انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
کامپیوتر
  
صفحه  صفحه 3 از 4:  « پیشین  1  2  3  4  پسین »

Windows Registry & Linux | سیستم عامل لینوکس و رجیستری ها


زن

 
بهترین نسخه لینوکس برای مبتدیان...
بسیاری از آنهایی كه قصد دارند استفاده از لینوكس را تجربه كنند، از موانع و همچنین تعدد نگارش‌های عرضه شده برای آن سردرگم می‌شوند. استفاده از پیشنهادهای مطرح شده در این مقاله می‌تواند تجربه موفقی را در استفاده از سیستم عامل لینوكس فراهم آورد.

هر آنچه در سیستم عامل ویندوز انجام می‌دهید، از گوش دادن به موسیقی گرفته تا ایجاد شبكه و دریافت نسخه‌ای از اسناد ذخیره شده در كامپیوتر جیبی، همگی با استفاده ازسیستم عامل لینوكس نیز امكان پذیر هستند، ولی همیشه انجام این كارها نسبت به آنچه در ویندوز تجربه كرده‌اید، دشوارتر است. با در نظر گرفتن این حقیقت كه یادگیری لینوكس نیز سخت‌تر از ویندوز است، به راحتی می‌توان متوجه شد كه چرا بیشتر كاربران ویندوز نسبت به یادگیری لینوكس و استفاده از آن هیچ علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

گرچه لینوكس ارزان‌تر از ویندوز است ولی از طرفی استفاده از آن آسان نیست و از طرف دیگر عدم سازگاری آن با سخت افزارها و همچنین نبود نرم افزارهای مناسب برای آن، از جمله دلایلی هستند كه خیلی از كاربران را برای استفاده از آن منصرف می‌كنند. با وجود تمام ضعف‌های ویندوز XP، بسیاری از كاربران آن را به هر سیستم عامل دیگری ترجیح می‌دهند. ممكن است فكر كنید این انتخاب از ترس یا تنبلی كاربران ناشی شده است ولی واقعیت چیز دیگری است. وقتی از ویندوز استفاده می‌كنید به راحتی و بدون خواندن حتی یك كتاب یا حضور در كلاس، می‌توانید هر كاری از جمله ایجاد شبكه تا ایجاد یك اسلاید توسط نرم افزار POWERPOINT انجام دهید، پس در واقع علت برتری ویندوز در یادگیری سریع آن نهفته است.

گرچه نمی‌توان به صورت كامل استفاده از ویندوز را ترك كرد، ولی یادگیری و استفاده از نگارش‌های جدید لینوكس خیلی هم سخت و وحشت آور نیست.



بزرگ‌ترین مزیت لینوكس در ماهیت آن به عنوان یك سیستم كدباز نهفته است. این واقعیت حداقل در تئوری بدان معناست كه هر برنامه نویس ماهری می‌تواند كد برنامه را مشاهده كرده و آن را تغییر دهد.

این مسئله ممكن است از نظر طراحان و برنامه نویسان یك نقطه قـوت به حسـاب بیاید ولـی باعث شده است تا نسخه‌هـای متعـددی از لینـوكس تـوسط شركت‌هـای مختلـف ارائه شـود كه در نتیجه كاربران را دچـار سردرگمی كـرده است.

وقتـی كه از وینـدوز صحبت می‌شود، كاملا مشخص است كه در مورد یكی از محصولات شركت مایكروسافت صحبت می‌كنیم.

اما نگارش‌های متعددی از لینوكس تـوسط شركت‌هـای مختلف به بـازار عـرضه شده است؛ در نتیجه انتخاب نگارشی كه امكانـات ارائه شده برای آن با نیازهای شما كاملا هماهنگ باشد، كار مشكلی به نظر می‌رسد.

اگر قصد دارید از لینوكس استفاده كنید، با نگارش‌هـای متعددی روبه‌رو خواهیـد شــد از جـملـه؛ لیـنـــوكـس FEDORA () محصول شركت RED HAT، لینوكس () محصول شركت NOVEL لینوكس ) MANDRIVA)، لینوكس )


اما به سرعت در می‌یابید كه بعضـی از نگارش‌هـا بـرای كاربران خانگی مناسب نیستند. برای مثال SUSE مناسب محیط‌های كاری و اداری اسـت و DEBIAN بیشتر برای متخصصانی منـاسب است كه تجربه استفاده از لینوكس و برنامه نویسی در محیط آن را دارند.

سایت بهترین راهنما برای كسانی است كه میان این همه انتخاب سردرگم شده‌اند. در این سایت گزینه‌ای به نام LINUX DISTRIBUTION CHOOSER وجود دارد كه با پرسیدن مجموعـه‌ای از سوالات پیرامون تجربـه و مهـارت شما در استفاده از كامپیوتـر و انتظارات شمـا از سیستم‌عامل، در نهـایت مناسب‌ترین نگـارش را با تـوجه به پاسخ‌هایتان برای شما انتخاب می‌كند.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
توزیع برتر لینوکس
همانطور كه مي دانيد لينوكس داراي توزيع هاي مختلفي است و هر توزيع بنابر كارايي و شيوه كار كاربراني را به خود جذب مي كند. در اين مقاله به معرفي 10 لينوكس محبوب بين كربران مي پردازم :

1- Ubuntu : بي گمان اوبونتو يك شوك بزرگ در رده توزيع هاي دسكتاپ لينوكس مي باشد و بويژه با ورود نسخه 7.0.4 معروف به آهوي چابك بسياري از كاربران لينوكس را به سمت خود كشيد.

پروژه اوبونتو توسط يك آفريقايي تبار عضو تيم توسعه Debian به نام Mark Shuttle Worth طراحي شد و شركت كانونيكال پشتيباني مالي و انتشارآن را به عهده گرفت . اولين نسخه اين لينوكس محبوب در سپتامبر سال 2004 و بر اساس لينوكس دبيان منتشر گرديد و در عرض چند سال به يكي ازآسانترين و كاربردي ترين لينوكس تبديل گرديد.
Ubuntu بر مبناي ميز كار Gnome طراحي شده و در آن فايرفاكس و Open Office به كاربر ارايه گرديده است . آخرين نسخه آن Ubuntu7.0.4 با نام آهوي چابك ( Feisty Fawn ) منتشر گرديده كه با استقبال خوبي هم مواجه گرديده است و برنامه مديريت نصب برنامه ها در آن ( ATP ) قادر به شناسايي و نصب بسته هاي دبيان است .

اوبونتو داراي ويرايش هاي ديگري مانند : Kubuntu ( اوبونتوي مبتني بر ميز كار KDE ) ، Xubuntu و Edubuntu مي باشد وبراي كاربردهاي كلاينت و سرور، محيط هاي 32 و 64 بيتي عرضه گرديده است.
نسخه بتاي Ubuntu 7.10 با نام ميمون مستعار ميمون شجاع ( Gusty Gibben ) تا چند روز ديگر ارائه خواهد شد.
ناگفته نماند طراح اوبونتو قبل از شروع پروژه اوبونتو به عنوان دومين توريست فضايي شناخته مي شود.

2- Open Suse : درسال 1992 چهار مبتكر آلماني (Roland Dyroff, Thomas Fehr, Hubert Mantel و Burchard Steinbild ) طرح لينوكسي به نام Software und System Entwicklung يا به اختصار Suse را پايه ريزي كردند و نسخه 4.2 در سال 1996ارائه شد كه برنامه مديريت سيستم YAST به آن اضافه گرديده بود كه تا به امروز در اين لينوكس از آن بهره مي گيرند.

درسال 2003 اين توزيع توسط شركت ناول خريداري شد و تحت عنوان اپن سورس ،SLES براي كاربرد هاي دسكتاپ و سرور ارايه شد . اين توزيع هم به مانند اوبونتو هم باميزكار GNOME و هم KDE ارائه مي گردد.
آخرين نسخه SUSE ، Open Suse 10.3 مي باشد كه توزيعي بسيار قوي مي باشد. برخي طرفداران لينوكس بزرگترين نقطه ضعف اين توزيع را سياست هاي تجاري ناول در رابطه با برخي شركت هاي مخالف اپن سورس مانند مايكروسافت مي دانند.

3- Fedora: فدورا بطور رسمي در سپتامبرسال 2004 توسط دوتن از اعضاي تيم توسعه ردهت (Bob Young و Marc Ewing ) ارايه شد و به سرعت جاي خود را در بين كاربران لينوكس به عنوان توزيعي آسانتر از ردهت باز كرد و مسئولان ردهت آن را براي مصارف عاميانه و دسكتاپ منتشر مي كردند. اين توزيع كه مي توان گفت از ردهت نشات گرفته كماكان براي كاربران معمولي لينوكس داراي پيچيدگي هاي بيشتري است اما نقطه قوت آن را مي توان در نوآوري در طراحي و ساپورت طيف وسيعي از نرم افزار هاي مبتني بر لينوكس در فدورا دانست.

4- Debian GNU : دبيان را بايد جزو اولين توزيع هاي لينوكس دانست. اين توزيع در سال 1993 اعلام موجودي كرد. Ian Murdock با تعدادي برنامه نويس يونيكس كه در اوقات فراغت روي اين پروژه كار مي كردند و اصلا قصد ارائه يك توزيع رسمي وتجاري را نداشتند اما دبيان در يك دهه به مهمترين توزيع لينوكس تبديل شد به گونه اي كه در حال حاضر بيش از 120 توزيع ديگر مانند اوبونتو و ناپيكس بر اساس آن منتشر شده اندو به عنوان پايدارترين و كاربردي ترين لينوكس براي رده هاي متوسط و كاربران خانگي قابل استفاده است وبه همراه cd نصب بيش از بيست هزار برنامه كاربردي قابل نصب موجود است كه از اين لحاظ در بين ديگر توزيع ها قابل تامل است.

5- Mandrava : اين لينوكس با نام اوليه مندريك (Mandrake ) توسط يك فرانسوي به نام Gaël Duval در ژولاي سال 1998 منتشر شد. مندريك در ابتدا نسخه اي از ردهت با انعطاف بالا با محيطكاري KDE بود اما با افزايش محبوبيت مستقل گرديد . در سال 2005 شركت مندريك با شركت برزيلي Conectiva ادغام شد و نام اين توزيع به مندريوا (Mandriva ) تغيير يافت . اين توزيع امروزه يكي از لينوكس هاي با محيط زيبا و قابل اطمينان است كه از برنامه Rpm Drake براي نصب آسان بسته هاي RPM استفاده ميكند و يكي از نسخه هاي زنده اين توزيع بايك حافظه فلش قابل اجراست .

6- PCLinux Os : اين توزيع اولين بار توسط بيل رينولدز ( از اعضاي تيم مندريك و سازنده بسته هاي نرم افزاري RPM )در سال 2003 ارائه شد،و اگيزه وي از ارائه اين توزيع ارائه توزيعي مانند مندريوا براي كاربران عادي ومبتدي بود، اما به تدريج با افزايش برنامه هاي پيش نصب ويا قابل نصب ونيز نصب درايورهاي سخت افزاري آماده روبه جلو گام نهاد.در اين توزيع از برنامه APT براي نصب بسته هاي نرم افزاري RPM استفاده مي شود و مي توان گفت نقطه ضعف اين توزيع عدم ارائه يك برنامه زمان بندي شده و منسجم جهت جهت ارائه نسخه هاي جديد و يا آپديت آن است.

7- MEPIS : اين توزيع در سال 2003 توسط وارن وودفورد در شركت MEPIS LLC ساخته شد. اين توزيع هم برپايه دبيان و براي سهولت كاربر در كار با آن طرح ريزي شد اما در سال 2006 مپيس اساس سيستم خود را از دبيان به اوبونتو تغيير داد . اين توزيع قابليت هايي چون تشخيص و نصب خودكار سخت افزار ، امكان پخش انواع فايل هاي مالتي مديا راداراست و اكنون آخرين نسخه آن بانام SimplyMEPIS در نسخه هاي 64 و 32 بيتي با كاربرد دسكتاپ وServer عرضه شده است .و از معدود توزيع هاي لينوكسي است كه قابليت نصب خودكار مودم را دارد.

8- KNOPPIX : ساخت ناپيكس به سال 2003 برمي گردد و اين نسخه جزء اولين لينوكس هاي با قابليت نسخه زنده (Live ) بود كه همين ناپيكس را به انتخاب اول مبتديان ورود به دنياي لينوكس تبديل كرده بود، اين توزيع پس از بوت شدن در كامپيوتر كاربر ، بسياري از انواع نرم افزارهاي ريزودرشت مانند چندين مرورگر ينترنتي ، چندين برنامه افيس را به وي عرضه مي كرد بطوري كه كمتر كاربري لازم مي دانست برنامه اي را نصب نمايد. نقطه ضعف وعجيب اين توزيع ايرادات بيشتر در برنامه هاي نسخه هاي بالاتر نسبت به نسخه هاي قديمي تر است كه كاربران را نگران كرده است در حال حاضر نسخه 32بيتي زنده براي دسكتاپ از اين توزيع عرضه گرديده و از برنامه نصب APT استفاده مي كند.

9- Slackware : اسلك وير اولين بار در سال 1992 توسط پاتريك والكردينگ و درقالب 24 فلاپي عرضه شد. اين توزيع للينوكس بيشتر براي حرفه اي هاست چون تمام مراحل پيكربندي كاملا دستي واز طريق خط دستوري انجام ميگيرد ولي به هرحال يكي از حرفه اي ترين و كم باگ ترين توزيع هاي لينوكس مي باشد.

10- Gentoo : جنتو در سال 2000 توسط دانيل روبين ( از اعضاي اصلي تيم Free BSD ) عرضه شد. وي برخي ماژول هاي قدرتمند Free BSD را تحت عنوان Portage وارد اين توزيع كرد و اين توزيع را به يك لينوكس حرفه اي وقدرتمند تبديل كرد، روش نصب در اين توزيع گرچه در ابتدا به صورت كامپايل كردن بود اما بعدا امكان افزودن بسته هاي RPM به آن اضافه شد گرچه اين توزيع از امنيت وپايداري بالاتري برخوردار است اما پيچيدگي هاي فني آنباعث شده تا كاربران مبتدي و متوط به سمت اين توزيع نيايندو به اين مشكل عدم آپديت زمان بندي شده را هم اضافه كنيد.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
5 دلیل برای افزایش کاربران لینوکس
بسیاری از نهادهای دولتی، موسسات آموزشی و تجاری در گوشه و کنار جهان به سرعت در حال انتقال سیستم *عامل رایانه*های خود از ویندوز مایکروسافت به لینوکس می*باشند. آنها برنامه*های کاربردی خود را نیز از نرم*افزار تجاری به نرم*افزار آزاد منتقل می*کنند. برای انجام این کار حداقل 25 دلیل قانع*کننده وجود دارد:

1. از آنجایی که لینوکس همانند دیگر نرم*افزارهای آزاد، تحت مجوز نرم*افزار آزاد بوده در نتیجه به رایگان در اختیار همه افراد قرار دارد. این محصول را می*توان به رایگان از اینترنت دریافت کرده یا با پرداخت هزینه اندکی خریداری نمود. به علاوه از یک رونوشت آن می*توان بر روی هر تعداد رایانه*ای که وجود دارد استفاده نمود. این ویژگی دقیقاً برخلاف ویندوز مایکروسافت بوده زیرا برای نصب آن بر روی هر رایانه در حدود 100 دلار یا بیشتر باید پرداخته شود.

2. از آنجایی که لینوکس، نرم*افزاری آزاد می*باشد، در نتیجه در کد منبع آن می*توان هرگونه تغییری به وجود آورد. در صورتی که نسخه تغییر یافته مجدداً در خارج از سازمان توزیع نشود می*توان آنرا به صورت پنهانی نگهداری نمود. این مورد نیز برخلاف ویندوز مایکروسافت بوده زیرا ایجاد تغییر در ویندوز امکان*پذیر نمی*باشد. کد منبع، نسخه اصلی یک برنامه بوده که توسط برنامه*نویس و با استفاده از زبانهای برنامه*نویسی نوشته شده و هنوز توسط مترجم به شکلی که مستقیماً برای CPU رایانه قابل درک باشد تغییر پیدا نکرده است. وجود کد منبع برای ایجاد تغییر در یک برنامه ضروری می*باشد. این امکان که بتوان با آزادی کامل به بررسی و تغییر کد منبع پرداخته و این تغییرات را به خارج از سازمان منتقل نکرد برای بسیاری از سازمانها حائز اهمیت است.

3. در اینترنت پشتیبانی بسیار خوبی از لینوکس انجام شده به عنوان مثال در گروه*های خبری. برخی از افراد این طور بیان می*کنند که این پشتیبانی حداقل به اندازه پشتیبانی از سیستم *عامل اختصاصی که به ازای دریافت مبلغی انجام می*شود خوب است. همچنین می*توان در صورت تمایل از پشتیبانی تجاری لینوکس نیز استفاده نمود. نمونه*هایی از پشتیبانیهای انجام شده از سیستم عامل شامل کمک به سفارشی کردن، نصب برنامه*های جدید برای برطرف کردن نقایص و خطرات امنیتی می*باشد. خوشبختانه نیاز به دو مورد آخر در رابطه با لینوکس اندک است.

4. احتمال اینکه در آینده پشتیبانی در لینوکس بنا بر دلایلی مانند به روز نبودن آن متوقف شود کم است. زیرا کد منبع همیشه در دسترس افرادی بوده که آن را از طریق اینترنت، به رایگان پشتیبانی می*کنند و یا در دسترس شرکتهایی قرار داشته که این کار را به ازای دریافت مبلغی انجام می*دهند. برخلاف این ویژگی، پشتیبانی از ویندوز مایکروسافت و دیگر محصولات اختصاصی که کد منبع آنها در دسترس عموم قرار ندارد کار دشواری است.

5. در رابطه با به روز نبودن و مهجور شدن لینوکس، دغدغه*های اندکی وجود دارد زیرا معماری یونیکس که لینوکس بر اساس آن ارائه شده بیش از 35 سال است که بررسی و به روز شده و ثابت کرده که بسیار کارآمد، مطمئن و قدرتمند می*باشد. انجام به روزرسانی همچنان ادامه داشته اما نسخه*های جدید نیز با معماری مبتنی بر یونیکس سازگار هستند.

6. کاربران لینوکس ملزم به انجام به*روز*رسانی نیستند، زیرا از نسخه*های قدیمی*تر همچنان پشتیبانی شده، نسخه*های جدیدتر نیز به رایگان موجود بوده و با نسخه*های قدیمی نیز سازگار هستند. تولیدکنندگان محصولات اختصاصی تمایل دارند که کاربران دارای نسخه*های قدیمی*تر را مجبور کنند تا محصولات جدیدتری را خریداری نمایند.

7. در صورتی که کاربر نسخه رایگانی انتخاب نماید برای انجام به*روز*رسانی نیازی به پرداخت هزینه مربوط به مجوز ندارد. به علاوه هزینه مربوط به دریافت سخت*افزار، آموزش و تغییر برنامه*ها (هزینه به*روز*رسانی) به علت سازگاری نسخه*های جدید با نسخه*های قدیمی، ناچیز می*باشد.

8. برای تمدید اعتبار مجوز لینوکس هیچ*گونه ضوابط سفت و سختی وجود ندارد. اما در رابطه با ویندوز مایکروسافت، تعداد زیادی از کارکنان یک شرکت بزرگ باید به صورت تمام وقت به بررسی این مساله که آیا رایانه*های مورد استفاده بر اساس ضوابط EULA (قرارداد مجوز کاربر) هستند یا خیر بپردازند. اما کاربران لینوکس از بازرسی انجام شده توسط BSA (اتحادیه نرم*افزار تجاری) هیچ*گونه واهمه*ای ندارند.

9. لینوکس دارای امنیت بسیار زیادی بوده و به ندرت تحت تاثیر ویروس، تروجان و برنامه*های مخرب دیگری که وجود دارند قرار می*گیرد؛ زیرا یونیکس و محصولات وابسته به آن (مانند لینوکس) از ابتدا با در نظر گرفتن مسائل امنیتی طراحی شده*اند. به عنوان مثال کاربر معمولاً به عنوان یک کاربر ریشه از سیستم استفاده نکرده در نتیجه حتی در صورت به وجود آمدن اختلال، او از فایلهای سیستم اصلی محافظت می*کند. به علاوه در اکثر این محصولات از دیواره آتش قدرتمندی نیز استفاده شده است. در دسترس بودن کد منبع به افراد این امکان را می*دهد که از گوشه و کنار جهان به بررسی میزان امنیت این محصول بپردازند.

10. لینوکس در برابر خرابی سیستم بسیار مقاوم بوده و به ندرت به راه*اندازی مجدد نیاز دارد. این مساله برای شرکتهای بزرگی که حتی خرابی چند ثانیه*ای نیز هزینه*های سنگینی را برای آنها به وجود می*آورد حائز اهمیت می*باشد. دلیل این مساله این است که لینوکس با استفاده از تاریخچه 35 ساله سیستم *عاملهای شبیه یونیکس به صورت سیستم *عامل قدرتمند و با ثباتی طراحی شده است.

11. اگرچه تعداد برنامه*های کاربردی موجود برای لینوکس به اندازه برنامه*های موجود برای ویندوز مایکروسافت نبوده اما این تعداد به سرعت در حال افزایش می*باشد. اکثر برنامه*های کاربردی لینوکس، نرم*افزار آزاد بوده و دارای قابلیتهای مشابه یا بهتر از قابلیتهای برنامه*های کاربردی مربوط به ویندوز مایکروسافت هستند. در حقیقت کاربران در اکثر مواقع می*توانند بدون خریداری نرم*افزارهای تجاری، برنامه*های مورد نیاز خود را به رایگان از طریق اینترنت دریافت نمایند.

12. محصولات متعددی از لینوکس وجود دارند که هر یک دارای قابلیتهای منحصر به فرد خود بوده اما با دیگر محصولات موجود کاملاً سازگار می*باشد. تنوع این محصولات به کاربر این امکان را می*دهد که محصول متناسب با نیازمندیهای خود را انتخاب کند. بدین معنا که اگر یکی از ارائه*دهندگان محصول لینوکس از عرصه تجارت خارج شود تولیدکنندگان متعدد دیگری وجود دارند که می*توان از محصولات آنها استفاده نمود. به علاوه این مساله رقابت سالمی را میان ارائه*دهندگان به وجود آورده و به بهبوده کیفیت و عملکرد لینوکس نیز کمک می*کند. در صورتی که انجام انتخاب، دشوار باشد می*توان از محصولاتی مانند Suse یا Red Hat استفاده نمود.

13. لینوکس در رابطه با پیکربندی دارای انعطاف*پذیری زیادی بوده و این امکان را فراهم می*کند که فرایند سفارشی* کردن به آسانی و بدون نیاز به تغییر کد منبع انجام شود. به عنوان مثال می*توان لینوکس را در حین انجام عمل نصب، پیکربندی کرده تا به عنوان ایستگاه کاری، رایانه رومیزی، رایانه کیفی، کارساز وب، کارساز پایگاه داده یا یک ره*یاب به کار برده شود. به علاوه می*توان ظاهر و عملکرد رایانه رومیزی (شمایل و گزینگان) را بر اساس علائق کاربر یا نیازمندیهای او به روشهای مختلفی پیکربندی کرده و حتی آنها را شبیه ویندوز مایکروسافت نمود. دسترسی آزاد به کد منبع و تغییر آن، قابلیت انعطاف*پذیری فراوانی را در رابطه با پیکربندی ارائه می*دهد.

14. لینوکس و دیگر نرم*افزار آزاد موجود از قالبهای فایل باز استفاده می*کنند. این قالبها برای پردازش واژه*، صفحات گسترده و دیگر فایلهای موجود در دسترس بوده و با بسیاری از استانداردهای صنعتی سازگار هستند. تولیدکنندگان نرم*افزار می*توانند از این قالبها برای ارائه برنامه*های سازگار استفاده کنند. این ویژگی برخلاف قالبهای مورد استفاده برخی از نرم*افزارهای اختصاصی بوده و مشکل انحصاری بودن استانداردهای اختصاصی را برطرف می*کند. همچنین به کاربر این امکان را می*دهد که حتی در صورت توقف پشتیبانی از نرم*افزار مورد استفاده، از داده*های خود به صورت کامل محافظت نماید.

15. لینوکس از نظر برخی قابلیت*های سخت*افزاری نیز سریع*تر می*باشد. دلیل این مساله، بهینه*سازی کد منبع است.

16. لینوکس با دیگر سیستمهای عامل موجود بسیار سازگار می*باشد. به عنوان مثال می*تواند داده*های موجود بر روی گرداننده دیسک سخت (HDD) ویندوز را بخواند، بنویسد، پاک نماید و یا تغییر دهد. لینوکس همچنین می*تواند برای کارخواه*های (client) ویندوز به عنوان کارساز(server) ویندوز عمل کرده یا در صورت نیاز مستقیماً برنامه*های ویندوز را اجرا نماید. برخلاف این مورد، سیستم عامل ویندوز مایکروسافت نمی*تواند به بخشهای HDD که دربرگیرنده سیستمهای عامل دیگری هستند دسترسی پیدا نموده و دیسک را برای آنها قالب*بندی کند.

17. به دلیل آشکار بودن فرایند توسعه لینوکس و دیگر نرم*افزار آزاد و در دسترس بودن کد منبع آنها،* در رابطه با لینوکس از استانداردهای اصولی استفاده می*شود. لینوکس تاکنون هیچ*گاه در دادگاه تخطی ایالات متحده محکوم نشده و به دلیل تقلید از فناوری دیگر شرکتها جریمه*ای پرداخت نکرده است.



18. در هنگام به*روز*رسانی نسخه*های جدیدتر، لینوکس نیاز به جایگزینی یا به*روز*رسانی سخت*افزار را کاهش می*دهد. زیرا کد لینوکس بسیار کارآمد بوده و امکان اجرا- بر روی رایانه*های قدیمی*تری که برای نسخه*های جدید ویندوز مناسب نیستند- را فراهم می*کند.

19. لینوکس در سکو*های مختلفی اجرا می*شود. همچنین دارای این قابلیت است که بر روی تجهیزات مختلفی مانند ابر رایانه*ها، روبات*های صنعتی، تجهیزات پزشکی الکترونیکی و تلفن* همراه نیز اجرا شود.

20. استفاده از لینوکس در موسسات آموزشی بنا به دلایلی ارجحیت دارد. یکی از این دلایل این است که هیچ نکته* پنهانی وجود نداشته ( برخلاف نرم*افزار اختصاصی) و دانش*آموزان می*توانند در کنار یادگیری استفاده از رایانه، به بررسی عملکرد آن نیز بپردازند. بسیاری از مدرسین معتقدند که آموزش اصول علم رایانه بسیار مهمتر از کار با برنامه*های خاصی مانند Word مایکروسافت می*باشد. دلیل این مساله این است که اصول علم رایانه برای مدت زمان مدیدی معتبر خواهد ماند و این در حالی است که برنامه*های کاربردی خاص به ویژه برنامه*های اختصاصی که با استانداردهای صنعتی مطابقت ندارند به صورت مداوم در حال تغییر بوده و ممکن است که کنار گذاشته شوند.

21. برای سازمانهای دولتی، لینوکس موجب وضوح داده*ها می*شود زیرا داده*ها را در قالبی که با استانداردهای صنعتی مطابقت دارد ذخیره می*کند. این ویژگی برخلاف قالب نرم*افزارهای تجاری می*باشد. نگهداری داده*های غیر محرمانه در قالب استاندارد به افراد این امکان را می*دهد که بدون نیاز به خریداری نرم*افزار اختصاصی گران قیمت به این داده*ها دسترسی پیدا کنند. به علاوه نگهداری داده*های محرمانه در قالب استاندارد، بسیار مطمئن*تر از نگهداری آنها در قالب اختصاصی می*باشد.

22. در لینوکس و دیگر نرم*افزارهای آزاد موجود در رابطه با وجود "backdoor"، نگرانی اندکی وجود دارد زیرا کد منبع در دسترس می*باشد. backdoor، *روشی برای دسترسی به رایانه از راه دور می*باشد. بسیاری از دولتها و شرکتها*ی خارجی نگران این مساله هستند که برنامه*های اختصاصی backdoor داشته باشند که تولیدکنندگان این برنامه*ها و دیگر دولتها با استفاده از آن بتوانند به اطلاعات محرمانه آنها دسترسی پیدا کنند.

23. استفاده و پشتیبانی از لینوکس موجب افزایش رقابت سالم در صنعت نرم*افزاری می*شود. وجود چنین رقابتی باعث پیشرفت فنی، بهبود عملکرد و کاهش هزینه نرم*افزار متن*باز و اختصاصی می*شود. تجربه نشان داده که حق انحصاری موجب ارائه محصولاتی با کیفیت پائین و قیمت بالا شده و در نظام سیاسی اختلالاتی را به وجود می*آورد.

24. لینوکس و دیگر نرم*افزارهای آزاد موجود نه تنها به محصولات اختصاصی رسیده*اند بلکه به سرعت در حال پیشرفت و توسعه نیز می*باشند. این روند با افزایش میزان تقاضا برای دریافت چنین محصولاتی و با مشارکت بیشتر سازمانها و افراد، سریع*تر می*شود.

25. لینوکس به کاربران این امکان را می*دهد که با بررسی، تغییر، گسترش و توزیع مجدد کد منبع به پیشرفت فناوری نرم*افزار کمک نمایند. این مورد بسیار متداول بوده و نمونه بارز آن IBM می*باشد. نتیجه این کار به انجمن نرم*افزارها بازگشته و در نوع خود یک مزیت به حساب می*آید.

26. در حقیقت برای گرایش سازما*ها به لینوکس و دیگر نرم*افزار آزاد موجود بیش از 25 دلیل وجود دارد. دلیل بیست و ششم این است که لینوکس در مقایسه با ویندوز به یکپارچه*سازی گرداننده دیسک سخت نیاز ندارد. توزیع داده*ها در بخشهای غیرمتمرکز گرداننده دیسک سخت موجب کند شدن عملکرد رایانه می*شود. انجام عمل یکپارچه*سازی، کار دشواری نبوده اما انجام آن به صورت دوره*ای شاید آزاردهنده باشد. در صورتی که سیستم *عامل به خوبی طراحی شده باشد نیازی به انجام این کار نمی*باشد.

شرایطی وجود دارند که شاید مهاجرت سازمانها از لینوکس به ویندوز بهتر *باشد:

1. سازمانهایی که دارای عملکرد محدودی بوده و دارای مجوز معتبر ویندوزی هستند که بدون استفاده باقیمانده است. آنها می*توانند با جایگزین کردن مسئول ویندوز به جای متخصصین لینوکس در هزینه*های خود صرفه*جویی کنند.

2. در شرایطی که مایکروسافت مجموعه ارزان قیمتی را به یک سازمان ارائه دهد، این مجموعه شامل مجوز بلندمدت با هزینه اندک، آموزش و پشتیبانی رایگان می*شود. این شرایط به نفع مایکروسافت بوده زیرا شهرت خوبی را برای آن به همراه دارد.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
آسیب پذیری مهم سیستم عامل لینوکس??!!!؟؟
کارشناسان امنیتی از کشف یک حفره امنیتی خطرناک در هسته کرنل لینوکس خبر می دهند که ممکن است توسط خرابکاران اینترنتی برای نفوذ به سیستم ها و شبکه های رایانه یی و نیز ارتقای سطح دسترسی به قسمت ها و اطلاعات حساس سیستم مورد استفاده قرار گیرد.این نقص مهم در کلیه نگارش های قبل از نسخه ۳ . ۳۵ . ۴ . ۲ و ۷ . ۲۲ . ۶ . ۲ کشف شده است و کاربران برای مصون ماندن از نفوذ کدهای مخرب و اجرای حملات رایانه یی باید هرچه سریع تر سیستم های عامل خود را به نسخه های جدیدتر ارتقا دهند.

علاوه بر این آسیب پذیری، نقص دیگری نیز در ماژول Atm کرنل لینوکس گزارش شده که می تواند منجر به بروز خطا در هسته کرنل سیستم عامل و ایجاد اختلال جدی در عملکرد آن شود.کارشناسان امنیتی وجود حفره ها و نقص های امنیتی ترمیم نشده به ویژه در سیستم های عامل را از مهمترین عوامل بروز مشکلات امنیتی در سیستم ها و شبکه های رایانه یی می دانند
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
معرفی چند سرویس شبکه‌ای در لینوکس‌
شاید وقتی به نقش امروزی سیستم‌عامل لینوکس در برآورده نمودن نیازهای روزمره کاربران توجه می‌کنیم، علا‌وه بر امکانات پرکاربرد دسکتاپ که همیشه موضوع رقابت توزیع‌کنندگان آن بوده است، ارائه سرویس‌های شبکه‌ای، جزء تخصصی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک لینوکس در نقش سرور شبکه قلمداد شود. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به ارائه چند سرویس مهم شبکه‌ای در این سیستم‌عامل.

● Service Location Protocol) SLP) :

سرویس SLP در واقع برای راحت‌تر نمودن پیکربندی کلا‌ینت‌ها جهت اتصال به شبکه ابداع گردید. اگر سرویسSLP در یک شبکه لینوکسی موجود نباشد، مدیر سیستم باید سرورها و تمام سرویس‌های موجود در شبکه را شناسایی کند و آن‌گاه کلا‌ینت‌ها را برای استفاده از این سرویس‌ها،‌یک به یک پیکربندی نماید.

اما با وجود SLP، کلا‌ینت‌ها می‌توانند سرویس‌هایی که یک بار به SLP معرفی شده‌اند را بدون نیاز به پیکربندی دستی، شناسایی کنند و برای استفاده از آن آماده شوند. به عنوان مثال، با استفاده از SLP کلا‌ینت‌ها از وجود سرور و سرویس‌هایی چون File/Printer sharing در شبکه آگاه می‌شوند و آمادگی استفاده از آن را می‌یابند.

● Domain Name System) DNS) :

همان‌طور که می‌دانید DNS، به یک نوع سرویس شبکه‌ای اطلا‌ق می‌شود که وظیفه ترجمه آدرس IP به نام دامنه یا یک کامپیوتر و بالعکس را به عهده دارد. با وجود DNS در سطح یک شبکه کاربران یا مدیر سیستم مجبور نیستند برای هر نوع دسترسی یا استفاده از سرور یا هر کلا‌ینت خاص، آدرس IP را مورد استفاده قرار دهند، بلکه این آدرس‌ها به همراه نام کامپیوتر مرجع در جدول آدرس‌یابی سرور DNS ثبت می‌شوند و در مواقع لزوم مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرند.

در لینوکس وظیفه سرویس DNS به عهده ماجولی به نام BIND سرنام (Berkly Internet Name Domain) است که اولین‌بار در دانشگاه برکلی ساخته شد و به این دلیل نیز، نام مذکور را تا کنون به همراه خود آمده است. این ماجول در قالب بسته‌های RPM و تحت مجوز استفاده BSD از سایت isc.org قابل دانلود و نصب است. سورس‌کد BIND نیز برای یونیکس، لینوکس‌های دیگر یا حتی ویندوز جهت کامپایل کردن و نصب وجود دارد.

در حال حاضر نسخه ۳/۹ این ماجول توسط بسیاری از شرکت‌های صاحب نام دنیای نرم‌افزار و شبکه مثل SON ،HP ،IBM و دیگران، در حال توسعه و نصب روی سیستم‌عامل مورد پشتیبانی آن‌ها است. در برخی لینوکس‌ها، مثلSUSE نیز که به کامل بودن ابزارهای مدیریتی شبکه شهرت دارند، BIND در قالب سرویس‌های موجود در Yast، در چند قدمی بهره‌برداری قرار دارد. واسط کاربرهایی که برای BIND طراحی می‌شوند، شامل یک یا چند پانل اصلی هستند که معمولا‌ً یکی از آن‌ها برای تعریف نام دامنه و آدرس IP مربوط به آن است که در تمام سرورهای DNS چه ویندوز و چه لینوکس تحت عنوان Zone شناخته می‌شود. قسمت‌های دیگر نیز جهت سایر تنظیمات DNS مثل معرفی کامپیوترهای موجود در دامنه مورد نظر، تنظیمات امنیتی و امثال آن در نظر گرفته شده است.

● Netwrok Information Service) NIS) :

زمانی که تعدادی کامپیوتر لینوکس یا یونیکس در یک شبکه جمع شده باشند و بخواهند به تعدادی از منابع یکدیگر مثل فایل، چاپگر و هر چیز دیگری دسترسی پیدا کنند، مسئله امنیت دسترسی و نام کاربری، رمز عبور، مجوز استفاده و امثال آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

در این صورت باید سروری در شبکه موجود باشد که بتواند در مرحله اول مشخص کند که چه منابعی برای استفاده چه افراد یا کامپیوترهایی در سطح شبکه موجود است. این کار را سرویس NIS با کمک سرویس‌های دیگری که مسئولیت مستقیم اشتراک‌گذاری منابع را در سطح شبکه به عهده دارند، انجام می‌دهند.

در واقع NIS در این رابطه وظیفه دارد با گردآوری مجموعه‌ای از اسامی گروه‌های کاربری، کاربران و رمزهای عبور آنان، به هنگام درخواست یک کلا‌ینت برای استفاده از منابع یک کلا‌ینت دیگر، نام کاربری و رمزعبور وارد شده توسط درخواست‌کننده را در اختیار کامپیوتر میزبان قرار دهد تا در صورت کسب مجوز، گویی کاربر مورد نظر در همان کامپیوتر میزبان وارد شده و مشغول استفاده از منابع آن است. بدین‌ترتیب NIS وظیفه توزیع اطلا‌عات کاربران بین کامپیوترهای میزبان را در سطح شبکه به عهده دارد.

جهت استفاده از این سرویس، باید بخش NIS Server را روی یکی از کامپیوترهای موجود در شبکه و بخش NIS Client را روی کلیه کامپیوترهایی که قصد استفاده از این سرویس و در نتیجه منابع موجود روی شبکه را دارند، نصب کنیم. واسط کاربر پیکربندی این سرویس در لینوکس‌ها معمولا‌ً ساده است، در بخش سرور، در مهم‌ترین قسمت، معرفی دامنه‌ای که این سرور قصد ارائه سرویسی NIS به آن دارد انجام می‌شود و در بخش Client آدرس IPسرویس‌دهنده (NIS Server) تنظیم می‌گردد.


● Network File System) NFS) :

همان‌طور که گفته شد، سرویس NIS در کنار سرویس‌های دیگر شبکه‌ای که وظیفه در اختیار قرار دادن منابع خود به دیگران را دارند، معنای بهتری پیدا می‌کند. یکی از این سرویس‌ها NFS است که به کلا‌ینت‌ها اجازه می‌دهد پارتیشن‌های موجود در هارددیسک یا هر درایو کامپیوتر دیگری را Mount نمایند و به گونه‌ای از آن استفاده کنند که گویی یکی از پارتیشن‌ها یا درایوهای خودشان است.

این سرویس به مدیر سیستم اجازه می‌دهد برخی فایل‌های عمومی و منحصربه‌فرد را برای دسترسی (خواندنی، نوشتنی) برخی افراد مجاز روی فقط یک کامپیوتر قرار دهد و به آن‌ها جهت استفاده از آن ارائه نماید. زمانی که یک درخواست جهت استفاده از یک درایو یا فایل از طریق NIS به NFS می‌رسد، NFS عمل هویت‌سنجی را برای کامپیوتر درخواست‌کننده انجام می‌دهد تا متوجه شود آیا درخواست‌کنندهِ مورد نظر برای استفاده از سرویس NFS آن سرور خاص مجاز است یا خیر.

بنابراین از لحاظ NFS عمل هویت‌سنجی فقط برای کامپیوتر درخواست‌کننده انجام می‌شود. به معنای دیگر، این‌که کدام کاربر در حال استفاده از این کامپیوتر است، به NFS مربوط نمی‌شود. اگر کامپیوتر درخواست‌کننده برای استفاده از سرویس NFS مجاز بود، آنگاه NFS فایل پیکربندی خود در شاخه /etc/exports را بررسی می‌کند تا ببیند که آن کامپیوتر مجاز، برای استفاده از کدام فایل سیستم موجود دارای صلا‌حیت است. واسط‌های کاربری موجود بر سرویس NFS نیز معمولا‌ً ظاهر ساده‌ای دارند. در سمت پیکربندی سرور، معمولا‌ً دو قسمت وجود دارد که یکی به نام و مسیر درایو و دایرکتوری قابل دسترسی مورد نظر است و دیگری آدرس یا نام کامپیوترهای مجاز برای استفاده از آن دایرکتوری. در سمت کلا‌ینت نیز نام یا آدرس NIS Server و در قسمت دیگر نام و مسیر فایل سیستم یا فایل‌های درخواستی تنظیم می‌شوند.

● Dynamic Host Configuration Protocol) DHCP) :

یکی از سرویس‌های مهم و پرکاربرد در شبکه‌های فعال و بزرگ، سرویس انتساب IP به کامپیوترهایی است که قصد اتصال به شبکه را دارند. در این حالت، دیگر لزومی نیست برای هر کامپیوتر جدید (اعم از لینوکس یا هر سیستم‌عامل دیگر) یک آدرس IP ثابت تعریف کنیم تا بتوانیم آن را به شبکه متصل نماییم. از این‌رو، این سرویس در مرحله اول، کار مدیریتی
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
مديريت كاربران در لينوكس
توزيع‌هاي مدرن امروزي لينوكس، قابليت‌هاي فوق العاده‌اي براي مديريت كاربران، گروه‌ها و دسترسي‌ها به‌صورت گرافيكي و ساده دارند، اما گاهي اوقات ممكن است دسترسي به رابط گرافيكي مقدور نباشد (مديريت سرور از راه دور) و اتصال از طريق كانال SSH برقرار شده باشد. نكته مثبت اين است كه مديريت كاربران از طريق خط فرمان نيز مي‌تواند انجام شود.



تمام عمليات لازم براي مديريت كاربران در لينوكس مي‌تواند با دستورات زير انجام شود:

id, useradd, usermod, userdel, groupadd, groupdel, groupmod, passwd

اين دستورات، در تمام توزيع‌هاي لينوكسي وجود دارد و تنها در مورد گزينه‌هاي هر دستور ممكن است اختلافات جزئي پيدا شود. اطلاعات زير در مورد توزيع‌هاي مبتني بر رد هت جمع آوري شده است:

اطلاعات كاربر:

مي‌توان با دستور id، اطلاعات يك كاربر خاص را به دست آورد. كاربرد اين دستور به صورت زير است:

# id username

نكته: نشان # در ابتداي خط دستور، به اين معناست كه اين دستور بايد با دسترسي root وارد شود.

ايجاد كاربر:

دستور زير، مي‌تواند يك كاربر بسازد كه در ابتدا غيرفعال است:

# useradd ـc My Example User username

# passwd username

بنابراين دستور دوم را بعد از دستور اول استفاده مي‌كنيم و براي كاربر يك كلمه عبور در نظر مي‌گيريم تا كاربر را فعال كنيم. همچنين از گزينه‌هاي مفيد اين دستور مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1ـ گزينه c– براي ايجاد يك متن توضيحي براي كاربر

2ـ گزينه s– براي تعريف پوسته پيش فرض كاربر در هنگام لاگين. در صورتي كه اين گزينه استفاده نشود، پوسته پيش فرض سيستم استفاده خواهد شد.

3ـ گزينه r– كاربر را به يك كاربر سيستمي تبديل مي‌كند (كه شناسه كاربري آن از 500 كمتر است)

4ـ گزينه d– دايركتوري خانگي كاربر را مشخص مي‌كند. اگر اين گزينه مشخص نشود، مسير ‌‌home‌/‌username‌/ براي كاربر در نظر گرفته خواهد شد.

5ـ گزينه M– براي توليد نكردن شاخه خانگي كاربر است. اين گزينه وقتي مناسب است كه اين شاخه از قبل وجود داشته باشد.

همچنين براي ايجاد كاربري كه نمي‌تواند به پوسته وارد شود، دستور زير را وارد كنيد:

# useradd ـc

"This user cannot login to a shell" ـs ‌/‌sbin‌/‌nologin username

# passwd username

تغيير رمز عبور:

براي تغيير رمز عبور يك كاربر، دستور زير را وارد كنيد:

# passwd username

اگر اين دستور بدون شناسه كاربري وارد شود، رمزعبور كاربر فعلي تغيير خواهد كرد.

افزودن كاربر به گروه:

دستور Usermod براي تغيير تنظيمات حساب كاربران به كار مي‌رود. براي اطلاعات بيشتر صفحه راهنماي اين دستور را با وارد كردن دستور زير مطالعه كنيد:

man usermod

براي افزودن يك كاربر به گروه، از دستور زير استفاده مي‌شود:

# usermod ـa ـG group1 username

گزينه a– گزينه‌اي حياتي است. كاربر به گروه
group1 افزوده مي‌شود، در حالي كه عضو ديگر گروه‌ها باقي مي‌ماند، اما اگر اين گزينه وارد نشود، كاربر تنها در گروه group1 قرار مي‌گيرد و از بقيه گروه‌ها حذف مي‌شود.

حذف كاربر از گروه:

اين عمليات كمي حساس تر است. متاسفانه دستور مستقيمي براي حذف كاربر از گروه وجود ندارد. بنابراين بايد فهرست گروه‌هايي كه كاربر در آنها عضو است را بيابيد:

# id ـnG username

group1 group2 group3....

سپس تمام گروه‌ها را در دستور usermod –G قرار بدهيد، به جز گروهي كه قرار است كاربر از آن حذف شود. بنابراين، اگر بخواهيم كاربري را از گروه2 حذف كنيم، دستور زير را وارد مي‌كنيم:

# usermod ـG group1،group3,... username

قفل و باز كردن كاربران:

از ديگر ويژگي‌هاي دستور usermod مي‌توان به قفل و باز كردن كاربران اشاره كرد. براي قفل كردن يك كاربر دستور زير را وارد كنيد:

# usermod ـL username

و براي باز كردن وي، دستور زير را:

# usermod ـU username

حذف كاربر:

حذف كاربر از طريق دستور مستقيم انجام مي‌شود. براي حذف كاربر و شاخه خانگي و تنظيمات ايميل وي، دستور زير را وارد كنيد:

# userdel ـr username

ايجاد گروه:

براي ايجاد گروه، مي‌توان از دستور زير استفاده كرد:

# groupadd groupname

همچنين با وارد كردن گزينه r– مي‌توان اين گروه را به يك گروه سيستمي تبديل كرد (شناسه گروه كمتر از 500 خواهد بود).

تغيير نام گروه:

براي تغيير نام گروه، مي‌توان از دستور groupmod استفاده كرد:

# groupmod ـn newgroupname groupname

همچنين براي حذف يك گروه، از دستور مستقيم groupdel استفاده كنيد:

# groupdel groupname

اگر بخواهيد گروه اصلي كاربر را حذف كنيد (كه معمولا مساوي و همنام با نام كاربر است)، بايد پيشتر خود كاربر را حذف كرده باشيد. اطلاعات بيشتر را مي‌توان در صفحه راهنماي هر دستور يافت، اين اطلاعات تنها امور پايه و حياتي مديريت كاربران بودند.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
مقايسه امنيت در ويندوز و لينوكس
‌امنيت نرم‌افزاري يك مفهوم انتزاعي است كه به پارامترهاي فكري هر شخص وابسته است، چون درجه آسيب‌پذيري امنيتي، از خط‌به‌خط كدهاي برنامه‌نويسي به‌وجود مي‌آيد.

هر حوزه امنيتي از درجه حساسيت خاصي برخوردار است. در نتيجه تعابير بسيار زيادي براي امنيت وجود دارد. به‌ويژه اگر بخواهيد درباره امنيت برنامه‌هاي كامل و پيچيده‌اي مانند ويندوز و لينوكس صحبت كنيد.

پارامترهاي متعددي براي درجه‌بندي امنيت وجود دارد كه مي‌توان از آن طريق باگ‌هاي برطرف شده يك مجموعه نرم‌افزاري خاص را محاسبه كرد. هنگامي كه ويندوز و لينوكس با هم مقايسه مي‌شوند، نقطه ضعف‌هاي امنيتي ظاهر مي‌شوند كه در اين مقايسه نقش دارند. ‌ ‌به‌تازگي موسسه ‌ CERT ‌گزارشي از آسيب‌پذيري‌هاي استاندارد اين دو سيستم ‌عامل را منتشر كرده است كه طي آن 250 حفره امنيتي حساس براي ويندوز گزارش شده كه 39 حوزه آن در ليست خطرناك‌ترين نقاط امنيتي قرار دارند و براي لينوكس ردهت نيز 46 حفره امنيتي گزارش شده است كه سه حفره آن در ليست آسيب‌پذيري‌هاي امنيتي بسيار خطرناك قرار دارند.

هزاران گزارش از مقايسه امنيتي ميان لينوكس و ويندوز وجود دارد، اما مبناي اين تحقيق‌ CERT‌ گزارش‌هايي بوده كه توسط كاربران موسسات دولتي ارائه شده‌اند و در آن حفره‌هاي امنيتي خطرناك مشابهي گزارش شده ‌است. ‌ ‌
دلايل قانع كننده‌اي براي تفاوت امنيتي ميان دو سيستم ‌عامل وجود دارد. به‌عنوان مثال مدل منبع‌باز برنامه‌هاي لينوكس، امكان گزارش و شناسايي باگ‌ها را در فاصله زماني كوتاه‌تري امكان‌پذير مي‌كند. اين مزيتي است كه ويندوز از آن بي‌بهره است.

ديگر پارامترهاي نامطلوب براي ويندوز، اعتماد بسياري از كرنل برنامه‌هاي كاربردي ويندوز به ‌ (RPC) Remote Procedure‌، روش توسعه جامعه كامپيوترهاي خانواده اينتل است. نتيجه اين رويه، ضعف قوانين ديواره‌هاي آتش در مقايسه با سيستم‌هايي مانند لينوكس است كه در سطح بسيار كمتري از ‌ RPC ‌استفاده مي‌كنند.

ميان اين دو سيستم عامل، تفاوت‌هاي امنيتي ديگر نيز وجود دارد كه براي كاربران پايانه‌اي اين سيستم عامل‌ها بروز خواهد كرد و در حوزه آسيب‌پذيري‌هاي مديريتي سيستم گنجانيده نمي‌شوند‌. براي مثال ويندوز زمينه مناسب‌تري را براي شيوع ويروس‌ها در سمت كاربران پايانه‌اي دارد كه ايمني سيستم به خود كاربر و استفاده از آنتي‌ويروس‌ها واگذار شده است.

اخيرا ويندوز شاهد ربودن اطلاعات سيستم‌ها توسط ابزارهايي به‌نام ‌ Spyware‌ يا ابزارهاي جاسوسي بود كه مي‌توانند به‌صورت محرمانه و پنهاني اطلاعات شخصي شما را در سطح اينترنت پخش كنند كه شما در وبگردي، از روي خطا يا اختيار آنها را بر روي سيستم فعال مي‌كنيد.

مايكروسافت به‌تازگي براي مقابله با اين پديده يك شركت ضدويروس و ضدجاسوس‌افزار را خريداري كرده است. امكان دارد كه بتوان ويندوز و لينوكس را توسط مدير سيستم يا كاربران ارشد، به‌درستي مديريت كرد. اما بسياري از برنامه‌هاي كاربردي ديگر ويندوز با اين سيستم يكپارچه نيستند و نياز است توسط كاربران، با مجوزدهي صحيح مدير سيستم، اجرا شوند. اما برنامه‌هاي كاربردي لينوكس اغلب مسايل امنيتي را رعايت كرده و در نتيجه كمتر مي‌توانند مورد سوء‌استفاده قرار گيرند. ويندوز تنها از طرف توسعه‌دهنده خود دچار مشكل است كه دوست دارد يك سيستم ساده را خلق كند كه براي كاربر بسيار آسان باشد. اما اين سايت با هزينه بسيار بالايي از ناحيه امنيت سيستم همراه است. اين امتياز حتي موجب سست شدن امنيت سيستم نسبت به نسخه‌هاي قديمي‌تر مي‌شود، ضعفي كه لينوكس هنوز با آن مواجه نشده است.

عموما سازندگان سخت‌افزار يا درايوهاي مخصوص خود را براي سازگاري با ويندوز توسعه مي‌دهند. اما در جامعه لينوكس غالبا از مهندسي معكوس براي ساخت اين محصولات استفاده مي‌شود. در سيستم‌عامل‌هاي منبع‌باز، گاهي قدم اول همين مهندسي معكوس، غيرقابل پيش‌بيني خواهد بود.

در برخي موارد، سازگاري يك سخت‌افزار با لينوكس نسبت به ويندوز، به‌كندي صورت مي‌گيرد كه شايد ماه‌ها و شايد تا دو سال طول بكشد. خوشبختانه با پشتيباني شركت‌هايي مانند آي‌بي‌ام و ناول از استانداردهاي منبع‌باز، برخي از مشكلات پيچيده حل شده و پروسه سازگاري با لينوكس ساده‌تر شده است. ‌ ‌

جدا از محيط‌هاي گرافيكي، رابط خط فرمان لينوكس براي بسياري از كاربران پيچيده است و درك درستي از آن ندارند. همين امر موجب مي‌شود مديران سيستم‌ها، از به‌كار گرفتن ابزار و مفاهيم پيچيده براي برقراري امنيت در سيستم اجتناب كنند. لينوكس اصولا داراي قابليت‌هاي سيستم‌عاملي يك شبكه است و در نصب پيش‌فرض، بسياري از برنامه‌هاي كاربردي شبكه فعال نيست.

اين موضوع مي‌تواند آسيب‌پذيري‌هاي ناشناخته‌اي را به‌وجود آورد كه هر يك از آنها تهديد امنيتي براي سيستم عامل محسوب شوند. خوشبختانه اين موارد و بسياري از نقاط ضعف ديگر لينوكس، با به‌كارگيري يك لايه سخت‌گيرانه امنيتي و ابزار ساده خط فرمان براي آسان كردن كار مدير سيستم بهبود يافته است.

يكي ديگر از امتيازات لينوكس، وجود تعداد بي‌شماري ابزار متنوع مبتني بر لينوكس براي فراهم‌‌‌كردن امنيت در سيستم ‌ (Nessus) ‌امكان پويش شبكه، حفره‌هاي موجود بر روي سيستم راه دور، باگ‌هاي نرم‌افزاري اجرا شده بر روي شبكه و ديگر ابزار نصب شده موجود در سيستم را فراهم مي‌كند. نسوس در سيستم‌هايي كه به تازگي نصب شده‌اند، مي‌تواند به كار گرفته شود. علاوه بر اين قابليت گزارش‌گيري از سيستم سرور را در يك دوره مشخص دارد. ‌
Nmap‌ ابزار ديگري براي اسكن شبكه است كه نسبت به نسوس كاربردهاي كمتري دارد. اين ابزار مي‌تواند به‌صورت پيش‌فرض همراه لينوكس نصب شود.‌گذشته از سودمندي اين ابزار براي هر كارشناس فناوري اطلاعات، هنوز ابزاري به‌راحتي آن در پيكربندي لينوكس ارائه نشده است. متخصصان امنيتي در هنگام اتصال به يك شبكه اينترنت از فايروال نيز استفاده مي‌كنند.

فايروال‌ها به‌صورت بسته‌هاي افزودني به سيستم سرور براي تامين امنيت بيشتر به‌كار گرفته مي‌شوند. ابزاري مانند،‌ ACID‌ مي‌توانند اطلاعات را تحليل كرده و مطابق اين اطلاعات مشخصه‌هاي يك را تشخيص دهد. اسيد امكان گزارش از طريق ايميل را دارد و از طريق يك رابط گرافيكي، تمامي اطلاعات يك بسته فعال شبكه را نمايش مي‌دهد.

استفاده از اين ابزار براي هر شركتي كه در حوزه امنيت فناوري اطلاعات فعاليت مي‌كند، توصيه مي‌شود. اسيد ممكن است گزارش‌هاي متناقض بسياري براي مدير سيستم توليد كند و از اين رو نياز به تنظيم و پيكربندي هميشگي آن وجود دارد. جدا از سيستم‌ عاملي كه استفاده مي‌كنيد عدم به كارگيري ابزار مناسب، مي‌تواند يكپارچگي امنيتي كار شما را به خطر بيندازد. عدم پشتيبان‌گيري كافي، ضعيف بودن رمزهاي عبور، اشتراك‌گذاري حساب‌هاي كاربري و پروژه‌هاي امنيتي كه توسط تيم بازرسي ناديده گرفته شوند و بازبيني و نظارت ضعيف، از ديگر موارد نقض امنيت سيستم هستند.
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
بازيابي پيشرفته داده‌ها در لينوکس
هرچه سريع‌تر بهتر!

ابزارهاي زيادي براي بازيابي فايل‌هاي حذف شده وجود دارد، اما اگر نتوان سيستم‌عامل را بالا آورد يا کل درايو فرمت شده باشد، چه بايد کرد؟ در اين شماره از لينوکس به سراغ ابزارهايي مي‌رويم که مي‌توانند بيشتر فايل‌هاي حذف شده يا کل پارتيشن‌هاي يک ديسک سخت را بازيابي کنند.

بازيابي اطلاعات پاک‌شده کار دشواري نيست، اما ديسک‌هاي سختي که بدجور آسيب ‌ديده‌اند را نمي‌توان با نصب يک نرم‌افزار بازيابي کرد.

نکته: بايد توجه داشت که ابزارهاي فعلي نمي‌توانند داده‌هايي را كه قبلا روي ديسک سخت بوده، اما روي آنها داده جديدي قرار گرفته است، بازيابي کنند. بنابراين هر چه سريع‌تر متوجه از بين رفتن فايل شويد، احتمال اين که آن فايل هنوز در گوشه‌اي از ديسک سخت دست نخورده و قابل دسترس باقي‌مانده باشد، بيشتر است.

پيش‌نيازها:

براي شروع، از يک ديسک يك گيگابايتي استفاده مي‌كنيم که نيمي ‌از آن به فرمت ext2 (يک سيستم فايل لينوکسي) و نيم ديگرش به فرمت FAT32 پارتيشن بندي شده است. 10 تصوير متفاوت در هر کدام از اين پارتيشن‌ها قرار مي‌دهيم و سپس با حذف پارتيشن از طريق نرم‌افزار Gparted، دسترسي به داده را از دست خواهيم داد.

نصب نرم‌افزارهاي لازم:

تمام ابزارهايي که در ادامه مورد بررسي قرار مي‌گيرند، در مخزن اوبونتو موجود هستند. براي فعال‌سازي اين مخزن، مي‌توانيد از مسير زير در اوبونتو استفاده کنيد:

System » Administration » Synaptic Package Manager Settings » Repositories

و سپس گزينه زير را در آن فعال کنيد:

Community-maintained Open Source software (universe)

پس از اين که پنجره را بستيد، دکمه Reload را انتخاب و بعد از به روزرساني فهرست، يک يا هر دو بسته testdisk، foremost را نصب کنيد.

بسته testdisk شامل ابزار TestDisk و PhotoRec مي‌شود که مي‌تواند پارتيشن‌هاي نابود شده و بوت سکتورهاي از بين رفته را بازيابي کند. PhotoRec مي‌تواند انواع فايل‌ها را از سيستم‌هاي فايل مختلف بازيابي کند.

بسته Foremost نيز توسط دفتر تحقيقات خاص نيروي هوايي آمريکا توسعه يافته است و فايل‌ها را بر اساس سرآيند و ساختارهاي ديگر فايل شناسايي و بازيابي مي‌کند. اين ابزار روي ديسک‌هاي سخت يا ايميج‌هاي ديسک‌ها که توسط ابزارهاي مختلف توليد مي‌شوند، کار مي‌کند.

بازيابي پارتيشن‌هاي ديسک سخت:

اگر نمي‌توان ديسک سخت را mount کرد، پس حتما جدول پارتيشن‌هاي آن از بين رفته است. اما پيش از بازيابي فايل‌هاي مهم، احتمال اين که بشود يک يا چند پارتيشن از آن ديسک را در يک قدم بازيابي کرد، بالاست.

ابزار Testdisk براي اين کار توليد شده است. ابتدا ترمينال را باز کرده (Applications - Accessories - Terminal) و سپس عبارت sudo testdisk را وارد کنيد.

اگر تمايل داشته باشيد، مي‌توانيد يک فايل گزارش نيز براي اين دستور مشخص کنيد، هر چند تأثيري در ميزان فايل بازيافتي شما نخواهد داشت. پس از اين که انتخاب خود را انجام داديد، فهرستي از ديسک‌هاي متصل به سيستم را مشاهده خواهيد کرد. مي‌توان ‌هارد ديسک مورد نظر را با اندازه و نامش تشخيص داد.

تست ديسک از شما نوع پارتيشن مورد نظر را مي‌پرسد که در بيشتر مواقع، گزينه‌هايي بجز
ext2/3/4 ، NTFS يا FAT32 نيست. حال گزينه Analyse را انتخاب کرده و کليد Enter را فشار دهيد.

در اين مثال، تست ديسک پارتيشن NTFS را بسرعت پيدا مي‌کند، اما نمي‌تواند آن را بازيابي کند.

همچنين متوجه مي‌شود که دو پارتيشن حذف شده در اين سيستم وجود دارند. مي‌توان قابليت‌هاي اين پارتيشن‌ها را تغيير داد يا پارتيشن جديدي به سيستم اضافه کرد، اما براي بازيابي آنها تنها کافي است کليد Enter را فشار دهيد. اگر تست ديسک هيچ کدام از پارتيشن‌ها را پيدا نکرد، مي‌شود جستجوي دقيق‌تر و عميق‌تري انجام داد و گزينه‌هاي ديگر اين ابزار را با کليدهاي مکان‌نما امتحان کرد. در مثال بالا با انتخاب گزينه Write و فشردن کليد Enter عمليات بازيابي آغاز مي‌شود و تست ديسک هشدار مي‌دهد که بايد سيستم از نو راه‌اندازي شود. اگر از ديسک زنده اوبونتو استفاده مي‌کنيد، پس از راه‌اندازي مجدد، بايد همه ابزارها را دوباره نصب کنيد. بعد از اين که سيستم را از نو راه‌اندازي کرديد، مشاهده خواهيد كرد که هر دو پارتيشن با محتواي سالم خودشان بازگشته‌اند.

بازيابي فايل‌هاي يک نوع خاص:

در مثال ذيل 10 تصوير از هر دو پارتيشن حذف و فرمت آنها نيز عوض شده است.

يکي از ابزارهاي بازيابي از روي يک نوع خاص فايل، Photorec است که در مقايسه با ابزارهاي محيط خط فرمان، رابط بسيار کاربر پسندي دارد. براي آغاز بازيابي فايل‌ها، ترمينال را باز کرده و عبارتsudo photorec را در آن وارد كنيد.

براي شروع، سيستم نياز به ديسکي دارد که عمليات روي آن انجام خواهد شد. بنابراين از روي اندازه و نام هر دستگاه مي‌توان آن را شناخت و به اين ابزار معرفي کرد.

اين ابزار نوع سيستم فايل را از شما مي‌خواهد که بايد به آن بدهيد. همچنين فهرستي از پارتيشن‌هاي موجود در درايو را نشان مي‌دهد که براي بازيابي تمام فايل‌ها بايد گزينه Search را انتخاب کنيد که عمليات بسيار کندي دارد. براي بازيابي سريع‌تر و با توجه به اين که مي‌دانيم به دنبال چه هستيم، از کليد مکان‌نماي سمت راست استفاده کرده و گزينه File Opt را انتخاب مي‌کنيم و کليد Enter را مي‌زنيم.

در بخش بعدي فرمت‌هايي که اين ابزار مي‌تواند پشتيباني کند، نشان داده مي‌شود که مي‌تواند مرحله‌اي بسيار طولاني باشد. بنابراين با فشردن کليد s همه گزينه‌ها را غيرفعال كرده و عبارات jpg، png، gif را وارد مي‌كنيم تا فقط همين 3 نوع فرمت را بررسي كند. پس از انتخاب اين 3 گزينه، با فشردن کليد b، انتخاب ذخيره مي‌شود و با فشردن کليد Enter به فهرست ديسک‌هاي سخت باز مي‌گرديم. در صورتي که پارتيشن‌هاي مورد جستجو از يکي بيشتر باشد، بايد گزينه No Partition را انتخاب و سپس گزينه Search را تاييد کرد. حالا ابزار نياز به يک مسير مقصد دارد تا فايل‌هاي بازيابي شده را در آنجا قرار بدهد. در صورتي که يک ديسک امن و سالم داريد، اطلاعات خود را در آنجا بريزيد.

نکته: فايل‌ها را هرگز به ديسکي که مشغول بازيابي آن هستيد، منتقل نکنيد.

ابزار photorec پس از مدتي تمام فايل‌هاي حذف شده در پارتيشن را باز مي‌گرداند.

Foremost: اين ابزار در محيط خط فرمان کار مي‌کند و محيط تعاملي‌اي همچون Photorec دارد. گزينه‌هاي بيشتري هم دارد و مي‌تواند اطلاعات بيشتري از ديسک را بازيابي کند.

براي اطلاع از امکانات کامل اين ابزار مي‌توان دستور زير را در ترمينال وارد کرد:

foremost –h: در مثال فوق، از گزينه‌هاي زير براي بازيابي اطلاعات استفاده مي‌شود:

گزينه t- براي فهرست فرمت فايل‌هايي که قرار است جستجو روي آنها انجام شود.

گزينه v- براي فعال‌سازي حالت ورور کردن، که اطلاعات ابزار هر لحظه روي ترمينال چاپ مي‌شود.

گزينه o- براي مشخص کردن دايرکتوري نهايي و انتقال فايل‌هاي بازيافتي به آن نقاط.

گزينه i- براي مشخص کردن ورودي.

بنابراين دستور بازيابي اطلاعات تصويري از يک ديسک در محل dev/sda/ به صورت زير خواهد بود:

sudo foremost –t jpeg,png,gif –o foremost –v –i /dev/sda

در صورتي که به دنبال بازيابي فايل از روي پارتيشن‌هاي لينوکسي مي‌گرديد، خود ابزار توصيه مي‌کند که از گزينه d- استفاده شود. بنابراين شکل کامل شده دستور به صورت زير خواهد بود:

sudo foremost –t jpeg,png,gif –d –o foremost –v –i /dev/sda
من هم خدایی دارم
     
  
زن

 
انواع سيستم‌های فايل در ويندوز:

۱- FAT16 : در سيستم‌عامل داس استفاده می‌شد.
۲- FAT32 : از ويندوز ۹۵ تا me استفاده می‌شد.
۳- NTFS 4.0 : در سيستم‌های nt 4.0 استفاده می‌شد.
۴- NTFS های جديد : از ويندوز ۲۰۰۰ به بعد استفاده می‌شود.


انواع سيستم‌های فايل در یونیکس و لینوکس:

برخی از آنها عبارتند از ext2، ext3، xfs، reiserfs و غیره. این سیستم فایل‌ها در جزئیات فنی دارای تفاوت‌هایی با هم هستند ولی از نظر ساختاری که ایجاد می‌کنند مشابه بوده و تفاوت چندانی باهم ندارند. در این مقاله ما وارد جزئیات فنی هر نوع از سیستم فایلها نشده و تنها ساختار آنها را بررسی خواهیم کرد.

سیستم فایل یا درخت؟

سیستم فایل سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس و لینوکس بصورت یک درخت وارونه پیاده سازی شده است. در یونیکس و لینوکس دیگر شما چیزی به نام درایوهای A، C و ... ندارید. تمام ابزارها و سیستم فایلها شاخه‌هایی از این درخت وارونه هستند. مرکز این درخت ریشه یا root نام دارد که بالاترین سطح سیستم فایل را تشکیل می‌دهد. زیر ریشه، پوشه‌هایی قرار دارند که سایر قسمت‌های سیستم فایل را تشکیل می‌دهند . سیستم فایل از تعداد زیادی پوشه تشکیل شده‌است که این پوشه‌ها تقریبا در تمامی سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس و لینوکس مشترک هستند. اکنون به تشریح تک تک این شاخه‌ها پرداخته و در میان آن توضیحات اضافه را به شما ارائه خواهم کرد.

پارتیشن‌ها:

در سیستم فایل سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس و یونیکس، دیسک‌های سخت می‌توانند پارتیشن‌های متعددی داشته باشند. در این صورت هر پارتیشن دارای یک نقطه اتصال یا mount point می‌باشد که در آن نقطه به درخت سیستم فایل متصل می‌شود. مثلا می‌توانید اطلاعات کاربران سیستم را در یک پارتیشن جداگانه ذخیره نموده و نقطه اتصال آنرا home تعیین کنید که محل قرارگیری اطلاعات کاربران است و به همین ترتیب.

بخش‌های درخت سیستم فایل:

اکنون به بررسی تک تک شاخه‌های سیستم فایل می‌پردازیم. توجه داشته باشید که دسترسی به اکثر این شاخه‌ها فقط توسط کاربر ریشه امکان پذیر است.

شاخهbin : در این شاخه، دستورات سیستم‌عامل که برای تمام کاربران قابل دستیابی هستند و برخی دستورات مدیریتی سیستم قرار می‌گیرند.

شاخهboot : این شاخه که می‌تواند در یک پارتیشن جداگانه بوده و به پوشه boot متصل شده باشد، حاوی برنامه راه‌نداز بوت سیستم عامل می‌باشد. مانند Grub و Lilo.

شاخهdev : محل قرارگیری نقطه دسترسی‌های ابزارهای سخت افزاری است. مثلا تمام پورت‌ها، پارتیشن‌ها و... در اینجا دارای یک فایل هستند. برای مثال فایل dev/fd0 نشاندهنده فلاپی درایو سیستم است و به همین ترتیب. بسیاری از برنامه‌های کاربردی از این فایلهای دسترسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بر روی ابزار مورد نظرشان استفاده می‌کنند. مثلا یک برنامه کاربردی فایل dev/fd0 را باز کرده و در آن می‌نویسد. در حقیقت اطلاعات روی درایو فلاپی و دیسکی که در آن قرار دارد، نوشته خواهد شد.

شاخهetc : در این شاخه فایل‌های پیکربندی برنامه‌های سرویس دهنده و برخی فایلهای سیستمی دیگر قرار می‌گیرند. مثلا فایل پیکربندی سرویس دهنده وب آپاچی در سیستم‌های دبیان در etc/apache/ قرار دارد و به همین ترتیب.

شاخهhome : در این شاخه دایرکتوری‌های خانگی کاربران سیستم و اطلاعات آنها قرار می‌گیرد. بهتر است این شاخه در یک پارتیشن جداگانه قرار گرفته و متصل شود. این کار حفاظت از داده‌های کاربران را بالاتر خواهد برد. ضمنا در صورت نیاز به فرمت و نصب مجدد سیستم، اطلاعات کاربران دست نخورده باقی مانده و پس از نصب مجدد، کلیه تنظیمات شخصی و اطلاعات آنها بدون تغییر باقی خواهند ماند.

شاخهlib : این شاخه همانطور که از نام آن پیداست، محل قرار گیری فایل‌های کتابخانه برنامه‌ها است. این کتابخانه‌ها توسط برنامه‌های کاربردی و ابزارهای برنامه نویسی بکار گرفته می‌شوند.

شاخهmnt : این شاخه معمولا دارای زیرشاخه‌هایی مانند floppy و cdrom بوده و محل اتصال سنتی درایوهای فلاپی و CD-ROM می‌باشد. همچنین پارتیشن‌ها دیگر دیسک سخت را نیز می‌توانید در این شاخه متصل نمایید. البته اجباری به این کار وجود ندارد. مثلا در سیستم‌های مبتنی بر دبیان، درایوهای فلاپی و CDROM در شاخه‌های floppy و cdrom که در زیر ریشه قرار دارند، متصل می‌شوند. اتصال و برداشتن اتصال پارتیشن‌ها و درایوها با استفاده از دستور mount صورت می‌گیرد. اشتراکات شبکه را نیز می‌توانید در این شاخه متصل نمایید.

شاخهproc : این شاخه یک سیستم فایل مجازی است که برخی اطلاعات مربوط به سیستم و هسته از آن قابل دستیابی می‌باشد. مثلا فایل version در این شاخه حاوی اطلاعات هسته سیستم عامل مانند نسخه آن و ... می‌باشد.

شاخهsbin : دستورات و برنامه‌های مدیریتی سیستم در این شاخه قرار می‌گیرند که مخصوص کاربر root است.

شاخهtmp : محل قرارگیری برخی فایلهای موقتی برنامه‌های کاربردی است.

شاخهusr : بسیاری از برنامه‌های کاربردی در این شاخه نصب می‌شوند. مثلا Xwindow در این شاخه قرار دارد. همچنین برخی دستورات و دستورات مدیریتی نیز در مسیرهای usr/bin و usr/sbin قرار می‌گیرند.

شاخهvar : این شاخه که معمولا در کامپیوترهای سرویس دهنده در یک پارتیشن جداگانه قرار می‌گیرد، مخصوص برنامه‌های سرویس دهنده‌ای مانند وب و FTP و بانکهای اطلاعاتی است. مثلا فایل‌های مربوط به یک وب سایت می‌توانند در var/www قرار گیرند. به دلیل اینکه در برخی از حملات DOS دیسک سخت سیستم با فایل‌های آشغال پر می‌شود، این شاخه را در یک پارتیشن جداگانه قرار می‌دهند که در صورت قرارگیری تحت حمله و پرشدن احتمالی دیسک سخت، کل سیستم عامل دچار وقفه نگردد و آسیب به همان قسمت محدود شود.

تمامی شاخه‌هایی که در بالا توضیح داده شد، می‌توانند در پارتیشن‌های جداگانه قرار داده شوند. ولی ضرورتی ندارد.
من هم خدایی دارم
     
  

 
نسخه جدید ابونتو نسبت به ورژنهای قدیمی مثل 10.04 سریعتر شده یا کندتر
صداقت در مقابل سیاست دیگران ، سادگی ست
و سیاست در مقابل صداقت دیگران ، خیانت . . .
     
  
صفحه  صفحه 3 از 4:  « پیشین  1  2  3  4  پسین » 
کامپیوتر

Windows Registry & Linux | سیستم عامل لینوکس و رجیستری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA