انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 24 از 60:  « پیشین  1  ...  23  24  25  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
مروری بر هیرسوتیسم‌

● شرح بیماری
هیرسوتیسم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بیش‌ از حد موها در صورت‌ و بدن‌ زنان‌. این‌ حالت‌ معمولاً به‌ تدریج‌ و در طی‌ زمانی‌ طولانی‌ رخ‌ می‌دهد.
● علایم‌ شایع‌
▪ موها ضخیم‌ و تیره‌ می‌شوند و طبق‌ الگویی‌ که‌ در مردان‌ دیده‌ می‌شود رشد می‌کنند (ریش‌، سبیل‌، موی‌ روی‌ قفسه‌ سینه‌)
▪ عادت‌ ماهانه‌ نامنظم‌ یا قطع‌ عادت‌ ماهانه‌
▪ آکنه‌
▪ گاهی‌ کلفت‌ شدن‌ صدا
▪ گاهی‌ مشکلات‌ ناباروری‌
● علل‌
▪ معمولاً به‌ علت‌ تولید بیش‌ از اندازه‌ آندروژن‌ها (هورمون‌های‌ مردان‌) از تخمدان‌ یا غدد فوق‌کلیوی‌ به‌ وجود می‌آید. این‌ تولید زیاد هورمون‌ مردانه‌ در اثر اختلالاتی‌ مثل‌ نشانگان‌ تخمدان‌ پلی‌کیستیک‌ یا هیپرپلازی‌ مادرزادی‌ غدد فوق‌کلیوی‌ رخ‌ می‌دهد.
▪ تومورهای‌ غدد فوق‌کلیوی‌ یا تخمدان‌
▪ بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و شناخته‌ شده‌
● عوامل تشدید کننده بیماری
▪ سابقه‌ خانوادگی‌ هیرسوتیسم‌
▪ افراد سبزه‌ و دارای‌ موی‌ تیره‌
▪ مصرف‌ هورمون‌های‌ مردانه‌ (آندروژن‌ها) یا داروهای‌ کورتیزونی‌، قرص‌های‌ تنظیم‌ خانواده‌، هورمون‌ها و بعضی‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌
یائسگی‌ یا عدم‌ تخمک‌گذاری‌
● پیشگیری‌
▪ راه‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ از آن‌ وجود ندارد.
● عواقب‌ مورد انتظار
▪ با تشخیص‌ و درمان‌ هرگونه‌ علت‌ زمینه‌ساز غالباً می‌توان‌ از رشد بیشتر موها جلوگیری‌ نمود. پاسخ‌ به‌ درمان‌ ممکن‌ است‌ ۱۲-۶ ماه‌ زمان‌ ببرد.
▪ موهای‌ زاید را می‌توان‌ با روش‌های‌ مختلف‌ حذف‌ کرد.
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ بیمار ممکن‌ است‌ احساس‌ کند که‌ جذابیت‌ کافی‌ ندارد و نتواند ارتباط‌ مناسبی‌ با افراد برقرار کند.
▪ ناباروری‌
▪ درمان‌ اولیه‌ هیرسوتیسم‌ ممکن‌ است‌ مؤثر واقع‌ نیافتد.
● درمان‌
▪ اصول‌ کلی‌
معاینه‌، آزمایشات‌ تشخیصی‌، و شاید هم‌ تصویربرداری‌ (سی‌تی‌ اسکن‌ یا ام‌. آر. آی‌) به‌ تشخیص‌ علت‌ زمینه‌ساز هیرسوتیسم‌ کمک‌ خواهند کرد.
نوع‌ درمان‌ بستگی‌ به‌ علت‌ هیرسوتیسم‌ دارد. در صورتی‌ که‌ هیرسوتیسم‌ خفیف‌ باشد و عادت‌ ماهانه‌ نیز دچار بی‌نظمی‌ نشده‌ باشد، ممکن‌ است‌ درمان‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد. در موارد دیگر، درمان‌ گاهی‌ بستگی‌ به‌ این‌ دارد که‌ بیمار می‌خواهد در آینده‌ بچه‌دار شود یا خیر.
تومورهای‌ تخمدان‌ یا غدد فوق‌کلیوی‌ را باید با جراحی‌ در آورد.
انتخاب‌های‌ درمانی‌ برای‌ حذف‌ موهای‌ زاید عبارتند از تراشیدن‌، استفاده‌ از موچین‌، سفید کردن‌
استفاده‌ از موچین‌ می‌توانند باعث‌ بروز عفونت‌ یا ماندن‌ جای‌ موی‌ زاید شود. روش‌ الکترولیز موهای‌ زاید را به‌طور دایمی‌ حذف‌ می‌کند.
‌● داروها
هیچ‌ دارویی‌ که‌ اختصاصاً برای‌ درمان‌ هیرسوتیسم‌ تأیید شده‌ باشد وجود ندارد.
شایع‌ترین‌ داروی‌ مورد استفاده‌ برای‌ درمان‌ هیرسوتیسم‌ یک‌ دیورتیک‌ (ادرارآور) است‌ که‌ اثرات‌ ضد هورمون‌های‌ مردانه‌ را نیز دارد. به‌ نظر می‌رسد این‌ دارو مؤثرترین‌ دارو در کم‌کردن‌ رشد مو باشد. سایر داروهایی‌ که‌ ممکن‌ است‌ برای‌ هیرسوتیسم‌ ناشی‌ از تولید بیش‌ از حد آندروژن‌ها توصیه‌ شوند عبارتند از دگزامتازون‌، داروهای‌ تنظیم‌ خانواده‌، لوپرولاید و داروهای‌ ضد آندروژن‌. تأثیر این‌ داروها تنها ممکن‌ است‌ به‌ کاهش‌ رشد موی‌ جدید کمک‌ کنند اما معمولاً مقدار مویی‌ که‌ قبل‌ وجود داشته‌ است‌ تغییری‌ نمی‌کند.
امکان‌ دارد داروهای‌ اضافه‌تری‌ برای‌ هرگونه‌ بیماری‌ زمینه‌ای‌ تجویز شوند.
اگر پوست‌ در اثر تراشیدن‌ تحریک‌ شود، از کرم‌ هیدروکورتیزون‌ ۱% استفاده‌ کنید.
استفاده‌ از مواد یا کرم‌های‌ موبر اغلب‌ توصیه‌ می‌شود. موبرها را با احتیاط‌ مصرف‌ کنید زیرا ممکن‌ است‌ باعث‌ تحریک‌ پوست‌ شوند.
● فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
معمولاً محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
● رژیم‌ غذایی‌
▪ رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.
▪ اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، معمولاً توصیه‌ می‌شود رژیم‌ لاغری‌ بگیرید.
● درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
▪ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ هیرسوتیسم‌ را دارید.
▪ اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
▪ اگر حامله‌ شوید، نیاز است‌ که‌ بعضی‌ از داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ هیرسوتیسم‌ قطع‌ شوند.
hi dr!
     
  

 
در هنگام خانه‌تکانی دستکش فراموش نشود

در هنگام خانه‌تکانی دستکش فراموش نشود .

دکتر میر هادی عزیز جلالی در گفتگو با «صدف‌نیوز»، اظهار داشت:«خانه‌تکانی برای رعایت و حفظ بهداشت خانه و تغییر در روحیه افراد خانواده امری است ضروری و مفید، اما متأسفانه بسیاری از خانم‌ها بدون رعایت موارد بهداشتی و محافظتی وتماس با گرد و خاک سلامت خود را به خطر می‌اندازند.»
وی افزود:«به منظور حفظ سلامت پوست به خانم‌ها توصیه می‌شود هنگام شستشو از ماسک و دستکش استفاده کنند.»

این متخصص پوست و مو تصریح کرد:«در صورت گرد گیری و تماس با گرد و خاک باید از دستکش نخی و هنگام کار با مواد شوینده و آب از دستکش نخی در زیر و دستکش پلاستیکی به عنوان پوشش دهنده استفاده شود.»

عزیز جلالی گفت:«بسیاری از مواد هنگام خانه تکانی از جمله گرد و غبار و بخار مواد شوینده از راه حلق وارد ریه و منجر به آسم و بیماری‌های ریوی می شود.»

وی ادامه داد:«همچنین این مواد علاوه بر ایجاد آسم می‌تواند باعث اگزما و ناراحتی‌های شدید پوستی شود.»

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه،مواد شوینده استاندارد و شناخته شده عوارض پوستی کمتری ایجاد می‌کند اظهار داشت:«بسیاری از مواد شوینده با وجود شویندگی بالا، سریع تبخیر و در هوا گاز متصاعد می کند که این مواد فرار برای دستگاه تنفسی و پوست بسیار مضر است.»

عزیز جلالی با بیان اینکه، این مواد با تأثیر بر مخاط چشم و پوست ایجاد حساسیت پوستی می‌کند تصریح کرد:«با وجود استفاده از ماسک و دستکش این گازها بر روی پوست گردن و بدن نشسته و موجب حساسیت و اگزمای پوستی و ایجاد تاول می‌شود.»

وی خاطر نشان کرد:«با بروز هر گونه عارضه پوستی و تنفسی نباید خود درمانی در منزل صورت گیرد و فرد آسیب دیده باید تحت مداوای پزشک متخصص قرار گیرد.»
hi dr!
     
  

 
فاصله سشوار تا مو ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر باشد

فاصله سشوار تا مو ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر باشد


خشک کردن ناگهانی موها با سشوار باعث آسیب دیدگی ساقه مو و درنهایت موخوره می‌شود.



دکتر نصرت پورسینا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، اظهار داشت: مو یکی از ضمائم وابسته به پوست است که هم در زیبایی و هم افزایش اعتماد به نفس فرد نقش مهمی دارد.



وی گفت: داشتن موهای سالم برای هر فرد حائز اهمیت بسیار است و باید مراقبت ویژه‌ای از آن به عمل آورد تا سلامت مو حفظ شود. برای این کار نیز لازم است از روشهای صحیح شستشوی مو آگاه باشیم.

پورسینا تصریح کرد: موهای چرب باعث ایجاد خارش می‌شود که در صورت خاراندن زیاد، ریزش مو را به دنبال خواهد داشت، بنابراین دو تا سه بار در هفته باید موها شسته شوند و در صورت داشتن موهای بسیار چرب، شستن روزانه مو هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

وی در خصوص استفاده از سشوار برای خشک کردن مو تاکید کرد: افرادی که عادت به خشک کردن مو از طریق سشوار دارند باید از دمای ملایم سشوار استفاده کنند که فاصله سشوار تا موها باید ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر رعایت شود و مدت زمان استفاده از آن کوتاه مدت باشد.

وی همچنین توصیه کرد: افرادی که دارای موهای زبر هستند باید بدانند که خشک کردن و صاف کردن موهای زبر به وسیله سشوار بلافاصله بعد از حمام کردن اشتباه است؛ چرا که خشک شدن ناگهانی موهایی که در اثر حمام کردن آب زیادی جذب کرده‌اند باعث آسیب دیدگی ساقه مو می‌شود و نهایتا عوارضی همچون مو خوره را به دنبال دارد.
hi dr!
     
  

 
استفاده از محلول‌های ضد قارچ به هنگام کاشت ناخن ضروری است

استفاده از محلول‌های ضد قارچ به هنگام کاشت ناخن ضروری است .

یک متخصص پوست و مو برای کاهش عوارض کاشت ناخن، استفاده از محلول‌های ضد قارچ و باکتری را ضروری عنوان کرد.



دکتر سیمین سریزدی در گفت وگو: وقتی جسم خارجی روی ناخن گذاشته می‌شود، مانع نفوذ اکسیژن به ناخن شده و عوارضی را به دنبال دارد.



وی از عوارض کاشت ناخن به خشک شدن صفحه ناخن، تغییر رنگ و شکنندگی و واکنش‌های حساسیتی نسبت به مواد کاشت ناخن اشاره کرد و افزود: افرادی که ناخن می‌کارند باید هر سه ماه یک بار به مدت ۳۰ روز از کاشت ناخن ممانعت کنند تا از عوارض آن جلوگیری شود.



افراد باید دقت داشته باشند به هنگام کاشت ناخن از محلول‌های ضد قارچ و باکتری استفاده شود تا این عوارض به حداقل برسد.



سریزدی همچنین در خصوص کاهش عوارض فر کردن موها تصریح کرد: در صاف یا فر کردن موها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که این امر باعث شکسته شدن پل‌های گوگردی کرتین و زنجیره‌های پلی پپتیدی شده و مو به هر حالتی در می‌آید، هر چه غلظت قلیایی مواد بیشتر باشد عوارض آن نیز افزایش می‌یابد.



عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان خاطرنشان کرد: سوختگی شیمیایی، حساسیت و شکنندگی تارهای مو از این قبیل عوارض است. برای کاهش این عوارض نباید ۴ هفته قبل از صاف یا فر کردن موها از رنگ استفاده شود.
hi dr!
     
  

 
ورزش احتمال بروز مجدد سرطان سینه را کاهش می دهد

مسوول گروه تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی گفت:آخرین یافته های پزشکی و پژوهش های علمی نشان می دهد ورزش کردن ضمن حفظ سلامت روان بیمار،احتمال بروز مجدد سرطان سینه را کاهش می دهد.


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، دکتر’سید علی آذین’ صبح امروز پنجشنبه در سومین همایش بهبود یافتگان سرطان پستان افزود:همانطور که در گذشته بیماری های عفونی مثل وبا و سل به عنوان بیماری های ‘پدیده گذار اپیدمیک’، سلامت جامعه بشری را تهدید می کردند،امروزه بیماری های مزمن همچون سرطان به صورت خاموش در جامعه رواج دارد.
وی خطاب به بیماران بهبودیافته از سرطان سینه گفت:بسیاری از این افراد تصور می کنند با از بین رفتن ریشه سرطان و بهبودی نسبی،مبارزه با این بیماری به پایان رسیده است،در حالیکه چنین نیست.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی با بیان اینکه بیماران بهبود یافته سرطانی باید تحت کنترل و مداوا باشند،افزود:اگر چه سرطان سینه جزو انواع سرطان های درمان پذیر است،اما لازم است این بیماران ارتباط خود را با کادر درمانی حفظ کنند، چرا که عدم ارتباط با پزشک،بیماران بهبودیافته سرطان را دچار نوعی احساس ناامنی و ترس می کند.
آذین خاطرنشان کرد:الگوی تغذیه سالم ازدیگر مواردی است،که افراد مبتلا به سرطان با وجود بهبودی باید به آن توجه داشته باشند.سوءتغذیه به معنی مصرف غذاهای پرکالری و بدون پروتئین می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.
این استاد دانشگاه،وزن متناسب را از عوامل مهم و تاثیرگذار در سلامت افراد دانست و بیان داشت:با تنوع غذایی و تغذیه سالم زیر نظر پزشک ،بیماران سرطانی می توانند بدون نیاز به مصرف داروهای مکمل ،نیاز بدن را تامین کرده و سلامت خود را حفظ کنند.
مسوول گروه تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی درباره مسائل روانی بیماران مبتلا به سرطان گفت:برخی از افراد پس از ابتلا به بیماری، با توجه و دلسوزی اعضای خانواده و اطرافیان روبرو می شوند و خوشایندی از این امر، این افراد در نقش ‘بیمارهمیشگی’ فرو می برد که این امرآسیب روانی جدی به این افراد وارد می کند.
مدیر مرکز مشاوره بیماری سرطان،اشتغال ،تحرک و فعالیت بیشتر را از جمله عواملی دانست که نگرانی از آینده و احساس عدم امنیت را در این افراد از بین برده و بازگشت به زندگی عادی را برای آنها میسر می کند.
در ادامه این همایش که با حضور جمعی از بیماران بهبود یافته در تالار ابن سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر ‘آسیه الفت بخش’مدیرگروه پژوهش سرطان سینه و جراح عمومی در خصوص بازسازی بافت آسیب دیده سخن گفت.


سومین همایش بهبودیافتگان سرطان سینه با شعار’تشخیص زودرس’،’درمان موفق’و ‘بهبود کیفیت زندگی’ و با محوریت بازگشت به زندگی پس از سرطان سینه توسط پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.
hi dr!
     
  

 
ورزشکاران مواد لبنی بیشتری مصرف کنند

دانشمندان مرکز پزشکی لندن در مطالعات خود دریافتند که مواد لبنی و به خصوص شیر گاو نفوذپذیری معده را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و در ورزشکاران که اغلب دچار سندروم نشت معده هستند، مفید است.

به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز” به نقل از medindia، اختلالات معده ای که بر اثر ورزش کردن ایجاد می شود بخصوص در دوندگان بسیار شایع است و در این مشکل نفوذ پذیری معده افزایش می یابد.

فرد در این بیماری با علائمی چون اسهال روبرو می شود که از ورود مواد سمی معده به داخل جریان خون جلوگیری می کند.

علائم ایجاد شده منجر به بروز افزایش حرارتی می شود که آسیب هایی را به اندام های داخلی وارد می آورد.

محققان گروهی از ورزشکاران را مورد آزمایش قرار دادند و از آن ها خواستند به مدت ۲۰ دقیقه و با شدت بدوند. پس از پایان دویدن، محققان از آن ها آزمایش ادرار گرفتند.

محققان دریافتند که این عمل باعث افزایش ۲۵۰ درصدی نشت معده و نیز افزایش ۲ درجه ای دمای بدن ورزشکاران شد.

محققان پس از بررسی ها متوجه شدند که مصرف روزانه شیر گاو و محصولات لبنی به مدت ۲ هفته قبل از مسابقه نشت معده را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد.

محققان تغییرات دمایی بدن را در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که میزان مرگ سلول های معده در دمای بالا افزایش می یابد و این در حالی است که اضافه کردن شیر گاو به محیط کشت سلولی، مرگ سلول های معده را دو سوم کاهش می دهد.
iscanews
hi dr!
     
  

 
پیاده روی روزانه ، کلید سلامتی است

پیاده روی ورزشی آرام ، کم فشار ، ارزان و اسان است که می تواند به شما برای سلامت جسمی و تناسب اندام کمک کند. ورزشی ساده و مطمئن که نیازی به تمرین نداشته و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

پیاده روی به کمترین تجهیزات نیاز دارد و می‌تواند در هر زمانی از روز انجام شود. شما می‌توانید از منزل خارج شوید و پیاده روی کنید بدون آنکه نگران برخی خطرات مرتبط با دیگر اشکال تمرین‌های شدید باشید.

** قبل تصمیم برای انجام پیاده روی چند نکته اساسی زیر را در نظر داشته باشید:

۱٫انتخاب کفش و لباس مناسب:

قبل بیرون رفتن از منزل به قصد پیاده روی، باید مناسب ترین و راحت ترین کفشتان را پا کنید. لباسهایتان هم باید آزاد و راحت باشد. لباسهایتان را به نسبت هوای بیرون انتخاب کنید. از پوشیدن لباسهای پلاستیکی خودداری کنید چون این نوع لباسها جلوی تنفس بدن را می گیرد.

۲٫زمان مناسب پیاده روی:

بهترین‌ زمان‌ برای‌ ورزش‌ پیاده‌روی‌ زمانی‌ است‌ که‌ برای‌ فرد بدون‌ زحمت‌ بوده‌ و براحتی‌ و با خیال‌ آسوده‌ و بدون‌تداخل‌ با فعالیت‌ های‌ روزمره‌ ، بتواند در آن‌ شرکت‌ نماید. تعدادی‌ از افراد بعد از فعالیت‌ ورزشی‌ در صبح‌ زود وقبل‌ از صرف‌ صبحانه‌ احساس‌ تهوع‌ ، سرگیجه‌ و سبکی‌ سر میکنند که‌ بعلت‌ عدم‌ تغذیه‌ بمدت‌ چندین‌ ساعت‌گذشته‌ و کاهش‌ میزان‌ قند خون‌ میباشد . همچنین‌ فعالیت‌ ورزشی‌ شدید بلافاصله‌ بعداز صبحانه‌ میتواند سبب‌ دیسترس‌ فیزیکی‌ شدید و احساس‌ پری‌ در شکم‌ و تهوع‌ شود بنابراین‌ اگر اول‌ صبح‌ تنها زمان‌ آزاد برای‌ ورزش‌کردن‌ باشد لازم‌ است‌ که‌ فرد صبح‌ زود از خواب‌ بیدار شود تا یکی‌ دو ساعت‌ بین‌ صرف‌ صبحانه‌ و شروع‌ ورزش‌ فرصت‌ داشته‌ باشد و اگر این‌ امر ممکن‌ نباشد لازم‌ است‌ فرد قبل‌ از فعالیت‌ ورزشی‌ یک‌ صبحانه‌ سبک‌ میل‌ نماید
۳٫ موارد لازم‌ ‌ برای‌ مشاوره‌ پزشکی‌ قبل‌ از شروع‌ پیاده‌روی‌ :
در تعدادی‌ از بیماریها انجام‌ فعالیتهای‌ ورزشی‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ تشدید علائم‌ بیماری‌ گردد لذا لازم‌ است‌ درمواردی‌ قبل‌ از اقدام‌ به‌ پیاده‌روی‌ مشاوره‌ پزشکی‌ انجام‌ پذیرد که‌ به‌ اهم‌ این‌ موارد اشاره‌ میگردد:

الف- بیماریهای ثابت شده شامل :

بیماریهای شناخته شده قلبی – عروقی ،بیماریهای متابولیک مثل دیابت ،فشارخون ماکزیمم بالای ۱۶۰ و مینیمم بالای ۹۰ و یا کلا تمام مواردی که فشارشان با دارو کنترل می شود ،کلسترول بالای ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر ،سیگاری بودن و کلیه بیمارانی که نیاز به انجام فعالیتهای محدود دارند مانند بیماران با درگیریهای سیستم عصبی و عضلانی و…

ب – شکایات‌ و علائم‌ مربوط‌ به‌ بیماریها :
درد یا ناراحتی‌ در سینه‌ – تنگی‌ نفس‌ با فعالیت‌ مختصر – سرگیجه‌ یا از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ – تنگی‌ نفس‌ موقع‌خواب‌ – تورم‌ مچ‌ پا – تپش‌ قلب‌ – درد در ساق‌ پاها موقع‌ پیاده‌روی‌ – وجود سوفل‌ قلبی‌ شناخته‌ شده‌ .
ج- سابقه‌ فامیلی‌ بیماری‌ عروق‌ کرونری‌ یا بیماری‌ آترواسکلروتیک‌ در والدین‌ یا برادران‌ و خواهران‌ قبل‌ از سن‌ ۵۵سالگی‌

د – شروع‌ فعالیت‌ ورزشی‌ شدید در مردان‌ بالاتر از ۴۰ سال‌ و زنان‌ بالاتر از ۵۰ سال
و- شروع پیاده روی در سالمندان حتی بدون سابقه بیماری قبلی

فواید پیاده روی:

۱٫ افزایش تناسب سیستم قلبی و عروقی ( قلب و ریه )

۲٫ کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی

۳٫ کاهش چربی خون: پیاده روی مـــــیزان کلسترول بد (LDL) را در خــــون کاهش و میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد

۴٫ کاهش فشارخون: اگر فشارخونتان بالاست، پیاده روی به شما کمک می کند آن را پایین بیاورید.

۵٫ جلوگیری و کنترل دیابت : ورزش منظم از جمله پیاده روی ، می تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند و بدن را در برابر اثرات تحلیل برنده دیابت محافظت نماید. در شخص مبتلا به دیابت نوع اول ( وابسته به انسولین ) ، پیاده روی می تواند میزان انسولین مورد نیاز فرد را کاهش دهد. شخص مبتلا به دیابت نوع دوم حقیقتاً می تواند روند بیماری دیابت را از طریق رژیم غذایی ، ورزش و کاهش وزن معکوس کند.

۶٫ بهبود ارتروز و درد مفاصل : پیاده روی به تقویت عضلات به ویژه در پاها کمک می کند. افرادی که در زانو ها یا مچ پا آرتروز دارند از عضلات قوی تر پا بهره مند می شوند همچنین پیاده روی مقداری درد حاصل از ساییده شدن استخوانها به همدیگر را کاهش می دهد.و علاوه بر این درد ، خشکی و سفتی مفاصل و عضلات را نیز تسکین می دهد
۷٫ جلوگیری از پوکی استخوان : پیاده روی سبب افزایش تراکم استخوان و آرام کردن سرعت از دست دادن کلسیم شده در نتیجه استخوانها را تقویت می کند و حساسیت به شکستگی را کاهش می دهد.

۸٫ تسکین کمر درد : پیاده روی از شایع ترین انواع کمر درد عضلانی و حتی برخی انواعی که در آن مشکل دیسک هم شناسایی شده است جلوگیری و آن را درمان می کند.. پیاده روی به شما اجازه می دهد بدون اینکه کمر تان را در معرض تاثیر مداوم حاصل از دو نرم یا رقص آئروبیک قرار دهید به ورزش بپردازید و فشار کمتری را بر قسمت پایین تر ستون فقرات وارد می کند.

۹٫ افزایش کارائی مغز : پیاده‌روی کارایی مغز را بیشتر می‌کند. به عبارتی سرعت در یادگیری و بیادآوردن خاطرات و وقایع یکی از نتایج پیاده‌روی است.تحقیقات نشان می دهد دانش اموزانی که فاصله خانه تا مدرسه را با پای پیاده طی می کنند در مقایسه با دانش اموزانی که والدینشان با خودرو آنها را به مدرسه می‌رسانند درسها را بهتر فرا می‌گیرند.

۱۰٫درمان بی خوابی : پیاده‌روی باعث از بین رفتن بی‌خوابی می‌شود

۱۱٫کاهش بروز جنون : احتمال بروز جنون در مردانی که بیش از ۳ کیلومتر در روز پیاده‌روی می‌کنند ۵۰ درصد کمتر از دیگران است

۱۲٫ کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و سینه

۱۳٫٫ کاهش خطر مرگ زود هنگام از طریق اثر روی سیستم قلب و عروق

۱۴٫ اهسته کردن فرایند پیری : تحقیقات نشان داده افرادی که به طور منظم پیاده روی می کنند فرایند پیری دیرتر به سراغشان می اید

۱۵٫ کنترل وزن بدن : راه رفتن باعث کالری سوزی می شود که به شما برای تنظیم وزن بدنتان بسیار کمک می کند

۱۶٫ کاهش استرس و تقویت روحیه : پیاده روی یکی از بهترین راه ها برای دفع استرس بدن است. پیاده روی منظم همچنین می تواند افسردگی و اضطراب را نیز در افراد از بین ببرد.

۱۷٫ بهبود کیفیت هوائی که تنفس می کنیم : پیاده روی می تواند جایگزین سفرهای با ماشین در فواصل کوتاه شود. خانواده ای که روزانه به جای رانندگی ، دو مایل ( تقریبا معادل ۳۲۰۰متر) پیاده روی می کند ، در یک سال از ورود ۷۳۰ پوند (تقریبا معادل ۳۳۰ کیلو) دی اکسید کربن به جو جلوگیری خواهد کرد. این کار تاثیر متفاوتی را بر ریه های شما خواهد گذاشت

۱۸٫ قوی و فعال می مانید : هر چه سنتان بالاتر می رود، پیاده روی منظم باعث می شود که دیرتر بیفتید و همیشه قوی و فعال و پر جنب و جوش می مانید، درست مثل جوانیتان( قدرت و استقامت عضلات را افزایش می دهد )

نکات کلیدی در پیاده روی:

دست هایتان را تکان دهید

این یک حرکت خوب است. دست ها را از آرنج ۹۰ درجه تا کنید و از شانه مثل دونده های حرفه ای تکان دهید. هنگامی که دست به عقب می رود، باید به حدی برسد که انگار می خواهید کیف پولتان را از جیب پشت در آورید.

تکان دادن مداوم و شدید دست ها با این حالت، موجب فعالیت بیشتر و سوختن ۵ تا ۱۰ درصد انرژی بیشتر نسبت به حالت معمولی می شود.

از تپه ها بالا و پائین بروید

.بین پیاده روی، برای ایجاد تنوع و انجام نرمش و فعالیت بیشتر از چند تپه بالا و پائین بروید. زمانی که از تپه بالا می روید کمی به جلو خم شوید و زمان پائین آمدن که کمی مشکل تر است، قدم های کوتاه بردارید و زانوها را کمی خم کنید تا دچار خستگی عضلات نشوید.

از یک چوب دستی استفاده کنید.

استفاده از یک چوب دستی موجب تعادل بیشتر خصوصاً برای افراد مسن می شود. برای ورزش بیشتر بالاتنه از یک چوب دستی مخصوص پیاده روی که در لوازم ورزشی ها موجود است و انتهای آن لاستیک دارد، استفاده کنید.

استفاده از چوب دستی موجب می شود که عضلات سینه و دست تحرک بیشتری داشته باشند و از فشار وارده بر زانوها کاسته شود. اندازه چوب دستی باید با قد شما تناسب داشته باشد.

در صورت تمایل می توانید در حین پیاده روی باری را حمل کنید، ولی با دقت.

اگر باری در دست داشته باشید، درهنگام پیاده روی انرژی بیشتری می سوزانید، فقط باید مراقب باشید که فشار آن به گونه ای نباشد که دچار خستگی عضلات دست و کتف شوید. همچنین افراد دچار فشار خون بالا و بیماران قلبی، در هنگام راه رفتن نباید چیزی در دست داشته باشند. اگر می خواهید باری را حمل کنید از وزن کم – مثلاً نیم کیلو- شروع کنید و به تدریج بارهای سنگین تری بردارید، البته باری را که با دست حمل می کنید نباید خیلی سنگین و بیشتر از ۱۰ درصد وزن شما باشد.

قدم های کوتاه وسریع بردارید

هنگام پیاده روی ، اگر می خواهید سریع تر راه بروید، به جای برداشتن قدم های بلند، قدم هایتان را کوتاه و سریع تر بردارید.با این روش خستگی نیز دیرتر به سراغتان می اید

تداوم پیاده روی

برای دست یافتن به فواید پیاده روی سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه به طور سریع در اکثر روزهای هفته پیاده روی کنید پیاده روی سریع به این معناست که شما هنوز می توانیدصحبت کنید ولی نمی توانیداواز بخوانید. اگر پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز سخت است روزانه در ۳ نوبت۱۰ دقیقه این فعالیت را انجام دهید

هرچند پیاده روی تند نسبت به پیاده روی اهسته اثر بیشتری در حفظ سلامت انسان داردطبق یک تحقیق

که اخیراً در دانشگاه هاروارد صورت گرفته، نشان داده شده که حتی آرام راه رفتن (با سرعت ۳ کیلومتر در ساعت) فوایدی برای سلامتی بدن دارد. بدین ترتیب که با تحقیق روی چهل هزار زن متوجه شدند، حتی یک ساعت پیاده روی در هفته موجب کاهش خطر بیماری های قلبی-عروقی شده و هر چه شدت و میزان این فعالیت بیشتر باشد، اثرات مفید آن نیز بیشتر است

پس سعی کنید هر روز حداقل برای مدت نیم ساعت پیاده روی تند انجام دهید یا چهار بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت.

نکته : اگر هدف از پیاده روی کاهش وزن است انجام فعالیت بدنی بیش از ۳۰ دقیقه در روز لازم است
hi dr!
     
  

 
با پیاده روی و تغییر رژیم غذایی می توانید از وزنتان بکاهید و به تندرستی و تناسب اندام دست یابید

کاهش وزن با به کار بستن رژیم های غذایی سخت و جنون آمیز حاصل نمی شود. با پیاده روی و تغییر رژیم غذایی می توانید از وزنتان بکاهید و به تندرستی و تناسب اندام دست یابید. با یک برنامه ریزی یک ساله و در سه قدم که ۱۶ هفته را دربرمی گیرد به تدریج عادات زندگیتان را تغییر دهید تا به هدف خود برسید.
● قدم اول: لطفاً راهپیمایی را هر چند مختصر شروع کنید تا کم کم به صورت عادت روزانه درآید. اکنون لازم نیست به نوع لباستان فکر کنید. به یک سالن ورزش بروید و دست کم یک ساعت ورزش کنید. با خود عهد کنید که مسیرهای خرید، ایستگاه اتوبوس و باجه پست را حتماً پیاده طی کنید. روزانه تا ۲۰۰۰ قدم پیاده روی کنید. می توانید با کفش های قدم شمار تعداد قدم هایتان را اندازه گیری کنید. معمولاً هر بیست دقیقه قدم زدن حدود ۱۲۰ قدم در دقیقه را تشکیل می دهد که مجموعاً به ۲۴۰۰ قدم می رسد.
می توانید این مقدار را با سه پیاده روی متوالی به هر بار ۸۰۰ قدم تقسیم کنید. با ایجاد حرکت در اعضای بدن عضلات منقبض می شوند و میزان گردش خون افزایش می یابد. سوخت و ساز یا متابولیسم بافت ها زیاد می شود. فاصله و سرعت قدم هایتان چندان اهمیتی ندارد. آنچه مهم است استمرار آن در طول هفته است. سعی کنید توانتان را افزایش دهید و قبل از پیاده روی بدنتان را به مدت دو دقیقه گرم کنید. پس از مدتی درمی یابید که لازم نیست برای به دست آوردن نتایج خوب به سختی بیفتید. خواهید دید که پس از هر پیاده روی احساس نیرو و نشاط بیشتری خواهید کرد.
● قدم دوم: با افزایش پیاده روی بدنتان نیز قوی تر خواهد شد. پس از مدتی کاهش وزنتان را نیز احساس می کنید. در مرحله بعدی مدت پیاده روی را به ۴۵ تا ۶۰ دقیقه تا دو بار در هفته افزایش دهید. حتی در آخر هفته ها از این مقدار نیز فراتر روید.
اکنون کالری های زیادی در بدنتان می سوزد و قدرت بدنی شما در مسیرهای ناهموار و بالا و پایین رفتن از تپه رو به افزایش می گذارد.
● قدم سوم: به سرعت قدم هایتان بیفزایید و سعی کنید در زمان و مکان های گوناگون و با سرعت و مداومت بیشتری پیاده روی کنید. خواهید دید در اندک زمانی بدنی چون ورزشکاران خواهید داشت. افزون بر این مثل روزهای نخست عرق نمی کنید و نفستان به شماره نمی افتد. اگر همراه با پیاده روی به ورزش های دیگری چون یوگا، تنیس و ورزش های ایروبیک در آب بپردازید به نتایج چشمگیرتری دست پیدا خواهید کرد. بالاخره در هفته های بیست و ششم و پنجاه و دوم به طور رضایت بخشی احساس نشاط و تندرستی خواهید کرد و از تناسب اندام خود لذت می برید. اکنون درباره خود چگونه می اندیشید؟
قبل از شروع تمرینات به پزشک خود مراجعه کنید تا میزان کلسترول، قند و فشار خونتان را اندازه گیری کنید. سپس bmi که نسبت قد به وزن است را محاسبه کنید که باید از عدد ۲۵ کمتر باشد. برخی افراد دچار مشکلات خاصی هستند ولی غالب افراد بدون هیچ مشکلی می توانند پیاده روی را شروع کنند. حتی افراد پس از یک حمله قلبی و یا بیماری وقتی که مراحل بهبودی را طی می کنند می توانند به این ورزش بپردازند. از مهمترین وسایل لازم برای پیاده روی داشتن یک جفت کفش مناسب و مخصوص پیاده روی است. حتی کفش هایی که شش ماه از عمرشان گذشته است از امنیت کافی برخوردار نیستند. کفش شما باید انعطاف پذیر بوده و با برآمدگی ها و تورفتگی های کف پای شما هماهنگی داشته باشد.
بهتر است قبل از ورزش بدنتان را گرم کنید. برای این عمل به چند حرکت زیر بپردازید:
۱- نخست روی یک پا بایستید و پای دیگرتان را کمی از زمین بلند کنید سپس انگشتان پا را به طرف داخل و برعکس به طرف خارج به آرامی حرکت دهید. این عمل را ۶ تا ۸ بار تکرار کنید سپس با جابه جا کردن پاها آن را تکرار کنید.
۲- روی یک پا بایستید پای دیگرتان را از باسن به آرامی به طرف عقب سپس به طرف جلو تاب دهید و ۱۵ تا ۲۰ دفعه این عمل را تکرار کنید.
سپس پاها را با هم عوض کرده و این عمل را تکرار کنید.
۳-دست هایتان را روی باسنتان قرار دهید. سپس روی زانوهایتان خم شوید و به آرامی بلند شوید. این عمل را ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.
۴- دست هایتان را در دوطرف بدنتان بکشید، حالا سعی کنید بدنتان را به طرف راست سپس به طرف چپ بچرخانید بدون اینکه پاهایتان حرکت کند. این عمل را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید.
۵- درجا جست و خیز کنید و در همین حال بدنتان را به طرف راست و چپ و جلو و عقب حرکت دهید و تا ۲۰ بار این حرکت را تکرار کنید. بهتر است قبل از پیاده روی سی دقیقه بدنتان را با حرکات ورزشی گرم کنید.
hi dr!
     
  

 
۲ ساعت ورزش در هفته از پوکی استخوان پیشگیری می کند

برای پیشگیری از استخوان حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش لازم است.

محمدرضا آقایی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، افزود: کلسیم برای عملکرد مناسب قلب، عضلات، اعصاب و انعقاد خون لازم است.

وی گفت: مقدار ناکافی کلسیم موجب پوکی استخوان می شود ولی فقط از نیمی از زنان و دختران جوان روزانه مقدار کافی کلسیم برای سلامت استخوان هایشان مصرف می کنند.

این متخصص غدد افزود: بالغان زیر ۵۰ سال روزانه به هزار میلی گرم کلسیم نیاز دارند. نیاز روزانه بالغین بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم است. کلسیم در لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، ماهی های نرم استخوان مثل ماهی آزاد، سارین و کلیکا، سبزی های تازه، خشکبار، حبوبات و سویا وجود دارد.

آقایی گفت: بالغین زیر ۵۰ سال روزانه به ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D و بالغین بالای ۵۰ سال روزانه به ۸۰۰ تا هزار واحد ویتامین D نیاز دارند.

وی اضافه کرد: ورزش برای سلامت استخوان مهم است. ورزش منظم در دوران کودکی و نوجوانی به داشتن استخوان های سالم کمک می کند. بهترین ورزش برای استخوان ها ورزش های همراه با تحمل وزن مثل پیاده روی، پرش و بالا رفتن از پله است.

این متخصص غدد افزود: پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی، ضعیف و سست شدن بافت استخوانی گفته می شود. این حالت سرانجام به شکستن استخوان منتهی خواهد شد.

آقایی گفت:برای افراد مسن تر، ورزش های نگهدارنده وزن مانند شنا، پیاده روی در آب، دوچرخه سواری و دوچرخه ثابت مناسب است. این ورزش ها قدرت عضلانی را افزایش داده و به حفظ بهتر تعادل و در نتیجه کاهش خطر سقوط کم می کند.

وی اضافه کرد: ورزش های تحمل وزن بهتر است حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه انجام شود.

اگر هدف، استحکام بخشیدن به استخوان ها و عضلات باشد و از طرفی هیچگونه محدودیتی وجود نداشته باشد، ورزش های تحمل وزن با فشار زیاد و ورزش های مقاومتی انتخاب مناسبی هستند.

اما اگر محدودیت های مانند کاهش تراکم استخوان وجود داشته باشد، ورزش های تحمل وزن با فشار کم و ورزش های بدون تحمل وزن گزینه های مناسب تری هستند.
farsnews
hi dr!
     
  

 
آسیب های ناشناخته مغزی نوجوانان فوتبالیست

برخی از نوجوانان فوتبالیست با این که علائمی از آسیب مغزی نشان نمی دهند، از تغییراتی در عملکرد مغزی خود رنج می بردند و بدون این که مشکل آن ها تشخیص داده شود به بازی خود ادامه می دهند.

به نقل از medicalnewstoday، بررسی ها نشان می دهد که آسیب های مغزی مکرر باعث آسیب مغز می شود. اگر چه ممکن است فرد در ضربات مکرر علامتی از ضربه مغزی مشاهده نکند، باید برای به حداقل رساندن آسیب های آتی، تشخیص و شناسایی آسیب های مغزی را باید سریعاً انجام داد.

آسیب های وارده به مغز صدمات مغزی هستند باعث بروز کاهش عملکرد گذرا می شود. این افراد علائمی چون اختلالات شناختی، جسمی و احساسی را تجربه می کند و بر اثر ضربه وارده معمولاً فرد هوشیاری خود را از دست نمی دهد. بسیاری از نوجوانان فوتبالیست امریکایی از آسیب های مغزی خود اطلاعی ندارند.

شناسایی علائم این ضربات دشوار بوده و معمولاً افراد با همان آسیب های مغزی به بازی های خود ادامه می دهند و علامتی وجود ندارد که به واسطه آن فرد آسیب دیده را از بقیه جدا کرد و تحت درمان قرار داد.

محققان ۲۱ بازیکن فوتبال را مورد بررسی قرار دادند و کلاه هایی را که مجهز به سنسورهای ویژه ای بود روی سر آن ها قرار دادند.

این سنسورها اطلاعات دریافتی مانند ضربه های وارده را به طور بی سیم به ابزارهای قرار گرفته در کنار زمین ارسال می کند.

سپس از مغز هر فرد اسکن گرفته شد و تست های شناختی را قبل و بعد از هر جلسه ورزش از آن ها به عمل آوردند.

جلسات ورزشی را نیز ضبط کردند تا ضربات را مشاهده کنند. سپس اسکن های گرفته شده را با اطلاعات ضربه ای که به دست آورده بودند، مقایسه کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد که ضربه مغزی در ۱۱ نفر از آن ها توسط یک پزشک تشخیص داده شد، و تعداد ضربات زیادی به سر آن ها وارد شد و یک ضربه سنگین داشتند.

ضربه مغزی در ۳ نفر از آن ها طی جلسات ورزش تشخیص داده شد، در ۴ نفر تغییری مشاهده نشد در حالی که در ۴ نفر دیگر تغییراتی در عملکرد مغزی ان ها مشاهده شد.


iscanews
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 24 از 60:  « پیشین  1  ...  23  24  25  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA