انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 12 از 60:  « پیشین  1  ...  11  12  13  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
لکه‌بینی قاعدگی نشانه چیست؟

لکه‌بینی قاعدگی
حدود ۵ درصد زنان در هنگام تخمک‌گذاری دچار لکه‌بینی (ترشح لکه‌های خونی روشن) می‌شوند. این لکه‌های بی‌خطر تقریباً هر ماه در اواسط چرخهٔ قاعدگی دیده می‌شود و اغلب با درد خفیفی در طرف راست یا چپ شکم همراه است. (البته در برخی زنان، فقدان تخمک‌گذاری نیز، که باعث ضخیم شدن دیوارهٔ زهدان و ریختن مناطق کوچکی از آن در مواقع مختلف می‌شود، ممکن است علت لکه‌بینی باشد.)
لکه‌بینی بدون ارتباط با تخمک‌گذاری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله عفونت مهبل، مثانه، گردن زهدان، یا اندومتر (پوشش داخلی زهدان). علل دیگر عبارتند از وجود پولیپ (زائده‌های گوشتی درون زهدان)، ناهنجاری سلول‌های گردن زهدان، سرطان، عوارض آبستنی، قرص‌های ضد بارداری، یا عدم تعادل هورمونی.

- درمان لکه‌بینی قاعدگی
پزشک باید علت لکه‌بینی را یافته و نوع درمان را مشخص کند.
علت را بیابید. پزشک با احتیاط نواحی بیرونی، پوشش مهبل، و گردان زهدان را معاینه می‌کند. در صورت لزوم نمونهٔ کوچکی از بافت را برداشته و برای آزمایش میکروسکپی می‌فرستد.
هورمون را متعادل کنید. برای کنترل انجام تخمک‌گذاری، باید یک نمودار تغییرات دمای بدن بسازید. اگر فقدان تخمک‌گذاری عامل لکه‌بینی باشد، پزشک احتمالاً داروی هورمونی، به‌صورت قرص‌های ضد بارداری یا پروژسترون، برایتان تجویز می‌کند.
گرچه قرض‌های ضدبارداری درمان مرسوم در این مورد هستند، در برخی زنان خود آنها باعث لکه‌بینی می‌شوند. در این صورت، پزشک مقدار مصرف آن را تغییر می‌دهد.
عفونت را درمان کنید. اگر عفونت مهبل یا مثانه علت لکه‌بینی باشد، پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.
مراقب گردن زهدان باشید. گاهی گردن زهدان (ورودی باریک زهدان) سلول‌های غیرطبیعی می‌سازد. این حالت به لکه‌بینی منجر می‌شود و درمان آن آسان است. پزشک با استفاده از پرتو لیزر این سلول‌ها را از بین می‌برد. این گرفتاری شایع است و در دو سوم موارد خطری ندارند، اما ممکن است مقدمه‌ای برای سرطان باشد. بنابراین، تشخیص و درمان آن ضروری است.

==================================================

کمبود میزان ریزمغذی روی در خون مادران ، میزان تولد نوزادان کم وزن را افزایش می دهد

ضرورت وجود مقدار کافی روی در رژیم غذایی مادران باردار

کمبود میزان ریزمغذی روی در خون مادران ، میزان تولد نوزادان کم وزن را افزایش می دهد.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، تاثیر میزان ریزمغذی روی خون مادران را در بروز نوزادان کم وزن بررسی کردند.

پژوهشگران در این بررسی ، مادران ۶۵ نوزاد با وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم و ۶۵ نوزاد با وزن بیشتر از ۲۵۰۰ گرم را ارزیابی کردند.

برپایه این بررسی ، کم بودن میزان ریزمغذی روی خون در مادران ، خطر تولد نوزاد کم وزن را حدود ۴ برابر افزایش می دهد.

گوشت و تخم مرغ از مواد غذایی تامین کننده روی است .
hi dr!
     
  

 
آموزش تعیین جنسیت فرزند قبل از لقاح

پسر می‌خواهید یا دختر؟

این اولین سوالی است که می‌توانم قبل از خواندن این مقاله از شما بکنم، اگر که برای شما پسر یا دختر دار شدن هیچ فرقی باهم ندارند، لازم نیست که این مقاله را بخوانید زیرا در این مقاله تنها قصد داریم که به این موضوع برسیم که چگونه بر اساس انتخاب آگاهانه‌مان پسر یا دختر دار بشویم !

پس بازهم این سوال را از شما می‌پرسم، پسر می‌خواهید یا دختر ؟
چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم ؟

در بیشتر خانواده هایی که تازه تشکیل زندگی داده‌اند بین زن و مرد بر سر جنس فرزند اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای طرفدار دختر و عده ای دوستدار پسر هستند شاید هم برای بعضی اشخاص چندان تفاوتی نداشته باشد چون هنوز صاحب هیچ کدام نیستند !

در قدیم چون به نیروی کار مرد بیشتر از زن نیاز بود اگر خانواده‌ای صاحب فرزند پسر نبود برای رسیدن به این نعمت شاید تعداد افراد خانواده به بالاتر از هشت تا هم می رسید تا سرانجام یکی از آنها پسر شود.

این می‌شد که آمار فرزندان یک خانواده بسیار بالا می‌رفت، همچنین خیلی از خانواده‌ها به خاطر این موضوع دچار فروپاشی می‌شدند و این به عنوان یک معضل خیلی از خانواده‌ها را رنج می‌داد.

اما امروزه با استفاده از دانش پزشکی، زیست شناسی (بیولوژی) و علم تغذیه، شما می‌توانید جنسیت فرزندتان را خودتان انتخاب کنید، این یک بلوف اغراق آمیز نیست، باوار کنید !

در این نوشتار سعی بر این داریم که انواع راه‌ها و روشهای انتخاب جنسیت قبل از لقاح را به شما آموزش بدهیم، پس مقاله را تا انتها بخوانید !

انواع راه‌های انتخاب جنسیت قبل از لقاح و تشکیل نطفه

امروزه شما می‌توانید با یک سنوگرافی بعد از هفته ۱۴ بارداری، جنسیت نوزادتان را بفهمید، اما این عمل برای بعضی از خانواده‌ها مطلوب نیست چون شاید نتیجه سنوگرافی بر خلاف علاقه خیلی از والدین باشد.

مثلا والدینی که علاقمند به داشتن پسر هستند، ممکن است در موقع شنیدن جواب سنوگرافی که دختر بودن نوزاد را مشخص می‌کند، شکه بشوند و جا بخورند و آن وقت این رخ داد مایع بی‌میلی والدین نسبت به سرنوشت فرزند در راه و همچنین تکرار بارداری‌های مادر در سال‌های آینده شود.

اما، امروزه با استفاده از علم روز، می‌توانیم با درجه اطمینان بالایی به پسردار شدن یا دختر دار شدن خودتان، حتی قبل از عمل لقاح و آمیزش پی ببرید، برای این کار کافی است که یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنید.

۱ – روش تغدیه‌ای

۲- روش زمان بندی مقاربت ( تعیین زمان تخمک گذاری)

۳- روش شستشوی مهبلی ( واژن)

۴- روش زمان بندی ماهیانه مقاربت

۵ – روش تعیین میزان اسپرم

۶- روش نشاندار کردن لیزری گامتها

۷- روش PGD – IVF

مکانیسم دختر شدن یا پسر شدن نطفه چیست ؟

قبل از توضیح روش‌های نام برده شده، ابتدا جادارد که یک توضیح مختصر در مورد فرایند لقاح بدهیم تا بهتر بتوانیم مطلب را خلط کنیم.

بر طبق طبیعت انسانی مردان دارای اندام جنسی مردانه و زنان دارای اندام جنسی زنانه هستند، این اندام‌ها هرکدامشان کار بخصوص را انجام می‌دهند و در حقیقت مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.

اندام جنسی مردانه اسپرم تولید می‌کند و اندام جنسی زنانه تخمک، مرد اسپرم تولید شده در بیضه‌هایش را توسط مایع منی و آلت تناسلی‌اش به مهبل زن وارد می‌کند، این اسپرم‌های تولید شده بعد از انزال در مهبل زن باقی می‌مانند و عده‌ای از آنها موفق می‌شوند از مجرای دهانه رحم که در داخل مهبل زن قرار دارد، عبور کنند.

رحم که اندام تولید مثلی زن است، یک اندام گلابی شکل است که انتهای گلابی شکل آن رو به پایین است.

اسپرم بعد از وارد شدن به رحم زن در طول آن حرکت می‌کند و بالا می‌رود، اگر در این هنگام تخمکی در رحم زن موجود باشد، عمل لقاح از بهم پیوستن دو گامت تکمیل می‌شود و جنین تشکیل می‌گردد، این جنین اگر که در داخل رحم مادر لانه‌گزینی کند، سبب بارداری مادر و تولد نوزاد خواهد شد و اگر نتواند لانه‌گزینی کند از بدن دفع خواهد گشت.
مردان کالا دو نوع گامت تولید می‌کنند، یکی گامت ایکس دار (x) و دیگری گامت ایگرگ دار (y)، تفاوت این دو گامت در کروموزوم شماره ۲۳ آنها است، زنها نیز کلا یک نوع گامت تولید می‌کنند و آن نیز فقط کرومزوم شماره ۲۳ x شکل را دارد، اگر که گامت ایکس دار مرد با تخمک ایکس دار زن لقاح کند، فرزند دختر خواهد شد و اگر که گامت ایگرگ دار مرد با تخمک ایکس دار زن لقاح انجام دهد، جنین حاصله پسر خواهد شد.

پس تا اینجا می‌بینیم که پسر یا دختر شدن فرزند بستگی به مرد دارد نه زن و این مرد است که با دو نوع گامت خودش مشخص می‌کند که جنین پسر باشد یا دختر، در شرایط ایده آل شانس پسر یا دختر شدن جنین برابر یعنی ۵۰ – ۵۰ است و بستگی به این دارد که در موقع لقاح کدام اسپرم خودش را زودتر به تخمک برساند تا آن را بارور سازد.

اما در زندگی طبیعی شرایط ایده‌آل کمتر اتفاق می‌افتد و عوامل محیطی بسیاری بر شانس لقاح هریک از اسپرم‌های X دار یا Yدار تاثیر خواهند گذاشت.

عوامل محیطی همچون تغذیه مادر، میزان سلامت روحی روانی او، زمان مقاربت، میزان ph مهبل مادر در هنگام مقاربت، عوامل اجتماعی و … همه و همه می‌توانند در پسر یا دختر دار شدن زن تاثیر بگذارند.

شایان ذکر است که بر طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا چاپ شده است حاکی است، زنان باردار در دوره‌هایی که با اضطراب شدید مواجه هستند ممکن است به طور ناخواسته به نوعی درگیر انتخاب جنس فرزند شوند.
معمولا به ازای تولد هر یکصد دختر در حدود ۱۰۴ پسر متولد می‌شوند، اما در دوره‌های بحرانی مانند زمان قحطی، این نسبت کاهش پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد جنس مذکر بیشتر ضرر می‌بیند.

بر طبق گزارش بی بی سی نظریه های علمی می‌گوید که به لحاظ تکاملی مزیت داشتن دختر این است که در دوران‌های سخت دخترها ژن پدر و مادر را بهتر منتقل می‌کنند.

همچنین بنا به گزارش پایگاه اینترنتی لها آنلاین دکتر ساره جونز از دانشگاه کنت انگلیس که به تحقیقی پیرامون نقش عوامل محیطی در جنسیت فرزندان پرداخته است، اعلام داشته که زنان ناراضی و بسیار شکایت کننده اغلب دختر می زایند. همچنین دکتر مدحت الشامی، مشاور تغذیه و بهداشت عمومی نیز گفته است که : در طول تاریخ، در دوره هایی زاد و ولد دختر زیاد بوده است و در دوره هایی نیز زاد و ولد پسر و این به مسایل مختلف زیست محیطی برمی گردد.

وی افزوده است که: بدن انسان از تغییرات فیزیولوژیکی و مزاجی بیرون بسیار تاثیر می گیرد و به همین دلیل تولد پسران در دوره های پس از جنگ و در هنگام صلح، افزایش می یابد.

دکتر مهر اکتائی یک متخصص زنان و زایمان در ایران نیز معتقد است که که نژاد سیاه، بچه دار شدن در سن بالای ۳۰ سالگی، تفاوت سنی زیاد بین زن و مرد، آب و هوای گرم، استرس و افسردگی زنان، آلوده کننده های محیطی و مصرف سیگار احتمال دختر دار شدن را زیاد ترمیکند.

بواقع همیشه شرایط نامساعد محیطی منجر به دختر شدن فرزند می‌شود و این شاید فلسفه والایی داشته باشد که به تکامل انسان مربوط می‌شود.

دانشمندان معتقدند که دختران به دلیل اینکه نیروی تولید مثل جامعه هستند، در مواقع بحرانی تعدادشان افزایش می‌یابد زیرا در این مواقع ممکن است ۵ دختر متولد شده ۵ فرد دیگر را بدنیا بیاورند و ۲۵ فرد جدید تولید کنند، درصورتیکه شاید اگر ۵ پسر جای آنها متولد می‌شد امکان افزایش تعداد فرزندان در نسل‌های آتی بسیار پایین تر می‌بود.

اما با این حال در شرایط عادی به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۴ پسر متولد می‌شود که این نشان دهنده تعادل در چرخه طبیعت است.

در ادامه به شرح دقیق روشهای تعیین جنسیت جنین قبل از لقاح خواهیم پرداخت اما لازم است که بدانید این روشها کلا به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند، دسته اول روشهایی هستند که با تغییر شرایط محیطی بدن مادر، امکان پسر یا دختر دار شدن او را افزایش می‌دهند و دسته دوم روش‌های طبی‌اند که توسط متخصصین در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمان ناباروری و ژنتیک انجام می‌گیرند، در روش‌های دسته اول نیاز شما به مراجعه به پزشک کمتر است و خودتان می‌توانید دستورالعمل‌ها را اجرا کنید اما در روش‌های دسته دوم باید حتما تحت مراقبت پزشکی قرار بگرید، اما با این حال مزیت روش‌های دسته دوم همچون روش‌های PGD، لقاح مصنوعی IVF و نشاندار کردن لیزری این است که درصد ضریب اطمینان این روش‌ها ۱۰۰٪ است اما روش‌های دسته اول در بهترین حالت چیزی در حدود ۸۰٪ ضریب اطمینان خواهند داشت.

ما هر دو روش را برای شما توضیح خواهیم داد و انتخاب را به خودتان واگذار می‌کنیم !

۱ – روش تغذیه‌ای

پیروی از رژیم غذایی مخصوص برای به دست آوردن فرزند پسر یا دختر از زمان های قدیم معمول بود، ولی از آنجا که مکانیسم و نحوه اثر این روش ناشناخته بود، رژیم های غذایی، متفاوت و گاه متناقض به کار گرفته می شد.

در انسان اگر چه نحو عمل رژیم غذایی و استفاده از رژیم مناسب شناخته نشده ولی حدس زده می شود که ممکن است به علت تغییر متابولیسم تخمک و بخصوص یون‌های سطح خارجی آن در صورتی که تخمک یون مناسب را داشته باشد بتواند اسپرماتوزوئید حامل کروموزوم جنسی y یعنی پسر یا x یعنی دختر را به طرف خود جلب کند.

نتایجی که از به کار بردن این روش گزارش شده، یکنواخت نیست و بعضی از مراکز بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد موفقیت گزارش داده اند، اما این نتایج، زمانی می تواند قابل قبول و قابل اعتماد باشد که رژیم غذایی به تنهایی مورد استفاده واقع شود و سایر روش ها همزمان با این روش به کار گرفته نشود.
روش استفاده از رژیم غذایی استاندار خاصی ندارد و تا حدود زیادی با مواد غذایی معمول در هر کشور ارتباط دارد. ولی نتایج به دست آمده از این تحقیقات، یکنواخت بوده و هدف از آن تغییر تعادل موجود بین یون های منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم است.

در این روش آنچه اهمیت دارد نسبت این مواد به یکدیگر و نه مقدار مطلق آنهاست.

بنابراین، رژیم غذایی باید به نحوی انتخاب شود که نه تنها باعث بالا رفتن ماده معدنی مورد نظر نشود بلکه مقدار املاحی را که باعث جلب اسپرماتوزوئید جنسیت مخالف جنین مورد نظر می شود در خون کاهش دهد.

در این روش برای رسیدن به جنین پسر، بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیوم، متابولیسم تخمک و به خصوص لایه خارجی آ ن را به نحوی تغییر می دهد که اسپرماتوزوئیدهای حامل جنسیت پسر به طرف آن جذب می شوند و به عکس برای جذب اسپرماتوزوئید جنسیت دختر به وسیله تخمک، لازم است میزان کلسیم و منیزیوم خون بالا برود و میزان پتاسیم و سدیم خون پایین بیاید.

در یک مطالعه دقیق که روی ۴۷ نفر زنی که از این رژیم برای به دست آوردن جنسیت مورد نظر استفاده کردند ۴۰ نفر توانستند فرزند پسر به دنیا آورند رژیم فقط لازم است به مدت سه ماه و به خصوص در ماهی که لقاح صورت می گیرد مورد استفاده واقع شود.

این روش فقط لازم است توسط زن اجرا شود زیرا تغییرات یونیک اوول است که اسپرماتوزوئید موردنظر را انتخاب می کند.

استفاده از رژیم با به کاربردن یک دستور آشپزی صورت نمی گیرد بلکه یک نسخه پزشکی محاسبه شده می تواند موثر باشد.

استفاده درازمدت از این رژیم پزشکی اثر سوء بر سلامت مادر و بچه نیز به جای نمی گذارد.

به طور مثال سدیم علاوه بر نمک طعام، در غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ، شیر، جگر گوساله، هویج، اسفناج وجود دارد و مقدار مصرف روزانه آن معادل ۵/۰ گرم است درصورتی که رژیم های غذایی معمولا تا ۴ برابر این مقدار را به بدن می رسانند.منابع غذایی حاوی پتاسیم در فرآورده هایی مثل گوشت، غلات، میوه ها و سبزی ها وجود دارد.

مقدار نیاز روزانه به پتاسیم یک میلی گرم است اما در رژیم های غذایی معمولا تا ۱۵ برابر این مقدار پتاسیم وجود دارد. کلسیم که مقدار احتیاج روزانه آن در بدن ۸۰۰ میلی گرم در روز است، در فرآورده هایی مثل شیرکاکائو، ماست، بستنی، شلغم، بادام و ساردین وجود دارد. منابع غذایی حاوی منیزیوم نیز شامل قهوه، کاکائو، غلات، سبزی ها، مخمر آبجو، سویا، چغندر، گردو، جوانه گندم است.

در بعضی تحقیقات با این روش تا ۸۵ درصد موفقیت گزارش شده که برای چنین روش ساده، ارزان و بدون ضروری نتیجه بسیار خوبی است. یکی از تغییرات دیگری که در میزان تخمک گذاری صورت می‌گیرد، اضافه شدن مقدار گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم در موقع تخمک گذاری است.

بالارفتن مقدار گلوکز در ترشحات دهانه رحم به جذب اسپرماتوزوئیدها کمک می کند و از آنجا که اسپرماتوزوئید پسر از قدرت تحرک بیشتری برخوردار است. مناسب بودن ترشحات دهانه رحم بیشتر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است.

از روش تصحیح رژیم گاه در مراکز انتخاب جنسیت در کشورهای انگلستان، فرانسه، کانادا همراه با روش جدا کردن اسپرماتوزوئیدها استفاده می شود ولی در آمریکا کمتر از این روش استفاده می شود.

استفاده از میوه‌های شیرین محتوی گلوکز در روزهای تخمک گزاری، محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید y مناسب تر می کند.

چرا که قند خون به سرعت بالا می رود. این غذاها شامل؛ گلوکز، ساکاروز، شربت ذرت، عسل، آب نبات، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکوئیت، سیب زمینی پخته، کشمش، نان گندم سفید، نوشابه های دارای شکر و یا پلیمرهای گلوکز است.

به طور خلاصه غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسر مناسب است عبارتند از کلیه و غذاهای شور، موز، خرما، هویج، سیب زمینی، جگر، گوشت و تخم مرغ و غذاهایی که برای دختر مناسب است عبارتند از؛ شیر و فرآورده های آن، ماهی ساردین، خاویار، بادام، کاکائو و جوانه گندم و کلم، کدو و فلفل سبز.
همچنین جالب است که بدانید به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی که در انگلیس انجام شده است، نشان می‌دهد رژیم غذایی کم‌انرژی که حداقل کالری، مواد معدنی و مواد مغذی را داشته باشد، با احتمال بیشتری به تولد نوزاد دختر منجر می‌شود.

فیونا ماتیوز از دانشگاه اکستر در انگلیس و همکارانش می‌‌خواستند که دریابند که آیا رژیم غذایی زن تاثیری در جنسیت فرزند او خواهد داشت یا نه.

این پژوهشگران از ۷۴۰ زن که برای اولین بار باردار شده بودند و از جنسیت جنین خود آگاه نبودند، خواستند تا اطلاعات مشروحی در مورد عادات غذاخوردن خود پیش و از باردارشدن ارائه کنند.این زنان بر حسب میزان کالری دریافتی در حول و حوش زمان لقاح به سه گروه تقسیم شدند.

پنجاه وشش درصد زنان گروهی که بیشترین میزان دریافت کالری را داشتند، نوزاد پسر داشتند، در حالیکه در گروهی که کمترین میزان مصرف غذا را داشتند، این میزان ۴۵ درصد بود.

گروهی که بیشتر نوزاد پسر به دنیا آورده بودند، علاوه بر میزان بیشتر کالری دریافتی، با احتمال بیشتری طیف وسیع‌تری از مواد مغذی از جمله پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های C، E و B12 دریافت کرده بودند.
نسبت نوزاد پسر همچنین برای زنانی که روزانه دست کم یک ظرف غلات صبحانه می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که یک ظرف یا کمتر از آنها در هفته می‌خوردند، به شدت بالا می‌رفت.

به گفته این پژوهشگران این یافته‌های غیرمنتظر با تغییر تدریجی به نفع دختران در نسبت‌های جنسی نوزادان تطبیق دارد.

پژوهش‌های قبلی نشان داده است که علیرغم همه‌گیری فزاینده چاقی، میزان میانگین دریافت کالری در اقتصادهای پیشرفته کاهش پیدا کرده است. شمار بزرگسالانی که صبحانه نمی‌‌خورند نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

به گفته این پژوهشگران یافته‌های آنها ممکن است توضیح‌دهنده این امر باشد که چرا در کشورهای پیشرفته که زنان جوانان به رژیم‌های کم کالری روی آورده‌اند، جمعیت پسران در حال کاهش است.

دکتر ماتیوز می گوید یافته‌های این بررسی به یک “مکانیسم طبیعی” برای انتخاب جنسیت اشاره می‌کند.

رابطه میان رژیم‌ غذایی غنی و کودکان مذکر ممکن است توضیحی تکاملی داشته باشد.

در اغلب گونه‌ها شما فرزندان مذکر می‌تواند بسیار بیشتر از فرزندان مونث باشد. اما تنها اگر شرایط مطلوب باشد- در شرایط نامطلوب اعضای نر گونه ممکن است اصلا نتوانند جفت‌‌گیری کنند، در حالیکه ماده‌ها به طور مداوم‌تری تولیدمثل می‌کند.

اگر مادر منابع فراوانی در اختیار داشته باشد، صرف منابع در تولید فرزندان مذکر معقول است، زیرا به نسبت به داشتن یک دختر، احتمال بیشتری وجود دارد که برای او نوه‌های بیشتری تولید کند. اما در زمان‌های کمبود منابع، سرمایه‌گذاری بی‌خطرتری است.

پژوهش‌ها در مورد “لقاح آزمایشگاهی”(IVF) نشان‌دهنده آن بوده است که میزان‌های بالاتر گلوکز یا قند، رشد و نموی رویان‌های مذکر را تحریک می‌کند، در حالیکه باعث مهار رشد رویان‌های مونث می‌شود.

اگر که قصد دارید از این روش برای تعیین جنسیت فرزندتان قبل از بارداری استفاده کنید حتما نکات زیرا به خاطر بسپارید :

۱ – حتما با یک متخصص زنان زایمان یا حداقل پزشک عمومی تماس بگرید تا یک چکاب کامل بشوید و از نظر بیماری‌هایی مانند سرخچه، دیابت، بیمای‌های ارثی و ژنتیکی و … سلامتی‌تان محرض شود، زیرا در صورت داشتن این بیماری‌ها هم ممکن است رژیم غذایی تاثیر منفی بروی بدن شما بگذارد و هم ممکن است اگر نگذارد این بیماری‌ها بروی جنین و نوزاد آینده شما تاثیر منفی بگذارند، پس حتما با پزشکتان مشورت کنید و اورا از تصمیم خود برای بارداری آگاه سازید تا او نیز اگر داروهای مضری را مصرف می‌کنید قطع یا تعدیل کند.

۲- از زمانی که تصمیم میگیرید صاخب فرزند شوید، عادت های خوب را تجربه کرده و عادت های بد را رها کنید. سلامت همسر شما نیز در این چند ماه قبل از حاملگی خیلی مهم است . چون حدود ۷۰ روز طول میکشد تا اسپرم مرد به رشد کامل برسد.

۳- در این دوران بیشتر مواظب سلامت خودتان باشید و از انجام رفتارهای پرخطر و تماس با محیط‌هایی که احتمال بیماری شما را افزایش می‌دهند خود داری کنید، بر فرض مثال چنانچه در منزل گربه دارید و میخواهید جای آن را تمیز کنید یا باغبانی کنید. از دستکش استفاده کنید تا احتمال بروز بیماری توکسوپلاسموزیس که گاهی در رشد جنین تاثیر میگذارد کاهش یابد.

۴ – برای گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و مطلوب حتما با یک متخصص تغذیه تماس بگرید و قصد خود را برای بارداری با ایشان در میان بگذارید و بر طبق جنسی که‌ می‌خواهید بدنیا آورید با او مشورت کنید.
persiandiet.com
hi dr!
     
  

 
آشنایی با نقش تغذیه در تعیین جنسیت

نقش تغذیه در تعیین جنسیت تا حدود ۷۵ درصد به اثبات رسیده است.البته رعایت رژیم غذایی باید حداقل یکماه تا پنج ماه قبل از بارداری شروع گردد تا موثر واقع شود.این رژیم نباید بیش از ۶ماه قبل از بارداری ادامه یابد زیرا باعث کمبود مواد غذایی خواهد شد.رعایت رژیم غذایی فقط در مادر ضرورت دارد زیرا تغییرات یونی تخمک است که اسپرماتوزوئید مورد نظر را جذب می کند.
تحقیقات نشان داده است که برای پسر بودن جنین بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و پایین بودن نسبت کلسیم و منیزیم متابولیسم لایه خارجی تخمک را طوری تغییر می دهد که اسپرماتوزوئید حاوی کروموزوم جنسی y را جذب می کند.
بالا بودن میزان کلسیم و منیزیم خون و پایین بودن میزان سدیم و پتاسیم باعث می شود اسپرماتوزوئید حاوی کروموزوم x به طرف تخمک جذب شود و نوزاد دختر شود.
پس برای تعیین جنسیت نسبت بین یونها مهمتر از غلظت آنهاست.
مقدار سدیم مورد نیاز بدن ۵میلی گرم در روز است.در صورت تمایل برای داشتن فرزند پسر باید مقدار سدیم مصرفی به ۴برابر این مقدار برسد.
سدیم علاوه بر نمک طعام و مواد غذا یی شور در غذاهای دریایی،گوشت،جگر گوساله،هویج ،تخم مرغ، کنسروها، و غذاهای آماده وجود دارد.
مقدار پتاسیم مورد نیاز بدن ۱میلی گرم در روز است.برای داشتن فرزند پسر مقدار پتاسیم مصرفی باید به ۱۵برابر برسد.
منابع حاوی پتاسیم گوشت ،میوه جات تازه و خشک مانند هلو، موز و کشمش، صیفی جات مانند گوجه، غلات به ویژه برنج می باشد.
مادرانی که تمایل به داشتن فرزند پسر دارند باید مصرف غذاهای پرکلسیم و پر منیزیم را کاهش دهند. شیر و فرآورده های لبنی،سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج دارای کلسیم و گیاهان سبز،حبوبات و مغزجات حاوی منیزیم هستند.
استفاده از موادغذایی حاوی گلوکز در روزهای تخمک گذاری محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید y مناسب می کند.این غذاها شامل گلوکز،ساکارز،عسل،آب نبات،غلات صبحانه شیرین شده، هویج،کشمش،و نوشابه های دارای شکر می باشد.
برای داشتن فرزند پسر مصرف غذاهایی مانند نان گندم،انواع گوشت،حبوبات، دانه های روغنی،کره،مایونز،سیب زمینی پخته،خرما،هل،زعفران و شیرینی جات فاقد شیر توصیه می شود.
تحقیقات نشان داده است زنانی که در دوران قبل از بارداری صبحانه مفصل تر صرف کرده و درصبحانه رژیم غذایی محتوی غلات استفاده می کنند بیشتر نوزاد پسر به دنیا می آورند.رژیم غذایی پر کالری با مقدار زیاد مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم و ویتامین های C ،E،B12 منجر به نوزاد پسر خواهد شد.
مادرانی که روزانه ۳۰۰ میلی گرم پتاسیم و ۱۸۰ کالری بیشتر مصرف می کنند .نوزادشان بیشتر پسر خواهد بود.این میزان کالری و پتاسیم معادل خوردن یک موز کامل است.
برای داشتن فرزند پسر بهتر است سبزیجاتی مانندکرفس،لوبیاسبز، کاهو و اسفناج کمتر مصرف گردد.
برای دختر شدن جنین باید مواد غذایی حاوی یون کلسیم و منیزیم بالا مصرف شود و مصرف سدیم و پتاسیم محدود گردد.
مقدار کلسیم مورد نیاز بدن ۸۰۰میلی گرم در روز است که برای دختر شدن جنین باید این میزان چند برابر شود.پس بهتر است غذاهای دارای کلسیم بالا که در شیر،ماست،پنیر سفید و دیگر فرآورده های لبنی،ماهی ساردین به صورت بخار پز یا کبابی،خاویار ،شلغم، سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و بادام وجود دارد و غذاهای دارای منیزیم بالا که در قهوه،کاکائو،مخمر آبجو،جوانه گندم ،سویا،چغندر،بادام، بادام زمینی بدون نمک و گردو وجود دارد مصرف گردد.از میوه جات و سبزیجات سیب،خیار ،لوبیاسبز،کلم،کدو،فلفل سبز،پیازو ترب در رژیم غذایی مصرف گردد. حذف نمک در این گونه رژیم ها باید رعایت گردد.
مواد غذایی مانند خرما،نان سفید،ذرت،سبوس گندم،لوبیای خشک،عدس و میوه جاتی مانند موز،نارنگی،خربزه،زیتون، شاهی و تره بهتر است مصرف نگردد.
مادرانی که صبحانه نمی خورند و یا پیش از بارداری رژیم غذایی کم کالری مصرف می کنند بیشتر نوزاد دختر به دنیا می آورند.پس رژیم غذایی کم انرژی که حداقل کالری و مواد مغذی داشته باشد منجر به نوزاد دختر می شود.
اگر میخواهید فرزند دو قلو داشته باشید بیشتر لبنیات مصرف کنید:
مطالعات نشان داده است که که مصرف مقادیر فراوان لبنیات احتمال دوقلو زایی را افزایش میدهد.در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در کبد حیوانات با عنوانIGF که در شیر و فرآورده های لبنی وجود دارد ،میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش میدهد و موجب دو قلو زایی می شود.
magicslim.ir
hi dr!
     
  

 
روش های تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری

انتخاب جنسیت فرزند به دلخواه ،از دیر باز، یکی از آرزوهای بشر بوده است.چه بسا خانواده هایی که به علت نداشتن یکی از دوجنس ( خصوصا فرزند پسر) دچار مشکلات فراوان شده اند و یا خانواده هایی که سالها به امید داشتن یکی از دوجنس تعداد زیادی بارداری را یکی پس از دیگری و با فاصله کم داشته اند ولی نتیجه مطلوب بدست نیامده است و نه تنها سلامت مادر را به خطر انداخته است بلکه هزینه زیادی را برای خانواده به دنبال داشته است در جوامع امروز هم که تنظیم خانواده به خوبی رعایت می شود اهمیت تعیین جنسیت بیشتر خود را نشان می دهدو خانواده ها اکثرا می خواهند دو فرزند و از هر دو جنس داشته باشندو این اهمیت تعیین جنسیت را در تنظیم خانواده و کاهش هزینه های مربوط به تعداد فرزندان نشان می دهد.

اما تعیین جنسیت چگون امکان پذیر است ؟


۱-روش تغذیه ای ومصرف داروهای تنظیم کننده

۲ -زمان بندی

۳- روشهای مقاربت

۴- تغییر PH محیط واژن

۵- تشخیص بر اساس سن مادر و ماه بارداری می باشد

ــــــــــــــــــــــــ روش تغذیه ای ــــــــــــــــــــــ
در این روش از طب سنتی قدیم و روشهای علمی جدید استفاده می شود بر اساس طب قدیم خوردن بعضی از غذا ها مانند توت فرنگی ، خرما، هل، زعفران … در هنگام بار دار شدن به پسر شدن و مصرف بعضی از مواد غذایی به دختر شدن جنین منجر می شود.
همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده ، ثابت شده است که تغییر در غلظت بعضی از املاح خون باعث کمک به تعیین جنسیت می شود این تغییر حتما باید زیر نظر پزشک و مراقبتهای خاص و با مقادیر معین انجام شود و انجام خودسرانه آن به هیچ وجه توصیه نمی شود

ــــــــــــــــــــــــــــــ زمان بندی مقاربت ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای استفاده از روش زمان بندی کافی است نگاهی به خصوصیات تخمک (X) و دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای X Y در آقایان بیندازیم
می دانیم که خانمها هر ماه در اواسط سیکل خود یک یا چند تخمک که از نظر کروموزومی فقط X هستند تولید می کنند و در مقابل آقایان دارای دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای جنسی Xو Y هستند در واقع این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین می کند به شکلی که اگر تخمکی که حاوی کروموزوم جنسی X است با اسپرم حاوی کروموزوم جنسی Y لقاح یابد سلول تخم مذکر شده و اگر تخمکX با اسپرم حاوی X لقاح یابد سلول تخم مذکر می شود.تخمک یک سلول درشت است که حدود ۱/۰ میلی متر قطر دارد و با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده میباشد . حرکت آن بسیار کم و سنگین است و در حدود ۷۲ ساعت می تواند در شرایط رحم زنده بماند . آقایان دارای دو نوع اسپرم هستند اسپرمی که حاوی کروموزوم X است و اسپرمی که حاوی کروموزوم Y است .اسپرمX دارای سر بیضی بوده درشت تر و سنگین تر و با حرکت کمتری نسبت به اسپرم Y است و طول عمر آن بیشتر است . اسپرمYکوچکتر ، فرزتر و با سرعت بیشتری می باشد و دارای دم بلندتری است سر آن نیز گرد است ولی طول عمر آن کوتاه تر است و بسیار کم جان تر و ضعیفتر است . در واقع تفاوت این دو نوع اسپرم است که پایه و اساس انتخاب جنسیت را تشکیل می دهد و تمام روشهای انتخاب جنسیت در دنیامبتنی بر این تفاوتها می باشد. طبق مطالب فوق یکی از مهمترین نکات در تعیین جنسیت ، تعیین زمان تخمک گذاری می باشد

بعضی از دوستان به من زنگ میزنند و از من می خواهند که روز تخمک گذاری را براسای محاسبه وبا استفاده ازفرمول وجدول برایشان تعیین کنم،

این امر امکان پذیر نیست چون بدن شما یک کامپیوتر یا ساعت نیست که دقیقا در یک روزو ساعت مشخص تخمک گذاری انجام شود وتعیین زمان اوولاسیون نیاز به بررسی های دقیق پزشکی دارد .وکلیه شرایطفیزیولوژیک بدن شما اوولاسیونتان را تحت تاثیر قرار میدهد.

ــــــــــــــــــــــــ تعداد اسپرمها ـــــــــــــــــــــــــــــ
عده ای از بیماران من تاکید میکنند که ما چند کتاب در مورد تعیین جنسیت خوانده ایم وهمه موارد را رعایت کرده ایم پس چرا نتیجه نگرفتیم؟

دوستان، عزیزان اگر تمام موارد را مو به مو اجرا کنید ولی همسرتان مشکل اسپرمی داشته باشد:

موفق نخواهید شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ماههای سال ـــــــــــــــــــــــــــــ
از روشهای دیگر در تعیین جنسیت استفاده می شود با استفاده از جداولی ، سن مادر وپدر را با حاملگی در نظر می گیرند و بر این اساس مشخص می شود که بارداری در هر ماه که اتفاق بیفتد احتمال کدام فرزند بیشتر است . مثلا مادری ۳۰ ساله اگر در ماه اردیبهشت باردار شود جنین حاصله دختر خواهد بود

اگر تمام موارد در بالا بطور همزمان و زیر نظر فرد مجرب در تعیین جنسیت و به درستی انجام شود می توان تا بیش از۹۰٪ به حصول نتیجه مطلوب امیدوار بودالبته تعیین زمان تخمک گذاری یکی از موارد مهم است و تجربه و دقت زیادی را طلب می کند. چون حتی اگر ۱۲ ساعت در تعیین زمان اشتباه کنیم نتیجه متفاوت خواهد بودو در ضمن تمام این روشها باید از حدود ۲ ماه قبل از بارداری انجام شود خصوصا روشهای تغذیه ای از ۵/۱ ماه قبل از بارداری باید شروع شود. بدون شک حتی اگر یک روز از لقاح گذشته باشد جنسیت جنین مشخص است و نمی توان آن را تغییر داد . و اگر قرار است تعیین جنسیتی انجام شود حتما باید قبل از بارداری باشد
hi dr!
     
  

 
چگونگی انتخاب جنسیت جنین پیش از انتقال به رحم

با دستیابی محققان ایرانی به تکنیک پیشرفته تشخیص ژنتیکی جنسیت جنین قبل از انتقال و تولد نخستین نوزاد تعیین جنسیت شده در ایران، امکان انتخاب جنسیت جنینی‌های انتقالی به روش IVF-PGD فراهم و گامی تازه در توسعه تکنیک‌های تشخیص ژنتیکی بیماری‌های پیش از انتقال جنین در کشور برداشته شد.

دکتر ملک منصور اقصی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص زنان و زایمان و عضو تیم IVF بیمارستان مهر تهران که با موفقیت از این تکنیک بهره گرفته‌اند با اعلام این مطلب به خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: نخستین نوزاد تعیین جنسیت شده با روش IVF-PGD یک سال پیش متولد شده که با وجود این که تجارب ۱۰ ساله استفاده از این تکنیک در خارج کشور، ایمنی کامل آن را اثبات کرده است ولی با توجه به پیچیدگی و حساسیت بالای این روش، حدود یک سال صبر کردیم تا از سلامت کامل نوزاد مطمئن شویم که خوشبختانه این اطمینان حاصل شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این نوزاد یک ساله که پسر است، دو نوزاد دختر و پسر دیگر هم به این روش متولد شده‌اند و هفت مادر باردار نیز که از این تکنیک استفاده کرده‌اند در انتظار تولد فرزندانشان هستند.

دکتر اقصی با اشاره به این که هیچ یک از مادرانی که از تکنیک تعیین جنسیت با روش IVF-PGD استفاده‌ کرده‌اند، مشکل ناباروری نداشته‌اند درباره علت استفاده از چنین روشی اظهار داشت: این تکنیک که از حدود ۱۰ سال پیش در برخی کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود، عمدتا با هدف انتخاب جنسیت فرزندان زوج‌هایی که در معرض بیماری‌های ژنتیکی وابسته به جنس – نظیر هموفیلی که در پسران بروز می‌کند – به کار می‌رود و تعیین جنسیت جنین به صرف تمایل زوج‌ها به داشتن نوزاد پسر یا دختر در بسیاری از کشورها معمول نیست و با مخالفت‌هایی مواجه است.

وی خاطر نشان کرد: البته درنقطه مقابل، کسانی هم با انتخاب جنسیت جنین حسب علاقه زوجین در شرایط خاص موافقند و معتقدند در شرایطی که برخی زوج‌ها به دلیل علاقه به داشتن دختر یا پسر، بارها صاحب فرزند می‌شوند ولی موفق به داشتن فرزند با جنسیت دلخواه نمی‌شوند، استفاده از چنین شیوه‌ای می‌تواند در جلوگیری از افزایش جمعیت به این دلیل، موثر باشد.

دکتر اقصی درباره نحوه تعیین جنسیت جنینی به شیوه PGD به ایسنا گفت: در این روش به دلیل نیاز به بررسی جنین ناچاریم علی‌رغم بارور بودن زوجین از روش IVF در آنها استفاده کنیم؛ به این ترتیب که جنین هشت سلولی از لقاح آزمایشگاهی حاصل شده و سپس، پیش از انتقال آن به رحم یکی از سلول‌ها را جدا کرده و توسط یک متخصص ژنتیک که در این زمینه مهارت دارد، بررسی و تشخیص جنسیت می‌کنیم و سپس جنین مناسب را به رحم مادر انتقال می‌دهیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که این روش به هیچ وجه ساده نبوده و در هر یک از مراحل متعدد انجام آن، ممکن است مشکلات مختلفی بروز کند که مانع از حصول نتیجه می‌شود لذا این تصور که با دستیابی به تکنیک تشخیص جنسیت به روش PGD زوج‌ها می‌توانند به سهولت جنسیت نوزاد خود را انتخاب کنند درست نیست.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با جدا کردن یک سلول از جنینی که تنها هشت سلول دارد، احتمال صدمه دیدن به آن وجود نخواهد داشت به ایسنا گفت: مطالعات ۱۰ ساله نشان داده که جدا کردن یک سلول لطمه‌ای به جنین نمی‌زند چون کل سلول‌های جنینی، یک شکل و تمایز نیافته هستند؛ با این حال دقت و حساسیت این کار بسیار بالاست و جای هیچ خطایی وجود ندارد چون ما تنها مجاز به جدا کردن یک سلول هستیم و حتی اگر سلول جدا شده دچارمشکل شود به هیچ عنوان نمی‌توانیم سلول دیگری را از جنین جدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: البته ممکن است هنگام جدا کردن همان یک سلول نیز کل جنین خراب شود و همین ظرافت و حساسیت است که دستیابی به جنین تکنیکی را با اهمیت کرده و راه را برای کارهای پیشرفته‌تر به ویژه در زمینه تشخیص ژنتیکی بیمار‌ی‌های مختلف پیش از انتقال جنین – همچنان که در بسیار کشورها مرسوم است – هموار می‌کند.

دکتر اقصی در ادامه با بیان این که دستیابی به روش تعیین جنسیت جنین قبل از انتقال به رحم، حاصل تلاشی گروهی بوده است، اظهار داشت: تیم فعال در این زمینه شامل سه متخصص زنان – دکتر ملک منصور اقصی، دکتر مهرا کتابی و دکتر شهرزاد انصاری – یک متخصص جنین شناسی – لیلا باجلان – و یک متخصص ژنتیک – دکتر سعید رضا غفاری – بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درباره جنبه‌های اخلاقی کاربرد این روش به ایسنا گفت: این مساله هم مثل موضوعاتی چون تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی از مقولات مورد مناقشه در دنیا است که در برخی کشورها آزاد و در برخی دیگر ممنوع است. مخالفان تعیین جنسیت آن‌را مقدمه ایجاد نوعی تبعیض جنسی در جامعه می‌دانند و در مقابل موافقان، انتخاب فرزند را از حقوق طبیعی والدین دانسته، مضافا این که آن را در تنظیم خانواده کمک کننده می‌دانند. به اعتقاد من باید در هر جامعه بر حسب شرایط و خواست عمومی به این قضیه نگاه کرد همان طور که نمی‌توان در مورد کاربرد سلول‌های بنیادی حکم واحدی برای تمام دنیا صادر کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که استفاده از این روش که مبتنی بر IVF است، تا چه حد مشکلات ناشی از آن از جمله افزایش احتمال دو یا چندقلوزایی را نیز در پی خواهد داشت،تصریح کرد: از آنجا که در مرکز ما مثل مراکز معتبر دنیا، در IVF بیش از دو جنین منتقل نمی‌شود و اساسا احتمال این که در بین جنین‌های انگشت‌شمار گرفته شده، دو یا چند جنین با جنسیت دلخواه داشته باشیم، بسیار اندک است، لذا احتمال دوقلوزایی در این روش بسیار اندک است.

دکتر اقصی در پایان با اشاره به این که اهمیت دستیابی به این روش که بخشی از تکنیک‌های روز PGD است، در همگامی علمی ما در این حوزه با پیشرفت‌های صورت گرفته دنیاست، اظهار داشت: اهمیت این روش صرفا در انتخاب جنسیت نوزاد از سوی والدین که البته از لحاظ پیش‌گیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌های وابسته به جنس مهم است نیست بلکه فراتر از آن می‌تواند گامی در جهت دستیابی به تکنیک های پیشرفته‌تر تشخیص ژنتیکی بیماری‌های کروموزومی قبل از انتقال جنین باشد.
hi dr!
     
  

 
سیگار کشیدن مادر باردار قدرت باروری نوزادان پسر را کاهش می دهد

جدیدترین مطالعات محققان حاکی از آن است که سیگار کشیدن مادر در دوران باداری به قدرت باروری جنین پسر آسیب می رساند.

پژوهشگران می گویند مراقبتهایی که مادر در دوران بارداری از خود می کند، تاثیر عمده ای بر روی قدرت تولید مثلی جنین در دوران بزرگسالی دارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه تراکنش های فلسفی انجمن سلطنتی انگلیس منتشر شده است.

به گفته آنها، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و آلودگی هوا در چند هفته نخست بارداری بسیار زیانبار است. در حقیقت آسیب هایی که در دوران جنینی به فرد وارد می شود می تواند برای همیشه باقی بماند.

به گفته پژوهشگران قرار گرفتن جنین در معرض سموم، موجب کاهش تعداد سلول های سرتولی می شود.

سلول های سرتولی، سلول های بسیار تخصص یافته ای است که وجود آنها برای مراقبت از اسپرم های جوان تا هنگام بلوغ و در طول زندگی بزرگسالی یک مرد ضروری است.

پروفسور ریچارد شارپ از دانشگاه ادینبورو و همکارانش تحقیقات پژوهشگران سراسر جهان در مورد عوامل موثر بر باروری مردان را مانند سیگار کشیدن، چاقی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ارزیابی کردند.

به گفته آنها مواد شیمیایی موجود در غذا ، مواد آرایشی و محصولات پاک کننده در بروز برخی از نقایص مادرزادی در اندامهای جنسی نوزادان پسر نقش دارد و خطر ابتلا به سرطان بیضه را در آنها در سالهای بعدی عمر افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض آفت کش های محیطی می تواند تولید اسپرم را در پسران تحت تاثیر قرار دهد.

اما به گفته شارپ هیچ شواهد مستدلی وجود ندارد که نشان دهد قرار گرفتن مردان بزرگسال در معرض مواد شیمیایی محیطی رایج و معمولی تاثیر عمده ای بر باروری آنها داشته باشد.

توانایی تولید اسپرم در مردان احتمالا در اوان زندگی و شاید حتی پیش از تولد در پسران تعیین می شود.

این یافته بر اهمیت داشتن بارداری سالم برای زنان و قرار ندادن نوزاد در معرض مواد شیمیایی مضر مانند دود سیگار تاکید دارد.
hi dr!
     
  

 
آیا رابطه جنسی در طول دوره بارداری مجاز است ؟

اهمیت روابط جنسی در طول دوره بارداری


برای مقاربت در دوران بارداری منعی وجود ندارد مگر اینکه یک مشکل پزشکی وجود داشته باشد یا پزشکتان شما را از انجام اینکار منع کرده باشد . به یاد داشته باشید که اینکار آسیبی برای کودکتان به همراه نخواهد داشت چرا که کودک در رحم در یک مایع محافظی شناور است که از او به خوبی مراقبت میکند.

اگر سابقه سقط جنین داشته اید یا در حین بارداری عوارض خاصی مشاهده میکنید مانند خونریزی و…. ممکن است دکتر شما را از انجام مقاربت منع کند یا آن را محدود کند .

چگونه میتوان رابطه جنسی راحتی در دوران بارداری داشته باشیم؟
هنگام باراداری باید موضع خود را برای راحتی بیشتر تغییر دهید چرا که ممکن است پس از ماه چهارم ، وقتی که به پشت دراز میکشید احساس سرگیجه و یا حالت تهوع داشته باشید و این به دلیل فشار خونیست که به دلیل وزن رحم متحملید.در این موارد برای راحتی بیشتر مقاربت در آب توصیه میشود.

اگر در طول مقاربت انقباضهای دردناکی را احساس میکنید و یا خونریزی واژینال دارید باید مقاربت را متوقف کرده و بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید .

گفتگو و برقراری ارتباط با شریک زندگیتان در مورد اینکه چطور ارتباط بهتر و راحتتری برقرار کنید میتواند عمده نگرانی های شما را برطرف کند.

تغییر تمایلات جنسی در دوران بارداری
اکنون که شما حامله هستید ممکن است که تمایلات جنسی تان متفاوت شود. علت آن تغییر هورمونهای جنسی برخی از زنان در هنگام بارداری است به طور مثال ممکن است در طول سه ماهه اول ، برخی از زنان علایق جنسی خود را از دست بدهند چرا که معمولا آنها خسته و مقاربت برای آنان ناراحت کننده است .

اگر دکتر شما فعالیت جنسیتان را محدود نکرده بدانید بهترین راه برای حفظ صمیمیت با همسر خود رابطه جنسی است.صمیمی بودن حتما نیازی به داشتن مقاربت ندارد بلکه عشق ورزی میتواند آن را پایدار تر هم کند.

شما میتوانید عشقی که ایجاد شده در این زمان توسعه دهید وقت بیشتری با هم بگذرانید و زمانی را برای پیاده روی اختصاص دهید .هنگام شام شمع روشن کنید و خوابگاه عاشقانه ای برای خود بسازید.

چگونه می توانم پس از به دنیا آمدن کودک رابطه جنسی خود را از سر بگیرم؟
به طور کلی ، شما می توانید ، فعالیت های جنسی خود را هنگامی که به بهبود رسیده اید و خونریزیتان متوقف شده است و یا احساس راحتی بیشتری در حین مقاربت دارید ، از سربگیرید.

با این حال ممکن است دکتر شما این کار را به بعد از اولین معاینه بعد از زایمان موکول کند.
پس از بارداری ، برخی از زنان متوجه خشکی در ناحیه مهبل در طول مقاربت میشوند که این وضعیت ممکن است ناراحتی و درد ایجاد کند که باید برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از خشکی واژن،از روان کننده ها در طول مقاربت استفاده کنند.

زنانی که با شیر خود نوزاد را تغذیه میکنند تجربه تاخیر در تخمک گذاری و عادات ماهیانه خود را تجربه میکنند ام تخمک گذاری قبل از شروع دوره قاعدگی رخ خواهد داد ، پس به یاد داشته باشید که شما هنوز می توانید باردار شوید پس برای کنترل تولد نوزادی دیگر از توصیه های پزشک خود استفاده کنید.
hi dr!
     
  

 
توصیه هایی برای مادران باردار هنگام سفر

توصیه هایی برای مادران باردار هنگام سفر
متخصصان معتقدند مسافرت با قطار به علت فضای بازتر و مناسب برای زنان باردار در مقایسه با سایر وسایل نقلیه خطر کمتری دارد.
دکتر حشمت الله ازهر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام این خبر گفت : نشستن خانم های باردار کنار راننده و روی صندلی جلو خودرو نامناسب است و توصیه می شود این افراد روی صندلی عقب بنشینند تا با نگهداشتن پاها به سمت بالا و بدون کفش از ورم پاهای خود نیز جلوگیری کنند.

دکتر ازهری افزود : در مسافرت های طولانی مدت به منظور جلوگیری از ترمبوز وریدی در اثر لخته شدن خون در رگ ، راننده باید هر دو ساعت یک بار در مسیر توقف کند تا سرنشینان بتوانند دقایقی راه بروند .

این متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه به منظور جلوگیری از منعقدشدن خون در رگها به دلیل تغییرات خونی توصیه کرد تا بالش بلندی را زیر پاهای خود قرار دهند.ژ

دکتر ازهرگفت : ترومبوز وریدی نتیجه تشکیل لخته انسدادی در رگهای خونی است و این حالت اغلب در سیاهرگهای عمقی ساق پا رخ می دهد که می تواند قسمتی از این لخته جدا شود و وارد شریان ریوی گردد که نتیجه آن آمبولی ریوی ( گرفتگی سرخرگ ریوی ) است .

وی تاکید کرد: مسافرت هوایی از هفته ۲۸ بارداری ممنوع است چون سلامت جنین و مادر را به خطر می اندازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت انرژی بالا در زنان باردار را نادرست دانست و تصریح کرد: در ایام نوروز با توجه به فرهنگ ایرانیان و تنوع بالا ی غذایی ، زنان باردار باید برنامه غذایی مشخص و سالمی داشته باشند تا دچار اضافه وزن و فشار خون بیش از اندازه نشوند . میزان مصرف نمک در زنان باردار نباید بیشتر از حد مجاز باشد از این رو توصیه می شود تنقلات نوروز را با احتیاط مصرف کنند تا با مشکل فشارخون دوران بارداری مواجه نشوند.

دکتر ازهر گفت : پیش بینی می شود زنان باردار با وزن ایده آل در طول دوره بارداری ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم اضافه وزن خواهند داشت.
این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه خانم ها در صورت بارداری نباید اضافه وزن بالایی داشته باشند و انرژی بالایی دریافت کنند، افزود: این افراد به جای مصرف آجیل و شیرینی در ایام نوروز می توانند ازمیوه و سبزی استفاده کنند تا با دریافت ویتامین مورد نیاز فرزند سالمی داشته باشند.
hi dr!
     
  

 
بهداشت باروری وبهداشت باروری و تنظیم خانواده
نقش بهداشت در تأمین سلامتی بر کسی پوشیده نیست بهداشت یعنی تأمین، حفظ و بالا بردن سطح سلامتی و سلامتی یعنی وجود آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی، بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، بهداشت باروری عبارتست از سلامت کامل جسمی روانی و اجتماعی اجزاء سیستم باروری در سرتاسر طول زندگی. بر این اساس همه مردم باید قادر باشند که زندگی جنسی سالم و رضایت بخش داشته و بتوانند آزادانه و مسئولانه در مورد زمان و چگونگی فرزند آوری خود تصمیم گیری نمائید.



در این راستا باید از حق دسترسی به اطلاعات، امکانات، کسب بالاترین استانداردهای بهداشت باروری و جنسی بدور از هر گونه تبعیض، اجبار و خشونت برخوردار باشند. بعبارت دیگر بهداشت باروری حقوق مردان و زنان را در مورد آگاه بودن از دسترسی به روشهای تنظیم خانواده، انتخابی سالم، مؤثر، مناسب و قابل قبول و در نهایت حق برخورداری از خدمات مراقبتی بهداشتی مناسب که زنان را قادر به داشتن حاملگی و زایمان ایمن می سازد تأمین می نماید.


برنامه های متعدد بهداشت باروری در کشور در حال اجرا بوده که از برنامه های سلامت مادران و تنظیم خانواده بعنوان دو برنامه عمده بهداشت باروری میتوان نام برد.



اهمیّت دسترسی و بهره مندی از خدمات تنظیم خانواده به شکلی کارآمد:
بهره مندی از خدمات تنظیم خانواده موجب کاستن از میزان بارداریهایی پر خطر می شود. حامله شدن زنان در سنین کمتر از ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال و یا با فاصله کمتر از ۳ سال و نیز حاملگی پنجم به بعد همواره با خطرات بیشتری آمیخته است. علاوه بر این وجود برخی بیماریهای زمینه ای مانند مشکلات دستگاه قلبی عروقی، بیماری دیابت و … در مادران می تواند سلامت آنها و جنین و یا فرزندی را که به دنیا خواهند آورد به مخاطره اندازد. به علاوه تنظیم خانواده به زوج نین این امکان را می دهد که در صورت احتمال وقوع اختلالات ژنتیکی و ارثی (نظیر تالاسمی، هموفیلی و …) از بارداری پیشگیری نمایند.



۲۰% موارد مرگ مادران گزارش شده طی سال ۱۳۷۹ در کشور، مادران بالای ۳۵ سال سن بوده اند در همین سال، ۲۴% ماردان فوت شده، بارداری بیش از ۴ بار داشته اند. این نکته در موردد نتایج بررسی سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ نی صادق است که توجّه بیش از پیش به برنامه تنظیم خانواده در افراد پر خطر را نشان می دهد.

برنامه کشوری تنظیم خانواده:
اگر چه در ابتدا برنامه تنظیم خانواده در کشور ما با برنامه تحدید موالید و کنترل جمعیّت همراه گردید و این مسئله دست کم برای عموم و حتی بعضی مسئولین این تصویر نادرست را پدید آورد که هدف اصلی برنامه تنظیم خانواده کنترل جمعیّت است. لیکن در واقع کاستن از بارداری های ناخواسته و پر خطر هدف اصلی برنامه تنظیم خانواده بوده و این برنامه یکی از موفق ترین برنامه های بهــداشتی در کشــور و بخصــوص در استان گیلان است. متأسفانه ۱/۲۴ از بارداریها در کشــور و ۳/۲۲ % در استان گیلان بارداری ناخواسته است (۱۳۷۹ – DHS)
به بیان جامع تر رسالت برنامه تنظیم خانواده عبارتست از:

کاهش حاملگی های برنامه ریزی نشده و پر خطر از دیدگاه تنظیم خانواده و هماهنگی های لازم بین بخشی جهت موزون سازی رشد جمعیّت در راستای تعهدات ملی و بین المللی، گروه هدف برنامه تمام زنان و مردان بالای ۱۰ سال ساکن در کشور اعم از ایرانی و غیر ایرانی، مجرد، متأهل و در حال ازدواج می باشد.
برنامه کشوری تنظیم خانواده دارای سه بخش اصلی زیر می باشد:

خدمات پیش از ازدواج: این جزء در بردارنده همه آموزشهائی است که در دوران پیش از ازدواج در اختیار گروههای مختلف جــامعه مانند سربازان، دانشــجویان و گــروههای مختلف سنی در دوره های متفاوت تحصیلی قرار گیرد. که انتظار می رود این گروهها اطلاعات لازم بهداشت باروری را به منظور برنامه ریزی جهت شروع زندگی مؤفق و با کمترین عوارض ناشی از مشکلات بهداشتی کسب نمایند.
خدمات حین ازدواج: خدمت حین ازدواج شامل آموزشهائی است که در فاصله زمانی پیش از ازدواج به همه زوجین در حال ازدواج ارائه می شود، شرکت در این کلاسها برای همه افراد در آستانه ازدواج اجباری است و عناوین اصلی آن عبارتند از تنظیم خانواده، بارداری و زایمان ایمن، شیردهی، تالاسمی، بیماری های قابل انتقال از طریق تماس جنسی، HIV ایدز و سرطانهای رایج دستگاه تناسلی زنان.
خدمات پس از ازدواج: این جزء دارای دو بخش عمده ارائه خدمت مشاوره تنظیم خانواده و روشهای پیشگیری از بارداری می باشد.
مشاوره تنظیم خانواده با افزایش آگاهی متقاضیان خدمت از انتخاب های موجود برای پیشگیری از بارداری به تناسب روشها و نیازهای پیشگیری از بارداری فرد و سابقه پزشکی وی و حقوق بهداشت باروری، تصمیم گیری آنان را تسهیل می کند. بهمین دلیل خدمت مشاوره تنظیم خانواده که یکی از ارکان برنامه بهداشت باروری محسوب می شود پیش از ارائه روشهای پیشگیری از بارداری توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.



چالشهای موجود در برنامه تنظیم خانواده و بهداشت باروری کشور:

استفاده محدود از روشهای مدرن تنظیم خانواده، (بسیاری از مردان و زنان هنوز از روشهای پیشگیری استفاده نمی کنند. متأسفانه ۱/۲۱ % از زوج ین در کشور و ۲۰% در استان از هیچ روش پیشگیری استفاده نمی کنند. (۱۳۸۴ – IMES)
باورهای نادرست در مورد روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری رایج اند.
ضعف در آگاهی و مهارت در استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری، ۴/۱۸ % از زنانی که پیشگیری می کنند بدلیل استفاده غلط از روشها باردار می شوند.
منابع مالی محدود و عدم اوّلویت بودجه ای به تنظیم خانواده در بهداشت باروری.
جوانی جمعیّت و ورود این بخش از جمعیّت به سنین بارداری. ضروری است برنامه ریزی متناسب با نیازهای جوانان گسترش یافته و اطلاعات لازم بر اساس سن و نیاز آنها در اختیار آنان قرار گیرد.
بالا بودن درصد نیاز برآورده نشده در زنان ۴۹ – ۱۵ سالـــه همسردار که (این شاخص به درصــدی از زنان ۹-۱۵ سال همسرداری گفته می شود که یا اصلاً نمی خواهند بچّه دار شوند و یا اینکه می خواهند بچّه بعدی را با فاصله داشته باشند ولی از هیچ روش تنظیم خانواده اعم از مطمئن و غیر مطمئن استفاده نمی کنند.)، که این گروه از زنان ۵/۷ % در کل کشور و ۶/۵ % دراستان گیلان از کل زنان همسردار را شامل می شود لذا ضروری است این مسئله مورد ریشه یابی و تحلیل قرار گرفته و برای کاهش آن برنامه ریزی و مداخلات لازم انجام شود.
تمرکز برنامه ریزی های تنظیم خانواده در کشور علی رغم وجود تفاوت ها ونا برابریهای منطقه ای در سطح استانهای کشور.
نیاز به بهبودکیفیّت خدمات بهداشت باروری
مشارکت محدود سازمانهای غیر دولتی و بخش خصوصی در بهداشت باروری
عدم توجّه کافی به امنیت منابع و تجهیزات لازم در بهداشت باروری (پیش بینی میزان نیاز، خرید، انبارداری، ترابری، توزیع و کنترل اقلام)
نیاز به بهبود مهارتهای ارائه کنندگان خدمات بهداشت باروری
راهکارهای مورد نظر جهت رفع چالشها در برنامه های بهداشت باروری و تنظیم خانواده:
گسترش آگاهی های عموم جامعه و بخصوص مسئولین در خصوص اهداف واقعی برنامه و اصلاح باورهای غلط در خصوص اهداف و روشهای برنامه تنظیم خانواده افزایش دسترسی گیرندگان خدمات به خدمات تنظیم خانواده، گسترش دامنه روشهای موجود پیشگیری از بارداری، تولید انواع مختلف داروها و لوازم پیشگیری در داخل کشور، تدوین راهکار استاندارد برای تضمین امنیت کالاهای بهداشت باروری، بهبود کیفیّت خدمات بهداشت باروری، تداوم ارائه خدمات رایگان، ارائه خدمات مشاوره ای تنظیم خانواده بعنوان یکی از ارکان بهداشت باروری واستفاده از رابطین بهداشتی زن در مناطق شهری جهت ارائه اطلاعات بهداشت باروری و پیگیری این خدمات برای خانوار های تحت پوشش، راهکارهائی هستند که برای رفع چالشهای موجود برنامه تنظیم خانواده پیش بینی و اجرا می گردد.

در قسمت های آینده به معرفی و نحوه استفاده از روشها و وسایل پیشگیری از بارداری که در حال حاضر در سیستم بهداشتی درمانی کشور ارائه می گردد خواهیم پرداخت.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دکتر محمد عبا سی رئیس گروه بهداشت خانواده
فاطمه نوروزی کارشناس مسئول امور جمعیّتی و تنظیم خانواده
سهیلا بشارتی کارشناس تنظیم خانواده تنظیم خانواده
hi dr!
     
  

 
برآمدگی‌های پستان نشانهٔ چیست؟

- برآمدگی‌های پستان نشانهٔ چیست؟
شکل، اندازه و افتادگی پستان در افراد مختلف با هم تفاوت دارد و تمام این حالات طبیعی هستند. در بسیاری زنان، بافت قاعدهٔ پستان ضخیم و سفت است و ناهمواری و برآمدگی در آن احساس می‌شود. در بسیاری نیز کمی برآمدگی چیزی طبیعی است. در واقع، در زنان با سن بیش از ۴۰ سال، وجود پستان‌های دارای برآمدگی شایع است.
درست پیش از شروع چرخهٔ قاعدگی، پستان کمی برآمدگی پیدا می‌کند. در این هنگام، ترشح هورمون‌های زنانه – استروژن، پروژسترون، و پرولاکتین – افزایش می‌یابد. این هورمون‌ها رشد بافت رشته‌ای پستان و احتباس مایع را در آن تحریک می‌کنند. با شروع قاعدگی، بدن بافت و مایع اضافی را دوباره جذب می‌کند. ولی با بالا رفتن سن، مقداری از این بافت رشته‌ای باقی می‌ماند و احساس برآمدگی پستان ایجاد می‌کند. این برآمدگی اغلب بیماری فیبروکیستی پستان نامیده می‌شود، ولی بسیاری پزشکان بیماری دانستن این حالت را اشتباه می‌دانند. یعنی آن را می‌توان بخشی طبیعی از پستان زن مسن دانست.
چرا اینقدر دربارهٔ طبیعی بودن برآمدگی پستان صحبت می‌شود؟ پاسخ بسیار ساده است. چون سرطان پستان نخست خود را به‌صورت برآمدگی پستان نشان می‌‌دهد. و زنان با یافتن برآمدگی در پستان خود دچار وحشت می‌شوند. در واقع، بسیاری از برآمدگی‌های پستان سرطانی نیستند.
برآمدگی‌ نرم متحرک انگور مانندی که غیر طبیعی باشد، احتمالاً کیست است. این کیست پر از مایع وقتی یک مجرای شیر گرفته شود به‌وجود می‌آید. کیست‌ها دردناک‌‌ هستند، ولی سرطانی نمی‌شوند و معمولاً با شروع قاعدگی از بین می‌روند.
برآمدگئی که حرکت نکند و مثل یک دانهٔ لوبیا سفت باشد جای نگرانی دارد. برآمدگی‌های سفت ثابت ممکن است (ولی نه همیشه) حاوی سلول‌های سرطانی باشند.
برآمدگی‌های متحرک مرمری احتمالاً تورم‌های غیر سرطانی به‌نام فیبروآدنوم هستند. توده‌های سفت نامنظم بافت پستان احتمالاً ناشی از زخم یا کورکی در نزدیکی سطح پستان است. و وجود یک ناحیهٔ متورم گوه‌ای شکل در نزدیکی نوک پستان احتمالاً عفونت مجرای شیر را نشان می‌‌دهد.

- درمان برآمدگی پستان
وقتی برآمدگی یا هر چیز غیرعادی در پستان خود دیدید، خودسرانه عمل نکنید و از پزشک بخواهید آن را معاینه کند. در اینجا چیزهائی را که باید بدانید گفته می‌شود.
استفاده از انگشتان را برای معاینه پستان یاد بگیرید. بهترین کار برای اینکه با بافت طبیعی پستان آشنا شوید یاد گرفتن روش معاینهٔ آن با دست از یک متخصص است. راهنمائی‌های یک پزشک یا پرستار بسیاری زنان را از نگرانی دیدن یک برآمدگی بزرگ و سفت در پستان خود در آورده است.
یک جدول ماهانه بنویسید. این کار به‌خاطر آوردن وضعیت پستان را در ماه قبل آسان‌تر می‌کند. بهترین وقت برای انجام معاینه یک هفته تا ده روز بعد از اولین روز قاعدگی است که در این هنگام پستان کمتر حساس و برآمده است. اگر دیگر قاعده نمی‌شوید یا درمان هورمونی تازه‌ای را شروع کرده‌اید، معاینهٔ خود را هر روز اول ماه انجام دهید. مهم نیست چه روش معاینه‌ای به‌کار می‌برید، بلکه باید آن را مرتباً تکرار کنید. با این کار متوجه هر تغییری در پستان خواهید شد.
به پشت دراز بکشید و پستان را معاینه کنید. اگر به پشت دراز بکشید و یک دست را بالای سر بگیرید، برآمدگی‌های کوچک را، مخصوصاً در پستان‌های بزرگ، راحت‌تر می‌توانید پیدا کنید. با نرمهٔ نوک انگشتان دست دیگر دور پستان را از نوک آن به طرف خارج به‌صورت دایره‌ای بفشارید تا تمام آن را معاینه کنید. ناحیهٔ بالای دستان را تا استخوان چنبر و زیر بغل را هم بررسی کنید. اگر وزن کم یا زیاد کرده‌اید، ممکن است به برآمدگی‌هائی برخورید که قبلاً نبوده است. (وجود یک لبهٔ سخت در انحنای زیرین پستان طبیعی است.)
آزمایش پستان‌نگاری انجام دهید. پرتونگاری پستان برآمدگی‌های آن را دو سال زودتر از معاینهٔ خود یا پزشک نشان می‌دهد. سه‌چهارم برآمدگی‌هائی که در پستان‌نگاری (ماموگرافی) دیده شده‌‌اند، کیست، تودهٔ بافتی، یا رسوب کلسیم بوده است. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که اولین پستا‌ن‌نگاری در چهل‌سالگی انجام شود و تا پنجاه‌سالگی هر یک یا دو سال یک‌بار، و بعد از آن، هر سال یک‌بار تکرار شود.
آزمایش با سوزن. اگر کیست تاول مانندی در پستان دارید، پزشک در مطب آن را با یک سوزن جراحی و تخلیه می‌کند. اگر کوچک شود، معلوم می‌شود که سرطانی نیست. این عمل را فقط پزشک باید انجام دهد. به هیچ‌وجه خودتان این کار را نکنید.
آمادهٔ آزمایش‌های دیگر شوید. اگر کیست تخلیه نشود، باید آزمایش‌های پستان‌نگاری یا فراصوت‌نگاری انجام شود، که به تعیین شکل و اندازهٔ برآمدگی کمک می‌کنند. آنگاه پزشک ممکن است برای یافتن ناهنجاری‌های سلولی از آن نمونه‌برداری کند.
نمونه‌برداری تنها راه تشخیص قطعی است. اگر برآمدگی کوچک باشد، جراح تمام آن را در نمونه‌برداری خارج می‌کند و اگر بزرگ باشد، تنها قسمتی از آن را در می‌آورد. اگر سرطان تشخیص داده شود، آنگاه باید برآمدگی و بافت‌های اطراف آن، یا اینکه تمام یا بخشی از پستان را برداشت.
پیشگیری از برآمدگی پستان. با کم‌کردن عوامل مؤثر بر تولید استروژن زیادی می‌توان از پیدایش برآمدگی پستان جلوگیری کرد.
غذاهای پرچربی نخورید. چربی رشد پستان و احتباس مایع در آن را بیشتر می‌کند. چربی به استروژن تبدیل می‌گردد که تحریک‌کنندهٔ رشد بافت پستان است، نمک و مایع را در آن نگاه می‌‌دارد، و کیست را بدتر می‌کند. رژیم غذائی غلات سبوس نگرفته، میوه‌ها و سبزیجات را برای جلوگیری از برآمدگی پستان توصیه می‌شود.
سبوس غلات بخورید. افزایش خوردن غذاهای پرفیبر به جذب استروژن اضافی و دفع آن از بدن کمک می‌کند. اگر استروژن اضافی دفع نشود و سطح آن در بدن بالا رود، احتباس مایع را زیادتر کرده و پیدایش برآمدگی‌های پستان را تحریک می‌کند. باز هم بهترین رژیم غذائی غلات سبوس نگرفته، میو‌ه‌ها، و سبزیجات است.
اضافه وزن را از بین ببرید. وزن خود را متناسب با قدتان نگاه دارید. چاقی با بالا رفتن استروژن بدن همراه است و شما را مستعد ابتلا به سرطان پستان می‌کند.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 12 از 60:  « پیشین  1  ...  11  12  13  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA