انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 23 از 60:  « پیشین  1  ...  22  23  24  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
ترک خوردن لب نشانهٔ چیست؟

ترک خوردن لب

- ترک خوردن لب نشانهٔ چیست؟
اگر لب‌های ترک‌خوردهٔ شما زبان می‌داشتند، درخواست دو چیز می‌کردند: رطوبت و چیزی که رطوبت را نگاه دارد. اما لب‌ها چه‌گونه رطوبت خود را از دست می‌دهند؟ اگر شما هم عادت شایع زبان زدن به لب‌ها را دارید، شرایط مناسب برای ترک‌خوردن لب‌ها را فراهم کرده‌اید.
در هوای خشک، مثل اتاق دارای دستگاه حرارت مرکزی، رطوبت لب‌ها تبخیر می‌شود و شما به طور ناخودآگاه خشکی لب‌ها را احساس کرده و با زبان آنها را مرطوب می‌کنید. وقتی این رطوبت هم تبخیر شود، باز هم رطوبت بیشتری از لب‌ها خارج می‌شود. آفتاب سوختگی لب‌ها نیز شما را وادار به مرطوب کردن آنها کرده و بالاخره ترک خوردن آنها را به‌دنبال دارد.
از علل شایع دیگر واکنش آلرژیائی به رنگ ماتیک است.
برخی افراد عمدتاً در گوشه‌های لب دچار ترک‌خوردگی می‌شوند که احتمالاً به‌خاطر شکل لب‌هایشان است. اگر در حالت استراحت صورت گوشه‌های لب‌ها پائین می‌افتند، بزاق دهان در آنجا جمع شده و باعث ترک خوردن آنها می‌گردد.



- درمان ترک خوردن لب
ترک خوردن لب‌ها آنها را تحریک‌پذیر و ناخوشایند می‌کند. اما همیشه راهی برای درمان آنها وجود دارد.
آب نمک بزنید. درمان نهائی ترک خوردن لب کمپرس کردن روزانهٔ آنها با آب نمک سرد است. یک قاشق مرباخوری نمک را در نیم لیتر اب حل کنید. حوله‌ای را در آن خیسانده و چند دقیقه روی لب‌ها بگذارید. این کار را به مدت یک هفته هنگام رفتن به رختخواب انجام دهید.
رطوبت را حبس کنید. بلافاصله بعد از کمپرس کردن لب‌ها لایه‌ای ضخیم‌ نرم‌کنندهٔ لب، مثل وازلین یا لانولین روی لب بزنید تا رطوبت را در آن حفظ کند.
کورتیزون بزنید. اگر یک هفته کمپرس آب نمک و وازلین ترک لب‌ها را درمان نکرد، می‌توانید پماد هیدروکورتیزون یک درصد هم به آن اضافه کنید. پماد را زیر نرم‌کننده بزنید. این کار را دو هفته تکرار کنید.
زبان نزنید. خیس کردن لب‌ها با زبان کاری غیر ارادی مثل پلک زدن است.اما خودداری از آن اولین قدم در درماند ترک لب است. باید متوجه باشید که زبان زدن لب‌ها اولین عامل ترک‌خوردن آنهاست.


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- ترک‌های لب تبدیل به چاک‌های بزرگ و شقاق شده است.
hi dr!
     
  

 
تاول پوست

- پیدایش تاول نشانهٔ چیست؟
یک روز را در معرض آفتاب به‌سر می‌برید، شاید با پوتین‌های تازه پیاده‌روی کرده‌اید یا درختی را تبر انداخته‌اید؛ و حالا دست یا پایتان تاول زده است.
چیزهائی مثل کفش سفت یا تبر زدن ممکن است باعث تاول‌های مالشی شوند. آفتاب سوختگی همراه با تاول نیز اگر به‌مدت زیاد در معرص آفتاب قرار بگیرید، اجتناب‌ناپذیر است.
علت بیشتر تاول‌ها معلوم است، گرچه بعضی موارد آن نامشخص است. مثلاً واکنش به داروهائی مثل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، مدرها، و مسکن‌ها ممکن است به‌صورت پیدایش تاول در هر جای بدن باشد.
عفونت‌های زیادی نیز باعث ایجاد تاول می‌شوند، از عفونت پای ورزشکار و تبخال گرفته تا زوتا (آبله مرغان بزرگسالان).
بالاخره، تماس نزدیک با موادی که به آن حساسیت دارید، مثلاً پیچک سمی، می‌تواند باعث پیدایش تاول‌های خارش‌دار شود.
علت تاول هر‌چه باشد، همهٔ آنها مثل هم هستند. تاول جدا شدن لایهء روئی پوست از لایهٔ زیرین آن است و جمع شدن مایع در بین این دو لایه ایجاد یک کیسهٔ پر از آب می‌کند.

- درمان تاول
درمان تاول بستگی زیاد به فراوانی و علت آن دارد. در اینجا نکاتی دربارهٔ درمان آنها گفته می‌‌شود.
تاول را دستکاری نکنید. دستکاری نکردن تاول‌های سالم بهترین کار است. با نترکاندن تاول پوست زیر آن در محیط مناسبی بهبود می‌یابد و وجود مایعات بدن بر روی آن برایش بهتر است.
اگر در اثر پیاده‌روی تاول بزرگی پیدا شده است، استثنائاً باید آن را تخلیه کرد. پزشک این کار را با کشیدن مایع آن به‌وسیلهٔ یک سرنگ استریل انجام می‌دهد. اگر مجبورید خودتان این کار را انجام دهید، سوزنی را بر روی شعلهٔ آتش بگیرید یا با الکل آن را تمیز کنید. سپس آن را به آرامی در نوک تاول فرو کنید؛ مایع تاول را خارج کرده و آن را باندپیچی کنید. تمام پوست روی تاول را پاره نکنید. بهتر است که همیشه چند سوزن استریل در جعبهٔ کمک‌های اولیه داشته باشید.
پوست پاره شده را بر روی آن برگردانید. اگر چیزی پوست روی تاول را پاره کند، پوست را بر روی آن برگردانید تا از زخم آن محافظت کند. سپس کمی پماد ضدعفونی کننده بر روی آن مالیده و آن را با پارچه، نه با مواد نایلنی یا پلاستیکی، باندپیچی کنید. وسائل مخصوص باندپیچی تاول‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها و برخی فروشگاه‌های ورزشی تهیه کنید.
روی تاول فشار نیاورید. بهترین کار برای دور کردن فشار از روی تاول‌های پا گذاشتن بالشتک نمدی یا اسفنجی به دور آن است. ناحیهٔ تاول را باندپیچی کرده و برای جلوگیری از مالش آن کفش‌ها را عوض کنید. مراقب باشید که بالشتک را کمی دورتر از تاول بگذارید تا لبهٔ آن با تاول برخورد نکند.
مراقبت تاول‌های کوچک باشید. تاول‌های کوچک پاره شده را با چیزی غیر چسبناک، مثل گاز وازلین، بپوشانید و سپس آن را با گاز معمولی باندپیچی کنید.
علت تاول را بیابید. تاول‌های ناشی از داروها یا عفونت‌ها را به پزشک نشان دهید. (بهتر است هر تاولی را که ظرف یک هفته خوب نمی‌شود به پزشک نشان دهید.) درمان آن ممکن است تغییر دارو یا تجویز آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت باشد.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- اخیراً شروع به خوردن داروی تازه‌ای کرده‌اید (حتی اگر قبلاً این دارو را بدون ناراحتی مصرف کرده‌اید).
- اگر سنتان بالاست یا دیابت دارید و ناگهان تاول‌هائی بر روی پا و قوزکتان پیدا شده‌‌اند.
- تاول‌ها بعد از یکی دو روز شروع به بهبود نمی‌کنند یا چرکی، قرمز، داغ یا دردناک می‌شوند.
- تاول‌هائی با قطر برزرگ‌تر از پنج‌ سانتی‌متر پیدا شده‌اند.
- تاول‌های دردناکی به دور دهان ظاهر شده‌اند.
- علت پیدایش تاول‌ها را نمی‌‌دانید.
hi dr!
     
  

 
پینه پوست نشانهٔ چیست؟

پینه غلاف دفاعی ساخته شده به‌وسیلهٔ خود پوست در برابر فشار است. این پوسته کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. اگر انگشتان یک نوازندهٔ حرفه‌ای گیتار یا کف دست یک ورزشکار ژیمناستیک پینه نمی‌بست، حتماً آسیب می‌دیدند و احتمالاً دچار خونریزی می‌شدند.
همچنین وجود پینه‌ای نازک کف پا کاری حفاظنی در هنگام پابرهنه راه رفتن انجام می‌دهد. اما پینه بستن پا تنها ناشی از فشار نیست. کمی هم تقصیر والدینتان است.
زمینهٔ اصلی ایجاد پینه ارثی است. اگر اعمال حرکتی پا ضعیف باشد، ثابت‌ بودن بر روی زمین ناپایدار است و این اصطکاک مداوم باعث پینه بستن آن می‌شود.
پینه‌هائی مثل پینهٔ پا که سطح وسیعی را می‌گیرند گاهی تحریک می‌شوند، اما به‌ندرت دردناک هستند. پینه کوچک‌تر و عمیق‌تر با لبه‌های مشخص معمولاً دردناک است. این پینه اغلب ناحیه‌ای عمیق و سفید در وسط و ناحیه‌ای پاک به دور خود دارد.

- درمان پینه
اگر سال‌ها است پینه دارید و ناراحتتان ایجاد نمی‌کند، کاری به آن نداشته باشید. پینهٔ نازک گسترده بر کف پا مشکلی برای سلامتی نیست. اگر پینه در یک طرف متمرکز است، مخصوصاً اگر دردناک باشد، موضوع فرق می‌کند. در این حالت بدن سعی در محافظت از پوست با ساختن هرچه بیشتر پینه دارد. این چرخه را باید با برداشتن پینه قطع کرد.
سنگ‌ پا بزنید. با سنگ پا می‌توانید پینه را تحت کنترل در آورید. اول پا را بشوئید. سپس ۲۰ دقیقه آن را در یک ظرف آب گرم تمیز با دو قاشق مایع ظرف‌شوئی بگذارید. آنگاه پینه را حدود یک دقیقه با روغن خوراکی بمالید تا کاملاً نرم و مرطوب شود. دست آخر سنگ پا روی آن بکشید تا کنده شود. قبل از اینکه پا آزرده شود سنگ کشیدن را متوقف کنید.
از آن مراقبت کنید. برای کاهش فشار روی ناحیهٔ مستعد پینه، وسط یک نوار پارچه‌ای تمیز را در آورده و چنبره‌ای بزرگ‌تر از اندازهٔ پینه بسازید و آن را دور پینه قرار دهید. وسط آن را با وازلین پر و روی آن را باندپیچی کنید. این کار را با اطلاع و تأئید پزشک خود انجام دهید.
از اسید زدن خودداری کنید. داروهای برداشتن پینه و میخچه حاوی مواد اسیدی هستند که می‌توانند پوست را بسوزانند. مراقب باشید! چون ممکن است عفونت هم ایجاد کنند.
کفش اندازهٔ پا بپوشید. کفش کمی تنگ ایجاد پینه نمی‌کند، اما آن را بدتر می‌کند. هرچه پا بزرگ‌تر می‌شود کفش بزرگ‌تر بپوشید، مخصوصاً در زنانی که بچه‌دار می‌شوند. وقتی کفش می‌خرید، آن‌را چند ساعت در خانه بپوشید؛ مخصوصاً در زنانی که بچه‌دار می‌شوند. وقتی کفش می‌خرید، آن را چند ساعت در خانه بپوشید؛ اگر پایتان را آزار می‌دهد، آن را عوض کنید.
به پزشک مراجعه کنید. تنها کسی که صلاحیت برداشتن پینه را با وسائل جراحی بردارد پزشک متخصص است. هیچ‌گاه برای برداشتن پینه از تیغ یا قیچی استفاده نکنید، چون عفونت ایجاد کرده یا آن را بدتر می‌کند.
پینهٔ شدید و مزمن نیاز به معاینهٔ پزشکی هر ماهه یا دو ماه یک‌بار دارند. در بسیاری موارد، پزشک با تجویز کفی درون کفش از فشار بدن بر روی پینه می‌کاهد. به‌عنوان آخرین راه علاج، پزشک ممکن است پینه را جراحی کند. اما قبل از آن راه‌های دیگر را امتحان کنید.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- پینه دردناک شود.
- دیابت یا اختلال گردش خون وجود دارد و پینه باید تراشیده شود.
- ناحیهٔ پینه قرمز یا گرگفته است.
- پینه ترک می‌خورد و خونریزی می‌دهد.
- پینه به رنگ آبی درآمده است.

...

چرا پا پینهٔ می بندد ؟

پینهٔ شست پا


- پینهٔ شست پا نشانهٔ چیست؟
پینه شست پا ممکن است از هنگان تولد وجود داشته باشد و پزشکان می‌گویند استعداد پیدایش آن یک صف ارثی است. دلیل ظاهر شدن ناگهانی این پینه‌ها پوشیدن کفش تنگ است.
با افزایش سن، پوشیدن کفش تنگ عملاً باعث رشد غیر هادی استخوان‌ها و بزرگی کیسهٔ پر از مایع مفصل شست پا می‌شود. وقتی مفصل برآمده و دردناک شود، خوردگی عضروف اطراف آن روی می‌دهد و حتی ممکن است تمام پا درد بگیرد.
- درمان پینهٔ شست پا
برای از بین بردن پینهٔ شست پا نکات زیر را رعایت کنید.
کفش‌هایتان را قالب بزنید. اگر کفش مورد علاقهٔ شما باعث ایجاد پینه یا تحریک آن می‌شود، آنها را به کفاش بدهید تا با قالب زدن آنها را کمی بزرگ‌تر کند.
کفش راحتی بپوشید. اگر معمولاً لباس‌های راحت می‌پوشید، از کفش راحتی یا صندل استفاده کنید، یا حتی پا برهنه راه بروید. هرچه کفش آزادتر باشد آزار کمتری به ناحیهٔ پینه وارد می‌شود.
روی پینه را بپوشانید. گذاشتن بالشتک‌های مخصوص پینه بر روی آن پوشیدن کفش را راحت‌تر می‌کند. چسب پشت این بالشتک‌ها به کفش چسبیده و روی آن ثابت می‌شود. برای مصرف طولانی مدت از بالشتک‌های ساخته شده از سیلیکون استفاده کنید. هر دو نوع این بالشتک‌ها در داروخانه‌ها موجودند.
کفش را واکس بزنید. واکس زدن هفتگی کفش‌ها چرم آنها را نرم کرده و هنگام پوشیدن به جای فشار بر روی پینه، شکل آن را به‌خود می‌گیرند.
ورزش کنید. ورزش زیر خشکی مفصلی همراه با پینه را کم می‌کند. دو سر یک نوار ۵/۲ در ۴۵ سانتی‌متری نخی را حلقه کرده و به دور دو شست پا بیندازید پاشنهٔ پاها را با فاصلهٔ کشیدن شدن نوار روی زمین ثابت نگاهدارید و به آهستگی شست‌ها را از هم دور کرده و بعد از پنج ثانیه آزاد کنید. این کار را ده بار تکرار کنید. هر روز یک بار بیشتر این ورزش را بکنید تا به ۲۵ بار در روز برسد.
کفی استفاده کنید. استفاده از کفی‌های مخصوصی (ساخته شده از پلاستیک یا گرافیت) که حرکت پا را در کفش محدود می‌کنند، درد ناشی از مالش کفش بر روی پینه را کاهش می‌‌دهند.
کفش سفارشی بپوشید. کفشی که با توجه به وجود پینه در شست پای شما ساخته شود، پایتان را آزار نمی‌دهد. سازندهٔ کفش‌های طبی محل پینه را روی کفش گشادتر می‌گیرد تا روی آن فشار نیاورد.
پینه را بردارید. اگر با همهٔ اینها درد پینه از بین نرفت، به فکر جراحی آن باشید. پزشک قسمتی از استخوانی را که باعث ناراحتی و سفتی مفصل شده است برمی‌دارد. جراحی باید آخرین راه علاج باشد.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با مشکلات ناخن

- تغییرات ناخن نشانهٔ چیست؟
ناخن سیاه یا کبود اعلام می‌کند که در استفاده از چکش ناشی هستید. ناخن به رنگ زرد مایل به قرمز نشان می‌‌دهد که زود به زود لاک نخنتان را عوض می‌کنید. شکستن و ترک خوردن ناخن هم نشاندهندهٔ این است که بیش از حد بدون دستکش ظرف می‌شوئید. ناخن‌های محدب و قاشقی شکل ممکن است نشانهٔ بیماری ریوی یا کمبود آهن باشد. و ناخن‌‌های جویده شده اضطراب شما را برملا می‌کند.
ناخن‌های شیاردار در اثر ضربه، بیماری، یا حادثه‌ای است که مادهٔ زمینه‌ای سازنده ناخن را آسیب رسانده است.
ناخن‌های ترد و شکننده تماس نزدیک آنها را با قارچ‌ها مشخص می‌کند. و بیماری‌ پوستی پسوریاز هم گودی‌‌های ریزی بر روی ناخن ایجاد می‌کند.
گرفتاری‌های زیادی از طریق تغییر در ناخن‌ها خود را بروز می‌دهند. ناخن‌ها آئینهٔ سلامت بدن هستند.



- درمان تغییرات ناخن
پس از تشخیص علت تغییر وضع ناخن، درمان‌های زیر را انجام دهید.
قارچ ناخن. متأسفانه، ناخن‌های ترد و شکننده آسیبی بیش از فقط شکسته شدن وارد می‌کنند.
باکتری‌ها و قارچ‌های سمج به ناخن‌ آسیب دیده و مادهٔ زمینه‌ای آن حمله می‌کنند. همچنین اینها در ناخن افرادی که مستعد ابتلا به بیماری‌های پوستی، مثل پسوریاز، هستند نیز مشکل‌آفرین می‌شوند. عفونت‌های قارچی اغلب به ناخن‌های دیگر هم سرایت می‌کنند.
آزمایش کنید. پزشک برای تعیین نوع قارچ و درمان آن، برداشتن نمونهٔ ناخن و آزمایش آن را تجویز می‌کند.
از دو ناخن‌گیر استفاده کنید. برای جلوگیری از سرایت قارچ‌ها به ناخن‌های دیگر، از یک ناخن‌گیر برای کوتاه کردن ناخن‌های آلوده، و از یک ناخن‌گیر دیگر برای بقیه استفاده کنید.
ناخن‌های را کوتاه کنید. با استفاده از دو ناخن‌گیر – یکی برای دست‌ها و یکی برای پاها- ناخن‌ها را تا جائی که می‌شود کوتاه کنید.
داروی ضدقارچ مصرف کنید. بعد از برداشتن قسمت آلوده به قارچ ناخن، از پمادهای حاوی مواد ضدقارچ، مثل ایمیدازول، برای مبارزه با آن استفاده کنید.
گریزوفولوین را با احتیاط مصرف کنید. چون پمادهای موضعی ضدقارچ اغلب نمی‌توانند قارچ را ریشه‌کن کنند، پزشک ممکن است داروی گریزوفولوین تجویز کند. اما صبور باشید: درمان ناخن‌های دست ۴ تا ۶ ماه، و ناخن‌های پا ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد. اما در موارد کمی ناراحتی‌های کبدی، مثل یرقان، به‌دنبال داشته است. بنابراین در طول درمان باید آزمایش خون انجام دهید تا مبادا ناهنجارئی در گویچه‌های خون روی داده باشد.
جوراب‌ها را عوض کنید. اگر پایتان زیاد عرق می‌کند، بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شود. در این صورت، بیش از یک بار در روز جوراب‌هایتان را عوض کنید.
پودر ضدقارچ مصرف کنید. استفادهٔ روزانهٔ افشانه‌ها یا پودرهای مجاز ضدقارچ بر روی پاها و داخل کفش به درمان عفونت قارچی کمک می‌کند.
ترک خوردن ناخن. ناخن‌ها در اثر تماس با مواد شیمیائی و هوای سرد استحکام خود را از دست داده و ترک می‌خورند. اما جلوگیری از آن آسان است.
آنها را نرم کنید. خیساندن ناخن‌ها در آب گرم به‌مدت ۱۵ دقیقه پیش از خوابیدن از ترک خوردن آنها جلوگیری می‌کند.
ناخن نرم را بگیرید. اگر ناخن‌ها را بعد از نرم کردن کوتاه کنید، کمتر دچار ترک‌خوردگی می‌شود.
لانولین بزنید. مالیدن ماده‌ای مثل لانولین بر روی ناخن‌ها بعد از نرم کردن آنها مرطوب را در ناخن حبس کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.
دستکش بپوشید. چون خیس کردن و خشک کردن مرتب دست‌ها ناخن‌ها را ضعیف می‌کند، هنگام شستن لباس و ظرف دستکش لاستیکی بپوشید.
بیوتین بخورید. تجویز مقادیر زیاد این ویتامین متعلق به گروه ویتامین‌های B شکنندگی ناخن‌ها را در دو سوم بیماران کاهش داده است. گرچه تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است، اما پزشکان معتقدند بیوتن به استحکام ناخن‌ها کمک می‌کند. مقدار بیوتین موجود در قرص‌های مولتی ویتامین کافی است.
جلوگیری از مشکلات لاک ناخن. استفاده درست از لاک ناخن مانع خشک شدن و ترک خوردن پوست ته آن می‌شود.
سوهان بزنید. سوهان زدن سطح ناخن پس از پاک کردن لاک رنگ طبیعی آن را حفظ می‌کند.
پوششی به ناخن اضافه کنید. زدن لایه‌ای لاک بی‌رنگ بر ناخن‌ها از تغییر رنگ آنها جلوگیری می‌کند.
به ناخن استراحت بدهید. اگر همیشه لاک می‌زنید، برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر ناخن‌ها، هفته‌ای یک روز به آنها استراحت داده و لاک نزنید. استفاده از لاک‌پاک‌کن‌های دارای استات هم بهتر از استون است.


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- تغییر رنگ بدون علت و طولانی در ناخن‌ها مشاهده می‌شود.
hi dr!
     
  

 
آیا ضدآفتاب برای زنان مضر است؟

آیا ضدآفتاب برای زنان مضر است؟


اتهام دیگری که به تازگی به کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب وارد شده این است که استفاده از این ترکیبات می‌تواند موجب به هم ریختن نظم هورمون‌های غده تیروئید شود.
‌‌لا‌بد می‌دانید که نور آفتاب یکی از عوامل مهم پیری پوست است و شاید اصلی‌ترین دلیل آن باشد. تابش مداوم نور آفتاب به پوست باعث ایجاد لکه‌های پوستی، چین و چروک‌های عمیق‌و‌از‌همه خطرناک‌تر ‌سرطان ‌پوست می‌شود.
به همین دلیل مدت‌هاست که پزشکان توصیه می‌کنند برای حفاظت از پوست‌تان در برابر این خطرات از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. اما به تازگی سر و صداهایی از گوشه و کنار دنیای علم بلند شده که می‌گوید شاید این کار خیلی هم درست نباشد. چرا؟
نور خورشید از دسته‌ای از اشعه‌ها تشکیل شده که یکی از آنها به نام اشعه ماوراء بنفش نوع >A< باعث پیری زودرس پوست شده و خطر ایجاد سرطان پوست در انسان را افزایش می‌دهد. در گذشته معلوم شده بود که سوختگی پوست در برابر آفتاب یکی از اصلی‌ترین علل ابتلا به سرطان پوست است.
اما امروزه با استفاده از ضد آفتاب و از بین رفتن این سوختگی ظاهری، بیماری سرطان‌ پوست ‌از ‌بین نمی‌رود. ۳ سال پیش پزشکان انگلیسی به نتیجه جالبی درباره ضدآفتاب‌ها دست یافتند که این کرم‌ها نه تنها مانع بروز سرطان پوست نمی‌شوند، بلکه شاید باعث افزایش شیوع آن هم باشند. این پزشکان تعدادی از معروف‌ترین مارک‌های کرم ضد آفتاب را مورد آزمایش قرار داده و در نهایت متوجه شدند که این ضد آفتاب‌ها مانع از نفوذ اشعه ماوراء بنفش نوع >A< به پوست نمی‌شوند.
آنها برای آزمایش خود از پوست واقعی انسان استفاده کرده بودند یعنی مثلا پوست کسانی را که پستان آنها با جراحی برداشته شده بود، با رضایت خود شخص بررسی کردند و آن را ابتدا به کرم‌های ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا آغشته کرده و سپس در برابر اشعه ماوراء بنفش A به شدتی که در نور خورشید موجود است، قرار دادند.
پژوهشگران دریافتند با وجودی که کرم ضد آفتاب مانع از سوختن پوست می‌شود، اما از نفوذ اشعه‌های خطرناک به آن جلوگیری نمی‌کند. آنها می‌گویند اینکه مردم فکر کنند با استفاده از ضد آفتاب در برابر نور خورشید به طور کامل محافظت می‌شوند، خود باعث ایجاد یک مشکل جدید است و آن هم اینکه فرد با این تصور خود را بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می‌دهد و به این ترتیب احتمال ابتلای وی به سرطان پوست نیز زیادتر می‌شود.
این اتفاق به ویژه ممکن است برای کسانی رخ دهد که با استفاده از کرم ضد آفتاب با خیال راحت در برابر نور آفتاب دراز می‌کشند و قصد برنزه کردن پوستشان را دارند. آنها در پایان به همه توصیه کردند در مقابل آفتاب قرار نگیرند و در صورت امکان پوست خود را با پوششی در مقابل آفتاب محافظت کنند.
● تیروئید تنبل
اتهام دیگری که به تازگی به کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب وارد شده این است که استفاده از این ترکیبات می‌تواند موجب به هم ریختن نظم هورمون‌های غده تیروئید شود.
دانشمندان‌آلمانی می‌گویند اگر مواد موجود‌در کرم‌های ضد‌آفتاب را که البته در برخی از کرم‌های ضد‌پیری نیز وجود دارند، بر روی موش‌ها آزمایش کنیم، آنها دچار افزایش هورمون محرک تیروئید می‌شوند و سطح هورمون‌های اصلی غده تیروئید در آنها به نحوی مختل می‌شود که مشابه شروع بیماری کم‌کاری تیروئید است.
این دانشمندان در ضمن مشاهده کردند که ضد آفتاب باعث بزرگ شدن غده تیروئید در موش‌ها هم می‌شود. این دانشمندان در پایان نتیجه‌گیری کردند که برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد انسان نیاز به آزمایش‌های انسانی است اما پروفسور کرل رهبر این پژوهش از دانشگاه برلین می‌گوید: <آخرین توصیه من به مردم این است که استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب را متوقف کرده و به جای آن از قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید خودداری کنند.>
● مبارزه با سرطان
کرم‌های ضد آفتاب با ممانعت از رسیدن اشعه ماوراءبنفش‌نوع > B< به پوست، مانع از سوختگی آن می‌شوند.
تقریبا همه به این خاصیت ضد آفتاب‌ها یقین دارند و آنچه مورد بحث است توانایی آنها برای مقابله با سرطان است.
در آوریل سال ۲۰۰۵ مجله آکادمی طب پوست آمریکا تحقیقی را منتشر کرد که نویسندگان آن یعنی دکتر ریورز، استاد طب پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا و همکارانش ادعا کرده بودند استفاده از ضد آفتاب برای کودکان مفید است و خطر ابتلا به سرطان پوست را در آینده برای آنها کاهش می‌دهد.
مدت‌هاست پزشکان تصور می‌کنند تعداد خال‌ها یا خال‌های گوشتی افراد می‌تواند قویا پیش بینی کننده احتمال ابتلای آنان به سرطان پوست باشد، البته تعداد خال‌ها تحت تاثیر مدت زمانی است که فرد در برابر آفتاب قرار می گیرد.
بر همین اساس دکتر ریورز می‌گوید: <ضد‌آفتاب‌ها همیشه یکی از راه‌های اصلی برای حفاظت پوست در برابر نور خورشید و کاهش سوختگی به ویژه در بچه‌ها بوده‌اند. تحقیق ما نشان می‌دهد که ضد‌آفتاب‌ها نقشی بسیار مهم‌تری از حفاظت پوست در برابر سوختگی دارند. آنها مانع از تشکیل خال می‌شوند و در نتیجه احتمال پیدایش سرطان پوست در آینده را کاهش می دهند.>
● برچسب‌گذاری را اصلاح کنید
ماه گذشته کمیسیون اروپا برای برچسب گذاری صحیح بر روی کرم‌های ضد‌آفتاب جنبشی را آغاز کرد. هدف این کمیسیون برای این کار آن بود که مردم بتوانند میزان محافظت هر کرم در برابر نور ماوراء بنفش نوع >A< را با کرم‌های دیگر مقایسه کنند. فاکتور حفاظتی یا SPF تنها میزان حفاظت کرم را در برابر نور ماوراء بنفش نوع >B< نشان می‌دهد. این کمیسیون همچنین گفته است عبارت<حفاظت کامل> باید از روی برچسب‌ها حذف شود و مدت زمان ماندگاری آنها پس از باز کردن درب بر روی آنها درج شود. اما این انجمن به مردم توصیه کرده است که در تابستان جاری از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند و درباره آن به نکات زیر توجه کنند:
از کرم‌هایی استفاده شود که در برابر نور ماوراء بنفش نوع >A< و >B< از آنها محافظت کند؛ در ساعت‌های خیلی گرم یعنی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در برابر آفتاب قرار نگیرند؛ از کلاه‌های لبه دار، عینک آفتابی و پوشش مناسب استفاده کنند؛ نوزادان و کودکان کم سن را در برابر تابش مستقیم آفتاب قرار ندهند.
● نسل جدید ضد آفتاب‌ها
تابش اشعه فرابنفش سبب تضعیف پاسخ‌های ایمنی بدن می‌شود و با دخالت در سیستم ایمنی بدن، نه تنها در دفاع از عفونت‌ها و بیماری‌ها بلکه در کارکرد این سیستم هم اختلال ایجاد می‌کند. این امر به سلول‌های سرطانی مجال رشد می‌دهد.
در سال گذشته دانشمندان شروع به طراحی فاکتور حفاظتی از سیستم ایمنی بدن (IPF) برای کرم‌های ضد آفتاب کردند. این فاکتور نشان می‌دهد که کرم چه مقدار در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید از سیستم ایمنی محافظت می‌کند. تحقیقات اخیر می‌تواند منجر به تولید ضد آفتابی شود که به سیستم ایمنی بدن آسیب نرسانده و قابلیت بالایی در منع ورود اشعه های زیان بار آفتاب به پوست داشته باشد.
البته دو سال قبل نیز دانشمندان آمریکایی برای حفاظت موش‌ها در برابر سرطان پوست بر اثر تابش آفتاب از یک قطعه ماده ژنتیکی انسان یا همان <دی.ان.ای> استفاده کردند. آنها مشاهده کردند که این قطعه دی.ان.ای به درون پوست نفوذ می‌کند و موجب به راه‌اندازی سیستم تعمیر دی. ان. ای می‌شود. بر این اساس شاید بتوان در آینده ضد‌آفتاب‌هایی از جنس دی. ان.‌ای انسان تولید کرد.
● قانون سایه
متخصصان می‌گویند اگر می‌خواهید در برابر اشعه ماوراء بنفش نوع >A< از خود مراقبت کنید، از کرم‌هایی استفاده کنید که اکسید روی، (زینک‌اکساید)، دی‌اکسید تیتانیوم و یا آووبنزون داشته باشند.همچنین اگر می‌خواهید با این ماده خودتان را در برابر آفتاب محافظت کنید به چند نکته توجه کنید:
▪ ‌از ضد‌آفتاب‌هایی استفاده کنید که ضد‌آب هستند و فاکتور حفاظتی بیش از ۳۰ دارند.
‌▪ هر دو ساعت یک بار ضد‌آفتاب را تجدید کنید.
▪‌ از ماندن طولانی‌‌مدت در آفتاب بپرهیزید.
▪ در مصرف ضد‌آفتاب صرفه‌جویی نکنید و آن را به میزان کم بکار نبرید!
با توجه به اینکه آفتاب قابل پیشگیری‌ترین عامل ایجاد سرطان پوست به شمار می‌رود، آکادمی طب پوست آمریکا پیشنهاد کرده است، در هر جا که می‌توانید به دنبال سایه بگردید، از قانون سایه استفاده کنید، وقتی سایه شما به کوتاه‌ترین حد خود می‌رسد، اشعه‌های خورشید هم به شدیدترین حالت خود می‌رسند. در این حالت از بیرون رفتن و فعالیت خودداری کنید و در نهایت از گرفتن حمام آفتاب برای برنزه شدن بپرهیزید.‌‌

آذین محبی‌نژاد
hi dr!
     
  

 
کرم‌های ضدچروک

آیا کرم‌های ضدچروک موثرند؟


روند پیری پوست روندی طبیعی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد، ولی برخی عوامل خارجی این روند طبیعی را تسریع می‌ کنند.
امروز همه مردم دنبال راهی هستند تا از پیری پوست‌شان جلوگیری کنند و یا حتی هر روز خود را جوان‌تر از روز پیش نشان دهند. در این میان، بازار کرم‌ها، اسپری‌ها و آمپول‌های ضد پیری پوست بسیار داغ شده است، ولی آیا واقعا این مواد کارساز هستند؟ بهترین روش برای کند کردن روند پیری پوست چیست؟
خانم دکتر فریده مهتی‌پور، متخصص پوست و مو به پرسش هایی درباره پیری پوست پاسخ داده‌اند.
▪ خانم‌های چند ساله باید به دنبال خرید کرم ضد چروک باشند؟
ـ تفاوت‌های فردی زیادی میان افراد گوناگون وجود دارد و این تفاوت‌ها میان نژادها و کشورهای گوناگون بارزتر می ‌شود. ولی معمولا حدود سن ۳۰ سالگی ساخت کلاژن در پوست کند شده و به تدریج متوقف می‌ شود. بنابراین شروع استفاده از کرم‌های محافظتی در حدود این سن پیشنهاد می ‌شود.
البته شروع استفاده از کرم‌های ضد چروک به نوع پوست فرد و میزان خشکی آن نیز بستگی دارد. ممکن است فردی با پوست بسیار خشک، این چروک‌ها را حتی از سن ۲۵ سالگی نیز داشته باشد، بنابراین زیر نظر پزشک می ‌تواند کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدچروک را حتی از این سن به‌ طور همزمان استفاده کند.
▪ همه چروک‌های پوست ناشی از پیری‌اند؟
ـ دو نوع چروک اصلی وجود دارد:
نوع اول چروک‌هایی که ناشی از انقباض ماهیچه‌های زیرین پوست است، مانند خطوطی که روی پیشانی یا اطراف دهان ایجاد می‌ شود. این چروک‌ها اغلب عمیق و مشخص بوده و به ویژه موقع حرف زدن و حالت دادن به صورت، بارزتر می ‌شوند.
نوع دوم چروک‌هایی است که به مرور زمان و با بالا رفتن سن خود را نشان می ‌دهند. دلیل ظهور این نوع چروک‌ها، از دست رفتن کلاژن و بافت کششی پوست است. با بالا رفتن سن، کاهش بافت‌های پشتیبانی‌کننده پوست همراه با کاهش حجم استخوان، عمق چروک‌ها را بیشتر نمایان می ‌سازد. در این باره بهترین کار استفاده از کرم برای درمان چروک‌های سطحی و استفاده از مواد پُرکننده برای چروک‌های عمقی است.
▪ چرا بعضی‌ها پوستشان زودتر از دیگران پیر می‌ شود؟
ـ همانطور که می ‌دانید، روند پیری پوست روندی طبیعی است که با افزایش سن اتفاق می ‌افتد، ولی برخی عوامل خارجی این روند طبیعی را تسریع می‌ کنند که در این میان، آفتاب مهم ترین و اصلی‌ترین آنها محسوب می‌ شود. رادیکال‌های آزاد تولید شده در پوست در نتیجه تابش اشعه آفتاب، به DNA سلول‌های پوست صدمه می ‌رسانند. البته مدت کمی زیر نور خورشید بودن ممکن است تغییر بارزی ایجاد نکند، ولی تماس‌های مکرر و طولانی با نور خورشید سبب پیر شدن تدریجی پوست خواهد شد. در کنار آفتاب، عوامل دیگری از قبیل سیگار، آلودگی هوا ، استرس و … نیز در روند پیری پوست موثرند.
▪ حالا چه‌کنیم که پوستمان پیر نشود و چروک نخورد؟
ـ بهترین کار، پیشگیری از تماس طولانی و مستقیم با آفتاب است. این کار را به وسیله کرم‌های ضد آفتاب با SPF مناسب و استفاده از پوشش مناسب مانند پوشیدن لباس و کلاه می ‌توان انجام داد اگر قبلا تماس‌های طولانی با نور خورشید وجود داشته و آثار خود را به جای گذارده است، استفاده از کرم‌های حاوی رتینوئید، کرم‌های لایه ‌بردار و کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان توصیه می‌ شود.
▪ استفاده از کرم‌های ضد چروک چطور؟
ـ آنتی‌اکسیدان در بیشتر مواد غذایی، به ویژه میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. این مواد در چای سبز نیز به وفور یافت می‌ شود. امروزه این مواد آنتی‌اکسیدانی به شکل دارو نیز در دسترس هستند. مصرف موضعی این داروها همراه با مصرف خوراکی آنتی اکسیدان ها می ‌تواند به طور نسبی در بهبود روند پیری پوست موثر باشد.
▪ کرم ضد چروک از چه موادی تشکیل شده است؟
ـ این کرم‌ها برحسب مارک‌هایشان انواع متعددی دارند و می ‌توانند حاوی اسیدهای میوه و رتینوئیدها، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مرطوب‌کننده‌ها باشند. ویتامین‌های E و C و A نیز در بیشتر این کرم‌ها وجود دارند، هر چند که درباره پایداری این مواد در محیط و یا پس از تماس آن با پوست بحث‌های فراوانی وجود دارد. شما ممکن است فهرستی طولانی از مواد تشکیل‌دهنده را روی این کرم‌ها مشاهده کنید، ولی در واقع مواد موثر این کرم‌ها، محدود و مشخص‌اند و مقداری از این مواد در واقع برای رطوبت‌رسانی و یا به عنوان مواد نگه‌دارنده وارد ترکیب کرم شده اند.
▪ واقعا کرم‌های ضد چروک همانطور که در تبلیغات تاکید می‌ شود، پوست را جوان می ‌کنند؟
ـ جوان شدن یک سلول پیر یا زنده شدن یک سلول آسیب‌دیده و یا مرده از نظر علمی معنایی ندارد. وقتی کرم ضد چروک استفاده می ‌کنید، تنها جلوی آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و دیگر صدمات محیطی را می ‌گیرید، ولی در صورتی که آسیب وارده به یک سلول بسیار شدید باشد، هیچ کرمی نمی‌ تواند موجب جوان‌سازی آن شود. در این حالت، بهترین کار این است که به کمک پیلینگ طی چند مرحله، لایه‌هایی از این سلول‌های آسیب‌دیده را از پوست جدا کنید. باقی ماندن سلول‌های آسیب‌دیده روی پوست، روند بازسازی پوست را مختل کرده و مهم تر آنکه در طولانی‌مدت می‌ تواند سبب ایجاد ضایعات متعدد پوستی شود، بنابراین برداشتن چند لایه از این سلول‌ها، علاوه بر تسریع بازسازی پوست و حفظ شادابی آن، در پیشگیری از بروز بسیاری از ضایعات پوستی هم موثر است.
hi dr!
     
  

 
جلوگیری از چین و چروکهای پوست

آیا راهی برای جلوگیری از چین و چروکهای پوست وجود دارد؟


مبارزه با چین و چروک پوست از موضوعات متداول در بین افراد بخصوص خانم ها است و هزینه های هنگفتی صرف آن می شود. این در حالی است که با انجام مراقبت های ساده می توان از چین و چروک پوست به مقدار قابل توجهی پیشگیری کرد.
به طور کلی عوامل به وجود آورنده چین و چروک های پوست، تخریب الیاف کلاژن و الاستین در لایه های عمیق پوست می باشد. کلاژن و الاستین پوست را انعطاف پذیرتر و خاصیت ارتجاعی آن را بیشتر کرده و حالت کشسانی و الاستیکی پوست را نیز تقویت می کنند.
زمانی که کلاژن تخریب می شود، پوست شل شده و آثار چین و چروک در آن مشاهده می شود. تخریب برخی از کلاژن ها غیر قابل اجتناب می باشد. برخی از دانشمندان به این باور رسیده اند که با درمان موضعی همراه با کرم های حاوی ویتامین A همچون رتینا و رنوآ (Renova) می توانند تاثیر مثبتی بر روی بازسازی کلاژن داشته باشند. هرچند که استفاده از این محصولات بر روی برخی پوستها باعث سوزش و التهاب خواهد شد.
استفاده مرتب از کرم های رتینا و رنوآ (Renova ) باعث کاهش خطوط اطراف لبها، خط خنده، و پوست های خشن صورت می شود. یکی از مهمترین علل چین و چروک های پوست، تاثیر آفتاب و پرتوهای زیانبخش نور خورشید به پوست می باشد که به سلولهای پوست و DNA سلول ها، جایی که کد ژنتیکی در آن مستقر می باشد آسیب می رساند. دانشمندان دریافته اند که چین و چروک بستگی به عوامل وراثتی نیز دارد.
یکی از مهمترین علل چین و چروک های پوست، تاثیر آفتاب و پرتوهای زیانبخش نور خورشید به پوست می باشد.
راه های جلوگیری و کنترل چین و چروک های پوست شامل چند روش ساده می باشند که در کنترل پیری زودرس پوست بسیارموثرهستند. بعضی از این روش ها در ادامه توضیح داده شده اند.
از پوست خود در برابر اثرات زیان آور اشعه ماورابنفش نور خورشید مراقبت کنید.
سعی کنید پوست را همیشه مرطوب نگه داشته و به حد کافی استراحت کنید.
حتی المقدور در کارهای روزانه استرس و تنش نداشته باشید و یا به حداقل برسانید.
از نوشیدن مشروبات الکلی، کشیدن سیگارو مصرف بی رویه دارو بپرهیزید. غذاهای حاوی مواد پروتینی و گیاهان دارای برگ های سبز مصرف نمایید.
از خوردن غذاهایی که دارای قند بالا و چربی می باشند اجتناب کنید.
با پیروی از این دستورالعمل های بسیار ساده، حداکثر مراقبت های کیفی را برای بهبود بخشیدن به ظاهر پوست برای خود فراهم کنید.
hi dr!
     
  

 
کمک به فرد دچار آفتاب‌ سوختگی

● کمک به فرد دچار آفتاب‌ سوختگی

این‌ نوع‌ سوختگی‌ در اثر مواجهه‌ بیش‌ از حد با آفتاب‌ یا لامپ‌ حمام‌ آفتاب‌ روی‌ می‌دهد. در ارتفاعات‌ بالا، این‌ حالت‌، حتی‌ ممکن‌ است‌ در یک‌ روز نیمه‌آفتابی‌ هم‌ روی‌ دهد. بعضی‌ از داروها سبب‌ حساسیت‌ شدید به‌ نور آفتاب‌ می‌شوند. آفتاب‌ سوختگی‌ ممکن‌ است‌ به‌ ندرت‌ در اثر مواجهه‌ با مواد رادیواکتیو روی‌ دهد. اکثر آفتاب‌ سوختگی‌ها سطحی‌ هستند؛ در موارد شدید، پوست‌ به‌رنگ‌ قرمز خرچنگی‌ درمی‌آید و تاول‌دار می‌شود و ممکن‌ است‌ مصدوم‌ دچار گرمازدگی‌ شود.



● تشخیص‌

پوست‌ قرمز شده‌

درد در موضع‌ سوختگی‌ مورد زیر ممکن‌ است‌ دیرتر بروز کند:

تاول‌ زدن‌ پوست‌ آسیب‌دیده‌

● اهداف‌

دور کردن‌ مصدوم‌ از نور (مستقیم‌) آفتاب‌

تسکین‌ ناراحتی‌ و درد

هشدار!

در صورتی‌ که‌ تعداد تاول‌ها بسیار زیاد است‌ و یا آسیب‌های‌ پوستی‌ دیگری‌ وجود دارند، با یک‌ پزشک‌ تماس‌ بگیرید.

۱) پوست‌ مصدوم‌ را با یک‌ لباس‌ سبک‌ یا حوله‌ بپوشانید. به‌ وی‌ کمک‌ کنید که‌ به‌ سایه‌ یا ترجیحاً داخل‌ ساختمان‌ برود.

۲) به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌، پوست‌ را با آب‌ سرد خیس‌ کنید یا منطقه‌ آسیب‌ دیده‌ را در یک‌ ظرف‌ آب‌ سرد فرو ببرید.

۳) مصدوم‌ را تشویق‌ کنید تا چندین‌ جرعه‌ آب‌ سرد بنوشد.

۴) اگر سوختگی‌ جزیی‌ است‌، با کالامین‌ یا یک‌ ترکیب‌ ضدآفتاب‌ می‌توان‌ آن‌ را تسکین‌ داد. در موارد شدید، کمک‌ پزشکی‌ درخواست‌ کنید.

* عرق‌سوز چیست ؟

عرق‌سوز، بثورات‌ قرمز شدیداً آزاردهنده‌ و سوزش‌آور است‌ که‌ عمدتاً در هوای‌ داغ‌ تشکیل‌ می‌شود. این‌ حالت‌ وقتی‌ رخ‌ می‌دهد که‌ باکتری‌ها و سلول‌های‌ پوستی‌ مرده‌، غدد عرق‌ را مسدود کنند. این‌ بثورات‌ به‌ خصوص‌ مناطقی‌ را درگیر می‌کنند که‌ عرق‌ در آنجا گیر می‌افتد و نمی‌تواند تبخیر شود (مثلاً انتهای‌ پا). افرادی‌ که‌ غالباً دچار عرق‌سوز می‌شوند، مستعد به‌ شوک‌ ناشی‌ از گرما نیز هستند.

● تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

احساس‌ سوزش‌ و سوختگی‌

بثوراتی‌ شامل‌ لکه‌های‌ قرمز ریز یا تاول‌

● اهداف‌

تسکین‌ ناراحتی‌ و درد

۱) فرد را ترغیب‌ کنید که‌ تا حد امکان‌ در شرایط‌ خنک‌ قرار بگیرد.

۲) پوست‌ را به‌ ملایمت‌ با آب‌ سرد خیس‌ کنید تا خنک‌ شود.



● کمک به فرد دچار گرمازدگی

این‌ اختلال‌ به‌ دلیل‌ از دست‌ رفتن‌ آب‌ و نمک‌ بدن‌ از طریق‌ عرق‌ کردن‌ بیش‌ از حد روی‌ می‌دهد. این‌ حالت‌ معمولاً به‌ صورت‌ تدریجی‌ ظاهر می‌شود. گرمازدگی‌ معمولاً افرادی‌ را گرفتار می‌کند که‌ به‌ آب‌ و هوای‌ گرم‌ و مرطوب‌ عادت‌ ندارند. افرادی‌ که‌ حال‌ عمومی‌ مناسبی‌ ندارند (به‌ ویژه‌ آنهایی‌ که‌ به‌ بیماری‌های‌ اسهال‌زا و استفراغ‌زا مبتلا هستند) نسبت‌ به‌ سایرین‌، بیشتر در معرض‌ گرمازدگی‌ هستند. یک‌ علت‌ شایع‌ و خطرناک‌ گرمازدگی‌، افزایش‌ بیش‌ از حد درجه‌ حرارت‌ بدن‌ و سایر تغییرات‌ فیزیکی‌ ناشی‌ از مصرف‌ مواد خاص‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ سرخوشی‌ (مثلاً اکستازی‌) است‌. مصرف‌ این‌ مواد به‌ دلیل‌ ایجاد بیش‌فعالی‌ طولانی‌مدت‌، سبب‌ عرق‌ کردن‌ شدید و سپس‌ کاهش‌ آب‌ بدن‌ می‌شوند که‌ به‌ گرمازدگی‌ ختم‌ می‌شود. این‌ آثار همراه‌ با اثر این‌ مواد روی‌ مرکز تنظیم‌ درجه‌ حرارت‌ در مغز، می‌توانند منجر به‌ شوک‌ ناشی‌ از گرما و حتی‌ مرگ‌ شوند.

تشخیص‌

با پیشرفت‌ وضعیت‌، ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

سردرد، گیجی‌ و منگی‌

از دست‌ دادن‌ اشتها و تهوع‌

عرق‌ کردن‌ همراه‌ با پوست‌ رنگ‌پریده‌ و سرد

گرفتگی‌ عضلانی‌ در دست‌، پا یا دیواره‌ شکم‌

نبض‌ و تنفس‌ تند و ضعیف‌

● اهداف‌

جایگزین‌ کردن‌ مایعات‌ و نمک‌ از دست‌ رفته‌ از بدن‌

در صورت‌ لزوم‌، خنک‌ کردن‌ بیمار

در صورت‌ لزوم‌، درخواست‌ کمک‌ پزشکی‌

۱) بیمار را به‌ یک‌ محل‌ خنک‌ منتقل‌ کنید. وی‌ را به‌ حالت‌ درازکش‌ (به‌طوری‌ که‌ پاها بالاتر قرار بگیرند) درآورید

۲) مقدار زیادی‌ آب‌ به‌ بیمار بدهید؛ در صورت‌ امکان‌، به‌ دنبال‌ آن‌ یک‌ محلول‌ نمکی‌ ضعیف‌ (یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ نمک‌ در یک‌ لیتر آب‌) هم‌ بدهید.

۳) حتی‌ اگر بیمار به‌ سرعت‌ بهبود یافت‌، اطمینان‌ حاصل‌ کنید که‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ خواهد کرد. اگر پاسخ‌دهی‌ بیمار رو به‌ وخامت‌ رفت‌، وی‌ را در وضعیت‌ بهبود قرار دهید. با مرکز اورژانس‌ تماس‌ بگیرید و آمبولانس‌ درخواست‌ کنید.

۴) علایم‌ حیاتی‌ (سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌) را کنترل‌ و ثبت‌ کنید. آماده‌ باشید تا در صورت‌ لزوم‌، احیای‌ تنفسی‌ و ماساژ قفسه‌ سینه‌ را آغاز کنید .

● شوک‌ ناشی‌ از گرما

این‌ وضعیت‌ در اثر از کار افتادن‌ «ترموستات‌» مغز که‌ تنظیم‌ درجه‌ حرارت‌ بدن‌ را بر عهده‌ دارد، روی‌ می‌دهد. بدن‌ به‌طور خطرناکی‌ گرم‌ می‌شود که‌ معمولاً ناشی‌ از تب‌ بالا یا مواجهه‌ طولانی‌مدت‌ با گرما است‌. شوک‌ ناشی‌ از گرما ممکن‌ است‌ در اثر مصرف‌ مواد (مثلاً اکستازی‌) هم‌ روی‌ دهد. در برخی‌ موارد گرمازدگی‌، به‌دنبال‌ توقف‌ عرق‌ کردن‌ و ناتوانی‌ بدن‌ در خنک‌سازی‌ خود به‌ کمک‌ تبخیر عرق‌، رخ‌ می‌دهد. شوک‌ ناشی‌ از گرما ممکن‌ است‌ دوره‌ هشداردهنده‌ کوتاهی‌ داشته‌ باشد به‌طوری‌ که‌ بیمار ظرف‌ چند دقیقه‌ پس‌ از احساس‌ ناخوشی‌، بی‌هوش‌ شود.

● تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

سردرد، گیجی‌ و احساس‌ ناراحتی‌

بی‌قراری‌ و منگی‌

پوست‌ داغ‌، برافروخته‌ و خشک‌

وخیم‌ شدن‌ سریع‌ سطح‌ پاسخ‌دهی‌

نبض‌ ضربه‌زننده‌ و پر

دمای‌ بدن‌ بالاتر از ۴۰ درجه‌ سانتیگراد.
hi dr!
     
  

 
پاسخ به سوالاتی درباره تزریق بوتاکس(BOTOX)

پرسش و پاسخ درباره رفع چروک با تزریق بوتاکس(BOTOX)


چروکهای صورت به دودسته تقسیم میشوند:
۱) چروکهای فعال(Dynamic Wrinkles) که بدلیل وجود عضله در زیر آنها به وجود میآید و این خطوط نتیجه سالها خندیدن،اخم کردن و تغییر فرم عضلات صورت هستند.

۲) چروکهای غیر فعال (Static Wrinkles) که بدلیل پروسه پیری و تغییرات محتویات درم پوست ایجاد میشود.
تزریق بوتاکس میتواند چروکهای فعال را به شدت کم کند و به فرد چهره ای آرام و جوانتر بدهد.حدود ۲۰سال قبل پزشکان از تزریق بوتاکس برای کنترل پلک زدن غیر ارادی و تیک های صورت استفاده کردند.حین استفاده از تزریق بوتاکس پزشکان متوجه شدند که بسته به محل تزریق بوتاکس چروکهای فعالی که در پیشانی و اطراف چشم وجود داشت برطرف میشد.
این به دلیل فلج شدن عضلات زیر این چینها بود.برای همین مقدار کمی از بوتاکس داخل عضلات زیر پوست تزریق شد و مشاهده کردند که طی ۷۲-۲۴ ساعت چروکهای پیشانی و دور چشم کاهش شدیدی پیدا کرد و حتی تعدادی از بیمارانی که سردرد داشتند بهبود پیدا کردند.


▪ بوتاکس چیست؟
بوتاکس فرم رقیق و خالص توکسین بوتولینوم است که در شل کردن عضلات بسیار موثر است.این دارو با اسامی تجاری مختلفی در بازار وجود دارد که معتبرترین آنها BOTOX و Dysprot هستند.در این مقاله از کلمه بوتاکس به عنوان سم بوتولینوم استفاده شده است.
▪ چگونه چروک ها توسط بوتاکس برطرف میشود؟
مقدار کمی از بوتاکس توسط سوزن ظریف به داخله عضلات زیر چروک تزریق میشود، این باعث غیر فعال شدن عضله تولید کنّنده چین میشود و نتیجتاً چروک فعال محو میشود.
برای همین بوتاکس برای برطرف کردن چین اخم (بین دو ابرو)،خطوط پیشانی و خطوط دور چشم بسیار عالی عمل میکند.
▪ بوتاکس برای درمان چه مناطقی به کار میرود؟
کاربرد زیبایی بوتاکس در صورت اغلب برای برطرف کردن چین اخم (بین دو ابرو)،خطوط پیشانی و خطوط دور چشم است. تزریق در این مناطق بر لبخند بیمار هیچ اثری ندارد.احساس پوست در این مناطق کاملا طبیعی است و تزریق بر عضلات نواحی دیگر هیچ اثری ندارد.
نکته ای که باید توجه کرد اینکه بوتاکس حتما باید برای چینهای فعالی که عضله زیرشان دارند استفاده شود تا موثر واقع شود.
▪ آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟
با استفاده از بیحسی موضعی یا کمپرس یخ به مدت چند دقیقه محل تزریق تقریبا بیحس میشود بنابراین بیمار موقع تزریق فقط سوزش مختصری احساس میکند.بعد از تزریق هم با گذشتن کمپرس یخ درد بیمار کاهش میابد.
▪ آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد؟
متخصصین چشم پزشکی بیش از ۲۰ سال است که از تزریق بوتاکس استفاده میکنند،برای رفع چروک هم از سال ۱۹۹۰ تاکنون از تزریق بوتاکس استفاده میشود.با وجود اینکه بوتاکس سم است ولی عارضه جدی نداشته است.
شایعترین عارضه افتادن مختصر پلک است که جدی نیست.بدلیل تزریق مقدار بسیار کم، سم بوتولینوم در بدن پخش نمیشود. تزریق بوتاکس در مطب انجام میشود و بیمار بلافاصله به سر کار برمیگردد.
▪ مزایای تزریق بوتاکس چیست؟
تزریق بوتاکس روش سریع و موثر برای رفع چروک است.مدت تزریق بوتاکس بین ۲۰-۱۰ دقیقه است.
شروع اثر بوتاکس بین۷-۴ روز است.مزیت دیگر این روش برگشت سریع به سر کار است،حتی موقع خروج بیمار از مطب نیز اثری از کاری که بر روی بیمار انجام شده مشاهده نمیشود.
اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۹-۳ ماه طول میکشد.اگر هر سه ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود،به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر میشود یعنی عملاً با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانیتری حاصل میشود.به طور کلی تزریق بوتاکس روشی ایمن و غیر جراحی برای جوانسازی پوست است.
▪ چه کسی کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس است؟
هر کسی که خواهان این است که چهره جوان تر و کم چروک تری داشته باشد کاندید مناسبی برای تزریق است.مزیت تزریق بوتاکس این است که موقع خنده،اخم و تغییر فرم صورت چروک بیشتری در صورت ظاهر نمیشود.برای مادران باردار و شیرده و همچنین بیماران عصبی تزریق بوتاکس ممنوع است.

Keywords: BOTOX,BOTOX injection, DYSPORT injection, nonsurgical rejuvenation, facial rejuvenation, injection, aesthetic, beauty, rejuvenation, dynamic wrinkle removal.

علیرضا واعظ شوشتری
hi dr!
     
  

 
مراقبت از پوست در زمستان

آفتاب زمستان بیشتر می سوزاند


آفتاب زمستان را دست کم می‌گیرید؟ نمی‌دانید از همین نور نصف و نیمه و بی‌رمق چه کارها برمی‌آید؟
شاید فقط زیر تیغ و برق آفتاب یادتان بیفتد که به داد پوست‌تان برسید و موقع سوز و سرمای زمستان، فقط دنبال یک جای گرم برای باز کردن یخ دست و پای‌تان باشید. اگر این طور است، پس توصیه‌های متخصصان پوست را بشنوید تا کمی درباره پوست‌تان دچار وجدان‌درد شوید.
آن‌ها می‌گویند هوای خشک زمستان و باد شدید این فصل، می‌تواند باعث خشکی، ترک خوردگی و خارش پوست شود. شاید تابش نور خورشید این فصل خیلی شدید نباشد، اما بازهم احتمال آسیب دیدن پوست در اثر اشعه ماورای بنفش وجود دارد؛ به خصوص آسیب به چشم‌ها ممکن است بیشتر شود، چون در زمستان با این که شدت نور مریی کم‌تر است و درست به همین دلیل، مردمک‌ها گشادترند، اما شدت اشعه ماورای بنفش نور خورشید، چندان تفاوتی با تابستان ندارد.
البته خوشبختانه راه‌های ساده‌ای برای حفاظت از پوست وجود دارد که می‌توانیم با رعایت آن‌ها سرمای زمستان را از سر بگذرانیم و به روزهای معتدل بهاری فکر کنیم.
● متخصصان چه می‌گویند
«حفاظت از پوست در مقابل نور آفتاب، تنها مختص به یک فصل خاص نیست و در تمام سال باید به فکر محافظت از آن باشیم.» این را دکتر علی ابراهیمی، استادیار پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید. او معتقد است، به دلیل زاویه تابش در فصل زمستان و همچنین انعکاس نور پس از بارش برف و باران، آفتاب این فصل بیشتر به پوست صدمه می‌زند. توصیه این متخصص پوست استفاده از ضد آفتاب است، چه در زمستان و چه در بقیه فصل‌های سال، به ویژه برای افرادی که پوست خشک دارند یا ورزش‌های زمستانی می‌کنند یا مشغول هر فعالیت دیگری در مناطق کوهستانی هستند.
● چشم‌های‌تان را دریابید
آفتاب زمستان، چشم‌های شما را هم به الطاف ویژه‌اش می‌نوازد. دکتر حسن رزمجو، متخصص چشم، معتقد است، استفاده از عینک دودی طبی در فصل زمستان دو خاصیت دارد؛ هم محافظ چشم در برابر نور زننده خورشید است و هم مانع ورود سرما به درون چشم می‌شود. او به خبرنگار ایرنا گفته‌است: «بیشتر مردم فکر می‌کنند کاربری عینک دودی، محدود و مخصوص به فصل تابستان است، درصورتی که استفاده از آن در این فصل برای جلوگیری از تاثیر سوز سرما و به دنبال آن التهاب استخوان‌های دور چشم، توصیه می‌شود.» بهترین رنگ زمینه برای عینک‌های دودی طبی از دید این متخصص چشم‌پزشکی، زمینه کرمی ، قهوه‌ای و خاکستری است.
● مراقبت از پوست قبل از خارج شدن از منزل
پوست دست و صورت خود را با یک لایه از ضد آفتاب و مرطوب‌کننده بپوشانید. محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که ضد آفتاب را با مرطوب‌کننده یا روغن ترکیب کرده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
بهتر است ضد آفتابی را انتخاب کنید که اس-پی-اف آن ۱۵ یا بالاتر باشد. این کرم به عنوان سدی در برابر عوامل آسیب‌رسان به پوست عمل می‌کند. بد نیست بدانید ۸۰ درصد نور خورشید با انعکاس روی برف به اطراف باز می‌تابد، در حالی که این مقدار در مورد خاک ۱۷ درصد است. این یعنی در زمستان بیشتر در معرض هجوم نور خورشید و طیف مضر اشعه آن هستیم. پس اگر اهل ورزش‌های زمستانی و اسکی هستید، لازم است از ضد آفتاب‌های قوی‌تری استفاده کنید.
هوای سرد و عوامل دیگر می‌تواند باعث دردناک‌ شدن و ترک‌خوردگی لب‌ها شود که در نتیجه آن لب‌ها پوسته پوسته شده و قاچ قاچ می‌شوند. لب‌های شما هم نیاز به کرم‌های ضد آفتاب مخصوص یا چرب‌کننده مانند پماد ویتامین آ دارند. وگرنه باید منتظر قاچ و ترک روی لب‌های‌تان هم باشید.
پوشیدن دستکش یادتان نرود. این دستکش‌ها، ناخن‌های‌‌تان را در برابر هوای سرد و خشک حفظ می‌کنند و از شکنندگی آن‌ها و نیز سوزش وخشکی پوست آن جلوگیری می‌کنند.
علت دیگر خارش و ترک‌خوردگی پوست، گرم کردن بیش از حد و به دنبال آن عرق کردن است. پوشیدن لباس لایه لایه روی هم به شما اجازه می‌دهد در صورت نیاز، برای پیش‌گیری از این وضع لباس خود را درآورید. در ضمن بهتر است لباس‌های زیر شما نخی وگشاد باشد.
اگر موقع برف بازی خیس شدید، لباس وکفش‌های خیس خود را فورا درآورید. این کار از تحریک و سوزش پوست شما جلوگیری می‌کند.
مالش روزانه سطح پوست با پنبه یا پارچه مرطوب، سلول‌های مرده پوست را پاک می‌کند و مانع بسته شدن منافذ آن می‌شود. با این حال استمرار در این کار، چربی‌های لازم برای حفظ رطوبت پوست را ، به‌خصوص در زمستان، از بین می‌برد.
● وقتی پزشک لازم می‌شود
اگر محصولات بدون نیاز به نسخه پزشک اثربخش نبود ، همه این کارها را هم انجام دادید و باز حس کردید پوست‌تان خشک و حساس است، باید با پزشک مشورت کنید. هم‌چنین، در صورت افزایش نقطه‌های قرمز روی پوست، پوسته‌ پوسته شدن پوست، شکنندگی ناخن‌ها و نیز ترک خوردگی پاشنه پا حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 23 از 60:  « پیشین  1  ...  22  23  24  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA