انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 10 از 60:  « پیشین  1  ...  9  10  11  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
آنچه خانمها باید در مورد خوردن ماهی بدانند

مصرف ماهی بسار سودمند است. ماهی دارای پروتئین بالا و چربی پایینی است، اما مانند بسیاری از مواد غذایی مفید، ماهی نیز می‌تواند برای مصرف کننده مضراتی داشته باشد.

تقریبا” تمامی گونه‌های ماهیان در بدن خود انواعی از مواد آلوده کننده را دارند و وجود مواد آلوده کننده باعث اثراتی بر مصرف کننده‌گان می گذارد. یکی از این نوع مواد آلوده کننده متیل‌جیوه است.

متیل‌جیوه شکل سمی جیوه است که در اثر آلودگی‌های صنایع ابتدا به‌صورت جیوه آزاد شده و پس از ورود به منابع آبی به‌صورت متیل‌جیوه در می‌آید.

در محیط آبی، متیل جیوه وارد بدن آبزیان از جمله ماهیان می‌شود. تقریبا” تمامی ماهیان دارای مقدار کمی جیوه در بدن خود می‌باشند. مقدار بسیار کم متیل‌جیوه، تاثیری بر انسان ندارد اما در صورتی که مقدار آن در بدن افزایش یابد، باعث اثرات بسیار بدی بر انسان و بخصوص کودکان خواهد بود.

خوردن مقدار زیادی ماهی حاوی جیوه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر سلامت مادران باردار و فرزند آنها داشته باشد. متاسفانه وجود مواد آلوده‌کننده، دارای اثرات کوتاه مدت قابل مشاهد‌ه‌ای نیست و اثر خود را در دراز مدت بر فرد می‌گذارد.

مقدار کم جیوه، بر سیستم مغزی نوزادانی که در رحم مادر در حال شکل‌گیری هستند اثر منفی می‌گذارد. مقدار زیادتری از جیوه باعث اثرات شدیدی در رفتار کودکان می‌گردد و باعث اختلال در یادگیری آنها در سالهای بعد خواهد شد.

وزارت دارو و تغذیه ایالات متحده‌ آمریکا توصیه کرده که مادرانی که در یک سال آینده قصد بچه‌دار شدن را دارند، مادران حامله، مادرانی که در حال شیر دهی می‌باشند و کودکان زیر شش سال از مصرف ماهیان دارای مقدار زیادی متیل‌جیوه پرهیز کنند.

چگونه می‌توان خود را در برابر اثرات منفی خورد ماهی آلوده حفاظت کرد:

۱٫ از ماهیان کوچکتر و جوانتر استفاده کنید. زیرا ماهیان جوانتر و کوچکتر احتمال وجود جیوه درآنها کمتر است.

۲٫ از ماهیان لاغرتری استفاده نمایید. ماهیان چاق‌تر و با دارا بودن بافت چربی بیشتر امکان ذخیره جیوه در بدن آنها بیشتر است.

۳٫ از ماهیان گوشتخوار نظیر کوسه‌ماهیان استفاده نکنید. این ماهیان در مقایسه با ماهیانی که از منابع گیاهی تغذیه می‌کنند، دارای منابع بیشتری جیوه می‌باشند.
hi dr!
     
  

 
مصرف ریحان، ترخون، زیره و رازیانه باعث افزایش شیرمادر می‌شود

گیاهانی مانند ریحان، بادام زمینی، ترخون، زیره و رازیانه معطر خاصیت ضد نفخ داشته و با ورود به شیر مادر از دل درد کودک جلوگیری می‌کنند.
دکتر محمد حسین سیاح گفت: تعدادی از گیاهان با مکانیسم‌های مختلف و از طریق تحریک غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران می‌شوند.
وی تصریح کرد: ریحان جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است و رازیانه نیز همانند ریحان دارای همان خاصیت به اضافه هورمون‌های گیاهی است که از طریق تحریک با غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.
این متخصص کودکان در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: سیاه دانه نیز با خاصیت ضد درد، ضد سرطان، هضم کننده غذا، کاهش دهنده پرفشاری خون باعث افزایش شیر مادران می‌شود و مصرف روزانه ۲ گرم سیاه دانه بلامانع است که بهتر است دانه‌ها له شوند تا اثر آنها بیشتر شود.
تاکنون عوارض جانبی از سیاه دانه مشاهده نشده و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‌شود.
دکتر سیاح گفت: سیب‌زمینی هم برای مادر، مقوی و سالم است و مهمترین اثر آن ضد درد، ضد میکروب، خواب آور، خلط آور و ادرارآور بودن برای کودک است.

==================================

ویتامین " د " ( D ) از زنان چاق در برابر سرطان آندومتریال محافظت می‌کند

متخصصان می‌گویند: ویتامین د برای محافظت از زنان چاق در برابر سرطان آندومتریال مفید است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان مرکز سرطان فراگیر جورج تاون لومباردی با انجام آزمایشاتی روی حیوانات آزمایشگاهی دریافتند: اگر موش‌های چاق از مکمل‌های ویتامین د مصرف کنند، احتمال ابتلا به سرطان آندومتریال در آنها ۲۵ درصد است در حالی که در صورت عدم مصرف این مکمل‌ها خطر ابتلا به این سرطان تا ۶۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی، این متخصصان تاکید کردند که برای موش‌هایی که وزن عادی دارند ویتامین د در این زمینه نقش پیشگیرانه و محافظتی ندارد.

بر اساس آمار موجود، سرطان آندومتر رحم که در لایه‌های سطحی رحم ایجاد می‌شود، چهارمین سرطان شایع در بین زنان آمریکایی است و هر سال ۴۲ هزار مورد جدید ابتلا به این سرطان تشخیص داده می‌شوند.
hi dr!
     
  

 
چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم

سینه از انواع غدد مترشحه می باشد که وظیفه آن تولید شـیـر اسـت. شیـر در قسـمـت نـرم و دالـبـر مـانــند سینه درست شده و توسط مجاری لوله ای شکل بــسمت نوک سینه ها هدایت می شود.

مانند سایر سلول های بدن سینه نیز بــطور متناوب رشد کــرده و زمانی را نیز به استراحت می پردازد. دوره رشد و اسـتراحت توسط ژنهایی که در مغز قرار گرفته اند کنترل و اداره می شـونـد. هنـگامیکه ژنها دارای عملکرد مناسبی باشــند به خوبی توانایی کنترل رشد سلولها را دارند اما زمـانیکه در عملکرد آنها نوعی ناهنجاری و یا بی قاعدگی بروز کند تسلط خود را بر روی رشد سلول ها از دست می دهند.

سرطان سینه در اثر رشد نابهنجار سلول های سینه به وجود می آید

سرطان به بافت طبیعی سینه وارد می شود، همچنین توانایی انتشار در سایر نقاط بدن را نیز دارد. سرطان به دلیل عدم عملکرد صحیح ژنها ایجاد می شود و تنها ۱۰-۱۵ درصد سرطان ها مادرزادی و موروثی هستند و ۹۰ درصد دیگر به افزایش سن و نوع زندگی افراد بستگی دارند.

سرطان سینه از انواع بیماری های شایع در خانم ها می باشد. بر طبق آمار در سال ۲۰۰۵ در حدود ۲۱۶۰۰۰ نفر مبتلا به نوع حاد و ۵۹۳۹۰ نقر نیز دارای نوع مزمن آن می بوده اند. در هر خانمی ریسک ابتلا به سرطان سینه وجود دارد و این به نوعی جزء مشکلات خانم بودن به شما می رود. اما اگر نسبت به علائم آن آگاه باشید می توانید با دید بازتری نسبت به این قضیه برخورد کنید و خود را در مقابل آن ایمن کنید.

تصورات نادرست در مورد این بیماری

ریسک ابتلا به این بیماری تا چه اندازه شدید است؟ کدام شیوه درمان مناسب است؟ آیا مصرف داروهای ضد تعرق در ایجاد سرطان سینه نقش دارند؟

اگر نسبت به موضوعی آگاهی نداشته باشید ممکن است گیج و سردرگم شوید. اطلاعات نادرست نیز شما را از تشخیص به موقع و همچنین جلوگیری از رشد آن باز می دارد. پس خوب است تا به اطلاعات و آگاهی خود در این زمینه بیفزایید.

در این قسمت ۱۰ تصور غلط رایج در مورد سرطان سینه ذکر شده است

۱- این سرطان تنها در سالخوردگان بروز می کند

با افزایش سن ریسک ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد اما اینطور نیست که تنها خانم های مسن گرفتار این بیماری شوند. ریسک بروز این بیماری از آغاز تولد تا سن ۳۹ سالگی ۱ نفر از هر ۲۳۱ نفر تخمین زده شده است یعنی در حدود ۵/۰ درصد از کل افراد به این سرطان مبتلا می شوند. در سن ۴۰-۵۹ سالگی این رقم ۱ به ۲۵ است ( برابر با ۴ درصد) و در سن ۶۰-۷۹ سالگی ۱ به ۱۵ می باشد ( برابر با ۷ درصد). فرض کنید که شما تا سن ۹۰ سالگی هم زندگی کنید در یک چنین شرایطی رقم فوق ۱ به ۸ است ، یعنی رشدی بالغ بر ۵/۱۲ درصد.

۲- اگر فاکتورهای ریسک را داشته باشید، بدون شک دچار این بیماری خواهید شد
دارا بودن یکی از فاکتورهای بیماری دلیل محکمی برای ابتلا به این بیماری محسوب نمی شود. این بیماری تنها در ۶۰-۸۰ درصد از زنانی که ناهنجاریهای ژنتیکی مختلفی را به صورت موروثی دریافت می کنند، بروز می کند و ۲۰-۶۰ درصد آنان نیز سراسر زندگی خود را بدون وجود سرطان سینه سپری می کنند.

۳- اگر در خانواده شما پیش زمینه سرطان نباشد بنابراین شما از خطر ابتلا به آن در امان هستید

اما نه، اینطور نیست!

ریسک ابتلا به سرطان سینه در هر زنی وجود دارد. در حدود ۸۰ درصد از کل بیماران سرطانی هیچ گونه پیش زمینه ای از بیماری در خانواده خود نداشتند. فرسوده شدن و افزایش سن نیز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. درصد بروز بیماری در زنانی که پیش زمینه سرطان در خانواده آنها وجود دارد ممکن است تا اندازه ای کم و یا زیاد و یا اصلا هیچ گونه تفاوتی پیدا نکند. اما اگر باز هم نگران هستید می توانید با یک پزشک و یا یک متخصص ژنتیک مشورت کنید.

۴- پیش زمینه وجود سرطان تنها باید از سمت خانواده مادری در نظر گرفته شود
وجود سرطان در خانواده مادری و پدری به یک اندازه بر روی فرد تاثیر می گذارد به این دلیل که نیمی از ژن ها از طریق مادر و نیمی دیگر از سوی پدر به شخص منتقل می شوند. اما درصد انتقال بیماری به فرزند از سوی مردی که دارای نا هنجاری های ژنتیکی است به مراتب کمتر از یک زن با همان خصوصیات ژنتیکی می باشد. برای وجود سرطان سینه در خانواده پدری شما می بایست در مورد زنان خانواده تحقیق کنید.

۵- استفاده از داروهای ضد تعرق باعث ایجاد سرطان سینه می شود
هیچ دلیل علمی قطعی برای سرطان زا بودن داروهای کاهش دهنده تعرق و مواد بوبر زیر بغل وجود ندارد و ارتباط تصور شده بر اساس اطلاعات نادرست از آناتومی بدن و همچنین سرطان می باشد.
۶- قرص های ضد بارداری باعث ایجاد سرطان سینه می شوند
قرص های جدید ضد بارداری دارای دوز پایینی از هورمون های استروژن و پروژسترون می باشند و هیچ مشکلی را برای شخص مصرف کننده ایجاد نمی کنند. اما قرص های ضدحاملگی که در گذشته مصرف می شدند در بعضی موارد به میزان بسیار کمی ریسک ابتلا به سرطان را در افراد مصرف کننده زیاد می کردند. افزودنی است که قرص های جدید ضد بارداری تا حدودی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نیز کاهش می دهند.

۷- استفاده از غذاهای پرچرب باعث ایجاد سرطان سینه می شود
بررسی ها و مطالعات در این زمینه تا کنون قادر به تشخیص ارتباط بین غذاهای پر چرب و سرطان سینه نبوده است اما مطالعات مداوم برای روشن شدن این مطلب همچنان ادامه دارد. البته باید توجه داشت که پرهیز از غذاهای پرچرب خالی از لطف نبوده و مزایای بی شماری را به در بر دارد: کاهش کلسترول بد خون (لیپوپروتئین هایی با تراکم کم)، افزایش کلسترول خوب خون ( لیپو پروتئین های متراکم)، باز کردن فضای خالی در رژیم غذایی برای استفاده از غذاهای سالم و همچنین کنترل وزن. چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه می باشد، زیرا چربی ها خود یکی از عوامل افزایش دهنده استروژن می باشند، هنگامیکه استروژن بیش از اندازه طبیعی ترشح شود به خارج از تخمدان ریخته شده و سطح هورمون در تمام نقاط بدن افزایش پیدا میکند که این امر باعث ایجاد سرطان در نقاط مختلف می شود. اگر واقعا دارای اضافه وزن هستید و یا گرایش شدیدی به سمت چاقی در شما وجود دارد، برای شما پرهیز از غذاهای پرچرب گزینه خوبی محسوب می شود.

۸- تست ماهانه سینه ها توسط خود فرد بهترین راه تشخیص سرطان سینه است
مطمئن ترین و معتبرترین راه برای تشخیص سرطان سینه عکسبرداری و ماموگرافی می باشد. ماموگرافی سرطان را در کوتاهترین بازه زمانی هنگامیکه هنوزقابل درمان است ، تشخیص می دهد. هنگامیکه سرطان با دست ها قابل تشخیص باشد آنقدر بزرگ شده که چندان نمی توان به درمان آن امیدوار بود. البته ما منکر اهمیت چک کردن سینه ها توسط خود شخص و یا مشاور درمانی نیستیم، ۲۵ درصد سرطان های سینه از همین طریق شناسایی می شوند. ۳۵ درصد نیز از طریق ماموگرافی و ۴۰ درصد بقیه نیز هم از طریق تست شخصی و هم از طریق ماموگرافی تشخیص داده می شوند.

۹- کسانی که ریسک بالایی در ابتلا به سرطان سینه دارند قادر به انجام هیچ گونه کاری در این خصوص نمی باشند
چندین راه متفاوت برای کاهش- اما نه حذف به طور کامل- ابتلا به سرطان سینه در خانم هایی که ریسک بالایی دارند وجود دارد. این گزینه ها عبارتند از : تغییر در راه و رسم زندگی، کم کردن استفاده از مشروبات الکلی، عدم استفاده از سیگار، ورزش کردن، انجام حرکات مدیتیشن و تمدد اعصاب . در مواردی که خطرات ناشی از بیماری بسیار زیاد است عمل جراحی می تواند مفید واقع شود. جراحی نیز انواع مختلفی دارد که از جمله آن برداشتن قسمت کوچکی از سینه و یا برداشتن کل تخمدان اشاره نمود. البته پیش از انجام چنین اموری شما می باست درصد ریسک خود را توسط یک پزشک متخصص تخمین بزنید.

۱۰- با تشخیص سرطان سینه در بدن حکم مرگ شما صادر می شود
۸۰ درصد از زنانی که دارای سرطان سینه بودند هیچ گونه علائمی در آنها بروز نمی کند (هیچ غده سرطانی در سینه و یا سایر گره های لنفاوی متصل به سینه یافت نمی شود) علاوه بر این ۸۰ درصد بیماران نیز در حدود ۵ سال و یا بیشتر قادر به ادامه زندگی بودند. حتی افرادی که دارای علائم سرطان نیز هستند برای مدت زمانی طولانی و بدون بروز هیچ مشکلی می توانند به زندگی خود ادامه دهند. همچنین باید توجه داشت که با پیشرفت علم پزشکی همواره داروهای امید بخش تازه ای وارد بازار می شود.
۱۰ نمونه از بهترین راه های پیشگیری از سرطان سینه

۱- در تست پزشکی سالانه خود، از پزشکتان بخواهید که ریسک ابتلا به سرطان سینه را در شما محاسبه کند. در حال حاضر چندین وب سایت به صورت آن لاین آماده ارائه چنین خدماتی هستند. یکی از این سایت ها:

www.breastcancerprevention.com

می باشد که سایت رسمی کمیته جلوگیری از سرطان سینه است.

۲- اگر از ریسک متوسطی در ابتلا به بیماری برخوردار هستید، هر ماه سینه خود را به طور شخصی چک کنید. بهتر است این کار را از ۲۰ سالگی شروع کنید. از سن ۲۰-۳۹ سالگی نیز هر ۳ سال یکبار به کلینیک های تخصصی مراجعه کرده و از سلامت خود آگاه شوید و از سن ۴۰ سال به بالا میبایست هر سال این کار را انجام داده و علاوه بر این ماموگرافی نیز انجام دهید.

۳- اگر ریسک شما در ابتلا به این بیماری بالا است می بایست در مورد چگونگی انجام آزمایشات و فاصله زمانی بین آنها با پزشک متخصص مشورت کنید.

۴- افرادی که دارای ریسک بالا هستند می بایست به عضویت یکی از کلنیک های درمانی درآیند تا در صورت بروز بیماری درمان سریعا آغاز شود.

۵- وزن بدن خود را همواره متعادل نگاه دارید، هنگامیکه به سن شما افزوده می شود باید میزان کالری را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و زمان ورزش و نرمش را زیاد کنید.

۶-در طول روز در ۶ وعده غذایی از میوه ها و سبزیهای تازه استفاده کنید. البته اگر این تعداد را به ۹ مرتبه در روز افزایش دهید کار بی نظیری را انجام داده اید.

۷-به دنبال راههایی باشید که بدن شما را همواره به فعالیت وادارند چه در محیط کار، چه در خانه و چه اوقات فراغت.

۸- اگر جزء افراد سیگاری هستید، همین حالا کشیدن سیگار را متوقف کنید.

۹-اگر مادر، خواهر و یا دختر شما سرطان سینه دارند نزد مشاور ژنتیکی رفته و آزمایشات اولیه را انجام دهید.

۱۰- اگر در تست ژنتیک معلوم شد که شما حامل ژن جهش یافته سرطان نوع ۱ یا ۲ هستید با پزشک خود در مورد روش های پیشگیری و درمان مشورت کنید. ابتدا می توانید از داروها و در نهایت شیمی درمانی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شیوه های درمان بسیار گسترده اند.
hi dr!
     
  

 
وزیر بهداشت: ۴۲ دستگاه سنجش شنوایی دراختیار مراکز زنان و مامایی دانشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۴۲ دستگاه سنجش شنوایی در اختیار مراکز زنان و مامایی دانشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد که برای پیشگیری و خدمت ویژه به کودکان و مردم و اصلاح در هزینه‌ها اهداء این دستگاه مفید خواهد بود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم آغاز رسمی غربالگری نوزادان سراسر کشور با تبریک روز جهانی ناشنوایان، افزود: زبان و گفتار یک موهبت الهی است که انسان بوسیله آن می‌تواند عظمت خداوند را سجده کند و بوسیله این موهبت الهی با یکدیگر ارتباطات انسانی برقرار می‌کنیم و از همین رو زبان حرف اول را می‌زند.

وز یربهداشت تصریح کرد: ما هم مثل سایر کشورهای دنیا از مسائل مربوط به کم‌شنوایی و ناشنوایی رنج می‌بریم، البته در دولت نهم و دهم گام‌های موثری در زمینه درمان ناشنوایی و کم شنوایی توسط حلزون شنوایی برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت رییس جمهور سالیانه ۴۰ میلیارد ریال به موضوع درمان ناشنوایان و دستگاه حلزون شنوایی اختصاص یافته است و حدود ۲۰۰ نفر را از این طریق درمان می‌کنیم و حدود ۱۶۰۰ نفر نیز در نوبت درمان هستند که امیدواریم با عنایت بیشتر رییس جمهور بتوانیم تمام این افراد را از این دستگاه‌ها بهره مند کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به ساخت دستگاه سنجش شنوایی نوزادان توسط متخصصان و امکانات داخلی با حمایت مرکز فناوری‌های ریاست جمهور و دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: حدود ۴۲ دستگاه سنجش شنوایی در اختیار مراکز زنان و مامایی دانشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد که برای پیشگیری و خدمت ویژه به کودکان و مردم و اصلاح در هزینه‌ها اهداء این دستگاه، مفید خواهد بود.

وی در ادامه تعداد ازدواج‌های فامیلی در کشور را حدود۲۰ تا۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: در کشور ما حدود۲۰ الی۳۰ درصد ازدواج‌ها فامیلی هستند که در این میان براساس آمارها و تحقیق‌ها حدود ۶۲ درصد از افرادی که دچار ناشنوایی و کم شنوایی می‌شوند بر اثر ازدواج فامیلی است و این موضوع نیازمند آموزش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوان با استفاده از فناوری‌های نوین، تعداد بیشتری از این دستگاه را در سراسر کشور توزیع کرد.
hi dr!
     
  

 
یائسگی زودرس احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

زنانی که قبل از سن ۴۶ سالگی یائسه می‌شوند، دو برابر بیشتر از سایرین احتمال خطر حملات قلبی، سکته و بیماری‌های قلبی و عروقی را دارا هستند.
افرادی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند تا سن ۵۵ سال بسته به روش درمانی هورمونی می‌توانند شرایط بهتری را به دست آورند اما بعد از این سن، تقریبا ۶ درصد از زنان به بعضی از مشکلات قلبی دچار می‌شوند.

در حالی که میانگین سن ورود به یائسگی برای زنان ۵۱ سال است، بنابراین یائسگی در اوایل دهه چهارم زندگی غیرمعمول است. همچنین با توجه به این که بسیاری باور دارند این اتفاق ناخوشایند است از سوی دیگر، مشخص شده است که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته را افزایش دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، یک مطالعه جدید نشان داد: زنانی که قبل از سن ۴۶ سالگی یائسه می‌شوند، دو برابر بیشتر از سایرین احتمال خطر حملات قلبی، سکته و بیماری‌های قلبی و عروقی را دارا هستند.

بر این اساس، مطالعه روی دو هزار و ۵۰۰ زن ۴۵ تا ۴۸ ساله مشخص کرد: افرادی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند تا سن ۵۵ سال بسته به روش درمانی هورمونی می‌توانند شرایط بهتری را به دست آورند اما بعد از این سن، تقریبا ۶ درصد از زنان به بعضی از مشکلات قلبی دچار می‌شوند.

به هر حال محققان اعلام کردند: در حالی که یافته‌ها نشان می‌دهند، تغییرات سنی در یائسگی می‌تواند در بروز خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ها موثر باشد اما به طور کامل نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که یائسگی زودرس موجب بیماری‌های قلبی در آینده می‌شود.

طبق این گزارش، از هر ۴ زن یک نفر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند.

==========================

چگونه خانمها ، یائسگی بدون دردسرهای اضافه داشته باشند

رژیم غذایی افراد مختلف در سنین مختلف و با شروع هر مرحله از زندگی با هم متفاوت است. برای حفظ سلامتی و کارایی و همچنین از دست نرفتن حس شادابی با رعایت عاداتی که مرتبط با سلامت ما هستند می‌‌توان نشاط جسمانی و روانی را همچنان پایدار نگهداشت.
توصیه‌های غذایی دوران یایسگیدر دوران یایسگی نیاز به مصرف آب و مایعات بیشتر می‌‌شود. چرا که خانم یایسه بسیار مستعد کم آبی است. بنابراین باید سعی کند تا حس تشنگی خود را حساس کرده و با کوچک‌ترین خشکی دهان آب بنوشد تا دچار کم آبی نشود. کلسیم و ویتامین دکلسیم برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. در زمان یایسگی استقامت استخوان افراد نشانگر شیوه زندگی آنان قبل ازدوران یایسگی است.

استخوان‌های زنانی که در رژیم غذایی شان مقدار کافی کلسیم وجود نداشته شکننده است که این خطر بعد از یایسگی حادتر شده زیرا استروژن بر مقاومت استخوان‌ها می‌‌افزاید. گرچه زنان نمی‌توانند کمبود کلسیم دوران قبل از یایسگی را جبران کنند ولی تلاش برای بازسازی استخوان‌ها می‌‌تواند تا حدی کمک کننده باشد. در دوران قبل از یایسگی خانم‌ها باید روزانه ۵ می‌لی گرم کلسیم مصرف کنند در این سن یعنی ۵۰ تا ۷۰ سالگی نیاز به کلسیم دو برابر می‌‌شود.

بنابراین خانمی‌ که در سن یایسگی قرار دارد لازم است که روزانه سه وعده غذایی از مواد لبنی کم چرب مصرف کند. بهترین منابع کلسیم شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی کم چرب، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، براکلی است. همچنین ویتامین D برای جذب کلسیم و استخوان‌سازی بسیار ضروری است و کمبود ویتامین D و در معرض نور خورشید نبودن در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌‌کند.

ویتامین خانواده گروه B از جمله B 1 و B 2، اسید فولیک برای جبران کم خونی‌های احتمالی و B 12 برای کم خونی مگالوبلاستیک لازم است. بنابراین مصرف گوشت قرمز بدون چربی حتما باید در رژیم غذایی این افراد باشد. سویا: سویا دارای ماده‌ای به نام فیتواستروژن است که شبیه استروژن بوده و ممکن است گرگرفتگی و دیگر علایم یایسگی را کاهش می‌‌دهد.. اما تحقیقات نشان داده است که تاثیر چندانی در جلوگیری از عوارض یایسگی ندارد. میزان مصرف سویا در این دوران باید به اندازه ۳۰ گرم باشد و بیشتر از آن توصیه نمی‌شود.

در زنان ژاپنی و شرق آسیا که روزانه سویا و محصولات آن را بیشتر مصرف می‌‌کنند علایم یایسگی کمتر از دیگر زنانی است که این مواد را مصرف نمی‌کنند. زنان ایرانی که سابقه مصرف سویا ندارند مصرف بیش از اندازه سویا نه تنها مفید نیست حتی ممکن است مشکلات ذهنی و شناختی هم ایجاد کند و زمینه‌ساز سرطان پستان هم باشد. مصرف شیر سویا نیز توصیه نمی‌شود. چون در این دوران مصرف شیر و لبنیات کمتر است بهتر است از شیر و ماست و دوغ طبیعی و کم چرب استفاده شود.

یک لیوان شیر کم چرب معادل ۲۵۰ تا ۲۸۰ گرم کلسیم دارد که ۵۰ درصد آن جذب می‌‌شود. در حالی که نیاز به کلسیم روزانه چون ۱ تا ۳/۱ گرم است. ۱ لیوان شیر سویا حداکثر ۱۲۰ می‌لی گرم کلسیم دارد که بیشتر آن هم جذب نمی‌شود. بنابراین مصرف ۳ تا ۴ لیوان ماست و شیر کم چرب بهتر است. ۳ لیوان دوغ معادل ۱ لیوان شیر یا ماست است.
فیبر: یکی از بیماری‌های شایع دوران یایسگی یبوست است که درمان این مشکل نیز مصرف می‌وه و سبزی و غلات کامل و فیبرهاست. رژیم‌های غذایی مملو از فیبر نه تنها برای سلامتی دستگاه‌هاضمه و قلب مفید است بلکه برای کاهش گرگرفتگی نیز موثر می‌‌باشد. فیبر در غلات سبوس دار و سبزیجات وجود دارد

مصرف غذاهای کم چرب: چربیها نسبت به کربوهیدراتها و پروتئین‌ها مقدار کالری بیشتری دارند و هر گرم چربی ۹ کالری دارد بهتر است مقدار مصرف چربی‌های دریافتی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باشد. منبع این مواد نیز ماهی و می‌گوی کبابی و بخار پز است و نه سرخ شده.

webmd

salamatiran
hi dr!
     
  

 
مردانی که مشکل ناباروری دارند، نباید از دوش آب گرم و سونا استفاده کنند

اگر بچه می خواهید سونا نروید!
رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی گفت: مردانی که مشکل ناباروری دارند، نباید از دوش آب گرم و سونا استفاده کنند.
به گزارش سلامتیران، دکتر مریم کاشانیان افزود: عفونت دستگاه تناسلی و بیماری اوریون آلودگی بیضه‌ها را به همراه دارد و ضربات وارده به بیضه، استرس شدید در زندگی و سوءتغذیه نیز موجب کاهش تولید اسپرم و ناباروری می‌شود. وی ادامه داد: حشره‌کش‌ها، سموم آفت کش، مواد شیمیایی سمی و حلال‌های آلی، سرب، تشعشعات یونیزه و فلزات سنگین موجب کاهش قدرت باروری در مردان می‌شوند.

رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی تاکید کرد: شایع‌ترین علت ناباروری در مردان عدم توانایی آنان در تولید تعداد کافی اسپرم‌های سالم است. یک مرد سالم باید در هر بار میزان معینی (بین ۱۲۰ تا ۶۰۰ میلیون) اسپرم تولید ‌کند. اگر تعداد اسپرم خارج شده کمتر از حد طبیعی باشد، فرد در خطر ناباروری قرار دارد.

دکتر کاشانیان اضافه کرد: کشیدن سیگار، استفاده دراز مدت حشیش و مصرف بیش از حد الکل موجب کاهش تعداد اسپرم و تحرک ضعیف می‌شود و فعالیت شدید بدنی نیز موجب کاهش تولید اسپرم در مردان خواهد شد. وی یادآور شد: کمبود ویتامین C موجب می‌شود که اسپرم‌ها به هم بچسبند و این حالت موجب ناباروری در مردان می‌شود.

بعضی از آنتی بیوتیک‌ها نیز به طور موقت موجب کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها در مردان می‌شوند. رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی اضافه کرد: مردانی که در محیط شغلی خود با این مواد سر و کار دارند، باید از پوشش‌ها و ماسک‌های محافظ استفاده کنند. سوء تغذیه و مصرف ناکافی غذاهای ضروری موجب اختلال در تولید و کار اسپرم‌ها می‌شود.

رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی اظهار داشت: بیضه‌ها نباید زیاد گرم شوند و مردانی که مشکل ناباروری دارند، نباید از دوش آب گرم و سونا استفاده کنند و همچنین کار در محیط گرم برای آنها مفید نیست.

وی در خاتمه تاکید کرد: حدود۵۰ درصد نازایی‌ها از ناحیه مردان است اما همچنان بیشترین تأکید در بررسی علل ناباروری روی زن‌ها انجام می‌شود و این در حالی است که برای پی بردن به علت نازایی هم زن و مرد باید از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی دقیق قرار گیرند.
hi dr!
     
  

 
غذاهایی که نباید در دوران حاملگی مصرف شوند

زنان باردار می‌توانند از خوردن خیلی از غذاها لذت ببرند اما برخی غذاها باید در این دوران با احتیاط مصرف شوند یا از خوردن‌ آنها پرهیز شود.
جگر و سایر امعاء و احشاء گوسفند و گاواگر چه جگر و مواد تهیه شده از احشاء حیوانات مثل سوسیس، دارای آهن و فولات هستند این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. ۱۰۰ گرم از این مواد حاوی ۱۳ هزار تا ۴۰ هزار گرم ویتامین A است که بیش از ۱۸ بار بیش از نیاز زن باردار است.

مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه اول بارداری مضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستند باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند مثل جگر، روغن‌هایی که از کبد حیوانات تهیه می‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.

البته لازم نیست که از سایر غذاها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر، ماهی چرب، تخم‌مرغ و غذاهایی با بتاکاروتن مثل هویج، میوه‌های قرمز و نارنجی و سبزیجات و سبزیجات برگ‌سبز.مغز حیواناتاز همه انواع مغزهای حیوانا در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌های مضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.

اگر چه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه به آنفلوآنزا در مادر می‌شود، این بیماری می‌تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط، مرده‌زایی یا بیماری‌های شدید در نوزاد متولد شده، شود.تخم‌مرغ خام یا عسلیتخم‌مرغ کاملا نپخته (عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ هستند مثل سس مایونز خانگی و بستنی‌های غیرپاستوریزه نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود.

غذاهای نپخته یا سردبسیار مهم است که مطمئن شوید که غذاها کاملا نپخته‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند طوری که بخار از آنها خارج شود.گوشت و مرغ خامتوکسوپلاسموزیس بیماری نادری است که توسط نوعی انگل که در گوشت خام وجود دارد ایجاد می‌شود.

این می‌تواند برای جنین مضر باشد و در بسیاری مواقع سبب نابینایی و مشکلات ذهنی و عقب‌افتادگی در جنین شود. بنابراین زنان باردار باید از خوردن گوشت خام و نپخته پرهیز کنند.الکل توکسوپلاسموز ممکن است همچنین در مدفوع گربه وجود داشته باشد بنابراین به زنان بارداری که از حیوانات نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود که هنگام خالی کردن مدفوع گربه حتما دست‌کش بپوشند.

پختن خوب و کامل گوشت و مرغ می‌تواند خطر سالمونلا را کاهش دهد.شیر غیر پاستوریزه مادر باردار باید از خوردن همه شیرهای غیرپاستوریزه اعم از شیر گاو، بز و شیر شتر خودداری کند، شیر بز هم می‌تواند عاملی برای افزایش خطر توکسوپلاسموز باشد.

الکل : مادر باردار باید به طور کامل از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهیزد مخصوصا در اوایل بارداری.کافئین اگر چه لازم نیست به طور کلی از موادغذایی حاوی کافئین خودداری کرد به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف کافئین در آنها بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز نباشد.

مصرف کافئین به میزان زیاد سبب کاهش وزن نوزاد و گاهی سقط می‌شود.بادام‌زمینیبرای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادام‌زمینی بهتر است مادر کودک، پدر یا خواهر و برادر سابقه حساسیت به بادام‌زمینی دارند یعنی تاریخچه تب یونجه، آسم، اگزما یا سایر آلرژی‌ها، مادر باید از بادام‌زمینی و محصولات حاوی بادام‌زمینی در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کند.
hi dr!
     
  

 
افزایش سرطان سینه با بالا رفتن سن ازدواج

این مساله شاید در نگاه اول شایع نباشد، اما با توجه به تغییر فرم زندگی، بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن افزایش سن بارداری در آینده، تعداد بیشتری از زنان در دوران بارداری به سرطان سینه مبتلا خواهند شد.



دکتر غلامرضا توگه در گفتگو با ایسنا با بیان این که احتمال بروز سرطان سینه در زمان بارداری و شیردهی در زنان زیر ۳۰ سال، ۱۰ تا ۲۰ درصد است، گفت: اگر بیماری در ۳ ماهه اول تشخیص داده شود سقط جنین انجام می شود اما در ۳ ماهه دوم بارداری، ادامه درمان مانعی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رایج ترین روش درمانی تصریح کرد: متداول ترین روش درمان سقط درمانی است.

اگر سرطان در ۳ ماهه اول بارداری تشخیص داده شود بهتر است جنین سقط و بعد از آن پروسه درمان طی شود، اما اگر بیماری بعد از ۳ ماهه اول بارداری تشخیص داده شود از سقط استفاده نمی کنیم؛ چرا که وجود جنین در ادامه دوره درمان مشکلی ندارد.

دکتر توگه تاکید کرد: زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی به سرطان مبتلا می شوند باید طی ۲سال تحت نظر باشند و طبق نظر پزشک معالج، هورمون درمانی قطع و اجازه بارداری به فرد داده می شود که طی این ۲ سال جلوگیری از بارداری ضروری است.
hi dr!
     
  

 
نیمی از مبتلایان به سرطان سینه در ایران زیر ۵۰ سال هستند

عضو کمیته علمی سومین کنگره سراسری سرطان سینه گفت که سن ابتلا به سرطان سینه در زنان ایرانی کمتر از کشورهای غربی است و در حال حاضر نیمی از مبتلایان به سرطان سینه در ایران زیر ۵۰ سال هستند.



دکتر “ایرج حریرچی” روز چهارشنبه همزمان با گشایش سومین کنگره سراسری سرطان سینه در بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته دنیا تنها بین ۱۵ تا ۲۲ درصد موارد ابتلا به سرطان سینه زیر ۵۰ سال هستند.

وی گفت: هم اکنون ۲۳ درصد از سرطان های کشور مربوط به سرطان سینه است و در بسیاری از موارد بیماری در مراحل پبشرفته تومور سرطانی تشخیص داده می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر نقش آموزش و ارتقای آگاهی جامعه در مورد سرطان سینه خاطرنشان کرد : در صورت تشخیص به موقع ،سرطان سینه با روش های درمانی موجود قابل درمان است به طوری که ۶۶ الی ۷۵ درصد مرگ و میر های ناشی از سرطان سینه را تنها با ارتقای آگاهی در جهت تشخیص به موقع ، می توان کاهش داد.
وی تاکید کرد : موارد ابتلا به سرطان سینه در ۴۰ سال اخیر در تمام دنیا رو به افزایش بوده است و این افزایش شیوع در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته سرعت بیشتری دارد و پیش بینی می شود تا دو یا سه دهه آینده ، شمار مبتلایان به سرطان سینه در مقایسه با زمان فعلی بسیار بیشتر شود.
به گفته این متخصص عواملی همچون تغییر عادات غذایی، تغییر در شیوه زندگی، تولد بچه اول در سنین بالاتر، شیر دادن کمتر، بلوغ زودرس دختران، کم تحرکی، سیگار و الکل از عوامل ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان سینه هستند .
عضو کمیته علمی سومین کنگره سراسری سرطان سینه افزود:تنها با اختصاص بودجه های تحقیقاتی بیشتر در خصوص سرطان سینه ، بررسی وضعیت سرطان سینه در کشور و نگاه به تجارب سایر کشورهای پیشرفته دنیا در مقابله با سرطان می توان به راهکاری در جهت کاهش و یا کنترل وضعیت سرطان سینه در کشور دست یافت.
سومین کنگره سراسری سرطان سینه با هدف معرفی و بررسی پژوهش های انجام شده در زمینه های مختلف پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی بیماران امروز (چهارشنبه) در بیمارستان امام خمینی( ره ) گشایش یافت .
در این کنگره که تا روز جمعه ۱۱ تیرماه ادامه دارد، ۳۹ مقاله به صورت سخنرانی و ۸۴ مقاله به صورت پوستر ارایه می شود .
hi dr!
     
  

 
عامل بروز افسردگی پس از زایمان کشف شد

دانشمندان در کشفی که می تواند به ارائه شیوه ای برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی پس از زایمان منجر شود، ادعا می کنند دلیل بروز این مشکل را شناسایی کرده اند.

سه چهارم زنانی که به تازگی مادر شده اند اندکی پس از زایمان دچار احساس ناراحتی تغییر حالات روحی، احساس غم، تشویش و کاهش اشتها می شوند که به این مشکلات افسردگی پس از زایمان می گویند.

اکنون دانشمندان مرکز علوم مغزی و شناختی انسانی در لایپزیک آلمان دریافته اند، کاهش شدید میزان استروژن پس از تولد، موجب آزاد سازی آنزیمی در مغز می شود که تولید مواد شیمیایی که داشتن احساس خوب را به همراه دارد متوقف می کند.

“جولیا ساچر” مجری این تحقیقات می گوید: بررسیهای ما می تواند از افسردگی شدید پس از زایمان پیشگیری کند. این مطالعات می تواند در روند پیشگیری و درمان افسردگی پس از زایمان در آینده موثر واقع شود.

تحقیقات پیشین نشان داده است که در سه تا چهار روز نخست پس از زایمان میزان استروژن تا هزار برابر کاهش می یابد.

اما بررسی های جدید نشان داد نسبت به میزان کاهش استروژن، میزان آنزیمی موسوم به “monoamine oxidase A” در مغز به طور چشمگیری افزایش می یابد.

محققان می گویند این آنزیم می تواند سروتونین و دوپامین را تجزیه کند. این دو هورمون موجب رضایت و خشنودی می شوند. کاهش میزان این هورمون ها در خون، می تواند خطر افسردگی را در پی داشته باشد.

آنها در تحقیقات خود با بررسی ۱۰۰ زن در طول دوران بارداری و اوایل زایمان دریافتند میزان آنزیم “monoamine oxidase A” در زنانی که به تازگی زایمان کرده اند ۴۳ درصد بیش از گروه شاهد است.

میزان این آنزیم پنج روز پس از زایمان که مادر بیشترین احساس افسردگی را دارد به بالاترین حد می رسد.

به گفته این پژوهشگران می توان از داروهای خاصی برای کاهش میزان این آنزیم و همچنین افزایش مواد شیمیایی که این آنزیم را تجزیه می کند، استفاده کرد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود امکان غربالگری زنان از نظر افسردگی پس از زایمان در دوران بارداری میسر است.

محققان در سال ۲۰۰۸ دریافتند زنانی که فرزند پسر به دنیا می آورند نسبت به آنهایی که دختر دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

این بیماری از هر ۱۰ زنی که به تازگی وضع حمل کرده اند، بیش از یک نفر را مبتلا می کند. از این تعداد نیز دو نفر در هر هزار نفر به شدید ترین شکل افسردگی مبتلا می شوند.

نتایج این تخقیقات در نشریه آرشیو روانشناسی عمومی منتشر شده است.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 10 از 60:  « پیشین  1  ...  9  10  11  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA