انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 19 از 60:  « پیشین  1  ...  18  19  20  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
استفاده از مرطوب کننده، فقط با مشورت پزشک

با وجود آن که بسیاری از ترکیبات نرم کننده موجود در بازار استانداردهای لازم بهداشتی را دارا هستند، ممکن است هنگام مصرف در بعضی افراد ایجاد سوزش کنند.

بنابراین در انتخاب مرطوب کننده مناسب از میان مرطوب کننده های استاندارد متعددی که وجود دارد، مشورت با پزشک ضروری است.

دکتر حسن صیرفی در گفتگو با ایسنا افزود: مرطوب کننده ها به۲ دسته بزرگ حاوی مرطوب کننده های انسدادی و جاذب آب تقسیم می شوند که نوع انسدادی آن حاوی ترکیبات پوشش دهنده سطح خارجی پوست هستند و با ایجاد قشری نفوذناپذیر مانع از تبخیر آب از لایه های سطح پوست می شوند و از این جهت باعث حفظ آب در پوست و افزایش نرمی و لطافت آن می شوند.

وی گفت از این ترکیبات می توان وازلین و روغن های معدنی را نام برد که فاقد مواد نگه دارنده فسادپذیر و فاقد مواد عطری هستند، بنابراین باعث ایجاد حساسیت های پوستی نمی شوند.

این متخصص پوست تصریح کرد: وازلین ۱۷۰ برابر بیشتر از روغن زیتون مانع از تبخیر آب از سطح پوست شده و از این جهت مرطوب کننده ای قوی به حساب می آید؛ البته اگر بیشتر از ۴۰ درصد مانع از تبخیر آب از سطح پوست شود، منجر به ایجاد لیچ افتادگی پوست و ایجاد عفونت های میکروبی و جوش های چرکی می شود.

به علاوه مصرف آن باعث چربی زیادتر از حد پوست شده و از نظر زیبایی چندان مورد قبول افراد نیست.

وی در خصوص دسته دوم مرطوب کننده ها از ترکیبات جاذب آب نام برد که قادر به جذب آب از لایه های عمقی پوست یا رطوبت محیط می باشد. صیرفی گفت: این نوع نرم کننده ها باعث جذب آب به لایه های شاخی پوست و تورم سلول های شاخی شده ، سطح پوست را نرم تر کرده و چروک های سطح پوست را کاهش می دهند.

در حقیقت به عنوان ترکیباتی گران قیمت و به اصطلاح کرم های ضد چروک نام برده می شوند.
hi dr!
     
  

 
تورم، خارش و سوزش بعد از تاتو را جدی بگیرید

یک متخصص پوست با بیان این که تورم، خارش، سوزش، درد و ایجاد حساسیت به مواد رنگی از مهم ترین عوارض تاتوکردن است، گفت: انجام این روش زیبایی بدون رعایت اصول بهداشتی خطر ابتلا به ایدز، هپاتیت و بیماری های عفونی را در پی دارد.

دکتر پروین منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به عوارض تاتو کردن در بدن به ایسنا گفت: تورم، ایجاد ضایعات برجسته ریز و درشت، خارش، سوزش و بروز درد در محلی که ماده تاتو در آن تزریق شده، از عمده پیامدهای تاتو و علت مراجعات بعدی این افراد به پزشک است.

این متخصص پوست افزود: در برخی مواقع ممکن است بعد از گذشت چند ماه یا حتی چند سال از تزریق ماده تاتو، بدن شروع به واکنش بر ضد رنگدانه وارد شده کند که اصطلاحا به آن راکسیوم گفته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به روش های رفع این واکنش یا همان راکسیوم اشاره کرد و گفت: گاهی از روش های دارویی مانند تجویز پروتن های خوراکی یا تزریقات متعدد و در مواردی که به هیچ یک از روش های فوق پاسخ ندهد، خارج کردن ماده رنگدانه از بدن برای رفع عوارض تاتو استفاده می شود.

دکتر منصوری با تاکید بر انجام تاتو در مراکز مجاز با رعایت اصول بهداشتی و توسط یک فرد باتجربه گفت: عدم رعایت نکات بهداشتی در تاتو کردن و استفاده از سوزن های مشترک ممکن است سبب انتقال عفونت های ویروسی مانند ایدز، هپاتیت، بیماری های میکروبی، عفونی و حتی بیماری سل شود.

این متخصص پوست با اشاره به عوارض تاتو کردن و مخالفت با انجام آن افزود: تنها به کسانی که ایرادهایی در پوست بدن یا صورتشان وجود دارد که برای از بین بردن آنها هیچ روش پزشکی دیگری امکان پذیر نباشد، انجام تاتو را توصیه می کنیم.

وی گفت: گاهی اوقات ممکن است قسمت هایی از پوست کاملا بی رنگ بوده یا در مواردی به دلیل جراحی یا ایجاد زخم قسمتی از خط لب از بین رفته باشد و با هیچ روشی نتوان این قسمت ها را به رنگ عادی برگرداند که در این موارد توصیه به خالکوبی می شود.

این متخصص پوست با بیان این که تمایل به خالکوبی در زنان بیشتر از مردان است، گفت: زنان در ناحیه صورت، چشم و لب و ابرو رغبت بیشتری برای انجام تاتو دارند اما در مردان خالکوبی بیشتر در ناحیه بازوها، سینه و پشت دیده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عدم اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس پایین در کنار نواقص ظاهری را یکی از مهم ترین علل مراجعه و تمایل افراد برای انجام خالکوبی های وسیع دانست و گفت: این افراد به دلیل این که دیدگاه خوبی نسبت به خود ندارند، سعی می کنند با انجام تغییرات ظاهری تصویر مطلوب تری از خود ارائه دهند.

این مساله در مورد افرادی که اقدام به سوراخ کردن قسمت های مختلف بدن و آویزان کردن اشیای مختلف از خود می کنند نیز صادق است.
jamejamonline
hi dr!
     
  

 
جذام، بیماری ای که فراموش می شود

اگرچه تا تا دهه ­های گذشته جذام از بیماری­ های شایع در کشور بود، اما در حال حاضر این بیماری شوم و هولناک در مرحله حذف کامل قرار دارد و تنها به برخی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و جنوب آمریکا محدود می شود.

برای این­که از روند بیماری جذام در کشور بیشتر بدانیم به سراغ دکتر یحیی دولتی، رئیس مرکز پژوهش بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم.

این داروساز و متخصص پوست، مو، زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که بیشتر سال­ های عمر خود را صرف ریشه­ کن کردن جذام کرده است به پرسش های ما درباره وضعیت فعلی درمان ها و روش های درمانی پیش رو پاسخ داده است.

از روزهای اول فعالیت خود در زمینه بیماری جذام بگویید.

در سال ۱۳۵۱ زمانی که دوره تحصیلاتم در آمریکا پایان یافت و دوره تحصیلی جذام را نیز گذرانده بودم به ایران بازگشتم و به طور داوطلب عضو سازمان جذام که تازه تاسیس بود، شدم.

در آن سال ها پزشکان ایرانی درخصوص تشخیص و درمان جذام کم بودند البته مرکز تحقیقات خوبی در اهر داشتیم و پزشکان کره ای آنجا را اداره می کردند.

در آن سال ها براساس آمار پیش بینی می شد ۳۵ تا ۳۶ هزار جذامی در کشور داشته باشیم و با رقم اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای حذف این بیماری فاصله زیادی داشتیم. WHO اعلام کرده بود در صورتی که آمار جذام یک مورد در ۱۰ هزار نفر جمعیت باشد بیماری در مرحله حذف است، اما ما فاصله زیادی داشتیم.



● در دهه ۱۳۷۰ اعلام شد که ایران به مرحله حذف جذام رسیده و در ردیف کشورهای موفق قرار گرفته. بفرمایید الان در چه وضعیتی هستیم؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سال ۱۳۷۲ سال حذف جذام از دنیاست البته کشورهای مختلفی ازجمله ایران به این نتیجه رسیدند ولی این طور نیست که این بیماری به طور کامل در دنیا حذف شود. اکنون کشورهای اروپایی به خاطر این که توانسته اند با مراقبت های درمانی و بهداشتی زنجیره انتقال بیماری از یک فرد بیمار به سالم را قطع کنند در مرحله ریشه کنی قرار دارند.

این شرایط به گونه ای است که الان اگر بیمار جدیدی به عنوان جذامی به اروپا برده شود دیگر پزشکان قادر به تشخیص ساده آن نیستند چون سال ها از اقدامات حذف و ریشه کنی گذشته و در اصل آنان روش های تئوری تشخیص را فراموش کرده اند.

● الان چه تعداد جذامی در کشور زندگی می کنند و فکر می کنید تا چه موقع به مرحله ریشه کنی کامل برسیم؟

براساس آمار الان حدود ۵ هزار جذامی در کشور داریم و هر سال بین ۱۰ تا ۳۰ نفر موارد جدید ابتلا تشخیص داده می شود.

زمانی که تعداد بیمار جدید زیاد نباشد، زنجیره انتقال کم می شود و از این رو قابل حذف و در اصل ریشه کنی است؛ با این وجود به نظر می رسد جذام ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر از ایران رخت بربندد و ریشه کن شود.

البته در برنامه های آموزش دستیاران تخصصی پوست کشور، آموزش روش های تشخیص و درمان نوین جذام در قالب دوره های ۱۵ روزه تا یک ماهه به پزشکان داده می شود تا فراموش نشود چون من معتقدم وقتی یک بیماری به دست فراموشی سپرده شود بازهم احتمال پدید آمدن مجدد آن وجود دارد. در این خصوص از خارجی ها جلوتر هستیم و متبحرتر.

● این احتمال برای ابتلای افراد دیگر به جذام وجود دارد یا خیر؟

از دو طریق معاینه بالینی و ظاهر افراد و از طریق آزمایشگاه و تهیه کشت و لام زیر میکروسکوپ بیماری جذام قابل تشخیص است.

جذام در سنین کودکی و جوانی بیشتر شیوع دارد، اما نکته خوشحال کننده این است که بیش از ۹۴ درصد مردم به جذام مقاومند و به آن مبتلا نمی شوند.

باید دانست که جذام را کسی می گیرد که در خانواده اش کسی مبتلا به جذام باشد و مدت طولانی با او در تماس باشد و در ثانی از بچگی با او در تماس بوده، همچنین زندگی فقیرانه و ضعیفی از نظر تغذیه ای داشته باشد.

پزشکان با معاینه ظاهری پوست و اندام های افرادی که در تماس مستقیم و طولانی با بیماران جذامی اند و این که تظاهرات بالینی به صورت زخم های پوستی با بی حسی در ناحیه وسط زخم، به این بیماری پی می برند.

پزشک وقتی با یک جسم تیز و یا داغ ناحیه وسط زخم را تحریک می کند اگر بیمار هیچ حسی نداشت و این زخم بیش از ۳ ماه بود باید بررسی های آزمایشگاهی انجام شود که در این صورت با خراش دادن زخم و تراشیدن آن و ریختن آن روی لام جهت بررسی میکروسکوپی، همچنین با تکه برداری و گرفتن بیوپسی می توان تشخیص را قطعی کرد.

● درمان ها بر چه پایه ای است و در این خصوص چقدر موفق هستیم ؟

درمان ها خیلی پیشرفت کرده، در گذشته بیمار جذامی را به بیمارستان می آوردند و تا پایان عمر تاکید می کنم تا آخر عمر تحت مداوا قرار می دادند اما امروزه درمان چند دارویی که شامل۳ نوع داروی آنتی بیوتیک متفاوت و موثر است و در یک بسته بندی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت دولت از خارج کشور وارد می شود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد مدت درمان کاهش فراوانی یافته و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

اگر بیماری به موقع تشخیص داده و درمان آغاز شود، دیگر آسیب بافتی نمی بیند و عارضه ای که نیاز به جراحی پلاستیک داشته باشد به جای نمی ماند.

زندگی با بیمارانی که دارو مصرف کرده و بهبود یافته اند هیچ خطری ندارد، اکنون ما در آسایشگاه باباغی تبریز یا مشهد افرادی را داریم که در آنجا کار می کنند و در تماس با این بیماران بهبود یافته بدون هیچ نگرانی و عارضه ای زندگی می کنند.

در اینجا از مرحوم دکتر راجی، وزیر بهداشت قبل از انقلاب یاد می کنم که در کنار این بیماران زندگی و خدمات فراموش نشدنی ای به آنان و خانواده شان ارائه و خود و زندگی اش را وقف آنان کرد.

به عنوان رئیس مرکز پژوهش بیماری های پوست و جذام شاید بتوان گفت حدود ۵۰ سال در راستای این بیماری تلاش تحقیقاتی کردید، آیا تاکنون واکسنی برای آن در دنیا یا ایران تولید شده که موثر باشد.

ما و همکارانمان ۲۵ سال است که به دنبال واکسن جذام هستیم، نه تنها ما بلکه همکاران خارجی ما نیز موفق به یافتن واکسنی موثر نشده اند، اما داروهای خوب و موثری جهت کنترل بیماری در جهان پیدا کرده اند.

من بارها تاکید کرده ام، اگر بخواهیم بیماری ای از دنیا ریشه کن شود باید واکسن آن تولید و مصرف شود.

در مورد انگل و میکروب، تولید واکسن بسادگی ویروس نیست و تولید واکسن برای آن بسیار دشوار است. واکسن باید ایمنی بالایی ایجاد کند که این به ساختار آنتی ژن میکروب مربوط است.

تلاش فراوانی کردیم که برای جذام واکسن درست کنیم، اما نشد اگرچه با همکاری دکتر جان استنفورد، پروفسور انگلیسی توانستیم ماده ای از یک میکروب که از اوگاندا آورده شد، تهیه کنیم که ایمنی زایی خوبی برای مقابله با بیماری ها در بدن انسان به دست آوردیم، اما هنوز هم واکسن قطعی ای برای جذام کشف نکردیم و تحقیقات بیشتر دیگری نخواهیم داشت.

البته از ماده مذکور جهت واکسن سالک به منظور ایمنی زایی بیشتر استفاده کردیم و امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) وقتی حلقه انتقال بیماری قطع شود این بیماری ریشه کن می شود.

به امید آن روز در دهه آینده هستیم اگرچه اکنون در وضعیت حذف جذام قرار داریم و از آن ۱۵ ـ ۱۰ سال گذشته است.

● جذام ایران در خط پایان

در سال های غمبار دهه ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ بیماری جذام در نقاط مختلف کشور بویژه آذربایجان بیداد می کرد.

در آن سال ها با تلاش های چندین ساله پزشکان و متخصصان خارجی و داخلی، آسایشگاه باباباغی تبریز به عنوان یکی از مراکز تحقیقات پوست و جذام جهان در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر تبریز فعالیت خود را با هدف درمان، نگهداری و اسکان بیماران جذامی آغاز کرد.

در سال های آغازین فعالیت باباباغی، کمبود پزشک و دارو مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد کرده بود، اما با تلاش های داخلی و توجه مراجع بین المللی ازجمله سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۳۴۲ در جایگاه ویژه و هم ردیف کشورهای کمک گیرنده از WHO قرار گرفت و نخستین محموله دارویی برای ۶۰۰ بیمار وارد این مرکز شد.

البته پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز این آسایشگاه هرگز از نظرها دور نماند. اگرچه این مرکز از کمک های دولتی بی بهره نبود، اما نقش کمک های مردمی نیز فراموش نشدنی است.

اکنون کمک به این بیماران و عیادت از آنان در آسایشگاه باباباغی تبریز به یک فرهنگ پسندیده تبدیل شده است.

هم اکنون حدود ۱۲۳ خانواده جذامی در کنار حدود یکصد پرسنل اداری در آسایشگاه به دامداری، کشاورزی و دیگر فعالیت های خدماتی مشغولند و امرار معاش می کنند.

این بیماری دیگر مانند سال های دهه ۲۰ تا ۵۰ هجری شمسی بیماری وحشتناکی نیست به گونه ای که طول درمان جذام از ۱۵ سال در دهه ۴۰ هجری به ۴۵ روز تا ۶ ماه در عصر حاضر کاهش یافته است.



jamejamonline
hi dr!
     
  

 
ساخت ژلی برای ترمیم سریع زخم ها

محققان دانشگاهی در لندن ژلی را ابداع کرده اند که ارتباط سلول های آسیب دیده با هم و جلوگیری از تولید پروتئین ترمیم کننده زخم را قطع کرده و بهبود زخم ها را تسریع می کند.



به نقل از فاکس نیوز، ژل ساخته شده به نام نکساگون، سرعت سلول ها را در بهبود و ترمیم زخم ها افزایش می دهد.

این ژل تا کنون روی ۱۰۰ بیمار آزمایش شده و محققان معتقدند در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات، تأثیر زیادی روی درمان زخم ها و جراحت های مزمن مانند زخم های ناشی از بیماری دیابت، و حتی خراش های معمول و جراحت های ناشی از تصادفات می گذارد.

در بیشتر زخم های مزمن، میزان غیر طبیعی از پروتئینی وجود دارد که باعث بروز التهاب در ناحیه زخم می شود.

محققان به منظور کاهش میزان این پروتئین، ژل نکساگون را از DNA ساختند که قادر به عدم تولید این پروتئین ها است.

با غیر فعال شدن این پروتئین، سلول ها به ناحیه زخم نزدیک می شوند. این ژل شفاف بوده و غلظت آن مانند خمیر دندان است.

محققان این ژل را روی زخم پای عده ای از افراد مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که سرعت بهبود زخم در این افراد، نسبت به افرادی که از این ژل استفاده نکردند، حدود ۵ برابر بیشتر شده است.

ولی این ژل باید به گونه ای باشد که زیاد با عملکرد التهابی زخم تداخل نکند چرا که فرآیند التهابی، ناحیه زخم را تمیز می کند.
hi dr!
     
  

 
تماس زیاد با آب واستفاده از پاک کننده ها بدون دستکش باعث شکنندگی ناخن ها می شود

برای مقابله با شکنندگی ناخن ها باید مرتبا آنها را کوتاه و از مصرف پاک کننده های ناخن نیز پرهیز کرد. همچنین مصرف بیوتین نیز دراین خصوص موثر است.

دکتر اکبر قندی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه ناخن باعث محافظت نوک انگشتان می شود؛ گفت: ناخن های دست روزانه ۵-۱ میلی متر و ماهانه ۳ میلی متر رشد می کنند.

وی در ادامه یادآور شد: عوامل محیطی، فیزیولو ژیکی و فاکتورهای پاتولوژیکی (بیماری زایی) در سرعت رشد ناخن ها موثر هستند.

دکتر قندی در خصوص عواملی که باعث رشد بیشتر ناخن ها می شوند، گفت: در هنگام بارداری، وجود آب و هوای گرم، مصرف کلسیم و بیوتین (از گروه ویتامین های گروه ب)، مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، وجود بیماری هیپرتیروئیدی و پسوریازیس، رشد ناخن ها بیشتر می شود.

وی در ادامه یادآور شد: در بیمارانی که مبتلا به تب هستند، بروز عفونت های حاد، بیماری های مزمن، هیپوتیروئیدی، پیری، کاهش گردش خون، مصرف سیگار، سوء تغذیه، مبتلایات به بیماری های قارچی ناخن و مصرف داروهای ضد سرطان رشد ناخن کم می شود.

این متخصص پوست با بیان اینکه در ناخن های شکننده سطح ناخن نازک می شود، گفت: این اختلال در ۲۰ درصد جمعیت و به میزان دو برابر در زنان دیده می شود که این مشکل در اثر تماس زیاد با آب، پاک کننده ها، حلال ها، نمک ها و ضربه ها، مواد اسیدی و قلیایی ایجاد می شود.

وی راهکار مقابله با این مشکل را استفاده از دستکش موقع کار کردن عنوان کرد و افزود: این بیماران باید ناخن ها را کوتاه کرده و از مصرف پاک کننده های ناخن اجتناب کنند، مصرف بیوتین نیز در جلوگیری از شکنندگی ناخن ها موثر است.

isna
hi dr!
     
  

 
شیوه جدیدی برای نابودی هدفمند سرطان ارائه شد

دانشمندان آمریکایی و کره جنوبی شیوه ابتکاری ارائه کرده اند که به نانوماشین ها کمک می کند با فعال کردن آن از راه دور و توسط میدان مغناطیسی نوسان دار، داروها را درون سلول های سرطانی زنده آزاد کنند.

این سامانه جدید نخستین مورد استفاده از طبقه ای از نانو مواد متخلل است که با یک هسته مغناطیسی هدایت می شود. این سامانه جدید می تواند دارورسانی هدفمند و تصویربرداری MRI را در درمان سرطان و سایر بیماریها بهبود بخشد.

نتایج این تحقیقات در نشریه انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است.

در سالهای اخیر تحقیقات سرطان بر روی توسعه درمان هایی متمرکز شده است که بر خلاف شیمی درمانی، فقط سلول های سرطانی را هدف قرار داده و به سلول های سالم آسیب نمی رساند.

اکنون دانشمندان نانوماشین هایی ساخته اند که می تواند در واکنش به تحریک، مولکول های دارو را از منافذ گرفته و مستقیما در سلول های سرطانی آزاد کند.

در حالی که شیوه های بسیار دیگر برای کنترل چگونگی و زمان بارگذاری و آزاد سازی دارو بر روی این حامل های دارورسان ایجاد شده، اما یک شیوه غیر تهاجمی و خارجی برای فعال سازی برای دست یابی به نتایج موثرتر، برتری دارد.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا و دانشگاه یون سی در کره جنوبی در این شیوه جدید از ماده ای استفاده کردند که چارچوبی از نانو ذرات متخلل سیلیکا و نانوکریستال های اکسید آهن دارای روی را با دریچه های نانویی متصل به آن که مولکول های دارو را در این منافذ نگه می دارد، ترکیب می کند.

زمانی که میدان مغناطیسی تحریک می شود این دریچه ها باز می شود و مولکول های دارو را به درون سلول های هدف آزاد می کند.

گام بعدی در این تحقیقات بررسی تاثیرات این شیوه جدید در داخل بدن است.

محققان می خواهند دریابند آیا می توان این شیوه جدید را برای کنترل دقیق مکان رهاسازی دارو بکار گرفت یا خیر. هدف نهایی می تواند ارائه این سامانه برای استفاده در درمان بیماران سرطانی باشد.

irna
hi dr!
     
  

 
سازمان های بیمه، دیدگاهشان را نسبت به بیماریهای پوستی بازنگری کنند

متاسفانه مسوولان سازمان های بیمه مانند مردم عادی به جنبه زیبایی پوست توجه می کنند.



این در حالیست که برخی عارضه های پوست مانند جوش جوانی یا لک صورت از نظر پزشک، بیماری است هرچند امکان دارد نتیجه درمان، زیبایی باشد.

دکتر حسین طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برخی بیماری ها که یکی از نتایج درمان آن ها، زیبایی ظاهر بیمار است، اظهار کرد: پیامد درمان یرقان یک فرد، زیبایی است چون زردی رنگ او از بین می رود اما در حقیقت یرقان به عنوان یک بیماری شناخته می شود. این در حالیست که برخی بیماری های پوستی، زیبایی تلقی می شود.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده آکنه جوانی، یک جوان را می تواند از تحصیل و فعالیت های اجتماعی دور و او را منزوی کند؛ چون جوان در سن بروز این جوشها روحیه حساسی دارد بنابراین اگر این بیماری به موقع درمان نشود، جوشگاه های باقی مانده روی پوست فرد در کیفیت زندگی او تا پایان عمرش اثر می گذارد.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: لازم است مسوولان سازمانهای بیمه گر در دیدگاه خود نسبت به بیماریهای پوستی و تفاوت آن با جنبه زیبایی آن بازنگری کنند؛ چون بسیاری از مواردی که از نظر بیمه زیبایی تلقی می شود در حقیقت بیماری است.

طباطبایی افزود: اگر خال گوشتی تغییر رنگ و اندازه پیدا کند و ملتهب شود، بویژه اگر در محل ضربه مانند کف پا و دست و محل ریش مردان باشد، باید به آن به عنوان یک بیماری نگریست و برای پیشگیری از سرطان عمل جراحی انجام داد. این در حالیست که سازمان های بیمه گر، عمل این خال ها را جراحی زیبایی تلقی می کند.

این متخصص پوست و مو پیشنهاد داد: مسوولان بیمه با متخصصان پوست نشست هایی را برگزار کنند و توضیحات آن ها را درباره بیماری های پوست بشنوند؛ چرا که معالجه به موقع بسیاری از بیماریهای پوستی که زیبایی تلقی می شود، باعث پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی می شود که درمان آنها هزینه های بیشتری برای سازمان های بیمه دارد .

طباطبایی در پایان گفت: قانون بیمه بسیاری از کشورها به گونه ای است که به عنوان مثال اگر دندان افراد به علت به موقع معاینه نشدن، خراب شود، بیمه هزینه آن را تقبل نمی کند؛ چون پیشگیری را باعث جلوگیری از هزینه های درمانی می داند.

isna
hi dr!
     
  

 
کمبود ویتامین B۵ موجب کاهش مقاومت فرد در شرایط تنش زا می شود

کمبود ویتامین B۵ موجب کاهش مقاومت فرد در شرایط تنش زا ، گرفتگی عضلات و افسردگی می شود.

دکتر سید ضیاءالدین مظهری افزود: ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک نقش آنتی اکسیدانی در بدن دارد و همه سلول های بدن به ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک نیاز دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه این ویتامین در سوخت و ساز بدن نقش عمده ای دارد و با افزایش نیاز به انرژی در دوره نوجوانی و بلوغ، نیاز به این ویتامین نیز افزایش می یابد.

نقش مهمی در جلوگیری از افسردگی دارد و به تولید ویتامین D کمک می کند و موجب بهبود سریع تر زخم ها می شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد : کمبود این ویتامین موجب کاهش مقاومت فرد در شرایط تنش زا، گرفتگی عضلات، افسردگی، اختلال در ترمیم زخم ها، دل درد، استفراغ، سردرد و عدم مقاومت در برابر عفونت های ریوی می شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد : در ۱۳ سالگی کودکان به ۵ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند و از ۱۳ سالگی به بعد تا دوران کهنسالی میزان نیاز به این ویتامین به ۶ میکروگرم در روز افزایش می یابد.

مظهری تصریح کرد : ویتامین های B۱ و B۲ و B۳ از ویتامین های مهم به شمار می روند و در ایام بلوغ با توجه به افزایش سرعت جهش رشد و نیاز به انرژی، به مقدار بیشتری از این ویتامین ها نسبت به ایام قبل و بعد از بلوغ نیاز است.

irna
hi dr!
     
  

 
حد مجاز ماده سرطان زای «دی اکسان» در شامپوهای بزرگسالان رعایت نمی شود

ماده «دی اکسان» در شامپوها سرطان زاست اما هنوز حد مجاز این ماده در شامپوهای ایرانی بزرگسالان تعیین نشده است.

علی غلامی افزود: تنها راه کم کردن اثر سرطان زایی محصولات بهداشتی حاوی این ماده را کاهش مقادیر «دی اکسان» است.

هم اکنون استاندارد شامپوهای بچه تعیین و در کشور رعایت می شود اما هنوز مقادیر استاندارد «دی اکسان» ترکیب شیمیایی شامپوهای بزرگسالان مشخص نشده است.

وی میزان مجاز «دی اکسان» موجود در شامپو بچه را کمتر از ppm۱۰ اعلام کرد و در ادامه به ضرورت تعریف پارامترهای استاندارد مشخص برای شامپوهای بزرگسالان از سوی موسسه استاندارد تأکید کرد.

وی افزود: جذب «دی اکسان» از طریق پوست و میزان خطرآفرینی آن وابسته به مدت زمان تماس است از این رو مقادیر «دی اکسان» در محصولات شوینده و بهداشتی در تماس با پوست دست باید کمتر از ppm۳۰ باشد.

وی اندازه گیری میزان «دی اکسان» را نیازمند دستگاه های مجهز و بکارگیری شیوه های خاصی دانست و افزود: تبخیر در خلا یکی از این شیوه هاست.

این متخصص شیمی تجزیه با بیان اینکه در محصولات بهداشتی تولید شده با ا ستفاده از تکنیک های قدیمی مقادیر «دی اکسان» همچنان بالاست، گفت: «دی اکسان» یک محصول فرعی است که بر اثر واکنش و تولید «سدیم لوریل اثر سولفات» (پاک کننده اصلی شامپوها) ایجاد می شود.

غلامی توضیح داد: برای تولید «سدیم لوریل اثر سولفات» «لوریل الکل» با گاز «اتیلین اکساید» واکنش می دهد و پس از سولفونه کردن محصول نهایی حاصل می شود که خاصیت سرطان زایی دارد.

این متخصص شیمی با تأکید بر اینکه برای کسب اطمینان از کم خطر بودن محصولات حاوی «دی اکسان» باید میزان این ماده در هر محصول بهداشتی به دقت کنترل شود، یادآور شد: امروزه با پیشرفت فرآیندهای تولید تلاش می شود مقدار محصول فرعی و سرطان زای «دی اکسان» در محصولات اصلی بهداشتی حداقل شود.

farsnews
hi dr!
     
  

 
دردسرهای پرمویی در زنان

از تفاوت های مردان و زنان، یکی هم موقعیت متضاد آنان با پدیده «مو» است. اگر آقایان با مشکلاتی مثل ریزش مو و طاسی سر دست به گریبانند و در پی درمان به کاشت مو پناه می برند، برعکس خانم ها با مشکلی به نام پرمویی و موهای زائد مواجه می شوند و با انواع روش ها از لیزر تا اپیلاسیون به جنگ با این پدیده مزاحم بر می خیزند.

بدیهی است که این مساله از منظر زیباشناسی و روان شناختی برای خانم ها نه صرفا یک مشکل جسمی که عوارض روانی هم در پی خواهد داشت. چه بسا زنان و دخترانی که به دلیل این مشکل مورد طعنه و کنایه دیگران قرار گرفته اند، دچار ضعف اعتماد به نفس شده اند. همین نارضایتی از ظاهر گاهی موجب می شود که آنان دست به خود درمانی بزنند یا تحت تاثیر هرگونه تبلیغات تجاری در درمان این مشکل، سلامت خود را به خطر بیندازند.

● بیماری نهفته

اخیرا محققان انگلیسی دریافتند که پرمویی در زنان تنها یک مشکل ظاهری نیست، بلکه می تواند علامت یک بیماری نهفته در آنها باشد. نزدیک به ۱۵ درصد از زنان، دارای موهای زائد هستند که یک اختلال هورمونی در اکثر موارد می تواند عامل اصلی آن باشد. علت ۷۰ تا۸۰ درصد وجود این موهای زائد می تواند نوعی سندرم تخمدان(PCOS) باشد. علاوه بر PCOS که عامل اصلی ناباروری است، علت نادرتر این مساله می تواند وجود تومور و یا اختلال در کار تیروئید و همچنین استفاده از داروهای خاص باشد. البته طبق آمارها بیش از ۱۰درصد جمعیت زنان کشورمان با آن درگیرند.

به طور کلی از نظر بافت شناسی روی پوست انسان ۳ گونه مو رشد می کند؛ یکی موهای دوران جنینی هستند که پس از تولد از میان می روند، دیگری موهای ظریف و کرک مانندی که تقریبا تمام سطوح پوست انسان را پوشش می دهند و در نهایت، موهای ضخیم تیره و مجعد که در مردان و زنان دیده می شوند. به رشد بیش از اندازه مو در مکان های خاصی از صورت و بدن خانم ها هیرسوتیسم یا پرمویی گفته می شود. رشد این موهای ضخیم به سطح هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) که در زنان از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شوند،مرتبط است. وجود مقدار محدودی از این هورمون های آندروژن در تمام زنان کاملا طبیعی است، اما زیادی آن باعث رشد بیش از حد موهای ضخیم می شود. در هیرسوتیسم گاهی سطوح هورمونی طبیعی است و علتی برای آن پیدا نمی کنیم. دکتر پوریا پیروزمند، متخصص پوست و مو درباره علل این بیماری می گوید: به طور کلی اگر بخواهیم علل پرمویی (هیرسوتیسم) را تقسیم بندی کنیم، در چند دسته می توان آن را بیان کرد؛ اختلالات ازدیاد هورمون آندروژن، علل غیروابسته به آندروژن، هیرسوتیسم ایدیوپاتیک و داروها. شایع ترین اختلالی که با ازدیاد هورمون آندروژن سبب پرمویی می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان کیست های تخمدانی است.

● کم کاری تیروئید

از علل دیگر در این دسته می توان به کم کاری تیروئید اشاره کرد. آترومگالی، بیماری های مزمن پوستی از جمله بیماری هایی هستند که سطح آندروژن در آنها طبیعی است، ولی با پرمویی همراهند. فنی توئین، دیازپوکساید، مینوکسیدیل و سیکلوسپورین هم داروهایی هستند که باعث پرمویی می شوند. به گفته دکتر پیروزمند، از مهم ترین دلایل پرمویی ارث است. نژاد آسیایی و مدیترانه ای و ازجمله نژاد ما، بی اشتهایی عصبی، چاقی و یائسگی، زمینه ساز پرمویی یا هیرسوتیسم هستند.

دکتر فرانک احسانی، متخصص پوست هم معتقد است: پر مویی در صورت، گردن و سینه زنان بیماری محسوب می شود و جزو درمان های زیبایی نیست. این علامت ها می تواند نشانه اختلالات غددی مانند هیپوفیز، تیروئید، تخمدان ها و غدد فوق کلیوی و برخی از بیماری های داخلی باشد یا بدون وجود عدم تعادل هورمونی نشانه افزایش حساسیت بافت ها به هورمون مردانه تستوسترون یا بیش سازهای آن در بدن باشد و در نتیجه این هورمون مردانه را فعال کرده و ایجاد علائم مردانگی می کند. در این گونه موارد معمولا عادت ماهانه به طور طبیعی رخ می دهد و بیمار علائم غیرطبیعی دیگر ندارد ولی در هنگامی که اختلالات غددی وجود دارد معمولا علائمی مثل اختلال قاعدگی، کاهش موهای سر، جوش های صورت، افزایش حجم عضلانی و چاقی می تواند همراه پرمویی باشد.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر این که با مشاهده نخستین علائم پرمویی به متخصص پوست مراجعه شود، می گوید: بعد از یک شرح حال و معاینه اولیه بالینی معمولا علت پرمویی مشخص می شود و همچنین آزمایش هورمونی و سونوگرافی تخمدان به تکمیل و تعیین روند درمانی بیمار کمک خواهد کرد. همچنین مصرف برخی داروها نیز می تواند علت دیگری برای رشد موهای زاید باشد. بارداری نیز ارتباط معنی داری با این مساله دارد. بیشتر زنان در زمان بارداری به درجاتی از پرمویی دچار می شوند که در صورت، واضح تر از نواحی دیگر است . این پرمویی در نتیجه اثرات هورمونی دوران بارداری است و در فواصلی بعد از زایمان از بین می روند.

● درمان

به هر حال از آنجا که هر دردی درمانی دارد این مشکل نیز قابل درمان و کنترل است و برای معالجه آن راه های گوناگونی وجود دارد. مثلا روش های موضعی مختلفی وجود دارد که بیشتر خانم ها با آنها آشنایی دارند. استفاده از موچین، تراشیدن، موم ها و موبرهای شیمیایی، سفیدکننده ها و رنگ برها از روش های موضعی سنتی هستند.

اپیلاسیون، دپیلاسیون، الکترولیز و لیزر از دیگر روش ها و تکنیک هایی هستند که امروزه به کار می روند. برای همه زنان درمان زیبایی و داروهایی که اثر هورمون های مردانه را بر پیازهای مو کم می کنند کمک کننده است، اما باید توجه داشته باشید که از بین بردن ظاهری موها، علت اصلی ودرونی هیرسوتیسم را از بین نخواهد برد. پس تاکید می کنیم که حتما با مراجعه به پزشک علت را پیدا کنید.

jamejamonline
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 19 از 60:  « پیشین  1  ...  18  19  20  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA