انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 9 از 60:  « پیشین  1  ...  8  9  10  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
کمتر از۱۰ درصد بیماری ها در دوره جنینی قابل تشخیص و درمان هستند

در حال حاضر با بهره گیری از روشهای تشخیصی رادیولوژی، کمتر از ۱۰ درصد بیماریها در دوره جنینی قابل تشخیص و درمان هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دکتر جلال جلال شکوهی در حاشیه مراسم افتتاحیه کنگره بیست و هفتم رادیولوژی ایران، اظهار کرد: سی تی اسکن به دلیل دارا بودن اشعه ایکس در صورت استفاده مکرر مضر خواهد بود.

در حالی که این مشکل با بهره گیری و ورود تصویربرداری ام آر آی به عرصه پزشکی حل شده است.

وی با اشاره به نقش رادیولوژی در ژنتیک اظهار داشت: تا زمانی که ام آر آی وارد عرصه پزشکی نشده بود تشخیص بسیاری از موارد مشکل بود در حالی که امروز تصویربرداری دچار تحول شده است.

به عنوان نمونه با سونوگرافی و رادیولوژی، بسیاری از اختلالات و بیماری ها قابل تشخیص شده اند.

دکتر جلال شکوهی ادامه داد: ام آر آی و سونوگرافی در مقایسه با سی تی اسکن، اشعه مضر ندارند و می توانند در تشخیص بیماریهایی چون سرطان سینه موثر واقع شوند.

وی با اشاره به این که تشخیص مشکلات جنینی با استفاده از تصویربرداری در سه تا چهار ماهگی و حتی بعد از آن ممکن است، اظهار کرد: به عنوان مثال گاهی دیده می شود که مغز جنین تشکیل نشده است در صورت مشاهده موارد شدید این چنینی، دستور قطع بارداری داده می شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با بهره گیری از روشهای تشخیصی رادیولوژی کمتر از ۱۰ درصد بیماریها در دوره جنینی تشخیص و درمان می شوند که هر چه تشخیص در مراحل اولیه باشد درمان نیز بهتر و موفق تر خواهد بود. برای موفقیت در درمان باید تشخیص به هنگامی داشته باشیم.

دبیر انجمن رادیولوژی تصریح کرد: با تشخیص بموقع، اعمال جراحی قبل از تولد و در شکم مادر انجام می شود به طوری که اگر جنین دارای مشکل باشد و احتمال خطر در هنگام زایمان وجود داشته باشد، می توان با انجام عمل جراحی در شکم مادر، این نقیصه را اصلاح کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از این روش نوین به تازگی در ایران آغاز شده که محتاج گذر زمان و کسب تجربه هایی افزون بر این است.
hi dr!
     
  

 
اختلالات خواب برروی زایمان زودرس مؤثر است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:یکی از عوامل مؤثر بر زایمان زودرس،الگوی خواب و اختلالات خواب است که توجه به بهداشت خواب دراین خصوص اهمیت بسزایی دارد.
خسرو صادق نیت،استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:زایمان زودرس یکی مشکلات بهداشت عمومی با روند رو به افزایش هزینه اجتماعی بالا است که یکی از عوامل مؤثر بر زایمان زودرس می تواند الگوی خواب و اختلالات خواب باشد.

وی به تحقیقی که بر ارتباط اختلالات خواب با زایمان زودرس صورت گرفته،اشاره کرد و افزود: اختلالات خواب در بارداری ممکن است با زایمان زودرس ارتباط داشته باشد.

این استادیار تصریح کرد:داشتن اختلال عملکرد روزانه و کیفیت زندگی پائین به علت بی خوابی ارتباط معناداری با زایمان زودرس دارد که توصیه می شود؛افراد به بهداشت خواب توجه ویژه ای داشته باشند.

=========================

بهترین فاصله بین دو زایمان ۳ تا ۵ سال است

یک متخصص زنان و زایمان گفت:بهترین فاصله بین دو زایمان به ویژه در زنان زیر ۳۵ سال،به طور معمول ۳ تا ۵ سال است.
دکتر اعظم السادات موسوی،متخصص زنان و زایمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:در صورتی که سن مادر برای بارداری بالا نبوده و حداقل ممانعتی برای سن مادر از نظر بارداری وجود نداشته باشد؛زیر ۳۵ سال به طور معمول بهترین فاصله دو زایمان بین ۳ تا ۵ سال است.

وی تصریح کرد:برای اینکه شرایط جسمی مادر به دلیل بارداری و شیردهی اصلاح شود و همچنین از نظر روحی و روانی مادر آمادگی پذیرش فرزند بعدی را داشته باشد؛بهترین فاصله دو زایمان بین ۳ تا ۵ سال است.

موسوی با بیان اینکه حداقل فاصله دو سزارین می تواند یک سال باشد،عنوان کرد:برای زنانی که از ۳۵ سال به بالا هستند،فاصله دو زایمان می تواند دو سال باشد.

موسوی به زنانی که تصمیم به بارداری دارند توصیه کرد و گفت:حداقل سه ماه قبل از باردار شدن به مشاوره و متخصص زایمان مراجعه کرده تا با برنامه ریزی صحیح صاحب فرزند شوند.
hi dr!
     
  

 
استفاده از مهتابی در درمان «زردی» نوزادان توصیه نمی شود

استفاده از فتوتراپی (نوردرمانی) در درمان زردی باید با طول موج مخصوصی صورت گیرد و به هیچ عنوان استفاده از این نوع لامپ ها به خانواده ها توصیه نمی شود.

دکتر سید محمد میلانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه زردی نوزادان اغلب یک بیماری شایع و کم خطر است، بیان کرد: نوزادان نارس و کم وزن بیشتر در معرض این بیماری هستند که با مراقبت های اولیه به تدریج بهبود می یابند.

وی در ادامه زردی را بر دو نوع فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم کرد و توضیح داد: در نوع فیزیولوژیک، زردی در طی هفته اول بعد از تولد دیده می شود و پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می کند و اگر زردی از ۱۳ میلی گرم در دسی لیتر تجاوز کند زردی پاتولوژیک و درمان آن ضروری است.

عقب ماندگی ذهنی و جسمی از عواقب ابتلا به زردی شدید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عوارض این بیماری را بسیار سنگین و خطرناک دانست و افزود: زردی ممکن است اثرات شدیدی بر سیستم عصبی گذاشته و بیمار را تا آخر عمر معلول و ناتوان کند و همچنین دیگر عوارض آن ناشنوایی است و اگر ناشنوایی کامل باشد عدم تکلم را به همراه خواهد داشت.

این متخصص کودکان بهترین راه تشخیص زردی را بیلی روبین غیر مسقیم خون دانست و بیان کرد: بیلی روبین ماده شیمیایی است که در اثر تخریب گلبول های قرمز در داخل بدن ایجاد می شود.

وی مصرف آب و مایعات دیگر را در کاهش زردی بی اثر دانست و تاکید کرد: تعداد دفعات زیاد تغذیه نوزاد از شیر مادر بهترین راه پیشگیری در زردی است.

دکتر میلانی در پایان خاطر نشان کرد: برخی از مردم با توجه به باورهای قدیمی خود فکر می کنند که تعویض خون باعث تغییر شخصیت می شود در حالی که خون دائم در حال تغییر است.
hi dr!
     
  

 
اضطراب دوران بارداری خطر تولد نوزادان کم وزن را افزایش می دهد


نتایج پژوهش محققان گروه مامایی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که سطح اضطراب مادر در دوران بارداری با افزایش خطر تولد نوزادان کم وزن همراه است.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس ، زهرا علیپور کارشناس ارشد مامایی که این پژوهش را در قالب پایان نامه خود انجام و ارائه داده، هدف از این طرح تحقیقاتی را بررسی ارتباط بین سطح اضطراب دوران بارداری با سرانجام بارداری عنوان کرد.
وی در تشریح مراحل این پروژه گفت: در این مطالعه تحلیلی اضطراب و ترس از زایمان ۱۵۶ زن حامله نخست زا با حاملگی تک قلوی نرمال در هفته های ۲۸ و ۳۸ بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی با پرسشنامه معتبر سنجش اضطراب آشکار و پنهان اسپیل برگر و پرسشنامه نگرش زایمان سنجیده شد.
علیپور افزود: سپس روش زایمان، زمان زایمان، طول زایمان و مرحله سوم زایمانی، آپگار و وزن هنگام تولد نوزادان این زنان از طریق پرونده های پزشکی ثبت و مورد تحلیل قرار گرفت.
وی در خصوص یافته های این پژوهش گفت: بین نمرات اضطراب آشکار با تولد نوزادان کم وزن ارتباط معنی دار آماری وجود داشت. اضطراب مادر در دوران بارداری با زایمان زودرس، زایمان طولانی ، طول مرحله سوم بارداری، کاهش آپگار نوزاد و افزایش میزان زایمان سزارین ارتباط معنی داری نداشت.
علیپور در پایان تاکید کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که سطح اضطراب مادر در دوران بارداری احتمالا با افزایش خطر تولد نوزادان کم وزن همراه است. اما دیگر نتایج این پژوهش تفاوتی در سرانجام بارداری در زنان مضطرب و غیر مضطرب نشان نمی دهد و این امکان وجود دارد که اضطراب به عنوان یک فاکتور غیر مستقل در سرانجام بارداری دخیل باشد.
این پژوهش با راهنمایی دکتر می نور لمیعیان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

مدال:
hi dr!
     
  

 
تاثیر هیسترکتومی ابدومینال بر روی کیفیت زندگی و عملکرد جنسی زنان

نتایج پژوهش محققان گروه مامایی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد:بر خلاف تصور اولیه در خصوص عوارض عمل جراحی هیسترکتومی ابدومینال، کیفیت زندگی، عملکرد جنسی و تصویر ذهنی زنان از خویشتن پس از گذشت ۳ ماه از انجام این عمل بهبود می یابد.


به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس ، انجام این عمل جراحی به عنوان یک روش درمانی در راستای رهایی از مشکلات خوش خیم زنانگی نظیر خونریزی های غیر طبیعی و طولانی مدت رحمی گرچه در ابتدا پذیرش سختی دارد اما در نهایت رضایتمندی زنان را حاصل می کند.
اختلال ژنیکولوژی از شایع ترین مشکلات در همه زنان است که حتی می تواند تهدید کننده زندگی آنان باشد، با شکست درمان های غیر جراحی، برای رهایی از این مشکلات رحم برداشته می شود. امروزه هیسترکتومی دومین عمل جراحی بزرگ است که بعد از سزارین انجام می گیرد.
لیلا رئیسی کارشناس ارشد مامایی ضمن بیان این مطلب یاد آور شد: از دیرباز رحم به عنوان یک ارگان تنظیم کننده، کنترل کننده عملکردهای مهم فیزیولوژیک، یک ارگان جنسی، یک منبع نیرو و یک نگاهدارنده جوانی و جذابیت تلقی می شده است،
وی اظهار داشت :از آنجاکه رحم بخش مهمی از تصویر ذهنی یک زن از خویشتن و تصویر جنسی اش را به خود اختصاص می دهد، تعدادی از زنان می ترسند بعد از جراحی، جذابیت زنانگی آنها کاهش یابد، بنابراین ممکن است هیسترکتومی با تصویر ذهنی زن از خویشتن تداخل پیدا کند.
رئیسی در ادامه به اهمیت سلامت جسمی و روحی زنان اشاره کرد و در خصوص ضرورت انجام این پژوهش اذعان داشت: زنان نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می دهند، مشکلات جسمی، روانی ناشی از هیسترکتومی می توانند عوامل بازدارنده در فعالیت های اجتماعی، خانوادگی و شخصی برای آنان باشد،بنابراین با توجه به اهمیت تاثیر هیسترکتومی بر روی ابعاد جنسی-روانی زنان و اینکه تحقیقات انجام شده در ارتباط با این موضوع تا کنون ابعاد کیفیت زندگی ،عملکرد جنسی و تصویر ذهنی زنان از خویشتن را به صورت جامع بررسی ننموده اند نیاز به انجام چنین پژوهشی احساس شد.
وی تشریح کرد: در این مطالعه تحلیلی آینده نگر از تعداد ۱۴۰ زن در محدوده سنی ۵۵-۳۵ سال که بنا بر دلایل خوش خیم زنانگی جهت درمان به مراکز آموزشی-درمانی مورد مطالعه مراجعه نموده بودند، ۱۰۰ زن مورد بررسی قرار گرفتند، پژوهشگر برای بررسی تاثیر هیسترکتومی به روش ابدومینال بر روی کیفیت زندگی و عملکرد جنسی و تصویر ذهنی از خویشتن به صورت تصادفی از طریق تکمیل پرسشنامه قبل از عمل و سپس ۲ماه و ۳ ماه بعد از عمل اطلاعات مورد نیاز را کسب نمود. اطلاعات حاصل با یکدیگر مقایسه شد و داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
رئیسی اظهار داشت: یافته ها نشان داد که کیفیت زندگی در۲ماه و ۳ ماه بعد از عمل جراحی هیسترکتومی ابدومینال بهبود قابل توجهی را نسبت به قبل از عمل داشته است. ازلحاظ شاخص عملکرد جنسی نیز بجز در ۲ماه بعد از عمل که تمام ابعاد این شاخص بهبود را نشان نمی دادند، ۳ماه بعد از عمل تمام ابعاد شاخص عملکرد جنسی بهبود چشمگیری داشتند، تصویر ذهنی زنان از خویشتن نیز در ۲ماه و ۳ ماه بعد از عمل جراحی نسبت به قبل از عمل بهبود یافته بود.
وی در پایان تاکید کرد: با نظر به نتایج به دست آمده می توان بیان داشت که عمل جراحی هیسترکتومی ابدومینال در جامعه ایرانی که بر پایه سطح فرهنگی، اعتقادی و شیوه زندگی خاص خود استوار است، سبب بهبود کیفیت زندگی، عملکرد جنسی و تصویر ذهنی زنان از خویشتن در ۳ ماه بعد از عمل می گردد،بنابر دلایل اعتقادی و شیوه زندگی زنان در جامعه ایرانی می توان چنین نتیجه گرفت که عمل جراحی هیسترکتومی ابدومینال به عنوان یک روش درمانی در راستای رهایی از مشکلات خوش خیم زنانگی نظیر خونریزی های غیر طبیعی و طولانی مدت رحمی گرچه در ابتدا پذیرش سختی دارد اما در نهایت رضایتمندی آن ها را حاصل می کند.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دکتر مینو لمیعیان عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد.
hi dr!
     
  

 
زنان نسبت به تغییر ترشحات واژن حساس باشند

ترشح از واژن شکایتی است که بسیاری از خانم‌ها را به مطب پزشکان می‌کشاند اما آیا همه این ترشحات نشانه بیماری هستند؟ لا‌کتوباسیل‌ها که به طور طبیعی در مخاط واژن حضور دارند، نه تنها مضر نیستند،‌بلکه فایده هم دارند.


ترشح از واژن، علامت شایعی است. فرد گرفتار ممکن است مدتی تحمل کند و نگرانی ناشی از این که آیا به بیماری مقاربتی مبتلا شده یا نه را به جان بخرد؛ یا اینکه ممکن است همین نگرانی باعث مراجعه به این پزشک و آن پزشک و حتی متخصص زنان یا متخصص ارولوژی شود. آیا هر نوع ترشح واژن نشانه بیماری است؟ چه موقع باید نگران بود؟ این ترشحات با چه مکانیسمی ایجاد می‌شوند؟ مقاله زیر به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. اول از همه باید دانست که ترشحات واژن دو نوعند.

ترشحات طبیعی (فیزیولوژیک) و ترشحات غیر طبیعی که نیاز به درمان دارند. اما کدام ترشحات طبیعی هستند و کدام غیرطبیعی؟
هر خانمی کیفیت طبیعی ترشحات خود را می‌داند و در واقع می‌داند که چه ترشحاتی در وی قابل قبول است و کدام ترشحات بیش از حد طبیعی است. اما نکته اینجاست که کیفیت و کمیت ترشحات واژن در هر زن در طول زمان و حتی در طول یک دوره ماهانه می‌تواند تغییر کند؛ مثلاً ترشحات قبل از بلوغ با ترشحات دوران بارداری و ترشحات پس از یائسگی متفاوت است. به همین ترتیب، هورمون‌ها تاثیر مهمی روی ترشحات واژن دارند و در نتیجه بارداری یا مصرف قرص‌های ضدبارداری ترشحات واژن را تغییر می‌دهد. در طول قاعدگی و دوره پس از زایمان هم کیفیت یا میزان ترشحات ممکن است تغییر کند. حتی عواملی مثل ورود منی به داخل واژن یا عادات مربوط به بهداشت فردی هم روی این ترشحات موِ‌ثر است.

بیش از حد دستکاری نکنید
واژن به طور طبیعی یک محیط استریل نیست، یعنی این طور نیست که از وجود هر گونه میکروبی پاک باشد.

<لاکتوباسیل>ها باکتری‌هایی هستند که به طور طبیعی در مخاط واژن حضور دارند و نه تنها مضر نیستند بلکه حداقل ۲ فایده هم دارند: اول این که وجود آنها باعث می‌شود جا برای رشد باکتری‌های دیگر تنگ شود. دوم اینکه که آنها PH مخاط واژن را بین ۳/۸تا ( ۴/۴در حالت اسیدی) نگه می‌دارند و همین جلوی رشد باکتری‌های بیماری‌زا را می‌گیرد. بنابراین، اگر به هر دلیلی (مثل شست‌وشوی بیش از حد داخل واژن یا اصطلاحاً دوش واژینال) تجمع لاکتوباسیل‌ها در واژن دچار مشکل شود، میدان برای هنرنمایی میکروب‌های بیماری‌زا باز شده است. در چنین حالتی است که ترشحات واژن از حالت طبیعی خارج می‌شود.
واژینوز باکتریایی
گاردنلا واژینالیس معروف‌ترین باکتری‌ای است که وقتی PH واژن تغییر کرد، باعث دردسر می‌شود.

آگهی

در این حالت اصطلاحاً می‌گویند واژینوزباکتریال ایجاد شده است و مهم ترین علت آن هم ترشحات بدبوی واژن است. البته در نیمی از موارد هم واژینوزباکتریال هیچ علامتی ندارد. این بیماری اگر چه در زنانی که شرکای جنسی آنها به طور متناوب تغییر می‌کند بیشتر دیده می‌شود اما حتی در دختران و زنانی که هرگز تماس جنسی نداشته‌اند هم دیده می‌شود و بنابراین نمی‌شود آن را صرفاً یک بیماری مقاربتی نامید. در واقع علت اصلی ایجاد این بیماری، به هم خوردن توازن طبیعی باکتری‌های واژن (به اصطلاح پزشکان، به هم خوردن فلورنرمال واژن) است.
عفونت کاندیدیایی
بیماری شایع دیگری که گفته می‌شود حدود ۷۵ درصد زنان را در دوره‌ای از زندگیشان که قابلیت باروری دارند، مبتلا می‌کند و نیمی از زنان حتی ۲ بار یا بیشتر آن را تجربه می‌کنند، عفونت با قارچی است که عامل ایجاد برفک دهان نوزادان هم هست؛ قارچی موسوم به کاندیدا. در این بیماری هم ترشحات واژن افزایش می‌یابد، اما شاه علامت این بیماری، نه ترشح بلکه خارش واژن است. ۵ درصد زنان، دچار کاندیدیاز راجعه می‌شوند (طبق تعریف، وقوع ۴ یا بیشتر از ۴ حمله علامت‌دار بیماری در سال) که در این صورت اولاً باید به دنبال علت زمینه‌ای مثل دیابت، مصرف دراز مدت کورتون یا مصرف مکرر آنتی‌بیوتیک‌ها گشت و ثانیاً باید توجه کرد که ارتباط میان آلرژی، مخصوصاً آلرژی‌های فصلی، با این بیماری شناخته شده است و گاهی درمان حساسیت، به درمان این بیماری هم کمک می‌کند.
عوامل خطرزای عفونت‌های آمیزشی
اگر چه هر ۲ این بیماری‌ها واژینوز باکتریایی و کاندیدیاز واژینال، بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی‌شوند و حتی در دختران باکره هم ممکن است دیده شوند، اما به هر حال خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در افرادی که دچار این بیماری‌ها می‌شوند، بیشتر از بقیه است. به طور کلی ۸ عامل خطرزا برای عفونت‌های مقاربتی از نظر گرفته می‌شود و کسانی که این عوامل را دارند، باید بیش از دیگران نسبت به تغییر در ترشحات واژن حساس باشند:
-۱ سن زیر ۲۵ سال
-۲ عدم استفاده از کاندوم
-۳ ازدواج در ۳ ماه گذشته
-۴ تماس‌های متعدد جنسی
-۵ علایمی مثل سوزش ادرار در همسر
-۶ سابقه قبلی ابتلا به بیماری مقاربتی
-۷ وجود علایمی مثل درد پایین شکم و درد تحریکی گردن رحم علاوه بر ترشح واژن
-۸ رفتارهای پرخطر همسر یا شریک جنسی
توصیه‌هایی برای بیماران
-۱ یکی از درمان‌های رایج کاندیدیاز، کرم میکونازول است. این دارو اثر مخربی بر روی لاتکس کاندوم‌ها می‌گذارد که می‌تواند منجر به شکست این روش جلوگیری از بارداری شود. بنابراین هنگام استفاده از این دارو باید از روش پیشگیری دیگری استفاده کرد.
-۲ در واژینوز باکتریایی نیازی به درمان همزمان همسر بیمار وجود ندارد اما در سایر بیماری‌های مقاربتی، همسر به طور همزمان باید درمان شود.
-۳ به طور کلی به همسران بیماران مبتلا به ترشح واژن توصیه می‌شود که از کاندوم استفاده کنند. استفاده از کاندوم خطر عود واژینوز باکتریایی را کاهش می‌دهد.
-۴ دوره‌های کوتاه مدت درمان اغلب باعث بهبود علایم می‌شود اما عدم توازن باکتری‌ها در واژن ممکن است باقی بماند و همین باعث عود علایم پس از درمان است.
-۵ زنانی که آی‌یودی دارند بیشتر به واژینوز باکتریایی مبتلا می‌شوند.
-۶ بعد از یائسگی، تغییرات واژن ممکن است بیماران را مستعد ابتلا به عفونت واژن کند. هورمون درمانی جایگزین به صورت استروژن داخل واژن، باعث بهبود این وضعیت می‌شود
hi dr!
     
  

 
آغوشی کوچک برای تازه وارد

پیدایش تغییرات در زندگی افراد، پیامدهایی را به همراه دارد و تولد نوزاد کوچک در خانواده از این امر مستثنی نیست و ممکن است در روابط والدین با فرزند اول اختلال ایجاد کرده و باعث ایجاد تغییراتی در رفتار کودک شود.
زمانی که فرزند دوم متولد می شود، میزان اقتدار و قدرت فرزند ارشد خانواده کمتر شده و او به اجبار برای جلب توجه والدین و ارضای نیاز وابستگی، با عضو جدید خانواده رقابت می کند.
اکثر والدین نیز ناخواسته، به فرزند کوچک خود توجه بیشتری را معطوف می کنند.
فرزند اول تاکنون مرکز توجه والدین خود بوده و برای حفظ این جایگاه، بطور غیرارادی به خواهر یا برادر خود حسادت می کند.
روان شناسان معتقدند، عدم توجه به تغییرات رفتاری کودکان پس از تولد فرزند دوم، می تواند به صدمه دیدن سلامت روان کودک منجر شود.
● تغییرات رفتاری کودکان
دکتر بهروز بیرک، روان شناس، در خصوص تغییرات رفتاری کودکان پس از به دنیا آمدن فرزند دوم می گوید: اکثر کودکان پس از به دنیا آمدن خواهر یا برادر کوچکشان، دچار تغییرات رفتاری می شوند، بسته به نوع شخصیت کودک و آماده سازی والدین، این تغییرات می تواند مثبت یا منفی باشد.
این کارشناس تصریح می کند: لجبازی، پرخاشگری، حسادت، ترس از جدایی از مادر، دیدن کابوس های شبانه از جمله واکنش های منفی است که در فرزند اول پس از به دنیا آمدن فرزند دوم ایجاد می شود و در اکثر کودکان بروز چنین رفتارهایی طبیعی بوده و با عملکرد صحیح والدین رفع می شود.
دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روان شناس نیز در این باره معتقد است، پذیرش عضو جدید خانواده از سوی تک فرزند ارشد خانواده که دچار اضطراب جدایی از مادر بوده و وابستگی شدید به والدین خود دارد، سخت تر است.
در برخی موارد، اختلال در عادات غذایی و خواب کودک، پرخاشگری های عصبی و آسیب رساندن به نوزاد مشاهده می شود.
● نقش والدین
تحقیقات نشان می دهد، آگاهی دادن و آماده سازی فرزند اول قبل از تولد فرزند دوم، بویژه در دوره بارداری از سوی والدین در پذیرش شرایط و افزایش تطبیق روانی کودک با فضای جدید، مؤثر است.
دکتر بیرک در این باره معتقد است: میزان توجه والدین به فرزند اول باید در مقایسه با گذشته بیشتر شود و این حس به او القا می شود که همچنان مورد پذیرش خانواده است.
دکتر ابراهیمی مقدم تأکید می کند، آماده ساختن فرزند اول، بهتر است پیش از تولد فرزند دوم انجام گیرد. والدین بویژه مادر خانواده با بیان داستان ها و خاطرات زمان نوزادی فرزند بزرگ تر و اجرای نمایش های عروسکی برای تجسم روابط آتی کودک با خواهر یا برادر کوچکش، می توانند باعث ایجاد احساس مثبت در ذهنیت کودک و تطبیق پذیری او با شرایط جدید باشند.
این کارشناس اضافه می کند: در صورتی که اختلاف سنی میان فرزندان کمتر از سه سال باشد، آگاهی دادن به فرزند اول در قالب شعر یا داستان های کودکانه راهگشا خواهد بود.
همچنین توصیه می شود والدین بطور مکرر به فرزندانشان گوشزد کنند که علاقه آنها به همه فرزندان یکسان خواهد بود.
مشارکت فرزند اول در انجام کارهایی که به تولد نوزاد مربوط است، در صورت تمایل کودک، در پذیرش شرایط از طرف فرزند ارشد خانواده مؤثر است.
تحقیقات نشان می دهد، روابط مادر با کودکان در بروز واکنش های متقابل در برابر یکدیگر تأثیر می گذارد.
برای نمونه در صورتی که مادر با کودک بزرگ تر به نحوی صحبت کند که او مانند یک فرد بزرگسال به حساب آید و از او درباره تربیت یا نحوه غذاخوردن و لباس پوشیدن نوزاد، نظر بخواهد، روابط بین خواهران و برادران تسهیل می شود.
برای نمونه، مادر می تواند از کودک ارشد خود نظر بخواهد و از او بپرسد، به نظر تو بهتر است به او غذا بدهیم یا لباسش را عوض کنیم. فکر می کنی علت گریه کردن خواهر یا برادر کوچکترت چیست
دکتر ابراهیمی مقدم در این باره معتقد است: بهتر است از فرزند خود بخواهیم در آماده کردن شرایط برای به دنیا آمدن فرزند جدید با ما همکاری داشته باشد.
برای نمونه در خریدن وسایل نوزاد، آماده کردن اتاق نوزاد و اسباب بازی های او و ‎.‎.‎. با والدین خود همکاری کند.
خرید اسباب بازی های متنوع، لباس و یک اسباب بازی ویژه از طرف عضو جدید خانواده در بهبود روابط میان دو فرزند مؤثر است.
● رفتار با کودکان پرخاشگر
حسادت فرزند اول پس از به دنیا آمدن خواهر یا برادر کوچکتر خود ممکن است در قالب بروز رفتارهایی مانند پرخاشگری، لجبازی، گریه، صدمه زدن به نوزاد و ‎.‎.‎. ظهور کند.
دکتر بهروز بیرک، درخصوص نحوه پاسخ والدین به این گونه رفتارها می گوید: بهتر است والدین خود را برای پذیرش تغییرات رفتاری از جانب فرزند اولشان آماده کنند.
اگر فرزند بزرگ تر مرتکب خطایی شد یا بطور عمد یا غیرعمد به نوزاد آسیب رساند، او را مورد خطاب با لحن تند قرار نداده و هرگز از تنبیه بدنی استفاده نکنید.
بهتر است به کودک فرصت داده شود تا خود را برای پذیرش محیط جدید آماده ساخته و با شرایط هماهنگ شوند.
این کارشناس اضافه می کند: در صورتی که کودک از خواهر یا برادر خود شکایت کرده یا مثلاً عنوان کند که او را دوست ندارد برای تغییر نظر او تلاش نکنید و اجازه دهید کودک احساسات منفی خود را نسبت به خواهر یا برادر کوچک خود بروز دهد و هرگز او را به خاطر بیان احساساتش مورد سرزنش قرار ندهید.
روان شناسان به والدین توصیه می کنند زمان هایی که نوزاد تازه متولد شده در خواب به سر می برد، اوقات خود را با فرزند بزرگ تر سپری کرده و در صورت نیاز با او مانند نوزاد رفتار کنند، او را در آغوش گرفته و خاطرات دوران شیرخوارگی را بازگو کنند.
دکتر حسین ابراهیمی مقدم در این باره معتقد است: والدین نباید فرزندان خود را بویژه در سنین کودکی از لحاظ ویژگی های ظاهری یا رفتاری با یکدیگر مقایسه کنند.
از طرف دیگر نباید از این نکته غافل شد که فرزند تازه متولد شده از طرف دیگران بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و این امر می تواند باعث افزایش حسادت، کناره گیری و پیدایش اضطراب و گوشه گیری در فرزند اول شود و ممکن است این ذهنیت در فرزند اول ایجاد شود که کسی او را دوست ندارد.
● فاصله سنی
دکتر ابراهیمی مقدم، جنسیت، فاصله سنی و ترتیب تولد فرزندان را در شدت بروز واکنش های منفی از طرف فرزند اول مؤثر می داند و در این باره می گوید: پذیرش عضو جدید خانواده از طرف فرزندی که در دوره نوباوگی به سر می برد، راحت تر است.
این روان شناس اضافه می کند بهترین فاصله سنی بین تولد فرزند اول و دوم چهار تا پنج سال است.
کنار آمدن با موقعیت جدید در کودکان زیر چهار سال مشکل است و آنها از لحاظ رشد عقلی نمی توانند شرایط را درک کنند.
از طرف دیگر هر چه سن کودک بالاتر می رود احساس اقتدار و فرمانروا بودن در او بیشتر می شود و ورود رقیب تازه وارد به نوعی از اقتدار آنها کاسته و این امر موجب تشدید حس رقابت جویی یا حسادت می شود.
تحقیقات نشان می دهد جنسیت کودک متولد در پذیرش شرایط از سوی فرزند اول مؤثر است. احتمال پیدایش واکنش های منفی از قبیل پرخاشگری و حسادت در فرزندان هم جنس بیشتر است.
توصیه روان شناسان به والدین، آماده ساختن فضای مناسب برای ورود نوزاد کوچک و جلوگیری از هرگونه بحث و جدل و مقایسه و ایجاد آرامش و به وجود آوردن رقابت سالم میان فرزندان است.
hi dr!
     
  

 
غدد جنسی زن Female gonads

غدد جنسی در زنان شامل تخمدان‌ها[۱] می‌باشد. تخمدان‌ها علاوه بر ساختن سلول‌های جنسی ماده، هورمون‌هایی را نیز ترشح کرده و به خون می‌ریزند. تخمدان‌ها پس از به وجود آمدن در دوره جنینی به علت وجود گنادوتروپین‌های بدن مادر، هورمون می‌سازند؛ ولی پس از تولد تا زمان بلوغ غیرفعال می‌شوند. این غدد در هنگام بلوغ بر اثر ترشح هورمون‌های گنادوتروپین هیپوفیز، فعال می‌شوند و تراکم هورمون‌های جنسی در خون بالا می‌رود. بلوغ و بروز صفات ثانویه جنسی در زن و به وجود آمدن دوره‌های ماهانه، تحت تأثیر این هورمون‌ها صورت می‌گیرد.[۲]


آناتومی فیزیولوژیک تخمدان‌ها
تخمدان‌ها دو عضو بیضی‌شکل به اندازه یک بادام هستند که در حفره لگن قرار گرفته‌اند. تخمدان‌ها نیز مانند بیضه‌ها ابتدا در ناحیه کمر قرار دارند ولی به‌تدریج نزول کرده، در حفره لگن استقرار می‌گیرند. سطح تخمدان‌ها قبل از بلوغ صاف است و با پیشرفت سن ناصاف می‌شود. تخمدان،‌ توسط رباط مخصوص تخمدان[۳] به رحم متصل بوده و از خارج توسط ورقه‌ای از سلول‌های پوششی به نام طبقه زاینده[۴] احاطه شده است. داخل تخمدان، سلول‌های جنسی در مراحل مختلف رشد، ‌همراه با تعدادی سلول محافظ و بافت همبند دیده می‌شود. معمولا در هر سیکل تخمدانی، چند سلول جنسی به مرحله بلوغ می‌رسند ولی فقط یکی از آنها به عنوان اووسیت بالغ از تخمدان خارج می‌شود.[۵]


دستگاه هورمونی زنانه
· یک هورمون آزادکننده هیپوتالاموسی موسوم به هورمون آزادکننده گنادوتروپین(GNRH).

· هورمون‌های جنسی هیپوفیز قدامی موسوم به هورمون محرک فولیکول(FSH) و هورمون مولد جسم زرد(LK) که در پاسخ به ترشح GNRH از هیپوتالاموس ترشح می‌شوند.

· هورمون‌های تخمدانی، استروژن و پروژسترون که از تخمدان در پاسخ به دو هورمون جنسی زنانه از هیپوفیز قدامی ترشح می‌شوند.

این هورمون‌ها در طول چرخه جنسی ماهانه زن به‌طور ثابت ترشح نمی‌شوند، بلکه در زمان‌های مختلف چرخه، به میزان‌های بسیار متفاوت ترشح می‌گردند.[۶]


تخمک‌گذاری Ovulation
هر تخمدان از تعدادی واحد ساختمانی به نام فولیکول ساخته شده است که در هر دوره ماهانه یکی از آنها رشد کرده و یک تخمک را آزاد می‌سازد. سلول میانی هر فولیکول، سازنده تخمک است و سلول‌هایی که اطراف آن قرار دارند، استروژن و کمی پروژسترون ترشح می‌کنند. سلول‌های پیرامون فولیکول از داخل به خارج لایه‌های گرانولوزا[۷]، پوشش داخلی[۸] و پوشش خارجی[۹] را می‌سازند. لایه‌های گرانولوزا و پوشش داخلی، نقش ترشحی دارند.[۱۰]
در خانمی با چرخه جنسی طبیعی ۲۸ روزه، تخمک‌گذاری در روز چهاردهم بعد از شروع قاعدگی روی می‌دهد. کمی پیش از تخمک‌گذاری، جدار خارجی برجسته فولیکول، به سرعت متورم می‌شود و ناحیه کوچکی در مرکز کپسول فولیکول به نام استیگما[۱۱] به سمت بیرون برآمده می‌شود. ظرف ۳۰ دقیقه، مایع فولیکولی از استیگما به بیرون می‌تراود و حدود ۲ دقیقه بعد، استیگما پاره شده و منجر به خروج مایع چسبناک‌تری که در مرکز فولیکول تجمع یافته، می‌گردد. این مایع چسبناک حامل تخمک است که به وسیله توده‌ای شامل چندین هزار سلول گرانولوزا موسوم به هاله شعاعی[۱۲] احاطه شده است.
حدودا دو روز پیش از تخمک‌گذاری، میزان ترشح LH از هیپوفیز قدامی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و به ۶ تا ۱۰ برابر می‌رسد و حدودا ۱۶ ساعت پیش از تخمک‌گذاری، به حداکثر خود می‌رسد. همزمان FSH نیز به میزان ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد و با همکاری این دو هورمون، فولیکول متورم می‌شود. همچنین LH اثر ویژه‌ای روی سلول‌های گرانولوزا و تکا دارد و باعث می‌شود این سلول‌ها به‌طور عمده پروژسترون ترشح کنند. بنابراین حدودا یک روز قبل از تخمک‌گذاری، میزان ترشح استروژن شروع به کاهش می‌کند در حالی که ترشح فزاینده پروژسترون آغاز می‌شود. پس در صورت رشد سریع فولیکول، کاهش ترشح استروژن و شروع ترشح پروژسترون، تخمک‌گذاری روی می‌دهد. در ضمن در صورت عدم جهش LH پیش از تخمک‌گذاری، تخمک‌گذاری رخ نمی‌دهد.[۱۳] طی چند ساعت آخر دو اتفاق روی می‌دهد که هر دو برای تخمک‌گذاری ضروری هستند:
الف. کپسول فولیکول شروع به ترشح آنزیم‌های پروتئولیتیک از لیزوزوم‌ها می‌کند که منجر به حل شدن کپسول فولیکول می‌شود.

ب. همزمان با آن، عروق خونی جدیدی در جدار فولیکول رشد می‌کنند و همچنین پروستاگلندین‌ها(هورمون موضعی متسع‌کننده عروق) نیز به بافت فولیکول ترشح می‌شوند.

این دو اثر، منجر به تراوش پلاسما به درون فولیکول ‌شده و باعث متورم شدن فولیکول می‌گردد. سرانجام فولیکول در اثر فشار داخل، پاره شده و تخمک خارج می‌شود.[۱۴] پس از تخمک‌گذاری، جای خالی تخمک با تکثیر سلول‌های هورمون‌ساز پیرامونی پر می‌شود و در آن برجستگی زردرنگ کوچکی به نام جسم زرد به وجود می‌آید. سلول‌های جسم زرد، پروژسترون و کمی استروژن ترشح می‌کنند. در صورتی که بارداری صورت گیرد، جسم زرد تا پایان دوره حاملگی باقی می‌ماند و به ترشح هورمون ادامه می‌دهد و در این مدت تخمک‌گذاری و دوره‌های ماهانه قطع می‌شود. اگر لقاح و بارداری صورت نگیرد در پایان دوره ماهانه جسم زرد تحلیل رفته، ترشح هورمون‌های‌ آن قطع می‌شود و با ریزش دیواره رحم یک دوره ماهانه دیگر آغاز می‌گردد.[۱۵]


هورمون‌های تخمدانی
دو نوع هورمون جنسی تخمدان عبارتند از: استروژن‌ها و پروژستین‌ها. به ترتیب استرادیول، مهم‌ترین استروژن بدن و پروژسترون، مهم‌ترین پروژستین‌ بدن می‌باشد. استروژن‌ها عمدتا باعث پیشرفت تکثیر و رشد سلول‌های ویژه‌ای در بدن می‌شوند که مسئول تکامل اکثر صفات ثانویه جنسی زنانه می‌باشند. پروژستین‌ها عمدتا در جهت آماده‌سازی رحم و پستان‌ها برای بارداری و شیردهی عمل می‌کنند.[۱۶]


اعمال استروژن‌ها
کار اصلی استروژن‌ها، ایجاد تکثیر سلولی و رشد بافت‌های اندام‌های جنسی و سایر بافت‌های مرتبط با تولید مثل است.

اثر استروژن روی رحم و اندام‌های تناسلی خارجی زن: در کودکی، استروژن‌ها فقط به میزان بسیار کمی ترشح می‌شوند، اما هنگام بلوغ تحت تأثیر هورمون‌های گنادوتروپیک هیپوفیز، میزان آنها تا ۲۰ برابر افزایش می‌یابد. در این زمان اندام‌های جنسی زنانه از حالت بچه‌گانه به صورت اندام‌های بالغ زنانه درمی‌آیند. اندازه تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، رحم و واژن هر یک چندین برابر می‌شود. اندام‌های تناسلی خارجی نیز بزرگ شده و همراه با آن، چربی در پوبیس و لب‌های بزرگ نشست می‌کند و لب‌های کوچک نیز بزرگ می‌شوند. علاوه بر این استروژن، اپی‌تلیوم واژن را از نوع مکعبی به شکل مطبق در می‌آورد که نسبت به تروما(ضربه) و عفونت‌ها، بسیار مقاوم‌تر است.

اثر استروژن روی پستان‌ها: استروژن‌ها موجب تکامل بافت‌های زمینه‌ای پستان، رشد یک سیستم گسترده مجاری و رسوب چربی در پستان‌ها می‌شوند. آلوئول‌ها یا حبابچه‌های پستان تحت تأثیر استروژن کمی رشد می‌کنند، اما رشد و عملکرد نهایی آنها تحت تأثیر پروژسترون و پرولاکتین، صورت می‌گیرد.

اثر استروژن بر روی استخوان‌ها: استروژن فعالیت استئوکلاستی را در استخوان مهار کرده و لذا رشد استخوان را تحریک می‌کند. استروژن، هم روی رشد قدی استخوان تأثیر می‌گذارد و هم باعث جوش خوردن اپی‌فیز استخوان‌های بلند به تنه آنها می‌شود.

اثر استروژن بر متابولیسم و نشست چربی: استروژن‌ها میزان متابولیسم کل بدن را مختصری افزایش می‌دهند. این هورمون‌ها همچنین سبب نشست مقادیر زیادی چربی در بافت زیرجلدی می‌شوند. در نتیجه، درصد چربی در بدن زنان بسیار بیشتر از مردان که پروتئین بیشتری دارند، می‌باشد. چربی در بدن زن، بیشتر در پستان، بافت زیرجلدی و ران‌ها تجمع پیدا می‌کند.[۱۷]


اعمال پروژسترون

اثر پروژسترون روی رحم: مهمترین عمل پروژسترون، پیشبرد تغییرات ترشحی آندومتر رحم در جریان نیمه دوم چرخه ماهانه جنسی و آماده‌سازی رحم برای لانه‌گزینی تخمک بارورشده می‌باشد. علاوه بر این، پروژسترون شدت انقباضات رحم را کاهش داده و از این طریق جلوی دفع تخمک لانه‌گزین شده را می‌گیرد.

اثر پروژسترون روی لوله‌های فالوپ: پروژسترون همچنین موجب افزایش ترشح مخاط پوشاننده لوله‌های فالوپ نیز می‌شود. این ترشحات جهت تغذیه تخم در حال تقسیم در حین عبور از لوله‌ها جهت لانه‌گزینی در رحم ضروری هستند.

اثر پروژسترون روی پستان‌ها: پروژسترون موجب تکامل لوبول‌ها و آلوئول‌های پستان شده و باعث تکثیر، بزرگ شدن و بروز ماهیت ترشحی سلول‌های آلوئولی می‌شود. البته پروژسترون باعث ترشح شیر از سلول‌های آلوئولی نمی‌شود، بلکه شیر به وسیله پرولاکتین از غده هیپوفیز قدامی ترشح می‌شود.[۱۸]

اثر پروژسترون روی سیکل ماهانه جنسی: پروژسترون در زن غیرباردار به میزان بسیار کمی توسط سلول‌های فولیکولی تولید می‌شود، اما در زن باردار، پروژسترون به مقدار نسبتا زیادی به وسیله جسم زرد و جفت ترشح می‌شود. در اثر ترشح زیاد پروژسترون در دوران بارداری، تخمک‌گذاری متوقف شده و دوره‌های ماهانه جنسی زیر قطع می‌شوند.[۱۹]


بلوغ و نخستین قاعدگی
بلوغ به معنای شروع حیات جنسی بزرگسالی است و منارک[۲۰] به مفهوم آغاز چرخه قاعدگی می‌باشد. دوره بلوغ که به دلیل افزایش تدریجی ترشح هورمون گنادوتروپیک از هیپوفیز به وجود می‌آید، حدودا در سال هشتم زندگی شروع می‌شود و معمولا با شروع قاعدگی در دختران بین سنین ۱۱ تا ۱۶ سالگی به اوج خود می‌رسد.[۲۱]


یائسگی Menopause
یائسگی، به صورت آخرین دوره خون‌ریزی قاعدگی در خانم‌ها تعریف می‌شود. در این دوره از دست دادن پیشرونده عملکرد تخمدانی و انواعی از تغییرات اندوکرین(درون‌ریز)، سوماتیک و روانی وجود دارند. سن متوسط زنان در زمان قطع خون‌ریزی قاعدگی ۵۰ تا ۵۱ سالگی است. اما از حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی معمولا چرخه جنسی نامنظم شده و تخمک‌گذاری در بعضی از چرخه‌ها اتفاق نمی‌افتد. علت یائسگی، “فرسایش” تخمدان‌ها می‌باشد. در تمام طول حیات تولیدمثلی یک خانم، حدود ۴۰۰ فولیکول بالغ به شکل تخمک آزاد می‌شوند.[۲۲]


——————————————————————————–

[۱] Ovary
[2] . حائری روحانی، سیدعلی؛ فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز، تهران، سمت، ۱۳۸۲، چاپ پنجم، ص ۱۵۳٫
[۳] Ligamentum ovarii proprium
[4] Germinal
[5] . امامی میبدی، محمدعلی؛ آناتومی، تهران، سماط، ۱۳۸۲، چاپ ششم، ص ۲۳۲٫
[۶] . گایتون، آرتور؛ فیزیولوژی پزشکی، حوری سپهری، تهران، اندیشه رفیع، ۱۳۸۷، چاپ سوم، ص ۱۰۲۶٫
[۷] Granulose
[8] Theca internal
[9] Theca external
[10] . فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز، ص ۱۵۴٫
[۱۱] Stigma
[12] Corona radiate
[13] . فیزیولوژی پزشکی، ص ۱۰۲۸٫
[۱۴] . همان، ص ۱۰۲۸٫
[۱۵] . فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز، ص ۱۵۴٫
[۱۶] . فیزیولوژی پزشکی، ص ۱۰۳۰٫
[۱۷] . همان، ص ۱۰۳۰٫
[۱۸] . همان، ص ۱۰۳۲٫
[۱۹] . فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز، ص ۱۵۶٫
[۲۰] Menarche
[21] . فیزیولوژی پزشکی، ص ۱۰۳۶٫
[۲۲] . هاریسون، تنسلی؛ بیماری‌های غدد و متابولیسم، مراد علیزاده، تهران، سماط، ۱۳۸۰، چاپ اول، ص ۲۴۴،
hi dr!
     
  

 
۷ سوال در مورد پوست کودکان

پوست کودکان پوست حساسی است. با این وجود این پوست حساس هم مانند پوست آدم‌های بالغ در مواجهه با بسیاری شرایط فیزیکی قرار دارد که می‌تواند به آن آسیب برساند. اگر تازه مادر شده‌اید احتمالا سوالات بسیاری در رابطه با پوست فرزندتان دارید که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
۱ - چرا پوست کودکان حساس است؟برخلاف آنچه بسیاری از افراد گمان می‌کنند، پوست کودکان چند ساعت یا چند روز بعد از تولد کاملا تکامل پیدا می‌کند و دقیقا مانند پوست یک فرد بالغ کار می‌کند جز در ۳ مورد. مورد اول ملانوسیت‌ها یعنی سلول‌های تولید ملانین است که از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کنند. مورد دوم سیستم عروقی پوستی است که هنوز تکامل پیدا نکرده‌ است و مورد سوم رطوبت است که چون هنوز پوست کودکان نمی‌تواند به اندازه کافی عرق تولید کند در نتیجه پوست به اندازه کافی مرطوب نمی‌شود.

اما اینکه چرا گفته می‌شود پوست کودکان لطیف و حساس است برای آنکه پوست کودک و به ویژه نوزادان بیش از یک فراد بالغ به نسبت وزن به بدن در معرض آسیب است. به همین دلیل موادی که با پوست در ارتباط‌اند و نواحی‌ای از بدن که با بیرون ارتباط پیدا می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد چون مکانیسم‌ سم‌زدایی و کلیه‌ها به اندازه یک فرد بالغ در نوزادان کامل نیست و ممکن است بدن به راحتی سموم و مواد آلرژی‌زا را به خود جذب کند.

۲- آیا برخی نقاط بیش از سایر نقاط پوست، حساس است؟بله. قطر اپیدرم در برخی قسمت‌های بدن به ویژه پلک‌ها و بیضه نازک‌تر است. از سوی دیگر در کودکان باتکس به دلیل تماسی تدریجی با ترکیبات محرک ادرار و مدفوع و یک محیط گرم و مرطوب بیشتر در معرض آسیب است. وقتی پوست یک کودک تحریک شده و می‌سوزد راه برای ورود مولکول‌های شیمیایی و آلودگی‌ها باز می‌شود

.۳- آیا استفاده از شوینده‌ها کار صحیحی است؟استفاده از هر نوع شوینده‌ای برای کودکان نارس کار اشتباهی است اما برای کودکان عادی استفاده از محصولاتی که PH خنثی دارند توصیه می‌شود. شامپوها و صابون‌هایی که PH قلیایی دارند می‌توانند سبب پاک شدن چربی محافظتی روی پوست کودک شوند.از نظر متخصصان بهترین نوع شوینده‌ها برای کودکان شامپوهای مایع با PH خنثی یا کمی قلیایی است که در ضمن مرطوب‌کننده و بدون بو و بدون رنگ باشند.

با این حال آبکشی کامل پس از شست‌وشو الزامی است.در مورد سایر محصولات بهداشتی مانند کرم سوختگی باید گفت این کرم‌ها باید از ترکیب چربی، آب و اکسیدزینک درست شده باشند و خیلی چرب نباشند چون خود می‌تواند سبب التهاب پوست شود.

۴- شایع‌ترین بیماری پوستی میان کودکان چیست؟اگزما یا التهاب حاد پوست خشک از جمله بیماری‌های شایع پوستی نزد کودکان است و از هر ۵ کودک یک نفر از ۳ ماهگی تا ۶ سالگی به آن مبتلا می‌شود. دلیل بروز این اگزماها می‌تواند عفونت، دندان درآوردن، تغییر آب و هوا یا محل زندگی، واکسیناسیون یا استرس باشد.

خوشبختانه این بیماری خوش‌خیم بوده و به سادگی رفع خواهد شد.

۵- با کودک مبتلا به اگزمای پوستی چگونه باید برخورد کرد؟آب حمام و دست‌شویی باید ولرم حدود ۳۵ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد باشد. حمام روزانه بلااشکال است البته به شرطی که طولانی و بیش از ۵ دقیقه نباشد چون در این صورت می‌تواند سبب خشکی پوست شود.

باید از شامپوی مناسبی استفاده کرد و با دست به آرامی روی پوست کودک کشید و درنهایت خیلی آرام با پارچه‌ای نرم او را خشک کرد. کوتاه کردن مرتب ناخن‌ها ضروری است تا کودک پوست خود را نخراشد.

استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده سازگار و مناسب پوست کودک هم توصیه می‌شود.در رابطه با محیط باید گفت لازم است هوای اتاق کودک مرطوب بوده، زیاد گرم نباشد و حیوانات خانگی در آن رفت‌وآمد نداشته باشند و صد البته ساکنان نباید سیگار بکشند.

لباس‌هایی که با پوست در ارتباط مستقیم است باید از جنس کتان باشند و با شوینده‌ بدون فسفات شسته شوند. مراجعه به پزشک و استفاده از دارو نیز توصیه می‌شود.

۶- آیا لک‌های تولد را باید جدی گرفت؟حدود ۲۰ درصد از کودکان با لک یا لک‌هایی روی صورت و بدن متولد می‌شوند. این لک‌ها می‌تواند به رنگ بنفش در پایین کمر یا صورتی روی پلک، پیشانی، پشت گردن و… باشند. در صورتی که این لک‌‌ها کنار چشم یا دهان باشد به کمک لیزر می‌توان آنها را درمان کرد.

۷- آیا برداشتن خال در دوران کودکی کار صحیحی است؟خال‌ها ممکن است در اوایل سن کودکی یا اوایل بزرگسالی روی بدن نمایان شوند. احتمال بدخیم شدن آنها بسیار کم است. به همین دلیل پزشکان معمولا با برداشتن آنها موافقت نمی‌کنند مگر آنکه اندازه درشتی داشته باشند یا رنگشان تیره باشد.

منبع: Parents

salamatiran
hi dr!
     
  

 
جنین فریز شده ای بعد از ۲۰ سال با قرار گرفتن در رحم یک زن نابارور متولد شد

تولدجنینی بعد از ۲۰ سال !
جنین فریز شده ای بعد از ۲۰ سال با قرار گرفتن در رحم یک زن نابارور ۴۲ ساله متولد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان،به گفته متخصصان دانشکده پزشکی نورفولک ویرجینیا تا بحال هیچ جنین فریز شده ای تا این مدت با موفقیت منتقل و متولد نشده بود.
به گفته متخصصان، مادر این کودک مدت ۱۰ سال تحت درمان پزشکی قرار داشت و قادر به بچه دار شدن نبود و پس از آن جنین فریز شده ۱۹ سال و هفت ماهه متعلق به یک زوج ناشناس به رحم وی منتقل شد.

این نوزاد درماه می با وزن دو کیلو و ۷۸۰ گرم متولد شد.
گفتنی است، محققان احتمال می دهند که جنین های فریزشده تا ۴۰ سال هم قابلیت انتقال و تبدیل شدن به جنین سالم را داشته باشند
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 9 از 60:  « پیشین  1  ...  8  9  10  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA