انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 38 از 60:  « پیشین  1  ...  37  38  39  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
آزمایش خون ساده بیماری مزمن کلیوی را مشخص می کند

محققان امریکایی با گرفتن یک آزمایش خون ساده و اندازه گیری ۳ شاخص در خون افراد می توانند بیمارانی را که در معرض ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی قرار دارند را شناسایی کنند.

محققان در بررسی های خود روی نمونه های خون گرفته شده از بیمارانی که در معرض ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی هستند شاخص هایی را یافتند که در شناسایی این افراد مؤثرند.

محققان از حدود ۲۳۰۰ نفر که عملکرد کلیوی طبیعی داشتند آزمایش خون گرفتند و آن ها را در طول سال ها مورد بررسی قرار دادند.

حدود ۵/۹ سال بعد، ۹ درصد از بیماران دچار نارسایی کلیوی شدند و ۸ درصد دیگر دچار بالا رفتن میزان پروتئین بیلی روبین در ادرار شدند که مهم ترین عامل بروز نقص در عملکرد کلیه ها به شمار می رود.

محققان نمونه های خون گرفته شده در طول سال ها را بررسی کردند تا وجود شاخص های متفاوت را در پیش بینی افراد در معرض خطر مورد مطالعه قرار دهند. آن ها با این بررسی ها دریافتند که وجود ترکیب ۳ شاخص در شناسایی افراد مستعد بیماری کلیوی مؤثر است.

این شاخص ها عبارتند از: هموسیستین، شاخص مؤثر در خطر بروز تصلب شرایین و آلدوسترون هورمون مؤثر در استفاده کلیه ها از نمک.

افزودن این شاخص ها منجر به عوامل پرخطری چون بالا رفتن فشار خون و دیابت می شود که باعث بروز مشکلات کلیوی در ۷ درصد دیگر از بیماران است. چون تشخیص بیماری های کلیوی در مراحل اولیه دشوار است، با بررسی این شاخص های ذکر شده در خون می توان خطر بروز بیماری های کلیوی را در افراد در معرض خطر کاهش داد.
hi dr!
     
  

 
مراقب مسمومیت های غذایی باشید

مسمومیت ها در اثر مصرف مواد غذایی و آب آلوده یا از طریق خوردن گیاهان سمی ایجاد می شوند و بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده می تواند در کودکان، افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ شود.

دکتر سیدمحمد تقی منصوری در گفت وگو با ایسنا درباره راه های پیشگیری از مسمومیت های غذایی و مسمومیت های ناشی از تماس با گیاهان سمی اظهار کرد: لازم است از مصرف کنسروهایی که در قوطی آنها آثار نشت، برآمدگی، فرورفتگی و زنگ زدگی مشاهده می شود، خودداری شود، زیرا موادغذایی موجود در چنین قوطی هایی به احتمال بسیار فاسد است.

وی افزود: مصرف یک گیاه توسط حیوانات، دلیل موجهی بر غیرسمی بودن آن گیاه برای انسان نیست و ممکن است تاثیر گیاه سمی بر انسان و حیوان متفاوت باشد.

منصوری تصریح کرد: مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا و کرچک می تواند کشنده باشد. در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان، لازم است بیمار در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل شود.

وی درباره مسمومیت ناشی از گزیدگی ها نیز خاطرنشان کرد: مسمومیت های ناشی از گزش معمولا توسط مار و عقرب اتفاق می افتد. مارها معمولا در فصل بهار، تابستان و پاییز در مکان های سایه دار و خنک و در فصل زمستان در مکان هایی مانند درون غارها و تونل معادن زندگی می کنند.

وی با اشاره به این که ۷۲ درصد از مارگزیدگی ها در تاریکی (نیم ساعت قبل ازغروب آفتاب تا ۲ساعت بعد از آن) اتفاق می افتد، بیان کرد: هیچ گاه نباید برای به دام انداختن مارها یا تخریب لانه آنها تلاش کرد و بهتر است به جای این کار هرچه سریع تر بیمار را به نزدیک ترین مرکز درمانی رساند. همچنین لازم است تا رساندن بیمار مارگزیده به بیمارستان، او را آرام کرده و از حرکات بیش از حد او جلوگیری شود.

منصوری گفت: در زمان مارگزیدگی، بستن تسمه لاستیکی (گارو)، ریسمان یا طناب در محل بالای گزیدگی، بویژه اگر محل گزیدگی در ناحیه دست ها یا پاها باشد مفید است. باید به این نکته توجه شود که گارو نباید آنقدر سفت بسته شود که جریان خون اندام را مختل کند.

وی درباره راه های پیشگیری از مسمومیت با مواد شوینده تصریح کرد: مسمومیت با سموم خانگی معمولا در اثر خوردن اتفاقی ماده شوینده در اطفال و گاهی هم با هدف خودکشی ایجاد می شود.

سوزش در ناحیه دهان و مری، تولید گاز کلر در معده، آسیب به شش ها و پنومونی شیمیایی از عوارض مسمومیت با مواد شوینده و خانگی است.

منصوری درباره راه های پیشگیری از بروز مسمومیت های ناشی از مواد شوینده و خانگی خاطرنشان کرد: لازم است هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره ها را باز کرده تا هوا به خوبی در محیط جریان یابد.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اظهار کرد: اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهرنمک با فرآورده های سفیدکننده کار درستی نیست، زیرا بخارها و گازهای ناشی از این اختلاط می تواند بسیار سمی و خفه کننده باشد.

وی با بیان این که مسمومیت دومین عامل مرگ و میر در کودکان زیر ۶ سال است، افزود: اطلاع رسانی به والدین و افزایش سطح آگاهی آنها در مورد موادسمی و اقدامات اولیه در زمان بروز مسمومیت بسیار مهم است.

منصوری درباره راه های پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان، تصریح کرد: داروهای موجود در منزل باید در بسته بندی با درب بسته نگهداری شوند، به گونه ای که امکان باز کردن درب دارو به راحتی برای کودک امکان پذیر نباشد. الکل، سیگار و دارو باید دور از دسترس کودکان قرار گیرند.

وی بیان کرد: برخی والدین برای این که کودک داروی خود را بخورد، دارو را به عنوان آبنبات به کودک معرفی می کنند. این کار درست نیست و باید از انجام آن پرهیز شود.

منصوری درباره مسمومیت با گازها، گفت: هر ساله تعداد زیادی مرگ ومیر در اثر مسمومیت با گازها، بویژه گاز منوکسیدکربن (CO) در کشور اتفاق می افتد و شیوع آن در فصل زمستان افزایش می یابد.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، افزود: منوکسیدکربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب ایجاد می شود.

سردرد، گیجی و خواب آلودگی از عوارض تماس طولانی مدت با این گاز است. تماس با مقادیر بالای CO می تواند موجب کاهش هوشیاری و مرگ شود.

وی درباره راه های پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، خاطرنشان کرد: استفاده از بخاری های بدون دودکش تنها در محیط های با تهویه و جریان مناسب هوا مجاز است و به کار بردن این وسایل در محیط های بسته و فاقد جریان هوا موجب مسمومیت می شود.


isna
hi dr!
     
  

 
غربال گری ژنتیکی برای پیشگیری از نابینایی

دکتر نورمحمد قیاسوند، محقق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از اجرای یک طرح پژوهشی بزرگ چند مرحله ای که حدود ۱۵ سال طول کشید سرانجام موفق شده است با کشف ژن نوعی نابینایی مادرزادی به نام «NCRNA» آزمایشی را ابداع کند که کاربرد آن می تواند به کابوس دیرینه هزاران زوج که نگران سلامتی جنین ها و نوزادانشان می باشند، پایان دهد.

گفت و گوی گروه دانش روزنامه جام جم را بخوانید:

● این بیماری در کدام شهر کشور شایع است که شما را برای تحقیق و کشف ژن جدیدی به سمت آن سوق داد؟

این نوع نابینایی در شهرستان اسفراین واقع در خراسان شمالی و به مرکزیت روستای چهاربرج شیوع بسیار بالایی دارد. حدود یک درصد از چندین هزار مردم ساکن در تعدادی از روستاهای این شهرستان به این نوع نابینایی مبتلا هستند.

البته این بیماری در بعضی از افراد خانواده های مبتلا که به شهرهای دیگر ازجمله تهران مهاجرت کرده اند نیز دیده شده است.

● این بیماری معمولا به چه شکل بروز پیدا می کند؟

نوزادان مبتلا به این بیماری در ظاهر نقصی ندارند، اما آنها مبتلا به نابینایی مادرزادی مطلق می باشند، یعنی آنها حتی نور را هم درک نمی کنند.

معمولا از حدود ۴ تا ۷ سالگی لکه هایی (لوکوکوریا) در چشم آنها ظاهر می شود که بتدریج اندازه این لکه ها افزایش می یابد؛ به طوری که سرانجام مردمک هر دو چشم را فرا می گیرد.

این نابینایی، مادرزادی است و بود و نبود این لکه ها هیچ تاثیری در دید آنها ندارد. این بیماران از لحاظ سایر توانمندی ها و احساسات مانند افراد سالم هستند و باید با آموزش های لازم به آنها کمک شود تا توانمندی های خود را بروز دهند.

از نظر بالینی دو نقص عمده در چشم این بیماران وجود دارد: یکی جدا شدگی شبکیه که منجر به غوطه ور شدن شبکیه در داخل چشم می شود و دیگری فقدان عصب بینایی است که موجب عدم ارتباط عصبی بین چشم و مغز می شود. به همین علت هیچ تحریک نوری به مغز منتقل نمی شود و بیمار حتی نور را هم درک نمی کند.

● ماجرای اطلاع شما از وجود این بیماری و به عهده گرفتن مسوولیت اجرای این طرح عظیم چگونه بوده است؟

قبل از این که ما در سال ۱۳۷۳ در تهران از بروز چنین بیماری ای مطلع شویم، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی هایی در این زمینه انجام داده بود. ازجمله اقدامات این تیم بررسی کروموزومی تعدادی از نابینایان بود.

از آنجا که این بیماران نقص کروموزومی نداشتند و از طرف دیگر چون شایعه وجود دام های نابینا در روستای چهاربرج هم قوی بود، محققان فوق علت نابینایی در تعدادی از ساکنان چهاربرج را ژنتیکی اعلام نکردند و چون به دلایل مذکور احتمال می دادند که موادی در آب یا محصولات کشاورزی علت احتمالی این بیماری باشد برای بررسی آب و محصولات کشاورزی از آنها نمونه برداری کردند.

صرف این اقدام (یعنی نمونه گیری از آب و…) بدون این که عامل خاصی در آب یا محصولات کشاورزی روستاها پیدا شده باشد موجب شد، شایعه دخالت آب در ایجاد این نابینایی که به اشتباه تصور می شد در انسان و دام های روستا دیده شده است قوت گرفته و توسط جراید در سطح وسیعی از کشور بویژه خراسان گسترش یابد.

● این اتفاق چه عواقبی را به همراه داشت؟

این موضوع ـ که کاملا نادرست بود ـ موجب شد که مردم شهرستان اسفراین از خرید و مصرف محصولات روستای چهاربرج خودداری کنند. حتی مردم روستای چهاربرج نیز با اکراه محصولات کشاورزی خود را مصرف می کردند و آنهایی که امکانات بیشتری داشتند آب مصرفی خانواده را از شهرستان اسفراین به روستا می آوردند.

عدم فروش محصولات روستاییان باعث بروز بحران اقتصادی ـ اجتماعی در روستای چند هزار نفری چهاربرج شد.

از عوارض این بحران مهاجرت بخشی از روستاییان به نقاط دیگر استان جهت اشتغال بود. به علاوه برخی از ساکنان روستای چهاربرج به خاطر نگرانی از نابیناشدن فرزندان بعدی خود به مناطق دیگر استان و کشور مهاجرت کردند، اما برخی از این مهاجران با این که از مواد و آب روستا مصرف نکرده بودند باز هم صاحب نوزاد نابینا شدند.

این بحران اقتصادی و اجتماعی توسط فرماندار وقت شهرستان اسفراین به مقامات عالی استان منعکس و آنها نیز موضوع را به اطلاع رهبر معظم انقلاب رساندند. ایشان هم برای حل موضوع به رئیس جمهور وقت و وزیر بهداشت دستور لازم صادر کردند.

در نهایت با ابلاغ معاون وقت امور بهداشتی وزارت بهداشت، بررسی این بیماری به من سپرده شد و پس از بررسی های لازم به این نتیجه رسیدیم که این بیماری صرفا علت ژنتیکی دارد.

در آن زمان جهت مبارزه با بحران اقتصادی و اجتماعی روستای مبتلا موضوع را از طریق جراید و صدا و سیما به اطلاع مردم منطقه و استان رساندیم، که طبق گزارش ها در انسجام اقتصادی و اجتماعی نقش مثبتی داشته است. در اواخر سال ۷۳ گزارش نهایی خود مبنی بر ژنتیکی بودن این بیماری به وزارت بهداشت اعلام شد.

در همین گزارش اعلام کردیم که در صورت کشف ژن این بیماری می توان اقدامات لازم برای پیشگیری از آن را فراهم و در اختیار مردم قرار داد.

پس از آن وزیر بهداشت طی نامه ای از بنده درخواست کردند تا اقدامات لازم جهت پیشگیری از این بیماری به عمل آید.

پس از درک بحران خانواده های مبتلا و دستور و تاکید مسوولان کشور، تصمیم به کشف ژن این بیماری و ابداع آزمایش تشخیصی برای پیشگیری از آن گرفته شد.

در نهایت در سال ۱۳۸۷ ژن این بیماری را کشف کردیم و متناسب با نوع نقص ژنتیکی، آزمایشی را ابداع کردیم که توسط آن می توان افراد سالم ناقل ژن نابینایی را قبل از ازدواج، قبل از حاملگی و همچنین جنین مبتلا را تشخیص داد.

به عبارت دیگر همان طور که زوج ها در کشور برای تالاسمی غربالگری می شوند، می توان جامعه روستاهای مبتلا را برای پیشگیری از نابینایی مورد غربالگری ژنتیکی قرار داد.

● طبق اطلاع به جز شما محققانی از کشورهای دیگر، درصدد کشف ژن این نابینایی برآمده بودند؛ در این مورد نتیجه این تحقیقات چه بوده است؟

پس از انتشار یافته های ما در مورد نقشه ژنتیکی این بیماری در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۹ در مجله ژنتیک پزشکی آمریکا و اطلاع دیگر محققان از معضل نابینایی در استان خراسان شمالی، تیم های تحقیقاتی از دانشگاه های ژاپن و انگلستان با همکاری محققانی از ایران درصدد کشف ژن این بیماری برآمدند و از بیماران و برخی دیگر از افراد خانواده شان نمونه گیری کردند. البته این محققان تاکنون هیچ گونه یافته ای در این زمینه منتشر نکرده اند. لذا می توان نتیجه گرفت که آنها به این مهم دست نیافته اند.

● درباره ویژگی های آزمایش ابداعی خود توضیح دهید؟

این آزمایش ابداعی بسیار آسان، سریع و بدون خطا و ارزان است، به گونه ای که با حدود ۶ هزار تومان می توان روی جنین و زوجین آزمایش را انجام داد. برای این آزمایش، از افراد یا جنین نمونه گرفته شده و DNA آن استخراج می شود و سپس با تست PCR می توان از وضعیت ژنتیکی فرد یا جنین مورد مطالعه مطلع شد.

مثلا جنین ممکن است فاقد ژن معیوب برای این بیماری باشد یا ممکن است یک ژن سالم و یک ژن معیوب داشته باشد که در این صورت از نظر بینایی سالم خواهد بود یا ممکن است جنین کلا برای این بیماری فاقد ژن طبیعی باشد.

در این صورت جنین مبتلا به نابینایی خواهد بود. به عبارت دیگر ژن این بیماری نهفته است و فرد یا جنین زمانی نابینا می شوند که دو نسخه ای از ژن را که از پدر و مادر خود می گیرد هر دو معیوب باشد.

● اولین استفاده از این آزمایش برای تشخیص قبل از تولد، چه زمانی بود؟

در بهمن سال ۸۸ برای اولین بار در تهران، جنین یک زوج که هر دو ناقل سالم بودند و فرزند اولشان نابینا بود برای نابینایی مادرزادی مورد آزمایش قبل از تولد قرار دادیم. نتیجه آزمایش نشان داد که جنین دارای یک ژن سالم و یک ژن معیوب است و باید از نظر بینایی سالم باشد، به عبارت دیگر مانند والدین خود ناقل سالم است.

این جنین در تیرماه سال ۸۹ متولد شد و با سلامتی خود خانواده و تیم آزمایشگاهی ما را خوشحال کرد. این جنین اولین فرزند بینای یک زوج ناقل ژن نابینایی در ایران و جهان محسوب می شود که والدین آن قبل از تولد از سلامتی اش خبر داشتند.

امیدواریم با انجام این آزمایش در سطح وسیعی در روستاهای مبتلا در خراسان شمالی و همچنین در خانواده های مبتلا در دیگر نقاط کشور بتوان از بروز بیماری فوق در کشور پیشگیری کرد.

● به نظر شما انجام برنامه غربالگری چقدر طول خواهد کشید؟

از آنجا که خانواده های مبتلا و بستگان آنها سال ها در انتظار امکان پیشگیری از این بیماری بودند و از یافته های ما استقبال بسیار فراوانی کردند ۵۰ درصد مشکل غربالگری حل شده است، اما نیمی دیگر از مشکل، همکاری و حمایت مسوولان و ارگان های ذیربط مانند وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی کشور را طلب می کند.

اگر این ارگان ها حمایت های لازم را به عمل آورند این پروژه طی ۲ سال کاملا قابل اجراست، اما چنانچه حمایت های لازم صورت نگیرد مانند مرحله کشف ژن، این مرحله نیز ممکن است سال های زیادی طول بکشد و جمعیت نابینایان اسفراین علی رغم وجود تکنیک لازم برای پیشگیری بزرگ تر شود.

● برای پیشگیری از آن در دیگر نقاط کشور چه برنامه ای دارید؟

ظرف ۲ هفته اخیر پس از مطبوعاتی شدن دستاوردهای اخیر ما، تعدادی از خانواده هایی که فرزند نابینا دارند با ما تماس داشته و اظهار داشتند که فرزندانشان دارای علائم اعلام شده بیماری می باشند.

البته اعلام نظر والدین کافی نیست و تایید ابتلای فرزندان آنها به این بیماری پس از همکاری همکاران چشم پزشک و انجام آزمایش ژنتیکی امکان پذیر است. لذا مجددا از همکارن چشم پزشک تقاضا می شود بیمارانی را که مشکوک به ابتلا به این نوع نابینایی هستند جهت شناسایی کانون های جدید بیماری و برقراری همکاری تحقیقاتی به ما معرفی کنند.

● آیا در کشورهای دیگر هم این بیماری وجود دارد؟

بله،این بیماری در تعدادی از کشورها گزارش شده است، اما تا جایی که اطلاع داریم در آن کشورها شیوع بالایی ندارد.

● آیا آزمایش ابداعی شما در کشورهای دیگر هم که این بیماری در آنها وجود دارد، قابل استفاده است؟

بله، تا به حال یک مرکز چشم پزشکی در کشور پاکستان تقاضای همکاری جهت استفاده از این آزمایش را داشته است و مسلما ما خوشحال خواهیم شد همان طور که سال ها از دستاوردهای دیگر کشورها برای ارتقای سطح بهداشت کشور استفاده کرده ایم امیدواریم بتوانیم به کشور های دیگر کمک کنیم.
jamejamonline
hi dr!
     
  

 
بادام؛ تقویت کننده حافظه و بقای مغز

مصرف بادام برای افزایش حافظه و حفظ و بقای مغز مفید است.

احمدرضا درستی مطلق در گفت وگو با فارس افزود: برای این کار، مصرف روزانه ۳۰ تا ۶۰ گرم ماهی توصیه می شود .

وی افزود: روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ نیز انتقال پیام عصبی در سیستم مغزی و عصبی از یک سلول به سلول دیگر را تسهیل می بخشد.

وی اضافه کرد: در مطالعه ای نشان داده شده مردانی که روزانه ۲۲ گرم ماهی می خورند ۶۰ درصد کمتر به کاهش حافظه ناشی از پیری دچار می شوند و کودکانی که امگا ۳ کافی دریافت نکرده باشند ضریب هوشی کمتری دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اسیدهای چرب امگا ۳ موجب بهبود سرعت، قدرت و کارایی مغز، حافظه، یادگیری و بهبود حالات روحی می شود.

==============================


سبزی و میوه هر قدر مانده تر باشد، ارزش غذایی آن کمتر است

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: سبزی ها و میوه ها هر قدر مانده تر باشد از ارزش غذایی آن کاسته می شود و سبزی خام ارزش غذایی بیشتری نسبت به سبزی پخته دارد.

زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: آنتی اکسیدان موجود در سبزی ها و گیاهان در پیشگیری از امراض قلبی- عروقی و سرطان ها نقش دارند.

وی گفت: سبزی ها از آن جا که منبع غنی از فیبر هستند، در تنظیم دستگاه گوارش نقش اساسی ایفا می کنند و جذب چربی و مواد قندی را کاهش می دهند و در پیشگیری از دیابت و امراض قلبی – عروقی موثر هستند.

عبداللهی گفت: با روند فزاینده و هشداردهنده بیماری های مزمن در کشور مثل بیماری های قلبی – عروقی، دیابت و سرطان ها مواجه هستیم که یکی از دلایل آن قطعاً تغذیه نامناسب است.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از این بیماری ها باید رعایت ۲ اصل تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود بگنجانیم و تلاش کنیم با هر اندازه درآمدی که داریم از مواد غذایی که در دسترس است، استفاده بهینه کنیم

======================================

خرمالو معده را تقویت می کند

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف خرمالو معده را تقویت می کند و اشتهاآور است.

سعید حسینی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: میوه خرمالو برای رشد کودکان مفید است و اگر به خوبی رسیده باشد، در رشد و نمو آنها بسیار مؤثر است.

وی گفت: مصرف خرمالو معده را تقویت می کند، اشتهاآور است و برای تسریع رشد کودکان، میوه مناسبی محسوب می شود.

این متخصص تغذیه افزود: میوه خرمالو سرشار از ویتامین A است. ویتامین A اگر به مقدار کافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی را کم می کند، بلکه باعث شکننده شدن پوست، ناخن و موها می شود. همچنین این میوه باعث هضم بهتر غذا می شود.
hi dr!
     
  

 
چرا زنان بیشتر از مردان نابینا می شوند؟



بر اساس مطالعات صورت گرفته در دنیا حدود ۳۱۴ میلیون انسان در سراسر جهان با نقایص شدید بینایی زندگی می کنند که از این میان ۴۵ میلیون نفر به طور کامل نابینا هستند.

تعداد ۱۴۵ میلیون مورد از این نقایص مربوط به عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) است که در افراد معمولی با استفاده از عینک به راحتی برطرف می شود.

آب مروارید (کاتاراکت) با شیوع ۹/۴۷ درصد همچنان به عنوان مهم ترین علت نابینایی در سراسر جهان محسوب می شود و پس از آن آب سیاه (گلوکوم) با شیوع ۳/۱۲ درصد، تحلیل ماکولا به علت کهولت سن با شیوع ۷/۸ درصد، کدورت قرنیه با شیوع ۱/۵ درصد، نابینایی در سنین کودکی با شیوع ۹/۳ درصد و تراخم با شیوع ۶/۳ درصد به ترتیب سایر علل نابینایی در جهان را شامل می شوند.

● ۶۴ درصد نابینایان دنیا «زن» هستند

طبق آمارهای جهانی، زنان نسبت به مردان درمعرض خطر بالاتری از ابتلا به نابینایی قرار دارند تا جایی که دو سوم (۶۴ درصد) از نابینایان سراسر جهان را زنان و دختران تشکیل می دهند.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طبق مطالعات انجام شده در ایران نیز نتایج مشابه جهان به دست آمده است.

بر این اساس طبق مطالعه ای که در سال ۱۳۸۴ در شهر تهران انجام شد، زنان درصد بالاتری از نابینایی و کم بینایی را نسبت به مردان به خود اختصاص داده بودند (۶۶/۵ درصد مقابل ۲۸/۴ درصد).

در مطالعه ای مشابه که در شهرستان زاهدان انجام شد نیز زنان بالای ۶۰ سال درصد بالاتری از نقصان بینایی را نسبت به مردان داشتند (۵۸ درصد مقابل ۴۸ درصد). در مطالعه دیگر که سال ۸۸ توسط مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهرستان ورامین انجام شد، زنان بالای ۵۰ سال بیش از ۵/۱ برابر مردان به نقص شدید بینایی مبتلا بودند.

● چرا زنان بیشتر از مردان نابینا می شوند؟

▪ در بسیاری از جوامع طول عمر زنان بیشتر از مردان است و در نتیجه در معرض خطر بالاتری از نظر بیماری های مرتبط با سن مانند گلوکوم (آب سیاه) و تحلیل ماکولا به علت کهولت سن (ARMD) قرار دارند.

▪ زنان و دختران بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری ها از جمله کاتاراکت و تراخم قرار می گیرند.

▪ دختران و زنان دسترسی کمتری به خدمات و مراقبت های چشم پزشکی دارند؛ چرا که برخی خانواده ها ترجیح می دهند بودجه محدود خود را صرف سلامت فرزند پسر کنند تا دختر.

▪ زنان غالبا زمانی اقدام به درمان می کنند که بینایی خود را از دست داده اند. در این شرایط با محدودیت ها و موانع بیشتری برای درمان مواجه می شوند.

▪ از آنجا که در اغلب موارد، منابع مالی در اختیار مرد خانوار است، تصمیم گیری در زمینه درمان و پیگیری بیماری های زنان از اولویت کم تری برخوردار است.

همچنین با توجه به بالا بودن طول عمر زنان، زنان بیوه درصد قابل توجهی از جمعیت را در بر می گیرند.

زنان بیوه برای درمان و مراقبت نیاز به اجازه و حمایت عضو دیگری از خانوار دارند از این رو دسترسی به خدمات برای این گروه مشکل تر خواهد بود.

▪ همچنین زنان بعضا برای رفت و آمدهای بیرون از خانه نیازمند همراه می باشند که این خود مانعی برای دسترسی به خدمات چشم پزشکی است.

در پایان باید گفت: چشم حساس ترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض تهدیدات محیطی فراوانی است.

مواظبت از چشم جهت جلوگیری از بیماری، کاری بسیار آسانتر و کم هزینه تر از درمان بیماری است که متاسفانه بدون آنکه متوجه باشیم وقتی دچار بیماری چشم می شویم که هزینه زیادی را برای درمان آن باید بپردازیم و ممکن است که مقداری از بینایی خود را نیز از دست بدهیم.

در حالی که بیش از ۷۰ درصد اطلاعات زندگی ها از طریق چشم دریافت می شود و اعضای دیگر فقط تا حدودی امکان جایگزینی چشم را دارند همانند گوش و یا حس لامسه، به همین دلیل توجه به بهداشت چشم جهت داشتن چشمی سالم یک امر بسیار مهم است .

isna
hi dr!
     
  

 
افزایش ۶۵ میلیون نفری مبتلایان به آلزایمر تا سال ۲۰۳۰

طبق یک بررسی، تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر در جهان، طی ۲۰ سال آینده دو برابر شده و به بیش از ۶۵ میلیون نفر خواهد رسید.

هزینه این بیماری و اشکال دیگر زوال عقل یک درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص خواهد داد و این مشکل با طولانی تر شدن زندگی افراد در دو دهه آینده رشد بیش از حدی خواهد داشت.

دولت ها برای برخورد با این مشکل که در مقیاس بزرگ در حال رخ دادن است اصلا آمادگی لازم را ندارند.

انجمن بین المللی حمایت از بیماران آلزایمری، تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر را در جهان هم اکنون ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تخمین می زند که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۱۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

«دیزی آکستا» رئیس این بنیاد در این باره گفت: این یک هشدار است که بیماری آلزایمر و دیگر موارد زوال عقل می توانند مهم ترین بحران اجتماعی و بهداشتی در قرن ۲۱ تلقی شوند که متاسفانه دولت ها اصلا آمادگی لازم را برای مقابله با این بیماری ندارند.

isna
hi dr!
     
  

 
بیماری سیاه سرفه را در کودکان جدی بگیرید

سیاه سرفه یک عفونت باکتریایی است که می تواند در برخی از نوزادان و کودکان عواقب تهدید کننده و خطرناکی داشته باشد و به مشکلات و ناراحتی های بیشتر تبدیل شود.

مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در گزارشی اعلام کرد: مشکلات بالقوه ای می توانند در کودکان مبتلا به سیاه سرفه بروز کنند که شامل ذات الریه عفونی ریوی، دوره های تشنج، دوره های وقفه تنفسی که در این حالت تنفس کند شده و یا به طور موقتی متوقف می شود، بیماری مغزی آنسفالوپاتی (التهاب مغز) و حتی مرگ هستند.

به دلیل این پیامدهای جدی و خطرناک، پزشکان تاکید دارند که والدین به ویژه از بیماری سیاه سرفه در کودکانشان نباید غفلت کنند و حتما برای درمان به موقع آن باید اقدام کنند.


===========================

صندلیهای غذای کودک رستورانها آلوده تر از دستشوییهای عمومی است

نتایج تحقیقات یک موسسه آمریکایی نشان می دهد که صندلیهای غذای کودک که در رستورانها در اختیار خانواده ها گذاشته می شود از دستشوییهای عمومی آلوده ترند.

پژوهشگران موسسه "میکروبان" تولید کننده محصولات آنتی باکتریال با بررسی ۳۰ رستوران آمریکایی به اطلاعات هشدار دهنده ای دست یافتند.

این تیم با بررسی نشیمن و میز صندلیهای غذای کودک که رستورانها برای رفاه حال مشتریان دارای بچه در اختیار آنها قرار می دهند بر روی هر سانتیمتر مربع از این صندلیها ۱۴۷ کلونی باکتری را پیدا کردند که این رقم در برخی موارد به هزار و ۲۰۰ کلونی باکتری نیز رسید.

حضور این میزان باکتری در هر سانتیمترمربع بسیار بیشتر از کلونیهای باکتریهایی است که در یک سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد. در روی سرویسهای بهداشتی تنها ۸ کلونی باکتری دیده می شوند.

بسیاری از این باکتریهای حاضر در روی این صندلیها مسئول عفونتهای گوش و حلق و بینی و حتی معده و آنفلوآنزاهای فصلی هستند.

این باکتریها حتی در صندلیهایی که قبل از عرضه به مشتری تمیز شده اند نیز دیده می شود.

در روی این صندلیها هیچ اثری از باقیمانده غذا به صورت لکه و یا خرده دیده نمی شود اما به دلیل فقدان استفاده از مواد آنتی باکتریال در تمیز کردن این صندلیها سطح بسیار بالایی باکتری در روی آنها وجود دارد که به ویژه برای کودکانی که هنوز در سن نشستن بر روی این صندلیها هستند بسیار خطرناک تر است.

در این سن، بدن کودکان هنوز در حال ساختن پادتنهای مقاوم در برابر باکتریها است.

خطرناک ترین صندلیها، صندلیهایی هستند که جنس آنها به گونه ای است که تجمع باکتریها بر روی آنها بسیار ساده تر و یا آنهایی که شستن و ضدعفونی کردن سطح آنها به طور مداوم دشوارتر است.
hi dr!
     
  

 
پنیر را با گردو بخورید

مصرف لبنیات همراه با خشکبار مانند گردو و بادام باعث می شود تا فسفر موجود در آن به جذب بیشتر کلسیم کمک کند.

مرتضی مشایخ در گفت وگو با فارس افزود: نیاز افراد بزرگسال و افرادی که بیشتر از ۷۰ سال دارند، این است که حداقل ۴ وعده از مواد لبنی در روز استفاده کنند.

وی گفت: بهتر است سالمندان شیر مصرف کنند، زیرا مانع بروز یبوست در این گروه سنی می شود. یک وعده شیر معادل با یک لیوان ماست، ۲ لیوان دوغ و حدود یک قوطی کبریت یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هر یک وعده لبنیات، ۲۵ درصد پروتئین و ۳۰ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می کنند بنابراین برای پیشگیری از کاهش میزان جذب لازم است لبنیات بدون هرگونه افزودنی و با فاصله زمانی از وعده غذایی استفاده شود.

وی محصولات تخمیرشده مانند ماست را مفیدتر از شیر دانست و افزود: به دلیل آن که پروتئین موجود در ماست به اسیدهای آمینه کوچک تری تبدیل شده است، راحت تر و سریع تر هضم می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقدار محتوای کلسیم و پروتئین شیر و ماست را یکسان اعلام کرد و افزود: میکروارگانیسم های زنده موجود در ماست مانع از فعالیت باکتری های زنده می شوند و به حفظ سلامت بدن کمک می کنند.

مشایخ اضافه کرد: از سوی دیگر اسیدی بودن ماست باعث می شود تا کلسیم به شکل محلول تبدیل شود و جذب بهتر و کامل تری داشته باشد. پروتئین موجود در ماست نیز بیشتر از شیر قابل جذب است
hi dr!
     
  

 
مصرف روغن های مایع معمولی برای سرخ کردن سرطان زاست

روغن های مایع معمولی (مخصوص پخت و پز) زمانی که حرارت می بیند سریع اکسید می شوند و نسبت به حرارت هم مقاوم نیستند به همین دلیل مصرف آنها برای سرخ کردن بسیار مضر و سرطان زاست.

یوسف نقیایی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، گفت: وقتی روغن های مایع معمولی (مخصوص پخت و پز) برای سرخ کردن استفاده شوند، ماده ای به نام آکرولئین تشکیل می دهند که بسیار سمی و خطرناک است در صورتی که این ماده وارد بدن شود مشکلات جدی را برای فرد بوجود می آورد.

وی افزود: روغن های سرخ کردنی از اسیدهای چرب متوسط تشکیل شده اند که این اسیدهای چرب نسبت به حرارت، مقاومت بالایی داشته و از دود کردن جلوگیری می کنند که این روغن در روغن نخل به مقدار زیادی وجود دارد.

وی استفاده از روغن زیتون و کنجد برای سرخ کردن را توصیه نکرد و گفت: این روغن ها برای سرخ کردن استفاده می شود چرا که نمی توانند دمای بالا را تحمل کنند. همچنین برای استفاده از این روغن ها باید به مهر استاندارد و پروانه ساخت آنها توجه کرد.

وی در خصوص مصرف روغن های نباتی جامد گفت: این روغن ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع می توانند موجب افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی، افزایش کلسترول خون و تصلب شرائین شوند.

وی تصریح کرد: روغن های حیوانی حتی اگر در بسته بندی معتبر موجود باشند به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع و کلسترول بالا می توانند زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی شوند. از سوی دیگر کلسترول در منابع حیوانی وجود دارد ولی در روغن های گیاهی وجود ندارد.

نقیایی در خصوص نحوه نگهداری روغن ها گفت: انواع روغن ها را باید به دور از گرما و نور آفتاب و در معرض هوا قرار داد چرا که زود اکسید شده و تخریب می شوند.

وی اضافه کرد: اکسید شدن فرآیندی است که باعث پیدایش آنتی اکسیدها می شود و می تواند مقدمات ابتلا به سرطان را فراهم کند.

وی در ادامه مصرف روغن هایی مانند روغن هسته دانه انگور، سویا، پنبه دانه، ذرت، کانولا، زیتون و کنجد را توصیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای چربی خون یا تری گلیسیرید هستند، مصرف زیاد انواع چربیها و روغنها چه مفید و مضر باعث افزایش چربی خون آنها می شود بنابراین لازم است از مصرف کلیه روغن ها، چربی ها و غذاهای چرب بکاهند.
isna
hi dr!
     
  

 
مصرف نان،پنیروشیر برای صبحانه سبب تمرکزحواس دانش آموزان می شود

مشاور تغذیه ای معاونت بهداشت از توزیع میان وعده های سالم برای دانش آموزان در بوفه مدارس خبرداد.

دکتر ابوالقاسم جزایری ضمن بیان مطلب افزود: بوفه مدارس می تواند با فروش مواد غذایی مناسب مانند ساندویچ های نان و پنیر یا تهیه بسته بندی میوه مانند سیب و خیار به تغذیه دانش آموزان کمک قابل توجهی کند.

وی تأکید کرد: صبحانه سنتی مانند نان، پنیر و شیر، سبب تمرکز حواس میان دانش آموزان می شود.

دکتر جزایری با بیان اینکه در کشور ما مصرف میوه به عنوان میان وعده در میان دانش آموزان فرهنگ سازی نشده است، افزود: در حال حاضر در بوفه مدارس، مواد غذایی نامناسب مانند چیپس، کالباس و سوسیس توزیع می شود که لازم است با مساعدت مسئولان مدارس، اولیاء و وزارت بهداشت، میان وعده های مناسب و سالم را در اختیار دانش آموزان قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: هر ماده غذایی که در مدارس توزیع می شود، باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت و مهر استاندارد داشته باشد.

بر اساس اعلام وبدا، دکتر جزایری با تأکید بر این که خانواده ها نقش مؤثری در عادات تغذیه ای فرزندانشان دارند، توصیه کرد: در سفره های غذایی به جای مصرف نوشابه های گازدار از دوغ کم نمک همراه با وعده های غذایی استفاده شود.

==============================

تقویت حافظه با مصرف انگور و کشمش

مصرف آلو، انگور، کشمش، گوجه فرنگی، اسفناج، سیر، تربچه و کلم به بازگشت حافظه از دست رفته کمک می کند.

احمدرضا درستی مطلق در گفتگو با فارس افزود: مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها به بازگشت حافظه از دست رفته کمک می کنند و برای بازیابی تعادل و هماهنگی حرکتی در سالمندان مفید است.

وی گفت: از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می توان به آلو، انگور (انگور سیاه) و کشمش، آلبالو، ذغال اخته، اسفناج، سیر، تربچه، کلم (پخته)، گوجه فرنگی و انواع توت (سیاه، توت فرنگی، تمشک) اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مطالعات نشان داده است که عصاره ۵ نوع میوه و سبزی شامل سیب زمینی، پرتقال، سیب، تربچه بویژه گل کلم حاوی ماده ای به نام گلوکوسلات هستند که تاثیر آن مشابه داروهای درمان آلزایمر است.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 38 از 60:  « پیشین  1  ...  37  38  39  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA