انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 26 از 60:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
افرادی که سابقه ابتلا به واریس دارند، ورزش کنند

یک متخصص قلب و عروق گفت با بیان این که ورزش و استفاده از جوراب واریس در کاهش احتمال ابتلا به واریس موثر است، توصیه کرد: افرادی که سابقه ابتلا به واریس دارند، ورزش کنند.

دکترعبدالعلی احسانی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خوزستان، اظهار داشت: احتمال ابتلا به واریس در زنان چاق و زنان باردار بیشتر است.

وی افزود: سابقه خانوادگی نیز در احتمال ابتلا به واریس موثر است. افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به واریس دارند باید بیشتر مراقب باشند.

دکتر احسانی تصریح کرد: ضربه به پا نیز از دیگر عواملی است که موجب واریس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بیماری واریس، ساختار عروقی رگ دچار اختلال شده و حرکت خون دچار اشکال می‌شود. در چنین شرایطی رگ مستعد ایجاد لخته خون می‌شود.

این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: همچنین زنان خانه‌دار که در طول روز برای زمان طولانی به حالت ایستاده هستند در معرض ابتلا به واریس قرار دارند.

وی تاکید کرد: اگر واریس محدود و کم باشد، خطرناک نیست ولی اگر رگ‌های اصلی دچار واریس شوند، خطرناک بوده و زمینه رسوب و لخته شدن خون فراهم می‌شود.

دکتر احسانی گفت: اگر واریس گسترده باشد، نیاز به جراحی دارد. ولی در صورت محدود بودن واریس، می‌توان با ورزش و استفاده از جوراب، واریس آن را کاهش داد.

وی افزود: ورزش در هر زمانی برای پیشگیری و کاهش واریس موثر است.
hi dr!
     
  

 
استفاده از باندهای کشی ورزشی به تسکین درد کمک می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد؛ در هنگام بروز درد در بخش‌های مختلف پا بویژه کاسه زانو، استفاده از باندهای کشی ورزشی به تسکین درد کمک می‌کند.

در این تحقیق تاثیر بستن باند دور زانو، روی ۱۴ نفر با مشکل «Patellofemoral»، شکلی از ورم مفاصل که در پشت و اطراف کاسه زانو ایجاد درد می‌کند، انجام شد.

برای این تحقیق ۱۴ فرد با ورم مفاصل «Patellofemoral» و میانگین سنی ۵۷ و همچنین ۱۴ نفر بدون ورم مفاصل و همان میانگین سنی انتخاب شدند.

با استفاده از اسکن MRI مشخص شد که افرادی با درد مفاصل، ناترازی در مفصل کاسه زانو و همچنین انحراف کاسه زانو به سمت خارج پا بیشتر است.

این ناترازی هنگامی که بیماران با درد مفصل از باندهای کشی استفاده می‌کردند، بهبود می‌یافت، به علاوه این افراد در هنگام انجام برخی ورزش‌ها، درد کمتری نیز احساس می‌کردند.

محققان می‌گویند: نتایج این بررسی، مزایای استفاده از باندهای کشی در افراد مبتلا به ورم مفاصل کاسه زانو را تایید می‌کند.

بستن باند شاید به همه افرادی که در زانوی خود احساس درد می‌کنند، کمک نکند؛ بنابراین افراد باید پیگیر سایر معالجات باشند. به همین دلیل محققان در حال بررسی تاثیر همزمان بستن باند و سایر معالجات هستند.
hi dr!
     
  

 
باکتی یوگا چیست ؟


● باکتی چیست؟
واژهٔ باکتی از ریشهٔ باج به معنای اتصال به خداوند گرفته شده است. باجان، عبادت، باکتی، آنوراگ، پرم و پریتی واژه‌های مترادف آن هستند. باکتی عشق در راه عشق است. در این طریقت، عابد خداوند را فقط به خاطر خداوند می‌خواهد. در این طریقت، انتظارهای خودخواهانه وجود ندارند همچنان‌که ترس را نیز به آن راهی نیست. عاشق و عابد، این احساس، باور و درک را دارد که عبادت و پرستش او اقیانوسی از عشق به خداوند است.
باکتی ریشهٔ نازکی از پرم یا عشق است که قلب عابد را به پای نیلوفری خداوند متصل می‌کند. باکتی، شیفتگی و دلبستگی شدید و فوق‌العاده به خداوند است. باکتی عشق بی‌نهایت به خداوند، بخشش و ریزش خود به‌خود عشق به معبود است. باکتی طریقتی خاص، غیرخودخواهانه و عشق الهی است. در این طریقت ذره‌ای مناسبات حسابگرانه، و یا انتظار از معبود از طرف عابد وجود ندارد. باکتی احساسی مقدس و برتر، متعالی و شگفت‌انگیز است که عابد را به خداوند پیوند می‌دهد.
نشانه‌های این عشق به خداوند که در عابد زاده می‌شود کدامند؟ این نشانه‌ها عبارتند از، ابتدا ایمان، سپس جذبه و پس از آن پرستش خداوند. در این بین علائق مادی رو به افول می‌گذارند و در نهایت ذهن عابد فقط متوجه یک هدف، و رضایت او می‌گردد که همانا خداوند است. سپس این وابستگی، پیوند و عشق بی‌نهایت به خداوند رو به رشد می‌گذارد.
در عالی‌ترین مرحلهٔ باکتی، تمام توجه و وابستگی عابد که فرد عادی تنها در برابر لذات و شادی‌های دنیوی دچار آنها می‌گردد، به خداوند معطوف می‌گردد که عزیزترین و غائی‌ترین هدف راه است. این حالت عابد را به‌سوی یک اتحاد ابدی با خداوند هدایت می‌کند و منجر به وحدت با او می‌شود.
● گونه‌های باکتی
باکتی گونه‌ها و طبقات مختلفی دارد. یکی از گونه‌های آن، ساکامایا است که در آن عابد خواسته‌های مادی دارد. مثلاً شخص می‌خواهد از طریق عبادت، به ثروت‌های مادی دست یابد. شخص دیگری مایل است از بیماری رهائی یابد و جاپایوگا (یوگای ذکر اسامی خداوند) را انجام می‌دهد و عبادت‌های مختلف را به‌جای می‌آورد. شخص دیگری دوست دارد به‌طور مثال وزیر شود و به مقامات عالی برسد و با این هدف اوپاسانا انجام می‌دهد. اینها همه ”ساکامایا باکتی“ است. هر آنچه که شما بخواهید در صورتی‌که باکتی شما قدرتمند و عبادت‌ها خالصانه باشند خداوند در اختیارتان قرار می‌دهد. اما انسان در این مرحله رضایت خاطر نهائی را به‌دست نمی‌آورد و به سعادت جاودانه دست نمی‌یابد.
باکتی‌یوگای شما باید از نوع نیشکامایا باشد. خداوند به شما موقعیتی خوب، شغلی خوب، همسر، فرزندان و ثروت کافی عطا کرده است، با همین‌ها راضی باشید و نیشکامایاباکتی را طلب کنید. قلب شما صاف و پاک می‌گردد و شکوه و جلال الهی بر شما نازل می‌شود. با خداوند در ارتباطی همیشگی باشید در این‌صورت با او یکی خواهید شد و از تمام مواهب الهی چون عقل و خرد، توبه و انصراف از خواسته‌های مادی و قدرت و… برخوردار خواهید شد. خداوند ویژگی‌های ذاتی خود را به شما منتقل خواهد کرد، به شما کمک خواهد کرد که در او مأوا بگیرید. در عین حال تمام مواهب الهی را به شما عطا خواهد کرد.
طبقه‌بندی دیگری از باکتی آپاراباکتی و پاراباکتی است. آپاراباکتی برای مبتدیان یوگاست. مبتدی در ذهن خود گل‌ها و حلقه‌های گل را مجسم می‌کند، زنگ‌ها را به صدا درمی‌آورد، خیرات می‌کند، امواج نور را مشاهده می‌کند، مراسم عبادی را در عالم خیال می‌بیند. باکتا (عابد) در این مرحله خداوند را به شکل یک شخص فوق‌العاده و برتر مجسم می‌کند که تنها از طریق آن هیئت می‌تواند خداوند را خشنود کند.
در این نوع از باکتی یوگا، عابد وسعت قلب و نگرش ندارد، فرقه‌گرا و متعصب است، سایر باکتاها را که خداوند را از طریق دیگری پرستش می‌کنند دوست ندارد. عابد از مرحله آپاراباکتی، به مرحله پاراباکتی می‌رسد که عالی‌ترین نوع باکتی است. او در همه‌چیز و همه‌جا خداوند را می‌بیند و احساس می‌کند که نیروی الهی به‌عنوان هستی بی‌نهایت آشکار می‌شود.
تو در همه‌جا منتشری،
تو نور بی‌نهایتی،
خورشید، ماه، ستارگان و آتش.
نور را از چه کسی به عاریت می‌گیرند؟
آیا می‌توانم این نور کوچک را در مقابل تو بگیرم؟
بنابراین عابد، طبیعت متعالی خداوند را درک می‌کند. پاراباکتی و جنانا یکی هستند، اما هر عابد و باکتائی می‌باید از آپارا باکتی آغاز کند. قبل از خوردن غذا، آن‌را در ذهن خود به خداوند تعارف کنید، غذائی‌که می‌خورید خالص و پاک می‌شود. هنگامی‌که از باغچه‌ای عبور می‌کنید ذهناً تمام گل‌ها را به خداوند هدیه کنید، و زمانی‌که در بازار هستید تمام اغذیه موجود را به خداوند تقدیم کنید. این تمرین‌ها به پاراباکتی ختم می‌شود.
در طریقت باکتی از مرحله‌ای به مرحلهٔ دیگر بروید، همان‌گونه که گلی در باغچه‌ای رشد می‌کند شما نیز در نهایت دانهٔ عشق را در باغچه قلب خود خواهید کاشت.
خودپرستی و آرزو، خصم عابد و طریقت اوست. هنگامی‌که خواسته (کاما) وجود نداشته باشد خداوند خود را آشکار می‌سازد. شهوت، خشم و حرص دشمنان صلح، بخشش و بندگی هستند. عصبانیت، آرامش و سلامتی انسان را برهم می‌زند. هنگامی‌که شخصی به شما اهانت می‌کند آرام باشید. هنگامی‌که خون شروع به جوشیدن می‌کند آرامش درونی سست و ضعیف می‌شود. اگر اسیر خلقیات خود شوید سرزندگی و نشاط را از دست می‌دهید.● چگونه می‌توان باکتی را پرورش داد؟
اشتباه مطلق است اگر باکتی را صرفاً مرحله‌ای از احساسات‌گرائی بدانیم. در حالی‌که باکتی در واقع یک نظم و آموزش کامل بر پایه خواست، اراده و اندیشهٔ انسان است، ابزاری مطمئن برای تشرف یافتن به درگاه خداوند، از طریق عشق و عبودیت خالص و بیکرانه به او.
باکتی وسیله‌ای کامل برای درک و فهم دانش واقعی و حقیقت است که از عبادت‌های عادی آغاز گردیده و به عالی‌ترین شکل خود می‌رسد که همانا تحقق وحدت و یکی یافتن خود (عابد) با خداوند است. همه می‌توانند به این درجه برسند، مشروط بر آن‌که ۱۱ اصل مهم را در نظر بگیرند و رعایت کنند. این ۱۱ اصل عبارتند از:
۱. تمرین اندیشیدن و فکر کردن دائمی به خداوند
۲. قوهٔ تمیز و تشخیص
۳. رهاشدن از هر چیز و هرکس دیگر، به‌جزء خداوند
۴. صداقت و راستگوئی
۵. صراحت
۶. نیکی به دیگران (کریایوگا)
۷. دعای خیر برای همه
۸. دلسوزی و همدردی برای همه
۹. صدمه نرساندن به موجودات
۱۰. نوع‌دوستی و نیکوکاری
۱۱. مثبت‌اندیشی و داشتن شور و اشتیاق
کسانی‌که در طریقت باکتی گام برمی‌دارند باید در مجاورت قدیسین و پاکان باشند، متون مذهبی خود را مطالعه کنند، خداوند را عبادت کنند، نام او را بخوانند و ذکر بگویند و به این ترتیب عشق به خداوند را در خود پرورش دهند.
هر کاری‌که حس باکتی را در انسان بیدار کند باید انجام شود. اتاق عبادت را تمیز و پاک نگاه دارید. آن‌را به‌نحوی زیبا و ساده تزئین کنید. خود را پاکیزه نگاه دارید و لباس‌های پاک بر تن کنید. خشم خود را بسوزانید، تسبیح رودراکشا و یا هرگونه تسبیح دیگری را که در مذهب شما رایج است به‌کار برید. همه این کارها تأثیری رئوفانه بر ذهن دارند و سطح آگاهی انسان را بالا می‌برند، این اعمال در فرد پارسائی و پرهیزکاری ایجاد می‌کنند و به او کمک می‌کنند که به خداوند توسل کند. ذهن در این حالت، به‌راحتی متمرکز می‌شود.
اعمال عابدانه و همراه با هدایت الهی چون ست سانگ، جاپا، اسمارانا، کرتان، نیایش، پرستش، خدمتگزاری به مردان خدا، سکونت در مکان‌های مقدس، خدمت به فقرا و بیماران، تقدیم همهٔ کارها و حاصل آنها به خداوند، حس کردن حضور خداوند در همه موجودات، سجده در برابر خداوند، چشم‌پوشی کردن از لذات دنیوی و ثروت‌های مادی، انجام امور خیریه، نذورات و… تمرین آهیم‌سا (Ahimsa) ستم نکردن، ساتیام Satyam (صداقت) و براهماچاریا خویشتن‌داری، پاکدامنی (Brahmacharya)، همهٔ اینها به شخص یاری می‌کنند تا باکتی یوگا را در خود پرورش دهد.
● ”بهاوا“ در باکتی
هنگامی‌که عابد در طریق عبادت خود راه می‌سپرد باید خود را کاملاً فراموش کند. این حالت بهاوا نام دارد. بهاوا یا از خودگذشتگی رابطه‌ای حقیقی بین عابد و معبود ایجاد می‌کند. ”بهاوا“ سپس به ”ماهابهاوا“ متحول می‌شود و آن مرحله‌ای است که زندگی، حرکت و وجود عابد فقط در جهت خداوند است. در این مرحله که ”پاراما پرما“ نام دارد عشق به خداوند به‌حد متعالی و تکامل یافته خود می‌رسد.
در باکتی پنج نوع بهاوا وجود دارد که عبارتند از: شانتا، داسیا، ساکیا، واتسالیا و مادهوریا. این انواع گوناگون بهاوا احساسات طبیعی انسان‌ها هستند که همگی قابل انجام و تمرین می‌باشند. حال با توجه به هر یک از این بهاواها که در زیر توصیف می‌شوند، با در نظر گرفتن روحیه خود هر یک از آنها را می‌توانید انتخاب و تمرین کنید:
۱. در شانتا بهاوا عاشق، در حالتی صلح‌آمیز به‌سر می‌برد، رقصیدن و پریدن در کار او نیست. احساسات افراطی ندارد. قلب او آکنده از عشق و لذت است.
۲. در داسیا بهاوا، عابد خدمتگزار معبود است. او تلاش می‌کند که معبود را از طرق مختلف خشنود سازد. در داسیا، عابد برکت، رستگاری و خوشبختی خود را در خدمت عابدانه می‌بیند.
۳. در ساکیا بهاوا، خداوند دوست عابد است. در بهاگاوادگیتا، آرجونا عشق خود را به کریشنا معطوف کرده بود. عابد در این حالت خود را با معبود مساوی و همراه می‌داند. آرجونا با کریشنا غذا می‌خورد. می‌نشست، حرف می‌زد و با او راه می‌رفت، درست مثل دو دوست همراه و صمیمی.
۴. در واتسالیا بهاوا، عابد به خداوند همچون فرزند خود می‌نگرد. در این رابطه هیچ ترسی حاکم نیست زیرا خداوند فرزند کوچک عابد است. عابد به معبود خود خدمت می‌کند، او را تغذیه می‌کند، همان‌گونه که مادری فرزندش را پرستاری می‌کند او نیز خداوند را.
۵. آخرین‌گونه بهاوا، ”مادهوریا بهاوا“ و متعالی‌ترین فرم باکتی است. عابد در این مرحله خداوند را به‌صورت معشوق می‌بیند. این رابطه بین کریشنا و رادا وجود داشت. این همان آتما ـ ساماپاناست. عاشق و معشوق یکی می‌شوند و به وحدت می‌رسند. عابد احساس می‌کند که معبود است و معبود نیز چنین حس می‌کند، اما هنوز با یک فاصله و جدائی تا بتوانند لذت عشق فی‌مابین را درک کنند. وحدت در جدائی و جدائی در وحدت است.
دقت کنید: مادهوریا بهاوا مطلقاً متفاوت از عشق زمینی است. عشق زمینی صرفاً خودخواهانه است و باعث لذت و خشنودی طرفین می‌گردد. اما عشق به خداوند، به منظور تقدیم لذت و خشنودی به خداوند است و نه عابد. عشق الهی خودخواهانه نیست و زادهٔ ساتوا است. اما عشق زمینی، زائیدهٔ راجا و ناشی از دلبستگی به جسم است، حاصل احساساتی غیرخودخواهانه و معطوف به معبود است. خودخواهی و خودپسندی ریشهٔ عشق زمینی است و حال آن‌که عشق الهی محصول فقدان خود و منیت است. این بزرگ‌ترین اختلاف بین شهوت (کاما) و عشق الهی (پرما) است. این هر دو نوع عشق به یکدیگر وابسته‌اند، همان‌گونه که تاریکی با روشنائی پیوند می‌یابد. عشق زمینی هر چقدر که رشد یابد و به‌ حالت متعالی خود برسد نمی‌تواند انسان را به لذت برتر عشق الهی رهنمود شود.شهوت در قلب پنهان می‌شود تا لذتی را که در هستهٔ همهٔ چیزها وجود دارد آشکار سازد. عشق الهی برای انسان زمینی ناآشناست هر چند که او بسیار مذهبی باشد. رمز عشق الهی قابل درک نیست و نباید سعی در فهم آن داشت، زیرا انسان به هر صورت انسان است. تبدیل پرهیزکارانه و پارسایانه انسان به مقام الهی، آغاز عشق واقعی به خداوند است.
عشق الهی با ۹ طریق مختلف ایجاد می‌شود. عشق الهی وابستگی عظیم به خداوند از طریق یکی از انواع بهاواست که ذکر شد. عشق عمیق و شدید عامل عمومی و مشترک در همهٔ ۹ حالت است. عشق انحصاری و ویژه به خداوند با شیوه‌های متنوعی بیان می‌شود. تمام باکتاها (یا عابدینی) که به این درجه می‌رسند فراسوی تشریفات عادی قرار دارند. قوانین انسانی دارما در مورد آنها اجراء نمی‌شود و روزبه‌روز بیشتر به خداوند معطوف می‌شوند.
رهبری و هدایت صحیح که با قوانین عالی اخلاقی همسو و سازگار باشد می‌تواند کمکی به عابد باشد و هر جائی که او برود این هدایت به‌دنبال او خواهد بود. تا زمانی‌که کسی دارای ناصافی در قلب خویش است و وسایل عشق زمینی را در اختیار دارد، تا زمانی‌که جذابیت‌های دنیای مادی او را به‌سوی خود می‌کشند، تا زمانی‌که آرزومند نگهداری و مراقبت از همسر و فرزندان است و آرزومند است که نامی در این جهان بیابد و به یک شهرت جاودانه دست یابد و تا زمانی‌که نتواند از تعلقات افسونگر این دنیا رها شود، نمی‌تواند به عشق الهی دست یابد. جدا شدن و بریدن از پیوندهای دنیوی اولین گام برای عشق الهی واقعی است. کسی‌که به این دنیا عشق می‌ورزد نمی‌تواند عشق خداوند را نیز داشته باشد. زمانی‌که کاما باشد راما وجود نخواهد داشت و جائی‌که راما هست کاما نیست. عشق زمینی و دنیوی، و عشق الهی، مطلقاً برخلاف یکدیگرند. باید یکی را فدای دیگری کرد. چشم‌پوشی دنیوی می‌تواند از ۹ طریق زیر انجام شود:
۱. گوش سپردن به قصص الهی
۲. خواندن آوازهای الهی (کرتان)
۳. یادآوردن نام و حضور خداوند
۴. خدمتگزاری به خداوند
۵. عبادت و پرستش خداوند
۶. سجده در برابر خداوند
۷. خشنود کردن معبود از طریق خدمت
۸. دوستی با او
۹. فراموشی و نیستی مطلق خود
عابد می‌باید هر یک از این شیوه‌ها را که مناسب خلق و خوی اوست انتخاب کند. از طریق این روش‌ها عابد می‌تواند به نور الهی دست یابد.
۱. شنیدن داستان‌ها و قصص الهی، شنیدن داستان‌های الهی در مورد فضائل، شکوه و مقام خداوند راه اول است. هنگامی‌که عابد در این‌گونه داستان‌ها غرق می‌شود و ذهن او به تفکر الهی معطوف می‌گردد دیگر نمی‌تواند به مباحث غیرالهی بپردازد. ذهن، همان‌گونه که از ازل بوده است کشش خود را نسبت به جذابیت‌های دنیوی از دست می‌دهد. عابد فقط خداوند را به یاد می‌آورد حتی در عالم رؤیا.
در این مرحله عابد باید در مقابل یک قدیس و یا رهبر دینی قرار گرفته و به داستان‌های او گوش فرا دهد. او باید سراپا گوش بوده و با نگرشی پذیرا، غیرانتقادی و با نگاهی غیر نکته سنجانه به استاد گوش سپارد. عابد باید نهایت سعی خود را بکند که در جهان ایده‌آلی که در داستان‌های الهی وجود دارد زندگی کند.
هیچ‌کس نمی‌تواند بدون معاشرت با استاد و گورو در این مرحله (گوش سپردن به قصص الهی) قرار گیرد. خواندن به تنهائی نمی‌تواند کمکی به فرد نماید. شک و تردید افزون خواهد شد. این مسائل بحث‌انگیز را عابد نمی‌تواند به تنهائی حل و فصل کند. به مرد مجربی نیاز است که عابد را به طریقت صحیح بیافکند.
۲. کرتان خواندن آوازهای الهی است. عابد با شنیدن آوازهای الهی غرق شور و شعف الهی می‌شود. او در عشق به خداوند خود را فراموش می‌کند. در برابر عظمت خداوندی موی بدنش سیخ می‌شود، هنگامی‌که به جلال و شکوه خداوند فکر می‌کند، صدای او گرفته می‌شود و نفسش بند می‌آید و در میانه آواز شعف‌انگیز، می‌گرید و به حالتی از بهاوای الهی پرواز می‌کند. عابد پیوسته مشغول ذکر نام‌های مقدس خداوند و توصیف زیبائی و شکوه وی برای همهٔ مردم است. به‌هرجا که می‌رود آواز می‌خواند و خداوند را پرستش می‌نماید و از همه می‌خواهد که در ضیافت آواز (کرتان) او شرکت جویند. او در حالتی از جذبه، می‌رقصد و می‌خواند و دیگران را نیز دعوت به رقص می‌کند.
۳. اسمارنا یادآوری نام و حضور خداوند به‌گونه‌ای مداوم است. ذهن باکتا به هیچ چیز دیگری جزء خداوند معطوف نیست. ذهن در مورد آن‌چه از شکوه و بزرگی خداوند می‌شنود مراقبه می‌کند و حتی بدن و موجودیت خود را در حضور خداوند فراموش می‌کند. حتی ذکر (جاپا) نیز تنها یادآور حضور خداوند است و یکی از طبقه‌بندی‌های باکتی یوگا محسوب می‌شود. یادآوری همچنین شامل شنیدن دائمی داستان‌ها در مباحث مربوط به خداوند، صحبت کردن دربارهٔ او، آموختن به دیگران در باب خداوند، مراقبه در مورد مظاهر خداوند و… است. یادآوری زمان خاصی ندارد و خداوند باید همیشه در یادها باشد، بدون توقف و تا زمانی‌که شخص دارای خودآگاهی است.
۴. پابوسی خداوند یا پاداسوانا: پاداسوانا از دیگر حالات نه‌گانه باکتی است. البته این‌کار عملاً نمی‌تواند توسط افرادی‌که دارای حیات فیزیکی و دنیوی هستند انجام شود زیرا خداوند توسط چشم فیزیکی قابل رؤیت نیست. اما اگر عابد تمام جامعهٔ بشری را هدف خدمتگزاری خود قرار دهد عملاً همان‌کار را کرده است، یعنی خدمت به خلق مترادف با خدمت به خداوند است. (عبادت به‌جزء خدمت خلق نیست).
پاداسوانا از طریق خدمتگزاری به بیماران و ضعفا و تمام جامعهٔ بشری انجام می‌شود. پاداسوانا خدمتگزاری به کل بشریت است.
۵. پرستش: پرستش خداوند صرفاً از طریق بهاوای درونی یا احساس قوی و عاشقانه انجام می‌شود. پرستش واقعی خداوند تنها توسط مردان خدا و کسانی‌که به خلوص ذهن دست یافته‌اند انجام‌پذیر است. منظور از پرستش خداوند خشنود کردن او با خلوص قلب از طریق رها کردن کامل خود (منیت) و عشق خالصانه به اوست.۶. سجده (واندانا): واندانا عبادت و سجده در برابر خداوند است. ساجاد باید با تواضع کامل تمام اعضاء و جوارح خود را با ایمان و تواضع کامل در مقابل خداوند به حالت سجده درآورد و در عشق الهی غرق شود.
منیت و خودخواهی در اثر سجده کاملاً از بین می‌روند. شکوه و جلال الهی، عابد را در بر می‌گیرد و عابد با معبود یکی می‌شود.
۷. داسیا باکتی: داسیا باکتی عشق به خداوند از طریق خدمت مطلق است. خدمت به خداوند و به‌جای آوردن خواسته‌های او با درک کامل فضیلت، طبیعت، رازها و شکوه او، خود را به‌صورت بنده او دیدن، بندهٔ استاد اعظم و توانمند دانستن، داسیا باکتی است.
خدمتگزاری در مکان‌های مقدس، نظافت و پاکسازی این مکان‌ها، مراقبه در مورد خداوند و تجسم خدمت به او در همهٔ احوال، همان‌گونه که برده‌ای به ارباب خود خدمت می‌کند، خدمتگزاری به فقرا و بیماران، همه طرق دیگری از داسیا باکتی هستند.
دنبال کردن و رعایت دستورات متون مذهبی و باور داشتن به این‌که کتب آسمانی، آیات الهی و کلام خداوند هستند نیز داسیاباکتی است. معاشرت با مردان خدا و کسانی‌که آلودهٔ دنیای مادی نیستند، همچنین خدمتگزاری به کسانی‌که در مورد خداوند دانش و آگاهی دارند نیز داسیاباکتی است. هدف غائی از داسیاباکتی، بودن همیشگی با خداوند از طریق خدمتگزاری به او و نهایتاً دستیابی به سرور جاودانه است.
۸. ساکیا بهاوا Sakhya Bhava: ساکیا بهاوا پرورش روابط دوستانه با خداوند است. آرجونا از شخصیت‌هائی بود که به این طریق به قلب خداوند راه یافت.
در این طریق، عابد احساس می‌کند که خداوند دوست و همراه همیشه اوست. کسی‌که همیشه با اوست، مانند یک دوست و یا یکی از اعضاء خانواده، کسی‌که او را دوست دارد. دوستان واقعی و صمیمی در این دنیا چگونه زندگی می‌کنند؟ چه میزان از عشق و رأفت را بین خود تقسیم می‌کنند؟ چنین عشقی به‌جای آن‌که یک انسان هدف آن باشد به‌سوی خداوند معطوف می‌گردد و عشق دنیوی به عشق ازلی تبدیل می‌شود.
۹. آتما نیودانا Atma Nivedana تسلیم بودن محض در برابر خداوند است. عابد همه چیز را به خداوند می‌سپارد، جسم، روح و ذهن خود را. او هیچ چیز را برای خود نگاه نمی‌دارد. او حتی خویشتن خویش را فراموش و گم می‌کند. او هستی و موجودیت شخصی و هویتی ندارد و خود را تماماً وقف خداوند کرده است. او بخشی از خداوند شده است. خداوند از او مراقبت می‌کند و با او همان‌گونه رفتار می‌کند که با خود، رنج و اندوه، شادی و درد همه به‌مثابهٔ هدایائی هستند که از جانب خداوند به عابد می‌رسند و عابد به هیچ‌یک از آنها وابسته نمی‌شود. او خود را بازیچهٔ خداوند می‌داند و ابزاری در دست‌های او.
این تسلیم خویشتن، همان ”عشق مطلق به تنها خداوند“ است. در عابد آگاهی صرفاً به‌سوی خداوند معطوف می‌شود و لاغیر. حتی در برابر خواسته‌های خویش، عابد با خداوند یکی می‌شود و فردیت و استقلال خود را از دست می‌دهد. این قانون هستی است. بالاترین حقیقت، همانا مطلق بودن خداوند است. با این آگاهی روح از سطوح مختلف دانش گذر می‌کند تا به کمال مطلق دست می‌یابد و در این مرحله با خداوند همانند و یکسان می‌گردد.
این حالت، همانا به اوج رسیدن تمامی الهام و عشق است.
حالا نه‌گانه باکتی، حالاتی هستند که در آن عابد به ایده‌آل بی‌نهایت زندگی دست می‌یابد. عابد می‌تواند هر یک از این حالات و شعب را انتخاب کرده و به بالاترین درجه دست یابد. باکتی ساده‌ترین راه نزدیکی به خداوند است که تباینی با طبیعت و سرشت انسان ندارد. این طریقت به آهستگی و به‌تدریج فرد را به حالات کمال نزدیک می‌کند، بدون ‌آن‌که غرایز انسانی او را دچار خدشه و بیهودگی سازد. این راه، راه مستقیمی نیست اما راهی است که انسان را به‌تدریج به شناخت خداوند می‌رساند.
● ثمرات باکتی
باکتی دل انسان را نرم می‌کند و حسادت، نفرت، شهوت، خشم، خودپرستی، غرور و منیت را از او دور می‌کند. ثمرهٔ باکتی دستیابی به لذت، جذبهٔ الهی، صلح و دانستگی است. تمامی نگرانی‌ها، اضطراب‌ها، ترس‌ها، شکنجه‌های روحی و… به کلی نابود می‌شوند. عابد از چرخه زندگی و مرگ مجدد (سامساری) رها می‌شود. او به صلح و شادی جاودانه و دانش ابدی دست می‌یابد.
ثمرهٔ باکتی، جنانا است. جنانا باکتی را تشدید می‌کند. حتی جنانی‌هائی چون سانکارا، مادهوسودانا و سوکا دو بعد از رسیدن به شناخت، راه باکتی را می‌پویند تا از شیرینی رابطهٔ عاشقانه با خداوند برخوردار شوند.
هنگامی‌که انسان باکتی یوگا را انجام می‌دهد دانش و تعقل به‌خودی خود در باکتا یا عابد آغاز می‌شود. باکتی طریقتی مستقیم، شادی‌بخش و سهل برای نزدیکی و تقرب به خداوند است. باکتی چه در آغاز، چه در میانه و چه در پایان، راه شیرینی است. باکتی سعادتی غیرقابل فساد و جاودانه را، در عالی‌ترین نوع خویش به عابد یا باکتا تقدیم می‌کند.
”شعله آتش جاودانه عشق را در قلب خود بیافروز،
زیرا راه عشق، نزدیک‌ترین راه رسیدن به خداوند است،
ترانه شکوه و عظمت او را بخوان،
نام او را ذکر کن،
وخود را به گذرگاهی تبدیل کن که به او خت
hi dr!
     
  

 
آشنایی با یوگای چینی

یوگای چینی


چی کنگ یا کی کنگ یعنی تربیت نفس یا تحصیل انرژی به منظور ترغیب هر فرد برای شرکت در فرایند شفابخشی چند هزار فرم چی کنگ وجود دارد که می توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد چی کنگ درونی که جریان انرژی را در بدن تنظیم می کند و چی کنگ بیرونی که تبادل انرژی بین بدن و محیط را تنظیم می کند چی کنگ را به فارسی انرژی درمانی هم ترجمه کرده اند تمرینات چی کنگ می تواند به شکل نرم که فقط جریان انرژی را شامل می شود یا به شکل خشنتر همچون تای چی و کونگ فو را شامل شود تمرینات آن نیازی به وسیله خاصی ندارد و موجب سلامتی جسمی و روحی می شود.
کی گونگ (به سوی جوانی ابدی) اثر ژرار اد ترجمه ناصر خدایار نشر آشیانه کتاب مقاله ای که در پی می آید خلاصه نویسی کتاب است که با راهنمایی آقای مهندس البرزی استاد تای چی ، بدان دست یافتم طوری خلاصه نویسی کردم که افراد ناآشنا بتوانند سریع مطالب مهم و سیر تمرینات را درک کنند و برای افرادی که به تائو یوگا آشنا هستند یادآوری و مرور باشد از این کتاب قسمت تمرینات یوگای جنسی توسط مترجم حذف شده و آقای مهندس البرزی در اختیارم قرار دادند به خلاصه نویسی کتاب افزوده خواهد شد.
زندگی بالاترین دارایی و بزرگترین نعمت ماست ما حیات را از والدین خود گرفته ایم و این قابلیت را داریم که آنرا به فرزندانمان بدهیم زندگی ما توسط بدنمان حمل می شود که اعمال حیاتی آن همچون تغذیه و تنفس هر چه بهتر صورت گیرد حیات ما بهتر خواهد بود البته ما جنبه دیگری داریم که آن روح و قدرت تفکر است که آگاهی می نامیم برای اینکه انسان واقعی باشیم باید این جنبه هم تغذیه شود وقتی در اواخر دهه ۱۹۷۰ حکومت کمونیستی چین با این نتیجه رسید که میراث فرهنگی تائو در چین را کاملا سرکوب و نابود نموده دوباره تعالیم تائو احیا و فراگیر شد البته با حذف عقاید قدیمی و پالایش آن به شکل مجموعه ای از تمرینات بدنی که برای سلامتی مفید اند و همچون یک ورزش همگانی فراگیر شد هر روز صبح میلیونها چینی در پارکها تایی چوآن می کنند پزشکان چینی تکنیک های تائو را فرامی گیرند برای پی بردن به راز سلامتی و طول عمر تائو یست ها تمرینات تائو با قابلیتی که در احیای جوانی و تندرستی و طول عمر و سلامت جنسی دارید می توانند در خدمت بزرگترین دارایی ما یعنی حیات قرار گیرند.
تمرینات صد روزه که برای هر هفته از چهارده هفته آن تمرین به خصوصی دارد هر تمرین روزانه با گرم کردن و ماساژ و تاکید بر اعضا بدن شروع می شود در هفته اول تاکید بر ریه و دستگاه تنفس است تمرین با مالیدن دو دست به یکدیگر شروع می شود سپس ماساژ طرفین بینی، پل بینی ، پایین بینی ، صورت مشت و مال سینه و بعد حرکات نرمشی بلند شدن روی نوک انگشتان و حرکت کمانگیری از طرفین که همراه با تنفس منظم هستند ۸ بار انجام می شود این حرکات نرمشی شبیه حرکات رزمی کاران است.

قسمت مهم تمرینات روزانه تمرینات مربوط به ساکن کردن یا متمرکز کردن ذهن یا فایق آمدن بر حواس پرتی است این تمرینات بتدریج در طول این چهارده هفته کاملتر می شوند بنظر می رسد اینکه برای لحظاتی به هیچ چیز فکر نکنیم کار ساده ای است اما کافی است افکاری که بی اختیار از ذهن می گذرد را یادداشت کنیم آنموقع متوجه می شویم ذهن چقدر خارج از اراده ماست و تقریبا غیر ممکن است که بتوان آنرا ساکن کرد و لحظاتی به آن استراحت داد حتی وقت خواب هم ، ذهن همچنان به کار خود ادامه می دهد و ما انواع رویا ها را درخواب می بینیم اما به مرور در طول این صد روز متوجه می شوید امکان کنترل ذهن با تمرین وجود دارد و می توان کسب نیروی اراده و ذهنی فراوانی از آن نمود برای فایق آمدن بر افکار و فرایند تفکر نمی توان از افکار و فرایند تفکر استفاده کرد بلکه اینکار را باید بطور غیر مستقیم انجام داد از یک روش جریان قهقهرایی نقطه تمرکز که چشم ها به آن خیره می شود از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می شود و در هر نقطه مدت ۳ دقیقه باقی می ماند در انتهای هر یک از تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن با مالیدن دست ها به یکدیگر آنها را گرم نموده سپس صورت را با دستان ماساژ می دهیم و چشم ها را برای لحظاتی با کف دستان می پوشانیم.
این تمرینات که نشسته روی صندلی انجام می گیرد در روزهای ابتدای هفته اول با تنفس معمولی انجام می گیرد و در اواخر هفته اول با تنفس عمیق نقطه تمرکز دید چشم در این هفته از نقطه ای هم تراز چشم شروع می شود و به نوک بینی منتقل می گردد.
در هفته دوم بر کلیه هم توجه می شود و تمرکز روی آنها هم صورت می گیرد با تنفس شکمی که در عمل دم سینه و جناغ را شل می نماییم و دیافراگم پایین می رود این شیوه تنفس بر اعضا داخلی بدن خصوصا کلیه ها تاثیر دارد همچنین با دست محل کلیه ها ، اطراف گوش را ماساژ می دهیم و حرکات نرمشی کلی با هریک از دو دست و از پهلو انجام می دهیم تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته دوم همان سیر هفته اول را طی نموده و نقطه بعدی تمرکز دید چشم از نوک بینی به اندازه دو سوم بینی بالا می آید و سپس به میان دو چشم ختم می گردد.
در هفته سوم علاوه بر ریه و کلیه ها ، کبد هم مورد توجه قرار می گیرد و با تمرکز بر روی آن همراه با تنفس شکمی ماساژ چشم ها و تحریک غدد اشکی و حرکات نرمشی کمر از آنجا که قویترین شکل انرژی در بدن ما انرژی جنسی است یعنی تنها فرم انرژی که هنگام فعال شدن قدرتش افزایش می یابد نظر به اهمیت آن تمرینات ویژه ای دارد که انرژی جنسی را تبدیل به نیروی حیاتی بدن می کند.
در این تمرینات ابتدا با ماساژ سینه ها در زنان و بیضه ها در مردان انرژی جنسی افزایش می یابد سپس این انرژی برای تجدید نیروی حیاتی بدن به خدمت گرفته می شود حفظ انرژی جنسی مهم است مردان در هنگام انزال و زنان در هنگام قاعدگی انرژی از دست می دهند و این تمرینات سعی دارد دفع انرژی را کاهش دهد و با تبدیل آن به انرژی حیاتی بدن انرژی فزاینده ای برای شخص ایجاد کند که در شفا و تجدید قوای اندام و مغز بسیار مفید است به علاوه این تمرینات در صدد به تعادل در آوردن انرژیهای مذکر و مونث بدن است.
تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته سوم شیوه تنفس شکمی است پس ازپیمودن همان سیر تمرینات هفته اول و دوم و انتقال نقطه تمرکز به میان دو چشم ابتدا چشمان را می بندیم و با تصور خنده یکی از نزدیکان انرژی دریافت شده را به گوشه داخلی چشم چپ و بعد چشم راست و وسط چشم چپ و وسط چشم راست و سپس پلک بالای چپ بعد پلک بالای راست و سپس پلک پایین چپ و پلک پایین راست انتقال می دهیم سپس دوباره نقطه تمرکز را روی نوک بینی و برآمدگی بینی و میان دوچشم و کاسه سر بالا می آوریم.
در هفته چهارم تمرکز را امتداد می دهیم به قلب که مهمترین عضو داخلی بدن است به علاوه حرکاتی برای زبان انجام می دهیم و حرکات نرمشی با مشت شبیه حرکات رزمی کاران و حرکت بلند شدن روی نوک انگشتان پا و جهیدن در جا .
تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته چهارم تنفس شکمی تند است با زمان دم و بازدم کلا یک ثانیه نقطه تمرکز که در هفته قبل به میان دو چشم پایان می یافته به ناف و اطراف شکم ادامه و اتصال می یابد یعنی در ادامه تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن و پس از طی همه مراحل گفته شده در آنها ابتدا سعی می کنیم نقطه تمرکز را از چشم چپ به گوشه چپ لب و همینطور از چشم راست به گوشه راست لب انتقال و اتصال دهیم سپس به نوک بینی بعد به برجستگی بینی و میان دو چشم سپس با چرخاندن زبان در یک جهت و خلاف آن و جویدن و قورت دادن بزاق و انتقال نقطه تمرکز همراه با پایین رفتن بزاق تمرکز را به حدود ناف برسانیم همراه با تکرار تنفس تند شکمی سپس دستها را روی ناف قرار داده و ۳۶ بار در جهت و ۲۴ بار در خلاف عقربه های ساعت ماساژ دهیم در هفته پنجم تمرکز را امتداد می دهیم به طحال همراه با تمرین دندانها و لثه و ماساژ صورت و تحریک دست و انگشتان و کف دست.
در هفته پنجم تمرین یوگای جنسی علاوه بر ماساژ اندام جنسی تمرین برای جلوگیری از دفع انرژی جنسی نیز همراه می شود. تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته پنجم همچون هفته چهارم است با جزیی تغییر و اضافه پس از اینکه نقطه تمرکز را از چشم چپ به گوشه چپ لب و از چشم راست به گوشه راست لب و به میان دو چشم انتقال دادیم تمرکز را از مسیر بینی به پایین انتقال می دهیم همراه با تنفس سپس نقطه تمرکز را ازمیان دو چشم تا سقف دهان و از دهان به سمت سینه قلب ریه کبد کلیه ها طحال لوزالمعده انتقال می دهیم سپس همچون هفته چهارم مجددا نقطه تمرکز را از میان دو چشم شروع و با چرخش زبان و قورت دادن بزاق و انتقال تمرکز به ناحیه ناف و مالش دستها تمرین را پایان می دهیم.
hi dr!
     
  

 
یوگا درمانی چیست ؟

یوگا درمانی چیست ؟

یوگا یک نظام خودیاری فردی برای حفظ تندرستی و پیشرفت روحی-معنوی است.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟
یوگا را روش کنترل امواج فکر یا ذهن شرح می‏دهند. یوگا یک روش رویکرد نظام‏مند دستیابی به وحدت با هستی است و یک مکتب مراقبه فکر است که انسان را تشویق می‏کند و یاری می‏دهد به عالی‏ترین امکانات بالقوه خود دست یابد و آن‏ها را بالفعل کند.

این روش چگونه عمل می کند؟
استادان برجسته یوگا در طول قرن‏ها ظرایف و حالات بدنی انسان را مطالعه کرده و سپس حالات و حرکاتی که به آسانی می‏توان آن‏ها را تعلیم داد و اجرا و تکرار کرد عرضه کرده‏اند. این حالات و حرکات را که هندوان آسانا می‏نامند آثاری قابل پیش‏بینی روی کارکردهای بدن انسان می‏گذارند و از پیدایش دردها و بیماری‏ها پیش‏گیری می‏کنند و یا آن‏ها را درمان می‏کنند

روش اجراچگونه است؟
پهنه قلمروی آساناهای یوگا وسیع است و حالات و حرکات آن گوناگونند. هر آسانای یوگا سه بخش اصلی دارد: یک حرکت بدنی، یک فرآیند کنترل فکر، و یک فرآیند کنترل تنفس. فرآیند گردش خون بدن انسانی را می‏توان با تمرین‏های یوگا تقویت کرد و سرعت جریان آن را کم یا زیاد کرد. همچنین این تمرینها، غده هیپوفیز زیر مغز را که مرکز کنترل نظام ترشحات درونی یا هورمون‏های درون‏ریز است تحریک می‏کند. صاحب‏نظران یوگا تأکید می‏کنند که تنفس اساس کل زندگی انسان است. نه تنها به این دلیل که اکسیژن به بدن می‏رساند، بلکه همچنین به این خاطر که شبکه عصبی خودکار را تنظیم و تقویت می‏کند و به آن انرژی حیاتی می‏دهد. اما آنچه از آثار یوگا بر ذهن و تن آدمی خیلی جالب است تغییر امواج مغزی است.

این روش چه کاربردی دارد؟
این روش برای پیش‏گیری و درمان اسکیزوفرنی، بی‏قراری عصبی-رفتاری و کم توجهی کودکان و نوجوانان، نگرانی و وسواس و افسردگی، دردهای پشت، سوءهاضمه، حساسیت مزمن، فشار زیاد خون، تنگی نفس، سردردهای میگرن، ضعف و خستگی عمومی، بی‏حسی و سردی در دست‏ها و پاها، انواع روماتیسم، مشکلات مفصلی، کمبودهای هورمونی و چندی دیگر مفید است.

چه انتقاداتی به این روش وارد است؟
باید توجه شود که اجرای منظم و طولانی مدت یوگا می‏تواند تغییرات جسمی و روانی در بدن تولید کند و کوشش‏های خودسرانه فردی ممکن است به جای کمک‏رسانی به آسیب‏رسانی انجامد. اگر بخواهیم درمان قطعی برای برخی دردها و اختلال‏های عصبی-روانی و بیماری‏ها را از یوگا بطلبیم باید آماده باشیم که استادی وارسته پیدا کنیم و تحت هدایت او به تمرین‏های طولانی مدت پردازیم.
hi dr!
     
  

 
ده تمرین کششی مهم

ده تمرین کششی مهم

وقتی که یک دختر کوچک بودم، مایل بودم، یک میله باله? مخصوص خودم داشته باشم. در پاسخ به تقاضای من، پدرم یک میله باله خریداری و روی دیوار گاراژ نصب کرد.
من تقریباً هر روز زمانی را آنجا می گذراندم، ابتدا یک پایم را بالا می آوردم و سپس پای دیگر را روی میله می گذاشتم، این کار را به منظور کشش عضلات پشت زانو، جلو و عضلات روی ران پا انجام می دادم.
این تمرین شبیه حرکتی بود که به همراه ۲۰ دختر کوچک دیگر در کلاس باله انجام می دادم. البته هدف بزرگ ”بهترین بالرین” شدن نبود که مرا به سوی حرکات کششی سوق داد. من شدیداً مایل بودم که حرکت قیچی یا اسپلتس Splits را که برای یک دانش آموز سال دوم دبیرستان حرکت نمایشی بسیار پیشرفته ای بود، برای خودنمائی به دوستانم در زنگ تفریح انجام دهم. همانطور که بزرگ تر می شد، بیشتر متوجه می شدم که حرکات کششی توانائی فراتر از انجام حرکات تحسین برانگیز برایم به ارمغان می آورد. کشش، به عنوان بخشی اساسی از تمرینات یوگا در طی سال ها، به من کمک کرده است که از بدنی انعطاف پذیر و عاری از هرگونه مشکل برخوردار باشم. کشش آگاهانه و دائمی به عنوان جزء مهمی از یک برنامه تندرستی به اندازه? یک تمرین قدرتی، هوازی در ایروبیک و یا آمادگی جسمانی دارای اهمیت است.
افرادی که یوگا را در برنامه? روزانه بدنسازی خود دارند، دقیقاً آگاهند که حرکات کششی که در کلاس فرا می گیرند، در انجام ورزش های دیگر به آنها کمک می کند. متأسفانه بسیاری از افراد آشنا به امور تندرستی که تمرینات یوگا را به طور منظم انجام نمی دهند، شکوه می کنند که حرکات کششی تنها آسیب های زیادی وارد می سازد و در انجام این قسمت از تمرینات خود کوتاهی می کنند. این نگرش یک چرخه? آسیب زا ایجاد می کند به این صورت که هر قدر عضلات را کمتر کشش دهیم، منقبض تر می شوند و هرچه منقبض تر شوند، کمتر کشش پیدا می کنند. این سیکل ادامه دارد تا زمانی که یک صدمه وارد می شود.
در اینجا، یک سری از کشش های ابتدائی ولی مؤثر اعم از اینکه شما ورزشکار باشید یا فقط تصمیم دارید حرکات کششی بیشتری به برنامه های روزانه خود بیافزاید معرفی شده است، چنانچه این کشش ها را همیشه انجام دهید به طور اصولی و به تدریج، انعطاف بدن شما بالا می رود. گر چه این تمرین ها برای تمامی سنین مناسب است، ولی بهتر است قبل از شروع یک برنامه? روزانه جدید با متخصص سلامتی خود مشورت کنید.
قبل از شروع تمرینات کششی به این نکته توجه داشته باشید که هر حرکت (کششی) را ۳۰ ثانیه در حالت توازن ادامه دهید و سپس حرکت را در سمت دیگر تکرار کنید. ممکن است شما مایل باشید کشش را در هر دو سمت دوباره تکرار کنید، البته در انجام این حرکات از زیاده روی، تغییر بسیار سریع حالت و اینکه از فردی بخواهید شما را به سمت پائین فشار دهد، خودداری کنید.
در طول تمرینات کششی روزانه خود به نرمی و به طور یکنواخت تنفس کنید و برای رسیدن به حداکثر پیشرفت حداقل هفته ای ۶بار مجموعه کامل تمرینات را انجام دهید.

زردپی ها
هرگونه ورزش یا برنامه? روزانه? بدنسازی عضلات پای شما را محکم تر و نیرومندتر می کند. به طور مثال، دویدن، یک استحکام تدریجی در زردپی عضلات پشت پای شما ایجاد می کند. همانطور که به تدریج برای سهولت دویدن طول مدت استراحت زردپی کاهش می یابد، طول قدم های بلند نیز کوتاه می شود. دونده های دارای کلاس جهانی را نگاه کنید و توجه کنید که چگونه پاهایشان به راحتی کشش پیدا می کند و زمین را می پوشاند. اگر شما اجازه دهید زردپی ها سفت شوند، قدم های بلند و راحت، کوتاه و ناراحت می شوند. شما چه اهل دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، یا کوهنوردی باشید، چه فقط تمام روز را یک جا بنشینید، ملزم هستید یک کشش را در چند نقطه زردپی تان تجربه کنید.
در اینجا یک کشش مؤثر برای شل کردن زردپی ها معرفی شده است که راه رفتن، دویدن و تمام فعالیت هائی که از پاها به عنوان محور حرکت استفاده می شود را تسهیل می کند. این تمرینات به تقویت عضلات کمر هم می پردازد. همان گونه که زردپی ها انعطاف می یابند، حرکت راحت تر لگن را نیز تسهیل می کنند، بنابراین به آزاد شدن عضلات کمر نیز کمک می کنند.

کشش زردپی
ابتدا یک تکیه گاه محکم برای قرار دادن پائی که بالا آورده اید، پیدا کنید. ممکن است بخواهید از پلکان استفاده کنید، بنابراین می توانید نرده ها را نگه دارید. اگر قصد دارید از صندلی یا مبل استفاده کنید، ابتدا از استحکام و ثابت بودن آن اطمینان حاصل کنید. پای راست خود را بالا قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که کاملاً صاف باشد. اگر نمی توانید پای خود را کاملاً صاف کنید، سطح تکیه گاه را پائین تر ببرید. کاسه? زانویتان را طوری بچرخانید که درست رو به سقف قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که پای راست که روی صندلی است کاملاً صاف باشد و به سمت بیرون خم نشده باشد. با دو زانوی کاملاً صاف، تصور کنید استخوان ران پائی که بالا است در گودی لگن قرار دارد. همزمان لگن خود را جلو، به سمت پا حرکت دهید. اکثر افراد برای انجام این عمل، کمر را به سمت بیرون انحناء می دهند. این حرکت (غلط) علاوه بر اینکه به بافت های کمر آسیب می رساند در زردپی ها نیز هیچ گونه کششی ایجاد نمی کند. برای به حرکت درآوردن لگن به شیوه? صحیح، تصور کنید دنبالچه به سمت بالا، عقب و دور از پاشنه قرار دارد. اگر بتوانید همزمان با آویزان کردن استخوان ران به سمت پائین و صاف نگه داشتن زانوها، دنبالچه taibone) Coccyx) را بالا بیاورید، کشش پشت ران را حس خواهید کرد.به طور طبیعی تنفسی کنید و کشش را برای ۳۰ ثانیه ادامه دهید. حرکت را در سمت دیگر بدن به مدت ۳۰ ثانیه تکرار کنید. پس از اینکه هر دو پا را کشش دادید، چند دقیقه در اطاق قدم بزنید و توجه کنید که پاهایتان چه حسی دارند.

ماهیچه ساق پا نیرومندترین ماهیچه? بدن
بسیاری از متخصصین بدنسازی ماهیچه های ساق پا که موقع بلند شدن روی دوپا در قسمت پائین پشت پاها حس می شوند را جزء نیرومندترین ماهیچه های بدن به حساب می آورند.
هر قدم که برمی دارید این ماهیچه ها فعال می شوند و اگر ورزشکار باشید آنها دوبرابر به کار گرفته می شوند. قبل از این که شروع کنید، بنشینید و تاندون پشت یکی از قوزک ها را حس کنید. رشته ای که تقریباً به بزرگی انگشت اشاره? شما است تاندون ”آشیلز” Achilles tendon می باشد. همچنان که عضله ساق پا سفت می شود، کشش بیشتری بر این تاندون وارد می گردد. انعطاف پذیر ماندن تاندون آشیلز مهم است، چرا که در مواقعی که یک کشش سریع ضرورت می یابد در صورتی که این تاندون و تاندون های مجاور کشش پیدا نکنند، ممکن است تاندون از استخوان پاشنه جدا شود. این صدمه دردناک دوره ای طولانی نیاز دارد تا بهبودی حاصل شود.
همانطور که برای تمرین آماده می شوید، به این نکته آناتومیک توجه کنید: یکی از دو عضله ساق پا از مفصل زانو می گذرد دیگری کاری به زانو ندارد، اگر چه هر دو پیوستگاهی مشترک در تاندون آشیلز دارند، بنابراین برای اینکه سراسر عضله ساق پا مزایای این کشش را دریافت کند، باید هر دو شیوه? ذکر شده را انجام دهید.

تمرین اول برای کشش عضله ساق پا
با پیدا کردن یک دیوار که بتوانید به آن فشار وارد آورید، تمرین را شروع کنید. اگر بیرون هستید از یک میله سبک یا یک درخت استفاده کنید. رو به دیوار بایستید و کف دستهایتان را همتراز با شانه ها روی دیوار قرار دهید. پای راست را به اندازه? ۲ فیت feet عقب بگذارید، بدن را به صورتی که باسن رو به دیوار قرار گیرد، خم کنید؛ زانوی پای چپ را هم کنید، بازوها را صاف نگه دارید، ستون فقرات تا حد امکان صاف و پاشنه? پای راست محکم روی زمین قرار گیرد. دقت کنید پاشنه? پا را به سمت داخل و رو به پای دیگر قرار نداده باشید. یک خط مستقیم از شست تا پاشنه پا را حفظ کنید. ۳۰ ثانیه حرکت را ادامه دهید و به طور طبیعی تنفس کنید.

تمرین دوم برای کشش عضله ساق پا
برای انجام تمرین دوم، به همان حالتی که ایستاده اید ادامه دهید و به راحتی زانوی پای راست را که در عقب قرار دارد طوری که پاشنه را از زمین برندارید خم کنید. این حالت را ۳۰ ثانیه حفظ کنید و سپس تمرین نوع اول و دوم را در حالی که پای چپ را عقب قرار می دهید، تکرار کنید. امکان دارد میزان کشش را در یکی از تمرین ها نسبت به دیگری شدیدتر حس کنید. پس از انجام این تمرین کششی در عضله ساق هر دو پا، کمی قدم بزنید و ملاحظه کنید که چطور زانوها و قوزک ها به راحتی حرکت می کنند؟ از آنجا که عضلات ساق پا نیرومند است، ممکن است شما مایل باشید این تمرین را بیش از یک بار در روز انجام دهید.

نیروی مطلق: Absolute Power
کشش ران قدامی (روی ران)
یکی از مشخصه های افرادی که دارای تناسب اندام هستند، داشتن ماهیچه چهارگوش squad قوی است. این عضلات که فضای جلوی ران را پر می کنند، از نظر تکنیکی به عضلات ”چهارگوش استخوان ران” femoris quadriceps معروف اند. وظیفه? این عضلات محکم کردن زانو و تا حدی بالا آوردن ران به سمت بدن است. عضلات چهارگوش در دونده ها، دوچرخه ران ها، رقاص ها و اسکیت بازان روی یخ به سبب فرآیندی که فزون پروری hypertrophy نامیده می شود، فوق العاده بزرگ می شود. این امر نشان دهنده آنست که به هنگام نیاز پیوسته و شدید، بافت های عضله برای انجام کار بیشتر ضخیم تر می شوند، به هر حال در پی افزایش حجم عضله، استحکام نیز حاصل خواهد شد.
کشش ماهیچه روی ران
به منظور کشش ماهیچه روی ران، با جهش به سمت کف اطاق پائین بروید و پای راست را جلو بگذارید، به طوری که زانو خم شود. اطمینان حاصل کنید که استخوان قلم پای راست به طور کامل عمود بر زمین باشد. پای چپ را صاف نگه دارید و از پاشنه به سمت بیرون کشش دهید، به طوری که قصد دارید پاشنه را روی زمین بگذارید. همزمان در حالی که باسن روبه جلو قرار دارد، لگن را به سمت پائین فشار دهید و ران چپ را به سمت بالا. این حرکت متضاد فشار دادن لگن به سمت پائین و ران به سمت بالا است و کشش را شدیدتر و مؤثرتر می کند. کشش فوق را حداقل ۳۰ ثانیه ادامه دهید. بهتر است این حرکت را در همان سمت دوباره تکرار کنید، چرا که ماهیچه های روی ران فوق العاده محکم اند. پاها را جابه جا کنید و تنفس خود را در طول تمرین به نرمی و راحتی ادامه دهید. فراموش نکنید تمرینات پیوسته و بدون توقف به عضلات، فرصت کافی را برای رشد و سلامتی آنها به وجود می آورد. این کشش را قبل و بعد از دویدن و یا حداقل هفته ای ۶ بار انجام دهید. کشش قسمت داخلی ران ها
ما اغلب با شگفتی به ژیمناستیک ها و رقاص هائی که می توانند پاهایشان را به طور کامل به طرفین باز کنند، نگاه می کنیم. بی گمان کشش دادن این عضلات به دو دلیل تلاش مصرانه ای را می طلبد. اول: تقریباً هر حرکت ورزشی یا فعالیت فیزیکی که شما انجام می دهید، عضلات قسمت داخلی ران را نیرومند و محکم خواهد کرد. دوم: از آنجا که ما اکثر اوقات در طول روز زمانی که ران ها نزدیک هم قرار دارند به مدت طولانی روی صندلی می نشینیم، در نتیجه عضلات فوق امکان آزاد شدن ندارند، این شانس زمانی که ما به حالت چهارزانو روی زمین می نشینیم، بیشتر است.
کشش قسمت داخلی ران
در حالی که شانه راست شما رو به دیوار است، کنار یک دیوار صاف بنشینید. همچنان که به آرامی روی پشت خود دراز می کشید، پاها را به سمت بالا برده و روی دیوار قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آنقدر از دیوار فاصله دارید که قادر هستید پاهایتان را صاف کرده و کاملاً وزن کمر را تحمل کنید.
می توانید یک حوله کوچک یا یک بالش، به منظور قرار دادن زیرسرتان، در کنار خود قرار دهید. پاها را به آهستگی و به طور مساوی به طرفین باز کنید. میزان فاصله? پاها از هم اهمیتی ندارد، این فاصله را به تدریج افزایش دهید. اجازه دهید قدرت جاذبه، پاهای شما را به طرفین بکشد، کشش را در طول قسمت داخلی ران ها حس کنید. به طور عادی تنفس کنید و این حالت را بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ادامه دهید. برای خارج شدن از این حالت، زانوها را خم کنید. آنها را به سمت سینه بکشید و روی پهلو بچرخید. یک لحظه قبل از ایستادن به همان حالت بمانید و برای بلند شدن از بازوها کمک بگیرید.
در طول انجام این تمرین دقت کنید که قسمت داخلی زانو بیش از حد کشیده نشود، اگر بیشترین کشش را در قسمت داخلی زانو و نه در مرکز قسمت داخلی ران، احساس می کنید پاها را به هم نزدیک تر کنید و اجازه دهید کشش به تدریج ایجاد شود.
کشش شانه ها
گاهی به نظر می رسد که ما یک کوله پشتی نامرئی در پشت خود حمل می کنیم که شانه هایمان را به سمت پائین کشیده، به جلو خم می کند و قفسه سینه را در هم می شکند. این کشش ساده به شانه ها انعطاف می دهد و آنها را از سندرم (نشانگان) ”کوله پشتی نامرئی” آزاد می کند.
برای تمرین این کشش به دیوار یا میزی تا ارتفاع کمر یا بالاتر نیاز دارید. برخی افراد برای تمرین این حالت ظرفشوئی آشپزخانه را یک تکیه گاه مناسب می دانند، چرا که در فاصله ای که منتظر جوش آمدن کتری چای هستند، این تمرین را انجام می دهند.
کشش شانه
رو به دیوار یا میز بایستید؛ پاها را با فاصله ۱۸ اینچ (حدود ۴۰ سانتی متر)، به طوری که روبه جلو باشند قرار دهید. در حالی که هنوز ایستاده اید، دست ها را در راستای شانه ها روی دیوار یا تکیه گاهی که انتخاب کرده اید قرار دهید و آرام آرام به سمت عقب گم بردارید، تا حدی که به جلو خم شده، باسن و کمر شما موازی ستون فقرات قرار گیرد. بدون اینکه دست ها را تکان دهید، اجازه دهید کمر به همان حالت بماند. اگر از ظرفشوئی به عنوان تکیه گاه استفاده می کنید، انگشت های دست را به لبه? بالائی ظرفشوئی قلاب کنید و در حالی که کشش را انجام می دهید، کمر را خم کنید. با هر بازدم ستون فقرات را آزاد کنید. کشش را برای ۳۰ ثانیه ادامه دهید، سپس برای ایستادن به آهستگی به جلو قدم بردارید. با ایستادن کشش را تکرار کنید و ملاحظه کنید شانه هایتان چگونه آرامش یافته اند!!

کشش بازوها: ماهیچه ۲سر Biceps و ماهیچه ۳سر Tricepst
بسیاری از افراد به منظور پرورش عضلات بازوها از دستگاه های بدنسازی استفاده می کنند. این کار سودبخش است، چرا که هنگامی که اشیاء سنگین را بلند می کنید، بازوهای نیرومند از کمر محافظت می کند. البته استحکامی که به طور اجتناب ناپذیر در پی پرورش عضلات بازو ایجاد می شود ممکن است مزاحم حرکتی کامل مفصل شانه ها شده، از تنفس کامل و آسان جلوگیری کرده، به نحوی نامساعد روی ایستادن یا نشستن شما تأثیر بگذارد.
قسمت بالای بازو ۲ عضله مهم دارد که به کشش نیاز دارند: ۱ماهیچه? دوسر در قسمت جلوی بازو. وظایف اولیه این عضله چرخاندن کف دست به بالا، خم کردن آرنج، منقبض کردن شانه و بالا آوردن بازو از سمت جلوی بدن است. عضله دیگر بازو ماهیچه? سه سر می باشد که پشت قسمت بالائی بازو قرار گرفته است. کار آن محکم کردن آرنج است. ماهیچه های سه سر بیشتر هنگامی که شما خود را با استفاده از کف دست بالا می کشید به کار گرفته می شود. زمانی که با فشار کف دست نیز از مین بلند می شوید این ماهیچه فعال می شود.
کشش ماهیچه ۳سر
نزدیک دیوار یا درگاهی بایستید، به طوری که شانه راست شما با دیوار زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد. دست راست خود را به سمت عقب برده روی دیوار گذارده، یا اینکه به لبه? چهارچوب در قلاب قرار دهید. در حالی که بازو بدون حرکت قرار دارد، بدن را طوری از باوز دور کرده که در قسمت جلوی بازو کشش را حس کنید. در این وضعیت به طور عادی تنفس کرده حرکت را ۳۰ ثانیه ادامه دهید. این حالت را در سمت دیگر بدن تکرار کنید. کشش ماهیچه? ۳سر
این حرکت را در حالت نشسته یا ایستاده انجام دهید. بازوی خود را از کنار گوش، به سمت بالا برده، به طوری که قسمت فوقانی بازو به سمت پائین عمود باشد. آرنج را طوری خم کنید که قسمت پائین بازو پشت سر قرار گیرد.
با دست دیگر آرنج را به آهستگی بگیرید و پشت سر بکشید. ستون فقرات را به یک سمت خم نکنید یا در گردن کشیدگی ایجاد نکنید. اینک با انجام دم و بازدم ۳۰ ثانیه کشش را ادامه دهید. حرکت را در سمت دیگر تکرار کنید.

همه چیز در مچ است
برای انجام دادن بسیاری از ورزش ها و فعالیت های تفریحی، داشتن مچ قوی و انعطاف پذیر ضروری است. ورزش هائی چون تنیس و وزنه برداری این عضلات را محکم می کنند. تمرین ذیل در ادامه یک تمرین کششی ساده و مؤثر برای تقویت این مفصل که معمولاً نادیده گرفته می شود معرفی شده است.
روی زمین بنشینید. اگر قادر نیستید در این حالت راحت بنشینید، این کشش را ایستاده انجام دهید و از سطح یک میز محکم استحکام کنید.
کف دست ها را مثل کتابی که در حال خواندن آن هستید، جلوی صورت بگیرید. سپس آنها را رو به سقف بگیرید و بعد آنها را روی زمین یا میز قرار دهید. در این حالت انگشت ها به عقب به سمت شما اشاره می کنند. به آهستگی کف دست را کاملاً روی زمین قرار داده، به جلو خم شوید تا کشش را در سرتاسر قسمت داخلی بازو حس کنید.

قلب خود را باز کنید
انجام تمرینات دراز و نشست همچنان که عضلات جلوی سینه و شکم را محکم می کند، گاهی ممکن است موجب خشکی و خمیدگی کمر شود که در نهایت می تواند توانائی راحت نشستن و راحت ایستادن را متأثر سازد. این کشش ساده مربوط به پشت، قسمت فوق را آزاد و متحرک نگه می دارد.

کشش کمر
یک بالش یا تشکچه? محکم با ارتفاع ۶ اینچ انتخاب کنید. یک پتو در دسترس خود قرار دهید. در صورت لزوم به عنوان تکیه گاه گردن از آن استفاده کنید. ابتدا روی زمین بنشینید و سپس به آرامی روی بالش دراز بکشید. اگر در ناحیه گردن احساس ناراحتی می کنید، به پهلو بچرخید، پتو را لوله کنید و در زیر قسمت بالائی شانه ها قرار دهید، طوری که کمر روی بالش قرار گیرد. برای جلوگیری از ایجاد درد در کمر از خم بودن زانوها مطمئن شوید. در صورت تمایل گردن و شانه ها را روی پتو قرار دهید. البته اطمینان حاصل کنید که سر بدون فشار به سمت عقب، روی زمین قرار گرفته باشد. اکنون اجازه دهید بازوها با آرامش در طرفین بدن قرار گیرند.
این حالت را ابتدا ۳۰ ثانیه حفظ کنید و به تدریج به ۱ یا ۲ دقیقه افزایش دهید. اگر به آسانی و آرامی تنفس می کنید، می توانید این حالت را ادامه دهید. چنانچه کمر و گردن شما حتی با وجود قرار دادن پتو ناراحت است، از این حالت خارج شوید و از یک بالش را افزایش دهید. فارغ از میزان زمانی که این کشش را حفظ کرده اید، به پهلو بچرخید و برای خارج شدن از حالت کشش از بازو کمک بگیرید.

عضلات فراموش شده: چرخشگرها
یک روز هنگامی که در کلاس یوگا مشغول آموزش یک حرکت کششی تا حدی منحصربه فرد بودم، یکی از شاگردان از ردیف عقب بیرون پرید و پرسید نکند که من تا دیروقت بیدار مانده ام و این حرکت غیرعادی را برای کشش بدن از خودم ساخته ام. اگر چه این کاری نیست که من انجام می دهم، ولی واقعیت از این قرار است که در خصوص کشش قسمت های مختلف بدن که ممکن است گاهی فراموش شده باشد، بررسی می کنم. یکی از آن قسمت ها عضلات چرخشگر است.
این عضلات، در درون نشیمن گاه، قرار داشته، به قسمت بیرونی باسن وصل است و تقریباً به حالت افقی از سمت استخوان خاجی عبور کرده، به آن وصل می شود. هر چه اندام شما متناسب تر شود پاها، باسن و نشیمن گاه قوی تر شده چرخشگرهای خارجی محکم و محکم تر می شوند. این چرخشگرها به طور ویژه در تثبیت سازی لگن که هنگام دویدن، لگدزدن یا ایستادن روی یک پا به شدت نقش دارند حائز اهمیت است.
برای یافتن این عضلات، تمرین ذیل را انجام دهید. بایستید، پاها را با فاصله? تقریباً ۱۸ اینچ از یکدیگر قرار دهید، طوری که پاها به سمت بیرون باشد. دو طرف نشیمن گاه را به هم فشار داده با حفظ این حالت به جلو خم شوید، البته چون چرخشگرها ران ها را در یک حالت دورانی (چرخشی) خارجی نگه می دارند، خم شدن به سمت جلو بسیار مشکل است.
حال پشت پاها را طوری بچرخانید که پاها به سمت داخل قرار گیرند؛ سپس سعی کنید به جلو خم شوید. انجام این حالت آسان تر است و شما می توانید کشش را در باسن حس کنید. در صورتی که چرخشگرها صفت باشند، حرکات باسن محدود شده و تحرک موزون و مؤثر را به خطر می اندازد. کشش چرخشگر
با استفاده از یک صندلی محکم، پای راست را بالا آورید و طوری روی صندلی قرار دهید که قسمت پائین پا محکم در مقابل تکیه گاه صندلی قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید ساق پا عمود بر زمین باشد. پشت صندلی را با دست راست نگه دارید، به جلو خم شوید و دست چپ خود را روی نشیمن گاه صندلی قرار دهید. اگر کشش بیشتری می خواهید به جلو خم شده و ساعد خود را به طور کامل روی صندلی قرار دهید. برای افزایش هر چه بیشتر کشش، پای چپ را کمی عقب ببرید، البته تاحدی که تعادل خود را بر هم نزنید.
همانگونه که به جلو خم شده اید، با یک بازدم بدن خود را به سمت پای راست خود بچرخانید به طوری که کشش را در سرتاسر قسمت بیرونی باسن یا تهیگاه حس کنید. به آرامی به تنفس ادامه داده و کشش را ۳۰ ثانیه حفظ کنید. این حرکت را با پای چپ نیز تکرار کنید. کشش، فوق ممکن است به عنوان یکی از عمیق ترین کشش های این مجموعه به نظر برسد. برای لذت بردن از انعطاف جدید باسن، کمی قدم بزنید.
کمر: حلقه? ارتباطی ضعیف هر فرد
یکی از تجارب انسان، حداقل در افراد بالای ۳۵ سال، کمر درد است. در حالی که این ناراحتی ممکن است علل مختلفی داشته باشد، کشش ملایم آن می تواند در رفع این درد مؤثر باشد. تمرینات کششی کمر را قبل و بعد از فعالیت های ورزشی انجام دهید.
چنانچه تمرینات کششی کمر را در طول روز انجام دهید به کسب انرژی منجر شده و اگر در شب انجام دهید برای رفع استرس های روزانه مؤثر است.
به خاطر داشته باشد، اگر چه این کشش به آزادسازی درد باقی مانده در کمر کمک می کند، در عین حال بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات کمر، نشستن و برخاستن با حفظ انحناءهای بلند ستون فقرات در حالت طبیعی است. این انحناء در کمر فرم کمانی یا هلالی دارد.
البته اگر درد کمر شما ثابت است و به کشش پاسخ نمی دهد، بهتر است با متخصص سلامتی مشورت کنید.

کشش کمر
در حالی که پاها را دراز کرده اید روی فرش یا پتو به پشت دراز بکشید. تنفس کنید، همزمان با بازدم، کمر خود را به سمت زمین شل کنید. سپس، با بازدم بعدی زانوی راست را به آهستگی به سمت سینه خم کنید. هر دو دست را بین ماهیچه? ساق پا و ران، در خم پشت زانو قرار دهید.
ران را به آرامی به سمت سینه بکشید، در حالی که به آرامی تنفس می کنید، ۳۰ ثانیه در حرکت باقی بمانید. اجازه دهید پای چپ به حالت درازکش روی زمین بماند یک کار دیگر هم می توانید انجام دهید و آن به این صورت است که یا زانو را خم کرده و پای چپ را روی زمین قرار دهید. هر کدام که برایتان راحت تر است. حال به آهستگی پ
hi dr!
     
  

 
سیگار خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

سیگاری‌ها شش برابر سایرین به حمله قلبی مبتلا می‌شوند

یک متخصص بیماری‌های قلب و عروق گفت: افرادی سیگاری شش برابر کسانی که سیگار نمی‌کشند دچار حمله قلبی می‌شوند.

دکتر مهرداد ساروی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه مازندران، گفت: سیگار کشیدن به عنوان مهم‌ترین عامل خطر در بیماری‌های قلبی و عروقی شناسایی شده است.

این متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی با بیان این که سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهد، گفت: میزان خطر ابتلا به این بیماری‌ها با افزایش تعداد سیگارهایی که روزانه مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد.

ساروی خاطرنشان کرد: بیماری قلبی و سکته مغزی تنها عوارض ناشی از مصرف سیگار نیست که سلامتی افراد را تهدید می‌کنند، بلکه سیگار کشیدن به میزان زیادی درصد ابتلا به سرطان ریه را نیز افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که در حال حاضر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه برای زنان بیش از میزان خطر ناشی از سرطان پستان است.

این متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی افزود: سیگار کشیدن همچنین با چند نوع سرطان دیگر از جمله سرطان‌های دهان، دستگاه ادراری، کلیه و گردن رحم در ارتباط است.

ساروی با اشاره به اینکه سیگار کشیدن سبب بیماری‌های انسدادی ریه از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم می‌شود، ادامه داد: دود سیگار در محیط کار یا زندگی می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی اشخاص دیگر ایجاد کند.

وی تاکید کرد: سیگار کشیدن با هیچ روشی سالم نیست.
hi dr!
     
  

 
یک دستورالعمل مفید برای تقویت استخوان ها

تقویت استخوان ها برای سلامت و بهبود وضعیت کل بدن ضروری است و شما می توانید با رژیم غذایی و عادات ورزشی مناسب به تقویت این بافت حیاتی کمک کنید.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان ارتوپدی تاکید دارند اگر می خواهید به این هدف دست یابید به خاطر داشته باشید که به ۶ ماده اصلی شامل فرآورده های لبنی، سبزیجات برگ پهن و سبز، ماست، مکمل کلسیم، مکمل منیزیم و ویتامین D نیاز دارید.
سایت اینترنتی هلت ای هو در مقاله جدیدی در این باره آورده است برای افراد بین ۱۰ تا ۲۰ ساله مصرف روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز ضروری است که با خوردن غذاهای غنی از کلسیم مثل پنیر و سبزیجات برگ پهن قابل دریافت است. همچنین برای این گروه مصرف سه لیوان شیر در روز توصیه می شود.
برای گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ ساله مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز توصیه می شود و همچنین انجام ورزش هایی مثل دویدن آهسته یا پیاده روی برای استحکام استخوان تاکید می شود.
در افراد بین ۳۵ تا۵۰ ساله، هنوز هم دریافت ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز ضروری است و همچنین انجام تست تراکم استخوانی توصیه می شود. از ۵۰ سالگی به بعد نیز با همین دوز مصرف روزانه کلسیم، دست کم ۳۰ دقیقه ورزش سه نوبت در هفته یا بیشتر توصیه می شود و ممکن است پزشک تشخیص دهد که فرد نیاز به مصرف ویتامین D نیز دارد.
در این مقاله تاکید شده است که هر فردی در هر گروه سنی باید برای حفظ سلامت استخوانهای خود اقدام کند اما البته اگر این اقدامات از سنین جوانی آغاز شود، نتیجه خیلی بهتر و شدیدتری در پیشگیری از پوکی استخوان خواهد داشت. همچنین قبل از این که از هر نوع مکمل یا ترکیب گیاهی استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید.
مطالعات نشان داده است که دویدن و پیاده روی از هر فعالیت دیگری برای استحکام استخوانها مفید است.

=====================================

تاثیر بهداشت روانی مادران باردار در احتمال بروز آسم در کودکان

متخصصان اطفال تاکید کردند کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری اضطراب و افسردگی را تجربه کرده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم هستند.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این مطالعه که روی ۲۷۹ زن سیاه پوست و اسپانیایی انجام گرفته نشان داد کودکان حتی در دوران جنینی و پیش از تولد نیز در معرض فاکتورهای خطرزای بروز آسم قرار دارند.
دکتر ماریلین رییز، سرپرست این مطالعه و از کارشناسان مرکز سلامت محیط زیست اطفال کلمبیا در نیویورک سی تی اظهار داشت: تقریبا ۷۰ درصد از مادرانی که در دوران بارداری خود درصد قابل توجهی از اضطراب و افسردگی را تجربه کرده اند تایید کردند که کودکان آنها پیش از رسیدن به سن ۵ سالگی دچار علائم آسم بویژه خس خس سینه بوده اند.
به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، دکتر رییز در این باره متذکر شد: درک چگونگی تاثیرگذاری افسردگی مادران روی سلامت دستگاه تنفسی کودک برای دستیابی به روش های درمانی موثر حائز اهمیت است.
این مطالعه در نشریه سالانه آلرژی، آسم و ایمونولوژی منتشر شده است.
hi dr!
     
  

 
علائم بیماری «مالاریا» چیست؟


کارشناس بیماری های مشترک انسان و دام علوم پزشکی لرستان گفت: ناتوانی در خوردن، آشامیدن ، استفراغ مکرر، اختلال هوشیاری، گیجی و خواب آلودگی، تشنج، اختلال تنفسی، افزایش تعداد تنفس، رنگ پریدگی کف دست یا ناخن ها، ادرار تیره رنگ، خون ریزی های غیر عادی از لثه و بینی از نشانه های مالاریای شدید است.
علی چگنی شرفی در گفت وگوی با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه لرستان، افزود: مالاریا مهمترین بیماری انگلی در ایران است که توسط یک انگل خونی به نام پلاسمودیوم ایجاد می شود؛ پلاسمودیوم چهار گونه ویواکس، فالسی پارم، اووال و مالاریه داشته و سالانه در جهان موجب ابتلای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر و مرگ ۱.۲ تا ۲.۷ میلیون نفر می شود.
وی توصیه کرد افرادی که سابقه مسافرت به مناطق مالاریا خیز را دریک سال گذشته داشته و یا قبلا به مالاریا مبتلا و یا در مناطق مالاریا خیز سکونت دارند به محض بروز علائم مالاریا که شامل تب و لرز دوره ای، سردرد، تهوع، استفراغ، استخوان درد و گاهی اسهال و در موارد شدید تشنج و کما هستند کمتر از ۲۴ ساعت به مراکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.
چگنی شرفی با اشاره به اینکه تشخیص مالاریا به آسانی با تهیه و آزمایش یک لام خون محیطی انجام می شود و در مراکز دولتی رایگان بوده اذعان داشت: گاهی علائم بیماری حتی یک سال بعد از گزش ایجاد می شود، نوع فالسی پارم این بیماری خطرناک و گاهی کشنده است؛ زنان باردار و کودکان چنانچه به این نوع مبتلا شوند در معرض خطر بیشتری هستند.
وی متذکر شد: داروهای ضد مالاریا اگر بدرستی و به موقع مصرف شوند باعث بهبود کامل بیماری می شوند، این داروها در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت به صورت رایگان برای بیماران تجویز می شوند؛ در درمان مالاریا استفاده درست و کامل داروهای ضد مالاریا مطابق دستور پرسنل بهداشتی و درمانی است.
hi dr!
     
  

 
نرخ چاقی در آمریکا همچنان رو به افزایش است
کارشناسان بهداشتی در آمریکا در گزارش جدیدی اعلام کردند که نرخ چاقی در این کشور همچنان رو به افزایش است.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، آمارها نشان می دهد که در ۱۶ ایالت این کشور طی سال گذشته نرخ چاقی افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر در این مدت حتی در یک ایالت آمریکایی هم خبر از کاهش تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن نبوده است.
این آمار حاکیست بیش از ۳۰ درصد از مردم آمریکا در ۱۲ ایالت این کشور مبتلا به چاقی هستند در حالی که ۴ سال پیش فقط در یک ایالت آمریکایی این آمار مشاهده می شد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، دکتر جف لوی، رییس اجرایی صندوق سلامت آمریکا که این گزارش را گردآوری کرده است، تصریح کرد:۲۰ سال پیش حتی در یک ایالت نیز آمار بیش از ۱۵ درصد چاقی وجود نداشت اما در نسل حاضر ما شاهد جهش چشمگیری در این زمینه هستیم.
وی تاکید کرد: مشکل ما فقط این نیست که مردم چقدر چاق و سنگین وزن می شوند بلکه موضوع مهمتر بروز مشکلات و بیماری جدی ناشی از افزایش وزن مثل دیابت و فشار خون است. تمام این مشکلات از سوی دیگر موجب بالارفتن هزینه های درمانی می شود و بار زیادی را به اقتصاد جامعه تحمیل می کند. به استثنای میشیگان ۱۰ ایالت که بیشترین آمار چاقی را دارند در جنوب این کشور واقع شده اند.

=============================

آمریکا دارای بیشترین دیابتی

محققان انگلیسی و آمریکایی اعلام کردند: ۳۵۰ میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه خوزستان، در سه دهه گذشته تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت از ۱۵۳ میلیون نفر به ۳۴۷ میلیون نفر رسیده است.
همچنین تحقیقات نشان داد؛ دیابت در ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان را دارد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی «اخبار کوتان» و به گفته پروفسور مجید عزتی، استاد دانشکده سلطنتی انگلیس، دیابت از بزرگ ترین علل بیماری و مرگ و میر در دنیا است.
این مطالعه حاکی از این است که دیابت تقریباً در سراسر دنیا در حال شیوع است.

==============================

افزایش مقاومت عفونت سوزاک در برابر آنتی بیوتیک ها


مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در گزارش جدیدی هشدار داد به نظر می رسد که مقاومت عفونت سوزاک در برابر تنها داروهای درمان کننده این بیماری مقاربتی به شدت رو به افزایش است.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این عفونت با آنتی بیوتیک های خانواده سفالوسپورین ها تحت درمان قرار می گیرد. کارشناسان این مرکز ۱۰ سال نمونه سوزاک حاصل از مردان در ۳۰ شهر آمریکایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
این نمونه ها بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ طی یک پروژه نظارتی روی این بیماری از سوی مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، جمع آوری شده اند. این تجزیه و تحلیل ها نشان داد که بیماری سوزاک به تدریج در حال مقاوم شدن در برابر آنتی بیوتیک ها است به طوری که حداقل مقدار مورد نیاز این داروها برای مقابله با سوزاک افزایش یافته است.
به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، این یافته نشان می دهد میزان آسیب پذیری باکتری سوزاک در برابر این داروها کاهش یافته است. برهمین اساس دوز مورد نیاز از این آنتی بیوتیک برای درمان سوزاک در مصرف خوراکی از ۲/۰ به ۴/۱ درصد و در مصرف تزریقی از ۱/۰ به ۳/۰ درصد افزایش یافته است.اگرچه تا این زمان هیچ گزارشی منتشر نشده که نشان دهد سوزاک با آنتی بیوتیک های موجود در آمریکا درمان نشده است اما با روند کنونی ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد. سوزاک به مرور زمان به چندین نوع آنتی بیوتیک مقاوم شده است.
این گزارش در هفته نامه مرکز کنترل و پیشگیری امراض به چاپ رسیده است.
isna
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 26 از 60:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA