‌تواند اندازه و كيفيت فايل آهنگ را تغيير دهد.

gnupod _check: همراه با آرگومان fixit-- مي‌تواند به تست و تعمير مشكلات iTunesDB بپردازد. مشكلاتي كه تا اين دستور قابل حل مي‌باشند، مشكلات عدم Umount نمودن آي‌پاد در هنگام قطع اتصال آن از كامپيوتر يا مشكلات به وجود آمده از سوي نرم‌افزارهاي مديريت آي‌پاد هستند.

gnupod _search: يك فرمان براي جست‌وجو در كتابخانه آي‌پاد به دنبال يك آهنگ با مشخصات خاص در يك پوشه يا Playlist است.

نتيجه‌گيري‌:

همان‌طور كه ديده مي‌شود نمي‌توان در لينوكس از تمامي قابليت‌ها و ويژگي‌هاي پخش‌كننده معروف و پركاربرد آي‌پاد استفاده نمود. اين امر به خاطر عدم پشتيباني شركت سازنده اين دستگاه يعني اپل از لينوكس و عدم ارائه يك نسخه از سيستم فايل آي‌پاد تحت لينوكس است. با اين وجود آي‌پاد در لينوكس شناسايي مي‌شود و همانند يك دستگاه ذخيره‌سازي با اطلاعات برخورد مي‌كند و ابزارها و نرم‌افزارهاي اپن‌سورس تحت لينوكس سعي در برقراري ارتباط با آن و فراهم نمودن امكانات اوليه كار با آن دارند. با رقابتي كه ميان شركت‌هاي توليدكننده نرم‌افزار و كاربران علاقمند ميان سازگاري آي‌پاد و لينوكس به وجود آمده است، بايد در آينده‌اي نزديك شاهد اتفاقاتي خوب در اين زمينه باشيم. شايد خود شركت اپل گوي سبقت را از رقبا ببرد و نسخه تحت لينوكس iTunes را ارائه كند.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
اشاره :

مقوله مديريت سيستم همواره از مباحث سطح بالا در يك سيستم عامل به حساب مي‌آيد. مديران سيستم معمولاً از پرمشغله‌ترين دست‌اندركاران سيستم‌هاي اطلاعاتي به حساب مي‌آيند. در اين شماره و شماره‌هاي آينده ماهنامه شبكه به برخي مسائل و ابزارهاي مديريتي در سيستم عامل لينوكس خواهيم پرداخت.

مفهوم مديريت سيستم‌

مديريت سيستم در لينوكس همواره جايگاه ويژه‌اي را در ميان مشاغل و تخصص‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات دارا بوده است. در حال حاضر بسياري از متخصصان IT در نرم‌افزارهاي مربوط به اين سيستم‌عامل كه امروزه به نام نرم‌افزارهاي اپن‌سورس شناخته مي‌شوند، داراي مهارت‌ها و تجارب خوبي هستند. مثلاً عده‌اي از آن‌ها به خوبي قادرند يك وب سرور مبتني بر آپاچي را پيكربندي و راه‌اندازي كنند يا برخي ديگر مي‌خواهند لينوكس را در نقش يك سرور ميزبان دامنه (DNS) يا سرور اختصاص آدرس IP در يك شبكه (DHCP) تنظيم كنند و به كار گمارند.

به‌طور كلي مشغله اين دسته از اداره‌كنندگان سيستم، راه‌اندازي سرورهاي لينوكسي در نقش‌هاي مختلف و ارائه سرويس‌هاي گوناگون شبكه‌اي است. اما آيا واقعاً مديريت سيستم در لينوكس به همين موارد محدود مي‌شود؟ يا آيا اين مسائل اصولاً جزء وظايف يك مدير سيستم محسوب مي‌گردد؟ در يك كلمه مي‌توان گفت: خير. دليل آن هم كاملاً روشن است. يك سرويس شبكه‌اي يا يك سرويس شبكه ممكن است فقط يك‌ بار نصب و راه‌اندازي شود، اما صدها بار در طول سال مورد بازبيني و عمليات نگهداري (Maintenance) براي بهبود كارايي يا رفع اشكال قرار گيرد.

در واقع واژه <مديريت سيستم> نيز به اين‌گونه امورِ مربوط به تعمير و نگهداري بسيار نزديك‌تر است تا به مسائل مربوط به تنظيم و راه‌اندازي. بنابراين بسيار واضح است كه براي يك مدير سيستم، آشنايي با مباحث مربوط به نصب و راه‌اندازي و تسلط بر امور مربوط به نگهداري سيستم مثل مديريت كاربران، فايل‌ها، امنيت، فايل سيستم، سرعت و كارايي سيستم شرط لازم و كافي براي تصدي اين پست شغلي است.

به عنوان مثال، در يك وب‌سايت كه روزانه هزاران بار مورد بازديد كاربران اينترنت قرار مي‌گيرد، امكان بروز رويدادي كه سرور ميزبان را به شدت دچار افت سرعت و كارايي كند، بسيار محتمل است. در اين وضعيت شايد مدير سيستمي كه چندان به مسائل مربوط به نگهداري و كنترل ترافيك مسلط نباشد، راه‌حل را در توقف و راه‌اندازي مجدد سرور يا همان Reset كردن بيابد، اما كاملاً روشن است كه بسياري از ايرادات ممكن است با اين روش مقابله، سازگار يا قابل رفع نباشند.

بنابراين يك مدير سيستم مسلط به امور مانيتورينگ و نگهداري سيستم، مي‌تواند عمكرد سرور را در ساعات اوج ترافيك مشخص نمايد و با توجه به ميزان كاركرد پردازنده (CPU) يا تعداد عمل خواندن و نوشتن اطلاعات در هاردديسك (R/W)، مشكل را مكان‌يابي كند. پس از طي اين مراحل، وي قادر است مثلا‌ً با افزايش ظرفيت محاسباتي يا سرعت عملR/W يا راه‌اندازي يك سرور مجازي كمكي مشكل را تا حد مطلوبي كاهش دهد يا حتي در برخي موارد بدون صرف هزينه‌اي براي تعويض پردازنده، هاردديسك و امثال آن يا اضافه‌ نمودن سرور، با استفاده از نرم‌افزار‌هاي مديريت سيستم مثل Xen مي‌تواند به هر برنامه قابل اجرا روي سرور، حد معيني را جهت استفاده از پردازنده يا ساير منابع سيستم اختصاص دهد تا از تداخل برنامه‌هاي مختلف و همزمان، در كارايي يكديگر جلوگيري كند.

اما اگر بخواهيم وظايف روزانه يك مدير سيستم را برشماريم، اين مسئله بستگي به نوع محيطي دارد كه وي در آن مشغول به كار است. طبيعي است كه وظايف روزانه مديرسيستم يك شبكه محلي كوچك، با مدير يك سرويس‌دهنده اينترنتي با تعداد زيادي وب‌سرور كاملاً متفاوت باشد، اما اين تفاوت را شايد بتوان به‌ گونه‌اي، در تعداد و حجم اين وظايف (به دليل بيشتر بودن تعداد كامپيوترهاي موجود در شبكه، سرورها يا كلاينت‌هاي قابل اتصال و استفاده از شبكه) دانست. البته بسياري از وظايف مدير سيستم نيز مستقل از نوع محيط هستند و به عبارتي، بين تمام مديران سيستم‌هاي كوچك و بزرگ مشتركند.

يكي از اين وظايف، مانيتورينگ و پيشگيري يا حداكثر رفع ايراد زودهنگام از مشكلات قابل بروز در سطح شبكه است. به عنوان مثال، كشف مشكل مربوط به اشتراك فايل يا چاپگر در سطح يك شبكه محلي كوچك يا مشكل سرويس بانك اطلاعاتي در وب سرور يك سايت مهم را نبايد تا هنگام مراجعه و گلايه كاربران به تعويق انداخت. اين يكي از وظايف مهم يك مدير سيستم است كه با كنترل و مانيتورينگ منظم و متناوبِ عملكرد سيستم و شبكه، بروز مشكل را تا حد امكان پيش‌بيني ‌مي‌كند يا درصورت وقوع، آن را در همان ساعات اوليه و با استفاده از راهكارهاي از پيش تعيين شده برطرف نمايد.

در محيط لينوكس، امروزه بسياري از مديران سيستم قادرند با استفاده از ابزارهاي مختلف كه براي مانيتورينگ سيستم در جامعه اپن‌سورس طراحي و ساخته شده، از عهده اين امر مهم برآيند؛ ضمن اين‌كه هنوز هم بسياري از دستورات مديريتي خط فرمان در لينوكس، كاربرد مناسبي در اين زمينه دارند.


LinuxConf :


اين برنامه يك ابزار بصري يا ويژوال براي مديريت در محيط لينوكس است. اين ابزار در برخي توزيع‌هاي لينوكس موجود است. به‌علاوه، فايل‌هاي قابل كامپايل يا پچ‌هاي قابل‌نصب آن به دو صورت بسته‌هاي ردهت (RPM) و دبيان قابل دسترس است و مي‌توان آن را با هر دو واسط كاربر Gnome و KDE نصب و اجرا كرد.

(شكل 1) اين برنامه قادر است تنظيماتي در سطح شبكه يا روي كامپيوتر ميزبان به عنوان سرور يا كلاينت شبكه انجام دهد. و داراي سه زبانه يا Tab اصلي است كه به نام‌هاي Config ،Control و Status، محل اعمال تنظيمات، كنترل و مديريت و مانيتورينگ وضعيت سيستم، سرور وسرويس‌هاي شبكه‌اي هستند.

LinuxConf طوري طراحي شده است كه مدير سيستم مي‌تواند با خاطري آسوده، تنظيمات مورد نظر خود را انجام دهد و پس از آن با كليك دكمه Accept، يكباره تمام تنظيمات انجام شده را با هم به سيستم منتقل نمايد.


Webmin :



همان طور كه از نام آن برميآيد، ابزاري تحت وب براي مديريت لينوكس است كه مي‌توان از آن براي مديريت اين سيستم عامل و شبكه تحت آن از راه دور، استفاده نمود.

اين برنامه نيز به نوبه خود قادر است بسياري از وظايف مديريتي سيستم يا شبكه مثل مديريت كاربران و گروه‌هاي كاربري، كنترل سرويس‌هاي شبكه‌اي چون وب‌سرور، ايميل سرور، كنترل سخت‌افزارهاي سرور مثل پارتيشن‌هاي هاردديسك، RAID و امثال آن، مديريت فايل‌ها و بسياري امور ديگر را انجام دهد.

اين برنامه نخستين‌بار و با مجوز نرم‌افزار آزاد BSD در لينوكس Caldera به كاربران عرضه گرديد، اما در حال حاضر، توسعه‌‌دهندگان و شركت‌هاي توسعه‌دهنده يا توزيع‌كننده لينوكس قادرند با استفاده از مجوز GPL ماجول‌هاي موردنظر خود را به صورت برنامه‌هاي كامپايل شده CGI، به آن اضافه كنند. اين ويژگي يعني قابليت اضافه نمودن Plug inهاي ساخت توسعه‌‌دهندگان به هسته اصلي Webmin، از نقاط مثبت اين ابزار است. (شكل 2)

YAST :

شايد بتوان گفت كه يكي از زيباترين و جالب‌ترين برنامه‌هاي مديريت در محيط لينوكس، برنامه‌اي به نام
Yet Another System Tool) YAST) است كه اولين بار با لينوكس آلماني SUSE به كاربران معرفي شد.

نسخه اوليه YAST صرفاً يك برنامه ساده بود كه بيشتر براي مديريت پارتيشن‌ها، بسته‌هاي نرم‌افزاري و برخي تنظيمات سيستمي ديگر مورداستفاده قرار مي‌گرفت، اما اكنون نسخه‌هاي جديد YAST2 برنامه‌هاي بصري بسيار قدرتمندي هستند كه تمام ابزار لازم براي مديريت سيستم‌عامل لينوكس را در اختيار مديرسيستم قرار مي‌دهند.


اين برنامه داراي قسمت‌ها و ماجول‌هاي مختلفي است كه مديريت سيستم و شبكه را به نحو بسيار مطلوبي در يك واسط كاربر مشترك، متمركز نموده و كار را براي مديرسيستم آسان كرده است.

لينوكس SUSE به دليل بهره‌گيري از برنامه YAST سال‌ها است در برابر رقباي ديرينه‌اي چون ردهت يا فدورا، از لحاظ آساني در مديريت سيستم و شبكه، خودنمايي مي‌كند. همان‌طور‌كه در شكل نيز مشاهده مي‌كنيد، زبانه‌هاي مختلف موجود در اين ابزار، ماجول‌هاي مربوط به مديريت سيستم را به بهترين و شفاف‌ترين شيوه، دسته‌بندي مي‌نمايد و مديرسيستم را از درگير شدن بي‌مورد با فرامين پيچيده و وقت‌گير خط فرمان معاف مي‌كند. YAST ابزاري است كه بررسي آن، مقاله‌اي مفصل‌تر را مي‌طلبد كه در آينده به آن خواهيم پرداخت.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
سوالات و درخواستهای متعددی در مورد پارتیشن‌‌بندی دریافت کرده‌‌‌ام. اطلاعات این بخش سلیقه شخصی من برای پارتیشن‌بندی و آن چیزی است که برای کار من مفید است. روشهای دیگر ممکن است جور دیگری کار کنند. من سعی می‌کنم تا آنجا که ممکن است مطالب را برای کسانی که تاکنون درایو‌هایشان را پارتیشن‌بندی نکرده‌اند یا کسانی که میخواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند روشن شود.

● ابزارهای موجود در بازار:

استفاده از Partition Magic ۸ (بله، version آن مهم است.) را توصیه می‌کنم. این نرم‌افزار معمولا مجانی نیست ولی این که آن را از چه راهی به دست آورید به خود شما بستگی دارد!

اگر می‌توانید حتما از ‌bootdisk ها استفاده کنید. خود من به آنها حتی بیشتر از نرم‌افزار نصب شده اعتماد می‌کنم. من فقط از فلاپی استفاده می‌کنم.

نرم‌افزار partition Magic ۸ را می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

▪ ایجاد Fat۳۲، پارتیشن‌های ntfs، حذف پارتیشن، تغییر اندازه پارتیشن‌های fat۳۲ و ntfsو تبدیل ntfs به fat۳۲ و بالعکس.

ـ بسیار مهم: قبل از تغییر اندازه یا تبدیل هر پارتیشن fat۳۲ یا ntfs، مؤکدا توصیه می‌کنم که یکscandisk را اجرا و آن پارتیشن را defrag نمایید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است پارتیشن خود را خراب کرده و تمام اطلاعات خود را دست بدهید.

من معمولا استفاده از ابزارهایی را که در حین عملیات نصب در اکثرCD های linux به کار برده می‌شوند، توصیه می‌کنم.

با اینکه من خود Gnu Parted را استفاده کرده‌ام، اما زیاد کاربر پسند نیست. لذا به جای آن از ابزارهای پارتیشن‌بندی linux که در بیشتر توزیع‌ها موجود است استفاده می‌کنم تا مطلب را روشن‌تر کنم.
خب، بیایید نگاهی به Disk Druid که حاوی توزیع‌های مختلف مثل Red Hat است بیندازیم. برای روشن تر کردن موضوع گاهی به راهنمای نصب Red Hat برای پارتیشن‌بندی نیز ارجاع خواهیم داد.

● مراحل:

اولین چیزی که نیاز دارید این است که تصمیم بگیرید آیا linux را روی کامپیوتری با تنها یک درایو نصب می‌کنید یا روی کامپیوتری با پیکربندی پیچیده‌تر. اگر تنها یک درایو دارید پس کارها کمی راحتتر می‌شود. در هر حال به اطلاعاتی توجه کنید که شما را در مورد آنچه قصد دارید پیاده‌سازی کنید کمک کند، همان‌طور که گفتم من روش خودم را اعمال خواهم کرد.

اگر از قبل روی درایو خود ویندوز دارید و نیاز است پارتیشن را تغییر اندازه دهید، حتما یک scandisk را اجرا کرده و یک defrag انجام دهید. سپس از Partition Magic ۸ برای تغییر اندازه پارتیشن به مقدار دلخواه استفاده کنید. اگر می‌خواهید که آن را از fat۳۲ به ntfs یا هنوز بهتر، از ntfs به fat۳۲ تبدیل کنید خواهید توانست در هنگام استفاده از لینوکس به طور کامل دسترسی خواندن و نوشتن داشته باشید. بنابر این شاید بهتر باشد که اول اندازه را تغییر دهید چرا که بخشی از درایو بعد از تغییر اندازه آزاد خواهد شد و زمانی برای یافتن جای خالی در درایو هدر نمی‌شود.
طبق معمول داشتن یک back up از اطلاعات مهم، گر چه این مراحل بالا را با موفقیت طی کنید، مفید خواهد بود.

در یکی از اولین صفحاتی که می‌بینید می‌توانید انتخاب کنید که چه درایوی استفاده خواهد کرد. اگر از قبل پارتیشن‌هایی روی کامپیوتر ایجاد شده باشد که شما بخواهید آنها را نگه‌داری کنید، گزینه "Keep all partitions and use existing free space" را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید که linux پارتیشن‌ها برایتان قرار دهد می توانید آن درایوی را که استفاده می‌کنید انتخاب کنید(اگر تنها یک درایو دارید آن را علامت‌دار باقی بگذارید.) و تخصیص خودکار را برگزیده و مطمئن شوید که باکسی در پایین صفحه که می‌گوید "display partitions to be used" انتخاب شده باشد.

با این کار شما به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که در آن می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پارتیشنی روی درایو نیست که تحت تاثیر قرار بگیرد.

در شکل ۱ پارتیشن‌هایی قرار دارند که انتخاب شده‌اند که فرمت شوند. صفحه‌ای هم که شما خواهید دید اگر تخصیص خودکار را انتخاب کرده باشید مانند شکل ۱ خواهد بود. در آن پارتیشن‌هایی که با فرمت کردن پاک خواهند شد علامت خورده‌اند. در اینجا اگر می‌بینید پارتیشنی که نباید، فرمت خواهد شد برگردید و اصلاح نمایید.

شکل ۲ واقعا چیزی است که ما بر روی آن دقیق خواهیم شد. این شکل نشان می‌دهد که ویژگی "add a partition" باز شده است. انتخاب‌های دیگری از منو را در شکل ۱ می‌توانید ببینید.

برای ایجاد پارتیشن جدید مانند زیر عمل کنید:

( اگر linux را به تنهایی به یک درایو اضافه می‌کنید یا به درایوی تنها با یک پارتیشن اصلی، که اغلب ویندوز است، کارهای زیر را انجام دهید.)

هر درایوی با چهار پارتیشن اصلی آغاز می‌شود. اگر شما یک درایو خالی دارید چهار تا دردسترس خواهید داشت. اگر از قبل ویندوز دارید که تنها یک پارتیشن استفاده می‌کند شما سه پارتیشن در دسترس خواهید داشت.
توصیه می‌کنم از پارتیشن‌های اصلی استفاده کنید چرا که حتی اگر یکی خراب شد به باقی آسیبی نزند. به هر حال اگر از پارتیشن‌های مجازی استفاده می‌کنید و لازم است که یکی را به دلایلی حذف نمایید هر چیزی که از منشعب شده باشد نیز حذف می‌شود.

برای ساختن یک پارتیشن با استفاده از disk druid، روی منوی Add tab که در شکل ۱ دیده شد کلیک کنید. از آنجا شکل ۲ ظاهر می‌شود. در اینجا شما جزئیات را انتخاب می‌کنید.

خط اول Mount point را مشخص می‌کند. شما می‌توانید از موارد زیر یکی را انتخاب نمایید:

/swap = swap partition
/ = root partition، جایی که تمام فایلهای نصب و فایلهای ذخیره شده در آنجا ذخیره می‌شوند مگر اینکه شما پارتیشن دیگری برای برای آنها ایجاد کرده باشید مثل:

/ = home محلی برای ذخیره سازی بسیاری از فایلهای پیکر‌بندی در یک دایرکتوری پنهان و همچنین محلی برای ذخیره کردن داده‌های شخصی. این دایرکتوری قسمتی از سیستم است که شما به عنوان یک کاربر معمولی دسترسی کامل برای خواندن و نوشتن دارید. بیشتر دایرکتوری‌های دیگر تنها خواندنی هستند و برای استفاده ریشه می‌باشند.

/ = usr محلی که بیشتر برنامه‌های کاربردی نصب شده قرار دارد. بیشتر این برنامه‌ها در /usr/bin و /usr/lib قرار دارند.
Mount point های دیگری نیز وجود دارند اما در اینجا به آنها نمی‌پردازیم.

پس اولین کار انتخاب Mount pont بود که بهتر است از /swap یا / (ریشه) آغاز شود.

● ایجاد یک پارتیشن اصلی:

در قسمت Mount point علامت درایو ریشه یعنی/ را انتخاب کنید.در زیر آن که نوع سیستم فایل وجود دارد ext۳ را انتخاب نمایید.

سپس باید اندازه را به مگا بایت(mb) وارد کنید. یعنی اگر می‌خواهید پارتیشن ریشه ۱۰ گیگا بایت باشد، باید ۱۰۰۰۰ را وارد کنید.

زیر آن انتخاب "fixed size" قرار دارد. من ترجیح می‌دهم که همان را انتخاب کنم، اما اگر می‌خواهید می‌توانید "(fill all space(up to " را که به شما اجازه می‌دهد آن را به مقدار تایپ کنید انتخاب کنید.یا اگر فایل swap را قبلا ساخته‌اید یا به دلایلی نمی‌خواهید بسازید یا می‌خواهید که باقی درایو را برای پارتیشن ریشه اختصاص دهید می‌توانید آن را به "fill to maximum allowable size" تغییر دهید.

در آخر و از همه مهمتر دو باکس انتخاب نشده در پایین صفحه هستند.

گزینه "force to be a primary partition" و گزینه "check for bad blocks". باید مراقب باشید که اگر می‌خواهید پارتیشن ایجاد شده اصلی باشد گزینه" force to be a primary partition" را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید پارتیشن های دیگری هم بسازید همین مراحل را تکرار کنید: تعیین Mount point ، تعیین اندازه و انتخاب "force to be a primary partition".

به یاد داشته باشید که فایلهای swap باید اندازه RAM باشند ولی نه بیشتر از ۵۱۲ mb (به نظر من). برای محیط‌های خاص مثل ویرایش صوت و تصویر و سایر کاربردهای در‌خواستی، ممکن است به فایلهای swap بزرگتری نیاز باشد.
خب، حال فرض کنیم که شما از قبل ویندوز دارید که یکی از پارتیشن‌های اصلی را گرفته است. بنا بر این شما سه پارتیشن دارید. در زیر چند طرح برای انتخاب ارائه شده است:

(/ به معنی پارتیشن ریشه است)

الف) حد اقل:

▪ پارتیشن /swap به اندازه RAM ولی نه بیشتر از ۵۱۲
▪ پارتیشن / که باقی درایو را استفاده میکند.

ب) فایلهای /home خود را محافظت کنید. ) اگر من فقط ۳ پارتیشن اصلی داشته باشم، این روش را انتخاب می کنم):

▪ /swap - primary (برای /home جا در نظر بگیریم) - primary/

▪ /home – primary به هر اندازه که می خواهید (بنابراین اگر /root را فرمت کنیم /homeدست نخورده باقی می ماند.)

ج) فایلهای /usr خود را محافظت کنید:

▪ /swap - primary (برای /usr جا در نظر بگیریم) - primary/

/usr - primary اگر چهار پارتیشن اصلی دارید (درایو خالی است):

علاوه بر موارد الف و ب و ج در بالا می توانید از هر چهار پارتیشن استفاده نمایید:

د) فایلهای /usr و /home خود را محافظت کنید:

▪ /swap - primary (برای دو تای دیگر جا در نظر بگیریم) - primary/

(برای یکی دیگر جا در نظر می‌گیریم( /home – primary

(از باقی فضا می‌تواند استفاده نماید) /usr - primary

هنگامی که پارتیشن های خود را ایجاد کردید، عملیات نصب را ادامه دهید. اگر از ابزار پارتیشن بندی linux خطایی دریافت کردید، برگردید و پارتیشن‌های خود را دوباره چک کنید.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
كرنل لینوكس
مقدمه:

کرنل، هسته‌ی سیستم است، دسترسی به درایوهای سخت‌افزاری، مکانیزم‌های امنیتی، شبکه و خیلی چیزهای دیگر را نیز مدیریت می‌کند.

علاوه بر همه‌ی اینها ما مشکلاتی مثل باگهای موجود در پنتیوم F۰۰F داریم، و اشکالات به پروتکل TCP-IP منتقل خواهند شد.

نگارشهای کرنل به صورت X.Y.Z نامگذاری می‌شوند. Z، شماره‌های تجدیدنظرهای فرعی است، Y، نشان می‌دهد که آیا کرنل آزمایشی است (شماره فرد)، یا به مرحله تولید و محصول رسیده است (شماره زوج)، و X، تجدیدنظرهای اصلی را نشان می‌دهد.

اکیداً توصیه شده است که از کرنلهای ۲.۲.x و بالاتر استفاده شود. سری ۲.۲.x نسبت به ۲.۰.x پیشرفتها و بهبودهای قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

استفاده از کرنل ۲.۲.x همچنین امکان دسترسی به ویژگیهای جدیدتر، مثل ipchains (به جای ipfwadm) و دیگر قابلیتهای امنیتی پیشرفته را می‌دهد.

سری ۲.۰.x از ژوئن ۱۹۹۹ متوقف شده است. برای دریافت آخرین اخبار و پیشرفتها در مورد کرنل، دستور زیر را اجرا کنید:

[seifried@mail kernel-patches]$ finger @linux.kernel.org
[linux.kernel.org]
The latest stable version of the Linux kernel is: ۲.۲.۱۳
The latest beta version of the Linux kernel is: ۲.۳.۲۹
The latest prepatch (alpha) version *appears* to be: ۲.۳.۳۰-۳


● ارتقاء کرنل و کامپایل آن:

ارتقاء کرنل، عبارت است از: دریافت یک کرنل جدید به همراه ماژولها، ویرایش /etc/lilo.conf و اجرای مجدد LILO برای نوشتن یک MBR جدید. کرنل معمولاً در شاخه /boot و ماژولها نیز در /lib/modules/kernel.version.number/ جای خواهند گرفت.

دریافت کرنل جدید، و ماژولها به دو راه انجام می‌گیرد: با داونلود پکیج کرنل مربوطه و نصب آن، یا با داونلود کد منبع از آدرس ftp://ftp.kernel.org/ و کامپایل کردن آن.

● کامپایل کردن و نصب کرنل:

cd /usr/src
یک symlink بنام "linux‿- که به دایرکتوری حاوی کرنل جاری اشاره می‌کند- در دایرکتوری فوق باید وجود داشته باشد، آن را حذف نمایید؛ اگر احیاناً نبود، مشکلی وجود ندارد.

ممکن است بخواهید با دستور "mv‿، دایرکتوری لینوکس را به /usr/src/linux-kernel.version.number منتقل کرده، لینکی اشاره‌کننده به /usr/src/linux در آن ایجاد نمایید.

کد منبع را با استفاده از Tar و gzip باز کنید، حال شما یک /usr/src/linux دارید که در حدود ۵۰ مگابایت کد منبع در آن وجود دارد. مرحله بعدی، ایجاد پیکربندی کرنل لینوکس می‌باشد. (/usr/src/linux.config)، این امر با استفاده از دستورات "make config‿، "make menuconfig‿ یا "make xconfig" انجام خواهد شد.

این مرحله به طور قابل ملاحظه‌ای دشوار است و گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد که به دو طبقه اصلی، تقسیم شده‌اند: پشتیبانی سخت‌افزار و پشتیبانی خدمات.

برای پشتیبانی سخت‌افزار لیستی از سخت‌افزارهایی که روی این کرنل اجرا خواهند شد را تهیه کنید

( به عنوان نمونه: P۱۶۶, Adaptec ۲۹۴۰ SCSI Controller, NE۲۰۰۰ Ethernet card, etc.) و گزینه‌های مورد نظر را فعال نمایید. برای پشتیبانی خدمات، باید سیستم فایلها را معین کنید (fat، ext۲، minix، و غیره).

حال که کار پیکربندی کرنل به اتمام رسید، یابد آنرا کامپایل کنید:

make dep #(makes dependencies)
make clean #(cleans out previous cruft)
make bzImage #(make zImage pukes if the kernel is to big, and ۲.۲.x kernels tend to be pretty big)
make modules #(creates all the modules you specified)
make modules_install #(installs the modules to /lib/modules/kernel.version.number/)

سپس باید /usr/src/linux/arch/i۳۸۶/boot/bzImage یا (zImage) را در /boot/vmlinuz-kernel.version.number کپی نمایید. آنگاه، /etc/lilo.conf را ویرایش نمایید و یک ورودی جدید برای کرنل جدید به آن اضافه کرده، آنرا در ایمن‌ترین حالت، پیشفرضimage، تنظیم کنید.

(با استفاده از دستور defult=X، در غیر این صورت، اولین کرنل موجود در لیست، بوت خواهد شد.

اگر با مشکل مواجه شد، می‌توانید دوباره بوت کنید و به کرنل در حال کار قبلی برگردید.

boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=۵۰
default=linux
image=/boot/vmlinuz-۲.۲.۹
label=linux
root=/dev/hda۱
read-only
image=/boot/vmlinuz-۲.۲.۵
label=linuxold
root=/dev/hda۱
read-only

حال که ویرایش /etc/lilo.conf را تمام کرده‌اید، باید /sbin/lili را جهت بازنویسی MBR، اجرا کنید. هنگامیکه LILO اجرا می‌شود، خروجی زیر را دارید:

Added linux *
Added linuxold

کلیه image-هایی که در داده‌های موجود در MBR لیست شده‌اند را- با علامت * که نشان‌دهنده پیشفرض است- برمی‌گرداند.

● نگارشهای کرنل:

در حال حاضر نگارشهای پایدار کرنل، سریهای ۲.۲.x، و نگارشهای در حال تولید، سریهای ۲.۳.x می‌باشند. سریهای ۲.۱.x، به دلیل اشکالات زیاد و ناپایداری، توصیه نمی‌شوند.

سری ۲.۰.x از کرنلها، خیلی قدیمی و فاقد برخی قابلیتها می‌باشد، متأسفانه، ارتقاء از ۲.۰.x به ۲.۲.x گام نسبتاً بزرگی است.

پکیج‌های نرم‌افزاری زیادی باید بروز شوند، همچنین کتابخانه‌ها، ماژولها و ... .

علاوه بر حفظ کرنل قدیمی در حال کار، باید یک ورودی به فایل lilo.conf، به عنوان "linuxold‿ یا چیزی مشابه این، اضافه شود.

انتظار نداشته باشید که سریهای ۲.۲.x عاری از اشکال و خطا باشد؛ ۲.۲.۹ شامل رخنه‌هایی هست که آنرا منسوخ خواهد ساخت.

به هر حال،سطوح مختلفی از patch-های کرنل، موجود می‌باشد که امنیت سیستم لینوکس را بالا می‌برد؛ برخی از آنها از موارد سرریز بافر جلوگیری می‌کنند و برخی دیگر، crypto-های قوی برای سیستم فراهم می‌کنند

▪ Patch-های کرنل: Patch-های کرنل متنوعی وجود دارد که رابطه مستقیمی با امنیت دارند.

▪ Patch کرنل لینوکس امن: این patch تعداد زیادی از مشکلات را حل می‌کند و سطح امنیتی دیگری برای سیستم فراهم می‌آورد. این patch برای سریهای کرنل ۲.۰ و ۲.۲ در دسترس می‌باشد.

▪ Patch کرنل بین‌المللی این patch (که اندازه‌ی آن بیشتر از یک مگابایت است) حجم زیادی crypto-ی قوی و قدرتمند و آیتم‌های مربوطه اضافه می‌کند. این patch چندین الگوریتم رمزگشایی دارد که AES کاندید آن بود.

▪ LIDS (Linux Intrusion Detection System Patch): این patch برخی قابلیتهای جالب و آشکارکننده‌هایی برای کشف حملات دارد. می‌توانید file mounts، firewall، و گزینه‌های متنوع و جالب دیگری را که موجودند، "lock‿ کنید.

▪ RSBAC Rule Set Based Access Control یک مجموعه جامع و کامل از patch-ها و ابزارهایی برای کنترل جنبه‌های مختلف سیستم است.

▪ LoMAC LOMAC (Low Water-Mark Mandatory Access Control for Linux) مجموعه‌ای از patch-ها کرنل برای افزایش امنیت سیستم لینوکس می‌باشد.

▪ Audited Audited به شما امکان استفاده از تسهیلات loging را می‌دهد. می‌توانید پیغامهای mail، رخدادهای سیستم و آیتمهای نرمالی که syslog پوشش می‌دهد، را log کنید.

▪ Fork Bomb Defuser: یک ماژول کرنل قابل لود شدن که به شما امکان می‌دهد تا حداکثر تعداد فرایند به ازای هر کاربر و حداکثر تعداد fork-ها را کنترل کنید؛ این ماژول برای سرورهایی که کاربران غیر قابل اطمینان دارد بسیار مفید می‌باشد.

▪ اشکال‌زدایی کرنل لینوکس:

ـ KDB v۰.۶ (اشکال‌زدای کرنل Built-in)
یک اشکال زدای کرنل SGI، در این اینجا موجود می‌باشد.
ـ KGDB (اشکال‌زدای کرنل راه دور)
SGI ابزاری نوشته است که امکان اشکال‌زدایی کرنل را، از راه دور، می‌دهد.

ترجمه و تنظیم: زهرا احمدی
طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
پشتیبان گرفتن از سیستم،حتی اگر فایلهای پیکربندی باشند، همیشه در وقت و هزینه‌ی شما، در درازمدت، صرفه‌جویی خواهد نمود. برای پشتیبان گرفتن از فایلهایتان در لینوکس راه‌حلهای زیادی وجود دارد. در ادامه مواردی را بررسی کرده‌ایم.

● برنامه‌های پشتیبان‌گیری غیر تجاری در لینوکس:

▪ Tar و Gzip این دو برنامه، جزء قدیمی‌ترین اما طلایی‌ترین برنامه‌ها می‌باشند. چرا؟ چون مشابه vi که در اکثر سیستمهای مبتنی بر یونیکس وجود دارد، این دو برنامه نیز در همه‌ی این سیستمها وجود دارد. هر چند این برنامه‌ها ممکن است کند باشند، اما ابزارهایی عمومی و جهانی هستند که به خوبی عمل می‌کنند. طرز استفاده از این دو دستور بسیار ساده است. در مقاله‌ای که قبلاً داشته‌ایم در مورد آن صحبت شده‌است.

▪ rsync rsync یک راه ایده‌آل برای انتقال داده بین سرورهاست، برای نگهداری درخت دایرکتوریهای بزرگ بطور همزمان راهی بسیار کارا و مفید می‌باشد و پیکربندی و تأمین امنیت آن فوق‌العاده آسان و ساده است. rsync داده‌ها را پنهان نمی‌کند، بنابراین اگر داده‌هایتان حساس‌اند، از چزی مانند IPSec استفاده کنید.

▪ Amanda Amanda یک کلاینت/سرور است و برنامه‌‌ای مبتنی بر شبکه، با پشتیبانی اکثر سیستم‌های ویندوزی و یونیکسی از طریق SAMBA، می‌باشد. Amanda مجوزی مشابه BSD دارد و در اینجا قابل دسترس است.

▪ Afbackup Afbackup کلاینت/سرور دیگری است که تحت مجوز GPL، با کمی استثنا قابل دسترس می‌باشد: "ایجاد بخش سرور روی ویندوز ممنوع است." این برنامه بخش سرور را برای لینوکس، HP-UX و سولاریس پشتیبانی می‌کند و بخش کلاینت را نیز در سیستم‌های ویندوزی دارد. این برنامه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

▪ Burt Burt مجموعه‌ای از اکستنشن‌های مبتنی بر Tcl/Tk است که به راحتی امکان پشتیبان‌گیری را در ایستگاههای کاری یونیکسی می‌دهد و همچنین این امکان را می‌دهد که روی سیستم‌های نسبتاً زیادی اجرا شود. Burt ساختاری سرور/کلاینتی دارد؛ این برنامه را از اینجا دریافت نمایید.

برنامه‌های پشتیبان‌گیری تجاری در لینوکس:

▪ BRU BRU (Backup and Restore Utility)، قدمت زیادی در سیستمهای لینوکسی دارد. این برنامه از عهده‌ی یکی کردن مجموعه‌ای از ابزارها در یک قالب، در خط فرمان، برمی‌آید. BRU از backupگیریهای متفاوت و همچنین افزایشی، مانند کاتالوگها، به طور کامل پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در یک فایل یا tape drive بنویسد. BRU را از اینجا می‌توانید دریافت نمایید.

▪ Quickstart این برنامه بیشتر برای تصویر گرفتن (Image) از سیستم، هنگام ایجاد مشکل در هارد، کاربرد دارد. همچنین می‌تواند به عنوان یک سیستم 'master' استفاده شود و دیگر سیستمها را به راحتی و خیلی سریع، بوسیله‌ی آن لود کرد. قیمت این برنامه نیز معقول است. از این آدرس برنامه را دریافت نمایید.

  • Backup Professional
  • CTAR
  • CTAR:NET
  • PC ParaChute
  • Arkeia
  • Legato Networker
  • Perfect Backup

Arkeia: برنامه‌ای فوق‌العاده قوی برای backup-گیری با معماری کلاینت-سرور است که بسیاری از پلات‌فرمها را نیز پشتیبانی می‌کند. این برنامه حاصل قدرت صنعت است و برای محیطهای نامتجانس و ناهمگون استفاده می‌شود. نگارش shareware آن را می‌توانید از این آدرس دریافت کنید.


Legato Networker: یکی دیگر از برنامه‌های شرکتی برای backup-گیری است که به طور رایگان نیز در دسترس کلاینت‌های لینوکسی می‌باشد. این برنامه از این آدرس قابل دریافت است.

Perfect Backup : تقریباً همه‌ی توزیعهای لینوکس را پشتیبانی کرده و امکان crash recovery را نیز دارد. این برنامه را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
اجرای برنامه‌های تحت ویندوز در لینوكس
حتی كاربران حرفه‌‌ای سیستم عامل لینوكس نیز تصدیق می‌كنند كه تعدادی از برنامه‌های مفید سیستم عامل ویندوز، هیچ رقیبی در لینوكس ندارند. برای مثال، برنامه تحت لینوكس GnuCash هر چقدر هم كه خوب كار كند، به خوبی برنامه تحت ویندوز Quicken در زمینه مدیریت مالی نیست.

در كل سه راهكار برای اجرای برنامه‌های تحت ویندوز در لینوكس وجود دارد. متداول‌‌ترین راهكار عدم اجرای برنامه‌ها تحت لینوكس است. در عوض، می‌توان یك سیستم را طوری تنظیم كرد كه دارای راه‌اندازی دو گانه باشد تا در صورت نیاز بتوان بین لینوكس و ویندوز سوئیچ كرد. این راهكار چند اشكال دارد: فضای زیادی از دیسك را اشغال می‌كند، نیاز به یك گواهی ویندوز دارد و هر زمان كه قصد سوئیچ بین این دو سیستم عامل را دارید، لازم است كه منتظر بمانید. راهكار دوم عبارت است از نصب یك نرم‌افزار مجازی‌سازی مثل ) VMware) و اجرای برنامه‌ها در یك سیستم عامل ویندوز مجازی كه تحت سیستم‌عامل لینوكس كار می‌كند. این راهكار نیز نیاز به یك گواهی ویندوز داشته و سرعت سیستم را خیلی پایین می‌آورد زیرا از منابع حافظه و پردازنده استفاده می‌كند.

اما در این راهكار برای سوئیچ از یك سیستم عامل به دیگری نیاز به راه‌اندازی مجدد سیستم نیست. برنامه مجازی‌سازی ) Xen) نیز این امكان را فراهم می‌آورد كه بتوان برنامه‌های تحت ویندوز را تحت لینوكس هم اجرا كرد، اما در حال حاضر این برنامه تنها محدود به تعدادی پردازنده و مادربرد است. با این حال، برای برنامه‌های تحت ویندوزی كه دارای معیارهایی خاص باشند، راهكار سومی هم وجود دارد كه عبارت است از برنامه ) Wine)، این برنامه در حقیقت یك برنامه جایگزین ویندوز برای لینوكس است. این برنامه می‌تواند تعدادی از برنامه‌های تحت ویندوز را در لینوكس و بدون نیاز به یك سیستم مجازی، اجرا كند.

اما با شروع استفاده از برنامه Wine مشاهده می‌كنید كه لازم است بعضی موارد احتیاطی را رعایت كنیم؛ زیرا این برنامه سعی می‌كند برنامه‌های تحت ویندوز را وارد سیستم عامل لینوكس كند و این كار را برای بعضی از برنامه‌ها بهتر از بقیه انجام می‌دهد. برای مثال، نسخه كنونی برنامه Quicken تحت Wine نصب نخواهد شد. همچنین همین مشكل در رابطه با بیشتر برنامه‌هایی كه استفاده زیادی از كارت گرافیكی می‌كنند یا نیاز به رابط سخت‌افزاری ویژه‌ای دارند نیز وجود دارد. با این حال، برای تعداد زیادی از برنامه‌های اصلی تحت ویندوز، برنامه Wine جایگزین مناسبی دارد.

در اینجا، طریقه نصب برنامه Wine و نحوه استفاده از آن برای اجرای یك برنامه اشتراك افزار توضیح داده شده است. سیستم عامل مورد استفاده در اینجا آخرین نسخه Ubuntu ۶.۱۰ است. متأسفانه،‌ برنامه Wine یكی از منابع استاندارد برای نصب نرم‌افزاری جدید روی Ubuntu نیست. بدین ترتیب، اولین مرحله فعال‌ كردن این منبع با كلیك روی منوی System‌، انتخاب Administration و سرانجام Software Sources است. حالا منبع نرم‌افزاری "universe" را افزوده و خارج شوید. مرحله بعد باز كردن Syntaptic Package Manager (كه تحت منوی Administration هم وجود دارد) و سپس جست‌وجوی برنامه Wine و نصب آن است.

زمانی كه نصب برنامه Wine پایان یافت، می‌توانید با بازكردن یك پنجره Terminal آن را پیكربندی كنید، بدین منظور Winecfg را تایپ كرده و ENTER‌ را فشار دهید. از پنجره پیكربندی می‌توانید عملكردهایی همچون تنظیم یك كارت صدای لینوكس به نحوی كه یك برنامه تحت ویندوز بتواند از آن استفاده كند یا در دسترس قرار دادن چاپگرها برای برنامه‌هایی كه به وسیله برنامه Wine اجرا می‌شوند را انجام دهید.

همچنین می‌توانید نسخه سیستم عامل ویندوز را بر اساس در خواست برنامه‌هایی كه در برنامه Wine اجرا می‌شوند، تنظیم كنید. تنظیمات پیش‌فرض برنامه Wine تا زمانی كه بیشتر با این برنامه كار كنید، مناسب خواهند بود ولی یك زبانه وجود دارد كه باید توضیحی در مورد آن داده شود.

زمانی كه برنامه Wine‌ را نصب می‌كنید، این برنامه از نسخه DLLهای ویندوز استاندارد مربوط به خود استفاده می‌كند تا با مشكلات مربوط به گواهی روبه‌رو نشود. با این حال، اگر بر حسب اتفاق كپی معتبری از ویندوز داشته و قصد استفاده از DLLهای مایكروسافت را داشته باشید، می‌توانید از زبانه Libraries به منظور مشخص كردن محل آن فایل‌ها استفاده كنید. قبل از استفاده از DLLهای مربوطه، ابتدا باید آنها را بر روی سیستم فایل لینوكس كپی كنید.

اگر چه تعداد زیادی از برنامه‌ها تحت DLLهای برنامه Wine اجرا می‌شوند، ولی نسخه‌های برنامه Wine كمبودهایی دارند. ممكن است كه به نسخه‌های مایكروسافت برای اجرای بعضی از برنامه‌ها نیاز پیدا كنید.
من هم خدایی دارم
     
  
صفحه  صفحه 2 از 4:  « پیشین  1  2  3  4  پسین » 
کامپیوتر

Windows Registry & Linux | سیستم عامل لینوکس و رجیستری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA